Sana: ________
Fan: Odobnoma
Sinf: 4-,,B’’
O’qituvchi:
Mavzu: Konstitutsiyamiz – baxtimiz poydevori
Konstitutsiya alifbosi : Men O’zbekiston Respublikasi fuqarosiman.
Darsning maqsadlari:
ta limiy; Konstitutsiya-baxtimiz qomusi, Konstitutsiya — davlatning asosiy
qonuni, bolalar huquqlarining davlat tomonidan ta'minlanishi Konstitutsiya
moddalari asosida o'quvchilarga tushuntiriladi. TK2: axborot manbalari (televizor,
telefon)dan to‘g‘ri foydalana olish
tarbiyaviy; Barkamol avlodga xos odoblilik san'ati va madaniyatini o'rgatish. TK5:
milliy va umuminsoniy qadriyatlarni anglash va hurmat qilish;
rivojlantiruvchi; Dars yo'llarini topishga, o'quvchilami esa mustaqil izlanishga,
fikrlashga, o'z fikrini isbotlash va turli vaziyatlardan chiqishga o'rgatish.jarayonida
turli muammolarni hal etishga, ularning kelib chiqish sabablari, tuzatish. FK2: yon-
atrofida bo‘layotgan voqea-hodisalarga munosabat bildira oladi;
Dars turi: yangi bilim beruvchi
Dars metodi: zamonaviy
Darsning jihozi: mavzuga oid rasmlar, O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi,
4-sinf Odobnoma darsligi, AKT vositalari
Darsning bosqichlari:
№
Darsning bоsqichlari
Vaqti
I.
Tashkiliy qism.
5 daqiqa
II.
O’tilgan mavzu yuzasidan takrоrlash.
7 daqiqa
III.
Yangi mavzu bayoni.
12 daqiqa
IV.
Dam оlish daqiqasi.
3 daqiqa
V.
Yangi mavzuni mustahkamlash.
13 daqiqa
VI.
Darsga yakun yasash, o’quvchilarni rag’batlantirish.
3 daqiqa
VII.
Uyga vazifa berish, tushuntirish.
2 daqiqa
Darsning borishi:
I.Tashkiliy qism:
1.O’quvchilarning
darsga
tayyorgarliklarini
nazorat
qilib,
O’zbekiston
Respublikasi Davlat madhiyasini kuylash bilan darsni boshlaymiz
2. Darsning qoidasi bilan tanishtiraman.
- faol ishtirok etish;
- vaqtdan unumli foydalanish;
- o`zgalarni fikrini qadirlash;
- bir-birini hurmat qilish.
3. O’quvchilardan “5 tashabbusim-5 imkonim” mavzusida suhbat o’tkazaman va
she’r so’rayman:
Dunyolarni egallab,
Cho‘qqilarga chiqdik biz.
Yurtboshimiz madadkor
Qo‘llar beshta tashabbus.
Musiqa chal ,she‘rlar yoz,
Sen hohlasang rasm chiz,
Aktyor bo‘lmoqchimisan ?
Qo‘llar beshta tashabbus.
Sport bilan shug‘ullan
Boks, tennis ,suvda suz
Jismonan chiniqasan
Qo‘llar beshta tashabbus
Kompyuter asri bu
Kerakli dasturlar tuz.
Xalqqa tegsin zo‘r foydang
Qo‘llar beshta tashabbus
Kitob nurdir ilmning
Dengizida sho‘ng‘i ,suz
Boshqarasan dunyoni
Qo‘llar beshta tashabbus
Bizda hamma teng erur
Teng huquqli yigit -qiz
Bo‘sh o‘tirma tik ,pishir
Qo‘llar beshta tashabbus.
II.O'tilgan mavzuni so'rash: O'quvchilardan o'tilgan mavzuni savol-javob
shaklida so'rash. Olingan bilimlami mustahkamlash.
III.Yangi mavzuning bayoni;
Konstitutsiya davlatning ijtimoiy va siyosiy tizimini, davlat organlarining
tashkil etilishi va faoliyatini, fuqarolarning huquq va burchlarini belgilab beruvchi
Asosiy qonunidir. Bir so'z bilan aytganda, konstitutsiya hayotimizni huquqiy
jihatdan tartibga solib turadi.
O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi 1992- yil 8- dekabrda qabul
qilingan. U 6 bo'lim 26 bob 128 moddadan iborat.Fuqarolar, shu jumladan,
bolalarning huquq va erkinliklari Konstitutsiyamizning ikkinchi bo'limida qayd
etilgan.
Konstitutsiya — lotincha «konstitutio» — «tuzilish»,«tartib» so'zlaridan
olingan bo'lib, «belgilayman», «tasdiqlayman» degan ma'nolarni bildiradi.
Konstitutsiyada bolalarning bilim olish huquqi ham kafolatlangan.
41- moddada «Наг kim bilim olish huquqiga ega. Bepul umumiy ta'lim olish davlat
tomonidan kafolatlanadu Maktab ishlari davlat nazoratidadir», deyilgan.
Davlatimiz yosh avlodning chuqur bilim olishi uchun doimo g'amxo'rlik qiladi.
Buni keyingi yillarda yangi qurilgan va ta'mirlangan zamonaviy maktablar
misolida ko'rishimiz mumkin. Bugun biz ta'lim olayotgan maskanlar har jihatdan
qulay, shinam va yorug', barcha zarur o'quv jihozlari va kompyuterlar bilan
ta'minlangan. Bizning Konstitutsiyamiz eng insonparvar va adolatparvar qonundir.
Unda o'z huquqini himoya qila olmaydigan kishilarning manfaatlari ham tola
kafolatlangan. 45- moddada «Voyaga yetmaganlar, mehnatga layoqatsizlar va
yolg'iz keksalarning liuquqlari davlat himoyasidadir», deb yozib qo'yilgan. 2008-
yil 8- yanvarda O'zbekiston Respublikasining «Bola huquqiarining kafolatlari
to'g'risida»gi Qonuni qabul qilindi. Ushbu qonunda ham bolalarning huquqlari to'la
kafolatlangan. Yangi mavzuni mustahkamlash;
"Har qanday davlatning yuzi, obro`-
e'tibori uning Konstitusiya hisoblanadi.
Zotan, Konstitutsiya davlatni davlat,
millatni millat
sifatida dunyoga tanitadigan
qomusnomadir"
I.Karimov
Baxt qomusi
Qambar Ota
Vatanimni yashnatar
Hammaning haq-huquqi
Istiqlolning ziyosi.
Aniq bayon etilgan.
Xalqni baxtiyor etar
Halol yashash yo'llari
Erk, adolat dunyosi.
Qonun qilib bitilgan.
Ozod mamlakatimda
Doim himoyasida
Konstitutsiyam baxtim
Inson faxr, nomusi.
Vatanga sodiq bo'lib
Yashasin mustaqillik
O'sish yurakda ahdim.
Yaratgan baxt qomusi.
Konstitutsiya alifbosi : Men O’zbekiston Respublikasi fuqarosiman:
O’quvchilarga ”Men O’zbekiston fuqarosiman” mavzusini yoritib beraman.
IV.Dam olish daqiqasi:
-Mayoq bo`lding elimga,
Maqom berding tilimga.
Faxr to`ldi dilimga,
Sha`nim or-u nomusim,
G`ururimsan qomusim.
-Jamlab, tizib bir ipga,
Yo`lim solding qolipga.
Hayot tushdi tartibga,
Ahdim or-u nomusim,
Bebahoim – qomusim
V. Mavzuni mustahkamlash: o’quvchilar alifbo tartibida ”Konstetutsiya”
moddalaridan aytib o’tishadi:
Qomusimni bugun bilmoq istadim
Har moddasin dilga solmoq istadim
Qomus erur qonunlarning to’plami
Qonunlarni dildan tuymoq istadim
Qomus berdi huquqimni burchimni
Shon – shuhrati oshsin doim yurtimni
Qonunlarni agar yaxshi o’rgansam
Albat yetar, qayga cho’zsam qo’limni
A yni bir shaxs bir paytning o‘zida O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining Qonunchilik palatasi deputati va Senati a’zosi bo‘lishi mumkin
emas. 77-moddadan.
B archa fuqarolar Konstitutsiyada belgilab qo‘yilgan burchlarini
bajaradilar. 47-modda.
D avlat fuqarolarning Konstitutsiya va qonunlarda mustahkamlangan