OILA TARBIYASINING MAZMUNI VA MOHIYATI, OILA TURLARI (Oila tarbiya asoslari, Oilaning turlari va toifalari)
Yuklangan vaqt
2024-05-03
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
12
Faytl hajmi
43,3 KB
Ilmiybaza.uz
OILA TARBIYASINING MAZMUNI VA MOHIYATI, OILA TURLARI
Reja:
1.Oila tabiyasi haqida umumiy tushuncha
2.Oila tarbiya asoslari
3.Oilaning turlari va toifalari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
Ilmiybaza.uz
Oila tabiyasi haqida umumiy tushuncha
Oila tarbiyasi — oilada otaona, vasiy yoki katta kishilar tomonidan bolalarni
tarbiyalash. Yosh avlodning har tomonlama rivojlanishida muhim oʻrin tutadi. Oila
tarbiyasida doimiy tarbiyaviy taʼsirchan kuch — oilada ruhiy xotir-jamlik, samimiy
munosabat, ota-ona obroʻsining yuqori boʻlishi, bolalarga talab qoʻyishda oila
kattalari oʻrtasidagi birlikning saqlanishi, bola shaxsini mehnatga tarbiyalashga
alohida eʼtibor berish, bolani sevish va izzatini joyiga qoʻyish, oilada qatʼiy rejim va
kun tartibini oʻrnatish, bolaning yosh va shaxsiy xususiyatlari-nl hisobga olish,
boladagi oʻzgarishlarni kuzatib borish, undagi mustaqillikka intilish va
tashabbuskorlik sifatlarini qoʻllabquvvatlash va h.k. Oila qanchalik tartibli, uning
aʼzolari oʻrtasidagi munosabat samimiy boʻlsa, Oila tarbiyasi ham shunchalik
muvaffaqiyatli boʻladi. Oila tarbiyasida ota-ona obroʻsi, ularning kuzatuvchanligi,
sezgirligi, hozirjavobligi muhim tarbiyaviy ahamiyatga ega. Oila tarbiyasida tarbiya
jarayoni zerikarli, quruq nasihatgoʻylikdan iborat boʻlib qolmasligi lozim. Bola
hayotining koʻp qismi oilada oʻtadi. Shu boisdan mavjud anʼanalar, urf-odatlar,
rasm-rusumlar va marosimlarning ijobiy taʼsirida bola asta-sekin ka-mol topib
boradi. Anʼana va marosim Oila tarbiyasining qudratli qurolidir. Oila tarbiyasi
ijtimoiy tarbiya bilan uzviy aloqada boʻlsagina, kutilgan natijalarga eri-shish
mumkin. Oila tarbiyasida yutuklarga erishish ota-onalarning pedagogik bilimlarga
egaligi, Oila tarbiyasi boʻyicha tajribalar alma-shishi, ota-onalarni tarbiyaviy
ishlarga qizgʻin jalb qilishga ham bogʻliqdir. Har bir ota-ona Oila tarbiyasida
oʻzlarining burch va masʼuliyatlarini chuqur anglashlari lozim. Normal oilaviy
muhit, bolani kitob oʻqishga, mehnat qilishga oʻz vaqtida jalb etish ham Oila
tarbiyasining muvaffaqiyati garovidir. Oilada ota yoki onaning yoʻqligi yoki ulardan
birining ketib qolishi Oila tarbiyasiga katta zarar yetkazadi. Ularning bolaga
beradigan tarbiyaviy taʼsir kuchi yoʻqoladi, Oila tarbiyasidagi muvozanat buziladi.
Bunday sharoitda bola qalbi qat-tiq jarohatlanadi, u tajang , serjaxl, qoʻpol, dagʻal
boʻlib qoladi, kattalarga ishonmay qoʻyadi, oʻqishi pasayib ketadi. Oila tarbiyasida
otaning obroʻsi katta ahamiyatga ega. Bolalarni barkamol inson qilib yetishtirishda
Ilmiybaza.uz
maktabni oila bilan bogʻlamasdan muvaffaqiyatga erishib boʻlmaydi. Shuning
uchun Oila tarbiyasida maktab va ota-onalar oʻrtasidagi taʼlimtarbiyaga oid
birgalikdagi ishlari katta ahamiyatga ega. Otaonalarning oʻqituvchilar bilan boʻlgan
uchrashuvlarida aytilgan fikrlar, ayniqsa qimmatlidir. Chunki ular oʻz farzandlari
toʻgʻrisida koʻproq narsalarni bilib oladilar. Shuning uchun bola tarbiyasining tub
mohiyatini tushungan har bir ota-ona oila bilan maktab oʻrtasidagi hamkorlikni
mustahkamlashga intiladi. Bola maktabni tamomlagunga qadar otaona maktab bilan
yaqin aloqa oʻrnatishi, farzandining darslarini oʻzlashtirishi, xulq-atvoridan xa-
bardor boʻlib turishi, tarbiya masalalarida oʻqituvchi, sinf rahbari bilan
maslahatlashib turishi, bolaning darsdan soʻng nima bilan mashgʻulligi haqida
oʻqituvchi va sinf rahbarini xabardor qilib turishi lozim. Uz navbatida oʻqituvchi va
sinf rahbari ham bolaning oʻqishi, odobi, xulqi, maktabda oʻzini tuta bilishi haqidagi
maʼlumotlarni ota-onaga yetkazishi, zarurat tugʻilganda paydo boʻlgan muam-
molarni birgalikda hal qilishi zarur. Farzandi maktabga borgan ota-ona maktab
jamoasining aʼzosi boʻlib qolishi kerak. Oʻqituvchi va sinf rahbari ham oʻz
oʻquvchisining oilasi bilan mustahkam ham-korlikni yoʻlga qoʻymogʻi lozim. Oila
tarbiyasida ota-onalarning mahalla faollari, mehnat faxriylari bilan hamkorliklari
ham muhim. Oila tarbiyasi farzandlarning har tomonlama kamol topishi uchun qulay
sharoitlar yaratilsagina muvaffaqiyatli boʻlishi mumkin. Oila tarbiyasida har bir oila
oʻziga xos xususiyatlarni namoyon qiladi.
2.Oila tarbiya asoslari
Oila jamiyatning bir bo‘lagi. Shunday ekan, inson shaxsini shakllantirish oiladan
boshlanadi. Oila murakkab ijtimoiy gurux bo‘lib, biologik, ijtimoiy, axlokiy,
mafkuraviy va ruxiy munosabatlarning birlashuvi natijasida vujudga keladi. Oila tor
maishiy tushuncha emas, balki u ijtimoiy jamoadir. Shu sababli oilalar birlashib
jamiyatni tashkil etadi.
Jamiyatdagi o‘zgarishlar oilaga ta’sirini ko‘rsatganidek, oiladagi o‘zgarishlar ham
jamiyatga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Buni biz 1998 yil mamlakatimizda “Oila yili” deb e’lon kilinishi misolida
ko‘rishimiz mumkin. Shu munosabat bilan xukumatimiz ishlab chikkan tadbirlar
Ilmiybaza.uz
oilani ijtimoiy muxofaza kilish, oilada yoshlar tarbiyasiga e’tiborni kuchaytirish,
oilaning huquqiy tamoyillarini kengaytirish va boshka oilani mustaxkamlash bilan
boglik masalalarga karatildi. Prezidentimiz I.A.Karimov aytganlaridek: ”Xalkimiz
kadim-kadimdan oilani mukaddas deb bilgan. Oila axil va totuv bo‘lsa, jamiyatda
tinchlik va hamjixatlikka erishiladi, davlatda osoyishtalik va barkarorlik xukm
suradi. Oila farovonligi - milliy farovonlik asosidir”.
Shuni unutmaslik lozimki, farzandlarimizning har tomonlama kamol topishi
uchun kulay sharoitlar yaratilsagina oila tarbiyasi muvaffakiyatli bo‘lishi mumkin.
Yosh avlod xayotining ko‘p kismi oilada o‘tadi. Shu boisdan turmushning murakkab
muammolari bilan oilada tanishadilar. Oiladagi mavjud an’analar, urf-odatlar, rasm-
rusumlar va marosimlarning ijobiy ta’sirida yigit-kizlar asta-sekin kamol topib
boradilar. An’ana va marosimlar tarbiyaning kudratli kuroliga aylanadi.
Kelajagimizning kanday bo‘lishi xozirgi kunda biz tarbiyalayotgan yoshlarga
boglik.Bu konuniyat oilaning tarbiya borasidagi faoliyatiga ham boglik. Oilaviy
tarbiyaning murakkabligi shundaki, har bir oila o‘ziga xos bir olam. U tarbiya ishida
ham o‘ziga xos xususiyatlarni namoyon kiladi.
Oilaviy tarbiya ijtimoiy tarbiya bilan uzviy alokada bo‘lsagina, o‘sib kelayotgan
yosh avlod farovonligini ta’minlash mumkin. Oila tarbiyasidagi yutuklar ota-
onalarga pedagogik bilimlar berish, oilaviy tarbiya bo‘yicha tajribalar almashishi,
ota-onalarni tarbiyaviy ishlarga kizgin jalb kilishga ham boglikdir.
Har bir ota-ona o‘z farzandlarini tarbiyalash borasidagi burch va mas’uliyatlarini
chukur anglashlariga boglikdir. Bundan tashkari normal oilaviy muxit, ota-onaning
obro‘si, to‘gri kundalik rejim, bolani kitobga va o‘kishga, mexnat kilishga o‘z
vaktida jalb kilishlari ham muvaffakiyat garovidir.
Ko‘rinib turibdiki, kadimdan ham, bugun va ertaga ham, bundan keyin ham aklli,
farosatli, tafakkuri chukur - bir so‘z bilan aytganda kamolotli farzand tarbiyalash
muammosi dolzarbdir. Xalk bunday fazilatli insonlarni sevadilar, e’zozlaydilar va
xurmat kiladilar.
Ilmiybaza.uz
Bunday tafakkurga boy kamolotli farzand tarbiyasining sarchashmasi oiladan
boshlanadi. Oila ana shunday tabarruk kal’adir. U kanday kurilishi lozim? Oila o‘zi
nima va uning maksad, vazifalari nimalardan iborat?
Oila – voyaga yetgan ikki jinsning sevish, ardoklash, xurmat kilish asosida,
ixtiyoriy ravishda, kalb xohishi bilan tuzilgan konuniy ittifokidir.
Mo‘’jazgina bir kal’a kurildi. Endi bu kal’ada bekinmachok o‘ynalmaydi.
Yoshlikdagi o‘yinkaroklik, beboshlik, erkalik, beparvolik o‘rnini sezgirlik,
mas’uliyat, andisha, javobgarlik kabi fazilatlar egallay boshlaydi. Bunga har bir yosh
tayyorlanib, mas’uliyat ko‘nikmasini his kilib, oila maksad va vazifalarini tushunib,
ukib bormogi lozim.
Oila maksadi – ikki jinsning o‘zaro kelishuvi asosida farzandni dunyoga keltirish
hamda tabiat va jamiyatning davomiyligini ta’minlash.
Oila vazifasi – er-xotinning birgalikda xo‘jalik yuritish asosida oilani ham
ma’naviy, ham iktisodiy jixatdan ta’minlash hamda jamiyatga soglom, aklli, har
tomonlama barkamol farzand tarbiyalash.
2. Ota-onaning farzand oldidagi va aksincha farzandning ota-ona oldidagi
burchlari
Komil farzandli bo‘laman, baxtli oila kuraman degan maksad bilan oila kurdingiz.
Ammo bu maksadga erishish farzand tarbiyalashdagi muxim omillarni, farzand
oldidagi burchlarni bilib ish ko‘rishni takozo etadi.
Ota-onaning farzand oldidagi burchlari
farzandga chiroyli ism ko‘yish (farzandingiz o‘z ismini o‘zgalarga aytganda
orlanmasin); savodini chikarish, iktidoriga karab bilim berish, imkoniyatiga yarasha
o‘kitish va kasb-xunar o‘rgatish;
- uylantirish. turmushga chikarish;
- uyli-joyli kilish;
- farzandlar orasidagi meros taksimotida adolatli bo‘lish.
Ilmiybaza.uz
Farzandning ota-ona oldidagi burchlari
- Ota-onaning pand-nasixatlariga kulok solish, ularga har doim yordam berish,
mexribon, e’tiborli bo‘lish, oila ishlariga ham ma’naviy, ham iktisodiy yordam
berish;
- har bir farzand o‘z singil va ukalariga mexribon, yo‘lboshchi va yo‘ldosh,
odobda, axlokda, ishda, ilm-xunar o‘rganishda o‘rnak bo‘lish;
- ota-onalarining nimaga muxtoj ekanliklarini kalban his kilish, ularga bu borada
amaliy mexribonlik ko‘rsatish;
-oilaga berayotgan ma’naviy va iktisodiy yordamini minnat kilmaslik;
- tavallud, bayram va xayit kunlarida yo‘klab turishni kanda kilmaslik;
- keksa ota-onalariga aloxida gamxo‘rlik kilishi, shirin muomalada bo‘lishi,
orzu-niyatlarining amalga oshishida yordam berish;
- vakti-soati yetib, bandalikni bajo keltirsalar, izzat-ikrom bilan oxirgi manzilga
kuzatish, ma’rakalarini kamtarona, dabdabasiz, karindosh-uruglar, uni bilgan,
xurmat kilgan eng yakin odamlar bilan o‘tkazish.
3. Oila a’zolarining huquqlari
Oilada va jamiyatda er va xotin teng huquqlarga ega. Bu yerda konunda
belgilangan huquqlar haqida gap ketmokda. Bunday tenglik saylash, saylanish, kasb
tanlash, ishlash, bilim olish, o‘ziga yor tanlash va xokazo huquqlarda o‘z ifodasini
topadi. Lekin ikki jinsning biologik, ruxiy tuzilishi nuktai-nazaridan bunday tenglik
yo‘k. Shuning uchun ayol va erkakning oilada ro‘zgor tebratish, farzandlarni
tarbiyalash, farzandlarning oila yumushlari va vazifalaridagi mexnat taksimoti
masalalaridagi huquq va burchlarida birmuncha tafovutlar mavjud.
Erkakning vazifasi – oilani ma’naviy, iktisodiy ko‘llab-kuvvatlash. Ayoli va
farzandlarining tashvishlariga sherik bo‘lish. Oilaga soya solayotgan xavf-xatarlarga
kalkon bo‘la bilish. Oila a’zolariga gamxo‘r bo‘la bilish.
Ayolning vazifasi – oilada farzand tarbiyasi bilan shugullanish. Ularni ok yuvib,
ok tarash. Erkaknning tashib kelgan ozik-ovkatlarini pishirish, mexmon kutish. Er
va bolalarini ishga va o‘kishga kuzatish, kutib olish.
Ilmiybaza.uz
Er va ayolning vazifalari yukorida sanab o‘tilganlardangina iborat emas, albatta.
Bu vazifalarning barchasini sanab o‘tishning xech kanday iloji yo‘k. Oila sharoitidan
kelib chikkan xolda, har bir inson o‘z tafakkurini ishga solib, vazifalarini belgilab
olmogi va ularni shunday bajarmoklari lozimki, uyga kelgan har bir mexmon tuz-
nasibasini totib, kaytayotganida oila a’zolari orasidagi o‘zaro xurmat, ularning har
birini aklu farosatiga tasannolar o‘kib ketsinlar.
Oila deb atalmish aravani tortib borayotgan er va xotinning bir-biriga yelkadosh
bo‘lishini, o‘zaro odoblarini, bir-biriga bo‘lgan mexribonliklarini ko‘rgan farzandlar
ulardan o‘rnak oladilar va ularga o‘xshashga harakat kiladilar. Chunki farzand
aytgan nasixatingizni esidan chikarishi mumkin, ammo ko‘rganini xech esidan
chikarmaydi. Oilada farzand tarbiyasining bu jixatini xech kachon esdan
chikarmaslik lozim.
Aytaylik, bozordan shirinlik harid kildingiz, kelgan zaxotiyok uni kichigingizga
berdingiz-u, xech kimga ko‘rsatma dedingiz. U esa bolaligiga borib, shirinlikni
hamma akalariga ko‘z-ko‘z kilib chikdi. Lekin ularga yo‘k. Ular o‘ksinishadi.
Kichik bo‘lgan yaxshi ekan deyishadi. Hamma narsa kichikka, sovga ham, shirinlik
ham, erkalatish ham, deb bolalar orasidagi yakkalik, o‘zini uzok tutish kayfiyatlari
paydo bo‘la boshlaydi. Bunday xolatlarga yo‘l ko‘ymaslik uchun, uyga biror narsa
harid kilib, olib kelganingizda har doim uni adolatli taksim kiling. Taksimlash
jarayonida ota-ona o‘zlarini ham unutmasliklari kerak. Bu juda muximdir.
Bolalaringiz bu jarayonni ko‘rsa, vakti kelib ular ham topib keladigan bo‘lganlarida
sizga ulush ajratishni unutmaydilar. Bolalar oldida kilgan bu adolatli taksimingiz
ular uchun eng katta sabok bo‘ladi. Birinchidan, ular bir-birlariga mexrlari orta
boradi. Ikkinchidan, doimo ota-onani eslab turadigan bo‘ladilar. Aks xolda olib
kelgan narsalaringizni fakat bolalaringizga taksim kiladigan bo‘lsangiz, keyinchalik
ular sizni eslamaydigan, fakat o‘zlarini o‘ylaydigan bo‘lib koladilar. Ayniksa, karib
kuch-kuvvatdan kolganingizda tarbiyada yo‘l ko‘ygan bu xatoingiz siz uchun juda
katta azobga, tuzatib bo‘lmas armonga aylanadi.
3.Oilaning turlari va toifalari.
Ilmiybaza.uz
Oilaning ijtimoiy nufuzi, obrosi otaning, erning, ogilning iqtisodiy maqomidan kelib
chiqadi, ayolniki esa farzandlar soni bilan belgilanib, uning professional maqomi
kop hollarda oilaning, turmush ortogining ijtimoiy maqomiga salbiy tasir korsatadi,
farxzandlar koz ongida otaning avtoriterti pastlaganday boladi, ayrim holatlarda
erning oila taminotaidagi ulushi tushib ketishi ham ayolning oila moddiy taminotiga
bevosita aralashishiga sabab boladi.
Monogam oila bola manfaatiga yonalgan oila (detotsentrik) XIX asrning oxiri XX
asrning boshlarida paydo bolgan hodisadir. U xotin-qizlarning ijtimoiy hayotdagi
rolining ortishi hamda bola huquqlarining oshib borishi bilan izohlanadi. Bunday
holatlarda gap koproq oilada farzandlar soni haqida emas, balki oilada umuman bola
borligining qadrlanishi togrisida boradi. Ota-onalar bunday sharoitda koproq
bolaning kelajakda kim bolishi, u egallashi lozim bolgan martabalar, uning istiqboli
xususida qayguradigan, shu bois ham oila budjetining asosiy qismi uni taminlash,
unga zarur talim va tarbiyani berish, gamxorlik qilishga sarflanadi. Bolalar bilan
bogliq ehtiyojlarning osib borishi oqibatida mamlakatda ham bolalar taminoti,
ularning ozuqasi, kiyim-kechagi, oyinchoqlar, bolalarning madaniy-marifiy
maskanlarini
rivojlantirishga
ixtisoslashgan
sanoat
korxonalari
kopayadi,
rivojlanadi. Bolalar va yoshlarning turli marifiy ochoqlarining kengayishi, yangi
texnika va texnologiyalarning asosan bolalar manfaatiga bevosita boglanishi,
yoshlarning kasb talimini takomillashtirish ishlari, ular oqishi va bilim olishi
muddatlarining uzaytirilishi ularning mehnat sohasiga kechroq kirib borishiga olib
keladi. YAni, ilgarigiga nisbatan bolalar kechroq mustaqil hayotga kirishadi. Buning
oqibatida nikoh yoshi ham tobora kattalashib boradi. Kattalar tomonidan bolaga
etiborning, shu bilan bir qatorda tashvishlarning ortishi, oz navbatida bolalarning
tugilish soni kamayishiga olib keladi. Bolalar erka bolib, ular erkinligi ortib boradi,
ota-onaning butun diqqat-etibori ularga qaratiladi. Bu toifa oiladagi bola manfaati
shu qadarki, bazan ona faqat bolani oylash, unga etibor qilishni afzal bilganidan,
eridan ham voz kechishi holatlari ham kuzatiladi.
Bola manfaatiga yonalgan oilaning ham turli korinishlari bolib, ulardan biri avtoritar
tipdir. Bunda bola soni bittami yoki ikkitami ota-onaning cheksiz gamxorligi, ular
Ilmiybaza.uz
obrosi bilan parallel tashkil etiladi. Masalan, kopgina amaldorlarning oilasi shunday.
Ota-ona bola nazarida eng nufuzli, aqli har narsaga etadigan, shuning uchun bola
ham xuddi otasi yoki onasiday bolib etishish motivatsiyasi kuchli boladi.
Ambivalent detotsentrik oiladagi bola koproq ota-onaning hissiy-emotsional
gamxorligi tasirida boladi. Masalan, bu agar qiz bolsa, u faqat otasi yoki onasi, yoki
ikkisining doimiy erkalashlari ogushida katta bolib, oxir-oqibat shunday holatga
konikib ketadi. Oilaviy munosabat faqat shunday bolsa kerak, degan fikr bazan ozi
mustaqil oila qurganda, uning yangi xonadonga konikishiga jiddiy xalaqit beradi.
Kvaziavtonom detotsentrik oilada bola huquqlari kattalarniki bilan deyarli
tenglashtiriladi, ularga kattalar bilan bir qatorda oilaviy yumushlarni bajarish erki,
oz holicha qarorlar qabul qilish huquqlari berilgan boladi. Buning albatta, ham
ijobiy, ham salbiy jihatlari bor.
Er-xotin oilasi XX asrning 60-chi yillarida paydo bolib, u ham ayollar, ham bolalar
emansipatsiya jarayonlarining oqibati sifatida qaraladi. Bunday oiladagi ozaro
munosabatlar asosan erkak va xotin ortasidagi muomalaga, uning qanchalik
samimiy, iliqligiga bogliq boladi. Ayolga oz xohish-irodasini mumkin qadar
namoyon etish, unga malum manoda mustaqil erishish imkoniyati yaratiladi. U kop
holatlarda turmush ortogiga suyukli, erka va zarur yor rolini oynaydi. Golod er-
xotinning bir-birlariga yaqin bolishlarining 4 xil jihatini farqlaydi: simpatiya
(yoqtirish), samimiyat, minnatdorlik va erotik jihatdan bogliqlik. Monogam
bolmagan oila toifasi chin manoda nikoh munosabatlariga tayanmaydi. Bundan
oilaning uch xil korinishi mavjud:
Ajrimlar tufayli paydo bolgan notoliq oila XX asrning oxirlarida kopayib ketgan
notoliq oila turi. Golodning malumotlariga kora, Rossiyadagi oilalar ajrimi shu
qadar kopaydiki, har 100 ta nikohga 51 ta oila ajrimi togri keldi. Bunga sabablardan
biri ota-onalik rollarining bajarilmasligi, otaning bola tarbiyasidan sovuqqonlik
bilan chetlashishidir, chunki kopgina otalar ajralishgandan song malum muddat
otgach, farzandlari bilan umuman yuz kormas bolib ketishadi. Afsuski,
Ozbekistonda oila va nikoh nechogli qadrlanmasin, oilaviy ajrimlar ham qayd
etiladi. Statistik malumotlarga kora, oxirgi yillarda yiliga ortacha 14,5 mingdan 15
Ilmiybaza.uz
mingacha oila ajrimlari qayd etiladi, ajrimlarning sudlar orqali rasmiylashtiriladigan
turlari FXDyo orqali rasmiylashtiriladiganidan koproqdir. Ajrim bolgan oialalrning
70 foizi yosh oilalar bolib, ularda ortacha 2,5 ta bola chala etim bolib qoladi. Bu kabi
notoliq oilalarda oziga yarasha ijtimoiy-iqtisodiy muammolar paydo boldaiki, shu
bois ham davlatimizning oila siyosatining mazmuni notoliq oilalar sonini
kamaytirishga qaratilgandir. Bunda masalaning moddiy tomonidan ham uning
manaviy-ahloqiy tomonlari bizni koproq tashvishga soladi.
Beva bolib qolish, yoki turmush ortogining vafoti munosabati bilan notoliq bolgan
oila ham koproq onaning farzandi bilan yolgiz qolishidir. Bunday oilalardagi
manaviy muhit ajrim tufayli paydo bolgan notoliq oilanikidan farq qiladi. Ozbek
onalari bunday holatlarda otasining ruhi hurmatidan farzandlarida yuksak insoniy
fazilatlarni tarbiyalashga intiladi. Bunday oziga xoslik qator tadqiqotlarda alohida
qayd etilgan (G. YAdgarova, 2003).
Nikohdan tashqari oila 90-chi yillarda kopaygan oila turi, unda asosan yolgiz qolgan
ayol-ona oilani tebratadi. Bunday oilalar osha davrda Rossiyada 20-21 foizni, Buyuk
Britaniyada va Frantsiyada 32-35 foizni tashkil etgan bolib, koproq yoshgina bola
turib ona bolganlar (15-19 yoshlilar) yoki aksincha, reproduktiv yoshdan otib
qolganlar 40-44 yoshlilar tashkil etadi. Bu orinda ikkala holatda xotin-qizlarning
nikohga kirmasdan tugish motivlari turlicha boladi.
Rossiyada ota-onalardan bittasigina bolgan oilalarda 1989 yilda 4,5 mln. bola
yashagan bolsa, bu korsatgich 1994 yilda 5 millonga etdi (A.G.Volkov, E.L.Soroko,
1999). Ozbekiston sharoitida bu kabi holatlar favqulotda holatlar sifatida qaraladi,
chunki ayrim udumlar va milliy qadriyatlarimiz farzandning nikohdan tashqari
paydo bolishini qoralaydi, SHunday bolsa-da, turli sabablar va otagonalarning
vaziyatlar qurboni bolishi natijasida mamlkataimizda otalikni belgilash holatlari
ortib bormoqdaki, unda ham kopincha rasman oila nikohsiz oiladay tasavvur etiladi.
SHariy nikoh oqilgani bilan rasmiy ravishda nikohning oz vaqtida qayd etilmasligi
mentalitetimizga zid bolgan shu toifa oilaalrning rasmiylashtirilib qolishiga sabab
bolmoqda.
Ilmiybaza.uz
Alternativ oila turlari kam uchraydigan oila turlari bolib, ular ayrim jihatlari bilan
boshqalardan farqlanib turadi va oz navbatida toifalarga bolinadi. Masalan, ulardan
biri fuqarolik nikohi deb atalib, unda erkak va ayol oz ixtiyorlari bilan rasmiy
nikohni qayd emay, yashayveradi. Bazan bunday qarorga ular kutilmagan
homiladorlik paydo bolganda ham kelishlari mumkin. Bunday nikoh bizning
sharoitimizga, musulmonchilikka sira ham togri kelmaydi. Alternativ nkiohlar
koproq garb mamlakatlariga xosdir. Lekin Golodning takidlashicha, hozirda
Rossiyada mavjud oilalarning 7% shunday nikoh asosida tashkil topgan. Oilaning
muqaddasligini tinimsiz targib etishimiz azaliy qadriyatlarni ardoqlab kelayotgan
yurtimizda bunday salbiy holatlarning bolmasligiga xizmat qiladi.Alternativ
nikohning yana bir ko’rinishi qayta nikohlardir. Odatda bunday nikoh turi beva yoki
tul qolgan shaxslarda uchraydi. Aslida ham birinchi qayta nikohlar XVI asrda
Angliyada qayd etila boshlagan. Hozirda esa bunday nikohlar odatda beva qolganlar
yoki ajrashib ketganlar o’rtasida qayd etilishi mumkin.
Xulosa
Farzandlaringizga bir ko‘z bilan karangiz, kattasini katta, kichigini kichik deb,
shunga yarasha ish tutsangiz, kichiklarning kattalari bilan maslaxatlashib ish
tutishlariga, kattalarining kichiklarini izzat kilishga, ularni ximoya kilishga
odatlantirsangiz, ularni yaxshi ishlarini ma’kullab, ragbatlantirib borsangiz, yomon
ishlarini o‘z vaktida kaytarib, bu ishning nima uchun yomonligini yotigi bilan
tushuntirib borsangiz, farzandlaringizning kamoli, o‘zingizning kelajakdagi roxat-
farogatingiz uchun juda muxim va katta tarbiyaviy ishni amalga oshirgan bo‘lasiz.
Ulardagi mexr-okibatni, obro‘larini ko‘rib, o‘z xayotingizdan mamnun bo‘lasiz,
farzandlaringiz tarbiyasi borasidagi chekkan zaxmatlaringiz, mashakkatlaringiz
unutiladi.
ADABIYOTLAR
1. Tursunov I.,Nishonaliyev U. Pedagogika kursi.T.1996.
2. Munavvarov A.K. Pedagogika. ”O‘kituvchi”. 1996.
3. O‘zbekiston Respublikasi “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”. T. 1997.
Ilmiybaza.uz
4. Pedagogika. O‘kuv ko‘llanma. T. 1996.