Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

23,5 KB


Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni
Reja:
1.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari
2. Konsepsiyasi “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar Konsepsiyasi”
3. Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari
 
  Xalq  ta’limi  vazirligi  tomonidan  1993-yili  tasdiqlangan  edi.  O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining IX sessiyasida qabul qilingan “Ta’lim to‘g‘risida”gi
Qonun va  “Kadrlar  tayyorlash milliy dasturi”ni, ular  asosida  ishlab chiqilgan
hukumat va vazirlik qarorlarini hayotga tatbiq etish, ta’lim sohasini tubdan isloh
qilish  maqsadida  mazkur  Konsepsiyani  qayta  ishlashga  to‘g‘ri  keldi.  Yangi
tahrirdagi  Konsepsiya  Qori  Niyoziy  nomidagi  O‘zPFiTl  olimlari  guruhi,
Respublika  Ta’lim  markazi  mutaxassislari  va  Xalq  ta’limi  vazirligi  xodimlari
tomonidan  ishlab  chiqildi.  Shaxs  kamoloti  bosqichlarini  belgilab  olishga
yo‘naltirilgan ushbu Konsepsiyani tayyorlashda Xalq ta’limi xodimlari va keng
jamoatchilik fikrlari inobatga olindi. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy
ishlar Konsepsiyasining zaruriyati. 
  O‘zbekiston Respublikasining istiqlolga erishuvi hamda o‘z mustaqil siyosiy,
iqtisodiy  va  ijtimoiy  yo‘liga  ega  boTishi  xalq  xo‘jaligining  turli  sohalarida,
jumladan xalq ta’limi tizimida ham o‘sib kelayotgan yosh avlod ta’lim-tarbiyasi
bilan bog‘liq jarayonni qayta ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda. Hozirgi paytda fan
va  madaniyatning  eng  so‘nggi  yutuqlari  asosida  yosh  avlodni  hayotga
tayyorlashning samarali shakl va uslublarini izlash nihoyatda zarurdir. Ayniqsa
o‘smirlar orasida axloqiy va ma’naviy jihatdan tarbiyaviy ishlami kuchaytirish
muhimdir.  Zero,  axloq  yo‘q  ekan,  inson  ongli  ijtimoiy  shaxs  boTa  olmaydi.
Logotip
Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni Reja: 1.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari 2. Konsepsiyasi “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar Konsepsiyasi” 3. Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari Xalq ta’limi vazirligi tomonidan 1993-yili tasdiqlangan edi. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining IX sessiyasida qabul qilingan “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni, ular asosida ishlab chiqilgan hukumat va vazirlik qarorlarini hayotga tatbiq etish, ta’lim sohasini tubdan isloh qilish maqsadida mazkur Konsepsiyani qayta ishlashga to‘g‘ri keldi. Yangi tahrirdagi Konsepsiya Qori Niyoziy nomidagi O‘zPFiTl olimlari guruhi, Respublika Ta’lim markazi mutaxassislari va Xalq ta’limi vazirligi xodimlari tomonidan ishlab chiqildi. Shaxs kamoloti bosqichlarini belgilab olishga yo‘naltirilgan ushbu Konsepsiyani tayyorlashda Xalq ta’limi xodimlari va keng jamoatchilik fikrlari inobatga olindi. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar Konsepsiyasining zaruriyati. O‘zbekiston Respublikasining istiqlolga erishuvi hamda o‘z mustaqil siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy yo‘liga ega boTishi xalq xo‘jaligining turli sohalarida, jumladan xalq ta’limi tizimida ham o‘sib kelayotgan yosh avlod ta’lim-tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni qayta ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda. Hozirgi paytda fan va madaniyatning eng so‘nggi yutuqlari asosida yosh avlodni hayotga tayyorlashning samarali shakl va uslublarini izlash nihoyatda zarurdir. Ayniqsa o‘smirlar orasida axloqiy va ma’naviy jihatdan tarbiyaviy ishlami kuchaytirish muhimdir. Zero, axloq yo‘q ekan, inson ongli ijtimoiy shaxs boTa olmaydi.
Shuning  uchun  ham  axloqiy  tarbiya  shaxsning  har  tomonlama  va  erkin
shakllanishida asosiy o‘rinni egallaydi. 
   Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari tarbiyachilari (o‘qituvchilar,
sinf rahbarlari, ma’naviy-ma’rifiy tarbiya ishlari bo‘yicha direktor o‘rinbosarlari.
bolalar  yetakchilari  va  boshqalar)  jamoasi  oldida  o‘quvchilarga  umuminsoniy
axloq qoidalari asosida hayot kechirishni oTgatishdek muliim vazifa turadi. Fanni
o‘tganishga muhabbat uyg‘otish, bilimga tashnalik fazilatlari axloqiy tarbiyaning
ajralmas tarkibiy qismidir. 
   Bolalaming o‘qishdagi  muvaffaqiyatidan uning guruhdagi  o‘rni  aniqlanadi,
atrofdagilaraing u bilan munosabati belgilanadi, o‘qishdagi muvaffaqiyat bolaning
axloqiy  tarbiyasini  yuqori  daraj  aga  ко‘taradi.  O‘quvchilar  qalbida  yuksak
ma’naviyatlilikni shakllantirishda kitob va kitobxonlikning ahamiyati beqiyosligini
tushuntirish kerak. Kitob yoshlar uchun hayot maktabidir. Bilim manbai bo‘lgan
kitobni sevish, uni o‘qish va ko‘z qorachig‘idek saqlay bilish lozim, o‘qish uchun
uni tanlay olish va o‘qish madaniyatini bilish kerak. Bu ishda ustoz-u murabbiylar
va kutubxona xodimlari yordam berishlari lozim. 
   Tarbiya - bu insonni ijtimoiy tajribalar bilan, uning barcha shakllarida bilim, his-
hayajon,  estetika,  odob-axloq  qoidalari  bilan  tanishtirish  va  individning  ichki
o‘ziga hos jihatlarini, imkoniyatlari va layoqatlarini rivojlantirish bo‘yicha faoliyat
hisoblanadi. Mana 8 shu tarbiyaning asosiy manbai - shaxslar bo‘lib qoladi - bu
jamiyat va individning o‘zidir. Tarbiyalanayotgan shaxs maqsadlari va qadriyatlari
tizimida  individual  va  ijtimoiylik  nisbatlari  muammosi  tarbiya  nazariyasida
markaziy niuanirao hisoblanadi. 
   Jamiyat va shaxs bir-biri bilan qanday munosabatda bo‘ladi ? Shaxs jamiyatdan
tashqarida  yuzaga  kelmaydigan  jonzot  hisoblanadi,  jamiyat  esa  o‘z  navbatida
shaxslardan tashkil topadi. U shaxslar o‘zaro munosabatlari jarayoni natijasi va
jarayonining  o‘zidan  iborat.  Shaxssiz  jamiyat  yo‘q  va  demak,  jamiyat  ularga
bog‘liq bo‘ladi. Ba’zida, shaxsni mikrosotsitsi, jamiyatni esa makrosotsitsi, deb
ataydilar. Bu bilan materiya harakatlanishining ijtimoiy shakli, ikki asosiy tarkibiy
qismi to‘g‘risida gap borayotganligini ta’kidlaydilar. Shaxs va jamiyatning yaqin
bir-biriga bog‘liqligi turli tomonlardan qaralishi mumkin. Biroq, shaxs va jamiyat
bir narsa va bir xilda o‘xshash bo‘lishi nmiasi bilan farq qiladi? Uning farqi
Logotip
Shuning uchun ham axloqiy tarbiya shaxsning har tomonlama va erkin shakllanishida asosiy o‘rinni egallaydi. Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari tarbiyachilari (o‘qituvchilar, sinf rahbarlari, ma’naviy-ma’rifiy tarbiya ishlari bo‘yicha direktor o‘rinbosarlari. bolalar yetakchilari va boshqalar) jamoasi oldida o‘quvchilarga umuminsoniy axloq qoidalari asosida hayot kechirishni oTgatishdek muliim vazifa turadi. Fanni o‘tganishga muhabbat uyg‘otish, bilimga tashnalik fazilatlari axloqiy tarbiyaning ajralmas tarkibiy qismidir. Bolalaming o‘qishdagi muvaffaqiyatidan uning guruhdagi o‘rni aniqlanadi, atrofdagilaraing u bilan munosabati belgilanadi, o‘qishdagi muvaffaqiyat bolaning axloqiy tarbiyasini yuqori daraj aga ко‘taradi. O‘quvchilar qalbida yuksak ma’naviyatlilikni shakllantirishda kitob va kitobxonlikning ahamiyati beqiyosligini tushuntirish kerak. Kitob yoshlar uchun hayot maktabidir. Bilim manbai bo‘lgan kitobni sevish, uni o‘qish va ko‘z qorachig‘idek saqlay bilish lozim, o‘qish uchun uni tanlay olish va o‘qish madaniyatini bilish kerak. Bu ishda ustoz-u murabbiylar va kutubxona xodimlari yordam berishlari lozim. Tarbiya - bu insonni ijtimoiy tajribalar bilan, uning barcha shakllarida bilim, his- hayajon, estetika, odob-axloq qoidalari bilan tanishtirish va individning ichki o‘ziga hos jihatlarini, imkoniyatlari va layoqatlarini rivojlantirish bo‘yicha faoliyat hisoblanadi. Mana 8 shu tarbiyaning asosiy manbai - shaxslar bo‘lib qoladi - bu jamiyat va individning o‘zidir. Tarbiyalanayotgan shaxs maqsadlari va qadriyatlari tizimida individual va ijtimoiylik nisbatlari muammosi tarbiya nazariyasida markaziy niuanirao hisoblanadi. Jamiyat va shaxs bir-biri bilan qanday munosabatda bo‘ladi ? Shaxs jamiyatdan tashqarida yuzaga kelmaydigan jonzot hisoblanadi, jamiyat esa o‘z navbatida shaxslardan tashkil topadi. U shaxslar o‘zaro munosabatlari jarayoni natijasi va jarayonining o‘zidan iborat. Shaxssiz jamiyat yo‘q va demak, jamiyat ularga bog‘liq bo‘ladi. Ba’zida, shaxsni mikrosotsitsi, jamiyatni esa makrosotsitsi, deb ataydilar. Bu bilan materiya harakatlanishining ijtimoiy shakli, ikki asosiy tarkibiy qismi to‘g‘risida gap borayotganligini ta’kidlaydilar. Shaxs va jamiyatning yaqin bir-biriga bog‘liqligi turli tomonlardan qaralishi mumkin. Biroq, shaxs va jamiyat bir narsa va bir xilda o‘xshash bo‘lishi nmiasi bilan farq qiladi? Uning farqi
hajmiga aloqador bo‘ladimi (kichik shaxs kaila jamiyat qabilida) yoki yana boshqa
muhim farqi bormi, degan savollarga javob berish uchun o‘zaro bog‘liqlik mana
shu doiradan chiqishi muhim. Mana shu ijtimoiy subyektlar funksiyalarining o‘ziga
xosligi nimalardan iborat? Shaxs jamiyat emas. U jamiyatda paydo bo‘lib, o‘zini
amalga  oshirish  jarayonida  madaniyatini  o‘zgartiradi,  ba’zan  madaniyati
rivojlanishida shunchalik ilgarilab ketadiki o‘n yillar, ba’zida hatto asrlar davomida
jamiyat xotirasida qoladi. O‘zida jamiyat madaniyatining in’omlarini mujassam
etganligi sababli, shaxs ijtimoiy tajribani yangicha talqin qilishda, ma’naviy va
moddiy  qimmatliklarni  yaratishda,  qayta  anglashda  mustaqil  avtonom  bo‘lib
qoladi. Bunday shaxs o‘zining zamondoshlari uchun ma’lum bo‘lgan yoki begona
tajribani olib kiradi, faqat vaqt o‘tishi bilan asta-sekin jamiyatga kirib boradi.
Bunday shaxs o‘zini jamiyatga qarshi qo‘yishi, unga qarshi chiqishi va u bilan
kurashishga kirishishi mumkin.
   Jamiyat bu shaxs yoki shaxslar to‘plami emas. Jamiyat - bu qadriyatlar o‘z
maktabini  yaratadigan,  har  qanday  subyektni  xizmat  qilishga  majbur  etishga
intiluvchi, o‘zining mavjudligini saqlab qolish uchun shaxsni yutib yuborishga
qodir, o‘zini harakatlantiruvchi ijtimoiy birlikdir. Shu bilan bir vaqtda, jamiyat
insonlar to‘pkigan madaniyatni saqlab qolish va odamga yetkazish usuli demakdir.
Shaxs va jamiyat ijtimoiy hayotning ikki asosiy subyekti sifatida ishtirok etadilar.
Hatto eng qulay ijtimoiy sharoitlarda ham (hatto eng noqulay ijtimoiy sharoitlarda
ham)  ular  birlashmaydilar  va  ular  o‘rtasidagi  farq  kamaymaydi.  Ma’Ium
sharoitlarda  ular  birbirlariga  qarama-qarshi  turishlari  mumkin.  Tarbiya,
jamiyatdagi hodisa sifatida, о‘sib kelayotgan avlodning jamiyat hayotida, turmushi,
ijtimoiy ishlab chiqarish faoliyati, ijodi va ma’naviyligida ishtirok etishi murakkab
qaramaqarshi ijtimoiy-tarixiy jarayon hisoblanadi. 
   Ularning odam bo‘lishlari, rivojlanishlari va individualliklari, jamiyatning ishlab
chiqarish  kuchlari  muhim  elementlari,  shaxsiy  baxtlarini  yaratuvchilari  bo‘lib
ishtirok  etadi.  U  ijtimoiy  taraqqiyot  va  avlodlar  ketma-ketligini  ta’minlaydi.
Tarbiya, ijtimoiy hodisa sifatida, uning mohiyatini ifoda etuvchi quyidagi asosiy
belgilari bilan ifodalanadi:
  1.  Tarbiya  o‘sib  kelayotgan  avlodni  ijtimoiy  hayot  va  ishlab  chiqarish
sharoitlariga  jalb  etish,  ular  bilan  eskirayotgan  va  hayotdan  chiqayotganlarini
Logotip
hajmiga aloqador bo‘ladimi (kichik shaxs kaila jamiyat qabilida) yoki yana boshqa muhim farqi bormi, degan savollarga javob berish uchun o‘zaro bog‘liqlik mana shu doiradan chiqishi muhim. Mana shu ijtimoiy subyektlar funksiyalarining o‘ziga xosligi nimalardan iborat? Shaxs jamiyat emas. U jamiyatda paydo bo‘lib, o‘zini amalga oshirish jarayonida madaniyatini o‘zgartiradi, ba’zan madaniyati rivojlanishida shunchalik ilgarilab ketadiki o‘n yillar, ba’zida hatto asrlar davomida jamiyat xotirasida qoladi. O‘zida jamiyat madaniyatining in’omlarini mujassam etganligi sababli, shaxs ijtimoiy tajribani yangicha talqin qilishda, ma’naviy va moddiy qimmatliklarni yaratishda, qayta anglashda mustaqil avtonom bo‘lib qoladi. Bunday shaxs o‘zining zamondoshlari uchun ma’lum bo‘lgan yoki begona tajribani olib kiradi, faqat vaqt o‘tishi bilan asta-sekin jamiyatga kirib boradi. Bunday shaxs o‘zini jamiyatga qarshi qo‘yishi, unga qarshi chiqishi va u bilan kurashishga kirishishi mumkin. Jamiyat bu shaxs yoki shaxslar to‘plami emas. Jamiyat - bu qadriyatlar o‘z maktabini yaratadigan, har qanday subyektni xizmat qilishga majbur etishga intiluvchi, o‘zining mavjudligini saqlab qolish uchun shaxsni yutib yuborishga qodir, o‘zini harakatlantiruvchi ijtimoiy birlikdir. Shu bilan bir vaqtda, jamiyat insonlar to‘pkigan madaniyatni saqlab qolish va odamga yetkazish usuli demakdir. Shaxs va jamiyat ijtimoiy hayotning ikki asosiy subyekti sifatida ishtirok etadilar. Hatto eng qulay ijtimoiy sharoitlarda ham (hatto eng noqulay ijtimoiy sharoitlarda ham) ular birlashmaydilar va ular o‘rtasidagi farq kamaymaydi. Ma’Ium sharoitlarda ular birbirlariga qarama-qarshi turishlari mumkin. Tarbiya, jamiyatdagi hodisa sifatida, о‘sib kelayotgan avlodning jamiyat hayotida, turmushi, ijtimoiy ishlab chiqarish faoliyati, ijodi va ma’naviyligida ishtirok etishi murakkab qaramaqarshi ijtimoiy-tarixiy jarayon hisoblanadi. Ularning odam bo‘lishlari, rivojlanishlari va individualliklari, jamiyatning ishlab chiqarish kuchlari muhim elementlari, shaxsiy baxtlarini yaratuvchilari bo‘lib ishtirok etadi. U ijtimoiy taraqqiyot va avlodlar ketma-ketligini ta’minlaydi. Tarbiya, ijtimoiy hodisa sifatida, uning mohiyatini ifoda etuvchi quyidagi asosiy belgilari bilan ifodalanadi: 1. Tarbiya o‘sib kelayotgan avlodni ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish sharoitlariga jalb etish, ular bilan eskirayotgan va hayotdan chiqayotganlarini
almashtirishning  amaliy  ehtiyojidan  kelib  chiqqan.  Natijada,  bolalar  katta
bo‘ladilar, o‘z hayotlari va mehnat qobiliyatini yo‘qotayotgan katta avlod hayotini
ta’minlaydilar. 
  2. Tarbiya - doimiy, zarur va umumiy kategoriya. U insoniyat jamiyati yuzaga
kelishi bilan birga paydo boTadi va jamiyatning o‘zi yashar ekan, u ham mavjud
bo‘ladi. U jamiyatning mavjudligi va doimiyligi, uning ishlab chiqarish kuchlarini
tayyorlash  va  insonni  rivojlantirishni  ta’minlashning  muhim  vositasi
hisoblanganligi uchun ham zarurdir. Bunda qonuniy o‘zaro bog‘liqliklar va bu
hodisaning  boshqa  ijtimoiy  hodisalar  bilan  o‘zaro  bog‘liqliklari  aks  ettiriladi.
Tarbiya, o‘qitishning bir qismi sifatida, ta’limni ham o‘z ichiga oladi. 
  3. Tarbiya -ijtimoiy-tarixiy rivojlanishning har bir bosqichida o‘zining vazifasi,
mazmuni va shakllari bo‘yicha aniq tarixiy xususiyatga ega bo‘ladi. U jamiyat
hayoti  xususiyati  va  tashkil  10  etilishi  bilan  bog‘liq  bo‘lgar.ligi  uchun  o‘z
davrining ijtimoiy qarama-qarshiliklarini aks ettiradi. Sinfli jamiyatda turli sinflar,
qatlamlar  va  guruhlarda  bolalami  tarbiyalashning  asosiy  tendensiyalari  ba’zan
qarama-qarshi bo‘ladi. 
  4.  O‘sib  kelayotgan  avlodni  tarbiyalash  -  ulaming  ijtimoiy  tajriba  asosiy
elementlarini o‘zlashlinshlari hisobiga, ulami katta avlod ijtimoiy munosabatlariga,
munosabatlar tizimiga va ijtimoiy zarur faoliyatiga jalb etishlari jarayoni va natijasi
asosida amalga oshiriladi. Kattalar va bolalar o‘zaro ijtimoiy munosabatlari va
o‘zaro aloqalari, ta’sirlari har doim ulami bolalar yoki kattalar anglab yetishlaridan
qat’iy nazar, tarbiyaviy yoki tarbiyalovchi hisoblanadi. Eng umumiy shakllarida bu
o‘zaro munosabatlar, bolalar hayoti, sog‘ligi va ozuqalanishlarini ta’minlashga,
jamiyatda ulaming o‘rnini va ularning mhiy holatini aniqiashga qaratilgan. 
   Kattalar bolalar bilan o‘zlarining tarbiyaviy munosabatlarini anglab yetishlari va
bolalarda u yoki bu sifatlarini shakllantirish maqsadlarini o‘z oldilariga qo‘yar
ekanlar,  ularning  munosabatlari  yanada  pedagogik,  anglab  yetilgan  maqsadga
yo‘naltirilgan tus oladi. Kattalaming ijtimoiy hodisa sifatida tarbiya xususiyatlarini
anglab  etishlari  asosida  jamiyatda  bolalar  va  jamiyat  manfaatlari  yo‘lida
tarbiyalash qonunlaridan tushunilgan va maqsadga muvofiq foydalanishga intilish
yuzaga keladi. 
Logotip
almashtirishning amaliy ehtiyojidan kelib chiqqan. Natijada, bolalar katta bo‘ladilar, o‘z hayotlari va mehnat qobiliyatini yo‘qotayotgan katta avlod hayotini ta’minlaydilar. 2. Tarbiya - doimiy, zarur va umumiy kategoriya. U insoniyat jamiyati yuzaga kelishi bilan birga paydo boTadi va jamiyatning o‘zi yashar ekan, u ham mavjud bo‘ladi. U jamiyatning mavjudligi va doimiyligi, uning ishlab chiqarish kuchlarini tayyorlash va insonni rivojlantirishni ta’minlashning muhim vositasi hisoblanganligi uchun ham zarurdir. Bunda qonuniy o‘zaro bog‘liqliklar va bu hodisaning boshqa ijtimoiy hodisalar bilan o‘zaro bog‘liqliklari aks ettiriladi. Tarbiya, o‘qitishning bir qismi sifatida, ta’limni ham o‘z ichiga oladi. 3. Tarbiya -ijtimoiy-tarixiy rivojlanishning har bir bosqichida o‘zining vazifasi, mazmuni va shakllari bo‘yicha aniq tarixiy xususiyatga ega bo‘ladi. U jamiyat hayoti xususiyati va tashkil 10 etilishi bilan bog‘liq bo‘lgar.ligi uchun o‘z davrining ijtimoiy qarama-qarshiliklarini aks ettiradi. Sinfli jamiyatda turli sinflar, qatlamlar va guruhlarda bolalami tarbiyalashning asosiy tendensiyalari ba’zan qarama-qarshi bo‘ladi. 4. O‘sib kelayotgan avlodni tarbiyalash - ulaming ijtimoiy tajriba asosiy elementlarini o‘zlashlinshlari hisobiga, ulami katta avlod ijtimoiy munosabatlariga, munosabatlar tizimiga va ijtimoiy zarur faoliyatiga jalb etishlari jarayoni va natijasi asosida amalga oshiriladi. Kattalar va bolalar o‘zaro ijtimoiy munosabatlari va o‘zaro aloqalari, ta’sirlari har doim ulami bolalar yoki kattalar anglab yetishlaridan qat’iy nazar, tarbiyaviy yoki tarbiyalovchi hisoblanadi. Eng umumiy shakllarida bu o‘zaro munosabatlar, bolalar hayoti, sog‘ligi va ozuqalanishlarini ta’minlashga, jamiyatda ulaming o‘rnini va ularning mhiy holatini aniqiashga qaratilgan. Kattalar bolalar bilan o‘zlarining tarbiyaviy munosabatlarini anglab yetishlari va bolalarda u yoki bu sifatlarini shakllantirish maqsadlarini o‘z oldilariga qo‘yar ekanlar, ularning munosabatlari yanada pedagogik, anglab yetilgan maqsadga yo‘naltirilgan tus oladi. Kattalaming ijtimoiy hodisa sifatida tarbiya xususiyatlarini anglab etishlari asosida jamiyatda bolalar va jamiyat manfaatlari yo‘lida tarbiyalash qonunlaridan tushunilgan va maqsadga muvofiq foydalanishga intilish yuzaga keladi.
  Katta  avlod tarbiyalash  munosabatlari  tajribalarini  umumlashtirishga,  ularda
namoyon  bo‘ladigan  tendensiyalar,  aloqalar,  qonunlarni  o‘rganishga,  ulardan
shaxsni shakllantirish maqsadlarida foydalanishga ongli ravishda murojaat etadi.
Mana shu asosda pedagogika - tarbiya qonunlari to‘g‘risidagi va bolalar hayoti va
faoliyatini  ongli  ravishda  hamda  maqsadga  muvofiq  boshqarish  maqsadlarida,
ulardan  foydalanish  to‘g‘risidagi  fan  yuzaga  keladi.  Shunday  qilib,  tarbiya  -
ijtimoiy hodisa - jamiyat va individning hayotini ta’minlash usuli sifatida zamrdir.
U  ma’lum  tarzda  shakllangan  ijtimoiy  munosabatlar  va  jamiyat  hayot  tarzi
natijasidagi aniq tarixiy sharoitlarda amalga oshiriladi. Uni amalga oshirishning
asosiy mezonlari shaxsning xususiyatlari va sifatlari hayot talablariga mos kelish
darajasi hisoblanadi. 
   Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida butun ijtimoiy hayotning tabiiy bir qismidir.
Shuning uchun uning qarama-qarshiliklari ijtimoiy hayotning eng umumiy qarama-
qarshiliklarining  ifodasi  hisoblanadi.  Tarbiya  aks  ettiradigan  bunday  qarama-
qarshiliklar qatoriga qotib va eskirib qolgan ishlab chiqarish munosabatlarining
ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishini ortga surishi natijasida yuzaga keluvchi
qarama-qarshiliklar  kiradi.  Bu  qarama-qarshiliklar  ijtimoiy  tarbiyada  о‘sib
kelayotgan avlodni tayyorlashga konservativ yondashishlar mustahkam o‘mashib
olishi ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Bizning jamiyatimizda mustaqillik davrigacha
ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish kuchlarining faqat davlat mulkchiligi asosida
tashkil  etilishi  ishlab  chiqarish  o‘sishini  ortga  surishga  olib  keldi.  Davlat
mulkchiligi va rejalashtirilishi ustunligi ijodiy shaxs faolligi va tashabbuskorligiga
ko‘pincha to‘sqinlik qiladi. Xalq ta’limi tizimida bu o‘zining mazmum, shakli va
metodlari qandaydir rasmiylashish hamda bir xilligi bilan ifodalanadi.
   Tarbiyadagi boshqa bir qarama-qarshilik hayot talablari va shaxsning ijtimoiy
hayotga  va  ishlab  chiqarish  faoliyatiga tayyorgarligi  darajasi  o‘rtasida  yuzaga
keladi.  Hayot  talablarini  anglab  yetish,  mana  shu  talablar  asosida  tarbiya
mazmimini  va  tashkil  etilishini  ko‘ra  bilish  ilmiy-texnik  taraqqiyot  keskin
rivojlanishidan  ortda qoladi.  Ushbu  qarama-qarshilik  chuqurlashib  borgan  sari
o‘sib kelayotgan avlodni zamonaviy tayyorlashga xalaqit qiluvchi “qalpoq” va
konservativ holatlami o‘z vaqtida aniqlash hamda yo‘qotish zarur bo‘ladi. Uni hal
etish ta’lim va tarbiya mazmunini muntazam va mos ravishda hal etishni, ta’lim va
Logotip
Katta avlod tarbiyalash munosabatlari tajribalarini umumlashtirishga, ularda namoyon bo‘ladigan tendensiyalar, aloqalar, qonunlarni o‘rganishga, ulardan shaxsni shakllantirish maqsadlarida foydalanishga ongli ravishda murojaat etadi. Mana shu asosda pedagogika - tarbiya qonunlari to‘g‘risidagi va bolalar hayoti va faoliyatini ongli ravishda hamda maqsadga muvofiq boshqarish maqsadlarida, ulardan foydalanish to‘g‘risidagi fan yuzaga keladi. Shunday qilib, tarbiya - ijtimoiy hodisa - jamiyat va individning hayotini ta’minlash usuli sifatida zamrdir. U ma’lum tarzda shakllangan ijtimoiy munosabatlar va jamiyat hayot tarzi natijasidagi aniq tarixiy sharoitlarda amalga oshiriladi. Uni amalga oshirishning asosiy mezonlari shaxsning xususiyatlari va sifatlari hayot talablariga mos kelish darajasi hisoblanadi. Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida butun ijtimoiy hayotning tabiiy bir qismidir. Shuning uchun uning qarama-qarshiliklari ijtimoiy hayotning eng umumiy qarama- qarshiliklarining ifodasi hisoblanadi. Tarbiya aks ettiradigan bunday qarama- qarshiliklar qatoriga qotib va eskirib qolgan ishlab chiqarish munosabatlarining ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishini ortga surishi natijasida yuzaga keluvchi qarama-qarshiliklar kiradi. Bu qarama-qarshiliklar ijtimoiy tarbiyada о‘sib kelayotgan avlodni tayyorlashga konservativ yondashishlar mustahkam o‘mashib olishi ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Bizning jamiyatimizda mustaqillik davrigacha ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish kuchlarining faqat davlat mulkchiligi asosida tashkil etilishi ishlab chiqarish o‘sishini ortga surishga olib keldi. Davlat mulkchiligi va rejalashtirilishi ustunligi ijodiy shaxs faolligi va tashabbuskorligiga ko‘pincha to‘sqinlik qiladi. Xalq ta’limi tizimida bu o‘zining mazmum, shakli va metodlari qandaydir rasmiylashish hamda bir xilligi bilan ifodalanadi. Tarbiyadagi boshqa bir qarama-qarshilik hayot talablari va shaxsning ijtimoiy hayotga va ishlab chiqarish faoliyatiga tayyorgarligi darajasi o‘rtasida yuzaga keladi. Hayot talablarini anglab yetish, mana shu talablar asosida tarbiya mazmimini va tashkil etilishini ko‘ra bilish ilmiy-texnik taraqqiyot keskin rivojlanishidan ortda qoladi. Ushbu qarama-qarshilik chuqurlashib borgan sari o‘sib kelayotgan avlodni zamonaviy tayyorlashga xalaqit qiluvchi “qalpoq” va konservativ holatlami o‘z vaqtida aniqlash hamda yo‘qotish zarur bo‘ladi. Uni hal etish ta’lim va tarbiya mazmunini muntazam va mos ravishda hal etishni, ta’lim va
tarbiya metodlarini hayot talablariga javob bera oladigan qilishni talab etadi. Mana
shu holat ijtimoiy hayot yangi sharoitlari va unga bolalami tayyorlash bilan uning
eskirib qolgan usullari o‘rtasidagi qarama-qarshilik hisoblanadi. 
   Tarbiyadagi uchinchi qarama-qarshilik - insondagi mavjud tabiat kuchlari, inson
tabiati  rivojlanishi,  uning  cheklanmagan  imkoniyatlari  bilan  jamiyat  ijtimoiy
hayotidagi bu rivojlanish cheklovi sabab bo‘luvchi, dasturlashtiruvchi sharoitlar
o‘rtasida  yuzaga  keladi.  Erkinlikni  cheklovchi,  avtoritar  jamiyat  iste’dodlarni
so‘ndiradi, odamlarni buzadi, iltifotli mansabdorlarga va befarq rasmiyatchilarga,
ishlab  chiqarish  jarayoning  bir  ortiqcha  qismiga,  ijtimoiy  hayotda  to‘siqqa
aylantiradi. Demokratik jamiyat esa moddiy-texnik bazasini rivojlantira borib, lurli
ijtimoiy munosabatlami takomillashtirib, har bir inson shaxsining ijtimoiy hayot
talablariga mos va o‘zida mavjud tabiiy kuch, iste’dod va qobiliyatlarga nisbatan
rivojlanishiga haqiqiy sharoit yaratadi. 
  Tarbiyaning to‘rtinchi qarama-qarshiligi - bolaning faol tabiati, uning ijtimoiy
hayotda, turh munosabatlarda, muomalalarda ishtirok etishga intilishi bilan hayot
jarayonida  amaliy,  haqiqiy  ishtirok  etish  uchun  tajriba,  bilimlari,  malaka  va
ko‘ntkmalari yetishmasligi va uning tabiiy hamda ijtimoiy yetuk emasligi o‘rtasida
kuzatiladi. Ushbu qarama-qarshilik bolalar uchun idrok etishga, tarbiya jarayonida
faol ishtirok etishga haqiqiy harakatlantiruvchi kuch, rag‘bat hisoblanadi. U bolani
faqat tarbiyaviy o‘zaro munosabatlar obyekti sifatida etnas, balki subyekti sifatida
ham ijtimoiy hayotda ishtirok etishga ta’limtarbiyaviy tayyorlashga sabab bodadi.
 1.4.  Tarbiya  tizimini  ijtimoiylashtirish  Tarbiya  tizimining  rivojlanishi  uchta
jarayonning rivojlanishida aks ettiriladi - ijtimoiylashtirish, o‘zini tarbiyalash va
kasbiy  ta’sir  ko‘rsatish.  Bu  jarayonlar  uchta  asosiy  subyektlar  shaxsi  bilan
shakllanuvchi - jamiyat, individning o‘zi va pedagogning bir obyekt bilan o‘zaro
munosabatlari davomida amalga oshiriladi. Jamiyat to‘g‘risida to‘xtalib o‘tamiz.
“Ijtimoiylashtirish”  tushimchasi  tarbiya  nazariyasida  juda  keng  foydalaniladi.
Tadqiqotchilar  uni  qadriyatli  ko‘rsatmalari  va  tarbiyalash  tamoyillariga  qarab
tushuntiradilar. Hatto bu borada ma’lum an’analar yuzaga kelgan, katta ilmiy
material ham to‘plangan. Sotsialogik va psixologik adabiyotlarda ijtimoiylashtirish
juda faol tahlil qilinadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayotda jamiyat va shaxs rolini
Logotip
tarbiya metodlarini hayot talablariga javob bera oladigan qilishni talab etadi. Mana shu holat ijtimoiy hayot yangi sharoitlari va unga bolalami tayyorlash bilan uning eskirib qolgan usullari o‘rtasidagi qarama-qarshilik hisoblanadi. Tarbiyadagi uchinchi qarama-qarshilik - insondagi mavjud tabiat kuchlari, inson tabiati rivojlanishi, uning cheklanmagan imkoniyatlari bilan jamiyat ijtimoiy hayotidagi bu rivojlanish cheklovi sabab bo‘luvchi, dasturlashtiruvchi sharoitlar o‘rtasida yuzaga keladi. Erkinlikni cheklovchi, avtoritar jamiyat iste’dodlarni so‘ndiradi, odamlarni buzadi, iltifotli mansabdorlarga va befarq rasmiyatchilarga, ishlab chiqarish jarayoning bir ortiqcha qismiga, ijtimoiy hayotda to‘siqqa aylantiradi. Demokratik jamiyat esa moddiy-texnik bazasini rivojlantira borib, lurli ijtimoiy munosabatlami takomillashtirib, har bir inson shaxsining ijtimoiy hayot talablariga mos va o‘zida mavjud tabiiy kuch, iste’dod va qobiliyatlarga nisbatan rivojlanishiga haqiqiy sharoit yaratadi. Tarbiyaning to‘rtinchi qarama-qarshiligi - bolaning faol tabiati, uning ijtimoiy hayotda, turh munosabatlarda, muomalalarda ishtirok etishga intilishi bilan hayot jarayonida amaliy, haqiqiy ishtirok etish uchun tajriba, bilimlari, malaka va ko‘ntkmalari yetishmasligi va uning tabiiy hamda ijtimoiy yetuk emasligi o‘rtasida kuzatiladi. Ushbu qarama-qarshilik bolalar uchun idrok etishga, tarbiya jarayonida faol ishtirok etishga haqiqiy harakatlantiruvchi kuch, rag‘bat hisoblanadi. U bolani faqat tarbiyaviy o‘zaro munosabatlar obyekti sifatida etnas, balki subyekti sifatida ham ijtimoiy hayotda ishtirok etishga ta’limtarbiyaviy tayyorlashga sabab bodadi. 1.4. Tarbiya tizimini ijtimoiylashtirish Tarbiya tizimining rivojlanishi uchta jarayonning rivojlanishida aks ettiriladi - ijtimoiylashtirish, o‘zini tarbiyalash va kasbiy ta’sir ko‘rsatish. Bu jarayonlar uchta asosiy subyektlar shaxsi bilan shakllanuvchi - jamiyat, individning o‘zi va pedagogning bir obyekt bilan o‘zaro munosabatlari davomida amalga oshiriladi. Jamiyat to‘g‘risida to‘xtalib o‘tamiz. “Ijtimoiylashtirish” tushimchasi tarbiya nazariyasida juda keng foydalaniladi. Tadqiqotchilar uni qadriyatli ko‘rsatmalari va tarbiyalash tamoyillariga qarab tushuntiradilar. Hatto bu borada ma’lum an’analar yuzaga kelgan, katta ilmiy material ham to‘plangan. Sotsialogik va psixologik adabiyotlarda ijtimoiylashtirish juda faol tahlil qilinadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayotda jamiyat va shaxs rolini
talqin  qilish  albatta,  qarama-qarshi  bo‘lgan  ijtimoiyiashtirish  konsepsiyasining
shakllanishiga olib keladi. 
   Qattiq ijtimoiyiashtirish deb ataluvchi konsepsiya tarafdorlari, funksional maktab
vakillari bu jarayonni shaxsni ijtimoiy tizimga to‘la jalb etish sifatida belgilaydi.
Sotsiologiya ijtimoiylashtirishni tahlil qilishda, "moslashish”. “qulaylik”, “tenglik”
kabi muvozanat tushunchalariga tayanadi. Ularning tadqiqotlaridagi asosiy vazifa -
individlami ijtimoiy muhitga moslashtirish hisoblanadi. Bu konsepsiyaga “yangi
insonparvarlashtirish”  tarafdorlari  qarshi!  chiqadi.  Ular  ijtimoiylashtirishda  o‘z
qobiliyatlari va layoqatlarini yaratuvchi shaxsni hamda shaxsning o‘zini amalga
oshirishi va o‘zini namoyon etishiga to‘sqinlik qilayotgan elementlami tanqidiy
yengishni  ko‘radilar.  Biroq,  birinchi  holatda,  ma’lum  tarzda  ishlab  chiqilgan
muhitga ta’sir koTsatish to‘g‘risida gap yuritilayotgan bo‘Isa. ikkinchi holatda,
“ijtimoiyiashtirish va shaxs” tushunchalarini to‘la adashtirish sodir bo‘lmoqda.
Ta’lim  tizimidagi  ijtimoiyiashtirish  deyarli  chiqarib  tashlashga,  uning  o‘zini
tarbiyalash  bilan  almashtirishga,  tarbiyachi  kasbiyligiga  esa  shakllanayotgan
shaxsning mustaqilligini ta’minlash vazifasini yuklatishga harakat qilinmoqda. 
  Birinchi nuqtai nazar ijtimoiy hayot taraqqiy etgan asoslarini qayta ishlab chiqish
muammosiga e'tiborni kuchaytiradi, ikkinchisi esa madaniy ijodkorlik shaxsi ijodiy
qobiliyatlariga  erkinlik  berishga  qaratilgan.  Ma’lumki,  bu  ikki  qarama-qarshi
nuqtai  nazarlardan  birortasi  ham  amaliy  hollarda  tarbiya  amaliyotini
takoniillashtirishga olib kelmaydi. Ijtimoiyiashtirish - muhit, jamiyatning shaxsga
ta’siri demakdir. Shu bilan birga ta’sir ko‘rsatish shaxsning tashkil topishida juda
zarur  hisoblanadi.  Jamiyat  -  urauman  alohida  kuch  -  o‘ziga  xos  insoniy
munosabatlar  va  o‘zaro  aloqalardir.  Bu  narsalar  boTmasa,  odam  ham  baribir
muhitga  juda  moslasha  oladigan  hayvonligicha  qoladi.  Muomalalar  davomida
yuzaga keladigan insonlar munosabatlari - mana shu jamiyat demakdir. 
   Biz  ijtimoiylashtirish  to‘g‘risida  gapirar  ekanmiz,  odam  ham,  guruh ham,
biomuhit, kosmos ham inson ko‘ziga ko‘rinib va uning qalbida aks etib, maqsadga
muvofiq bo‘lmasa ham, insonga maxsus emas, faqat tasodifiy (ko‘rinishi bo‘yicha,
mohiyati bo‘yicha esa muqarrar va qonuniy) ta’sir ko‘rsatib shaxsni shakllantiradi.
Haqiqatda ko‘zga ko‘rinmas ta’sir ko‘rsatish - nazorat qilib bo‘lmaydigan jarayon.
Muhitning  u  yoki  bu  elementlari  qachon,  qanday  ketma-ketlikda,  qanday
Logotip
talqin qilish albatta, qarama-qarshi bo‘lgan ijtimoiyiashtirish konsepsiyasining shakllanishiga olib keladi. Qattiq ijtimoiyiashtirish deb ataluvchi konsepsiya tarafdorlari, funksional maktab vakillari bu jarayonni shaxsni ijtimoiy tizimga to‘la jalb etish sifatida belgilaydi. Sotsiologiya ijtimoiylashtirishni tahlil qilishda, "moslashish”. “qulaylik”, “tenglik” kabi muvozanat tushunchalariga tayanadi. Ularning tadqiqotlaridagi asosiy vazifa - individlami ijtimoiy muhitga moslashtirish hisoblanadi. Bu konsepsiyaga “yangi insonparvarlashtirish” tarafdorlari qarshi! chiqadi. Ular ijtimoiylashtirishda o‘z qobiliyatlari va layoqatlarini yaratuvchi shaxsni hamda shaxsning o‘zini amalga oshirishi va o‘zini namoyon etishiga to‘sqinlik qilayotgan elementlami tanqidiy yengishni ko‘radilar. Biroq, birinchi holatda, ma’lum tarzda ishlab chiqilgan muhitga ta’sir koTsatish to‘g‘risida gap yuritilayotgan bo‘Isa. ikkinchi holatda, “ijtimoiyiashtirish va shaxs” tushunchalarini to‘la adashtirish sodir bo‘lmoqda. Ta’lim tizimidagi ijtimoiyiashtirish deyarli chiqarib tashlashga, uning o‘zini tarbiyalash bilan almashtirishga, tarbiyachi kasbiyligiga esa shakllanayotgan shaxsning mustaqilligini ta’minlash vazifasini yuklatishga harakat qilinmoqda. Birinchi nuqtai nazar ijtimoiy hayot taraqqiy etgan asoslarini qayta ishlab chiqish muammosiga e'tiborni kuchaytiradi, ikkinchisi esa madaniy ijodkorlik shaxsi ijodiy qobiliyatlariga erkinlik berishga qaratilgan. Ma’lumki, bu ikki qarama-qarshi nuqtai nazarlardan birortasi ham amaliy hollarda tarbiya amaliyotini takoniillashtirishga olib kelmaydi. Ijtimoiyiashtirish - muhit, jamiyatning shaxsga ta’siri demakdir. Shu bilan birga ta’sir ko‘rsatish shaxsning tashkil topishida juda zarur hisoblanadi. Jamiyat - urauman alohida kuch - o‘ziga xos insoniy munosabatlar va o‘zaro aloqalardir. Bu narsalar boTmasa, odam ham baribir muhitga juda moslasha oladigan hayvonligicha qoladi. Muomalalar davomida yuzaga keladigan insonlar munosabatlari - mana shu jamiyat demakdir. Biz ijtimoiylashtirish to‘g‘risida gapirar ekanmiz, odam ham, guruh ham, biomuhit, kosmos ham inson ko‘ziga ko‘rinib va uning qalbida aks etib, maqsadga muvofiq bo‘lmasa ham, insonga maxsus emas, faqat tasodifiy (ko‘rinishi bo‘yicha, mohiyati bo‘yicha esa muqarrar va qonuniy) ta’sir ko‘rsatib shaxsni shakllantiradi. Haqiqatda ko‘zga ko‘rinmas ta’sir ko‘rsatish - nazorat qilib bo‘lmaydigan jarayon. Muhitning u yoki bu elementlari qachon, qanday ketma-ketlikda, qanday