OILADAGI BOLA TARBIYASIDA MILLIY AN’ANALARDAN FOYDALANISH METODIKASI (Оila tarbiyasida urf-odat, an’ana, marоsim va qadriyatlarning tarbiyaviy ahamiyati)

Yuklangan vaqt

2024-04-21

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

30,7 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
OILADAGI BOLA TARBIYASIDA MILLIY AN’ANALARDAN 
FOYDALANISH METODIKASI. 
 
Reja: 
 
1.Oilada bola tarbiyasi haqida tushuncha. 
2.Oilada o’gil bola va qiz bola tarbiyasi haqida. 
3.Оila tarbiyasida urf-odat, an’ana, marоsim va qadriyatlarning tarbiyaviy 
ahamiyati.  
4.Farzandlar ma’naviy-axloqiy kamоlоtidа va an’analarimiz davomiyligida ota-
onaning o’rni. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz OILADAGI BOLA TARBIYASIDA MILLIY AN’ANALARDAN FOYDALANISH METODIKASI. Reja: 1.Oilada bola tarbiyasi haqida tushuncha. 2.Oilada o’gil bola va qiz bola tarbiyasi haqida. 3.Оila tarbiyasida urf-odat, an’ana, marоsim va qadriyatlarning tarbiyaviy ahamiyati. 4.Farzandlar ma’naviy-axloqiy kamоlоtidа va an’analarimiz davomiyligida ota- onaning o’rni. Ilmiybaza.uz 
 
Mamlakatimizda bolalar to'g'risida, onalar haqida g'amxo'rlik qilish chinakam 
davlat ahamiyatiga molik ishdir. “Jamiki yaxshi narsalar – bolalarga” shiori yanada 
baralla jaranglamoqda. Keyingi yillarda mazkur masala yuzasidan qabul qilingan 
qarorlar fikrimizning isbotidir. 
Ma`lumki, bola maktabga kelgunga qadar ham, maktabda o'qish davrida ham, 
asosan oilada tarbiyalanadi. Oila davlatning asosiy kurtagi sifatida bolalarning 
dunyoqarashi, xulqi va didiga ta`sir ko'rsatishi tabbiy holdir. Oila a`zolarining 
ma`naviy birligi eshlarni har tomonlama kamol toptirishning dastlabki va asosiy 
omillaridan biri hisoblanadi. 
Bolalarni barkamol inson qilib etishtirishda maktabni oila bilan mustahkam 
bog'lamay turib, tarbiya sohasidagi butun ishlarni muvaffaqiyatli amalga oshirish 
bolmaydi. Shu maqsadda ota-onalar o'rtasida ta`lim-tarbiyaga oid tashviqot ishlarini 
kengaytirish ularni maktabning faol yordamchilariga, o'quvchilarning sinfdan va 
maktabdan tashqaridagi ishlarida har tomonlama foydali tashkilotchilariga 
aylantirish zarur. 
Jamiyatning jadal rivojlanishi, faoliyat turlarining tobora murakkablashib 
borishi shaxs ongigа ko'rsataetgan ko'rinmas ta`sirlarning kuchayishiga olib 
kelmoqda. Mana shunday sharoitda kishining mavjud bilimi, kasb-hunari, 
malakalari kamlik qilib qolmoqda. Eng avvalo, insonlarda oilada tarkib topgan did, 
farosat, aql, odob, emotsional madaniyatga muhtojlik sezilmoqda. Estetik, axloqiy 
va boshqa tarbiya sifatlari kundalik hayot ehtiyojga aylanib bormoqda. Tabiiyki, 
bunday sifatlarga oilaviy tarbiya orqali asos solinadi, kamol toptiriladi. To'g'ri, 
bunda ijtimoiy tarbiyaning o'rnini inkor etib bo'lmaydi. Ana shu nuqtai nazardan 
ularning birligiga, o'zaro hamkorliklariga asoslansak, barkamol inson tarbiyasida 
muvaffaqiyatlarga erishish mumkin. Oilaviy tarbiya pedagogika fanida murakkab 
muammolardan biridir. Uning murakkabligi shundaki, har bir oila o'ziga xos ibtidoiy 
guruh bo'lib, tarbiyada faqat mazkur guruhga xos xususiyatlarga asoslanadi.  
Ta`kidlaganimizdek, oilaviy tarbiyani ijtimoiy tarbiya bilan almashtirish 
bolalar kamolotiga salbiy ta`sir ko'rsatadi. Masalan, yasli, bog'chalarga bormay, 
Ilmiybaza.uz Mamlakatimizda bolalar to'g'risida, onalar haqida g'amxo'rlik qilish chinakam davlat ahamiyatiga molik ishdir. “Jamiki yaxshi narsalar – bolalarga” shiori yanada baralla jaranglamoqda. Keyingi yillarda mazkur masala yuzasidan qabul qilingan qarorlar fikrimizning isbotidir. Ma`lumki, bola maktabga kelgunga qadar ham, maktabda o'qish davrida ham, asosan oilada tarbiyalanadi. Oila davlatning asosiy kurtagi sifatida bolalarning dunyoqarashi, xulqi va didiga ta`sir ko'rsatishi tabbiy holdir. Oila a`zolarining ma`naviy birligi eshlarni har tomonlama kamol toptirishning dastlabki va asosiy omillaridan biri hisoblanadi. Bolalarni barkamol inson qilib etishtirishda maktabni oila bilan mustahkam bog'lamay turib, tarbiya sohasidagi butun ishlarni muvaffaqiyatli amalga oshirish bolmaydi. Shu maqsadda ota-onalar o'rtasida ta`lim-tarbiyaga oid tashviqot ishlarini kengaytirish ularni maktabning faol yordamchilariga, o'quvchilarning sinfdan va maktabdan tashqaridagi ishlarida har tomonlama foydali tashkilotchilariga aylantirish zarur. Jamiyatning jadal rivojlanishi, faoliyat turlarining tobora murakkablashib borishi shaxs ongigа ko'rsataetgan ko'rinmas ta`sirlarning kuchayishiga olib kelmoqda. Mana shunday sharoitda kishining mavjud bilimi, kasb-hunari, malakalari kamlik qilib qolmoqda. Eng avvalo, insonlarda oilada tarkib topgan did, farosat, aql, odob, emotsional madaniyatga muhtojlik sezilmoqda. Estetik, axloqiy va boshqa tarbiya sifatlari kundalik hayot ehtiyojga aylanib bormoqda. Tabiiyki, bunday sifatlarga oilaviy tarbiya orqali asos solinadi, kamol toptiriladi. To'g'ri, bunda ijtimoiy tarbiyaning o'rnini inkor etib bo'lmaydi. Ana shu nuqtai nazardan ularning birligiga, o'zaro hamkorliklariga asoslansak, barkamol inson tarbiyasida muvaffaqiyatlarga erishish mumkin. Oilaviy tarbiya pedagogika fanida murakkab muammolardan biridir. Uning murakkabligi shundaki, har bir oila o'ziga xos ibtidoiy guruh bo'lib, tarbiyada faqat mazkur guruhga xos xususiyatlarga asoslanadi. Ta`kidlaganimizdek, oilaviy tarbiyani ijtimoiy tarbiya bilan almashtirish bolalar kamolotiga salbiy ta`sir ko'rsatadi. Masalan, yasli, bog'chalarga bormay, Ilmiybaza.uz 
faqat oilada o'sgan va voyaga etgan bolalar maktabga borganlarida o'z tengqurlari 
ichida ko'p jihatlari bilan ajralib turadi. Oilaning bolalarga moddiy va ma`naviy 
g'amxo'rligini, ko'rsatayotgan tarbiyasini yasli, bog'cha tarbiyasi bilan yoki, 
aksincha, yasli bog'cha tarbiyasini oilaviy tarbiya bilan almashtirib bo'lmaydi. Faqat 
o'zaro hamkorlik masalani ijobiy hal etish imkoniyatini beradi. 
Lekin o'zining xususiyatlari va takrorlanmas ta`siri bilan oila bola tarbiyasida 
muhim omilligicha qoladi. Amaliyotda kuzatganimizdek, bolada ota-onasining 
mehri, erkalashlari asosida ota-onalariga, qarindosh-urug'lariga bo'lgan hissietlari 
shakllanadi. Bolaning otasiga bo'lgan hurmati onaning hurmatini joyiga qo'yishda 
asos bo'ladi. Onaga bo'lgan mehr-muhabbat oqibat natijada o'z oilasiga, xotini, 
farzandlariga bo'lgan munosabatlarda o'z aksini topadi.  
Ikkinchi tomondan bolalar ham o'z ota-onalariga ta`sir ko'rsatadilar. Oilaviy 
aloqalarni oilaviy qiziqish, ma`naviy qoniqish hislatlarini takomillashiga sabab 
bo'ladilar. 
Ota-onalarning o'ziga va bolalariga bo'lgan talabchanligi, katta va 
kichiklarning o'zaro munosabatlari, do'stona muhit, ishonch va o'zaro bir-birlarini 
tushunish oila, maktab va jamoatchilikning bolalar tarbiyasi yuzasidan olib 
boriladigan muhim omillaridan biridir. Bunday birlikning ro'ebga chiqishida, enг 
avvalo, ota-onalarning siesiy ongliligi muhim rol' o'ynaydi. Chunki ota-onalarning 
faolligi oilaviy hayotda o'z ifodasini topadi. Shu ma`noda bolalar o'z ota-onalarining 
siyosiy va fuqarolik qiyofalariga qarab o'z xulq-atvorlarini tartibga soladilar, 
hurmatlarini joyiga qo'yadilar. 
Bolalar ulg'aya boshlashi bilanoq o'z ota-onalarining qaerda ishlashlari, 
jamiyatda tutgan o'rinlari, ularning bilimiga qiziqa boshlaydilar. Shuning uchun ham 
ota-onalarning nimalarga qiziqishlarini, kimlar bilan safdosh ekanliklarini bolalar 
mumkin qadar ertaroq bilganlari ma`qul. Ota-ona qanday ishda bo'lmasin uni jiddiy, 
el hurmatiga loyiq bir ish deb biladigan bo'lishi kerak. Bu borada oiladagi 
tarbiyaning maqsadga muvofiq tashkil etilishi yuzasidan javobgarlik ma`lum 
darajada maktabga yuklanadi.  
Ilmiybaza.uz faqat oilada o'sgan va voyaga etgan bolalar maktabga borganlarida o'z tengqurlari ichida ko'p jihatlari bilan ajralib turadi. Oilaning bolalarga moddiy va ma`naviy g'amxo'rligini, ko'rsatayotgan tarbiyasini yasli, bog'cha tarbiyasi bilan yoki, aksincha, yasli bog'cha tarbiyasini oilaviy tarbiya bilan almashtirib bo'lmaydi. Faqat o'zaro hamkorlik masalani ijobiy hal etish imkoniyatini beradi. Lekin o'zining xususiyatlari va takrorlanmas ta`siri bilan oila bola tarbiyasida muhim omilligicha qoladi. Amaliyotda kuzatganimizdek, bolada ota-onasining mehri, erkalashlari asosida ota-onalariga, qarindosh-urug'lariga bo'lgan hissietlari shakllanadi. Bolaning otasiga bo'lgan hurmati onaning hurmatini joyiga qo'yishda asos bo'ladi. Onaga bo'lgan mehr-muhabbat oqibat natijada o'z oilasiga, xotini, farzandlariga bo'lgan munosabatlarda o'z aksini topadi. Ikkinchi tomondan bolalar ham o'z ota-onalariga ta`sir ko'rsatadilar. Oilaviy aloqalarni oilaviy qiziqish, ma`naviy qoniqish hislatlarini takomillashiga sabab bo'ladilar. Ota-onalarning o'ziga va bolalariga bo'lgan talabchanligi, katta va kichiklarning o'zaro munosabatlari, do'stona muhit, ishonch va o'zaro bir-birlarini tushunish oila, maktab va jamoatchilikning bolalar tarbiyasi yuzasidan olib boriladigan muhim omillaridan biridir. Bunday birlikning ro'ebga chiqishida, enг avvalo, ota-onalarning siesiy ongliligi muhim rol' o'ynaydi. Chunki ota-onalarning faolligi oilaviy hayotda o'z ifodasini topadi. Shu ma`noda bolalar o'z ota-onalarining siyosiy va fuqarolik qiyofalariga qarab o'z xulq-atvorlarini tartibga soladilar, hurmatlarini joyiga qo'yadilar. Bolalar ulg'aya boshlashi bilanoq o'z ota-onalarining qaerda ishlashlari, jamiyatda tutgan o'rinlari, ularning bilimiga qiziqa boshlaydilar. Shuning uchun ham ota-onalarning nimalarga qiziqishlarini, kimlar bilan safdosh ekanliklarini bolalar mumkin qadar ertaroq bilganlari ma`qul. Ota-ona qanday ishda bo'lmasin uni jiddiy, el hurmatiga loyiq bir ish deb biladigan bo'lishi kerak. Bu borada oiladagi tarbiyaning maqsadga muvofiq tashkil etilishi yuzasidan javobgarlik ma`lum darajada maktabga yuklanadi. Ilmiybaza.uz 
Oiladagi hukmronlikning tarbiyaviy jihatdan to'g'ri bo'lishini ta`minlash 
maktabning muhim vazifalaridan biridir. Oilaviy tarbiyaning mazmunli tashkil 
etilishiga dastlabki ta`sirni maktab belgilaydi. Maktabgina oilaviy tarbiya 
samaradorligini oshirish yuzasidan rahbarlik qila oladi. Bu vazifalarning 
muvaffaqiyatli bajarilishida, ijobiy hal etilishida ota-onalar o'rtasida olib boriladigan 
tarbiyaga oid targ'ibotning roli benihoyadir. Chunki ota-onalarni hozirgi zamon 
ruhiy-ta`lim-tarbiyaviy bilimlar bilan qurollantirmay turib, oilaviy tarbiyani yo'lga 
qo'yib bo'lmaydi.  
Ommaviy-tarbiyaviy targ'ibotda eng yaxshi oilalar namunasida ta`sir 
ko'rsatish eng maqbul yo'ldir. Bola tarbiyasi yuzasidan oila, maktab va jamoatchilik 
hamkorligi hozirgi  kunimizning dolzarb masalaligi ham mana shundadir. Chunki, 
birinchidan, bola tarbiyasida oila, maktab va jamoatchilik hamkorligining o'zi 
murakkab jarayon bo'lib, bunda muallimlardan tashqari ishlab chiqarish jamoalari 
vakillari, yoshlar, kasaba uyushmalari ishtirok etadilar.  
Ikkinchidan, ota-onalar va qarindosh-urug'lar turli mehnat jamoalarining 
vakillari bo'lib, ishlab chiqarish va yoru do'stlarining ma`naviy hayotlaridagi 
omillarni muhokama qiladilar, ularning hayotga, san`atga, oilaviy majburiyatlarga 
bo'lgan munosabatlari haqida gapiradilar. Shu sababli ham mana shunday toifa 
oilalarida tarbiya topayotgan bolalar boshqa ota-onalarning ko'chada, jamoat 
joylaridagi hayot faoliyatlariga qarab o'z ota-onalariga baho beradilar. To'plangan 
tajribalarni yasli, bog'cha, maktabdagi o'rtoqlari bilan muhokama qiladilar va 
hokazo.  
Oilalarning bolalar tarbiyasi uchun imkoniyat doiralari ancha keng bo'lib, 
ko'plab oilalarimiz moddiy jihatdan yaxshi ta`minlangan. Ota-onaning ko'pi eng 
kamida o'rta ma`lumotli. Bunday holatlar ota-onalarning pedagogika, psixologiya 
sohasidagi bilimlar bilan qurollanishiga va maktab bilan hamkorlikda bolalar 
tarbiyasini yaxshilash imkoniyatlarini yaratadi. Ota-onalarning bilim saviyasi, 
umumiy tarbiyaga oid madaniyati, ijtimoiy intilishlari va talablari, bolalar 
tarbiyasiga nisbatan turlicha munosabatlari, shakllangan hayotiy tajribalari, tarbiya 
Ilmiybaza.uz Oiladagi hukmronlikning tarbiyaviy jihatdan to'g'ri bo'lishini ta`minlash maktabning muhim vazifalaridan biridir. Oilaviy tarbiyaning mazmunli tashkil etilishiga dastlabki ta`sirni maktab belgilaydi. Maktabgina oilaviy tarbiya samaradorligini oshirish yuzasidan rahbarlik qila oladi. Bu vazifalarning muvaffaqiyatli bajarilishida, ijobiy hal etilishida ota-onalar o'rtasida olib boriladigan tarbiyaga oid targ'ibotning roli benihoyadir. Chunki ota-onalarni hozirgi zamon ruhiy-ta`lim-tarbiyaviy bilimlar bilan qurollantirmay turib, oilaviy tarbiyani yo'lga qo'yib bo'lmaydi. Ommaviy-tarbiyaviy targ'ibotda eng yaxshi oilalar namunasida ta`sir ko'rsatish eng maqbul yo'ldir. Bola tarbiyasi yuzasidan oila, maktab va jamoatchilik hamkorligi hozirgi kunimizning dolzarb masalaligi ham mana shundadir. Chunki, birinchidan, bola tarbiyasida oila, maktab va jamoatchilik hamkorligining o'zi murakkab jarayon bo'lib, bunda muallimlardan tashqari ishlab chiqarish jamoalari vakillari, yoshlar, kasaba uyushmalari ishtirok etadilar. Ikkinchidan, ota-onalar va qarindosh-urug'lar turli mehnat jamoalarining vakillari bo'lib, ishlab chiqarish va yoru do'stlarining ma`naviy hayotlaridagi omillarni muhokama qiladilar, ularning hayotga, san`atga, oilaviy majburiyatlarga bo'lgan munosabatlari haqida gapiradilar. Shu sababli ham mana shunday toifa oilalarida tarbiya topayotgan bolalar boshqa ota-onalarning ko'chada, jamoat joylaridagi hayot faoliyatlariga qarab o'z ota-onalariga baho beradilar. To'plangan tajribalarni yasli, bog'cha, maktabdagi o'rtoqlari bilan muhokama qiladilar va hokazo. Oilalarning bolalar tarbiyasi uchun imkoniyat doiralari ancha keng bo'lib, ko'plab oilalarimiz moddiy jihatdan yaxshi ta`minlangan. Ota-onaning ko'pi eng kamida o'rta ma`lumotli. Bunday holatlar ota-onalarning pedagogika, psixologiya sohasidagi bilimlar bilan qurollanishiga va maktab bilan hamkorlikda bolalar tarbiyasini yaxshilash imkoniyatlarini yaratadi. Ota-onalarning bilim saviyasi, umumiy tarbiyaga oid madaniyati, ijtimoiy intilishlari va talablari, bolalar tarbiyasiga nisbatan turlicha munosabatlari, shakllangan hayotiy tajribalari, tarbiya Ilmiybaza.uz 
va ijtimoiy taraqqiyot natijasida hosil qilgan ishonch va e`tiqodlari, oiladagi o'ziga 
xoslik bolalar tarbiyasiga salmoqli ta`sir ko'rsatadi. 
Ko'plab qishloq oilalarida ma`lum darajada bolalar tarbiyasi yuzasidan 
jamoatchilik yordami mavjudligiga qaramasdan tarbiyaviy kuchlarning bir 
butunligiga erishilmagan, o'zaro hamkorlikni qanday tashkil etish mumkinligi 
haqida ma`lumot yetarli emas. O'qituvchilar ham sinf ota-onalar majlisining 
o'tkazilishi maktab va oila hamkorligini ta`minlaydi, deb o'ylashadi. To'g'ri, ota-
onalar majlisi ham hamkorlikni ta`minlashning eng muhim omillaridan hisoblanadi, 
lekin oila, maktab, jamoatchilik hamkorligi uchun, ularni birlashtirish uchun maxsus 
tashkil etilgan markaz bo'lishi lozim. 
Demak, maktab mukammal tashkilot sifatida barcha tarbiyaviy ishlarni 
maqsadga muvofиq tashkil etishi lozim. O'z o'qituvchilar jamoasini uyushtira olgan, 
jamoatchilikni bolalar tarbiyasiga yo'naltira olgan, ularning ota-onalarini yaxshi 
bilgan maktab ma`muriyatigina tarbiyaviy yutuqlarni qo'lga kirita oladi. Bunday 
maktablar esa o'z atrofidagi zavod, fabrika, jamoa va davlat xo'jaliklari, otaliqqa 
olgan korxonalar bilan aloqani mustahkamlab, o'quvchilarning maktabdan bo'sh 
vaqtlarini mazmunli tashkil etmoqdalar, qarovsiz, tarbiyasi og'ir bolalarni o'z 
nazoratlariga olmoqdalar. Bunday xayrli ishlarda ko'plab ota-onalar maktab bilan 
yaqindan aloqada bo'lib o'quvchilar tarbiyasi yuzasidan o'qituvchilar jamoasi bilan 
bamaslahat ish olib borishmoqda. 
Lekin, ko'plab ota-onalar bolalar tarbiyasiga tayer emasliklari, ularga ta`sir 
etuvchi turli omillardan bexabarliklari, bola kamolotining murakkab tomonlarini 
bilmasliklari natijasida oilaviy tarbiyada ko'plab ko'ngilsiz voqealar ham sodir 
bo'lmoqda. Bunday salbiy omillar o'g'il eki qizlarning maktabdagi ta`lim-tarbiyasiga 
emon ta`sir ko'rsatmoqda. Voyaga yetmagan yoshlar orasida qonunbuzarliklarning 
kelib chiqishiga sabab bo'lmoqda. 
 
Kuzatishlar shuni ko'rsatmoqdaki, hali ham ayrim ota-onalar bolalar tarbiyasi 
va ularning kelajaklari haqida zamon talabi darajasida tarbiyaviy mas`uliyatni his 
qilmayaptilar. Ota-onalar bilan suhbatlashish natijasida shu narsa aniqlandiki, ular 
farzandlari 15-16 yoshga yetganidagina “O'g'lim yoki qizim yuqori sinfda 
Ilmiybaza.uz va ijtimoiy taraqqiyot natijasida hosil qilgan ishonch va e`tiqodlari, oiladagi o'ziga xoslik bolalar tarbiyasiga salmoqli ta`sir ko'rsatadi. Ko'plab qishloq oilalarida ma`lum darajada bolalar tarbiyasi yuzasidan jamoatchilik yordami mavjudligiga qaramasdan tarbiyaviy kuchlarning bir butunligiga erishilmagan, o'zaro hamkorlikni qanday tashkil etish mumkinligi haqida ma`lumot yetarli emas. O'qituvchilar ham sinf ota-onalar majlisining o'tkazilishi maktab va oila hamkorligini ta`minlaydi, deb o'ylashadi. To'g'ri, ota- onalar majlisi ham hamkorlikni ta`minlashning eng muhim omillaridan hisoblanadi, lekin oila, maktab, jamoatchilik hamkorligi uchun, ularni birlashtirish uchun maxsus tashkil etilgan markaz bo'lishi lozim. Demak, maktab mukammal tashkilot sifatida barcha tarbiyaviy ishlarni maqsadga muvofиq tashkil etishi lozim. O'z o'qituvchilar jamoasini uyushtira olgan, jamoatchilikni bolalar tarbiyasiga yo'naltira olgan, ularning ota-onalarini yaxshi bilgan maktab ma`muriyatigina tarbiyaviy yutuqlarni qo'lga kirita oladi. Bunday maktablar esa o'z atrofidagi zavod, fabrika, jamoa va davlat xo'jaliklari, otaliqqa olgan korxonalar bilan aloqani mustahkamlab, o'quvchilarning maktabdan bo'sh vaqtlarini mazmunli tashkil etmoqdalar, qarovsiz, tarbiyasi og'ir bolalarni o'z nazoratlariga olmoqdalar. Bunday xayrli ishlarda ko'plab ota-onalar maktab bilan yaqindan aloqada bo'lib o'quvchilar tarbiyasi yuzasidan o'qituvchilar jamoasi bilan bamaslahat ish olib borishmoqda. Lekin, ko'plab ota-onalar bolalar tarbiyasiga tayer emasliklari, ularga ta`sir etuvchi turli omillardan bexabarliklari, bola kamolotining murakkab tomonlarini bilmasliklari natijasida oilaviy tarbiyada ko'plab ko'ngilsiz voqealar ham sodir bo'lmoqda. Bunday salbiy omillar o'g'il eki qizlarning maktabdagi ta`lim-tarbiyasiga emon ta`sir ko'rsatmoqda. Voyaga yetmagan yoshlar orasida qonunbuzarliklarning kelib chiqishiga sabab bo'lmoqda. Kuzatishlar shuni ko'rsatmoqdaki, hali ham ayrim ota-onalar bolalar tarbiyasi va ularning kelajaklari haqida zamon talabi darajasida tarbiyaviy mas`uliyatni his qilmayaptilar. Ota-onalar bilan suhbatlashish natijasida shu narsa aniqlandiki, ular farzandlari 15-16 yoshga yetganidagina “O'g'lim yoki qizim yuqori sinfda Ilmiybaza.uz 
o'qimoqda. Kelajakda qaerga yuborsam ekan, qaerga o'qitsam ekan” degan fikrga 
boradilar. Imkoni boricha, tanish-bilish orqali o'zlari uchun ma`qul dargohga 
o'qishga eki ishgа joylashtirmoqchi bo'ladilar. Ular bolalarining qobiliyatiga ham, 
qiziqishiga ham, xohishiga ham e`tibor bermaydilar. Bunday holat ota-onalarning 
tarbiya masalasida aniq maqsad va dasturlari yo'qligi oqibatida sodir bo'ladi. 
 
O'rni kelganda shuni alohida ta`kidlash kerakki, ayrim maktab o'qituvchilari 
orasida o'z ishiga mas`uliyatsizlik bilan munosabatda bo'luvchi shaxslar ham yo'q 
emas. Ularning eng yomon xatolaridan biri tarbiyaga oid barcha kamchiliklarni ota-
onalar zimmasiga yuklab qo'yib, o'zlari esa kuzatuvchi bo'lib qolishlaridir. 
 
O'qituvchi ota-onalarning faol yerdamisiz bolalarning barkamolligini 
ta`minlay olmaydi. Bu o'rinda tarbiyachining o'zini tarbiyalash lozimligini ham 
esdan chiqarmaslik kerak. O'ziga nisbatan talabchan muallim ota-onalar bilan 
hamkorlikda o'quvchilarda mustaqil fikrlash va harakat qilish, yangilikni sezish, 
tashabbuskorlik hamda ijodkorlik qobiliyatlarini shakllantirish maqsadida ularga 
qat`iy talablar qo'yish uchun ma`naviy huquqqa ega bo'ladi. 
 
Respublikamizda ayrim maktablarda ota-onalarni ma`lum guruhlarga bo'lib 
majlislarga chaqirish joriy etilmoqda. Masalan, esh va kam tajribali oilalarni alohida, 
noto'liq oilalarni, ko'p bolali oilalarni alohida-alohida chaqirib, ular bilan ishlash 
yo'llari belgilanmoqda. 
 
Ba`zan ota-onalar bolalarining “uy vazifalariga yordam berish kerakmi” 
degan savolni berishadi. Bunga “ha” yoki “yo'q” deb javob berish ham noo'rin. Gap 
shundaki, uyga berilgan topshiriqlar bolalarning mustaqil ishlari bo'lib, ularning 
fikrlash faolligini ta`minlashni maqsad qilib qo'yadi. O'quvchilarning u yoki bu 
o'quv materiallari bilan amalda tanishishlari, tegishli xulosa chiqarishlari nazarda 
tutiladi. Shu sababli uy vazifalarini bolalarining ishtirokisiz o'zlari yechib 
bermasdan, balki uni echishda tarbiyaviy rahbarlik qilishlari, fikrlash uchun 
imkoniyat yaratishlari lozim. Ba`zan shunday holatlar uchraydiki, ota-onalar 
bolalarini o'qitayotgan o'qituvchilarni, tarbiyachilarni tanimaydilar, bilmaydilar. 
Bolalari bo'sh vaqtlarini qaerda, kim bilan o'tkazishidan bexabar bo'ladilar. Ba`zan 
Ilmiybaza.uz o'qimoqda. Kelajakda qaerga yuborsam ekan, qaerga o'qitsam ekan” degan fikrga boradilar. Imkoni boricha, tanish-bilish orqali o'zlari uchun ma`qul dargohga o'qishga eki ishgа joylashtirmoqchi bo'ladilar. Ular bolalarining qobiliyatiga ham, qiziqishiga ham, xohishiga ham e`tibor bermaydilar. Bunday holat ota-onalarning tarbiya masalasida aniq maqsad va dasturlari yo'qligi oqibatida sodir bo'ladi. O'rni kelganda shuni alohida ta`kidlash kerakki, ayrim maktab o'qituvchilari orasida o'z ishiga mas`uliyatsizlik bilan munosabatda bo'luvchi shaxslar ham yo'q emas. Ularning eng yomon xatolaridan biri tarbiyaga oid barcha kamchiliklarni ota- onalar zimmasiga yuklab qo'yib, o'zlari esa kuzatuvchi bo'lib qolishlaridir. O'qituvchi ota-onalarning faol yerdamisiz bolalarning barkamolligini ta`minlay olmaydi. Bu o'rinda tarbiyachining o'zini tarbiyalash lozimligini ham esdan chiqarmaslik kerak. O'ziga nisbatan talabchan muallim ota-onalar bilan hamkorlikda o'quvchilarda mustaqil fikrlash va harakat qilish, yangilikni sezish, tashabbuskorlik hamda ijodkorlik qobiliyatlarini shakllantirish maqsadida ularga qat`iy talablar qo'yish uchun ma`naviy huquqqa ega bo'ladi. Respublikamizda ayrim maktablarda ota-onalarni ma`lum guruhlarga bo'lib majlislarga chaqirish joriy etilmoqda. Masalan, esh va kam tajribali oilalarni alohida, noto'liq oilalarni, ko'p bolali oilalarni alohida-alohida chaqirib, ular bilan ishlash yo'llari belgilanmoqda. Ba`zan ota-onalar bolalarining “uy vazifalariga yordam berish kerakmi” degan savolni berishadi. Bunga “ha” yoki “yo'q” deb javob berish ham noo'rin. Gap shundaki, uyga berilgan topshiriqlar bolalarning mustaqil ishlari bo'lib, ularning fikrlash faolligini ta`minlashni maqsad qilib qo'yadi. O'quvchilarning u yoki bu o'quv materiallari bilan amalda tanishishlari, tegishli xulosa chiqarishlari nazarda tutiladi. Shu sababli uy vazifalarini bolalarining ishtirokisiz o'zlari yechib bermasdan, balki uni echishda tarbiyaviy rahbarlik qilishlari, fikrlash uchun imkoniyat yaratishlari lozim. Ba`zan shunday holatlar uchraydiki, ota-onalar bolalarini o'qitayotgan o'qituvchilarni, tarbiyachilarni tanimaydilar, bilmaydilar. Bolalari bo'sh vaqtlarini qaerda, kim bilan o'tkazishidan bexabar bo'ladilar. Ba`zan Ilmiybaza.uz 
esa, o'qituvchilarning talablari, iltimos-istaklariga ters javob beruvchi, teskarisini 
bajaruvchi ota-onalarni ham uchratish mumkin. 
 
Maktabga tez-tez borib turuvchi ota-onalarning faoliyati maqtovga 
sazovordir. Chunki o'qituvchilar bilan bo'lgan uchrashuvlar, bolalari yuzasidan 
bildirgan fikrlar o'z navbatida ota-onalar uchun muhim ahamiyat kasb etadi. Eng 
muhimi, ular bolalari qaerda, kim bilan yuradi, ularning do'stlari kim va qanday 
fanlarga qiziqishlarini bilib oladilar, nazorat qilish imkoniyati ortadi. 
 
Maktabni oila bilan bog'lovchi vosita - bu o'quvchilardir. O'quvchilar bilan 
ishlash, ularning ilmiy dunyoqarashlarini shakllantirish, ijtimoiy faolliklarini 
ta`minlash orqali ota-onalarga ta`sir ko'rsatish usullarini ishlab chiqish maqsadga 
muvofiqdir. Bu borada maktab va oila aloqasini ta`minlovchi ota-onalar majlislari, 
bolalar tarbiyasiga aloqador muammolarni jamoa bo'lib hal etish kabilarning rolini 
inkor etib bo'lmaydi. Jumladan, “Bolangizning qanday o'qishini bilasizmi”, 
“Bolalarimiz odobi haqida suhbatlashaylik”, “Mustaqil hayot bo'sag'asida” kabi 
mavzularda olib boriladigan suhbatlar ota-onalarni o'z bolalari haqida, ularning 
kelajagi haqida qayg'urishlariga sabab bo'ldi. 
 
Yuqoridagi mas`uliyatli vazifalarning bajarilishida sinf rahbarlarining 
tarbiyaviy faoliyatlarи nihoyatda muhim ahamiyatga ega. Masalan, sinf 
rahbarlarining har bir oilaga kirib borishi shu oilagа va ota-onalarga hurmat sifatida 
baholanadi. Sinf rahbarining ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy chora-tadbirlarni 
belgilashlari, sinf rahbarining o'quvchilar ko'z oldida ota-onalari bilan 
suhbatlashishlari ularning tarbiyasiga samarali ta`sir ko'rsatadi. Sinf rahbarining ota-
onalar bilan suhbatidan keyin o’quvchilar hayotida sezilarli o'zgarishlar yuz beradi, 
bu ularni xursand qiladi, yanada kuch-g'ayrat sarflashga ilhomlantiradi. O'z 
navbatida, sinf rahbarlari ota-onalar tomonidan bildirilayotgan xabar.  
Tanqidiy fikrlarini vazminlik bilan tiklashlari, iuloyimlik bilan eshitishlari va 
imkoniyat doirasida ijobiy his etishlari juda muhimdir. Bunday munosabatlarda sinf 
rahbarlariga ota-onalarni o'z tengqurlaridek do'st tutishlari, “Keling birgalikda o'ylab 
ko'raylik”', “Siz nima deysiz” kabi do'stona savol-javoblar orqali ish tutishlari 
tavsiya etiladi.   
Ilmiybaza.uz esa, o'qituvchilarning talablari, iltimos-istaklariga ters javob beruvchi, teskarisini bajaruvchi ota-onalarni ham uchratish mumkin. Maktabga tez-tez borib turuvchi ota-onalarning faoliyati maqtovga sazovordir. Chunki o'qituvchilar bilan bo'lgan uchrashuvlar, bolalari yuzasidan bildirgan fikrlar o'z navbatida ota-onalar uchun muhim ahamiyat kasb etadi. Eng muhimi, ular bolalari qaerda, kim bilan yuradi, ularning do'stlari kim va qanday fanlarga qiziqishlarini bilib oladilar, nazorat qilish imkoniyati ortadi. Maktabni oila bilan bog'lovchi vosita - bu o'quvchilardir. O'quvchilar bilan ishlash, ularning ilmiy dunyoqarashlarini shakllantirish, ijtimoiy faolliklarini ta`minlash orqali ota-onalarga ta`sir ko'rsatish usullarini ishlab chiqish maqsadga muvofiqdir. Bu borada maktab va oila aloqasini ta`minlovchi ota-onalar majlislari, bolalar tarbiyasiga aloqador muammolarni jamoa bo'lib hal etish kabilarning rolini inkor etib bo'lmaydi. Jumladan, “Bolangizning qanday o'qishini bilasizmi”, “Bolalarimiz odobi haqida suhbatlashaylik”, “Mustaqil hayot bo'sag'asida” kabi mavzularda olib boriladigan suhbatlar ota-onalarni o'z bolalari haqida, ularning kelajagi haqida qayg'urishlariga sabab bo'ldi. Yuqoridagi mas`uliyatli vazifalarning bajarilishida sinf rahbarlarining tarbiyaviy faoliyatlarи nihoyatda muhim ahamiyatga ega. Masalan, sinf rahbarlarining har bir oilaga kirib borishi shu oilagа va ota-onalarga hurmat sifatida baholanadi. Sinf rahbarining ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy chora-tadbirlarni belgilashlari, sinf rahbarining o'quvchilar ko'z oldida ota-onalari bilan suhbatlashishlari ularning tarbiyasiga samarali ta`sir ko'rsatadi. Sinf rahbarining ota- onalar bilan suhbatidan keyin o’quvchilar hayotida sezilarli o'zgarishlar yuz beradi, bu ularni xursand qiladi, yanada kuch-g'ayrat sarflashga ilhomlantiradi. O'z navbatida, sinf rahbarlari ota-onalar tomonidan bildirilayotgan xabar. Tanqidiy fikrlarini vazminlik bilan tiklashlari, iuloyimlik bilan eshitishlari va imkoniyat doirasida ijobiy his etishlari juda muhimdir. Bunday munosabatlarda sinf rahbarlariga ota-onalarni o'z tengqurlaridek do'st tutishlari, “Keling birgalikda o'ylab ko'raylik”', “Siz nima deysiz” kabi do'stona savol-javoblar orqali ish tutishlari tavsiya etiladi. Ilmiybaza.uz 
 
 
 
Ilmiybaza.uz