O‘QUVCHILAR FAOLIYATINI FAOLLASHTIRISH VA JADALLASHTIRISH ASOSIDAGI TA’LIM TEXNOLOGIYALAR

Yuklangan vaqt

2024-07-22

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

28,0 KB


 
 
 
 
 
 
O‘QUVCHILAR FAOLIYATINI FAOLLASHTIRISH VA 
JADALLASHTIRISH ASOSIDAGI TA’LIM TEXNOLOGIYALAR 
 
Reja: 
 
1. 
O’yin texnologiyalari va ularning o’ziga hosliklari.  
2. 
O’rgatuvchi, nazorat qiluvchi, tarbiyaviy, rivojlantiruvchi, fanga oid, rolli, 
ishbop va boshqalar. 
3. 
Muammoli ta’lim va uning o’ziga hosliklari. 
4. 
Muvaffaqiyatli holatlar yaratish texnologiyasi. 
 
 I. O‘zbekistonda Kadrlar tayyorlas milliy dasturi asosida jamiyatning 
potentsial imkoniyatlarini yuzaga chiqaris, kucli intellektual va ma‘naviy 
salohiyatni sakllantiris jarayoni bosqichma-bosqich amalga oshirilmoqda. Fuqarolik 
jamyatini barpo etis kontseptsiyasi bevosita ta‘lim-tarbiya tizimini rivojlantirish, 
yangi texnologiyalarni loihalash va pedagogik amaliyotga tatbiq etis bilan uzviy 
bog‘liqdir. 
 
Respublikamiz Prezidenti Oliy Majlisning XIV sessiyasida “yangi 
darsliklarni, zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini o‘z vaqtida islab 
chiqis va joriy etisni ta‘minlasni nazorat ostiga olis zarur”ligini alohida ta‘kidladilar. 
Bugun olimlar va o‘qituvcilar ilg‘or pedadogik texnologiyalarni ishlab chiqisga 
astoydil kirishishlari shart va ular bu ishga ma‘suldirlar. Bu sohaga yaqin xorijiy 
davlatlar ham e‘tibor kuchaytirilmoqda. Quyida rossiyalik olimlar tomonidan taklif 
etilgan yangi pedagogik texnologiya loyihalari bilan tanishamiz. 
O‘QUVCHILAR FAOLIYATINI FAOLLASHTIRISH VA JADALLASHTIRISH ASOSIDAGI TA’LIM TEXNOLOGIYALAR Reja: 1. O’yin texnologiyalari va ularning o’ziga hosliklari. 2. O’rgatuvchi, nazorat qiluvchi, tarbiyaviy, rivojlantiruvchi, fanga oid, rolli, ishbop va boshqalar. 3. Muammoli ta’lim va uning o’ziga hosliklari. 4. Muvaffaqiyatli holatlar yaratish texnologiyasi. I. O‘zbekistonda Kadrlar tayyorlas milliy dasturi asosida jamiyatning potentsial imkoniyatlarini yuzaga chiqaris, kucli intellektual va ma‘naviy salohiyatni sakllantiris jarayoni bosqichma-bosqich amalga oshirilmoqda. Fuqarolik jamyatini barpo etis kontseptsiyasi bevosita ta‘lim-tarbiya tizimini rivojlantirish, yangi texnologiyalarni loihalash va pedagogik amaliyotga tatbiq etis bilan uzviy bog‘liqdir. Respublikamiz Prezidenti Oliy Majlisning XIV sessiyasida “yangi darsliklarni, zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini o‘z vaqtida islab chiqis va joriy etisni ta‘minlasni nazorat ostiga olis zarur”ligini alohida ta‘kidladilar. Bugun olimlar va o‘qituvcilar ilg‘or pedadogik texnologiyalarni ishlab chiqisga astoydil kirishishlari shart va ular bu ishga ma‘suldirlar. Bu sohaga yaqin xorijiy davlatlar ham e‘tibor kuchaytirilmoqda. Quyida rossiyalik olimlar tomonidan taklif etilgan yangi pedagogik texnologiya loyihalari bilan tanishamiz.  
 
 
1. Aksiomatik yondasuv. Bu yondasuv asosida yotuvchi asosiy g‘oya: 
pedagogik texnologiyalarni loyihalash va yaratish didaktik aksiomalar tizimi 
talablariga tayanishi kerak. 
 
Olimlarning fikrica, pedagogika fani azal-azaldan aksiomalardan foydalanib 
keladi. Ma‘lumki, isbot talab qilinmaydigan holat aksioma deyiladi. Bunday 
holatlarni pedagogik jarayonda ko‘plab uchratis mumkin: sinf-dars tizimi, 45 
minutlik dars, mavzuli reja va bosqa. 
 
Keyingi yillarda biz ta‘lim fazosini standartlastirish jarayonining guvohi 
bo‘lyapmiz. Bu is ancha murakkab va bajaruvchilar uchun kutilmaydigan holat 
bo‘ldi. Ta‘lim standartlarining yuzaga kelisi mavjud vaziyatni birmunca 
qiyinlastirib yubordi, chunki standartning shartsiz bajarilisini kafolatlaydigan va 
pedagogik amaliyotga joriy etadigan texnologiyalar ishlab chiqilmagan edi. Har bir 
o‘quvchi (talaba) ta‘lim standarti darajasiga erishishi uchun o‘quv yurtlaridagi 
mavjud an‘anaviy metodikalar o‘rniga yangi pedagogik qurollar zarur bo‘ladi. 
O‘quv jarayoni loyihasini texnologiya darajasiga chiqaris va bu loyihaning joriy 
eitilishi o‘quvchini yuqori malakali mutaxassisga aylantirish bilan birgalikda 
o‘rganuvchhining mavqeini ham kucaytiradi va ijodiy hamkorlikning yangi ufqlarini 
ochadi. Endi o‘qituvchi loyiha muallifi bo‘lib oladi, bu esa yangi vazifadir. 
 
Muallif aksiomalar tizimini uch guruhga ajratadi. Birinchisi – pedagogik 
texnologiyalarni bir butun ta‘limmiy kenglikka qo‘shish aksiomalari, ikkinchisi – 
o‘quv jarayonini modellashtirish aksiomalari, uchinchisi – o‘quv jarayonini 
me‘yorlash aksiomalari. O‘z navbatida ularning har biri o‘ziga uchtadan 
aksiomalarni birlastiradi.  
 
Birinchisi (A1) – pedagogik texnologiyaning ta‘lim makoniga talab qo‘yish 
aksiomasi; A2 – pedagogik texnologiyaning “o‘qituvchi” tizimiga moslik 
aksiomasi; A3 – pedagogik texnologiyaning predmet metodikasi tizimiga nisbatan 
universallik aksiomiyasi.  
 
Ikkinchi guruhga (A4) pedagogik texnoogiya asosini taskil etuvchi o‘quv 
jarayoni modelini loyihalash aksiomasi kiritiladi. Bu axborotli model quyidagi 
parametrli topshiriqlar yordamida tavsiflanadi: 
1. Aksiomatik yondasuv. Bu yondasuv asosida yotuvchi asosiy g‘oya: pedagogik texnologiyalarni loyihalash va yaratish didaktik aksiomalar tizimi talablariga tayanishi kerak. Olimlarning fikrica, pedagogika fani azal-azaldan aksiomalardan foydalanib keladi. Ma‘lumki, isbot talab qilinmaydigan holat aksioma deyiladi. Bunday holatlarni pedagogik jarayonda ko‘plab uchratis mumkin: sinf-dars tizimi, 45 minutlik dars, mavzuli reja va bosqa. Keyingi yillarda biz ta‘lim fazosini standartlastirish jarayonining guvohi bo‘lyapmiz. Bu is ancha murakkab va bajaruvchilar uchun kutilmaydigan holat bo‘ldi. Ta‘lim standartlarining yuzaga kelisi mavjud vaziyatni birmunca qiyinlastirib yubordi, chunki standartning shartsiz bajarilisini kafolatlaydigan va pedagogik amaliyotga joriy etadigan texnologiyalar ishlab chiqilmagan edi. Har bir o‘quvchi (talaba) ta‘lim standarti darajasiga erishishi uchun o‘quv yurtlaridagi mavjud an‘anaviy metodikalar o‘rniga yangi pedagogik qurollar zarur bo‘ladi. O‘quv jarayoni loyihasini texnologiya darajasiga chiqaris va bu loyihaning joriy eitilishi o‘quvchini yuqori malakali mutaxassisga aylantirish bilan birgalikda o‘rganuvchhining mavqeini ham kucaytiradi va ijodiy hamkorlikning yangi ufqlarini ochadi. Endi o‘qituvchi loyiha muallifi bo‘lib oladi, bu esa yangi vazifadir. Muallif aksiomalar tizimini uch guruhga ajratadi. Birinchisi – pedagogik texnologiyalarni bir butun ta‘limmiy kenglikka qo‘shish aksiomalari, ikkinchisi – o‘quv jarayonini modellashtirish aksiomalari, uchinchisi – o‘quv jarayonini me‘yorlash aksiomalari. O‘z navbatida ularning har biri o‘ziga uchtadan aksiomalarni birlastiradi. Birinchisi (A1) – pedagogik texnologiyaning ta‘lim makoniga talab qo‘yish aksiomasi; A2 – pedagogik texnologiyaning “o‘qituvchi” tizimiga moslik aksiomasi; A3 – pedagogik texnologiyaning predmet metodikasi tizimiga nisbatan universallik aksiomiyasi. Ikkinchi guruhga (A4) pedagogik texnoogiya asosini taskil etuvchi o‘quv jarayoni modelini loyihalash aksiomasi kiritiladi. Bu axborotli model quyidagi parametrli topshiriqlar yordamida tavsiflanadi:  
 
1 - parametr (maqsadga joizlik) o‘quv-tarbiyaviy jarayonning umumiy maqsad va 
yo‘nalisini mikromaqsadlar tizimi ko‘rinisida ifoda etadi. 
2 - parametr (tasxis) mikromaqsadlarga erishish yoki erishmaslik dalili to‘g‘risida 
bosqaruv axborotlarni mujassamlastiradi. 
3 - parametr (miqdorli o‘lcov) o‘quvcilarning mustaqil faoliyati xususiyatlari, 
xarakteri va hajmi haqida tasxisning muvaffaqiyatli o‘tisini kafolatlas uchun yetarli 
bo‘lgan mazmunli va sonli axborotlar beradi. 
4 - parametr (mantiqiy tuzilma) – bu o‘qituvchining metodik fikrlarini o‘quv 
jarayonining yaxlit va mantiqan ko‘rsatmali iodeliga aylantiris bosqichini e‘tiborga 
oladi va o‘qituvchi mahoratining yuksak jarajasini belgilab beradi. Bu faoliyat 
shuncalik o‘quv jarayonining mantiqiy tuzilmasi fotografiyasi emas, balki maxsus 
shakllangan ischi maydon bo‘lib, unda barca elementlar texnologik qonuniyatlar 
asosida ifodalanadi va ma‘lum muolajalar yordamida yetarlicha muqobillashtiriladi. 
5 - peremetr (tuzatish) pedagogik yaroqsizlik, ya‘ni tashxisdan o‘tmagan o‘quvcilar 
haqida va tuzatisning metodik yo‘llari to‘g‘risidagi axborotlarni tasvirlaydi. 
Suningdek, ikkinci guruhga (A5) o‘quv jarayoni modelining tashkil etuvchi 
ko‘rsatgichlari tizimi yaxlitligi va takrorlanuvchanligi aksiomasi ham kiritiladi. 
O‘quv jarayonini texnologiyalashtirish ob‘ekti har qanday predmetning o‘quv 
mavzusi bo‘lib qolisi kerak, uning hajmi esa qat‘iyanligi bilan ajralib turadi: – 6-8 
dars, maksimum – 22-24 dars. Ana su mavzu loyihasida bo‘lajak o‘quv jarayoni 
yuqori nomlangan beshta parametr yordamida yaxlit beriladi va aynan shu o‘quv 
mavzusi har qaysi predmet bo‘yica o‘quv jarayonini loyihalashga imkon beradigan 
bir xildagi muolajalar ko‘rinishida texnologiyalashtirish va loyihalasning 
takrorlanuvchanligini ta‘minlaydi. 
Ikkinchi guruh tarkibiga kiradigan yana bir aksioma (A6) – bu o‘quv 
jarayonining axborttli modelini texnologiyalashtirishdir. V.M.Monaxov tajribasida 
bir mavzu doirasida beshta parametrlarni o‘zida mujassamlastirgan o‘quv jarayoni 
loyihashining texnologik xaritalari yaralitgan. Texnologiya o‘qituvchini loyhalash 
muolajalari tizimi bilan qurollantirsa, texnologik xaritalar o‘quv mavzusi bo‘yicha 
o‘quv jarayoni loyihashining pasporti sifatida kerak bo‘ladi. 
1 - parametr (maqsadga joizlik) o‘quv-tarbiyaviy jarayonning umumiy maqsad va yo‘nalisini mikromaqsadlar tizimi ko‘rinisida ifoda etadi. 2 - parametr (tasxis) mikromaqsadlarga erishish yoki erishmaslik dalili to‘g‘risida bosqaruv axborotlarni mujassamlastiradi. 3 - parametr (miqdorli o‘lcov) o‘quvcilarning mustaqil faoliyati xususiyatlari, xarakteri va hajmi haqida tasxisning muvaffaqiyatli o‘tisini kafolatlas uchun yetarli bo‘lgan mazmunli va sonli axborotlar beradi. 4 - parametr (mantiqiy tuzilma) – bu o‘qituvchining metodik fikrlarini o‘quv jarayonining yaxlit va mantiqan ko‘rsatmali iodeliga aylantiris bosqichini e‘tiborga oladi va o‘qituvchi mahoratining yuksak jarajasini belgilab beradi. Bu faoliyat shuncalik o‘quv jarayonining mantiqiy tuzilmasi fotografiyasi emas, balki maxsus shakllangan ischi maydon bo‘lib, unda barca elementlar texnologik qonuniyatlar asosida ifodalanadi va ma‘lum muolajalar yordamida yetarlicha muqobillashtiriladi. 5 - peremetr (tuzatish) pedagogik yaroqsizlik, ya‘ni tashxisdan o‘tmagan o‘quvcilar haqida va tuzatisning metodik yo‘llari to‘g‘risidagi axborotlarni tasvirlaydi. Suningdek, ikkinci guruhga (A5) o‘quv jarayoni modelining tashkil etuvchi ko‘rsatgichlari tizimi yaxlitligi va takrorlanuvchanligi aksiomasi ham kiritiladi. O‘quv jarayonini texnologiyalashtirish ob‘ekti har qanday predmetning o‘quv mavzusi bo‘lib qolisi kerak, uning hajmi esa qat‘iyanligi bilan ajralib turadi: – 6-8 dars, maksimum – 22-24 dars. Ana su mavzu loyihasida bo‘lajak o‘quv jarayoni yuqori nomlangan beshta parametr yordamida yaxlit beriladi va aynan shu o‘quv mavzusi har qaysi predmet bo‘yica o‘quv jarayonini loyihalashga imkon beradigan bir xildagi muolajalar ko‘rinishida texnologiyalashtirish va loyihalasning takrorlanuvchanligini ta‘minlaydi. Ikkinchi guruh tarkibiga kiradigan yana bir aksioma (A6) – bu o‘quv jarayonining axborttli modelini texnologiyalashtirishdir. V.M.Monaxov tajribasida bir mavzu doirasida beshta parametrlarni o‘zida mujassamlastirgan o‘quv jarayoni loyihashining texnologik xaritalari yaralitgan. Texnologiya o‘qituvchini loyhalash muolajalari tizimi bilan qurollantirsa, texnologik xaritalar o‘quv mavzusi bo‘yicha o‘quv jarayoni loyihashining pasporti sifatida kerak bo‘ladi.  
 
Muallif uchinchi guruh aksiomalarini (o‘quv jarayoni loyihasini me‘yorlas) 
pedagogik texnologiya mavjudligining asosiy mahsuloti sifatida tavsiflaydi. 
O‘qituvchining kasbiy faoliyatini texnologiyalahstirish aksiomalashtirish aksiomasi 
(A7) kasbiy faoliyatining quyidagi innovatsion komponentlariga tegishli: 
- o‘quv jarayoni loyihashining pedagogik g‘oyalarini butun bir o‘quv yili uchun 
o‘qituvchi tomonidan o‘z xususiy metodik tajribasiga, o‘quv dasturi mazmuniga va 
davlat ta‘lim standartlarini talablariga tayangan holda mikromaqsadlar ketma-ketligi 
ko‘rinisida ifodalash kasbiy ko‘nikmasi. Boshqaca qilib aytganda, bu – standart 
talablarini 
mikromaqsadlar 
tiliga 
o‘tkazishning 
texnologik 
muolajasidir, 
mikromaqsad esa o‘quvchilarning bilish va rivojlanish zinapoyasidir. Bu komponent 
bevosita an‘anaviy o‘quv mavzularini qaytadan tuzis bilan bog‘liqdir. 
- Texnologik xaritani loyihalash kasbiy ko‘nikmasi. Bu jarayon pedagogik mahorat 
cho‘qqisi hisoblanadi, sababi o‘qituvchi bo‘lajak o‘quv jarayonin oldinidan ko‘ra 
biladi, o‘z g‘oyalarini texnologik xaritada qoidali tarzda tasvirlaydi. Ta‘kidlas joizki, 
bu kasbiy ko‘nikma yetarlicha murakkab, ko‘p bosqichli, o‘z mohiyatiga ko‘ra 
integrativ bo‘lib o‘qtuvchidan yaxshi rivojlangan refleks qobiliyatni talab etadi; 
- darsning axborotli xaritasini konstruktsiyalas kasbiy ko‘nikmasi yoki bu xaritalar 
yig‘indisi har bir o‘quv mavzusi uchun bo‘lajak o‘quv jarayonining aniqlastirilgan 
loyihasi hisoblanadi; 
- ikki pedagogik ob‘ektni taqqoslash kasbiy ko‘nikmasi: texnologik xaritalar 
ko‘rinishidagi o‘quv jarayoni loyihasi va ma‘lum sinfda real o‘quv jarayoni 
natijalari bilan birgalikda darsning axborotli xaritalar tizimi. Taqqoslashni aniq 
ko‘rsatkiclar va texnologik muolajalar bo‘yica o‘tkazis kerak. Qiyoslas muolajalari 
asosida tasxishlas natijasiga ko‘ra mazkur sinfda o‘quv-tarbiyaviy faoliyat rivojini 
qayd etuvchi maxsus monitoring yotadi. 
O‘quv jarayoni loyihasini me‘yorlas aksiomasining (A8) mohiyati quyidagilardan 
iborat: o‘quv jarayoni loyihasi texnologik xarita tarzda tayyor bo‘lgach, bevosita 
zaruriy hisoblar amalga osirilishi kerak: o‘quv vaqti, didaktik axborotlar hajmi, uni 
o‘zlashtirish tezligi, su o‘quv mavzusi chegarasida o‘quvchilarni rivojlantirishning 
metodik dasturiga ajratiladigan vaqt va bosqa. 
Muallif uchinchi guruh aksiomalarini (o‘quv jarayoni loyihasini me‘yorlas) pedagogik texnologiya mavjudligining asosiy mahsuloti sifatida tavsiflaydi. O‘qituvchining kasbiy faoliyatini texnologiyalahstirish aksiomalashtirish aksiomasi (A7) kasbiy faoliyatining quyidagi innovatsion komponentlariga tegishli: - o‘quv jarayoni loyihashining pedagogik g‘oyalarini butun bir o‘quv yili uchun o‘qituvchi tomonidan o‘z xususiy metodik tajribasiga, o‘quv dasturi mazmuniga va davlat ta‘lim standartlarini talablariga tayangan holda mikromaqsadlar ketma-ketligi ko‘rinisida ifodalash kasbiy ko‘nikmasi. Boshqaca qilib aytganda, bu – standart talablarini mikromaqsadlar tiliga o‘tkazishning texnologik muolajasidir, mikromaqsad esa o‘quvchilarning bilish va rivojlanish zinapoyasidir. Bu komponent bevosita an‘anaviy o‘quv mavzularini qaytadan tuzis bilan bog‘liqdir. - Texnologik xaritani loyihalash kasbiy ko‘nikmasi. Bu jarayon pedagogik mahorat cho‘qqisi hisoblanadi, sababi o‘qituvchi bo‘lajak o‘quv jarayonin oldinidan ko‘ra biladi, o‘z g‘oyalarini texnologik xaritada qoidali tarzda tasvirlaydi. Ta‘kidlas joizki, bu kasbiy ko‘nikma yetarlicha murakkab, ko‘p bosqichli, o‘z mohiyatiga ko‘ra integrativ bo‘lib o‘qtuvchidan yaxshi rivojlangan refleks qobiliyatni talab etadi; - darsning axborotli xaritasini konstruktsiyalas kasbiy ko‘nikmasi yoki bu xaritalar yig‘indisi har bir o‘quv mavzusi uchun bo‘lajak o‘quv jarayonining aniqlastirilgan loyihasi hisoblanadi; - ikki pedagogik ob‘ektni taqqoslash kasbiy ko‘nikmasi: texnologik xaritalar ko‘rinishidagi o‘quv jarayoni loyihasi va ma‘lum sinfda real o‘quv jarayoni natijalari bilan birgalikda darsning axborotli xaritalar tizimi. Taqqoslashni aniq ko‘rsatkiclar va texnologik muolajalar bo‘yica o‘tkazis kerak. Qiyoslas muolajalari asosida tasxishlas natijasiga ko‘ra mazkur sinfda o‘quv-tarbiyaviy faoliyat rivojini qayd etuvchi maxsus monitoring yotadi. O‘quv jarayoni loyihasini me‘yorlas aksiomasining (A8) mohiyati quyidagilardan iborat: o‘quv jarayoni loyihasi texnologik xarita tarzda tayyor bo‘lgach, bevosita zaruriy hisoblar amalga osirilishi kerak: o‘quv vaqti, didaktik axborotlar hajmi, uni o‘zlashtirish tezligi, su o‘quv mavzusi chegarasida o‘quvchilarni rivojlantirishning metodik dasturiga ajratiladigan vaqt va bosqa.  
 
Nihoyat, ucinci guruhning so‘nggi aksiomasi shunday ifodalanadi: yakuniy 
natijani kafolatlaydigan pedagogik texnologiyaning maqbul islasi uhcun ishchi 
maydonni shakllantiris aksiomasi(A9). Har qanday pedagogik texnologiya bu 
aksioma talablarini bir vaqtning o‘zida o‘quvchilarning ham o‘quv, ham umumiy 
yuklamasi bo‘yicha qanoatlantirisi shart; darsning axborotli xaritasi ichida yos 
jihatidan o‘z guruhi doirasida o‘quvchilarni o‘quv-bilish faoliyatlarining asosiy 
turlari me‘yorini saqlash zarur. Bu bevosita psixologik-pedagogik va fizio-gigienik 
me‘yorlarini saqlashga ham tegislidir. 
Shunday qilib, B. M. Monaxov tomonidan taklif etilgan to‘qqizta didaktik 
aksiomalar bilan kitobxonlar tanish bo‘ldi. Olimning ta‘kidlasicha, bu aksiomalarni 
bajarish va ularga rioya qilish bevosita pedagogik texnologiyalarni loyihalahs va 
ta‘lim kengligiga asosli ravishda tatbiq etis imkonini tug‘diradi. 
  
II. Muammoli o‘qitishning didaktik tizimida birmunca to‘liq tadqiq qilingan 
taskil etuvchisi muammoli ta‘lim hisoblanadi. U o‘rganuvchilarning fikrlas 
faoliyatini birmuncha faollastirisga, ularda muammoning yecimiga yondashishini 
shakllantirisga va nihoyat – ijodiy tafakkurini rivojlantirisga samarali ta‘sir 
ko‘rsatdi. Bu ta‘sir intellektual qiyinlasuvning maxsus vaziyatlarini – muammoli 
vaziyatlar va ularning yechimlarini tuzis yecimlarini tuzis bilan ta‘minlanadi. 
Muammoli vaziyat o‘qitis jarayonida muhim motiv va hayajonli vosita sanaladi. 
Uning samarasi to‘g‘risida A. M. Matyuskin, M. I. Maxmutov, I. Ya. Lerner kabi 
yirik olimlar o‘z nazariyalarini yaratdilar. 
Muammoli-modulli o‘qitish texnologiyasi asosiy diqqat xatoliklarni izlab 
topis maqsadiga muvofiq tarzda tuzilgan maxsus vaziyatlar tizimi orqali 
o‘rganuvchhilarda tanqidiy fikrlashni shakllantiris jihatlariga qaratiladi. U o‘zida 
xatoliklarning uch asossiy guruhini birlastiradi: gneseologik, metodik va o‘quv. 
Gnoseologik xatolar bilishga oid xarakterdagi xatolar hisoblanib, bilimlar 
evolyutsiyasi jarayonida olimlar tomonidan yo‘l qo‘yiladi. Tadqiqotlarning 
ko‘rsatisicha, o‘quv jarayonida gnoseologik xatolardan foydalanis o‘quvchi 
(talaba)larda borliqni tanqidiy musohadalas, tahlil qilis va o‘z xatolarini to‘g‘rlash 
Nihoyat, ucinci guruhning so‘nggi aksiomasi shunday ifodalanadi: yakuniy natijani kafolatlaydigan pedagogik texnologiyaning maqbul islasi uhcun ishchi maydonni shakllantiris aksiomasi(A9). Har qanday pedagogik texnologiya bu aksioma talablarini bir vaqtning o‘zida o‘quvchilarning ham o‘quv, ham umumiy yuklamasi bo‘yicha qanoatlantirisi shart; darsning axborotli xaritasi ichida yos jihatidan o‘z guruhi doirasida o‘quvchilarni o‘quv-bilish faoliyatlarining asosiy turlari me‘yorini saqlash zarur. Bu bevosita psixologik-pedagogik va fizio-gigienik me‘yorlarini saqlashga ham tegislidir. Shunday qilib, B. M. Monaxov tomonidan taklif etilgan to‘qqizta didaktik aksiomalar bilan kitobxonlar tanish bo‘ldi. Olimning ta‘kidlasicha, bu aksiomalarni bajarish va ularga rioya qilish bevosita pedagogik texnologiyalarni loyihalahs va ta‘lim kengligiga asosli ravishda tatbiq etis imkonini tug‘diradi. II. Muammoli o‘qitishning didaktik tizimida birmunca to‘liq tadqiq qilingan taskil etuvchisi muammoli ta‘lim hisoblanadi. U o‘rganuvchilarning fikrlas faoliyatini birmuncha faollastirisga, ularda muammoning yecimiga yondashishini shakllantirisga va nihoyat – ijodiy tafakkurini rivojlantirisga samarali ta‘sir ko‘rsatdi. Bu ta‘sir intellektual qiyinlasuvning maxsus vaziyatlarini – muammoli vaziyatlar va ularning yechimlarini tuzis yecimlarini tuzis bilan ta‘minlanadi. Muammoli vaziyat o‘qitis jarayonida muhim motiv va hayajonli vosita sanaladi. Uning samarasi to‘g‘risida A. M. Matyuskin, M. I. Maxmutov, I. Ya. Lerner kabi yirik olimlar o‘z nazariyalarini yaratdilar. Muammoli-modulli o‘qitish texnologiyasi asosiy diqqat xatoliklarni izlab topis maqsadiga muvofiq tarzda tuzilgan maxsus vaziyatlar tizimi orqali o‘rganuvchhilarda tanqidiy fikrlashni shakllantiris jihatlariga qaratiladi. U o‘zida xatoliklarning uch asossiy guruhini birlastiradi: gneseologik, metodik va o‘quv. Gnoseologik xatolar bilishga oid xarakterdagi xatolar hisoblanib, bilimlar evolyutsiyasi jarayonida olimlar tomonidan yo‘l qo‘yiladi. Tadqiqotlarning ko‘rsatisicha, o‘quv jarayonida gnoseologik xatolardan foydalanis o‘quvchi (talaba)larda borliqni tanqidiy musohadalas, tahlil qilis va o‘z xatolarini to‘g‘rlash  
 
ko‘nikmalarini shakllantiradi, shuningdek, o‘quv predmeti va fanga bo‘lgan 
munosabatlarini o‘zgartiradi: o‘rganilayotgan fan mazmuni o‘rganuvchilar oldida 
tayyor haqiqatlar yig‘indisi sifatida emas, balki g‘oyalar va odamlarning tarixiy 
dramasi tarzda, ijtimoiy maktab va yo‘nalislar kurasi tarzda, odat va yangilanis 
qarama-qarsiligi sifatida turadi. 
Metodik xatolar o‘quv xatolari bilan o‘zaro bog‘liq: o‘rganis xatolari ko‘p 
hollarda – o‘qitis xatolari natijasidir. O‘quv xatolari maxsus tasxislovci jadvallarda 
har bir muammoli modul uchun guruhlanadi va keyincalik kucli ta‘sir etuvci 
vositalar sifatida foydalaniladi. Agar an‘anviy o‘qitisda bilmaslikdan bilisga o‘tis 
standartli vaziyatlarni qo‘llas bilan cegaralansa, muammoli-modulli o‘qitisda 
o‘quvcining yaqindan rivojlanisi doirasi yangi bilimlarni yuzaki o‘zlastiris va 
noto‘g‘ri qo‘llasga olib keladigan tanqidiy vaziyatlar – xatolar sohasigaca 
kengaytiriladi. Bunday saroitda bilmaslikdan bilisga o‘tis sohasi o‘rganuvci uchun 
asosiy muammoga aylanmaydi, balki tabiiy zveno bo‘lib qoladi, ularning dolzarb 
rivojlanis mintaqasiga aylanadi. 
Muammoli-modulli o‘qitis texnologiyasining yetakci sifat belgisi – bu 
egiluvcanlik hisoblanadi. Zamonaviy yuqori texnoogiyali islab ciqarisda egiluvcan 
avtomatlastirilgan tizim muhim sanalgani kabi hozir ham, kelajakda ham pedagogik 
texnologiya samaradorligi ko‘p jihatdan uning ilmiy-texnikaviy va ijtimoiy-
iqtisodiy o‘zgaruvcan saroitga moslasa olis va zudlik bilan ta‘sir etis qobiliyatiga 
bog‘liq bo‘ladi. Egiluvcanlik tuzilmali, mazmunli va texnologik holda bo‘lisi 
mumkin. 
Tuzilmali egiluvcanlik qator holatlar bilan ta‘minlanadi: muammoli-modul 
tuzilmasining safarbarligi, muammoli-modulli dastur pog‘onaligi, egiluvcan jadval 
loyihasining mavjudligi va ko‘pazifali o‘quv xonalarining jihozlanganlik 
imkoniyatlari va bosqa. 
Mazmunli egiluvcanlik birinci navbatda ta‘lim mazmunini tabaqalastiris va 
integratsiyalas imkoniyatlarida namoyon bo‘ladi. Bunday imkoniyatning o‘zi taklif 
etilayotgan texnologiyada o‘quv materialining blok va modulli printsip asosida 
saralas evaziga vujudga keladi. 
ko‘nikmalarini shakllantiradi, shuningdek, o‘quv predmeti va fanga bo‘lgan munosabatlarini o‘zgartiradi: o‘rganilayotgan fan mazmuni o‘rganuvchilar oldida tayyor haqiqatlar yig‘indisi sifatida emas, balki g‘oyalar va odamlarning tarixiy dramasi tarzda, ijtimoiy maktab va yo‘nalislar kurasi tarzda, odat va yangilanis qarama-qarsiligi sifatida turadi. Metodik xatolar o‘quv xatolari bilan o‘zaro bog‘liq: o‘rganis xatolari ko‘p hollarda – o‘qitis xatolari natijasidir. O‘quv xatolari maxsus tasxislovci jadvallarda har bir muammoli modul uchun guruhlanadi va keyincalik kucli ta‘sir etuvci vositalar sifatida foydalaniladi. Agar an‘anviy o‘qitisda bilmaslikdan bilisga o‘tis standartli vaziyatlarni qo‘llas bilan cegaralansa, muammoli-modulli o‘qitisda o‘quvcining yaqindan rivojlanisi doirasi yangi bilimlarni yuzaki o‘zlastiris va noto‘g‘ri qo‘llasga olib keladigan tanqidiy vaziyatlar – xatolar sohasigaca kengaytiriladi. Bunday saroitda bilmaslikdan bilisga o‘tis sohasi o‘rganuvci uchun asosiy muammoga aylanmaydi, balki tabiiy zveno bo‘lib qoladi, ularning dolzarb rivojlanis mintaqasiga aylanadi. Muammoli-modulli o‘qitis texnologiyasining yetakci sifat belgisi – bu egiluvcanlik hisoblanadi. Zamonaviy yuqori texnoogiyali islab ciqarisda egiluvcan avtomatlastirilgan tizim muhim sanalgani kabi hozir ham, kelajakda ham pedagogik texnologiya samaradorligi ko‘p jihatdan uning ilmiy-texnikaviy va ijtimoiy- iqtisodiy o‘zgaruvcan saroitga moslasa olis va zudlik bilan ta‘sir etis qobiliyatiga bog‘liq bo‘ladi. Egiluvcanlik tuzilmali, mazmunli va texnologik holda bo‘lisi mumkin. Tuzilmali egiluvcanlik qator holatlar bilan ta‘minlanadi: muammoli-modul tuzilmasining safarbarligi, muammoli-modulli dastur pog‘onaligi, egiluvcan jadval loyihasining mavjudligi va ko‘pazifali o‘quv xonalarining jihozlanganlik imkoniyatlari va bosqa. Mazmunli egiluvcanlik birinci navbatda ta‘lim mazmunini tabaqalastiris va integratsiyalas imkoniyatlarida namoyon bo‘ladi. Bunday imkoniyatning o‘zi taklif etilayotgan texnologiyada o‘quv materialining blok va modulli printsip asosida saralas evaziga vujudga keladi.  
 
Texnologik egiluvcanlik muammoli-modulli ta‘lim jarayonining quyidagi 
jihati bilan ta‘minlanadi: o‘qitis metodlarining variantligi, nazorat va baholas 
tizimining egiluvcanligi, o‘quvcilarning o‘quv-bilis faoliyatini yakka tartibda taskil 
etis va bosqa. 
M. A. Cosanovning ta‘kidlasica, kasv maktablarida o‘qitis jarayonini 
muammoli-modulli asosga o‘tkazis quyidagilarga imkon beradi: 
- o‘quv materialining muammoli modullarini guruhlas yo‘li bilan kursni to‘liq, 
qisqargan va cuqurlastirilgan variantlarini islab ciqisni ta‘minlaydigan 
dialiktik birlikda integratsiyalas va tabaqalastirisni amalga osiris; 
- bilim darajasiga bog‘liq holda o‘quvci (talaba)larning u yoki bu muammoli-
modulli dastur variantini mustaqil tanlasi va ularning dastur bo‘ylab 
individual siljis sur‘atini ta‘minlanisi; 
- muammoli modullardan pedagogik dasturli vositalarni yaratis uchun 
stsenariylar sifatida foydalanis; 
- o‘quvcilarning bilis faoliyatini bosqarisda o‘quvci isida maslahatci-
koordinatsiyalovci vazifaga urg‘uni ko‘ciris;  
- o‘quv materialini bayon qilis tizligi va o‘zlastiris darajasiga putur 
yetkazmagan holda o‘qitis metodlari va sakllari majmuasiga moslik asosida 
kursni qisqartiris; 
Shu bilan birgalikda opponentlar tomonidan muammoli-modulli o‘qitisning 
qator kamciliklari ko‘rsatildi, ular: ta‘lim jarayonining bo‘laklarga bo‘linganligi, 
ya‘ni o‘quvcilarning mustaqil islari salmog‘i birmunca katta; o‘quv predmetining 
yaxlitligi va mantiqini inkor etis; o‘quvchi (talaba)larni tayyorlas torligi: o‘qitish 
kursining bog‘liq bo‘lmagan muammolar yoki masalalar seriyasiga qadar qisqarish; 
umumlasmaga ziyon yetkazadigan xususiy, aniq ko‘nikmalarnigina shakllantirishi; 
muammoli modullarni tayyorlash va masg‘ulotni o‘tkazisga tayyorgarlikning ko‘p 
mehnat talab qilishi. 
Sanab o‘tilgan kamciliklarning ko‘pligi modulli o‘qitish texnologiyasini o‘rnatis 
bosqicida birmunca aniq sezilsa-da, asta-sekinlik bilan dazmollanib boradi. Suni 
eslatis joizki, u yoki bu texnologiyani “toza” holda joriy etis mumkin emas. 
Texnologik egiluvcanlik muammoli-modulli ta‘lim jarayonining quyidagi jihati bilan ta‘minlanadi: o‘qitis metodlarining variantligi, nazorat va baholas tizimining egiluvcanligi, o‘quvcilarning o‘quv-bilis faoliyatini yakka tartibda taskil etis va bosqa. M. A. Cosanovning ta‘kidlasica, kasv maktablarida o‘qitis jarayonini muammoli-modulli asosga o‘tkazis quyidagilarga imkon beradi: - o‘quv materialining muammoli modullarini guruhlas yo‘li bilan kursni to‘liq, qisqargan va cuqurlastirilgan variantlarini islab ciqisni ta‘minlaydigan dialiktik birlikda integratsiyalas va tabaqalastirisni amalga osiris; - bilim darajasiga bog‘liq holda o‘quvci (talaba)larning u yoki bu muammoli- modulli dastur variantini mustaqil tanlasi va ularning dastur bo‘ylab individual siljis sur‘atini ta‘minlanisi; - muammoli modullardan pedagogik dasturli vositalarni yaratis uchun stsenariylar sifatida foydalanis; - o‘quvcilarning bilis faoliyatini bosqarisda o‘quvci isida maslahatci- koordinatsiyalovci vazifaga urg‘uni ko‘ciris; - o‘quv materialini bayon qilis tizligi va o‘zlastiris darajasiga putur yetkazmagan holda o‘qitis metodlari va sakllari majmuasiga moslik asosida kursni qisqartiris; Shu bilan birgalikda opponentlar tomonidan muammoli-modulli o‘qitisning qator kamciliklari ko‘rsatildi, ular: ta‘lim jarayonining bo‘laklarga bo‘linganligi, ya‘ni o‘quvcilarning mustaqil islari salmog‘i birmunca katta; o‘quv predmetining yaxlitligi va mantiqini inkor etis; o‘quvchi (talaba)larni tayyorlas torligi: o‘qitish kursining bog‘liq bo‘lmagan muammolar yoki masalalar seriyasiga qadar qisqarish; umumlasmaga ziyon yetkazadigan xususiy, aniq ko‘nikmalarnigina shakllantirishi; muammoli modullarni tayyorlash va masg‘ulotni o‘tkazisga tayyorgarlikning ko‘p mehnat talab qilishi. Sanab o‘tilgan kamciliklarning ko‘pligi modulli o‘qitish texnologiyasini o‘rnatis bosqicida birmunca aniq sezilsa-da, asta-sekinlik bilan dazmollanib boradi. Suni eslatis joizki, u yoki bu texnologiyani “toza” holda joriy etis mumkin emas.  
 
Xohlaymizmi yoki yo‘qmi, o‘quv jarayonini taskil etisning an‘anaviy yondasuviga 
va mavjud didaktik jarayonga tayanisga to‘g‘ri keladi.  
Ta‘lim mazmunini muammoli-modulli loyihalas quyidagi asosiy tayanclardan 
iborat bo‘ladi: 
- bilis faoliyatining fundamental metodlari doirasida kursni joy-joyiga qo‘yib 
tuzis. Misol uchun, matematika kursida bunday metodlarga matematik 
modellastiris, aksiomatik, koordinat, vektorli, mantiqiy metodlar kiradi; 
- tayanch muammoli modullarning mazmunini aniqlas. Saralashning muhim 
sarti 
bilis 
faoliyati 
metodlarining 
printsipli 
mazmuni 
hisoblanib, 
umummadaniy va amaliy ahamiyat kasb etadi. Bu o‘qitisning tayanc 
mazmuniga oid quyidagi mezonlarni hisobga olisni taqozo etadi: 
- fundamental, uzviylik, uzluksizlik va ta‘limni insonparvarlastiris; 
- yechimi bilis faoliyati metodlarining mosini qo‘llasni talab etadigan yirik 
kasbiy-amaliy muammolarni turli guruh kasblarining o‘ziga xosligini hisobga 
olib ajratis; 
- ixtisosli va darajali tabaqalastirisni ta‘minlasga yo‘naltirilgan o‘zgaruvcan 
modullarning mazmunini tanlas va hajmini aniqlas, suningdek, muammoli-
modulli dasturlarning turli-to‘liq, qisqargan va cuqurlastirilgan variantlari 
bo‘yica o‘quvci(talaba)larning yakka tartibda olg‘a siljisi uchun saroitlar 
yaratis. 
Muammoli modullarni qo‘llas ko‘lami quyidagi tartibotlarni qamrab oladi: 
tizimli, avtonom va integratsiyalasgan. Tizimli tartibot muammoli modullaridan 
mustaqil kurs doirasida foydalanisni taqozo etadi. Avtonom – ma‘lumot moduli 
sifatida bosqa fanlar doirasida, integratsiyalangan – integrativ kurs doirasida 
qo‘llanisi lozim. 
Sunday qilib, muammoli-modulli o‘qitis texnologiyasining mohiyatini 
quyidagica izohlas mumkin: o‘quvci (talaba)larning talab etilgan darajada 
bilimdonligiga erisis uchun o‘quv materiali mazmunini yirik tuzilmalas, unga mos 
holda o‘qitis metodlari, vositalari va sakllarini tanlas amalga osirilib, ular 
o‘quvci(talaba)larni to‘liq, qisqargan yoki cuqurlasgan o‘qitis variantlarini mustaqil 
Xohlaymizmi yoki yo‘qmi, o‘quv jarayonini taskil etisning an‘anaviy yondasuviga va mavjud didaktik jarayonga tayanisga to‘g‘ri keladi. Ta‘lim mazmunini muammoli-modulli loyihalas quyidagi asosiy tayanclardan iborat bo‘ladi: - bilis faoliyatining fundamental metodlari doirasida kursni joy-joyiga qo‘yib tuzis. Misol uchun, matematika kursida bunday metodlarga matematik modellastiris, aksiomatik, koordinat, vektorli, mantiqiy metodlar kiradi; - tayanch muammoli modullarning mazmunini aniqlas. Saralashning muhim sarti bilis faoliyati metodlarining printsipli mazmuni hisoblanib, umummadaniy va amaliy ahamiyat kasb etadi. Bu o‘qitisning tayanc mazmuniga oid quyidagi mezonlarni hisobga olisni taqozo etadi: - fundamental, uzviylik, uzluksizlik va ta‘limni insonparvarlastiris; - yechimi bilis faoliyati metodlarining mosini qo‘llasni talab etadigan yirik kasbiy-amaliy muammolarni turli guruh kasblarining o‘ziga xosligini hisobga olib ajratis; - ixtisosli va darajali tabaqalastirisni ta‘minlasga yo‘naltirilgan o‘zgaruvcan modullarning mazmunini tanlas va hajmini aniqlas, suningdek, muammoli- modulli dasturlarning turli-to‘liq, qisqargan va cuqurlastirilgan variantlari bo‘yica o‘quvci(talaba)larning yakka tartibda olg‘a siljisi uchun saroitlar yaratis. Muammoli modullarni qo‘llas ko‘lami quyidagi tartibotlarni qamrab oladi: tizimli, avtonom va integratsiyalasgan. Tizimli tartibot muammoli modullaridan mustaqil kurs doirasida foydalanisni taqozo etadi. Avtonom – ma‘lumot moduli sifatida bosqa fanlar doirasida, integratsiyalangan – integrativ kurs doirasida qo‘llanisi lozim. Sunday qilib, muammoli-modulli o‘qitis texnologiyasining mohiyatini quyidagica izohlas mumkin: o‘quvci (talaba)larning talab etilgan darajada bilimdonligiga erisis uchun o‘quv materiali mazmunini yirik tuzilmalas, unga mos holda o‘qitis metodlari, vositalari va sakllarini tanlas amalga osirilib, ular o‘quvci(talaba)larni to‘liq, qisqargan yoki cuqurlasgan o‘qitis variantlarini mustaqil  
 
tanlas va o‘qitisga yo‘naltiriladi. Muallifning ta‘kidlasica, muammoli-modulli 
o‘qitis texnologiyasi bo‘yica 70 foiz o‘quv materiali yuqori darajada o‘zlastirilgan 
(Ka ≥ 0,75) va aniq o‘rnatilgan kompetentlik darajani kafolatli ta‘minlangan. 
 
Muammoli vaziyatlar o‘zida o‘quvcining qiyincilikni (muammoni) aniq yoki 
xira anglasini ifodalaydi va uni zabt etis yangi bilimlarni, yangi usul va harakatlarni 
izlab topisni talab etadi. Agar o‘quvcida qiynalislarni bartaraf etis yo‘llarini qidiris 
uchun boslang‘ic bilimlar yetismasa, u muammoli vaziyatlarni qabul qila olmaydi 
va tabiiyki, tafakkurida kuras va qarama-qarsilik jarayoni kecmaydi. 
 
Mavjud vaziyatlarning uc ko‘rinisini keltiris mumkin: 
 
1. Vaziyat ma‘lum. Uni hal etis uchun sunga o‘xsas aniq namunalar mavjud 
bo‘ladi. Bunday holatda variantni yecis metodi standartli bo‘lisi mumkin. 
 
2. Vaziyat o‘xsas. Bunday holatda uni sunga o‘xsas bosqa vaziyatlar bilan 
taqqoslas zarur. Ular bir-biriga aynan o‘xsas bo‘lmasligi mumkin, biroq yaxlit 
asosga ega bo‘lganligi uchun uning ko‘rinisini o‘zgartirib qaralayotgan vaziyatga 
yaqinlastirib maqbullastiriladi va oqilona yecis yo‘li topiladi. 
 
3. Noma‘lum vaziyat. Bunday vaziyat amaliy faoliyatda ucramaydi, uni bosqa 
qandaydir namuna bilan solistiris imkoni yo‘q. Su boisdan yecimning yangi 
metodini izlab topis zarur bo‘ladi. 
 
Muammoli vaziyatlar ta‘lim maqsadini ko‘zlab oldindan konstruktsiyalanadi 
va o‘qitis jarayonining ma‘lum qismiga kiritiladi. Didaktik jarayonning motivatsiya 
bosqici esa muammoli topsiriqlarni ko‘proq darsning boslang‘ic qismiga kiritisni va 
o‘quvcilar diqqatini dars mavzusiga to‘liq jalb etisni taqozo qiladi. O‘quvci ham o‘z 
navbatida tanis vaziyatlardan yangi muammolarni ko‘ra olisi, ob‘ektning yangi 
vazifalarini, ob‘ekt tuzilisini aniqlab olisi, muqobil yecimlarni topa bilisi kabi ijodiy 
faoliyatni namoyis qilisi kerak. 
 
 
B. F. Shatalov texnologiyasining asosiy g‘oyasi: darsda o‘quvcilarning yalpi 
faolligini ta‘minlaydigan o‘quv faoliyati tizimi yaratiladi. O‘quv faoliyatining 
andozasi asosida tayanc konspektlari (signallari) – o‘quv materialining 
kodlastirilgan ko‘rsatmali cizmalari yotadi. 
tanlas va o‘qitisga yo‘naltiriladi. Muallifning ta‘kidlasica, muammoli-modulli o‘qitis texnologiyasi bo‘yica 70 foiz o‘quv materiali yuqori darajada o‘zlastirilgan (Ka ≥ 0,75) va aniq o‘rnatilgan kompetentlik darajani kafolatli ta‘minlangan. Muammoli vaziyatlar o‘zida o‘quvcining qiyincilikni (muammoni) aniq yoki xira anglasini ifodalaydi va uni zabt etis yangi bilimlarni, yangi usul va harakatlarni izlab topisni talab etadi. Agar o‘quvcida qiynalislarni bartaraf etis yo‘llarini qidiris uchun boslang‘ic bilimlar yetismasa, u muammoli vaziyatlarni qabul qila olmaydi va tabiiyki, tafakkurida kuras va qarama-qarsilik jarayoni kecmaydi. Mavjud vaziyatlarning uc ko‘rinisini keltiris mumkin: 1. Vaziyat ma‘lum. Uni hal etis uchun sunga o‘xsas aniq namunalar mavjud bo‘ladi. Bunday holatda variantni yecis metodi standartli bo‘lisi mumkin. 2. Vaziyat o‘xsas. Bunday holatda uni sunga o‘xsas bosqa vaziyatlar bilan taqqoslas zarur. Ular bir-biriga aynan o‘xsas bo‘lmasligi mumkin, biroq yaxlit asosga ega bo‘lganligi uchun uning ko‘rinisini o‘zgartirib qaralayotgan vaziyatga yaqinlastirib maqbullastiriladi va oqilona yecis yo‘li topiladi. 3. Noma‘lum vaziyat. Bunday vaziyat amaliy faoliyatda ucramaydi, uni bosqa qandaydir namuna bilan solistiris imkoni yo‘q. Su boisdan yecimning yangi metodini izlab topis zarur bo‘ladi. Muammoli vaziyatlar ta‘lim maqsadini ko‘zlab oldindan konstruktsiyalanadi va o‘qitis jarayonining ma‘lum qismiga kiritiladi. Didaktik jarayonning motivatsiya bosqici esa muammoli topsiriqlarni ko‘proq darsning boslang‘ic qismiga kiritisni va o‘quvcilar diqqatini dars mavzusiga to‘liq jalb etisni taqozo qiladi. O‘quvci ham o‘z navbatida tanis vaziyatlardan yangi muammolarni ko‘ra olisi, ob‘ektning yangi vazifalarini, ob‘ekt tuzilisini aniqlab olisi, muqobil yecimlarni topa bilisi kabi ijodiy faoliyatni namoyis qilisi kerak. B. F. Shatalov texnologiyasining asosiy g‘oyasi: darsda o‘quvcilarning yalpi faolligini ta‘minlaydigan o‘quv faoliyati tizimi yaratiladi. O‘quv faoliyatining andozasi asosida tayanc konspektlari (signallari) – o‘quv materialining kodlastirilgan ko‘rsatmali cizmalari yotadi.  
 
 
Tayanc – mo‘ljalli harakaktlar asosi, bolaning icki aqliy faoliyatini tasqi 
ko‘rinisda taskil etis usuli. 
 
Tayanc signal – assotsiativ ramz (belgi, so‘z, rasm, cizma, sakl va bosqa) 
bo‘lib,ma‘lum fikriy ma‘noni bildiradi.  
 
Tayanc konspekt – qisqaca sartli matn ko‘rinisidagi tayancli signallar tizimi 
bo‘lib, yaxlit o‘quv materialining o‘zaro bog‘liq elementlari sifatida tusuncalar, 
faktlar, g‘oyalar tizimining ko‘rsatmali konstruktsiyasini o‘zida aks ettiradi. 
 
Bu texnologiyada o‘qituvci mehnati asosiy mavqeni egallaydi va bu mehnatga 
o‘quvcilar ayrim hollardagina (nazorat, maslahat, yordam) jalb etiladi. Tayanc 
signallari yordamida o‘qitis jarayoni qator bosqiclardan iborat: 
 
1. Sinfda o‘qitis: mavzu o‘qituvci tomonidan odatdagidek sinf doskasi yonida 
(bo‘r, latta yordamida) tusuntiriladi, keyin esa tayanc konspektlar asosida mavzuni 
tusuntiris takrorlanadi. O‘quvcilarning o‘z konspektlari ustida mustaqil islasi 
ta‘minlanadi va frontal tarzda bilimlar mustahkamlanadi. 
 
2. Uyda mustaqil islas: tayanc konspektdagi kodlastirilgan o‘quv 
materiallarini o‘quvci darslik yordamida oydinlastiradi. 
 
3. Nazorat va baholas: mavzu bo‘yica o‘quvcining bilim, ko‘nikma va 
malakalari tasqi nazorat va o‘z-o‘zini nazorat qilis yordamida teksiriladi. Nazorat 
sakli: tayanc konspekti bo‘yica yozma, mustaqil is, og‘zaki so‘rov; juftli o‘zaro 
nazorat, guruhli o‘zaro nazorat.  
 
IV. Ta‘limiy uclik – “maqsad – jarayon (vosita) – natija” ning o‘rta bo‘g‘iniga 
o‘zbekistonlik va rossiyalik olimlar ko‘proq e‘tibor qaratisgan bo‘lsa, amerikalik 
pedagoglar bu zanjirning ikki cetidagi xalqasini cuqur tadqiq qilisganlar. Ayniqsa 
Cikago universiteti professori Benjamin Blum rahbarligida o‘tgan asrning 50 – 
yillarida “o‘quv maqsadi taksonomiyasi” kontseptsiyasining yaratilisi klssik 
tadqiqot sifatida e‘tirof etildi va u bugun ham o‘zining qiymatini yo‘qotgani yo‘q. 
 
“Taksonomiya” atamasi yunonca taxis (tartib bo‘yica joylasuv) va nomos 
(qonun) so‘zlaridan iborat bo‘lib, ob‘ektlarni o‘zar aloqadorlik asosida tasniflas va 
tizimlastiris ma‘nosini anglatadi. Blum taksonomiyasi o‘quv faoliyatining turli 
Tayanc – mo‘ljalli harakaktlar asosi, bolaning icki aqliy faoliyatini tasqi ko‘rinisda taskil etis usuli. Tayanc signal – assotsiativ ramz (belgi, so‘z, rasm, cizma, sakl va bosqa) bo‘lib,ma‘lum fikriy ma‘noni bildiradi. Tayanc konspekt – qisqaca sartli matn ko‘rinisidagi tayancli signallar tizimi bo‘lib, yaxlit o‘quv materialining o‘zaro bog‘liq elementlari sifatida tusuncalar, faktlar, g‘oyalar tizimining ko‘rsatmali konstruktsiyasini o‘zida aks ettiradi. Bu texnologiyada o‘qituvci mehnati asosiy mavqeni egallaydi va bu mehnatga o‘quvcilar ayrim hollardagina (nazorat, maslahat, yordam) jalb etiladi. Tayanc signallari yordamida o‘qitis jarayoni qator bosqiclardan iborat: 1. Sinfda o‘qitis: mavzu o‘qituvci tomonidan odatdagidek sinf doskasi yonida (bo‘r, latta yordamida) tusuntiriladi, keyin esa tayanc konspektlar asosida mavzuni tusuntiris takrorlanadi. O‘quvcilarning o‘z konspektlari ustida mustaqil islasi ta‘minlanadi va frontal tarzda bilimlar mustahkamlanadi. 2. Uyda mustaqil islas: tayanc konspektdagi kodlastirilgan o‘quv materiallarini o‘quvci darslik yordamida oydinlastiradi. 3. Nazorat va baholas: mavzu bo‘yica o‘quvcining bilim, ko‘nikma va malakalari tasqi nazorat va o‘z-o‘zini nazorat qilis yordamida teksiriladi. Nazorat sakli: tayanc konspekti bo‘yica yozma, mustaqil is, og‘zaki so‘rov; juftli o‘zaro nazorat, guruhli o‘zaro nazorat. IV. Ta‘limiy uclik – “maqsad – jarayon (vosita) – natija” ning o‘rta bo‘g‘iniga o‘zbekistonlik va rossiyalik olimlar ko‘proq e‘tibor qaratisgan bo‘lsa, amerikalik pedagoglar bu zanjirning ikki cetidagi xalqasini cuqur tadqiq qilisganlar. Ayniqsa Cikago universiteti professori Benjamin Blum rahbarligida o‘tgan asrning 50 – yillarida “o‘quv maqsadi taksonomiyasi” kontseptsiyasining yaratilisi klssik tadqiqot sifatida e‘tirof etildi va u bugun ham o‘zining qiymatini yo‘qotgani yo‘q. “Taksonomiya” atamasi yunonca taxis (tartib bo‘yica joylasuv) va nomos (qonun) so‘zlaridan iborat bo‘lib, ob‘ektlarni o‘zar aloqadorlik asosida tasniflas va tizimlastiris ma‘nosini anglatadi. Blum taksonomiyasi o‘quv faoliyatining turli  
 
sohalarini 
qamrab 
oladi: 
kognitiv 
(bilish), 
affektiv(hissiy-qadriyatli), 
psixomotor(harakat)li. 
 
1. Kognitiv soha. Bunga mavjud bilimlarni qayta tafakkurlas, ularni 
o‘zlastirilgan harakat usullari bilan cag‘istiris, ya‘ni g‘oyalar tuzis zaruriyatiga 
tegisli o‘quv maqsadlari kiritiladi. Ular o‘quvcining kundalik faoliyati uchun kerakli 
hisoblanib, o‘quv dasturi va darsliklarda o‘z ifodasini topadi. 
   
2. Affektiv soha. Bunga qiziqis va moyilliklarni sakllantiris, u yoki bu sezgilar 
ta‘sirida hayajonlanis, munosabatni sakllantiris, uni faoliyat davomida anglas va 
yuzaga ciqaris maqsadlari kiritiladi. Bosqaca qilib aytganda, ob‘ektiv borliqqa 
bo‘lgan hayajonli-saxsiy munosabatlarni sakllantiris maqsadlari bu sohaning asosini 
taskil etadi.  
 
3. psixomotorli soha. Bunga u yoki bu motorli, manipulyativ faoliyat turlarini, 
asab muskullarni markazlastiris ko‘nikmalarini sakllantiris bilan bog‘liq maqsadlar 
kiritiladi. Misol uchun, mehnat ta‘limi dasturida belgilangan o‘quv maqsadlari 
aynan su sohaga tegislidir. 
 
Blum taksonomiyasi quyidagi to‘rt printsip asosida qurilgan: 
amaliy: o‘qutuvci-amaliyotci uchun taksonomiya samarali qurol bo‘lisi, o‘zida 
maqsadlar ierarxiyasini ifodalasi lozim; 
psixologik: taksonomiya zamonaviy psixologiya fani yutuqlariga tayanisi lozim; 
mantiqiy: taksonomiya mantiqiy tugallangan va muayyan icki tuzilmaga ega bo‘lisi 
lozim; 
ob‘ektivlik: maqsadlar ierarxiyasi ular qadriyatlari ierarxiyasini belgilamaydi.  
 
Ayni su printsiplarga tayangan holda o‘quv faoliyatining yuqorida 
ta‘kidlangan turlari bo‘yica o‘quv maqsadlari taksonomiyasi yaratildi. 
 
Ma‘lumki, pedagogik texnologiyaning o‘ziga xos xususiyati oldindan 
o‘rnatilgan maqsadlarga erisisni kafolatlaydigan o‘quv jarayonini loyihalas va 
amalga osirisdir. Ta‘limni maqsadga ketma-ket yo‘naltiris asosi tezkor tezkari aloqa 
hisoblanib o‘quv jarayonining barca bo‘g‘inlariga kirib boradi. Su boisdan ta‘limga 
texnologik yondasuvda quyidagilar ajralib turadi: 
sohalarini qamrab oladi: kognitiv (bilish), affektiv(hissiy-qadriyatli), psixomotor(harakat)li. 1. Kognitiv soha. Bunga mavjud bilimlarni qayta tafakkurlas, ularni o‘zlastirilgan harakat usullari bilan cag‘istiris, ya‘ni g‘oyalar tuzis zaruriyatiga tegisli o‘quv maqsadlari kiritiladi. Ular o‘quvcining kundalik faoliyati uchun kerakli hisoblanib, o‘quv dasturi va darsliklarda o‘z ifodasini topadi. 2. Affektiv soha. Bunga qiziqis va moyilliklarni sakllantiris, u yoki bu sezgilar ta‘sirida hayajonlanis, munosabatni sakllantiris, uni faoliyat davomida anglas va yuzaga ciqaris maqsadlari kiritiladi. Bosqaca qilib aytganda, ob‘ektiv borliqqa bo‘lgan hayajonli-saxsiy munosabatlarni sakllantiris maqsadlari bu sohaning asosini taskil etadi. 3. psixomotorli soha. Bunga u yoki bu motorli, manipulyativ faoliyat turlarini, asab muskullarni markazlastiris ko‘nikmalarini sakllantiris bilan bog‘liq maqsadlar kiritiladi. Misol uchun, mehnat ta‘limi dasturida belgilangan o‘quv maqsadlari aynan su sohaga tegislidir. Blum taksonomiyasi quyidagi to‘rt printsip asosida qurilgan: amaliy: o‘qutuvci-amaliyotci uchun taksonomiya samarali qurol bo‘lisi, o‘zida maqsadlar ierarxiyasini ifodalasi lozim; psixologik: taksonomiya zamonaviy psixologiya fani yutuqlariga tayanisi lozim; mantiqiy: taksonomiya mantiqiy tugallangan va muayyan icki tuzilmaga ega bo‘lisi lozim; ob‘ektivlik: maqsadlar ierarxiyasi ular qadriyatlari ierarxiyasini belgilamaydi. Ayni su printsiplarga tayangan holda o‘quv faoliyatining yuqorida ta‘kidlangan turlari bo‘yica o‘quv maqsadlari taksonomiyasi yaratildi. Ma‘lumki, pedagogik texnologiyaning o‘ziga xos xususiyati oldindan o‘rnatilgan maqsadlarga erisisni kafolatlaydigan o‘quv jarayonini loyihalas va amalga osirisdir. Ta‘limni maqsadga ketma-ket yo‘naltiris asosi tezkor tezkari aloqa hisoblanib o‘quv jarayonining barca bo‘g‘inlariga kirib boradi. Su boisdan ta‘limga texnologik yondasuvda quyidagilar ajralib turadi:  
 
maqsadlarni o‘rganis va ularni mumkin qadar aniqlastiris (bu bosqicga o‘qituvci 
birinci darajali ahamiyat beradi); 
butun o‘qis jarayonini o‘quv maqsadlariga qat‘iyan qaratis; 
o‘quv maqsadlarini mo‘ljallas va su tariqa natijalarni qo‘lga kiritisga butun o‘quv 
davomiyligini yo‘naltiris; 
joriy natijalarni baholas, o‘rnatilgan maqsadlarga erisis borasida o‘qitis jarayonini 
tuzatis; 
natijalarni yakuniy baholas.   
O‘quv jarayonini texnologik jihatdan qurising mohiyati aniq belgilangan maqsadlar 
sari harakatlanis hisoblanadi. Quyida bugungi kunda birmunca keng tarqalgan 
B.Blum tizimining kognitiv sohasi bo‘yica o‘quv maqsadlari taksonomiyasini 
keltiramiz. U o‘zida olti toifadagi asosiy o‘quv maqsadlarini qamrab oladi: bilis, 
anglas, qo‘llas, tahlil, sintez va baholas. 
 
1. Bilis. Bu daraja o‘quv materiallarining asosiy unsurlarini eslas, tusunib yetis va 
qayta tiklasga yo‘naltirilgan o‘quv maqsadlarini islab ciqisni ko‘zda tutadi. Bu 
darajadagi maqsadga uc toifadagi bilimlarni sakllantirisni kiritis mumkin: 
- xususiyatli bilimlar(masalan, muddatlar, faktlar, sonlar, atamalar, nomlar); 
- mulohazali bilimlar (masalan, yo‘nalislar, mezonlar, sinflar, toifalar); 
- abstrakt bilimlar (masalan, printsiplar, aksiomalar, teoremalar, umumlasmalar, 
nazariyalar, tuzilmalar). 
2. Anglas. Bu daraja o‘zida uc toifadagi o‘quv maqsadlarini mujassamlastiradi: 
- ko‘ciris (yangi vaziyatlarni o‘rganisda bilimlarni qo‘llas ko‘nikmasi); 
- interpretatsiya (masalan, hisoblasda qo‘lga kiritilgan natijani og‘zaki tusuntirib 
beris); 
- ekstropolyatsiya (masalan, egallangan bilimlarni o‘xsas vaziyatlarga ko‘ciris 
ko‘nikmasi). 
3. Qo‘llas. Bu daraja, asosan, o‘quvcida amaliy ko‘nikmalarni skllantirisini nazarda 
tutadi (bilimlarni amaliyotga qo‘llas qobiliyati): 
- tusuncalarni qo‘llas; 
maqsadlarni o‘rganis va ularni mumkin qadar aniqlastiris (bu bosqicga o‘qituvci birinci darajali ahamiyat beradi); butun o‘qis jarayonini o‘quv maqsadlariga qat‘iyan qaratis; o‘quv maqsadlarini mo‘ljallas va su tariqa natijalarni qo‘lga kiritisga butun o‘quv davomiyligini yo‘naltiris; joriy natijalarni baholas, o‘rnatilgan maqsadlarga erisis borasida o‘qitis jarayonini tuzatis; natijalarni yakuniy baholas. O‘quv jarayonini texnologik jihatdan qurising mohiyati aniq belgilangan maqsadlar sari harakatlanis hisoblanadi. Quyida bugungi kunda birmunca keng tarqalgan B.Blum tizimining kognitiv sohasi bo‘yica o‘quv maqsadlari taksonomiyasini keltiramiz. U o‘zida olti toifadagi asosiy o‘quv maqsadlarini qamrab oladi: bilis, anglas, qo‘llas, tahlil, sintez va baholas. 1. Bilis. Bu daraja o‘quv materiallarining asosiy unsurlarini eslas, tusunib yetis va qayta tiklasga yo‘naltirilgan o‘quv maqsadlarini islab ciqisni ko‘zda tutadi. Bu darajadagi maqsadga uc toifadagi bilimlarni sakllantirisni kiritis mumkin: - xususiyatli bilimlar(masalan, muddatlar, faktlar, sonlar, atamalar, nomlar); - mulohazali bilimlar (masalan, yo‘nalislar, mezonlar, sinflar, toifalar); - abstrakt bilimlar (masalan, printsiplar, aksiomalar, teoremalar, umumlasmalar, nazariyalar, tuzilmalar). 2. Anglas. Bu daraja o‘zida uc toifadagi o‘quv maqsadlarini mujassamlastiradi: - ko‘ciris (yangi vaziyatlarni o‘rganisda bilimlarni qo‘llas ko‘nikmasi); - interpretatsiya (masalan, hisoblasda qo‘lga kiritilgan natijani og‘zaki tusuntirib beris); - ekstropolyatsiya (masalan, egallangan bilimlarni o‘xsas vaziyatlarga ko‘ciris ko‘nikmasi). 3. Qo‘llas. Bu daraja, asosan, o‘quvcida amaliy ko‘nikmalarni skllantirisini nazarda tutadi (bilimlarni amaliyotga qo‘llas qobiliyati): - tusuncalarni qo‘llas;  
 
- algoritmlarni qo‘llas; 
- nazariyalarni qo‘llas va hokazo. 
4. Tahlil. Bu daraja o‘quv maqsadlarini quyidagi toifalar bo‘yica aniqlastiradi: 
- unsurlar tahlili (butunni qismlarga bo‘lis, ajratis); 
- munosabatlar tahlili (unsurlar o‘rtasidagi aloqalarni o‘rnatis); 
- tamoyillar tahlili (unsurlarni tizimlastiris). 
5. Sintezlas. Bu daraja “alohida qismlardan yaxlitini tuzis” ko‘nikmasini sakllantiris 
bo‘yica o‘quv maqsadlarini belgilaydi: 
- g‘oyalar sintezi (masalan, muammo yecimi bo‘yica bildirilgan g‘oyalarning 
umumlasisi); 
- mulohazalar sintezi (masalan, saxs sifatlarining sakllanganlik darajalari, 
mezonlarini islab ciqis); 
- tuzilma sintezi (masalan, ob‘ekt ko‘rinisi cizmasi, koordinat yordamida funktsiyani 
ifodalas). 
6. Baholas. Bu toifa muayyan maqsad uchun u yoki bu materiallarning ahamiyatini 
baholas ko‘nikmalarini nazarda tutadi. O‘quvci mulohazasi aniq mezonlarga 
tayanisi zarur. Baholas sifatida icki bilis va isonclar (argumentlas, mantiq) hamda 
tasqi mezonlar (standartlar, qoida, me‘yorlar)ga tayaniladi. Mezonlarni o‘quvcining 
o‘zi aniqlasi yoki tasqi tomondan berilisi mumkin. Bu daraja oldingi toifalar bo‘yica 
o‘quv natijalariga erisganligi to‘g‘risida xulosa ciqaradi. 
Sunday qilib, har qanday o‘quv predmeti maqsadlarini usbu taksonomiya asosida 
aniqlastiris mumkin. Buning uchun o‘quv predmetlarining mavzu(bo‘lim)lari 
vertikal ustunga yoziladi. O‘quvcilarning aqliy faoliyati turlari esa gorizontal 
ustunda qayd etiladi. Ular mantiqiy asosda ma‘lum corrahada kesisadi va joriy o‘quv 
maqsadiga erisis darajasi (bilis, aniqlas, qo‘llas, tahlil) aniqlastiriladi. 
Maxsus adabiyotlarda Blum taksonomiyasining turlica modifikatsiyalari keltiriladi. 
Gap sundaki, bu taksonomiya subhasiz, afzalliklarga ega bo‘lisi bilan ba‘zi bir 
nuqsonlardan xoli emas. Incunun, kognitiv sohasi bo‘yica o‘quv maqsadlarini 
tizimlastirisga da‘vo qilayotgan taksonomiya bilis tuzilmasining qabullas, tafakkur, 
xotira kabi darajalarida qaralmagan, ba‘zi bir o‘quv maqsadlari aqliy faoliyatning 
- algoritmlarni qo‘llas; - nazariyalarni qo‘llas va hokazo. 4. Tahlil. Bu daraja o‘quv maqsadlarini quyidagi toifalar bo‘yica aniqlastiradi: - unsurlar tahlili (butunni qismlarga bo‘lis, ajratis); - munosabatlar tahlili (unsurlar o‘rtasidagi aloqalarni o‘rnatis); - tamoyillar tahlili (unsurlarni tizimlastiris). 5. Sintezlas. Bu daraja “alohida qismlardan yaxlitini tuzis” ko‘nikmasini sakllantiris bo‘yica o‘quv maqsadlarini belgilaydi: - g‘oyalar sintezi (masalan, muammo yecimi bo‘yica bildirilgan g‘oyalarning umumlasisi); - mulohazalar sintezi (masalan, saxs sifatlarining sakllanganlik darajalari, mezonlarini islab ciqis); - tuzilma sintezi (masalan, ob‘ekt ko‘rinisi cizmasi, koordinat yordamida funktsiyani ifodalas). 6. Baholas. Bu toifa muayyan maqsad uchun u yoki bu materiallarning ahamiyatini baholas ko‘nikmalarini nazarda tutadi. O‘quvci mulohazasi aniq mezonlarga tayanisi zarur. Baholas sifatida icki bilis va isonclar (argumentlas, mantiq) hamda tasqi mezonlar (standartlar, qoida, me‘yorlar)ga tayaniladi. Mezonlarni o‘quvcining o‘zi aniqlasi yoki tasqi tomondan berilisi mumkin. Bu daraja oldingi toifalar bo‘yica o‘quv natijalariga erisganligi to‘g‘risida xulosa ciqaradi. Sunday qilib, har qanday o‘quv predmeti maqsadlarini usbu taksonomiya asosida aniqlastiris mumkin. Buning uchun o‘quv predmetlarining mavzu(bo‘lim)lari vertikal ustunga yoziladi. O‘quvcilarning aqliy faoliyati turlari esa gorizontal ustunda qayd etiladi. Ular mantiqiy asosda ma‘lum corrahada kesisadi va joriy o‘quv maqsadiga erisis darajasi (bilis, aniqlas, qo‘llas, tahlil) aniqlastiriladi. Maxsus adabiyotlarda Blum taksonomiyasining turlica modifikatsiyalari keltiriladi. Gap sundaki, bu taksonomiya subhasiz, afzalliklarga ega bo‘lisi bilan ba‘zi bir nuqsonlardan xoli emas. Incunun, kognitiv sohasi bo‘yica o‘quv maqsadlarini tizimlastirisga da‘vo qilayotgan taksonomiya bilis tuzilmasining qabullas, tafakkur, xotira kabi darajalarida qaralmagan, ba‘zi bir o‘quv maqsadlari aqliy faoliyatning  
 
turlica darajalarida takrorlanadi. Sunga qaramasdan o‘quv maqsadlarini fan 
mavzulari bo‘yica tasniflas o‘qituvciga o‘z xususiy pedagogik faoliyatini to‘g‘ri 
belgilasga, o‘quvcilarning nafaqat icki holatini ifodalasga, balki tasqi namoyon 
bo‘lisiga, saxs sifatida sakllanisiga katta imkoniyat tug‘diradi.  
  
 
 
 
turlica darajalarida takrorlanadi. Sunga qaramasdan o‘quv maqsadlarini fan mavzulari bo‘yica tasniflas o‘qituvciga o‘z xususiy pedagogik faoliyatini to‘g‘ri belgilasga, o‘quvcilarning nafaqat icki holatini ifodalasga, balki tasqi namoyon bo‘lisiga, saxs sifatida sakllanisiga katta imkoniyat tug‘diradi.