O‘QUV TARBIYA JARAYONINI USLUBIY JIHATDAN BOSHQARISH
Yuklangan vaqt
2024-08-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
53,4 KB
O‘QUV TARBIYA JARAYONINI USLUBIY JIHATDAN BOSHQARISH
Reja:
1.Oliy o‘quv yurtida ta’lim-tarbiya jarayonini boshqarishning metodik va
huquqiy asoslari.
2.Menejment axborot tizimlarini tashkil etish xususiyatlari va ularni rivojlantirish.
3.Mustaqil ishlashni tashkil etish hamda unga rahbarlik qilish metodikasi.
4.Oliy ta’lim tizimida menejerlarni o‘qitib-o‘rgatishni tashkil etish.
Tayanch iboralar va tushunchalar: ta’lim sifati, mutaxassisliklar
klassifikatori, motivatsiya, rag‘batlantirish, o‘quv tarbiyaviy jarayon,
mustaqil ta’lim, ta’limda nazorat, monitoring
Darsning maqsadi: oliy o‘quv yurtining boshqaruvida uslubiy va huquqiy
tomonlarini asoslab berish, respublikada yangi mutaxassisliklarni ochish
mexanizmini ko‘rsatib berish, asosiy o‘quv tarbiyaviy komponentlarini ochib
berish, bilimlarni o‘zlashtirish jarayonida motivatsiyaning va mustaqil
ta’limning o‘rni va ahamiyatini tushuntirib berish, oliy ta’lim tizimida
zamonaviy nazorat shakllarini tahlil qilish.
1.Oliy o‘quv yurtida ta’lim-tarbiya jarayonini boshqarishning metodik
va huquqiy asoslari.
Hozirgi davrda ta’limning sifati oliy o‘quv yurtining raqobatbardoshlik
darajasini belgilovchi muhim omillardan biri hisoblanadi. Oliy o‘quv yurti
professor-o‘qituvchilar tarkibi o‘quv ishining samaradorligi o‘qituvchilarning
metodik mahorati darajasiga bevosita bog‘liq, shu bois metodik ishi – o‘quv
jarayonining muhim qismi.
Oliy o‘quv yurtida metodik ish O‘quv va Uslubiy kengashlarning ish rejalariga
muvofiq tashkil etiladi va amalga oshiriladi hamda bir yilga rejalashtiriladi.
O‘quv-metodik ish professor-o‘qituvchilar tarkibining metodik tayyorgarlik
sifatini oshirishni, metodik qo‘llanmalar va boshqa metodik materiallarni
tayyorlashni nazarda tutadi. Oliy o‘quv yurti Uslubiy kengashining majlislarida
o‘quv fanlari tuzilishi va mazmunini, fanlarning dasturlarini, o‘quv mashg‘ulotlarini
o‘tkazish metodikasini takomillashtirish masalalari, o‘qituvchilarning metodik
Олий ўқув юртида методик ишнинг асосий
мақсадлари:
талабаларга таълим ва тарбия бериш методикаларини
мунтазам равишда такомиллаштириш
ўқитувчиларнинг педагогик маҳоратини ошириш
ўқув жараёнини ташкиллаштиришнинг янги самарали
методларини ишлаб чиқиш
талабаларга таълим ва тарбия бериш илғор тажрибасини
умумлаштириш ва амалга жорий этиш
mahoratini oshirish, tajriba almashish masalalari, talabalarga ta’lim va tarbiya berish
sifatini yaxshilash yo‘llari va hokazolar muhokama qilinadi.
Oliy o‘quv yurti metodik ish bo‘limining asosiy vazifalari talabalar, aspirantlar,
stajyorlar va o‘qituvchilarni zarur o‘quv-metodik materiallari bilan ta’minlash,
tematik ko‘rgazmalar tashkil etish, tashqi tashkilotlar, ta’limni boshqarish organlari
bilan o‘zaro munosabatlarga kirishishdan iborat.
Методик ишнинг асосий шакллари ва турлари
қуйидагилардир:
ўқув-методик
йиғилишлар, илмий-
методик
конференциялар ва
семинарлар
олий ўқув юрти
Услубий кенгашининг
йиғилишлари,
кафедралар методик
бўлимларининг
мажлислари
педагогик
экспериментлар
ўтказиш ва уларнинг
натижаларини таълим-
тарбия жараёнига
татбиқ этиш
Amaliyot metodikaning rivojlanish yo‘nalishlari, shakllari va usullari bo‘lg‘usi
mutaxassislarni tayyorlash sifatini ko‘p jihatdan belgilashini ko‘rsatadi.
2.Menejment axborot tizimlarini tashkil etish xususiyatlari va ularni
rivojlantirish.
Zamonaviy ta’lim tizimining xususiyatlaridan biri bilimlarni saralash,
jamg‘arish, tizimlashtirish va uzatish jarayonida yangi axborot texnologiyalaridan
foydalanish hisoblanadi.
Axborotlashtirish ta’lim tizimiga ikki tomonlama ta’sir ko‘rsatishni nazarda tutadi.
Bir tomondan, bu ta’lim xizmatlarini ko‘rsatishga nisbatan butunlay yangicha
yondashuvlar. Ular: mashg‘ulotlarni o‘tkazish uchun yangi texnologik muhitni
ishlab chiqish; o‘quv jarayonida professional dasturiy ta’minotni qo‘llash; yangi
ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqishni o‘z ichiga oladi. O‘z-o‘zidan ravshanki,
bunday tub o‘zgarishlar ta’lim xizmatlarini ko‘rsatish xarajatlarini o‘zgartirishni va
o‘qituvchilar mehnatiga haq to‘lash yangi iqtisodiy mexanizmini shakllantirishni
talab qiladi. Boshqa tomondan, bu ta’limda yangi axborot texnologiyalarini qabul
qilishga tayyorlik, chunki ular inson ular bilan ishlashga qay darajada tayyor bo‘lsa,
shu darajada samaralidir.
Ta’lim sohasiga axborot texnologiyalarini joriy etish asosan quyidagi yangi
imkoniyatlarni beradi: zaruriy o‘quv va ilmiy axborotni izlash vaqtining qisqarishi
ўқув-методик
материалларни ишлаб
чиқиш ва янгилаш,
ўқув жараёнининг
моддий-техника
таъминоти
методик
машғулотлар
ўқув машғулотлари
устидан назорат олиб
бориш
va ulardan foydalanish imkoniyati; yangi o‘quv va uslubiy adabiyotlarni ishlab
chiqishga o‘qituvchilar vaqtining qisqarishi hisobiga yangilash jarayonining
jadallashuvi; ta’lim oluvchilarda individual mustaqil ishlash uchun qo‘shimcha vaqt
paydo bo‘lishi.
Ta’limda axborot texnologiyalarini qo‘llash ta’lim tizimini o‘zgartirish va
ta’lim jarayonining sifatini oshirish vazifalarini hal qilish imkoniyatini beradi.
Ta’lim jarayoniga telekommunikatsiya vositalarini joriy etish mazkur
jarayonga
chet
el
universitetlarining
o‘qituvchilarini
jalb
qilish,
videokonferensiyalar o‘tkazish, xalqaro ta’lim loyihalarini qo‘llab-quvvatlashni
ta’minlash imkoniyatini beradi.
Bugungi kunda Internet axborotni saqlash va qidirish, yer yuzining narigi
burchagidagi hamkasblar bilan xat yozishish, virtual forum va konferensiyalarda
ishtirok etish imkonini beruvchi qudratli tizimgina emas, balki alohida dunyodir.
Ayrimlar uchun Internet yashash uslubiga aylangan. Har qanday ilmiy tadqiqot
faoliyati jahon fani va texnikasining o‘rganilayotgan sohadagi eng so‘nggi
yutuqlarini aks ettiruvchi ko‘p sonli maxsus adabiyotlarni topish va o‘rganishni talab
etadi. Internet dunyoning deyarli har qanday kutubxonasidan foydalanish
imkoniyatini ta’minlab, global “kutubxona” vazifasini bajaradi.
Internet tarmog‘ining yana bir afzalligi – muayyan mavzu bo‘yicha ilmiy
konferensiyalarning kalendar ro‘yxatlari bilan tanishish imkoniyati. Aniq elektron
adresni olgach, konferensiya dasturini aniqlash va ma’ruza tezislarini yuborish
mumkin.
Axborot texnologiyalari yangi bilimlarni yaratmoqda. Yangi bilimlar, o‘z
navbatida, yangi axborot texnologiyalari yaratilishiga sabab bo‘layotir. Yosh avlod
amalga joriy etilayotgan axborot texnologiyalarining afzalliklarini yaxshi anglaydi.
Ayni shu sababli zamonaviy talablar ta’limning odatdagi strategiyasini qayta
ko‘rishni taqozo etadi.
3.Mustaqil ishlashni tashkil etish hamda unga rahbarlik qilish metodikasi.
Hozirgi sharoitda insonning ijodiy iqtidori va mustaqil nostandart faoliyati jamiyat
rivojlanishining asosiy resursiga aylanmoqda. Ayni shu sababli oliy maktab oldida
jamiyatimizning progressiv ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini ta’minlashga qodir
mutaxassislarni tayyorlash vazifasi turibdi. Bu vazifani hal qilish uchun
talabalarning bilish faoliyatini yanada faollashtirish lozim.
Mustaqil ishlash o‘quv jarayonining muhim elementlaridan biri hisoblanadi.
Mazkur jarayon bilim, uquv va ko‘nikmalarning, ilmiy va texnikaviy vazifalarni
yechish qobiliyatining shakllanishiga imkoniyat yaratadi. Shu tufayli ham talaba
mustaqil ishlashini rejalashtirish va tashkillashtirish oliy o‘quv yurtida talabaga
ta’lim berishning muhim vazifasi hisoblanadi.
Talabaning mustaqil ishi samarali bo‘lishi uchun quyidagi shartlarni bajarish
talab etiladi:
1. auditoriya ishi va mustaqil ish hajmlarining to‘g‘ri uyg‘unligini ta’minlash;
2. talabaning auditoriyadagi va auditoriyadan tashqaridagi ishini metodik
jihatdan to‘g‘ri tashkil etish, talabalar mustaqil ishlash zarurligini to‘g‘ri
tushunishi;
3. zarur metodik materiallar bilan ta’minlash;
4. mustaqil ishlash jarayoni ustidan nazorat va talabani mazkur ishni sifatli
bajarishga rag‘batlantirish.
Mustaqil o‘qib-o‘rganish uchun asos bo‘lib kafedra mudiri tomonidan ishlab
chiqilgan va tasdiqlangan talabaning individual rejasi xizmat qiladi.
Kafedralar va professor-o‘qituvchilar tarkibining vazifasi talabalarning
mustaqil ishiga metodik rahbarlikni amalga oshirishdan iborat. Kafedralar o‘quv
fanlarining barcha bo‘limlari bo‘yicha dastur talablarini belgilaydi. Ular mazkur
fandan dars soatlari hajmini hisobga olib mustaqil ish uchun topshiriqlarni ishlab
chiqadi, majburiy va qo‘shimcha adabiyotlar ro‘yxatini tuzadi; metodik kabinetlar
ishini tashkil etadi.
Talabalarning mustaqil ishiga o‘qituvchining metodik rahbarligi quyidagilarni
o‘z ichiga oladi:
5. mustaqil ishni mazmun jihatidan yo‘lga solish;
6. gruppaviy va individual maslahatlar berish orqali izchil yordam ko‘rsatish;
7. talabalar dastur materialini o‘zlashtirishi sifatini tekshirish.
Oliy o‘quv yurti o‘rganilayotgan hodisalar va fanlarni baholash va tahlil qilish
uchun qiziqtirayotgan mavzu bo‘yicha o‘z bilimlarini mustaqil chuqurlashtirish
uchun yetarli bo‘lgan kuchli metodik yondashuvni beradi.
4.Oliy ta’lim tizimida menejerlarni o‘qitib-o‘rgatishni tashkil etish.
Hozirgi zamon fanida boshqaruv mutaxassislarini kasbiy tayyorlash
muammolariga jiddiy e’tibor beriladi. Samarali boshqaruvning ahamiyati bu sohaga
eng yangi ilmiy ma’lumotlar, shu jumladan psixologik tadqiqotlarning natijalari jalb
qilinishiga sabab bo‘layotir.
Trening menejerlar bilim, uquv va ko‘nikmalari hajminigina emas, balki
shaxsning mo‘ljallari va motivatsion munosabatlarini ham o‘zgartirish imkoniyatini
berishi treningni talabalarni tayyorlashning odatdagi usullaridan farqlash uchun
imkoniyat yaratadi va undan foydalanish ko‘lamini kengaytiradi.
Metodik vositalarning rang-barangligi treningda real vaziyatga mumkin qadar
yaqinlashish imkoniyatini beradi. Trening ishtirokchilari muhitni yaratish borasidagi
tajribaga qo‘shilish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Menejmentda treningning umumiy maqsadi menejer o‘z tashkiloti, tashkilot
ishlab chiqarayotgan mahsulot va bu sohadagi boshqaruvchi sifatidagi o‘zining
obrazini qabul qilishiga erishishdir.
Trening dasturlari orasida menejerlarda samarali munosabatlar ko‘nikmalarini
shakllantirishga qaratilgan dastur alohida o‘rin egallaydi. Mazkur dasturda
treningning munozaralar, qisqa ma’ruzalar, rolli o‘yinlar kabi texnikalari
qo‘llaniladi.
Jahonda M.Fortingning ijtimoiy-psixologik trening metodikasi nazariy va
amaliy jihatdan rivojlantirilgan. Ushbu metodika zamirida quyidagi vazifalarni
yechish orqali kasbiy mahoratni oshirish yotadi:
8. shaxs, guruh psixologiyasi sohasida bilimlarni o‘zlashtirish;
9. samarali munosabatlar uquv va ko‘nikmalarini shakllantirish;
10. o‘ziga, boshqa odamlarga, ularning o‘zaro munosabatlariga to‘g‘ri baho
berish qobiliyatini rivojlantirish;
11. shaxs munosabatlari tizimiga tuzatish kiritish va uni rivojlantirish.
Menejerlarni kasbiy tayyorlash manfaatlarida amalga oshiriladigan trening
dasturlarining navbatdagi guruhini intellektual trening dasturlari tashkil etadi.
Ularga kreativlik, qarorlar qabul qilish, strategik fikrlash treninglari kiradi.
Komandani shakllantirish treningi samarali ishlaydigan boshqaruv guruhlarini
tashkil etishni nazarda tutadi.
AQSh, G‘arbiy Yevropada keng tarqalgan sotuvlar treningining maqsadi
tashkilot ishlab chiqarilayotgan mahsulotni ilgari surish jarayonlarini boshqarishdir.
Sotuvlar treningining asosiy vazifalariga o‘zini o‘zi targ‘ib qilish, mahsulotni
tanishtirish ko‘nikmalarini shakllantirish, iste’molchining ehtiyojlarini hisobga olish
kiradi.
Shunday qilib, trening ko‘p funksiyali metod sifatida, turli daraja
menejerlarning kasbiy mahorati va shaxsiy ko‘nikmalarini oshirishning samarali
vositasi hisoblanadi.
Nazorat uchun savollar:
1.OTMda ta’lim-tarbiya jarayonini boshqarishning metodik asoslariga nima
kiradi?
2.Mustaqil ish mazmuni va ahamiyatini aytib bering.
3.Mustaqil ishlarining qaysi turlari bakalavr bosqichida bajariladi?
4.Trening nima?
5.Ta’lim tizimi muassasasida o‘quv tarbiya jarayonini boshqarishda huquqiy va
uslubiy asoslari.
6.Ta’lim tizimi yo‘nalishi va mutaxassisliklari klassifikatori.
7.OTMda yangi mutaxassisliklarni ochish va tayyorlashni tashkil etish.
8.Ta’lim jarayonini boshqarishda axborot texnologiyalaridan foydalanish
xususiyatlari.