ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR, UCHRASHUVLAR, ERTALIKLARNI TASHKIL ETISH ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN UCHRASHUVLARNI TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR TASHKIL ETISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

525,9 KB


ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR,
UCHRASHUVLAR, ERTALIKLARNI TASHKIL ETISH ONA TILI VA
O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN UCHRASHUVLARNI TASHKIL
ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR
TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN
UCHRASHUVLARNI TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH
SAVODXONLIGI FANIDAN ERTALIKLARNI TASHKIL ETISH.
Reja:
1. Umumiy  oʻrta  taʼlim  maktabi  oʻquv  tarbiyaviy  ishining  tarkibiy  qismi,
oʻquvchilarning boʻsh vaqtini tashkil etish shakllari.
2.  Sinfdan tashqari ishlarning asosiy shakllari.
3. Ona tili va o‘qish savodxonligi fanidan uchrashuvlar
Adabiy kechalar oʻtkazish, ekskursiyalar, fan olimpiadalari, turli bayram va
tadbirlar, koʻrik tanlovlar, toʻgaraklar tashkil etish, shoir va yozuvchilar bilan
uchrashuvlar.
Bevosita maktabning oʻzida darsdan tashqari oʻtiladigan mashgʻulotlar sinfdan
tashqari  ishlar deb  ataladi.  Bevosita  maktabdan  tashqarida  tashkil  etiladigan
tadbirlar esa  maktabdan tashqari tadbirlar deyiladi. Demak, bundan bilishimiz
mumkinki, darslardan tashqarida mashgʻulotlar olib borilishi oʻquvchilarning bilim
saviyasini oshirishda dasturilamal boʻlib xizmat qiladi. Qolaversa, sinfdan tashqari
ishlarning  ahamiyatini  biz  oʻquvchilarning  boʻsh  vaqtlarini  mazmunli  tashkil
etishda koʻrishimiz mumkin, ya’nikim har bir tashkil qilingan sinfdan tashqari
ishlarda oʻquvchilar qoʻshimcha bilimga va malakaga ega boʻladilar. Yuqorida
aytilganidek, sinfdan tashqari ishlar turlarga boʻlingan holda turli fanlardan va
sinflardan turli shakllarda olib borilishi mumkin.
Logotip
ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR, UCHRASHUVLAR, ERTALIKLARNI TASHKIL ETISH ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN UCHRASHUVLARNI TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN UCHRASHUVLARNI TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN ERTALIKLARNI TASHKIL ETISH. Reja: 1. Umumiy oʻrta taʼlim maktabi oʻquv tarbiyaviy ishining tarkibiy qismi, oʻquvchilarning boʻsh vaqtini tashkil etish shakllari. 2. Sinfdan tashqari ishlarning asosiy shakllari. 3. Ona tili va o‘qish savodxonligi fanidan uchrashuvlar Adabiy kechalar oʻtkazish, ekskursiyalar, fan olimpiadalari, turli bayram va tadbirlar, koʻrik tanlovlar, toʻgaraklar tashkil etish, shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar. Bevosita maktabning oʻzida darsdan tashqari oʻtiladigan mashgʻulotlar sinfdan tashqari ishlar deb ataladi. Bevosita maktabdan tashqarida tashkil etiladigan tadbirlar esa maktabdan tashqari tadbirlar deyiladi. Demak, bundan bilishimiz mumkinki, darslardan tashqarida mashgʻulotlar olib borilishi oʻquvchilarning bilim saviyasini oshirishda dasturilamal boʻlib xizmat qiladi. Qolaversa, sinfdan tashqari ishlarning ahamiyatini biz oʻquvchilarning boʻsh vaqtlarini mazmunli tashkil etishda koʻrishimiz mumkin, ya’nikim har bir tashkil qilingan sinfdan tashqari ishlarda oʻquvchilar qoʻshimcha bilimga va malakaga ega boʻladilar. Yuqorida aytilganidek, sinfdan tashqari ishlar turlarga boʻlingan holda turli fanlardan va sinflardan turli shakllarda olib borilishi mumkin.
Sinfdan  tashqari  ishlarning  turlariga  toʻxtalib  oʻtadigan  boʻlsak,  adabiy
kechalar har bir fandan oʻtkazilishi mumkin. Koʻpincha bunda yuqori sinflarda fan
oyliklar  doirasida  oʻtkaziladi.  Ona  tili  va  adabiyotdan  esa  Alisher  Navoiyga
bagʻishlangan,  Zahiriddin  Muhammad  Boburga  atab  tashkillashtirilgan  adabiy
kechalarni kiritsak boʻladi.
Bayram  va  tadbirlarga  esa  har  bir  mavsumdagi  mavsumiy  tadbirlarni
kiritishimiz mumkin. Bayramlar va tadbirlar ssenariylar asosida tashkil etiladi.
Ekskursiyalarda  turli  xil  muzeylar  va  metro  bekatlari  boʻylab  sayohatni
kiritishimiz mumkin ekan. Shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar jonli muloqot
tarzida tashkil qilinib, bunda oʻquvchilarga tanish boʻlgan shoir va yozuvchilar
taklif etish maqsadga muvofiq boʻladi. Mehmon bolalar adabiyoti vakili boʻlishi
lozim.
Sinfdan tashqari ishlar oʻquvchilarni barkamol shaxs sifatida shakllantirish va
ularni hayotga tayyorlashda keng imkoniyatlar yaratadi. Sinfdan tashqari ishlariga
oʻquvchilar bilan oʻtkaziladigan va ularga tarbiya hamda bilim berishga qaratilgan
turli xil mashgʻulotlar tizimi kiradi. Bunday mashgʻulotlar pedagogik jamoa, sinf
rahbari,  yoshlar  tashkilotlari  rahbarligi  va  bolalarning  oʻz-oʻzini  boshqarish
tashkilotlari  tomonidan  darsdan  tashqari  vaqtda  uyushtiriladi.  Oʻquvchilarning
sinfdan tashqari ishlarini tashkil etishda oʻquvchilar saroylari, yosh texniklar, yosh
tabiatshunoslar, yosh sayyoxlar klubi va maktabdan tashqari boshqa muassasalar
katta yordam beradi. 
Sinfdan tashqari ishlarning asosiy shakllari sifatida ommaviy ishlar (maktab
klublaridagi  tadbirlar,  kecha,  munozara  va  tanlovlar  oʻtkazish,  viktorina  va
koʻrgazmalar uyushtirish, tabiat qoʻyniga, maktab va muzeylarga ekskursiyalarga
chiqish),  toʻgarak  ishlari  (oʻquvchilarning  turli  toʻgaraklar,  sport  seksiyalari,
ansambllardagi  qatnashishlari), mustaqil  ishlar  (oʻquvchilarning sinfdan tashqari
oʻqishi, kolleksiya toʻplashi, texnika, musiqa, tasviriy sanʼat, chizmachilik va sh.k.
bilan  mustaqil  shugʻullanishi)ni  koʻrsatish  mumkin.Sinfdan  tashqarida,  ammo
maktab  territoriyasida  o’quvchilar  bilan  birgalikda  amalga  oshiriladigan  ishlar
sinfdan tashqari ishlar deb aytiladi. O’qituvchilarning deyarli hamma qismi sinfdan
tashqari ishlarga jalb etiladi va undan o’quvchini har tomonlama rivojlantirishning
muhim vositasi sifatida foydalanadi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar o’ziga xos
Logotip
Sinfdan tashqari ishlarning turlariga toʻxtalib oʻtadigan boʻlsak, adabiy kechalar har bir fandan oʻtkazilishi mumkin. Koʻpincha bunda yuqori sinflarda fan oyliklar doirasida oʻtkaziladi. Ona tili va adabiyotdan esa Alisher Navoiyga bagʻishlangan, Zahiriddin Muhammad Boburga atab tashkillashtirilgan adabiy kechalarni kiritsak boʻladi. Bayram va tadbirlarga esa har bir mavsumdagi mavsumiy tadbirlarni kiritishimiz mumkin. Bayramlar va tadbirlar ssenariylar asosida tashkil etiladi. Ekskursiyalarda turli xil muzeylar va metro bekatlari boʻylab sayohatni kiritishimiz mumkin ekan. Shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar jonli muloqot tarzida tashkil qilinib, bunda oʻquvchilarga tanish boʻlgan shoir va yozuvchilar taklif etish maqsadga muvofiq boʻladi. Mehmon bolalar adabiyoti vakili boʻlishi lozim. Sinfdan tashqari ishlar oʻquvchilarni barkamol shaxs sifatida shakllantirish va ularni hayotga tayyorlashda keng imkoniyatlar yaratadi. Sinfdan tashqari ishlariga oʻquvchilar bilan oʻtkaziladigan va ularga tarbiya hamda bilim berishga qaratilgan turli xil mashgʻulotlar tizimi kiradi. Bunday mashgʻulotlar pedagogik jamoa, sinf rahbari, yoshlar tashkilotlari rahbarligi va bolalarning oʻz-oʻzini boshqarish tashkilotlari tomonidan darsdan tashqari vaqtda uyushtiriladi. Oʻquvchilarning sinfdan tashqari ishlarini tashkil etishda oʻquvchilar saroylari, yosh texniklar, yosh tabiatshunoslar, yosh sayyoxlar klubi va maktabdan tashqari boshqa muassasalar katta yordam beradi. Sinfdan tashqari ishlarning asosiy shakllari sifatida ommaviy ishlar (maktab klublaridagi tadbirlar, kecha, munozara va tanlovlar oʻtkazish, viktorina va koʻrgazmalar uyushtirish, tabiat qoʻyniga, maktab va muzeylarga ekskursiyalarga chiqish), toʻgarak ishlari (oʻquvchilarning turli toʻgaraklar, sport seksiyalari, ansambllardagi qatnashishlari), mustaqil ishlar (oʻquvchilarning sinfdan tashqari oʻqishi, kolleksiya toʻplashi, texnika, musiqa, tasviriy sanʼat, chizmachilik va sh.k. bilan mustaqil shugʻullanishi)ni koʻrsatish mumkin.Sinfdan tashqarida, ammo maktab territoriyasida o’quvchilar bilan birgalikda amalga oshiriladigan ishlar sinfdan tashqari ishlar deb aytiladi. O’qituvchilarning deyarli hamma qismi sinfdan tashqari ishlarga jalb etiladi va undan o’quvchini har tomonlama rivojlantirishning muhim vositasi sifatida foydalanadi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar o’ziga xos
xususiyatlari bilan mashg’ulotlardan farq qiladi. Bu ish ixtiyoriy xarakterga ega
bo’lib, o’quvchilar o’z qiziqishlariga va layoqatlariga qarab turli xil to’garaklarga
qatnashadilar, darsdan tashqari vaqtda o’tkaziladigan oilaviy va individual ishlarga
ham  o’z  istaklari  bilan  ishtirok  etadilar.  Sinfdan  tashqari  ishlarning  turlari  va
shakllari xilma-xil bo’lib, har bir maktab bu ishga istesnosiz, hamma o’quvchilarni
tortishi talab etiladi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning mazmuni va formasi
asosan  o’quvchilarning  qiziqishlariga,  talablariga  hamda  ularning  shaxsiy
xohishlariga va mahalliy sharoitlariga bog’liq holda amalga oshiriladi. O’zbekiston
xalq ta’limi vazirligining 1994 yilda chiqargan “Sinfdan va maktabdan tashqari
tarbiyaviy ishlar konsepsiyalari”da ko’rsatib o’tilgan talablarga muvofiq tarbiyaviy
ishlarni  tashkil  etishda  ayniqsa,  o’quvchilarga  mustaqillik  berish  alohida
ta’kidlangan. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning asosiy vazifasidan biri -
o’quvchilar hayotini zavqli, sermazmun va madaniy qilish, ularni jamoa bo’lib
yashashga va ishlashga o’rgatishdan iborat.Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning
shakllari: a) og’zaki ish usullari (siyosiy axborotlar, majlislar, sborlar, ma’ruzalar,
dokladlar, munozaralar, uchrashuvlar, savoljavob kechalari, bahslar va x.o.); b)
amaliy  ish  usullari:  kultpoxodlar,  ekskursiyalar,  spartakiadalar,  olimpiadalar,
konkurslar va o’quvchilar faollari bilan olib boriladigan ishlar, yashil patrullar,
texnika ijodi, yosh texniklar to’garaklari, shanbaliklar va boshqalar; v) ko’rgazmali
ish usullari: maktab muzeylari, urush va mehnat qahramonlari galereyasi, badiiy ijod
vositalari,  tashkiliy  stendlar  va  boshqalar.  Sinfdan  tashqari  ishlarning  quyidagi
turlari bo’lib, ular quyidagilarga bo’linadi: 
-Ommaviy ishlar-o’quvchilar orasida olib boriladigan siyosiy- oqartuv ishlari
bilan  bog’liq  bo’lgan,  ichki  va  tashqi  siyosatning  aktual  masalalari,  siyosiy
axborotlar, suhbatlar, dokladlar, ma’ruzalar: (1-sentyabr, 8-mart, 9-may, 1-oktyabr,
21- mart va boshqalarga) bag’ishlangan adabiy-badiiy yig’ilishlar. 
-Madaniy-ommaviy tadbirlar: –adabiy kechalar, spektakllar, badiiy havaskorlik
kechalari, o’tkir zehnlilar tortishuvlari va boshqalar.
-Guruxiy ishlar: Bunda o’qituvchi sinfdan tashqari o’quvchilarning ma’lum bir
guruxi bilan tarbiyaviy ishlar va tadbirlarni o’tkazishi mumkin. 
-Individual ishlar: bunda o’qituvchi  yoki tarbiyachi o’quvchining individual
yosh xususiyatlariga qarab ish tutadi. Masalan: tortinchoq, passiv o’quvchilar har bir
Logotip
xususiyatlari bilan mashg’ulotlardan farq qiladi. Bu ish ixtiyoriy xarakterga ega bo’lib, o’quvchilar o’z qiziqishlariga va layoqatlariga qarab turli xil to’garaklarga qatnashadilar, darsdan tashqari vaqtda o’tkaziladigan oilaviy va individual ishlarga ham o’z istaklari bilan ishtirok etadilar. Sinfdan tashqari ishlarning turlari va shakllari xilma-xil bo’lib, har bir maktab bu ishga istesnosiz, hamma o’quvchilarni tortishi talab etiladi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning mazmuni va formasi asosan o’quvchilarning qiziqishlariga, talablariga hamda ularning shaxsiy xohishlariga va mahalliy sharoitlariga bog’liq holda amalga oshiriladi. O’zbekiston xalq ta’limi vazirligining 1994 yilda chiqargan “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar konsepsiyalari”da ko’rsatib o’tilgan talablarga muvofiq tarbiyaviy ishlarni tashkil etishda ayniqsa, o’quvchilarga mustaqillik berish alohida ta’kidlangan. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning asosiy vazifasidan biri - o’quvchilar hayotini zavqli, sermazmun va madaniy qilish, ularni jamoa bo’lib yashashga va ishlashga o’rgatishdan iborat.Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning shakllari: a) og’zaki ish usullari (siyosiy axborotlar, majlislar, sborlar, ma’ruzalar, dokladlar, munozaralar, uchrashuvlar, savoljavob kechalari, bahslar va x.o.); b) amaliy ish usullari: kultpoxodlar, ekskursiyalar, spartakiadalar, olimpiadalar, konkurslar va o’quvchilar faollari bilan olib boriladigan ishlar, yashil patrullar, texnika ijodi, yosh texniklar to’garaklari, shanbaliklar va boshqalar; v) ko’rgazmali ish usullari: maktab muzeylari, urush va mehnat qahramonlari galereyasi, badiiy ijod vositalari, tashkiliy stendlar va boshqalar. Sinfdan tashqari ishlarning quyidagi turlari bo’lib, ular quyidagilarga bo’linadi: -Ommaviy ishlar-o’quvchilar orasida olib boriladigan siyosiy- oqartuv ishlari bilan bog’liq bo’lgan, ichki va tashqi siyosatning aktual masalalari, siyosiy axborotlar, suhbatlar, dokladlar, ma’ruzalar: (1-sentyabr, 8-mart, 9-may, 1-oktyabr, 21- mart va boshqalarga) bag’ishlangan adabiy-badiiy yig’ilishlar. -Madaniy-ommaviy tadbirlar: –adabiy kechalar, spektakllar, badiiy havaskorlik kechalari, o’tkir zehnlilar tortishuvlari va boshqalar. -Guruxiy ishlar: Bunda o’qituvchi sinfdan tashqari o’quvchilarning ma’lum bir guruxi bilan tarbiyaviy ishlar va tadbirlarni o’tkazishi mumkin. -Individual ishlar: bunda o’qituvchi yoki tarbiyachi o’quvchining individual yosh xususiyatlariga qarab ish tutadi. Masalan: tortinchoq, passiv o’quvchilar har bir
sinfda ham uchraydi. 
Sinfdan, maktabdan tashqari ishlarda quyidagi tarbiyaviy tadbirlar muhim o’rinni
egallaydi: a) siyosiy axborotlar; b) o’quvchilarning ishlab chiqarish ilg’orlari, atoqli
kishilar  bilan  uchrashuvlari;  v)  fan  to’garaklari;  g)  klublar,  o’lkani  o’rganish
to’garaklari,  maxsus  to’garaklar  jismoniy,  madaniy  sport  to’garaklari,  maktab
mashg’uloti, sinfdan tashqari kitobxonlik va boshqalar. Sinfdan tashqari ishlarning
maqsadi – ona tili darslarida olgan bilim, ko’nikma va malakalarini takomillashtirish,
ona tilining fonetika, grammatika, morfemika, sintaksiz, so’z birikmasi, so’z, gap kabi
tushunchalari  bilan yaqindan tanishish,  muntazam  ravishda  ona tiliga muhabbatni
uyg’otish va uni amalda to’g’ri qo’llay oladigan ongli komil insonni tarbiyalashdir.
Sinfdan tashqari ishlar o’quv dasturi bilan chambarchas bog’liq bo’lib, unda ko’zda
tutilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishda yaqindan yordam beradi. Buning
uchun o’quvchilarda izlanuvchanlik va ijodkorlik darajasiga ko’tarish talab qilinadi.
Maktablarda  1959-yildan  boshlab  maxsus  sinfdan  tashqari  ishlar  darslari  tashkil
etilgan. Sinfdan tashqari ishlar 1-2-sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2 haftada 1 marta
o’tkaziladi. Savod o’rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe darsining 17-20
daqiqasi ajratiladi. Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni asosiy maqsadi
o’quvchilarda fanga qiziqishni rivojlantirish, darsda olingan bilimlarni to’ldiruvchi va
chuqurlashtiruvchi ona tilidan bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat.
Boshlang’ich sinflarda ona tilidan “sinfdan tashqari ish” deyilganda o’quvchilarning
o’qituvchi rahbarligida darsdan tashqari vaqtda tashkil qilingan, dastur bilan bog’liq
bo’lgan material asosida ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan mashg’ulotlar tushuniladi.
Sinfdan tashqari ishlarni ikki turini farqlash mumkin. Uning birinchi turiga rejadagi
materiallarni o’zlashtirishda orqada qoladigan bolalar bilan ishlash tushunilsa, ikkinchi
turi esa ona tilini o’rganishga qiziquvchi bolalar bilan o’tkaziladigan mashg’ulotlar
kiradi.  Ma’lumki  birinchi  turdagi  mashg’ulotlar  hozirgi  kunda  mamlakatimizning
barcha mamlakatlarida mavjud. Bunday mashg’ulotlarni bilimlar darajasi bir-biriga
yaqin 3-4 o’quvchidan iborat kichik guruhlarda haftada 1-2 marta o’tkazish mumkin.
Odatda  sinfdan  tashqari  ishlar  deyilganda  ko’proq  ikkinchi  turdagi  mashg’ulotlar
nazarda tutiladi va ular asosan o’z oldiga quyidagi maqsadlarni qo’yadi: o’quvchilarda
ona tiliga va uning tadbiqlariga qiziqish uyg’otish, o’quvchilarning ona tilidan reja
bo’yicha olgan bilimlarini kengaytirish, o’quvchilarda ilmiy tekshirish xarakteridagi
Logotip
sinfda ham uchraydi. Sinfdan, maktabdan tashqari ishlarda quyidagi tarbiyaviy tadbirlar muhim o’rinni egallaydi: a) siyosiy axborotlar; b) o’quvchilarning ishlab chiqarish ilg’orlari, atoqli kishilar bilan uchrashuvlari; v) fan to’garaklari; g) klublar, o’lkani o’rganish to’garaklari, maxsus to’garaklar jismoniy, madaniy sport to’garaklari, maktab mashg’uloti, sinfdan tashqari kitobxonlik va boshqalar. Sinfdan tashqari ishlarning maqsadi – ona tili darslarida olgan bilim, ko’nikma va malakalarini takomillashtirish, ona tilining fonetika, grammatika, morfemika, sintaksiz, so’z birikmasi, so’z, gap kabi tushunchalari bilan yaqindan tanishish, muntazam ravishda ona tiliga muhabbatni uyg’otish va uni amalda to’g’ri qo’llay oladigan ongli komil insonni tarbiyalashdir. Sinfdan tashqari ishlar o’quv dasturi bilan chambarchas bog’liq bo’lib, unda ko’zda tutilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishda yaqindan yordam beradi. Buning uchun o’quvchilarda izlanuvchanlik va ijodkorlik darajasiga ko’tarish talab qilinadi. Maktablarda 1959-yildan boshlab maxsus sinfdan tashqari ishlar darslari tashkil etilgan. Sinfdan tashqari ishlar 1-2-sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2 haftada 1 marta o’tkaziladi. Savod o’rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe darsining 17-20 daqiqasi ajratiladi. Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni asosiy maqsadi o’quvchilarda fanga qiziqishni rivojlantirish, darsda olingan bilimlarni to’ldiruvchi va chuqurlashtiruvchi ona tilidan bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat. Boshlang’ich sinflarda ona tilidan “sinfdan tashqari ish” deyilganda o’quvchilarning o’qituvchi rahbarligida darsdan tashqari vaqtda tashkil qilingan, dastur bilan bog’liq bo’lgan material asosida ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan mashg’ulotlar tushuniladi. Sinfdan tashqari ishlarni ikki turini farqlash mumkin. Uning birinchi turiga rejadagi materiallarni o’zlashtirishda orqada qoladigan bolalar bilan ishlash tushunilsa, ikkinchi turi esa ona tilini o’rganishga qiziquvchi bolalar bilan o’tkaziladigan mashg’ulotlar kiradi. Ma’lumki birinchi turdagi mashg’ulotlar hozirgi kunda mamlakatimizning barcha mamlakatlarida mavjud. Bunday mashg’ulotlarni bilimlar darajasi bir-biriga yaqin 3-4 o’quvchidan iborat kichik guruhlarda haftada 1-2 marta o’tkazish mumkin. Odatda sinfdan tashqari ishlar deyilganda ko’proq ikkinchi turdagi mashg’ulotlar nazarda tutiladi va ular asosan o’z oldiga quyidagi maqsadlarni qo’yadi: o’quvchilarda ona tiliga va uning tadbiqlariga qiziqish uyg’otish, o’quvchilarning ona tilidan reja bo’yicha olgan bilimlarini kengaytirish, o’quvchilarda ilmiy tekshirish xarakteridagi
malakalarini  oshirish,  ilmiy-ommabop  adabiyotlar  bilan  ishlashga  o’rgatish,
o’quvchilarda  tilshunos  olimlar  va  tarixiy  materiallar  haqida  tasavvurlarini
kengaytirishdan iborat. Bu maqsadlarni bir qismi darsda amalga oshiriladi, ammo dars
vaqti  chegaralanganligi  tufayli  qolgan  qismini  sinfdan  tashqari  ishlarda  amalga
oshiriladi. 
1. Tayyorlov bosqichi. Bu 1-sinfning savod o’rgatish davriga to’g’ri keladi.
Unga darsning bir qismi 17-20 daqiqasi ajratilgani uchun “STI mashg’uloti” deb
yuritiladi. 
2. Boshlang’ich bosqich. Bu 1-sinfning 2-yarim yilligiga to’g’ri keladi. Bu
bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi. 
3.  Asosiy  bosqich. Bu  bosqich  2-4-sinflarga  to’g’ri  keladi.  Bu  davrda
o’quvchilaming  o’qish  malakalari  mustahkamlanadi.  Bunda  o’quvchilarning
sinfdan tashqari o’qiganlari baholanadi. 
Sinfdan tashqari ishlar darslarining xususiyatlari, birinchidan, sinfdan tashqari
ishlar tizimining bosqichlari bilan, ikkinchidan, o’quv vazifalari va dastur bilan,
uchinchidan,  oldinga  qo’yilgan  tarbiyaviy  vazifalar  bilan,  to’rtinchidan,
o’quvchilaming qiziqishlari bilan belgilanadi. Ona tilidan sinfdan tashqari olib
boiladigan  ishlar  ham  ta`limiy,  ham  tarbiyaviy  maqsadlarni  ko`zlaydi.  Uning
ta`limiy ahamiyati shundaki, o`quvchi bu jarayonda qo`shimcha bilim, malaka va
ko`nikmalarga ega bo`ladi. Tarbiyaviy ahamiyati esa nutq odobini tarbiyalash,
zukkolik, tezkorlik va hozirjavoblik singari  fazilatlarni shakllantirish, mustaqil
fikrlash,  ijodiy  faoliyat  ko`rsatish,  nutq  odobini  tarbiyalash  singarilarda  o`z
ifodasini topadi. 
Doimiy tadbirlarga to`garak mashg`ulotlari kiritilsa, qolganlari vaqt-vaqti bilan
o`tkaziladigan tadbirlarga kiradi. Sinfdan tashqari ishlar ayniqsa boshlang’ich sinf
o’quvchilari uchun katta ahamiyat kasb etadi. Ularga nutqini o’stirish, olingan
bilim va malakalarni mustahkamlash uchun yordam beradi. Yangi qo’shimcha
ma’lumotlar manbai hisoblanadi. 
Sinfdan tashqari ishlarning ta’limiy ahamiyati – o’quvchilarga qo’shimcha
bilim, malaka va ko’nikmalar berish. 
Tarbiyaviy  ahamiyati  – o’quvchilarning ijodiy faoliyat  ko’rsatishiga,  nutq
odobiga, mustaqil fikrlashiga zamin hozirlash.
Logotip
malakalarini oshirish, ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan ishlashga o’rgatish, o’quvchilarda tilshunos olimlar va tarixiy materiallar haqida tasavvurlarini kengaytirishdan iborat. Bu maqsadlarni bir qismi darsda amalga oshiriladi, ammo dars vaqti chegaralanganligi tufayli qolgan qismini sinfdan tashqari ishlarda amalga oshiriladi. 1. Tayyorlov bosqichi. Bu 1-sinfning savod o’rgatish davriga to’g’ri keladi. Unga darsning bir qismi 17-20 daqiqasi ajratilgani uchun “STI mashg’uloti” deb yuritiladi. 2. Boshlang’ich bosqich. Bu 1-sinfning 2-yarim yilligiga to’g’ri keladi. Bu bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi. 3. Asosiy bosqich. Bu bosqich 2-4-sinflarga to’g’ri keladi. Bu davrda o’quvchilaming o’qish malakalari mustahkamlanadi. Bunda o’quvchilarning sinfdan tashqari o’qiganlari baholanadi. Sinfdan tashqari ishlar darslarining xususiyatlari, birinchidan, sinfdan tashqari ishlar tizimining bosqichlari bilan, ikkinchidan, o’quv vazifalari va dastur bilan, uchinchidan, oldinga qo’yilgan tarbiyaviy vazifalar bilan, to’rtinchidan, o’quvchilaming qiziqishlari bilan belgilanadi. Ona tilidan sinfdan tashqari olib boiladigan ishlar ham ta`limiy, ham tarbiyaviy maqsadlarni ko`zlaydi. Uning ta`limiy ahamiyati shundaki, o`quvchi bu jarayonda qo`shimcha bilim, malaka va ko`nikmalarga ega bo`ladi. Tarbiyaviy ahamiyati esa nutq odobini tarbiyalash, zukkolik, tezkorlik va hozirjavoblik singari fazilatlarni shakllantirish, mustaqil fikrlash, ijodiy faoliyat ko`rsatish, nutq odobini tarbiyalash singarilarda o`z ifodasini topadi. Doimiy tadbirlarga to`garak mashg`ulotlari kiritilsa, qolganlari vaqt-vaqti bilan o`tkaziladigan tadbirlarga kiradi. Sinfdan tashqari ishlar ayniqsa boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun katta ahamiyat kasb etadi. Ularga nutqini o’stirish, olingan bilim va malakalarni mustahkamlash uchun yordam beradi. Yangi qo’shimcha ma’lumotlar manbai hisoblanadi. Sinfdan tashqari ishlarning ta’limiy ahamiyati – o’quvchilarga qo’shimcha bilim, malaka va ko’nikmalar berish. Tarbiyaviy ahamiyati – o’quvchilarning ijodiy faoliyat ko’rsatishiga, nutq odobiga, mustaqil fikrlashiga zamin hozirlash.
Adabiy kechalarga misollar: 
•“Navoiyxonlik”, “Boburning tavallud kuniga bag’ishlangan kecha” va h.k
Adabiy kechalar.
•Eskursiya ma’lum bir maqsadga yo’naltirilgan bo’ladi va ekskursiyadan oldin
o’quvchilarga topshiriqlar beriladi 
•Muzeylarga ekskursiyaga borish; Metro bekatlari bo’ylab sayohat; 
•Davlat kutubxonalariga tashrif; Teatr va kino va h.k Ekskursiya 
•Bunga mavsumiy bayramlarni kiritishimiz mumkin 
•Bayram va tabrirlar ssenary asosida tashkil etiladi. 
Bayram va tadbirlar Sinfdan tashqari ishlarning turlari. To’garaklar tashkil
etish. Shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar tashkil etish. Fan olimpiadalari.
Ko’rik tanlovlar. Adabiy kechalar o’tkazish. Ekskursiyalar, Turli bayramlar va
tadbirlar o’tkazish. 
Logotip
Adabiy kechalarga misollar: •“Navoiyxonlik”, “Boburning tavallud kuniga bag’ishlangan kecha” va h.k Adabiy kechalar. •Eskursiya ma’lum bir maqsadga yo’naltirilgan bo’ladi va ekskursiyadan oldin o’quvchilarga topshiriqlar beriladi •Muzeylarga ekskursiyaga borish; Metro bekatlari bo’ylab sayohat; •Davlat kutubxonalariga tashrif; Teatr va kino va h.k Ekskursiya •Bunga mavsumiy bayramlarni kiritishimiz mumkin •Bayram va tabrirlar ssenary asosida tashkil etiladi. Bayram va tadbirlar Sinfdan tashqari ishlarning turlari. To’garaklar tashkil etish. Shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar tashkil etish. Fan olimpiadalari. Ko’rik tanlovlar. Adabiy kechalar o’tkazish. Ekskursiyalar, Turli bayramlar va tadbirlar o’tkazish.