Olimpiya ta’limi tizimi
Reja:
1. Xalqaro Olimpiya akademiyasi va uning faoliyati.
2. Olimpiya muzeyilari, ularning maqsadi va vazifalari.
3. Milliy olimpiya akademiyalari va ularning faoliyati.
4. Olimpiya ta’limi va tadqikotlari bo‘yicha xalqaro va milliy markazlar.
5. P'yer de Kuberten Xalqaro qo‘mitasi va unung faoliyati.
6. Olimpizm tushunchalari va ularning mohiyati.
7. Olimpiya madaniyati qadriyatlari. Olimpiya madaniyatini shakllantirish
usullari.
8. Olimpiya bilimlarini targ‘ibot qilish shakllari va vositalari.
Hozirgi davrda olimpiya ta’limi tizimining tashkiliy tuzilmasiga
Xalqaro Olimpiya akademiyasi (XOA), milliy olimpiya akademiyalari (MOA),
olimpiya ta’limi bo‘yicha xalqaro va milliy markazlari, olimiya muzeylari, Pyer de
Kuberten Xalqaro ko‘mitasi va boshqa tashkilotlar kiradi. Olimpiya ta’limi
masalalari 1897 y. Gavrda o‘tkazilgan XOQning sessiyasida ilk bor muhokama
qilingan.
Xalqaro Olimpiya akademiyasi 1961 yilda tashkil qilingan. XOA manzili,
yani shtab-kvartirasi – Olimpiya shahrida joylashgan. Bu tashkilot olimpiya
harakati g‘oyalari va tamoyillari, jismoniy tarbiya nazariyasi va sport amaliyotini
o‘rganish hamda targ‘ib qilish bo‘yicha ixtisoslashgan muassasa bo‘lib, XOQ
rahbarligi ostida faoliyat ko‘rsatadi. XOA 80 dan ortiq davlatlarning milliy olimpiya
akademiyalarini tan olgan. Uning faoliyati XOQning maxsus komissiyasi
tomonidan boshqariladi va nazorat qilinadi.
XOA har yili haftalik sessiyalar o‘tkazadi. Ularning dasturidan falsafa va
sportning mafkuraviy muammolari, olimpiya harakati tarixi, sport tayyorgarligi,
jismoniy tarbiyaning nazariy va amaliy seminarlari joy olgan. Ushbu sessiyalarga
etakchi olimlar, trenerlar, jismoniy tarbiya o‘qituvchilari, talabalar, aspirantlar,
sportchilar – umumiy soni 4000 dan ziyod kishilar taklif etiladi. 1987 yil 18 fevralda
sobiq Ittifoq olimpiya akademiyasi tashkil qilingan.
O‘zbekiston Olimpiya Akademiyasi (O‘zOA) 1993 yil 18 aprelda tashkil
topgan. O‘zOA birinchi prezidenti A.Q.Hamroqulov va ijroiya direktori
B.S.Radjapov saylanganlar. O‘zOA delegatsiyasi 1994 yilda Olimpiya shahrida
o‘tkazilgan XOAning navbatdagi sessiyasida ishtirok etgan. O‘zOAning 12 nafar
kishidan iborat Ijroiya qo‘mitasi tarkibiga yetakchi olimlar, o‘qituvchilar, trenerlar
va olimpiya harakati arboblari kiritilgan. O‘zOA nizomi bo‘yicha Olimpiya
Akademiyasi O‘zMOQ rahbarligida faoliyat ko‘rsatadigan ko‘ngilli jamoat
tashkiloti hisoblanadi. Respublika Olimpiya Akademiyasiga O‘zbekiston Davlat
jismoniy tarbiya instituti rektori rahbarlik qiladi.
O‘zOA maqsadi olimpiya harakati va Olimpiya o‘yinlarining insonparvar
qadriyatlari, olimpizm tamoyillari va g‘oyalarini o‘rganish, targ‘ibot qilish,
ommalashtirish hamda rivojlantirishdan iborat. O‘zR OAning dolzarb vazifasi
mamlakatimizda olimpiya ta’limotining tashkiliy va ilmiy-uslubiy asoslarini
yaratish, mintaqaviy Olimpiya akademiyalari bilan aloqalar o‘rnatish hisoblanadi.
Bugungi kunda xalkaro olimpiya harakati sport jarayonining asosini tashkil
etadi. Ushbu ijtimoiy jarayonni uchta tushunchalar – «olimpizm», «olimpiya
harakati» «olimpiya o‘yinlari» tavsiflaydi. Mazkur tushunchalar yig‘indisi olimpiya
harakatining va ularning tashkiliy shakllaridan ajiralib turadigan xususiyatlarini aks
ettiradi. Olimpiya harakati alohida ma’naviy asosga ega. Olimpiya Xartiyasida
olimpizm tushunchasining ma’nosi yoritib berilgan.
Olimpizm - bu tana, iroda va ong qadr qimmatini muvozanatlashgan bir
butunlikka birlashtiruvchi hayot falsafasidir.
Olimpiya harakati olimpizm tamoyillariga asoslangan, tinchlik, xalqlar
o‘rtasidagi do‘stlikni mustahkamlash maqsadida sportni rivojlantirishga qaratilgan
demokratik ijtimoiy taraqqiyotdir. Olimpiya harakati insoniyat faoliyatining ko‘p
sohalari: ta’lim, tarbiya, san’at, fan, madaniyat, texnika taraqqiyoti, xalqlar o‘rtasida
do‘stlik va tinchlikni mustahkamlashga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Olimpiya o‘yinlari – bu individual va jamoa sport turlari bo‘yicha
mamlakatlar o‘rtasida emas, balki sportchilar o‘rtasidagi musobaqalardir.
Olimpiya bilimlarini targ‘ibot qilish vositalari. Sport nashriyoti eng samarli
targ‘ibot vositalaridan hisoblanadi. Respublikamizda O‘zbekiston Respublikasi
Madaniyat va sport ishlari vazirligi, O‘zbekiston Davlat jismoniy tarbiya
institutining «Fan-sportga» ilmiy-nazariy jurnali 2004 yildan nashr qilinmoqda.
Respublikamizda «Sport», «Mir sporta» gazetalari ham doimiy ravishda chiqariladi.
Ma’naviy barkamol va jismoniy sog‘lom insonni tarbiyalashning muhim
vositasiga aylangan sport olimpiya go‘yalari va olimpiya qadriyatlarini keng targib
etishga xizmat qilmoqda.
Olimpiya madaniyati qadriyatlari. Bugungi kunda xalkaro olimpiya
harakati sport jarayonining asosini tashkil etadi. Ushbu ijtimoiy jarayonni uchta
tushunchalar – «olimpizm», «olimpiya harakati» «olimpiya o‘yinlari»
tavsiflaydi.
Olimpizm - bu tana, iroda va ong qadr-qimmatini muvozanatlashgan bir
butunlikka birlashtiruvchi hayot falsafasidir.
Olimpiya harakati – bu olimpizm tamoyillariga asoslangan, xalqlar
o‘rtasidagi do‘stlik va tinchlikni mustahkamlash maqsadida sportni rivojlantirishga
qaratilgan demokratik ijtimoiy jarayondir. Olimpiya harakati insoniyat faoliyatining
ko‘p sohalari: ta’lim, tarbiya, san’at, fan, madaniyat, texnika taraqqiyoti, xalqlar
o‘rtasida do‘stlik va tinchlikni mustahkamlashga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Olimpiya o‘yinlari – bu individual va jamoa sport turlari bo‘yicha
mamlakatlar
o‘rtasida
emas,
balki
sportchilar
o‘rtasida
o‘tkaziladigan
musobaqalardir. Olimpiya o‘yinlari – har 4 yilda bir marta XOQ rahbarligida
o‘tkaziladigan eng yirik xalqaro kompleks sport musobaqalaridir.
Mazkur tushunchalar yig‘indisi olimpiya harakatining va ularning tashkiliy
shakllaridan ajiralib turadigan xususiyatlarini aks ettiradi. Olimpiya harakati alohida
ma’naviy asosga ega. Olimpiya Xartiyasida olimpizm tushunchasining ma’nosi
yoritib berilgan. Olimpizm tushunchasini keng ma’noda ifodalash uchun unga
quyidagi ta’riflarni ham berish mumkin:
olimpizm – bu alohida, insoniyat tomonidan hosil qilingan yuksak axloqiy
qadriyatlarga ma’naviy asosdir;
olimpizm – bu jamiyatning o‘ziga hos holatidir, bunda tajovuzkorlik,
urush harakatlarini olib borish axloqsizlik hisoblanadi;
olimpizm – bu sport, san’at, madaniyat, fan va texnikaning o‘ziga hos
uyg‘unlashuvidir. Olimpiadalar moddiy va ma’naviy madaniyatning turli
tomonlarini rivojlantirish omillaridan biri bo‘ldi. Bunday uyg‘unliksiz Olimpiya
o‘yinlari o‘zining bu darajada maftunkorligiga ega bo‘lmas edi;
olimpizm – bu turli davlatlar sportchilarining yagona axil oilaga
birlashishidir. Bu o‘zaro yordam, birdamlik, halollikka asoslangan do‘stona
munosobatlarni rivojlantirishdir, bu har qanday diskriminatsiyaning yo‘qligidir;
olimpizm nafaqat jismoniy sifatlarni, balki tana va ruh uyg‘unligini
tarbiyalashga qaratilgan ta’limdir, bu sportchilarda jasurlik, or-nomus, qadr-
qimmatni tarbiyalashdir;
olimpizm deganda madaniyat va san’at, fan va texnika, ma’naviyat
sohalarida sport faoliyatinnig ilg‘or tajribalari va yutuqlari bilan uyg‘unlashishiga
qaratilgan qarashlar tizimi tushuniladi;
olimpizm – sport harakatining ma’naviy asosi bo‘lib, unda gumanistik -
insonparvar g‘oyalar, insonlarning yaxshi niyatlari, tinchlik, hamkorlikka intilishi
aks etadi;
olimpizmning mazmun-mohiyati insonga, shahsga, jamiyatga xizmat
qilishdan iborat; Olimpiya sporti gumanizm, halol uyin (feyr-pley), olimpizm
falsafasini shakllantiruvchi tinchliksevar an’analarni oldinga suradi.
Sportni madaniyat va ta’limot bilan birlashtiruvchi olimpizm sa’yi-
harakatdan quvonish, yaxshi namuna hamda asosiy umumiy axloqiy tamoyillarni
hurmat qilishning tarbiyaviy qiymatiga asoslangan turmush tarzini yaratishga
intiladi. Olimpizmning ijtimoiy ahamiyati umuminsoniy qadriyatlar va ideallar bilan
bog‘liq.
Asosiy tamoyillar (Olimpiya xartiyasida ko‘rsatilishi bo‘yicha)
Pyer de Kuberten tashabbusi bilan 1894 yil iyunda Parijda o‘tkazilgan
Xalqaro Atletik Kongressda zamonaviy olimpizm g‘oyasini ishlab chiqilgan.
Xalqaro Olimpiya Qo‘mitasi (XOQ) 1894 yil 23 iyunda tashkil topgan. Olimpiya
xartiyasi XOQ tomonidan qabul qilingan asosiy tamoyillar, Qoidalar va
Qarorlarning tartibli majmuasi hisoblanadi. Xartiya olimpiya harakati faoliyatini
nazorati va Olimpiya oyinlarini o‘tkazish shartlarini muvofiqlashtiradi.
Kuberten tomonidan 1894 yilda asos qilingan XOQ olimpiya harakatining
“oliy organi” bo‘lib, uning missiyasi butun jahonda olimpizm g‘oyalarini
ommalashtirish va limpiya harakatiga rahbarlik qilishdan iborat. XOQning shtab-
kvartirasi Losanna, Shveytsriyada joylashgan, tashkilot 1980 yildan buyon 400
nafardan ortiq xodimlar bilan kengaytirilgan. (Chappelet va Kubler-Mabblott, 2008
y.: 27-34).1
Olimpiya o‘yinlariga 36 ta sport turlari kiritilgan: 26-28 ta yozgi Olimpiya
o‘yinlarida va 7-8 ta qishki Olimpiya o‘yinlarida. XOQ 115 nafar a’zolardan iborat,
murakkab tizimni tashkil qiladi. Bir tomonda 200 ta dan ortiq Xalqaro sport
federatsiyalari(IF) alohida sport tularini boshqaruvchi vakillar. Boshqa tomonda,
200 ta dan ortiq Milliy Olimpiya Qo‘mitalari (NOC) turadi.2
IF, NOC va XOQ o‘rtasidagi kelishevlar ikkitomonlama ucrashuvlar
asosida o‘taziladi. XOQ a’zolari – bu faqat XOQ a’zolaridir; ular XOQ oldida
mamlakat vakili emasdirlar.
1 J.Хоrn, G. Yennel. Olimpiya o’yinlari kontsepsiyasi. I-qism Olimpiya o’yinlari va
London. 2-bob. XOQ va tender jarayoni. Taylor-Francis Group. London and New York.
2012. – 237 p.
2 J.Хоrn, G. Yennel. Olimpiya o’yinlari kontsepsiyasi. I-qism Olimpiya o’yinlari va
London. 2-bob. XOQ va tender jarayoni. Taylor-Francis Group. London and New York.
2012. – 237 p.
Olimpizm - bu tana, iroda va ong qadr qimmatini muvozanatlashgan bir
butunlikka birlashtiruvchi hayot falsafasidir.
Olimpiya
qadriyatlari
(“Olimpiya
o‘yinlari”
va
“Olimpiada”)
tushunchalari ramz, bayroq, shior, gimn, emblema, mash’al kabi vositalarni qamrab
olgan. Olimpiya qadriyatlariga egalik qilish hamda daromad olish uchun tijorat va
reklama maqsadlarida foydalanish huquqlari faqat XOQga berilgan.Bu huquqlar
konun, jumladan Olimpiya o‘yinlarini tashkilotchi-mamlakat tomonidan himoya
qilinadi.
Ramzlar, g‘oyalar, afsonalar, kontsepsiyalar va tarix muntazam tadbirlarni
tashkil qilishda katta ahamiyatga ega. Eng avval aniq an’analar o‘ylab topilgan.
O‘yinlarda – bu ochilish marosimi, tayanch ritual ifodali jumlalar bilan ochilishi.
G‘oliblarga kumush medal va zaytun yaprog‘i taqdim etilgan. Yugurish bo‘yicha
g‘oliblarga – bronza medali va lavr yaprog‘i berilgan.Tantanali taqdirlash
marosimida milliy bayroqlar ko‘tarilgan. Kuberten “Tezroq, Balandroq,
Kuchliroq” shiorini dominikan ruhoniysi Genri Didon Ota 1891 yilda so‘zlagan
nutqidan olgan. O‘yin ishtirokchilari tomonidan aytiladigan Olimpiya qasamyodi
so‘zlarni Kuberten 1906 yilda yozgan, lekin ular 1920 yigacha ishlatilmagan.
Olimpiya shaharchasi, olimpyia mash’ali va olimpiya estafetasi esa keyinroq paydo
bo‘lgan”.
Olimpizm o‘z rivojlanishida uchta bosqichni bosib o‘tgan: qadimgi davr,
Kuberten davri, zamonaviy davr. Har bir bosqichda olimpizm yangi mazmun,
an’analar, urf-odatlar bilan boyib borgan. Lekin uning etakchi gumanistik
tamoyillari saqlanib qolgan. Bu tizim insonning jismoniy, ma’naviy va axloqiy
talablariga javob beradi, olimpiya g‘oyalari va tamoyillari atrofida jahon xalqlarini
birlashtiradi va ular xalqaro olimpiya harakatini tashkil etadi.
Olimpiya
madaniyatini
shakllantirish
usullari.
Yoshlarni
sport
faoliyatiga nafaqat jalb qilish, balki ularni sportning insonparvar g‘oyalarini,
qadriyatlarini egallashga yo‘naltirish lozim. Har bir sportchi, birinchi navbatda,
o‘zida o‘z Vatani sharafini himoya qiladigan, halol kurashadigan, qo‘pollik,
ochko‘zlik, kuch ishlatish, yovuzlik, ya’ni shahsni, jamiyatni emiruvchi hodisalarga
qarshilik ko‘rsatadigan insonni tarbiyalashi lozim. Bunday vazifa olimpiya
madaniyati qadriyatlarini egallash yo‘li orqali hal etiladi, olimpizm falsafasini
g‘oyaviy asos sifatida o‘z ichiga oladi. Uning zamirida chuqur tarixiy, ijtimoiy,
falsafiy dunyoqarashlar ifodalangan.
Olimpiya madaniyatining ijtimoiy qadriyatlari jamiyat tomonidan tarixiy
bilimlar, ijtimoiy-ruhiy me’yorlar, sport harakati, olimpizm, olimpiya harakati,
Olimpiya o‘yinlari ko‘rinishida yaratilgan.
Olimpiya madaniyatining tarixiy qadriyatlari sport tarixi, olimpiya
harakati genezisi to‘g‘risidagi bilimlar, sport, qadriyatlar, me’yorlar evolyutsiyasi,
olimpizm ma’nosi to‘g‘risidagi bilimlarning shakllanish tarixini o‘z ichiga olgan.
Olimpiya madaniyatining tafakkur qadriyatlari sport faoliyatiga falsafiy
yondashish, sportning insonparvarlik asoslarini ishlab chiqish, Olimpiya Xartiyasi
g‘oyalari asosida olimpiya harakatini rivojlantirishda ifodalangan.
Olimpiya madaniyatining kommunikativ qadriyatlari sportni muloqot
vositasi, xalqlar o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar sifatida yorqin namoyon bo‘lib,
sport faoliyatining baynalmilalligini aks ettiradi.
Olimpiya qadriyatlari Olimpiya o‘yinlari ramzlarining mazmun-mohiyati,
asosiy tushunchalari orqali boyitiladi va takomillashadi.
Olimpiya ramzlari Pyer de Kuberten tomonidan ishlab chiqilgan va uning
tashabbusi bilan Olimpiya o‘yinlariga kilitilgan. Olimpiya ramzlarining mohiyati va
huquqlari Olimpiya xartiyasida belgilangan.
Olimpiya belgisi – beshta olimpiya halqalaridan iborat. Olimpiya
halqalarining rangi quyidagi tartibda bo‘lishi shart: ko‘k, qora, qizil, sariq va yashil.
Bunda ko‘k, qora va qizil rangli halqalar yuqori qatorda, sariq va yashil rangli
halqalar pastki qatorda joylashgan. Olimpiya belgisi ramziy ma’noda jahonning
beshta qit’asini bildiradi.
Olimpiya bayrog‘i – oq rang matodan bo‘lib, uning o‘rtasida beshta rangli
olimpiya halqalarining tasviri bor. Olimpiya bayrog‘i Kuberten tomonidan 1913
yilda tavsiya qilingan va 1914 yil Parij kongressida tasdiqlangan.
Olimpiya shiori – (lotincha) “Citius, Altius, Fortius” – “Tezroq, , Kuchliroq,
Balandroq” so‘zlarini ifodalaydi. Olimpiya shiori olimpiya harakatining barcha
ishtirokchilariga qaratilgan bo‘lib, insonlarni barkamolikka intilish va Olimpiya
o‘yinlari ruhini saqlashga chaqiradi.
Olimpiya madhiyasi – XOQning 1958 yil Tokioda o‘tkazilgan 55-
sessiyasida tasdiqlangan va uning nota (partitura)lari XOQning shtab-kvartirasida
saqlanadi.
Olimpiya madaniyati - bu Olimpiya xartiyasi g‘oyalari, olimpizm
falsafasiga mos bo‘lgan, inson tomonidan to‘plangan bilimlar, me’yorlar,
qadriyatlar, hatti-harakat namunalarining yig‘indisidir. Uning asosida inson turmush
tarzi va shahsning yashash usuli shakllanadi. Ushbu bilimlar ta’lim va tarbiya orqali
beriladi. Bunda pedagogik jarayonning insonparvarlik mohiyatiga katta e’tibor
qaratish lozim. Pedagogik jarayon mazmuni quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
Olimpiya o‘yinlari, olimpiya harakati tarixi, olimpizmning gumanistik
g‘oyalari va qadriyatlari to‘g‘risidagi bilimlarni shakllantirish jarayoni;
sportga bo‘lgan qiziqish, sport mashg‘ulotlariga bo‘lgan talab,
sportdagi natijaga, musobaqalarda g‘alabaga erishishga bo‘lgan intilishni
shakllantirish jarayoni;
aholini, ayniqsa bolalar va yoshlarni turli yo‘nalishdagi jismoniy
tarbiya, sport faoliyatiga jalb qilish.
Olimpiya ta’limi va tarbiyasi jarayonida ma’naviy tarbiya masalalariga
yetarlicha e’tibor qaratmaslik sportchilarda manmanlik, ochko‘zlik, molparastlik
kabi salbiy sifatlarining shakllanishiga olib keladi. Insonparvarlik tamoyillariga
asoslangan olimpiya ta’limi va tarbiyasi sportchilarda yuksak ma’naviy qadriyatlar,
jamiyatda zarur bo‘lgan ko‘rsatmalar hamda sport faoliyati bilan shug‘ullanish
sabablarini tarbiyalashga yordam beradi.
Olimpiya ta’limi va tarbiyasida nafaqat tarixiy sanalar, faktlar, olimpiya
rekordlari raqamlarini eslab qolish orqali bilimni egallashga, balki yoshlarni sport
faoliyatiga faol jalb qilish, ularda shahsiy sport rekordlarini o‘rnatishga bo‘lgan
intilishni rivojlantirish, birinchi navbatda, o‘z ustidan g‘alaba qozonishga o‘rgatish
zarur. Olimpiya tarbiyasiga bunday yondashish yuksak madaniyat, tafakkurga ega
bo‘lgan, ya’ni har tomonlama rivojlangan shahslar bilan sportchilar qatorini
to‘ldirishga imkon beradi.
Olimpiya bilimlarini targ‘ibot qilish vositalari. Sport nashriyoti eng
samarli targ‘ibot vositalaridan hisoblanadi. Respublikamizda O‘zbekiston
Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi, O‘zbekiston Davlat jismoniy
tarbiya institutining «Fan-sportga» ilmiy-nazariy jurnali 2004 yildan nashr
qilinmoqda. Respublikamizda «Sport», «Mir sporta» gazetalari ham doimiy
ravishda chiqariladi. Hozirgi kunda olimpiya g‘oyalarini targ‘ibot qilishning yangi
vositasi – sport tarixi va olimpiya muzeylari yaratilgan.
Hozirgi kunda olimpiya g‘oyalarini targ‘ibot qilishning yangi vositasi – sport
tarixi va olimpiya muzeylari yaratilgan. Birinchi Olimpiya muzeyi 1993 yil 23
iyunda X.A.Samaranch tashabbusi bilan Lozanna shahrida (Shveytsariya) tashkil
qilingan. Lozannadagi Olimpiya muzeyi olimpiya harakati tarixining asosiy markazi
hisoblanadi. Shu bilan birga olimpiya muzeyi Xalqaro olimpiya harakati o‘tmishi va
hozirgi davrini birlashtiruvchi samarali axborot- targ‘ibot markazidir. Jahonning bir
qator davlatlarida ham olimpiya muzeylari tashkil qilingan, jumladan: Saloniki
Olimpiya muzeyi (Gresiya), Lozanna Olimpiya muzeyi (Shveytsariya), Barselona
Olimpiya-sport muzeyi (Ispaniya), Seul Olimpiya muzeyi (Koreya), Lillehammer
Olimpiya muzeyi (Norvegiya), Leyk-Plesid Qishki Olimpiada muzeyi (AQSh),
Toshkent Olimpiya shon-shuhrati muzeyi (O‘zbekiston) va b.q.
O‘zbekiston Olimpiya Shon-shuhrati muzeyi 1996 yil 1 sentyabrda
Toshkentda ochilgan. Mazkur muzey O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
I.A.Karimov tashabbusi bilan tashkil topgan. Olimpiya Shon-shuhrati muzeyi
faoliyatida turli targ‘ibot vositalarining butun bir majmuasidan foydalaniladi:
nashriy hujjatlar, foto materiallari, sport asbob anjomi buyumlari sport jamoasining
atributlari (kubok, sovrin, medal, znachok va h.k.lar).
?
Zamonaviy Olimpiya o‘yinlarida qadimgi olimpiya o‘yinlarining qanday
an’analari saqlanib kolgan?
Ommaviy sportni targ‘ib qilishda qanday tadbirlar amalga oshirildi?
Olimpiya o‘yinlarida qanday mukofotlar beriladi?
Olimpiya medalining hajmi va tarkibi qanday belgilangan?
Olimpiya ramzlari va belgilari nimalardan iborat?
Olimpiya madaniyati qadriyatlariga nimalar kiradi?
Olimpiya va sport muzeylari – bu doimiy ravishda faoliyat
ko’rsatuvchi informatsion targ’ibot muassasalaridir.
Olimpiya o’yinlari – bu individual va jamoa sport turlari bo’yicha
mamlakatlar o’rtasida emas, balki sportchilar o’rtasidagi
musobaqalardir.
“Olimpiada” tushunchasi Olimpiya o’yinlari o’rtasidagi to’rt yillik
davrni bildiradi.