O‘QUVCHILAR FAOLIYATINI FAOLLASHTIRISH VA JADALLASHTIRISH ASOSIDAGI TA’LIM TEXNOLOGIYALAR
Yuklangan vaqt
2024-07-22
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
28,0 KB
O‘QUVCHILAR FAOLIYATINI FAOLLASHTIRISH VA
JADALLASHTIRISH ASOSIDAGI TA’LIM TEXNOLOGIYALAR
Reja:
1.
O’yin texnologiyalari va ularning o’ziga hosliklari.
2.
O’rgatuvchi, nazorat qiluvchi, tarbiyaviy, rivojlantiruvchi, fanga oid, rolli,
ishbop va boshqalar.
3.
Muammoli ta’lim va uning o’ziga hosliklari.
4.
Muvaffaqiyatli holatlar yaratish texnologiyasi.
I. O‘zbekistonda Kadrlar tayyorlas milliy dasturi asosida jamiyatning
potentsial imkoniyatlarini yuzaga chiqaris, kucli intellektual va ma‘naviy
salohiyatni sakllantiris jarayoni bosqichma-bosqich amalga oshirilmoqda. Fuqarolik
jamyatini barpo etis kontseptsiyasi bevosita ta‘lim-tarbiya tizimini rivojlantirish,
yangi texnologiyalarni loihalash va pedagogik amaliyotga tatbiq etis bilan uzviy
bog‘liqdir.
Respublikamiz Prezidenti Oliy Majlisning XIV sessiyasida “yangi
darsliklarni, zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini o‘z vaqtida islab
chiqis va joriy etisni ta‘minlasni nazorat ostiga olis zarur”ligini alohida ta‘kidladilar.
Bugun olimlar va o‘qituvcilar ilg‘or pedadogik texnologiyalarni ishlab chiqisga
astoydil kirishishlari shart va ular bu ishga ma‘suldirlar. Bu sohaga yaqin xorijiy
davlatlar ham e‘tibor kuchaytirilmoqda. Quyida rossiyalik olimlar tomonidan taklif
etilgan yangi pedagogik texnologiya loyihalari bilan tanishamiz.
1. Aksiomatik yondasuv. Bu yondasuv asosida yotuvchi asosiy g‘oya:
pedagogik texnologiyalarni loyihalash va yaratish didaktik aksiomalar tizimi
talablariga tayanishi kerak.
Olimlarning fikrica, pedagogika fani azal-azaldan aksiomalardan foydalanib
keladi. Ma‘lumki, isbot talab qilinmaydigan holat aksioma deyiladi. Bunday
holatlarni pedagogik jarayonda ko‘plab uchratis mumkin: sinf-dars tizimi, 45
minutlik dars, mavzuli reja va bosqa.
Keyingi yillarda biz ta‘lim fazosini standartlastirish jarayonining guvohi
bo‘lyapmiz. Bu is ancha murakkab va bajaruvchilar uchun kutilmaydigan holat
bo‘ldi. Ta‘lim standartlarining yuzaga kelisi mavjud vaziyatni birmunca
qiyinlastirib yubordi, chunki standartning shartsiz bajarilisini kafolatlaydigan va
pedagogik amaliyotga joriy etadigan texnologiyalar ishlab chiqilmagan edi. Har bir
o‘quvchi (talaba) ta‘lim standarti darajasiga erishishi uchun o‘quv yurtlaridagi
mavjud an‘anaviy metodikalar o‘rniga yangi pedagogik qurollar zarur bo‘ladi.
O‘quv jarayoni loyihasini texnologiya darajasiga chiqaris va bu loyihaning joriy
eitilishi o‘quvchini yuqori malakali mutaxassisga aylantirish bilan birgalikda
o‘rganuvchhining mavqeini ham kucaytiradi va ijodiy hamkorlikning yangi ufqlarini
ochadi. Endi o‘qituvchi loyiha muallifi bo‘lib oladi, bu esa yangi vazifadir.
Muallif aksiomalar tizimini uch guruhga ajratadi. Birinchisi – pedagogik
texnologiyalarni bir butun ta‘limmiy kenglikka qo‘shish aksiomalari, ikkinchisi –
o‘quv jarayonini modellashtirish aksiomalari, uchinchisi – o‘quv jarayonini
me‘yorlash aksiomalari. O‘z navbatida ularning har biri o‘ziga uchtadan
aksiomalarni birlastiradi.
Birinchisi (A1) – pedagogik texnologiyaning ta‘lim makoniga talab qo‘yish
aksiomasi; A2 – pedagogik texnologiyaning “o‘qituvchi” tizimiga moslik
aksiomasi; A3 – pedagogik texnologiyaning predmet metodikasi tizimiga nisbatan
universallik aksiomiyasi.
Ikkinchi guruhga (A4) pedagogik texnoogiya asosini taskil etuvchi o‘quv
jarayoni modelini loyihalash aksiomasi kiritiladi. Bu axborotli model quyidagi
parametrli topshiriqlar yordamida tavsiflanadi:
1 - parametr (maqsadga joizlik) o‘quv-tarbiyaviy jarayonning umumiy maqsad va
yo‘nalisini mikromaqsadlar tizimi ko‘rinisida ifoda etadi.
2 - parametr (tasxis) mikromaqsadlarga erishish yoki erishmaslik dalili to‘g‘risida
bosqaruv axborotlarni mujassamlastiradi.
3 - parametr (miqdorli o‘lcov) o‘quvcilarning mustaqil faoliyati xususiyatlari,
xarakteri va hajmi haqida tasxisning muvaffaqiyatli o‘tisini kafolatlas uchun yetarli
bo‘lgan mazmunli va sonli axborotlar beradi.
4 - parametr (mantiqiy tuzilma) – bu o‘qituvchining metodik fikrlarini o‘quv
jarayonining yaxlit va mantiqan ko‘rsatmali iodeliga aylantiris bosqichini e‘tiborga
oladi va o‘qituvchi mahoratining yuksak jarajasini belgilab beradi. Bu faoliyat
shuncalik o‘quv jarayonining mantiqiy tuzilmasi fotografiyasi emas, balki maxsus
shakllangan ischi maydon bo‘lib, unda barca elementlar texnologik qonuniyatlar
asosida ifodalanadi va ma‘lum muolajalar yordamida yetarlicha muqobillashtiriladi.
5 - peremetr (tuzatish) pedagogik yaroqsizlik, ya‘ni tashxisdan o‘tmagan o‘quvcilar
haqida va tuzatisning metodik yo‘llari to‘g‘risidagi axborotlarni tasvirlaydi.
Suningdek, ikkinci guruhga (A5) o‘quv jarayoni modelining tashkil etuvchi
ko‘rsatgichlari tizimi yaxlitligi va takrorlanuvchanligi aksiomasi ham kiritiladi.
O‘quv jarayonini texnologiyalashtirish ob‘ekti har qanday predmetning o‘quv
mavzusi bo‘lib qolisi kerak, uning hajmi esa qat‘iyanligi bilan ajralib turadi: – 6-8
dars, maksimum – 22-24 dars. Ana su mavzu loyihasida bo‘lajak o‘quv jarayoni
yuqori nomlangan beshta parametr yordamida yaxlit beriladi va aynan shu o‘quv
mavzusi har qaysi predmet bo‘yica o‘quv jarayonini loyihalashga imkon beradigan
bir xildagi muolajalar ko‘rinishida texnologiyalashtirish va loyihalasning
takrorlanuvchanligini ta‘minlaydi.
Ikkinchi guruh tarkibiga kiradigan yana bir aksioma (A6) – bu o‘quv
jarayonining axborttli modelini texnologiyalashtirishdir. V.M.Monaxov tajribasida
bir mavzu doirasida beshta parametrlarni o‘zida mujassamlastirgan o‘quv jarayoni
loyihashining texnologik xaritalari yaralitgan. Texnologiya o‘qituvchini loyhalash
muolajalari tizimi bilan qurollantirsa, texnologik xaritalar o‘quv mavzusi bo‘yicha
o‘quv jarayoni loyihashining pasporti sifatida kerak bo‘ladi.
Muallif uchinchi guruh aksiomalarini (o‘quv jarayoni loyihasini me‘yorlas)
pedagogik texnologiya mavjudligining asosiy mahsuloti sifatida tavsiflaydi.
O‘qituvchining kasbiy faoliyatini texnologiyalahstirish aksiomalashtirish aksiomasi
(A7) kasbiy faoliyatining quyidagi innovatsion komponentlariga tegishli:
- o‘quv jarayoni loyihashining pedagogik g‘oyalarini butun bir o‘quv yili uchun
o‘qituvchi tomonidan o‘z xususiy metodik tajribasiga, o‘quv dasturi mazmuniga va
davlat ta‘lim standartlarini talablariga tayangan holda mikromaqsadlar ketma-ketligi
ko‘rinisida ifodalash kasbiy ko‘nikmasi. Boshqaca qilib aytganda, bu – standart
talablarini
mikromaqsadlar
tiliga
o‘tkazishning
texnologik
muolajasidir,
mikromaqsad esa o‘quvchilarning bilish va rivojlanish zinapoyasidir. Bu komponent
bevosita an‘anaviy o‘quv mavzularini qaytadan tuzis bilan bog‘liqdir.
- Texnologik xaritani loyihalash kasbiy ko‘nikmasi. Bu jarayon pedagogik mahorat
cho‘qqisi hisoblanadi, sababi o‘qituvchi bo‘lajak o‘quv jarayonin oldinidan ko‘ra
biladi, o‘z g‘oyalarini texnologik xaritada qoidali tarzda tasvirlaydi. Ta‘kidlas joizki,
bu kasbiy ko‘nikma yetarlicha murakkab, ko‘p bosqichli, o‘z mohiyatiga ko‘ra
integrativ bo‘lib o‘qtuvchidan yaxshi rivojlangan refleks qobiliyatni talab etadi;
- darsning axborotli xaritasini konstruktsiyalas kasbiy ko‘nikmasi yoki bu xaritalar
yig‘indisi har bir o‘quv mavzusi uchun bo‘lajak o‘quv jarayonining aniqlastirilgan
loyihasi hisoblanadi;
- ikki pedagogik ob‘ektni taqqoslash kasbiy ko‘nikmasi: texnologik xaritalar
ko‘rinishidagi o‘quv jarayoni loyihasi va ma‘lum sinfda real o‘quv jarayoni
natijalari bilan birgalikda darsning axborotli xaritalar tizimi. Taqqoslashni aniq
ko‘rsatkiclar va texnologik muolajalar bo‘yica o‘tkazis kerak. Qiyoslas muolajalari
asosida tasxishlas natijasiga ko‘ra mazkur sinfda o‘quv-tarbiyaviy faoliyat rivojini
qayd etuvchi maxsus monitoring yotadi.
O‘quv jarayoni loyihasini me‘yorlas aksiomasining (A8) mohiyati quyidagilardan
iborat: o‘quv jarayoni loyihasi texnologik xarita tarzda tayyor bo‘lgach, bevosita
zaruriy hisoblar amalga osirilishi kerak: o‘quv vaqti, didaktik axborotlar hajmi, uni
o‘zlashtirish tezligi, su o‘quv mavzusi chegarasida o‘quvchilarni rivojlantirishning
metodik dasturiga ajratiladigan vaqt va bosqa.
Nihoyat, ucinci guruhning so‘nggi aksiomasi shunday ifodalanadi: yakuniy
natijani kafolatlaydigan pedagogik texnologiyaning maqbul islasi uhcun ishchi
maydonni shakllantiris aksiomasi(A9). Har qanday pedagogik texnologiya bu
aksioma talablarini bir vaqtning o‘zida o‘quvchilarning ham o‘quv, ham umumiy
yuklamasi bo‘yicha qanoatlantirisi shart; darsning axborotli xaritasi ichida yos
jihatidan o‘z guruhi doirasida o‘quvchilarni o‘quv-bilish faoliyatlarining asosiy
turlari me‘yorini saqlash zarur. Bu bevosita psixologik-pedagogik va fizio-gigienik
me‘yorlarini saqlashga ham tegislidir.
Shunday qilib, B. M. Monaxov tomonidan taklif etilgan to‘qqizta didaktik
aksiomalar bilan kitobxonlar tanish bo‘ldi. Olimning ta‘kidlasicha, bu aksiomalarni
bajarish va ularga rioya qilish bevosita pedagogik texnologiyalarni loyihalahs va
ta‘lim kengligiga asosli ravishda tatbiq etis imkonini tug‘diradi.
II. Muammoli o‘qitishning didaktik tizimida birmunca to‘liq tadqiq qilingan
taskil etuvchisi muammoli ta‘lim hisoblanadi. U o‘rganuvchilarning fikrlas
faoliyatini birmuncha faollastirisga, ularda muammoning yecimiga yondashishini
shakllantirisga va nihoyat – ijodiy tafakkurini rivojlantirisga samarali ta‘sir
ko‘rsatdi. Bu ta‘sir intellektual qiyinlasuvning maxsus vaziyatlarini – muammoli
vaziyatlar va ularning yechimlarini tuzis yecimlarini tuzis bilan ta‘minlanadi.
Muammoli vaziyat o‘qitis jarayonida muhim motiv va hayajonli vosita sanaladi.
Uning samarasi to‘g‘risida A. M. Matyuskin, M. I. Maxmutov, I. Ya. Lerner kabi
yirik olimlar o‘z nazariyalarini yaratdilar.
Muammoli-modulli o‘qitish texnologiyasi asosiy diqqat xatoliklarni izlab
topis maqsadiga muvofiq tarzda tuzilgan maxsus vaziyatlar tizimi orqali
o‘rganuvchhilarda tanqidiy fikrlashni shakllantiris jihatlariga qaratiladi. U o‘zida
xatoliklarning uch asossiy guruhini birlastiradi: gneseologik, metodik va o‘quv.
Gnoseologik xatolar bilishga oid xarakterdagi xatolar hisoblanib, bilimlar
evolyutsiyasi jarayonida olimlar tomonidan yo‘l qo‘yiladi. Tadqiqotlarning
ko‘rsatisicha, o‘quv jarayonida gnoseologik xatolardan foydalanis o‘quvchi
(talaba)larda borliqni tanqidiy musohadalas, tahlil qilis va o‘z xatolarini to‘g‘rlash
ko‘nikmalarini shakllantiradi, shuningdek, o‘quv predmeti va fanga bo‘lgan
munosabatlarini o‘zgartiradi: o‘rganilayotgan fan mazmuni o‘rganuvchilar oldida
tayyor haqiqatlar yig‘indisi sifatida emas, balki g‘oyalar va odamlarning tarixiy
dramasi tarzda, ijtimoiy maktab va yo‘nalislar kurasi tarzda, odat va yangilanis
qarama-qarsiligi sifatida turadi.
Metodik xatolar o‘quv xatolari bilan o‘zaro bog‘liq: o‘rganis xatolari ko‘p
hollarda – o‘qitis xatolari natijasidir. O‘quv xatolari maxsus tasxislovci jadvallarda
har bir muammoli modul uchun guruhlanadi va keyincalik kucli ta‘sir etuvci
vositalar sifatida foydalaniladi. Agar an‘anviy o‘qitisda bilmaslikdan bilisga o‘tis
standartli vaziyatlarni qo‘llas bilan cegaralansa, muammoli-modulli o‘qitisda
o‘quvcining yaqindan rivojlanisi doirasi yangi bilimlarni yuzaki o‘zlastiris va
noto‘g‘ri qo‘llasga olib keladigan tanqidiy vaziyatlar – xatolar sohasigaca
kengaytiriladi. Bunday saroitda bilmaslikdan bilisga o‘tis sohasi o‘rganuvci uchun
asosiy muammoga aylanmaydi, balki tabiiy zveno bo‘lib qoladi, ularning dolzarb
rivojlanis mintaqasiga aylanadi.
Muammoli-modulli o‘qitis texnologiyasining yetakci sifat belgisi – bu
egiluvcanlik hisoblanadi. Zamonaviy yuqori texnoogiyali islab ciqarisda egiluvcan
avtomatlastirilgan tizim muhim sanalgani kabi hozir ham, kelajakda ham pedagogik
texnologiya samaradorligi ko‘p jihatdan uning ilmiy-texnikaviy va ijtimoiy-
iqtisodiy o‘zgaruvcan saroitga moslasa olis va zudlik bilan ta‘sir etis qobiliyatiga
bog‘liq bo‘ladi. Egiluvcanlik tuzilmali, mazmunli va texnologik holda bo‘lisi
mumkin.
Tuzilmali egiluvcanlik qator holatlar bilan ta‘minlanadi: muammoli-modul
tuzilmasining safarbarligi, muammoli-modulli dastur pog‘onaligi, egiluvcan jadval
loyihasining mavjudligi va ko‘pazifali o‘quv xonalarining jihozlanganlik
imkoniyatlari va bosqa.
Mazmunli egiluvcanlik birinci navbatda ta‘lim mazmunini tabaqalastiris va
integratsiyalas imkoniyatlarida namoyon bo‘ladi. Bunday imkoniyatning o‘zi taklif
etilayotgan texnologiyada o‘quv materialining blok va modulli printsip asosida
saralas evaziga vujudga keladi.
Texnologik egiluvcanlik muammoli-modulli ta‘lim jarayonining quyidagi
jihati bilan ta‘minlanadi: o‘qitis metodlarining variantligi, nazorat va baholas
tizimining egiluvcanligi, o‘quvcilarning o‘quv-bilis faoliyatini yakka tartibda taskil
etis va bosqa.
M. A. Cosanovning ta‘kidlasica, kasv maktablarida o‘qitis jarayonini
muammoli-modulli asosga o‘tkazis quyidagilarga imkon beradi:
- o‘quv materialining muammoli modullarini guruhlas yo‘li bilan kursni to‘liq,
qisqargan va cuqurlastirilgan variantlarini islab ciqisni ta‘minlaydigan
dialiktik birlikda integratsiyalas va tabaqalastirisni amalga osiris;
- bilim darajasiga bog‘liq holda o‘quvci (talaba)larning u yoki bu muammoli-
modulli dastur variantini mustaqil tanlasi va ularning dastur bo‘ylab
individual siljis sur‘atini ta‘minlanisi;
- muammoli modullardan pedagogik dasturli vositalarni yaratis uchun
stsenariylar sifatida foydalanis;
- o‘quvcilarning bilis faoliyatini bosqarisda o‘quvci isida maslahatci-
koordinatsiyalovci vazifaga urg‘uni ko‘ciris;
- o‘quv materialini bayon qilis tizligi va o‘zlastiris darajasiga putur
yetkazmagan holda o‘qitis metodlari va sakllari majmuasiga moslik asosida
kursni qisqartiris;
Shu bilan birgalikda opponentlar tomonidan muammoli-modulli o‘qitisning
qator kamciliklari ko‘rsatildi, ular: ta‘lim jarayonining bo‘laklarga bo‘linganligi,
ya‘ni o‘quvcilarning mustaqil islari salmog‘i birmunca katta; o‘quv predmetining
yaxlitligi va mantiqini inkor etis; o‘quvchi (talaba)larni tayyorlas torligi: o‘qitish
kursining bog‘liq bo‘lmagan muammolar yoki masalalar seriyasiga qadar qisqarish;
umumlasmaga ziyon yetkazadigan xususiy, aniq ko‘nikmalarnigina shakllantirishi;
muammoli modullarni tayyorlash va masg‘ulotni o‘tkazisga tayyorgarlikning ko‘p
mehnat talab qilishi.
Sanab o‘tilgan kamciliklarning ko‘pligi modulli o‘qitish texnologiyasini o‘rnatis
bosqicida birmunca aniq sezilsa-da, asta-sekinlik bilan dazmollanib boradi. Suni
eslatis joizki, u yoki bu texnologiyani “toza” holda joriy etis mumkin emas.
Xohlaymizmi yoki yo‘qmi, o‘quv jarayonini taskil etisning an‘anaviy yondasuviga
va mavjud didaktik jarayonga tayanisga to‘g‘ri keladi.
Ta‘lim mazmunini muammoli-modulli loyihalas quyidagi asosiy tayanclardan
iborat bo‘ladi:
- bilis faoliyatining fundamental metodlari doirasida kursni joy-joyiga qo‘yib
tuzis. Misol uchun, matematika kursida bunday metodlarga matematik
modellastiris, aksiomatik, koordinat, vektorli, mantiqiy metodlar kiradi;
- tayanch muammoli modullarning mazmunini aniqlas. Saralashning muhim
sarti
bilis
faoliyati
metodlarining
printsipli
mazmuni
hisoblanib,
umummadaniy va amaliy ahamiyat kasb etadi. Bu o‘qitisning tayanc
mazmuniga oid quyidagi mezonlarni hisobga olisni taqozo etadi:
- fundamental, uzviylik, uzluksizlik va ta‘limni insonparvarlastiris;
- yechimi bilis faoliyati metodlarining mosini qo‘llasni talab etadigan yirik
kasbiy-amaliy muammolarni turli guruh kasblarining o‘ziga xosligini hisobga
olib ajratis;
- ixtisosli va darajali tabaqalastirisni ta‘minlasga yo‘naltirilgan o‘zgaruvcan
modullarning mazmunini tanlas va hajmini aniqlas, suningdek, muammoli-
modulli dasturlarning turli-to‘liq, qisqargan va cuqurlastirilgan variantlari
bo‘yica o‘quvci(talaba)larning yakka tartibda olg‘a siljisi uchun saroitlar
yaratis.
Muammoli modullarni qo‘llas ko‘lami quyidagi tartibotlarni qamrab oladi:
tizimli, avtonom va integratsiyalasgan. Tizimli tartibot muammoli modullaridan
mustaqil kurs doirasida foydalanisni taqozo etadi. Avtonom – ma‘lumot moduli
sifatida bosqa fanlar doirasida, integratsiyalangan – integrativ kurs doirasida
qo‘llanisi lozim.
Sunday qilib, muammoli-modulli o‘qitis texnologiyasining mohiyatini
quyidagica izohlas mumkin: o‘quvci (talaba)larning talab etilgan darajada
bilimdonligiga erisis uchun o‘quv materiali mazmunini yirik tuzilmalas, unga mos
holda o‘qitis metodlari, vositalari va sakllarini tanlas amalga osirilib, ular
o‘quvci(talaba)larni to‘liq, qisqargan yoki cuqurlasgan o‘qitis variantlarini mustaqil
tanlas va o‘qitisga yo‘naltiriladi. Muallifning ta‘kidlasica, muammoli-modulli
o‘qitis texnologiyasi bo‘yica 70 foiz o‘quv materiali yuqori darajada o‘zlastirilgan
(Ka ≥ 0,75) va aniq o‘rnatilgan kompetentlik darajani kafolatli ta‘minlangan.
Muammoli vaziyatlar o‘zida o‘quvcining qiyincilikni (muammoni) aniq yoki
xira anglasini ifodalaydi va uni zabt etis yangi bilimlarni, yangi usul va harakatlarni
izlab topisni talab etadi. Agar o‘quvcida qiynalislarni bartaraf etis yo‘llarini qidiris
uchun boslang‘ic bilimlar yetismasa, u muammoli vaziyatlarni qabul qila olmaydi
va tabiiyki, tafakkurida kuras va qarama-qarsilik jarayoni kecmaydi.
Mavjud vaziyatlarning uc ko‘rinisini keltiris mumkin:
1. Vaziyat ma‘lum. Uni hal etis uchun sunga o‘xsas aniq namunalar mavjud
bo‘ladi. Bunday holatda variantni yecis metodi standartli bo‘lisi mumkin.
2. Vaziyat o‘xsas. Bunday holatda uni sunga o‘xsas bosqa vaziyatlar bilan
taqqoslas zarur. Ular bir-biriga aynan o‘xsas bo‘lmasligi mumkin, biroq yaxlit
asosga ega bo‘lganligi uchun uning ko‘rinisini o‘zgartirib qaralayotgan vaziyatga
yaqinlastirib maqbullastiriladi va oqilona yecis yo‘li topiladi.
3. Noma‘lum vaziyat. Bunday vaziyat amaliy faoliyatda ucramaydi, uni bosqa
qandaydir namuna bilan solistiris imkoni yo‘q. Su boisdan yecimning yangi
metodini izlab topis zarur bo‘ladi.
Muammoli vaziyatlar ta‘lim maqsadini ko‘zlab oldindan konstruktsiyalanadi
va o‘qitis jarayonining ma‘lum qismiga kiritiladi. Didaktik jarayonning motivatsiya
bosqici esa muammoli topsiriqlarni ko‘proq darsning boslang‘ic qismiga kiritisni va
o‘quvcilar diqqatini dars mavzusiga to‘liq jalb etisni taqozo qiladi. O‘quvci ham o‘z
navbatida tanis vaziyatlardan yangi muammolarni ko‘ra olisi, ob‘ektning yangi
vazifalarini, ob‘ekt tuzilisini aniqlab olisi, muqobil yecimlarni topa bilisi kabi ijodiy
faoliyatni namoyis qilisi kerak.
B. F. Shatalov texnologiyasining asosiy g‘oyasi: darsda o‘quvcilarning yalpi
faolligini ta‘minlaydigan o‘quv faoliyati tizimi yaratiladi. O‘quv faoliyatining
andozasi asosida tayanc konspektlari (signallari) – o‘quv materialining
kodlastirilgan ko‘rsatmali cizmalari yotadi.