Odil sudlov va huquqni muhofaza qilish faoliyati haqidagi qonunchilikning axloqiy asoslari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

67,0 KB


Odil sudlov va huquqni muhofaza qilish faoliyati haqidagi qonunchilikning
axloqiy asoslari
Reja:
1. Inson huquqlari haqidagi xalqaro-huquqiy normalarning axloqiy asoslari.
2. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining axloqiy mazmuni.
3. O’zbekiston Respublikasi jinoyat-protsessual kodeksining axloqiy mazmuni. 
1
Logotip
Odil sudlov va huquqni muhofaza qilish faoliyati haqidagi qonunchilikning axloqiy asoslari Reja: 1. Inson huquqlari haqidagi xalqaro-huquqiy normalarning axloqiy asoslari. 2. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining axloqiy mazmuni. 3. O’zbekiston Respublikasi jinoyat-protsessual kodeksining axloqiy mazmuni. 1
1.
Inson huquqlari haqidagi xalqaro-huquqiy normalarning axloqiy
asoslari.
Odil sudlov davlat faoliyatinig bir turi hisoblanadi. Odil sudlovni amalga oshirish
insonning huquq va manfaatini himoya qilishga, adolatni ta’minlashga chaqiriladi.
Bunday muhim vazifani bajarish uchun esa odil sudlov huquqiy va axloqiy asoslarga
suyanishi kerak bo’ladi. Odil sudlovda esa qonuniylik bilan axloqiylik ajratib bo’lmas
birlikda  bo’ladi.  Qonun  axloqiylik  talablariga  javob  berishi  lozim,  uning  sud
tomonidan qo’llanishi esa axloqiy normalarga sid bo’lmasligi kerak. Qonuniylik va
axloqiylikning  birligi  inson  huquqi  va  erkinliklarini  ta’minlashga  xizmat  qiladi.
Shaxsning asosiy huquq va erkinliklarini ta’minlash odil sudlovning bosh axloqiy
vazifasini ifoda etadi va bunga xalqaro hamjamiyat alohida ahamiyat berib kelmoqda.
 
Inson huquqlari to’g’risidagi xalqaro-huquqiy hujjatlarning axloqiy mazmuni
qiziqish  uyg’atadi,  chunki  ularda  mujassamlangan  axloqiy  tamoil  va  normalar
O’zbekiston qonunchiligini isloh qilish asosiga qo’yilgan. Bu holat O’zbkistonda
inson  huquqlari  sohasida  ijobiy  ishlar  olib  borilayotganligining  belgisidir.
O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga binoan ushbu huquq va erkinliklar
oliy qadriyat hisoblanadi, qonunlarni qo’llashning mazmunini, mohiyatini, davlat
hokimiyati organlarining faoliyatini aynan ular aniqlab berishi lozim. 
O’rganilganda inson huquqlari bo’yicha har davrlarda, turli xil mamlakatlarda
qabul qilingan yuridik artlar o’rganib chiqilganda ildizi inson huquqlarini himoya
qilishga qaratilgan xalqaro huquqdan kelib chiqib qabul qilinganligini bildiradi. Faqat
sud hukmi bilan aybdor deb topish, huquqbuzarlik bilan jazoning mutanosibligi,
aybsizlik prezumptsiyasi, so’zga chiqish erkinligi, so’z erkinligi, matbuot erkinligi,
vijdon erkinligi, mamlakatdan chiqib ketish va qaytib kelish, mansabdor shaxslarning
fuqarolarning huquqlarini buzganligi uchun javobgarligi birinchi marotaba Buyuk
ozodlik xartiyasida (1215) kiritilgan edi,  angliyaning Huquqlar to’g’risidagi Billda,
Fuqaro va inson huquqlari Dekloratsiyasida rivojlantirilgan. Bu o’rinda qadimgi grek
faylasoflarining ijtimoiy adolat va tenglik to’g’risidagi g’oyalarni aytib o’tish o’rinli
bo’ladi. 
2
Logotip
1. Inson huquqlari haqidagi xalqaro-huquqiy normalarning axloqiy asoslari. Odil sudlov davlat faoliyatinig bir turi hisoblanadi. Odil sudlovni amalga oshirish insonning huquq va manfaatini himoya qilishga, adolatni ta’minlashga chaqiriladi. Bunday muhim vazifani bajarish uchun esa odil sudlov huquqiy va axloqiy asoslarga suyanishi kerak bo’ladi. Odil sudlovda esa qonuniylik bilan axloqiylik ajratib bo’lmas birlikda bo’ladi. Qonun axloqiylik talablariga javob berishi lozim, uning sud tomonidan qo’llanishi esa axloqiy normalarga sid bo’lmasligi kerak. Qonuniylik va axloqiylikning birligi inson huquqi va erkinliklarini ta’minlashga xizmat qiladi. Shaxsning asosiy huquq va erkinliklarini ta’minlash odil sudlovning bosh axloqiy vazifasini ifoda etadi va bunga xalqaro hamjamiyat alohida ahamiyat berib kelmoqda. Inson huquqlari to’g’risidagi xalqaro-huquqiy hujjatlarning axloqiy mazmuni qiziqish uyg’atadi, chunki ularda mujassamlangan axloqiy tamoil va normalar O’zbekiston qonunchiligini isloh qilish asosiga qo’yilgan. Bu holat O’zbkistonda inson huquqlari sohasida ijobiy ishlar olib borilayotganligining belgisidir. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga binoan ushbu huquq va erkinliklar oliy qadriyat hisoblanadi, qonunlarni qo’llashning mazmunini, mohiyatini, davlat hokimiyati organlarining faoliyatini aynan ular aniqlab berishi lozim. O’rganilganda inson huquqlari bo’yicha har davrlarda, turli xil mamlakatlarda qabul qilingan yuridik artlar o’rganib chiqilganda ildizi inson huquqlarini himoya qilishga qaratilgan xalqaro huquqdan kelib chiqib qabul qilinganligini bildiradi. Faqat sud hukmi bilan aybdor deb topish, huquqbuzarlik bilan jazoning mutanosibligi, aybsizlik prezumptsiyasi, so’zga chiqish erkinligi, so’z erkinligi, matbuot erkinligi, vijdon erkinligi, mamlakatdan chiqib ketish va qaytib kelish, mansabdor shaxslarning fuqarolarning huquqlarini buzganligi uchun javobgarligi birinchi marotaba Buyuk ozodlik xartiyasida (1215) kiritilgan edi, angliyaning Huquqlar to’g’risidagi Billda, Fuqaro va inson huquqlari Dekloratsiyasida rivojlantirilgan. Bu o’rinda qadimgi grek faylasoflarining ijtimoiy adolat va tenglik to’g’risidagi g’oyalarni aytib o’tish o’rinli bo’ladi. 2
Davlatlarning inson huquqlari bo’yicha hamkorligiga Ikkinchi jahon urushidan
keyin Birlashgan millatlar tashkilotining tashkil etilishi bilan asos solindi. Birlashgan
millatlar  tashkilotining  Ustavida  iqtisodiy,  ijtimoiy,  madaniy  va  insonparvarlik
xususiyatidagi  muommalarni  hal  qilish  bo’yicha  xalqaro  munosabatlarni  amalga
oshirish va barchaning millati, jinsi, tili, dinidan qat’i nazar inson huquqlariga va
asosiy erkinliklariga hurmatni rag’batlantirish va kuchaytirish belgilab qo’yilgan.
Xalqaro  munosabatlar  tarixida  inson  huquqlari  bo’yicha  davlatlarning  keng
hamkorligiga asos slogan ko’p tomonlamalik birinchi shartnoma bu BMTning Ustavi
bo’ldi.   BMTning  Ustavi  davlatlar  zimmasiga  biron  bir  kamsitishlarga  yo’l
qo’masdan insonning asosiy huquq va erkinligiga rioya qilish yuridik majburiyatini
yuklagan.  
BMT  birinchi  bosqichda  inson  huquqlari  to’g’risidagi  Xalqaro  Bill  uchta
hujjatdan iborat bo’lishligi haqida qaror qabul qildi. Birinchisi inson huquqlari haqida
Dekloratsiya,  ikkinchsi  inson  huquqlari  to’g’risida  Pakt  va  uchinchisi  Paktni
to’ldirish choralari haqida.
1948 yilning 10 dekabrda BMT Bosh Assambleyasi tantanali ravishda Inson
huquqlari bo’yicha Umumjahon Dekloratsiyasini qabul qildi. O’sha paytdan boshlab
10 dekabr butun dunyoda inson huquqlari kuni tariqasida nishonlanib kelmoqda. 
Inson huquqlari bo’yicha Umumjahon Dekloratsiyasi tomonidan e’lon qilingan
demokratik  normalar  va  tamoyillar  milliy  qonunchilikning  rivojlanishiga  ta’sir
ko’rsatdi.  Urushdan  keyingi  Italiya,  Yaponiya,  GFR  konstitutsiyalarida  inson
huquqlari alohida maxsus bo’limlarda berilgan. Frantsiyada asosiy siyosiy va fuqrolik
huquqlari 1946 yildagi Konstitutsiyasining muqaddimasida berilgan. 
Butunjahon Dekloratsiyasini qabul qilgandan ko’p o’tmay Bosh Assambleya
o’zining birlamchi qarorini bekor qilib, inson huquqlari bo’yicha bitta Pakt o’rniga
ikkita Pakt qabul qilishni taklif etgan. Natijada Bosh Assambleya 1966 yilda ikkita
shartnoma qabul qildi, bular Fuqarolik va siyosiy huquqlar to’g’risidagi Pakt va
Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlar to’g’risidagi  Pakt. Fuqarolik va siyosiy
huquqlar  to’g’risidagi  Pakt  ga asosan  Inson  huquqlari  bo’icha Komitet  tuzilgan
bo’lib, Paktda tan olingan huquqlarni hayotga tatbiq etish bo’yicha ko’rilhan choralar
3
Logotip
Davlatlarning inson huquqlari bo’yicha hamkorligiga Ikkinchi jahon urushidan keyin Birlashgan millatlar tashkilotining tashkil etilishi bilan asos solindi. Birlashgan millatlar tashkilotining Ustavida iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy va insonparvarlik xususiyatidagi muommalarni hal qilish bo’yicha xalqaro munosabatlarni amalga oshirish va barchaning millati, jinsi, tili, dinidan qat’i nazar inson huquqlariga va asosiy erkinliklariga hurmatni rag’batlantirish va kuchaytirish belgilab qo’yilgan. Xalqaro munosabatlar tarixida inson huquqlari bo’yicha davlatlarning keng hamkorligiga asos slogan ko’p tomonlamalik birinchi shartnoma bu BMTning Ustavi bo’ldi. BMTning Ustavi davlatlar zimmasiga biron bir kamsitishlarga yo’l qo’masdan insonning asosiy huquq va erkinligiga rioya qilish yuridik majburiyatini yuklagan. BMT birinchi bosqichda inson huquqlari to’g’risidagi Xalqaro Bill uchta hujjatdan iborat bo’lishligi haqida qaror qabul qildi. Birinchisi inson huquqlari haqida Dekloratsiya, ikkinchsi inson huquqlari to’g’risida Pakt va uchinchisi Paktni to’ldirish choralari haqida. 1948 yilning 10 dekabrda BMT Bosh Assambleyasi tantanali ravishda Inson huquqlari bo’yicha Umumjahon Dekloratsiyasini qabul qildi. O’sha paytdan boshlab 10 dekabr butun dunyoda inson huquqlari kuni tariqasida nishonlanib kelmoqda. Inson huquqlari bo’yicha Umumjahon Dekloratsiyasi tomonidan e’lon qilingan demokratik normalar va tamoyillar milliy qonunchilikning rivojlanishiga ta’sir ko’rsatdi. Urushdan keyingi Italiya, Yaponiya, GFR konstitutsiyalarida inson huquqlari alohida maxsus bo’limlarda berilgan. Frantsiyada asosiy siyosiy va fuqrolik huquqlari 1946 yildagi Konstitutsiyasining muqaddimasida berilgan. Butunjahon Dekloratsiyasini qabul qilgandan ko’p o’tmay Bosh Assambleya o’zining birlamchi qarorini bekor qilib, inson huquqlari bo’yicha bitta Pakt o’rniga ikkita Pakt qabul qilishni taklif etgan. Natijada Bosh Assambleya 1966 yilda ikkita shartnoma qabul qildi, bular Fuqarolik va siyosiy huquqlar to’g’risidagi Pakt va Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlar to’g’risidagi Pakt. Fuqarolik va siyosiy huquqlar to’g’risidagi Pakt ga asosan Inson huquqlari bo’icha Komitet tuzilgan bo’lib, Paktda tan olingan huquqlarni hayotga tatbiq etish bo’yicha ko’rilhan choralar 3
bo’yicha hisobotlar, ayrim shaxslarning shuningdek davlatlararo shikoyatlarni ko’rlb
chiqadi. 1989 yilning 15 dekabrida Bosh Assambleya Xalqaro Paktda o’lim jazosini
bekor qilish haqidagi ikkinchi fakultativ Protokolni qabul qildi. 
1949  yilda  tashkil  etilgan  Evropa  Kengashi  eng  birinchi  regional
tashkilotlardan hisoblanadi. Bu tashkilot doirasida inson huquqlari bo’yicha 150 dan
ortiq konventsiya va bayonnomalar qabul qilingan. 
     Evropa  konventsiyasi  1948  yildagi  Inson  huquqlari  bo’yicha  Umumjahon
Dekloratsiyasining  o’ziga  xos  davomi  va  rivoji  bo’ldi.  Ammo  Umumjahon
Dekloratsiyadan farqli o’laroq Konventsiya nafaqat asosiy huquqlarni elon qildi,
balki ularni himoya qilishning mexanizmini ham ishlab chiqdi. Avval bosgda bu
mexanizm o’z ichiga uchta organni oldi, qaysikim Konventsiya ishtirokchi davlatlar
tomonidan majburiatlarga amal qilishni nazorat qildi. Bular Inson huquqlari bo’yicha
Evropa komissiyasi, inson huquqlari bo’yicha Evropa Sudi, Evropa Kengashining
minisrlar komiteti. 
1998  yilning  1  noyabridan  boshlab  birinchi  ikki  organ  doimiy  harakatda
bo’lgan inson huquqlari bo’yicha Evropa Sudi bilan almashtirilgan. Inson huquqlari
bo’yicha Evropa Sudi Strasburgda (Fransiya) Inson huquqlari Saroida joylashgan,
Evropa Kengashining o’zi ham shu erda joylashgan. Evropa Sudi 1959 yilda ish
boshlagan.  Konventsiyadagi  normalar,  tamoillar  davlatning  huquqiy  vakolati
doirasini sezilarli cheklaydi, fuqarolik jamiyatining demokratik tuzilmalarining rivoji
uchun va insonning asosiy huquq va erkinligini ta’minlashga asos bo’lib xizmat
qiladi.
4
Logotip
bo’yicha hisobotlar, ayrim shaxslarning shuningdek davlatlararo shikoyatlarni ko’rlb chiqadi. 1989 yilning 15 dekabrida Bosh Assambleya Xalqaro Paktda o’lim jazosini bekor qilish haqidagi ikkinchi fakultativ Protokolni qabul qildi. 1949 yilda tashkil etilgan Evropa Kengashi eng birinchi regional tashkilotlardan hisoblanadi. Bu tashkilot doirasida inson huquqlari bo’yicha 150 dan ortiq konventsiya va bayonnomalar qabul qilingan. Evropa konventsiyasi 1948 yildagi Inson huquqlari bo’yicha Umumjahon Dekloratsiyasining o’ziga xos davomi va rivoji bo’ldi. Ammo Umumjahon Dekloratsiyadan farqli o’laroq Konventsiya nafaqat asosiy huquqlarni elon qildi, balki ularni himoya qilishning mexanizmini ham ishlab chiqdi. Avval bosgda bu mexanizm o’z ichiga uchta organni oldi, qaysikim Konventsiya ishtirokchi davlatlar tomonidan majburiatlarga amal qilishni nazorat qildi. Bular Inson huquqlari bo’yicha Evropa komissiyasi, inson huquqlari bo’yicha Evropa Sudi, Evropa Kengashining minisrlar komiteti. 1998 yilning 1 noyabridan boshlab birinchi ikki organ doimiy harakatda bo’lgan inson huquqlari bo’yicha Evropa Sudi bilan almashtirilgan. Inson huquqlari bo’yicha Evropa Sudi Strasburgda (Fransiya) Inson huquqlari Saroida joylashgan, Evropa Kengashining o’zi ham shu erda joylashgan. Evropa Sudi 1959 yilda ish boshlagan. Konventsiyadagi normalar, tamoillar davlatning huquqiy vakolati doirasini sezilarli cheklaydi, fuqarolik jamiyatining demokratik tuzilmalarining rivoji uchun va insonning asosiy huquq va erkinligini ta’minlashga asos bo’lib xizmat qiladi. 4
2. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining axloqiy mazmuni.
O’bekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - mamlakat tarixida huquq va erkinlik
sohasida xalqaro standartlarning, xorijiy mamlakatlarning demokratik qonunchiligi
ta’siri, tajribasi asosida tuzilgan, inson huquq va erkinlligining keng turlarini o’z
ichiga olgan huquqiy hujjat hisoblanadi. 
Konstitutsiyaning  muqaddimasida  inson  huquqlariga  sodiqligini  tantanali
ravishda elon qilib, demokratiya va ijtimoiy adolatga sadoqatini namoyon qilib,
xalqaro  huquqning  umum  etirof  etilgan  qoidalari  ustunligini  tan  olgan  holda,
insonparvar demokratik huquqiy davlat barpo etishni ko’zlab, fuqarolar tinchligi va
milliy totuvligini ta’minlash maqsadida O’zbekiston xalqi maskur Konstitutsiyani
qabul qilganligi alohida qayd etilganligi buning aynan dalili hisoblanadi.  
Konstitutsiyaning  13-moddasida  O’bekiston  Respublikasida  demokratiya
umuminsoniy printsiplarga asoslanadi, ularga ko’ra inson, uning hayoti, erkinligi,
sha’ni,  qadr-qimmati  va  boshqa  daxlsiz  huquqlari  oily  qadriyat  hisoblanadi.
Demokratik huquq va erkinliklar Konstitutsiya va qjnunlar bilan himoya qilinadi, deb
belgilab qo’yilgan. 
5
Logotip
2. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining axloqiy mazmuni. O’bekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - mamlakat tarixida huquq va erkinlik sohasida xalqaro standartlarning, xorijiy mamlakatlarning demokratik qonunchiligi ta’siri, tajribasi asosida tuzilgan, inson huquq va erkinlligining keng turlarini o’z ichiga olgan huquqiy hujjat hisoblanadi. Konstitutsiyaning muqaddimasida inson huquqlariga sodiqligini tantanali ravishda elon qilib, demokratiya va ijtimoiy adolatga sadoqatini namoyon qilib, xalqaro huquqning umum etirof etilgan qoidalari ustunligini tan olgan holda, insonparvar demokratik huquqiy davlat barpo etishni ko’zlab, fuqarolar tinchligi va milliy totuvligini ta’minlash maqsadida O’zbekiston xalqi maskur Konstitutsiyani qabul qilganligi alohida qayd etilganligi buning aynan dalili hisoblanadi. Konstitutsiyaning 13-moddasida O’bekiston Respublikasida demokratiya umuminsoniy printsiplarga asoslanadi, ularga ko’ra inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-qimmati va boshqa daxlsiz huquqlari oily qadriyat hisoblanadi. Demokratik huquq va erkinliklar Konstitutsiya va qjnunlar bilan himoya qilinadi, deb belgilab qo’yilgan. 5
Konstitutsiyaning  17-moddasida  O’bekiston  Respublikasi  xalqaro
munosabatlarning  to’la  huquqli  sub’ektidir  va  xalqaro  huquqning  umum  e’tirof
etilgan qoidalari va normalariga asoslanishi ko’rsatib o’tilgan.
Konstitutsiyaning 18-moddasida O’bekiston Respublikasida barcha fuqarolar
bir xil huquq va erkinliklarga ega bo’lib, jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib
chiqishi, etiqodi, shaxsiy va ijtimoiy mavqeidan qat’I nazar, qonun oldida tengdirlar,
ta’kidlangan  va  davlat  tomonidan  barcha  fuqarolarning  huquq  va  erkinlari
kafolatlanadi  va  himoya  qilinishi  belgilangan,  19-moddasida  fuqarolarning
Konstitutsiya va qjnunlarda mustahkamlab qo’yilgan huquq va erkinliklari daxlsizdir,
ulardan sud qarorisiz mahrum etishga yoki ularni cheklaab qo’yishga hech kim haqli
emasligi  alohida  belgilab  qo’ylgan,  22-moddasida  O’bekiston  Respublikasi  o’z
hududida ham, uning tashqarisida ham o’z fuqoralarini huquqiy himoya qilish va
ularga homiylik ko’rsatishni kafolatlaydi va fuqarlik pasportida “Ushbu pasportning
egasi O’bekiston Respublikasining himoyasidadir” yozib qo’yilgan, 25-moddada esa
har kim erkinlik va shaxsiy daxlsizlik huquqiga ega, hech kim qonunga asoslanmagan
holda hibsga olinishi yoki qamoqda saqlanishi mimkin emasligi alohida qayd etilgan,
27-  moddasida  har  kim  o’z  sha’ni  va  obr’siga  qilingan  tojovuzlardan,  shaxsiy
hayotiga aralashishdan  himoyalanish va turar joyi daxlsizligigi  huquqiga egaligi
belgilangan, 43-moddasida  esa  davlat  fuqarolarning Konstitutsiya  va qonunlarda
mustahkamlangan huquqlari va erkinliklarini ta’minlaydi, deb, davlatning mas’ulligi
belgilab qoyilgan.
 
Umuman  olganda,  muhim  xalqaro-huquqiy  hujjatlarning  axloqiy-huquqiy
qadriyatlarini tan olgan, qabul qilgan holda O’bekiston Respublikasi Konstitutsiyasi
o’zbekiston qonunchiligining asosini jiddiy takomillashtirganligini ko’rib turibmiz. 
3. O’zbekiston Respublikasi jinoyat-protsessual kodeksining axloqiy mazmuni. 
6
Logotip
Konstitutsiyaning 17-moddasida O’bekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarning to’la huquqli sub’ektidir va xalqaro huquqning umum e’tirof etilgan qoidalari va normalariga asoslanishi ko’rsatib o’tilgan. Konstitutsiyaning 18-moddasida O’bekiston Respublikasida barcha fuqarolar bir xil huquq va erkinliklarga ega bo’lib, jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, etiqodi, shaxsiy va ijtimoiy mavqeidan qat’I nazar, qonun oldida tengdirlar, ta’kidlangan va davlat tomonidan barcha fuqarolarning huquq va erkinlari kafolatlanadi va himoya qilinishi belgilangan, 19-moddasida fuqarolarning Konstitutsiya va qjnunlarda mustahkamlab qo’yilgan huquq va erkinliklari daxlsizdir, ulardan sud qarorisiz mahrum etishga yoki ularni cheklaab qo’yishga hech kim haqli emasligi alohida belgilab qo’ylgan, 22-moddasida O’bekiston Respublikasi o’z hududida ham, uning tashqarisida ham o’z fuqoralarini huquqiy himoya qilish va ularga homiylik ko’rsatishni kafolatlaydi va fuqarlik pasportida “Ushbu pasportning egasi O’bekiston Respublikasining himoyasidadir” yozib qo’yilgan, 25-moddada esa har kim erkinlik va shaxsiy daxlsizlik huquqiga ega, hech kim qonunga asoslanmagan holda hibsga olinishi yoki qamoqda saqlanishi mimkin emasligi alohida qayd etilgan, 27- moddasida har kim o’z sha’ni va obr’siga qilingan tojovuzlardan, shaxsiy hayotiga aralashishdan himoyalanish va turar joyi daxlsizligigi huquqiga egaligi belgilangan, 43-moddasida esa davlat fuqarolarning Konstitutsiya va qonunlarda mustahkamlangan huquqlari va erkinliklarini ta’minlaydi, deb, davlatning mas’ulligi belgilab qoyilgan. Umuman olganda, muhim xalqaro-huquqiy hujjatlarning axloqiy-huquqiy qadriyatlarini tan olgan, qabul qilgan holda O’bekiston Respublikasi Konstitutsiyasi o’zbekiston qonunchiligining asosini jiddiy takomillashtirganligini ko’rib turibmiz. 3. O’zbekiston Respublikasi jinoyat-protsessual kodeksining axloqiy mazmuni. 6
O’zbekiston Respublikasi  jinoyat-protsessual  kodeksining axloqiy mazmuni
jinyat-protsessual qonunchilikning ayrim qat’iy normalari bilan tanishish barobarinda
yuzaga  keladi.  O’zbekiston  Respublikasining  yangi  jinoyat-protsessual  kodeksi
“Jinoyat protsessi printsiplari” deb nomlangan maxsus 2-bob mavjud. 
Ma’lumki  jinoyat  protsessual  qonuunchilikda  adolad  faqat  qonuniylik
tamoilining ishlashi sharoitlaridagina ta’minlanadi. 
Chuqur  axloqiy  mazmunga  ega  bo’lgan  Jinoyat-prorsessual  kodeksning
qonuniylik  tamoiliga  bag’ishlangan  11-moddadasida  sud’ya,  prokuror,  tergovchi,
surishtiruvchi,  himoyachi,  shuningdek  jinoyat  ishini  yuritishda  ishtirok  etuvchi
barcha  shaxslar  O’zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasi,  ushbu  Kodeks  va
O’zbekiston Respublikasining boshqa qonunlariga aniq rioya etishlari va ularning
talablarini bajarishlari shartligi belgilab qo’yilgan. 
O’zbekiston  Respublikasi  Jinoyat-prorsessual  kodeksning  konstitutsion
tamoillaridan hisoblangan “Shaxsning sha’ni va qadr-qimmatini hurmat qilish” deb
nomlangan 9-moddasi axloqiy-etik jihatdan juda dolzarb hisoblanadi, chunki jinoyat
sudlob ishini yuritisgda turli xil majburlav choralarini qo’llash imkoniyati bilan
shaxsning bir qator huquqlari va erkinliklarining harakatini cheklash bilan bog’liq.
Bu o’rinda Jinoyat-prorsessual kodeksning 9-moddasida sud’ya, prokupop, tergovchi
va surishtiruvchi ishda qatnashayotgan shaxslarning sha’ni va qadr-qimmatini hurmat
qilishlari shartligi belgilangan. Bir qator xalqaro konventsiyalarning qoidalaridan
kelib chqib, hech kim qiynoqqa solinishi, zo’rovonlikka, shafqatsiz yoki inson sha’ni
va qadr-qimmatini kamsituvchi boshqa tarzdagi tazyiqqa duchor etilishi mumkin
emaslig qat’iy belgilab qo’yilgan.
Inson sha’ni va qadr-qimmatini kamsitadigan, uning shaxsiy hayotiga taalluqli
ma’lumotlar  tarqalib  ketishiga  olib  keladigan,  sog’ligini  xaf  ostiga  qo’yadigan,
asossiz  ravishda unga jismoniy va ma’naviy azob-uqubat etkazadigan harakatlar
qilish yoki bo’lmasa shunday qarorlar chiqarish taqiqlanadi deb belgilanganligi o’ta
ahamiyatlidir.
7
Logotip
O’zbekiston Respublikasi jinoyat-protsessual kodeksining axloqiy mazmuni jinyat-protsessual qonunchilikning ayrim qat’iy normalari bilan tanishish barobarinda yuzaga keladi. O’zbekiston Respublikasining yangi jinoyat-protsessual kodeksi “Jinoyat protsessi printsiplari” deb nomlangan maxsus 2-bob mavjud. Ma’lumki jinoyat protsessual qonuunchilikda adolad faqat qonuniylik tamoilining ishlashi sharoitlaridagina ta’minlanadi. Chuqur axloqiy mazmunga ega bo’lgan Jinoyat-prorsessual kodeksning qonuniylik tamoiliga bag’ishlangan 11-moddadasida sud’ya, prokuror, tergovchi, surishtiruvchi, himoyachi, shuningdek jinoyat ishini yuritishda ishtirok etuvchi barcha shaxslar O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, ushbu Kodeks va O’zbekiston Respublikasining boshqa qonunlariga aniq rioya etishlari va ularning talablarini bajarishlari shartligi belgilab qo’yilgan. O’zbekiston Respublikasi Jinoyat-prorsessual kodeksning konstitutsion tamoillaridan hisoblangan “Shaxsning sha’ni va qadr-qimmatini hurmat qilish” deb nomlangan 9-moddasi axloqiy-etik jihatdan juda dolzarb hisoblanadi, chunki jinoyat sudlob ishini yuritisgda turli xil majburlav choralarini qo’llash imkoniyati bilan shaxsning bir qator huquqlari va erkinliklarining harakatini cheklash bilan bog’liq. Bu o’rinda Jinoyat-prorsessual kodeksning 9-moddasida sud’ya, prokupop, tergovchi va surishtiruvchi ishda qatnashayotgan shaxslarning sha’ni va qadr-qimmatini hurmat qilishlari shartligi belgilangan. Bir qator xalqaro konventsiyalarning qoidalaridan kelib chqib, hech kim qiynoqqa solinishi, zo’rovonlikka, shafqatsiz yoki inson sha’ni va qadr-qimmatini kamsituvchi boshqa tarzdagi tazyiqqa duchor etilishi mumkin emaslig qat’iy belgilab qo’yilgan. Inson sha’ni va qadr-qimmatini kamsitadigan, uning shaxsiy hayotiga taalluqli ma’lumotlar tarqalib ketishiga olib keladigan, sog’ligini xaf ostiga qo’yadigan, asossiz ravishda unga jismoniy va ma’naviy azob-uqubat etkazadigan harakatlar qilish yoki bo’lmasa shunday qarorlar chiqarish taqiqlanadi deb belgilanganligi o’ta ahamiyatlidir. 7
Jinoyat ish yurituvining axloqiy tamoillariiga rioya qilish uchun O’zbekiston
Respublikasi  Jinoyat-prorsessual  kodeksning  shaxsning  daxlsizligi  tamoiligiga
bag’ishlangan  “Fuqarolarning  huquq  va  erkinliklarini  muhofaza  qilish”  deb
nomlangan 18-moddasi alohida ahamiyatli hisoblanadi va unda jinoyat ishini yuritish
uchun mas’uliyatli barcha dalat organlari va mansabdor shaxslar jinoyat protsessida
qatnashayotgan fuqarolarning huquq va erkinliklarini muhofaza qilishlari shartligi
alohida belgilab qo’yilgan.
Hech kim sud qaroriga asoslanmagan holda hibsga olinishi yoki qamoqda
saqlqnishi mumkin emas; 
Sud va prokuror qonunga xilof ravishda ozodlikdan mahrum eetilgan yoki
qonun yoki sud hukmida nazarda tutilganidan ortiq muddat hibsda ushlab turilgan
yoki qamoqda saqlangan har qanday shaxsni darhol ozod qilish shart, shlab turish
muddati  ushlangan  militsiyaga  yoki  huquqni  muhofaza  qiluvch  boshqa  organga
keltirilgan  paytdan  boshlab  ko’pi  bilan  72  soatni  tashkil  rtadi,  tergovchi  yoki
prokuror tomonidan zarur va etarli asoslar taqdim etilganda ushlab turish sudning
qarori bilan qo’shimcha ravishda 48 soatga uzaytirilishi mumkin;
Fuqarolarning  shaxsiy  hayoti,  ularning  turar  joylari  daxlsizligi,  o’zaro
yozishmalari, telegraf aloqalari va telefon orqali so’zlashuvlarining sir saqlanishi
qonun bilan qo’riqlanishi belgilab qo’yilgan. 
O’zbekiston Respublikasi Jinoyat-prorsessual kodeksning “Haqiqatni aniqlash”
ga  bag’islangan  22-moddasida  gumon  qilinuvchidan,  ayblanuvchdan,
sudlanuvchidan,  jabrlanuvchidan,  guvohdan  va  ishda  ishtirok  etuvchi  boshqa
shaxalardan  zo’rlash,  qo’rqitish,huquqlarni  cheklash  va  qonunga  xilof  bo’lga
o’zgacha choralar bilan ko’rsatuvlar olishga harakat qilish man etiladi.
O’zbekiston  Respublikasi  Jinoyat-prorsessual  kodeksning  “Aybsizlik
prezumptsiyasi” deb nomlangan 23-moddasida gumon qilinuvchi, ayblanuvchi yoki
sudlanuvchi uning jinoyat sodir etishda aybdorligi qonunda nazarda tutilgan tartibda
isbotlangunga va qonuniy kuchga kirgan sud hukmi bilan aniqlangunga qadar aybsiz
hisoblanadi, qat’iy belgilab qo’yilgan.
8
Logotip
Jinoyat ish yurituvining axloqiy tamoillariiga rioya qilish uchun O’zbekiston Respublikasi Jinoyat-prorsessual kodeksning shaxsning daxlsizligi tamoiligiga bag’ishlangan “Fuqarolarning huquq va erkinliklarini muhofaza qilish” deb nomlangan 18-moddasi alohida ahamiyatli hisoblanadi va unda jinoyat ishini yuritish uchun mas’uliyatli barcha dalat organlari va mansabdor shaxslar jinoyat protsessida qatnashayotgan fuqarolarning huquq va erkinliklarini muhofaza qilishlari shartligi alohida belgilab qo’yilgan. Hech kim sud qaroriga asoslanmagan holda hibsga olinishi yoki qamoqda saqlqnishi mumkin emas; Sud va prokuror qonunga xilof ravishda ozodlikdan mahrum eetilgan yoki qonun yoki sud hukmida nazarda tutilganidan ortiq muddat hibsda ushlab turilgan yoki qamoqda saqlangan har qanday shaxsni darhol ozod qilish shart, shlab turish muddati ushlangan militsiyaga yoki huquqni muhofaza qiluvch boshqa organga keltirilgan paytdan boshlab ko’pi bilan 72 soatni tashkil rtadi, tergovchi yoki prokuror tomonidan zarur va etarli asoslar taqdim etilganda ushlab turish sudning qarori bilan qo’shimcha ravishda 48 soatga uzaytirilishi mumkin; Fuqarolarning shaxsiy hayoti, ularning turar joylari daxlsizligi, o’zaro yozishmalari, telegraf aloqalari va telefon orqali so’zlashuvlarining sir saqlanishi qonun bilan qo’riqlanishi belgilab qo’yilgan. O’zbekiston Respublikasi Jinoyat-prorsessual kodeksning “Haqiqatni aniqlash” ga bag’islangan 22-moddasida gumon qilinuvchidan, ayblanuvchdan, sudlanuvchidan, jabrlanuvchidan, guvohdan va ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxalardan zo’rlash, qo’rqitish,huquqlarni cheklash va qonunga xilof bo’lga o’zgacha choralar bilan ko’rsatuvlar olishga harakat qilish man etiladi. O’zbekiston Respublikasi Jinoyat-prorsessual kodeksning “Aybsizlik prezumptsiyasi” deb nomlangan 23-moddasida gumon qilinuvchi, ayblanuvchi yoki sudlanuvchi uning jinoyat sodir etishda aybdorligi qonunda nazarda tutilgan tartibda isbotlangunga va qonuniy kuchga kirgan sud hukmi bilan aniqlangunga qadar aybsiz hisoblanadi, qat’iy belgilab qo’yilgan. 8
O’zbekiston  Respublikasi  Jinoyat-prorsessual  kodeksning  “Sudda  ishlarni
yuritishda tortishuv” ga bag’ishlangan 25-moddada birinchi instantsiya sudining sud
majlisida, shuningdek ishlar yuqori sudlarda ko’rilayotganda ish yuritish taraflarning
o’zaro tortishuvi asosida amalgam oshirilishi belgilangan, 27-moddasida protsess
ishtirokchilari va boshqa shaxlar, shuningdek jinoyat ishini yuritishdan manfaatdor
bo’lgan korxonalar,muassasalar va tashkilotlarning vakillari ushbu Kodeksda belgilab
qo’yilgan tartibda va muddatda surishtiruvchi, tergovchi, prokuror, sud’ya va sudning
protsessual  harakati  yoki  qarori  ustidan  shkoyat  berishga  haqliligi  belgilab
qo’yilganligi, asosiy etirof talab qiladi.
Albatta axloqiy mazmunga ega bo’lgan tamoillar O’zbekiston Respublikasi
Jinoyat-prorsessual  kodeksning  boshqa  moddalarida  o’z  ifodasini  topgan.  Bu
normalar haqida kelgusi ma’ruzalarda o’rganiladi.
        Tekshirish uchun savollar:
1. Odil sudlov qaysi axloqiy va huquqiy asoslarga tayanishi lozim?
2. Inson huquqlari institutlarining tuzilish tarixidan gapiring.
3. Inson huquqlari umumjahon dekloratsiyasining qaysi horma va tamoillari milliy
qonunchilikning rivojlanishiga ta’sir ko’rsatgan?
4. O’zbekiston respublikasi Konstitutsiyasining axloqiy mazmuni nimaldan iborat?
5. Jinoyat-protsessual qonunchilikda odillikni ta’minlash qanday amalgam oshirilish
mumkin?
6.  O’zbekiston  Respublikasi  Jinoyat  –protsessual  kodeksi  qaysi  konstitutsion
tamoillarni o’zida aniqlashtiradi va ularning axloqiy xususiyati nimada ifodalanadi?
9
Logotip
O’zbekiston Respublikasi Jinoyat-prorsessual kodeksning “Sudda ishlarni yuritishda tortishuv” ga bag’ishlangan 25-moddada birinchi instantsiya sudining sud majlisida, shuningdek ishlar yuqori sudlarda ko’rilayotganda ish yuritish taraflarning o’zaro tortishuvi asosida amalgam oshirilishi belgilangan, 27-moddasida protsess ishtirokchilari va boshqa shaxlar, shuningdek jinoyat ishini yuritishdan manfaatdor bo’lgan korxonalar,muassasalar va tashkilotlarning vakillari ushbu Kodeksda belgilab qo’yilgan tartibda va muddatda surishtiruvchi, tergovchi, prokuror, sud’ya va sudning protsessual harakati yoki qarori ustidan shkoyat berishga haqliligi belgilab qo’yilganligi, asosiy etirof talab qiladi. Albatta axloqiy mazmunga ega bo’lgan tamoillar O’zbekiston Respublikasi Jinoyat-prorsessual kodeksning boshqa moddalarida o’z ifodasini topgan. Bu normalar haqida kelgusi ma’ruzalarda o’rganiladi. Tekshirish uchun savollar: 1. Odil sudlov qaysi axloqiy va huquqiy asoslarga tayanishi lozim? 2. Inson huquqlari institutlarining tuzilish tarixidan gapiring. 3. Inson huquqlari umumjahon dekloratsiyasining qaysi horma va tamoillari milliy qonunchilikning rivojlanishiga ta’sir ko’rsatgan? 4. O’zbekiston respublikasi Konstitutsiyasining axloqiy mazmuni nimaldan iborat? 5. Jinoyat-protsessual qonunchilikda odillikni ta’minlash qanday amalgam oshirilish mumkin? 6. O’zbekiston Respublikasi Jinoyat –protsessual kodeksi qaysi konstitutsion tamoillarni o’zida aniqlashtiradi va ularning axloqiy xususiyati nimada ifodalanadi? 9