O‘quvchi yoshlarning -ma’naviy dunyoqarashini shakllantirishda muzey pedagogikasining o‘rni
Yuklangan vaqt
2024-10-01
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
48,4 KB
Ilmiybaza.uz
O‘quvchi yoshlarning -ma’naviy dunyoqarashini shakllantirishda muzey
pedagogikasining o‘rni
Reja:
1. “Muzey” atamasi va muzey xaqida tushuncha.
2.Turkistondagi ilk muzeylarni tashkil etilishida ilmiy jamiyatlar va
kolleksionerlarning roli.
3.Turkistonda tashkil etilgan ilk muzeylar faoliyati.
1. “Muzey” atamasi va muzey xaqida tushuncha. “Muzey”, museyon so‘zi
inson madaniyatiga ikki yarim ming yil ilgari, ya’ni antik davrda kirib keldi. Lekin
uning ma’nosi xozirgi muzey tushunchasidan ancha boshqacharoq edi. Qadimgi
Yunonistonda “Museyon”deb ma’budalar sha’niga e’zozlanadigan maskanlarni
aytganlar. Bu maskanlar tabiatning go‘zal joylarida, tog‘ etaklarida, daryo va ko‘l
bo‘ylarida, bog‘u-rog‘larda joylashgan bo‘lardi. Shuningdek museyonlar ibodatxona
vazifasini xam o‘tagan. Yunon panteoniga to‘qqizta muza kirgan. Shulardan ikkitasi,
ya’ni Klio-tarix, Uraniya-astronomiya ma’budalari bo‘lib, qolganlari insonlarga
san’at taqdim etgan: Melpomena-tragediya, Taliya- komediya, Terpsixora-raqs,
Erato-muxabbat qo‘shiiqlari, Kalliopa-epik she’riyat, Poligimiya-diniy qo‘shiqlar,
Evterpa- lirik she’riyat ma’budalari xisoblangan. Qadimgi antik Yunonistonda
ko‘pxudolik dini xukm surgani uchun xamma narsani o‘z ma’budasi bo‘lgan.
Oldinlari ma’budalar xudoning vakillari xisoblangan. Keyinchalik ilm-fan va
san’atga xomiy xudolar degan tushuncha paydo bo‘lgan.
Ilmiybaza.uz
Museyonlarda ko‘pincha shoirlar, faylasuflar, san’at ustalari yig‘ilishar, go‘zal
ma’buda xaykallari ularga ilhom bag‘ishlar edi. Bu yerda she’riyat kechalari ham
bo‘lib o‘tar va xaqiqiy adabiyot-she’riyat markaziga aylangan edi.
Vaqt o‘tishi bilan museyonlan yo‘q bo‘lib ketdi. “Museyon” atamasi “muzey”
Mashhur fransuz muzeologi J.Bazenni ta’kidlashicha, muzeylar tarixini yozish
uchun ikkita narsani tushintira olish kerak: birinchisi - muzeylar konsepsiyasi,
ikkinchisi - zamon konsepsiyasi.
Muzeylar o‘zlarining ilk paydo bo‘lgan kunidan boshlab o‘z zamonasini aks
ettirgan, o‘z zamonasining talab extiyojlarini ifoda qilgan, qisqa qilib aytsak zamon
ko‘zgusi bo‘lgan.
O‘z ildiziga qarab intilish, o‘zini o‘zi anglash uchun qiziqish uyg‘onishi,
insoniyatga xos bir fazilatdir. Muzeylarni paydo bo‘lishiga insoniyatdagi ana shu
xususiyat eng oliy sabablardan biridir.
Oldinlari faqat ma’lum bir shaxslar uchun xizmat qilgan muzeylar, asta-sekin,
ommaviylashib bordi va jamiyat madaniyatining ajralmas bir qismiga aylandi.
Hozirgi kunda “Muzey” so‘zining bir qator tushunchalari mavjud bo‘lib, ma’lum
darajada bu fenomenning murakkabligini anglatadi. XX asr insoniyatga yangi
tipdagi muzeylarni taqdim etdi. Endi predmetlarni nafaqat saqlash va ekspozitsiyaga
qo‘yish, balki ularga xos atrof-muhitni, turli tarixiy-madaniy jarayonlarning
lavhalarini, inson faoliyatining turlarini ko‘rsatish vaqti kelganligi anglandi. Ochiq
osmon ostidagi muzeylar paydo bo‘ldi, ularning asosini predmetlarni an’anaviy
kolleksiyasi emas, balki o‘zining tabiiy atrof muhitida namoyish etiladigan, xalq
turmushini aks ettiruvchi me’moriy yodgorliklar tashkil etdi. Shuningdek, asl
nusxadagi predmetlarni emas, ularning kopiyalarini namoyish etuvchi mezeylar ham
paydo bo‘ldi.
“Muzey”
tushunchasining ko‘p qirraligiga
yana bir sabab, nazariy
muzeyshunoslikning
rivojlanishi va
mutaxassislarning
turli tadqiqotchilik
yondashuvi, hamda maqsad vazifalarning har xilligidir. So‘rov xarakteriga ega
bo‘lgan nashlarda mezeylar asosan ilmiy-tadqiqot va madaniy - ma’rifiy muassasa
sifatida izohlanadi va ularning ijtimoiy funksiyalariga mos tarzda komplektlash,
xisobga olish, saqlov, madaniy, tarixiy yodgorliklarni targ‘ib etish va o‘rganish
ishlarini olib boradi deb yozilgan.
Ilmiybaza.uz
Xalqaro amaliyotda asosan, Muzeylarning Halqaro kengashi (IKOM) tomonidan
ishlab chiqilgan qonundan foydalaniladi. Bu esa o‘z navbatida 1974 yilgi Ustavga
ham kiritilgan. O‘zgarishalar kiritilgan ushbu Ustavning oxirgi variantida (ya’ni
1995 yil) quyidagilar ta’kidlanadi: “Muzey - bu doimiy, kommercheskiy bo‘lmagan
muassasadir, u jamiyat uchun xizmat qiladi va odamlar uchun ochiqdir. Muzey
eksponatlarni to‘playdi, saqlaydi, o‘rganadi, targ‘ib qiladi va ekspozitsiyaga
qo‘yadi”. Mazkur tushuncha uzoq rivojlanish yo‘lini bosib o‘tdi, lekin ko‘p
masalalar yechilmay qoldi. Masalan, botanika bog‘lari zooparklarni ham muzey deb
xisoblash mumkinmi? Axir ular tabiatning flora va fauna dunyosini kolleksiyalariga
ega, ularning saqlanib qolishini ta’minlaydi, o‘rganadi, namoish qiladi, shu bilan bir
qatorda ommaning dam olish borasidagi talablarini qondiradi. Lekin bu kolleksiyalar
tabiatning o‘lik emas, jonli namunalardan tashkil topgan.
Shunga o‘xshash savollar tug‘ilganda mutaxassislarning fikrlari bo‘linadi.
Birlari “muzey” deb faqat an’anaviy tipdagi ilmiy, tarixiy yoki kolleksiyalarda o‘z
faoliyatini asoslaydigan muassasalarga aytiladi deb xisoblaydi. Shuning uchun ular
zoologiya va botanika bog‘lari, ko‘plab ilmiy muzeylar, tabiiy va tarixiy
yodgorliklarni muzey deb xisoblashmaydi. Boshqa muzeyshunoslar esa, madaniy
merosga nisbatan muzey xarkteri va rolini kengroq izohlaydilar. Ular inson
atrofidagi barcha tabiiy, madaniy, ijtimoiiy muhit mezeyga xos deb biladilar. Mazkur
fikrlarni inobatga olgan holda, barcha botanika bog‘lari, zooparklarni, tabiiy va
tarixiy yodgorliklarni IKOM o‘ziga a’zo qilib olgan.
Muzey jamiyatga xizmat qilishi lozim va uni rivojlantirishi kerak degan fikrlarni
ham mutaxassislar bir ovozdan ma’qullamaydilar. Jamiyat qiziqishini nimadan
iboratligini kim qanday mezonlar asosida belgilaydi? Axir jamiyatdagi turli
guruhlarning qiziqishi va talabi bir xil emasku. Muzeylar kim uchun faoliyat
ko‘rsatadi? Jamiyat ravnaqi va ilmiy progress uning ishlayotgan olimlari uchun yoki
keng ommaning, estetik va ta’lim talablarini qondirish uchunmi? Misol keltirilgan
ziddiyatli
savollar
turli
mamlakatlarning
mutaxassislari
tomonidan
(muzeyshunoslar, faylasuflar, sotsiologlar, tarixchilar, san’atshunoslar ham shular
jumlasidandir) muzey atrofida yuz yillar maboynida muxokama qilinib kelingan.
Ular shunga guvohlik berishadiki, muzey – bu juda murakkab fenomen va unga baxs
muzokarasiz va hammaga ma’lum bo‘ladigan aniqlik kiritib bo‘lmaydi.
Ilmiybaza.uz
“Muzey” tushunchasining talqiniga nisbatan nazariy muzeyshunoslikda ham
turlicha yondoshiladi, lekin ko‘pchilik tadqiqotchilar muzeyning bajaradigan
funksiyalariga ko‘ra uni ijtimoiiy institut deb hisoblaydilar.
2.Turkistondagi ilk muzeylarni tashkil etilishida ilmiy jamiyatlar va
kolleksionerlarning roli. Turkistondagi muzeylar va ularning xususiyatlarini
o‘rganish mustaqillik davridagi muzeylar taraqqiyoti ildizlarini aniqlash, qiyosiy
tahlil qilish yordamida muzey ishi amaliyotidagi ijobiy va salbiy tomonlarni
aniqlashga yordam beradi. Sovet davridagi mutaxassislar Turkiston muzeylari va
ularning faoliyatini sobiq tuzum mafkurasi doirasida yoritgan bo‘lsa, bugungi kunda
avvalgi tarixiy jarayonga xolis baho berish imkoniga ega bo‘lindi. Bu esa sovet davri
muzeyshunoslari tajribalarining ijobiy tomonlari rad etilmagan holda davr va sobiq
mafkura ta’siridan xoli, jahon andozalaridan kelib chiqqan tarzda tanqidiy
yondashuv asosida tadqiqot olib borishni belgilaydi.
1876 yil 16 martdagi «Turkestanskie vedomosti» gazetasi tahririyatining
General-gubernator idorasiga rasmiy maktubida gazeta muharriri N.A.Maevning
Toshkentda muzey ochish haqidagi bayonnomasi yuborilayotgani xabar qilinadi1.
Demak, Rossiya istilosining dastlabki o‘n yili o‘tganidan so‘ng Turkistonda muzey
tashkil etilishi lozimligi olimlar tomonidan qayd etilgan.
Rossiya imperiyasining 1853 yili Oqmachitni bosib olishidan to 1876 yili
Qo‘qon xonligi tugatilishiga qadar ularning barcha yurishlarida olimlar ishtirok etib,
turli hujjat, qo‘lyozma, kitob va boshqa osori-atiqalarni to‘plashgan. General-
gubernator K.P.Fon Kaufman farmoniga asosan Samarqand istilosidan so‘ng qo‘lga
kiritilgan xalifa Usmon Qur’oni sharqshunos A.L.Kun tashabbusi bilan Peterburg
ommaviy kutubxonasiga jo‘natiladi. Buxoro amirligida Muzaffarning to‘ng‘ich
o‘g‘li Abdumalik To‘ra boshchiligidagi qo‘zg‘alonni bostirish davomida rus harbiy
ekspeditsiyasi Shahrisabz va Kitob beklaridan 97 ta qadimiy qo‘lyozmani olib
qaytgani ma’lum2.
Xivaga 1873 yilgi yurish davomida qo‘shin tarkibida qatnashgan sharqshunos
olim A.L.Kunga (1840–1888) Peterburg kutubxonasi va muzeylari uchun ilmiy
ahamiyatga molik hamma narsalarni sinchiklab tekshirish hamda to‘plash
1 ЎзР МДА, И–1-фонд, 16-рўйхат, 965-иш, 4-варақ.
2 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, 1981. – Б. 33.; Тарих шоҳидлиги ва сабоқлари
/ Масъул муҳаррир Д.А.Алимова. Тошкент: Шарқ, 2001. – Б. 353-401.
Ilmiybaza.uz
topshirilgan edi. Natijada xon kutubxonasidan 300 ga yaqin qo‘lyozma-kitoblar
musodara qilingan. Xiva xonlarining tanga pul zarb qiladigan 200 nusxa qolipi, bir
qancha muhr, xonning taxti, 172 nusxa mo‘g‘ullar davri tangalari, qo‘ng‘irotlar
sulolalariga oid tangalardan 3 nusxadan, ko‘plab etnografik buyumlarni to‘plab
imperiya poytaxtiga jo‘natilgan3. Xiva ustalarining kandakorlik san’ati namunasi
bo‘lgan taxt 1874 yil nodir ashyolar to‘plami qurol-aslahalar palatasiga yuborilgan.
Xivadan olib ketilgan ayollar va bolalar kiyimlari, oltin va kumush zargarlik
buyumlari, Sarskoe selo qo‘riqxonasi, Peterburg badiiy rag‘batlantirish jamiyati
muzeyi, Moskva politexnika muzeylariga taqsimlab berilgan. Xiva xonligidan
talangan qimmatbaho buyumlarning katta qismi Rossiya Davlat Ermitaji,
Etnografiya muzeylariga ham olib ketilgan4.
Qo‘qon xonligini tugatish paytida (1875–1876) tarix, tibbiyot, huquqshunoslik
va diniy ilmlarga oid 130 ga yaqin qo‘lyozma musodara qilinadi. Bu qo‘lyozmalar
dastlab Turkiston xalq kutubxonasi, so‘ng Rossiyaga olib ketilib, imperator Xalq
kutubxonasiga topshirilgan5.
Respublika Markaziy Davlat arxividagi hujjatlar ichida Turkiston General-
gubernatori Kaufmanga 1878 yil 27 oktyabrda yuborilgan tashakkurnoma saqlanib,
unda Kavkaz noibi boshqarmasi Toshkentdan yuborilgan yetti yashik etnografik
buyumlar olinib, Tiflis muzeyiga joylashtirilgani haqida xabar beriladi6.
Yuqoridagi ma’lumotlardan ko‘rinib turibdiki, O‘rta Osiyoning istilo qilinishi
davomida tartibli va uyushgan holda kolleksiyalar to‘plashga asos solingan. Bu
jarayon rasmiy tarzda amalga oshirilgan. Bundan tashqari O‘rta Osiyo xalqlari
madaniyatiga oid osori-atiqalarni arzon-garovga sotib olib, xususiy boylik orttirish
payida bo‘lgan kishilar ham kam emasdi. Ular qatorida Zarafshon okrugi boshlig‘i
general A.Abramov, Sirdaryo viloyati harbiy gubernatori general N.Golovachev,
Amudaryo bo‘limi boshlig‘i A.Galkin va boshqalar bo‘lib, ular to‘plagan
kolleksiyalar ham ushbu davrga oid7.
3 Лунин Б.В. Средняя Азия в дореволюционном и советском востоковедении. – Ташкент: Фан, 1966. – С. 114-
120.
4 Тарих шоҳидлиги ва сабоқлари / Масъул муҳаррир Д.А.Алимова. Тошкент: Шарқ, 2001. – Б. 353-401.
5 Чабров Г.Н. Накопление сокровищ и культурных ценностей в государствах Средней Азии с древнейших
времен до падения феодальных деспотий // Рукопись. Научный архив Государственного музея истории
Узбекистана. 1957. – 1963. – 126 с.
6 ЎзР МДА, И–1-фонд, 19-рўйхат, 428-иш, 23-варақ.
7 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, - 1981. – Б. 34-35.
Ilmiybaza.uz
Rus olimlarining turli kolleksiyalar to‘plash faoliyati bir tomondan Peterburg,
Moskva muzeylari, kutubxonalari, ko‘rgazma zallar zaxiralarini O‘rta Osiyo
buyumlari va qo‘lyozmalari bilan to‘ldirishga yo‘naltirilgan bo‘lsa-da, ikkinchi
tomondan ma’lum vaqt o‘tib, mahalliy muzeylar tashkil etish hamda ilmiy
jamiyatlarni rivojlantirish ishiga yordam berdi. O‘z ishlarining fidoyilari bo‘lgan
olim, o‘lkashunos, shifokor mahalliy aholi vakillari bilan birgalikda Turkistonda
yevropacha tamoyildagi muzeylar to‘plamlari, qo‘lyozmalar kolleksiyalarini yig‘ish,
ommaviy kutubxonalarni tashkil etish ishlarini boshladilar.
Toshkentda 1870 yili Turkiston xalq kutubxonasining tashkil etilishi, xususiy
kolleksiya to‘plovchilari xizmati tufayli qator qimmatbaho buyumlar fan uchun
asrab qolindi. Xalq kutubxonasida saqlanayotgan arab, fors va turkiy qo‘lyozmalar
tavsifi Ye.F.Kal tomonidan 1883 yilda nashr etilib, ilmiy jamoatchilikda katta
qiziqish uyg‘otdi.
Kutubxonaning qo‘lyozmalar bo‘limi 1898 yili Andijon qo‘zg‘alonidan so‘ng
Dukchi Eshon Muhammad Alidan musodara qilingan asarlar bilan boyitildi8.
Professor V.A.Jukovskiyning ma’lumotiga ko‘ra, kutubxonada islom tarixi, tasavvuf
ilmiga oid 194 ta qo‘lyozma bo‘lgan. Shulardan kutubxona katalogiga 1912 yili 311
tasi kiritilganligi sharqshunos A.A.Semyonov tomonidan qayd etilgan9.
Qilingan sa’y-harakatlar, ilmiy tadqiqotlarning aksariyat qismi fidoyi olimlar,
kichik
amaldorlarning
shaxsiy
tashabbusi
bo‘lgan.
General-gubernatorlik
ma’murlari tomonidan sohaga juda kam mablag‘ ajratilgan. Sharqshunos
V.V.Bartoldning yozishicha, «O‘rta Osiyo xalqlari qadimgi madaniyatini o‘rganish,
yodgorliklarni asrashni foydasizgina emas, balki zararli hamdir» deb hisoblangan10.
Zero, bunday munosabat xorijdan kelgan sayyohlar va mahalliy antikvar buyumlar
to‘plovchilarni, yodgorliklar, maqbaralarni talon-toroj qilishlariga olib keladi.
Jumladan, Sharl Uiyfalfi boshchiligidagi fransuz ilmiy ekspeditsiyasi Samarqand
8 Зиёдов Ш., Муминов А. Библиотека Дукчи Ишана. В «Манокиб-и Дукчи Ишан» (Аноним жития Дукчи Ишана
– предводителя Андижанского восстания 1898 г.) Перевод с турки, введение и комментарии Б. М.
Бабаджанова. Ташкент–Берн–Алматы: Дайк-Пресс, 2004. – С. 344-385.
9 Семенов А.А. Государственная публичная библиотека и фонды восточных рукописей Узбекистана //
Альманах «Литературный Ташкент». 1945. – С.112-115.; Его же. Среднеазиатские рукописные фонды и
важность их изучения // Материалы первой Всесоюзной Научной конференции Востоковедов в г. Ташкенте.
– Ташкент, 1958. – С. 915.
10 Унинг Шарқ маданий ёдгорликларига бўлган муносабати ҳақида муфассал қаранг: Бартольд В.В. Задачи
русского востоковедения в Туркестане. Сочинения. Т. IX. 1976. – С. 522-533.
Ilmiybaza.uz
tarixiy obidalarining qoplama koshin namunalaridan yetti yashigini olib ketgan.
Mustamlaka ma’murlarining e’tiborsizligi tufayli, G.Vamberi, V.Frank, G.Mozer va
boshqalar tomonidan ko‘plab qimmatbaho buyum, nodir qo‘lyozmalar Yevropa
mamlakatlariga olib ketildi.
Lekin ayrim holatlarda O‘rta Osiyoga mutaxassislar kelishining ijobiy jihatlari
ham bo‘lganligini ta’kidlash joiz. Samarqand me’moriy obidalari bilan tanishib
qaytgan shvesiyalik me’mor Martin Rossiya moliya vaziri S.Vittega yozgan xatida
shahardagi me’morchilik ansamblining jahon madaniyati uchun ulkan ahamiyatini
ta’kidlash bilan birga, bu ulug‘vor yodgorliklarni muhofaza qilish va o‘rganishni
tashkil etishni so‘raydi. Natijada 1895 yili bu tadbir uchun ma’lum mablag‘ ajratilib,
o‘lchash, chizmalar chizish, tadqiqot ishlari boshlab yuboriladi11. «Go‘ri Amir»
fotoalbomi ham shu davrda nashr etiladi12.
Rossiya istilosidan so‘ng ilmiy tadqiqot ishlarining aksariyati Turkistonning
moddiy boyliklarini o‘rganish, ulardan ratsional foydalanishga yo‘naltiriladi.
A.P.Fedchenko,
V.V.Dokuchaev,
I.V.Mushketov
va
boshqalarning
tuproqshunoslikka oid tadqiqotlari O‘rta Osiyoda zamonaviy ilmiy fanlarga asos
soldi13.
Muzeylar tashkil etish tashabbuskorlari: A.P.Fedchenko, I.V.Mushketov,
V.F.Oshanin, V.V.Bartold va boshqalar Turkistonni atroflicha o‘rgangan ilg‘or rus
ziyolilari edi. Ularning asarlaridan geologiya, geografiya, botanika, zoologiya,
mineralogiya sohalari qatorida numizmatika, tarix, etnografiyaga oid ma’lumotlar,
qadimiy yodgorliklarni o‘rganish bo‘yicha tadqiqotlar ham mavjud edi. Ilmiy
jamiyatlar, muassasalar va ayrim mahalliy shaxslar o‘z to‘plamlarini Turkiston
o‘lkasi mineralogiyasi, zoologiyasi, numizmatikasi, etnografiyasiga oid ajoyib ashyo
va buyumlar bilan to‘ldirib bordilar. Mazkur tabiiy kolleksiyalarni birlashtirish va
ular asosida muzey tashkil etish masalasi ilmiy jamoatchilik tomonidan kun tartibiga
qo‘yildi. A.P.Fedchenkoning Turkiston general gubernatoriga yozgan axborotida:
«Turkistonni muvaffaqiyatli rivojlantirish uchun u bilan asosli ravishda tanishib
chiqish lozim, muzey esa buning uchun eng yaxshi vositadir», – deb yozadi14. Bu
11 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, 1981. – Б. 36.
12 ЎзР МДА, Р–394-фонд, 1-рўйхат, 143-иш, 19-варақ.
13 Лунин Б. Средняя Азия в дореволюционном и советском востоковедении. – Ташкент: Фан, 1965.; Его же.
Средняя Азия в научном наследии отечественных востоковедов: Историографический очерк. – Ташкент, 1979.
14 ЎзР МДА, И–1-фонд, 16-рўйхат, 259-иш, 10-варақ.
Ilmiybaza.uz
masala 1871 yili tabiatshunoslik, antropologiya va etnografiya havaskorlari
jamiyatining Turkiston bo‘limi majlisida yana ko‘tarildi. O‘rta Osiyo olimlari ilmiy
jamiyati uni bir necha yillar mobaynida hal qilishni qayta-qayta so‘raydi. Nihoyat,
Sirdaryo viloyati harbiy gubernatori general N.Golovachyov 1876 yilning 9
yanvarida muzeyni komplektlash bo‘yicha yig‘ilishga N.A.Maev, V.F.Oshanin,
A.I.Vilkins, D.Yu.Yujakov va I.I.Krauzelarni taklif etadi hamda muzey ochishga
qaror qilinadi.
2.Turkistonda tashkil etilgan ilk muzeylar faoliyati.
Turkistonda
muzeylar
qurilishining
boshlanishi,
dastlabki
muzeylar
tashabbuskorlari va yaratuvchilari A.P.Fedchenko, V.F. Oshanin, V.V. Bartold, I.V.
Mushketov kabi tadqiqotchi olimlarning nomi bilan bog‘lik. Yuqorida qayd
etilganidek muassasalar, ilmiy jamiyatlar, olimlar, mahalliy aholi ko‘p yillar
mobaynida Turkiston o‘lkasi zoologiyasi, numizmatikasi, minerologiyasi,
etnografiyasiga oid kolleksiyalar bilan o‘z fondlarini to‘ldirib borganlar. Vaqt o‘tishi
bilan ushbu kolleksiyalarni birlashtirish va muzey tashkil etish masalasi ko‘tarildi.
Shu tariqa, 1876 yil O‘rta Osiyoda birinchi muzey tashkil topdi15. Lekin davlat
tomonidan bino berilmagani uchun, N.A.Maev o‘zining ipakchilik maktabidan
muzey uchun ikki xona ajratdi. Ko‘p o‘tmay, muzey Statistika bo‘limi ixtiyoriga
o‘tkaziladi. Muzey ta’minoti uchun yiliga 300 so‘m ajratilganidan tashqari, ba’zi
shaxslarning moddiy yordamlari ham kelib tushgan. N.A.Maevning yozishicha,
muzey faoliyati uchun yiliga 1600 so‘mlik mablag‘ talab etilgan16.
1877 yilning yanvariga kelib, muzey etnografiya, ishlab chiqarish texnologiyasi,
qishloq xo‘jaligi, tabiat tarixi va arxeologiya bo‘yicha 1500 dan ortiq ashyolarga,
800 ga yaqin qadimiy tangalarga ega bo‘ldi17. Muzey tez rivojlandi. Mazkur
eksponatlar asosida etnografiya-texnika, tabiat, tarixiy-arxeologiya, numizmatika,
qishloq xo‘jaligi bo‘limlari mavjud edi. Ekspozitsiya o‘lkamizning an’anaviy amaliy
san’ati surat namunalaridan boshlangan bo‘lib, Ili vohasida yashagan uyg‘urlarning
G‘uljadan yuborilgan an’anaviy kiyim-kechaklari ham namoyish etilgan.
Shuningdek,
ko‘rgazmaga
qurol-yarog‘lar,
musiqa
asboblari
kolleksiyasi,
hunarmand to‘qimachilarning ipak, jun, paxta tolasidan to‘qilgan gazlamalari
15 Туркестанские ведомости, 1876. № 48.
16 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, 1981. – Б. 39.
17 Туркестанские ведомости, 1877. № 18.
Ilmiybaza.uz
namunalari, Hisor olachasi, Shahrisabz bahrombegisi, Qoshg‘ar bozorlarida
sotiladigan ingliz gazlamalari namunalari ham qo‘yilgan bo‘lib, undan kitobat va
yozish qurollaridan boshlab, chinni, tunj, loydan ishlangan haykalchalar, mahalliy
qog‘oz va ipak namunalari, zargarlik buyumlari, tumor kabi diniy tasavvurlar bilan
bog‘liq ashyolar ham o‘rin olgan edi. Tabiatshunoslik bo‘limida yo‘lbars, qo‘tos
tulumlari bilan bir qatorda turli-tuman hasharot, qushlarning kolleksiyasi,
o‘simliklar gerbariysi mavjud bo‘lgan. Ma’danlar bo‘limida O‘rta Osiyoning turli
hududlaridan keltirilgan toshko‘mir, oltingugurt, tuz, neft, turli tog‘ jinslari va
ma’danlar, temir, mis rudalari namunalarini ko‘rish mumkin edi. Numizmatika
bo‘limida miloddan avvalgi III asrdan milodning IV asriga qadar Yunon-Baqtriya,
Kushonlar, Sosoniylar, hind hamda musulmon tangalarining eng noyob namunalari
bo‘lgan. Arxeologiya bo‘limida To‘ytepa, Shohruhiya, Issiqko‘l rayonlaridan
keltirilgan me’moriy obidalarning sirli koshinlari joylashtirilgan. Qishloq xo‘jalik
bo‘limi turli o‘simliklar urug‘lari, asalarichilikka oid ashyolar, ipakchilikka oid
kolleksiyalar, dendrologiya namunalaridan iborat edi18.
Muzey predmetlari maxsus to‘planmagan bo‘lsa-da, unda qimmatbaho, nodir va
noyob buyumlarning asl nusxalari mavjud edi. Mazkur muassasaning tashkil etilishi
fanning turli tarmoqlarida foydalanish mumkin bo‘lgan xilma-xil kolleksiyalarni
to‘plashni davom ettirishga turtki berdi. Natijada ekspozitsiyalarni kengaytirish va
bo‘limlarni ma’lum darajada tartibga solish uchun dastur ishlab chiqilib, geografiya,
antropologiya bo‘limlari ajratildi, texnika, sanoat va etnografiya bo‘limlariga
bo‘lindi.
Muzey Nizomi ishlab chiqilib tasdiqlandi. Unda muzey ixtisosi vazifasi, ish
ko‘lami belgilab berildi19. Dastlab muzeyni besh kishidan iborat nazorat komiteti
boshqardi. Nizomga muvofiq muzeyga geologiya, botanika, zoologiya, etnografiya,
arxeologiya, numizmatika, sanoat va qishloq xo‘jaligi bo‘yicha eksponatlar to‘plash
va saqlash huquqi berildi. Mazkur Nizomda: «Muzey ommaning O‘rta Osiyo o‘lkasi
bilan tanishuvi va to‘plangan materiallarni olimlar o‘z sohalari bo‘yicha
o‘rganishlari uchun ochildi», –deyilgan edi20. Lekin muzey bu talabga to‘liq javob
bera olmas edi, chunki eksponatlarning bir-biriga aloqasi yo‘k, alohida
18 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, 1981. – Б. 40.
19 Туркестанские ведомости. 1888. – № 5.
20 ЎзР МДА, И–1-фонд, 16-рўйхат, 359-иш, 32-варақ.
Ilmiybaza.uz
kolleksiyalardan iborat edi. Nizomning bu bandidan muzey tashkilotchilari, uning
vazifasini ilmiy-ma’naviy muassasa sifatida belgilaganlari ko‘rinib turibdi. Albatta,
o‘z davri uchun Turkistonda tashkil etilgan birinchi muzeyning ahamiyati katta edi.
Undagi kolleksiya to‘plamlari va ekspozitsiyaning sifati hamda ko‘lami yillar o‘tib
o‘sib bordi.
Olimlarning fikricha, 1876–1880 yillar Toshkent muzeyi faoliyatining muhim
bosqichi bo‘ldi. Shu yillarda numizmatika, etnografiya bo‘limlari boy kolleksiyalar
bilan to‘ldirildi.
Albatta, moziyga nazar solinsa, ilk muzeyning ahamiyati katta edi. Toshkent
muzeyi xalqning O‘rta Osiyodagi yangi muassasa sifatida o‘zini anglashga, o‘tmish,
tarixga hurmat tuyg‘usi bilan shakllantirishga xizmat qildi. Ilg‘or fikrli mahalliy
ziyolilar jamoatchilikni qadimiy yodgorliklarni asrab-avaylashga, ularni kelajak
avlodlar uchun saqlab qolish hamda muhofaza qilishga mablag‘ to‘plashga da’vat
etdilar. Vaqtli matbuotda tarixiy yodgorliklarning holati haqida muntazam maqolalar
chop etila boshlanib, tarixiy topilmalar, xazina izlovchilar, muzeydagi qiziqarli
eksponatlar bilan o‘quvchilarni ham tanishtirish boshlandi. Madaniy yodgorliklarni
muhofaza qilishda muzeylarning ahamiyati batafsil tahlil etildi.
Muzey kolleksiyalarining tez-tez ko‘chirilishi hamda o‘g‘irlanishi natijasida u
jiddiy zarar ko‘rsa ham fidoyilar sa’y-harakatlari tufayli fondlar doimiy ravishda
boyitib borildi. Toshkent muzeyi 1884 yilga kelib gerbariy, numizmatika to‘plami
Samarqand kolleksiyalaridan tashqari 3000 ta turli buyum-ashyolarga ega edi21.
Oradan yana ikki yil o‘tib, eksponatlar soni 4000 dan oshib ketdi22.
Rossiya imperiyasining «Turkiston o‘lkasini boshqarish haqidagi Nizomi» 1886
yili 16 iyulda e’lon qilindi. Unga binoan ta’sis etilgan maxsus qo‘mitaga muzey ham
bo‘ysunar edi23. Ammo maxsus komitet faoliyati 1904 yilning oktyabrida
to‘xtatilgach, muzey boshqaruvi bevosita mahkama hukmdori ixtiyoriga o‘tdi24.
Muzey qoshida 1906 yili Nazorat komiteti qaytadan tuzildi, kutubxona va muzey
ishlarining yangi qonun-qoidalari tasdiqlandi, byudjeti birmuncha oshirildi. Shu
paytdan e’tiboran muzey va kutubxona uchun bino qurish masalasi ko‘tarildi. Yangi
21 Туркестанские ведомости. 1894. – № 1.
22 Сирдарё вилояти обзори. – Тошкент. 1887. – Б. 329-330.
23 Туркестанские ведомости. 1889. – № 54.
24 Туркестанские ведомости. 1904. – № 156.
Ilmiybaza.uz
keltirilgan qo‘lyozma, kitob, kolleksiya, eksponatlarning ko‘pligi bu ishni
kechiktirib bo‘lmas zaruriyatligini ko‘rsatardi. Mazkur masala yuzasidan
tayyorlangan axborotda general-gubernator va mahkama boshqaruvchisining dala
hovlilarini sotish muzey va kutubxona uchun bino qurishning yagona imkoniyatidir
degan fikr bildiriladi. Sababi, ushbu binolardan kam foydalanilgan, qolaversa
ularning saqlanishi uchun ma’lum mablag‘ sarflanishi ro‘kach qilinadi25. Turkiston
general-gubernatori kengashi ushbu tadbirni ma’qullab, muzey binosi loyihasi
tuzildi. Loyiha va sarf-xarajatlar smetasi 1911 yili bosh shtab injenerlik komiteti
tomonidan ko‘rib chiqilsa-da, ularning barchasi qog‘ozda qolib ketadi.
Toshkent muzeyi bo‘limlarining kengayishi notekis, jamg‘armalarning
to‘latilishi ilmiy asossiz davom etdi. Shunga qaramasdan, muzey tarixiy bo‘limining
keyingi taraqqiyotida 1885 yili tuzilgan arxeologiya havasmandlari to‘garagining
faoliyati muhim ahamiyat kasb etdi. To‘garak tashkil etgan arxeologik
ekspeditsiyalarning dastlabki arxeologiya va numizmatika materiallari 1899 yildan
muzeyga topshirila boshlanadi26.
Toshkent muzeyining muvaffaqiyatli faoliyati Turkiston o‘lkasidagi boshqa
shaharlarda ham muzey tashkil etish uchun yo‘l ochdi. Bu borada ikkinchi
muzeyning Samarqand shahrida ochilishi to‘la asosga ega edi, albatta. Sababi, bu
qadimgi shahar o‘z yodgorliklari bilan nafaqat olim va sayohatchilarni, balki
jamoatchilikning keng qatlamlarini o‘ziga jalb etardi. Samarqandda havaskor
o‘lkashunoslar, yodgorlik buyumlarini to‘plovchilar, kolleksionerlar ham talaygina
edi.
Zarafshon okrugi boshlig‘i mahkamasi (keyinchalik Samarqand viloyati harbiy
gubernatori idorasida) arxeologik qazishmalarda topilgan ashyo, qo‘lyozmalar,
in’om etilgan buyumlar to‘plana borgan. Bu borada Zarafshon okrugi boshlig‘ining
arxeologiya, numizmatika va qo‘lyozmalarni to‘plash, aniqlash va ekspozitsiyalash
hamda saqlash bo‘yicha maxsus topshiriqlar amaldori M.N.Rostislavovning sa’y-
harakatlari e’tiborga sazovor27. Uning taklifi bilan 1874 yili maxsus ajratilgan
25 Туркестанские ведомости. 1907. – № 166.
26 ЎзР МДА, Р–72-фонд, 1-рўйхат, 3-иш, 9-варақ.
27 Упфал Г.Я., Забродин Е.Б. К вопросу о дате возникновения Самаркандского музея / Очерки истории
музейного дела в СССР, вып. У. 11, - М: 1971.
Ilmiybaza.uz
mablag‘ga qadimgi qo‘lyozma, tanga-chaqalar sotib olinadi. To‘plangan ashyo
buyumlar ijaraga olingan binolarda saqlangan.
Samarqandlik usta Mirza Qosimov shahardagi me’moriy yodgorliklarning sirli
qoplamlari lavhalarini to‘plovchi kolleksiyachi sifatida tanilgan edi. Jizzax
yaqinidagi «Temur darvoza» qoyatosh lavhalari ham shu ajoyib rassom va xattot
tomonidan qog‘ozga ko‘chirilgan. M.Qosimov Ulug‘bek madrasasining qo‘lyozma
chizmasini ham tayyorlagan. Uning rasmlari to‘plami 1886 yili Toshkentdagi
Turkiston hunarmandchilik sanoati ko‘rgazmasida namoyish etilib, munosib
taqdirlanadi28.
Mahalliy kolleksiya to‘plovchilar orasida samarqandlik Mirza Abdulla Buxoriy
ham bo‘lib, u savdogar va mahalliy ipak, jun, ip gazlama buyumlari fabrikasining
xo‘jayini ham edi. Mirza Abdulla 1878 yili Toshkentda ko‘rgazma tashkil etib, unda
xonatlas, ayollar bosh kiyimlari kabilardan iborat kolleksiyasini namoyish etgan29.
Abu Said Mahsum – Shayboniyxon madrasasi mudarrisi, mahalliy o‘lkashunos,
qadimgi buyumlar havasmandi va to‘plovchisi bo‘lgan. U mohir xattot bo‘lib, Go‘ri
Amir, Shohi Zinda dahmalari va boshqa me’moriy inshootlardagi o‘qilishi qiyin
bo‘lgan yozuvlardan nusxa ko‘chirgan. To‘plangan qadimgi buyum, tanga-
chaqalarni saqlaydigan maxsus stol va vitrinalarni ta’mirlash, zarur jihozlar
tayyorlash uchun viloyat ma’muriyati ma’lum miqdorda mablag‘ ajratadi.
To‘plangan tangalar 1875 yilning iyulida 700 dona bo‘lsa, kutubxonadagi qo‘lyozma
va kitoblar esa 30 taga yetadi30. Zarafshon okrugi mahkamasida saqlanayotgan
kolleksiyaning
bir
qismi
1883
yili
Toshkent
muzeyiga
topshirilsa-da,
Samarqanddagi osori-atiqalar ko‘payaverdi. Muzey ochish ishida viloyat statistika
komiteti xodimlarining xizmatlari katta bo‘lib, ular asosiy bazani vujudga keltirdilar.
Samarqanddagi yodgorliklar majmuasi O‘rta Osiyodagi barcha sharqshunos
olim, kolleksioner, o‘lkashunoslar e’tiborini tortdi. Xususan, I.V.Mushketov
Samarqanddagi qabrtoshlar haqida gapirar ekan, mahalliy boshqarma huzuridagi
28 Маев Н.А. «Туркестанская выставка» – Ташкент. 1886. – 7.; Альмеев Р.В. Музеи Узбекистана и социально-
культурные перспективы их развития. Ташкент: Издательско-полиграфический дом имени Гафура Гуляма,
2007. – С. 11.
29 Лунин Б.В. Самаркандский любитель старины Мирза Бухары // Общественные науки в Узбекистане. 1963.
– № 6. – С. 39.
30 Туркестанские ведомости. 1875 г. – № 8.
Ilmiybaza.uz
Samarqand va uning atrofidagi yodgorliklar majmuining nihoyatda qimmatli
ekanligini ta’kidlaydi31.
Asosiy muzeylar qatorida Toshkentda 1914 yili S.P.Zaverinning Turkiston
mollari namunalarining savdo muzeyi Toshkent savdo-sanoat korxonasi ochildi.
Uning dasturiga quyidagilar kiritildi:
Turkiston o‘lkasi Xiva, Buxoro, Afg‘oniston, Xitoy va Mongoliyaning savdo
an’analarini o‘rganish;
Import va eksport savdo muammolarining statistik materiallarini yig‘ish;
Turkiston bilan savdo-sotiq aloqalarini olib boruvchi mamlakatlarning turli
xildagi mollarni qadoqlash, namunalarini yig‘ish;
Mollarning sifatini tekshirish va solishtirish:
Yuklarni sug‘urta qilish bo‘yicha ma’lumotnoma berish;
O‘zlarining namunalari, kataloglari, ro‘yxatlari, materiallari, shuningdek
mollarni sotish shartlari va ularning ko‘tara narxlari bilan tanishtirish;
Mollarning doimiy ko‘rgazmasi va shunga o‘xshash xizmatlarni o‘z zimmasiga
olgan..
Mazkur muzey ba’zi bir sabablarga ko‘ra tez orada yopiladi.
Turkistonda ommaviy kutubxona va ommaviy muzeylarni ochilishi aslida rus
mustamlakachilarini Turkiston ma’naviy boyliklarini ilmiy asosda o‘rganish, ularni
Imperiya manfaatlari yo‘lida o‘zlashtirishni markazlashtiradigan muassasalar
xizmatini o‘tishi kerak edi. Ularda Turkiston xalqlarini moddiy va ma’naviy
boyliklari to‘planib, qiymati aniqlanar va eng noyoblari va jahon ahamiyatiga
moliklari markazga, Sankt-Peterburg va Moskvaga olib ketilar edi. Shu tariqa yillar
davomida olib borilgan ilmiy qidiruv va arxeologik qazilmalar natijasida topilgan
ko‘plab yodgorliklar Rossiya va boshqa chet ellarga olib ketildi.
Shuni ta’kidlamoq lozimki, Turkistonda ilk muzeylarning tashkil topishi
o‘lkadagi boshqa ko‘plab muzeylarning tashkil etilishiga turtki berdi.
Xulosa sifatida ushbu davrdagi muzey ishining quyidagi salbiy hamda ijobiy
tomonlarini ko‘rsatish maqsadga muvofiqdir. Bu davrda kolleksiyalarni birlashtirish
va muzey tashkil etish masalasi juda murakkab kechdi. Chunki chor hokimiyati
Turkiston xalqi orasida tarix va madaniyatga oid bilimlarni keng tashviqot qilish
31 Мушкентов И.В. Туркестан. Том 1. Санкт-Петербург. 1908. – С. 306.
Ilmiybaza.uz
hamda ular e’tiborini qadimgi yodgorliklarga jalb etishni, Rossiya imperiyasining
buyuk davlatchilik mustamlaka siyosatiga putur yetkazishidan xavfsirar edi.
Qadimgi yodgorliklarni muhofaza qilish, saqlashga yaxshi e’tibor berilmaganligi
sababli ayrim chet ellik sayohatchilar va mahalliy noyob buyumlar bilan savdo
qiluvchilar madaniy boyliklarimizni talon-toroj qildilar. Shu tariqa O‘rta Osiyoning
moddiy va madaniy yodgorliklari, qimmatbaho buyumlari, nodir qo‘lyozmalari
Rossiya va boshqa chet mamlakatlarga olib ketilgan32.
Mazkur bo‘lim bo‘yicha asosiy xulosa shundan iboratki, Rossiya imperiyasi
o‘lkaning moddiy va madaniy boyliklarini talon-toroj etish siyosatini olib borgan.
Ikkinchidan, bu yerda ochilgan va ta’sis etilgan madaniy va ma’rifiy muassasalar,
shu jumladan muzeylar rossiyalik va yevropalik aholi uchun mo‘ljallangan edi. Bu
yo‘l bilan rus chor hukumati jahon aholisi xalqlari ko‘zi oldida mahalliy xalqlarga
nisbatan madaniyatliligi va madaniyat tarqatuvchi millat ekanini namoyish etishdan
iborat bo‘lgan.
Muzey faoliyatining ijobiy tomonlarini ham alohida ta’kidlash mumkin.
Muzeylar nafaqat olimlarga, balki keng jamoatchilik ommasiga ham eksponatlarni
har tomonlama o‘rganishga imkoniyat yaratdi. Muzeydagi eksponatlar stixiyali
tarzda va rejasiz yig‘ilgan bo‘lsa-da, fanning ma’lum bir sohasi bo‘yicha foydalanish
mumkin bo‘lgan har xil kolleksiyalar to‘plashni davom ettirish uchun turtki berdi.
1888 yil Toshkentdagi muzey ustavi ishlab chiqilib, tasdiqlandi. Unda muzey
ixtisosi, vazifasi, ish uslubi belgilab berildi. Muzey bo‘limlari kengaydi, ularning
fondlari turlicha xarakterdagi eksponatlar bilan boyitilgan. Muzey eksponatlari
tartibga solinib, ro‘yxati tuzila boshlandi. Etnografiya, zoologiya, numizmatika va
arxeologiyaga oid eksponatlarning katalogi tayyorlanganini ijobiy baholash
mumkin.
Bugungi kunda dunyoda kelajak avlod tarbiyasida muzeylar muhim ahamiyatga
ega. Shu bois ham XX asr boshlarida butun dunyoda bolalar muzeyini tashkil etish
jarayonlari boshlangan. Muzey pedagogikasi dunyoning ko‘p davlatlarida kundalik
hayotning
asosiy
qismiga
aylangan.
Jahon
muzeylarining
zamonaviy
yo‘nalishlaridan biri muzey pedogogikasi bo‘lib, bu soha mamlakatimiz
32Тарих шоҳидлиги ва сабоқлари / Масъул муҳаррир Д.А.Алимова. Тошкент: Шарқ, 2001. – Б. 366.;
Матяқубова М. ХIХ асрнинг иккинчи ярми – ХХ асрнинг бошларида Хива хонлигида китобат ва кутубхона
тарихи. Тарих фан. ном. дисс. – Тошкент: ЎзМУ. 2008. – Б. 56.
Ilmiybaza.uz
muzeyshunoslari va pedagoglari uchun hali o‘zining to‘liq imkoniyatlarini ochib
bermagan. Maxsus bolalar uchun yaratilgan muzeylar ularning tarixga, tabiatga va
umuman insoniyat tarixiga bo‘lgan qiziqishini orttirishga, kichik yoshdan boshlab
dunyoqarashini
shakllantirish,
tafakkurini
boyitish
va
mustaqil
fikrlash
imkoniyatlarini ochib bermoqda.
Oxirgi yillarda bolalar muzeyining turlari va yo‘nalishlari ko‘payib bormoqda.
Bu muzeylar yoshlarni vatanparvarlik ruxida tarbiyalash, mustaqil fikr yuritish,
voqea va xodisalarga befarq qaramaslik va eng asosiysi o‘z moddiy-madaniy
merosini asrash tuyg‘ularini shakllantirishda asosiy manba bo‘lib xizmat qilmoqda.
Bunday muzeylar bolalarga o‘yin, ijod va muloqot orqali dunyoni zabt etishni
o‘rgatadi. Chunki maktabdagi ta’lim jarayoni o‘quv dasturiga asoslangan bo‘lib,
o‘quv jarayoni chegaralangan va bilim darajasi nazorat qilingan bo‘ladi. Muzeyda
esa aksincha, u bolalarga turli voqea va xodisalarga to‘la hayotimizning sir-
sinoatlarni bilishga va ularni yanada chuqurroq o‘rganishga keng imkoniyat ochib
beradi. Vaqt va bilim chegarasi uning xoxish irodasi bilan chambarchas bog‘liq
bo‘ladi. Bu albatta, bolalarga erkin harakat, fikrlash va dunyoqarashini kengaytirish
imkoniyatini yaratdi. Xaqiqatan ham, bugungi kunda muzeylar asosan yoshlarning
qiziqishi va talabini qondiruvchi, tarix bilan yuzma-yuz turib erkin muloqotga
kirishga imkon beruvchi yagona mo‘jizaviy maskanga aylanib bormoqda.
“Bolalar muzeyi” kattalarga to‘g‘ri kelmaydi, u yerda fondlar, muzey vitrinalari
bo‘masligi mumkin, lekin muzey predmetlarini qo‘lga olib ko‘rsa bo‘ladi. “Bolalar
muzeyi” dasturlari bolalarning fantaziyasini, ijodiy qobiliyatini va kommunikativ
malakasini shakllantirishga qaratilgan. Hozirgi kunda bolalar muzeyi soni 400 dan
ortiq bo‘lib, ular eng dinamik va mashhur dunyo muzeylari qatoriga kiradi. Bunday
muzeylarning ko‘p qismi (deyarli 300 tasi) AQShda joylashgan, undan tashqari
butun Yevropa poytaxtlarida bu kabi muzeylar faoliyat yuritadi.
Muzey ishidagi bunday yangi aspektlar – muzey eksponatlari yordamida
tomoshabinlarga emotsional ta’sir qila olishga e’tiborni qaratish zarur. Mini-muzey
tarbiyachilarga “muzey” so‘zini bolalar tafakkuriga sig‘dirish va oson tushuntirish
imkonini beradi. Bundan tashqari, muzey predmeti tomoshabinlarda qiziqish
emotsiyasini, zavq, u haqida yanada ko‘proq ma’lumot olishga hohishni orttiradi.
Agarda eksponat mashg‘ulot vaqti foydalanilsa va bolalar uni ushlab ko‘rib, his
Ilmiybaza.uz
qilish imkoniga ega bo‘lsalar, ularning tushunishlari osonroq bo‘ladi va muzeyning
tomoshabinlari ortadi. Eksponatlar bolaning emotsional muhiti, intelekti, tafakkuri,
nutqining rivojlanishi uchun turli mashg‘ulotlarda qo‘llaniladi. O‘zbekistonda ilk
bora O‘zR FA O‘zbekiston tarixi davlat muzeyi qoshida “Mo‘jizalar olamida”
bolalar muzeyi tashkil etildi. Mazkur bolalar muzeyi 4 yoshdan 14 yoshgacha
bo‘lgan barcha bolalarga mo‘ljallangan.
Bolalar muzeyi bolalarga tarixga oid bilimlarini rivojlantirib, ularni tarixiy
davrga tushib qolishlariga zamin yaratadi. Muhimi bolalar muzeyga kirganda
nafaqtgina uni tomosha qilish, balki turli mashg‘ulotlarni bajarish, boshqa bolalar
bilan hamkorlikda ishlash, qiziqqan narsalarni qo‘llari bilan ushlab ko‘rishlari yoki
yasab ko‘rishlari mumkin.
Bolalar muzeyida “Yosh arxeologlar”, “Yosh kulol”, “Yozuv tarixi”,
“O‘zbekiston ne’matlari” kabi qiziqarli bo‘limlar faoliyat olib bormoqda. Muzeyga
bolalar oila a’zolari bilan birga tashrif buyurishlari mumkin. Muzey xodimlari o‘z
oldilariga tur xil ma’rifiy-madaniy tadbirlar orqali muzeyga tashrif buyuruvchilarni
yanada qiziqtirish va ushbu muzeyni O‘zbekistonning madaniy, ijodiy, ma’rifiy
hayotining ajralmas qismiga aylantirishni o‘z oldilariga maqsad qilib qo‘yganlar.
Yaqin kelajakda O‘zbekistonda birinchi bor tashkil etilgan ushbu muzey “muzey
pedagogikasi” loyihasi doirasida yanada rivojlantirilib, intelektual kolleksiyalar
bilan boyitilgan holda O‘rta Osiyodagi birinchi Bolalar muzeyi sifatida
Muzeyshunoslik fani sohasida muxrlanib qoladi.
Muzeylar xalqimizning uzoq tarixidan xikoya qiluvchi, moziydan sado
beruvchi ma’naviyat maskanlari bo‘lib, yoshlarning ma’naviy dunyoqarashini,
milliy g‘urur va iftixorni yuksaltirishga xizmat qiladi. Yosh avlodni ajdodlar nomi
va merosi bilan faxrlanishga o‘rgatish, milliy g‘ururni yuksaltirish, buyuk an’analar
davomchisi qilib tarbiyalash, yaqin o‘tmishda yo‘qotilgan milliy tuyg‘ularni qayta
tiklash, shuningdek, mamlakatimiz jaxon hamjamiyatidan munosib o‘rin egallab,
avlodlarga ozod va obod Vatanni qoldirish, unutilgan tariximizni tiklashda muzeylar
katta ahamiyat kasb etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 1998 yil 12 yanvardagi “Muzeylar
faoliyatini tubdan yaxshilash va takomillashtirish to‘g‘risida” Farmoni e’lon qilindi.
Unda O‘zbekiston xududida qadimdan mavjud bo‘lgan muzeylar tizimini yanada
Ilmiybaza.uz
takomillashtirish, muzey fondlarini saqlash, ularni to‘ldirish, xalqimizning boy
tarixidan xikoya qiluvchi noyob va nodir ashyolarni avaylab asrash muzeylarni
zamon talablariga javob beradigan xodimlar bilan ta’minlash kabi masalalar qo‘yildi
hamda “O‘zbekmuzey” jamg‘armasi tashkil etildi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mashkamasining 1998 yil 5 martdagi
“Muzeylar faoliyatini tubdan qo‘llab-quvvatlash masalalari to‘g‘risida”gi 98-sonli
Qaroriga asosan O‘zbekistonni xalqaro muzeylar kengashi – IKOM ga a’zo
bo‘lganligini hisobga olib, mamlakat muzeylarini ta’mirlash, zarur texnik vositalar,
asbob-uskunalar bilan jixozlash va mablag‘ bilan ta’minlash masalasi ta’kidlandi.
Hozirgi kunda mamlakatimizda 1200 dan ziyod muzeylar faoliyat
ko‘rsatmoqda va ular bugungi kunda madaniy, tarixiy, tabiiy, ilmiy qadriyatlarni
yig‘ib, ashyolar yordamida targ‘ib qiluvchi ijtimoiy maskan bo‘lib xizmat qilmoqda.
Muzeylar moddiy va ma’naviy madaniyat yodgorliklarining asl nusxalarini,
arxeologiya, etnografiya, toponomikaga oid materiallarni to‘playdi, saqlaydi, ilmiy
asosda o‘rganib taxlil qiladi, natijalarini ekspozitsiya sifatida ommalashtiradi.
Yig‘ilgan va muzeyda saqlanayotgan barcha materiallar muzeyning ilmiy bazasini
tashkil etadi va uning ijodiy faoliyatida asos bo‘lib xizmat qiladi. Mana shu manbalar
asosida muzeylar ilmiy tadkikot va madaniy ma’rifiy ta’lim-tarbiya ishlarini olib
boradi.
Prezident Islom Karimov o‘zining “Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q” nomli asarida
ta’kidlaganidek: “Madomiki, o‘z tarixini bilgan”, undan ruxiy kuvvat oladigan
xalkni yengib bo‘lmas ekan, biz xaqqoniy tariximizni tiklashimiz, xalkimizni,
millatimizni ana shu tarix bilan kurollantirishimiz zarur”. “Xaqqoniy tarixni
bilmasdan turib, o‘zlikni anglash mumkin emas”. Bizga tarixni boricha o‘rganishga
imkon beruvchi guvoxlarni ana shu muzeylardan izlashimiz mumkin. Buyuk
bobolar, aziz avliyolar merosini asrab-avaylab kelayotgan, ularning xayotbaxsh
o‘gitlari asosida o‘z milliy kadriyatlarini shakllantirib, avlodlarini shu ruhda
tarbiyalayotgan mehnatkash xalqimizga mansub ekanligidan har birimiz cheksiz
faxrlanishimiz, unga ta’zim bajo keltirishimiz xam karz, xam farz.
Zamonaviy maktab muzeyning g‘oyaviy-tarbiyaviy va ta’limiy imkoniyatlaridan
mumkin qadar samarali foydalanishdan manfaatdor. Muzey faoliyatining bu
yo‘nalishi nazariy va ilmiy-metodik asoslash zaruriyati yangi maxsus ilmiy fan-
Ilmiybaza.uz
muzey pedagogikasining vujudga kelishini belgilaydi.Muzeyning pedagogik
ta’sirini mazmuni, metodlari va shakllari, aholining turli kategoriyalarga ta’sirining
xususiyatlari, shuningdek, muzeyni madaniy muassasalar tizimidagi o‘rnini
belgilash bilan bog‘lik muammolar muzey pedagogikasining predmeti hisoblanadi.
Shu munosabat bilan muzey pedagogikasi tomonidan:
- muzey pedagogik jarayonning konuniyatlari va ulardan amaliyotda
foydalanish, pedagogik rahbarlik darajasini o‘stirish imkoniyatlari o‘rganiladi;
- muzeylarning muzey auditoriyasining turli ijtimoiy va yosh guruhlarga
pedagogik ta’sirining xususiyatlari aniqlanadi;
- turli profildagi, tipdagi, turdagi muzeylar goyaviy-tarbiyaviy, ta’limiy faoliyati
tajribalari umumlashtiriladi va shu asosda ilmiy metodik ko‘rsatmalar ishlab
chiqiladi va takomillashtiriladi;
- muzeylarning boshqa pedagogik muassasalar bilan xamkorlikdagi ishining
yanada samarali shakl va metodlari aniqlanadi;
- muzeylarning pedagogik imkoniyatlarini amalga oshirilishning rivojlanishi
taxmin qilinadi;
Muzey pedagogikasi tomonidan xal etiladigan masalalar katoriga o‘quvchi
yoshlarning
ma’naviy
dunyoqarashini
shakllantirish,
ijodiy
kobiliyatlarni
rivojlantirish, faol hayotiy pozitsiyani ishlab chiqish kabi-shaxs shakllanishining
turli jarayonlarini faollashtirish ham kiradi.
Muzeyda pedagogikasi ma’naviy-ma’rifiy va madaniy tadbirlarni tashkil etish,
ularni boshqarish, yangi shakllarni aniqlash va joriy qilish, o‘quvchi yoshlarning
qiziqishlarini e’tiborga olish, muzey axborotini o‘zlashtirishini o‘rganishga
tayanadi.
Muzey pedagogikasi tomonidan ishlab chikiladigan masalalar doirasiga
g‘oyaviy-tarbiyaviy, ta’limiy faoliyatni tashkil etish va rivojlantirishni tashkil etish
va rejalashtirish metodikasi va amaliyoti xam kiradi.
O‘quvchilar ma’naviy dunyoqarashini shakllantirishda muzeyda ekskursiya
darslarining o‘rni katta. Eng qulay tomoni maktabda o‘lkashunoslik muzeyni tashkil
qilish va eksponatlardan tarix darslarida foydalanish ta’lim-tarbiya sifat va
samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Pedagoglar yoshlarni tarixiy yodgorliklarni
avaylab saqlashga, tarixiy obidalarga mehr-muhabbat bilan qarashga o‘rgatib, bu
Ilmiybaza.uz
yodgorliklar faqat o‘tmishni o‘rganish uchungina emas, shu bilan birga ilm-fanni,
xalq maorifi va madaniyatini yanada rivojlantirish uchun ham bebaho durdona
ekanligini singdirish ruhida tarbiyalashi kerak.
Bugungi kunda maktab muzeyi tashkil qilingan ta’lim muassasalarida o‘quvchi
yoshlarning tarix va boshqa ijtimoiy fanlardan olayotgan bilimlari, Vatan tarixi va
madaniyatiga qiziqishlari oshib borayotganligi aniqlanmoqda. Shuningdek, o‘quvchi
yoshlarning bilim doirasi kun sayin kengayib, dastlabki ilmiy-tadqiqot ishlariga
bo‘lgan qiziqish sezilarli darajada o‘smoqda.