KURS ISHI
O’QISH DARSLARIDA KO’RGAZMALI VOSITALARDAN
FOYDALANISH
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. O’QITISH VOSITALARI VA KO’RGAZMALI QO’LLANMALAR
DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI USULLARINI
SAMARALI QO‘LLASH
1.1. KO’RGAZMALI QUROLLARNING O’QUV FAOLIYATIGA TA’SIRI
1.2. O’QITISH VOSITALARINING METODIK TIZIMDAGI TARKIBIY
QISMLARI
II BOB. DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI
USULLARINI SAMARALI QO‘LLASH
2.1. DARS MASHG’ULOTLARIDA TARQATMA MATERIALLARDAN
SAMARALI FOYDALANISH TEXNOLOGIYASI
2.2. DARS JARAYONIDA O’QUV-DIDAKTIK MATERIAL HAMDA
VOSITALARNI TAYYORLASH VA ULARDAN FOYDALANISH
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Prеzidеntimiz Shаvkаt Mirziyоyеv о‘qituvchi vа
murаbbiylаr kunigа bаg‘ishlаngаn tаntаnаli mаrоsimdаgi nutqlаridа, “Bugun hаr
bir о‘qituvchi vа tаrbiyаchi, оliygоh dоmlаsi tа’lim vа ilm – fаn sоhаsidаgi еng
sо‘nggi ijоbiy yаngiliklаrni о‘quv jаrаyоnlаrigа tаtbiq еtа оlаdigаn, chuqur bilim
vа dunyоqаrаsh еgаsi, bir sо‘z bilаn аytgаndа, zаmоnаmiz vа jаmiyаtimizning еng
ilg‘оr vаkillаri bо‘lishlаri kеrаk. Bundаy ustоzlаr qо‘lidа tа’lim оlgаn
fаrzаndlаrimiz biz оrzu qilgаn О‘zbеkistоnning yоrug‘ kеlаjаgini bunyоd еtishgа
qоdir аvlоd bо‘lib kаmоl tоpаdi. Lеkin bu yuksаk nаtijаlаrgа еrishish uchun tа’lim
tizimidаgi mаvjud muаmmоlаrni hаl qilishimiz lоzim”.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini hozirgi kun talablari asosida
tayyorlashda “Ona tili o‘qitish metodikasi“ fani ham ustuvor vazifalarni bajarishda
salmoqli o‘rinni egallaydi. Zamonaviy ta’limda ta’lim muassasalaridagi o‘qitish
sifatini ta’minlashga qaratilgan tizimli islohotlar zamirida bo‘lajak
o‘qituvchilarning kasbiy mahorati, ularning zamonaviy ta’lim va innovatsion
texnologiyalar, ilg‘or xorijiy tajribalarni o‘zlashtirish borasidagi zamonaviy bilim,
ko‘nikma va malakalarini rivojlantirish dolzarb vazifalardan sanaladi.
Kurs ishining maqsadi: Boshlang`ich sinflarda o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallardan foydalanish ustida ishlash xususiyatlarini o‘rganish, taklif va
tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
Boshlang`ich sinflarda o`quvchilarga ko’rgazmali qurollar orqali dars
tushuntirishdir.
Boshlang`ich sinf o‘quvchilariga interfaol va didaktik metodlarda o’qish darslari
tashkil qilish metodikasi.
Ko’rgazmali materiallardan foydalanish metodikasi.
Boshlang`ich sinflarda ustida ishlashning o‘ziga xos xususiyatlarini keng tarzda
yoritib berishdan iborat
Kurs ishining obyekti: boshlang’ich sinf o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallardan foydalanish orqali o`quvchilar bilimini shakllantirish jarayoni.
2
Kurs ishining predmeti: boshlang’ich sinf o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallar tashkil qilish va uni o’tkazish mazmuni, vositalari, shakl va metodlari
Kurs ishining tuzilishi vа hаjmi. Kirish, ikkitа bоb, xulоsа, fоydаlаnilgаn
аdаbiyоtlаr rоʻyhаtidan iborat bo‘lib, asosiy matn 31 betdani tashkil qiladi.
I BOB. O’QITISH VOSITALARI VA KO’RGAZMALI QO’LLANMALAR
DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI USULLARINI
SAMARALI QO‘LLASH
1.1. KO’RGAZMALI QUROLLARNING O’QUV FAOLIYATIGA
TA’SIRI
Ko‘rgazmali usullar deganda, ta’lim jarayonida qo‘llaniladigan ko‘rgazmali
qurollar va texnika vositalariga ko‘p darajada bog‘liq bo‘lgan o‘quv materialini
o‘zlashtirish shakllari tushuniladi. Ta’limning ko‘rgazmali vositalari bilimlarni
o‘rganish va o‘zlashtirish darajasini belgilaydi. Bunda, masalan, tikuv mashinasi
detallari namunalari ko‘rsatilishi yoki tikuv mashinasida bajariladigan texnologik
jarayonning videotasviri namoyish qilinishi mumkin. Asosiy maqsad dars
mazmuni, albatta. O‘qituvchi esa qoshimcha tuzatishlar kiritishi mumkin xolos.
Ta’limning bunday metodlaridan foydalanilganda o‘quvchilarning bilish faoliyati
ko‘gazmali vositalar yordamida shakllanadigan yoki esga tushiradigan hissiy
3
obrazlarga, tassavurlarga bog‘liq bo‘ladi. Ko‘rgazmali qurollar bilimlarni tartibga
solish va boyitishga, shuningdek, o‘quvchilarning fikr yuritish faoliyatini
faollashtirishga yordam beradi. Ta’limning ko‘rgazmali metodlari o‘quvchilarning
bilim faoliyatida obrazli va mantiqiy, aniq va mavhum, hissiy va aqliy jihatlar
nisbatini chuqur tushunishni talab etadi [5;17]. O‘qitishning ko‘rgazmali usullarini
qo‘llash Y.A.Komenskiyning “Buyuk didaktika” asaridayoq o‘z asosini topgan.
”O‘quvchilar sezib, idrok etishi mumkin bo‘lgan narsalarni, albatta, sezgilar
vositasi bilan, ko‘rish mumkin bo‘lgan narsalarni ko‘z bilan ko‘rib, eshitish
mumkin bo‘lgan narsalarni quloq bilan eshitib, hidi bor narsalarni tatib ko‘rib,
ushlab sezish mumkin bo‘lgan narsalarni ushlab ko‘ribgina bilib olishlari kerak”,-
deb yozgan edi u.
Ko‘rgazmali idrok katta imkoniyatlarga ega. Eslab qolishda ko‘rgazmalilikning
o‘zi emas, balki ularning nutq va amaliy faoliyat bilan birlashtirilishi eng yuqori
samaradorlikka ega bo‘ladi. Bu o‘qitish usullarining eng samarali birikmasini
izlash zarurligidan dalolat beradi. Shuning uchun ham ayrim didaktik
qo‘llanmalarda ko‘rgazmalilik tomoyilini o‘quv-bilish faoliyatidagi jonli
mushohada va abstrakt tafakkurning organik bog‘liqligini ta’kidlab, aniq hamda
mavhumlik birligi sifatida talqin qilinishi bejiz emas. Oqitish jarayonida
qo‘llaniladigan ko‘rgazmali vositalariga quyidagilar kiradi:
- o‘qituvchining namoyish qilishi, ekskursiya, sayr va hokazolar davomida
o‘quvchilar tanishadigan asl holidagi tabiiy obyektlar;
- real obyektlarni aks ettiruvchi maxsus tayyorlanadigan illyustratsiya – tasviriy
vositalar
– plakatlar, sxemalar, rasmlar, fotosuratlar, grafik qo‘llanmalar va hokazolar,
shuningdek, hajmli geometrik shakllar, jismlar, mulyajlar va boshqalar;
- ko‘rgazmalilikning shartli va ramziy vositalari – kartalar, globuslar, telluriylar va
boshqalar;
- tabiiy
- matematik yo‘nalishdagi predmetlarni o‘rganishda qo‘llaniladigan namoyish
qilish asboblari, modellari va boshqalar;
4
- ko‘rgazmalilikning texnik namoyish qilish vositalari
– kinofilm, diafilm, diapozitivlar, axborot kommunikatsiya texnologiyalari va
shunga o‘xshashlar;
- tovush, ko‘rish va eshitish vositalari
– videoyozuv, videofilmlar va hokazolar.
Shundan ta’limning ko‘rgazmali usullarini ikkita kichik guruhi: illyustratsiya
usullari va namoyish qilish usullari mavjud degan xulosa kelib chiqadi.
O‘qitishning yassi vositalarini illyustratsiya qilish usullari plakatlar, sxemalar,
rasmlar, chizmalar, fotosuratlar, grafik qo‘llanmalar va boshqalarni ko‘rsatishni o‘z
ichiga oladi. O‘qitishning hajmli vositalarini namoyish qilish usullari asbob va
uskunalarni namoyish qilishni; dinamik qo‘llanmalar, asl holidagi tabiiy
obyektlarni ko‘rsatishni; texnik namoyish qilish vositalari – kinofilm, diafilm,
diapozitivlar, axborot kommunikatsiya texnologiyalari; tovush, ko‘rish va eshitish
vositalari ( videoyozuvlar, videofilmlar) va hokazolarni nazarda tutadi. O‘qituvchi
o‘qitishning umumiy tamoyillariga tayanib, o‘qitishning ko‘rgazmali usullarini
qo‘llash qachon samarali bo‘lishligi haqida tasavvurga ega bo‘lishi, ya’ni ularning
imkoniyatlarini bilishi kerak [11;54]. Quyida o‘qitishning ko‘rgazmali usullaridan
namunalar keltiriladi. “Ertaklar yaxshilikka yetaklar” usuli Bu harakatli ko‘rgazma
o‘qish faniga oid. O‘quvchi ertak asosida rasm chizilgan teskari turgan qog‘ozni
olib boshiga kiyadi. O‘tirgan o‘quvchilar shu ertak asosida o‘quvchiga savollar
beradi. O‘quvchi ertakni qanchalik yaxshi bilganlgi javobiga bog‘liq va ayni
damda bu ko‘rgazma o‘quvchilarni o‘ziga jalb qiladi. Bu ko‘rgazmani darsda
qo‘llaganda dars juda qiziq o‘tadi. Ayniqsa musoboqa darslarida o‘quvchilar
javobiga qarab guruhlar baholanadi. “O‘yla, izla, top” usuli Bu harakatli
ko‘rgazmani barcha fanlarda qo‘llasa bo‘ladi. Buning uchun qo‘llaydigan fandan
savollar tuziladi. O‘quvchi charxpalakni aylantirib, o‘q qaysi savolga to‘xtasa
o‘quvchi o‘sha savolga javob beradi. “O‘yla, bolajon!” usuli Bunda doirachalar
ichida harflar yozilib, shu harflar bir-birlariga chiziqlar orqali birlashtirilgan
bo‘ladi, o‘quvchi ularni ya’ni harflarni o‘qigan holda yashiringan so‘zni topib, shu
5
so‘zga berilgan savollarga javob berishlari lozim. Bu ko‘rgazmadan o‘qish va ona
tili darslarida qo‘llashi mumkin.
“Piktogramma” usuli Bu usulda ertak qahramoni yoki multfilm qahramonlari rasmi
ko‘rsatiladi, o‘quvchilar ushbu qahramonlarni rasmlariga qarab, multifilm yoki
ertakni nomini topshlari kerak. Masalan:
“Yoriltosh” ertagi “Qizil shapkacha” ertagi “Bobo sholg‘om”
ertagi
Tadqiqotlar natijasi shuni tasdiqladiki, maqsadga muvofiq tuzilgan mashqlar
tizimi vositasida o‘quvchilarda o‘qitishning ko‘rgazmali usullaridan foydalanish
ko‘nikma va malakalarini samarali shakllantirish mumkin.
Ko'rgazmali qurollar, boshlang'ich sinflarda o'qish darslarida o'quv faoliyatiga
ta'sir qilishi mumkin. Bu qurollar, o'quvchilarning dars vaqtlarini yaxshilash,
ma'lumotlarni yaxshi o'rganish va tushuntirishga yordam berish uchun foydali
6
bo'ladi. Ko'rgazmali qurollar o'quvchilarga interaktiv darslar o'tkazish,
ma'lumotlarni yodlash va tushuntirishda yordam beringan bo'ladi. Bu qurollar
o'quvchilarning qiziqishlarini tortish va ta'lim jarayonini qiziqarliroq qilishda ham
foydali bo'ladi.
Ko'rgazmali qurollar o'quvchilarning darsda qatnashish darajasini oshirish,
ularning ma'lumotlarni amaliyotga aylantirish, tushunish va ta'lim jarayonida
ishtirok etishga himoyalashda muhim rol o'ynaydi. Bu qurollar o'quvchilarga
ma'lumotlarni oson tushunish, sinovlar va vazifalarni bajarishda yordam berish,
tajribiy ishlar va misollar orqali ma'lumotlarni mustahkamlashda muhim rol
o'ynaydi [7;12].
Ko'rgazmali qurollar o'qituvchi va o'quvchilar uchun samarali va qulay texnik
vositalardir. Ular darslarni ko'proq qiziqarliroq qilish, ma'lumotlarni oson
tushunish va yodlashda yordam beradi. Bu qurollar o'quv faoliyatini yanada sodda
va samarali qilishda muhim rol o'ynaydi.
Ko'rgazmali qurollar, interaktiv darslar o'tkazish, ma'lumotlarni oson yodlash va
tushuntirishga yordam berish uchun dizayn qilingan. Bu qurollar o'quvchilarga
qiziqishlarini tortish, ma'lumotlarni yaxshi o'rganish va sinovlar orqali
malumotlarni mustahkamlashda yordam beradi. Ko'rgazmali qurollar o'quvchilar
uchun qiziqarli va maqbul texnik vositalar bo'lib, o'quv jarayonini yanada samarali
va qulay qilishda foydali bo'ladi.
Ko'rgazmali qurollar o'quvchilarning darsda ishtirok etish darajasini oshirishga
yordam beradi. Bu qurollar arqoniy va interaktiv darslar tuzish, ma'lumotlarni
amaliyotga aylantirish va sinovlar orqali ma'lumotlarni testlashda yordam beradi.
Ular o'quvchilarning ma'lumotlarni oson tushunish va yodlashda yordam beradi.
Ko'rgazmali qurollar o'qituvchi va o'quvchilar uchun samarali va qulay texnik
vositalardir. Ular darslarni yanada qiziqarliroq qilish, ma'lumotlarni oson tushunish
va sinovlar orqali malumotlarni mustahkamlashda yordam beradi. Bu qurollar
o'quv faoliyatini sodda va samarali qilishda muhim rol o'ynaydi.
Ko`rgazmali qo`llanmalar o`quvchilarning chizmachilik kursini
o`rganishlari va grafik tоpshiriqlarni bajarishlarida yordamlashish maqsadida
7
tayyorlanadi. O`quv-ko`rgazmali qo`llanmalarni tеkis (plakatlar) va hajmli
(mоdеllar va dеtallar namunalari) qo`llanmalarga ajratish mumkin.
O`z kasbiga ijоdiy yondashadigan chizmachilik o`qituvchilari faqatgina
standart o`quv-ko`rgazmali qo`llanmalar bilan chеgaralanib qоlmasdan mustaqil
ravishda оriginal plakatlarni tayyorlab dars jarayonida fоydalanishi ham mumkin.
O`rganilayotgan mavzuning хaraktеrli tоmоnlarini оchib bеradigan bunday
plakatlar ayniqsa o`quvchilar uchun yangi, tushunishlari qiyin bo`lgan mavzularda
juda katta yordam bеradi. Fоydalanish usullari va tuzilish printsiplariga ko`ra
ularni statik va dinamik plakatlarga bo`lish mumkin. Ko`zlangan mavzuni bitta
tеkislikda bajarilgan tasvir va shakllar оrqali оchib bеrishga mo`ljallangan
plakatlar statik, mavzuni bayon qilish jarayonida tarkibiy qismlari biri ikkinchisiga
nisbatan harakatlantiriladigan plakatlar dinamik plakatlar dеyiladi.
Dars mashg‘ulotlarida o‘yin-topshiriqlarni takrorlash yoki mustahkamlash
darslarida foydalanilsa ijobiy natija beradi. O‘yin-topshiriqning qaysi bir turini
tanlash darsning turiga, sinf o‘quvchilarining o‘yin-topshiriqlarni bajarishga
o‘rgatilganlik darajasi, ularning bilim saviyasi, mustaqil ijodiy ishlash
imkoniyatlari, o‘rganilganlarni xotirada tez tiklay olishi, ijodkorlikning qay
darajada shakllanganiga ham bog‘liq bo‘lishi kerak.
Ta'limda o‘quvchi shaxsini fikrlashga, o‘zgalar fikrini anglash va shu fikrni
og‘zaki hamda yozma shaklda savodli bayon eta olishga o‘rgatish masalasiga
e'tibor qaratilgan bo‘lib, mustaqil fikrlaydigan, nutq madaniyati rivojlangan
savodxon shaxsni kamol toptirish asosiy o‘rin egallaydi. Millatning turmush tarzi,
madaniy yaratuvchanligi uning boy tarixiy merosi asosida o‘rganiladi.
O‘quvchilar mantiqiy tafakkur yuritish ko‘nikmalariga ega bo‘lishlarida ushbu
metod alohida ahamiyatga ega. Uni qo‘llashda quyidagi harakatlar amalga
oshiriladi:
-O‘rganilayotgan mavzu mohiyatini ochib berishga xizmat qiluvchi tushunchalar
tizimini shakllantirish;
-hosil bo‘lgan tizimdan mavzuga taalluqli bo‘lgan to‘rtta (beshta, oltita, ...) va
taalluqli bo‘lmagan bitta tushunchaning o‘rin olishiga erishish;
8
-o‘quvchilarga mavzuga taalluqli bo‘lmagan tushunchani aniqlash va uni tizimdan
chiqarish vazifasini topshirish;
-o‘quvchilarni o‘z harakatlari mohiyatini sharhlashga undash (mavzuni
mustahkamlash maqsadida o‘quvchilardan tizimda saqlanib qolgan tushunchalarga
ham izoh berib o‘tishlari hamda ular o‘rtasidagi mantiqiy bog‘liqlikni
asoslashlarini talab etish lozim).
O‘yin-topshiriqning qaysi bir turini tanlash darsning turiga, sinf
o‘quvchilarining o‘yin-topshiriqlarni bajarishga o‘rgatilganlik darajasi, ularning
bilim saviyasi, mustaqil ijodiy ishlash imkoniyatlari, o‘rganilganlarni xotirada tez
tiklay olishi, ijodkorlikning qay darajada shakllanganiga ham bog‘liq bo‘lishi
kerak.
Ta'limda o‘quvchi shaxsini fikrlashga, o‘zgalar fikrini anglash va shu fikrni
og‘zaki hamda yozma shaklda savodli bayon eta olishga o‘rgatish masalasiga
e'tibor qaratilgan bo‘lib, mustaqil fikrlaydigan, nutq madaniyati rivojlangan
savodxon shaxsni kamol toptirish asosiy o‘rin egallaydi. Millatning turmush tarzi,
madaniy yaratuvchanligi uning boy tarixiy merosi asosida o‘rganiladi.
Bugungi kun o‘qituvchidan ilg‘or pedagogik va yangi axborotlar
texnologiyalaridan o‘quv jarayonida foydalanishni talab etmoqda.
Yuqoridagilardan kelib chiqib, tajribalarimiz asosida dars mashg‘ulotlarida
interfaol metodlarni qo‘llash orqali ta'lim-tarbiya berish yo‘llariga doir
fikrlarimizni bayon etamiz. O‘ylaymizki, u o‘quv mashg‘ulotlari samaradorligini
oshirishda hamkasblarimizga amaliy yordam beradi. Shuningdek, o‘quvchilarni
o‘z yo‘nalishini tanlash va mustaqil hayotga tayyorgarlik ko‘nikmalarini
shakllantirishdek mas'uliyatli vazifani bajarishda ularning yaqin ko‘makchilardan
biriga aylanadi. Quyida sinflar kesimida ayrim mavzular asosida o‘qitishning
zamonaviy usullarini tatbiq etish bo‘yicha tavsiyalar beramiz. Siz undan ijodiy
yondashgan holda foydalanasiz va birinchi prezidentimizning: «Har qarichi
muqaddas bo‘lgan ona yerimizga nisbatan farzandlarimizda g‘urur va iftixor,
sadoqat tuyg‘ularini uyg‘otish uchun biz bugun nima qilyapmiz, degan savolga
9
javob izlab ko‘raylik»[1], - degan fikrlariga javoban ta'lim va tarbiya berishning
zamonaviy usullarini tatbiq etish orqali ko‘zlangan maqsadga erishishga o‘z
hissangizni qo‘shasiz degan umiddamiz.
«Beshinchisi (oltinchisi, yettinchisi ...) ortiqcha» metodi
Mazkur metod o‘quvchilardan o‘rganilayotgan mavzu (yoki bo‘lim, bob)
yuzasidan tahliliy mulohaza yuritish, shuningdek, eng muhim tayanch
tushunchalarni ifodalay olishni talab etadi.
Metodni qo‘llashda quyidagi harakatlar tashkil etiladi:
-o‘qituvchi o‘zaro teng nisbatda mavzuga (bo‘lim, bob) oid va oid bo‘lmagan
asosiy tushunchalar tizimini yaratadi;
-o‘quvchilar mavzuga (bo‘lim, bob) oid va oid bo‘lmagan asosiy tushunchalarn
aniqlaydilar va daxldor bo‘lmagan asosiy tushunchalarni tizimdan chiqaradilar;
-o‘quvchilar o‘z harakatlarining mohiyatini izohlaydilar.
Metoddan individual, guruhli va ommaviy shaklda o‘quvchilar tomonidan
mavzuning puxta o‘zlashtirilishini ta'minlash hamda ularning bilimlarini aniqlash
maqsadida foydalanish mumkin.
1-sinf darsligidagi «Oshxona jihozlari», «Qushlar», «Uy hayvonlari va
parrandalar» kabi mavzularini o‘rganishda yangi mavzuni mustahkamlash uchun
mazkur metodni qo‘llash ijobiy natija beradi. Bunda mavzuga oid to‘rtta va
taalluqli bo‘lmagan (ortiqcha) bitta so‘z (tushuncha, fikr) beriladi. O‘quvchilar ana
shu so‘zni (tushuncha, fikr) aniqlaydilar.
Boshlang‘ich sinflarda interfaol metodlar va ta'limiy o‘yinlardan, zamonaviy
axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish o‘quvchilarni mustaqil
fikrlashga, ijodiy izlanish va mantiqiy fikrlash doiralarini kengaytirish bilan birga
ularni darslarda o‘rganganlarini hayot bilan bog‘lashga, qiziqishlarini oshirishga
yordam beradi. O‘qituvchilarning bunday zamonaviy talablar asosida yaratilgan
sharoitlardan samarali foydalanib, darslarni ilg‘or pedagogik hamda axborot
kommunikatsiya texnologiyalari asosida tashkil etilishi ta'lim-tarbiya jarayonini
sifatini kafolatlaydi.
10
1.2. O’QITISH VOSITALARINING METODIK TIZIMDAGI TARKIBIY
QISMLARI
Mеtоdik tizimning tarkibiy qismlaridan biri o`qitish vоsitalaridir. Ularga
darsliklar, didaktik vоsitalar, ko`rgazmali qo`llanmalar, o`qitishning turli tехnik
vоsitalari kiradi. O`qitish vоsitalariga shuningdеk kоmpyutеr, ekran va tоvushli,
nazоrat va o`qitish dasturlari ham kiradi. Chizmachilik fanining o`ziga хоs
хususiyatiga ko`ra uni o`zlashtirish uchun o`quvchilarda fazоfiy tasavvurning
shakllanib, rivоjlanishi zarurligi talab qilinadi. Shu sababli ta’lim muassasalarida
chizmachilikdan o`qitish vоsitalarining yеtarlicha bo`lishi, fan o`qituvchisining
ulardan o`rinli fоydalana оlishi hamda talab darajasida maхsus jihоzlangan
kabinеtning bo`lishi ta’lim samaradоrligini ta’minlashga ko`maklashadi.
O`quvchilarning bilim оlishida va ularda grafik madaniyatning shakllanishida
o`quv adabiyotlari (darsliklar, o`quv qo`llanmalar, tоpshiriqlar to`plamlari va ish
daftarlari kabilar) va o`quv jarayonida fоydalaniladigan ko`rgazmali qo`llanmalar
(stеndlar, plakatlar va h.) alоhida ahamiyatga ega.
O'qish vositalarining metodik tizimdagi tarkibiy qismlari o'qitishning amaliy va
nazariy qismlarini o'z ichiga oladi. Bu qismlar quyidagilardan iborat bo'lishi
mumkin:
11
Maqsad va mazmuniy qism: O'qitish jarayonidagi maqsadlar, o'quvchilarga
yetkazilishi kerak bo'lgan ma'lumotlar va umumiy maqsadlar bu qismda
ko'rsatiladi.
Darsning boshlanishi: Dars boshlanishidan oldin o'qituvchi darsni boshlash uchun
muhim tayyorgarliklarni amalga oshiradi.
Asosiy qism: Bu qismda asosiy ma'lumotlar o'quvchilarga ta'lim etiladi.
Amaliy mashg'ulotlar: O'quvchilar bu qismda o'rganilgan ma'lumotlarni amaliy
ravishda sinovdan o'tirishlari uchun mashg'ulotlarga qatnashishadi.
Baholash va qiymatlash: O'quvchilar baholanadi va o'qituvchi o'quv natijalariga
e'tibor beradi.
Qayta tuzilish: Dars davomida o'quvchilar tomonidan o'rganilmagan nuqtalar yoki
muammolar qayta tushuntiriladi va mustahkamlanadi.
Darsning tugash qismi: Darsning oxirida o'quvchilarga o'rganilgan ma'lumotlarni
qayta tekshirish va baholash uchun vaqt ajratiladi.
Metodik tizimning bu qismlari bir-biriga aloqador bo'lib, o'quv jarayonining
samaradorligini ta'minlaydi.
Metodik tizimning boshqa qismlari ham mavjud bo'lishi mumkin, ular
quyidagilar o'z ichiga oladi:
O'quv materiallari: Darsda foydalaniladigan darsliklar, elektron resurslar,
ko'rsatmalar va boshqa o'quv materiallari bu qismda tuziladi.
O'quv jarayonini boshqarish: O'qituvchi o'quvchilarga ma'lumotlarni yetkazish,
o'quvchilarning tushunish darajasini tekshirish va darsning davomi bo'yicha
boshqa harakatlarini boshqarish uchun usullar va taktikalar bu qismda ko'rsatiladi.
Kommunikatsiya: O'qituvchi va o'quvchilar o'rtasidagi muloqot va aloqalar bu
qismda o'rganiladi.
Individual yondashuv: O'qituvchi o'quvchilarning individual xususiyatlarini,
talablarni va zaruratlarini tushunish va ularga mos ta'minotni taqdim etish uchun
usullar bu qismda ko'rsatiladi.
12
O'quvchilarning motivatsiyasini oshirish: O'qitish jarayonida o'quvchilarning
motivatsiyasini oshirish uchun qo'llaniladigan usullar va texnologiyalar bu qismda
ko'rsatiladi.
Bu qismlar metodik tizimning to'liq tuzilishi va o'quv jarayonining
samaradorligini ta'minlashda muhim ahamiyatga ega. O'qituvchilar metodik
tizimni to'liq tuzish va uning barcha qismlarini samarali ravishda amalga oshirish
orqali o'quvchilarga yaxshi ta'lim berishlari mumkin.
Bolalar darslikdagi mavzular asosida tuzishgan yangi o’quv hikoyasini yoki
turli fanlarga bog’liq ertaklardan “yangi ertaklar kitobi” shakllanadi. Tizimlarni
bo’limlarga bo’lish va tizimlararo bog’liqlik ko’nikmasi avtomatik darajaga
etkaziladi. 3-sinf o’quvchilari faoliyatining asosiy yo’nalishi kartotekalar yig’ishni
izchilligini bilan olishlaridir. O’quvchilarga har kungi axborot oqimidan o’z
faoliyatlariga foydali bo’lgan ma’lumotni tanlab olishdan sermashaqqat ishni
o’rgatish 3-sinf o’quvchilarning qiziqishlari turli tuman bo’lib berayotgan
savollarga javoblar esa turli sohalardan bo’lishi mumkin. 4-sinfda o’quvchilar oson
va erkin holdagi turli o’quv hikolarini tuza oladilar. Ular orasida maktab dasturiga
mos “ertaklar kitobi” tuziladi. O’quvchi tizim bo’limlarini saralashni va
xususiyatlarini erkin holda amalga oshidi [6;15].
Ijodiy tasavvur rivojlantirish dasturi bo’yicha axborot blonlari va dars
qurilmasida qanday malaka va ko’nikmalarni murakkab mavzularni tahlil qilishdan
avval shakllantirish lozimligini hisobga olish muhim ahamiyatga ega, shuning
uchun dasturda u yoki bu bilimlarning asta sekin o’zlashtirishi malaka va
ko’nikmalarni uzluksiz egallash natijasida o’quvchilar tayyorgarlik darajasi va
yuklamalarning kengaytirilishiga erishildi.
O’qitish vositalarini shartli ravishda o’qitish vositalariga va ta’lim vositalariga
bo’lish mumkin. O’qitish vositalaridan asosan o’qinuvchi o’quv materialini
tushunturish uchun foydalanladi. Ta’lim vositalaridan esa o’quvchilar uni
o’zlashtirish uchun foydalanishadi.
13
O’qitish vositalari hilma-hil bo’lib, uning asosiga qo’yilgan belgilariga qarab
quydagicha tasniflanish mumkin;
Ob’ektlar tarkibi bo‘yicha moddiy (xona, jihozlar. mebel, kompyuterlar, dars
jadvali hamda ideal (bekami -ko‘st) -sonli modellar, xayoliy tajribalar, obrazli
ko‘rinish, olam modeli va boshqalar;)
Manba ko‘rinishi bo‘yicha - sun’iy (priborlar, rasmlar, darsliklar) va tabiiy
(natural ob’ektlar, preparatlar, gerbariylar);
Murakkabligi bo‘yicha - oddiy (namunalar, modellar, xaritalar) va murakkab
(videomagnitafonlar. kompyuterlar seti);
Foydalanishi bo‘yicha dinamikli (video) va statistik (kodopozitivlar);
Tuzilish xususiyatiga qarab - tekis (kartalar), xajmli, (maketlar), aralash (er
modeli), virtualli (multimediya dasturlari);
Tasir etishi xarakteriga qarab - vizual (ko‘rinishli) - diagrammalar demonstratsiya
priborlari, audioalbom, magnitafoilar, radio) ovozli ko‘rinishli (televizorlar,
videofilmlar);
Axborotlarni tashishi yoki berishi bo‘yicha - qog‘ozli (darsliklar kartotekalar),
magnit optimli (filmlar), elektronli (kompyuter dasturlari), lazerli (SD - ROM);
Ta’lim mazmuni bo‘yicha - dars darajasidagi o‘qitish vositalari (matnlar va
boshqalar) fan darajasidagi (darsliklar) o‘qitish jarayoni darajasida (o‘quv
kabinetlari).
O‘quv jarayonining yordamchi vositalari – o‘quv jarayonini jihozlashning zarur
tarkibiy qismi, lekin ular didaktik vazifalarni bajarmaydi. Ularga doska, bo‘r,
qog‘oz, o‘quv qurol-yarohlari, to‘suvchi qurilmalar va hakozolar kiradi.
Sinf doskasi – o‘quv materialini vizual namoyish qilishning an’anaviy va qulay
vositasidir. Undan o‘quv materialining asosiy tayanch nuqtalarini belgilashda yoki
biror narsani tez yozish lozim bo‘lganda foydalanish juda qulaydir. Bundan
tashqari, sinf doskasi ta’lim muassasasining har bir o‘quv xonasida mavjud.
Funksional talablar – apparaturaning zarur ish tartiblarini ta’minlash qobiliyati
(tovush balandligi va ovoz sifati, mashg‘ulotni o‘tkazish uchun qayta zaryadlash
14
minimumi bilan etarli bo‘lgan audiovizual vositalar kassetalarining sig‘imi;
priborning universalligi).
Pedagogik talablar – texnik vositalar imkoniyatlarining o‘quv tarbiyaviy
jarayonlarining zamonaviy talablarga mos keluvchi shakllari va metodlariga mos
keladi.
II BOB. DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI
USULLARINI SAMARALI QO‘LLASH
2.1. DARS MASHG’ULOTLARIDA TARQATMA MATERIALLARDAN
SAMARALI FOYDALANISH TEXNOLOGIYASI
Ma’lumki, dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan samarali foydalanish
juda muhim ahamiyatga ega hamda ularni tayyorlash pedagogdan sabr-toqat,
kreativ yondashuv va mahorat talab etadi. Tarqatma materiallar sifatida berilgan
topshiriqlar ta‘lim oluvchilarning dars jarayonida individual, juftlikda yoki guruh
bo‘lib hamkorlikda ishlashiga, berilgan topshiriqlarni hamjihatlikda bajarishiga,
vaqtdan unumli foydalanishiga imkon beradi. Shuningdek, tarqatma materiallar
yordamida bir vaqtning o‘zida muhokama qilinayotgan savolni, axborotni ham
eshitish, ham ko‘rish orqali qabul qilish shubhasiz ta‘lim oluvchilarning puxta
bilim olishlariga va o‘z navbatida ushbu egallangan bilim ular xotirasida uzoq vaqt
saqlanib qolishiga yordam beradi.
Bugungi kunda dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan foydalanish
tobora keng qo‘llanilmoqda va buning samarali hamda ijobiy tomonlari yaqqol
ko‘zga tashlanmoqda. Darsda ta‘lim oluvchilarning bilim, malaka va
ko‘nikmalarini birdek shakllantirishda pedagogdan ulkan mahorat talab etiladi.
Bunday paytda mavzuga oid ma’lumotlarni, grammatik qoidalarni, berilgan
matnlarni tarqatma material sifatida yetkazib berish muhim rol o‘ynaydi.
15
Tarqatma materiallar - bu har qanday ko‘rgazmali vositalar bo‘lib, bu
diagrammalar, chizmalar, jadvallar, fotosuratlar, taqdimot slaydlari va boshqalar
bo‘lishi mumkin. Tarqatma materiallarni tayyorlash va qo‘llashda quyidagi
qoidalarga alohida e‘tibor qaratish maqsadga muvofiq: - matn shrifti 12 dan kichik
bo‘lmasligi; - sarlavhalarni bosh harf bilan yozishi; - bir betda 80 tadan ko‘p belgi
(harf, qavs, undov belgisi va hokazo) ishlatmaslik; - matnlar tushunarli, qisqa va
oddiy bo‘lishi; - varaq dizayni e’tiborni o‘ziga tortishi; - tarqatish jarayonida
me‘yorni unutmaslik va shu kabilar.
Tarqatma materiallar yordamida o‘tiladigan mavzuning asosiy mazmunini berish,
olingan axborotni dars davomida va darsdan tashqarida ta‘lim oluvchilar bilan
mustaqil muhokama qilish, ular diqqatini mustaqil fikrlash, ijodiy izlanishga
qaratish, ularni darsga faol jalb qilish, ularning olgan bilimlarini nazorat qilish va
sinash mumkin. Tarqatma materiallarni maqsadi, mazmuni jihatdan shartli
ravishda: - axborot beruvchi; - topshiriq beruvchi; - bilimni nazorat qiluvchi
turlarga ajratish mumkin [10;20]. Dars jarayonida tarqatma materiallardan
foydalanishda o‘ziga xos kamchiliklar ham mavjud. Tarqatma materiallar
tayyorlash pedagogdan ko‘p kuch va vaqt, mablag‘ hamda yuksak mahorat talab
qiladi. Har bir ta‘lim oluvchiga imkon qadar bitta tarqatma material berilishi
maqsadga muvofiq. Bu qo‘shimcha katta moddiy xarajatni talab qiladi. Tarqatma
material asosida o‘zaro muhokama cho‘zilib, mavzuning boshqa qismlariga,
savollariga e‘tibor pasayishiga olib kelishi mumkin. Ayrim kamchiliklariga
qaramay, dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan foydalanishning afzalligi
ustun va tarqatma materiallardan barcha metodlar asosida dars o‘tishda keng
foydalanish mumkin. Ayniqsa chet tillarini o‘qitishda grammatik qoidalar
ko‘pchilik ta‘lim oluvchilarda ba’zi tushunmovchiliklarni yoki savollarni keltirib
chiqaradi [13;26]. Bu kabi holatlarda grammatik qoida tushuntirilgach, ularni
mustahkamlash sifatida tarqatma materiallardan o‘z o‘rnida samarali foydalanish
ijobiy natija beradi. Shuningdek, tarqatma materiallarning muhim ijobiy
tomonlaridan yana biri shundaki, u bevosita ta‘lim oluvchilarning qo‘lida bo‘lib,
berilgan topshiriqni bajarishga bo‘lgan mas’uliyat hissini oshiradi, darsda imkon
16
qadar faol ishtirok etishiga undaydi va uning tasavvur qilib, erkin fikrlashiga
imkon yaratadi. Og‘zaki nazorat. Ushbu jarayonga pedagogning ta‘lim oluvchi
bilan jonli muloqoti, uning fikrlarini nutq shaklida ifodalashga mashq qildirish,
bilimlarni yanada chuqurroq tekshirish maqsadida pedagog tomonidan qo‘shimcha
savollar berish imkoniyatlari kiradi. Pedagog tomonidan qo‘yilgan savolga og‘zaki
javob berishga tayyorlanish doimo ta‘lim oluvchining faol fikrlashi bilan
bog‘langan. Og‘zaki javob yaxshi tayyorlangan ta‘lim oluvchiga o‘zining
iqtidorini, qo‘shimcha egallagan bilimlarini namoyish etishga ikmon beradi.
Bevosita muloqot tufayli pedagogda savol-javob davomida ta‘lim oluvchining
bilimlari to‘g‘risidagi barcha gumonlarni bartaraf etish imkoni bo‘ladi. Shu bilan
bir vaqtda og‘zaki nazoratda ularning bilimlarini baholashda ma’lum darajada
pedagog shaxsiyatining aks etishi namoyon bo‘ladi. Shu sababli har bir pedagogda
ta‘lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajalarini baholashda doimo xolis va shaxsiy
munosabat bir vaqtning o‘zida ro‘yobga chiqadi.
Test. Test bu biror-bir faoliyatni bajarish uchun ma’lum darajadagi bilimni
egallashga qaratilgan topshiriqlardir. Tarqatma materiallar yordamida o‘tkazilgan
test nazoratlari va uning afzalliklariga quyidagilarni sanab o‘tish mumkin: - yetarli
tarzda tuzilgan pedagogik test natijalari nazorat o‘tkazayotgan shaxsga bog‘liq
bo‘lmagan xolis pedagogik o‘lchov quroli hisoblanadi;
- test o‘quv mavzularining barcha asosiy mazmunini qamrab olishi mumkin;
- o‘qitish natijalarini test usulida o‘lchash barcha tekshiriluvchilarga baravar
qo‘llanadigan oldindan ishlab chiqilgan mezon asosida aniq va ishonchli baho
beradi;
- test nazorati texnologiyalashuvchan, u nisbatan qisqa vaqt ichida ma’lum o‘quv
mavzulari o‘zlashtirilishining to‘la nazoratini kam kuch va vositalar sarflab
o‘tkazish imkonini beradi;
- test nazorati kompyuterlar yordamida oson avtomatlashtiriladi.
Bu pedagogik test o‘tkazishning asosiy afzalliklaridan biridir.
Ma’ruza. Ma’ruza o‘qitishning eng keng tarqalgan shakli bo‘lib, pedagogik
faoliyatda yetakchi o‘rinni egallaydi. U pedagog mehnatining oliy shakli darajasida
17
e’tirof etiladi. Munozara shaklida bayon etiladigan ma’ruza eng faol pedagogik
texnologiya elementidir. Munozarali ma’ruzada tinglovchilarning faolligi juda
yuqori bo‘lishiga erishish mumkin. Ma’ruza so’ngida o‘qituvchi talabalarga
tarqatma materiallar yordamida ma’ruza mavzusi doirasida savollar berishi, test
o‘tkazishi, rasmli yoki diagrammali ma’lumotlarni qo‘shimcha ilova sifatida
taqdim etishi va shu kabi ko‘plab imkoniyatlardan foydalanishi mumkin.
Munozara. Ko‘pchilik o‘quv predmetlari va ularning mavzulari ta’lim standaritlari,
o‘qitish dasturlari, o‘quv rejasi va ta’lim muassasasining o‘ziga xosligiga bog‘liq
ravishda munozara tarzidagi o‘quv mashg‘ulotlarini taqozo etadi. Munozara tarzida
olib borilgan o‘quv mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan samarali
foydalanishni ijobiy natijaning ilk belgisi sifatida baholash mumkin. Bunda ta’lim
oluvchilar faolligi ta’minlanadi, shubhali vaziyatlarga o‘rin qoldirilmaydi hamda
ularning xohishlari inobatga olinadi. Eng muhimi, bunday sharoitda o‘quv
materiali to‘la-to‘kis o‘zlashtiriladi. Asoslar, xulosalar, hukmlar va tasavvurlar
mukammal ko‘rinish va mazmunda bo‘ladi. Ko‘rsatma va ta’kidlarning
ishonchliligi yuqori darajada bo‘ladi. Guruhlarga bo‘linib ishlash. Bu so‘nggi
yillarda Evropa mamlakatlarida keng ommaviylik tusini olgan o‘qitish metodidir.
Guruhlarga berilgan vazifalar bosqichma-bosqich navbatlanishi, ya’ni galma-
gallanishi lozim. Shu sababli ushbu jarayonda tarqatma materiallardan keng
foydalanish ko‘proq ko‘zga tashlanadi. Ta’lim yo‘nalishi va pedagogik maqsad
hamda vazifalardan kelib chiqqan holda bunday guruhlar xususiy holat uchun
shakllantiriladi. Guruh bo‘lib ishlash kengroq joy va siljitiladigan o‘quv
mebellarini talab qiladi hamda pedagogning nazorati barcha guruh uchun baravar
bo‘lishi lozimligi ham qiyinchilik tug‘diradi.
Muammoli topshiriqlar. Nazariya va amaliyotning birligini ta’minlash-eng
murakkab pedagogik vazifadir. Aniq vaziyat va qo‘yilgan masalaning mohiyatidan
kelib chiqqan holda muammoli topshiriqlar yordamida yaxshi natijaga erishish
mumkin. Faktlar va ma’ruza materiallarini o‘zlashtirish, topshiriqlar hamda mashq
va masalalar yechimida muammoli vaziyat yaratilishi qo‘l keladi. Bunda ham kam
sonli ishtirokchilardan iborat guruhlar shakllantiriladi va tarqatma materiallar
18
ko‘pincha rasmli, jadvalli yoki matnli shaklda tarqatiladi. Tarqatma materiallar
guruhlarga alohida-alohida bo‘lib beriladi. Yakuniy xulosalar va yechimlar
topilgach, mavzular guruhlar orasida ayirboshlanadi. Echimlar va fikrlar xilma-
xilligi yuzaga kelsa o‘qituvchi bosh hakam tarzida so‘nggi va hal qiluvchi so‘zni
aytadi. Tarqatma materiallarning ta’lim oluvchilar yosh xususiyatlariga va bilim
darajasiga mosligi bunda o‘ta muhim omil hisoblanadi. Loyihaviy topshiriqlar.
Biror o‘quv materialini atroflicha va chuqur o‘rganish uchun bu yondashuv katta
samara beradi. O‘rganish, tahlil qilish, baholash, xulosa chiqarish va yakuniy
qarorga kelish uchun uzoq muddatli loyihalangan reja zarur. Bu tadbimi o‘tkazish
uchun bazaviy va boshlang‘ich tayanch ma‘lumotlar talab qilinadi. Shu sababli
loyihaviy topshiriqlar yuzasidan tarqatma materiallar tayyorlash jarayoni ancha
murakkab hisoblanadi. Bunday topshiriqlar o‘quv ijodkorligini oshiradi,
mustaqillik sari etaklaydi. Loyihalar mavzuning tavsifini beruvchi kirish qismi,
mavzuning muxtasar asosnomasi, faktlar va argumentlarga asoslangan ma’lumotlar
yig‘indisi hamda xulosa yoki yechimdan iborat bo‘ladi.
Rolli o‘yinlar. Bunday o‘yinlar muammoli topshiriqlaming bir ko‘rinishidir.
Sahnalashtirish va obrazli chiqishlar bunday mashg‘ulotlaming asosiy belgisidir.
Ishbilarmonlik, bilimdonlik, topqirlik, quvnoqlik, hozirjavoblik, ijodkorlik,
ishchanlik va yaratuvchanlik kabi fazilatlami namoyish qilishga keng imkon
beradi. Ushbu jarayonda pedagog tarqatma materriallardan foydalanishda har bir
taclim oluvchining salohiyatiga mos vazifa topshirishi juda muhimdir. Bu kabi dars
mashg‘ulotlarida ko‘pincha rasmli tarqatma materiallardan keng foydalaniladi.
Shuningdek, sahnalashtirish uchun mos keluvchi matn yoki ertak, dialog kabilar
varaqlarga yozilib, qismlarga ajratiladi hamda rolli o‘yinlar uchun vosita sifatida
qo‘llaniladi. Bunda ta‘lim oluvchilar dars mashg‘ulotlarida katta ishtiyoq bilan
qatnashadilar hamda o‘zlarining bilim va qobiliyatlarini sinovdan o‘tkazish
imkoniga ega bo‘ladilar.
19
2.2. DARS JARAYONIDA O’QUV-DIDAKTIK MATERIAL HAMDA
VOSITALARNI TAYYORLASH VA ULARDAN FOYDALANISH
Ta`lim vositalari deb – o`rganilish lozim bo`lgan o`quv materialni talabalar
ongiga yetkazish uchun xizmat qiluvchi vositalar majmuasiga aytiladi.
Ta`lim vositalarining xususiyatlariga ko`ra 3 turga ajratish mumkin: bosma, texnik
va real vositalar. Quyidagi chizmada ta`lim vositalarining turlari keltirilgan. Ta`lim
vositalarining xususiyatlarga ko`ra matnli vositalar; tasvirli vositalar; audiovizual
vositalar; yordamchi (jihoz) vositalar; modelli vositalar; haqiqiy vositalarga bo`lish
mumkin. Ma`lumot olish va ma`lumotlarni qayta ishlash uchun
o`quv dasturlari
maxsus adabiyot (darslik, o`quv qo`llanmalar)
ma`ruza matnlari
tarqatma materiallar
imtixon va nazorat varaqalari (umumiy tasavvurni vujudga keltirish uchun )
fotosuratlar
eskiz, chizma, sxemalar
tasvirlar, jadvallar, simvollar
plakatlar
20
Nazariy darslarda ta`lim beruvchilar asosan matnli va yordamchi vositalardan,
misol uchun darsliklar va tarqatma materiallardan va texnik vositalardan
foydalanadilar.
Amaliy mashg`ulotlarda ular ko`proq tasvirli va real vositalardan, ya`ni eskiz,
chizmalar, asbob-uskunalardan foydalanadilar. Ovoz va tovushli (audio),
shuningdek, tasviriy tasavvurlarni shakllantiradigan audiovizual vositalar
jarayonlar va vazifalar to`g`risidagi keng qamrovli real tasavvurlarni vujudga
keltiradi.
MODELLI TEXNIK VOSITALAR: Yordamchi vositalar buning aksi o`laroq tasvir
va matnlarni yozib olish va saqlash imkonini beradi. Ular doska, flipchart, pinbord
doskasi, kodoskop, videoproyektor kabilardir. Ish sohasiga tegishli real narsalar,
ya`ni mahsulotlar, asboblar va boshqalar dars paytida didaktik funksiyaga ega
bo`lsa, o`quv vositasi sifatida qo`llanilishi mumkin. Ta`lim vositalaridan
foydalanishda ularni muayyan maqsad, mo`ljallangan guruh, maxsus soha va
metodlarga mos holda tanlash muhim o`rin tutadi. Bundan tashqari ta`lim beruvchi
21