O‘quvchi yoshlarning -ma’naviy dunyoqarashini shakllantirishda muzey pedagogikasining o‘rni (Turkistondagi ilk muzeylarni tashkil etilishida ilmiy jamiyatlar va kolleksionerlarning roli)
Yuklangan vaqt
2024-06-09
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
21
Faytl hajmi
154,0 KB
Ilmiybaza.uz
O‘quvchi yoshlarning -ma’naviy dunyoqarashini shakllantirishda muzey
pedagogikasining o‘rni
Reja:
1. “Muzey” atamasi va muzey haqida tushuncha.
2.Turkistondagi
ilk
muzeylarni
tashkil
etilishida
ilmiy
jamiyatlar
va
kolleksionerlarning roli.
3.Turkistonda tashkil etilgan ilk muzeylar faoliyati.
Ilmiybaza.uz
1. “Muzey” atamasi va muzey haqida tushuncha. “Muzey”, museyon so‘zi
inson madaniyatiga ikki yarim ming yil ilgari, ya’ni antik davrda kirib keldi. Lekin
uning ma’nosi xozirgi muzey tushunchasidan ancha boshqacharoq edi. Qadimgi
Yunonistonda “Museyon”deb ma’budalar sha’niga e’zozlanadigan maskanlarni
aytganlar. Bu maskanlar tabiatning go‘zal joylarida, tog‘ etaklarida, daryo va ko‘l
bo‘ylarida,
bog‘u-rog‘larda
joylashgan
bo‘lardi.
Shuningdek
museyonlar
ibodatxona vazifasini xam o‘tagan. Yunon panteoniga to‘qqizta muza kirgan.
Shulardan ikkitasi, ya’ni Klio-tarix, Uraniya-astronomiya ma’budalari bo‘lib,
qolganlari insonlarga san’at taqdim etgan: Melpomena-tragediya, Taliya-
komediya, Terpsixora-raqs, Erato-muxabbat qo‘shiiqlari, Kalliopa-epik she’riyat,
Poligimiya-diniy qo‘shiqlar, Evterpa- lirik she’riyat ma’budalari xisoblangan.
Qadimgi antik Yunonistonda ko‘pxudolik dini xukm surgani uchun xamma narsani
o‘z ma’budasi bo‘lgan. Oldinlari ma’budalar xudoning vakillari xisoblangan.
Keyinchalik ilm-fan va san’atga xomiy xudolar degan tushuncha paydo bo‘lgan.
Museyonlarda ko‘pincha shoirlar, faylasuflar, san’at ustalari yig‘ilishar,
go‘zal ma’buda xaykallari ularga ilhom bag‘ishlar edi. Bu yerda she’riyat kechalari
ham bo‘lib o‘tar va xaqiqiy adabiyot-she’riyat markaziga aylangan edi.
Vaqt o‘tishi bilan museyonlan yo‘q bo‘lib ketdi. “Museyon” atamasi
“muzey”
Mashhur fransuz muzeologi J.Bazenni ta’kidlashicha, muzeylar tarixini yozish
uchun ikkita narsani tushintira olish kerak: birinchisi - muzeylar konsepsiyasi,
ikkinchisi - zamon konsepsiyasi.
Muzeylar o‘zlarining ilk paydo bo‘lgan kunidan boshlab o‘z zamonasini aks
ettirgan, o‘z zamonasining talab extiyojlarini ifoda qilgan, qisqa qilib aytsak
zamon ko‘zgusi bo‘lgan.
O‘z ildiziga qarab intilish, o‘zini o‘zi anglash uchun qiziqish uyg‘onishi,
insoniyatga xos bir fazilatdir. Muzeylarni paydo bo‘lishiga insoniyatdagi ana shu
xususiyat eng oliy sabablardan biridir.
Ilmiybaza.uz
Oldinlari faqat ma’lum bir shaxslar uchun xizmat qilgan muzeylar, asta-
sekin, ommaviylashib bordi va jamiyat madaniyatining ajralmas bir qismiga
aylandi.
Hozirgi kunda “Muzey” so‘zining bir qator tushunchalari mavjud bo‘lib,
ma’lum darajada bu fenomenning murakkabligini anglatadi. XX asr insoniyatga
yangi tipdagi muzeylarni taqdim etdi. Endi predmetlarni nafaqat saqlash va
ekspozitsiyaga qo‘yish, balki ularga xos atrof-muhitni, turli tarixiy-madaniy
jarayonlarning lavhalarini, inson faoliyatining turlarini ko‘rsatish vaqti kelganligi
anglandi. Ochiq osmon ostidagi muzeylar paydo bo‘ldi, ularning asosini
predmetlarni an’anaviy kolleksiyasi emas, balki o‘zining tabiiy atrof muhitida
namoyish etiladigan, xalq turmushini aks ettiruvchi me’moriy yodgorliklar tashkil
etdi. Shuningdek, asl nusxadagi predmetlarni emas, ularning kopiyalarini namoyish
etuvchi mezeylar ham paydo bo‘ldi.
“Muzey” tushunchasining ko‘p qirraligiga yana bir sabab, nazariy
muzeyshunoslikning rivojlanishi va mutaxassislarning turli tadqiqotchilik
yondashuvi, hamda maqsad vazifalarning har xilligidir. So‘rov xarakteriga ega
bo‘lgan nashlarda mezeylar asosan ilmiy-tadqiqot va madaniy - ma’rifiy muassasa
sifatida izohlanadi va ularning ijtimoiy funksiyalariga mos tarzda komplektlash,
xisobga olish, saqlov, madaniy, tarixiy yodgorliklarni targ‘ib etish va o‘rganish
ishlarini olib boradi deb yozilgan.
Xalqaro amaliyotda asosan, Muzeylarning Halqaro kengashi (IKOM)
tomonidan ishlab chiqilgan qonundan foydalaniladi. Bu esa o‘z navbatida 1974
yilgi Ustavga ham kiritilgan. O‘zgarishalar kiritilgan ushbu Ustavning oxirgi
variantida (ya’ni 1995 yil) quyidagilar ta’kidlanadi: “Muzey - bu doimiy,
kommercheskiy bo‘lmagan muassasadir, u jamiyat uchun xizmat qiladi va odamlar
uchun ochiqdir. Muzey eksponatlarni to‘playdi, saqlaydi, o‘rganadi, targ‘ib qiladi
va ekspozitsiyaga qo‘yadi”. Mazkur tushuncha uzoq rivojlanish yo‘lini bosib o‘tdi,
lekin ko‘p masalalar yechilmay qoldi. Masalan, botanika bog‘lari zooparklarni ham
muzey deb xisoblash mumkinmi? Axir ular tabiatning flora va fauna dunyosini
kolleksiyalariga ega, ularning saqlanib qolishini ta’minlaydi, o‘rganadi, namoish
Ilmiybaza.uz
qiladi, shu bilan bir qatorda ommaning dam olish borasidagi talablarini qondiradi.
Lekin bu kolleksiyalar tabiatning o‘lik emas, jonli namunalardan tashkil topgan.
Shunga o‘xshash savollar tug‘ilganda mutaxassislarning fikrlari bo‘linadi.
Birlari “muzey” deb faqat an’anaviy tipdagi ilmiy, tarixiy yoki kolleksiyalarda o‘z
faoliyatini asoslaydigan muassasalarga aytiladi deb xisoblaydi. Shuning uchun ular
zoologiya va botanika bog‘lari, ko‘plab ilmiy muzeylar, tabiiy va tarixiy
yodgorliklarni muzey deb xisoblashmaydi. Boshqa muzeyshunoslar esa, madaniy
merosga nisbatan muzey xarkteri va rolini kengroq izohlaydilar. Ular inson
atrofidagi barcha tabiiy, madaniy, ijtimoiiy muhit mezeyga xos deb biladilar.
Mazkur fikrlarni inobatga olgan holda, barcha botanika bog‘lari, zooparklarni,
tabiiy va tarixiy yodgorliklarni IKOM o‘ziga a’zo qilib olgan.
Muzey jamiyatga xizmat qilishi lozim va uni rivojlantirishi kerak degan fikrlarni
ham mutaxassislar bir ovozdan ma’qullamaydilar. Jamiyat qiziqishini nimadan
iboratligini kim qanday mezonlar asosida belgilaydi? Axir jamiyatdagi turli
guruhlarning qiziqishi va talabi bir xil emasku. Muzeylar kim uchun faoliyat
ko‘rsatadi? Jamiyat ravnaqi va ilmiy progress uning ishlayotgan olimlari uchun
yoki keng ommaning, estetik va ta’lim talablarini qondirish uchunmi? Misol
keltirilgan ziddiyatli savollar turli mamlakatlarning mutaxassislari tomonidan
(muzeyshunoslar, faylasuflar, sotsiologlar, tarixchilar, san’atshunoslar ham shular
jumlasidandir) muzey atrofida yuz yillar maboynida muxokama qilinib kelingan.
Ular shunga guvohlik berishadiki, muzey – bu juda murakkab fenomen va unga
baxs muzokarasiz va hammaga ma’lum bo‘ladigan aniqlik kiritib bo‘lmaydi.
“Muzey” tushunchasining talqiniga nisbatan nazariy muzeyshunoslikda ham
turlicha yondoshiladi, lekin ko‘pchilik tadqiqotchilar muzeyning bajaradigan
funksiyalariga ko‘ra uni ijtimoiiy institut deb hisoblaydilar.
2.Turkistondagi ilk muzeylarni tashkil etilishida ilmiy jamiyatlar va
kolleksionerlarning roli. Turkistondagi muzeylar va ularning xususiyatlarini
o‘rganish mustaqillik davridagi muzeylar taraqqiyoti ildizlarini aniqlash, qiyosiy
tahlil qilish yordamida muzey ishi amaliyotidagi ijobiy va salbiy tomonlarni
aniqlashga yordam beradi. Sovet davridagi mutaxassislar Turkiston muzeylari va
Ilmiybaza.uz
ularning faoliyatini sobiq tuzum mafkurasi doirasida yoritgan bo‘lsa, bugungi
kunda avvalgi tarixiy jarayonga xolis baho berish imkoniga ega bo‘lindi. Bu esa
sovet davri muzeyshunoslari tajribalarining ijobiy tomonlari rad etilmagan holda
davr va sobiq mafkura ta’siridan xoli, jahon andozalaridan kelib chiqqan tarzda
tanqidiy yondashuv asosida tadqiqot olib borishni belgilaydi.
1876 yil 16 martdagi «Turkestanskie vedomosti» gazetasi tahririyatining General-
gubernator idorasiga rasmiy maktubida gazeta muharriri N.A.Maevning
Toshkentda muzey ochish haqidagi bayonnomasi yuborilayotgani xabar qilinadi1.
Demak, Rossiya istilosining dastlabki o‘n yili o‘tganidan so‘ng Turkistonda muzey
tashkil etilishi lozimligi olimlar tomonidan qayd etilgan.
Rossiya imperiyasining 1853 yili Oqmachitni bosib olishidan to 1876 yili
Qo‘qon xonligi tugatilishiga qadar ularning barcha yurishlarida olimlar ishtirok
etib, turli hujjat, qo‘lyozma, kitob va boshqa osori-atiqalarni to‘plashgan. General-
gubernator K.P.Fon Kaufman farmoniga asosan Samarqand istilosidan so‘ng
qo‘lga kiritilgan xalifa Usmon Qur’oni sharqshunos A.L.Kun tashabbusi bilan
Peterburg ommaviy kutubxonasiga jo‘natiladi. Buxoro amirligida Muzaffarning
to‘ng‘ich o‘g‘li Abdumalik To‘ra boshchiligidagi qo‘zg‘alonni bostirish davomida
rus harbiy ekspeditsiyasi Shahrisabz va Kitob beklaridan 97 ta qadimiy
qo‘lyozmani olib qaytgani ma’lum2.
Xivaga 1873 yilgi yurish davomida qo‘shin tarkibida qatnashgan
sharqshunos olim A.L.Kunga (1840–1888) Peterburg kutubxonasi va muzeylari
uchun ilmiy ahamiyatga molik hamma narsalarni sinchiklab tekshirish hamda
to‘plash topshirilgan edi. Natijada xon kutubxonasidan 300 ga yaqin qo‘lyozma-
kitoblar musodara qilingan. Xiva xonlarining tanga pul zarb qiladigan 200 nusxa
qolipi, bir qancha muhr, xonning taxti, 172 nusxa mo‘g‘ullar davri tangalari,
qo‘ng‘irotlar sulolalariga oid tangalardan 3 nusxadan, ko‘plab etnografik
1 ЎзР МДА, И–1-фонд, 16-рўйхат, 965-иш, 4-варақ.
2 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, 1981. – Б. 33.; Тарих шоҳидлиги ва сабоқлари
/ Масъул муҳаррир Д.А.Алимова. Тошкент: Шарқ, 2001. – Б. 353-401.
Ilmiybaza.uz
buyumlarni to‘plab imperiya poytaxtiga jo‘natilgan3. Xiva ustalarining kandakorlik
san’ati namunasi bo‘lgan taxt 1874 yil nodir ashyolar to‘plami qurol-aslahalar
palatasiga yuborilgan. Xivadan olib ketilgan ayollar va bolalar kiyimlari, oltin va
kumush zargarlik buyumlari, Sarskoe selo qo‘riqxonasi, Peterburg badiiy
rag‘batlantirish jamiyati muzeyi, Moskva politexnika muzeylariga taqsimlab
berilgan. Xiva xonligidan talangan qimmatbaho buyumlarning katta qismi Rossiya
Davlat Ermitaji, Etnografiya muzeylariga ham olib ketilgan4.
Qo‘qon
xonligini
tugatish
paytida
(1875–1876)
tarix,
tibbiyot,
huquqshunoslik va diniy ilmlarga oid 130 ga yaqin qo‘lyozma musodara qilinadi.
Bu qo‘lyozmalar dastlab Turkiston xalq kutubxonasi, so‘ng Rossiyaga olib ketilib,
imperator Xalq kutubxonasiga topshirilgan5.
Respublika Markaziy Davlat arxividagi hujjatlar ichida Turkiston General-
gubernatori Kaufmanga 1878 yil 27 oktyabrda yuborilgan tashakkurnoma saqlanib,
unda Kavkaz noibi boshqarmasi Toshkentdan yuborilgan yetti yashik etnografik
buyumlar olinib, Tiflis muzeyiga joylashtirilgani haqida xabar beriladi6.
Yuqoridagi ma’lumotlardan ko‘rinib turibdiki, O‘rta Osiyoning istilo
qilinishi davomida tartibli va uyushgan holda kolleksiyalar to‘plashga asos
solingan. Bu jarayon rasmiy tarzda amalga oshirilgan. Bundan tashqari O‘rta Osiyo
xalqlari madaniyatiga oid osori-atiqalarni arzon-garovga sotib olib, xususiy boylik
orttirish payida bo‘lgan kishilar ham kam emasdi. Ular qatorida Zarafshon okrugi
boshlig‘i general A.Abramov, Sirdaryo viloyati harbiy gubernatori general
N.Golovachev, Amudaryo bo‘limi boshlig‘i A.Galkin va boshqalar bo‘lib, ular
to‘plagan kolleksiyalar ham ushbu davrga oid7.
3 Лунин Б.В. Средняя Азия в дореволюционном и советском востоковедении. – Ташкент: Фан, 1966. – С. 114-
120.
4 Тарих шоҳидлиги ва сабоқлари / Масъул муҳаррир Д.А.Алимова. Тошкент: Шарқ, 2001. – Б. 353-401.
5 Чабров Г.Н. Накопление сокровищ и культурных ценностей в государствах Средней Азии с древнейших
времен до падения феодальных деспотий // Рукопись. Научный архив Государственного музея истории
Узбекистана. 1957. – 1963. – 126 с.
6 ЎзР МДА, И–1-фонд, 19-рўйхат, 428-иш, 23-варақ.
7 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, - 1981. – Б. 34-35.
Ilmiybaza.uz
Rus olimlarining turli kolleksiyalar to‘plash faoliyati bir tomondan
Peterburg, Moskva muzeylari, kutubxonalari, ko‘rgazma zallar zaxiralarini O‘rta
Osiyo buyumlari va qo‘lyozmalari bilan to‘ldirishga yo‘naltirilgan bo‘lsa-da,
ikkinchi tomondan ma’lum vaqt o‘tib, mahalliy muzeylar tashkil etish hamda ilmiy
jamiyatlarni rivojlantirish ishiga yordam berdi. O‘z ishlarining fidoyilari bo‘lgan
olim, o‘lkashunos, shifokor mahalliy aholi vakillari bilan birgalikda Turkistonda
yevropacha tamoyildagi muzeylar to‘plamlari, qo‘lyozmalar kolleksiyalarini
yig‘ish, ommaviy kutubxonalarni tashkil etish ishlarini boshladilar.
Toshkentda 1870 yili Turkiston xalq kutubxonasining tashkil etilishi, xususiy
kolleksiya to‘plovchilari xizmati tufayli qator qimmatbaho buyumlar fan uchun
asrab qolindi. Xalq kutubxonasida saqlanayotgan arab, fors va turkiy qo‘lyozmalar
tavsifi Ye.F.Kal tomonidan 1883 yilda nashr etilib, ilmiy jamoatchilikda katta
qiziqish uyg‘otdi.
Kutubxonaning qo‘lyozmalar bo‘limi 1898 yili Andijon qo‘zg‘alonidan
so‘ng Dukchi Eshon Muhammad Alidan musodara qilingan asarlar bilan boyitildi8.
Professor V.A.Jukovskiyning ma’lumotiga ko‘ra, kutubxonada islom tarixi,
tasavvuf ilmiga oid 194 ta qo‘lyozma bo‘lgan. Shulardan kutubxona katalogiga
1912 yili 311 tasi kiritilganligi sharqshunos A.A.Semyonov tomonidan qayd
etilgan9.
Qilingan sa’y-harakatlar, ilmiy tadqiqotlarning aksariyat qismi fidoyi
olimlar, kichik amaldorlarning shaxsiy tashabbusi bo‘lgan. General-gubernatorlik
ma’murlari tomonidan sohaga juda kam mablag‘ ajratilgan. Sharqshunos
V.V.Bartoldning yozishicha, «O‘rta Osiyo xalqlari qadimgi madaniyatini
o‘rganish, yodgorliklarni asrashni foydasizgina emas, balki zararli hamdir» deb
8 Зиёдов Ш., Муминов А. Библиотека Дукчи Ишана. В «Манокиб-и Дукчи Ишан» (Аноним жития
Дукчи Ишана – предводителя Андижанского восстания 1898 г.) Перевод с турки, введение и
комментарии Б. М. Бабаджанова. Ташкент–Берн–Алматы: Дайк-Пресс, 2004. – С. 344-385.
9 Семенов А.А. Государственная публичная библиотека и фонды восточных рукописей Узбекистана //
Альманах «Литературный Ташкент». 1945. – С.112-115.; Его же. Среднеазиатские рукописные фонды и
важность их изучения // Материалы первой Всесоюзной Научной конференции Востоковедов в г. Ташкенте.
– Ташкент, 1958. – С. 915.
Ilmiybaza.uz
hisoblangan10. Zero, bunday munosabat xorijdan kelgan sayyohlar va mahalliy
antikvar
buyumlar
to‘plovchilarni,
yodgorliklar,
maqbaralarni
talon-toroj
qilishlariga olib keladi. Jumladan, Sharl Uiyfalfi boshchiligidagi fransuz ilmiy
ekspeditsiyasi Samarqand tarixiy obidalarining qoplama koshin namunalaridan
yetti yashigini olib ketgan. Mustamlaka ma’murlarining e’tiborsizligi tufayli,
G.Vamberi, V.Frank, G.Mozer va boshqalar tomonidan ko‘plab qimmatbaho
buyum, nodir qo‘lyozmalar Yevropa mamlakatlariga olib ketildi.
Lekin ayrim holatlarda O‘rta Osiyoga mutaxassislar kelishining ijobiy
jihatlari ham bo‘lganligini ta’kidlash joiz. Samarqand me’moriy obidalari bilan
tanishib qaytgan shvesiyalik me’mor Martin Rossiya moliya vaziri S.Vittega
yozgan xatida shahardagi me’morchilik ansamblining jahon madaniyati uchun
ulkan ahamiyatini ta’kidlash bilan birga, bu ulug‘vor yodgorliklarni muhofaza
qilish va o‘rganishni tashkil etishni so‘raydi. Natijada 1895 yili bu tadbir uchun
ma’lum mablag‘ ajratilib, o‘lchash, chizmalar chizish, tadqiqot ishlari boshlab
yuboriladi11. «Go‘ri Amir» fotoalbomi ham shu davrda nashr etiladi12.
Rossiya istilosidan so‘ng ilmiy tadqiqot ishlarining aksariyati Turkistonning
moddiy boyliklarini o‘rganish, ulardan ratsional foydalanishga yo‘naltiriladi.
A.P.Fedchenko,
V.V.Dokuchaev,
I.V.Mushketov
va
boshqalarning
tuproqshunoslikka oid tadqiqotlari O‘rta Osiyoda zamonaviy ilmiy fanlarga asos
soldi13.
Muzeylar tashkil etish tashabbuskorlari: A.P.Fedchenko, I.V.Mushketov,
V.F.Oshanin, V.V.Bartold va boshqalar Turkistonni atroflicha o‘rgangan ilg‘or rus
ziyolilari edi. Ularning asarlaridan geologiya, geografiya, botanika, zoologiya,
mineralogiya sohalari qatorida numizmatika, tarix, etnografiyaga oid ma’lumotlar,
10 Унинг Шарқ маданий ёдгорликларига бўлган муносабати ҳақида муфассал қаранг: Бартольд В.В. Задачи
русского востоковедения в Туркестане. Сочинения. Т. IX. 1976. – С. 522-533.
11 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, 1981. – Б. 36.
12 ЎзР МДА, Р–394-фонд, 1-рўйхат, 143-иш, 19-варақ.
13 Лунин Б. Средняя Азия в дореволюционном и советском востоковедении. – Ташкент: Фан, 1965.; Его же.
Средняя Азия в научном наследии отечественных востоковедов: Историографический очерк. – Ташкент,
1979.
Ilmiybaza.uz
qadimiy yodgorliklarni o‘rganish bo‘yicha tadqiqotlar ham mavjud edi. Ilmiy
jamiyatlar, muassasalar va ayrim mahalliy shaxslar o‘z to‘plamlarini Turkiston
o‘lkasi mineralogiyasi, zoologiyasi, numizmatikasi, etnografiyasiga oid ajoyib
ashyo va buyumlar bilan to‘ldirib bordilar. Mazkur tabiiy kolleksiyalarni
birlashtirish va ular asosida muzey tashkil etish masalasi ilmiy jamoatchilik
tomonidan kun tartibiga qo‘yildi. A.P.Fedchenkoning Turkiston general
gubernatoriga yozgan axborotida: «Turkistonni muvaffaqiyatli rivojlantirish uchun
u bilan asosli ravishda tanishib chiqish lozim, muzey esa buning uchun eng yaxshi
vositadir», – deb yozadi14. Bu masala 1871 yili tabiatshunoslik, antropologiya va
etnografiya havaskorlari jamiyatining Turkiston bo‘limi majlisida yana ko‘tarildi.
O‘rta Osiyo olimlari ilmiy jamiyati uni bir necha yillar mobaynida hal qilishni
qayta-qayta so‘raydi. Nihoyat, Sirdaryo viloyati harbiy gubernatori general
N.Golovachyov 1876 yilning 9 yanvarida muzeyni komplektlash bo‘yicha
yig‘ilishga N.A.Maev, V.F.Oshanin, A.I.Vilkins, D.Yu.Yujakov va I.I.Krauzelarni
taklif etadi hamda muzey ochishga qaror qilinadi.
2.Turkistonda tashkil etilgan ilk muzeylar faoliyati.
Turkistonda
muzeylar
qurilishining
boshlanishi,
dastlabki
muzeylar
tashabbuskorlari va yaratuvchilari A.P.Fedchenko, V.F. Oshanin, V.V. Bartold,
I.V. Mushketov kabi tadqiqotchi olimlarning nomi bilan bog‘lik. Yuqorida qayd
etilganidek muassasalar, ilmiy jamiyatlar, olimlar, mahalliy aholi ko‘p yillar
mobaynida Turkiston o‘lkasi zoologiyasi, numizmatikasi, minerologiyasi,
etnografiyasiga oid kolleksiyalar bilan o‘z fondlarini to‘ldirib borganlar. Vaqt
o‘tishi bilan ushbu kolleksiyalarni birlashtirish va muzey tashkil etish masalasi
ko‘tarildi.
Shu tariqa, 1876 yil O‘rta Osiyoda birinchi muzey tashkil topdi15. Lekin
davlat tomonidan bino berilmagani uchun, N.A.Maev o‘zining ipakchilik
maktabidan muzey uchun ikki xona ajratdi. Ko‘p o‘tmay, muzey Statistika bo‘limi
ixtiyoriga o‘tkaziladi. Muzey ta’minoti uchun yiliga 300 so‘m ajratilganidan
14 ЎзР МДА, И–1-фонд, 16-рўйхат, 259-иш, 10-варақ.
15 Туркестанские ведомости, 1876. № 48.
Ilmiybaza.uz
tashqari, ba’zi shaxslarning moddiy yordamlari ham kelib tushgan. N.A.Maevning
yozishicha, muzey faoliyati uchun yiliga 1600 so‘mlik mablag‘ talab etilgan16.
1877 yilning yanvariga kelib, muzey etnografiya, ishlab chiqarish texnologiyasi,
qishloq xo‘jaligi, tabiat tarixi va arxeologiya bo‘yicha 1500 dan ortiq ashyolarga,
800 ga yaqin qadimiy tangalarga ega bo‘ldi17. Muzey tez rivojlandi. Mazkur
eksponatlar asosida etnografiya-texnika, tabiat, tarixiy-arxeologiya, numizmatika,
qishloq xo‘jaligi bo‘limlari mavjud edi. Ekspozitsiya o‘lkamizning an’anaviy
amaliy san’ati surat namunalaridan boshlangan bo‘lib, Ili vohasida yashagan
uyg‘urlarning G‘uljadan yuborilgan an’anaviy kiyim-kechaklari ham namoyish
etilgan. Shuningdek, ko‘rgazmaga qurol-yarog‘lar, musiqa asboblari kolleksiyasi,
hunarmand to‘qimachilarning ipak, jun, paxta tolasidan to‘qilgan gazlamalari
namunalari, Hisor olachasi, Shahrisabz bahrombegisi, Qoshg‘ar bozorlarida
sotiladigan ingliz gazlamalari namunalari ham qo‘yilgan bo‘lib, undan kitobat va
yozish qurollaridan boshlab, chinni, tunj, loydan ishlangan haykalchalar, mahalliy
qog‘oz va ipak namunalari, zargarlik buyumlari, tumor kabi diniy tasavvurlar bilan
bog‘liq ashyolar ham o‘rin olgan edi. Tabiatshunoslik bo‘limida yo‘lbars, qo‘tos
tulumlari bilan bir qatorda turli-tuman hasharot, qushlarning kolleksiyasi,
o‘simliklar gerbariysi mavjud bo‘lgan. Ma’danlar bo‘limida O‘rta Osiyoning turli
hududlaridan keltirilgan toshko‘mir, oltingugurt, tuz, neft, turli tog‘ jinslari va
ma’danlar, temir, mis rudalari namunalarini ko‘rish mumkin edi. Numizmatika
bo‘limida miloddan avvalgi III asrdan milodning IV asriga qadar Yunon-Baqtriya,
Kushonlar, Sosoniylar, hind hamda musulmon tangalarining eng noyob namunalari
bo‘lgan. Arxeologiya bo‘limida To‘ytepa, Shohruhiya, Issiqko‘l rayonlaridan
keltirilgan me’moriy obidalarning sirli koshinlari joylashtirilgan. Qishloq xo‘jalik
bo‘limi turli o‘simliklar urug‘lari, asalarichilikka oid ashyolar, ipakchilikka oid
kolleksiyalar, dendrologiya namunalaridan iborat edi18.
16 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, 1981. – Б. 39.
17 Туркестанские ведомости, 1877. № 18.
18 Содиқова Н. Маданий ёдгорликлар хазинаси. – Тошкент: Фан, 1981. – Б. 40.
Ilmiybaza.uz
Muzey predmetlari maxsus to‘planmagan bo‘lsa-da, unda qimmatbaho,
nodir va noyob buyumlarning asl nusxalari mavjud edi. Mazkur muassasaning
tashkil etilishi fanning turli tarmoqlarida foydalanish mumkin bo‘lgan xilma-xil
kolleksiyalarni to‘plashni davom ettirishga turtki berdi. Natijada ekspozitsiyalarni
kengaytirish va bo‘limlarni ma’lum darajada tartibga solish uchun dastur ishlab
chiqilib, geografiya, antropologiya bo‘limlari ajratildi, texnika, sanoat va
etnografiya bo‘limlariga bo‘lindi.
Muzey Nizomi ishlab chiqilib tasdiqlandi. Unda muzey ixtisosi vazifasi, ish
ko‘lami belgilab berildi19. Dastlab muzeyni besh kishidan iborat nazorat komiteti
boshqardi.
Nizomga
muvofiq
muzeyga
geologiya,
botanika,
zoologiya,
etnografiya, arxeologiya, numizmatika, sanoat va qishloq xo‘jaligi bo‘yicha
eksponatlar to‘plash va saqlash huquqi berildi. Mazkur Nizomda: «Muzey
ommaning O‘rta Osiyo o‘lkasi bilan tanishuvi va to‘plangan materiallarni olimlar
o‘z sohalari bo‘yicha o‘rganishlari uchun ochildi», –deyilgan edi20. Lekin muzey
bu talabga to‘liq javob bera olmas edi, chunki eksponatlarning bir-biriga aloqasi
yo‘k, alohida kolleksiyalardan iborat edi. Nizomning bu bandidan muzey
tashkilotchilari, uning vazifasini ilmiy-ma’naviy muassasa sifatida belgilaganlari
ko‘rinib turibdi. Albatta, o‘z davri uchun Turkistonda tashkil etilgan birinchi
muzeyning ahamiyati katta edi. Undagi kolleksiya to‘plamlari va ekspozitsiyaning
sifati hamda ko‘lami yillar o‘tib o‘sib bordi.
Olimlarning fikricha, 1876–1880 yillar Toshkent muzeyi faoliyatining
muhim bosqichi bo‘ldi. Shu yillarda numizmatika, etnografiya bo‘limlari boy
kolleksiyalar bilan to‘ldirildi.
Albatta, moziyga nazar solinsa, ilk muzeyning ahamiyati katta edi. Toshkent
muzeyi xalqning O‘rta Osiyodagi yangi muassasa sifatida o‘zini anglashga,
o‘tmish, tarixga hurmat tuyg‘usi bilan shakllantirishga xizmat qildi. Ilg‘or fikrli
mahalliy ziyolilar jamoatchilikni qadimiy yodgorliklarni asrab-avaylashga, ularni
kelajak avlodlar uchun saqlab qolish hamda muhofaza qilishga mablag‘ to‘plashga
19 Туркестанские ведомости. 1888. – № 5.
20 ЎзР МДА, И–1-фонд, 16-рўйхат, 359-иш, 32-варақ.
Ilmiybaza.uz
da’vat etdilar. Vaqtli matbuotda tarixiy yodgorliklarning holati haqida muntazam
maqolalar chop etila boshlanib, tarixiy topilmalar, xazina izlovchilar, muzeydagi
qiziqarli eksponatlar bilan o‘quvchilarni ham tanishtirish boshlandi. Madaniy
yodgorliklarni muhofaza qilishda muzeylarning ahamiyati batafsil tahlil etildi.
Muzey kolleksiyalarining tez-tez ko‘chirilishi hamda o‘g‘irlanishi natijasida
u jiddiy zarar ko‘rsa ham fidoyilar sa’y-harakatlari tufayli fondlar doimiy ravishda
boyitib borildi. Toshkent muzeyi 1884 yilga kelib gerbariy, numizmatika to‘plami
Samarqand kolleksiyalaridan tashqari 3000 ta turli buyum-ashyolarga ega edi21.
Oradan yana ikki yil o‘tib, eksponatlar soni 4000 dan oshib ketdi22.
Rossiya imperiyasining «Turkiston o‘lkasini boshqarish haqidagi Nizomi» 1886
yili 16 iyulda e’lon qilindi. Unga binoan ta’sis etilgan maxsus qo‘mitaga muzey
ham bo‘ysunar edi23. Ammo maxsus komitet faoliyati 1904 yilning oktyabrida
to‘xtatilgach, muzey boshqaruvi bevosita mahkama hukmdori ixtiyoriga o‘tdi24.
Muzey qoshida 1906 yili Nazorat komiteti qaytadan tuzildi, kutubxona va
muzey ishlarining yangi qonun-qoidalari tasdiqlandi, byudjeti birmuncha oshirildi.
Shu paytdan e’tiboran muzey va kutubxona uchun bino qurish masalasi ko‘tarildi.
Yangi keltirilgan qo‘lyozma, kitob, kolleksiya, eksponatlarning ko‘pligi bu ishni
kechiktirib bo‘lmas zaruriyatligini ko‘rsatardi. Mazkur masala yuzasidan
tayyorlangan axborotda general-gubernator va mahkama boshqaruvchisining dala
hovlilarini sotish muzey va kutubxona uchun bino qurishning yagona
imkoniyatidir degan fikr bildiriladi. Sababi, ushbu binolardan kam foydalanilgan,
qolaversa ularning saqlanishi uchun ma’lum mablag‘ sarflanishi ro‘kach qilinadi25.
Turkiston general-gubernatori kengashi ushbu tadbirni ma’qullab, muzey binosi
loyihasi tuzildi. Loyiha va sarf-xarajatlar smetasi 1911 yili bosh shtab injenerlik
komiteti tomonidan ko‘rib chiqilsa-da, ularning barchasi qog‘ozda qolib ketadi.
21 Туркестанские ведомости. 1894. – № 1.
22 Сирдарё вилояти обзори. – Тошкент. 1887. – Б. 329-330.
23 Туркестанские ведомости. 1889. – № 54.
24 Туркестанские ведомости. 1904. – № 156.
25 Туркестанские ведомости. 1907. – № 166.
Ilmiybaza.uz
Toshkent muzeyi bo‘limlarining kengayishi notekis, jamg‘armalarning
to‘latilishi ilmiy asossiz davom etdi. Shunga qaramasdan, muzey tarixiy
bo‘limining keyingi taraqqiyotida 1885 yili tuzilgan arxeologiya havasmandlari
to‘garagining faoliyati muhim ahamiyat kasb etdi. To‘garak tashkil etgan
arxeologik ekspeditsiyalarning dastlabki arxeologiya va numizmatika materiallari
1899 yildan muzeyga topshirila boshlanadi26.
Toshkent muzeyining muvaffaqiyatli faoliyati Turkiston o‘lkasidagi boshqa
shaharlarda ham muzey tashkil etish uchun yo‘l ochdi. Bu borada ikkinchi
muzeyning Samarqand shahrida ochilishi to‘la asosga ega edi, albatta. Sababi, bu
qadimgi shahar o‘z yodgorliklari bilan nafaqat olim va sayohatchilarni, balki
jamoatchilikning keng qatlamlarini o‘ziga jalb etardi. Samarqandda havaskor
o‘lkashunoslar, yodgorlik buyumlarini to‘plovchilar, kolleksionerlar ham talaygina
edi.
Zarafshon okrugi boshlig‘i mahkamasi (keyinchalik Samarqand viloyati
harbiy
gubernatori
idorasida)
arxeologik
qazishmalarda
topilgan
ashyo,
qo‘lyozmalar, in’om etilgan buyumlar to‘plana borgan. Bu borada Zarafshon
okrugi boshlig‘ining arxeologiya, numizmatika va qo‘lyozmalarni to‘plash,
aniqlash va ekspozitsiyalash hamda saqlash bo‘yicha maxsus topshiriqlar amaldori
M.N.Rostislavovning sa’y-harakatlari e’tiborga sazovor27. Uning taklifi bilan 1874
yili maxsus ajratilgan mablag‘ga qadimgi qo‘lyozma, tanga-chaqalar sotib olinadi.
To‘plangan ashyo buyumlar ijaraga olingan binolarda saqlangan.
Samarqandlik usta Mirza Qosimov shahardagi me’moriy yodgorliklarning
sirli qoplamlari lavhalarini to‘plovchi kolleksiyachi sifatida tanilgan edi. Jizzax
yaqinidagi «Temur darvoza» qoyatosh lavhalari ham shu ajoyib rassom va xattot
tomonidan qog‘ozga ko‘chirilgan. M.Qosimov Ulug‘bek madrasasining qo‘lyozma
chizmasini ham tayyorlagan. Uning rasmlari to‘plami 1886 yili Toshkentdagi
26 ЎзР МДА, Р–72-фонд, 1-рўйхат, 3-иш, 9-варақ.
27 Упфал Г.Я., Забродин Е.Б. К вопросу о дате возникновения Самаркандского музея / Очерки истории
музейного дела в СССР, вып. У. 11, - М: 1971.
Ilmiybaza.uz
Turkiston hunarmandchilik sanoati ko‘rgazmasida namoyish etilib, munosib
taqdirlanadi28.
Mahalliy kolleksiya to‘plovchilar orasida samarqandlik Mirza Abdulla
Buxoriy ham bo‘lib, u savdogar va mahalliy ipak, jun, ip gazlama buyumlari
fabrikasining xo‘jayini ham edi. Mirza Abdulla 1878 yili Toshkentda ko‘rgazma
tashkil etib, unda xonatlas, ayollar bosh kiyimlari kabilardan iborat kolleksiyasini
namoyish etgan29.
Abu Said Mahsum – Shayboniyxon madrasasi mudarrisi, mahalliy
o‘lkashunos, qadimgi buyumlar havasmandi va to‘plovchisi bo‘lgan. U mohir
xattot bo‘lib, Go‘ri Amir, Shohi Zinda dahmalari va boshqa me’moriy
inshootlardagi o‘qilishi qiyin bo‘lgan yozuvlardan nusxa ko‘chirgan. To‘plangan
qadimgi buyum, tanga-chaqalarni saqlaydigan maxsus stol va vitrinalarni
ta’mirlash, zarur jihozlar tayyorlash uchun viloyat ma’muriyati ma’lum miqdorda
mablag‘ ajratadi. To‘plangan tangalar 1875 yilning iyulida 700 dona bo‘lsa,
kutubxonadagi qo‘lyozma va kitoblar esa 30 taga yetadi30. Zarafshon okrugi
mahkamasida saqlanayotgan kolleksiyaning bir qismi 1883 yili Toshkent muzeyiga
topshirilsa-da, Samarqanddagi osori-atiqalar ko‘payaverdi. Muzey ochish ishida
viloyat statistika komiteti xodimlarining xizmatlari katta bo‘lib, ular asosiy bazani
vujudga keltirdilar.
Samarqanddagi yodgorliklar majmuasi O‘rta Osiyodagi barcha sharqshunos
olim, kolleksioner, o‘lkashunoslar e’tiborini tortdi. Xususan, I.V.Mushketov
Samarqanddagi qabrtoshlar haqida gapirar ekan, mahalliy boshqarma huzuridagi
Samarqand va uning atrofidagi yodgorliklar majmuining nihoyatda qimmatli
ekanligini ta’kidlaydi31.
28 Маев Н.А. «Туркестанская выставка» – Ташкент. 1886. – 7.; Альмеев Р.В. Музеи Узбекистана и социально-
культурные перспективы их развития. Ташкент: Издательско-полиграфический дом имени Гафура Гуляма,
2007. – С. 11.
29 Лунин Б.В. Самаркандский любитель старины Мирза Бухары // Общественные науки в Узбекистане. 1963.
– № 6. – С. 39.
30 Туркестанские ведомости. 1875 г. – № 8.
31 Мушкентов И.В. Туркестан. Том 1. Санкт-Петербург. 1908. – С. 306.
Ilmiybaza.uz
Asosiy muzeylar qatorida Toshkentda 1914 yili S.P.Zaverinning Turkiston mollari
namunalarining savdo muzeyi Toshkent savdo-sanoat korxonasi ochildi. Uning
dasturiga quyidagilar kiritildi:
Turkiston o‘lkasi Xiva, Buxoro, Afg‘oniston, Xitoy va Mongoliyaning savdo
an’analarini o‘rganish;
Import va eksport savdo muammolarining statistik materiallarini yig‘ish;
Turkiston bilan savdo-sotiq aloqalarini olib boruvchi mamlakatlarning turli xildagi
mollarni qadoqlash, namunalarini yig‘ish;
Mollarning sifatini tekshirish va solishtirish:
Yuklarni sug‘urta qilish bo‘yicha ma’lumotnoma berish;
O‘zlarining namunalari, kataloglari, ro‘yxatlari, materiallari, shuningdek
mollarni sotish shartlari va ularning ko‘tara narxlari bilan tanishtirish;
Mollarning doimiy ko‘rgazmasi va shunga o‘xshash xizmatlarni o‘z zimmasiga
olgan..
Mazkur muzey ba’zi bir sabablarga ko‘ra tez orada yopiladi.
Turkistonda ommaviy kutubxona va ommaviy muzeylarni ochilishi aslida
rus mustamlakachilarini Turkiston ma’naviy boyliklarini ilmiy asosda o‘rganish,
ularni
Imperiya
manfaatlari
yo‘lida
o‘zlashtirishni
markazlashtiradigan
muassasalar xizmatini o‘tishi kerak edi. Ularda Turkiston xalqlarini moddiy va
ma’naviy boyliklari to‘planib, qiymati aniqlanar va eng noyoblari va jahon
ahamiyatiga moliklari markazga, Sankt-Peterburg va Moskvaga olib ketilar edi.
Shu tariqa yillar davomida olib borilgan ilmiy qidiruv va arxeologik qazilmalar
natijasida topilgan ko‘plab yodgorliklar Rossiya va boshqa chet ellarga olib ketildi.
Shuni ta’kidlamoq lozimki, Turkistonda ilk muzeylarning tashkil topishi
o‘lkadagi boshqa ko‘plab muzeylarning tashkil etilishiga turtki berdi.
Xulosa sifatida ushbu davrdagi muzey ishining quyidagi salbiy hamda ijobiy
tomonlarini ko‘rsatish maqsadga muvofiqdir. Bu davrda kolleksiyalarni
birlashtirish va muzey tashkil etish masalasi juda murakkab kechdi. Chunki chor
hokimiyati Turkiston xalqi orasida tarix va madaniyatga oid bilimlarni keng
tashviqot qilish hamda ular e’tiborini qadimgi yodgorliklarga jalb etishni, Rossiya
Ilmiybaza.uz
imperiyasining buyuk davlatchilik mustamlaka siyosatiga putur yetkazishidan
xavfsirar edi. Qadimgi yodgorliklarni muhofaza qilish, saqlashga yaxshi e’tibor
berilmaganligi sababli ayrim chet ellik sayohatchilar va mahalliy noyob buyumlar
bilan savdo qiluvchilar madaniy boyliklarimizni talon-toroj qildilar. Shu tariqa
O‘rta Osiyoning moddiy va madaniy yodgorliklari, qimmatbaho buyumlari, nodir
qo‘lyozmalari Rossiya va boshqa chet mamlakatlarga olib ketilgan32.
Mazkur bo‘lim bo‘yicha asosiy xulosa shundan iboratki, Rossiya imperiyasi
o‘lkaning moddiy va madaniy boyliklarini talon-toroj etish siyosatini olib borgan.
Ikkinchidan, bu yerda ochilgan va ta’sis etilgan madaniy va ma’rifiy muassasalar,
shu jumladan muzeylar rossiyalik va yevropalik aholi uchun mo‘ljallangan edi. Bu
yo‘l bilan rus chor hukumati jahon aholisi xalqlari ko‘zi oldida mahalliy xalqlarga
nisbatan madaniyatliligi va madaniyat tarqatuvchi millat ekanini namoyish
etishdan iborat bo‘lgan.
Muzey faoliyatining ijobiy tomonlarini ham alohida ta’kidlash mumkin.
Muzeylar nafaqat olimlarga, balki keng jamoatchilik ommasiga ham eksponatlarni
har tomonlama o‘rganishga imkoniyat yaratdi. Muzeydagi eksponatlar stixiyali
tarzda va rejasiz yig‘ilgan bo‘lsa-da, fanning ma’lum bir sohasi bo‘yicha
foydalanish mumkin bo‘lgan har xil kolleksiyalar to‘plashni davom ettirish uchun
turtki berdi. 1888 yil Toshkentdagi muzey ustavi ishlab chiqilib, tasdiqlandi. Unda
muzey ixtisosi, vazifasi, ish uslubi belgilab berildi. Muzey bo‘limlari kengaydi,
ularning fondlari turlicha xarakterdagi eksponatlar bilan boyitilgan. Muzey
eksponatlari tartibga solinib, ro‘yxati tuzila boshlandi. Etnografiya, zoologiya,
numizmatika va arxeologiyaga oid eksponatlarning katalogi tayyorlanganini ijobiy
baholash mumkin.
Bugungi kunda dunyoda kelajak avlod tarbiyasida muzeylar muhim
ahamiyatga ega. Shu bois ham XX asr boshlarida butun dunyoda bolalar muzeyini
tashkil etish jarayonlari boshlangan. Muzey pedagogikasi dunyoning ko‘p
32Тарих шоҳидлиги ва сабоқлари / Масъул муҳаррир Д.А.Алимова. Тошкент: Шарқ, 2001. – Б. 366.;
Матяқубова М. ХIХ асрнинг иккинчи ярми – ХХ асрнинг бошларида Хива хонлигида китобат ва кутубхона
тарихи. Тарих фан. ном. дисс. – Тошкент: ЎзМУ. 2008. – Б. 56.
Ilmiybaza.uz
davlatlarida kundalik hayotning asosiy qismiga aylangan. Jahon muzeylarining
zamonaviy
yo‘nalishlaridan
biri
muzey
pedogogikasi
bo‘lib,
bu
soha
mamlakatimiz muzeyshunoslari va pedagoglari uchun hali o‘zining to‘liq
imkoniyatlarini ochib bermagan. Maxsus bolalar uchun yaratilgan muzeylar
ularning tarixga, tabiatga va umuman insoniyat tarixiga bo‘lgan qiziqishini
orttirishga, kichik yoshdan boshlab dunyoqarashini shakllantirish, tafakkurini
boyitish va mustaqil fikrlash imkoniyatlarini ochib bermoqda.
Oxirgi yillarda bolalar muzeyining turlari va yo‘nalishlari ko‘payib
bormoqda. Bu muzeylar yoshlarni vatanparvarlik ruxida tarbiyalash, mustaqil fikr
yuritish, voqea va xodisalarga befarq qaramaslik va eng asosiysi o‘z moddiy-
madaniy merosini asrash tuyg‘ularini shakllantirishda asosiy manba bo‘lib xizmat
qilmoqda. Bunday muzeylar bolalarga o‘yin, ijod va muloqot orqali dunyoni zabt
etishni o‘rgatadi. Chunki maktabdagi ta’lim jarayoni o‘quv dasturiga asoslangan
bo‘lib, o‘quv jarayoni chegaralangan va bilim darajasi nazorat qilingan bo‘ladi.
Muzeyda esa aksincha, u bolalarga turli voqea va xodisalarga to‘la hayotimizning
sir-sinoatlarni bilishga va ularni yanada chuqurroq o‘rganishga keng imkoniyat
ochib beradi. Vaqt va bilim chegarasi uning xoxish irodasi bilan chambarchas
bog‘liq bo‘ladi. Bu albatta, bolalarga erkin harakat, fikrlash va dunyoqarashini
kengaytirish imkoniyatini yaratdi. Xaqiqatan ham, bugungi kunda muzeylar asosan
yoshlarning qiziqishi va talabini qondiruvchi, tarix bilan yuzma-yuz turib erkin
muloqotga kirishga imkon beruvchi yagona mo‘jizaviy maskanga aylanib
bormoqda.
“Bolalar muzeyi” kattalarga to‘g‘ri kelmaydi, u yerda fondlar, muzey
vitrinalari bo‘masligi mumkin, lekin muzey predmetlarini qo‘lga olib ko‘rsa
bo‘ladi. “Bolalar muzeyi” dasturlari bolalarning fantaziyasini, ijodiy qobiliyatini
va kommunikativ malakasini shakllantirishga qaratilgan. Hozirgi kunda bolalar
muzeyi soni 400 dan ortiq bo‘lib, ular eng dinamik va mashhur dunyo muzeylari
qatoriga kiradi. Bunday muzeylarning ko‘p qismi (deyarli 300 tasi) AQShda
joylashgan, undan tashqari butun Yevropa poytaxtlarida bu kabi muzeylar faoliyat
yuritadi.
Ilmiybaza.uz
Muzey ishidagi bunday yangi aspektlar – muzey eksponatlari yordamida
tomoshabinlarga emotsional ta’sir qila olishga e’tiborni qaratish zarur. Mini-muzey
tarbiyachilarga “muzey” so‘zini bolalar tafakkuriga sig‘dirish va oson tushuntirish
imkonini beradi. Bundan tashqari, muzey predmeti tomoshabinlarda qiziqish
emotsiyasini, zavq, u haqida yanada ko‘proq ma’lumot olishga hohishni orttiradi.
Agarda eksponat mashg‘ulot vaqti foydalanilsa va bolalar uni ushlab ko‘rib, his
qilish imkoniga ega bo‘lsalar, ularning tushunishlari osonroq bo‘ladi va muzeyning
tomoshabinlari ortadi. Eksponatlar bolaning emotsional muhiti, intelekti, tafakkuri,
nutqining rivojlanishi uchun turli mashg‘ulotlarda qo‘llaniladi. O‘zbekistonda ilk
bora O‘zR FA O‘zbekiston tarixi davlat muzeyi qoshida “Mo‘jizalar olamida”
bolalar muzeyi tashkil etildi. Mazkur bolalar muzeyi 4 yoshdan 14 yoshgacha
bo‘lgan barcha bolalarga mo‘ljallangan.
Bolalar muzeyi bolalarga tarixga oid bilimlarini rivojlantirib, ularni tarixiy
davrga tushib qolishlariga zamin yaratadi. Muhimi bolalar muzeyga kirganda
nafaqtgina uni tomosha qilish, balki turli mashg‘ulotlarni bajarish, boshqa bolalar
bilan hamkorlikda ishlash, qiziqqan narsalarni qo‘llari bilan ushlab ko‘rishlari yoki
yasab ko‘rishlari mumkin.
Bolalar muzeyida “Yosh arxeologlar”, “Yosh kulol”, “Yozuv tarixi”,
“O‘zbekiston ne’matlari” kabi qiziqarli bo‘limlar faoliyat olib bormoqda. Muzeyga
bolalar oila a’zolari bilan birga tashrif buyurishlari mumkin. Muzey xodimlari o‘z
oldilariga tur xil ma’rifiy-madaniy tadbirlar orqali muzeyga tashrif buyuruvchilarni
yanada qiziqtirish va ushbu muzeyni O‘zbekistonning madaniy, ijodiy, ma’rifiy
hayotining ajralmas qismiga aylantirishni o‘z oldilariga maqsad qilib qo‘yganlar.
Yaqin kelajakda O‘zbekistonda birinchi bor tashkil etilgan ushbu muzey “muzey
pedagogikasi” loyihasi doirasida yanada rivojlantirilib, intelektual kolleksiyalar
bilan boyitilgan holda O‘rta Osiyodagi birinchi Bolalar muzeyi sifatida
Muzeyshunoslik fani sohasida muxrlanib qoladi.
Muzeylar xalqimizning uzoq tarixidan xikoya qiluvchi, moziydan sado beruvchi
ma’naviyat maskanlari bo‘lib, yoshlarning ma’naviy dunyoqarashini, milliy g‘urur
va iftixorni yuksaltirishga xizmat qiladi. Yosh avlodni ajdodlar nomi va merosi
Ilmiybaza.uz
bilan faxrlanishga o‘rgatish, milliy g‘ururni yuksaltirish, buyuk an’analar
davomchisi qilib tarbiyalash, yaqin o‘tmishda yo‘qotilgan milliy tuyg‘ularni qayta
tiklash, shuningdek, mamlakatimiz jaxon hamjamiyatidan munosib o‘rin egallab,
avlodlarga ozod va obod Vatanni qoldirish, unutilgan tariximizni tiklashda
muzeylar katta ahamiyat kasb etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 1998 yil 12 yanvardagi “Muzeylar
faoliyatini tubdan yaxshilash va takomillashtirish to‘g‘risida” Farmoni e’lon
qilindi. Unda O‘zbekiston xududida qadimdan mavjud bo‘lgan muzeylar tizimini
yanada takomillashtirish, muzey fondlarini saqlash, ularni to‘ldirish, xalqimizning
boy tarixidan xikoya qiluvchi noyob va nodir ashyolarni avaylab asrash muzeylarni
zamon talablariga javob beradigan xodimlar bilan ta’minlash kabi masalalar
qo‘yildi hamda “O‘zbekmuzey” jamg‘armasi tashkil etildi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mashkamasining 1998 yil 5 martdagi
“Muzeylar faoliyatini tubdan qo‘llab-quvvatlash masalalari to‘g‘risida”gi 98-sonli
Qaroriga asosan O‘zbekistonni xalqaro muzeylar kengashi – IKOM ga a’zo
bo‘lganligini hisobga olib, mamlakat muzeylarini ta’mirlash, zarur texnik vositalar,
asbob-uskunalar bilan jixozlash va mablag‘ bilan ta’minlash masalasi ta’kidlandi.
Hozirgi kunda mamlakatimizda 1200 dan ziyod muzeylar faoliyat ko‘rsatmoqda
va ular bugungi kunda madaniy, tarixiy, tabiiy, ilmiy qadriyatlarni yig‘ib, ashyolar
yordamida targ‘ib qiluvchi ijtimoiy maskan bo‘lib xizmat qilmoqda.
Muzeylar moddiy va ma’naviy madaniyat yodgorliklarining asl nusxalarini,
arxeologiya, etnografiya, toponomikaga oid materiallarni to‘playdi, saqlaydi, ilmiy
asosda o‘rganib taxlil qiladi, natijalarini ekspozitsiya sifatida ommalashtiradi.
Yig‘ilgan va muzeyda saqlanayotgan barcha materiallar muzeyning ilmiy bazasini
tashkil etadi va uning ijodiy faoliyatida asos bo‘lib xizmat qiladi. Mana shu
manbalar asosida muzeylar ilmiy tadkikot va madaniy ma’rifiy ta’lim-tarbiya
ishlarini olib boradi.
Prezident Islom Karimov o‘zining “Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q” nomli asarida
ta’kidlaganidek: “Madomiki, o‘z tarixini bilgan”, undan ruxiy kuvvat oladigan
xalkni yengib bo‘lmas ekan, biz xaqqoniy tariximizni tiklashimiz, xalkimizni,
Ilmiybaza.uz
millatimizni ana shu tarix bilan kurollantirishimiz zarur”. “Xaqqoniy tarixni
bilmasdan turib, o‘zlikni anglash mumkin emas”. Bizga tarixni boricha o‘rganishga
imkon beruvchi guvoxlarni ana shu muzeylardan izlashimiz mumkin. Buyuk
bobolar, aziz avliyolar merosini asrab-avaylab kelayotgan, ularning xayotbaxsh
o‘gitlari asosida o‘z milliy kadriyatlarini shakllantirib, avlodlarini shu ruhda
tarbiyalayotgan mehnatkash xalqimizga mansub ekanligidan har birimiz cheksiz
faxrlanishimiz, unga ta’zim bajo keltirishimiz xam karz, xam farz.
Zamonaviy maktab muzeyning g‘oyaviy-tarbiyaviy va ta’limiy imkoniyatlaridan
mumkin qadar samarali foydalanishdan manfaatdor. Muzey faoliyatining bu
yo‘nalishi nazariy va ilmiy-metodik asoslash zaruriyati yangi maxsus ilmiy fan-
muzey pedagogikasining vujudga kelishini belgilaydi.Muzeyning pedagogik
ta’sirini mazmuni, metodlari va shakllari, aholining turli kategoriyalarga ta’sirining
xususiyatlari, shuningdek, muzeyni madaniy muassasalar tizimidagi o‘rnini
belgilash bilan bog‘lik muammolar muzey pedagogikasining predmeti hisoblanadi.
Shu munosabat bilan muzey pedagogikasi tomonidan:
- muzey pedagogik jarayonning konuniyatlari va ulardan amaliyotda foydalanish,
pedagogik rahbarlik darajasini o‘stirish imkoniyatlari o‘rganiladi;
- muzeylarning muzey auditoriyasining turli ijtimoiy va yosh guruhlarga pedagogik
ta’sirining xususiyatlari aniqlanadi;
- turli profildagi, tipdagi, turdagi muzeylar goyaviy-tarbiyaviy, ta’limiy faoliyati
tajribalari umumlashtiriladi va shu asosda ilmiy metodik ko‘rsatmalar ishlab
chiqiladi va takomillashtiriladi;
- muzeylarning boshqa pedagogik muassasalar bilan xamkorlikdagi ishining
yanada samarali shakl va metodlari aniqlanadi;
- muzeylarning pedagogik imkoniyatlarini amalga oshirilishning rivojlanishi
taxmin qilinadi;
Muzey pedagogikasi tomonidan xal etiladigan masalalar katoriga o‘quvchi
yoshlarning
ma’naviy
dunyoqarashini
shakllantirish,
ijodiy
kobiliyatlarni
rivojlantirish, faol hayotiy pozitsiyani ishlab chiqish kabi-shaxs shakllanishining
turli jarayonlarini faollashtirish ham kiradi.
Ilmiybaza.uz
Muzeyda pedagogikasi ma’naviy-ma’rifiy va madaniy tadbirlarni tashkil etish,
ularni boshqarish, yangi shakllarni aniqlash va joriy qilish, o‘quvchi yoshlarning
qiziqishlarini e’tiborga olish, muzey axborotini o‘zlashtirishini o‘rganishga
tayanadi.
Muzey pedagogikasi tomonidan ishlab chikiladigan masalalar doirasiga
g‘oyaviy-tarbiyaviy, ta’limiy faoliyatni tashkil etish va rivojlantirishni tashkil etish
va rejalashtirish metodikasi va amaliyoti xam kiradi.
O‘quvchilar ma’naviy dunyoqarashini shakllantirishda muzeyda ekskursiya
darslarining o‘rni katta. Eng qulay tomoni maktabda o‘lkashunoslik muzeyni
tashkil qilish va eksponatlardan tarix darslarida foydalanish ta’lim-tarbiya sifat va
samaradorligini
oshirishga
xizmat
qiladi.
Pedagoglar
yoshlarni
tarixiy
yodgorliklarni avaylab saqlashga, tarixiy obidalarga mehr-muhabbat bilan
qarashga o‘rgatib, bu yodgorliklar faqat o‘tmishni o‘rganish uchungina emas, shu
bilan birga ilm-fanni, xalq maorifi va madaniyatini yanada rivojlantirish uchun
ham bebaho durdona ekanligini singdirish ruhida tarbiyalashi kerak.
Bugungi kunda maktab muzeyi tashkil qilingan ta’lim muassasalarida o‘quvchi
yoshlarning tarix va boshqa ijtimoiy fanlardan olayotgan bilimlari, Vatan tarixi va
madaniyatiga qiziqishlari oshib borayotganligi aniqlanmoqda. Shuningdek,
o‘quvchi yoshlarning bilim doirasi kun sayin kengayib, dastlabki ilmiy-tadqiqot
ishlariga bo‘lgan qiziqish sezilarli darajada o‘smoqda.