Ommaviy maʼmuriyat faoliyatida qonuniylik.
1. Davlat boshqaruvida qonuniylikni taʼminlash tushunchasi, usullari va
axamiyati
2. Maʼmuriy nazorat tushunchasi va funksiyalari, Maʼmuriy nazorat tadbirlarini
protsessual rasmiylashtirish.
3. Maʼmuriy nazorat ko‘rinishlari.
Jamoatchilik nazorati
Ombudsman.
Hisob palatasi
Prokuror nazorati
Maʼmuriy sud nazorati
Parlament nazorati
Maʼmuriy kontrol
O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi qoidalaridan kelib chiqib,
mamlakatimizda demokratik huquqiy davlat va fuqaro- lik jamiyati barpo etish
uchun qonun ustuvorligini taʼminlash alohida ahamiyat kasb etadi. Davlat
boshqaruvi – bu davlat hoki- miyati vakolatlariga ega bo‘lgan davlat organlari
(mansabdor shaxs- lari) tomonidan davlat ishlarini boshqarishga aytiladi. Davlat
boshqaruvida doimo davlat hokimiyati kuchiga tayangan holda amalga oshiriladi.
Har qanday davlat faoliyati singari davlat boshqaruvi ham maʼlum bir prinsiplarga
tayangan holda amalga oshiriladi.
Davlat boshqaruvida qonuniylik deganda, davlat organlari (mansabdor
shaxslar) faoliyatining O‘zbekiston Respublikasi Kon- stitutsiyasi va amaldagi
qonunlari asosida tashkil etilishi va amal- ga oshirilishi tushuniladi. Boshqacha qilib
aytganda, qonuniylik bu
– davlat organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari va fuqarolar
tomonidan qonunlarga va ularga asoslangan boshqa huqu- qiy aktlarga qatʼiy rioya
qilish(ijro etish)dir.
Mustaqillik sharofati bilan barcha sohalarda tub o‘zgarishlar yuz berdi.
O‘zbekiston Respublikasi bozor iqtisodiyoti munosabat- lariga asoslangan
qonunchilik bazasini shakllantirishga kirishdi hamda u asosda o‘zining davlat
tuzilishini qura boshladi. O‘zbekis- ton Respublikasida Konstitutsiya va uning
asosida ishlab chiqilgan qonunlarning ustunligi o‘rnatildi. Mazkur konstitutsiyaviy
normadan kelib chiqqan holda, barcha davlat organlari, mansabdor shaxslar,
shuningdek, fuqarolar amaldagi qonunchilikka og‘ishmay rioya qilishlari lozim. Aks
holda, jamiyat va davlat, oxir oqibat fuqarolarning qonuniy manfaatlariga putur
yetkazilishi mumkin.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlari asosida davlat
faoliyatini amalga oshiruvchi organlar tuzilmasi, ularning huquqiy holati, o‘zaro
munosabatlari qayta ko‘rib chiqilib, zamon talablari darajasida tashkil etilmoqda.
Maʼlumki, jamiyatning
rivojlanishi bilan turli xildagi yangi ijtimoiy munosabatlar vujudga kelib, ularni
huquqiy tartibga solish muammosi vujudga keladi. Bu jarayonda davlat
organlarining tutgan o‘rni kattadir. Davlat oldida turgan asosiy vazifalardan biri
sifatida davlat organlarining, ularda mehnat qiluvchi xizmatchilarning faoliyatini
huquqiy tartibga solishni takomillashtirish masalasi vujudga keldi. Shu o‘rinda
taʼkidlab o‘tish lozimki, O‘zbekiston Respublika- sining Birinchi Prezidenti Islom
Karimov taʼkidlaganidek: «Yangi sharoitda davlatning, davlat hokimiyati va
boshqaruvi organlari- ning g‘oyat muhim vazifasi siyosiy partiyalar, nodavlat,
ijtimoiy strukturalar, fuqarolik jamiyatining endigina paydo bo‘lib kelayot- gan
xilma-xil institutlari bilan ishlash va hamkorlik qilishning yangidan-yangi
shakllarini izlab topishdan iboratdir. Butun davlat hokimiyati organlari ishining
samaradorligini saqlab qolgan holda hokimiyat vakolatlarining markaz ixtiyoridan
soqit qilish, bu vakolatlarning bir qismini markazdan mintaqalarga, mahalliy
hokimiyat organlariga olib berish yo‘llarini izlab topish zaruratga aylanib
bormoqda”.
Davlat organlarining o‘z oldiga qo‘ygan maqsad va vazifalari- ning samarali
amalga oshirilishi, ko‘p jihatdan, ularning faoliya- tida qonuniylik va intizomning
taʼminlanganligiga yoki unga qay darajada rioya etilayotganligiga bog‘liqdir.
Qonuniylik deganda, dav- lat organlari faoliyatining O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiya- si va amaldagi qonunlari asosida tashkil etilishi va amalga oshiri- lishi
tushuniladi. Intizom esa, davlat organlari faoliyatida o‘rna- tilgan tartibga rioya
qilinishini taʼminlashdir. Davlat organlari o‘zlarining faoliyatlarini Konstitutsiya va
qonunlarga asoslanib, ularni ro‘yobga chiqarish maqsadida amalga oshiradilar.
Qonuniylik – demokratik huquqiy jamiyat mavjud bo‘lishi va rivojlanishining asosiy
belgisidir. U fuqarolar huquqlari va erkinliklarini, demokratik institutlarni, fuqarolik
jamiyatini shakllantirish va amalga oshirishni, davlat apparatini qurish va faoliyat
ko‘rsati- shini taʼminlash uchun zarurdir. Qonuniylik davlat mexanizmining barcha
elementlari (davlat organlari, davlat tashkilotlari, davlat xizmatchilari), fuqarolik
jamiyati (jamoat, diniy va boshqa bir- lashmalar), shuningdek, fuqarolar uchun
majburiydir.
Yuridik adabiyotlarda ko‘rsatib o‘tilishicha, qonuniylik – bu davlat organlari,
mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari va fuqarolar tomonidan qonunlarga va
ularga asoslangan boshqa huquqiy aktlarga qatʼiy rioya qilish (ijro etish)
hisoblanadi. Q.T.Xolmo‘minovning fikricha, qonuniylik barcha davlat organlari,
mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari hamda yuridik va jis- moniy shaxslar
tomonidan amaldagi qonunlar va normativ-huquqiy hujjatlarning aniq va og‘ishmay
bajarilishidir. Qonuniylikning asosiy vazifasi - mamlakatning ijtimoiy va davlat
tuzumini mustahkamlash, bozor iqtisodiyotiga o‘tish uchun mulkning turli
shakllariga yo‘l ochish va ularni qo‘riqlash, fuqarolarning huquq- lari, erkinliklari
va burchlarini mustahkamlashdir. Lekin bunday tushuncha qonuniylikning
mazmunini to‘liq yoritib bera olmaydi. D.N.Baxrax qonuniylik mazmunini
aniqlashda, birinchi navbatda, qonunlarning sifatiga eʼtibor qaratish, yaʼni uning
ijtimoiy munosabatlarga, huquqqa mos kelishini aniqlash kerak, degan fikrda.
Qonunlar ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi o‘ziga xos vosita sifatida,
jamiyatda mavjud bo‘lgan iqtisodiy darajaga, tashkilotchilik, madaniyat va axloqiy
qoidalarga mos bo‘lishi kerak. Qonuniylik esa davlat huquqining jamiyat va
fuqarolar manfaati yo‘lida legalizatsiyalash vositasi bo‘lishi lozim.
Qonuniylik – bu yuqori sifatli huquqiy normalarning yetarlicha mavjud bo‘lishi
va barcha huquq subʼektlari tomonidan unga qatʼiy rioya etishidir. Yu.M.Kozlov
davlat boshqaruvida qonuniylikning quyidagi xususiyatlar bilan izohlanishini
ko‘rsatib o‘tadi: birinchi- dan, barcha uchun qonunlarning umummajburiyligi.
Aynan unda qonun talablarining ustunligini, uning oliy yuridik kuchini ko‘rish
mumkin. Hech kimga qonunni chetlab o‘tishiga yoki qonundan o‘zini ustun
qo‘yishiga ruxsat berilmaydi; ikkinchidan, qonuniylikning yagonaligi; uchinchidan,
qonuniylik va maqsadga muvofiqlikning mos kelishi. Qonunning o‘zi, maqsadga
muvofiqlikni namoyon bo‘lishining yuqori darajasidir; to‘rtinchidan, qonuniylik va
aholi huquqiy madaniyatining chambarchas bog‘liqligi; beshinchidan, har qanday
qaror qabul qilganda, qonuniylik va adolat bir o‘rinda turishi lozim; oltinchidan,
davlat boshqaruvida qonuniylik uni buzganlik uchun javobgarlik muqarrar
belgilanganida taʼminlanishi mumkin.
A.Karmolitskiyning fikricha, qonuniylik – davlat boshqaruvi jarayonida
alohida ahamiyatga ega bo‘lib, bu quyidagi holatlar bilan belgilanadi:
birinchidan, boshqaruv jarayonida davlat organlarining iqtiso- diyot, ijtimoiy-
madaniy va maʼmuriy-siyosiy qurilishga rahbarlik qilish singari faoliyati amalga
oshiriladi. Qonuniylikka rioya qilish – mazkur tizim oldida turgan vazifa va
funksiyalarning samarali amalga oshirilishini belgilab beruvchi asosiy vosita
hisoblanadi;
ikkinchidan, boshqaruv subʼektlari o‘zlarining funksiyalari va vakolatlarini
amalga oshirish orqali huquqni qo‘llash faoliyatini olib boradilar. Bu boshqaruv
qarorlarini ishlab chiqish va qabul qilish bilan bog‘liqdir;
uchinchidan, boshqaruv faoliyati ko‘pgina subʼektlar (ijro hoki- miyati
organlari, mansabdor shaxslar va boshqalar) tomonidan amalga oshiriladi. Ular
fuqarolar bilan, turli xildagi tashkilotlar bilan munosabatga kirishadi. Aynan
ularning qonunga rioya qilishi va o‘zlariga yuklatilgan vazifa va funksiyalarni aniq
va to‘g‘ri ijro etishi, jamiyat hayotiga o‘z taʼsirini ko‘rsatadi;
to‘rtinchidan, boshqaruv organlari jamiyat hayotining turli sohalarini qamrab
oluvchi huquq ijodkorligi faoliyatini amalga oshiradilar. Davlat boshqaruvi
organlari tomonidan normativ huj- jatlarning qabul qilinishi, birinchi navbatda
qonuniylikka asos- lanadi. Davlat organlari huquq ijodkorligi faoliyatining qonun
doirasida olib borilishi, ular kafolatini mustahkamlaydi;
beshinchidan, boshqaruv organlari maʼmuriy majburlov chora- larini qo‘llash
sohasida keng vakolatlarga egadir. Davlat organlari maʼmuriy yurisdiksiyani amalga
oshira borib, vujudga kelgan nizolarni mustaqil hal etadilar, davlatning majburlov
choralarini qo‘llash orqali huquqbuzarlarga taʼsir ko‘rsatadilar.
O‘zbekiston Respublikasida qonuniylikni taʼminlash bir necha kafolatlar tizimi
bilan taʼminlanadi. Jumladan, kafolatlarning iqtisodiy, siyosiy, tashkiliy, huquqiy va
ijtimoiy kafolatlar tizimi mavjuddir. Davlat boshqaruvini amalga oshirish jarayonida
barcha subʼektlar faoliyati aynan shularga tayanadi. Davlat boshqa- ruvining
samarali amalga oshirilishi nafaqat qonuniylik bilan, balki boshqaruv jarayoni
ishtirokchilarining intizomga rioya qili- shi bilan ham taʼminlanadi.
Intizom nafaqat qonunlarga, balki yuqori turuvchi davlat organ- larining
normativ hujjatlari bilan o‘rnatilgan tartibga ham rioya qilinishini taʼminlaydi.
A.Karmolitskiyning fikricha, davlat intizomi deganda, davlat va uning vakolatli
organlari tomonidan o‘rnatilgan tartib va qoidalarga barcha fuqarolarning ongli
ravishda
bo‘ysunishi,
xulq-atvor
qoidalariga
rioya
qilishidir,
davlat
xizmatchilarining esa umumiy va mansab majburiyatlarini hamda rahbarlarning
qarorlarini bajarishi tushuniladi.
Davlat intizomi – boshqaruv jarayonida ishtirok etuvchi barcha subʼektlar
faoliyatini tashkil etish va ularning hamkorlikda hara- kat qilishini belgilab beruvchi
asosiy vositalardan biri hisobla- nadi. Davlat boshqaruvi jarayonida qonuniylikni
taʼminlashga qara- tilgan chora-tadbirlar, davlat intizomni mustahkamlashga ham
xizmat qiladi.
Qonuniylikning o‘ziga xos xususiyatlari:
– qonunlarning barcha uchun umummajburiyligi;
– qonuniylikning yagonaligi;
– qonuniylik va maqsadga muvofiqlilikning mos kelishi;
– qonuniylik va aholi huquqiy madaniyatining chambarchas bog‘- liqliligi;
– har qanday qaror qabul qilganda, qonuniylik va adolat bir o‘rinda turishi
lozim;
– davlat boshqaruvida qonuniylik uni buzganlik uchun javobgar- likning
muqarrarligi belgilanganida, taʼminlanishi mumkin1.
Davlat boshqaruvida intizom – davlat organlari (mansabdor shaxslar)ning
boshqaruv faoliyatidagi o‘rnatilgan tartib va qoidaga rioya qilinishini taʼminlash
tushuniladi.
Konstitutsiya va qonunning ustunligi hamda hamma uchun maj- buriyligi
prinsipi. Ushbu prinsip Asosiy qonunimiz – Konstitu- siyaning 15-moddasida o‘z
ifodasini topgan. Unga binoan, O‘zbekis- ton Respublikasida O‘zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlarining ustunligi so‘zsiz tan olinadi.
Davlat, uning organ- lari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari, fuqarolar
Konsti- tutsiya va qonunlarga muvofiq ish ko‘radilar. Jamiyatda qonuniylik va
huquqiy tartibot tantana qilmasa, shaxsning huquq va erkinlik- lari qatʼiy intizom,
ichki uyushqoqlik va masʼuliyat jihatidan ustuvor bo‘lmasa, qonunlar va milliy
anʼanalar, urf-odatlar, umum- insoniy qadriyatlar hurmat qilinmasa, demokratik
huquqiy davlat- ni barpo etib bo‘lmaydi.
O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi hamda u asosda qabul qilingan
qonunlar oldida barcha birday masʼuldir. Qaysi bir jamiyatda qonunlar bajarilmay
qog‘ozda qolib ketsa, unday jamiyat aslo ravnaq topmaydi, adolatga erisha olmaydi.
Qonun amalda bo‘lishi kerak, u qabul qilindimi, ijrosi ham qatʼiy bo‘lmog‘i lozim.
Aynan shu yerda davlat boshqaruvining asosiy vazifasini ko‘rish mumkin,
yaʼni davlat boshqaruvi – O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va boshqa
qonunlarini ijro etishga xizmat qiladi.
Qonuniylikning yagonaligi prinsipi. Bu O‘zbekiston Respubli- kasi hududida
qonunlar bir xilda qo‘llanilishini, barcha fuqarolar- ning qonun oldida tengligini
anglatadi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 18-moddasiga binoan,
O‘zbekiston Respublikasida barcha fuqarolar bir xil huquq va erkinliklarga ega
bo‘lib, jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, eʼtiqodi, shax- siy va
ijtimoiy mavqeidan qatʼi nazar, qonun oldida tengdirlar.
Qonuniylik nazariyasi, avvalombor, huquqiy ongda shakllanadi va huquqiy
munosabatlarda qatnashadigan barcha shaxslarning qonun talablariga muvofiq
harakat qilishi va biron-bir g‘ayriqonuniy harakatni amalga oshirmaslik talabiga
bo‘ysunishni, shuningdek subʼektiv huquqlarning to‘liq ijro etilishini bildiradi.
Maʼlum- ki, qonuniylik huquq-tartibot bilan uzviy holda amalga oshirila- di. Huquq-
tartibot jamoat tartibining bir qismi bo‘lib, faqat huquqiy normalarning amalga
oshirilishi natijasida paydo bo‘ladi va kishilar o‘rtasidagi turli ijtimoiy
munosabatlarni huquqiy vositalar orqali tartibga soladi. Huquq-tartibot – jamiyatda
huquqiy tartibni saqlash uchun davlat organlari, jamoatchilik tomo- nidan huquqiy
normalarni hayotga tatbiq qilish faoliyatidir. Huquq-tartibot davlat tomonidan ishlab
chiqilgan normativ-huqu- qiy hujjatlar orqali tartibga solinib, hayotdagi mavjud
axloq, odob, anʼanalar muvofiqligi taʼminlanadi. Bundan tashqari davlat
faoliyatining asosiy yo‘nalishlaridan biri - qonunlarga og‘ishmay rioya qilishni
taʼminlashdir. Qonunlarga rioya etishning hamma uchun majburiyligi, uni buzishga
aslo yo‘l qo‘yib bo‘lmasligi huquq- tartibot va aholining huquqiy madaniyati, ongi
darajasini yuksal- tirish davlat huquq-tartibotni muhofaza etish funksiyasining maz-
munini tashkil etadi.
Davlat ushbu funksiyani amalga oshirish uchun quyidagi yo‘na- lishlarda
faoliyat ko‘rsatadi:
birinchidan, aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini shakllantirish;
ikkinchidan, qonunlar ijrosini taʼminlash va ular ustidan qatʼiy nazorat
o‘rnatish;
uchinchidan, fuqarolarni konstitutsiyaviy huquqlar va erkinlik- lar bilan
taʼminlaydigan qonunchilikni yaratish;
to‘rtinchidan, huquqni muhofaza qilish organlari tizimini shakllantirish;
beshinchidan, qonunchilik va huquq-tartibotni mustahkamlash.
Har qanday davlatning eng asosiy talabi - qonunlarni amalga oshirishga,
qonunchilikni taʼminlashga safarbar etilgan kishilar- ning qonunlarni aniq va
og‘ishmay ijro etishidir1.
Davlat boshqaruvida qonuniylik va intizomni taʼminlash usullari. Davlat
boshqaruvi faoliyati sohasida qonuniylik prin- sipining harakatda bo‘lishi tashkiliy-
huquqiy vositalar tizimi bilan taʼminlanadi. Yuridik xususiyatlari va mazmuni
jihatidan har xil bo‘lgan bunday vositalarning yig‘indisi – qonuniylikni taʼminlash
uslublarini tashkil etadi.
Qonuniylikni taʼminlash – bu:
birinchidan, davlat organlari va mansabdor shaxslar faoliyatida qonuniylik
talabidan chetga chiqishiga yo‘l qo‘ymaslik;
ikkinchidan, qonunbuzilishi holatlarini o‘z vaqtida aniqlash;
uchinchidan, aniqlangan qonunbuzilishi holatlarini bartaraf etish;
to‘rtinchidan, buzilgan huquq va qonuniy manfaatlarni qayta tiklash;
beshinchidan, qonunbuzilishiga yo‘l qo‘ygan shaxslarni javob- garlikka tortish;
oltinchidan, qonun buzilishlariga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida, maʼlum bir
chora-tadbirlarni amalga oshirish.
Aksariyat yuridik adabiyotlarda, davlat boshqaruvi jarayonida qonuniylik va
intizomni taʼminlashning asosiy uslubi sifatida kontrol va nazorat ko‘rsatib o‘tilgan.
Jumladan, D.M.Ovsyankoning fikricha, davlat organlari faoliyatida qo‘llaniladigan
turli huqu- qiy va tashkiliy shakl va uslublar, amaliy usullar – qonuniylikni
taʼminlash
uslublari
hisoblanadi
hamda
bu
kontrol
va
nazoratdir.
A.A.Karmolitskiyning fikricha esa, davlat boshqaruvida qonuniylik tashkiliy-
huquqiy vositalar orqali taʼminlanadi. Mazmuniga ko‘ra ular qonuniylik va
intizomni taʼminlash uslublarini, uning tizi- mini anglatadi. Qonuniylikni taʼminlash
jarayonida davlat organ- lari o‘z vakolatlari doirasida kontrolni hamda uning
ko‘rinishlari bo‘lgan nazorat va ijro etishni tekshirishni amalga oshiradilar.
A.A.Karmolitskiy boshqa huquqshunos olimlardan farqli ravishda, qonuniylik va
intizomni taʼminlashning uchinchi uslubini – ijro etishni tekshirishni ham kiritadi.
D.D.Sabriya, davlat boshqaruvida qonuniylikni taʼminlash uslublariga kontrol
(ijro etishni tekshirish) va nazorat bilan bir vaqtda shikoyat qilish huquqini kiritadi.
X.R.Alimov esa, davlat boshqaruvida qonuniylik va intizomni taʼminlashning
uslublari sifatida quyidagilarni ko‘rsatib o‘tadi:
• davlat organlari tomonidan amalga oshiriladigan kontrol va ijro etishni
tekshirish;
• prokuratura organlarining umumiy nazorati;
• sud organlarining faoliyati;
• maʼmuriy nazorat;
• jamoatchilik nazorati;
• davlat organlari va mansabdor shaxslarning qonunga zid hara- katlari va
qarorlari ustidan shikoyat qilish.
Demak, yuqoridagilarga asoslanadigan bo‘lsak, huquqshunos olim- lari davlat
boshqaruvida qonuniylik va intizomni taʼminlashning asosiy uslublari sifatida
kontrol, nazorat, tekshirish va shikoyat qilishni ko‘rsatib o‘tishadi.
Kontrol – qonuniylik va intizomni taʼminlash uslubi sifa- tida yoki davlat
organlarining funksiyasi, yaʼni boshqaruv faoliyati- ning turi sifatida namoyon
bo‘lishi mumkin. U ijtimoiy boshqaruv tizimida katta ahamiyatga ega bo‘lib, u
hokimiyat subʼektlarining mavjud holatlari to‘g‘risida, qarorlarning ijro etilganligi
haqida
maʼlumotlarni
olishda
xizmat
qiladi.
Kontrol
ijro
intizomini
mustahkamlashda, amalga oshirilgan ishni baholashda, maʼlum bir jarayonni
operativ tartibga solishda qo‘llaniladi.
Kontrol mazmuni quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
1)
kontrol ostiga olingan obʼektlar faoliyati ustidan kuzatish, ular
tomonidan qoidalar va ko‘rsatmalarning bajarilishi, mavjud holatlar to‘g‘risida
obʼektiv maʼlumotlar olish. Maʼlumotlar hisob va hisobot hujjatlarini o‘rganish,
tekshirish, invertarizatsiya, taf- tish, tushuntirishlar va boshqa shakllarda olinadi;
2)
to‘plangan axborotlarni baholash, yo‘nalishlarni belgilash, istiqboldagi
rejalarni ishlab chiqish;
3)
qonuniylik va intizomni buzish holatlarini, zararli oqibat- larni,
maqsadga nomuvofiq harakatlar va xarajatlarni bartaraf etish bo‘yicha maʼlum bir
choralarni ko‘rish, shuningdek, huquqbuzar- likni oldini olish maqsadida huquqqa
xilof faoliyatni to‘xtatish;
4)
huquqbuzarliklarning hisobini olib borish, ularni sodir etilishi sabablari
va sharoitlarini aniqlash;
5)
aybdor shaxslarni aniqlash, ularni javobgarlikka tortish. Kontrolni
amalga oshiruvchi organlar aybdor shaxsning javobgar- ligini o‘zlari hal etishlari
mumkin yoki bu masalani vakolatli davlat organi (mansabdor shaxs)lariga
kiritishlari mumkin.
Kontrol rahbarlik (boshqaruv) faoliyatining ajralmas elementi hisoblanadi. Shu
bilan birga, u rahbarlik darajasini oshirishni, uning to‘g‘riligi va samaradorligini
tekshirish vositasi ham hisoblanadi.
Kontrolni amalga oshirish jarayonida:
– kontrol ostiga olingan obʼektning holati tahlil qilinadi va unga baho beriladi;
– hal etilmay qolgan masalalar aniqlanadi;
– amaliy tajriba umumlashtiriladi va qo‘llaniladi;
– ijro etuvchilarga turli xildagi yordam beriladi.
Demak, kontrol davlat organlari oldiga qo‘yilgan vazifalar- ning bajarilishini,
ularning faoliyatida qonuniylik va intizom- ning taʼminlanishini belgilovchi asosiy
vositadir. Qonuniylik va intizomni taʼminlash jarayonida qonunbuzilishini
ogohlantirish va cheklashda uning o‘rni kattadir.
Kontrol davlat boshqaruvi jarayonida qo‘llaniladigan boshqa uslublardan
(nazorat, tekshirishdan) farq qilgan holda, quyidagi o‘ziga xos xususiyatlarga egadir:
– kontrolni amalga oshiruvchi organ (mansabdor shaxs) va kontrol ostiga
olingan obʼekt o‘rtasidagi aloqalarning vertikalligi, yaʼni bu munosabatlar
bo‘ysinuvga asoslanadi;
– kontrol qonuniylik va intizomni taʼminlash bilan bir vaqtda, maqsadga
muvofiqlikni aniqlash uchun ham qo‘llaniladi;
– kontrolni amalga oshiruvchi organ (mansabdor shaxs) obʼekt- ning qarorlarini
bevosita bekor qilish vakolatiga ega bo‘ladi;
– kontrolni amalga oshiruvchi organ (mansabdor shaxs) kontrol obʼektining
faoliyatida qonun buzilishiga yo‘l qo‘yilgan bo‘lsa, uni bartaraf etish, aybdorni
aniqlash va unga nisbatan taʼsir etish choralarini qo‘llash vakolatiga ega bo‘ladi.
Kontrol turli shakllarda amalga oshirilishi mumkin:
1)
hisobotlarni, maʼlumot va axborotlarni ko‘rib chiqish;
2)
kontrol ostiga olingan obʼektning harakatlarini kuzatish, ekspertiza,
tekshirish;
3)
maʼlum bir lavozim yoki mansabni egallovchi shaxslarning shaxsiy va
ishchanlik xususiyatlarini o‘rganish;
4)
kontrol ostiga olingan obʼektning faoliyatini muvofiqlash- tirish;
5)
shikoyatlarni ko‘rib chiqish va boshqalar.
Bundan tashqari, kontrolni olib borish vaqtiga qarab, u uchga bo‘linadi:
boshlang‘ich kontrol – faoliyat boshlanmasdan oldin amalga oshi- riladi. Unda
faoliyatni amalga oshirishga imkon beruvchi asoslar ko‘rib chiqiladi (masalan,
loyihalar, litsenziya). Boshlang‘ich kontrol
- qonun buzilishlarini ogohlantiruvchi vosita hisoblanadi;
joriy kontrol – faoliyat bevosita amalga oshirilayotgan vaqt- da, faoliyatning
o‘rnatilgan yoki tasdiqlangan tartibiga rioya eti- lishi ustidan olib boriladi. Joriy
kontrol vaqtida aniqlangan kamchiliklar (qonun buzilishlari), faoliyat olib borilishi
bilan bir vaqtda, bartaraf etiladi, aybdor shaxslar javobgarlikka torti- ladi. Joriy
kontrol – bu faoliyatga operativ taʼsir etish hisobla- nib, qonun buzilishlarini oldini
olish va sodir etilayotganlarini to‘xtatishga qaratilgan;
davomiy kontrol – maʼlum bir davrda amalga oshirilgan faoliyat ustidan olib
boriladi. Davomiy kontrol orqali faoliyatga umumiy baho beriladi, uning natijalari
aniqlanadi, yakuniy xulo- salar ishlab chiqiladi va hokazolar.
Shuni ham alohida taʼkidlab o‘tish lozimki, O‘zbekiston Respub- likasi
qonunchiligida kontrol tushunchasi berilmagan. Yuridik adabiyotlarda, kontrol va
nazorat tushunchalari farqlanadi. Jumla- dan, D.N.Baxrax fikricha, kontrol hajmidan
kelib chiqqan holda, agar faoliyatning qonuniyligi va maqsadga muvofiqligi
tekshirila- yotgan bo‘lsa, bu – kontrol, agar faoliyatning qonuniyligi tekshiri-
layotgan bo‘lsa, bu – nazoratdir. Nazorat qisqartirilgan kontroldir. Nazorat – maxsus
vakolatli davlat organlari tomonidan o‘ziga bo‘y- sinmagan obʼekt faoliyatida
qonuniylik va intizomni taʼminlash maqsadida amalga oshiriladigan boshqaruv
faoliyatining bir turidir. Nazorat olib borish jarayonida nazorat ostiga olingan
obʼektning faoliyatiga faqatgina qonuniylik nuqtai nazaridan baho beriladi.
Nazoratni amalga oshirish vaqtida nazorat ostiga olingan obʼekt- ning maʼmuriy-
xo‘jalik faoliyatiga aralashishga yo‘l qo‘yilmaydi.
Nazorat maxsus davlat nazorati organlari tomonidan yoki prokuratura organlari
tomonidan amalga oshiriladi. Nazorat jarayonida
aniqlangan kamchiliklar, qonun buzilishlari bevosita hal qilin- maydi yoki
aybdor shaxslar bevosita javobgarlikka tortilmaydi. Nazorat vaqtida aniqlangan
kamchiliklar, qonun buzilishlari to‘g‘ri- sida nazorat olib borilgan organ (tashkilot)
bo‘ysingan yuqori organga yoki tegishli davlat organlariga (masalan, sud,
prokuratura organlariga) murojaat qilish mumkin.
Davlat nazorati, ko‘pgina yuridik adabiyotlarda, ikkiga bo‘lin- gan: prokuror
nazorati va maʼmuriy nazorat.
Davlat boshqaruvi jarayonida qonuniylik va intizomni taʼmin- lashda maʼmuriy
nazorat davlat organlari faoliyatining alohida turi bo‘lib, ijro hokimiyatining maxsus
vakolatli davlat organlari va ularning mansabdor shaxslari tomonidan amalga
oshiriladi. Maʼmuriy nazorat davlat organlari, mansabdor shaxslar, davlat va
nodavlat korxona, muassasa va tashkilotlari, shuningdek, fuqarolar tomonidan
umummajburiy qoidalarga qatʼiy rioya yetishlari ustidan olib boriladigan davlat
nazoratidir.
Maʼmuriy nazorat davlatning boshqa nazorat turlaridan quyi- dagi jihatlari
bilan farqlanadi:
birinchidan, nazorat olib borilayotgan obʼekt faoliyatidagi qonuniylikka rioya
etilishi bilan bog‘liqdir;
ikkinchidan, nazoratni olib boruvchi davlat organi bilan nazorat ostiga olingan
o‘rtasida tashkiliy jihatdan bo‘ysinuvning bo‘lishi shart emas;
uchinchidan, uni amalga oshiruvchi davlat organlari doirasi keng- roqdir;
to‘rtinchidan, turli tashkiliy va huquqiy shakllarda amalga oshiriladi;
beshinchidan, nazoratni olib borishning maxsus uslublariga ega;
Davlat boshqaruvida qonuniylik va intizomni taʼminlashda jamoat nazoratining
tutgan o‘rni kattadir. O‘zbekiston Respublikasining 2013 yil 22 aprelda
qabul qilingan «Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari to‘g‘risida”gi
qonunning 11-moddasiga binoan, Shaharcha, qishloq, ovul va shahardagi mahalla
fuqarolar yig‘ini – tegishli hududda qonunlar va boshqa qonun hujjatlarining ijro
etilishi, shu jumladan, tadbirkorlik faoliyati subʼektlarining huquqlari va qonuniy
manfaatlariga rioya etilishi, kommunal xiz- mat ko‘rsatish tashkilotlari tomonidan
kommunal xizmatlar ko‘rsa- tish sifati, imoratlar qurish hamda hovlilar va uylar
atrofidagi hududlarni saqlash qoidalariga rioya etilishi, yerlardan foydalanish va
ularni muhofaza etish ustidan jamoatchilik nazoratini amalga oshiradilar.
O‘zbekiston Respublikasi huquqiy demokratik davlat va fuqaro- lik jamiyati
qurish yo‘lini tanlagan ekan, albatta, bu jarayonda davlat va jamiyat ishlarini
boshqarishda, qonuniylik va huquq tartibotni taʼminlashda fuqarolar ishtiroki keng
taʼminlanishi lozim. Bu jarayonda fuqarolar tomonidan amalga oshiriladigan
jamoatchilik nazoratini yanada takomillashtirish lozim bo‘ladi. Jamoatchilik
nazoratini kengaytirish davlat organlari va mansab- dor shaxslarning fuqarolar va
jamiyat oldidagi masʼuliyatini yanada oshiradi, ularning qonun asosida hamda
qonun doirasida harakatla- nishini mustahkamlaydi.
O‘zbekiston Respublikasida davlat boshqaruvi jarayonida qonu- niylik va
intizomni taʼminlashda – jismoniy va yuridik shaxslar- ning shikoyat qilish huquqi
ham katta ahamiyatga egadir. Amaldagi qonunchilikka binoan, jismoniy va yuridik
shaxslar davlat organ- lari va mansabdor shaxslarning qonunga zid xatti-harakatlari
va qarorlari ustidan shikoyat qilish huquqiga egadir.
Davlat boshqaruvida intizomni taʼminlash usullariga quyidagilarni kiritish
mumkin:
tushuntirish;
ishontirish;
tarbiyalash;
tekshirish;
ogohlantirish;
rag‘batlantirish; intizo- miy javobgarlikka tortish.
• Davlat boshqaruvida qonuniylikni taʼminlash nima?
Davlat boshqaruvida qonuniylik deganda davlat organlari (mansabdor
shaxslar) faoliyatining O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va amaldagi
qonunlari asosida tashkil etilishi va amalga oshirilishi tushuniladi.
!
Qonuniylikni taʼminlash – bu:
birinchidan, davlat organlari va mansabdor shaxslar faoliyatida qonuniylik
talabidan chetga chiqishiga yo‘l qo‘ymaslik;
ikkinchidan, qonun buzilishi holatlarini o‘z vaqtida aniqlash;
uchinchidan, aniqlangan qonun buzilishi holatlarini bartaraf etish;
to‘rtinchidan, buzilgan huquq va qonuniy manfaatlarni qayta tiklash;
beshinchidan, qonun buzilishiga yo‘l qo‘ygan shaxslarni javobgarlikka
tortish;
oltinchidan, qonun buzilishlariga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida, maʼlum bir
chora-tadbirlarni amalga oshirish.
Qonuniylik – bu davlat organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari va fuqarolar
tomonidan qonunlarga va ularga asoslangan boshqa huquqiy aktlarga qatʼiy rioya qilishdir.