OILADA BOLALARNI MILLIY URF-ODATLAR ASOSIDA AXLOQIY TARBIYALASH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

23

File size

Fayl hajmi

42,4 KB


OILADA BOLALARNI MILLIY URF-ODATLAR ASOSIDA AXLOQIY
TARBIYALASH
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning
nazariy asoslari 
1.1. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning mohiyati
1.2. Maktabgacha yosh bolalarda axloqiy tarbiya berishda tarbiyachining o’trni
II BOB.  Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning
ahamiyati
2.1. Oilada bolalarni axloqiy  tarbiyalashda ota-ona tarbiyachining hamkorligi
2.1. Oilada  bolalarni  milliy  urf-odatlar  asosida  axloqiy  tarbiyalash  jarayonida
erishilgan natijalar samaradorligi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI
Logotip
OILADA BOLALARNI MILLIY URF-ODATLAR ASOSIDA AXLOQIY TARBIYALASH MUNDARIJA KIRISH I BOB. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning nazariy asoslari 1.1. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning mohiyati 1.2. Maktabgacha yosh bolalarda axloqiy tarbiya berishda tarbiyachining o’trni II BOB. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning ahamiyati 2.1. Oilada bolalarni axloqiy tarbiyalashda ota-ona tarbiyachining hamkorligi 2.1. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalash jarayonida erishilgan natijalar samaradorligi XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI
I BOB. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning
nazariy asoslari
1.1. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning       
Bola  tarbiyasini  ona  qornidan  boshlash  maqsadga  muvofiq  bo‟ladi.
Ushbu  fikrni  bir  qator  SHarq  mutafakkirlari  ham  tahkidlab
o‟tishgan. Bolani  tarbiyalash  uchun,  avvalo  ota-onaning  o‟zi
tarbiyalangan  bo‟lishi  kerak.  Faqatgina  ham  jismonan,  ham  mahnan
sog‟lom  ota-onadan  sog‟lom  farzand  dunyoga  keladi.  Prezidentimiz
I.A.Karimov  sog‟lom  avlod  to‟g‟risida  fikr  yuritib:  «Sog‟lom  avlod
deganda,  shaxsan  men,  eng  avvalo  sog‟lom  naslni,  nafaqat  jismonan
baquvvat  shu  bilan  birga  ruhi-fikri  sog‟lom,  imon-ehtiqodi  butun,
bilimli,  ma‟naviyati  yuksak,  mard  va  jasur,  vatan‟arvar  avlodni
tushunaman»1, deb tahkidlaganlar. Ushbu fikrni har bir ota-ona, „edagog,
tarbiyachilar tushunib yetmog‟i va o‟ziga shior qilib olmog‟i lozim.
Farzand tug‟ilgan kunidan boshlab dastlab  oila muhitida tarbiyalanadi.
Bu  davrda  bolani  to‟g‟ri  ovqatlantirish,  to‟g‟ri  „arvarish  qilish  juda
muhim.  Bir  yoshgacha  bo‟lgan  davrda  bola  o‟ziga  yaqin  kishilarni
ko‟rganda  xursand  bo‟ladi,  rangdor  o‟yinchoqlarni  xush  ko‟radi.  Bu
davrda  bolani  alla,  mahnoli  erkalashlar,  chiroyli  o‟yinchoqlar  orqali
tarbiyalab borish lozim. 1 yoshdan 3 yoshgacha bo‟lgan bolalar esa turli
o‟yinchoqlarni o‟ynay boshlaydilar, asta-sekin nutqi rivojlana boshlaydi.
Bu  davrda  bolalar  o‟yin  orqali  bir-birlari  bilan  aloqa  bog‟laydilar,
tasavvur, fikrlash jarayoni shakllanadi.
 Ta'lim-tarbiya ishlarining takomillashib borishida SHarq va G'arbning qomusiy
olim va pedagoglarining o'rni kattadir. Markaziy Osiyolik mashhur allomalar:
Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn
Sino, Yusuf Xos Hojib, Kaykovus, Alisher Navoiy, Ahmad Donish, Furqat,
Abdulla Avloniy kabi jahon tan olgan mutafakkirlar o'zlarining qator asarlarida
ta'lim-tarbiyaga kata e'tibor bilan qaraganlar. Faylasuf olim Forobiy o'zining «Fozil
2
Logotip
I BOB. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning nazariy asoslari 1.1. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning Bola tarbiyasini ona qornidan boshlash maqsadga muvofiq bo‟ladi. Ushbu fikrni bir qator SHarq mutafakkirlari ham tahkidlab o‟tishgan. Bolani tarbiyalash uchun, avvalo ota-onaning o‟zi tarbiyalangan bo‟lishi kerak. Faqatgina ham jismonan, ham mahnan sog‟lom ota-onadan sog‟lom farzand dunyoga keladi. Prezidentimiz I.A.Karimov sog‟lom avlod to‟g‟risida fikr yuritib: «Sog‟lom avlod deganda, shaxsan men, eng avvalo sog‟lom naslni, nafaqat jismonan baquvvat shu bilan birga ruhi-fikri sog‟lom, imon-ehtiqodi butun, bilimli, ma‟naviyati yuksak, mard va jasur, vatan‟arvar avlodni tushunaman»1, deb tahkidlaganlar. Ushbu fikrni har bir ota-ona, „edagog, tarbiyachilar tushunib yetmog‟i va o‟ziga shior qilib olmog‟i lozim. Farzand tug‟ilgan kunidan boshlab dastlab oila muhitida tarbiyalanadi. Bu davrda bolani to‟g‟ri ovqatlantirish, to‟g‟ri „arvarish qilish juda muhim. Bir yoshgacha bo‟lgan davrda bola o‟ziga yaqin kishilarni ko‟rganda xursand bo‟ladi, rangdor o‟yinchoqlarni xush ko‟radi. Bu davrda bolani alla, mahnoli erkalashlar, chiroyli o‟yinchoqlar orqali tarbiyalab borish lozim. 1 yoshdan 3 yoshgacha bo‟lgan bolalar esa turli o‟yinchoqlarni o‟ynay boshlaydilar, asta-sekin nutqi rivojlana boshlaydi. Bu davrda bolalar o‟yin orqali bir-birlari bilan aloqa bog‟laydilar, tasavvur, fikrlash jarayoni shakllanadi. Ta'lim-tarbiya ishlarining takomillashib borishida SHarq va G'arbning qomusiy olim va pedagoglarining o'rni kattadir. Markaziy Osiyolik mashhur allomalar: Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Yusuf Xos Hojib, Kaykovus, Alisher Navoiy, Ahmad Donish, Furqat, Abdulla Avloniy kabi jahon tan olgan mutafakkirlar o'zlarining qator asarlarida ta'lim-tarbiyaga kata e'tibor bilan qaraganlar. Faylasuf olim Forobiy o'zining «Fozil 2
shahar kishilarining qarashlari» asarida tarbiya orqali' insonga beriladigan 12
fazilatni sharhlab beradi.
Abdulla  Avloniy  esa  tarbiya  haqida  g'oyat  ibratli  fikrlarni  bildiradi.
«Pedagogika  —  Abdulla  Avloniyning  yozishicha,  —  bola  tarbiyasining  fani,
demakdir ». «Dars ila tarbiya ikkisi jon ila tan kabidir», «Dars oluvchi—biluvchi,
tarbiya oluvchi—amal qiluvchidir». Bu erda pedagogika faniga qisqa va lo'nda
ta'rif berib, ta'lim bilan tarbiyani esa jon bilan tanga o'xshatib, ularni bir-biridan
ajratib  tushunish  mumkin  emasligini  yorqin  ifodalab  bergan.  Avloniyning
ta'kidlashicha, tarbiyani yoshlikdan berish nihoyatda zarur. Bolaga avvalo, kichik
yoshdan boshlab, ota-ona tarbiya beradi, keyin tarbiya bilan butun jamoatchilik
shug'ullanadi, chunki bunda inson taqdiri hal etiladi deydi. Bu sohada Sharq va
G'arb xalqlari yaratgan og'zaki ijodiyot, buyuk mutafakkir, pedagog va olimlarning
ta'lim-tarbiyaga  doyr  ilg'or  fikrlarini  o'rganib,  tahlil  qilib,  barkamol  insonni
tarbiyalash jarayonini o'rganish biz uchun juda qimmatlidir:
— ta'lim-tarbiya to'g'risidagi  qonun-qoida tamoyil, metod va usullarni  bolalar
bog'chalari  amaliy  hayoti  bilan  bog'lab,  bo'lajak  tarbiyachi  —  o'qituvchilarga
o'rgatish
hamda xalq ta'limini boshqarish va rahbarlik masalalarini chuqur o'rganib, bo'lajak
tarbiyachilarni qanday tayyorlash muammolarini hal qilish;
— maktabgacha tarbiya muassasalarida oila bilan uzviy hamkorlikda bolalarni har
tomonlama rivojlantirish ishini amalga oshirish.
Bunday vazifalarda tadqiq etish:
—  birinchidan,  bolalar  sog'lig'ini  saqlaydi  va  mustahkamlaydi,  jismoniy
rivojlanishini ta'minlaydi;
— ikkinchidan, ilmga qiziqish va qobiliyatlarini rivojl antiradi;
— uchinchidan, Vatanga, tabiatga, jonajon o'lkaga muhabbat, kattalarga hurmatni,
o'rtoqlik va jamoatchilik, xayrixohlik, xulq madaniyati, mustaqillik, uyushqoqlik
va intizom, mehnatsevarlik kabi ijobiy fazilatlarni tarbiyalaydi;
— to'rtinchidan, estetik tarbiyani amalga oshiradi.
3
Logotip
shahar kishilarining qarashlari» asarida tarbiya orqali' insonga beriladigan 12 fazilatni sharhlab beradi. Abdulla Avloniy esa tarbiya haqida g'oyat ibratli fikrlarni bildiradi. «Pedagogika — Abdulla Avloniyning yozishicha, — bola tarbiyasining fani, demakdir ». «Dars ila tarbiya ikkisi jon ila tan kabidir», «Dars oluvchi—biluvchi, tarbiya oluvchi—amal qiluvchidir». Bu erda pedagogika faniga qisqa va lo'nda ta'rif berib, ta'lim bilan tarbiyani esa jon bilan tanga o'xshatib, ularni bir-biridan ajratib tushunish mumkin emasligini yorqin ifodalab bergan. Avloniyning ta'kidlashicha, tarbiyani yoshlikdan berish nihoyatda zarur. Bolaga avvalo, kichik yoshdan boshlab, ota-ona tarbiya beradi, keyin tarbiya bilan butun jamoatchilik shug'ullanadi, chunki bunda inson taqdiri hal etiladi deydi. Bu sohada Sharq va G'arb xalqlari yaratgan og'zaki ijodiyot, buyuk mutafakkir, pedagog va olimlarning ta'lim-tarbiyaga doyr ilg'or fikrlarini o'rganib, tahlil qilib, barkamol insonni tarbiyalash jarayonini o'rganish biz uchun juda qimmatlidir: — ta'lim-tarbiya to'g'risidagi qonun-qoida tamoyil, metod va usullarni bolalar bog'chalari amaliy hayoti bilan bog'lab, bo'lajak tarbiyachi — o'qituvchilarga o'rgatish hamda xalq ta'limini boshqarish va rahbarlik masalalarini chuqur o'rganib, bo'lajak tarbiyachilarni qanday tayyorlash muammolarini hal qilish; — maktabgacha tarbiya muassasalarida oila bilan uzviy hamkorlikda bolalarni har tomonlama rivojlantirish ishini amalga oshirish. Bunday vazifalarda tadqiq etish: — birinchidan, bolalar sog'lig'ini saqlaydi va mustahkamlaydi, jismoniy rivojlanishini ta'minlaydi; — ikkinchidan, ilmga qiziqish va qobiliyatlarini rivojl antiradi; — uchinchidan, Vatanga, tabiatga, jonajon o'lkaga muhabbat, kattalarga hurmatni, o'rtoqlik va jamoatchilik, xayrixohlik, xulq madaniyati, mustaqillik, uyushqoqlik va intizom, mehnatsevarlik kabi ijobiy fazilatlarni tarbiyalaydi; — to'rtinchidan, estetik tarbiyani amalga oshiradi. 3
Demak, bilish jarayonida esa bolaning ongi, his-tuyg'ulari shakllanadi. Eng
muhimi ijtimoiy hayot uchun zarur bo'lgan va ijtimoiy munosabatlarga xizmat
qiladigan xulqiy odatlar hosil bo'ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning, yosh va
individual  xususiyatlarini  e'tiborga  olgan  holda  ularning  har  tomonlama
rivojlanishini ta'minlashga xizmat qiladi. Maktabgacha tarbiya muassasalari ham
bolalarni har tomonlama tarbiyalaydi. Bola hayotidagi ilk yosh eng muhim davr
bo'lib,  xuddi  mana  shu  davrda  bolaning  jismoniy,  axloqiy,  mehnat,  estetik
rivojlanishiga poydevor bo'ladi.
Maktabgacha  yoshdagi  bolalarni  barkamol  shaxs  qilib  tarbiyalashga
qaratilgan,  ta'lim-tarbiya  borasida  yaratilgan  tajribalarga,  nazariy  va  metodik
manbalarga, O'rta Osiyo va jahon tan olgan buyuk mutafakkir olimlarning asarlari
va ta'lim-tarbiyaning umumiy qonuniyatlariga asoslanadi.
Maktabgacha  tarbiya  yoshidagi  bolalarni  aqliy  tarbiyalash  bolalarning
fikrlash  faoliyatini  rivojlantirishga  qaratilgan  kattalarning  ma'lum  maqsad
asosidagi  ta'sir  etishdir.  U  bolalarga  tevarak-atrofdagi  olam  haqida  bilimlar
berishni, ularni tizimlashtirishni, bolalarda bilishga qiziqish uyg'otish, aqliy malaka
va ko'nikmalarni tarkib toptirishni, bilim qobiliyatlarini rivojlantirishni o'z ichiga
oladi.  Maktabgacha  tarbiya  yoshidagi  bolalarni  maktabga  tayyorlashda  aqliy
tarbiyaning roli, ayniqsa, kattadir. Chunki aql his-tuyg'ular va idrok etishdan tortib,
fikrlash va tasavvur etishgacha bo'lgan jarayonlar yig'indisidir. Aqliy rivojlanish
fikrning kengligida voqealarni har xil bog'lanishlarda, munosabatlarda ko'ra bilish,
umumiylashtirish qobiliyatida namoyon buladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarning  aqliy  rivojlanishi  faoliyat  jarayonida,  dastlab  muomalada  bo'lish,
narsalar bilan bajariladigan faoliyat natijasida, keyin esa o'quv, mehnat, samarali
faoliyatlar: rasm chizish, loy va plastilindan buyumlar yasash, applikatsiya, qurish
yasash jarayonida amalga oshirib boriladi. Bolaning aqliy rivojlanishga ta'lim va
tarbiya samarali ta'sir ko'rsatadi.
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga aqliy tarbiya berishni to'g'ri tashkil
etish uchun ularning aqliy rivojlanish qonuniyatlari va imkoniyatlarini bilish kerak.
Aqliy tarbiyaning vazifasi  uning mazmuni, metodi  va tashkil  etilishiga qarab
4
Logotip
Demak, bilish jarayonida esa bolaning ongi, his-tuyg'ulari shakllanadi. Eng muhimi ijtimoiy hayot uchun zarur bo'lgan va ijtimoiy munosabatlarga xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo'ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning, yosh va individual xususiyatlarini e'tiborga olgan holda ularning har tomonlama rivojlanishini ta'minlashga xizmat qiladi. Maktabgacha tarbiya muassasalari ham bolalarni har tomonlama tarbiyalaydi. Bola hayotidagi ilk yosh eng muhim davr bo'lib, xuddi mana shu davrda bolaning jismoniy, axloqiy, mehnat, estetik rivojlanishiga poydevor bo'ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni barkamol shaxs qilib tarbiyalashga qaratilgan, ta'lim-tarbiya borasida yaratilgan tajribalarga, nazariy va metodik manbalarga, O'rta Osiyo va jahon tan olgan buyuk mutafakkir olimlarning asarlari va ta'lim-tarbiyaning umumiy qonuniyatlariga asoslanadi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni aqliy tarbiyalash bolalarning fikrlash faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan kattalarning ma'lum maqsad asosidagi ta'sir etishdir. U bolalarga tevarak-atrofdagi olam haqida bilimlar berishni, ularni tizimlashtirishni, bolalarda bilishga qiziqish uyg'otish, aqliy malaka va ko'nikmalarni tarkib toptirishni, bilim qobiliyatlarini rivojlantirishni o'z ichiga oladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni maktabga tayyorlashda aqliy tarbiyaning roli, ayniqsa, kattadir. Chunki aql his-tuyg'ular va idrok etishdan tortib, fikrlash va tasavvur etishgacha bo'lgan jarayonlar yig'indisidir. Aqliy rivojlanish fikrning kengligida voqealarni har xil bog'lanishlarda, munosabatlarda ko'ra bilish, umumiylashtirish qobiliyatida namoyon buladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning aqliy rivojlanishi faoliyat jarayonida, dastlab muomalada bo'lish, narsalar bilan bajariladigan faoliyat natijasida, keyin esa o'quv, mehnat, samarali faoliyatlar: rasm chizish, loy va plastilindan buyumlar yasash, applikatsiya, qurish yasash jarayonida amalga oshirib boriladi. Bolaning aqliy rivojlanishga ta'lim va tarbiya samarali ta'sir ko'rsatadi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga aqliy tarbiya berishni to'g'ri tashkil etish uchun ularning aqliy rivojlanish qonuniyatlari va imkoniyatlarini bilish kerak. Aqliy tarbiyaning vazifasi uning mazmuni, metodi va tashkil etilishiga qarab 4
belgilanadi.  Pedagogika  va  psixologiya  fani  aqliy  tarbiya  berish  vazifalarini
samarali hal etishda, bir tomondan, bolaning imkoniyatlaridan unumli foydalanish,
ikkinchi  tomondan,  bola  organizmning  umumiy  charchashiga  sabab  bo'lishi
mumkin  bo'lgan  ortiqcha  toliqtirish  bo'lmasligi  yo'llarini  topish  uchun
maktabgacha  tarbiya  yoshidagi  bolalarning  aqliy  rivojlanishi  qonuniyatlari  va
imkoniyatlarini o'rganish bilan shug'ullanadi.
Keyingi  yillarda  olib  borilgan  psixologik-  pedagogik  tadqiqotlarning
natijalari maktabgacha tarbiya yoshi davrida bolalarning aqliy rivojlanishida juda
katta imkoniyatlar mavjudligini ko'rsatdi. Bularning hammasi maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarga beriladigan bilim malaka va ko'nikmalar mazmunini yanada
chuqurlashtirish, hajmini kengaytirish maqsadga muvofiq ekanligidan dalolatdir.
Maktabgacha  tarbiya  yoshining  oxiriga  kelib,  bolalar  tevarak-atrof  to'g'risida
kattagina  hajmdagi  eng  oddiy  bilim  va  tushunchalarga  ega  bo'ladilar,  asosiy
fikrlash  jarayonlarini  egallab  oladilar.  Faqat  yaxshi  tashkil  etilgan  faoliyat
jarayonidagina to'laqonli aqliy rivojlanish ro'y beradi, shuning uchun o'qituvchi va
tarbiyachilarning asosiy vazifasi — bolaga muayyan maqsadni ko'zlab tarbiyaviy
ta'sir ko'rsatish uchun kerakli sharoit yaratishdir. Bola har doim buyumlar hamda
hodisalar orasida bo'ladi. Bola doimo biror narsa bilan tanishadi, nimanidir bilib
oladi, ushlab ko'radi, hidlaydi, tortib ko'radi, nimagadir quloq soladi. SHu tariqa
asta-sekin dunyoni bilib boradi. Tevarak-atrofdagi buyumlar, tabiat bolaning sezgi
organlari — analizatorlariga ta'sir etadi va sezgi hosil qiladi. Sezgi bolalarga
buyumlarning ayrim xossalarini: sovuq-issiq, gadir-budur, silliq-yaltiroq, xushbo'y
va h.k. ni bilim olishga yordam beradi. Sezgi atrofdagi muhitni bilishning dastlabki
bosqichi  sanaladi.  Bola  sezgi  tufayligina  tevarak-atrofdagi  narsalar  to'g'risida
bilim, tajriba to'plab boradi. Idrok esa ancha murakkab jarayon bo'lib, sezgilar
asosida hosil bo'ladi. Bola olmani qo'lida ushlab ko'rib, qarab chiqib va eb ko'rib,
uni yaxlit bir buyum, ayni bir vaqtda dumaloq, qizargan, xushbo'y, mazali va h.k.
tarzda idrok qiladi. Bola olmani yaxlit bir buyum tarzida tasavvur qilishi uchun
birdaniga  bir  nechta  analizator:  ko'rish,  sezish  va  hid  bilish  analizatorlaridan
foydalanadi.  Analizatorlar  bir  vaqtning  o'zida  birdaniga  ishlashi  buyumning
5
Logotip
belgilanadi. Pedagogika va psixologiya fani aqliy tarbiya berish vazifalarini samarali hal etishda, bir tomondan, bolaning imkoniyatlaridan unumli foydalanish, ikkinchi tomondan, bola organizmning umumiy charchashiga sabab bo'lishi mumkin bo'lgan ortiqcha toliqtirish bo'lmasligi yo'llarini topish uchun maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning aqliy rivojlanishi qonuniyatlari va imkoniyatlarini o'rganish bilan shug'ullanadi. Keyingi yillarda olib borilgan psixologik- pedagogik tadqiqotlarning natijalari maktabgacha tarbiya yoshi davrida bolalarning aqliy rivojlanishida juda katta imkoniyatlar mavjudligini ko'rsatdi. Bularning hammasi maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga beriladigan bilim malaka va ko'nikmalar mazmunini yanada chuqurlashtirish, hajmini kengaytirish maqsadga muvofiq ekanligidan dalolatdir. Maktabgacha tarbiya yoshining oxiriga kelib, bolalar tevarak-atrof to'g'risida kattagina hajmdagi eng oddiy bilim va tushunchalarga ega bo'ladilar, asosiy fikrlash jarayonlarini egallab oladilar. Faqat yaxshi tashkil etilgan faoliyat jarayonidagina to'laqonli aqliy rivojlanish ro'y beradi, shuning uchun o'qituvchi va tarbiyachilarning asosiy vazifasi — bolaga muayyan maqsadni ko'zlab tarbiyaviy ta'sir ko'rsatish uchun kerakli sharoit yaratishdir. Bola har doim buyumlar hamda hodisalar orasida bo'ladi. Bola doimo biror narsa bilan tanishadi, nimanidir bilib oladi, ushlab ko'radi, hidlaydi, tortib ko'radi, nimagadir quloq soladi. SHu tariqa asta-sekin dunyoni bilib boradi. Tevarak-atrofdagi buyumlar, tabiat bolaning sezgi organlari — analizatorlariga ta'sir etadi va sezgi hosil qiladi. Sezgi bolalarga buyumlarning ayrim xossalarini: sovuq-issiq, gadir-budur, silliq-yaltiroq, xushbo'y va h.k. ni bilim olishga yordam beradi. Sezgi atrofdagi muhitni bilishning dastlabki bosqichi sanaladi. Bola sezgi tufayligina tevarak-atrofdagi narsalar to'g'risida bilim, tajriba to'plab boradi. Idrok esa ancha murakkab jarayon bo'lib, sezgilar asosida hosil bo'ladi. Bola olmani qo'lida ushlab ko'rib, qarab chiqib va eb ko'rib, uni yaxlit bir buyum, ayni bir vaqtda dumaloq, qizargan, xushbo'y, mazali va h.k. tarzda idrok qiladi. Bola olmani yaxlit bir buyum tarzida tasavvur qilishi uchun birdaniga bir nechta analizator: ko'rish, sezish va hid bilish analizatorlaridan foydalanadi. Analizatorlar bir vaqtning o'zida birdaniga ishlashi buyumning 5
xossasi va belgilarini aniqroq hamda to'laraq bilish imkonini beradi. SHuning
uchun katta yoshdagi kishilar bolani ilk yoshlik chog'idan boshlaboq aqliy jihatdan
to'g'ri tarbiyalash maqsadida buyumlarni ko'pгoq analizatorlar yordamida idrok
qilishga  imkon  tug'diгishlaгi,  analizatorlarning  rivojlanishiga,  ya'ni  bolaning
sensor madaniyatiga alohida еЧЛог berishlari kerak.
Bolada  nutq  paydo  bo'lishidan  ancha  oldin  (bola  bir  yoshga  to'la
boshlaganda  birinchi  bor  gapira  boshlaydi)  u  tevarak-atrofdagi  odamlar  va
buyumlar dunyosini kata yoshdagi kishilar yordamida bilib oladi. Bola 3 yoshga
to'lganda uning so'z zaxirasi 1200—1500 taga etadi. Bola katta yoshdagi kishilar
unga nima haqida gapirayotganlarini yaxshi tushunadi. Bu katga yoshdagi kishilar
nutqidan  har  tomonlama  tarbiyalashning  kuchli  vositasi  tarzida  foydalanish
imkoniyatini beradi. Bolalarning aqliy jihatdan o'sishida xotira katga ahamiyatga
ega.  Bola  tug'ilganda  hech  narsani  bilmaydi  va  hech  narsa  qilolmaydi.  U
rivojlanishning  birmuncha  yuqoriroq  darajasiga  ko'tarilib biror  bir  foydali  ish
uchun ko'pgina bilim va malakalarini eslab qolishi kerak.
Maktabgacha  tarbiya  yoshidagi  bolalarning  xotirasi  ko'pincha  beixtiyor
tarzda  bo'ladi.  SHuningdek,  maktabgacha  tarbiya  yoshidagi  bolalarning  aqliy
rivojlanishida xayol muhim rol o'ynaydi. Xayol bolaning hayoti jarayonida, uning
faoliyatida ta'lim va tarbiya ta'sirida tarkib topadi. Bolaning xayoli u syujetli o^in^
o'ynay boshlaganida, kattalar qiziqarli ertaklar aytib berganida, o'sha ertaklarga
qiziqish orqali dastlabki alomatlari paydo bo'ladi. Ammo boladagi xayol ko'proq
aniq vaziyatga bog'liq bo'ladi (masalan, qo'g'irchoq ko'rinib qolsa, uni uxlatadi,
mashina bo'lsa, biror narsani tashiydi va h.k.). Katta bog'cha yoshiga kelganda,
bolaning  tajribasi  ortib,  faoliyati  murakkablashadi  va  buning  natijasida  bola
xayolida sezilarli o'zgarish yuz beradi. Maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarni
aqliy tarbiyalash vazifalarini jamiyatimizning ijtimoiy talablariga va insonning
aqliy rivojlanish mohiyati va tabiatiga asoslanib ishlab chiqadi. Aqliy tarbiyaning
asosiy vazifalari:
1. Bolalarda tabiat va jamiyat to'g'risidagi bilimlar tizimini, ilmiy dunyoqarashni
shakllantirish.
6
Logotip
xossasi va belgilarini aniqroq hamda to'laraq bilish imkonini beradi. SHuning uchun katta yoshdagi kishilar bolani ilk yoshlik chog'idan boshlaboq aqliy jihatdan to'g'ri tarbiyalash maqsadida buyumlarni ko'pгoq analizatorlar yordamida idrok qilishga imkon tug'diгishlaгi, analizatorlarning rivojlanishiga, ya'ni bolaning sensor madaniyatiga alohida еЧЛог berishlari kerak. Bolada nutq paydo bo'lishidan ancha oldin (bola bir yoshga to'la boshlaganda birinchi bor gapira boshlaydi) u tevarak-atrofdagi odamlar va buyumlar dunyosini kata yoshdagi kishilar yordamida bilib oladi. Bola 3 yoshga to'lganda uning so'z zaxirasi 1200—1500 taga etadi. Bola katta yoshdagi kishilar unga nima haqida gapirayotganlarini yaxshi tushunadi. Bu katga yoshdagi kishilar nutqidan har tomonlama tarbiyalashning kuchli vositasi tarzida foydalanish imkoniyatini beradi. Bolalarning aqliy jihatdan o'sishida xotira katga ahamiyatga ega. Bola tug'ilganda hech narsani bilmaydi va hech narsa qilolmaydi. U rivojlanishning birmuncha yuqoriroq darajasiga ko'tarilib biror bir foydali ish uchun ko'pgina bilim va malakalarini eslab qolishi kerak. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning xotirasi ko'pincha beixtiyor tarzda bo'ladi. SHuningdek, maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning aqliy rivojlanishida xayol muhim rol o'ynaydi. Xayol bolaning hayoti jarayonida, uning faoliyatida ta'lim va tarbiya ta'sirida tarkib topadi. Bolaning xayoli u syujetli o^in^ o'ynay boshlaganida, kattalar qiziqarli ertaklar aytib berganida, o'sha ertaklarga qiziqish orqali dastlabki alomatlari paydo bo'ladi. Ammo boladagi xayol ko'proq aniq vaziyatga bog'liq bo'ladi (masalan, qo'g'irchoq ko'rinib qolsa, uni uxlatadi, mashina bo'lsa, biror narsani tashiydi va h.k.). Katta bog'cha yoshiga kelganda, bolaning tajribasi ortib, faoliyati murakkablashadi va buning natijasida bola xayolida sezilarli o'zgarish yuz beradi. Maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalash vazifalarini jamiyatimizning ijtimoiy talablariga va insonning aqliy rivojlanish mohiyati va tabiatiga asoslanib ishlab chiqadi. Aqliy tarbiyaning asosiy vazifalari: 1. Bolalarda tabiat va jamiyat to'g'risidagi bilimlar tizimini, ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. 6
2. Aqliy faoliyat, bilish jarayonlari va qobiliyatlarni, aqliy jarayonning xilma-xil
usullarini rivojlantirish.
3. Mustaqil bilish qobiliyatlarini, aqliy mehnat madaniyatini rivojlantirish.
4. Aqliy bilim, ko'nikma va malakalarini rivojlantirish.
Bilimni  tasavvurlar  va  tushunchalar,  qoidalar,  qonuniyatlar,  sistemalar
shaklidagi  turli  fanlarning  mazmuni  tashkil  etadi.  Aqliy  tarbiyaning  vazifasi
bolalarda  voqea  va  hodisalarni  to'la  aks  ettiradigan  yuksak  darajadagi
umumlashtirilgan  bilimlar  tizimini  shakllantirishdan  iboratdir.  Bilim
dunyoqarashning asosini tashkil etadi. Demak, bola tevarak-atrofdagi narsalar,
ularning vazifasi sifati va xossalari (sinadi, pachoq bo'ladi, yirtiladi, to'kiladi)
haqida, qaysi materialdan tayyorlanganligi to'g'risida aniq tasavvurga ega bo'ladi.
U tabiat hodisalari, ularning o'zaro bog'liqligi va qonuniyatlari (yil fasllarining
o'ziga xos belgilari, ular o'rtasidagi bog'lanishlar, hayvonlar, ularning hayoti va
yashash tarzining tashkil qilinishiga, xulqiga, yashash sharoitiga mosligi va h.k.) ni
bilib oladilar.
Jonsiz  tabiat,  o'simliklar,  hasharot  va  hayvonlarni  kuzatishi  jarayonida
tarbiyachi  bolalarda  borliq  to'g'risidagi  materialistik  tasavvurlarni  shakllantirib
boradi. Bilimlarni egallab borish natijasida bolaning shaxsi ham shakllanib boradi.
Bola san'atning har xil turlari to'g'risidagi tasavvur va tushunchalarni egallab oladi.
Bilim  insonning  mehnatga  munosabatini  shakllantiradi.  Aqliy  faoliyatni
rivojlantirish bilim hajmi va xususiyatiga bog'liq. Aqliy faoliyatni ivojlantirish esa
psixik jarayonlarni sezgi va idrok etish, taassurot, xotira, fikrlash, tasavvur va
nutqni  shakllantirishni  ham  bildiradi.  Bunda  ularga  aqliy  faoliyatning  g'oyat
samaradorligini ta'minlaydigan his-tuyg'ular nozikligi va aniqligi, idrok etishning
sobitqadamligi  va  to'laqonli,  esda  qolishning  mustahkamligi  hamda  ongligi,
tafakkur mantiqi va uning moslashuvchanligi, ijodiy xususiyat va mustaqillikka
xos bo'lishi kerak.
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar o'zlariga tushunarli bo'lgan ijtimoiy
voqea va hodisalar, kishilarning mehnati, umumxalq bayramlari, respublikamizda
yashaydigan  ba'zi  xalqlar  hayoti  bilan  tanishtiriladi.  Bu  tadbirlar  ularda
7
Logotip
2. Aqliy faoliyat, bilish jarayonlari va qobiliyatlarni, aqliy jarayonning xilma-xil usullarini rivojlantirish. 3. Mustaqil bilish qobiliyatlarini, aqliy mehnat madaniyatini rivojlantirish. 4. Aqliy bilim, ko'nikma va malakalarini rivojlantirish. Bilimni tasavvurlar va tushunchalar, qoidalar, qonuniyatlar, sistemalar shaklidagi turli fanlarning mazmuni tashkil etadi. Aqliy tarbiyaning vazifasi bolalarda voqea va hodisalarni to'la aks ettiradigan yuksak darajadagi umumlashtirilgan bilimlar tizimini shakllantirishdan iboratdir. Bilim dunyoqarashning asosini tashkil etadi. Demak, bola tevarak-atrofdagi narsalar, ularning vazifasi sifati va xossalari (sinadi, pachoq bo'ladi, yirtiladi, to'kiladi) haqida, qaysi materialdan tayyorlanganligi to'g'risida aniq tasavvurga ega bo'ladi. U tabiat hodisalari, ularning o'zaro bog'liqligi va qonuniyatlari (yil fasllarining o'ziga xos belgilari, ular o'rtasidagi bog'lanishlar, hayvonlar, ularning hayoti va yashash tarzining tashkil qilinishiga, xulqiga, yashash sharoitiga mosligi va h.k.) ni bilib oladilar. Jonsiz tabiat, o'simliklar, hasharot va hayvonlarni kuzatishi jarayonida tarbiyachi bolalarda borliq to'g'risidagi materialistik tasavvurlarni shakllantirib boradi. Bilimlarni egallab borish natijasida bolaning shaxsi ham shakllanib boradi. Bola san'atning har xil turlari to'g'risidagi tasavvur va tushunchalarni egallab oladi. Bilim insonning mehnatga munosabatini shakllantiradi. Aqliy faoliyatni rivojlantirish bilim hajmi va xususiyatiga bog'liq. Aqliy faoliyatni ivojlantirish esa psixik jarayonlarni sezgi va idrok etish, taassurot, xotira, fikrlash, tasavvur va nutqni shakllantirishni ham bildiradi. Bunda ularga aqliy faoliyatning g'oyat samaradorligini ta'minlaydigan his-tuyg'ular nozikligi va aniqligi, idrok etishning sobitqadamligi va to'laqonli, esda qolishning mustahkamligi hamda ongligi, tafakkur mantiqi va uning moslashuvchanligi, ijodiy xususiyat va mustaqillikka xos bo'lishi kerak. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar o'zlariga tushunarli bo'lgan ijtimoiy voqea va hodisalar, kishilarning mehnati, umumxalq bayramlari, respublikamizda yashaydigan ba'zi xalqlar hayoti bilan tanishtiriladi. Bu tadbirlar ularda 7
jamiyatimiz ijtimoiy hayotiga qiziqish uyg'otish, Vatanga muhabbat tuyg'usi va
baynalmilalchilik asoslarini shakllantirishga yordam beradi.
Aqliy ta'lim — maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning bilish qobiliyatini
muntazam  va  rejali  ravishda  rivojlantirib  borish,  bolalar  bog'chasi  dasturida
belgilangan eng oddiy bilimlar tizimi bilan qurollantirish, malaka va ko'nikmalarni
shakllantirishdan iborat.
Maktabgacha  tarbiya  yoshidagi  bolalarda  aqliy  tarbiya  berishda  ta'lim
etakchi  rol  o'ynaydi.  CHunki  ta'lim  jarayonida  aqliy  tarbiyaga  doir  hamma
masalalar hal etiladi. Ta'lim bolalarga izchillik bilan bilim berishni, bu bilimlarni
aniqlash va tizimlashtirish, bilish jarayonlari, tafakkur faolligini rivojlantirishni
nazarda tutadi. Ta'lim kuzatuvchanlik, qiziquvchanlik va sinchkovlik, ziyraklik,
tanqidiylik kabi sifatlarni rivojlantirishga yordam beradi.
Ta'lim jarayonida bolalarda o'quv faoliyati asoslari hosil qilinadi, maktabda
muvaffaqiyatli o'qishi uchun muhim shart-sharoitlar yaratiladi. Hayot ta'limning
ikki xil yo'l bilan amalga oshirilishini taqozo etmokda.
Birinchi  yo'l  —  bolalarning  bilim,  malaka  ko'nikmalarini  kattalar  bilan
o'zaro munosabatda bo'lish orqali egallab borishidir. Bu muomala, mehnat faoliyati
va shu kabilar bilan belgilanadi. Ammo bu yo'l bilan egallagan bilim va malakalar
bolaga hayotning turli sohalarida mustaqil qatnashish uchun imkoniyat yaratmaydi.
Ta'limning ikkinchi yo'li — maxsus tayyorgarligi bor kishilarning maxsus
o'quv muassasalarida bolalarni kerakli bilim, malaka va ko'nikmalar bilan rejali
ravishda qurollantirib borishidir. Bunday yo'l bilan ta'lim berishdan maqsad yosh
avlodni  zamonaviy  ishlab  chiqarish,  jamiyatning  ijtimoiy-siyosiy,  madaniy
hayotida faol qatnashish uchun zarur bo'lgan fan yutuqlari bilan tanishtirishdir.
Barcha olimu fozillar, shoiru yozuvchilar o'z davrining nufuzli ta'lim maskanlarida
o'qish bilan hurmat- e'tibor topganlar. 
Abu Nasr Forobiy, Mahmud Qoshg'ariy, Abu Rayhon Beruniy, Abdurahmon
Jomiy, Mirzo Ulug'bek, Alisher Navoiy, Ibn Sino, Abu Abdulloh Rudakiy, Abu
Saidrasul Aziziy, Muhammad SHarif So'fizoda, Abdulqodir SHokiriy, Abdulla
Avloniy va boshqalar mukammal ilm egallash orqali fanning barcha sohalarida
8
Logotip
jamiyatimiz ijtimoiy hayotiga qiziqish uyg'otish, Vatanga muhabbat tuyg'usi va baynalmilalchilik asoslarini shakllantirishga yordam beradi. Aqliy ta'lim — maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning bilish qobiliyatini muntazam va rejali ravishda rivojlantirib borish, bolalar bog'chasi dasturida belgilangan eng oddiy bilimlar tizimi bilan qurollantirish, malaka va ko'nikmalarni shakllantirishdan iborat. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda aqliy tarbiya berishda ta'lim etakchi rol o'ynaydi. CHunki ta'lim jarayonida aqliy tarbiyaga doir hamma masalalar hal etiladi. Ta'lim bolalarga izchillik bilan bilim berishni, bu bilimlarni aniqlash va tizimlashtirish, bilish jarayonlari, tafakkur faolligini rivojlantirishni nazarda tutadi. Ta'lim kuzatuvchanlik, qiziquvchanlik va sinchkovlik, ziyraklik, tanqidiylik kabi sifatlarni rivojlantirishga yordam beradi. Ta'lim jarayonida bolalarda o'quv faoliyati asoslari hosil qilinadi, maktabda muvaffaqiyatli o'qishi uchun muhim shart-sharoitlar yaratiladi. Hayot ta'limning ikki xil yo'l bilan amalga oshirilishini taqozo etmokda. Birinchi yo'l — bolalarning bilim, malaka ko'nikmalarini kattalar bilan o'zaro munosabatda bo'lish orqali egallab borishidir. Bu muomala, mehnat faoliyati va shu kabilar bilan belgilanadi. Ammo bu yo'l bilan egallagan bilim va malakalar bolaga hayotning turli sohalarida mustaqil qatnashish uchun imkoniyat yaratmaydi. Ta'limning ikkinchi yo'li — maxsus tayyorgarligi bor kishilarning maxsus o'quv muassasalarida bolalarni kerakli bilim, malaka va ko'nikmalar bilan rejali ravishda qurollantirib borishidir. Bunday yo'l bilan ta'lim berishdan maqsad yosh avlodni zamonaviy ishlab chiqarish, jamiyatning ijtimoiy-siyosiy, madaniy hayotida faol qatnashish uchun zarur bo'lgan fan yutuqlari bilan tanishtirishdir. Barcha olimu fozillar, shoiru yozuvchilar o'z davrining nufuzli ta'lim maskanlarida o'qish bilan hurmat- e'tibor topganlar. Abu Nasr Forobiy, Mahmud Qoshg'ariy, Abu Rayhon Beruniy, Abdurahmon Jomiy, Mirzo Ulug'bek, Alisher Navoiy, Ibn Sino, Abu Abdulloh Rudakiy, Abu Saidrasul Aziziy, Muhammad SHarif So'fizoda, Abdulqodir SHokiriy, Abdulla Avloniy va boshqalar mukammal ilm egallash orqali fanning barcha sohalarida 8
buyuk kashfiyotlar va yangiliklar yaratganlar, shu bilan birga boshqalarni ham ilm
egallashga chaqirganlar. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga ta'lim berish
tizimi pedagogikada ilk bor chex pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592—1670)
tomonidan yaratilgan.
Ya.A. Komenskiy 6 yoshgacha bo'lgan bolalarga ta'lim va tarbiya berish
mumkinligini ko'rsatib berdi. YA.A. Komenskiy 19 bo'limdan iborat maktabgacha
ta'lim dasturini tuzdi. Masalan,  u tabiatshunoslik (fizika) suv, er, havo, olov,
yomg'ir, qor, muz, tosh, o't, qum va boshqalar haqida bilim berish lozimligini,
astrnomiya,  geografiya,  optika  va  boshqa  sohalarda  bolalarga  bilim  berish
kerakligini  asoslab  berdi.  Bolalar  bog'chasida  beriladigan  ta'lim  bolalarning
maktabda oladigan bilimlari bilan uzviy bog'liq bo'lishi kerakligini ta'kidladi. U
o'zining «Onalar maktabi» kitobida kichik bolalarni tarbiyalash va o'qitish dasturi
hamda metodikasini juda sinchiklab ishlab chiqqan.
Shu bilan Ya.A. Komenskiy maktabgacha tarbiya pedagogikasining mustaqil
fan sifatida shakllanishiga asos soddi. SHveysar pedagogi I.G. Pestalotssi (1746—
1827) maktabgacha tarbiya didaktikasini tuzishda maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarning rivojlantirish masalasiga katga e'tibor beradi. G. Pestalotssi tomonidan
ishlab chiqilgan ta'limning asosiy mazmuni maktabgacha tarbiya pedagogikasining
rivojlanishda va bolalarga keyinchalik makgabda sistemali ta'lim berishda asosiy
dastur  bo'lib  xizmat  qildi.  Hozirgi  zamon  maktabgacha  ta'lim  nazariyasini
yaratishda A.P.Usovaning xizmatlari katta ahamiyat kasb etadi
1.2. Maktabgacha yosh bolalarda axloqiy tarbiya berish 
Dastlab, o'rta maktabgacha yoshdagi bolalarning axloqiy tarbiyasi bolaga
axloqiy qadriyatlarni o'rgatadigan ta'lim uslublarining butun majmuasini o'z ichiga
olgan keng tushuncha ekanligini ta'kidlaylik. Ammo bola, bundan oldin ham, o'z
bilim darajasini bosqichma-bosqich oshirib boradi, ma'lum bir ijtimoiy muhitga
qo'shiladi, boshqa  odamlar  bilan o'zaro aloqada bo'lib,  o'z-o'zini  tarbiyalashni
boshlaydi.  Shuning  uchun  kichik  maktabgacha  yoshdagi  bolalarning  axloqiy
tarbiyasi ham muhimdir, bu haqda biz ham gaplashamiz, chunki aynan shu davrda
9
Logotip
buyuk kashfiyotlar va yangiliklar yaratganlar, shu bilan birga boshqalarni ham ilm egallashga chaqirganlar. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga ta'lim berish tizimi pedagogikada ilk bor chex pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592—1670) tomonidan yaratilgan. Ya.A. Komenskiy 6 yoshgacha bo'lgan bolalarga ta'lim va tarbiya berish mumkinligini ko'rsatib berdi. YA.A. Komenskiy 19 bo'limdan iborat maktabgacha ta'lim dasturini tuzdi. Masalan, u tabiatshunoslik (fizika) suv, er, havo, olov, yomg'ir, qor, muz, tosh, o't, qum va boshqalar haqida bilim berish lozimligini, astrnomiya, geografiya, optika va boshqa sohalarda bolalarga bilim berish kerakligini asoslab berdi. Bolalar bog'chasida beriladigan ta'lim bolalarning maktabda oladigan bilimlari bilan uzviy bog'liq bo'lishi kerakligini ta'kidladi. U o'zining «Onalar maktabi» kitobida kichik bolalarni tarbiyalash va o'qitish dasturi hamda metodikasini juda sinchiklab ishlab chiqqan. Shu bilan Ya.A. Komenskiy maktabgacha tarbiya pedagogikasining mustaqil fan sifatida shakllanishiga asos soddi. SHveysar pedagogi I.G. Pestalotssi (1746— 1827) maktabgacha tarbiya didaktikasini tuzishda maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning rivojlantirish masalasiga katga e'tibor beradi. G. Pestalotssi tomonidan ishlab chiqilgan ta'limning asosiy mazmuni maktabgacha tarbiya pedagogikasining rivojlanishda va bolalarga keyinchalik makgabda sistemali ta'lim berishda asosiy dastur bo'lib xizmat qildi. Hozirgi zamon maktabgacha ta'lim nazariyasini yaratishda A.P.Usovaning xizmatlari katta ahamiyat kasb etadi 1.2. Maktabgacha yosh bolalarda axloqiy tarbiya berish Dastlab, o'rta maktabgacha yoshdagi bolalarning axloqiy tarbiyasi bolaga axloqiy qadriyatlarni o'rgatadigan ta'lim uslublarining butun majmuasini o'z ichiga olgan keng tushuncha ekanligini ta'kidlaylik. Ammo bola, bundan oldin ham, o'z bilim darajasini bosqichma-bosqich oshirib boradi, ma'lum bir ijtimoiy muhitga qo'shiladi, boshqa odamlar bilan o'zaro aloqada bo'lib, o'z-o'zini tarbiyalashni boshlaydi. Shuning uchun kichik maktabgacha yoshdagi bolalarning axloqiy tarbiyasi ham muhimdir, bu haqda biz ham gaplashamiz, chunki aynan shu davrda 9
shaxsiyatda jiddiy o'zgarishlar ro'y beradi.Qadim zamonlardan buyon faylasuflar,
olimlar, ota-onalar, yozuvchilar va o'qituvchilar kelajak avlodni axloqiy tarbiyalash
masalasi bilan qiziqishgan. Yashirmaylik, har bir keksa avlod yoshlarning axloqiy
asoslari  pasayganligini  belgilaydi.  Muntazam  ravishda  yangi  tavsiyalar  ishlab
chiqilmoqda, ularning maqsadi odob-axloq darajasini oshirishdir.
Ushbu  jarayonga  davlat  katta  ta'sir  ko'rsatadi,  bu  aslida  zarur  insoniy
fazilatlarning ma'lum bir to'plamini shakllantiradi. Masalan, ishchilar eng sharafli
bo'lgan  kommunizm  davrlarini  ko'rib  chiqing.  Har  qanday  vaqtda  yordamga
kelishga va rahbariyat buyrug'ini aniq bajarishga tayyor bo'lgan odamlar maqtovga
sazovor  bo'lishdi.  Ma'lum  ma'noda  shaxsiyat  ezilgan,  kollektivchilar  esa  eng
yuqori  baholangan.  Kapitalistik  munosabatlar  birinchi  o'ringa  chiqqanda,
nostandart echimlarni izlash qobiliyati, ijodkorlik, tashabbuskorlik va tadbirkorlik
kabi  insoniy  xususiyatlar  asosiy  o'rinni  egalladi.  Tabiiyki,  bularning  barchasi
bolalar tarbiyasida o'z aksini topgan.
Ko'pgina olimlar bu savolga har xil javob berishadi, ammo har qanday
holatda  ham  javob  noaniq.  Aksariyat  tadqiqotchilar  shunga  qaramay,  bolada
bunday fazilatlarni tarbiyalash mumkin emas, faqat ularni singdirishga harakat
qilishingiz mumkin degan fikrga qo'shilishadi. Har bir bolaning individual idrokini
belgilaydigan narsani aniq aytish qiyin. Ehtimol, bu oiladan kelib chiqqan. Agar
bola  xotirjam,  yoqimli  muhitda  o'sgan  bo'lsa,  unda  undagi  bu  fazilatlarni
"uyg'otish" osonroq bo'ladi. Zo'ravonlik va doimiy stress sharoitida yashaydigan
bola o'qituvchining urinishlariga kamroq berilib ketishi mantiqan to'g'ri. Bundan
tashqari, ko'plab psixologlarning ta'kidlashicha, muammo bola uyda va jamoada
beriladigan  tarbiya  o'rtasidagi  nomuvofiqlikda.  Bunday  qarama-qarshilik  oxir-
oqibat ichki ziddiyatga aylanishi mumkin.
Masalan, ota-onalar bolada egalik va tajovuzkorlik tuyg'usini tarbiyalashga,
tarbiyachilar esa - xayrixohlik, do'stona va saxiylik kabi fazilatlarni tarbiyalashga
harakat qilayotgan voqeani olaylik. Shu sababli, bola ma'lum bir vaziyat to'g'risida
o'z fikrini shakllantirishda biroz qiyinchiliklarga duch kelishi mumkin. Shuning
uchun hozirgi paytda ota-onasi qaysi tamoyillarga amal qilishidan qat'i nazar, yosh
10
Logotip
shaxsiyatda jiddiy o'zgarishlar ro'y beradi.Qadim zamonlardan buyon faylasuflar, olimlar, ota-onalar, yozuvchilar va o'qituvchilar kelajak avlodni axloqiy tarbiyalash masalasi bilan qiziqishgan. Yashirmaylik, har bir keksa avlod yoshlarning axloqiy asoslari pasayganligini belgilaydi. Muntazam ravishda yangi tavsiyalar ishlab chiqilmoqda, ularning maqsadi odob-axloq darajasini oshirishdir. Ushbu jarayonga davlat katta ta'sir ko'rsatadi, bu aslida zarur insoniy fazilatlarning ma'lum bir to'plamini shakllantiradi. Masalan, ishchilar eng sharafli bo'lgan kommunizm davrlarini ko'rib chiqing. Har qanday vaqtda yordamga kelishga va rahbariyat buyrug'ini aniq bajarishga tayyor bo'lgan odamlar maqtovga sazovor bo'lishdi. Ma'lum ma'noda shaxsiyat ezilgan, kollektivchilar esa eng yuqori baholangan. Kapitalistik munosabatlar birinchi o'ringa chiqqanda, nostandart echimlarni izlash qobiliyati, ijodkorlik, tashabbuskorlik va tadbirkorlik kabi insoniy xususiyatlar asosiy o'rinni egalladi. Tabiiyki, bularning barchasi bolalar tarbiyasida o'z aksini topgan. Ko'pgina olimlar bu savolga har xil javob berishadi, ammo har qanday holatda ham javob noaniq. Aksariyat tadqiqotchilar shunga qaramay, bolada bunday fazilatlarni tarbiyalash mumkin emas, faqat ularni singdirishga harakat qilishingiz mumkin degan fikrga qo'shilishadi. Har bir bolaning individual idrokini belgilaydigan narsani aniq aytish qiyin. Ehtimol, bu oiladan kelib chiqqan. Agar bola xotirjam, yoqimli muhitda o'sgan bo'lsa, unda undagi bu fazilatlarni "uyg'otish" osonroq bo'ladi. Zo'ravonlik va doimiy stress sharoitida yashaydigan bola o'qituvchining urinishlariga kamroq berilib ketishi mantiqan to'g'ri. Bundan tashqari, ko'plab psixologlarning ta'kidlashicha, muammo bola uyda va jamoada beriladigan tarbiya o'rtasidagi nomuvofiqlikda. Bunday qarama-qarshilik oxir- oqibat ichki ziddiyatga aylanishi mumkin. Masalan, ota-onalar bolada egalik va tajovuzkorlik tuyg'usini tarbiyalashga, tarbiyachilar esa - xayrixohlik, do'stona va saxiylik kabi fazilatlarni tarbiyalashga harakat qilayotgan voqeani olaylik. Shu sababli, bola ma'lum bir vaziyat to'g'risida o'z fikrini shakllantirishda biroz qiyinchiliklarga duch kelishi mumkin. Shuning uchun hozirgi paytda ota-onasi qaysi tamoyillarga amal qilishidan qat'i nazar, yosh 10
bolalarni ezgulik, halollik, adolat kabi eng yuqori qadriyatlarga o'rgatish juda
muhimdir. Buning yordamida bola ma'lum bir ideal variant borligini tushunadi va
o'z fikrini shakllantira oladi.
Tushunadigan  birinchi  narsa  shundan  iboratki,  trening  har  tomonlama
bo'lishi  kerak.  Biroq,  zamonaviy  dunyoda,  biz  bir  tarbiyachidan  ikkinchisiga
o'tayotgan  bola  mutlaqo  qarama-qarshi  qadriyatlarni  o'zlashtiradigan  vaziyatni
tobora ko'proq kuzatmoqdamiz. Bunday holda, odatdagi o'quv jarayoni mumkin
emas, u tartibsiz bo'ladi. Hozirgi vaqtda maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy-
vatanparvarlik  tarbiyasining  maqsadi  ham  kollektivistning,  ham  shaxsning
fazilatlarini  har  tomonlama  rivojlantirishdir.  Ko'pincha  o'qituvchilar  shaxsga
yo'naltirilgan nazariyani qo'llaydilar, buning natijasida bola nizoga tushmasdan o'z
fikrini ochiq aytishni va o'z pozitsiyasini himoya qilishni o'rganadi. Shu tarzda o'z-
o'zini  hurmat  qilish  va  ahamiyatlilik  shakllanadi.  Biroq,  maksimal  natijalarga
erishish uchun maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalash usullari ataylab
va maqsadga muvofiq tanlanishi kerak.
Axloqiy xarakterni shakllantirish uchun bir nechta yondashuvlar mavjud.
Ular  o'yin,  mehnat,  ijodkorlik,  adabiy  asarlar  (ertaklar),  shaxsiy  misol  orqali
amalga oshiriladi. Bundan tashqari, axloqiy tarbiyaga har qanday yondashuv uning
barcha shakllariga ta'sir qiladi. Keling, ularni ro'yxatlang: vatanparvarlik tuyg'ulari;
hokimiyatga  munosabat;shaxsiy  fazilatlar;  jamoaviy  munosabatlar;  aytilmagan
odob-axloq qoidalari.Agar o'qituvchilar ushbu yo'nalishlarning har birida kamida
bir oz ishlasalar, demak ular allaqachon ajoyib bazani yaratmoqdalar. Agar butun
tarbiya va ta'lim tizimi bir xil sxema bo'yicha ishlasa, ko'nikma va bilimlar bir-
biriga qatlam bo'lib, sifatlarning ajralmas majmuasini tashkil etgan bo'lar edi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalash muammolari shundaki,
bola ikki hokimiyat o'rtasida o'zgarib turadi. Bir tomondan, bular o'qituvchilar,
boshqa tomondan, ota-onalar. Ammo bu masalaning ijobiy tomoni ham bor. Erta
bolalik ta'limi bilan shug'ullanadigan provayderlar va ota-onalar katta natijalarga
erishish uchun birgalikda ishlashlari mumkin. Ammo, boshqa tomondan, bolaning
shakllanmagan shaxsiyati juda chalkash bo'lishi mumkin. Shu bilan birga, bolalar
11
Logotip
bolalarni ezgulik, halollik, adolat kabi eng yuqori qadriyatlarga o'rgatish juda muhimdir. Buning yordamida bola ma'lum bir ideal variant borligini tushunadi va o'z fikrini shakllantira oladi. Tushunadigan birinchi narsa shundan iboratki, trening har tomonlama bo'lishi kerak. Biroq, zamonaviy dunyoda, biz bir tarbiyachidan ikkinchisiga o'tayotgan bola mutlaqo qarama-qarshi qadriyatlarni o'zlashtiradigan vaziyatni tobora ko'proq kuzatmoqdamiz. Bunday holda, odatdagi o'quv jarayoni mumkin emas, u tartibsiz bo'ladi. Hozirgi vaqtda maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy- vatanparvarlik tarbiyasining maqsadi ham kollektivistning, ham shaxsning fazilatlarini har tomonlama rivojlantirishdir. Ko'pincha o'qituvchilar shaxsga yo'naltirilgan nazariyani qo'llaydilar, buning natijasida bola nizoga tushmasdan o'z fikrini ochiq aytishni va o'z pozitsiyasini himoya qilishni o'rganadi. Shu tarzda o'z- o'zini hurmat qilish va ahamiyatlilik shakllanadi. Biroq, maksimal natijalarga erishish uchun maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalash usullari ataylab va maqsadga muvofiq tanlanishi kerak. Axloqiy xarakterni shakllantirish uchun bir nechta yondashuvlar mavjud. Ular o'yin, mehnat, ijodkorlik, adabiy asarlar (ertaklar), shaxsiy misol orqali amalga oshiriladi. Bundan tashqari, axloqiy tarbiyaga har qanday yondashuv uning barcha shakllariga ta'sir qiladi. Keling, ularni ro'yxatlang: vatanparvarlik tuyg'ulari; hokimiyatga munosabat;shaxsiy fazilatlar; jamoaviy munosabatlar; aytilmagan odob-axloq qoidalari.Agar o'qituvchilar ushbu yo'nalishlarning har birida kamida bir oz ishlasalar, demak ular allaqachon ajoyib bazani yaratmoqdalar. Agar butun tarbiya va ta'lim tizimi bir xil sxema bo'yicha ishlasa, ko'nikma va bilimlar bir- biriga qatlam bo'lib, sifatlarning ajralmas majmuasini tashkil etgan bo'lar edi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalash muammolari shundaki, bola ikki hokimiyat o'rtasida o'zgarib turadi. Bir tomondan, bular o'qituvchilar, boshqa tomondan, ota-onalar. Ammo bu masalaning ijobiy tomoni ham bor. Erta bolalik ta'limi bilan shug'ullanadigan provayderlar va ota-onalar katta natijalarga erishish uchun birgalikda ishlashlari mumkin. Ammo, boshqa tomondan, bolaning shakllanmagan shaxsiyati juda chalkash bo'lishi mumkin. Shu bilan birga, bolalar 11
o'zlarining ustozi deb bilgan odamning xatti-harakatlari va reaktsiyalarini ong osti
darajasida nusxalashlarini unutmaylik.
Ushbu xatti-harakatning eng yuqori nuqtasi dastlabki maktab yillariga to'g'ri
keladi. Agar  Sovet  davrida har  bir  bolaning barcha kamchiliklari  va xatolari
hamma  ko'rishi  uchun  tarbiyalangan  bo'lsa,  zamonaviy  dunyoda  bunday
muammolar yopiq eshiklar ortida muhokama qilinadi. Bundan tashqari, olimlar
tanqidga  asoslangan  ta'lim  va  mashg'ulotlar  samarali  bo'la  olmasligini  uzoq
vaqtdan beri isbotlab kelmoqdalar.
Ayni paytda har qanday muammolarni ommaviy ravishda oshkor qilish jazo
sifatida  talqin  qilinmoqda.  Bugungi  kunda  ota-onalar  o'qituvchidan  shikoyat
qilishlari mumkin, agar uning ish uslublari qoniqmasa. E'tibor bering, aksariyat
hollarda bu aralashuv etarli emas. Ammo katta maktabgacha yoshdagi bolalarni
axloqiy va vatanparvarlik tarbiyasida tarbiyachining obro'si katta ahamiyatga ega.
Ammo o'qituvchilarning faoliyati tobora kamayib bormoqda. Ular betaraf bo'lib,
bolaga zarar etkazmaslikka harakat qilishadi, lekin shu tarzda va unga hech narsa
Katta maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalashning maqsadlari:
biron  bir  narsa  haqida  turli  xil  odatlar,  fazilatlar  va  g'oyalarni
shakllantirish;tabiatga
 
va
 
boshqalarga
 
insonparvarlik
 
munosabatini
tarbiyalash;vatanparvarlik  tuyg'ularini  shakllantirish  va  o'z  mamlakatlari  bilan
faxrlanish;boshqa  millat  vakillariga  nisbatan  bag'rikeng  munosabatni
tarbiyalash;jamoada  samarali  ishlashga  imkon  beradigan  aloqa  qobiliyatlarini
shakllantirish;o'zini  o'zi  qadrlashni  etarli  darajada  shakllantirish.  Maktabgacha
yoshdagi bolalarni ma'naviy-axloqiy tarbiyalash ba'zi vositalar va metodlardan
foydalangan holda sodir bo'ladi, biz ularni quyida muhokama qilamiz.
Birinchidan, bu ijodkorlik o'zining barcha ko'rinishlarida: musiqa, adabiyot,
tasviriy san'at. Bularning barchasi tufayli bola dunyoni obrazli ravishda idrok
etishni  va  uni  his  qilishni  o'rganadi.  Bundan  tashqari,  ijodkorlik  o'z  his-
tuyg'ularingizni va his-tuyg'ularingizni so'zlar, musiqa yoki rasmlar orqali ifoda
etish imkoniyatini beradi. Vaqt o'tishi bilan, bola har kim o'zini o'zi xohlaganicha
anglash uchun erkin ekanligini tushunadi.
12
Logotip
o'zlarining ustozi deb bilgan odamning xatti-harakatlari va reaktsiyalarini ong osti darajasida nusxalashlarini unutmaylik. Ushbu xatti-harakatning eng yuqori nuqtasi dastlabki maktab yillariga to'g'ri keladi. Agar Sovet davrida har bir bolaning barcha kamchiliklari va xatolari hamma ko'rishi uchun tarbiyalangan bo'lsa, zamonaviy dunyoda bunday muammolar yopiq eshiklar ortida muhokama qilinadi. Bundan tashqari, olimlar tanqidga asoslangan ta'lim va mashg'ulotlar samarali bo'la olmasligini uzoq vaqtdan beri isbotlab kelmoqdalar. Ayni paytda har qanday muammolarni ommaviy ravishda oshkor qilish jazo sifatida talqin qilinmoqda. Bugungi kunda ota-onalar o'qituvchidan shikoyat qilishlari mumkin, agar uning ish uslublari qoniqmasa. E'tibor bering, aksariyat hollarda bu aralashuv etarli emas. Ammo katta maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy va vatanparvarlik tarbiyasida tarbiyachining obro'si katta ahamiyatga ega. Ammo o'qituvchilarning faoliyati tobora kamayib bormoqda. Ular betaraf bo'lib, bolaga zarar etkazmaslikka harakat qilishadi, lekin shu tarzda va unga hech narsa Katta maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalashning maqsadlari: biron bir narsa haqida turli xil odatlar, fazilatlar va g'oyalarni shakllantirish;tabiatga va boshqalarga insonparvarlik munosabatini tarbiyalash;vatanparvarlik tuyg'ularini shakllantirish va o'z mamlakatlari bilan faxrlanish;boshqa millat vakillariga nisbatan bag'rikeng munosabatni tarbiyalash;jamoada samarali ishlashga imkon beradigan aloqa qobiliyatlarini shakllantirish;o'zini o'zi qadrlashni etarli darajada shakllantirish. Maktabgacha yoshdagi bolalarni ma'naviy-axloqiy tarbiyalash ba'zi vositalar va metodlardan foydalangan holda sodir bo'ladi, biz ularni quyida muhokama qilamiz. Birinchidan, bu ijodkorlik o'zining barcha ko'rinishlarida: musiqa, adabiyot, tasviriy san'at. Bularning barchasi tufayli bola dunyoni obrazli ravishda idrok etishni va uni his qilishni o'rganadi. Bundan tashqari, ijodkorlik o'z his- tuyg'ularingizni va his-tuyg'ularingizni so'zlar, musiqa yoki rasmlar orqali ifoda etish imkoniyatini beradi. Vaqt o'tishi bilan, bola har kim o'zini o'zi xohlaganicha anglash uchun erkin ekanligini tushunadi. 12
Ikkinchidan, bu sog'lom  psixikani  shakllantirishning zarur omili  bo'lgan
tabiat bilan aloqa. Dastlab, tabiatda vaqt o'tkazish har doim nafaqat bolani, balki
har qanday odamni ham kuch bilan to'ldirishini ta'kidlaymiz. Atrofdagi dunyoni
kuzatib, bola tabiat qonunlarini tahlil qilishni va tushunishni o'rganadi. Shunday
qilib,  chaqaloq  ko'plab  jarayonlarning  tabiiy  ekanligini  tushunadi  va  ulardan
uyalmaslik kerak.
Uchinchidan, o'yinlarda, ishda yoki ijodda o'zini namoyon qiladigan faoliyat.
Shu bilan birga, bola o'zini ifoda etishni, o'zini tutishni va o'zini qandaydir tarzda
namoyon etishni, boshqa bolalarni tushunishni va muloqotning asosiy tamoyillarini
amalda qo'llashni o'rganadi. Bundan tashqari, buning natijasida chaqaloq muloqot
qilishni o'rganadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni ma'naviy-axloqiy tarbiyalashning muhim
vositasi atrof-muhitdir. Ular aytganidek, chirigan olma savatida va sog'lig'i tez
orada  buzila  boshlaydi.  Maktabgacha  yoshdagi  bolalarni  axloqiy  tarbiyalash
vositalari,  agar  jamoada  to'g'ri  atmosfera  bo'lmasa,  samarasiz  bo'ladi.  Atrof-
muhitning ahamiyatini ortiqcha baholash mumkin emas, chunki zamonaviy olimlar
uning ulkan rol o'ynashini isbotladilar. E'tibor bering, agar inson hech narsaga
intilmasa ham, muloqot muhiti o'zgarganda, u sezilarli darajada yaxshi tomonga
o'zgaradi, maqsad va istaklarni egallaydi. Katta maktabgacha yoshdagi bolalarni
axloqiy-vatanparvarlik  tarbiyasi  davomida  mutaxassislar  uchta  asosiy  usulga
murojaat qilishadi. Bu o'zaro hurmat va ishonchga asoslangan o'zaro aloqalar
o'rnatish haqida. Bunday aloqa bilan, hatto manfaatlar to'qnashuvi bilan ham, bu
mojaro  emas,  balki  muammoni  muhokama  qilish  boshlanadi.  Ikkinchi  usul
yumshoq ishonchli ta'sir bilan bog'liq. Bu shuni anglatadiki, ma'lum bir vakolatga
ega bo'lgan tarbiyachi bolaning xulosalariga ta'sir qilishi va agar kerak bo'lsa,
ularni tuzatishi mumkin. Uchinchi usul - musobaqalar va musobaqalarga ijobiy
munosabatni  shakllantirish.  Aslida,  albatta,  raqobatga  munosabat  tushuniladi.
Bolada  ushbu  atama  haqida  to'g'ri  tushunchani  shakllantirish  juda  muhimdir.
Afsuski,  ko'pchilik  uchun  bu  salbiy  rangga  ega  va  boshqa  odamga  nisbatan
yomonlik, hiyla-nayrang va xiyonat bilan bog'liq.
13
Logotip
Ikkinchidan, bu sog'lom psixikani shakllantirishning zarur omili bo'lgan tabiat bilan aloqa. Dastlab, tabiatda vaqt o'tkazish har doim nafaqat bolani, balki har qanday odamni ham kuch bilan to'ldirishini ta'kidlaymiz. Atrofdagi dunyoni kuzatib, bola tabiat qonunlarini tahlil qilishni va tushunishni o'rganadi. Shunday qilib, chaqaloq ko'plab jarayonlarning tabiiy ekanligini tushunadi va ulardan uyalmaslik kerak. Uchinchidan, o'yinlarda, ishda yoki ijodda o'zini namoyon qiladigan faoliyat. Shu bilan birga, bola o'zini ifoda etishni, o'zini tutishni va o'zini qandaydir tarzda namoyon etishni, boshqa bolalarni tushunishni va muloqotning asosiy tamoyillarini amalda qo'llashni o'rganadi. Bundan tashqari, buning natijasida chaqaloq muloqot qilishni o'rganadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni ma'naviy-axloqiy tarbiyalashning muhim vositasi atrof-muhitdir. Ular aytganidek, chirigan olma savatida va sog'lig'i tez orada buzila boshlaydi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalash vositalari, agar jamoada to'g'ri atmosfera bo'lmasa, samarasiz bo'ladi. Atrof- muhitning ahamiyatini ortiqcha baholash mumkin emas, chunki zamonaviy olimlar uning ulkan rol o'ynashini isbotladilar. E'tibor bering, agar inson hech narsaga intilmasa ham, muloqot muhiti o'zgarganda, u sezilarli darajada yaxshi tomonga o'zgaradi, maqsad va istaklarni egallaydi. Katta maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy-vatanparvarlik tarbiyasi davomida mutaxassislar uchta asosiy usulga murojaat qilishadi. Bu o'zaro hurmat va ishonchga asoslangan o'zaro aloqalar o'rnatish haqida. Bunday aloqa bilan, hatto manfaatlar to'qnashuvi bilan ham, bu mojaro emas, balki muammoni muhokama qilish boshlanadi. Ikkinchi usul yumshoq ishonchli ta'sir bilan bog'liq. Bu shuni anglatadiki, ma'lum bir vakolatga ega bo'lgan tarbiyachi bolaning xulosalariga ta'sir qilishi va agar kerak bo'lsa, ularni tuzatishi mumkin. Uchinchi usul - musobaqalar va musobaqalarga ijobiy munosabatni shakllantirish. Aslida, albatta, raqobatga munosabat tushuniladi. Bolada ushbu atama haqida to'g'ri tushunchani shakllantirish juda muhimdir. Afsuski, ko'pchilik uchun bu salbiy rangga ega va boshqa odamga nisbatan yomonlik, hiyla-nayrang va xiyonat bilan bog'liq. 13
Maktabgacha  yoshdagi  bolalar  uchun  axloqiy  ta'lim  dasturlari  o'ziga,
atrofdagi  odamlarga  va  tabiatga  nisbatan  uyg'un  munosabatni  rivojlantirishni
nazarda tutadi. Shaxsning axloqini ushbu sohalarning faqat bittasida rivojlantirish
mumkin emas, aks holda u kuchli ichki qarama-qarshiliklarni boshdan kechiradi va
oxir-oqibat ma'lum bir tomonga suyanadi.
14
Logotip
Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun axloqiy ta'lim dasturlari o'ziga, atrofdagi odamlarga va tabiatga nisbatan uyg'un munosabatni rivojlantirishni nazarda tutadi. Shaxsning axloqini ushbu sohalarning faqat bittasida rivojlantirish mumkin emas, aks holda u kuchli ichki qarama-qarshiliklarni boshdan kechiradi va oxir-oqibat ma'lum bir tomonga suyanadi. 14
II BOB. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning
tahlili
2.1. Oilada bolalarni axloqiy  tarbiyalash
Oila o’z vazifasini lozim darajada amalga oshirishi uchun unga tegishlicha
ma’rifiy-metodik  qurollantirish,  ijtimoiy,  ma’naviy,  tadbirlarni  o’tkazish  yo’li
bilan  unga  yordam  berib  borish  zarur.  Xalqimizning  buyuk  ma’rifatparvari
Abdurauf Fitrat 1916 yilda «Oila» nomli falsafiy asarini yozgan bo’lib, unda
oilaviy  hayotni  islohotidan  bahs  yuritilgan  va  adib  najot  yo’llarini  axtarib
xalqlarning umuminsoniy qardoshlik g’oyasini targ’ib etgan. Fitrat oilani ijtimoiy
vazifalari  deb,  «Avlod  tarbiyasi»,  «Fikriy  tarbiya»,  «Axloqiy  tarbiya»  kabi
qismlarga bo’ladi.  Insonning ma’naviy va aqliy xislatlarini, asosan, uning olgan
tarbiyasi,  yashagan  muhiti  belgilaydi,  deb  hisoblagan.  Agar,  yaxshi  tarbiya
insonning eng qimmatli boyligi bo’lsa, noto’g’ri tarbiya uning uchun chinakamiga
baxtsizlikka, xatto, xalokatga aylanishini uqtirgan. Shuning uchun maktab tarbiyasi
bilan bir qatorda oila tarbiyasiga ham katta ahamiyat bergan. Oilada to’g’ri yo’lga
qo’yilgan tarbiya maktab uchun katta madaddir va aksincha, oilada tegishli tarbiya
ishlari olib borilmasa, bu xolda maktabning ta’lim-tarbiya ishini juda qiyinlashtirib
qo’yadi. Jamiyat ma’naviy hayotida yuz beradigan salbiy illatlarning genezisini
bola tarbiyasida yo’l qo’yilgan xatolar oqibati deb bilmoq zarur. Oila hayotini asli
muddaosi va bosh maqsadi bolalar tarbiyasining bosh maktabi esa oiladagi o’zaro
munosabatlardir.  Oilada  bolalarni  ma’naviy-axloqiy  tarbiyalash  ustida
to’xtalganda, milliy -axloqning o’ziga xos xususiyatini ochib bermoq zarur. Milliy
axloq  ota-bobolarimizning  tarixiy  tajribalari,  davrlar  sinovdan  o’tgan  hayot
saboqlari  va  o’git  ko’rsatmalari  jamuljamdir.  Ana  shu  tufayli  milliy  ahloqiy
qadriyatlarimiz asrlar osha avlodlardan-avlodlarga o’tib kelmoqda. Har qanday
axloqiy fazilat u yoki bu yo’sinda insonda xatti-harakat tartibga solinishining
ifodasi bo’lib, insonga bo’lgan hurmat e’tibor, mehr-muhabbatni bildirar ekan, u
umubashariy mazmunni beradi. Zotan, har qanday shaxs odamzotning bir zarrasi
ekan, unda butun odamzotning mohiyati mujassam, shuning uchun ham butun
insoniyatga mansubdir. Shunga ko’ra, har bir ota-ona o’z farzandi tarbiyasida, uni
15
Logotip
II BOB. Oilada bolalarni milliy urf-odatlar asosida axloqiy tarbiyalashning tahlili 2.1. Oilada bolalarni axloqiy tarbiyalash Oila o’z vazifasini lozim darajada amalga oshirishi uchun unga tegishlicha ma’rifiy-metodik qurollantirish, ijtimoiy, ma’naviy, tadbirlarni o’tkazish yo’li bilan unga yordam berib borish zarur. Xalqimizning buyuk ma’rifatparvari Abdurauf Fitrat 1916 yilda «Oila» nomli falsafiy asarini yozgan bo’lib, unda oilaviy hayotni islohotidan bahs yuritilgan va adib najot yo’llarini axtarib xalqlarning umuminsoniy qardoshlik g’oyasini targ’ib etgan. Fitrat oilani ijtimoiy vazifalari deb, «Avlod tarbiyasi», «Fikriy tarbiya», «Axloqiy tarbiya» kabi qismlarga bo’ladi. Insonning ma’naviy va aqliy xislatlarini, asosan, uning olgan tarbiyasi, yashagan muhiti belgilaydi, deb hisoblagan. Agar, yaxshi tarbiya insonning eng qimmatli boyligi bo’lsa, noto’g’ri tarbiya uning uchun chinakamiga baxtsizlikka, xatto, xalokatga aylanishini uqtirgan. Shuning uchun maktab tarbiyasi bilan bir qatorda oila tarbiyasiga ham katta ahamiyat bergan. Oilada to’g’ri yo’lga qo’yilgan tarbiya maktab uchun katta madaddir va aksincha, oilada tegishli tarbiya ishlari olib borilmasa, bu xolda maktabning ta’lim-tarbiya ishini juda qiyinlashtirib qo’yadi. Jamiyat ma’naviy hayotida yuz beradigan salbiy illatlarning genezisini bola tarbiyasida yo’l qo’yilgan xatolar oqibati deb bilmoq zarur. Oila hayotini asli muddaosi va bosh maqsadi bolalar tarbiyasining bosh maktabi esa oiladagi o’zaro munosabatlardir. Oilada bolalarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash ustida to’xtalganda, milliy -axloqning o’ziga xos xususiyatini ochib bermoq zarur. Milliy axloq ota-bobolarimizning tarixiy tajribalari, davrlar sinovdan o’tgan hayot saboqlari va o’git ko’rsatmalari jamuljamdir. Ana shu tufayli milliy ahloqiy qadriyatlarimiz asrlar osha avlodlardan-avlodlarga o’tib kelmoqda. Har qanday axloqiy fazilat u yoki bu yo’sinda insonda xatti-harakat tartibga solinishining ifodasi bo’lib, insonga bo’lgan hurmat e’tibor, mehr-muhabbatni bildirar ekan, u umubashariy mazmunni beradi. Zotan, har qanday shaxs odamzotning bir zarrasi ekan, unda butun odamzotning mohiyati mujassam, shuning uchun ham butun insoniyatga mansubdir. Shunga ko’ra, har bir ota-ona o’z farzandi tarbiyasida, uni 15
barkamol inson bo’lishida umuminsoniy ma’no va mazmunni ko’rmog’i lozim.
Bolaning  axloqiy  fazilatlari  umuminsoniy  xarakter  kasb  etib  umumbashariy
qadriyatga aylanishini anglab yetgan ota-ona farzandlari tarbiyasidagi ma’suliyatni
chuqur his qilmoqlari maqsadga muvofiqdir. Milliy axloq milliy tarbiya natijasida
tarkib topadi. Milliy tarbiya negizida oilaviy tarbiya yotadi. Oilaviy tarbiya esa
tarixan tarkib topgan xalq pedagogikasiga asoslanadi. Oilada shaxsni ma’naviy-
axloqiy shakllantirish bolaning tug’ilishidanoq boshlanadi va u oilaviy munosabat,
xarakter, ota-onalarning namunasi, ulardagi umumta’lim darajasi, umummadaniy
saviyasi, hamda umumpedagogik madaniyati va oilaviy hayotni tashkil etishdan
iborat. Darhaqiqat, har bir insonning, ayniqsa, endigina hayotga qadam qo’yib
kelayotgan yoshlarning ongiga shunday fikrni  singdirish  kerakki, ular  o’rtaga
qo’yilgan  maqsadlarga  erishish  o’zlariga  bog’liq  ekanligini,  ya’ni  bu  narsa
ularning  sobitqadam  g’ayratshijoatiga,  to’la-to’kis  fidokorligiga  va  cheksiz
mehnatsevarligiga bog’liq ekanligini anglab yetishlari kerak. Xuddi shu narsa
davlatimiz va xalqimiz ravnaq topishining asosiy shartidir. Shu nuqtai nazardan,
oilaviy an’analar, rasm-rusmlar va odatlar orqali bolalarimiz ongiga milliy g’oyani
va istiqlol mafkurasini singdirishni ta’minlovchi psixologik ISSN 2181-1717 (E)
Образование 
и 
инновационные 
исследования 
(2021
 год 
Сп.вып.)
http://interscience.uz 397 omillar va shart-sharoitlarni aniq bilish o’ta dolzarb va
muhim vazifadir. Oiladagi  sog’lom muhit insonni  halol  va pokiza bo’lishiga,
ma’naviy,  axloqiy  qadriyatlarga  alohida  e’tibor  berishga  dav’at  etadi,  chunki
insonning ma’naviy va ahloqiy xislatlarini, muomala madaniyatini, uning oilasi,
oilada olgan tarbiyasi, yashagan muhiti belgilaydi. Ta’kidlash joizki, oila ijtimoiy
institut sifatida o’zining barcha vazifalarini  bajargan taqdirdagina, mafkuraviy
tarbiyaning kafolatli o’chog’iga aylanadi. Zero, har bir oilaning muqaddas vazifasi
–  qobiliyatli  farzandlarni  o’stirish,  ularni  jismoniy,  intellektual  va  ma’naviy
tomondan yetuk qilib, ota-onasiga, Vataniga sadoqatli insonlar qilib tarbiyalashdan
iborat. Ya’ni, ham ma’naviy, ham jismoniy jihatdan sog’lom, barkamol inson faqat
sog’lom oilada shakllanishi mumkin. Oiladagi sog’lom muhit va barqarorlik esa
yaxlit  jamiyat  ma’naviy  takomilining  aslosidir.  Ma’lumki,  iymonlilik,
16
Logotip
barkamol inson bo’lishida umuminsoniy ma’no va mazmunni ko’rmog’i lozim. Bolaning axloqiy fazilatlari umuminsoniy xarakter kasb etib umumbashariy qadriyatga aylanishini anglab yetgan ota-ona farzandlari tarbiyasidagi ma’suliyatni chuqur his qilmoqlari maqsadga muvofiqdir. Milliy axloq milliy tarbiya natijasida tarkib topadi. Milliy tarbiya negizida oilaviy tarbiya yotadi. Oilaviy tarbiya esa tarixan tarkib topgan xalq pedagogikasiga asoslanadi. Oilada shaxsni ma’naviy- axloqiy shakllantirish bolaning tug’ilishidanoq boshlanadi va u oilaviy munosabat, xarakter, ota-onalarning namunasi, ulardagi umumta’lim darajasi, umummadaniy saviyasi, hamda umumpedagogik madaniyati va oilaviy hayotni tashkil etishdan iborat. Darhaqiqat, har bir insonning, ayniqsa, endigina hayotga qadam qo’yib kelayotgan yoshlarning ongiga shunday fikrni singdirish kerakki, ular o’rtaga qo’yilgan maqsadlarga erishish o’zlariga bog’liq ekanligini, ya’ni bu narsa ularning sobitqadam g’ayratshijoatiga, to’la-to’kis fidokorligiga va cheksiz mehnatsevarligiga bog’liq ekanligini anglab yetishlari kerak. Xuddi shu narsa davlatimiz va xalqimiz ravnaq topishining asosiy shartidir. Shu nuqtai nazardan, oilaviy an’analar, rasm-rusmlar va odatlar orqali bolalarimiz ongiga milliy g’oyani va istiqlol mafkurasini singdirishni ta’minlovchi psixologik ISSN 2181-1717 (E) Образование и инновационные исследования (2021 год Сп.вып.) http://interscience.uz 397 omillar va shart-sharoitlarni aniq bilish o’ta dolzarb va muhim vazifadir. Oiladagi sog’lom muhit insonni halol va pokiza bo’lishiga, ma’naviy, axloqiy qadriyatlarga alohida e’tibor berishga dav’at etadi, chunki insonning ma’naviy va ahloqiy xislatlarini, muomala madaniyatini, uning oilasi, oilada olgan tarbiyasi, yashagan muhiti belgilaydi. Ta’kidlash joizki, oila ijtimoiy institut sifatida o’zining barcha vazifalarini bajargan taqdirdagina, mafkuraviy tarbiyaning kafolatli o’chog’iga aylanadi. Zero, har bir oilaning muqaddas vazifasi – qobiliyatli farzandlarni o’stirish, ularni jismoniy, intellektual va ma’naviy tomondan yetuk qilib, ota-onasiga, Vataniga sadoqatli insonlar qilib tarbiyalashdan iborat. Ya’ni, ham ma’naviy, ham jismoniy jihatdan sog’lom, barkamol inson faqat sog’lom oilada shakllanishi mumkin. Oiladagi sog’lom muhit va barqarorlik esa yaxlit jamiyat ma’naviy takomilining aslosidir. Ma’lumki, iymonlilik, 16