O’qitishning texnik vositalari va ular bilan ishlash texnologiyasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

28,3 KB


O’qitishning texnik vositalari va ular bilan ishlash texnologiyasi
Fan  va  texnikaning  rivojlanishi  bilan  maktab  geografiyasining  oldiga
qo’yiladigan talablar ham ortib boradi. Mazkur talablarni bajarish uchun o’qitish
shakllari va metodlarini takomillashtirish lozim bo’ladi. Bu esa o’quvchilar bilish
faoliyatini jadallashtiradi, ularni fikrlashga va ilmiy mushoxada qilishga undaydi
hamda  o’rganayotgan  geografik  voqea  va  xodisalar  bilan  hayot  o’rtasidagi
aloqalarni  tushunishga  yordam  beradi.  Yangi  o’quv  vositalarini  qo’llash
o’quvchilarni dunyoqarashini shakllantirishga, shaxs sifatida rivojlanishiga ijobiy
ta’sir ko’rsatadi. O’qitishning texnik vositalari o’qituvchi yordamida qo’yilgan
maqsadga  erishishga,  o’tkazilayotgan  mashg’ulotlarni  samaradorligini  keskin
oshirishga imkon beradi.
Texnik vositalarni qo’llashni quyidagi afzalliklari mavjud:
- qiziqarliligi,  o’quvchilar  birinchidan  texnika vositalarini  o’ziga  qiziqsa,
ikkinchi tomondan uni ishlatishga va unda ko’rsatilgan ma’lumotlarga qiziqishadi;
- voqealarni tez rivojlanishi va aniq ko’rsatilishi o’quv materiallarini tez
o’zlashtirishga  yordam  beradi.  Masalan,  tabiiy  geografik  jarayonlarni  sodir
bo’lishi, tekislik va tog’ relyefining turlari va ularning o’ziga xos xususiyatlari,
tropik o’rmonlarning sharoiti, ishlab chiqarish jarayoni va h.k.
- texnik  vositalar  orqali  murakkab  o’quv  materialini  oson  tushuntirish
mumkin. Masalan, havo massalarini vujudga kelishi, imkoni va antitsiklonlarni
shakllanishi,  tornado,  tsunami  va  boshqa  tabiiy  geografik  jarayonlarni  hosil
bo’lishi va ularning oqibatlari;
- o’quvchilar qabul qilishi murakkab bo’lgan geografik obbektlarni texnik
vositalar orqali osongina bajarish mumkin. Masalan, temir yo’l paromi, dengizdagi
neft qazib oladigan moslamalar va h.k.
O’qitishning texnik vositalarini qo’llashda quyidagi qoidalarga amal qilinishi
lozim:
Logotip
O’qitishning texnik vositalari va ular bilan ishlash texnologiyasi Fan va texnikaning rivojlanishi bilan maktab geografiyasining oldiga qo’yiladigan talablar ham ortib boradi. Mazkur talablarni bajarish uchun o’qitish shakllari va metodlarini takomillashtirish lozim bo’ladi. Bu esa o’quvchilar bilish faoliyatini jadallashtiradi, ularni fikrlashga va ilmiy mushoxada qilishga undaydi hamda o’rganayotgan geografik voqea va xodisalar bilan hayot o’rtasidagi aloqalarni tushunishga yordam beradi. Yangi o’quv vositalarini qo’llash o’quvchilarni dunyoqarashini shakllantirishga, shaxs sifatida rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. O’qitishning texnik vositalari o’qituvchi yordamida qo’yilgan maqsadga erishishga, o’tkazilayotgan mashg’ulotlarni samaradorligini keskin oshirishga imkon beradi. Texnik vositalarni qo’llashni quyidagi afzalliklari mavjud: - qiziqarliligi, o’quvchilar birinchidan texnika vositalarini o’ziga qiziqsa, ikkinchi tomondan uni ishlatishga va unda ko’rsatilgan ma’lumotlarga qiziqishadi; - voqealarni tez rivojlanishi va aniq ko’rsatilishi o’quv materiallarini tez o’zlashtirishga yordam beradi. Masalan, tabiiy geografik jarayonlarni sodir bo’lishi, tekislik va tog’ relyefining turlari va ularning o’ziga xos xususiyatlari, tropik o’rmonlarning sharoiti, ishlab chiqarish jarayoni va h.k. - texnik vositalar orqali murakkab o’quv materialini oson tushuntirish mumkin. Masalan, havo massalarini vujudga kelishi, imkoni va antitsiklonlarni shakllanishi, tornado, tsunami va boshqa tabiiy geografik jarayonlarni hosil bo’lishi va ularning oqibatlari; - o’quvchilar qabul qilishi murakkab bo’lgan geografik obbektlarni texnik vositalar orqali osongina bajarish mumkin. Masalan, temir yo’l paromi, dengizdagi neft qazib oladigan moslamalar va h.k. O’qitishning texnik vositalarini qo’llashda quyidagi qoidalarga amal qilinishi lozim:
- texnik  vositalarda  ko’rsatiladigan  geografik  voqea  va  hodisalar  dars
mavzusiga mos bo’lishi lozim;
- texnik vositalarni qo’llash oldidan uning ishlash tamoili, mazkur darsda
nima ko’rsatilishi haqida o’qituvchi axborot bermog’i lozim;
- o’qitishni texnik vositalari avvaldan ishga tayyorlab qo’yilishi lozim. Uni
dars jarayonida sozlash o’quv soatini ancha qismini olib qo’yishi mumkin;
- texnik  vositalar  orqali  ma’lum  bir  mavzuni  o’rganishda  uni  alohida
qismlarga bo’lish lozim;
- har bir qismda ko’zda tutilgan material tugallangandan so’ng o’qituvchi
izoh berishi, namoish qilingan geografik voqea va hodisalarni o’quvchilar qanday
qabul qilganini tekshirib ko’rishi mumkin. Ko’zda tutilgan materiallar namoyish
qilib bo’lingandan so’ng o’qituvchi darsni yakunlashi lozim;
- namoish etilgan material aniq va ravshan ko’rinishi lozim.
Geografiya  darslarida  foydalaniladigan  o’qitishning  texnik  vositalarini
quyidagi guruhga bo’lishimiz mumkin:
- o’qitishni audiovizual vositalari;
- o’qitishda videotexnika vositalaridan foydalanish;
- o’qitishda axborot vositalaridan foydalanish.
O’qitishni audiovizual vositalariga o’quv kinosi, teleeshittirishlar, diafil’mlar,
diopozitivlar, transparantlar kiradi.
Video  texnika  vositalariga  turli  xil  videomagnitafonlar  kiradi.  O’qitishni
axborot  vositalariga  kompiyuterlar,  internet  imkoniyatlari,  masofaviy  o’qitish
vositalari kiradi.
O’qituvchi o’quv yilini boshida texnika vositalardan foydalanish rejasini 
tuzishi va u asosida texnika vositalari hafta boshida tayyorlab qo’yilmog’i zarur.
O’qitishni  audiovizual  vositalariga  o’quv  kinosi,  teleeshittirishlar,
diafil’mlar, diapozitavlar va transparantlar kiradi.
Geografiya darslarida kinofil’mlardan foydalanish.
Kinofil’mlardan geografiya darslarida foydalanish dars mavzusi, dars turi,
boshqa holat va sharoitlarga qarab turlicha bo’lishi mumkin.
Dars  jarayonida  kinofil’mlardan  to’la  foydalanish  mumkin,  uning
bo’limlaridan  va  qism  yoki  lavhalaridan  foydalanish  mumkin.  Kinofil’mni
Logotip
- texnik vositalarda ko’rsatiladigan geografik voqea va hodisalar dars mavzusiga mos bo’lishi lozim; - texnik vositalarni qo’llash oldidan uning ishlash tamoili, mazkur darsda nima ko’rsatilishi haqida o’qituvchi axborot bermog’i lozim; - o’qitishni texnik vositalari avvaldan ishga tayyorlab qo’yilishi lozim. Uni dars jarayonida sozlash o’quv soatini ancha qismini olib qo’yishi mumkin; - texnik vositalar orqali ma’lum bir mavzuni o’rganishda uni alohida qismlarga bo’lish lozim; - har bir qismda ko’zda tutilgan material tugallangandan so’ng o’qituvchi izoh berishi, namoish qilingan geografik voqea va hodisalarni o’quvchilar qanday qabul qilganini tekshirib ko’rishi mumkin. Ko’zda tutilgan materiallar namoyish qilib bo’lingandan so’ng o’qituvchi darsni yakunlashi lozim; - namoish etilgan material aniq va ravshan ko’rinishi lozim. Geografiya darslarida foydalaniladigan o’qitishning texnik vositalarini quyidagi guruhga bo’lishimiz mumkin: - o’qitishni audiovizual vositalari; - o’qitishda videotexnika vositalaridan foydalanish; - o’qitishda axborot vositalaridan foydalanish. O’qitishni audiovizual vositalariga o’quv kinosi, teleeshittirishlar, diafil’mlar, diopozitivlar, transparantlar kiradi. Video texnika vositalariga turli xil videomagnitafonlar kiradi. O’qitishni axborot vositalariga kompiyuterlar, internet imkoniyatlari, masofaviy o’qitish vositalari kiradi. O’qituvchi o’quv yilini boshida texnika vositalardan foydalanish rejasini tuzishi va u asosida texnika vositalari hafta boshida tayyorlab qo’yilmog’i zarur. O’qitishni audiovizual vositalariga o’quv kinosi, teleeshittirishlar, diafil’mlar, diapozitavlar va transparantlar kiradi. Geografiya darslarida kinofil’mlardan foydalanish. Kinofil’mlardan geografiya darslarida foydalanish dars mavzusi, dars turi, boshqa holat va sharoitlarga qarab turlicha bo’lishi mumkin. Dars jarayonida kinofil’mlardan to’la foydalanish mumkin, uning bo’limlaridan va qism yoki lavhalaridan foydalanish mumkin. Kinofil’mni
namoish  qilishni  darsning  turli  xil  bosqichlarida  amalga  oshirish  mumkin.
Ayrim kinofil’mlardan to’la, ayrimlaridan qisman foydalanish mumkin.
Kinofil’mlar  dars  jarayonida  foydalanishga  ko’ra  quyidagi  guruhlarga
bo’linadi:
-maxsus o’quv maqsadlarida chiqarilgan fil’mlar;
-ilmiy- ommabop kinofil’mlar;
- tabiat komponentlarining ayrim qismlariga bag’ishlangan 
fil’mlar (tog’lar,o’rmonlar, daryolar, ko’llar, hayvonot dunyosi va h. k.)
-badiiy fil’mlar;
-videofil’mlar.
Maxsus o’quvfil’mlari aniq bir mavzuga bag’ishlangan bo’ladi. Masalan,
tog’lar, Sahroi Kabir cho’li, Tundra, o’rmonlar va h.k.
Ilmiy-ommabop  kinofil’mlar  asosan  keng  halq  ommasiga  mo’jallab
chiqariladi. Dars jarayonida uning ayrim qismlaridan foydalanish mumkin.
Tabiat komponentlarini ayrim qismlariga bag’ishlangan kinofil’mlardan
ham  dars  jarayonida  foydalanish  mumkin.  Masalan,  hayvonlarni  ayrim
turlariga, okean mavjudotlariga, aholiga va uning turmush tarziga bag’ishlangan
fil’mlar.
Badiiy fil’mlarni ham ayrim dars mavzusiga oid qismlaridan foydalanish
mumkin. Bunday fil’mlar toifasiga sarguzasht fil’mlar ko’proq kiradi. Unda
tasvirlangan  tabiat  manzaralari,  o’simlik  va  hayvonot  dunyosidan  dars
jarayonida foydalanish mumkin.
Turli  xil  videofil’mlardan ham  mavzuga  mos  joylaridan foydalanish
mumkin.
Yuqorida aytilganidek kinofil’mlardan darsning boshida, ya’ni o’tilgan
darslarni  takrorlashda,  yangi  mavzuni  o’tishda,  olingan  bilimlarni
mustahkamlashda foydalanish mumkin.
Takrorlash darslarida mavzu bo’yicha kinofil’m yoki uning bir qismi
namoyish qilinadi va o’quvchilardan unga izoh berish yoki uni tushuntirib
berish talab qilinadi.
Yangi mavzuni o’rganishda mavzuga oid kinofil’m to’la ko’rsatiladi.
Bunda fil’mga o’qituvchi izoh beradi.
Logotip
namoish qilishni darsning turli xil bosqichlarida amalga oshirish mumkin. Ayrim kinofil’mlardan to’la, ayrimlaridan qisman foydalanish mumkin. Kinofil’mlar dars jarayonida foydalanishga ko’ra quyidagi guruhlarga bo’linadi: -maxsus o’quv maqsadlarida chiqarilgan fil’mlar; -ilmiy- ommabop kinofil’mlar; - tabiat komponentlarining ayrim qismlariga bag’ishlangan fil’mlar (tog’lar,o’rmonlar, daryolar, ko’llar, hayvonot dunyosi va h. k.) -badiiy fil’mlar; -videofil’mlar. Maxsus o’quvfil’mlari aniq bir mavzuga bag’ishlangan bo’ladi. Masalan, tog’lar, Sahroi Kabir cho’li, Tundra, o’rmonlar va h.k. Ilmiy-ommabop kinofil’mlar asosan keng halq ommasiga mo’jallab chiqariladi. Dars jarayonida uning ayrim qismlaridan foydalanish mumkin. Tabiat komponentlarini ayrim qismlariga bag’ishlangan kinofil’mlardan ham dars jarayonida foydalanish mumkin. Masalan, hayvonlarni ayrim turlariga, okean mavjudotlariga, aholiga va uning turmush tarziga bag’ishlangan fil’mlar. Badiiy fil’mlarni ham ayrim dars mavzusiga oid qismlaridan foydalanish mumkin. Bunday fil’mlar toifasiga sarguzasht fil’mlar ko’proq kiradi. Unda tasvirlangan tabiat manzaralari, o’simlik va hayvonot dunyosidan dars jarayonida foydalanish mumkin. Turli xil videofil’mlardan ham mavzuga mos joylaridan foydalanish mumkin. Yuqorida aytilganidek kinofil’mlardan darsning boshida, ya’ni o’tilgan darslarni takrorlashda, yangi mavzuni o’tishda, olingan bilimlarni mustahkamlashda foydalanish mumkin. Takrorlash darslarida mavzu bo’yicha kinofil’m yoki uning bir qismi namoyish qilinadi va o’quvchilardan unga izoh berish yoki uni tushuntirib berish talab qilinadi. Yangi mavzuni o’rganishda mavzuga oid kinofil’m to’la ko’rsatiladi. Bunda fil’mga o’qituvchi izoh beradi.
O’tilgan mavzuni  mustahkamlashda  ham  kinofil’mlardan  foydalanish
mumkin. Bunda kinofil’m namoyish qilinadi va uning mazmuni o’quvchilardan
so’raladi.
Ayrim xollarda kinofil’mlar darsni kirish qismi sifatida ko’rsatiladi.
Fil’mni dars jarayonidagi o’rni darsning maqsadi, mazmuni va o’ziga
xos  xususiyatlari  bilan  aniqlanadi.  O’quv  fil’mlaridan  bilim  olish  manbai
sifatida ham
foydalanish mumkin. Undan mustaqil ishlarni bajarish bo’yicha o’quv qo’llanma
sifatida  ham  foydalansa  bo’ladi.  Masalan,  berilgan  savollarga  javob  topish,
namoyish qilinayotgan materiallarni mavjud (bor) material bilan, darslik bilan,
o’qituvchini  ma’ruzasi,  qator  boshqa  fil’mlarni  mazmuni  bilan  solishtirish.
Fil’mlar  o’quvchilar  bilimini  tekshirishda  va  o’rganilgan  mavzu  mazmunini
o’zlashtirish darajasini aniqlashda, o’tilgan materiallarni umumlashtirishda yoki
ma’lum mavzuni umumiy tavsifini o’tishda foydalanish mumkin. Bundan tashqari
fil’mlar  yordamida  sinf  sharoitida  sayohatlar  ham  uyushtirish  mumkin  yoki
bo’lmasa o’quvchilar bevosita ko’rolmaydigan jarayonlarni ko’rsatish mumkin.
Masalan, “Qora metallurgiya”, “Sintetik tolalar”, “Tropik o’rmonlar”, “Cho’llar”,
“Dashtlar”
Dars jarayonida fil’mlar bilan ishlash metodikasi quyidagi qismlardan iborat:
a) o’quvchilarni ma’lum bir mavzu bo’yicha kinofil’mni ko’rishga tayyorlash; b)
o’quvchilarni fil’mni ko’rish jarayonidagi ishlarini tashkil qilish; v) ko’rilgan fil’m
mazmunini mustahkamlash; g) kinolashtirilgan darsni samaradorligini tekshirish.
O’quvchilarni dars oldidan aniq fil’mni ko’rishga tayyorlash fil’m mazmunini
faol tushunishga va uni to’la o’zlashtirishga imkon beradi. Fil’mni o’quvchilar
o’qituvchi kuzatuvida ko’rishadi. Agar fil’mni ko’rish jarayonida nazorat bo’lmasa
o’quvchilar  fil’mga  diqqat  berishmaydi  va  boshqa  narsa  bilan  shug’ullana
boshlaydilar  yoki  bir-biri  bilan  gaplashib  o’tirishadi.  Natijada  fil’m  mazmuni
yuzaki o’zlashtiriladi.
Agar  fil’m  qiziqarli  bo’lsa  o’quvchilar  uni  qiziqib  diqqat  bilan  tomosha
qilishadi. Ammo ularni faoliyati shunda ham nazorat qilinsa fil’mni mazmunini
tahlil qila olishmaydi. Shuning uchun fil’m boshlanishidan oldin o’qituvchi fil’mni
maqsadini,  unda  nimalar  tasvirlanganini,  qanday  savollarga  qo’uvchilar  javob
Logotip
O’tilgan mavzuni mustahkamlashda ham kinofil’mlardan foydalanish mumkin. Bunda kinofil’m namoyish qilinadi va uning mazmuni o’quvchilardan so’raladi. Ayrim xollarda kinofil’mlar darsni kirish qismi sifatida ko’rsatiladi. Fil’mni dars jarayonidagi o’rni darsning maqsadi, mazmuni va o’ziga xos xususiyatlari bilan aniqlanadi. O’quv fil’mlaridan bilim olish manbai sifatida ham foydalanish mumkin. Undan mustaqil ishlarni bajarish bo’yicha o’quv qo’llanma sifatida ham foydalansa bo’ladi. Masalan, berilgan savollarga javob topish, namoyish qilinayotgan materiallarni mavjud (bor) material bilan, darslik bilan, o’qituvchini ma’ruzasi, qator boshqa fil’mlarni mazmuni bilan solishtirish. Fil’mlar o’quvchilar bilimini tekshirishda va o’rganilgan mavzu mazmunini o’zlashtirish darajasini aniqlashda, o’tilgan materiallarni umumlashtirishda yoki ma’lum mavzuni umumiy tavsifini o’tishda foydalanish mumkin. Bundan tashqari fil’mlar yordamida sinf sharoitida sayohatlar ham uyushtirish mumkin yoki bo’lmasa o’quvchilar bevosita ko’rolmaydigan jarayonlarni ko’rsatish mumkin. Masalan, “Qora metallurgiya”, “Sintetik tolalar”, “Tropik o’rmonlar”, “Cho’llar”, “Dashtlar” Dars jarayonida fil’mlar bilan ishlash metodikasi quyidagi qismlardan iborat: a) o’quvchilarni ma’lum bir mavzu bo’yicha kinofil’mni ko’rishga tayyorlash; b) o’quvchilarni fil’mni ko’rish jarayonidagi ishlarini tashkil qilish; v) ko’rilgan fil’m mazmunini mustahkamlash; g) kinolashtirilgan darsni samaradorligini tekshirish. O’quvchilarni dars oldidan aniq fil’mni ko’rishga tayyorlash fil’m mazmunini faol tushunishga va uni to’la o’zlashtirishga imkon beradi. Fil’mni o’quvchilar o’qituvchi kuzatuvida ko’rishadi. Agar fil’mni ko’rish jarayonida nazorat bo’lmasa o’quvchilar fil’mga diqqat berishmaydi va boshqa narsa bilan shug’ullana boshlaydilar yoki bir-biri bilan gaplashib o’tirishadi. Natijada fil’m mazmuni yuzaki o’zlashtiriladi. Agar fil’m qiziqarli bo’lsa o’quvchilar uni qiziqib diqqat bilan tomosha qilishadi. Ammo ularni faoliyati shunda ham nazorat qilinsa fil’mni mazmunini tahlil qila olishmaydi. Shuning uchun fil’m boshlanishidan oldin o’qituvchi fil’mni maqsadini, unda nimalar tasvirlanganini, qanday savollarga qo’uvchilar javob
topishini kirish suhbatida tushuntiradi. Bundan tashqari o’qituvchi kirish suhbatida
fil’mni  qaerlariga  e’tibor  berishni,  qaerlarini  alohida  ajratib  tahlil  qilinishini
tushuntradi.  Masalan,  O’zbekiston  tabiiy  geografiyasi  kursida  “Qizilqum”
mavzusini  o’tishda  A.Nizomovning  “Qizilqum”  o’quv  fil’midan  foydalanish
mumkin. Ushbu fil’mni ko’rish jarayonida quyidagilarga e’tibor berish lozim:
- asosiy relyef shakllariga;
- o’simlik bilan qoplanish darajasiga;
- hayvonot dunyosiga.
Fil’mni ko’rish jarayonida o’quvchilar qo’yidagi savollarga javob berishlari
lozim: “Barxan nima”, “Qum tepaliklari” nima; cho’lda asosiy transport vazifasini
bajaruvchi hayvonni aniqlang.
Geografiya ta’limida o’quv kinofil’mlarini yana bir asosiy shartlaridan biri
o’qituvchini fil’m namoyishida faol ishtirok etishidir. Eng yaxshi va qiziqarli fil’m
bo’lgan  taqdirda  ham  o’qituvchi  darsni  boshqarishi  shart  hisoblanadi.  Fil’m
namoyishi jarayonida o’qituvchi ko’rsatilayotgan kinolavhalarga izoh berib borish
lozim.  Kerakli  joylarda  fil’m  namoishini  to’xtatib  bilimlarni  chuqurlashtirishi
mumkin. Ayrim nazariy qonun qoidalarni kengroq tushuntirib berishi, so’ngra
fil’m namoyishini davom ettirishi mumkin.
Fil’mni  ko’rish  davomida  o’qituvchini  izoxlari  o’quvchilarga  xalaqit
bermasligi lozim. Shuning uchun faqat kerakli joylaridagina izox berish lozim.
Agar kinofil’mda metodik xatolar bo’lsa o’qituvchi uni to’g’rilab ketishi lozim.
Ma’lum bir voqea xodisalarni moxiyatini o’quvchilar yaxshirioq tushunib olishlari
uchun fil’mni namoyishini biroz to’xtatib turish mumkin.
Namoyish etilgan fil’mda berilgan bilimlarni mazmunini mustaxkamlash.
Bunda fil’mda keltirilgan dalillar, mulohazalar, ta’surotlar, ilgari olingan bilimlar
bilan solishtiriladi. Fil’mda olingan bilimlar bilan darslik matni orasidagi aloqalar
ochib  beriladi.  Dars  yakunlanadi  va  xulosa  qilinadi.  Mazkur  ishlarni  amalga
oshirish uchun o’qituvchi o’quvchilar bilan suhbat o’tkazadi va suhbat davomida
frontal  so’rov  amalga  oshiriladi.  Fil’mni  ko’rib  bo’lgandan  so’ng  xomaki
chizmalar,  rasmlar  chizish  mumkin,  jadvallar  to’ldirish  mumkin,  fil’mga
annotatsiya tayyorlash mumkin, fil’mga taqriz yozish mumkin yoki maxsus yozma
ish tayyorlatish mumkin.
Logotip
topishini kirish suhbatida tushuntiradi. Bundan tashqari o’qituvchi kirish suhbatida fil’mni qaerlariga e’tibor berishni, qaerlarini alohida ajratib tahlil qilinishini tushuntradi. Masalan, O’zbekiston tabiiy geografiyasi kursida “Qizilqum” mavzusini o’tishda A.Nizomovning “Qizilqum” o’quv fil’midan foydalanish mumkin. Ushbu fil’mni ko’rish jarayonida quyidagilarga e’tibor berish lozim: - asosiy relyef shakllariga; - o’simlik bilan qoplanish darajasiga; - hayvonot dunyosiga. Fil’mni ko’rish jarayonida o’quvchilar qo’yidagi savollarga javob berishlari lozim: “Barxan nima”, “Qum tepaliklari” nima; cho’lda asosiy transport vazifasini bajaruvchi hayvonni aniqlang. Geografiya ta’limida o’quv kinofil’mlarini yana bir asosiy shartlaridan biri o’qituvchini fil’m namoyishida faol ishtirok etishidir. Eng yaxshi va qiziqarli fil’m bo’lgan taqdirda ham o’qituvchi darsni boshqarishi shart hisoblanadi. Fil’m namoyishi jarayonida o’qituvchi ko’rsatilayotgan kinolavhalarga izoh berib borish lozim. Kerakli joylarda fil’m namoishini to’xtatib bilimlarni chuqurlashtirishi mumkin. Ayrim nazariy qonun qoidalarni kengroq tushuntirib berishi, so’ngra fil’m namoyishini davom ettirishi mumkin. Fil’mni ko’rish davomida o’qituvchini izoxlari o’quvchilarga xalaqit bermasligi lozim. Shuning uchun faqat kerakli joylaridagina izox berish lozim. Agar kinofil’mda metodik xatolar bo’lsa o’qituvchi uni to’g’rilab ketishi lozim. Ma’lum bir voqea xodisalarni moxiyatini o’quvchilar yaxshirioq tushunib olishlari uchun fil’mni namoyishini biroz to’xtatib turish mumkin. Namoyish etilgan fil’mda berilgan bilimlarni mazmunini mustaxkamlash. Bunda fil’mda keltirilgan dalillar, mulohazalar, ta’surotlar, ilgari olingan bilimlar bilan solishtiriladi. Fil’mda olingan bilimlar bilan darslik matni orasidagi aloqalar ochib beriladi. Dars yakunlanadi va xulosa qilinadi. Mazkur ishlarni amalga oshirish uchun o’qituvchi o’quvchilar bilan suhbat o’tkazadi va suhbat davomida frontal so’rov amalga oshiriladi. Fil’mni ko’rib bo’lgandan so’ng xomaki chizmalar, rasmlar chizish mumkin, jadvallar to’ldirish mumkin, fil’mga annotatsiya tayyorlash mumkin, fil’mga taqriz yozish mumkin yoki maxsus yozma ish tayyorlatish mumkin.