Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning maqsadi, vazifalari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

4

File size

Fayl hajmi

19,4 KB


Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning maqsadi, vazifalari
Reja:
1. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish.
2. Sinfdan tashqari ishlarning bosqichlari.
3. Sinfdan tashqari ishlarning ta’limiy ahamiyati
Tayanch  tushunchalar: fonetika,  grammatika,  morfemika,  sintaksiz,  so‘z
birikmasi, so‘z, ta’lim jarayoni, didaktik o‘yinlar, olimpiadalar, kecha, viktorina,
ertalik.
   Sinfdan tashqari ishlarning maqsadi – ona tili darslarida olgan bilim, ko‘nikma va
malakalarini  takomillashtirish,  ona  tilining  fonetika,  grammatika,  morfemika,
sintaksiz, so‘z birikmasi, so‘z, gap kabi tushunchalari  bilan yaqindan tanishish,
muntazam ravishda ona tiliga muhabbatni uyg‘otish va uni amalda to‘g‘ri qo‘llay
oladigan ongli komil insonni tarbiyalashdir.
   Sinfdan tashqari ishlar o‘quv dasturi bilan chambarchas bog‘liq bo‘lib, unda
ko‘zda tutilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishda yaqindan yordam beradi.
Buning uchun o‘quvchilarda izlanuvchanlik va ijodkorlik darajasiga ko‘tarish talab
qilinadi. Maktablarda 1959-yildan boshlab maxsus sinfdan tashqari ishlar darslari
tashkil etilgan. Sinfdan tashqari ishlar 1-2 -sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2
haftada 1 marta o‘tkaziladi. Savod o‘rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe
darsining 17 -20 daqiqasi ajratiladi.
   Boshlang‘ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni asosiy maqsadi-o‘quvchilarda
fanga  qiziqishni  rivojlantirish,  darsda  olingan  bilimlarni  to‘ldiruvchi  va
Logotip
Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning maqsadi, vazifalari Reja: 1. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish. 2. Sinfdan tashqari ishlarning bosqichlari. 3. Sinfdan tashqari ishlarning ta’limiy ahamiyati Tayanch tushunchalar: fonetika, grammatika, morfemika, sintaksiz, so‘z birikmasi, so‘z, ta’lim jarayoni, didaktik o‘yinlar, olimpiadalar, kecha, viktorina, ertalik. Sinfdan tashqari ishlarning maqsadi – ona tili darslarida olgan bilim, ko‘nikma va malakalarini takomillashtirish, ona tilining fonetika, grammatika, morfemika, sintaksiz, so‘z birikmasi, so‘z, gap kabi tushunchalari bilan yaqindan tanishish, muntazam ravishda ona tiliga muhabbatni uyg‘otish va uni amalda to‘g‘ri qo‘llay oladigan ongli komil insonni tarbiyalashdir. Sinfdan tashqari ishlar o‘quv dasturi bilan chambarchas bog‘liq bo‘lib, unda ko‘zda tutilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishda yaqindan yordam beradi. Buning uchun o‘quvchilarda izlanuvchanlik va ijodkorlik darajasiga ko‘tarish talab qilinadi. Maktablarda 1959-yildan boshlab maxsus sinfdan tashqari ishlar darslari tashkil etilgan. Sinfdan tashqari ishlar 1-2 -sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2 haftada 1 marta o‘tkaziladi. Savod o‘rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe darsining 17 -20 daqiqasi ajratiladi. Boshlang‘ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni asosiy maqsadi-o‘quvchilarda fanga qiziqishni rivojlantirish, darsda olingan bilimlarni to‘ldiruvchi va
chuqurlashtiruvchi ona tilidan bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdan
iborat.Boshlang‘ich  sinflarda  ona  tilidan  “sinfdan  tashqari  ish”  deyilganda
o‘quvchilarning o‘qituvchi rahbarligida darsdan tashqari  vaqtda tashkil qilingan,
dastur bilan bog‘liq bo‘lgan material asosida ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan
mashg‘ulotlar tushuniladi.
   Sinfdan tashqari ishlarni ikki turini farqlash mumkin. Uning birinchi turiga
rejadagi  materiallarni  o‘zlashtirishda  orqada  qoladigan  bolalar  bilan  ishlash
tushunilsa,  ikkinchi  turi  esa  ona  tilini  o‘rganishga  qiziquvchi  bolalar  bilan
o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar kiradi.
   Ma’lumki birinchi turdagi mashg‘ulotlar hozirgi kunda mamlakatimizning barcha
mamlakatlarida mavjud. Bunday mashg‘ulotlarni bilimlar darajasi bir-biriga yaqin
3-4 o‘quvchidan iborat kichik guruhlarda haftada 1-2 marta o‘tkazish mumkin.
Odatda sinfdan tashqari ishlar deyilganda ko‘proq ikkinchi turdagi mashg‘ulotlar
nazarda  tutiladi  va  ular  asosan  o‘z  oldiga  quyidagi  maqsadlarni  qo‘yadi:
O‘quvchilarda ona tiliga va uning tadbiqlariga qiziqish uyg‘otish, o‘quvchilarning
ona  tilidan  reja  bo‘yicha  olgan  bilimlarini  kengaytirish,  o‘quvchilarda  ilmiy
tekshirish xarakteridagi  malakalarini oshirish, ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan
ishlashga o‘rgatish, o‘quvchilarda tilshunos olimlar va tarixiy materiallar haqida
tasavvurlarini kengaytirishdan iborat. Bu maqsadlarni bir qismi darsda amalga
oshiriladi,  ammo  dars  vaqti  chegaralanganligi  tufayli  qolgan  qismini  sinfdan
tashqari ishlarda amalga oshiriladi.
  Sinfdan tashqari ishlar bosqichlari:
1. Tayyorlov bosqichi. Bu 1-sinfning savod o‘rgatish davriga to‘g‘ri keladi. Unga
darsning  bir  qismi  17-20  daqiqasi  ajratilgani  uchun  ,,STI  mashg‘uloti"  deb
yuritiladi.
2.  Boshlang‘ich  bosqich.  Bu  1-sinfning  2-yarim  yilligiga  to‘g‘ri
keladi. Bu bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi.
3.  Asosiy  bosqich.  Bu  bosqich  2-4-sinflarga  to‘g‘ri  keladi.  Bu  davrda
o‘quvchilaming  o‘qish  malakalari  mustahkamlanadi.  Bunda  o‘quvchilarning
sinfdan tashqari o‘qiganlari baholanadi.
  Sinfdan tashqari ishlar darslarining xususiyatlari, birinchidan, sinfdan tashqari
ishlar tizimining bosqichlari bilan,  ikkinchidan, o‘quv vazifalari va dastur bilan,
Logotip
chuqurlashtiruvchi ona tilidan bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat.Boshlang‘ich sinflarda ona tilidan “sinfdan tashqari ish” deyilganda o‘quvchilarning o‘qituvchi rahbarligida darsdan tashqari vaqtda tashkil qilingan, dastur bilan bog‘liq bo‘lgan material asosida ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan mashg‘ulotlar tushuniladi. Sinfdan tashqari ishlarni ikki turini farqlash mumkin. Uning birinchi turiga rejadagi materiallarni o‘zlashtirishda orqada qoladigan bolalar bilan ishlash tushunilsa, ikkinchi turi esa ona tilini o‘rganishga qiziquvchi bolalar bilan o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar kiradi. Ma’lumki birinchi turdagi mashg‘ulotlar hozirgi kunda mamlakatimizning barcha mamlakatlarida mavjud. Bunday mashg‘ulotlarni bilimlar darajasi bir-biriga yaqin 3-4 o‘quvchidan iborat kichik guruhlarda haftada 1-2 marta o‘tkazish mumkin. Odatda sinfdan tashqari ishlar deyilganda ko‘proq ikkinchi turdagi mashg‘ulotlar nazarda tutiladi va ular asosan o‘z oldiga quyidagi maqsadlarni qo‘yadi: O‘quvchilarda ona tiliga va uning tadbiqlariga qiziqish uyg‘otish, o‘quvchilarning ona tilidan reja bo‘yicha olgan bilimlarini kengaytirish, o‘quvchilarda ilmiy tekshirish xarakteridagi malakalarini oshirish, ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan ishlashga o‘rgatish, o‘quvchilarda tilshunos olimlar va tarixiy materiallar haqida tasavvurlarini kengaytirishdan iborat. Bu maqsadlarni bir qismi darsda amalga oshiriladi, ammo dars vaqti chegaralanganligi tufayli qolgan qismini sinfdan tashqari ishlarda amalga oshiriladi. Sinfdan tashqari ishlar bosqichlari: 1. Tayyorlov bosqichi. Bu 1-sinfning savod o‘rgatish davriga to‘g‘ri keladi. Unga darsning bir qismi 17-20 daqiqasi ajratilgani uchun ,,STI mashg‘uloti" deb yuritiladi. 2. Boshlang‘ich bosqich. Bu 1-sinfning 2-yarim yilligiga to‘g‘ri keladi. Bu bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi. 3. Asosiy bosqich. Bu bosqich 2-4-sinflarga to‘g‘ri keladi. Bu davrda o‘quvchilaming o‘qish malakalari mustahkamlanadi. Bunda o‘quvchilarning sinfdan tashqari o‘qiganlari baholanadi. Sinfdan tashqari ishlar darslarining xususiyatlari, birinchidan, sinfdan tashqari ishlar tizimining bosqichlari bilan, ikkinchidan, o‘quv vazifalari va dastur bilan,