MAVZU: OKSYUMORONLI MATNLAR TAHLILI
Reja:
1. Oksyumoronli matnlar.
2. Oksyumoronli bogʻlanishning modullari.
3. Oksyumoronli matndan misollar tahlil qilish.
Tayanch
tushunchalar:
Oksyumoron,
komponent,
til,
tafakkur,
bog‘lanish,
modul, birlik, intonnatsiya.
Jamiyatdagi har bir sohaning, har bir faoliyatning yuzaga chiqishi va
rivojlanishining o‘z qoidalari hamda uzviyligi mavjuddir. Barcha fanlardagi kabi
tilshunoslikning ham o‘ziga xos qoidalari bor. Tilning asosiy vazifasi insonlarning
bir-birlari bilan o‘zaro muloqot qilish, ma’lumotlarni kelajak avlodga yetkazishdir.
Bu maqsadni amalga oshirish uchun so‘zlovchi va tinglovchi o‘rtasida
intonatsiyadan boshlab tovushlar zanjiri, so‘zlarning birikishi, gaplarning ketma-
ketligi, fikrning mantiqiyligi kabi qoidalariga amal qilinadi. Eng avvalo, nutqiy
muloqot uchun bir-birini mazmunan to‘ldiruvchi so‘zlarni biriktirish lozim.
Chunki so‘zlarning bir-biri bilan mantiqan bog‘lanib, ma’lum bir maqsadni
ro‘yobga chiqarishining o‘ziga xos qonun-qoidalari bor. Bunday qonun-qoidalar,
so‘zlarning bir-biri bilan ma’lum bir niyat va
maqsadda bog‘lanishi
tilshunoslikning grammatika qismida o‘rganiladi.
Grammatika morfologiya va sintaksisni o‘z ichiga oladi. Morfologiya
so‘zning strukturasini: so‘z formalarini, ularning hosil bo‘lish yo‘llarini, so‘zning
nutqda o‘zgarish qoidalarini belgilaydi, so‘z turkumlarini o‘rgatadi. Sintaksis esa
so‘z birikmasida va gapda so‘zlarning birikish yo‘llari, gapning strukturasi, turlari,
gap bo‘laklari bo‘yicha bahs yuritadi.
Demak, bundan ko‘rinib turibdiki, morfologiya va sintaksis bir-biri bilan
uzviy bog‘liq. Chunki so‘zlarning morfologik belgisi o‘zgarishi bilan, ularning
sintaktik vazifasi ham o‘zgarib boradi. So‘zlar bog‘lanishi uchun ularning ichki
tomonlari ham o‘zaro mos kelishi ta’lab qilinadi. Bu ichki moslik so‘zlarning
grammatik munosabatga kirishishi – o‘sha tashqi moslik orqali ifodalangan shakliy
munosabatlar bilan aloqador ekanligini ko‘rsatadi.
Yuqoridagi fikrlardan ko‘rinib turibdiki, so‘zlardan turli odatiy so‘z
birikmalarini, odatiy kostruksiyalarni hosil qilish uchun komponentlarning ichki va
tashqi mosligi katta ahamiyatga ega bo‘ladi. Masalan: kitob o‘qimoq, chiroyli gul,
baland bino kabi. Bu yerda kitob o‘qimoq so‘z birikmasidagi qismlarning birikishi
leksemalarning biri anglatgan semantik-grammatik talab asosida amalga oshadi.
Chunki o‘qimoq so‘zi o‘ziga gazeta, kitob, jurnal, xat kabi; bino so‘zi esa baland,
past, katta, kichik, chiroyli kabi belgini bildiruvchi so‘zlar bilan bog‘lanib,
semantik-sintaktik valentlikni yuzaga chiqaradi.
Shunga qaramay, insonlar o‘z fikr va mulohazalarining tinglovchiga boricha
yetkazib berishi uchun doim ham til qonun-qoidalariga rioya qilavermaydi. Ba’zan
ko‘zlangan maqsadga erishish uchun til qoidalaridan chetga chiqib, semantik
jihatdan bog‘lanishi mumkin bo‘lmagan, so‘zlarni biriktirish orqali ham o‘z niyat-
maqsadini ifodalashiga to‘g‘ri kelib qoladi. Nutqdagi bunday bog‘lanishli
birikmalar shartli ravishda g‘ayriodatiy birikmalar, deb ataladi. Bu niyat ko‘proq,
ayniqsa, badiiy matnlarda o‘z aksini topadi. Chunki badiiy matnda so‘zlarni aniq
lug‘aviy ma’nolarida qo‘llashning o‘zi fikrning to‘liq hamda turli ma’no qirralarini
ochib berish uchun yetarli emas. Shuning uchun, ko‘pincha, so‘zlovchilarning bir-
birlari bilan nutqiy aloqaga kirishishida tildagi fonetik, leksik, grammatik
birliklardan foydalanish nutq vaziyatidan kelib chiqib, bir-biriga mosini tanlashda
va so‘zlovchining ichki kechinmalarini to‘laligicha ifoda etish uchun nutqda har
doim ham til qonun-qoidalariga to‘liq rioya qilinavermasligini ham nazarda tutish
lozim. Ba’zan so‘zlovchi tomonidan tasvirlanayotgan voqeaning ta’sirchanligini
oshirish maqsadida ma’lum grammatik qoidalarning buzilishiga to‘g‘ri keladi.
Bu kabi nutqni mantiqsiz deb bo‘lmaydi, chunki biror voqea-hodisani
ifodalashda yoki biror narsaning xarakter-xususiyatini o‘quvchi yoki tinglovchiga
yetkazib berish va tushuntirish, tasvirlash uchun bir necha gaplardan foydalanish
zaruratini tug‘diradi. Bunday paytda so‘zlovchi yoki ijodkor mana shu g‘oyani,
fikrni yanada yorqinroq ochib berishi mumkin bo‘lgan lisoniy vositalardan
foydalanadi. Chunki lisoniy vositalar orqali fikr ifodalash nolisoniy ifodalashga
nisbatan yorqin, yanada tushunarli, ijodkor ichki kechinmalarining nozik qirralarini
ham ochib berishga yordam beradi.
“Badiiy adabiyot originallikni va rang-baranglikni sevadi. Maxsus badiiy
tasvir vositalarining qo‘llanilishi adabiy asar tilini shirali, bo‘yoqdor, jozibali
qiladi”. Chunki ijodkor o‘z asarida yashirin mantiqiy-falsafiy fikr va g‘oyani
tilning maxsus tasviriy vositalaridan mohirona foydalanib, obrazli manzaralar
chizish bilan tinglovchiga qisqa, lo‘nda, tushunarli, o‘quvchining o‘ziga tortadigan
qilib, hissiy-emotsionalligini o‘rniga qo‘ygan shaklda yetkazib berishiga harakat
qiladi. Bu esa asarga o‘quvchining qiziqishini oshiradi. Tilning uslubiy
vositalaridan o‘z o‘rnida foydalanish muallifning g‘oyaviy-badiiy maqsadiga to‘la
erishish uchun xizmat qiladi.
Maxsus badiiy tasvir vositalari asarning poetik bezagigina bo‘lib qolmasdan,
asar g‘oyasini konkretlashtirishning realistik vositasi hamdir. Asarda hayotning
haqqoniy aks ettirilishi, qahramon xarakter-xususiyatlarining o‘ziga xosligi,
san’atkor talqin etgan estetik g‘oyaning muhimligi, asar mazmunining xalqchilligi,
yozuvchining shakl va mazmun birligiga erishishdagi mahorati, asarning ma’rifiy
va ma’naviy ta’sirining kuchli bo‘lishi – badiiy tasvir vositalarini mohirona ishlata
bilish san’atiga ham bog‘liq.
Tilshunoslik va adabiyotshunoslikka oid ilmiy asarlarda uslubiy vositalar:
troplar, sintaktik figuralar, ritorik sintaksis, uslubiy figuralar, poetik sintaksis,
uslubiy vositalar, poetik ko‘chimlar, tasviriy ifodalar kabi atamalar ostida
o‘rganiladi.
Bunday sintaktik vositalar ritmik va takrorlanuvchi ohangdor iboralar singari
badiiy nutqni ohangdor, emotsional-ekspressiv, ijobiy yoki salbiy bo‘yoqdor va
jozibador qilishi va ushbu vositalar yordami bilan uning o‘quvchini o‘ziga tortishi,
tinglovchi tomonidan qiyinchiliksiz qabul qilinishida muhim uslubiy vosita
hisoblanadi. Badiiy matnlarda til o‘zining maksimal darajadagi hissiy-ta’siriy ifoda
imkoniyatlarini namoyon etadi. Bunda tilning uslubiy vositalari muhim
ahamiyatga ega. Jahon tilshunosligi va adabiyotshunosligi badiiy matnning
jozibadorligini,
emotsional-ekspressivligini
oshiruvchi
vositalardan
biri
oksyumoron haqida ko‘plab fikrlar aytilganligiga qaramay, o‘zbek tilshunosligida
bu masala hali yetarlicha o‘rganilmaganligi haqida yuqorida ta’kidladik.
Shuningdek,
oksyumoronning
quyidagi
jihatlariga:
tuzilishi,
qismlarning
bog‘lanishi, uning komponentlari orasidagi funksional-semantik munosabatlarga
ham e’tibor qaratilmagan. Tilshunoslikda bir-biri bilan grammatik va semantik
jihatdan aloqaga kirib, bir butunlikni tashkil etgan ikki (yo undan ortiq) mustaqil
so‘zlarning hokim-tobe bog‘lanishi natijasida hosil bo‘lgan sintaktik qurilma so‘z
birikmasi hisoblanadi. Oksyumoron ham so‘z birikmasi kabi shakllansa-da, so‘z
birikmasidan qismlarining semantik bog‘lanishidagi uyg‘unlik, moslik bilan
farqlanadi. Shuning uchun ham oksyumoron g‘ayriodatiy so‘z birikmasi sifatida
baholanadi.
Oksyumoron komponentlari so‘zlarning odatiy bog‘lanishidan farqli
ravishda bir-biri bilan semantik jihatdan g‘ayriodatiy tarzda bog‘lanadi. Bunday
bog‘lanish faqat kontekst ichida voqelanadi hamda badiiy matnda yoki nutqda
o‘ziga xos ekspressiv-estetik mazmun ifodalaydi. Bunday g‘ayriodatiy bog‘lanishli
birikmalarni (oksyumoronlar) to‘g‘ridan-to‘g‘ri tushunish qiyin bo‘lgani uchun
ham, ularning oldidan yoki keyin ularning g‘oyaviy izohi, fikriy-mazmuniy