OILA PSIXOTERAPIYASI ASOSLARI, O‘ZBEKISTONDA OILA SIYOSATINING SHAKLLANISHI (Oila qurish bosqichi, qayliq tanlash davri, Nikoh — oila barqarorligining asosiy omili, Oila barqarorligining asoslari)
Yuklangan vaqt
2024-04-19
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
31,6 KB
Ilmiybaza.uz
OILA PSIXOTERAPIYASI ASOSLARI, O‘ZBEKISTONDA OILA
SIYOSATINING SHAKLLANISHI
Reja:
1.Oiladagi shaxslararo munosabatni muvofiqlashtirishning psixoterapevtik
vositalari.
2. Oila qurish bosqichi, qayliq tanlash davri.
3.Oilaviy burch – muhim ahloqiy-ma’naviy qadriyat
4.Nikoh — oila barqarorligining asosiy omili.
5.Oila barqarorligining asoslari.
Ilmiybaza.uz
Tayanch tushunchalar: oilaviy psixoterapevtik usullar, oilaviy terapiya
profilaktika.
Sotsiologik tadqiqotlarning kursatishicha, sunggi 30 yilda ajralishlar miqdori
ancha ko`paygan, biroq ularni qoralash nisbatan kamaygan. Ana shunday
xolatlarning oldini olishning muxim vositalaridan biri - oilaviy psixoterapevtik
usullardan foydalanishdir.
Oilaviy psixoterapiya psixoterapiyaning mustaqil ilmiy-amaliy soxasi sifatida
XX asrning o`rtalarida shakllandi. Uning yuzaga kelishi ayni bir vaqtda oila
inqirozining ko’proq G`arb mamlakatlarida namoyon bo`lishi va unga yordam
kursatishning yangi, noan'anaviy usullarini topishga urinish edi: «... aynan oilaning
barbod bo`lishi ayni xavfga aylangan o`sha davrda oilaviy terapiya uni da-
volashning o’ziga xos uslubi sifatida yangi bir ichki imkoniyat sifatida namoyon
buldi.
Taraqqiyot psixologiyasi ijtimoiy psixologiya bilan birgalikda oilaviy
psixotera- piyani, ya'ni oilani tushunish uchun yangi psixologik asosni yuzaga
keltirishga harakat qiladi. Oilaviy psixoterapiyaga doyr eng mukammal qo`llanma-
larda bu ilmiy-amaliy fanga shunday ta'rif berilgan: Oilaviy terapiya profilaktika,
kasalliklarni davolash hamda shundan keyingi ijtimoiy mehnat reabilitatsiyasi
maqsadida
uni
o`rganishni
va
unga
ta'sir
kursatishni
kam-
raydigan
psixoterapiyaning bir soxasi hisoblanadi.
Oilaviy psixoterapiya usullari eng avvalo, psixozga xos bo`lmagan psixogen
buzilishlarda, alkogolizmda, giyohvandlikda, psixatiya, psixoz va psixosomatik
kasalliklarini davomida shg`ullaniladi. Eng muximi oilaviy psixoterapiyada
psixoterapiyaning boshqa sohalari tomonidan o`rganilmaydigan bir qator
qo`shimcha ham mavjudki, bular-oilaning me'yorida faoliyat ko`rsatishi, undagi
buzilishlarning turlari, ularning profilaktikasi, oila a'zolarining psixik va somatik
salomatligi, oila hayoti va faoliyati nuqsonining diagnostikasidir.
Oilaviy psixoterapiya nima bilan shugullanadi? Uning predmeti va pirovard
maqsadi nimalardan iborat? N.P.Zeshkian shu savollarga javob berar ekan, quyidagi
qadi- miy sharq fikrini keltiradi: «Agar sen o`z mamlakatingni tartibga keltirishni
Ilmiybaza.uz
xoxlasang, dastlab viloyatni tartibga keltir«. Agar sen viloyatni tartibga keltirishni
istasang, avvaliga shatarlarda tartib o`rnat Shaharlarda tartib o`rnatish uchun
oilalarni batartib qilmog`i lozim. Agar sen oilalarda tartib o`rnatishni xoxlasang,
avvalo o`z oilangda tartib o`rnatishing kerak. Sen o`z oilangda tartib o`rnatishni istar
ekansan, dastlab o`zingni tartibga solmog`ing joiz». Xullas, «oilalarda tartib
o`rnatish»ga da'vat etilgan oilaviy terapiya pirovard natijada insonparvar psixologik
amaliyot sifatida namoyon bo`ladi. Bizning nazarimizda, u o`zining bu xususiyati
bilan zamonaviy oila rivojlanishida, uning bazaviy ijtimoiy yo`nalishi markazida
inson turishi tufayli uni o`zgartiradigan insonparvarlik mayllariga yordam berishga
da'vat etilgan.
Oila qurish bosqichi, qayliq tanlash davri.
Bu davr oilaviy munosabatlar poydevorini yasovchi bosqich hisoblanib, o`ziga
qayliq tanlash va dastlabki sinov bosqichi sanaladi. Bu davrda bo`lg`usi kelin va
kuyov hamda ularning oilalari tug`risidagi ma'lumotlar to`planadi, tegishli
xulosalarga kelinadi, muayyan ijtimoiy tasavvurlar yaratiladi. Bo`lg`usi juftlikning
shu davr ichida qabul qilgan qarori keyingi turmush tarziga qo`yilgan dastlabki
qadamdir. Bulg`usi kelin bilan kuyovning hamkorlik faoliyatini rejalashtirish, ularda
bir biriga nisbatan ijobiy va ob'ektiv baholangan xis-tuyguni namoyon qilish ayniqsa
muximdir. Dastlabki bosqichda yigit bilan qizning shaxs sifatida iden
tifikatsiyalashuviga qisman bo`lsada kiritiladi.
Buning uchun: Yigit
- qizlar psixologiyasining xususiyatlaridan xabardor bo`lishi;
- o`ziga shaxs sifatida identifikatsiyalashgan ^ayli^ tanlashi;
- tanishuv jarayonini tugri tashqil etishi;
- o`ziga mos yor tanlanganligi aloxida ota-onasini xabardor pripishi;
- dastlabki taassurotlar ta'siriga tuliq; berilib qolmasligi;
- uylanishi oldi ota-ona va qarindoshlar maslahatini qabul qilishi;
- qayliq bilan uchrashuvni muomala maromi va shaxslilik pozitsiyasiga amal qilgan
xolda tashqil etishi yoki «gardish samarador»ligiga tushib kolmasligi;
- qayliq shaxsini to`la idrok etishi va tasavvurini yaratishi;
- oila va oilaviy munosabatlar tug`risidagi tasavvurlarni shakllantirishi;
- kuyovlik statusi to`grisidagi tasavvurlarni to`g`ri tarkib toptirishi;
Ilmiybaza.uz
- jins er-xotinlik jinsiy munosabatlari ^ahida tasavvurga ega bo’lishi;
- jismoniy va ruhiy jixatdan sog`ligini inobatga olishi;
- to`y oldi tayyorgarligi va ularni maromida amalga oshirishi;
- to`yni ko`ngildagidek o`tkazishi. Qiz: bu davrda oila kurishga to`liq tayyorgarlik
ko`rishi zarur, shuning uchun u o`z tasavvuriga mos oila bekasi bo`lishi uchun ayrim
jihatlarni inobatga olishi lozim:
- qiz yigitlar psixologiyasi haqidagi ma'lumotlardan xabardorligi;
- yigit bilan dastlabki uchrashuvda ehtiroslarga berilmasligi;
- jismoniy va ruhiy jixatdan sogligini inobatga olishi;
- qizlik iffatiga mos xatti-harakat qilishi;
- yigit bilan ochiq va samimiy munosabat o`rnatishi;
- tanlashda yakdil va to`gri xulosa chiqara bilishi;
- ota-ona va qarindoshlarning maslahatlarini inobatga olgan holda o`zi qayliq
tanlashda mustaqil apopra kelishi;
- uy yumushlari va xo`jalik ishlarini bajarishga to`liq tayyorligi;
- «qaynona-qaynota-kelin», «kuyov-kelin», «kelin-ovsin- lar», «kelin-kuyovning
aka-uka, opa-singillari» tizimidagi munosabatlar to`g`risida tasavvur yaratishga
qoluvchanligi;
- yangi muhitga ruhan uzini tayyorlab borishi;
- to`yga tayyorgarlik va uni kungildagidek o`tkazishga intilishi.
Nazorat uchun savollar
1.Oiladagi shaxslararo munosabatni muvofiqlashtirishning psixoterapevtik
vositalarini yoriting?
2. Oila qurish bosqichi, qayliq tanlash davri nimalardan iborat?
O‘zbekistonda oila siyosatining shakllanishi
Reja
1.Oilaviy burch – muhim ahloqiy-ma’naviy qadriyat
2.Nikoh — oila barqarorligining asosiy omili.
3.Oila barqarorligining asoslari.
Ilmiybaza.uz
Tayanch tushunchalar: insoniy vazifalar, ota-onaning farzand oldidagi burchi,
Nikoh — oila barqarorligining asosiy omili
1.Oilaviy burch – muhim ahloqiy-ma’naviy qadriyat
SHarq halqlarida qadimdan kattalarni hurmat qilish, kichiklarga izzatda bo`lish,
insofli bo`lish, rostgo`ylik, xushmuomalalik, mehmondo`stlik kishining odob-
axloqini ko`rsatib beruvchi qoidalar sifatida amal qilinib keladi.Bu axloq qoidalari
har bir shaxsda to`liq namoyon bo`lgan taqdirdagina u ma’naviy barkamol shaxs
hisoblanadi.
Demakki, u jamiyat oldidagi, kishilar oldidagi insoniylik burchini ado etgan
hisoblanadi.Burch muhim axloqiy-ma’naviy qadriyat hisoblanib, har bir shaxsning
jamiyat oldidagi fuqarolik, ota-ona oldidagi farzandlik, xalq, millat oldidagi
insonparvarlik, jamoatchilik oldidagi odamiylik vazifalarini bajarish demakdir.
Burch — ado etilishi majburiy bo`lgan insoniy vazifalar va insoniylik
yuzasidan bajarilishi mumkin bo`lgan axloqiy qoidalarni o`z ichiga qamrab oladi.
Ota-onaning farzand oldidagi, jamiyat oldidagi burchi, farzandning ota-ona oldidagi
burchi, nnsoniyatning o`tmish merosini asrash va kelgusi avlodlarga etkazish burchi,
millat oldidagi, kelajak avlod oldidagi burchi, tabiatni asrash burchi, Vatan oldidagi
burch-majburiy vazifalardir.
Ota-onaning farzand oldidagi burchlari «Qobusnoma»da zikr etilishicha,
«...farzandga yaxshi ot qo`yish, farzandni yaxshi doyaga topshirish, sunnat qilish,
to`y-tomosha berish, ilm va kasb-hunar o`rgatishdan iboratdir».Yuqoridagilardan.
ko`rinib turibdiki, ota-ona farzand tarbiyasida jamiyat oldida ham javobgardirlar.
Har tomonlama etuk farzandni tarbiyalash ota-onaning asosiy, majburiy
burchidir.Ota-onani hurmat va izzat qilish, keksayganda moddiy ta’minlash, ular
nasihatiga quloq tutish va uni so`zsiz ado etish farzandning ota-ona oldndagi burchi
hisoblanadi. Farzand el-yurt oldida ota-ona obro`si, qadr-qimmatini ko`tarishi
lozim.Farzand, ayniqsa, otani hurmat qilishga, topshiiqlarini bekamu-ko`st
bajarishga majbur. Uning ko`nglini og`ritish aslo mumkin emas. Oqil farzand ota
qadrini yuksak tutadi.
Ilmiybaza.uz
Xalqimiz «Ota qarg`ishi o`q» deb bejiz aytmagan.Ulamoyu-fuzalolarimiz
fikriga ko`ra: ota - farzand uyidagi istagan narsani olishi mumkin ekan. Farzand esa
ota uyidan uning ruxsatisiz hech narsani olishga haqqi yo`q ekan. Bordi-yu, shunday
qilsa va bundan ota ko`ngli og`risa, bu farzandni ota nomidan Olloh oq qilar
ekan.SHuningdek, farzand onaning tunda bir lahzalik uyqusidan turib, oq sut bergan
qarzini umr bo`yi onasini elkasida ko`tarib yursa ham uzolmas ekan.Mana,
farzandning ota-ona oldidagi burchi nima bilan belgilanadi?Oilada kelinning ham
qaynona-qaynota oldidagi burchi farzand burchi demakdir.
Xalqimizning ma’naviy merosi hisoblanadigan mehnatsevarlik, mehr-
oqibatlilik, birodarlik, insonparvarlik, mardlik, halollik, iymon-e’tiqodlilik kabi
fazilatlarni, Al-Beruniy, Najmiddin Kubro, Az-Zamaxshariy, Abu Ali ibn Sino,
Alisher Navoiy, Al-Farg`oniy, Al-Buxoriy, imom Termiziy, Bahouddin Naqshband
va shu kabi mutafakkirlarimizning ma’naviy merosini avaylab-asrash, asrlar
davomida qadriyat darajasiga ko`tarilgai milliy ma’naviy merosni kelajak avlodga
etkazish har birimizning jamiyat oldidagi, insoniyat oldidagi, kelajak avlod oldidagi
burchimizdir.Vatan - bu har bir kishining tug`ilib o`sgan muborak joni, mahallasi,
qishlog`i, shahri, ona yurtidir. U yashayotgan zamindir. Mana shu Vatanni himoya
qilish, Vatanning gullab-yashnashi uchun halol mehnat qilish, kerak bo`lsa, Vatan
himoyasi uchun jonini fido qilish O`zbekistonda yashayotgan har bir fuqaroning
burchidir.Insonning eng katta boyligi bu — Vatandir. Vatanni sevish deganda,
Vatanning milliy tilini sevish davlat ramzlarini sevish, milliy qadriyat va urf-
odatlarni qadrlash, tinchligi va osoyishtaligi uchun jon kuydirish kabilar tushuniladi.
Darhaqiqat, Vatanni sevmoq iymondandir. Ya’ni, iymoni but, ongli, Vatan
tushunchasini to`la anglab etgan, Vatan uchun butun kuch-g`ayratini bag`ishlagan,
Vatan ilm-ma’rifati yo`lida mehnat qilayotgan, o`z Vatani bilan g`ururlanadigan
insongina Vatan oldidagi burchini ado etgan bo`ladi.Marhumlarni xotirlash —
bugungi avlodning farzandlik burchidir. Vatan tarixini bilish, boyliklarini ko`z
qorachig`iday saqlash, Vatan taraqqiyotiga o`z hissasini qo`shish, halol mehnat
qilish, ma’naviy qadriyatlarini, urf-odatlarini o`rganish va avaylab-asrash asosiy
vazifasidir. O`zbekistonni ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy taraqqiy etgan mamlakatlar
qatoriga qo`shishda bor kuch-imkoniyatlarini sarf etish har bir fuqaroning burchidir.
Ota-ona, jamoatchilik va ustoz-murabbiylarning asosiy burchi bugungn jamiyat
Ilmiybaza.uz
talablariga mos ma’naviy va jismoniy barkamol, milliy ong va tafakkuri shakllangan
shaxslarni tarbiyalab etishtirishdan iboratdir.
Balog`at yoshidagi yigitlarning asosiy burchi mamlakatimizning milliy
armiyasida xizmat qilib, Vatan tinchligi, osoyishtaligini saqlash, uni har qanday
tajovuzlardan, ichki va tashqi dushmandan saqlashdan iboratdir.O`zbekiston
Respublikasi fuqarolarining Vatan oldidagi asosiy burchlari mamlakatimiz Qomusi
- O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 48, 49, 50, 51, 52-moddalarida
belgilab berilgan. Ya’ni, ular «Fuqarolar Konstitutsiya va Qonunlarga rioya etishga,
boshqa kishilarning huquqlari, erkinliklari, sha’ni va qadr-qimmatini hurmat qilishga
majburdirlar. Fuqarolar O`zbekiston xalqining tarixiy, ma’naviy va madaniy
merosini
avaylab-asrashga
majburdirlar.Madani
yodgorliklar
davlat
muhofazasidadir.Fuqarolar atrof-muhitga ehtiyotkorona munosabatda bo`lishga
majburdirlar.Fuqarolar Qonun bilan belgilangan soliq va mahalliy yig`imlarni
to`lashga majburdirlar.
O`zbekiston Respublikasini himoya qilish - O`zbekiston Respublikasi har bir
fuqarosining burchidir, fuqarolar Qonunda belgilangan tartibda harbiy yoki muqobil
xizmatni o`tashga majburdirlar.Insoniyat o`zi yashab turgan tevarak-atrof tabiatini
muhofaza qilishga majburdirlar. Biz o`zimiz bilgan va bilmagan holda tabiatga zarar
etkazamiz. Biz tabiatdan va tabiiy zahiralardan to`g`ri foydalangan taqdirimizdagina
tabiatni hech qanday salbiy oqibatlarsiz kelajak avlodga etkazib berish majburiyatini
bajargan bo`lamiz.Tabiatni asrash esa barchaning burchidir. Har bir insonning tabiat
va jamiyat oldidagi burch va vazifalari mavjuddir. Ular oldidagi o`z burchini
sadoqat, poklik bilan ado etgan insonning kelajagi porloq, obro`-e’tibori baland
bo`ladi.
2.Nikoh — oila barqarorligining asosiy omili.
O`zbekning nimasi ko`p - to`yi ko`p: hovli to`yi, beshi to`yi, o`g`il (sunnat)
to`yi, nikoh to`yi va hokazo. Biror xursandchilpk bilan bog`liq kichik yig`in to`yga
aylanib ketishi hech gap emas. Masalan, farzand ko`rish, biror kishining yubileyi,
mamlkakat va jamiyat oldidagi xizmatlari uchun hukumatning yuksak taqdirlovi,
biror katta yutuq, xnzmatdagi muvaffaqiyat, biror kashfiyot munosabat bilam ziyofat
berish, yurtga osh berish kabi.Ziyofatning qay maqsadda berilishiga ko`ra uning
turlari yuzaga kelgan, o`z navbatida bular kattaligiga qarab to`ylarga aylangan.
Ilmiybaza.uz
Demak, to`y so`zi «to`ymoq» so`zidan olingan bo`lib, katta ziyofat ma’nosini
anglatadn.
To`y o`z nomi bilan nafaqat shirin taomlarga, balki yaqin do`st-yor,
qarindosh-urug` diydoriga, Orombaxsh kuy-qo`shiqlarga, kurashu ko`pkari
tomoshalariga, ko`pchilikning xursandchiligiga to`yish hamdir. To`y aka-uka, opa-
singil, qarindosh-urug`, yoru birodar, tanish-bilish, hamkasblar, qo`ni-qo`shni,
mahalla-ko`y bilan o`tkaziladigan yirik marosimlardan. Bunda, avvalo, oila a’zolari
yaqinlari bilan barcha kuch va g`ayratlarini bahamjihat ishga solib, katta sarf-
harajatlar qilib butun yurt oldida iqtisodiy kuch-qudratini, topgan-tutganini
uddaburonlik bilan sarflay olishini, bu oila qanchalik va qanday tarbiya o`chog`i
ekanligini ko`rsatish bilan ma’naviyatini va yor-do`stlarn qanday kishilar ekanligini
ham namoyish etadilar, o`zlarining yaxshi tomonlari, yaxshi kishilar avlodi
ekanliklari bilan faxrlanadilar.Nikoh to`yi —to`ylarning eng yirigi va mas’uliyatlisi.
Zero, nikoh to`yi ikki yoshning qismatlarini payvandlovchi, mustahkam oila
poydevorini qo`yuvchi xayrli marosimdir.Binobarin, nikoh so`zi to`yning tabiatinn
belgilar ekan, bu arabcha so`z bo`lnb, «O`zbek tilining izohli lug`ati»da: «Er-
xotinlikni shariat yo`li bilan rasmiylashtprish marosimi va shu marosimda domullata
tomonidan o`qiladigan shartnoma» ma’nosiga egaligi qayd etilgan.
Qolaversa, boshqa lug`atlarda ham nikoh «izdevoj, nikoh ahdi, «er-xotinlik,
uylanish» ma’nolarida izohlangan. Ko`rinayotirki, nikoh - qie va yigit taqdirini
payvand qiluvchi, yangi oilaning bunyodga kelishini tasdiqlovchi voqea, ammo bu
voqea to`y shaklida umum nazari ostida sodir etiluvchi, umum oldida naslni davom
ettirish va jamiyat nizomlari asosida yashash ahdini zimmaga olish, alal-oqibat
jamiyatni to`ldirishni nishonlash, ko`rikdan o`tkazish shodiyonasidir.Xullas, nikoh
turli mamlakatlarda turlicha o`tkaziladigan ijtimoiy-axloqiy hodisa sifatida
shakllandi, din va qonunlar bilai mustahkamlab kelindi. SHuni alohida ta’kidlash
joizki, turli dinlar nikohga turlicha munosabat ko`rgazib kelayotir. Ular hatto
nikohlanuvchilar yoshini ham belgilab qonuniylashtirgan.
Aytaylik, islom shariati qizlarni 9 va o`g`il bolalarni 15 yoshdan iikohga
kirishuviga rozilik bersa, katolik cherkovi qizlarga 12 va o`g`il bolalarni 14 yoshda
turmush qurishga ruxsat etadi. Protestantlar cherkovi esa har ikkala jinsda 14 yoshda
Ilmiybaza.uz
oila qurishni ravo hisoblaydi. Budda va katolik e’tiqodida ruhoniylarning
uylanishlari qat’ny man etilgan.
Diniy e’tiqodlarga ko`ra, jahon miqyosida turli mamlakatlarda turmush qurish
yoshi 9—15 dan 21—22 gacha namoyon bo`lgan bo`lsa-da, BMT o`ziga a’zo
bo`lgan mamlakatlar uchui 1962 yilda buni 15 yoshdan deb belgilagan.
O`zbekistonda esa 1998 yilgi «Nikoh kodeksi»ga ko`ra, qizlar uchun 18 va yigitlar
uchun 20 yosh — nikohga kirish yoshi etib belgilandi. Bu, shubhasiz, oila mohiyatini
anglagan va mas’uliyatni zimmaga olgan holda oila qurishni ta’mnnlovchi yoshdir.
CHunki bu yoshda turmush qurishni ko`zlagan yoshlar ma’lum hayotiy tajriba
to`plashga ulgura oladilar. Bu esa, o`z navbatida, oilalarnnng ma’naviy-iqtisodiy
mustahkam poydevorga ega bo`lishiga ta’sir ko`rsatadi.O`zbek nikoh to`yi, ulkan
marosim sifatida, barcha uzvlari bilan yaxlit olib qaraladigan bo`lsa, ancha uzoqqa
cho`ziladigan muddatnn o`z ichiga oluvchi ijtimoiy shodiyona sanaladi. SHu nuqtai
nazardan qaraganda, uch bosqichli tarkibiy tuzilishga ega.Birinchi bosqich nikoh
kunigacha o`tkaziladigan marosimlar — beshik qudalik, qiz tanlash, sovchilik, «non
sindirish yoki non ushatish», «ro`mol berdi yoki oqlik berish», fotiha to`yi, qalin
olish va maslahat oshi yoki padar oshi, «qiz yig`indi» (qizlar majlisi yoki Buxoroda
hinobandon, Xorazmda xina yoqar) singarilarni o`z ichiga oladi. Bu bosqichga xos
yana
bir
xususiyat
shundaki,
unashtirilgan
qizning
«boshi
bog`liq»
hisoblanadi.Nikoh to`yinnng ikkinchi bosqichi, kelini olib kelish yo`lini ochuvchi
nikohlashdan iborat tantanavor o`tadigan kunni o`z nchiga oladi. Bu bosqich,
mohiyatiga ko`ra, nikoh to`yining eng oliy nuqtasi sanalib, folkloriy aytimlarga
serobligi jihatidan ham alohida o`rin tutadi. Xuddi shu bosqichda to`y turli-tuman
urf-odatlar, irim-sirimlar. xilma-xil qo`shiqlar (olqishlar, laparlar, yor-yorlar, kelin
o`tirsinlar, kuyov o`tirsinlar, salomnomalar, kelin va kuyovni maqtovchi madhiya
qo`shiqlar, sharbat yalatar, oyna ko`rsatar va isiriq tutatar aytimlari va h. k.) ijrosiga
singishib o`zaro sintezlashgan yaxlit ijtimoiy-estetik shodiyona shaklnni
oladi.Uchinchi bosqich kelin kuyovnikiga olib kelingandan keyii, ya’ni nikoh
kunnning ertasidan boshlab o`tkaziladigan «bet ochar» yoki «kelin salom», «kuyov
salom», «to`shak yig`di» («joy yig`di») yoki Buxoroda «joyg`un-doron»), charlandi
(charlar yoki Buxoroda talbon), nihoyat, kelin ko`rdi (yoki Buxoroda kelinbinop)
singari
xilma-xil
marosimlarni
o`z
ichiga
oladi.Nikoh
-
oila
o`zaro
Ilmiybaza.uz
munosabatlarining
muqobil
shakllari
paydo
bo`lishi
oila
tuzilmasi
transformatsiyasining muhim xususiyati hisoblanadi. Ularga quyidagilar tegishlidir:
yolg`izlik; ro`yxatdan o`tmay birga yashash («fuqarolik nikohi»); ongli ravishda
farzand ko`rmasdan nikohda yashash, sheriklarning shaxsiy va er-xotinlik erkinligini
nazarda tutadigan ochiq nikoh, nikohsiz seksual munosabatlar va intim do`stlik,
yaramas ish tutish (nikohdagi sheriklarni almashtirishni maqbul bilish), jamoaviy
oila yoki guruhli nikoh..Nikohning muqobil shakllari aholining ozchiligi tomonidan
qo`llab-quvvatlanadi. Bolalarning manfaatlari, ularni an’anaviy oilada tarbiyalash
buning asosiy sababi hisoblanadi.Oila jamiyatning muxim tarkibiy kismidir. Uning
shakllanishi va rivojlanishida jamiyat haqidagi siyosiy, ijtimoiy ma’naviy
munosabatlar bilan amalga oshadi. Jamiyat hayotidagi o`zgarishlar kishilarning
turmush tarzi yashash va mehnat qilish sharoitlari milliy axloqiy me’yorlarni diniy
e’tiqodlari oilaviy munosabatlarning shakli mazmuniga ta’sir etadi. SHu sababli
oilaning axloqiy xuquqiy me’yoriy mezonlari ham o`zgarib turadi.Asoslangan
munosabatlarning ham mavjudligigi jamiyat taraqqiyotining yuqoridagi o`ziga xos
imkoniyatlari taqozo etgan. Tarixda oila qurgan er - bilan xotin birga emas, balki
o`zlari mansub bo`lgan urug` va qabilalarda yashaganlar. Oila doimo harakatda
shakllari tarbiyaviy imkoniyatlari o`zgarib turgan.Bir er, bir xotindan oilaning
shakllanishi ham jamiyat taraqiyotining muayyan davridagi imkoniyatlari extiyojlari
ma’naviy
e’tiqodlari
tufayli
yuzaga
kelgan.
Tarixiy
taraqqiyot
oilaviy
munosabatlarni ham boshqa karshi kun tartibiga kuydi. SHu tariqa nikoh biln borliq
munosabatlar kelib chikdi. nikoh qurayotgan ikki yosh o`rtasidagi munosabatlarni
davlat, jamiyat tomonidan muayyan axloqiy xuquqiy mezonlar asosida boshqarish
zaruriyati tufayli vujudga kelgan marosimdir. Nikoh ikki yoshning roziligi asosida
qayd etiladi.Nikohni ikki yoshning bir-birlari jamiyatga farzandlarga nisbatan
ma’naviy xuquqiy burchi va ma’suliyatini belgilashdir. Nikoh - oila barqarorligining
asosiy omillaridan biridir. Yangi avlod ma’naviyatining shakllanishi nikohning
haqqoniyligiga va oilaning mustaqilligiga bog`likdir.
Oilada bolalar tarbiyasi katta ijtimoiy ahamiyatga ega. Bolalar aqlli odobli
mehnatsevar halol ota-ona ham butun jamiyat ham manfaatdor. CHunki jamiyat
taraqqiyotining ma’naviy jismoniy sog`lom yoshlar ta’minlaydi.
Ilmiybaza.uz