Ona tili, o’qish, matematika darslarida о‘quvchilar bilimidagi bo‘shliqlarni to‘ldirish
Yuklangan vaqt
2024-03-08
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
825,0 KB
Metodik tavsiya
Ona tili, o’qish, matematika
darslarida о‘quvchilar
bilimidagi bo‘shliqlarni
to‘ldirish yuzasidan metodik
tavsiya
Mavzu: Ona tili, o’qish, matematika darslarida
о‘quvchilar bilimidagi bo‘shliqlarni to‘ldirish
yuzasidan metodik tavsiya.
maqsadi:
o‘quvchilar
egallagan
bilim,
ko‘nikma
va
malakalarda
aniqlangan
bo‘shliqlarni
to‘ldirish,
dars
mashg‘uloti
jarayonida yuzaga kelayotgan muammolarni
hal
qilish,
o’quvchilar
o’rtasida
o’zaro
yordam, tengdoshlari fikrini hurmat qilishga
o’rgatish.
vazifasi:
oraliq
nazoratlar
yakunida
aniqlangan
bo’shliqlarni
bartaraf
etish,
keyingi oraliq nazorat ishlarida bo’shliqlarni
kamaytirish.
Tavsiyani
amaliyotda
qo‘llashga
oid
vositalar:
innovatsion texnologiyalar, test
topshiriqlari, amaliy ko’rsatmalar.
Tavsiyadan kutilayotgan
natijalar:
O`qituvchi:
O’quvchilar
bilimidagi
bo’shliqni yo’qotish, faol o’quvchilar sonini
ko’paytirish va dars samaradorligini oshirish.
O`quvchi:
o’zlashtira olmagan bilimlarini
o’rganish,
faol
o’quvchilar
yordamidan
foydalanish,
takrorlash
bilimning
onasi
ekanligini chuqur his qilish.
O’quvchilar
bilimidagi
bo’shliqlarni
aniqlashga katta e`tibor berish
O’quvchida bo’shliq bo’lish
sabablari 2 xil:
1) ichki sabab:
– o’quvchining axloqi, oiladagi mehnat tarbiyasidagi
kamchiliklari, ruhiy rivojlanishdagi kamchiliklar (ichki
qiziqish, irodasizlik), biologik rivojlanishdagi kamchiliklar;
2) tashqi sabab:
– maktab ta`siridagi (o’qitishdagi individual, o’qituvchilar,
o’quvchilar)
– maktabdan tashqaridagi muhitning ta`siridagi kamchilik
(oila, sinf, tengdoshlari, turar-joy va kattalar)
Sabablarni o’rganib olganimdan so’ng o’quvchi oilasi bilan
hamkorlikda ish olib borish. Sinfda har bir o’quvchining
xarakter-xususiyatini e`tiborga olgan holda muomila qilish,
sinfda o’zaro hurmat, do’stlik, ahil jamoani tarkib toptirish.
BO’SH O’ZLASHTIRUVCHI O’QUVCHILAR
QANDAY PAYDO BO’LADI?
Xatolar ustida ishlashni uyga vazifa qilib berilmasligi;
Uy vazifasini individuallashtirib berilmasa;
O’zlashtirish
zarur
bo’lgan
ma`lumot
(bilim)
takrorlanmasa;
Darsga
javob
berish
uchun
mustaqil
fikr
tuzishni
o’rgatilmasa;
Mustaqil ishlashga e`tibor berilmasa;
Kuchli
bilimga
ega
bo’lgan
o’quvchilarga
murakkab
topshiriqlar berilmasa;
Har chorak yakunida har bir fandan test sinovini o’tkazish.
O’tkazilgan test savollaridan
namunalar:
Ona tili fanidan:
Tutuq belgisi to’g’ri qo’yilgan so’z qatorini toping?
a) ra`sm, Bar`no
b) Ma`ruf, Jur`at
d) Sana`t, qala`
e) mash`al, qati`y
To’g’ri yozilgan so’z qatorini toping?
a) xandalak, xo’roz
b) xokandoz, ho’tik
d) paxta, handalak
e) pahta, tahta
Bo’g’in ko’chirish qoidasi noto’g’ri amalga oshirilgan qatorni toping?
a) si-ngil, ko’-ngil
b) tar-vuz, yash-nar
d) ko’n-gil, den-giz
e) ko’ng-lim, ba-hor
O’qish fanidan:
“Vatanjonim, vatanim” she`ri muallifi kim?
a) Abdulla Oripov
b) Normurod Narzullayev
d) Anvar Obidjon
e) Po’lat Mo’min
“Shu Vatan menikidir
Yuksalguvchi samoga.
Tanitgayman men endi
Yurtim nomin dunyoga”. Ushbu misralar kimning,
qaysi she`ridan olingan?
a) N.Narzullayev “Ozod vatan–obod vatan”
b) M.Qodir “Biz – Vatanning ertasi”
d) M.A`zam “Bolajon hayajoni”
e) P.Mo’min “Vatanjonim, vatanim”
“Oltin kuz” she`ri muallifi kim?
a) Abdulla Oripov
b) Tursunboy Adashboyev
d) Anvar Obidjon
e) Po’lat Mo’min
Matematika fanidan:
Ko’paytirish hadlari berilgan qatorni toping?
a) ko’paytuvchi, ko’paytuvchi, bo’linma
b) ko’paytuvchi, ko’paytuvchi, yig`indi
d) ko’paytuvchi, ko’paytuvchi, ko’paytma
e) bo’linuvchi, bo’luvchi, bo’linma
Kartoshka – 28 kg
Sabzi - ?, 6 kg ortiq
Hammasi bo’lib - ? kg
a) 34 kg
b) 22 kg
d) 62 kg
e) 56 kg
Birinchi hunarmand 19 ta beshik, ikkinchi
hunarmand undan 6 ta ko’p beshik yasadi. Ikkala
hunarmand nechta beshik yasashgan?
a) 25 ta
b) 13 ta
d) 46 ta
e) 44 ta
№
Mavzular
Soati
Muddati
Bajarilishi
Ona tili
1
Tutuq belgili so’zlarni yozish
2
2
X va H tovushli so’zlarning yozilishi
1
3
Bo’g’in ko’chirish
1
4
Bo’g’in ko’chirib bo’lmaydigan so’zlar
1
5
Talaffuzda tushib qoladigan undoshlar
1
6
Ketma-ket kelgan undoshlar
1
O’qish
1
Vatanjonim, vatanim she`ri muallifi Po’lat Mo’min haqida
ma`lumot berish
1
2
Bolajon hayajoni. M.A`zam
1
3
O’zbekistonim. A.Obidjon
1
4
Sayoq bola. Rauf Tolib
1
5
Se`rim senga, Vatanim. Q.Muhammadiy
1
6
Oltin kuz. T.Adashboyev
1
Matematika
1
Ko’pburchak perimetri
1
2
To’g’ri to’rtburchak tomonlarining xossalari
1
3
Shakllarni harflar bilan belgilash
1
4
Ko’paytirish hadlari
1
5
Ikki amalli masalalar tuzishga o’rgatish
1
6
Ikki amalli masalalarni qisqa shartini tuzishni o’rgatish
1
Bartaraf
etish
jarayonida
faol
o’quvchilarni
past
o’zlashtiruvchi
o’quvchilarga biriktirib qo’yish lozim. Bunda bola tilini bola yaxshi
bilganidek o’z o’rtog’i fikrini tengdoshi yaxshiroq tushunadi. O’qituvchi
o’quvchi bilan yakka holda ko’proq ishlanadi. Aniqlangan bo’shliqlarni
tezlikda yakunlab olinmasa, 3-chorakda bo’shliqlar paydo bo’lishiga olib
keladi.
Masalan, ona tilidan bo’shliq belgilangan mavzular uchun ko’rsatmali va
ko’rgazmali slaydlar tayyorlash lozim: 1-dars uchun:
Ma`suma Ra`no Ma`ruf Ma`rifat Sur`at A`zam Ma`sud
Jur`at 2-dars
uchun: Xo’roz, xo’tik, xokandoz, xo’randa rasmlari qo’yiladi. So’zlarni top
o’yini o’ynatish.
3-dars uchun: Fantomimo o’yinini o’ynatish. O’quvchi harakatni ko’rsatadi
o’quvchilar uni bo’g’inga bo’lib yozadilar.
4-dars uchun: «Оila» haqidagi rasmlar ilib qo’yiladi. Rasmlardan bo’g’inga
ko’chirilmaydigan so’zlarni topib aytadilar. Masalan, ota, ona, aka, uka.
Qoidani yod oldiriladi.
5-dars uchun: talaffuzda tushib qoladigan undoshlar ishtirok etgan narsalar
rasmlari ko’rsatiladi va o’quvchilar to’g’ri talaffuz qilishlari nazorat
qilinadi. Masalan, Samarqand, go’sht, dasght, g’isht, Toshkent.
6-dars uchun: “So’z top” o’yini orqali o’quvchilarga tovushlar ishtirokida
so’zlar toptiriladi. Masalan: L – alla, malla, salla, kalla, yalla. T – chittak,
katta, shartta.
S – hassa, massa, kassa.
O’qish fanidan bo’shliqlarni to’ldirishda qo’shimcha adabiyotlardan
foydalaniladi. Masalan, Gulxan, G’uncha, Bilimdon, Donovord
jurnallaridan foydalanish lozim.
1-dars uchun: Po’lat Mo’minning rasmi, uning yozgan she`riy
to’plamlaridan ayrimlarini ko’rsatish lozim. O’zbekiston xalq shoiri
Po’lat
Mo’min
1922-yilda
tavallud
topgan.
Uning
“Sayrang
qushlar”, “Bolalarning baxti kulgan”, “Eson va Omon”, “Bir yuz bir
oltin qo’l” she`riy to’plami mavjud.
O’qish
darslaridagi
bo’shliqlarni
to’ldirishda
O’zbekiston
Respublikamiz mustaqillik yillarida erishgan yutuqlari tasvirlangan
videoroliklardan, Prezidentlariimizning asaridan keng foydalanish.
Matemetika fanidan aniqlangan bo’shliqlarni to’ldirishda geometrik
shakllarni o’quvchilarni qo’llarida ushlab, amaliy tahlil qilishlariga,
to’rt
amal
had
nomlarini
puxta
o’zlashtirib,
ular
o’rtasidagi
munosabatlarni to’g’ri qo’yishga katta e`tibor berish.
Ikki amalli masalalarni ishlashda va qisqa shartini tuzishda o’quvchi
o’zi yashab turgan muhitdan, oilasidan, sinf xonasidan misollar
olishiga katta e`tibor berish lozim.
bo’shliqlar bilan ishlash jarayonida o’quvchilar
bilan ko’proq yakka tartibda munosobatda
bo’lISH. Ayniqsa, faol o’quvchilar yordamidan
keng foydalanISH. Yangi videoroliklardan
foydalanISH, o’yinlar, animatsiyalar o’ylab
topib, mashg’ulotlarda foydalanISH
NATIJASIDA O’QUVCHILARDA
ANIQLANGAN BO’SHLIQLAR BARTARAF
ETILADI.