O‘QUV-DIDAKTIK TAHLIL

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

26,2 KB


O‘QUV-DIDAKTIK TAHLIL
REJA:
1. O’quv tahlili, uning  maqsad va vazifalari.
2. Didaktik tahlilga xos asosiy xususiyatlar va tamoyillar.
3. O’quv tahlilda matn, yozuvchi va o’qituvchi munosabatlari.
4. O’quvchi va o’qituvchining didaktik tahlilda ishtirok etishi.
5. O‘quv tahlilida savol va topshiriqlarning ahamiyati.
Tayanch tushunchalar:
       O’quv tahlil , Tahlilning  yo’naltirilganligi , Didaktik tahlil qatnashchilari ,
Tahlil qatnashchilarining o’zaro munosabatlari, O’quv tahlili-kashfiyot, Didaktik
tahlilning  vaqt,  joy  va  qatnashchilarning  tayyorgarlik  darajasiga  ko’ra
cheklanishlari.
Zaruriy adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2.Karimov B. Ruhiyat alifbosi. – T.: G‘.G‘ulom nimidagi nashryot matbaa-ijodiy
uyi , 2018.
3. M. Abdiev, H. Berdiev. Tahliliy o’qish. – Samarqand: 2009 yil
4. M. Qo’shjonov. Ma’no va mezon. – Toshkent: 1974 yil
5. V. Belinskiy. Adabiy orzular. – Toshkent: 1977 yil
6. U. Normatov. Talant tarbiyasi. – Toshkent: 1980 yil
      7. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent: 2006 yil
Didaktik tahlilni uyushtirishning nazariy asoslarini belgilashdan oldin o’quv
tahlilning ilmiy tahlildan farqini aniqlab olish zarur bo’ladi. Aslida, didaktik tahlil
ham badiiy matnning sirini kashf etishga, muallifning niyatini anglashga, asar
jozibasini ta'minlaydigan jihatlarni aniqlashga qaratilgan faoliyatdir. O’quv tahlili
Logotip
O‘QUV-DIDAKTIK TAHLIL REJA: 1. O’quv tahlili, uning maqsad va vazifalari. 2. Didaktik tahlilga xos asosiy xususiyatlar va tamoyillar. 3. O’quv tahlilda matn, yozuvchi va o’qituvchi munosabatlari. 4. O’quvchi va o’qituvchining didaktik tahlilda ishtirok etishi. 5. O‘quv tahlilida savol va topshiriqlarning ahamiyati. Tayanch tushunchalar: O’quv tahlil , Tahlilning yo’naltirilganligi , Didaktik tahlil qatnashchilari , Tahlil qatnashchilarining o’zaro munosabatlari, O’quv tahlili-kashfiyot, Didaktik tahlilning vaqt, joy va qatnashchilarning tayyorgarlik darajasiga ko’ra cheklanishlari. Zaruriy adabiyotlar ro’yxati: 1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T. Kamalak. 2016. 2.Karimov B. Ruhiyat alifbosi. – T.: G‘.G‘ulom nimidagi nashryot matbaa-ijodiy uyi , 2018. 3. M. Abdiev, H. Berdiev. Tahliliy o’qish. – Samarqand: 2009 yil 4. M. Qo’shjonov. Ma’no va mezon. – Toshkent: 1974 yil 5. V. Belinskiy. Adabiy orzular. – Toshkent: 1977 yil 6. U. Normatov. Talant tarbiyasi. – Toshkent: 1980 yil 7. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent: 2006 yil Didaktik tahlilni uyushtirishning nazariy asoslarini belgilashdan oldin o’quv tahlilning ilmiy tahlildan farqini aniqlab olish zarur bo’ladi. Aslida, didaktik tahlil ham badiiy matnning sirini kashf etishga, muallifning niyatini anglashga, asar jozibasini ta'minlaydigan jihatlarni aniqlashga qaratilgan faoliyatdir. O’quv tahlili
bir qator qirralari bilan filologik tahlildan muayyan darajada farq qilsa-da, unga zid
narsa emas. Har qanday didaktik tahlil ilmiy tahlil darajasiga ko’tarilishga intiladi
va unga  yetganda  o’quv  tahlilidan  ko’zda tutilgan maqsadga  to’liq  erishilgan
bo’ladi. Ayni vaqtda, badiiy asarni didaktik tahlil qilish filologik tahlil etishdan
jiddiy farq ham qiladi. O’quv tahlili ilmiy tahlil singari faqat ilmiy-estetik faoliyat
bo’lib  qolmay,  balki  pedagogik-psixologik  jarayon  hamdir.  Chunki  pedagogik
maqsadga  yo’naltirilganlik  didaktik tahlilning asosiy  belgisidir. Agar  filologik
tahlil,  asosan,  faqat  olimning  aqliy  faoliyati  natijasi  bo’lsa,  o’quv  tahlili
o’qituvchining talabalar bilan bevosita muloqoti mobaynida amalga oshiriladigan
tadbirdir. Didaktik tahlilning ishtirokchilari ko’proq bo’lishadi va barcha aqliy-
estetik  operatsiyalar  qatnashchilarning  imkoniyatlari  va  saviyalariga
moslashtirilgan  holda bajariladi. O’quv tahlilidan maqsad badiiy asarni to’gri
qabul  etish  orqali  o’quvchilarda shaxslik  sifatlarini  shakllantirishdan  iboratdir.
Didaktik tahlilning vazifalari badiiy asarning o’ziga xosligi, jozibasi va ta'sir qilish
sabablarini aniqlash orqali talabalarda ta'sirchan qalb, xassos tuyg‘ular, sog‘lom
estetik did, ravon va ifodali nutq shakllantirishdan iboratdir. Shunga ko’ra o’quv
tahliliga badiiy asar matnining hayotiy va badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini
kashf  etish  orqali  tarbiyalanuvchilarda  komil  insonga  xos  ma'naviy  belgilarni
shakllantirishga qaratilgan ilmiy pedagogik faoliyat tarzida ta'rif berish mumkin.
O’quv  tahlili  ko’proq  shaxslik  xususiyatiga  tayanadi,  chunki  u  jonli  shaxslar
ishtirokida  amalga  oshiriladi  va  tahlil  qatnashchilarida  muayyan  fazilatlarini
dunyoga keltirishga yo’naltiriladi. Buning uchun didaktik tahlilda o’quvchilarning
hissiyotlar olamiga ta'sir ko’rsatish kerak bo’ladi. O’quvchilar hissiyotlariga daxl
qilmagan har qanday narsaga loqayd bo’lishadi. Talabalarning hissiyotiga ta'sir
qilingandagina  bolalar  asar  ichiga  "kirishadi",  asar  qahramonlari  bilan  birga
"yashay" boshlashadi. Hissiyotga tayanib qilingan tahlil tufayli o’quvchilar badiiy
matnga  ruhoniy  ko’z  bilan  qaraydigan  bo’lishadi.  Ular  oddiy  yozuv  belgilari
zamiriga ulkan insoniy taqdirlar, ta'sirchan tuyg‘ular, hadsiz fojia va quvonchlar
yashiringanligini his etishadi, ularni kashf etishadi. Kashf etish esa, rivojlanishning
yangi bosqichlari sari undaydi. Didaktik tahlil ilmiy tahlildan farq qilib, mantiqiy
sillogizmlarning  o’zigagina  tayana  olmaydi.  Negaki,  o’quv  tahlilida  hamisha
konkret yoshdagi, muayyan sinfdagi o’ziga yarasha hayotiy tajriba va bilimga ega
Logotip
bir qator qirralari bilan filologik tahlildan muayyan darajada farq qilsa-da, unga zid narsa emas. Har qanday didaktik tahlil ilmiy tahlil darajasiga ko’tarilishga intiladi va unga yetganda o’quv tahlilidan ko’zda tutilgan maqsadga to’liq erishilgan bo’ladi. Ayni vaqtda, badiiy asarni didaktik tahlil qilish filologik tahlil etishdan jiddiy farq ham qiladi. O’quv tahlili ilmiy tahlil singari faqat ilmiy-estetik faoliyat bo’lib qolmay, balki pedagogik-psixologik jarayon hamdir. Chunki pedagogik maqsadga yo’naltirilganlik didaktik tahlilning asosiy belgisidir. Agar filologik tahlil, asosan, faqat olimning aqliy faoliyati natijasi bo’lsa, o’quv tahlili o’qituvchining talabalar bilan bevosita muloqoti mobaynida amalga oshiriladigan tadbirdir. Didaktik tahlilning ishtirokchilari ko’proq bo’lishadi va barcha aqliy- estetik operatsiyalar qatnashchilarning imkoniyatlari va saviyalariga moslashtirilgan holda bajariladi. O’quv tahlilidan maqsad badiiy asarni to’gri qabul etish orqali o’quvchilarda shaxslik sifatlarini shakllantirishdan iboratdir. Didaktik tahlilning vazifalari badiiy asarning o’ziga xosligi, jozibasi va ta'sir qilish sabablarini aniqlash orqali talabalarda ta'sirchan qalb, xassos tuyg‘ular, sog‘lom estetik did, ravon va ifodali nutq shakllantirishdan iboratdir. Shunga ko’ra o’quv tahliliga badiiy asar matnining hayotiy va badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini kashf etish orqali tarbiyalanuvchilarda komil insonga xos ma'naviy belgilarni shakllantirishga qaratilgan ilmiy pedagogik faoliyat tarzida ta'rif berish mumkin. O’quv tahlili ko’proq shaxslik xususiyatiga tayanadi, chunki u jonli shaxslar ishtirokida amalga oshiriladi va tahlil qatnashchilarida muayyan fazilatlarini dunyoga keltirishga yo’naltiriladi. Buning uchun didaktik tahlilda o’quvchilarning hissiyotlar olamiga ta'sir ko’rsatish kerak bo’ladi. O’quvchilar hissiyotlariga daxl qilmagan har qanday narsaga loqayd bo’lishadi. Talabalarning hissiyotiga ta'sir qilingandagina bolalar asar ichiga "kirishadi", asar qahramonlari bilan birga "yashay" boshlashadi. Hissiyotga tayanib qilingan tahlil tufayli o’quvchilar badiiy matnga ruhoniy ko’z bilan qaraydigan bo’lishadi. Ular oddiy yozuv belgilari zamiriga ulkan insoniy taqdirlar, ta'sirchan tuyg‘ular, hadsiz fojia va quvonchlar yashiringanligini his etishadi, ularni kashf etishadi. Kashf etish esa, rivojlanishning yangi bosqichlari sari undaydi. Didaktik tahlil ilmiy tahlildan farq qilib, mantiqiy sillogizmlarning o’zigagina tayana olmaydi. Negaki, o’quv tahlilida hamisha konkret yoshdagi, muayyan sinfdagi o’ziga yarasha hayotiy tajriba va bilimga ega
bo’lgan o’quvchilar bilan muayyan vaqt mobaynida ish ko’riladi. Ilmiy tahlilda esa
tahlilchi bu xildagi cheklashni hisobga olmaydi. Buning ustiga, o’quv tahlili vaqt
jihatidan ham cheklangan bo’ladi va tahlil doimo bir dars mobaynida amalga
oshirilishi lozim estetik-mantiqiy operatsiyalardan iborat bo’ladi. Shu ma'noda,
o’quv tahlili pedagogik jarayonning uzviy bir bo’lagi hisoblanadi. Badiiy asarning
cheklanmagan,  adog‘i  yo’q  go‘zalligi  bilan  ish  ko’rayotgan  adabiyotchi
o’quvchilardagi  aqliy  va  hissiy  imkoniyatlar  cheklanganligi,  muayyan  asarni
o’rganishga ajratligan vaqtning chegaralanganligi bilan hamisha hisoblashishga
majbur  bo’ladi.  Badiiy  asarni  didaktik  tahlil  etish  jarayonida  o’qituvchi  va
o’quvchi faoliyati uch yo‘nalishda uyushtirilishi mumkin. Bu hol o’quv tahlilining
uch turini keltirib chiqaradi. Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy
matnga suyanadi va uning ichki tartibiga daxl qilmagan, uni o’zgartirmagan holda
asar  zimnidagi  ma'noni,  jozibani  o’quvchilarga  ko’rsata  boradi.  Bu  yo‘nalish
tekstual tahlil deyiladi va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi. Ikkinchi
yo‘nalishda  o’qituvchining  e'tibori  asardagi  personajlarga  qaratiladi  va  badiiy
ma'no obrazlar ruhiyatini anglab borish jarayonida tabiiy ravishda kelib chiqadi.
Yozuvchining san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik jonli va
ta'sirchan ishlanganligini idrok qilish asnosida ochib boriladi. Bu yo‘nalish timsolli
tahlil deyiladi va unda o’quvchilarning ham faol ishtirok etishlariga imkoniyat
bo’ladi. Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi
ko’zda  tutiladi.  O’qituvchi  talabalari  oldiga  muammo  qo’yadi  va  ularni  bu
muammoni yechishga yo’llaydi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat oldin
o’zlashtirgan bilimlaridan foydalanibgina qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy
tushunchalarni o’zlashtirib ham oladilar. Negaki, ular o’zaro fikr almashadilar,
bahslashadilar. Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning ma'naviy olamida ham,
aqliy dunyosida ham muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi. O’quv tahlilining bu
yo’nalishi  muammoli  tahlil  deyiladi.  Tahlilning  yo’nalishlari  bir-birini  inkor
qilmaydi. Adabiy ta'lim  amaliyotida tahlilning uch yo’nalishi  deyarli  hamisha
aralash, qorishiq holda keladi. Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga
oshirib bo’lmaydi. Muammoli tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish
mumkin emas. Har qanday muammo matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil
fikr ham matnning sehr-u jozibasini ochishga xizmat qilishi joiz. Tekstual tahlilda
Logotip
bo’lgan o’quvchilar bilan muayyan vaqt mobaynida ish ko’riladi. Ilmiy tahlilda esa tahlilchi bu xildagi cheklashni hisobga olmaydi. Buning ustiga, o’quv tahlili vaqt jihatidan ham cheklangan bo’ladi va tahlil doimo bir dars mobaynida amalga oshirilishi lozim estetik-mantiqiy operatsiyalardan iborat bo’ladi. Shu ma'noda, o’quv tahlili pedagogik jarayonning uzviy bir bo’lagi hisoblanadi. Badiiy asarning cheklanmagan, adog‘i yo’q go‘zalligi bilan ish ko’rayotgan adabiyotchi o’quvchilardagi aqliy va hissiy imkoniyatlar cheklanganligi, muayyan asarni o’rganishga ajratligan vaqtning chegaralanganligi bilan hamisha hisoblashishga majbur bo’ladi. Badiiy asarni didaktik tahlil etish jarayonida o’qituvchi va o’quvchi faoliyati uch yo‘nalishda uyushtirilishi mumkin. Bu hol o’quv tahlilining uch turini keltirib chiqaradi. Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy matnga suyanadi va uning ichki tartibiga daxl qilmagan, uni o’zgartirmagan holda asar zimnidagi ma'noni, jozibani o’quvchilarga ko’rsata boradi. Bu yo‘nalish tekstual tahlil deyiladi va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi. Ikkinchi yo‘nalishda o’qituvchining e'tibori asardagi personajlarga qaratiladi va badiiy ma'no obrazlar ruhiyatini anglab borish jarayonida tabiiy ravishda kelib chiqadi. Yozuvchining san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik jonli va ta'sirchan ishlanganligini idrok qilish asnosida ochib boriladi. Bu yo‘nalish timsolli tahlil deyiladi va unda o’quvchilarning ham faol ishtirok etishlariga imkoniyat bo’ladi. Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi ko’zda tutiladi. O’qituvchi talabalari oldiga muammo qo’yadi va ularni bu muammoni yechishga yo’llaydi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat oldin o’zlashtirgan bilimlaridan foydalanibgina qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy tushunchalarni o’zlashtirib ham oladilar. Negaki, ular o’zaro fikr almashadilar, bahslashadilar. Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning ma'naviy olamida ham, aqliy dunyosida ham muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi. O’quv tahlilining bu yo’nalishi muammoli tahlil deyiladi. Tahlilning yo’nalishlari bir-birini inkor qilmaydi. Adabiy ta'lim amaliyotida tahlilning uch yo’nalishi deyarli hamisha aralash, qorishiq holda keladi. Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga oshirib bo’lmaydi. Muammoli tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish mumkin emas. Har qanday muammo matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil fikr ham matnning sehr-u jozibasini ochishga xizmat qilishi joiz. Tekstual tahlilda
matnning maromini buzmaslik, muallif yurgan yo’lga, u o’rnatgan badiiy tartibga
rioya qilish ustuvor bo’ladi, lekin tahlilning qolgan ikki turida ham badiiy matn
asosiy o’rin tutadi. Shu ma'noda, har qanday tahlil mohiyat e'tibori bilan tekstual
tahlildir. Chunki badiiy asar yuzasidan amalga oshiriladigan har qanday faoliyat
faqat  matnga  tayanishi,  matndan  kelib  chiqishi,  matnning  jozibasini  ochishga
xizmat qilishi lozim. Shuning uchun ham har qanday yo’nalishdagi o’quv tahlilini
amalga oshirishdan oldin, albatta, o’quvchilar badiiy matn bilan yaxshi tanish
bo’lishlari shart. Tekstual tahlil,  ayniqsa, kichikroq hajmli nasriy asarlarni didaktik
tahlil etishda  juda qo’l keladi. Katta hajmli epik asarlarni  o’rgatishda timsolli
tahlil  usulidan  foydalanish  yaxshi  samara  beradi.  Timsollarning  o’quvchilar
tomonidan jonli odamlar, o’z taqdiriga xos insoniy tabiatga ega tirik kishilar tarzida
qabul  etishga  erishish  kerak.Shundagina,  bu  timsollar  tuygan  tuyg‘ular
o’quvchilarga ham yuqadi, ta'sirlantiradi, binobarin, tarbiyalaydi. O’quvchilarning
badiiy timsollarni darhol ijobiy va salbiy guruhlarga ajratishlariga yo’l qo’ymaslik,
har bir badiiy timsolning qarama-qarshi tabiatli kishi nuqtai nazaridan qanday
baholanishi mumkinligiga e'tibor qaratilishi lozim. Hayotdagi odamlarni jo’ngina
yaxshi va yomonga ajratish noto’gri bo’lganidek, badiiy timsollarni ham ijobiy va
salbiyga ajratib tashlash  to’gri emasligi  o’quvchilar ongiga singdirilishi  zarur.
Hayotdagi har bir alohida odam yechimi topilishi mumkin bo’lmagan muammodir.
Badiiy adabiyot ana shu adoqsiz muammoning qirralirini butun murakkabligi,
jilvalari, soyalari va tovlanishlari bilan tasvir etish orqali o’quvchini o’zgani his
etishga, o’ziga bevosita  daxli  bo’lmagan  begona  kimsaning dardini  anglashga
odatlantiradi.  O’z  tabiati  yo’nalishi  va  adabiy  ta'lim  qo’ygan   vazifaning
xarakteriga qarab, timsoliy tahlil natijasida har bir o’quvchi ruhiyatida muayyan
sifatlar hosil bo’ladi. Badiiy asar muammoli tahlil etilganda, o’quvchilar badiiy va
hayotiy  muammoni  o’z  tushuncha  va  tajribalaridan  kelib  chiqib  hal  etishga
o’rganishadi. Muammoli tahlil puxta bo’lishi uchun o’quvchilar badiiy matn bilan
yaxshi tanishibgina qolmay, uni to’liq hazm qilgan bo’lishlari ham kerak. Chunki
o’zlashtirilgan  fikr  fikr  uyg‘otadi,  singdirilgan  hissiyot  tuyg‘u  qo’zgatadi.
Muammoli usul bilan tahlil etishda o’quvchilarni shunchaki bahsga tortish kerak
emas, balki ularning butun kuchi badiiy matnning magzini ochishga yo’naltirilgan
bo’lishi  lozim.  Muammoli  tahlil  kutilgan  samarani  berish  uchun  matnga
Logotip
matnning maromini buzmaslik, muallif yurgan yo’lga, u o’rnatgan badiiy tartibga rioya qilish ustuvor bo’ladi, lekin tahlilning qolgan ikki turida ham badiiy matn asosiy o’rin tutadi. Shu ma'noda, har qanday tahlil mohiyat e'tibori bilan tekstual tahlildir. Chunki badiiy asar yuzasidan amalga oshiriladigan har qanday faoliyat faqat matnga tayanishi, matndan kelib chiqishi, matnning jozibasini ochishga xizmat qilishi lozim. Shuning uchun ham har qanday yo’nalishdagi o’quv tahlilini amalga oshirishdan oldin, albatta, o’quvchilar badiiy matn bilan yaxshi tanish bo’lishlari shart. Tekstual tahlil, ayniqsa, kichikroq hajmli nasriy asarlarni didaktik tahlil etishda juda qo’l keladi. Katta hajmli epik asarlarni o’rgatishda timsolli tahlil usulidan foydalanish yaxshi samara beradi. Timsollarning o’quvchilar tomonidan jonli odamlar, o’z taqdiriga xos insoniy tabiatga ega tirik kishilar tarzida qabul etishga erishish kerak.Shundagina, bu timsollar tuygan tuyg‘ular o’quvchilarga ham yuqadi, ta'sirlantiradi, binobarin, tarbiyalaydi. O’quvchilarning badiiy timsollarni darhol ijobiy va salbiy guruhlarga ajratishlariga yo’l qo’ymaslik, har bir badiiy timsolning qarama-qarshi tabiatli kishi nuqtai nazaridan qanday baholanishi mumkinligiga e'tibor qaratilishi lozim. Hayotdagi odamlarni jo’ngina yaxshi va yomonga ajratish noto’gri bo’lganidek, badiiy timsollarni ham ijobiy va salbiyga ajratib tashlash to’gri emasligi o’quvchilar ongiga singdirilishi zarur. Hayotdagi har bir alohida odam yechimi topilishi mumkin bo’lmagan muammodir. Badiiy adabiyot ana shu adoqsiz muammoning qirralirini butun murakkabligi, jilvalari, soyalari va tovlanishlari bilan tasvir etish orqali o’quvchini o’zgani his etishga, o’ziga bevosita daxli bo’lmagan begona kimsaning dardini anglashga odatlantiradi. O’z tabiati yo’nalishi va adabiy ta'lim qo’ygan vazifaning xarakteriga qarab, timsoliy tahlil natijasida har bir o’quvchi ruhiyatida muayyan sifatlar hosil bo’ladi. Badiiy asar muammoli tahlil etilganda, o’quvchilar badiiy va hayotiy muammoni o’z tushuncha va tajribalaridan kelib chiqib hal etishga o’rganishadi. Muammoli tahlil puxta bo’lishi uchun o’quvchilar badiiy matn bilan yaxshi tanishibgina qolmay, uni to’liq hazm qilgan bo’lishlari ham kerak. Chunki o’zlashtirilgan fikr fikr uyg‘otadi, singdirilgan hissiyot tuyg‘u qo’zgatadi. Muammoli usul bilan tahlil etishda o’quvchilarni shunchaki bahsga tortish kerak emas, balki ularning butun kuchi badiiy matnning magzini ochishga yo’naltirilgan bo’lishi lozim. Muammoli tahlil kutilgan samarani berish uchun matnga
o’quvchilar hayotiy tajribalari va egallagan bilimlari darajasidan kelib chiqib erkin
yondasha olishlari zarur. Misol uchun,  Sofoklning "Shoh Edip" asari muammoli
yo’l bilan tahlil etiladigan bo’lsa, oqituvchi : "Edip gunohkormi?" tarzida savol
qo’yishi va o’quvchilardan o’z fikrlarini faqat badiiy matnga tayangan holdagina
asoslashlarini talab etishi mumkin. Gunoh, gunohkorlik, ayb va aybdorlik, qismat,
inson ma'naviyati singari tushunchalar atrofida fikr yuritish jarayonida o’quvchilar
Edip shaxsining ulkan  fojiasini yaqindan, bevosita his etadilar.
Didaktik  tahlilga  tayyorgarlik  va  amalga  oshirish  har  bir  adabiyot
o’qituvchisi uchun doim ham ikki bosqichli jarayon hisoblanadi. Birinchi bosqich
o’qituvchining  darsga  tayorlanish  jarayoni  bo’lib,  bunda  o‘rganiladigan  asar
o’zicha  tahlil  etiladiki,  buni  muallimning  individual  tahlili  deyish  mumkin.
Ikkinchi bosqichda esa, o’qituvchi va o’quvchilar hamkorligida  muayyan asar
tahlil qilinadiki, uni o’quvchilar yordamida tahlillash deyish mumkin. Aslida, bu
ikki bosqich bir jarayonning turli sharoitlardagi ko’rinishlari va shu bois bir-biriga
aslo zid emas. Lekin ayni vaqtda, bu ikki faoliyat turini farqlamaslikni ham to’gri
deb bo’lmaydi. Negaki, o’qituvchi badiiy asar bilan yolg‘iz uchrashganda, uni
xayolan  didaktik  tahlil  qilganda,  ertangi  pedagogik  vaziyatni,  o’quvchilar
hissiyotining namoyon bo’lish tarzini, o’zining kayfiyatini oldindan to’liq bilishi
mumkin emas. Binobarin, jamoaviy tahlil jarayonida individual tahlilning ayrim
qirralariga muayyan tahrirlar kiritilishi, ayrim jihatlarga ko’proq  e'tibor qaratilishi,
o’quvchilarda ijobiy tuygular uyg‘otadigan o’rinlarga urg‘u berilishi, ekspromlar
qilinishi tabiiydir.Chunki adabiyot darsi- ijod. Ijodda esa hamma narsani oldindan
to’liq rejalashtirib bo’lmaydi. To’liq  rejaga tushgan faoliyat ijod bo’la olmaydi.
Shu bois adabiyot o’qituvchisi topqir, hozirjavob, har qanday vaziyatdan chiqib
keta  oladigan,  ayni  vaqtda,  badiiy  asarning  estetik  ma'nosini  nazardan
qochirmaydigan shaxs bo’lishi lozim.  Adabiy ta'limidagi eng jiddiy qusurlardan
biri shundaki, o’qituvchilar  o’rganiladigan badiiy asarni oldin individual tahlil
etishga yetarli e'tibor bermaydilar. Natijada, o’qituvchi frontal (ommaviy) tahlil
jarayonida  muhim  badiiy  unsurni  nomuhimdan  ajratishga  o’lgurolmay  qoladi.
O’quvchilarda esa bunday ko’nikma hali shakllanmaganligi uchun asar zamiridagi
badiiy estetik ma'no payqalmay qolib ketishi mumkin. Bunday bo’lmasligi uchun
o’qituvchi  individual  tahlildan  erinmasligi,  tahlil  jarayonida  talabalarning
Logotip
o’quvchilar hayotiy tajribalari va egallagan bilimlari darajasidan kelib chiqib erkin yondasha olishlari zarur. Misol uchun, Sofoklning "Shoh Edip" asari muammoli yo’l bilan tahlil etiladigan bo’lsa, oqituvchi : "Edip gunohkormi?" tarzida savol qo’yishi va o’quvchilardan o’z fikrlarini faqat badiiy matnga tayangan holdagina asoslashlarini talab etishi mumkin. Gunoh, gunohkorlik, ayb va aybdorlik, qismat, inson ma'naviyati singari tushunchalar atrofida fikr yuritish jarayonida o’quvchilar Edip shaxsining ulkan fojiasini yaqindan, bevosita his etadilar. Didaktik tahlilga tayyorgarlik va amalga oshirish har bir adabiyot o’qituvchisi uchun doim ham ikki bosqichli jarayon hisoblanadi. Birinchi bosqich o’qituvchining darsga tayorlanish jarayoni bo’lib, bunda o‘rganiladigan asar o’zicha tahlil etiladiki, buni muallimning individual tahlili deyish mumkin. Ikkinchi bosqichda esa, o’qituvchi va o’quvchilar hamkorligida muayyan asar tahlil qilinadiki, uni o’quvchilar yordamida tahlillash deyish mumkin. Aslida, bu ikki bosqich bir jarayonning turli sharoitlardagi ko’rinishlari va shu bois bir-biriga aslo zid emas. Lekin ayni vaqtda, bu ikki faoliyat turini farqlamaslikni ham to’gri deb bo’lmaydi. Negaki, o’qituvchi badiiy asar bilan yolg‘iz uchrashganda, uni xayolan didaktik tahlil qilganda, ertangi pedagogik vaziyatni, o’quvchilar hissiyotining namoyon bo’lish tarzini, o’zining kayfiyatini oldindan to’liq bilishi mumkin emas. Binobarin, jamoaviy tahlil jarayonida individual tahlilning ayrim qirralariga muayyan tahrirlar kiritilishi, ayrim jihatlarga ko’proq e'tibor qaratilishi, o’quvchilarda ijobiy tuygular uyg‘otadigan o’rinlarga urg‘u berilishi, ekspromlar qilinishi tabiiydir.Chunki adabiyot darsi- ijod. Ijodda esa hamma narsani oldindan to’liq rejalashtirib bo’lmaydi. To’liq rejaga tushgan faoliyat ijod bo’la olmaydi. Shu bois adabiyot o’qituvchisi topqir, hozirjavob, har qanday vaziyatdan chiqib keta oladigan, ayni vaqtda, badiiy asarning estetik ma'nosini nazardan qochirmaydigan shaxs bo’lishi lozim. Adabiy ta'limidagi eng jiddiy qusurlardan biri shundaki, o’qituvchilar o’rganiladigan badiiy asarni oldin individual tahlil etishga yetarli e'tibor bermaydilar. Natijada, o’qituvchi frontal (ommaviy) tahlil jarayonida muhim badiiy unsurni nomuhimdan ajratishga o’lgurolmay qoladi. O’quvchilarda esa bunday ko’nikma hali shakllanmaganligi uchun asar zamiridagi badiiy estetik ma'no payqalmay qolib ketishi mumkin. Bunday bo’lmasligi uchun o’qituvchi individual tahlildan erinmasligi, tahlil jarayonida talabalarning
hissiyotlarini uyg‘otadigan, ularda ezgu ma'naviy sifatlar paydo qilishi mumkin
bo’lgan holatlarni hosil qilish yo’llarini oldindan rejalashtirishi kerak.
 Didaktik tahlil o’quvchilarning ishtirok etishlariga ko’ra: individual, guruhiy
hamda ommaviy singari turlarga ajratiladi. Individual tahlilda badiiy matn bilan
tanishib chiqilgach, o’qituvchi har bir o’quvchiga alohida topshiriq beradi va talaba
darslikdan foydalangan holda o’sha topshiriqni bajarish uchun alohida tahlil bilan
shug‘ullanadi.  Masalan,  Cho’lponning  "Go’zal"  she'ri  o’rganilayotganda,
o’qituvchi  bolalardan  biriga  she'rda  istioradan  qanday  foydalanganligini,
boshqasiga,  o’xshatish  qanday  tasarruf  etilganligini,  uchinchisiga  esa,
mubolag‘aning qay tarzda o’rinli ishlatilganligini aniqlash va shu asosda matnni
tahlil etishni topshirishi mumkin. Har bir bolaga tahlil uchun muayyan vaqt beriladi
va tayyor bo’lgach, o’quvchi javobi tinglanadi. Guruhlarga ajratib tahlilga jalb
etilgan  o’quvchilarda  musobaqa  tuyg‘usi  ustuvor  o’rin  tutadi.   O’quvchilar
qandaydir belgilarga ko’ra bir necha guruhga ajratiladi. So’ng guruhlarning har
biriga asar tahliliga doir alohida topshiriq  beriladi. Guruhlarga ajratishda o’tirgan
O’rni, nasabnomlarning yonma-yon kelishi, jinsi va h.k. belgilar asos bo’lishi
mumkin. Eng muhimi, guruhlarda ishchanlik ruhi hukmron bo’lishiga erishish va
har guruhda boshqalarni o’z ortidan ergashtira oladigan o’quvchilarning bo’lishini
ta'minlash kerak bo’ladi. Xayolot olami keng,tafakkuri uchqur bo’lgan o’quvchilar
badiiy matndan, ko’pincha, o’qituvchi ham payqamay qolgan jihatlarni topishadi.
Bir necha kishilik guruh o’quvchilarni birlashtiradi, fikrlar olishuviga o’rgatadi,
birisining hissiyoti o’zgasida tuyg‘u uyg‘otadi. Shu zaylda badiiy matn yaxshiroq
idrok etiladi. Bu xildagi tahlilda o’quvchilar boshqa guruhdagilarga savol berishlari
mumkin. Guruh a'zolarining hammasiga bir xil baho qo’yish esa jiddiy tarbiyaviy
ahamiyat  kasb  etadi.  Chunki  javobni  kim  qilgan  bo’lsa-da,  aslida  u  jamoa
mehnatining mahsuli. Shu sabab, guruhdagilarning hammasiga bir xil baho qo’yish
maqsadga  muvofiq.  Abdulla  Qodiriyning  "Mehrobdan  chayon"  romani
o’rganilayotganda  o’quvchilarini to’rt guruhga ajratish va matn bilan tanishib
chiqilgach,  uchinchi  soatda  bu  guruhlardan  biriga  Anvar  va  Xudoyorxon
obrazlarini  o’rganish  hamda  matnga  tayanilgan  holda  ularga  xos  xususiyatlar
haqida  to’xtalish,  ikkinchisiga  Ra'no  tabiatidagi  jasurlik  va  hissiyotga
beriluvchanlik  sifatlarining  sabablarini  asoslash,  boshqasiga  esa,  Qobilboy  va
Logotip
hissiyotlarini uyg‘otadigan, ularda ezgu ma'naviy sifatlar paydo qilishi mumkin bo’lgan holatlarni hosil qilish yo’llarini oldindan rejalashtirishi kerak. Didaktik tahlil o’quvchilarning ishtirok etishlariga ko’ra: individual, guruhiy hamda ommaviy singari turlarga ajratiladi. Individual tahlilda badiiy matn bilan tanishib chiqilgach, o’qituvchi har bir o’quvchiga alohida topshiriq beradi va talaba darslikdan foydalangan holda o’sha topshiriqni bajarish uchun alohida tahlil bilan shug‘ullanadi. Masalan, Cho’lponning "Go’zal" she'ri o’rganilayotganda, o’qituvchi bolalardan biriga she'rda istioradan qanday foydalanganligini, boshqasiga, o’xshatish qanday tasarruf etilganligini, uchinchisiga esa, mubolag‘aning qay tarzda o’rinli ishlatilganligini aniqlash va shu asosda matnni tahlil etishni topshirishi mumkin. Har bir bolaga tahlil uchun muayyan vaqt beriladi va tayyor bo’lgach, o’quvchi javobi tinglanadi. Guruhlarga ajratib tahlilga jalb etilgan o’quvchilarda musobaqa tuyg‘usi ustuvor o’rin tutadi. O’quvchilar qandaydir belgilarga ko’ra bir necha guruhga ajratiladi. So’ng guruhlarning har biriga asar tahliliga doir alohida topshiriq beriladi. Guruhlarga ajratishda o’tirgan O’rni, nasabnomlarning yonma-yon kelishi, jinsi va h.k. belgilar asos bo’lishi mumkin. Eng muhimi, guruhlarda ishchanlik ruhi hukmron bo’lishiga erishish va har guruhda boshqalarni o’z ortidan ergashtira oladigan o’quvchilarning bo’lishini ta'minlash kerak bo’ladi. Xayolot olami keng,tafakkuri uchqur bo’lgan o’quvchilar badiiy matndan, ko’pincha, o’qituvchi ham payqamay qolgan jihatlarni topishadi. Bir necha kishilik guruh o’quvchilarni birlashtiradi, fikrlar olishuviga o’rgatadi, birisining hissiyoti o’zgasida tuyg‘u uyg‘otadi. Shu zaylda badiiy matn yaxshiroq idrok etiladi. Bu xildagi tahlilda o’quvchilar boshqa guruhdagilarga savol berishlari mumkin. Guruh a'zolarining hammasiga bir xil baho qo’yish esa jiddiy tarbiyaviy ahamiyat kasb etadi. Chunki javobni kim qilgan bo’lsa-da, aslida u jamoa mehnatining mahsuli. Shu sabab, guruhdagilarning hammasiga bir xil baho qo’yish maqsadga muvofiq. Abdulla Qodiriyning "Mehrobdan chayon" romani o’rganilayotganda o’quvchilarini to’rt guruhga ajratish va matn bilan tanishib chiqilgach, uchinchi soatda bu guruhlardan biriga Anvar va Xudoyorxon obrazlarini o’rganish hamda matnga tayanilgan holda ularga xos xususiyatlar haqida to’xtalish, ikkinchisiga Ra'no tabiatidagi jasurlik va hissiyotga beriluvchanlik sifatlarining sabablarini asoslash, boshqasiga esa, Qobilboy va
uning  do’stlariga  xos  sifatlar,  Sultonalining  insoniy  fazilatlari  matnda  qanday
ko’rsatilganligini aniqlash, to’rtinchi guruhdagi bolalarga esa, Anvar bilan mulla
Abduraxmon to’qnashuvi manzarasida personajlar holati ularning tilida qanchalik
aks etganligini aniqlash topshiriladi. Topshiriqlar badiiy matn puxta o’rganilgandan
keyin berilgani  uchun ham  uni  bajarish  bolalardan ko’p vaqt  talab  qilmaydi.
Darslik-majmuadagi parcha bilan yana bir tanishish mobaynida har bir guruh a'zosi
o’zlariga berilgan topshiriqqa daxldor jihatlarni kashf etishadi. Bu xildagi tahlil
turini  biror  adib  ijodi  o’rganib  bo’lingach,  yakunlovchi  mashg‘ulot  tarzida
uyushtirish  yaxshi  samara  beradi.  Adabiyot  o’qitish  tajribasida  ko’proq
qo’llaniladigan tahlil turi ommaviy (frontal) tahlildir. Bunda ko’proq o’qituvchi
ishlaydi.  O’quvchilar  tahlil  jarayonida  o’qituvchi  fikrlari  tizginini  yo’qotib
qo’ymaslik va chalg‘ib qolmaslik uchun  e'tibor bilan tinglaydilar. Shuni aytish
kerakki, adabiyot darslarida o’quvchilarning jimgina o’tirib, miriqib dars tinglashi
o’qituvchi muvaffaqiyatidan dalolat emas. O’qituvchi o’quvchi ruhiy muvozanatini
buzishi, uni o’ylashga,tuyg‘ular girdobiga tushishga majbur etishi kerak. Qanchalik
jarangdor, yoqimli, ravon va savodli bo’lmasin, o’qituvchi monologi adabiyot darsi
oldiga qo’yilgan vazifalarni bajarishga yetarli bo’la olmaydi. O’qituvchi  hamma
va har bir bola bilan aloqa o’rnata bilganda, ularning fikri va yuragiga chug‘
tashlay  olgandagina,  bolalar  ma'naviyatiga  ta'sir  ko’rsatadi.  Buning  uchun
pedagogik dialog zarur. Adabiy ta'limda dialog monologdan qadrliroqdir. Shuning
uchun  ham  o’zi  ko’p  ishlagan  o’qituvchi  emas,  balki  o’quvchilarini  ko’proq
ishlatishga erishgan o’qituvchi mohir pedagog hisoblanadi. Monolog darsning umri
qisqa bo’ladi, uning ta'siri qo’ngiroq chalinishi bilan tugaydi va o’quvchilarning
qalbida ham, tafakkurida ham chuqur iz qoldirmaydi. Yaxshi uyushtirilgan o’quv
tahlili ana shu holatga barham beradi. Monologni kamida dialogga, imkoni bo’lsa,
polilogga aylantiradi. Dars ko’pchilik faol ishtirok etadigan, ma'naviy qadriyatlar,
mantiqiy sillogizmlar to’qnash keladigan jarayonga aylanadi. To’g‘ri uyushtirilgan
frontal tahlil o’quvchilarni badiiy matn qatiga kirishga undaydi. Yaxshi o’quv
tahlili asar muallifining vaqtlar osha va odam bilan qilgan suhbatidir. Ommaviy
tahlil samarali bo’lishi uchun adabiyot o’qituvchisi darslik hamda undagi savol va
topshiriqlardan yaxshi foydalana olishi kerak. Bundan tashqari, har bir o’qituvchi
o’quvchilarning  tayyorgarlik  va  ruhiy-aqliy  darajasi  hisobga  olib  tuzilgan,
Logotip
uning do’stlariga xos sifatlar, Sultonalining insoniy fazilatlari matnda qanday ko’rsatilganligini aniqlash, to’rtinchi guruhdagi bolalarga esa, Anvar bilan mulla Abduraxmon to’qnashuvi manzarasida personajlar holati ularning tilida qanchalik aks etganligini aniqlash topshiriladi. Topshiriqlar badiiy matn puxta o’rganilgandan keyin berilgani uchun ham uni bajarish bolalardan ko’p vaqt talab qilmaydi. Darslik-majmuadagi parcha bilan yana bir tanishish mobaynida har bir guruh a'zosi o’zlariga berilgan topshiriqqa daxldor jihatlarni kashf etishadi. Bu xildagi tahlil turini biror adib ijodi o’rganib bo’lingach, yakunlovchi mashg‘ulot tarzida uyushtirish yaxshi samara beradi. Adabiyot o’qitish tajribasida ko’proq qo’llaniladigan tahlil turi ommaviy (frontal) tahlildir. Bunda ko’proq o’qituvchi ishlaydi. O’quvchilar tahlil jarayonida o’qituvchi fikrlari tizginini yo’qotib qo’ymaslik va chalg‘ib qolmaslik uchun e'tibor bilan tinglaydilar. Shuni aytish kerakki, adabiyot darslarida o’quvchilarning jimgina o’tirib, miriqib dars tinglashi o’qituvchi muvaffaqiyatidan dalolat emas. O’qituvchi o’quvchi ruhiy muvozanatini buzishi, uni o’ylashga,tuyg‘ular girdobiga tushishga majbur etishi kerak. Qanchalik jarangdor, yoqimli, ravon va savodli bo’lmasin, o’qituvchi monologi adabiyot darsi oldiga qo’yilgan vazifalarni bajarishga yetarli bo’la olmaydi. O’qituvchi hamma va har bir bola bilan aloqa o’rnata bilganda, ularning fikri va yuragiga chug‘ tashlay olgandagina, bolalar ma'naviyatiga ta'sir ko’rsatadi. Buning uchun pedagogik dialog zarur. Adabiy ta'limda dialog monologdan qadrliroqdir. Shuning uchun ham o’zi ko’p ishlagan o’qituvchi emas, balki o’quvchilarini ko’proq ishlatishga erishgan o’qituvchi mohir pedagog hisoblanadi. Monolog darsning umri qisqa bo’ladi, uning ta'siri qo’ngiroq chalinishi bilan tugaydi va o’quvchilarning qalbida ham, tafakkurida ham chuqur iz qoldirmaydi. Yaxshi uyushtirilgan o’quv tahlili ana shu holatga barham beradi. Monologni kamida dialogga, imkoni bo’lsa, polilogga aylantiradi. Dars ko’pchilik faol ishtirok etadigan, ma'naviy qadriyatlar, mantiqiy sillogizmlar to’qnash keladigan jarayonga aylanadi. To’g‘ri uyushtirilgan frontal tahlil o’quvchilarni badiiy matn qatiga kirishga undaydi. Yaxshi o’quv tahlili asar muallifining vaqtlar osha va odam bilan qilgan suhbatidir. Ommaviy tahlil samarali bo’lishi uchun adabiyot o’qituvchisi darslik hamda undagi savol va topshiriqlardan yaxshi foydalana olishi kerak. Bundan tashqari, har bir o’qituvchi o’quvchilarning tayyorgarlik va ruhiy-aqliy darajasi hisobga olib tuzilgan,
talabalarni  izlanishga  undaydigan  hamda  tahlilga  chuqurroq  kirishishga
chorlaydigan  o’z  savol-topshiriqlar  tizimiga  ega  bo’lishi  kerak.  Bu  tizim
o’qituvchining  o’zi  tomonidan  ishlab  chiqilishi  ham  mumkin,  ilg‘or
hamkasblarning  zahirasidan  olinishi  ham  mumkin.  Badiiy  asarni  bitgan
yozuvchining vakolatini olib ish ko’rayotgan o’qituvchi ijodkor bilan o’quvchini
uchrashtiradigan,  muloqotga  kirishtiradigan  insondir.  Didaktik  tahlilning  bir
qoidasi borki, unga amal qilmaslik adabiy ta'limni boshi berk ko’chaga kiritadi. Bu
oltin qoida shundan iboratki, qanday janrda yozilganligi, qancha hajmda ekanligi
va qanday o’rganilayotganligidan qat'i nazar, o’qituvchi badiiy asar mazmunini
so’zlab berishi mumkin emas. Afsuski, adabiy ta'lim amaliyotida o’quv tahlilini
badiiy  asar  mazmunini  so’zlab  berish  tarzida  tushunish  juda  keng  yoyilgan.
Holbuki,  o’rganilayotgan  asar  mazmunini  qayta  hikoyalashning  adabiy  ta'lim
maqsadiga mutlaqo aloqasi  yo’q. Chunki  chinakam badiiy asar  uchun undagi
voqealarning  o’zi emas, balki o’sha voqealar ro‘y berishi mobaynida qahramonlar
ruhiyatidagi po’rtanalar manzarasining aks ettirilgani muhimdir. Buning ustiga,
ko‘pchilik asl badiiyat namunalarida biz ko‘nikkan ma'nodagi qayta hikoyalash
mumkin bo’lgan mazmunning o’zi yo’q. Qayta hikoyalash mumkin bo’lgan joyda
san'at bo’lmaydi. San'atning san'atligi, ilohiyligi, ijodligi, takrorlanmasligi ham,
aynan, uni aytib berish mumkin emasligidadir. Kim bo‘lsa ham, boshqa birov
tomonidan aytib berishga urinish badiiy asarni yo’qqa chiqarish demakdir. Navoiy
tasvirlagan manzarani yoki Qodiriyning nozik ifodalarini ulardan boshqa biror
kishi adiblar erishgan badiiy effektga erishtiradigan tarzda aytib bera olmaydi.
Adabiyot darslarida o’qituvchilarning asosiy vaqti asardagi voqealarni talabalarga
aytib berish bilan, o’quvchilarning barcha vaqti esa, muallimlaridan eshitganlarini
qayta hikoyalash bilan o’tayotganligi uchun ham bizda kitob o’qish madaniyati
pasayib bormoqda. Chunki maktab adabiy ta'limida o’quvchilar badiiy asarni emas,
undagi voqealarni "uqishga o’rgatilgan".
Adabiy asarlarni didaktik tahlil qilishda tayanilishi zarur bo’lgan bir qator
tamoyillar  mavjudki,  ularga  amal  qilmay  turib,  adabiyot  o’qitishda  samaraga
erishish mumkin emas. Ta'kidlash kerakki, o’quv tahlilida ham xuddi filologik
tahlilda  amal  qiladigan  tamoyillar   o’z  kuchida   qoladi.  Lekin  o’quv  tahlili
pedagogik faoliyat bo’lganligi uchun ham bir necha o’ziga xos tamoyillarga ham
Logotip
talabalarni izlanishga undaydigan hamda tahlilga chuqurroq kirishishga chorlaydigan o’z savol-topshiriqlar tizimiga ega bo’lishi kerak. Bu tizim o’qituvchining o’zi tomonidan ishlab chiqilishi ham mumkin, ilg‘or hamkasblarning zahirasidan olinishi ham mumkin. Badiiy asarni bitgan yozuvchining vakolatini olib ish ko’rayotgan o’qituvchi ijodkor bilan o’quvchini uchrashtiradigan, muloqotga kirishtiradigan insondir. Didaktik tahlilning bir qoidasi borki, unga amal qilmaslik adabiy ta'limni boshi berk ko’chaga kiritadi. Bu oltin qoida shundan iboratki, qanday janrda yozilganligi, qancha hajmda ekanligi va qanday o’rganilayotganligidan qat'i nazar, o’qituvchi badiiy asar mazmunini so’zlab berishi mumkin emas. Afsuski, adabiy ta'lim amaliyotida o’quv tahlilini badiiy asar mazmunini so’zlab berish tarzida tushunish juda keng yoyilgan. Holbuki, o’rganilayotgan asar mazmunini qayta hikoyalashning adabiy ta'lim maqsadiga mutlaqo aloqasi yo’q. Chunki chinakam badiiy asar uchun undagi voqealarning o’zi emas, balki o’sha voqealar ro‘y berishi mobaynida qahramonlar ruhiyatidagi po’rtanalar manzarasining aks ettirilgani muhimdir. Buning ustiga, ko‘pchilik asl badiiyat namunalarida biz ko‘nikkan ma'nodagi qayta hikoyalash mumkin bo’lgan mazmunning o’zi yo’q. Qayta hikoyalash mumkin bo’lgan joyda san'at bo’lmaydi. San'atning san'atligi, ilohiyligi, ijodligi, takrorlanmasligi ham, aynan, uni aytib berish mumkin emasligidadir. Kim bo‘lsa ham, boshqa birov tomonidan aytib berishga urinish badiiy asarni yo’qqa chiqarish demakdir. Navoiy tasvirlagan manzarani yoki Qodiriyning nozik ifodalarini ulardan boshqa biror kishi adiblar erishgan badiiy effektga erishtiradigan tarzda aytib bera olmaydi. Adabiyot darslarida o’qituvchilarning asosiy vaqti asardagi voqealarni talabalarga aytib berish bilan, o’quvchilarning barcha vaqti esa, muallimlaridan eshitganlarini qayta hikoyalash bilan o’tayotganligi uchun ham bizda kitob o’qish madaniyati pasayib bormoqda. Chunki maktab adabiy ta'limida o’quvchilar badiiy asarni emas, undagi voqealarni "uqishga o’rgatilgan". Adabiy asarlarni didaktik tahlil qilishda tayanilishi zarur bo’lgan bir qator tamoyillar mavjudki, ularga amal qilmay turib, adabiyot o’qitishda samaraga erishish mumkin emas. Ta'kidlash kerakki, o’quv tahlilida ham xuddi filologik tahlilda amal qiladigan tamoyillar o’z kuchida qoladi. Lekin o’quv tahlili pedagogik faoliyat bo’lganligi uchun ham bir necha o’ziga xos tamoyillarga ham