OILAVIY NIZOLAR VA ULARNING TURLARI, OILAVIY MUNOSABATLARNING BUZILISHI OILA INQIROZI VA NIKOH AJRIMLARI
Yuklangan vaqt
2024-04-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
28,5 KB
Ilmiybaza.uz
OILAVIY NIZOLAR VA ULARNING TURLARI, OILAVIY
MUNOSABATLARNING BUZILISHI: OILA INQIROZI VA NIKOH
AJRIMLARI
Reja
1.Er xotin nizolari.
2. Er xotinning ajratuvchi nizolari
3. Oilaviy inqiroz
4. Oila ijtimoiy institut sifatida
Ilmiybaza.uz
Tayanch so`zlar: er va xotin o‘rtasidagi nizolar,
Oilaviy nizolarning eng harakterlilaridan biri bu er va xotin o‘rtasidagi
nizolardir. Xo‘sh, eng ezgu niyatlar bilan bir-bírlarini sevib oila qurgan yoshlar nega
oila qurishgandan keyin ularning o‘zaro munosabatlarida nizo janjallar ro‘y beradi?
Ular nima uchun urushadilar? Umuman er-xotinlik hayotida nizolarsiz, urush-
janjallarsiz ham yashasa bo`ladimi? Bu kabi savollarni yana ko‘p davom ettirish
mumkin. Xalqimizda bir gap bor: oshsiz uy bo`lishi mumkin, lekin nizosiz uy
bolmaydi. Faqat, nizoning nizodan farqi bor. Bu haqda quyida batafsil to‘xtalib
o‘tamiz.
Haqiqatdan ham ilk bolalikdanoq ko‘plab ertaklar eshitib, keyinchalik o‘zlar
ham ularni turli kitoblardan o‘qib o‘sgan yoshlar o‘zlarining bo‘lajak oilaviy
hayotlarini adekvat tasavvur eta olishlari mushkul. Chunki ertaklarda ham,
kinofilmlarda ham qahramonlar bir-birlariga yetishgunlariga qadar ne-ne
mashaqqatlarni, zahm atlarni boshlaridan kechirib, bu yo‘lda duch kelgan qora
kuchlarni yengib, oxir-oqibatda visolga erishadilar, el-u yurtga «qirq kecha-yu qirq
kunduz toy berib, murod-maqsadlariga erishadilar». Deyarli barcha ertaklar, filmlar,
ayniqsa, bizning yoshlarimiz, qizlarimiz sevib tomosha qiladigan hind filmlari,
aksariyat hollarda shu tariqa yakunlanadi.
Bunga sizlar ham ko‘p martalab guvoh bo`lgansizlar. Bundan tashqari
aksariyat muvaffaqiyatli oilalarda tarbiya topgan yigit-qizlar o ‘z ota-onasi oilasini,
ularning turmush tarzini, bir-birlarga nisbatan bo`lgan o‘zaro munosabatlarini va
qator shu kabilarni o`zlarining bo‘lajak oilaviy hayotlari uchun ideal deb olishadi va
ular ham oila qurishganlaridan so‘ng o ‘g‘il bolalar xuddi o ‘z otasidek va qizlarimiz
o‘z onalaridek «ota», «ona», «er», «xotin» bo‘lishni orzu qiladilar. Chunki ular o ‘z
ota-onalari misolida, bir-birlariga nisbatan salbiy munosabatda bo‘luvchi, bir-birlari
hilan nizolashib turuvchi er-xotin ko‘rmaganlar. Mabodo bunday vaziyatlar va
nizolar yuzaga kelib qolgudek bo`lsa ham ularning ota-onalari bu holatni
farzandlariga sezdirmaslikka harakat qiladilar.
Ilmiybaza.uz
Bundan tashqari ommaviy axborot vositalari orqali namunaviy ahil, baxtli
oilalar haqida berib boriladigan materiallarda ham aksariyat hollarda er-xotinlik
munosabatlarini bir yoqlama, faqat yaxshi tomondan ko‘rsatish an’analari mavjud.
Bularning hammasi yoshlarda oilaviy hayot haqida bir yoqlam a ijobiy
tasavvurlarning shakllanishiga asos bo‘ladi.
Ajratuvchi nizolarda: ularning yuzaga kelishiga asos bo'lgan muammo va
uning yechimi er-xotinlardan birining manfaatiga qaratilgan bo‘ladi. Bunday
nizolarda bir tomon manfaatining hal etilishi ko`pincha, ikkinchi tomon
manfaatining boy berilishi hisobiga amalga oshadi. Masalan, erni yoki xotinni
shaxsan o‘zi uchun biron nima harid qilishi, erning yoki xotinning ishi tufayli, o‘zbek
oilasi uchun harakterli bo‘lgan nizolardan bo‘lmish er yoki xotinning qarindosh-
urug‘lari bilan bo‘ladigan munosabatlar tufayli yuzaga keladigan nizolar shular
jumlasiga kiradi. Bunday nizolarning hal qilinishi, ya’ni bir tomon manfaatlarining
qondirilishi ko‘pchilik holatlarda ikkinchi tomon manfaatlarining boy berilishi
hisobiga amalga oshadi. Bunday vaziyatlarda m anfaati boy berilgan tomonda
norozilik, e’tiroz saqlanib qoladi va bu keyinchalik yana kuchayib navbatdagi nizoni
yuzaga kelishiga asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Ajratuvchi nizolarda, nizo hal
etilgani bilan, nizoli vaziyat saqlanib qolaveradi. Shuningdek, ajratuvchi nizolar
ularni yuzaga keltirgan sabablar bevosita er-xotinlarning o‘zaro munosabatlari
doirasi- dan tashqaridagi omillarga ham bog‘liq bo`ladi. Ularning sababchilari va
ishtirokchilari ham ba’zan er-xotindan tashqari uchinchi odam bo`lishi mumkin,
ularning hal etilishi ham er- xotinlarning o‘zlarigagina emas, balki shu uchinchi
(boshqa) odamga bog‘liq bo`ladi. Bularning oqibatida nizolarni yanada kuchayishi,
sonining ortishi kuzatiladi
Ajratuvchi nizolar, aksariyat hollarda «chegaralanmagan» nizolar bo‘lib, o‘z
harakteri, ishtirokchilari, hai etilishi va oqi- batlariga ko‘ra er-xotin munosabatlari
doirasidan chetga chiqadi. Bunday er-xotin nizolariga oilaning boshqa a ’zolari:
qaynona, qaynsingil, ovsinlar va boshqalar ham aralashadi. Ijtimoiy psixologiyada
gap, so‘z, nizo haqidagi ma’lumot bir og‘izdan chiqib, kishilarning keng tomoniga
qarab harakatlana boshlaydi. Uning ko‘lami ma’lumot manbayidan uzoqlashib,
undan xabardor bo‘lgan va unga jalb etilgan ishtirokchilar soni ortib borgan sari
Ilmiybaza.uz
kengayib boraveradi. Er yoki xotin bir-birlari bilan urishib qolganlaridan so‘ng bu
haqda uchinchi bir odamga gapiradigan bo`lsa, imkon qadar shu nizoda o‘zini
aybsiz, haq qilib ko‘rsatishga, shu uchinchi odamni uning manfaatlarini himoya
qilishiga og‘dirib olish maqsadida bir yoqlama gapiradi. Bunda subyekt
foydalanadigan gap-so‘zlar, ohang, imo ishora, mimika, urg‘u va boshqalar deyarli
barcha verbal va noverbal vositalar ro`y berib o ‘tgan hodisa (nizo-janjal)ning asl
holatiga qaraganda bo‘rttiribroq idrok etilishini ta’minlaydi.
Nizo haqida qanchalik ko‘p odamga gapirib beraverilgan sayin, u ayanchli tus
olgan holda avj olib boraveradi va oqibatda fojiali natijalarga ham olib kelishi
mumkin.
Nazorat uchun savollar
1.Er xotin nizolari?
2. Er xotinning ajratuvchi nizolari?
Oilaviy munosabatlarning buzilishi: oila inqirozi va nikoh ajrimlari.
Reja
1. Oilaviy inqiroz
2. Oila ijtimoiy institut sifatida
Tayanch tushunchalar: Oilaviy inqiroz, Oila ijtimoiy institut sifatida.
Oilaviy inqiroz - bu oilaviy tizimning holati bo'lib, u gomeostatik
jarayonlarning buzilishi bilan tavsiflanadi, bu oilaning odatdagi ishlash usullarining
umidsizlikka olib keladi va eski xatti -harakatlar uslubidan foydalangan holda yangi
vaziyatga dosh berolmaydi.Oila ijtimoiy institut sifatida ikkita xususiyatga ega.
Birinchidan, oila-bu o'z-o'zini tartibga soluvchi tizim, muloqot qilish madaniyatini
oila a'zolarining o'zi ishlab chiqadi; bu muqarrar ravishda turli pozitsiyalar
to'qnashuvi va qarama -qarshiliklarning paydo bo'lishi bilan kechadi, ular o'zaro
kelishuv va yon berishlar orqali hal qilinadi, bu oila a'zolarining ichki madaniyati,
axloqiy va ijtimoiy etukligi bilan ta'minlanadi. Ikkinchidan, oila jamiyat tomonidan
tasdiqlangan ittifoq sifatida mavjud bo'lib, uning barqarorligi boshqa ijtimoiy
institutlar: davlat, huquq, jamoatchilik fikri, din, ta'lim, madaniyat bilan o'zaro
aloqada bo'lishi mumkin. Oilaviy inqirozda tadqiqotchilar oilani yanada
Ilmiybaza.uz
rivojlantirishning ikkita potentsial yo'nalishini ajratib ko'rsatadilar: (Eidemiller E.G.,
Yustitskiy V.V.
1. Vayron qiluvchi, oilaviy munosabatlarning buzilishiga olib keladi va ularning
mavjudligi uchun xavf tug'diradi.
2. Konstruktiv, oilaning yangi faoliyat darajasiga o'tish imkoniyatlarini o'z ichiga
oladi.
Oiladagi inqirozli vaziyatlar muammosiga bag'ishlangan adabiyotlarni tahlil
qilish oilaviy inqirozlarni tavsiflash uchun bir nechta yondashuvlarni aniqlashga
imkon beradi.Birinchisi, oilaning hayot tsikli qonunlarini o'rganish bilan bog'liq.
Ushbu yondashuvning asosiy oqimida inqirozlar hayot tsikli bosqichlari orasidagi
o'tish momentlari sifatida qaraladi. Ushbu inqirozlar normativ yoki gorizontal
stresslar deb ataladi. Ular oilaviy hayot tsiklining har qanday bosqichidan o'tish
paytida to'siqlar yoki etarli darajada moslashish mavjud bo'lganda paydo bo'ladi.V.
Satir oilani rivojlantirishning o'nta muhim nuqtasini belgilaydi.
Birinchi inqiroz kontseptsiya, homiladorlik va tug'ishdir.
Ikkinchi inqiroz - bolaning inson nutqini o'zlashtirishining boshlanishi.
Uchinchi inqiroz - bola tashqi muhit bilan munosabatlarni o'rnatmoqda
(boradi) bolalar bog'chasi yoki maktabga).
To'rtinchi inqiroz - bu bola o'spirinlikka kirganda.
Beshinchi inqiroz - bola katta bo'lib, uydan chiqib ketadi.
Oltinchi inqiroz - yoshlar turmushga chiqadilar va oilaga kelinlar va kuyovlar kiradi.
Yettinchi inqiroz - bu ayolning hayotida menopauzaning boshlanishi.
Sakkizinchi inqiroz - bu erkaklar jinsiy faolligining pasayishi.
To'qqizinchi inqiroz - ota-onalar bobo va buvisi bo'lishadi.
O'ninchi inqiroz - turmush o'rtoqlardan biri vafot etadi.
Shunday qilib, oila o'z rivojlanishida inqirozlar bilan birga bir necha
bosqichlarni bosib o'tadi. Mikrofila darajasida qayd etilgan normativ inqiroz odatda
kattalar yoki bolaning individual normativ inqiroziga asoslanib, tizimning
beqarorlashishiga olib keladi. Ikkinchi yondashuv oila hayotidagi voqealarni tahlil
qilish bilan bog'liq: oilaviy inqirozlarni oilaviy tizim barqarorligiga ta'sir qiladigan
ba'zi hodisalar keltirib chiqarishi mumkin. Bunday inqirozlar oilaning hayot tsikli
bosqichlaridan qat'i nazar paydo bo'lishi mumkin va ularni normativ bo'lmagan deb
Ilmiybaza.uz
atashadiUchinchi yondashuv eksperimental tadqiqotlar davomida olingan oiladagi
inqirozli vaziyatlar yoki uning alohida quyi tizimlari haqidagi bilimlarga asoslanadi.
Chexiyalik olimlarning oilaviy hayotdagi ikkita "o'ta muhim davr" ni aniqlagan va
tavsiflagan tadqiqotlari shubhasizdir.
Birinchi muhim davr oilaviy hayotning 3 va 7-yillari orasida sodir bo'ladi va
qulay vaziyatda taxminan 1 yil davom etadi. Uning paydo bo'lishiga quyidagi omillar
yordam beradi: romantik kayfiyatning yo'q bo'lib ketishi, muhabbat paytida va
kundalik oilaviy hayotda sherikning xatti-harakatlaridagi qarama-qarshilikni faol
ravishda rad etish, turmush o'rtoqlar topadigan vaziyatlarning ko'payishi narsalarga
turli xil qarashlar va kelisha olmaydi, salbiy hissiyotlarning kuchayishi, tez-tez
to'qnashuvlar tufayli sheriklar o'rtasidagi ziddiyatlarning kuchayishi.
Inqirozli vaziyat, turmush qurgan juftlikning kundalik va iqtisodiy holatini
belgilaydigan tashqi omillarning ta'sirisiz, ota-onalarning aralashuvisiz, xiyonatsiz
yoki turmush o'rtoqlardan birining shaxsiy patologik xususiyatlarisiz paydo bo'lishi
mumkin.Ikkinchi inqiroz davri taxminan nikohning 17 va 25-yillari orasida sodir
bo'ladi.
Ushbu inqiroz birinchisiga qaraganda unchalik chuqur emas; u 1 yil yoki bir
necha yil davom etishi mumkin. Uning paydo bo'lishi ko'pincha yaqinlashib
kelayotgan involyatsiya davriga to'g'ri keladi, hissiy beqarorlikning kuchayishi,
qo'rquv paydo bo'lishi, turli xil somatik shikoyatlar, bolalarning ketishi bilan bog'liq
bo'lgan yolg'izlik hissi, ayolning hissiy qaramligi kuchayishi, uning tashvishlari tez
qarish, shuningdek, erining jinsiy xiyonati.
Ikkala holatda ham norozilik kuchaymoqda. Birinchi inqiroz holatida yetakchi rolni
hissiy munosabatlarning umidsiz o'zgarishi, ziddiyatli vaziyatlar sonining
ko'payishi, keskinlikning kuchayishi (turmush o'rtoqlar o'rtasidagi hissiy
munosabatlarni qayta qurishdagi qiyinchiliklarning namoyishi, kundalik aks ettirish
sifatida oladi) va boshqa muammolar); ikkinchi inqiroz - somatik shikoyatlarning
ko'payishi, tashvish, bolalarni oiladan ajratish bilan bog'liq hayotdagi bo'shliq
hissi.N.V.ning qarashlariga ko'ra. Samoukina, birinchi inqiroz davri (5-7 yil) sherik
imidjining o'zgarishi, ya'ni uning psixologik holatining pasayishi bilan bog'liq.
Ikkinchi inqiroz davri (13-18 yosh) bir-biridan psixologik charchoq, munosabatlar
va turmush tarzidagi yangilik tomon tortishish tufayli yuzaga keladi. Ayniqsa, bu
Ilmiybaza.uz
davr erkaklar uchun juda muhimdir. Turmush o'rtoqlarning nisbiy erkinligi va
mustaqilligi uchun shart-sharoitlar o'zaro tan olingan, shuningdek, har ikkala sherik
o'z munosabatlarini yangilash yo'llarini izlay boshlagan oilalarda bu unchalik og'riqli
emas.
Ayrim quyi tizimlardagi inqirozlar (masalan, yuqorida keltirilgan nikoh
munosabatlaridagi inqirozlar) normativ oilaviy inqirozning rivojlanishiga ta'sir
ko'rsatishi, ularning namoyon bo'lishini kuchaytirishi mumkin.Inqirozga uchragan
oila bir xil bo'lib qolishi mumkin emas; u o'zgargan vaziyatda etarli darajada ishlay
olmaydi, tanish, stereotip tushunchalar bilan ishlaydi va odatdagi xatti-harakatlar
modellaridan
foydalanadi.Keling,
oilani
o'rganish
muammosining
asosiy
yondashuvlarini ko'rib chiqamiz. Oila ijtimoiy institut sifatida jamiyat shakllanishi
bilan vujudga keldi. Oilaning shakllanishi va faoliyati jarayoni qiymat-normativ
regulyatorlar tomonidan shartlangan. Masalan, uchrashish, turmush o'rtog'ini
tanlash, jinsiy xulq-atvor me'yorlari, xotin va er, ota-onalar va ularning farzandlarini
tartibga soluvchi me'yorlar va boshqalar, shuningdek ularni bajarmaganlik uchun
sanktsiyalar. Ushbu qadriyatlar, me'yorlar va sanktsiyalar ma'lum bir jamiyatda
qabul qilingan erkak va ayol o'rtasidagi munosabatlarning tarixan o'zgaruvchan
shaklini ifodalaydi, ular orqali ular jinsiy hayotga buyurtma berishadi va
sanktsiyalashadi, o'zlarining nikoh, ota-ona va boshqa qarindoshlik huquqlari va
majburiyatlarini belgilaydilar.
Nazorat uchun savollar
1. Oilaviy inqiroz shakllarini yoriting?
2. Oila ijtimoiy institut sifatida?