OQILONALIK VA ILMIY TADQIQOT METODOLOGIYASI UYG‘UNLIGI (Ilmiy oqilonalikning shakllanish tarixi)
Yuklangan vaqt
2024-07-21
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
85,0 KB
OQILONALIK VA ILMIY TADQIQOT METODOLOGIYASI
UYG‘UNLIGI
6.1. Ilmiy oqilonalikning shakllanish tarixi
6.2. Oqilonalikning noklassik va postnoklassik qiyofasi.
6.3. Yangi oqilonalikning cheksizligi
6.1.Ilmiy oqilonalikning shakllanish tarixi.
Insoniyat sivilizatsiyasi azaldan oqilona sivilizatsiya bo‘lib, unga borliqqa
nisbatan oqilona yondashish, muammolarni yechishning amaliy-pragmatik
usullarini topish ruhi xos. Aql, idrok, logos oqilonalikning aniq-ravshan ko‘rinib
turuvchi tarkibiy elementlaridir. Biroq aql («sof» aqldan farqli o‘laroq) «sof
bo‘lmasligi» ham mumkin. Idrok amalda oqilona bo‘lmagan narsaga ishora qilishi,
logos-so‘zi birdan Xudo, tuyg‘ular va muhabbatni madh eta boshlashi mumkin. Bu
holda oqilonalik qayoqqa yo‘qoladi? U qaerda? Ayni holda oqilonalik transsendent
tushuncha sifatida namoyon bo‘ladi.
Hozirgi olimlar fan rivojlanishining o‘ziga xos xususiyatlari to‘g‘risida
mushohada yuritar ekanlar, u avvalo o‘zining oqilonaligi bilan ajralib turishini,
dunyoni o‘zlashtirish oqilona usulining keng tarqalishi tarzida gavdalanishini qayd
etadilar. Fan oqilonalikning kognitiv-metodologik tizimini qadam-baqadam
yaratmoqda, degan dabdabali fikrlarga ham duch kelish mumkin. Bunda oqilonalik
tushunchasining hajmi noaniqligicha qoladi va buni qanday tushunish kerak, degan
navbatdagi savolni o‘rtaga tashlaydi. Bu savolga javob topish yo‘lidagi
izlanishlarda murakkab ilmiy muammolarni sog‘lom fikr nuqtai nazaridan
yoritishga da’vogar ta’riflar yaxshi samara berdi. Shu nuqtai nazardan oqilonalik –
bu avvalo insonni dunyoga bog‘lashning muayyan usuli. Inson dunyo bilan
tabiatga, Xudoga, hayotga muhabbat orqali bog‘lanishi mumkin.
Oqilonalikning yagona universal talqini mavjud emas. Hozirgi zamon
metodologlari oqilonalikning har xil turlari, chunonchi: «ochiq», «yopiq»,
«universal», «maxsus», «yumshoq», «o‘ta» oqilonalik, ijtimoiy, kommunikativ va
institutsiyaviy oqilonalikning o‘ziga xos xususiyatlarini qayd etib, «oqilonalik»
tushunchasi ko‘p ma’noli tushuncha ekanligini e’tirof etadilar. Oqilonalikning
mazmuni:
1) aqlda aks etgan tabiiy uyushqoqlik sohalariga;
2) dunyoni konseptual-diskursiv tushunish usullariga;
3) ilmiy tadqiqot va faoliyat normalari va metodlari majmuiga bog‘lanishi
mumkin.
O‘z-o‘zidan ayonki, bu oqilonalik bilan fan metodologiyasini tenglashtirish
uchun imkoniyat yaratadi. N.Moiseev fikriga ko‘ra, «borliq (aniqrog‘i – insonning
o‘zini qurshagan muhitni idrok etishi) oqilona sxemalarni vujudga keltirgan. Ular
o‘z navbatida metodlarni yaratgan, metodologiyani shakllantirgan. Metodologiya
esa dunyo – Olam (universum)ning manzarasini oqilona tarzda chizish imkonini
beruvchi vositaga aylangan»1. V.Shvirev «Hozirgi zamon madaniyatida
oqilonalik» deb nomlangan maqolasida «oqilonalik tushunchasini talqin qilishda
konseptual inqiroz yuzaga kelgan. Bu hozirda mazkur muammo yuzasidan
ketayotgan munozaralarda o‘z aksini topadi va oqilonalikning muayyan tarixiy
shakli – Yangi davr va Ma’rifat davridagi oqilonalik haqidagi klassik qarashlar
bilan bog‘liq. Oqilonalikning hozirgi inqirozi – bu, tabiiyki, oqilonalik
to‘g‘risidagi klassik qarashlarning inqirozidir»,2 deb qayd etadi. Mazkur inqiroz
aniq g‘oyaviy-konseptual mo‘ljallarning yo‘qolishi bilan bog‘liq. Klassik
oqilonalik nuqtai nazaridan, dunyo qonunga muvofiq, strukturaviy uyushgan,
tartibga solingan, o‘zini o‘zi rivojlantiruvchi hodisa deb tushunilgan.
Dunyoning hozirgi ilmiy manzarasida oqilonalikka ong va tafakkurning oliy
hamda qonuniylik talablariga eng muvofiq tipi, madaniyatning barcha sohalari
uchun namuna deb qaraladi. U maqsadga muvofiqlik bilan tenglashtiriladi.
1 Моисеев Н. Современный рационализм. – М., 1995. – 41-б.
2 Швырев В.С. Рациональность в современной культуре. Общественные науки и современность. 1997. №1.
С. 105-106.
Oqilonalikning kashf etilishi to‘g‘risida so‘z yuritilganida, tafakkurning ideal
ob’ektlar bilan ishlash qobiliyati, so‘zning dunyoni aqlga muvofiq tarzda va
tushunarli qilib aks ettirish qobiliyati nazarda tutiladi. Bu ma’noda oqilonalikning
kashf etilishi qadimiyatga borib taqaladi. Insonning dunyoda o‘z o‘rnini
topishining oqilona usuli ideal ma’nodagi faoliyat bilan bog‘liq, shuning uchun
ham oqilonalik real ob’ektlarning faqat xayolda mavjud bo‘lgan ideal ob’ektlarga
aylanishining maxsus tartib-taomillari uchun javobgardir. Ammo, ideal
ob’ektlarni tuzish faoliyati xayolning cheksiz parvoziga imkon bersa, ilmiy
oqilonalik, ya’ni fan e’tirof etuvchi ideal ob’ektlarni tafakkurda tuzish xayolning
erkinligini cheklaydi. Unga amalda qo‘llash uchun yaroqli bilimlar kerak,
binobarin, u faqat odamlarning hayoti va faoliyatida bevosita yoki bilvosita,
dolzarb yoki potensial tarzda amaliy ahamiyatga ega bo‘lgan ideal ob’ektlar va
tartib-taomillarnigina e’tirof etadi.
Bir tomondan, ilmiy oqilonalikni fan va tabiatshunoslikning rivojlanish tarixi,
bilish tizimlarining takomillashtirilishi va metodologiya bilan bog‘laydilar. Bunda
oqilonalik mantiqiy-metodologik standartlar bilan «qoplanadi». Boshqa tomondan,
oqilonalik aqlga muvofiqlik, haqiqiylik bilan tenglashtiriladi. Bu yerda ham
haqiqiy bilimning mezonlari, asoslari va dalillarini aniqlash, bilish tilini
takomillashtirish muammolari birinchi o‘ringa chiqadi. B.S.Gryaznov fikriga
ko‘ra, ilmiy bilimning oqilona tizimi, birinchidan, gomogen, ikkinchidan, berk
bo‘lishi va nihoyat, uchinchidan, sababiy bog‘langan tuzilishga ega bo‘lishi lozim.
Oqilonalik faoliyatni tashkil etishning sub’ektga xos bo‘lgan universal vositasi
sifatida ham tushuniladi. M.Veber fikriga ko‘ra, oqilonalik – ko‘zlangan maqsadga
erishish vositalarining aniq mo‘ljali. L.Vitgenshteyn ta’biri bilan aytganda,
sharoitga eng yaxshi moslashganlik. S.Tulmin fikricha – faoliyat qoidalarining
tadrijiyligi. Kanadalik faylasuf U.Drey insonning e’tiqodlari, motivlari va
qilmishlari o‘rtasida aloqa o‘rnatishga harakat qiluvchi har qanday tushuntirishni
oqilona deb ataydi.
A.Nikiforov oqilonalik uch xil: «aql-idrok qonunlari»ga muvofiqlik sifatida,
«maqsadga muvofiqlik» sifatida va fanning maqsadi sifatida qaralishi
mumkinligiga e’tiborni qaratadi. Birinchi holda oqilonalik tushunchasining
o‘zagini mantiq qonunlari tashkil etadi. Metodologlar oqilonalik haqida so‘z
yuritar ekanlar, avvalo ilmiy yoki mantiqiy-metodologik oqilonalikni nazarda
tutadilar. Biroq oqilonalik qoidalar majmui bilan bog‘lansa, fanshunoslikka doir
tarixiy tahlil u yoki bu metodologik qoida buzilgan, olim esa bunda ilmiy
natijalarga erishmagan ko‘p sonli ziddiyatlar haqida «shivirlay» boshlaydi.
Shunday qilib, oqilonalikning yagona universal tushunchasini topish mumkin
emas. Bu g‘oyani metodologlar ham qayd etadilar. Ular oqilonalikning har xil
modellari, binobarin, metodologiyaning ham har xil modellari mavjudligini
ta’kidlaydilar. Bular:
1) induktivistik model (Karnap, Xesse);
2) deduktivistik model (Gempel, Popper);
3) evolyusionistik model;
4) to‘rsimon model (Laudan);
5) realistik model (Nyuton-Smit).
Bunga paradigmal modelni ham, tanqidiy ratsionalizm tamoyilini qabul qilishga
asoslangan modelni ham, ilmiy tadqiqot dasturiga asoslanuvchi modelni ham, fanni
tematik tahlil qilish modelini ham qo‘shimcha qilish mumkin. Bu modellarning
barchasi o‘zlarining u yoki bu vakillari fanning haqiqiy tarixini qabul qilingan
algoritmga
muvofiq
oqilona
rekonstruksiya
qilib, shu
yo‘l
bilan
fan
rivojlanishining yagona yo‘nalishini olishlarini nazarda tutadi.
Ilmiy oqilonalikning noklassik va postnoklassik qiyofasi. Noklassik ilmiy
oqilonalik ob’ektning tabiati bilan uni tadqiq qilish vositalari va usullarining
o‘zaro nisbatini e’tiborga oladi. Barcha ta’sirlarni, bilishga ko‘maklashuvchi
omillar va vositalarni istisno etish emas, balki ularning roli va ta’sirini aniqlash
haqiqatning tagiga yetishning muhim shartiga aylanadi.
Oqilona ongning barcha shakllariga borliqqa mumkin qadar ko‘proq e’tibor
berish xos. Agar dunyoning klassik manzarasi nuqtai nazaridan oqilonalikning
predmetliligi deganda avvalambor ob’ektning predmetliligi tushunilsa, noklassik
oqilonalikning predmetliligi deganda insonning o‘zi faoliyat ko‘rsatayotgan
borliqqa nisbatan plastik, jo‘shqin munosabati tushuniladi. Birinchi holda biz
borliqning predmetliligiga, ikkinchi holda esa – shakllanishning predmetliligiga
duch kelamiz. Vazifa – ularni birlashtirish.
Oqilonalikning postnoklassik qiyofasida, oqilonalik nafaqat mantiqiy-
metodologik standartlarni, balki insonning oqilona, izchil harakatlari va xulq-
atvorini tahlildan o‘tkazishni ham o‘z ichiga oladi. Fanda yuzaga kelgan
plyuralizm g‘oyasi oqilonalikni alohida paradigmalarning texnologiyalariga
singdirib yuboradi. P.Gaydenko ta’biri bilan aytganda, bir tafakkur o‘rnida
oqilonalikning ko‘plab turlari vujudga keladi. Bir qancha mualliflarning fikriga
ko‘ra, oqilonalik rivojlanishining postnoklassik bosqichi bilim nafaqat bilish
vositalari, balki faoliyatning qadriyat va maqsadlari bilan ham o‘zaro
nisbatlashganligi bilan tavsiflanadi.
Oqilonalikning yangi postnoklassik tipi yangi tushunchalar: chiziqsizlik,
qaytmaslik, nomuvoziylik, tartibsizlik va boshqa tushunchalardan faol foydalanadi.
Bu metodologik mo‘ljallarni asrning yangi imperativlari deb nomlash ham
mumkin.
6.2.Yangi oqilonalikning cheksizligi.
monologizmdan voz kechilishi va polifundamentalizm, inversiyalilik, tizimlarning
ochiqligi, ularni tavsiflashning tarmoqli grafigini tasdiqlovchi ko‘p sonli
raqobatdosh yondashuvlarning tan olinishi reduksionizm, elementarizm, chiziqlilik
tamoyillarining inkor etilishi bilan bir vaqtda yuz beradi. Bularning barchasi
hozirgi ilmiy oqilonalikni cheksiz va sertarmoq qilib qo‘yadi. «Oqilonalik»
tushunchasining yangi, kengaytirilgan hajmiga intuitsiya, noaniqlik, evristika
hamda klassik ratsionalizm uchun an’anaviy bo‘lmagan boshqa pragmatik
xususiyatlar, masalan, foyda, qulaylik, samaradorlik kiritilgan. Yangi oqilonalikda
ob’ekt sohasi unga «sun’iy intellekt», «virtual voqelik», «kiborg-munosabatlar»
singari tizimlar kiritilishi hisobiga kengayadi. Ob’ekt sohasining tubdan
kengayishi uning tubdan «insoniylashuvi» bilan muvoziy tarzda kechadi. Inson
dunyoning manzarasiga uning faol ishtirokchisi sifatidagina emas, balki tizim hosil
qiluvchi tamoyil sifatida ham kiradi. Bu insonning tafakkuri ob’ektning predmetli
mazmuni bilan qo‘shilib ketishini bildiradi. Shuning uchun ham postnoklassik
oqilonalik – sub’ektivlik va ob’ektivlikning birligi demak. U ijtimoiy-madaniy
mazmun ham kasb etadi. Sub’ekt va ob’ekt tushunchalari elementlari faqat bir-biri
va butun tizim bilan bog‘liqlikda ma’noga ega bo‘ladigan tizimni hosil qiladi.
Mazkur tizimda qadimiyat davridayoq ilgari surilgan inson va dunyoning ma’naviy
birligi g‘oyasini ko‘rish mumkin.
Hozirgi zamon olimi o‘z oldiga qo‘ygan maqsadlaridan qat’iy nazar olingan
natijalarni qayd etish va tahlil qilishga, shu jumladan bu natijalar dastlabki
maqsadga qaraganda boyroq bo‘lishi mumkinligiga ham tayyor turishi lozim.
Borliqning hozirgi qiyofasi fan paradigmasida yuz bergan o‘zgarishlarni
tasdiqlaydi, olamni ko‘rishning yangicha usulini belgilaydi va dunyoning hozirgi
postnoklassik manzarasining muhim elementi hisoblanadi.
«Ochiq» va «yopiq» oqilonalik. Oqilonalik g‘oyasi reflekssiz nazorat va
ob’ektivlashtiruvchi
modellashtirish
tarzida
«yopiq
oqilonalik»
rejimida
shakllangan izchil mo‘ljallar asosida ayniqsa ko‘p ro‘yobga chiqariladi. Shuning
uchun ham ba’zan oqilonalik muvaffaqiyatli maqsadga muvofiq yoki izchil
faoliyat bilan bog‘liq deb ko‘rsatiladi. Tadqiqotchilar «yopiq» oqilonalikka
tanqidiy yondashadilar. Alohida paradigmalarning «yopiq» oqilonalik rejimida
faoliyat ko‘rsatuvchi asoslarni mutlaqlashtirish va dogmalashtirish hozirgi ongda
oqilonalik
g‘oyasini
uning
ma’naviy
mezonlaridan,
inson
va
dunyo
munosabatlarini uyg‘unlashtirish bilan bog‘liq istiqbollardan mahrum etadi.
Ammo «yopiq» oqilonalikda oqilona bo‘lgan narsalar «ochiq» oqilonalikda
o‘zining bu xususiyatini yo‘qotadi. Masalan, ishlab chiqarish muammolarining
yechimlari
ekologik
muammolar
nuqtai
nazaridan
doim
ham
oqilona
bo‘lavermaydi. Yoki fan nuqtai nazaridan oqilona bo‘lmagan faoliyat boshqa
nuqtai nazardan, masalan, ilmiy daraja olish nuqtai nazaridan oqilona bo‘lishi
mumkin.
Ochiq oqilonalikning evristik g‘oyasi fanning tadrijiy rivojlanishini, tahlil
apparati, haqiqatni izlash jarayonini tushuntirish va asoslash usullari muttasil
takomillashib borganligini aks ettiradi. Shu bilan birga, hozirgi fanlar dunyoning
ilmiy manzarasini yaratishda jiddiy yutuqlarga erishganiga qaramay, uchinchi
mingyillik bo‘sag‘asida fan gravitatsiya, hayotning vujudga kelishi, ongning paydo
bo‘lishini muvofiq tarzda tushuntirishga, maydon yagona nazariyasini yaratishga
va bugungi kunda soxta deb qaralmayotgan parapsixologik yoki bioenergetik-
axborot o‘zaro ta’sirlarini qoniqarli tarzda asoslashga muvaffaq bo‘lmadi, degan
ovozlar ham yangramoqda. Hayot va tafakkurning paydo bo‘lishini hodisalar,
o‘zaro ta’sirlar va elementlarning tasodifiy uyg‘unligi bilan tushuntirish mumkin
emasligi ayon bo‘lib qoldi, mazkur farazni ehtimolliklar nazariyasi ham taqiqlaydi.
Yerning mavjudlik davri variantlarini ko‘rib chiqish darajasi yetishmaydi.
6.3.Ong strukturasida oqilonalik.
Klassik fan kontekstida oqilonalik ongning oliy qobiliyati sifatida tushuniladi,
tushunchalar va mantiqiy apparat bilan bog‘liq oqilona fikrlash esa ongning
barcha strukturaviy xususiyatlaridan ustun qo‘yiladi. Bu holda oqilonalik boshqa
tushunchalar olamiga tushib qoladi va ong, bilish, bilim bilan bir qatorda turib,
ularning umumiy va uzviy belgisi deb hisoblanishga da’vogar bo‘ladi.
Ong strukturasining oqilonaligi muammosi so‘nggi yillarda bilimning turli
sohalariga sistemali-strukturaviy metod faol kirib kelishi munosabati bilan yuzaga
keldi. Garchi XX asrda ongni «bevosita idrok etuvchi», tushunuvchi, «o‘zini va o‘z
negizini biluvchi» deb ta’riflash odat tusini olgan bo‘lsa-da, ayni shu XX asr
sistemali-strukturaviy tahlilni tilshunoslik, madaniyatshunoslik, etnografiya va
sotsiologiyaga nisbatan tatbiq etdi. U tadqiqotchilik faoliyatining murakkab sohasi
– inson ongiga ham kirib keldi va uni mumkin qadar oqilonalashtirdi. Ma’lumki,
har qanday struktura elementlarning mavjudligini, ularning o‘zaro ta’siri, bir-birini
bo‘ysundirishi va ierarxiyasini nazarda tutadi. Struktura (lotincha – tuzilish,
joylashish, tartib) ob’ektning yaxlitligini va har xil tashqi va ichki o‘zgarishlar
sharoitida o‘ziga o‘zi muvofiqligini ta’minlovchi uning barqaror aloqalari
majmuini ifodalaydi.
Oqilonalikning haqiqiy maqomini aniqlash va uning tuzilishini o‘rganish uchun
ongni tahlil qilishga nisbatan sistemali-strukturaviy metoddan foydalanish ong
«g‘isht va sement»dan iborat qurilma sifatida talqin qilinishini anglatmaydi.
Empirik jihatdan ong hissiy va aqliy obrazlarning uzluksiz o‘zgaruvchi majmui
sifatida namoyon bo‘ladi.
Tadqiqotchilar ong tuzilishini o‘rganishga kirishar ekanlar, ular doim ajabtovur
bir vaziyatga duch keladilar. Ong hissiy va o‘ta ta’sirchan ob’ekt sifatida o‘zini
aniq-ravshan namoyon etadi, biroq, shunga qaramay, o‘zini bevosita tahlil qilish
imkonini bermaydi. Bir tomondan, ongni uning moddiy substrati – bosh miyasiz va
ongning mazmunini aks ettiruvchi materiyasiz tasavvur qilish mumkin emas.
Boshqa tomondan, ongni substratning o‘zi – bosh miyaga ham, materiyaga ham
bog‘lab bo‘lmaydi. Hatto eng mohir anatom ham nervni miyagacha kuzatib,
tuyg‘ular va fikrga yo‘l ochuvchi dastlabki asosga yaqinlasha olmaydi.
Ong tabiatini tushuntiruvchi kamida ikkita yondashuv mavjud. Birinchi
yondashuv fransuz ratsionalist faylasufi Rene Dekart nomi bilan bog‘liq. U ongni
insonning sezgilar, idrok, xotira, emotsiyalar, iroda, fikrlar, mulohazalar, tilni,
shuningdek narsalarning obrazlarini o‘zida mujassamlashtiruvchi berk ichki
dunyosi deb tushunishni taklif qilgan. Aytib o‘tilgan elementlar ong strukturasini
tashkil etadi. Fikrlash jarayonining tadrijiyligi ong faoliyatining bosh shakli deb
e’tirof etiladi. Dekartning «cogito ergo sum» (men fikrlayapman, demak,
mavjudman» iborasi insonning barcha harakatlarini to uning mavjudligiga qadar
ongga bo‘ysundiradi.
Bu yondashuvga tayanib, fan ong ichiga «safar qilish»ni, ya’ni miya
mexanizmlarini o‘rganishni taklif qiladi. Biroq neyrofiziologlar miya strukturalari
va faoliyatini o‘rganish yo‘li bilan ong haqida to‘la axborot olish mumkinligiga
shubha bilan qaraydilar. Ongning ijtimoiy tabiati, uning muayyan tarixiy va ijodiy
xususiyati bilan bog‘liq ko‘p sonli muammolar yuzaga keladi.
Ikkinchi yondashuv ongning mohiyatini uning o‘zidan emas, balki tashqi dunyo,
ijtimoiy amaliyotdan qidirishni nazarda tutadi. Bu yondashuvga binoan ong
obrazlari faoliyat jarayonida, insonga atrof borliqning ta’siri natijasida yuzaga
keladi. Inson o‘zaro ta’sirga kirishuvchi narsalar doirasi qancha keng, sub’ektning
o‘zi qancha faol bo‘lsa, tafakkur va ong shuncha barkamol bo‘ladi. Bu yondashuv
xulosalari: «ongni borliq belgilaydi», «ong – moddiy dunyoning sub’ektiv obrazi»,
«ong – borliqning in’ikosi», «ong – kollektiv olingan bilim» - ong tashqi borliqqa
bog‘liqligini, ongning ijtimoiy tabiatini tasdiqlaydi. Shu nuqtai nazardan ong
shaxsiy va individual xossa, sir va jumboq sifatida emas, balki butun insoniyat
qavmining universal va shakllanuvchi xususiyati sifatida namoyon bo‘ladi. Ong
hodisasi oqilona anglab yetiluvchi va oqilona belgilanuvchi hodisa sifatida talqin
qilinadi. Zero o‘z borlig‘i usuliga ko‘ra ong miya xossasidir, bosh miyaning nerv
jarayonlari ongning moddiy ifodachilari bo‘lib xizmat qiladi.
Mazmun jihatidan ong ob’ektiv borliqning in’ikosi, tashqi dunyo va o‘zi haqidagi
axborotning ifodachisi, harakatlarni oldindan fikran tuzuvchi va ularning
natijalarini bashorat qiluvchidir.
Yuzaga kelish usuliga ko‘ra ong materiya harakati biologik va ijtimoiy
shakllarining mahsulidir; insonning ijtimoiy-moddiy faoliyati ongning tarixiy
shakllanish omilidir.
Vazifasiga ko‘ra ong – inson xulq-atvori va faoliyatini boshqarish omili,
borliqning nisbiy-izchil in’ikosi va uni asosli-ijodiy o‘zgartirish vositasi, mantiqiy
fikrlash shakllarining shakllanish omilidir.
Nazorat uchun savollar
1. Nima sababdan insoniyat sivilizatsiyasi azaldan oqilona sivilizatsiya sifatida
qaraladi?
2. Nimalar oqilonalikning aniq-ravshan ko‘rinib turuvchi tarkibiy elementlaridir?
3. Oqilonalikning yagona universal talqini ?
4. Hozirgi zamon metodologlari oqilonalikning qanday turlarini e’tirof e’tadilar?
5. A.Nikiforov oqilonalik haqida qanday fikrlarni ilgari surgan?
6. Hozirgi zamon olimlari metodologiyaning qanday modellari mavjudligini
ta’kidlaydilar?
7. Qaysi ilmiy oqilonalikda ob’ektning tabiati bilan uni tadqiq qilish vositalari va
usullarining o‘zaro nisbatini e’tiborga oladi.?
8. «Oqilonalik»
tushunchasining
yangi,
kengaytirilgan
hajmiga
qanday
xususiyatlar kiritilgan.?
9. Klassik falsafa kontekstida oqilonalik qanday tushuniladi?