O‘QUV-DIDAKTIK TAHLIL
REJA:
1. O’quv tahlili, uning maqsad va vazifalari.
2. Didaktik tahlilga xos asosiy xususiyatlar va tamoyillar.
3. O’quv tahlilda matn, yozuvchi va o’qituvchi munosabatlari.
4. O’quvchi va o’qituvchining didaktik tahlilda ishtirok etishi.
5. O‘quv tahlilida savol va topshiriqlarning ahamiyati.
Tayanch tushunchalar:
O’quv tahlil , Tahlilning yo’naltirilganligi , Didaktik tahlil qatnashchilari ,
Tahlil qatnashchilarining o’zaro munosabatlari, O’quv tahlili-kashfiyot, Didaktik
tahlilning vaqt, joy va qatnashchilarning tayyorgarlik darajasiga ko’ra
cheklanishlari.
Zaruriy adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2.Karimov B. Ruhiyat alifbosi. – T.: G‘.G‘ulom nimidagi nashryot matbaa-ijodiy
uyi , 2018.
3. M. Abdiev, H. Berdiev. Tahliliy o’qish. – Samarqand: 2009 yil
4. M. Qo’shjonov. Ma’no va mezon. – Toshkent: 1974 yil
5. V. Belinskiy. Adabiy orzular. – Toshkent: 1977 yil
6. U. Normatov. Talant tarbiyasi. – Toshkent: 1980 yil
7. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent: 2006 yil
Didaktik tahlilni uyushtirishning nazariy asoslarini belgilashdan oldin o’quv
tahlilning ilmiy tahlildan farqini aniqlab olish zarur bo’ladi. Aslida, didaktik tahlil
ham badiiy matnning sirini kashf etishga, muallifning niyatini anglashga, asar
jozibasini ta'minlaydigan jihatlarni aniqlashga qaratilgan faoliyatdir. O’quv tahlili
bir qator qirralari bilan filologik tahlildan muayyan darajada farq qilsa-da, unga zid
narsa emas. Har qanday didaktik tahlil ilmiy tahlil darajasiga ko’tarilishga intiladi
va unga yetganda o’quv tahlilidan ko’zda tutilgan maqsadga to’liq erishilgan
bo’ladi. Ayni vaqtda, badiiy asarni didaktik tahlil qilish filologik tahlil etishdan
jiddiy farq ham qiladi. O’quv tahlili ilmiy tahlil singari faqat ilmiy-estetik faoliyat
bo’lib qolmay, balki pedagogik-psixologik jarayon hamdir. Chunki pedagogik
maqsadga yo’naltirilganlik didaktik tahlilning asosiy belgisidir. Agar filologik
tahlil, asosan, faqat olimning aqliy faoliyati natijasi bo’lsa, o’quv tahlili
o’qituvchining talabalar bilan bevosita muloqoti mobaynida amalga oshiriladigan
tadbirdir. Didaktik tahlilning ishtirokchilari ko’proq bo’lishadi va barcha aqliy-
estetik operatsiyalar qatnashchilarning imkoniyatlari va saviyalariga
moslashtirilgan holda bajariladi. O’quv tahlilidan maqsad badiiy asarni to’gri
qabul etish orqali o’quvchilarda shaxslik sifatlarini shakllantirishdan iboratdir.
Didaktik tahlilning vazifalari badiiy asarning o’ziga xosligi, jozibasi va ta'sir qilish
sabablarini aniqlash orqali talabalarda ta'sirchan qalb, xassos tuyg‘ular, sog‘lom
estetik did, ravon va ifodali nutq shakllantirishdan iboratdir. Shunga ko’ra o’quv
tahliliga badiiy asar matnining hayotiy va badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini
kashf etish orqali tarbiyalanuvchilarda komil insonga xos ma'naviy belgilarni
shakllantirishga qaratilgan ilmiy pedagogik faoliyat tarzida ta'rif berish mumkin.
O’quv tahlili ko’proq shaxslik xususiyatiga tayanadi, chunki u jonli shaxslar
ishtirokida amalga oshiriladi va tahlil qatnashchilarida muayyan fazilatlarini
dunyoga keltirishga yo’naltiriladi. Buning uchun didaktik tahlilda o’quvchilarning
hissiyotlar olamiga ta'sir ko’rsatish kerak bo’ladi. O’quvchilar hissiyotlariga daxl
qilmagan har qanday narsaga loqayd bo’lishadi. Talabalarning hissiyotiga ta'sir
qilingandagina bolalar asar ichiga "kirishadi", asar qahramonlari bilan birga
"yashay" boshlashadi. Hissiyotga tayanib qilingan tahlil tufayli o’quvchilar badiiy
matnga ruhoniy ko’z bilan qaraydigan bo’lishadi. Ular oddiy yozuv belgilari
zamiriga ulkan insoniy taqdirlar, ta'sirchan tuyg‘ular, hadsiz fojia va quvonchlar
yashiringanligini his etishadi, ularni kashf etishadi. Kashf etish esa, rivojlanishning
yangi bosqichlari sari undaydi. Didaktik tahlil ilmiy tahlildan farq qilib, mantiqiy
sillogizmlarning o’zigagina tayana olmaydi. Negaki, o’quv tahlilida hamisha
konkret yoshdagi, muayyan sinfdagi o’ziga yarasha hayotiy tajriba va bilimga ega
bo’lgan o’quvchilar bilan muayyan vaqt mobaynida ish ko’riladi. Ilmiy tahlilda esa
tahlilchi bu xildagi cheklashni hisobga olmaydi. Buning ustiga, o’quv tahlili vaqt
jihatidan ham cheklangan bo’ladi va tahlil doimo bir dars mobaynida amalga
oshirilishi lozim estetik-mantiqiy operatsiyalardan iborat bo’ladi. Shu ma'noda,
o’quv tahlili pedagogik jarayonning uzviy bir bo’lagi hisoblanadi. Badiiy asarning
cheklanmagan, adog‘i yo’q go‘zalligi bilan ish ko’rayotgan adabiyotchi
o’quvchilardagi aqliy va hissiy imkoniyatlar cheklanganligi, muayyan asarni
o’rganishga ajratligan vaqtning chegaralanganligi bilan hamisha hisoblashishga
majbur bo’ladi. Badiiy asarni didaktik tahlil etish jarayonida o’qituvchi va
o’quvchi faoliyati uch yo‘nalishda uyushtirilishi mumkin. Bu hol o’quv tahlilining
uch turini keltirib chiqaradi. Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy
matnga suyanadi va uning ichki tartibiga daxl qilmagan, uni o’zgartirmagan holda
asar zimnidagi ma'noni, jozibani o’quvchilarga ko’rsata boradi. Bu yo‘nalish
tekstual tahlil deyiladi va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi. Ikkinchi
yo‘nalishda o’qituvchining e'tibori asardagi personajlarga qaratiladi va badiiy
ma'no obrazlar ruhiyatini anglab borish jarayonida tabiiy ravishda kelib chiqadi.
Yozuvchining san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik jonli va
ta'sirchan ishlanganligini idrok qilish asnosida ochib boriladi. Bu yo‘nalish timsolli
tahlil deyiladi va unda o’quvchilarning ham faol ishtirok etishlariga imkoniyat
bo’ladi. Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi
ko’zda tutiladi. O’qituvchi talabalari oldiga muammo qo’yadi va ularni bu
muammoni yechishga yo’llaydi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat oldin
o’zlashtirgan bilimlaridan foydalanibgina qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy
tushunchalarni o’zlashtirib ham oladilar. Negaki, ular o’zaro fikr almashadilar,
bahslashadilar. Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning ma'naviy olamida ham,
aqliy dunyosida ham muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi. O’quv tahlilining bu
yo’nalishi muammoli tahlil deyiladi. Tahlilning yo’nalishlari bir-birini inkor
qilmaydi. Adabiy ta'lim amaliyotida tahlilning uch yo’nalishi deyarli hamisha
aralash, qorishiq holda keladi. Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga
oshirib bo’lmaydi. Muammoli tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish
mumkin emas. Har qanday muammo matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil
fikr ham matnning sehr-u jozibasini ochishga xizmat qilishi joiz. Tekstual tahlilda
matnning maromini buzmaslik, muallif yurgan yo’lga, u o’rnatgan badiiy tartibga
rioya qilish ustuvor bo’ladi, lekin tahlilning qolgan ikki turida ham badiiy matn
asosiy o’rin tutadi. Shu ma'noda, har qanday tahlil mohiyat e'tibori bilan tekstual
tahlildir. Chunki badiiy asar yuzasidan amalga oshiriladigan har qanday faoliyat
faqat matnga tayanishi, matndan kelib chiqishi, matnning jozibasini ochishga
xizmat qilishi lozim. Shuning uchun ham har qanday yo’nalishdagi o’quv tahlilini
amalga oshirishdan oldin, albatta, o’quvchilar badiiy matn bilan yaxshi tanish
bo’lishlari shart. Tekstual tahlil, ayniqsa, kichikroq hajmli nasriy asarlarni didaktik
tahlil etishda juda qo’l keladi. Katta hajmli epik asarlarni o’rgatishda timsolli
tahlil usulidan foydalanish yaxshi samara beradi. Timsollarning o’quvchilar
tomonidan jonli odamlar, o’z taqdiriga xos insoniy tabiatga ega tirik kishilar tarzida
qabul etishga erishish kerak.Shundagina, bu timsollar tuygan tuyg‘ular
o’quvchilarga ham yuqadi, ta'sirlantiradi, binobarin, tarbiyalaydi. O’quvchilarning
badiiy timsollarni darhol ijobiy va salbiy guruhlarga ajratishlariga yo’l qo’ymaslik,
har bir badiiy timsolning qarama-qarshi tabiatli kishi nuqtai nazaridan qanday
baholanishi mumkinligiga e'tibor qaratilishi lozim. Hayotdagi odamlarni jo’ngina
yaxshi va yomonga ajratish noto’gri bo’lganidek, badiiy timsollarni ham ijobiy va
salbiyga ajratib tashlash to’gri emasligi o’quvchilar ongiga singdirilishi zarur.
Hayotdagi har bir alohida odam yechimi topilishi mumkin bo’lmagan muammodir.
Badiiy adabiyot ana shu adoqsiz muammoning qirralirini butun murakkabligi,
jilvalari, soyalari va tovlanishlari bilan tasvir etish orqali o’quvchini o’zgani his
etishga, o’ziga bevosita daxli bo’lmagan begona kimsaning dardini anglashga
odatlantiradi. O’z tabiati yo’nalishi va adabiy ta'lim qo’ygan vazifaning
xarakteriga qarab, timsoliy tahlil natijasida har bir o’quvchi ruhiyatida muayyan
sifatlar hosil bo’ladi. Badiiy asar muammoli tahlil etilganda, o’quvchilar badiiy va
hayotiy muammoni o’z tushuncha va tajribalaridan kelib chiqib hal etishga
o’rganishadi. Muammoli tahlil puxta bo’lishi uchun o’quvchilar badiiy matn bilan
yaxshi tanishibgina qolmay, uni to’liq hazm qilgan bo’lishlari ham kerak. Chunki
o’zlashtirilgan fikr fikr uyg‘otadi, singdirilgan hissiyot tuyg‘u qo’zgatadi.
Muammoli usul bilan tahlil etishda o’quvchilarni shunchaki bahsga tortish kerak
emas, balki ularning butun kuchi badiiy matnning magzini ochishga yo’naltirilgan
bo’lishi lozim. Muammoli tahlil kutilgan samarani berish uchun matnga
o’quvchilar hayotiy tajribalari va egallagan bilimlari darajasidan kelib chiqib erkin
yondasha olishlari zarur. Misol uchun, Sofoklning "Shoh Edip" asari muammoli
yo’l bilan tahlil etiladigan bo’lsa, oqituvchi : "Edip gunohkormi?" tarzida savol
qo’yishi va o’quvchilardan o’z fikrlarini faqat badiiy matnga tayangan holdagina
asoslashlarini talab etishi mumkin. Gunoh, gunohkorlik, ayb va aybdorlik, qismat,
inson ma'naviyati singari tushunchalar atrofida fikr yuritish jarayonida o’quvchilar
Edip shaxsining ulkan fojiasini yaqindan, bevosita his etadilar.
Didaktik tahlilga tayyorgarlik va amalga oshirish har bir adabiyot
o’qituvchisi uchun doim ham ikki bosqichli jarayon hisoblanadi. Birinchi bosqich
o’qituvchining darsga tayorlanish jarayoni bo’lib, bunda o‘rganiladigan asar
o’zicha tahlil etiladiki, buni muallimning individual tahlili deyish mumkin.
Ikkinchi bosqichda esa, o’qituvchi va o’quvchilar hamkorligida muayyan asar
tahlil qilinadiki, uni o’quvchilar yordamida tahlillash deyish mumkin. Aslida, bu
ikki bosqich bir jarayonning turli sharoitlardagi ko’rinishlari va shu bois bir-biriga
aslo zid emas. Lekin ayni vaqtda, bu ikki faoliyat turini farqlamaslikni ham to’gri
deb bo’lmaydi. Negaki, o’qituvchi badiiy asar bilan yolg‘iz uchrashganda, uni
xayolan didaktik tahlil qilganda, ertangi pedagogik vaziyatni, o’quvchilar
hissiyotining namoyon bo’lish tarzini, o’zining kayfiyatini oldindan to’liq bilishi
mumkin emas. Binobarin, jamoaviy tahlil jarayonida individual tahlilning ayrim
qirralariga muayyan tahrirlar kiritilishi, ayrim jihatlarga ko’proq e'tibor qaratilishi,
o’quvchilarda ijobiy tuygular uyg‘otadigan o’rinlarga urg‘u berilishi, ekspromlar
qilinishi tabiiydir.Chunki adabiyot darsi- ijod. Ijodda esa hamma narsani oldindan
to’liq rejalashtirib bo’lmaydi. To’liq rejaga tushgan faoliyat ijod bo’la olmaydi.
Shu bois adabiyot o’qituvchisi topqir, hozirjavob, har qanday vaziyatdan chiqib
keta oladigan, ayni vaqtda, badiiy asarning estetik ma'nosini nazardan
qochirmaydigan shaxs bo’lishi lozim. Adabiy ta'limidagi eng jiddiy qusurlardan
biri shundaki, o’qituvchilar o’rganiladigan badiiy asarni oldin individual tahlil
etishga yetarli e'tibor bermaydilar. Natijada, o’qituvchi frontal (ommaviy) tahlil
jarayonida muhim badiiy unsurni nomuhimdan ajratishga o’lgurolmay qoladi.
O’quvchilarda esa bunday ko’nikma hali shakllanmaganligi uchun asar zamiridagi
badiiy estetik ma'no payqalmay qolib ketishi mumkin. Bunday bo’lmasligi uchun
o’qituvchi individual tahlildan erinmasligi, tahlil jarayonida talabalarning
hissiyotlarini uyg‘otadigan, ularda ezgu ma'naviy sifatlar paydo qilishi mumkin
bo’lgan holatlarni hosil qilish yo’llarini oldindan rejalashtirishi kerak.
Didaktik tahlil o’quvchilarning ishtirok etishlariga ko’ra: individual, guruhiy
hamda ommaviy singari turlarga ajratiladi. Individual tahlilda badiiy matn bilan
tanishib chiqilgach, o’qituvchi har bir o’quvchiga alohida topshiriq beradi va talaba
darslikdan foydalangan holda o’sha topshiriqni bajarish uchun alohida tahlil bilan
shug‘ullanadi. Masalan, Cho’lponning "Go’zal" she'ri o’rganilayotganda,
o’qituvchi bolalardan biriga she'rda istioradan qanday foydalanganligini,
boshqasiga, o’xshatish qanday tasarruf etilganligini, uchinchisiga esa,
mubolag‘aning qay tarzda o’rinli ishlatilganligini aniqlash va shu asosda matnni
tahlil etishni topshirishi mumkin. Har bir bolaga tahlil uchun muayyan vaqt beriladi
va tayyor bo’lgach, o’quvchi javobi tinglanadi. Guruhlarga ajratib tahlilga jalb
etilgan o’quvchilarda musobaqa tuyg‘usi ustuvor o’rin tutadi. O’quvchilar
qandaydir belgilarga ko’ra bir necha guruhga ajratiladi. So’ng guruhlarning har
biriga asar tahliliga doir alohida topshiriq beriladi. Guruhlarga ajratishda o’tirgan
O’rni, nasabnomlarning yonma-yon kelishi, jinsi va h.k. belgilar asos bo’lishi
mumkin. Eng muhimi, guruhlarda ishchanlik ruhi hukmron bo’lishiga erishish va
har guruhda boshqalarni o’z ortidan ergashtira oladigan o’quvchilarning bo’lishini
ta'minlash kerak bo’ladi. Xayolot olami keng,tafakkuri uchqur bo’lgan o’quvchilar
badiiy matndan, ko’pincha, o’qituvchi ham payqamay qolgan jihatlarni topishadi.
Bir necha kishilik guruh o’quvchilarni birlashtiradi, fikrlar olishuviga o’rgatadi,
birisining hissiyoti o’zgasida tuyg‘u uyg‘otadi. Shu zaylda badiiy matn yaxshiroq
idrok etiladi. Bu xildagi tahlilda o’quvchilar boshqa guruhdagilarga savol berishlari
mumkin. Guruh a'zolarining hammasiga bir xil baho qo’yish esa jiddiy tarbiyaviy
ahamiyat kasb etadi. Chunki javobni kim qilgan bo’lsa-da, aslida u jamoa
mehnatining mahsuli. Shu sabab, guruhdagilarning hammasiga bir xil baho qo’yish
maqsadga muvofiq. Abdulla Qodiriyning "Mehrobdan chayon" romani
o’rganilayotganda o’quvchilarini to’rt guruhga ajratish va matn bilan tanishib
chiqilgach, uchinchi soatda bu guruhlardan biriga Anvar va Xudoyorxon
obrazlarini o’rganish hamda matnga tayanilgan holda ularga xos xususiyatlar
haqida to’xtalish, ikkinchisiga Ra'no tabiatidagi jasurlik va hissiyotga
beriluvchanlik sifatlarining sabablarini asoslash, boshqasiga esa, Qobilboy va
uning do’stlariga xos sifatlar, Sultonalining insoniy fazilatlari matnda qanday
ko’rsatilganligini aniqlash, to’rtinchi guruhdagi bolalarga esa, Anvar bilan mulla
Abduraxmon to’qnashuvi manzarasida personajlar holati ularning tilida qanchalik
aks etganligini aniqlash topshiriladi. Topshiriqlar badiiy matn puxta o’rganilgandan
keyin berilgani uchun ham uni bajarish bolalardan ko’p vaqt talab qilmaydi.
Darslik-majmuadagi parcha bilan yana bir tanishish mobaynida har bir guruh a'zosi
o’zlariga berilgan topshiriqqa daxldor jihatlarni kashf etishadi. Bu xildagi tahlil
turini biror adib ijodi o’rganib bo’lingach, yakunlovchi mashg‘ulot tarzida
uyushtirish yaxshi samara beradi. Adabiyot o’qitish tajribasida ko’proq
qo’llaniladigan tahlil turi ommaviy (frontal) tahlildir. Bunda ko’proq o’qituvchi
ishlaydi. O’quvchilar tahlil jarayonida o’qituvchi fikrlari tizginini yo’qotib
qo’ymaslik va chalg‘ib qolmaslik uchun e'tibor bilan tinglaydilar. Shuni aytish
kerakki, adabiyot darslarida o’quvchilarning jimgina o’tirib, miriqib dars tinglashi
o’qituvchi muvaffaqiyatidan dalolat emas. O’qituvchi o’quvchi ruhiy muvozanatini
buzishi, uni o’ylashga,tuyg‘ular girdobiga tushishga majbur etishi kerak. Qanchalik
jarangdor, yoqimli, ravon va savodli bo’lmasin, o’qituvchi monologi adabiyot darsi
oldiga qo’yilgan vazifalarni bajarishga yetarli bo’la olmaydi. O’qituvchi hamma
va har bir bola bilan aloqa o’rnata bilganda, ularning fikri va yuragiga chug‘
tashlay olgandagina, bolalar ma'naviyatiga ta'sir ko’rsatadi. Buning uchun
pedagogik dialog zarur. Adabiy ta'limda dialog monologdan qadrliroqdir. Shuning
uchun ham o’zi ko’p ishlagan o’qituvchi emas, balki o’quvchilarini ko’proq
ishlatishga erishgan o’qituvchi mohir pedagog hisoblanadi. Monolog darsning umri
qisqa bo’ladi, uning ta'siri qo’ngiroq chalinishi bilan tugaydi va o’quvchilarning
qalbida ham, tafakkurida ham chuqur iz qoldirmaydi. Yaxshi uyushtirilgan o’quv
tahlili ana shu holatga barham beradi. Monologni kamida dialogga, imkoni bo’lsa,
polilogga aylantiradi. Dars ko’pchilik faol ishtirok etadigan, ma'naviy qadriyatlar,
mantiqiy sillogizmlar to’qnash keladigan jarayonga aylanadi. To’g‘ri uyushtirilgan
frontal tahlil o’quvchilarni badiiy matn qatiga kirishga undaydi. Yaxshi o’quv
tahlili asar muallifining vaqtlar osha va odam bilan qilgan suhbatidir. Ommaviy
tahlil samarali bo’lishi uchun adabiyot o’qituvchisi darslik hamda undagi savol va
topshiriqlardan yaxshi foydalana olishi kerak. Bundan tashqari, har bir o’qituvchi
o’quvchilarning tayyorgarlik va ruhiy-aqliy darajasi hisobga olib tuzilgan,
talabalarni izlanishga undaydigan hamda tahlilga chuqurroq kirishishga
chorlaydigan o’z savol-topshiriqlar tizimiga ega bo’lishi kerak. Bu tizim
o’qituvchining o’zi tomonidan ishlab chiqilishi ham mumkin, ilg‘or
hamkasblarning zahirasidan olinishi ham mumkin. Badiiy asarni bitgan
yozuvchining vakolatini olib ish ko’rayotgan o’qituvchi ijodkor bilan o’quvchini
uchrashtiradigan, muloqotga kirishtiradigan insondir. Didaktik tahlilning bir
qoidasi borki, unga amal qilmaslik adabiy ta'limni boshi berk ko’chaga kiritadi. Bu
oltin qoida shundan iboratki, qanday janrda yozilganligi, qancha hajmda ekanligi
va qanday o’rganilayotganligidan qat'i nazar, o’qituvchi badiiy asar mazmunini
so’zlab berishi mumkin emas. Afsuski, adabiy ta'lim amaliyotida o’quv tahlilini
badiiy asar mazmunini so’zlab berish tarzida tushunish juda keng yoyilgan.
Holbuki, o’rganilayotgan asar mazmunini qayta hikoyalashning adabiy ta'lim
maqsadiga mutlaqo aloqasi yo’q. Chunki chinakam badiiy asar uchun undagi
voqealarning o’zi emas, balki o’sha voqealar ro‘y berishi mobaynida qahramonlar
ruhiyatidagi po’rtanalar manzarasining aks ettirilgani muhimdir. Buning ustiga,
ko‘pchilik asl badiiyat namunalarida biz ko‘nikkan ma'nodagi qayta hikoyalash
mumkin bo’lgan mazmunning o’zi yo’q. Qayta hikoyalash mumkin bo’lgan joyda
san'at bo’lmaydi. San'atning san'atligi, ilohiyligi, ijodligi, takrorlanmasligi ham,
aynan, uni aytib berish mumkin emasligidadir. Kim bo‘lsa ham, boshqa birov
tomonidan aytib berishga urinish badiiy asarni yo’qqa chiqarish demakdir. Navoiy
tasvirlagan manzarani yoki Qodiriyning nozik ifodalarini ulardan boshqa biror
kishi adiblar erishgan badiiy effektga erishtiradigan tarzda aytib bera olmaydi.
Adabiyot darslarida o’qituvchilarning asosiy vaqti asardagi voqealarni talabalarga
aytib berish bilan, o’quvchilarning barcha vaqti esa, muallimlaridan eshitganlarini
qayta hikoyalash bilan o’tayotganligi uchun ham bizda kitob o’qish madaniyati
pasayib bormoqda. Chunki maktab adabiy ta'limida o’quvchilar badiiy asarni emas,
undagi voqealarni "uqishga o’rgatilgan".
Adabiy asarlarni didaktik tahlil qilishda tayanilishi zarur bo’lgan bir qator
tamoyillar mavjudki, ularga amal qilmay turib, adabiyot o’qitishda samaraga
erishish mumkin emas. Ta'kidlash kerakki, o’quv tahlilida ham xuddi filologik
tahlilda amal qiladigan tamoyillar o’z kuchida qoladi. Lekin o’quv tahlili
pedagogik faoliyat bo’lganligi uchun ham bir necha o’ziga xos tamoyillarga ham