OLTINCHI SINFDA MUSIQA O‘QITISHNI MAZMUNI VA XUSUSIYATLARI

Yuklangan vaqt

2024-09-10

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

24,2 KB


1 
 
 
 
 
 
 
OLTINCHI SINFDA MUSIQA O‘QITISHNI MAZMUNI VA 
XUSUSIYATLARI 
 
 
REJA: 
1. Oltinchi sinf o’quvchilarini psixologik-pedagogik xususiyatlari. 
2. Oltinchi sinfda musiqa o’qitishni mazmuni. 
3. Oltinchi sinfda dars mavzusi va uning o’quvchilar bilim va malakasiga 
mosligi. 
Ma’ruza matni 
Oltinchi sinfda musiqa o’qitishning maqsad va vazifalari, oldingi sinflarda 
olgan bilim va malakalarini darajasiga asoslanib belgilandi. Oltinchi sinfda amalga 
oshirilishi lozim bo’lgan maqsadlar, musiqa tarbiyasining bosh mezoni – 
o’quvchilarning ma’naviy boyligining tarkibiy qismi bo’lgan musiqaviy 
madaniyatini shakllantirishga qaratiladi. Mazkur maqsadlarni quyidagicha amalga 
oshirish belgilanadi: 
1. Darsning barcha faoliyatlari vositasida doimiy ravishda o’quvchilarning 
musiqaviy iqtidorini rivojlantirib borish. 
2. Vokal-xor malakalarini rivojlantirib, yakka jamoa bo’lib kuylash, ikki 
ovozli kuylashga o’rgatish. 
3. Musiqa idrokini rivojlantirish va asarlarni tuzilishi, shakli, ladi, tempi, 
mualliflari haqida fikr юritishga o’rgatish. 
4. Musiqa savodidan, oddiy musiqa terminlarini va atamalarini mohiyatini 
musiqa amaliyotida bilish va har bir musiqa asarida kuylab borish.  
 
Oltinchi sinf o’quvchilarining ovoz diapazoni (Do1-Fa2) bo’ladi. Oltinchi 
sinfda o’quvchilarni o’spirinlik davri boshlanadi. Buning natijasida organizmda 
1 OLTINCHI SINFDA MUSIQA O‘QITISHNI MAZMUNI VA XUSUSIYATLARI REJA: 1. Oltinchi sinf o’quvchilarini psixologik-pedagogik xususiyatlari. 2. Oltinchi sinfda musiqa o’qitishni mazmuni. 3. Oltinchi sinfda dars mavzusi va uning o’quvchilar bilim va malakasiga mosligi. Ma’ruza matni Oltinchi sinfda musiqa o’qitishning maqsad va vazifalari, oldingi sinflarda olgan bilim va malakalarini darajasiga asoslanib belgilandi. Oltinchi sinfda amalga oshirilishi lozim bo’lgan maqsadlar, musiqa tarbiyasining bosh mezoni – o’quvchilarning ma’naviy boyligining tarkibiy qismi bo’lgan musiqaviy madaniyatini shakllantirishga qaratiladi. Mazkur maqsadlarni quyidagicha amalga oshirish belgilanadi: 1. Darsning barcha faoliyatlari vositasida doimiy ravishda o’quvchilarning musiqaviy iqtidorini rivojlantirib borish. 2. Vokal-xor malakalarini rivojlantirib, yakka jamoa bo’lib kuylash, ikki ovozli kuylashga o’rgatish. 3. Musiqa idrokini rivojlantirish va asarlarni tuzilishi, shakli, ladi, tempi, mualliflari haqida fikr юritishga o’rgatish. 4. Musiqa savodidan, oddiy musiqa terminlarini va atamalarini mohiyatini musiqa amaliyotida bilish va har bir musiqa asarida kuylab borish. Oltinchi sinf o’quvchilarining ovoz diapazoni (Do1-Fa2) bo’ladi. Oltinchi sinfda o’quvchilarni o’spirinlik davri boshlanadi. Buning natijasida organizmda
2 
 
 
aktiv o’zgarishlar ro’y beradi. Fiziologik-psixologik jihatdan o’quvchilarni ovozini 
o’zgarishi, bo’yning o’sishi, fanlarga qiziqishi, mustaqil fikr юrita olishi 
qobiliyatlari rivojlana boshlaydi. Natijada bosh miya, yetarli darajada ozuqa 
ololmay, horg’inlik holatlari ro’y beradi. YA’ni, dars davomida o’quvchilarni 
diqqat-e’tibori tarqaladi. Ularni jalb etish qiyinlashadi. Bu davrda ularga jiddiy, 
mehribona munosabatda bo’lish, do’stona suhbatlar o’tkazish talab etiladi. SHuning 
uchun o’qituvchi har bir o’quvchini kuzatib, uni o’rganishi lozim. CHunki, 
o’quvchilar kattalarni munosabatiga jiddiy e’tibor beradilar, ular ko’proq kattalar 
bilan muomalada bo’lishni istaydilar. Bolalarning intizomida ayrim o’zgarishlar 
paydo bo’ladi, ularning istagi va qobiliyati orasida tafovutlar sodir bo’lib turadi. 
Bularning hammasi o’qituvchidan юqori malaka va tarbiyachitlikni talab etadi. 
Bunday holatda o’qituvchi o’quvchilarni quyi sinflarda olgan bilim va malakalariga 
va hayotiy dalillarga suyanib ish tutishi yaxshi natija beradi. Buning uchun dars 
mazmunini hayot bilan bog’lab olib borish zarur. Qo’shiq o’rgatish va musiqa 
tinglash jarayonida asarlardan parchalar kuylab ovozlarini sozlashi bolalarda 
qiziqish uyg’otadi. Bunda ijro uslublarini batafsil tushuntirish lozim. Asarlarni tahlil 
etishda bolalarni aktiv qatnashtirish maqsadga muvofiqdir. Har bir xalqning o’z 
milliy musiqa san’ati mavjudligi, musiqa har bir tarixiy davrning badiiy aksi ekanligi 
haqida bolalarda aniq tushuncha hosil qilishi lozim. SHu asosda o’zbek 
musiqasining qisqa tarixi cholg’u asboblari va o’zbek xalq musiqa janrlari, 
maqomlari, mumtoz qo’shiqlari, zamonaviy qo’shiqlarini taqqoslab ko’rsatish 
mumkin. Masalan: «SHashmaqom», tojik va o’zbek xalqlarining azaliy birodarlik 
ramzi ekanligi, ularning ko’p cholg’u asboblari bir xilda ekanligi va boshqa xalqlar 
foydalanishi mumkinligi haqida, xalq musiqasi asosida yaratilgan kompozitorlik 
asarlar va zamonaviy musiqa bilan tanishtirish, taqqoslash lozim.  
 
Musiqa savodidan o’lchovlar, ladlar, ton va yarim ton, alьteratsiya belgilari, 
dinamik belgilari, intervallar, reprizalar bilan tanishtirib musiqiy asarlarni tahlil 
qilish yaxshi natija beradi. Oltinchi sinfda o’quvchilarni ovoz diapazoni 1-ovozlar 
uchun (Do1-Fa2). II-ovozlar uchun (Sikich-Re2), bu davrda o’quvchilarga qo’shiqlarni 
ikki ovozlik qilib o’rgatish maqsadga muvofiqdir. CHunki bu paytda, mutatsiya 
2 aktiv o’zgarishlar ro’y beradi. Fiziologik-psixologik jihatdan o’quvchilarni ovozini o’zgarishi, bo’yning o’sishi, fanlarga qiziqishi, mustaqil fikr юrita olishi qobiliyatlari rivojlana boshlaydi. Natijada bosh miya, yetarli darajada ozuqa ololmay, horg’inlik holatlari ro’y beradi. YA’ni, dars davomida o’quvchilarni diqqat-e’tibori tarqaladi. Ularni jalb etish qiyinlashadi. Bu davrda ularga jiddiy, mehribona munosabatda bo’lish, do’stona suhbatlar o’tkazish talab etiladi. SHuning uchun o’qituvchi har bir o’quvchini kuzatib, uni o’rganishi lozim. CHunki, o’quvchilar kattalarni munosabatiga jiddiy e’tibor beradilar, ular ko’proq kattalar bilan muomalada bo’lishni istaydilar. Bolalarning intizomida ayrim o’zgarishlar paydo bo’ladi, ularning istagi va qobiliyati orasida tafovutlar sodir bo’lib turadi. Bularning hammasi o’qituvchidan юqori malaka va tarbiyachitlikni talab etadi. Bunday holatda o’qituvchi o’quvchilarni quyi sinflarda olgan bilim va malakalariga va hayotiy dalillarga suyanib ish tutishi yaxshi natija beradi. Buning uchun dars mazmunini hayot bilan bog’lab olib borish zarur. Qo’shiq o’rgatish va musiqa tinglash jarayonida asarlardan parchalar kuylab ovozlarini sozlashi bolalarda qiziqish uyg’otadi. Bunda ijro uslublarini batafsil tushuntirish lozim. Asarlarni tahlil etishda bolalarni aktiv qatnashtirish maqsadga muvofiqdir. Har bir xalqning o’z milliy musiqa san’ati mavjudligi, musiqa har bir tarixiy davrning badiiy aksi ekanligi haqida bolalarda aniq tushuncha hosil qilishi lozim. SHu asosda o’zbek musiqasining qisqa tarixi cholg’u asboblari va o’zbek xalq musiqa janrlari, maqomlari, mumtoz qo’shiqlari, zamonaviy qo’shiqlarini taqqoslab ko’rsatish mumkin. Masalan: «SHashmaqom», tojik va o’zbek xalqlarining azaliy birodarlik ramzi ekanligi, ularning ko’p cholg’u asboblari bir xilda ekanligi va boshqa xalqlar foydalanishi mumkinligi haqida, xalq musiqasi asosida yaratilgan kompozitorlik asarlar va zamonaviy musiqa bilan tanishtirish, taqqoslash lozim. Musiqa savodidan o’lchovlar, ladlar, ton va yarim ton, alьteratsiya belgilari, dinamik belgilari, intervallar, reprizalar bilan tanishtirib musiqiy asarlarni tahlil qilish yaxshi natija beradi. Oltinchi sinfda o’quvchilarni ovoz diapazoni 1-ovozlar uchun (Do1-Fa2). II-ovozlar uchun (Sikich-Re2), bu davrda o’quvchilarga qo’shiqlarni ikki ovozlik qilib o’rgatish maqsadga muvofiqdir. CHunki bu paytda, mutatsiya