ONA TILIDAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL ETISH METODIKASI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

20

File size

Fayl hajmi

58,3 KB


ONA TILIDAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL ETISH
METODIKASI
Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning maqsadi, vazifalari.Ona tilidan sinfdan
tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni.Ona tilidan sinfdan tashqari
ishlarning shakllari va ularning mazmuni.
To‘garak ishlarini rejalashtirish. Bellashuvlarning mazmuni va ularni tashkil
qilish usullari.
Reja:
1.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish.
2.Sinfdan tashqari ishlarning bosqichlari.
3. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari
4. Ta`lim muassasalarida to’garaklar faoliyatini tashkil etish
5. Bellashuv maqsadlari va topshiriqlarga qo’yiladigan talablar.
6.Bellashuvlarni tashkil etish va o’tkazish.
Tayanch  tushunchalar: fonetika,  grammatika,  morfemika,  sintaksiz,  so’z
birikmasi, so’z, ta’lim jarayoni, didaktik o’yinlar, olimpiadalar, kecha, viktorina,
ertalik.
   Sinfdan  tashqari  ishlarning maqsadi  –  ona  tili  darslarida  olgan  bilim,
ko’nikma va  malakalarini  takomillashtirish, ona tilining fonetika, grammatika,
morfemika, sintaksiz, so’z birikmasi, so’z, gap kabi tushunchalari bilan yaqindan
tanishish, muntazam  ravishda  ona  tiliga  muhabbatni  uyg’otish  va  uni  amalda
to’g’ri qo’llay oladigan ongli komil insonni tarbiyalashdir.
Logotip
ONA TILIDAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL ETISH METODIKASI Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning maqsadi, vazifalari.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni. To‘garak ishlarini rejalashtirish. Bellashuvlarning mazmuni va ularni tashkil qilish usullari. Reja: 1.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish. 2.Sinfdan tashqari ishlarning bosqichlari. 3. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari 4. Ta`lim muassasalarida to’garaklar faoliyatini tashkil etish 5. Bellashuv maqsadlari va topshiriqlarga qo’yiladigan talablar. 6.Bellashuvlarni tashkil etish va o’tkazish. Tayanch tushunchalar: fonetika, grammatika, morfemika, sintaksiz, so’z birikmasi, so’z, ta’lim jarayoni, didaktik o’yinlar, olimpiadalar, kecha, viktorina, ertalik. Sinfdan tashqari ishlarning maqsadi – ona tili darslarida olgan bilim, ko’nikma va malakalarini takomillashtirish, ona tilining fonetika, grammatika, morfemika, sintaksiz, so’z birikmasi, so’z, gap kabi tushunchalari bilan yaqindan tanishish, muntazam ravishda ona tiliga muhabbatni uyg’otish va uni amalda to’g’ri qo’llay oladigan ongli komil insonni tarbiyalashdir.
   Sinfdan tashqari ishlar o’quv dasturi bilan chambarchas bog’liq bo’lib, unda
ko’zda tutilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishda yaqindan yordam beradi.
Buning uchun o’quvchilarda izlanuvchanlik va ijodkorlik darajasiga ko’tarish talab
qilinadi. Maktablarda 1959-yildan boshlab maxsus sinfdan tashqari ishlar darslari
tashkil etilgan. Sinfdan tashqari ishlar 1-2 -sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2
haftada 1 marta o’tkaziladi. Savod o’rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe
darsining 17 -20 daqiqasi ajratiladi.
 
  Boshlang’ich  sinflarda  sinfdan  tashqari  ishlarni  asosiy  maqsadi-
o’quvchilarda fanga qiziqishni rivojlantirish, darsda olingan bilimlarni to’ldiruvchi
va chuqurlashtiruvchi ona tilidan bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirishdan
iborat.Boshlang’ich  sinflarda  ona  tilidan  “sinfdan  tashqari  ish”  deyilganda
o’quvchilarning o’qituvchi rahbarligida darsdan tashqari  vaqtda tashkil qilingan,
dastur bilan bog’liq bo’lgan material asosida ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan
mashg’ulotlar tushuniladi.
   Sinfdan tashqari ishlarni ikki turini farqlash mumkin. Uning birinchi turiga
rejadagi  materiallarni  o’zlashtirishda  orqada  qoladigan  bolalar  bilan  ishlash
tushunilsa,  ikkinchi  turi  esa  ona  tilini  o’rganishga  qiziquvchi  bolalar  bilan
o’tkaziladigan mashg’ulotlar kiradi.
   Ma’lumki birinchi turdagi mashg’ulotlar hozirgi kunda mamlakatimizning
barcha mamlakatlarida mavjud. Bunday mashg’ulotlarni bilimlar darajasi bir-biriga
yaqin  3-4  o’quvchidan  iborat  kichik  guruhlarda  haftada  1-2  marta  o’tkazish
mumkin.  Odatda  sinfdan  tashqari  ishlar  deyilganda  ko’proq  ikkinchi  turdagi
mashg’ulotlar nazarda tutiladi va ular asosan o’z oldiga quyidagi maqsadlarni
qo’yadi:  O’quvchilarda  ona  tiliga  va  uning  tadbiqlariga  qiziqish  uyg’otish,
o’quvchilarning  ona  tilidan  reja  bo’yicha  olgan  bilimlarini  kengaytirish,
o’quvchilarda ilmiy tekshirish xarakteridagi malakalarini oshirish, ilmiy-ommabop
adabiyotlar bilan ishlashga o’rgatish, o’quvchilarda tilshunos olimlar va tarixiy
materiallar haqida tasavvurlarini kengaytirishdan iborat. Bu maqsadlarni bir qismi
darsda amalga oshiriladi, ammo dars vaqti chegaralanganligi tufayli qolgan qismini
sinfdan tashqari ishlarda amalga oshiriladi.
  Sinfdan tashqari ishlar bosqichlari:
Logotip
Sinfdan tashqari ishlar o’quv dasturi bilan chambarchas bog’liq bo’lib, unda ko’zda tutilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishda yaqindan yordam beradi. Buning uchun o’quvchilarda izlanuvchanlik va ijodkorlik darajasiga ko’tarish talab qilinadi. Maktablarda 1959-yildan boshlab maxsus sinfdan tashqari ishlar darslari tashkil etilgan. Sinfdan tashqari ishlar 1-2 -sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2 haftada 1 marta o’tkaziladi. Savod o’rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe darsining 17 -20 daqiqasi ajratiladi. Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni asosiy maqsadi- o’quvchilarda fanga qiziqishni rivojlantirish, darsda olingan bilimlarni to’ldiruvchi va chuqurlashtiruvchi ona tilidan bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat.Boshlang’ich sinflarda ona tilidan “sinfdan tashqari ish” deyilganda o’quvchilarning o’qituvchi rahbarligida darsdan tashqari vaqtda tashkil qilingan, dastur bilan bog’liq bo’lgan material asosida ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan mashg’ulotlar tushuniladi. Sinfdan tashqari ishlarni ikki turini farqlash mumkin. Uning birinchi turiga rejadagi materiallarni o’zlashtirishda orqada qoladigan bolalar bilan ishlash tushunilsa, ikkinchi turi esa ona tilini o’rganishga qiziquvchi bolalar bilan o’tkaziladigan mashg’ulotlar kiradi. Ma’lumki birinchi turdagi mashg’ulotlar hozirgi kunda mamlakatimizning barcha mamlakatlarida mavjud. Bunday mashg’ulotlarni bilimlar darajasi bir-biriga yaqin 3-4 o’quvchidan iborat kichik guruhlarda haftada 1-2 marta o’tkazish mumkin. Odatda sinfdan tashqari ishlar deyilganda ko’proq ikkinchi turdagi mashg’ulotlar nazarda tutiladi va ular asosan o’z oldiga quyidagi maqsadlarni qo’yadi: O’quvchilarda ona tiliga va uning tadbiqlariga qiziqish uyg’otish, o’quvchilarning ona tilidan reja bo’yicha olgan bilimlarini kengaytirish, o’quvchilarda ilmiy tekshirish xarakteridagi malakalarini oshirish, ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan ishlashga o’rgatish, o’quvchilarda tilshunos olimlar va tarixiy materiallar haqida tasavvurlarini kengaytirishdan iborat. Bu maqsadlarni bir qismi darsda amalga oshiriladi, ammo dars vaqti chegaralanganligi tufayli qolgan qismini sinfdan tashqari ishlarda amalga oshiriladi. Sinfdan tashqari ishlar bosqichlari:
1. Tayyorlov bosqichi. Bu 1-sinfning savod o’rgatish davriga to’g’ri keladi.
Unga darsning bir qismi 17-20 daqiqasi ajratilgani uchun ,,STI mashg’uloti" deb
yuritiladi.
2.  Boshlang’ich  bosqich.  Bu  1-sinfning  2-yarim  yilligiga  to’g’ri
keladi. Bu bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi.
3.  Asosiy  bosqich.  Bu  bosqich  2-4-sinflarga  to’g’ri  keladi.  Bu  davrda
o’quvchilaming  o’qish  malakalari  mustahkamlanadi.  Bunda  o’quvchilarning
sinfdan tashqari o’qiganlari baholanadi.
  Sinfdan tashqari ishlar darslarining xususiyatlari, birinchidan, sinfdan tashqari
ishlar tizimining bosqichlari bilan,  ikkinchidan, o’quv vazifalari va dastur bilan,
uchinchidan,  oldinga  qo’yilgan  tarbiyaviy  vazifalar  bilan,  to’rtinchidan,
o’quvchilaming qiziqishlari bilan belgilanadi.
Boshlang’ich sinfda ona tilidan sinfdan tashqari ishlarni  tashkil qilish
turlari:
   Ona  tilidan sinfdan  tashqari  olib  boiladigan  ishlar  ham  ta`limiy, ham
tarbiyaviy maqsadlarni ko’zlaydi. Uning ta`limiy ahamiyati shundaki, o’quvchi bu
jarayonda qo’shimcha bilim, malaka va ko’nikmalarga ega bo’ladi. Tarbiyaviy
ahamiyati esa nutq odobini tarbiyalash, zukkolik, tezkorlik va hozirjavoblik singari
fazilatlarni shakllantirish, mustaqil fikrlash, ijodiy faoliyat ko’rsatish, nutq odobini
tarbiyalash singarilarda o’z ifodasini topadi.
  Doimiy tadbirlarga to’garak mashg`ulotlari kiritilsa, qolganlari vaqt-vaqti
bilan o’tkaziladigan tadbirlarga kiradi.Sinfdan tashqari ishlar ayniqsa boshlang’ich
sinf o’quvchilari uchun katta ahamiyat kasb etadi. Ularga nutqini o’stirish, olingan
bilim va malakalarni mustahkamlash uchun yordam beradi. Yangi qo’shimcha
ma’lumotlar manbai hisoblanadi
 Sinfdan tashqari ishlarning ta’limiy ahamiyati  – o’quvchilarga qo’shimcha
bilim, malaka va ko’nikmalar berish.Tarbiyaviy ahamiyati – o’quvchilarning ijodiy
faoliyat  ko’rsatishiga,  nutq  odobiga,  mustaqil  fikrlashiga  zamin  hozirlash.
Adabiy  kechalarga  misollar  “Navoiyxonlik”,  “Boburning  tavallud  kuniga
bag’ishlangan kecha” va h.k.Eskursiya ma’lum bir maqsadga yo’naltirilgan bo’ladi
va ekskursiyadan oldin o’quvchilarga topshiriqlar beriladi.
Logotip
1. Tayyorlov bosqichi. Bu 1-sinfning savod o’rgatish davriga to’g’ri keladi. Unga darsning bir qismi 17-20 daqiqasi ajratilgani uchun ,,STI mashg’uloti" deb yuritiladi. 2. Boshlang’ich bosqich. Bu 1-sinfning 2-yarim yilligiga to’g’ri keladi. Bu bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi. 3. Asosiy bosqich. Bu bosqich 2-4-sinflarga to’g’ri keladi. Bu davrda o’quvchilaming o’qish malakalari mustahkamlanadi. Bunda o’quvchilarning sinfdan tashqari o’qiganlari baholanadi. Sinfdan tashqari ishlar darslarining xususiyatlari, birinchidan, sinfdan tashqari ishlar tizimining bosqichlari bilan, ikkinchidan, o’quv vazifalari va dastur bilan, uchinchidan, oldinga qo’yilgan tarbiyaviy vazifalar bilan, to’rtinchidan, o’quvchilaming qiziqishlari bilan belgilanadi. Boshlang’ich sinfda ona tilidan sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish turlari: Ona tilidan sinfdan tashqari olib boiladigan ishlar ham ta`limiy, ham tarbiyaviy maqsadlarni ko’zlaydi. Uning ta`limiy ahamiyati shundaki, o’quvchi bu jarayonda qo’shimcha bilim, malaka va ko’nikmalarga ega bo’ladi. Tarbiyaviy ahamiyati esa nutq odobini tarbiyalash, zukkolik, tezkorlik va hozirjavoblik singari fazilatlarni shakllantirish, mustaqil fikrlash, ijodiy faoliyat ko’rsatish, nutq odobini tarbiyalash singarilarda o’z ifodasini topadi. Doimiy tadbirlarga to’garak mashg`ulotlari kiritilsa, qolganlari vaqt-vaqti bilan o’tkaziladigan tadbirlarga kiradi.Sinfdan tashqari ishlar ayniqsa boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun katta ahamiyat kasb etadi. Ularga nutqini o’stirish, olingan bilim va malakalarni mustahkamlash uchun yordam beradi. Yangi qo’shimcha ma’lumotlar manbai hisoblanadi Sinfdan tashqari ishlarning ta’limiy ahamiyati – o’quvchilarga qo’shimcha bilim, malaka va ko’nikmalar berish.Tarbiyaviy ahamiyati – o’quvchilarning ijodiy faoliyat ko’rsatishiga, nutq odobiga, mustaqil fikrlashiga zamin hozirlash. Adabiy kechalarga misollar “Navoiyxonlik”, “Boburning tavallud kuniga bag’ishlangan kecha” va h.k.Eskursiya ma’lum bir maqsadga yo’naltirilgan bo’ladi va ekskursiyadan oldin o’quvchilarga topshiriqlar beriladi.
 
 Muzeylarga  ekskursiyaga  borish;  Metro  bekatlari  bo’ylab  sayohat;
Davlat  kutubxonalariga  tashrif;  Teatr  va  kino  va  h.k.Bayram  va  tadbirlar
Bunga mavsumiy bayramlarni  kiritishimiz mumkin.Bayram va tabrirlar ssenary
asosida tashkil etiladi.Shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar.Uchrashuv jonli
muloqot tarzida tashkil etiladi.Uchrashuvga o’quvchilar yaxshi biladigan shoir va
yozuvchilarni taklif etish maqsadga muvofiq.
  Mehmon bolalar adabiyotio vakili bo’lishi lozim.Ko’rik tanlovlar.Bu ko’rik
tanlovlar sinflar ichida yoki sinflar aro bo’lishi mumkin.Masalan: “Yilning eng
bilimdon o’quvchisi”,To’garaklar ma’lum bir fan asosida tashkil etiladi.To’garak
uchun yillik ish reja tuziladi..Masalan: “Yosh xattot”, “Ona tilim – jon-u dilim”.
Ona tllidan sinfdan tashqari olib boriladigan ishlar ham ta’limiy, ham tarbiyavly
maqsadlarni ko’zlaydi. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlami doimiy va mavsumiy
tadbirlarga ajratish mumkin. Doimiy tadbirlarga to’garak mashg’ulotlari klritilsa,
qolganlari vaqti-vaqti bilan o’tkaziladigan tadbirlarga kiradi. 
   To’garak sinfdan tashqari ishlarning asosiy turi bo’lib, u o’quvchilaming
doimiy barqaror tarkibi bilan ish ko’radi. To’garakka a’zo bo’lish ixtiyoriy, ammo
uning mashg’ulotlarida ishtirok etish majburiydir. Ona tili to’garagining a’zolari
soni 12-15 o’quvchidan oshmasligi lozim. Ular parallel sinflardan iborat bo’lsa,
mashg’ulotlarni samarali va qiziqarli tashkil etish imkoniyatlari kengayadi. Agar
maktabda parallel sinflar bo’lmasa, to’garak a’zolari bitta sinfdan iborat bo’lishi
ham mumkin. To’garak har xil nomlar bilan nomlanadi. Masalan, “Ona tilim - Jonu
dilim”, “Til - dil kaliti”, “O’zbek tili davlat till” v.h. Mashg’ulot 15 kunda bir marta
o’tkazilgani ma’qul.
 Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni.
 
  Xalq ta’limi vazirligi tomonidan 1993-yili tasdiqlangan edi. O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining IX sessiyasida qabul qilingan “Ta’lim to’g’risida”gi
Qonun va  “Kadrlar  tayyorlash milliy dasturi”ni, ular  asosida  ishlab chiqilgan
hukumat va vazirlik qarorlarini hayotga tatbiq etish, ta’lim sohasini tubdan isloh
qilish  maqsadida  mazkur  Konsepsiyani  qayta  ishlashga  to’g’ri  keldi.  Yangi
tahrirdagi  Konsepsiya  Qori  Niyoziy  nomidagi  O’zPFiTl  olimlari  guruhi,
Respublika  Ta’lim  markazi  mutaxassislari  va  Xalq  ta’limi  vazirligi  xodimlari
Logotip
Muzeylarga ekskursiyaga borish; Metro bekatlari bo’ylab sayohat; Davlat kutubxonalariga tashrif; Teatr va kino va h.k.Bayram va tadbirlar Bunga mavsumiy bayramlarni kiritishimiz mumkin.Bayram va tabrirlar ssenary asosida tashkil etiladi.Shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar.Uchrashuv jonli muloqot tarzida tashkil etiladi.Uchrashuvga o’quvchilar yaxshi biladigan shoir va yozuvchilarni taklif etish maqsadga muvofiq. Mehmon bolalar adabiyotio vakili bo’lishi lozim.Ko’rik tanlovlar.Bu ko’rik tanlovlar sinflar ichida yoki sinflar aro bo’lishi mumkin.Masalan: “Yilning eng bilimdon o’quvchisi”,To’garaklar ma’lum bir fan asosida tashkil etiladi.To’garak uchun yillik ish reja tuziladi..Masalan: “Yosh xattot”, “Ona tilim – jon-u dilim”. Ona tllidan sinfdan tashqari olib boriladigan ishlar ham ta’limiy, ham tarbiyavly maqsadlarni ko’zlaydi. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlami doimiy va mavsumiy tadbirlarga ajratish mumkin. Doimiy tadbirlarga to’garak mashg’ulotlari klritilsa, qolganlari vaqti-vaqti bilan o’tkaziladigan tadbirlarga kiradi. To’garak sinfdan tashqari ishlarning asosiy turi bo’lib, u o’quvchilaming doimiy barqaror tarkibi bilan ish ko’radi. To’garakka a’zo bo’lish ixtiyoriy, ammo uning mashg’ulotlarida ishtirok etish majburiydir. Ona tili to’garagining a’zolari soni 12-15 o’quvchidan oshmasligi lozim. Ular parallel sinflardan iborat bo’lsa, mashg’ulotlarni samarali va qiziqarli tashkil etish imkoniyatlari kengayadi. Agar maktabda parallel sinflar bo’lmasa, to’garak a’zolari bitta sinfdan iborat bo’lishi ham mumkin. To’garak har xil nomlar bilan nomlanadi. Masalan, “Ona tilim - Jonu dilim”, “Til - dil kaliti”, “O’zbek tili davlat till” v.h. Mashg’ulot 15 kunda bir marta o’tkazilgani ma’qul. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni. Xalq ta’limi vazirligi tomonidan 1993-yili tasdiqlangan edi. O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining IX sessiyasida qabul qilingan “Ta’lim to’g’risida”gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni, ular asosida ishlab chiqilgan hukumat va vazirlik qarorlarini hayotga tatbiq etish, ta’lim sohasini tubdan isloh qilish maqsadida mazkur Konsepsiyani qayta ishlashga to’g’ri keldi. Yangi tahrirdagi Konsepsiya Qori Niyoziy nomidagi O’zPFiTl olimlari guruhi, Respublika Ta’lim markazi mutaxassislari va Xalq ta’limi vazirligi xodimlari
tomonidan  ishlab  chiqildi.  Shaxs  kamoloti  bosqichlarini  belgilab  olishga
yo’naltirilgan ushbu Konsepsiyani tayyorlashda Xalq ta’limi xodimlari va keng
jamoatchilik fikrlari inobatga olindi. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy
ishlar Konsepsiyasining zaruriyati. 
  O’zbekiston Respublikasining istiqlolga erishuvi hamda o’z mustaqil siyosiy,
iqtisodiy  va  ijtimoiy  yo’liga  ega  boTishi  xalq  xo’jaligining  turli  sohalarida,
jumladan xalq ta’limi tizimida ham o’sib kelayotgan yosh avlod ta’lim-tarbiyasi
bilan bog’liq jarayonni qayta ko’rib chiqishni taqozo etmoqda. Hozirgi paytda fan
va  madaniyatning  eng  so’nggi  yutuqlari  asosida  yosh  avlodni  hayotga
tayyorlashning samarali shakl va uslublarini izlash nihoyatda zarurdir. Ayniqsa
o’smirlar orasida axloqiy va ma’naviy jihatdan tarbiyaviy ishlami kuchaytirish
muhimdir.  Zero,  axloq  yo’q  ekan,  inson  ongli  ijtimoiy  shaxs  boTa  olmaydi.
Shuning  uchun  ham  axloqiy  tarbiya  shaxsning  har  tomonlama  va  erkin
shakllanishida asosiy o’rinni egallaydi. 
 
  Maktab  va  maktabdan  tashqari  ta’lim  muassasalari  tarbiyachilari
(o’qituvchilar, sinf rahbarlari, ma’naviy-ma’rifiy tarbiya ishlari bo’yicha direktor
o’rinbosarlari.  bolalar  yetakchilari  va  boshqalar)  jamoasi  oldida  o’quvchilarga
umuminsoniy axloq qoidalari asosida hayot kechirishni oTgatishdek muliim vazifa
turadi. Fanni o’tganishga muhabbat uyg’otish, bilimga tashnalik fazilatlari axloqiy
tarbiyaning ajralmas tarkibiy qismidir. 
   Bolalaming o’qishdagi muvaffaqiyatidan uning guruhdagi o’rni aniqlanadi,
atrofdagilaraing u bilan munosabati belgilanadi, o’qishdagi muvaffaqiyat bolaning
axloqiy  tarbiyasini  yuqori  daraj  aga  ко’taradi.  O’quvchilar  qalbida  yuksak
ma’naviyatlilikni shakllantirishda kitob va kitobxonlikning ahamiyati beqiyosligini
tushuntirish kerak. Kitob yoshlar uchun hayot maktabidir. Bilim manbai bo’lgan
kitobni sevish, uni o’qish va ko’z qorachig’idek saqlay bilish lozim, o’qish uchun
uni tanlay olish va o’qish madaniyatini bilish kerak. Bu ishda ustoz-u murabbiylar
va kutubxona xodimlari yordam berishlari lozim. 
   Tarbiya - bu insonni ijtimoiy tajribalar bilan, uning barcha shakllarida bilim,
his-hayajon, estetika, odob-axloq qoidalari bilan tanishtirish va individning ichki
o’ziga hos jihatlarini, imkoniyatlari va layoqatlarini rivojlantirish bo’yicha faoliyat
hisoblanadi. Mana 8 shu tarbiyaning asosiy manbai - shaxslar bo’lib qoladi - bu
Logotip
tomonidan ishlab chiqildi. Shaxs kamoloti bosqichlarini belgilab olishga yo’naltirilgan ushbu Konsepsiyani tayyorlashda Xalq ta’limi xodimlari va keng jamoatchilik fikrlari inobatga olindi. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar Konsepsiyasining zaruriyati. O’zbekiston Respublikasining istiqlolga erishuvi hamda o’z mustaqil siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy yo’liga ega boTishi xalq xo’jaligining turli sohalarida, jumladan xalq ta’limi tizimida ham o’sib kelayotgan yosh avlod ta’lim-tarbiyasi bilan bog’liq jarayonni qayta ko’rib chiqishni taqozo etmoqda. Hozirgi paytda fan va madaniyatning eng so’nggi yutuqlari asosida yosh avlodni hayotga tayyorlashning samarali shakl va uslublarini izlash nihoyatda zarurdir. Ayniqsa o’smirlar orasida axloqiy va ma’naviy jihatdan tarbiyaviy ishlami kuchaytirish muhimdir. Zero, axloq yo’q ekan, inson ongli ijtimoiy shaxs boTa olmaydi. Shuning uchun ham axloqiy tarbiya shaxsning har tomonlama va erkin shakllanishida asosiy o’rinni egallaydi. Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari tarbiyachilari (o’qituvchilar, sinf rahbarlari, ma’naviy-ma’rifiy tarbiya ishlari bo’yicha direktor o’rinbosarlari. bolalar yetakchilari va boshqalar) jamoasi oldida o’quvchilarga umuminsoniy axloq qoidalari asosida hayot kechirishni oTgatishdek muliim vazifa turadi. Fanni o’tganishga muhabbat uyg’otish, bilimga tashnalik fazilatlari axloqiy tarbiyaning ajralmas tarkibiy qismidir. Bolalaming o’qishdagi muvaffaqiyatidan uning guruhdagi o’rni aniqlanadi, atrofdagilaraing u bilan munosabati belgilanadi, o’qishdagi muvaffaqiyat bolaning axloqiy tarbiyasini yuqori daraj aga ко’taradi. O’quvchilar qalbida yuksak ma’naviyatlilikni shakllantirishda kitob va kitobxonlikning ahamiyati beqiyosligini tushuntirish kerak. Kitob yoshlar uchun hayot maktabidir. Bilim manbai bo’lgan kitobni sevish, uni o’qish va ko’z qorachig’idek saqlay bilish lozim, o’qish uchun uni tanlay olish va o’qish madaniyatini bilish kerak. Bu ishda ustoz-u murabbiylar va kutubxona xodimlari yordam berishlari lozim. Tarbiya - bu insonni ijtimoiy tajribalar bilan, uning barcha shakllarida bilim, his-hayajon, estetika, odob-axloq qoidalari bilan tanishtirish va individning ichki o’ziga hos jihatlarini, imkoniyatlari va layoqatlarini rivojlantirish bo’yicha faoliyat hisoblanadi. Mana 8 shu tarbiyaning asosiy manbai - shaxslar bo’lib qoladi - bu
jamiyat va individning o’zidir. Tarbiyalanayotgan shaxs maqsadlari va qadriyatlari
tizimida  individual  va  ijtimoiylik  nisbatlari  muammosi  tarbiya  nazariyasida
markaziy niuanirao hisoblanadi. 
   Jamiyat  va  shaxs  bir-biri  bilan  qanday  munosabatda  bo’ladi  ?  Shaxs
jamiyatdan tashqarida yuzaga kelmaydigan jonzot hisoblanadi, jamiyat esa o’z
navbatida shaxslardan tashkil topadi. U shaxslar o’zaro munosabatlari jarayoni
natijasi va jarayonining o’zidan iborat. Shaxssiz jamiyat yo’q va demak, jamiyat
ularga bog’liq bo’ladi. Ba’zida, shaxsni mikrosotsitsi, jamiyatni esa makrosotsitsi,
deb ataydilar. Bu bilan materiya harakatlanishining ijtimoiy shakli, ikki asosiy
tarkibiy qismi to’g’risida gap borayotganligini ta’kidlaydilar. Shaxs va jamiyatning
yaqin bir-biriga bog’liqligi turli tomonlardan qaralishi mumkin. Biroq, shaxs va
jamiyat bir narsa va bir xilda o’xshash bo’lishi nmiasi bilan farq qiladi? Uning
farqi hajmiga aloqador bo’ladimi (kichik shaxs kaila jamiyat qabilida) yoki yana
boshqa muhim farqi bormi, degan savollarga javob berish uchun o’zaro bog’liqlik
mana shu doiradan chiqishi muhim. Mana shu ijtimoiy subyektlar funksiyalarining
o’ziga xosligi nimalardan iborat? Shaxs jamiyat emas. U jamiyatda paydo bo’lib,
o’zini amalga oshirish jarayonida madaniyatini o’zgartiradi, ba’zan madaniyati
rivojlanishida shunchalik ilgarilab ketadiki o’n yillar, ba’zida hatto asrlar davomida
jamiyat xotirasida qoladi. O’zida jamiyat madaniyatining in’omlarini mujassam
etganligi sababli, shaxs ijtimoiy tajribani yangicha talqin qilishda, ma’naviy va
moddiy  qimmatliklarni  yaratishda,  qayta  anglashda  mustaqil  avtonom  bo’lib
qoladi. Bunday shaxs o’zining zamondoshlari uchun ma’lum bo’lgan yoki begona
tajribani olib kiradi, faqat vaqt o’tishi bilan asta-sekin jamiyatga kirib boradi.
Bunday shaxs o’zini jamiyatga qarshi qo’yishi, unga qarshi chiqishi va u bilan
kurashishga kirishishi mumkin.
   Jamiyat bu shaxs yoki shaxslar to’plami emas. Jamiyat - bu qadriyatlar o’z
maktabini  yaratadigan,  har  qanday  subyektni  xizmat  qilishga  majbur  etishga
intiluvchi, o’zining mavjudligini saqlab qolish uchun shaxsni yutib yuborishga
qodir, o’zini harakatlantiruvchi ijtimoiy birlikdir. Shu bilan bir vaqtda, jamiyat
insonlar to’pkigan madaniyatni saqlab qolish va odamga yetkazish usuli demakdir.
Shaxs va jamiyat ijtimoiy hayotning ikki asosiy subyekti sifatida ishtirok etadilar.
Hatto eng qulay ijtimoiy sharoitlarda ham (hatto eng noqulay ijtimoiy sharoitlarda
Logotip
jamiyat va individning o’zidir. Tarbiyalanayotgan shaxs maqsadlari va qadriyatlari tizimida individual va ijtimoiylik nisbatlari muammosi tarbiya nazariyasida markaziy niuanirao hisoblanadi. Jamiyat va shaxs bir-biri bilan qanday munosabatda bo’ladi ? Shaxs jamiyatdan tashqarida yuzaga kelmaydigan jonzot hisoblanadi, jamiyat esa o’z navbatida shaxslardan tashkil topadi. U shaxslar o’zaro munosabatlari jarayoni natijasi va jarayonining o’zidan iborat. Shaxssiz jamiyat yo’q va demak, jamiyat ularga bog’liq bo’ladi. Ba’zida, shaxsni mikrosotsitsi, jamiyatni esa makrosotsitsi, deb ataydilar. Bu bilan materiya harakatlanishining ijtimoiy shakli, ikki asosiy tarkibiy qismi to’g’risida gap borayotganligini ta’kidlaydilar. Shaxs va jamiyatning yaqin bir-biriga bog’liqligi turli tomonlardan qaralishi mumkin. Biroq, shaxs va jamiyat bir narsa va bir xilda o’xshash bo’lishi nmiasi bilan farq qiladi? Uning farqi hajmiga aloqador bo’ladimi (kichik shaxs kaila jamiyat qabilida) yoki yana boshqa muhim farqi bormi, degan savollarga javob berish uchun o’zaro bog’liqlik mana shu doiradan chiqishi muhim. Mana shu ijtimoiy subyektlar funksiyalarining o’ziga xosligi nimalardan iborat? Shaxs jamiyat emas. U jamiyatda paydo bo’lib, o’zini amalga oshirish jarayonida madaniyatini o’zgartiradi, ba’zan madaniyati rivojlanishida shunchalik ilgarilab ketadiki o’n yillar, ba’zida hatto asrlar davomida jamiyat xotirasida qoladi. O’zida jamiyat madaniyatining in’omlarini mujassam etganligi sababli, shaxs ijtimoiy tajribani yangicha talqin qilishda, ma’naviy va moddiy qimmatliklarni yaratishda, qayta anglashda mustaqil avtonom bo’lib qoladi. Bunday shaxs o’zining zamondoshlari uchun ma’lum bo’lgan yoki begona tajribani olib kiradi, faqat vaqt o’tishi bilan asta-sekin jamiyatga kirib boradi. Bunday shaxs o’zini jamiyatga qarshi qo’yishi, unga qarshi chiqishi va u bilan kurashishga kirishishi mumkin. Jamiyat bu shaxs yoki shaxslar to’plami emas. Jamiyat - bu qadriyatlar o’z maktabini yaratadigan, har qanday subyektni xizmat qilishga majbur etishga intiluvchi, o’zining mavjudligini saqlab qolish uchun shaxsni yutib yuborishga qodir, o’zini harakatlantiruvchi ijtimoiy birlikdir. Shu bilan bir vaqtda, jamiyat insonlar to’pkigan madaniyatni saqlab qolish va odamga yetkazish usuli demakdir. Shaxs va jamiyat ijtimoiy hayotning ikki asosiy subyekti sifatida ishtirok etadilar. Hatto eng qulay ijtimoiy sharoitlarda ham (hatto eng noqulay ijtimoiy sharoitlarda
ham)  ular  birlashmaydilar  va  ular  o’rtasidagi  farq  kamaymaydi.  Ma’Ium
sharoitlarda  ular  birbirlariga  qarama-qarshi  turishlari  mumkin.  Tarbiya,
jamiyatdagi hodisa sifatida, о’sib kelayotgan avlodning jamiyat hayotida, turmushi,
ijtimoiy ishlab chiqarish faoliyati, ijodi va ma’naviyligida ishtirok etishi murakkab
qaramaqarshi ijtimoiy-tarixiy jarayon hisoblanadi. 
   Ularning odam bo’lishlari, rivojlanishlari va individualliklari, jamiyatning
ishlab  chiqarish  kuchlari  muhim  elementlari,  shaxsiy  baxtlarini  yaratuvchilari
bo’lib ishtirok etadi. U ijtimoiy taraqqiyot va avlodlar ketma-ketligini ta’minlaydi.
Tarbiya, ijtimoiy hodisa sifatida, uning mohiyatini ifoda etuvchi quyidagi asosiy
belgilari bilan ifodalanadi:
  1.  Tarbiya  o’sib  kelayotgan  avlodni  ijtimoiy  hayot  va  ishlab  chiqarish
sharoitlariga  jalb  etish,  ular  bilan  eskirayotgan  va  hayotdan  chiqayotganlarini
almashtirishning  amaliy  ehtiyojidan  kelib  chiqqan.  Natijada,  bolalar  katta
bo’ladilar, o’z hayotlari va mehnat qobiliyatini yo’qotayotgan katta avlod hayotini
ta’minlaydilar. 
  2. Tarbiya - doimiy, zarur va umumiy kategoriya. U insoniyat jamiyati yuzaga
kelishi bilan birga paydo boTadi va jamiyatning o’zi yashar ekan, u ham mavjud
bo’ladi. U jamiyatning mavjudligi va doimiyligi, uning ishlab chiqarish kuchlarini
tayyorlash  va  insonni  rivojlantirishni  ta’minlashning  muhim  vositasi
hisoblanganligi uchun ham zarurdir. Bunda qonuniy o’zaro bog’liqliklar va bu
hodisaning  boshqa  ijtimoiy  hodisalar  bilan  o’zaro  bog’liqliklari  aks  ettiriladi.
Tarbiya, o’qitishning bir qismi sifatida, ta’limni ham o’z ichiga oladi. 
  3.  Tarbiya  -ijtimoiy-tarixiy  rivojlanishning  har  bir  bosqichida  o’zining
vazifasi, mazmuni va shakllari bo’yicha aniq tarixiy xususiyatga ega bo’ladi. U
jamiyat hayoti xususiyati va tashkil 10 etilishi bilan bog’liq bo’lgar.ligi uchun o’z
davrining ijtimoiy qarama-qarshiliklarini aks ettiradi. Sinfli jamiyatda turli sinflar,
qatlamlar  va  guruhlarda  bolalami  tarbiyalashning  asosiy  tendensiyalari  ba’zan
qarama-qarshi bo’ladi. 
  4. O’sib kelayotgan avlodni tarbiyalash - ulaming ijtimoiy tajriba asosiy
elementlarini o’zlashlinshlari hisobiga, ulami katta avlod ijtimoiy munosabatlariga,
munosabatlar tizimiga va ijtimoiy zarur faoliyatiga jalb etishlari jarayoni va natijasi
asosida amalga oshiriladi. Kattalar va bolalar o’zaro ijtimoiy munosabatlari va
Logotip
ham) ular birlashmaydilar va ular o’rtasidagi farq kamaymaydi. Ma’Ium sharoitlarda ular birbirlariga qarama-qarshi turishlari mumkin. Tarbiya, jamiyatdagi hodisa sifatida, о’sib kelayotgan avlodning jamiyat hayotida, turmushi, ijtimoiy ishlab chiqarish faoliyati, ijodi va ma’naviyligida ishtirok etishi murakkab qaramaqarshi ijtimoiy-tarixiy jarayon hisoblanadi. Ularning odam bo’lishlari, rivojlanishlari va individualliklari, jamiyatning ishlab chiqarish kuchlari muhim elementlari, shaxsiy baxtlarini yaratuvchilari bo’lib ishtirok etadi. U ijtimoiy taraqqiyot va avlodlar ketma-ketligini ta’minlaydi. Tarbiya, ijtimoiy hodisa sifatida, uning mohiyatini ifoda etuvchi quyidagi asosiy belgilari bilan ifodalanadi: 1. Tarbiya o’sib kelayotgan avlodni ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish sharoitlariga jalb etish, ular bilan eskirayotgan va hayotdan chiqayotganlarini almashtirishning amaliy ehtiyojidan kelib chiqqan. Natijada, bolalar katta bo’ladilar, o’z hayotlari va mehnat qobiliyatini yo’qotayotgan katta avlod hayotini ta’minlaydilar. 2. Tarbiya - doimiy, zarur va umumiy kategoriya. U insoniyat jamiyati yuzaga kelishi bilan birga paydo boTadi va jamiyatning o’zi yashar ekan, u ham mavjud bo’ladi. U jamiyatning mavjudligi va doimiyligi, uning ishlab chiqarish kuchlarini tayyorlash va insonni rivojlantirishni ta’minlashning muhim vositasi hisoblanganligi uchun ham zarurdir. Bunda qonuniy o’zaro bog’liqliklar va bu hodisaning boshqa ijtimoiy hodisalar bilan o’zaro bog’liqliklari aks ettiriladi. Tarbiya, o’qitishning bir qismi sifatida, ta’limni ham o’z ichiga oladi. 3. Tarbiya -ijtimoiy-tarixiy rivojlanishning har bir bosqichida o’zining vazifasi, mazmuni va shakllari bo’yicha aniq tarixiy xususiyatga ega bo’ladi. U jamiyat hayoti xususiyati va tashkil 10 etilishi bilan bog’liq bo’lgar.ligi uchun o’z davrining ijtimoiy qarama-qarshiliklarini aks ettiradi. Sinfli jamiyatda turli sinflar, qatlamlar va guruhlarda bolalami tarbiyalashning asosiy tendensiyalari ba’zan qarama-qarshi bo’ladi. 4. O’sib kelayotgan avlodni tarbiyalash - ulaming ijtimoiy tajriba asosiy elementlarini o’zlashlinshlari hisobiga, ulami katta avlod ijtimoiy munosabatlariga, munosabatlar tizimiga va ijtimoiy zarur faoliyatiga jalb etishlari jarayoni va natijasi asosida amalga oshiriladi. Kattalar va bolalar o’zaro ijtimoiy munosabatlari va
o’zaro aloqalari, ta’sirlari har doim ulami bolalar yoki kattalar anglab yetishlaridan
qat’iy nazar, tarbiyaviy yoki tarbiyalovchi hisoblanadi. Eng umumiy shakllarida bu
o’zaro munosabatlar, bolalar hayoti, sog’ligi va ozuqalanishlarini ta’minlashga,
jamiyatda ulaming o’rnini va ularning mhiy holatini aniqiashga qaratilgan. 
   Kattalar bolalar bilan o’zlarining tarbiyaviy munosabatlarini anglab yetishlari
va bolalarda u yoki bu sifatlarini shakllantirish maqsadlarini o’z oldilariga qo’yar
ekanlar,  ularning  munosabatlari  yanada  pedagogik,  anglab  yetilgan  maqsadga
yo’naltirilgan tus oladi. Kattalaming ijtimoiy hodisa sifatida tarbiya xususiyatlarini
anglab  etishlari  asosida  jamiyatda  bolalar  va  jamiyat  manfaatlari  yo’lida
tarbiyalash qonunlaridan tushunilgan va maqsadga muvofiq foydalanishga intilish
yuzaga keladi. 
  Katta avlod tarbiyalash munosabatlari tajribalarini umumlashtirishga, ularda
namoyon  bo’ladigan  tendensiyalar,  aloqalar,  qonunlarni  o’rganishga,  ulardan
shaxsni shakllantirish maqsadlarida foydalanishga ongli ravishda murojaat etadi.
Mana shu asosda pedagogika - tarbiya qonunlari to’g’risidagi va bolalar hayoti va
faoliyatini  ongli  ravishda  hamda  maqsadga  muvofiq  boshqarish  maqsadlarida,
ulardan  foydalanish  to’g’risidagi  fan  yuzaga  keladi.  Shunday  qilib,  tarbiya  -
ijtimoiy hodisa - jamiyat va individning hayotini ta’minlash usuli sifatida zamrdir.
U  ma’lum  tarzda  shakllangan  ijtimoiy  munosabatlar  va  jamiyat  hayot  tarzi
natijasidagi aniq tarixiy sharoitlarda amalga oshiriladi. Uni amalga oshirishning
asosiy mezonlari shaxsning xususiyatlari va sifatlari hayot talablariga mos kelish
darajasi hisoblanadi. 
   Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida butun ijtimoiy hayotning tabiiy bir qismidir.
Shuning uchun uning qarama-qarshiliklari ijtimoiy hayotning eng umumiy qarama-
qarshiliklarining  ifodasi  hisoblanadi.  Tarbiya  aks  ettiradigan  bunday  qarama-
qarshiliklar qatoriga qotib va eskirib qolgan ishlab chiqarish munosabatlarining
ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishini ortga surishi natijasida yuzaga keluvchi
qarama-qarshiliklar  kiradi.  Bu  qarama-qarshiliklar  ijtimoiy  tarbiyada  о’sib
kelayotgan avlodni tayyorlashga konservativ yondashishlar mustahkam o’mashib
olishi ko’rinishida namoyon bo’ladi. Bizning jamiyatimizda mustaqillik davrigacha
ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish kuchlarining faqat davlat mulkchiligi asosida
tashkil  etilishi  ishlab  chiqarish  o’sishini  ortga  surishga  olib  keldi.  Davlat
Logotip
o’zaro aloqalari, ta’sirlari har doim ulami bolalar yoki kattalar anglab yetishlaridan qat’iy nazar, tarbiyaviy yoki tarbiyalovchi hisoblanadi. Eng umumiy shakllarida bu o’zaro munosabatlar, bolalar hayoti, sog’ligi va ozuqalanishlarini ta’minlashga, jamiyatda ulaming o’rnini va ularning mhiy holatini aniqiashga qaratilgan. Kattalar bolalar bilan o’zlarining tarbiyaviy munosabatlarini anglab yetishlari va bolalarda u yoki bu sifatlarini shakllantirish maqsadlarini o’z oldilariga qo’yar ekanlar, ularning munosabatlari yanada pedagogik, anglab yetilgan maqsadga yo’naltirilgan tus oladi. Kattalaming ijtimoiy hodisa sifatida tarbiya xususiyatlarini anglab etishlari asosida jamiyatda bolalar va jamiyat manfaatlari yo’lida tarbiyalash qonunlaridan tushunilgan va maqsadga muvofiq foydalanishga intilish yuzaga keladi. Katta avlod tarbiyalash munosabatlari tajribalarini umumlashtirishga, ularda namoyon bo’ladigan tendensiyalar, aloqalar, qonunlarni o’rganishga, ulardan shaxsni shakllantirish maqsadlarida foydalanishga ongli ravishda murojaat etadi. Mana shu asosda pedagogika - tarbiya qonunlari to’g’risidagi va bolalar hayoti va faoliyatini ongli ravishda hamda maqsadga muvofiq boshqarish maqsadlarida, ulardan foydalanish to’g’risidagi fan yuzaga keladi. Shunday qilib, tarbiya - ijtimoiy hodisa - jamiyat va individning hayotini ta’minlash usuli sifatida zamrdir. U ma’lum tarzda shakllangan ijtimoiy munosabatlar va jamiyat hayot tarzi natijasidagi aniq tarixiy sharoitlarda amalga oshiriladi. Uni amalga oshirishning asosiy mezonlari shaxsning xususiyatlari va sifatlari hayot talablariga mos kelish darajasi hisoblanadi. Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida butun ijtimoiy hayotning tabiiy bir qismidir. Shuning uchun uning qarama-qarshiliklari ijtimoiy hayotning eng umumiy qarama- qarshiliklarining ifodasi hisoblanadi. Tarbiya aks ettiradigan bunday qarama- qarshiliklar qatoriga qotib va eskirib qolgan ishlab chiqarish munosabatlarining ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishini ortga surishi natijasida yuzaga keluvchi qarama-qarshiliklar kiradi. Bu qarama-qarshiliklar ijtimoiy tarbiyada о’sib kelayotgan avlodni tayyorlashga konservativ yondashishlar mustahkam o’mashib olishi ko’rinishida namoyon bo’ladi. Bizning jamiyatimizda mustaqillik davrigacha ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish kuchlarining faqat davlat mulkchiligi asosida tashkil etilishi ishlab chiqarish o’sishini ortga surishga olib keldi. Davlat
mulkchiligi va rejalashtirilishi ustunligi ijodiy shaxs faolligi va tashabbuskorligiga
ko’pincha to’sqinlik qiladi. Xalq ta’limi tizimida bu o’zining mazmum, shakli va
metodlari qandaydir rasmiylashish hamda bir xilligi bilan ifodalanadi.
   Tarbiyadagi  boshqa  bir  qarama-qarshilik  hayot  talablari  va  shaxsning
ijtimoiy hayotga va ishlab chiqarish faoliyatiga tayyorgarligi darajasi o’rtasida
yuzaga keladi. Hayot talablarini anglab yetish, mana shu talablar asosida tarbiya
mazmimini  va  tashkil  etilishini  ko’ra  bilish  ilmiy-texnik  taraqqiyot  keskin
rivojlanishidan  ortda qoladi.  Ushbu  qarama-qarshilik  chuqurlashib  borgan  sari
o’sib kelayotgan avlodni zamonaviy tayyorlashga xalaqit qiluvchi “qalpoq” va
konservativ holatlami o’z vaqtida aniqlash hamda yo’qotish zarur bo’ladi. Uni hal
etish ta’lim va tarbiya mazmunini muntazam va mos ravishda hal etishni, ta’lim va
tarbiya metodlarini hayot talablariga javob bera oladigan qilishni talab etadi. Mana
shu holat ijtimoiy hayot yangi sharoitlari va unga bolalami tayyorlash bilan uning
eskirib qolgan usullari o’rtasidagi qarama-qarshilik hisoblanadi. 
   Tarbiyadagi uchinchi qarama-qarshilik - insondagi mavjud tabiat kuchlari,
inson tabiati rivojlanishi, uning cheklanmagan imkoniyatlari bilan jamiyat ijtimoiy
hayotidagi bu rivojlanish cheklovi sabab bo’luvchi, dasturlashtiruvchi sharoitlar
o’rtasida  yuzaga  keladi.  Erkinlikni  cheklovchi,  avtoritar  jamiyat  iste’dodlarni
so’ndiradi, odamlarni buzadi, iltifotli mansabdorlarga va befarq rasmiyatchilarga,
ishlab  chiqarish  jarayoning  bir  ortiqcha  qismiga,  ijtimoiy  hayotda  to’siqqa
aylantiradi. Demokratik jamiyat esa moddiy-texnik bazasini rivojlantira borib, lurli
ijtimoiy munosabatlami takomillashtirib, har bir inson shaxsining ijtimoiy hayot
talablariga mos va o’zida mavjud tabiiy kuch, iste’dod va qobiliyatlarga nisbatan
rivojlanishiga haqiqiy sharoit yaratadi. 
  Tarbiyaning to’rtinchi qarama-qarshiligi - bolaning faol tabiati, uning ijtimoiy
hayotda, turh munosabatlarda, muomalalarda ishtirok etishga intilishi bilan hayot
jarayonida  amaliy,  haqiqiy  ishtirok  etish  uchun  tajriba,  bilimlari,  malaka  va
ko’ntkmalari yetishmasligi va uning tabiiy hamda ijtimoiy yetuk emasligi o’rtasida
kuzatiladi. Ushbu qarama-qarshilik bolalar uchun idrok etishga, tarbiya jarayonida
faol ishtirok etishga haqiqiy harakatlantiruvchi kuch, rag’bat hisoblanadi. U bolani
faqat tarbiyaviy o’zaro munosabatlar obyekti sifatida etnas, balki subyekti sifatida
ham ijtimoiy hayotda ishtirok etishga ta’limtarbiyaviy tayyorlashga sabab bodadi.
Logotip
mulkchiligi va rejalashtirilishi ustunligi ijodiy shaxs faolligi va tashabbuskorligiga ko’pincha to’sqinlik qiladi. Xalq ta’limi tizimida bu o’zining mazmum, shakli va metodlari qandaydir rasmiylashish hamda bir xilligi bilan ifodalanadi. Tarbiyadagi boshqa bir qarama-qarshilik hayot talablari va shaxsning ijtimoiy hayotga va ishlab chiqarish faoliyatiga tayyorgarligi darajasi o’rtasida yuzaga keladi. Hayot talablarini anglab yetish, mana shu talablar asosida tarbiya mazmimini va tashkil etilishini ko’ra bilish ilmiy-texnik taraqqiyot keskin rivojlanishidan ortda qoladi. Ushbu qarama-qarshilik chuqurlashib borgan sari o’sib kelayotgan avlodni zamonaviy tayyorlashga xalaqit qiluvchi “qalpoq” va konservativ holatlami o’z vaqtida aniqlash hamda yo’qotish zarur bo’ladi. Uni hal etish ta’lim va tarbiya mazmunini muntazam va mos ravishda hal etishni, ta’lim va tarbiya metodlarini hayot talablariga javob bera oladigan qilishni talab etadi. Mana shu holat ijtimoiy hayot yangi sharoitlari va unga bolalami tayyorlash bilan uning eskirib qolgan usullari o’rtasidagi qarama-qarshilik hisoblanadi. Tarbiyadagi uchinchi qarama-qarshilik - insondagi mavjud tabiat kuchlari, inson tabiati rivojlanishi, uning cheklanmagan imkoniyatlari bilan jamiyat ijtimoiy hayotidagi bu rivojlanish cheklovi sabab bo’luvchi, dasturlashtiruvchi sharoitlar o’rtasida yuzaga keladi. Erkinlikni cheklovchi, avtoritar jamiyat iste’dodlarni so’ndiradi, odamlarni buzadi, iltifotli mansabdorlarga va befarq rasmiyatchilarga, ishlab chiqarish jarayoning bir ortiqcha qismiga, ijtimoiy hayotda to’siqqa aylantiradi. Demokratik jamiyat esa moddiy-texnik bazasini rivojlantira borib, lurli ijtimoiy munosabatlami takomillashtirib, har bir inson shaxsining ijtimoiy hayot talablariga mos va o’zida mavjud tabiiy kuch, iste’dod va qobiliyatlarga nisbatan rivojlanishiga haqiqiy sharoit yaratadi. Tarbiyaning to’rtinchi qarama-qarshiligi - bolaning faol tabiati, uning ijtimoiy hayotda, turh munosabatlarda, muomalalarda ishtirok etishga intilishi bilan hayot jarayonida amaliy, haqiqiy ishtirok etish uchun tajriba, bilimlari, malaka va ko’ntkmalari yetishmasligi va uning tabiiy hamda ijtimoiy yetuk emasligi o’rtasida kuzatiladi. Ushbu qarama-qarshilik bolalar uchun idrok etishga, tarbiya jarayonida faol ishtirok etishga haqiqiy harakatlantiruvchi kuch, rag’bat hisoblanadi. U bolani faqat tarbiyaviy o’zaro munosabatlar obyekti sifatida etnas, balki subyekti sifatida ham ijtimoiy hayotda ishtirok etishga ta’limtarbiyaviy tayyorlashga sabab bodadi.
 Tarbiya  tizimini  ijtimoiylashtirish.  Tarbiya  tizimining  rivojlanishi  uchta
jarayonning rivojlanishida aks ettiriladi - ijtimoiylashtirish, o’zini tarbiyalash va
kasbiy  ta’sir  ko’rsatish.  Bu  jarayonlar  uchta  asosiy  subyektlar  shaxsi  bilan
shakllanuvchi - jamiyat, individning o’zi va pedagogning bir obyekt bilan o’zaro
munosabatlari davomida amalga oshiriladi. Jamiyat to’g’risida to’xtalib o’tamiz.
“Ijtimoiylashtirish”  tushimchasi  tarbiya  nazariyasida  juda  keng  foydalaniladi.
Tadqiqotchilar  uni  qadriyatli  ko’rsatmalari  va  tarbiyalash  tamoyillariga  qarab
tushuntiradilar. Hatto bu borada ma’lum an’analar yuzaga kelgan, katta ilmiy
material ham to’plangan. Sotsialogik va psixologik adabiyotlarda ijtimoiylashtirish
juda faol tahlil qilinadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayotda jamiyat va shaxs rolini
talqin  qilish  albatta,  qarama-qarshi  bo’lgan  ijtimoiyiashtirish  konsepsiyasining
shakllanishiga olib keladi. 
   Qattiq ijtimoiyiashtirish deb ataluvchi konsepsiya tarafdorlari, funksional
maktab vakillari bu jarayonni shaxsni ijtimoiy tizimga to’la jalb etish sifatida
belgilaydi.  Sotsiologiya  ijtimoiylashtirishni  tahlil  qilishda,  "moslashish”.
“qulaylik”,  “tenglik”  kabi  muvozanat  tushunchalariga  tayanadi.  Ularning
tadqiqotlaridagi  asosiy  vazifa  -  individlami  ijtimoiy  muhitga  moslashtirish
hisoblanadi. Bu konsepsiyaga  “yangi  insonparvarlashtirish”  tarafdorlari  qarshi!
chiqadi.  Ular  ijtimoiylashtirishda  o’z  qobiliyatlari  va  layoqatlarini  yaratuvchi
shaxsni  hamda  shaxsning  o’zini  amalga  oshirishi  va  o’zini  namoyon  etishiga
to’sqinlik qilayotgan elementlami tanqidiy yengishni ko’radilar. Biroq, birinchi
holatda, ma’lum tarzda ishlab chiqilgan muhitga ta’sir koTsatish to’g’risida gap
yuritilayotgan  bo’Isa.  ikkinchi  holatda,  “ijtimoiyiashtirish  va  shaxs”
tushunchalarini  to’la  adashtirish  sodir  bo’lmoqda.  Ta’lim  tizimidagi
ijtimoiyiashtirish  deyarli  chiqarib  tashlashga,  uning  o’zini  tarbiyalash  bilan
almashtirishga,  tarbiyachi  kasbiyligiga  esa  shakllanayotgan  shaxsning
mustaqilligini ta’minlash vazifasini yuklatishga harakat qilinmoqda. 
  Birinchi nuqtai nazar ijtimoiy hayot taraqqiy etgan asoslarini qayta ishlab
chiqish  muammosiga  e’tiborni  kuchaytiradi,  ikkinchisi  esa  madaniy  ijodkorlik
shaxsi  ijodiy  qobiliyatlariga  erkinlik  berishga  qaratilgan.  Ma’lumki,  bu  ikki
qarama-qarshi nuqtai nazarlardan birortasi ham amaliy hollarda tarbiya amaliyotini
takoniillashtirishga olib kelmaydi. Ijtimoiyiashtirish - muhit, jamiyatning shaxsga
Logotip
Tarbiya tizimini ijtimoiylashtirish. Tarbiya tizimining rivojlanishi uchta jarayonning rivojlanishida aks ettiriladi - ijtimoiylashtirish, o’zini tarbiyalash va kasbiy ta’sir ko’rsatish. Bu jarayonlar uchta asosiy subyektlar shaxsi bilan shakllanuvchi - jamiyat, individning o’zi va pedagogning bir obyekt bilan o’zaro munosabatlari davomida amalga oshiriladi. Jamiyat to’g’risida to’xtalib o’tamiz. “Ijtimoiylashtirish” tushimchasi tarbiya nazariyasida juda keng foydalaniladi. Tadqiqotchilar uni qadriyatli ko’rsatmalari va tarbiyalash tamoyillariga qarab tushuntiradilar. Hatto bu borada ma’lum an’analar yuzaga kelgan, katta ilmiy material ham to’plangan. Sotsialogik va psixologik adabiyotlarda ijtimoiylashtirish juda faol tahlil qilinadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayotda jamiyat va shaxs rolini talqin qilish albatta, qarama-qarshi bo’lgan ijtimoiyiashtirish konsepsiyasining shakllanishiga olib keladi. Qattiq ijtimoiyiashtirish deb ataluvchi konsepsiya tarafdorlari, funksional maktab vakillari bu jarayonni shaxsni ijtimoiy tizimga to’la jalb etish sifatida belgilaydi. Sotsiologiya ijtimoiylashtirishni tahlil qilishda, "moslashish”. “qulaylik”, “tenglik” kabi muvozanat tushunchalariga tayanadi. Ularning tadqiqotlaridagi asosiy vazifa - individlami ijtimoiy muhitga moslashtirish hisoblanadi. Bu konsepsiyaga “yangi insonparvarlashtirish” tarafdorlari qarshi! chiqadi. Ular ijtimoiylashtirishda o’z qobiliyatlari va layoqatlarini yaratuvchi shaxsni hamda shaxsning o’zini amalga oshirishi va o’zini namoyon etishiga to’sqinlik qilayotgan elementlami tanqidiy yengishni ko’radilar. Biroq, birinchi holatda, ma’lum tarzda ishlab chiqilgan muhitga ta’sir koTsatish to’g’risida gap yuritilayotgan bo’Isa. ikkinchi holatda, “ijtimoiyiashtirish va shaxs” tushunchalarini to’la adashtirish sodir bo’lmoqda. Ta’lim tizimidagi ijtimoiyiashtirish deyarli chiqarib tashlashga, uning o’zini tarbiyalash bilan almashtirishga, tarbiyachi kasbiyligiga esa shakllanayotgan shaxsning mustaqilligini ta’minlash vazifasini yuklatishga harakat qilinmoqda. Birinchi nuqtai nazar ijtimoiy hayot taraqqiy etgan asoslarini qayta ishlab chiqish muammosiga e’tiborni kuchaytiradi, ikkinchisi esa madaniy ijodkorlik shaxsi ijodiy qobiliyatlariga erkinlik berishga qaratilgan. Ma’lumki, bu ikki qarama-qarshi nuqtai nazarlardan birortasi ham amaliy hollarda tarbiya amaliyotini takoniillashtirishga olib kelmaydi. Ijtimoiyiashtirish - muhit, jamiyatning shaxsga
ta’siri demakdir. Shu bilan birga ta’sir ko’rsatish shaxsning tashkil topishida juda
zarur  hisoblanadi.  Jamiyat  -  urauman  alohida  kuch  -  o’ziga  xos  insoniy
munosabatlar  va  o’zaro  aloqalardir.  Bu  narsalar  boTmasa,  odam  ham  baribir
muhitga  juda  moslasha  oladigan  hayvonligicha  qoladi.  Muomalalar  davomida
yuzaga keladigan insonlar munosabatlari - mana shu jamiyat demakdir. 
   Biz ijtimoiylashtirish to’g’risida gapirar ekanmiz, odam ham, guruh ham,
biomuhit, kosmos ham inson ko’ziga ko’rinib va uning qalbida aks etib, maqsadga
muvofiq bo’lmasa ham, insonga maxsus emas, faqat tasodifiy (ko’rinishi bo’yicha,
mohiyati bo’yicha esa muqarrar va qonuniy) ta’sir ko’rsatib shaxsni shakllantiradi.
Haqiqatda ko’zga ko’rinmas ta’sir ko’rsatish - nazorat qilib bo’lmaydigan jarayon.
Muhitning  u  yoki  bu  elementlari  qachon,  qanday  ketma-ketlikda,  qanday
nisbatlarda shaxs bilan munosabatlarga kirishishini bilib bo’lmaydi. Hatto ularning
har birini aniqlash ham mumkin emas. Biroq muhit shaxs uchun shakllanib bo’lgan
dunyoqarashiga yot bo’lgan faoliyat sharoitlari va tamoyillarini majbur qilishda
quvonchni his etish qiyin bo’ladi.
   Agarda dunyoqarashi shakllanmagan bo’lsa. unda ham odamdan noqulay
muhit ta’siridan qoniqishni talab qilib bo’lmaydi. Odam o’zi o’z hayotini tashkil
etadi, u nima qilishi kerakligini o’zi tanlaydi: dunyoga qarab agarda unda o’z
hayotini  ko’rsa  xursand  bo’ladi.  Biroq  taqdir  shaxsan  tanlash  imkoniyatini
chegaralaydi. U boshqalar tomonidan amalga oshirilgan, awalgi avlod tanlagan
mavjud vaziyatni odam oldiga qo’yadi, u bilan bahslashib bodmaydi. Uni meros
kabi, shaxsiy turmushning bir qismi yoki asosi sifatida qabul qilish va mana shu
tajribaga hurmat bilan munosabatda bodish kerak. Muhit o’zida insonga monand
axborotlami yetkazadi, shaxs yuzaga kelishi to’g’risida ma’lumotlar beradi, shu
bilan birga bu axborotlami insonga majburlamaydi. Xohlovchilar uni o’zlashtirishi
mumkin.  Shunda  uning  hayoti  taqdirga  qarshi  bodib  qolmaydi,  taqdiri
rivojlanishiga to’siq bodmaydi. Uning dunyoga munosabati, quvonchli yoki alamli
ko’rinishda  bodishidan  qat’iy  nazar,  mazmuni  bo’yicha  ancha  chuqur  bodadi.
Shuning uchun jamiyat go’yoki tabiiy ravishda bolaga o’zining yaxshi tomonini
namoyon etishga, unga “kulib boqishga” harakat qiladi. Mana shu hayotga kirib
kelayotgan insonga o’ziga xos munosabat faqat beg’araz emas, balki jamiyatning
g’amxo’rligi hamdir. U eng to’g’ri, asrlar davomida shakllangan tamoyillashtirish
Logotip
ta’siri demakdir. Shu bilan birga ta’sir ko’rsatish shaxsning tashkil topishida juda zarur hisoblanadi. Jamiyat - urauman alohida kuch - o’ziga xos insoniy munosabatlar va o’zaro aloqalardir. Bu narsalar boTmasa, odam ham baribir muhitga juda moslasha oladigan hayvonligicha qoladi. Muomalalar davomida yuzaga keladigan insonlar munosabatlari - mana shu jamiyat demakdir. Biz ijtimoiylashtirish to’g’risida gapirar ekanmiz, odam ham, guruh ham, biomuhit, kosmos ham inson ko’ziga ko’rinib va uning qalbida aks etib, maqsadga muvofiq bo’lmasa ham, insonga maxsus emas, faqat tasodifiy (ko’rinishi bo’yicha, mohiyati bo’yicha esa muqarrar va qonuniy) ta’sir ko’rsatib shaxsni shakllantiradi. Haqiqatda ko’zga ko’rinmas ta’sir ko’rsatish - nazorat qilib bo’lmaydigan jarayon. Muhitning u yoki bu elementlari qachon, qanday ketma-ketlikda, qanday nisbatlarda shaxs bilan munosabatlarga kirishishini bilib bo’lmaydi. Hatto ularning har birini aniqlash ham mumkin emas. Biroq muhit shaxs uchun shakllanib bo’lgan dunyoqarashiga yot bo’lgan faoliyat sharoitlari va tamoyillarini majbur qilishda quvonchni his etish qiyin bo’ladi. Agarda dunyoqarashi shakllanmagan bo’lsa. unda ham odamdan noqulay muhit ta’siridan qoniqishni talab qilib bo’lmaydi. Odam o’zi o’z hayotini tashkil etadi, u nima qilishi kerakligini o’zi tanlaydi: dunyoga qarab agarda unda o’z hayotini ko’rsa xursand bo’ladi. Biroq taqdir shaxsan tanlash imkoniyatini chegaralaydi. U boshqalar tomonidan amalga oshirilgan, awalgi avlod tanlagan mavjud vaziyatni odam oldiga qo’yadi, u bilan bahslashib bodmaydi. Uni meros kabi, shaxsiy turmushning bir qismi yoki asosi sifatida qabul qilish va mana shu tajribaga hurmat bilan munosabatda bodish kerak. Muhit o’zida insonga monand axborotlami yetkazadi, shaxs yuzaga kelishi to’g’risida ma’lumotlar beradi, shu bilan birga bu axborotlami insonga majburlamaydi. Xohlovchilar uni o’zlashtirishi mumkin. Shunda uning hayoti taqdirga qarshi bodib qolmaydi, taqdiri rivojlanishiga to’siq bodmaydi. Uning dunyoga munosabati, quvonchli yoki alamli ko’rinishda bodishidan qat’iy nazar, mazmuni bo’yicha ancha chuqur bodadi. Shuning uchun jamiyat go’yoki tabiiy ravishda bolaga o’zining yaxshi tomonini namoyon etishga, unga “kulib boqishga” harakat qiladi. Mana shu hayotga kirib kelayotgan insonga o’ziga xos munosabat faqat beg’araz emas, balki jamiyatning g’amxo’rligi hamdir. U eng to’g’ri, asrlar davomida shakllangan tamoyillashtirish
yo’lidir.  Faqatgina  mana  shu  narsa  shaxsning  tabassum  qilishiga  olib  kelishi
mumkin.  Individni  muhitga  jalb  etib,  insonni  keng  jamoa  va  hodisalar  bilan
munosabatlarda  bo’lishi  imkoniyatini  taqdim  etishda,  ularning  javoblari  shaxs
uchun baholash shaxsiy mezonini ishlab chiqishda asosiy me’yor bo’lib qoladi -
mana shunga ijtimoiyiashtirish deyiladi. 
  U kasbiy tarbiyaviy faoliyatdan ham iborat emas, balki nisbatan mustaqil
jarayon  hisoblanadi,  shaxsga  rol  o’yinini  “qiyinlashtirish”  alohida  vazifasini
bajaradi. Mana shusiz, u anglab yetilmagan bo’lib, jamiyatda yakkalanib qoladi.
Shaxs  madaniyatning  yaratuvchisi,  muhitning  tomiri  bo’lmish  jodiy  shaxsni
yaratishda zarur shartdir hamda ijtimoiyiashtirish jarayonining mustaqilligini tan
olish,  bu  jarayonni  insonparvarlashtirish  yo’nalishini  takomillashtirishdagi  har
qanday urinishlardan voz kechishini anglatmaydi. Insonparvar bo’lmagan, yangi
shaxsning faolligi sababsiz bostirilishi, individning layoqati, intilishlari hisobga
olinmay ijtimoiy vazifalami majburlash sodir bo’ladigan insonga muhitning ta’sir
ko’rsatishi bilan ijtimoiylashtirishga yo’l qo’yib bo’lmaydi. Ijtimoiyiashtirish - bu
shakllanayotgan  shaxsning  va  uning  kelajakda  mumkin  bo’lgan  shaklini
belgilovchi  birlikning  o’zaro  aloqalari  jarayonidir.  “Insonparvarlashtirish”
tushunchasi  ko’pincha  ma’naviylashtirish  doirasiga  taalluqli  deb  tushuniladi.
Hozirgi kunda bu keng qo’llaniladigan tushuncha, umumiy yo’nalish ahamiyatiga
ega. Insonparvarlashtirish asosiy vazifa sifatida qaralmoqda, uni hal etmay turib
ijtimoiy taraqqiyot to’g’risida gapIrish mumkin emas.
  Insonparvarlik  -  bu  inson  qanday  bo’lishi,  uning  mohiyati  qandayligi
to’g’risida o’ylash va g’amxo’rlikdir. Bu o’zini anglashdir, va shu bilan bir vaqtda,
mavjudlikni himoya qilishdir. Shaxsning qimmatini tasdiqlash, shaxsni faqatgina
vosita sifatida qarashga har qanday urinishlaming muhimsizligi ifodasidir. Shundan
so’ng insonparvarlik shaxsni ijtimoiy shaxs sifatida qarashni ko’zda tutadi. Ijtimoiy
hayotda subyektning barqarorligini ta’miniash mexa16 nizmini shakllantirish - bu
g’oya demak. Har qanday ijtimoiy guruh, kattami yo kichikmi, hamda shaxs va
jamiyat  ozmi-ko’pmi  shakllangan  o’z  g’oyasini  paydo  qiladi.  G’oya  obyektiv
bo’lmagan  dunyo ko’rinishini  emas,  balki  g^oya  yetkazuvchi  saqlanib  qolishi
ta’minlanadigan doirada dunyoga qarash tizimini ishlab chiqishga yo’naltirilgan.
Albatta, g’oya chuqur rivojlantirilgan bo’lsa. agar subyektning boshqa subyektlar
Logotip
yo’lidir. Faqatgina mana shu narsa shaxsning tabassum qilishiga olib kelishi mumkin. Individni muhitga jalb etib, insonni keng jamoa va hodisalar bilan munosabatlarda bo’lishi imkoniyatini taqdim etishda, ularning javoblari shaxs uchun baholash shaxsiy mezonini ishlab chiqishda asosiy me’yor bo’lib qoladi - mana shunga ijtimoiyiashtirish deyiladi. U kasbiy tarbiyaviy faoliyatdan ham iborat emas, balki nisbatan mustaqil jarayon hisoblanadi, shaxsga rol o’yinini “qiyinlashtirish” alohida vazifasini bajaradi. Mana shusiz, u anglab yetilmagan bo’lib, jamiyatda yakkalanib qoladi. Shaxs madaniyatning yaratuvchisi, muhitning tomiri bo’lmish jodiy shaxsni yaratishda zarur shartdir hamda ijtimoiyiashtirish jarayonining mustaqilligini tan olish, bu jarayonni insonparvarlashtirish yo’nalishini takomillashtirishdagi har qanday urinishlardan voz kechishini anglatmaydi. Insonparvar bo’lmagan, yangi shaxsning faolligi sababsiz bostirilishi, individning layoqati, intilishlari hisobga olinmay ijtimoiy vazifalami majburlash sodir bo’ladigan insonga muhitning ta’sir ko’rsatishi bilan ijtimoiylashtirishga yo’l qo’yib bo’lmaydi. Ijtimoiyiashtirish - bu shakllanayotgan shaxsning va uning kelajakda mumkin bo’lgan shaklini belgilovchi birlikning o’zaro aloqalari jarayonidir. “Insonparvarlashtirish” tushunchasi ko’pincha ma’naviylashtirish doirasiga taalluqli deb tushuniladi. Hozirgi kunda bu keng qo’llaniladigan tushuncha, umumiy yo’nalish ahamiyatiga ega. Insonparvarlashtirish asosiy vazifa sifatida qaralmoqda, uni hal etmay turib ijtimoiy taraqqiyot to’g’risida gapIrish mumkin emas. Insonparvarlik - bu inson qanday bo’lishi, uning mohiyati qandayligi to’g’risida o’ylash va g’amxo’rlikdir. Bu o’zini anglashdir, va shu bilan bir vaqtda, mavjudlikni himoya qilishdir. Shaxsning qimmatini tasdiqlash, shaxsni faqatgina vosita sifatida qarashga har qanday urinishlaming muhimsizligi ifodasidir. Shundan so’ng insonparvarlik shaxsni ijtimoiy shaxs sifatida qarashni ko’zda tutadi. Ijtimoiy hayotda subyektning barqarorligini ta’miniash mexa16 nizmini shakllantirish - bu g’oya demak. Har qanday ijtimoiy guruh, kattami yo kichikmi, hamda shaxs va jamiyat ozmi-ko’pmi shakllangan o’z g’oyasini paydo qiladi. G’oya obyektiv bo’lmagan dunyo ko’rinishini emas, balki g^oya yetkazuvchi saqlanib qolishi ta’minlanadigan doirada dunyoga qarash tizimini ishlab chiqishga yo’naltirilgan. Albatta, g’oya chuqur rivojlantirilgan bo’lsa. agar subyektning boshqa subyektlar
bilan aloqasi hisobga olingan bo’lsa, unda bunday obyektiv ong ijtimoiy rivojlanish
umumiy tendensiyasiga ham qarama-qarshilik qiladi, hatto deyarli mos kelishi
mumkin.  Lekin  u  bilan  hech  qachon  batamom  birday  bo’la  olmaydi,  chunki
jamiyat va uning alohida subyekti o’xshash bo’la olmaydi. G’oyasiz, markazga
intilgan yo’nalish subyektning mana shu bilimlar tizimisiz, ijtimoiy fikr umuman
mavjud  bo’lmaydi,  ular  markazga  intilgan  kuchlami  -  entropiya  kuchlarini,
subyektning buzilishini yengish vositalari hisoblanadi. G’oyalar doirasida asosiy
ijtimoiy qadriyatlar to’g’risidagi bilim yuzaga keladi, ishlab chiqiladi. Bu bilimlar
ma’naviy madaniyat shakllanishi uchun asos bo’lib qoladi, uning yordamida g’oya
doirasida  mavjud  qadriyatlar  uchun  xos  bo’lgan  egoistik  aksent  yo’qotiladi,
insonparvarlashtirish to’g’risida tasavvurlar shakllantiriladi.
              
 To’garak ishlarini rejalashtirish
   Shaxsni  bolalar  jamoasida  shakllantirish-barkamol  shaxs  tarbiyasining
tarkibiy qismi. Bolalar jamoasi, ularning tuzilishi va belgilari. Bolalar jamoasini
shakllantirish  yo’llari  va  vositalari.  Jamoada  bir  maqsadga  qaratilganlik,
uyushqoqlik  va  ijtimoiy  fikr  uyg`otish  uchun  shart-sharoit  yaratish.  Jamoada
barobar ta`sir ko’rsatish tizimi. Jamoa ishini tashkil etishda “Kuch-birlikda” kabi
hikmatlarga amal qilish. Bir maqsadga qaratilgan faoliyat-o’qish, o’yin, sport,
mehnat, badiiy havaskorlik va boshqalarni tashkil etish.
  Jamoadagi kelajakka umid bog`lash tizimi va an`analari. Faollar va ularning
jamoa  a`zolari  bilan  munosabati.  Jamoada  o’zaro  axloqiy  munosabatlarni
shakllantirishda o’qituvchi, tarbiyachining tutgan o’rni.
Fanni  o’rganish  natijasida  o’quvchilar  quyidagi  bilimlarga  ega  bo’lishlari
kerak:
- har bir o’quvchining bilimdonlik darajasini va rivojlantirish yo’llarini;
- maktabdan va sinfdan tashqari ishlar fanining maqsad va vazifalarini, fanga
qo’yilgan Davlat standarti talablarini to’garak a`zolarini o’qitish va tarbiyalash
sifatini yaxshilash maqsadida o’quv-tarbiya va metodik ishlarni takomillashtirish
usullarini;
-“Barkamol avlod” bolalar markazlari to’g`risidagi Nizomni o’rganishlari;
Logotip
bilan aloqasi hisobga olingan bo’lsa, unda bunday obyektiv ong ijtimoiy rivojlanish umumiy tendensiyasiga ham qarama-qarshilik qiladi, hatto deyarli mos kelishi mumkin. Lekin u bilan hech qachon batamom birday bo’la olmaydi, chunki jamiyat va uning alohida subyekti o’xshash bo’la olmaydi. G’oyasiz, markazga intilgan yo’nalish subyektning mana shu bilimlar tizimisiz, ijtimoiy fikr umuman mavjud bo’lmaydi, ular markazga intilgan kuchlami - entropiya kuchlarini, subyektning buzilishini yengish vositalari hisoblanadi. G’oyalar doirasida asosiy ijtimoiy qadriyatlar to’g’risidagi bilim yuzaga keladi, ishlab chiqiladi. Bu bilimlar ma’naviy madaniyat shakllanishi uchun asos bo’lib qoladi, uning yordamida g’oya doirasida mavjud qadriyatlar uchun xos bo’lgan egoistik aksent yo’qotiladi, insonparvarlashtirish to’g’risida tasavvurlar shakllantiriladi. To’garak ishlarini rejalashtirish Shaxsni bolalar jamoasida shakllantirish-barkamol shaxs tarbiyasining tarkibiy qismi. Bolalar jamoasi, ularning tuzilishi va belgilari. Bolalar jamoasini shakllantirish yo’llari va vositalari. Jamoada bir maqsadga qaratilganlik, uyushqoqlik va ijtimoiy fikr uyg`otish uchun shart-sharoit yaratish. Jamoada barobar ta`sir ko’rsatish tizimi. Jamoa ishini tashkil etishda “Kuch-birlikda” kabi hikmatlarga amal qilish. Bir maqsadga qaratilgan faoliyat-o’qish, o’yin, sport, mehnat, badiiy havaskorlik va boshqalarni tashkil etish. Jamoadagi kelajakka umid bog`lash tizimi va an`analari. Faollar va ularning jamoa a`zolari bilan munosabati. Jamoada o’zaro axloqiy munosabatlarni shakllantirishda o’qituvchi, tarbiyachining tutgan o’rni. Fanni o’rganish natijasida o’quvchilar quyidagi bilimlarga ega bo’lishlari kerak: - har bir o’quvchining bilimdonlik darajasini va rivojlantirish yo’llarini; - maktabdan va sinfdan tashqari ishlar fanining maqsad va vazifalarini, fanga qo’yilgan Davlat standarti talablarini to’garak a`zolarini o’qitish va tarbiyalash sifatini yaxshilash maqsadida o’quv-tarbiya va metodik ishlarni takomillashtirish usullarini; -“Barkamol avlod” bolalar markazlari to’g`risidagi Nizomni o’rganishlari;
-  iqtisodiy  savodxonlik,  iqtisodiy  ong,  iqtisodiy  fikrlash  va  iqtisodiy
madaniyatni tarbiyalash yo’llarini;
- o’quvchilar bilan olib boriladigan ishni yangi samarali shakllarini izlash
bo’yicha ishni tashkil etishni, pedagogik texnologiyadan foydalanish talablarini;
- bolalarga quroq tikish, mashina kashtachiligi, munchoq bilan ishlash, gazlama
qoldiqlaridan gul yasash, rarda tikish, milliy qo’g`irchoq tayyorlash kasbi turlari
haqida to’liq ma’lumotga ega bo’lishlari;
-  o’quvchi  yoshlar  bajargan  ishlarini  baholash  mezonlarini  va
rag`batlantirishni;
- iqtidorli o’quvchilarni aniqlash va ular bilan ishlash yo’llarini.
Fanni o’qitishda zamonaviy axborot va pedagogik texnologiyalar bo’yicha
tavsiyalar
Bugungi kunda bolalarning bo’sh vaqtini to’g`ri tashkil etishda maktabdan va
sinfdan tashqari ta’limga alohida etibor berilmoqda. Maktabdan va sinfdan tashqari
ta’limni tashkil qilishda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2011-
yilda  qabul  qilgan  “Barkamol  avlod”  bolalar  markazlari  to’g`risidagi  Nizomi
asosiy hujjat hisoblanadi. Bo’lajak to’garak rahbarlarini tayyorlashda zamonaviy
axborot va pedagogik texnologiyalardan foydalanish davr talabi bo’lib qolmoqda.
Bu  borada  kasb-hunar  kollejlarida  malakali  kichik  mutaxassislar  tayyorlashda
quyidagilarga e’tibor berilishi kerak.
- Mutaxassislik fanlarini o’rgatishda egallanayotgan bilim ko’nikmalar davlat
ta’limi standartlarida berilgan talablarga asoslangan bo’lishi kerak.
- Mutaxassislik kasbi bo’yicha ta’lim berish mazmuni fan, texnika, texnologiya
taraqqiyoti darajasi talablariga javob berishi kerak.
- Ta`lim berishning zamonga xos texnik vositaridan - slaydlar, multimediya va
boshqa kompyuter dasturlaridan foydalanishi kerak.
- Fan bo’yicha amaliy ish darslarini tashkil etishda o’qituvchi o’quvchilarga
axborot va pedagogik texnologiyalardan foydalanish imkoniyatlarini o’rgatishi va
bunday mashg`ulotlarda o’quvchi asosiy figura bo’lishiga erishishi kerak.
-Xonada  o’qituvchilar  va  o’quvchilar  foydalanishlari  uchun  kompyuter,
kodoskop, internet tarmog`idan olingan manbalar to’plami bo’lishi kerak. Har bir
darsda o’qituvchi ulardan foydalanishi kerak.
Logotip
- iqtisodiy savodxonlik, iqtisodiy ong, iqtisodiy fikrlash va iqtisodiy madaniyatni tarbiyalash yo’llarini; - o’quvchilar bilan olib boriladigan ishni yangi samarali shakllarini izlash bo’yicha ishni tashkil etishni, pedagogik texnologiyadan foydalanish talablarini; - bolalarga quroq tikish, mashina kashtachiligi, munchoq bilan ishlash, gazlama qoldiqlaridan gul yasash, rarda tikish, milliy qo’g`irchoq tayyorlash kasbi turlari haqida to’liq ma’lumotga ega bo’lishlari; - o’quvchi yoshlar bajargan ishlarini baholash mezonlarini va rag`batlantirishni; - iqtidorli o’quvchilarni aniqlash va ular bilan ishlash yo’llarini. Fanni o’qitishda zamonaviy axborot va pedagogik texnologiyalar bo’yicha tavsiyalar Bugungi kunda bolalarning bo’sh vaqtini to’g`ri tashkil etishda maktabdan va sinfdan tashqari ta’limga alohida etibor berilmoqda. Maktabdan va sinfdan tashqari ta’limni tashkil qilishda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2011- yilda qabul qilgan “Barkamol avlod” bolalar markazlari to’g`risidagi Nizomi asosiy hujjat hisoblanadi. Bo’lajak to’garak rahbarlarini tayyorlashda zamonaviy axborot va pedagogik texnologiyalardan foydalanish davr talabi bo’lib qolmoqda. Bu borada kasb-hunar kollejlarida malakali kichik mutaxassislar tayyorlashda quyidagilarga e’tibor berilishi kerak. - Mutaxassislik fanlarini o’rgatishda egallanayotgan bilim ko’nikmalar davlat ta’limi standartlarida berilgan talablarga asoslangan bo’lishi kerak. - Mutaxassislik kasbi bo’yicha ta’lim berish mazmuni fan, texnika, texnologiya taraqqiyoti darajasi talablariga javob berishi kerak. - Ta`lim berishning zamonga xos texnik vositaridan - slaydlar, multimediya va boshqa kompyuter dasturlaridan foydalanishi kerak. - Fan bo’yicha amaliy ish darslarini tashkil etishda o’qituvchi o’quvchilarga axborot va pedagogik texnologiyalardan foydalanish imkoniyatlarini o’rgatishi va bunday mashg`ulotlarda o’quvchi asosiy figura bo’lishiga erishishi kerak. -Xonada o’qituvchilar va o’quvchilar foydalanishlari uchun kompyuter, kodoskop, internet tarmog`idan olingan manbalar to’plami bo’lishi kerak. Har bir darsda o’qituvchi ulardan foydalanishi kerak.