O’nli kasrlarni qo’shish va ayirish

Yuklangan vaqt

2024-03-08

Yuklab olishlar soni

9

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

1,8 MB


                           Matematika                                    5-“A” sinf 
   Mavzu: O’nli kasrlarni qo’shish va ayirish 
 Maqsad: 
1.Ta’limiy maqsad  
a) O’quvchilarga DTS talablari asosida ta’lim berish . 
b )  O`quvchilarga o’nli  kasr  haqida ma`lumot berish; 
2. Tarbiyaviy maqsad . 
                          a)  O’quvchilarga axloqiy estetik tarbiya berish; 
3.Rivojlantiruvchi maqsad  
                         a) Oquvchilarning mustaqil fikrlshga, o’nli kasrlarni ustin        
shaklida qo’shish va ayrish malaka va ko’nikmalarini     shakillantirish ; 
Tayanch kompetensiyalar: 
Axborot bilan ishlash kompetensiya elementi: mavzu doirasida ko’rsatilgan 
multimedia ilovalariga ongli munosabat bildirish. 
Fanga oid kompetensiyalar:o’quvchilar natural sonlarni qo’shish bilishlari kundalik 
hayotda hisob – kitoblarni mustaqil bajara olishlari uchun juda zarur. 
4. Dars turi: Aralash  
5.Dars  uslubi : Musobaqa , amaliy  
6. Darsning jihozi:  elektron darsligi, tarqatmali materiallar ,ko’rgazmalar 
Darsni lug’ati  Minus-minus , plus-plyus,mark-baxolamoq , revision-takrorlash , 
lesson- dars,how much-qancha,hov many-nechta, homework- uyga vazifa           
Darsning  texnologik  xaritasi 
T/ r B o s q i c h l a r Qo'llaniladiganmetodlar 
O'quvchilardarivojlanadiganko'nikmavamalakalar  V a q t i 
1 
T a s h k i l i y  q i s m Nazorat metodi Javobgarchilik hissi 2 daqiqa 
2 
O'tilgan mavzuni takrorlash 
( m u s t a h k a m l a s h ) 
"Kosmosgauchish"didaktiko'yini (guruhlardaishlash), savol-javob 
Geometrikprogressiyagaoidmisollaryechaolish, geometrikprogressiyaqoidalariniamaldaqo'llayolishko'nikmalarinirivojlanadi 
7 daqiqa 
 
3 
Yangi mavzu bayoni 
Kichik ma'ruza 
Savol-javob
m u n o z a r a 
Ijodiymantiqiytafakkurinioshirish, mustaqilfikrlashqobiliyatinirijovlantirishko'nikmalaririvojlanadi  17 daqiqa 
Matematika 5-“A” sinf Mavzu: O’nli kasrlarni qo’shish va ayirish Maqsad: 1.Ta’limiy maqsad a) O’quvchilarga DTS talablari asosida ta’lim berish . b ) O`quvchilarga o’nli kasr haqida ma`lumot berish; 2. Tarbiyaviy maqsad . a) O’quvchilarga axloqiy estetik tarbiya berish; 3.Rivojlantiruvchi maqsad a) Oquvchilarning mustaqil fikrlshga, o’nli kasrlarni ustin shaklida qo’shish va ayrish malaka va ko’nikmalarini shakillantirish ; Tayanch kompetensiyalar: Axborot bilan ishlash kompetensiya elementi: mavzu doirasida ko’rsatilgan multimedia ilovalariga ongli munosabat bildirish. Fanga oid kompetensiyalar:o’quvchilar natural sonlarni qo’shish bilishlari kundalik hayotda hisob – kitoblarni mustaqil bajara olishlari uchun juda zarur. 4. Dars turi: Aralash 5.Dars uslubi : Musobaqa , amaliy 6. Darsning jihozi: elektron darsligi, tarqatmali materiallar ,ko’rgazmalar Darsni lug’ati Minus-minus , plus-plyus,mark-baxolamoq , revision-takrorlash , lesson- dars,how much-qancha,hov many-nechta, homework- uyga vazifa Darsning texnologik xaritasi T/ r B o s q i c h l a r Qo'llaniladiganmetodlar O'quvchilardarivojlanadiganko'nikmavamalakalar V a q t i 1 T a s h k i l i y q i s m Nazorat metodi Javobgarchilik hissi 2 daqiqa 2 O'tilgan mavzuni takrorlash ( m u s t a h k a m l a s h ) "Kosmosgauchish"didaktiko'yini (guruhlardaishlash), savol-javob Geometrikprogressiyagaoidmisollaryechaolish, geometrikprogressiyaqoidalariniamaldaqo'llayolishko'nikmalarinirivojlanadi 7 daqiqa 3 Yangi mavzu bayoni Kichik ma'ruza Savol-javob m u n o z a r a Ijodiymantiqiytafakkurinioshirish, mustaqilfikrlashqobiliyatinirijovlantirishko'nikmalaririvojlanadi 17 daqiqa
4 
Yangi mavzuni mustahkamlash 
Tahlilqilish, kichikguruhlardaishlash, "Bilimdonlarmaydoni"mashqi 
Geometrikprogressiyaningdastlabki n ta hadiningyig'indisinihisoblashbo'yichahayotiymisollardaqo'llayolishko'nlikmalarioshadi  
15 daqiqa 
 
5 
O'quvchilarni baholash Nazorat metodi R a g ' b a t l a n t i r i s h 
2 daqiqa 
 
6 
Uyga vazifa berish Dialog metodi Javobgarchilik hissi 2 daqiqa 
 
                                         Darsning borishi:  
 I. Tashkiliy qism.-Salomlashish. Psixologik trening tashkil etiladi.  O’quvchilarni 
o’zida ishonch hissini tuyish maqsadida, psixologik  trening  tashkil  etiladi. 
-Navbatchining hisobotini tinglash. (Ingliz  va  o’zbek  tilida) Navbatchi hisobotida 
fasl, oy, hafta, kun, o’sha soatdagi dasrga qatnashayotgan va qatnashmayotgan 
o’quvchilar, qatnashmayotgan o’quvchining sababi, uyga berilgan topshiriq haqida 
ma'lumot beradilar. 
Matematika darsida o’z-o’zini baholash usulidan foydalaniladi. Har bir 
o’quvchining oldida 8 yaproqli moychechak bor. O’quvchilar  har bir to’g’ri javob 
uchun bittadan yaproqni bo’yab borishadi. 
Matematika tarixi haqida  nimalarni  bilasiz?  O’quvchilarning  har  bir  
javoblari  uchun  terminlar  ortidagi  harflar  ochilib  boradi.  
-0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 bular  10 raqamlar. 
Hisob  ilmin  boyitdi  10  dona  mashhur  raqam, 
Sonlar  raqamlar  ila  ma’nolidir  bu  olam,  
Raqamlar  erur  o’nli  sistemaning  yuragi, 
Odamlar  uchun  xizmat  qilmoq  erur  tilagi. 
-Mana shu raqamlardan foydalanib o’nlik sanoq sistemasini Al-Xorazmiy  
bobomiz  ishlab chiqqanlar 
-Al-Xorazmiy. U matematika rivojlanishiga ulkan hissa qo’shgan buyuk 
olimdir.  
Al-Xorazmiy noldan to’qqizgacha bo’lgan arab raqamlaridan foydalanib, 
sonlarning o’nlik sanoq sistemasida xona birliklariga ajratib yozishni ko’rsatib 
bergan. Sonlar ustida amallarning qo’llanishini tushuntirib bergan. Xozirgi kunda 
ham ana shu sonlar ustida amallar bajarib kelmoqdamiz. 
 
II. Otgan mavzuni so’rash va mustahkamlash.  
O`tilgan darsda 129-betdagi  6-7-misol  va   masalalar  yuzasidan savol-javob 
o`tkazish,  no`to`g`ri bajarilgan misollar yuzasidan ko`rsatma berish. 
Bunday   sonlar  qanday  ma’noni  bildiradi? 
 Bunday  ko’rinishdagi  sonlarni  kasr  sonlar  deyiladi.   
Kasr (arabcha-bo’lak, parcha) degan  ma’noni  anglatadi.  Kasr   sonlar  surat  
va  maxrajdan  iborat. Maxraj  chiziqning  ostiga,  surat  esa  ustiga  yoziladi.  
Maxraj  bir  sonning  necha  bo’lakka  bo’linganini  ko’rsatadi.  Surat shu kasrda   
4 Yangi mavzuni mustahkamlash Tahlilqilish, kichikguruhlardaishlash, "Bilimdonlarmaydoni"mashqi Geometrikprogressiyaningdastlabki n ta hadiningyig'indisinihisoblashbo'yichahayotiymisollardaqo'llayolishko'nlikmalarioshadi 15 daqiqa 5 O'quvchilarni baholash Nazorat metodi R a g ' b a t l a n t i r i s h 2 daqiqa 6 Uyga vazifa berish Dialog metodi Javobgarchilik hissi 2 daqiqa Darsning borishi: I. Tashkiliy qism.-Salomlashish. Psixologik trening tashkil etiladi. O’quvchilarni o’zida ishonch hissini tuyish maqsadida, psixologik trening tashkil etiladi. -Navbatchining hisobotini tinglash. (Ingliz va o’zbek tilida) Navbatchi hisobotida fasl, oy, hafta, kun, o’sha soatdagi dasrga qatnashayotgan va qatnashmayotgan o’quvchilar, qatnashmayotgan o’quvchining sababi, uyga berilgan topshiriq haqida ma'lumot beradilar. Matematika darsida o’z-o’zini baholash usulidan foydalaniladi. Har bir o’quvchining oldida 8 yaproqli moychechak bor. O’quvchilar har bir to’g’ri javob uchun bittadan yaproqni bo’yab borishadi. Matematika tarixi haqida nimalarni bilasiz? O’quvchilarning har bir javoblari uchun terminlar ortidagi harflar ochilib boradi. -0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 bular 10 raqamlar. Hisob ilmin boyitdi 10 dona mashhur raqam, Sonlar raqamlar ila ma’nolidir bu olam, Raqamlar erur o’nli sistemaning yuragi, Odamlar uchun xizmat qilmoq erur tilagi. -Mana shu raqamlardan foydalanib o’nlik sanoq sistemasini Al-Xorazmiy bobomiz ishlab chiqqanlar -Al-Xorazmiy. U matematika rivojlanishiga ulkan hissa qo’shgan buyuk olimdir. Al-Xorazmiy noldan to’qqizgacha bo’lgan arab raqamlaridan foydalanib, sonlarning o’nlik sanoq sistemasida xona birliklariga ajratib yozishni ko’rsatib bergan. Sonlar ustida amallarning qo’llanishini tushuntirib bergan. Xozirgi kunda ham ana shu sonlar ustida amallar bajarib kelmoqdamiz. II. Otgan mavzuni so’rash va mustahkamlash. O`tilgan darsda 129-betdagi 6-7-misol va masalalar yuzasidan savol-javob o`tkazish, no`to`g`ri bajarilgan misollar yuzasidan ko`rsatma berish. Bunday sonlar qanday ma’noni bildiradi? Bunday ko’rinishdagi sonlarni kasr sonlar deyiladi. Kasr (arabcha-bo’lak, parcha) degan ma’noni anglatadi. Kasr sonlar surat va maxrajdan iborat. Maxraj chiziqning ostiga, surat esa ustiga yoziladi. Maxraj bir sonning necha bo’lakka bo’linganini ko’rsatadi. Surat shu kasrda
shunday  ulushlardan  nechta  borligini  ko’rsatadi. Masalan:     da  2-surat, 5 
maxraj. Bo’linuvchi  kasrning  surati,  bo’luvchi uning  suratidir. 
 
O’qituvchi o’quvchilar bilan siyosiy jarayonlar va Prezidntimizning 5 ta 
tashabbuslari haqida savol–javob o’tkaziladi. 
                            
                                 III.   Yangi mavzuning bayoni: 
 
Shunday kasr sonlar  borki , ular ustida amallar xuddi natural sonlardagidek  oson 
bajarish mumkin. 
Maxraji 10;100;1000 bo’lgan kasrlar yani maxraji bir va undan keyin nollar bo’lgan 
kasrlar  o’nli kasrlar  deyiladi.Masalan 10
7 ;   100
13  ;    1000
17 ;  1100
31 . 
va ko’plab o’nli kasrga misol keltirishimiz mumkin.O’nli kasrlar maxrajsiz 
quyidagicha yoziladi:    0,7      0,13        0, 017        1,31. 
Yani          10
7 =0,7; 100
13 =0,13 ;  1000
17 =0, 017;1100
31 =1,31…… 
va bunday o’qiladi : nol butun o’ndan yeti ;  nol butun yuzdan o’n uch ;  nol butun 
mingdan o’n yeti ; bir butun yuzdan o’ttiz bir . 
 
Maxraji 
 ...
 1000,
10, 100,
 bo'lgan 
 
1000
2 117
,
100
119
,
100
71
,
10
5 7
,
10
3
,
10
17
 
kabi kasrlarni kasr chizig'isiz, ixcham qilib yozish mumkin. Buning uchun, kasrning 
butun qismini kasr qismidan vergul yordamida ajratish kifoya: 
7,1
10
1 7
10
17


  (o'qilishi: bir butun o'ndan yetti); 
,0 71
100
71 
    (o'qilishi: nol butun yuzdan yetmish bir). 
    O'nli kasrlarning butun qismi verguldan chap tomonda kasr qismi esa o'ng 
tomonda yoziladi. 
Yuqoridagi kasrlarning maxraji 10 ning darajasidan iborat ekaniga e'tibor 
bering: 
10 ;...
10 ; 1000
10 ; 100
10
3
2
1



 
 
 
 
Demak, 10
1 7
 va 7,1 ; 100
71
 va 
,0 71
 kabi yozuvlar ayni bir sonning turli ko'rinishda  
shunday ulushlardan nechta borligini ko’rsatadi. Masalan: da 2-surat, 5 maxraj. Bo’linuvchi kasrning surati, bo’luvchi uning suratidir. O’qituvchi o’quvchilar bilan siyosiy jarayonlar va Prezidntimizning 5 ta tashabbuslari haqida savol–javob o’tkaziladi. III. Yangi mavzuning bayoni: Shunday kasr sonlar borki , ular ustida amallar xuddi natural sonlardagidek oson bajarish mumkin. Maxraji 10;100;1000 bo’lgan kasrlar yani maxraji bir va undan keyin nollar bo’lgan kasrlar o’nli kasrlar deyiladi.Masalan 10 7 ; 100 13 ; 1000 17 ; 1100 31 . va ko’plab o’nli kasrga misol keltirishimiz mumkin.O’nli kasrlar maxrajsiz quyidagicha yoziladi: 0,7 0,13 0, 017 1,31. Yani 10 7 =0,7; 100 13 =0,13 ; 1000 17 =0, 017;1100 31 =1,31…… va bunday o’qiladi : nol butun o’ndan yeti ; nol butun yuzdan o’n uch ; nol butun mingdan o’n yeti ; bir butun yuzdan o’ttiz bir . Maxraji ... 1000, 10, 100, bo'lgan 1000 2 117 , 100 119 , 100 71 , 10 5 7 , 10 3 , 10 17 kabi kasrlarni kasr chizig'isiz, ixcham qilib yozish mumkin. Buning uchun, kasrning butun qismini kasr qismidan vergul yordamida ajratish kifoya: 7,1 10 1 7 10 17   (o'qilishi: bir butun o'ndan yetti); ,0 71 100 71  (o'qilishi: nol butun yuzdan yetmish bir). O'nli kasrlarning butun qismi verguldan chap tomonda kasr qismi esa o'ng tomonda yoziladi. Yuqoridagi kasrlarning maxraji 10 ning darajasidan iborat ekaniga e'tibor bering: 10 ;... 10 ; 1000 10 ; 100 10 3 2 1    Demak, 10 1 7 va 7,1 ; 100 71 va ,0 71 kabi yozuvlar ayni bir sonning turli ko'rinishda
yozilishidir. 
 
Maxraji 10 ning darajasidan iborat oddiy kasrlarni o'nli kasr shaklida yozish qoidasi: 
 
,0173
1000
,012; 173
100
12
;7,0
10
7



. 
 
 
,0 003
1000
0003
1000
3
;7,0
10
07
10
7




 
 
,1 007
1000
1 007
1000
7
,3 05; 1
100
3 05
100
3 5
;8,7
10
7 8





. 
 
,2 004
1000
2 004
1000
4
2
1000
,119; 2004
100
1 19
100
119
;8,1
10
1 8
10
18







. 
Yuqorida ko'rilgan qoida va misollarning o'zi o'nli kasrlarni oddiy kasrga 
aylantirish yo'llarini ko'rsatadi. 
1) 
100
12
,012
10;
7
7,0


; 
3) 
1000
7
1
,1 007
;
100
7
100
07
,0 07



; 
2) 
5
7 4
10
7 8
8,7


;     
 4) 
100
119
100
1 19
5 ; ,119
9
10
18
10
1 8
8,1





. 
 
 
                               O'NLI KASRLARNING XONA BIRLIKLARI 
O'nli kasrda verguldan keyingi birinchi xona o'ndan birlar xonasi deyiladi. 
Masalan, 3,7 soni 3 ta bir 7 ta o'ndan birlardan tashkil topgan. 
yozilishidir. Maxraji 10 ning darajasidan iborat oddiy kasrlarni o'nli kasr shaklida yozish qoidasi: ,0173 1000 ,012; 173 100 12 ;7,0 10 7    . ,0 003 1000 0003 1000 3 ;7,0 10 07 10 7     ,1 007 1000 1 007 1000 7 ,3 05; 1 100 3 05 100 3 5 ;8,7 10 7 8      . ,2 004 1000 2 004 1000 4 2 1000 ,119; 2004 100 1 19 100 119 ;8,1 10 1 8 10 18        . Yuqorida ko'rilgan qoida va misollarning o'zi o'nli kasrlarni oddiy kasrga aylantirish yo'llarini ko'rsatadi. 1) 100 12 ,012 10; 7 7,0   ; 3) 1000 7 1 ,1 007 ; 100 7 100 07 ,0 07    ; 2) 5 7 4 10 7 8 8,7   ; 4) 100 119 100 1 19 5 ; ,119 9 10 18 10 1 8 8,1      . O'NLI KASRLARNING XONA BIRLIKLARI O'nli kasrda verguldan keyingi birinchi xona o'ndan birlar xonasi deyiladi. Masalan, 3,7 soni 3 ta bir 7 ta o'ndan birlardan tashkil topgan.