OILAVIY NIZOLAR VA ULARNING TURLARI, OILAVIY MUNOSABATLARNING BUZILISHI OILA INQIROZI VA NIKOH AJRIMLARI

Yuklangan vaqt

2024-04-19

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

28,5 KB


 
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
OILAVIY NIZOLAR VA ULARNING TURLARI, OILAVIY 
MUNOSABATLARNING BUZILISHI: OILA INQIROZI VA NIKOH 
AJRIMLARI 
 
 
Reja 
1.Er xotin nizolari. 
2. Er xotinning ajratuvchi nizolari 
3. Oilaviy inqiroz 
4. Oila ijtimoiy institut sifatida 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz OILAVIY NIZOLAR VA ULARNING TURLARI, OILAVIY MUNOSABATLARNING BUZILISHI: OILA INQIROZI VA NIKOH AJRIMLARI Reja 1.Er xotin nizolari. 2. Er xotinning ajratuvchi nizolari 3. Oilaviy inqiroz 4. Oila ijtimoiy institut sifatida  
Ilmiybaza.uz 
 
 
Tayanch so`zlar: er va xotin o‘rtasidagi nizolar, 
 
Oilaviy nizolarning eng harakterlilaridan biri bu er va xotin o‘rtasidagi 
nizolardir. Xo‘sh, eng ezgu niyatlar bilan bir-bírlarini sevib oila qurgan yoshlar nega 
oila qurishgandan keyin ularning o‘zaro munosabatlarida nizo janjallar ro‘y beradi? 
Ular nima uchun urushadilar? Umuman er-xotinlik hayotida nizolarsiz, urush-
janjallarsiz ham yashasa bo`ladimi? Bu kabi savollarni yana ko‘p davom ettirish 
mumkin. Xalqimizda bir gap bor: oshsiz uy bo`lishi mumkin, lekin nizosiz uy 
bolmaydi. Faqat, nizoning nizodan farqi bor. Bu haqda quyida batafsil to‘xtalib 
o‘tamiz.  
Haqiqatdan ham ilk bolalikdanoq ko‘plab ertaklar eshitib, keyinchalik o‘zlar 
ham ularni turli kitoblardan o‘qib o‘sgan yoshlar o‘zlarining bo‘lajak oilaviy 
hayotlarini adekvat tasavvur eta olishlari mushkul. Chunki ertaklarda ham, 
kinofilmlarda ham qahramonlar bir-birlariga yetishgunlariga qadar ne-ne 
mashaqqatlarni, zahm atlarni boshlaridan kechirib, bu yo‘lda duch kelgan qora 
kuchlarni yengib, oxir-oqibatda visolga erishadilar, el-u yurtga «qirq kecha-yu qirq 
kunduz toy berib, murod-maqsadlariga erishadilar». Deyarli barcha ertaklar, filmlar, 
ayniqsa, bizning yoshlarimiz, qizlarimiz sevib tomosha qiladigan hind filmlari, 
aksariyat hollarda shu tariqa yakunlanadi.  
Bunga sizlar ham ko‘p martalab guvoh bo`lgansizlar. Bundan tashqari 
aksariyat muvaffaqiyatli oilalarda tarbiya topgan yigit-qizlar o ‘z ota-onasi oilasini, 
ularning turmush tarzini, bir-birlarga nisbatan bo`lgan o‘zaro munosabatlarini va 
qator shu kabilarni o`zlarining bo‘lajak oilaviy hayotlari uchun ideal deb olishadi va 
ular ham oila qurishganlaridan so‘ng o ‘g‘il bolalar xuddi o ‘z otasidek va qizlarimiz 
o‘z onalaridek «ota», «ona», «er», «xotin» bo‘lishni orzu qiladilar. Chunki ular o ‘z 
ota-onalari misolida, bir-birlariga nisbatan salbiy munosabatda bo‘luvchi, bir-birlari 
hilan nizolashib turuvchi er-xotin ko‘rmaganlar. Mabodo bunday vaziyatlar va 
nizolar yuzaga kelib qolgudek bo`lsa ham ularning ota-onalari bu holatni 
farzandlariga sezdirmaslikka harakat qiladilar.  
Ilmiybaza.uz Tayanch so`zlar: er va xotin o‘rtasidagi nizolar, Oilaviy nizolarning eng harakterlilaridan biri bu er va xotin o‘rtasidagi nizolardir. Xo‘sh, eng ezgu niyatlar bilan bir-bírlarini sevib oila qurgan yoshlar nega oila qurishgandan keyin ularning o‘zaro munosabatlarida nizo janjallar ro‘y beradi? Ular nima uchun urushadilar? Umuman er-xotinlik hayotida nizolarsiz, urush- janjallarsiz ham yashasa bo`ladimi? Bu kabi savollarni yana ko‘p davom ettirish mumkin. Xalqimizda bir gap bor: oshsiz uy bo`lishi mumkin, lekin nizosiz uy bolmaydi. Faqat, nizoning nizodan farqi bor. Bu haqda quyida batafsil to‘xtalib o‘tamiz. Haqiqatdan ham ilk bolalikdanoq ko‘plab ertaklar eshitib, keyinchalik o‘zlar ham ularni turli kitoblardan o‘qib o‘sgan yoshlar o‘zlarining bo‘lajak oilaviy hayotlarini adekvat tasavvur eta olishlari mushkul. Chunki ertaklarda ham, kinofilmlarda ham qahramonlar bir-birlariga yetishgunlariga qadar ne-ne mashaqqatlarni, zahm atlarni boshlaridan kechirib, bu yo‘lda duch kelgan qora kuchlarni yengib, oxir-oqibatda visolga erishadilar, el-u yurtga «qirq kecha-yu qirq kunduz toy berib, murod-maqsadlariga erishadilar». Deyarli barcha ertaklar, filmlar, ayniqsa, bizning yoshlarimiz, qizlarimiz sevib tomosha qiladigan hind filmlari, aksariyat hollarda shu tariqa yakunlanadi. Bunga sizlar ham ko‘p martalab guvoh bo`lgansizlar. Bundan tashqari aksariyat muvaffaqiyatli oilalarda tarbiya topgan yigit-qizlar o ‘z ota-onasi oilasini, ularning turmush tarzini, bir-birlarga nisbatan bo`lgan o‘zaro munosabatlarini va qator shu kabilarni o`zlarining bo‘lajak oilaviy hayotlari uchun ideal deb olishadi va ular ham oila qurishganlaridan so‘ng o ‘g‘il bolalar xuddi o ‘z otasidek va qizlarimiz o‘z onalaridek «ota», «ona», «er», «xotin» bo‘lishni orzu qiladilar. Chunki ular o ‘z ota-onalari misolida, bir-birlariga nisbatan salbiy munosabatda bo‘luvchi, bir-birlari hilan nizolashib turuvchi er-xotin ko‘rmaganlar. Mabodo bunday vaziyatlar va nizolar yuzaga kelib qolgudek bo`lsa ham ularning ota-onalari bu holatni farzandlariga sezdirmaslikka harakat qiladilar.  
Ilmiybaza.uz 
Bundan tashqari ommaviy axborot vositalari orqali namunaviy ahil, baxtli 
oilalar haqida berib boriladigan materiallarda ham aksariyat hollarda er-xotinlik 
munosabatlarini bir yoqlama, faqat yaxshi tomondan ko‘rsatish an’analari mavjud. 
Bularning hammasi yoshlarda oilaviy hayot haqida bir yoqlam a ijobiy 
tasavvurlarning shakllanishiga asos bo‘ladi. 
Ajratuvchi nizolarda: ularning yuzaga kelishiga asos bo'lgan muammo va 
uning yechimi er-xotinlardan birining manfaatiga qaratilgan bo‘ladi. Bunday 
nizolarda bir tomon manfaatining hal etilishi ko`pincha, ikkinchi tomon 
manfaatining boy berilishi hisobiga amalga oshadi. Masalan, erni yoki xotinni 
shaxsan o‘zi uchun biron nima harid qilishi, erning yoki xotinning ishi tufayli, o‘zbek 
oilasi uchun harakterli bo‘lgan nizolardan bo‘lmish er yoki xotinning qarindosh-
urug‘lari bilan bo‘ladigan munosabatlar tufayli yuzaga keladigan nizolar shular 
jumlasiga kiradi. Bunday nizolarning hal qilinishi, ya’ni bir tomon manfaatlarining 
qondirilishi ko‘pchilik holatlarda ikkinchi tomon manfaatlarining boy berilishi 
hisobiga amalga oshadi. Bunday vaziyatlarda m anfaati boy berilgan tomonda 
norozilik, e’tiroz saqlanib qoladi va bu keyinchalik yana kuchayib navbatdagi nizoni 
yuzaga kelishiga asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Ajratuvchi nizolarda, nizo hal 
etilgani bilan, nizoli vaziyat saqlanib qolaveradi. Shuningdek, ajratuvchi nizolar 
ularni yuzaga keltirgan sabablar bevosita er-xotinlarning o‘zaro munosabatlari 
doirasi- dan tashqaridagi omillarga ham bog‘liq bo`ladi. Ularning sababchilari va 
ishtirokchilari ham ba’zan er-xotindan tashqari uchinchi odam bo`lishi mumkin, 
ularning hal etilishi ham er- xotinlarning o‘zlarigagina emas, balki shu uchinchi 
(boshqa) odamga bog‘liq bo`ladi. Bularning oqibatida nizolarni yanada kuchayishi, 
sonining ortishi kuzatiladi  
 
Ajratuvchi nizolar, aksariyat hollarda «chegaralanmagan» nizolar bo‘lib, o‘z 
harakteri, ishtirokchilari, hai etilishi va oqi- batlariga ko‘ra er-xotin munosabatlari 
doirasidan chetga chiqadi. Bunday er-xotin nizolariga oilaning boshqa a ’zolari: 
qaynona, qaynsingil, ovsinlar va boshqalar ham aralashadi. Ijtimoiy psixologiyada 
gap, so‘z, nizo haqidagi ma’lumot bir og‘izdan chiqib, kishilarning keng tomoniga 
qarab harakatlana boshlaydi. Uning ko‘lami ma’lumot manbayidan uzoqlashib, 
undan xabardor bo‘lgan va unga jalb etilgan ishtirokchilar soni ortib borgan sari 
Ilmiybaza.uz Bundan tashqari ommaviy axborot vositalari orqali namunaviy ahil, baxtli oilalar haqida berib boriladigan materiallarda ham aksariyat hollarda er-xotinlik munosabatlarini bir yoqlama, faqat yaxshi tomondan ko‘rsatish an’analari mavjud. Bularning hammasi yoshlarda oilaviy hayot haqida bir yoqlam a ijobiy tasavvurlarning shakllanishiga asos bo‘ladi. Ajratuvchi nizolarda: ularning yuzaga kelishiga asos bo'lgan muammo va uning yechimi er-xotinlardan birining manfaatiga qaratilgan bo‘ladi. Bunday nizolarda bir tomon manfaatining hal etilishi ko`pincha, ikkinchi tomon manfaatining boy berilishi hisobiga amalga oshadi. Masalan, erni yoki xotinni shaxsan o‘zi uchun biron nima harid qilishi, erning yoki xotinning ishi tufayli, o‘zbek oilasi uchun harakterli bo‘lgan nizolardan bo‘lmish er yoki xotinning qarindosh- urug‘lari bilan bo‘ladigan munosabatlar tufayli yuzaga keladigan nizolar shular jumlasiga kiradi. Bunday nizolarning hal qilinishi, ya’ni bir tomon manfaatlarining qondirilishi ko‘pchilik holatlarda ikkinchi tomon manfaatlarining boy berilishi hisobiga amalga oshadi. Bunday vaziyatlarda m anfaati boy berilgan tomonda norozilik, e’tiroz saqlanib qoladi va bu keyinchalik yana kuchayib navbatdagi nizoni yuzaga kelishiga asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Ajratuvchi nizolarda, nizo hal etilgani bilan, nizoli vaziyat saqlanib qolaveradi. Shuningdek, ajratuvchi nizolar ularni yuzaga keltirgan sabablar bevosita er-xotinlarning o‘zaro munosabatlari doirasi- dan tashqaridagi omillarga ham bog‘liq bo`ladi. Ularning sababchilari va ishtirokchilari ham ba’zan er-xotindan tashqari uchinchi odam bo`lishi mumkin, ularning hal etilishi ham er- xotinlarning o‘zlarigagina emas, balki shu uchinchi (boshqa) odamga bog‘liq bo`ladi. Bularning oqibatida nizolarni yanada kuchayishi, sonining ortishi kuzatiladi Ajratuvchi nizolar, aksariyat hollarda «chegaralanmagan» nizolar bo‘lib, o‘z harakteri, ishtirokchilari, hai etilishi va oqi- batlariga ko‘ra er-xotin munosabatlari doirasidan chetga chiqadi. Bunday er-xotin nizolariga oilaning boshqa a ’zolari: qaynona, qaynsingil, ovsinlar va boshqalar ham aralashadi. Ijtimoiy psixologiyada gap, so‘z, nizo haqidagi ma’lumot bir og‘izdan chiqib, kishilarning keng tomoniga qarab harakatlana boshlaydi. Uning ko‘lami ma’lumot manbayidan uzoqlashib, undan xabardor bo‘lgan va unga jalb etilgan ishtirokchilar soni ortib borgan sari  
Ilmiybaza.uz 
kengayib boraveradi. Er yoki xotin bir-birlari bilan urishib qolganlaridan so‘ng bu 
haqda uchinchi bir odamga gapiradigan bo`lsa, imkon qadar shu nizoda o‘zini 
aybsiz, haq qilib ko‘rsatishga, shu uchinchi odamni uning manfaatlarini himoya 
qilishiga og‘dirib olish maqsadida bir yoqlama gapiradi. Bunda subyekt 
foydalanadigan gap-so‘zlar, ohang, imo ishora, mimika, urg‘u va boshqalar deyarli 
barcha verbal va noverbal vositalar ro`y berib o ‘tgan hodisa (nizo-janjal)ning asl 
holatiga qaraganda bo‘rttiribroq idrok etilishini ta’minlaydi.  
Nizo haqida qanchalik ko‘p odamga gapirib beraverilgan sayin, u ayanchli tus 
olgan holda avj olib boraveradi va oqibatda fojiali natijalarga ham olib kelishi 
mumkin. 
Nazorat uchun savollar 
1.Er xotin nizolari? 
2. Er xotinning ajratuvchi nizolari? 
 
 
Oilaviy munosabatlarning buzilishi: oila inqirozi va nikoh ajrimlari. 
Reja 
1. Oilaviy inqiroz 
2. Oila ijtimoiy institut sifatida 
Tayanch tushunchalar: Oilaviy inqiroz, Oila ijtimoiy institut sifatida. 
Oilaviy inqiroz - bu oilaviy tizimning holati bo'lib, u gomeostatik 
jarayonlarning buzilishi bilan tavsiflanadi, bu oilaning odatdagi ishlash usullarining 
umidsizlikka olib keladi va eski xatti -harakatlar uslubidan foydalangan holda yangi 
vaziyatga dosh berolmaydi.Oila ijtimoiy institut sifatida ikkita xususiyatga ega. 
Birinchidan, oila-bu o'z-o'zini tartibga soluvchi tizim, muloqot qilish madaniyatini 
oila a'zolarining o'zi ishlab chiqadi; bu muqarrar ravishda turli pozitsiyalar 
to'qnashuvi va qarama -qarshiliklarning paydo bo'lishi bilan kechadi, ular o'zaro 
kelishuv va yon berishlar orqali hal qilinadi, bu oila a'zolarining ichki madaniyati, 
axloqiy va ijtimoiy etukligi bilan ta'minlanadi. Ikkinchidan, oila jamiyat tomonidan 
tasdiqlangan ittifoq sifatida mavjud bo'lib, uning barqarorligi boshqa ijtimoiy 
institutlar: davlat, huquq, jamoatchilik fikri, din, ta'lim, madaniyat bilan o'zaro 
aloqada bo'lishi mumkin. Oilaviy inqirozda tadqiqotchilar oilani yanada 
Ilmiybaza.uz kengayib boraveradi. Er yoki xotin bir-birlari bilan urishib qolganlaridan so‘ng bu haqda uchinchi bir odamga gapiradigan bo`lsa, imkon qadar shu nizoda o‘zini aybsiz, haq qilib ko‘rsatishga, shu uchinchi odamni uning manfaatlarini himoya qilishiga og‘dirib olish maqsadida bir yoqlama gapiradi. Bunda subyekt foydalanadigan gap-so‘zlar, ohang, imo ishora, mimika, urg‘u va boshqalar deyarli barcha verbal va noverbal vositalar ro`y berib o ‘tgan hodisa (nizo-janjal)ning asl holatiga qaraganda bo‘rttiribroq idrok etilishini ta’minlaydi. Nizo haqida qanchalik ko‘p odamga gapirib beraverilgan sayin, u ayanchli tus olgan holda avj olib boraveradi va oqibatda fojiali natijalarga ham olib kelishi mumkin. Nazorat uchun savollar 1.Er xotin nizolari? 2. Er xotinning ajratuvchi nizolari? Oilaviy munosabatlarning buzilishi: oila inqirozi va nikoh ajrimlari. Reja 1. Oilaviy inqiroz 2. Oila ijtimoiy institut sifatida Tayanch tushunchalar: Oilaviy inqiroz, Oila ijtimoiy institut sifatida. Oilaviy inqiroz - bu oilaviy tizimning holati bo'lib, u gomeostatik jarayonlarning buzilishi bilan tavsiflanadi, bu oilaning odatdagi ishlash usullarining umidsizlikka olib keladi va eski xatti -harakatlar uslubidan foydalangan holda yangi vaziyatga dosh berolmaydi.Oila ijtimoiy institut sifatida ikkita xususiyatga ega. Birinchidan, oila-bu o'z-o'zini tartibga soluvchi tizim, muloqot qilish madaniyatini oila a'zolarining o'zi ishlab chiqadi; bu muqarrar ravishda turli pozitsiyalar to'qnashuvi va qarama -qarshiliklarning paydo bo'lishi bilan kechadi, ular o'zaro kelishuv va yon berishlar orqali hal qilinadi, bu oila a'zolarining ichki madaniyati, axloqiy va ijtimoiy etukligi bilan ta'minlanadi. Ikkinchidan, oila jamiyat tomonidan tasdiqlangan ittifoq sifatida mavjud bo'lib, uning barqarorligi boshqa ijtimoiy institutlar: davlat, huquq, jamoatchilik fikri, din, ta'lim, madaniyat bilan o'zaro aloqada bo'lishi mumkin. Oilaviy inqirozda tadqiqotchilar oilani yanada  
Ilmiybaza.uz 
rivojlantirishning ikkita potentsial yo'nalishini ajratib ko'rsatadilar: (Eidemiller E.G., 
Yustitskiy V.V. 
1. Vayron qiluvchi, oilaviy munosabatlarning buzilishiga olib keladi va ularning 
mavjudligi uchun xavf tug'diradi. 
2. Konstruktiv, oilaning yangi faoliyat darajasiga o'tish imkoniyatlarini o'z ichiga 
oladi. 
Oiladagi inqirozli vaziyatlar muammosiga bag'ishlangan adabiyotlarni tahlil 
qilish oilaviy inqirozlarni tavsiflash uchun bir nechta yondashuvlarni aniqlashga 
imkon beradi.Birinchisi, oilaning hayot tsikli qonunlarini o'rganish bilan bog'liq. 
Ushbu yondashuvning asosiy oqimida inqirozlar hayot tsikli bosqichlari orasidagi 
o'tish momentlari sifatida qaraladi. Ushbu inqirozlar normativ yoki gorizontal 
stresslar deb ataladi. Ular oilaviy hayot tsiklining har qanday bosqichidan o'tish 
paytida to'siqlar yoki etarli darajada moslashish mavjud bo'lganda paydo bo'ladi.V. 
Satir oilani rivojlantirishning o'nta muhim nuqtasini belgilaydi. 
Birinchi inqiroz kontseptsiya, homiladorlik va tug'ishdir. 
Ikkinchi inqiroz - bolaning inson nutqini o'zlashtirishining boshlanishi. 
Uchinchi inqiroz - bola tashqi muhit bilan munosabatlarni o'rnatmoqda 
(boradi) bolalar bog'chasi yoki maktabga). 
To'rtinchi inqiroz - bu bola o'spirinlikka kirganda. 
Beshinchi inqiroz - bola katta bo'lib, uydan chiqib ketadi. 
Oltinchi inqiroz - yoshlar turmushga chiqadilar va oilaga kelinlar va kuyovlar kiradi. 
Yettinchi inqiroz - bu ayolning hayotida menopauzaning boshlanishi. 
Sakkizinchi inqiroz - bu erkaklar jinsiy faolligining pasayishi. 
To'qqizinchi inqiroz - ota-onalar bobo va buvisi bo'lishadi. 
O'ninchi inqiroz - turmush o'rtoqlardan biri vafot etadi. 
Shunday qilib, oila o'z rivojlanishida inqirozlar bilan birga bir necha 
bosqichlarni bosib o'tadi. Mikrofila darajasida qayd etilgan normativ inqiroz odatda 
kattalar yoki bolaning individual normativ inqiroziga asoslanib, tizimning 
beqarorlashishiga olib keladi. Ikkinchi yondashuv oila hayotidagi voqealarni tahlil 
qilish bilan bog'liq: oilaviy inqirozlarni oilaviy tizim barqarorligiga ta'sir qiladigan 
ba'zi hodisalar keltirib chiqarishi mumkin. Bunday inqirozlar oilaning hayot tsikli 
bosqichlaridan qat'i nazar paydo bo'lishi mumkin va ularni normativ bo'lmagan deb 
Ilmiybaza.uz rivojlantirishning ikkita potentsial yo'nalishini ajratib ko'rsatadilar: (Eidemiller E.G., Yustitskiy V.V. 1. Vayron qiluvchi, oilaviy munosabatlarning buzilishiga olib keladi va ularning mavjudligi uchun xavf tug'diradi. 2. Konstruktiv, oilaning yangi faoliyat darajasiga o'tish imkoniyatlarini o'z ichiga oladi. Oiladagi inqirozli vaziyatlar muammosiga bag'ishlangan adabiyotlarni tahlil qilish oilaviy inqirozlarni tavsiflash uchun bir nechta yondashuvlarni aniqlashga imkon beradi.Birinchisi, oilaning hayot tsikli qonunlarini o'rganish bilan bog'liq. Ushbu yondashuvning asosiy oqimida inqirozlar hayot tsikli bosqichlari orasidagi o'tish momentlari sifatida qaraladi. Ushbu inqirozlar normativ yoki gorizontal stresslar deb ataladi. Ular oilaviy hayot tsiklining har qanday bosqichidan o'tish paytida to'siqlar yoki etarli darajada moslashish mavjud bo'lganda paydo bo'ladi.V. Satir oilani rivojlantirishning o'nta muhim nuqtasini belgilaydi. Birinchi inqiroz kontseptsiya, homiladorlik va tug'ishdir. Ikkinchi inqiroz - bolaning inson nutqini o'zlashtirishining boshlanishi. Uchinchi inqiroz - bola tashqi muhit bilan munosabatlarni o'rnatmoqda (boradi) bolalar bog'chasi yoki maktabga). To'rtinchi inqiroz - bu bola o'spirinlikka kirganda. Beshinchi inqiroz - bola katta bo'lib, uydan chiqib ketadi. Oltinchi inqiroz - yoshlar turmushga chiqadilar va oilaga kelinlar va kuyovlar kiradi. Yettinchi inqiroz - bu ayolning hayotida menopauzaning boshlanishi. Sakkizinchi inqiroz - bu erkaklar jinsiy faolligining pasayishi. To'qqizinchi inqiroz - ota-onalar bobo va buvisi bo'lishadi. O'ninchi inqiroz - turmush o'rtoqlardan biri vafot etadi. Shunday qilib, oila o'z rivojlanishida inqirozlar bilan birga bir necha bosqichlarni bosib o'tadi. Mikrofila darajasida qayd etilgan normativ inqiroz odatda kattalar yoki bolaning individual normativ inqiroziga asoslanib, tizimning beqarorlashishiga olib keladi. Ikkinchi yondashuv oila hayotidagi voqealarni tahlil qilish bilan bog'liq: oilaviy inqirozlarni oilaviy tizim barqarorligiga ta'sir qiladigan ba'zi hodisalar keltirib chiqarishi mumkin. Bunday inqirozlar oilaning hayot tsikli bosqichlaridan qat'i nazar paydo bo'lishi mumkin va ularni normativ bo'lmagan deb  
Ilmiybaza.uz 
atashadiUchinchi yondashuv eksperimental tadqiqotlar davomida olingan oiladagi 
inqirozli vaziyatlar yoki uning alohida quyi tizimlari haqidagi bilimlarga asoslanadi. 
Chexiyalik olimlarning oilaviy hayotdagi ikkita "o'ta muhim davr" ni aniqlagan va 
tavsiflagan tadqiqotlari shubhasizdir. 
Birinchi muhim davr oilaviy hayotning 3 va 7-yillari orasida sodir bo'ladi va 
qulay vaziyatda taxminan 1 yil davom etadi. Uning paydo bo'lishiga quyidagi omillar 
yordam beradi: romantik kayfiyatning yo'q bo'lib ketishi, muhabbat paytida va 
kundalik oilaviy hayotda sherikning xatti-harakatlaridagi qarama-qarshilikni faol 
ravishda rad etish, turmush o'rtoqlar topadigan vaziyatlarning ko'payishi narsalarga 
turli xil qarashlar va kelisha olmaydi, salbiy hissiyotlarning kuchayishi, tez-tez 
to'qnashuvlar tufayli sheriklar o'rtasidagi ziddiyatlarning kuchayishi. 
 Inqirozli vaziyat, turmush qurgan juftlikning kundalik va iqtisodiy holatini 
belgilaydigan tashqi omillarning ta'sirisiz, ota-onalarning aralashuvisiz, xiyonatsiz 
yoki turmush o'rtoqlardan birining shaxsiy patologik xususiyatlarisiz paydo bo'lishi 
mumkin.Ikkinchi inqiroz davri taxminan nikohning 17 va 25-yillari orasida sodir 
bo'ladi. 
 Ushbu inqiroz birinchisiga qaraganda unchalik chuqur emas; u 1 yil yoki bir 
necha yil davom etishi mumkin. Uning paydo bo'lishi ko'pincha yaqinlashib 
kelayotgan involyatsiya davriga to'g'ri keladi, hissiy beqarorlikning kuchayishi, 
qo'rquv paydo bo'lishi, turli xil somatik shikoyatlar, bolalarning ketishi bilan bog'liq 
bo'lgan yolg'izlik hissi, ayolning hissiy qaramligi kuchayishi, uning tashvishlari tez 
qarish, shuningdek, erining jinsiy xiyonati. 
Ikkala holatda ham norozilik kuchaymoqda. Birinchi inqiroz holatida yetakchi rolni 
hissiy munosabatlarning umidsiz o'zgarishi, ziddiyatli vaziyatlar sonining 
ko'payishi, keskinlikning kuchayishi (turmush o'rtoqlar o'rtasidagi hissiy 
munosabatlarni qayta qurishdagi qiyinchiliklarning namoyishi, kundalik aks ettirish 
sifatida oladi) va boshqa muammolar); ikkinchi inqiroz - somatik shikoyatlarning 
ko'payishi, tashvish, bolalarni oiladan ajratish bilan bog'liq hayotdagi bo'shliq 
hissi.N.V.ning qarashlariga ko'ra. Samoukina, birinchi inqiroz davri (5-7 yil) sherik 
imidjining o'zgarishi, ya'ni uning psixologik holatining pasayishi bilan bog'liq. 
Ikkinchi inqiroz davri (13-18 yosh) bir-biridan psixologik charchoq, munosabatlar 
va turmush tarzidagi yangilik tomon tortishish tufayli yuzaga keladi. Ayniqsa, bu 
Ilmiybaza.uz atashadiUchinchi yondashuv eksperimental tadqiqotlar davomida olingan oiladagi inqirozli vaziyatlar yoki uning alohida quyi tizimlari haqidagi bilimlarga asoslanadi. Chexiyalik olimlarning oilaviy hayotdagi ikkita "o'ta muhim davr" ni aniqlagan va tavsiflagan tadqiqotlari shubhasizdir. Birinchi muhim davr oilaviy hayotning 3 va 7-yillari orasida sodir bo'ladi va qulay vaziyatda taxminan 1 yil davom etadi. Uning paydo bo'lishiga quyidagi omillar yordam beradi: romantik kayfiyatning yo'q bo'lib ketishi, muhabbat paytida va kundalik oilaviy hayotda sherikning xatti-harakatlaridagi qarama-qarshilikni faol ravishda rad etish, turmush o'rtoqlar topadigan vaziyatlarning ko'payishi narsalarga turli xil qarashlar va kelisha olmaydi, salbiy hissiyotlarning kuchayishi, tez-tez to'qnashuvlar tufayli sheriklar o'rtasidagi ziddiyatlarning kuchayishi. Inqirozli vaziyat, turmush qurgan juftlikning kundalik va iqtisodiy holatini belgilaydigan tashqi omillarning ta'sirisiz, ota-onalarning aralashuvisiz, xiyonatsiz yoki turmush o'rtoqlardan birining shaxsiy patologik xususiyatlarisiz paydo bo'lishi mumkin.Ikkinchi inqiroz davri taxminan nikohning 17 va 25-yillari orasida sodir bo'ladi. Ushbu inqiroz birinchisiga qaraganda unchalik chuqur emas; u 1 yil yoki bir necha yil davom etishi mumkin. Uning paydo bo'lishi ko'pincha yaqinlashib kelayotgan involyatsiya davriga to'g'ri keladi, hissiy beqarorlikning kuchayishi, qo'rquv paydo bo'lishi, turli xil somatik shikoyatlar, bolalarning ketishi bilan bog'liq bo'lgan yolg'izlik hissi, ayolning hissiy qaramligi kuchayishi, uning tashvishlari tez qarish, shuningdek, erining jinsiy xiyonati. Ikkala holatda ham norozilik kuchaymoqda. Birinchi inqiroz holatida yetakchi rolni hissiy munosabatlarning umidsiz o'zgarishi, ziddiyatli vaziyatlar sonining ko'payishi, keskinlikning kuchayishi (turmush o'rtoqlar o'rtasidagi hissiy munosabatlarni qayta qurishdagi qiyinchiliklarning namoyishi, kundalik aks ettirish sifatida oladi) va boshqa muammolar); ikkinchi inqiroz - somatik shikoyatlarning ko'payishi, tashvish, bolalarni oiladan ajratish bilan bog'liq hayotdagi bo'shliq hissi.N.V.ning qarashlariga ko'ra. Samoukina, birinchi inqiroz davri (5-7 yil) sherik imidjining o'zgarishi, ya'ni uning psixologik holatining pasayishi bilan bog'liq. Ikkinchi inqiroz davri (13-18 yosh) bir-biridan psixologik charchoq, munosabatlar va turmush tarzidagi yangilik tomon tortishish tufayli yuzaga keladi. Ayniqsa, bu  
Ilmiybaza.uz 
davr erkaklar uchun juda muhimdir. Turmush o'rtoqlarning nisbiy erkinligi va 
mustaqilligi uchun shart-sharoitlar o'zaro tan olingan, shuningdek, har ikkala sherik 
o'z munosabatlarini yangilash yo'llarini izlay boshlagan oilalarda bu unchalik og'riqli 
emas. 
Ayrim quyi tizimlardagi inqirozlar (masalan, yuqorida keltirilgan nikoh 
munosabatlaridagi inqirozlar) normativ oilaviy inqirozning rivojlanishiga ta'sir 
ko'rsatishi, ularning namoyon bo'lishini kuchaytirishi mumkin.Inqirozga uchragan 
oila bir xil bo'lib qolishi mumkin emas; u o'zgargan vaziyatda etarli darajada ishlay 
olmaydi, tanish, stereotip tushunchalar bilan ishlaydi va odatdagi xatti-harakatlar 
modellaridan 
foydalanadi.Keling, 
oilani 
o'rganish 
muammosining 
asosiy 
yondashuvlarini ko'rib chiqamiz. Oila ijtimoiy institut sifatida jamiyat shakllanishi 
bilan vujudga keldi. Oilaning shakllanishi va faoliyati jarayoni qiymat-normativ 
regulyatorlar tomonidan shartlangan. Masalan, uchrashish, turmush o'rtog'ini 
tanlash, jinsiy xulq-atvor me'yorlari, xotin va er, ota-onalar va ularning farzandlarini 
tartibga soluvchi me'yorlar va boshqalar, shuningdek ularni bajarmaganlik uchun 
sanktsiyalar. Ushbu qadriyatlar, me'yorlar va sanktsiyalar ma'lum bir jamiyatda 
qabul qilingan erkak va ayol o'rtasidagi munosabatlarning tarixan o'zgaruvchan 
shaklini ifodalaydi, ular orqali ular jinsiy hayotga buyurtma berishadi va 
sanktsiyalashadi, o'zlarining nikoh, ota-ona va boshqa qarindoshlik huquqlari va 
majburiyatlarini belgilaydilar. 
Nazorat uchun savollar 
1. Oilaviy inqiroz shakllarini yoriting? 
2. Oila ijtimoiy institut sifatida? 
 
Ilmiybaza.uz davr erkaklar uchun juda muhimdir. Turmush o'rtoqlarning nisbiy erkinligi va mustaqilligi uchun shart-sharoitlar o'zaro tan olingan, shuningdek, har ikkala sherik o'z munosabatlarini yangilash yo'llarini izlay boshlagan oilalarda bu unchalik og'riqli emas. Ayrim quyi tizimlardagi inqirozlar (masalan, yuqorida keltirilgan nikoh munosabatlaridagi inqirozlar) normativ oilaviy inqirozning rivojlanishiga ta'sir ko'rsatishi, ularning namoyon bo'lishini kuchaytirishi mumkin.Inqirozga uchragan oila bir xil bo'lib qolishi mumkin emas; u o'zgargan vaziyatda etarli darajada ishlay olmaydi, tanish, stereotip tushunchalar bilan ishlaydi va odatdagi xatti-harakatlar modellaridan foydalanadi.Keling, oilani o'rganish muammosining asosiy yondashuvlarini ko'rib chiqamiz. Oila ijtimoiy institut sifatida jamiyat shakllanishi bilan vujudga keldi. Oilaning shakllanishi va faoliyati jarayoni qiymat-normativ regulyatorlar tomonidan shartlangan. Masalan, uchrashish, turmush o'rtog'ini tanlash, jinsiy xulq-atvor me'yorlari, xotin va er, ota-onalar va ularning farzandlarini tartibga soluvchi me'yorlar va boshqalar, shuningdek ularni bajarmaganlik uchun sanktsiyalar. Ushbu qadriyatlar, me'yorlar va sanktsiyalar ma'lum bir jamiyatda qabul qilingan erkak va ayol o'rtasidagi munosabatlarning tarixan o'zgaruvchan shaklini ifodalaydi, ular orqali ular jinsiy hayotga buyurtma berishadi va sanktsiyalashadi, o'zlarining nikoh, ota-ona va boshqa qarindoshlik huquqlari va majburiyatlarini belgilaydilar. Nazorat uchun savollar 1. Oilaviy inqiroz shakllarini yoriting? 2. Oila ijtimoiy institut sifatida?