OMMAMIY (DAVLAT) XIZMATLAR
MAVZU DOIRASIDA KO'RIB CHIQILADIGAN ASOSIY MASALALAR:
1. Davlat xizmati tushunchasi va mohiyati.
2. Davlat xizmatining asosiy prinsplari.
3. Davlat xizmatining huquqiy asoslari.
4. Davlat xizmatiga kirish, o`tash va tugatish.
5. Davlat xizmatchisi tushunchasi uning xususiyatlari va turlari.
6. Davlat xizmatchisining huquqiy maqomi.
7. Davlat xizmatchilarini rag`batlantirish va javobgarlikga tortish.
1 Davlat xizmati tushunchasi va mohiyati.
Avvalo davlat xizmati mohiyatini va uning asosiy xususiyatlarini aniqlashdan
oldin, insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy- foydali faoliyat turlari
to`g`risida tushuncha xosil qilish lozim.
Bular:
1) Tovarlar va moddiy boyliklar ishlab chiqarish, ma`lum bir xizmatlar ko`rsatish.
2) Nomoddiy boyliklar (ma`naviy) yaratish, kitoblar, kino va vidieolar yaratish.
3) Ilmiy ma`daniy faoliyatni boshqarish.
4) Davlat xizmatini amalga oshirishni ( ilmiy, ma`muriy-siyosiy) boshqarish.
5) Nodavlat va notijorat, diniy, xarbiy tashkilotlarda faoliyat yuritish.
6) Jamiyatning turli sohalarida extiyojni qondirish.
Demak bularning barchasi inson faoliyati bilan bog`liq bo`lgan xizmat hisoblanadi.
Insonlarning davlat va jamiyatning maqsad faoliyat yo`nalishi bu-xizmatdir.
Xizmat- boshqaruv, davlat faoliyatini amalga oshirish, ahololiga ijtimoiy-madaniy
xizmat ko`rsatishdan iboratdir. Xizmat turiga davlat xizmatini amalga oshirish ham
kiradi.
Davlat xizmati nima? U mohiyatiga ko`ra qanday xizmat turi?
Davlat xizmati bu- qonunlar asosida ommaviy boshqaruv organiga ( davlat
boshqaruvi yoki xo`jalik boshqaruvi) rasmiy ravishda yuklatilgan funksiya vazifa va
vakolatlarni amalga oshirish kompentensiyasiga ega bo`lgan, vertikal bo`ysunishga
asoslangan ijiro hokimyati faoliyatidir. Davlat xizmati tushunchasi keng ma`noda
davlat organlari tomonidan boshqaruvning kadrlar funksiyasini amalga oshirish,
davlat organlari apparatida doimiy yoki vaqtincha mansabni egallab turgan hamda
davlat byudjetidan mablag` bilan ta`minlanadigan barcha shaxslarning faoliyatidir.
Davlat xzizmati davlat apparatini boshqarishni tashkil etish va xududiy tartibga
solish bo`yicha davlat faoliyatining asosiy turlaridan biri bo`lib, davlat oldida turgan
vazifalarni samarali oshirilishini ta`minlaydi. O`zbekiston Respublikasi davlat
xizmatining asosiy maqsadi o`zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va
qoidalari bilan belgilangan prinsplar va talablarga asoslanib, davlat funksiyalarini
amalga oshiorish, uning vazifalarini bajarish, jamioyat va aholi extiyojlarini
qondirilishini ta`minlashdan iboratdir.
Davlat xizmati tushunchasiga adabiyotlarda turlicha ta`riflar keltirilgan.
Masalan; "slovar Ad-nogo iryaba" lug`atida Rus tilida
- Davlat xizmati fuqarolarning qonun va boshqa normativ huquqiy xizmatlar bilan
davlat hokimyati organlariga yuklatilgan vazifalarni professional tarzda bajarish,
deyilgan.
Rus olimi Y.N. Ctarilovning fikricha, davlat xizmatini keng va tor ma`noda
ta`kidlagan.
Tor ma`noda davlat xizmatiga ijro hokimyati organi taluqli bo`lsa, keng ma`noda
qonunchilik ijro va sud hokimyati taluqliligini tasvirlaydi. Rus olimining
qonunchilik va sud hokimyatlarini ham davlat xizmati sifatida qarash mumkinligi
fikri hali ham baxsdadir. Zero qonunchilik va sud hokimyatlarining klassik
funksiyalarini davlat xizmati mezonlariga to`g`ri kelmaydi.
Shuni ta`kidlash kerakki, Ommaviy boshqaruv organida faoliuyat yurituvchi har
qanday xodimda hali davlat xizmatchisi deb topilishi noo`rindir.
Ma`jburiyat huquq tarmog`ining bir qismi hisoblashning davlat xizmati instituti
mehnat mehnat huquqi munosabatlaridagi ishtirokchilikdab tubdan farq qiladi.
Davlat xizmatchilari ommaviy boshqaruv organiga qonunda yuklatilgan funksiya va
vakolatlarni ro`yobga chiqarish uchun ma`lum bir huquqiy ya`ni boshqaruv bilan
bog`liq bo`lgan funksiya va vazifalarni amalga oshirishga vakolati bo`lgan
mansabdor shaxslar doirasi tushuniladi. Va davlat xizmatchisi haqida keyingi
paralarda to`xtalamiz.
2. Davlat xizmatining asosiy prinsplari.
Davlat xizmatida rioya etilishi kerak bo`lgan prinsplar quyidagilardan iborat.
-Qonuniylik;
-Fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustunligi;
-Professianallik kompetentlik;
-Vatanparvarlik va xizmat vazifalariga sodiqlilik;
-Adolatparvarlik, xaqiqatparvarluk va xolislik;
-Etikaga rioya etish va manfaatlar to`nashuviga yo`l qo`ymaslik;
-Yuqori turuvchi davlat organlari va mansabdor shaxslarning davlat davlat
xizmatchilari uchun majburiyligi;
-Yakkaboshchilikning kollegiallik bilan hamohangliligi;
-davlat xizmatrchilarining o`z xizmat vazifalarini bajarmaganligi yoki lozim
darajada bajarmaganligi va o`z vakolatlarini su`istemol qilganligi uchun
javobgarligi;
-Davlat xizmatchilarining bo`ysunuvchanligi va xisobdorligi;
-Davlat xizmati to`g`risidagi axborot olishh imkoniyatining mavjudligi;
-Nodavlat notijorat tashkilotlar, fuqarolar, ommaviy axborot vositalari va
tadbirkorlik subektlari bilan o`zaro munosabatlari;
-Davlat xizmatiga teng imkoniyatlarning mavjudligi;
-Davlat xizmatiga kirish va o`tashning sharafliligi;
Qonuniylik prinsipining mohiyati shundaki, davlat hizmatchisining har bir xatti-
harakati va qabul qilinadigan qarorlari tegishli qonunlarga mos bo`lishi lozimligini
anglatadi. Ushbu prinsipga rioya qilish orqali davlat xizmatchisi eng avvalo o'z
hatti-harakati va qarorlarini asoslay olish imkoniyatiga ega bo`ladigan bo`lsa,
boshqa tomondan fuqarolar va yuridik shaxslarni davlat hizmatchilarining
noqonuniy hatti-harakatlarini himoya qilishga zamin yaratadi.
Fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustunligi prinsipi
aslida qonuniylik prinsipining aniqlashtirilgan ko`rinishidir. Boshqacha qilib
ta`kidlaganda, ommaviy boshqaruv organlari o'z faoliyatida yuzaga keladigan va
qonunlar bilan aniq yechimi ko`rsatilmagan har qanday noaniqlik vaziyatida inson
huquq va manfaatlarini ustuvor belgilab, uning foydasiga hal etishni anglatadi.
ushbu prinsipning qonuniy asoslarini bugun kunda ayrim qonun normalarida
kuzatishimiz mumkin. Jumladan, "Mamuriy tartib-taomillar tug`risida" gi
O'zbekiston Respublikasi qonunining 11-moddasi Mamuriy ish yuritish davomid
yuzaga keladigan, qonun xujjatlarining bartaraf etib bo`lmaydigan barcha qarama-
qarshiliklarni va noaniqliklari manfaardor shaxslar o`rtasida kelishmovchiliklar
mavjud bo`lmagan taqdirda, ushbu manfaatdor shaxslar foydasiga xal qilinadi, deb
belgilangan bo`lsa, O`zbekiston Respublikasi Soliq Kodekdsi 11-moddasida ham
Soliq to`g`risidagi qonun xujjatlaridagi bartaraf etib bo`lmaydigan barcha qarama
qarshiliklar va noaniqliklar soliq to`lovchining foydasiga talqin qilinishi
mustahkamlangan.
Professionallik va kompetentlilik prinspi davlat xizmatchisining mas`ulyati va
intizomi bilan bog`liq bo`lib, u o`ziga yuklatilgan funksional vazifalarni o`z vaqti,
to`liq va malakali darajada amalga oshirilishi lozimligini hamda o`z sohasi bo`yicha
zarur bilim va malakaga ega bo`lishini anglatadi. D.N.Baxraxning fikricha: davlat
xizmatchilarining professionalligini ta`minlashning samarali yo`llaridan biri yuksak
darajada yo`lga qo`yilgan kadrlarni tanlash tizimidir. Amaliyotda davlat
xizmatchilarining professionalligi davriy attestatsiya va malaka oshirish tizimlari
orqali yuksaltirib boriladi.
Vatanparvarlik va xizmat vazifasiga sodiqlik prinsipi davlat xizmatchisining o`z
ishiga kasbiga sodiqligi, shu bilan birga qnunan bajarish kerak bo`lgan funksional
vazifalarini belgilangandek amalga oshirishi lozimligini anglatadi. Ammo bu
ularning qonun normalarini sharhlar imkoniyatini cheklashni anglatmaydi.
Adolatlilik, haqiqatparvarlik va xolislik prinsipi davlat xizmatchisini psixologik
holati bilan bo`lib, ularning har bir hatti-harakatining va qabul qiladigan
qarorlarining umuminsioniy qadryatlarga mos bo`lishi lozimligini anglatadi.
Etikaga rioya etish va manfaatlar to`qnashuviga yo`l qo`ymaslik prinsipi ham
muhim ahamiyatga ega bo`libhar bir davlat xizmatchisining hatti-harakati uning
maqomiga tasir etmasligini va jamiyatda o'z yurish turish qoidalarini doimy
nazoratda ushlashi lozimligini anglatadi. Manfaatlar to`qnashuvi esa, uning o'z
lavozimini suistemol qilishini man etishligini anglatadi. Ta`kidlash kerakki
manfaatlar to`qnashuvi masalasi bugungi kunda qonunlarda o`z aksini topgan.
Xususan " Korrupsiyaga qarshi kurashish to`g`risida" gi O`zbekiston Respubliokasi
Qonunining 21-moddasiga ko`ra; Davlat organlarining xodimlari mansab yoiki
xizmat majburiyatlarini bajarish chog`ida manfaatlar to`qnashuviga olib keladigan
yoki olib kelishi mumkin bo`lgan shaxsiy manfaatdorlikga yo`l qo`yilmasligi kerak.
Manfaatlar to`qnashuvi yuzaga kelgan taqdirda, davlat organlarining xodimlari
bevosita rahbarini darxol xabardor qilishi kerak. Manfaatlar to`nashuvi mavjudligi
to`g`risida ma`lumotlar olgan rahbar bu to`qnashuvning oldini olish yoki uni
bartaraf etish yuzasidan o`z vaqtida choralar ko`rishi shart.
Davlat organlarining maxsus bo`limlari yiokiodob komissiyalari manfaatlar
to`qnashuvini hal etish qoidalariga rioya etilishi yuzasidan monitoringni amalga
oshiradi.
Davlat organlarining manfaatlar to`qnashuvining oldini olish yoki uni bartaraf
etish talablari buzilishiga yo`l qo`ygan xodimlar, shuningdek ularning rahbarlari
qonun xujjatlariga muvofiq javobgar bo`lishi mustahkamlangan.
Yuqori turuvchi davlat organlari va ular mansabdor shaxslarning davlat
xizmatchilari uchun majburiyligi prinsipi ijro hokimyartidek vertikal tizimga xos
bo`lgan prinsip bo`lib o`z mzmun mohiyati bo`yicha yuqori turuvchi organlar
qarorlarini so`zsiz amalga oshirishni taqozo etadi. Ta`kidlash kerakki ushbu
prinsipning mavjudligi davlat xizmatchilarining ayrim konstitutsiyaviy huquq va
erkinliklarida obektiv cheklovlarga ega ekanligining yorqin ko`rinishidir. Ushbu
prinsp davlat xizmatchilariga ayniqsa, quyi turuvchi davlat xizmatchilariga ayrim
cheklovlarni keltirib chiqarsa ham ommaviy manfaatlarga zid emas. Ya`ni ma`lum
soha davlat xizmatchilarining majburiy tarzda yuqori turuvchi organlar qarorlarini
amalga oshirishi lozimligi pirovardida jamiyat, xalq manfaatlariga javob berishini
anglash lozim.
Yakkaboshchilikning kollegiallik bilan hamohangligi prinsipi ham vertikal
tizimga xos bo`lgan prinsplaridan biri bo`lib, qaror qabul qiluvchi davlat
xizmatchisining maslahatlashib, xalq tili bilan ta`kidlaganda "yetti marta o`lchab,
bir marta kesish" uchun amalga oshiradigan kengashi nazarda tutiladi. Buning uchun
har bir ommaviy boshqaruv organi tuzilmasida kengash, kollegial, rayosat kabi
kollegial organlar mavjud, ammo ohirgi so`z barcha mas`uliyat qaror qabul
qiladigan davlat xizmatchisining o`zida qoladi. Ayni ushbu holat vertikal
tizimninmg mas`ulyatini ko`rsatadi.
Xulosa o`rnida shunu ta`kidlash lozimki, mazkur paragrafda ko`rsatilgan
prinsplarning barchasi rasmiy ravishda maxsus qonunda o`z aksini topishi katta
ahamiyatga ega. Chunki, mazkur prinsplarning qonun darajasida mustahkamlanishi
bir tomondan davlat xizmatchilarining mas`ulyatini oshirsa, ikkinchidan,
fuqarolarning ular faoliyatiga baho berishi ularning vakolatlar chegarasini tasavvur
qilishi hamda yurish turish qoidalarini hamda tahlil qila olishiga zamin yaratadi.
Paragraf mazmunini o`zlashtirish uchun kichik kazusli misol:
O`zbekiston Respublikasi G`aznachilik boshqarmasi moliya resurslarini
tartibga solish bo`limida shtat birliklarini qisqartirish amalga oshirildi ish
hajminio qisqarishi natijasida jamoada kam tajribali boshqa xodimlar bor
bo`lishiga qaramasdan istiqbolli va iqtidorli xodim bilan mehnat shartnomasi
bekor qilindi mazkur xodimning qaramog`ida ishsiz xotini va ikki nafar voyaga
yetmagan farzandlari mavjudligi ham e`tiborga olnmadi.
1) Ish beruvchining harakatlari qonuniymi?
2) Xodimning oilaviy ahvoli e`tiborga olinishi kerakmi?
3) Ushbu xodimda davlat xizmatchisi maqomi bormi?
4) Normativ-xuquqiy xujjatlarga asoslangan holda javob bering.
3. Davlat xizmatining huquqiy asoslari.
O`zbekiston Respublikasida Davlat xizmati instituti huquqiy asoslari yagona
tizimini yaratish va takomillashtirish dolazarb masalalaridan biridir. Zero, ushbu
institutni yagona qonun bilan tartibga solish orqali mansabdor shaxslarning
tasnifiga, ularning vakolat doirasining "chegaralariga" mamlakatda qonunlar ijrosini
ta`minlovchi mainglab ommaviy boshqaruv organlaridagi shaxslarning ijtimoiy-
iqtisodiq qo`llab quvvatlanishining yangi bosqichiga erishiladi. Pirovardida
korrupsiya va boshqa shunga o`xshash salbiy holatlarni sezirarli darajada
kamaytirish imkoni yaratiladi.
2017-2021-yillarda O`zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirishning beshta
ustuvor yo`nalishlari bo`yiucha Harakatlar strategiyasida davlat xizmatchilarining
kasbiy tayyorgarlik, moddiy va ijtimoiy ta`minot darajasini oshirish vazifasini
natijasi belgilanib, mazkur xujjatga ko`ra, 2017-yilning uchinchi choragiga qadar
"Davlat xizmati to`g`risida"gi O`zbekiston Respublikasiniong Qonun lohiyasi
tayyorlanishi rejalashtirilib loyihada davlat xizmati tizimimni tashkil etish va
faoliyat ko`rsatishining asosiy tamoyillari, davlat xizmatining kadrlar tarkibnini
shakllantirish, davlat xizmatiga ishga o`tish xizmatni o`tash va xizmatdsan ketish
masalalari, bu boradagi kafolatlar tartibga solininish belgilangan. So`ngra ushbu
masala
bo`yicha
qonun
loyihasini
tayyotladh
O`zbekiston
Respublikasi
Prezidentining "2017-2021-yillarda O`zbekiston Respublikasini rivojlantirishning
behsta ustuvor yo`nalishi Harakatlar starategiyasini Faol tadbirkorlik, innovatsion
g`oyalar va texnalogiyalarni qo`llab quvvatlash yili" da amalga oshirishga oid
Davlat dasturi to`g`risida" gi 22.01.2018-yildagi №5308-son Farmoni bilan 2018-
yilning 1-iyuliga qadar qoldirildi. Qonunloyihasi u bugungi kunda ekspertlik
muhokamasi jarayonida qolmoqda.
O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-oktyabrdagi PF-5843-sonli
"O`zbekiston Respublikasi kadrlar siyosati va davlat fuqarolik xizmati tizimini
tubdam takomillashtirish chora tadbirlari to`g`risida" gi farmonini keltirib o`tish
mumkin. Mazkur farmon asosida O`zbekiston Respublikasi Prezidenti xuzuridagi
Davlat xizmatini Rivojlantirish agentligi tashkil qilindi.
Davlat xizmatini rivojlantirish agentligining asosiy vazifalari quyidagilardan
iborat:
davlat fuqarolik xizmati transformatsiyasiniong g`oyaviy platformasini, uni
rivojlabntirish dasturlari va loyihalarini ishlab chiqish, shuningdek, davlat fuqarolik
xizmati sohasida yagona siyosatning amalga oshirilishini ta`minlash;
davlat organlari va tashkilotlarining davlat kadrlar siyosati sohasidagi faoliyatini
muvofiqlashtirish;
davlat fuqarolik xizmatini rivojlantirish jarayonlari va istiqbollarni monitoring va
tahlil qilish hamda ushbu sohadagi muommolar va tahdidlarni bartaraf etish
bo`yicha takliflar ishlab chiqish;
ochiqlik, professionallik va hisobdorlik tamoyillarga asoslangan xodimlarni
boshqarish va inson resurlarini rivojlantirishning innovatsion usullarini joriy etish;
Milliy kadrlar zahirasini boshqarish, Davlat fuqarolik xizmati lavozimlarining
davlat reestrini yuritish, shuningdek, davlat fuqarolik xizmatchilari vakant
lavozimlarining yagona ochiq portalini tashkil etish va yuritish;
davlat
fuqarolik
xizmatchilari
faoliyati
samaradorligini
baholashning
o`lchanadigan indikatorlari (eng muhim ko`rsatkichlari) tizimini joriy etish va
ularning natijalarini tahlil qilish, jamoatchilik fikrini o`rganish hamda davlat
organlari va tashkilotlari rahbarlarining ochiq reytingini shakllantirish;
malakali va yuqori malakali mutaxasislarni, shu jumladan xorijda yashayotgan
vatandoshlar orasidan aniqlash va jalb etish, shuningdek, davlat fuqarolik xizmatiga
iqtidorli yoshlar va xotin-qizlarni keng jalb etish bo`yicha tizimli ishlarni olib borish;
eng istiqbolli kadrlarni davlat fuqarolik xizmatiga ochiq mustaqil tanlov asosida
qabul qilishni tashkillashtirish;
davlat fuqarolik xizmatchilarida yuksak kasbiy axloq odobni, korrupsiyaga qarshi
turish ma`daniyatini va unga toqatsiz munosabatni shakllantirish;
davlat fuqarolik xizmati sohasiga axborot kommunikatsiya texnologiyalarini
joriy etish va ularni izchil takomillashtirib borish, davlat fuqarolik xizmatchilari
shaxsiy ma`lumotlarining xavsizligini ta`minlagan holda ular to`g`risidagi
ma`lumotlar bazasini shakllantirish;
davlat fuqarolik xizmatchilarining ish beruvchilar bilan o`zaro munosabatlarida
ularning huquq va qonuniy manfaatlarini himoya qilish, shuningdek, ularning
mehnat faoliyati va ijtimoiy himoyasi uchun munosib shart-sharoitlar yaratishga
ko`maklashish.
Ta`kidlash kerakki, bugungi kungacha O`zbekiston Resoublikasida davalat
xizmati instituti har bir ommaviy boshqaruv organlari uchun alohida qabul qilingan
qonunlar bilan tartibga solinmoqda.
Bular jumlasiga;
- "Ichki ishlar organlari to`g`risida"gi O`zbekiston Respublikasining 16.09.2016-
yildagi O`RQ-407-son Qonuni
- "Umumiy xarbiy majburiyat va xarbiy xizmat to`g`risida" gi O`zbekiston
Respublikasining 12.12.2002-yildagi O`RQ-436-2-son Qonuni.
- "Davlat soliq xizmati to`g`risida"gi O`zbekiston Respublikasi 29.08.1997-yildagi
474-1-son Qonuni;
- "Davlat Bojxona xizmati to`g`risida" gi O`zbekiston Respublikasi 18.10.2018-
yildagi O`RQ-502-son Qonuni;
- "Qutqaruv xizmati va qutqaruvchi maqomi to`g`risida"gi O`zbekiston
Respublikasining 26.12.2008-yildagi O`RQ-195-son Qonuni;
- "Mahalliy davlat hokimyati to`g`risida" gi O`zbekiston Respublikasining
02.09.1993-yil O`RQ-913-12-son Qonuni;
- "Prokuratura to`g`risida"gi O`zbekiston Respublikasining 29.08.2001-yildagi
O`RQ-257-2-son Qonuni;
Yuqoridagi organlarning davlat apparatida tutgan ahamiyati va muhimligini
e`tirof etgan holda shuni ta`kidlash kerakki, davlat va jamiyat hayotining ijtimoiy,
iqtisodiy, madaniy, gumanitar va texnik sohalarida ham davlat xizmati mavjudligini
hamda minglab davlat xizmatchilari o`zlariga biriktirilgan yo`nalishlar bo`yicha
ishlab chiqarish hamda xizmat ko`rsatish, aholi moddiy va ma`naviy farovonligini
ta`minlashga qaratilgan yo`nalishlarini boshqarish sohasida faoliyat olib
borayotganligiga ham urg`u berish lozim. Shunday ekan mazkur sohalardagi amalga
oshiorilayotgan davlat xizmati ham Qonuniy tartibga solinishi hamda mas`ul
mansabdor maxsus unvonlar masalasi, xodimlarni huquqiy va ijtimoiy himoya qilish
kabi muhim masalalar o`z ifodasini topgan.
"Qutqaruv xizmati va qutqaruvchi maqomi to`g`risida"gi Qonun normalariga
ko`ra, qutqaruv xizmatiga oid asosiy tushunchalar, qutqaruv xizmatlari, qutqaruv
tuzilmalari va qutqaruvchilar faoliyatining asosiy prinsplari, asosiy vazifalari,
qutqaruv xizmatlari va qytqaruv tuzilmalarini attestatsiyadan o`tkazish faoliyatini
moliyalashtirish masalalari, qutqaruvchilar va ularning maqomi, ish vaqti (xizmatni
o`tash) rejimi, mehnatiga haq to`lash, uy-joy bilan ta`minlashva ijtimoiy muhofaza
qilish masalalari o`z ifodasini topgan.
Paragraf mazmunini o`zlashtirish uchun kichik kazusli misol:
A ismli fuqaro Porloq tumani hokimi o`rinbosari lavozimida faoliuyat yuritar va
davlat boshqaruvi sohasida 25 yillik mehnat tajribasiga ega edi, "Yuksak
xizmatlari uchun" ordeni bilan ham taqdirlangan edi. Ammo u 2011-yil 12-
apreldagi o`z qo`shnisining shikoyat qilish natijasida ishdan ozod qilindi.
Shikoyatda yozilishicha, u o`z qo`shnisini ko`pchilik oldida betartib hayot tarzi
kechirishida, ichkilik bozlik va aqldan ozgan inson deb kamsitilganligi va xattoki
qo`shnisiga qo`l ko`targanligi bayon qilingan. ayrim ig`vogar qo`shnilarning
bosimi ostida mazkur jabrlangan qo`shni shikoyatnoma yozishga qaror qilgan.
Natijada A ismli fuqaro ishdan bo`shatilgan.
1. Hokim o`rinbosari davlat xizmatchisi hisoblanadimi? Fikringizni asoslang.
2. Mazkur muammoli vaziyatga qonuniy yechim bering.
4 Davlat xizmatiga kirish, o`tash va tugatish.
Davlat xizmatiga kirish, o`tash va uni tugatish masalalari mehnat-huquqiy
munosabatlar bilan chambarchars bog`liqligi ega bo`lsa ham davlat xizmatchisining
ommaviy boshqaruv organiga qonuniy yuklatilgan funksiya va vazifalardan kelib
chiqib, uning ijroiya-taqdimot vakolatlariga ega ekanliogini e`tiborga olib ayrim
o`ziga xosliklarga ega ekanligini ta`kidlash zarur.
A.Lining fikricha davlat xizmatiga kirishda 18 yoshga to`lgan tegishli soha
bo`yicha qonunchilikda belgilangan professional bilim va malakaga ega bo`lgan
davlat xizmatini o`tash uchun qo`yilgan talablarga javob bertadigan O`zbekiston
Respublikasining har qanday fuqarosi qabul qilinishi huquqiga egaligiga urg`u
berad. Olimning qo`shimcha qilishicha, davlat xizmatini o`tashda millati, tili, dini,
jinsi, irqi, ijtimoiy ahvoli va dinga munosabatidan, lavozimidan va jamoat
tashkilotlariga taaluqligidan qat`iy nazar bevosita yoki bilvosita cheklovlarni
belgilashga yo`l qo`yilmasligini ta`kidlaydi. Olimning aksariyat mushohadalarining
to`g`riligini ta`kidlay turib shuni qo`shimcha qilish lozimki qonunchilikga ko`ra
davlat xizmatining ayrim asosli va obyektiv zaruratga aylangan cheklovlari ham
mavjud ekanligini ta`kidlash zarur. Jumladan ushbu obyektiv cheklovlar
quyidagilarda o`z ifodasini topadi:
- davlat xizmatini o`tashda diniy va siyosiy tashkilotlar a`zosi bo`lmaslik;
- davlat xizmatiga kirish va uni o`tashda foyda yoki qo`shimcha daromad
keltiradigan xo`jaliok yurutuvchi subyektlarda xisobda turmasligi hamda unga
rahbarlik qilmaslik;
- davlat xizmatini o`tashda yuqori turuvchi tashkilotlarning ruxsatisiz o`z xizmat
faoliyatini olib borish xududini tark etmaslik;
- davlat xizmatini o`tashda chet el safarlari uchun yuqriu turuvchi tashkilotlar bilan
oldindan ruxsat olish;
- davlat xizmatchisining yuqori tashkilotlar qonuniy talablarini ortiqcha muhokama
qilomasligi va ijroga qaratishi;
- davlat xizmatchilarining ayni bir sohada va ayni bir tizimda biri ikkinchisining
bo`ysunuvida
qarindosh-urug`lar
o`rtasidagi
vertikal
tizimlar
ishlashning
ta`qiqlanishi kabi ayrim obyektiv cheklovlar mavjud.
Ushbu obyektiv cheklovlar qonun xujjatlari bilan rasmiy ravishda
mustaxkamlanganligiga ham urg`u berish lozim. Xususan, Ichki ishlar organlari
to`g`risidagi qonunni normalariga ko`ra,
Zarur bo`lgan hollarda, ichki ishlar organlarining ayrim bo`linmalari va
tashkilotlariga xizmatda bo`lishning eng yuqori yoshiga to`lgan paytda ko`p yillik
xizmati uchun pensiya olish huquqiga ega bo1ladigan 30 yoshdan katta fuqarolar
qabul qilinishi mumkin.
Ichki ishlar organlarining 30 yoshdan katta fuqarolar qabul qilinadigan ayrim
bo`linmalari, tashkilotlari va lavozimlarining ro`yxati va O`zbekiston Respublikasi
ichki ishlar vaziri tomonidan belgilanadi.
Davlat xizmatchilari uchun davlat xizmatiga kirish, uni o`tash hamda davlat
xizmati bekor bo`lishining maxsus shartlari o`rnatilgan. Davlat xizmatchilari
o`zlariga berilgan vakolatlari va funksiyalarinin davlat majburiyati ichida ham,
tashqi huquq subektlariga ( fuqarolarga boshqa tashkilotlarga) nisbatan amalga
oshiradilar.
Fuqaro davlat xizmatiga kirishi bilan quyidagi to`rt elementdan iborat bo`lgan
"organizm" ga birlashadi.
- eggallanadigan davlat lavozimi;
- aniq malak va darajasining mavjudligi;
- davlat xizmatchilarining belgilangan shtat birligiga kirish;
- mansab majburiyatlari bilan belgilanadigan davlat xizmatchisining maxsus organ
ya`ni rahbar, mansabdor shaxs, hokimyat vakili va boshqalar.
Davlat xizmati munosabatlari o`zgarishi bialn davlat xizmatchilarining huquqiy
maqomi ham o`zgaradi, masalan, ishdan bo`shatish, fuqarolikni yo`qotish pensiyaga
chiqish va hokazolar.
5. Davlat xizmatchisi tushunchasi, uning xususiyatlari va turlari.
Davlat xizmatchiklari huquqiningb individual subektlaridan iborat bo`lgan
ijtimoiy guruh bo`lib, ma`lum bir haq evaziga davlat organlarining vazifa va
funksiyalarini amalga oshiradilar.
Tuziladigan har bir tashkilot normal faoliyat ko`rsatishi uchun maxsus
tayyorlangan xizmatchilardan iborat ma`lum personaliga ega bo`lishi lozim.
Tashkilot turiga qarab huquq obektlarining quyidagi, ya`ni davlat (davlat organlari),
mahalliy organlar, jamoat birlashmalari, nodavlat, tijorat, notijorat, diniy, xususiy,
xalara tashkilotlarining xiuzmatchilarini ko`rsatib o`tish mumkin.
Davlat va mahalliy organlarning xizmatchilari davlat va mahalliy organlar oldida
turgan vazifa va funksiyalarini amalga oshiradilar.
Davlat xizmatchisi, keng ma`noda, davlat vazifa va funksiyalarini nafaqat davlat
organlarida balki davlatning boshqa tashkilot, muassasa va korxonalarida amalga
oshiradigan huquqning individual subektidir. Davlat xizmatchisi- davlat organlari
vakolatlarini bajarishni ta`minlash bo`yicha muayyan kasbiy faoliuyatni amalga
oshiruvchi shaxs. Davlat xizmatchisi va davlat( davlat organi) o`rtasida davlat
xizmat munosabatlari vujudga kelib, ular o`zaro huquq va majburiyatlarga ega
bo`ladi.
Davlat xizmatchisi tor ma`noda davlat xizmatida davlat lavozimini egallagan
ya`ni davlar ma`muriyatining tuzilmalari tizimida ma`lum bir mansabni
egallaydigan pul mukofoti evaziga mazkur davlat organining funksiyalarini amalga
oshiradigan shaxsdir.
Davlat xizmatchilarinimng aksaryati ijro farmoyish berish tashkillashtirish
vakolatlarini va ijtimoiy-madaniy faoliyatni amalga oshiorish bilan shug`ullanadilar.
Faqatgina ayrim davlat xizmatchilari maxsus davlat lavozimlarini egallaydilar,
masalan, odil sudlov va prokuror nazoratini ( ya`ni huquqni muhofaza qilish
faoliyatini) amalga oshiradilar.
Shaxs davlat xizmatchisi bo`lishi uchun
A) ommaviy boshqaruv organioning rasmiy vakili bo`lishi kerak;
B) davlat budjetidan moliyalashtirilishi lozim;
V) tayinlanadigan lavozimda faoliyat yuritish;
G) ijroiya-taqsimot vakolatiga ega bo`lishi kerak.
Bularning ichida eng ahamiyatlisi oxirgisi ommaviy boshqaruv organining
rasmiy vakikli bo`lish, bu hali ijroiya-taqsimot vakolatiga ega bo`lishini
anglatmaydi. Misol uchun xodim O`zbekiston Respublikasi Adliya vazirligida
inspektor yoki kichik mutaxasis lavozimlarida ishlashi mumkin, ammo u ijroiya-
taqsimot vakolatiga ega degan xulosani anglatmaydi. Shuning uchun ham ommaviy
boshqaruv organi bilan munosabatini mehnat-huquqiy munosabatlar turkumiga
taaluqlidir.
Davlat budjetidan moliyalashtirish mezoni ham ikkinchi darajali mezonlardir.
Zero u yoki bu tashkilotning davlat tomonidab moliyalashtirilgani uning xodimlari
davlat xizmatchisi maqomiga ega bo`ldi degan xulosani bermaydi. Misol uchun
O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik Palatasi ham to`la davlat budjeti
xisobidan moliyalashtiriladi. Ammo deputatlar davlat xizmatchilariga qatoriga
kiritilmaydi. Ham nazariy jihatdan ham amaliy jihatdan hokimyatlar prinsipiga
ziddir. Chunki, bu birinchidan, Parlament vakillik organi, undagi faoliyat yurituvchi
deputatalar esa, xalq vakillaridir. Deputatalar o`z mandatini bevosita xalqdan oladi,
y`ni xalq ularni saylash orqali qonunchilik xokimyatiga ega vakil qiladi. Ikkinchidan
parlament yoki mahalliy kengashlar- bu kollegial organ. Undago qabul qilinadigan
masalalar ko`chilikniqo`llab quvvatlashi natijasida amalga oshiriladi.
Davlat xizmati instituti mohiyatini aniqlashtirishga ushbu kategoriyasining sud
hokimyatidan ham tubdan farq qilishini ta`kidlash lozim. Zero sud hokimyatining
yagona klassik funksiyasi: odil sudlovni amalga oshirish. Bunda u na xalq xizmatida,
va a davlat xizmatida turadi. Sud-davlat va jamiyat kabi falsafiy kategoriyalarning
orasida turib, ularning xatti-harakatlariga xolis baho beruvchi arbitr vazifasini
bajaradi. Sud hokimyatini yoki sudyalarni davlat xizmati inststitutiga qo`shish uning
fundamental prinsipi bo`lgan sudyalar mustaqilligi prinsipiga putur yetkazadigan
bo`lsa,uni xalq xizmati deb baholash ham ushbu institutning xolisligiga ta`sir etishi
mumkin. SAhuning uchun ham sud hokimyatining davlat xizmati institutiga
kiritilmasligi juda muhim.
Davlat xizmati tayinlanadigan va yuqori turuvchi mansabdor shaxsga bo`ysunish
prinsipi asosida odatda raxbar shaxsning yakka o`zi tomonidan qaror qabul
qilinadigan vertikal tizimdir. Davlat xizmatchisiga ijroiya-taqsimot vakolat
tushunchasi quyidagilarni o`z ichiga oladi;
1) Ommaviy boshqaruv organi xodimlari orasida vazifalarni taqsimlash.
2) Ommaviy boshqaruv organining tuzilmasi va shtab birliklari bo`yicha
strategiya qarorlarini tayyorlash.
3) Ommaviy boshqaruv organi faoliyatiga oid funksiya va vakolatlar taklif va
tavsiyalardan ishlab chiqarish va joriy etish tzizmini joriy etish.
4) Ishga qabul qilish, lavozimiga tayinlash yoki yuqori turuvchi organlarga
tavsiyalar etish.
5) Rag`batlantirish mukofatlash yoki yuqori turuvchi organlarga tavsiya berish.
6) Ommaviy boshqaruv organlari xodimlariga nisbatan intizomiy va boshqa
qonun doirasida ta`sir choralarini ko`rish.
7) Ommaviy boshqaruv organining tashkiliy-uslubiy va moddiy texnik bazasiga
raxbarlikni amalga oshirish.
Davlat xizmatchisi ommaviy boshqaruv organiga professianal faoliyat
yurituvchi ijroiya-taqsimot vakolatiga ega bo`lgan intelektual faoliyat bilan
shug`ullanuvchi mansabdor shaxslar.
Agar qonunchilik hokimyati vakillari-deputatlar ideal nuqtai nazaridan
qaraganda jamiyatga xalq tomonidan turib faoliyat yuritish lozim, bo`lsa davlat
xizmatchilari xalq vakillari o`rnatgan qonun qoidalar asosida uning ijrosini
ta`minlash shu tariqa davlat mexanizimining ijro hokimyati deb nomlangan katta
"dvigatel" doimiy ishlashini ta`minlaydi.
Koʻpgina yuridik adabiyotlarda davlat xizmatchisiga quyidagicha taʼrif beriladi:
davlat xizmatchisi – bu davlat maʼmuriyati apparatida bevosita yoki bilvosita
maʼlum bir haq evaziga doimiy yoki vaqtincha xizmat majburiyatlarini amalga
oshiruvchi shaxsdir. Bunda “xizmatchi tomonidan xizmat majburiyatlarining bajari-
lishi” asosiy tushuncha sifatida namoyon boʻladi. Davlat xizmatchisi tushunchasini
uch maʼnoda koʻrib chiqish mumkin: birinchidan, davlat-huquqiy nuqtai nazaridan
davlat xizmatchisi – bu davlatning (davlat organlarining) xususiyati va ahamiyati
boʻyicha turli vakolatlarga ega boʻlgan “xizmatkori” hisoblanadi.
Davlat
xizmatchilari
davlat
maʼmuriyatining
ichidagi
turli
ijtimoiy
munosabatlarda yoki tashqi aloqalarda davlat nomidan harakat qiladilar. Davlat
xizmatchisi – davlat va jamiyat taraq- qiyotining mahsuli boʻlib, davlat
funksiyalarini amalga oshiradi; ikkinchidan, maʼmuriy-huquqiy nuqtai nazardan
davlat xizmatchisi maxsus hokimiyat, tashkil etuvchi-farmoyish beruvchi
vakolatlarga ega. Davlat xizmatchisi yurisdiksiyaviy (huquqni muhofaza qiluvchi)
choralar va vakolatlarni amalga oshirish hamda maʼmuriy- huquqiy sanksiyalarni
qoʻllash huquqiga ega boʻlgan hokimiyat vakilidir; uchinchidan, jinoiy-huquqiy
nuqtai nazardan davlat xizmatchisi jinoiy javobgarlikning maxsus subyekti
hisoblanadi (davlat xizmatchisi – mansabdor shaxslar – mansabdorlik jinoyatlari
uchun javobgarlikka tortiladilar).
Har bir davlat xizmatchisi egallab turgan lavozimidan kelib chiquvchi maʼlum
bir vazifani bajarishi kerak. Davlat lavozimi – davlat xizmatchisining ish (xizmat)
joyi hisoblanadi. Har bir davlat lavozimi davlat xizmatining asosiy elementlaridan
biri boʻlgan shtat birligiga kiritiladi. Shtat jadvali davlat organi (tashkiloti)da tashkil
etilgan lavozimlardan iborat. Davlat tashkilotlarida lavozimlar davlat hokimiyati
subyektlari tomonidan farmoyish berish tartibida tashkil etiladi.
Xizmatchi maʼlum bir lavozimni uzoq vaqt davomida (masalan, butun faoliyati
davomida) egallashi mumkin. Davlat xizmatchisi davlat organida faoliyat yuritishi
jarayonida lavozim boʻyicha harakatlanishi mumkin.
Davlat xizmatida malaka darajalari joriy etilgan. Malaka darajalari davlat
xizmatchisining bir lavozimdan ikkinchi lavozimga oʻtishini (masalan, yuqoriga
yoki pastga qarab harakatlanishini) belgilab beradi. Malaka darajasi butun kasbiy
faoliyat jarayonida davlat xizmatchisini davlat bilan bogʻlab turadi hamda davlat va
jamiyatdagi munosabatlarning muvozanatini taʼminlaydi. Gʻarbiy Yevropa
davlatlarining koʻpchiligida, agar davlat lavozimi bekor qilinadigan boʻlsa,
lavozimni egallagan shaxs ishdan boʻshatilishi mumkin emas, chunki u olgan
malaka darajasi boshqa davlat lavozimini egallash huquqini beradi. Malaka darajasi
davlat xizmatchisi uchun himoya hisoblanadi. Aynan manashu jihatlari bilan malaka
darajasi davlat lavozimidan ajralib turadi.
Oʻzbekiston Respublikasida davlat xizmatchisi tushunchasini quyidagicha
belgilash mumkin:
birinchidan, davlat xizmatchisi – 18 yoshga toʻlgan, davlat tilini bilgan,
muayyan bilimga ega boʻlgan Oʻzbekiston Respublikasining fuqarosi. Davlat
xizmatchisi davlat-xizmat munosabatlarining bir tomonini tashkil etadi. Davlat
organi hamda xizmatchi oʻrtasida ehnat shartnomasi tuzilib, unga koʻra xizmatchi
davlat organining vakolatlarini, davlat funksiyalarini bajaradi; davlat qurilishining
maʼlum bir maqsadlariga erishish uchun maxsus vazifalarni hal etadi. Davlat (davlat
organi) esa, oʻz navbatida, xizmatchining huquq va manfaatlarini oʻrnatadi va
taʼminlaydi, ijtimoiy-huquqiy kafolatlar, javobgarlik, pul mablagʻi bilan taʼminlash
kabi majburiyatlarga ega boʻladi. Davlat xizmatchisi maʼmuriyatning vakili, davlat
mexanizmining bir qismi hisoblanadi. Davlat xizmatchilarining barcha harakatlari
davlat nomidan va uning koʻrsatmasi asosida amalga oshiriladi, davlat esa davlat
xizmatchisi faoliyati ustidan nazoratni amalga oshiradi va tegishli hollarda ularga
nisbatan majburlov choralarini qoʻllaydi. Davlat xizmatchisi faqatgina davlat
organida davlat lavozimini egallashi mumkin.
Ikkinchidan, davlat xizmatchisining faoliyati davlat xizmatini tartibga soluvchi
qonunchilik hujjatlari talablariga mos kelishi kerak.
Uchinchidan, davlat xizmatchisi qonunda oʻrnatilgan tartibda davlat
xizmatining pul bilan taʼminlanadigan davlat lavozimini egallaydi. Qonunchilikda
davlat xizmatchisi faoliyatining mazmuni, uning huquqiy holati, faoliyatining
maqsadi, vazifasi va asosiy yoʻnalishlari, huquqlar, majburiyatlar, javobgarlik,
cheklovlar, kafolatlar belgilab beriladi. Davlat lavozimlarini faqatgina davlat
xizmatchilari egallashlari mumkin.
Toʻrtinchidan, davlat xizmatchisiga qonunchilikda belgilangan tartibda malaka
darajalari beriladi.
Beshinchidan, davlat xizmatchisi davlat funksiyalarini, davlat organlarining
vakolatlarini bajaradilar, iqtisodiy, ijtimoiy, maʼmuriy-siyosiy sohalarda
(davlatning moliyaviy faoliyati, madaniyatni rivojlantirish, jamoat tartibi va
xavfsizligini taʼminlash, bojxona, bank ishi, soliqqa tortish, huquqbuzarliklarga
qarshi kurashish, ichki ishlar, tashqi siyosiy faoliyat va hokazolarda) davlat
vazifalarini amalga oshiradilar.
Oltinchidan, davlat xizmatchisi aksariyat hollarda yuridik oqibatlarni keltirib
chiqaruvchi harakatlarni amalga oshiradi (masalan, boshqaruv qarorlarini qabul
qiladi, jazoga tortadi). Bunday harakatlar yuridik fakt sifatida namoyon boʻlishi
mumkin. Davlat xizmatchisining bunday harakatlari davlat va jamiyat hayotida turli
ijtimoiy munosabatlarni vujudga keltirishi, oʻzgartirishi yoki bekor qilishi mumkin.
Yettinchidan, davlat xizmatchilarining faoliyati, odatda, ishlab hiqarish
xususiyatiga ega emas. Lekin ularning faoliyati umuman ishlab chiqarish bilan
bogʻliq emas, degan xulosani bermaydi. Chunki, davlat xizmatchilari ishlab
chiqarish jarayonini yoʻnaltirish, boshqarish, loyihalarini tayyorlash va boshqa
funksiyalar orqali taʼsir koʻrsatadi.
Davlat xizmatchilari oʻz faoliyatlari orqali kishilar ongiga, iqtisodiy hayotga,
ishlab chiqarishning texnologik jarayoniga, mehnat jamoalarining tashkil etilishi va
faoliyat yuritishiga taʼsir koʻrsatadi.
Barcha davlat xizmatchilarini turli asoslarga koʻra guruhlarga boʻlish, yaʼni
tasniflash mumkin. Oʻzbekiston Konstitutsiyasidan kelib chiqqan holda, yaʼni
hokimiyatning uchga boʻlinishini eʼtiborga olib barcha davlat xizmatchilarini uch
guruhga boʻlishimiz mumkin:
1) qonunchilik hokimiyati organlarining xizmatchilari;
Maʼlumki, Oʻzbekiston Respublikasida qonunchilik hokimiyati Oʻzbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan amalga oshiriladi. Oʻzbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasining 76-moddasiga binoan, Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
oliy davlat vakillik organi boʻlib, qonun chiqaruvchi hokimiyatni amalga oshiradi.
Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisi ikki palatadan – Qonunchilik palatasi
(quyi palata) va Senatdan (yuqori palata) iborat.
2) ijro etuvchi hokimiyat organlarining xizmatchilari;
Davlat va uning apparatining ish faoliyati ijro etuvchi hokimiyat organlari
tomonidan amalga oshiriladi. Ijro etuvchi hokimiyat organlari tashkiliy-boshqaruv
va ijroiya farmoyish berish faoliyatini amalga oshiradi.
3) sud hokimiyati organlarining xizmatchilari;
Oʻzbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasining
107-moddasiga
koʻra,
Oʻzbekiston Respublikasining sud tizimi besh yil muddatga saylanadigan
Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyaviy sudi, Oʻzbekiston Respublikasi
Oliy sudi va Oliy xoʻjalik sudi, Qoraqalpogʻiston Respublikasining Oliy sudi va
xoʻjalik sudidan, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, tuman, shahar va xoʻjalik
sudlaridan iborat.
Davlat xizmatchilarining tasnifi yuridik adabiyotlarda turlichaberilgan.
Jumladan, huquqshunos olim D.M. Ovsyanko davlat xizmatchilarini quyidagicha
tasniflaydi:
davlat hokimiyati organlarining faoliyat doirasiga qarab davlat xizmatchilari:
respublika miqyosida harakat qiluvchi xizmatchilar; mahalliy miqyosda harakat
qiluvchi xizmatchilar;
davlat xizmatining xususiyatlaridan kelib chiqqan holda davlat xizmatchilari:
fuqarolardan iborat davlat xizmatchilari; kuch tuzilmalariga asoslangan davlat
xizmatchilari (masalan, harbiy xizmatchilar, ichki ishlar organlari xizmatchilari);
hokimiyatlarning boʻlinishi prinsipidan kelib chiqqan holda davlat xizmatchilari;
qonunchilik hokimiyati organlarining xizmatchilari; ijro etuvchi hokimiyat
organlarining xizmatchilari; sud hokimiyati organlarining xizmatchilari;
mansab vakolatlarining hajmiga koʻra davlat xizmatchilari: mansabdor shaxslar;
mansabdor shaxslar tarkibiga kirmaydigan boshqa xizmatchilar;
xizmat muddatining davomiyligiga koʻra davlat xizmatchilari: maʼlum
muddatga tayinlanadigan (saylanadigan) xizmatchilar; belgilanmagan muddatga
tayinlangan xizmatchilar; sinov muddati bilan tayinlangan xizmatchilar va
boshqalarga boʻlinadi.
X.R. Alimov davlat xizmatchilarining toʻrtta guruhini koʻrsatib oʻtadi.
Yaʼni birinchisi – rahbarlar. Rahbarlar mazkur davlat organining, korxona,
muassasa va tashkilotning funksiyalarini amalga oshirib, unga boʻysundirilgan
davlat xizmatchilari apparatining ish faoliyatini boshqaradi; ishga qabul qilish va
ishdan boʻshatish, intizomiy javobgarlikka tortish, pul mablagʻlari hamda
tovarmoddiy boyliklarga egalik qilish, ragʻbatlantirish, mazkur organ nomidan imzo
chekish va boshqa yuridik ahamiyatga molik harakatlarni sodir etish huquqiga ega
boʻladi. Demak, rahbarlar davlat- hokimiyat vakolatlarini amalga oshirib, oʻzlari
rahbarlik qilayotgan organ faoliyati uchun shaxsan javobgar hisoblanadilar.
Rahbarlar oʻzlariga boʻysungan organlar, korxona, muassasa va tashkilotlarning
operativ (yaʼni kundalik) va xoʻjalik faoliyatiga aralashish, ular- ning ishini
yoʻnaltirish, nazorat qilish, majburiy koʻrsatmalar berish huquqiga ega. Rahbarlar
tarkibiga vazirlar, davlat qoʻmita-larining raislari, boshliqlar, boshqaruvchilar,
direktorlar, rektorlar va boshqalarni kiritish mumkin. Mazkur toifadagi davlat
xizmatchilari yuridik adabiyotlarda koʻpincha mansabdor shaxslar sifatida ifoda
etiladi. Lekin davlat xizmatchilarining aksariyati davlat tashkilotida maʼlum bir
davlat lavozimini egallagani sababli, ularni mansabdor shaxslar jumlasiga kiritish
mumkin. Shu bois, har qanday davlat xizmatchisini (mansabdor shaxsni) rahbarlar
tarkibiga kiritish mumkin emas.
Maʼmuriy javobgarlik toʻgʻrisidagi kodeksning (bundan keyingi oʻrinlarda –
MJtK) 15-moddasi ikkinchi qismiga binoan, doimiy, vaqtincha yoki maxsus vakolat
boʻyicha tayinlanadigan yoki saylanadigan, hokimiyat vakili vazifalarini
bajaradigan yoxud davlat organlarida, fuqarolarning oʻzini oʻzi boshqarish
organlarida, mulk shaklidan qatʼi nazar, korxonalarda, muassasalarda,
tashkilotlarda tashkiliy-boshqaruv, maʼmuriy-xoʻjalik vazifalarini amalga
oshiradigan va yuridik ahamiyatga ega harakatlarni sodir etishga vakolat berilgan
shaxs, xuddi shuningdek, xalqaro tashkilotda yoxud chet davlatning qonun
chiqaruvchi, ijro etuvchi, maʼmuriy yoki sud organida mazkur vazifalarni amalga
oshiruvchi shaxs mansabdor shaxs deb eʼtirof etiladi. Koʻrinib turibdiki, rahbarlar
ham, nazorat funksiyasini amalga oshirish huquqiga ega boʻlgan boshqa
xizmatchilar (masalan, ichki ishlar organlarining xodimlari, sanitariyanazorati
organlarining xodimlari va hokazolar) ham mansabdor shaxs hisoblanadi.
Ikkinchisi – asosiy tarkib – davlat xizmatchilari tasnifining asosiy va muhim
guruhi boʻlib, mazkur organga yuklatilgan funksiyalarning deyarli barchasini
bajaradi. Asosiy tarkibga kiruvchi davlat xizmatchilari rahbarlar tomonidan amalga
oshiriladigan yuridik ahamiyatga ega boʻlgan harakatlarni sodir etmaydilar
(masalan, ishga olish, ishdan boʻshatish, faoliyatni yoʻnaltirish va hokazolar).
Bu guruh davlat xizmatchilariga muhandislar, iqtisodchilar, agronomlar, meʼmorlar,
shifokorlar, oʻqituvchilar, ilmiy xodimlar va boshqalarni kiritish mumkin.
Taʼkidlash joizki, ayrim hollarda rahbarlar tomonidan yuridik harakatlarning
amalga oshirilishi mutaxassislarga bogʻliq boʻladi. Masalan, rahbar shifokorning
maʼlumotnomasisiz xodimni mehnatdan vaqtincha boʻshatish toʻgʻrisidagi buyruqni
chiqarishi mumkin emas. Davlat xizmatchilari asosiy tarkibining harakatlari,
pirovardida, davlat organi, korxona, muassasa va tashkilot faoliyatining sifatini ham
belgilab beradi. Asosiy tarkibning ishiga qarab davlat organining faoliyatiga baho
beriladi. Shu sababli ham, davlat organida xizmatchilarning asosiy tarkibini
shakllantirishda kadrlarni tanlash va joy-joyiga qoʻyish masalasiga katta eʼtibor
beriladi.
Uchinchisi – yordamchi xizmatchilar. Davlat xizmatchilarining mazkur
guruhini davlat organining normal faoliyat yuritishi uchun zarur boʻlgan yordamchi
funksiyalarni amalga oshiruvchi xizmatchilar tashkil etadi. Yordamchi
xizmatchilar davlat organining normal faoliyat yuritishi uchun sharoit yaratib beradi.
Yordamchi xizmatchilar tarkibiga – ish yurituvchilar, kuryerlar, kompyuter
operatorlari, laborantlar, ekspeditorlar va boshqalarni kiritish mumkin. Yordamchi
xizmatchilarning faoliyat doirasiga: xizmat hujjatlari, statistik maʼlumotlarni
tayyorlash; hujjatlarni yuborish va boshqa yordamchi-texnik harakatlarni amalga
oshirish kiradi. Yordamchi xizmatchilarning faoliyati yuridik ahamiyatga ega emas.
Masalan, qoʻlda yozilgan xizmat hujjatining operator tomonidan kompyuterda
terilishi tegishli rahbar tomonidan imzo qoʻyilmaguncha yoki muhrlanmaguncha
yuridik ahamiyatga ega boʻlmaydi.
Toʻrtinchisi, yaʼni maʼmuriy hokimiyat vakillari – davlat xizmatchilarining
alohida guruhi hisoblanadi. Maʼmuriy hokimiyat vakillari davlat xizmatchilarining
shunday guruhiki, ular oʻz vakolatlari doirasida boshqa shaxslarga, xizmat
boʻysunuvidan qatʼi nazar, bajarilishi majbur boʻlgan koʻrsatmalar berishi mumkin.
Hokimiyat vakillariga sudyalar, prokurorlar, deputatlar, Qurolli Kuchlar, ichki
ishlar organlari, milliy xavfsizlik xizmati organlarining boshliqlar tarkibiga
kiruvchilar va boshqalarni kiritish mumkin. Hokimiyat vakillari umumiy
xususiyatga ega vakolatlarni amalga oshiradilar, masalan, xizmat yuzasidan ularga
boʻysunmagan shaxslarga majburiy farmoyishlar berish, maʼmuriy taʼsir choralarini
qoʻllash va hokazolar. Maʼmuriy hokimiyat vakillari davlat-hokimiyat vakolatiga
ega boʻlib, muayyan davlat organi nomidan va uning koʻrsatmasiga binoan, harakat
qiladilar.. Demak, davlat xizmatchilarini qonunchilik hujjatlari bilan oʻrnatilgan
holatlardan kelib chiqqan holda turli asoslarga koʻra bir necha guruhlarga boʻlish,
yaʼni tasniflash mumkin.
Paragraf mazmunini o`zlashtirish uchun kichik kazusli misol:
"O`zagrolizing" AJ da bosh buxgalter lavozimida faoliyat yurituvchi A ismli
shaxs, auditorlik tekshiruvi natijalari bo`yicha buxgalterlik va moliyaviy hisob
kitoblarni o`z vaqtida tartibga keltirmaganligi sababli Jamiyat raisidan tanbeh
eshitdi va Jamiyat boshqaruvi qarori bilan unga nisbatan o`z xizmatiga
e`tiborsizlik bilan yondashganligi uchun oylik ish haqinimng 30% miqdorida
intizmiy javobgarlikga tortildi.
1. Mazkur munosabatlar ma`muriy-huquqiy munosabatlar predmetiga
taaluqlimi?
2. Bosh buxgalter davlat xizmatchisi xisoblanadimi?
3. AJ boshqaruvining intizomiy jazo chorasini ko`zlash vakolati bormi?
3. Davlat xizmatchisining huquqiy maqomi
Davlat xizmatchilari uchun davlat xizmatiga kirish, uni oʻtash hamda davlat
xizmati bekor boʻlishining maxsus shartlari oʻrnatilgan. Davlat xizmatchilari
oʻzlariga berilgan vakolatlar va funksiya- larni davlat maʼmuriyati ichida ham,
tashqi huquq subyektlariga (fuqarolarga, boshqa tashkilotlarga) nisbatan ham
amalga oshiradilar.
Fuqaro davlat xizmatiga kirishi bilan quyidagi toʻrt elementdan iborat boʻlgan
“organizm”ga birlashadi:
– egallanadigan davlat lavozimi;
– aniq malaka darajasining mavjudligi;
– davlat xizmatchilarining belgilangan shtat birligiga kirishi;
– mansab majburiyatlari bilan belgilanadigan davlat xizmatchi-
sining maxsus oʻrni, yaʼni rahbar, mansabdor shaxs, hokimiyat vakiliva boshqalar .
Davlat xizmati va davlat xizmatchisi bilan bogʻliq barcha holatlar huquqiy
jihatdan tartibga solingan boʻlishi kerak.
Davlat
xizmatchilarining
huquqiy
maqomi
–
bu
davlat-xizmat
munosabatlarining mazmuni (mohiyati)dir. Xizmatchilarning huquqiy maqomi
ularning huquqlari, majburiyatlari, javobgarligini oʻrnatish orqali belgilanadi.
Davlat-xizmat munosabatlari oʻzgari-shi bilan davlat xizmatchilarining huquqiy
maqomi ham oʻzgaradi, masalan, ishdan boʻshatish, fuqarolikni yoʻqotish,
pensiyaga chiqish va hokazolar.
Davlat xizmatchilarining maqomi – tabaqalashgan kompleks tizim boʻlib,
vertikal va gorizontal tuzilishga ega. Har bir davlat xizmatchisi normativ-huquqiy
aktlar bilan belgilangan hamda davlat xizmati huquqiy institutining asosiy elementi
hisoblangan huquqiy holatga egadir. Davlat xizmatining boshqa elementlari esa
davlat xizmati va xizmatchilariga xizmat qilish maqsadida oʻrnati- ladi, yaʼni ular
davlat xizmatchilari huquqiy maqomini aniqlashtiradi va ularning toʻliq amalga
oshirilishiga koʻmaklashadi.
Davlat xizmatchilarining huquqiy maqomi qonun bilan oʻrnatilgan va davlat
tomonidan
kafolatlangan
huquq,
erkinlik,
majburiyat,
cheklovlar,
javobgarliklarning
yigʻindisidir.
Oʻzbekiston
Respublikasida
davlat