O‘QUVCHILAR JAMOASI – PEDAGOGIK ASOSIY SHAKLI
Reja:
1. Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash
milliy modelining asosiy maqsadi.
2. “Jamoa” tushunchasining mohiyati.
3. O‘quvchilar jamoasining shakllanish bosqichlari.
Tayanch iboralar!
Jamoa, o‘quvchilar jamoasi, Jamoa belgilari, mustaqil fikrlovchi erkin shaxs,
o‘quvchilar jamoasining shakllanish bosqichlari, sinf raxbarning vazifalari.
1. Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar
tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko‘lamining
kengayishi o‘sib kelayotgan avlodni o‘ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar
jarayoniga har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo‘ymoqda. Psixologik,
intellektual va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan,
turli buzg‘unchi g‘oyalar ta’siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va
noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o‘zini saqlab qola oladi. Shuningdek,
shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini
ta’minlovchi asosiy omildir. O‘zRda demokratik va huquqiy jamiyat barpo
etilayotgan mavjud sharoitda yosh avlodning mustaqil va erkin fikrlay olishi ro‘y
berayotgan voqea-hodisalarga shaxsiy munosabtini bildirishga imkon beradi.
Ijtimoiy borliqda kechayotgan o‘zgarishlarga nisbatan shaxsiy nuqtai nazarning
shakllanishi shaxs faolligini ko‘rsatuvchi muhim jihatlardan biridir. Qolaversa,
mustaqil fikr egasi bo‘lgan shaxs o‘z imkoniyatlari, qobiliyatini erkin namoyon eta
oladi. Muvaffaqiyatli ravishda olib borilayotgan ta’limiy islohotlarning ham asosiy
maqsadi erkin, mustaqil fikriga ega barkamol shaxs va malakali mutaxassisni
tarbiyalab voyaga yetkazishdan iboratdir. Bu xususida O‘zR birinchi Prezidenti,
I.A.Karimov quyidagilarni e’tirof etadi: “Amalga oshirilayotgan islohotlarning
asosiy maqsadi har bir fuqaroning shaxs sifatida shakllanishi uchun, o‘z
qobiliyatini, o‘z talantini ishga solib hayotini yanada yaxshilashi, ma’nan boyitishi
uchun barcha imkoniyatni yaratib berishdan iboratdir”.
Komil insonni shakllanirish masalasi barcha davrda ham muhim ijtimoiy
vazifa sifatida kun tartibiga qo‘yilgan. Xususan, zardushtiylik dinida komillikning
asosi ezgu fikr, ezgu so‘z va ezgu amal (harakat)dan iborat ekanligi ta’kidlansa,
islom ta’limoti g‘oyalariga ko‘ra yetuklikning bosh mezoni – ilmlilik, bilimli
bo‘lishdir.
Sharq
mutafakkirlarining
asarlarida
ham
komil
inson
qiyofasining
yoritilishiga alohida ahamiyat berilgan. Xususan, Abu Nasr Forobiy komil insonni
shakllantirish va fozil jamoa (etuk jamiyat)ni shakllantirish tarbiyaning bir
butun, yaxlit ikki yo‘nalishi ekanligiga urg‘u beradi. Allomaning fikricha, fozil
jamiyat komil inson sa’yi-harakati bilan barpo etilishi mumkin. Shu bois
mamlakatni boshqaruvchi shaxs o‘zida eng oliy insoniy fazilatlarni mujassam eta
olishi zarur, deb hisoblaydi. “Aql to‘g‘risida” nomli risolasida Abu Nasr Forobiy
rahbar shaxs qiyofasida namoyon bo‘lishi lozim bo‘lgan o‘n ikki fazilatni keltirib
o‘tadi. Mazkur fazilatlar har bir zamonaviy shaxsda o‘z aksini topa olishi kerak,
zero, ular inson hayotini mo‘tadil kechishi hamda muayyan kasbiy faoliyatlarni
tashkil etishda muvaffaqiyatlarga erishishni kafolatlaydi.
Abu Rayhon Beruniy ham komillikning asosini ilmli bo‘lishda deb
hisoblaydi va barcha illatlarning asosiy sababi ilmsizlikdir, deya urg‘u beradi.
Allomaning fikricha, axloqiylik, to‘g‘rilik, odillik, tadbirkorlik, o‘zini vazmin
tutish, kamtarlik, insof, ehtiyotkorlik, shuningdek, aadolatli va vijdonli bo‘lish
Каримов И.А. Бунёдкорлик йылидан. – Тошкент: Ўзбекистон, 1996. – 116-бет
komil inson qiyofasida aks etishi zarur bo‘lgan eng asosiy sifatlardir.
Abu Ali ibn Sino ham kamolotga erishishning birinchi mezon sifatida bilimli
bo‘lishni alohida qayd etadi. Bilimli insonning adolatli bo‘lishi esa uning yanada
yuksalishini ta’minlaydi, deya baholab alloma, adolatni ruhiy lazzat (ruhiy
xotirjamlik)ning muhim ko‘rsatkichi ekanligini uqtiradi.
Alisher Navoiy asarlarida komil inson muammosi markaziy o‘rinni egallaydi
va o‘z orzusidagi komil inson shaxsini asarlarining qahramonlari timsolida
gavdalantirishga urinadi. Alloma qarashlarida komil inson quyidagi sifatlarga ega
bo‘lishi borasidagi g‘oya ilgari suriladi: aqlli, axloqli, bilimli, ijodkor,
qobiliyatli, dono, kamtar, insonparvar, saxovatli, sabr-qanoatli, adolatli,
muruvvatli, sog‘lom, jismonan baquvvat, mard va jasur.
Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan Sharq
mutafakkirlarining fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana
shuningdek, vatanparvarlik va intizomlilik sifatlari ham namoyon bo‘lishi kerak,
deb hisoblaydi.
2. Jamoa tushunchasi mohiyati. Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi
ikki xil ma’noda ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning
muayyan maqsad yo‘lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi
(masalan ishlab chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o‘quv yurti jamoasi, xo‘jalik
jamosi va hokazo). Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan
guruh tushuniladi. Chunonchi, o‘quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan
birlashma hisoblanadi.
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash tarbiya tizimida muhim
Педагогика тарихи // Олий ўқув юртлари ва университетлар талабалари учун ўқув
қўлланма. К.Ҳошимов, С.Нишонова, М.Иномова, Р.Ҳасанов. – Тошкент: Ўқитувчи, 1996, -
191-бет
Жамоа (лотинча “коллективус” сўзининг таржимаси бўлиб, йиғилма, омма,
биргаликдаги мажлис, бирлашма, гуруҳ) бир неча аъзо (киши)лардан иборат бўлиб,
ижтимоий аҳамиятга эга умумий мақсад асосида ташкил топган гуруҳ демак
ahamiyatga ega bo‘lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning
yetakchi rol o‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish
davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada uning a’zolari o‘rtasidagi munosabatning
alohida shakli yuzaga keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini
ta’minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa
bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning yetarli darajada
uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi.
O‘quvchilar jamoasi o‘ziga xoslik kasb etuvchi muhim belgilarga egadir.
Quyida jamoa va uning xususiyatlari (belgilari) borasida so‘z yuritamiz.
Jamoa ijtimoiy jamiyatning bir qismi hisoblanadi, unda ijtimoiy hayot va
kishilik munosabatlarining barcha me’yorlari o‘z ifodasini topadi. Zero, jamoa
jamiyatdagi mavjud munosabatlar tizimida namoyon bo‘lar ekan, jamoa va
ijtimoiy jamiyat maqsadi, intilishida o‘zaro birlik, uzviylik, aloqadorlik yuzaga
keladi.
Shu bois jamoa hayotining aniq (yagona) maqsadga qaratilganligi va ijtimoiy-
g‘oyaviy xususiyat kasb etishi uning yetakchi belgisi sanaladi.
Har bir jamoa boshqa jamoalar bilan uzviy aloqadorlikda mavjud bo‘ladi.
Muayyan jamoaning har bir a’zosi jamiyat ijtimoiy faoliyatini tashkil etish
jarayonida o‘z jaomasi bilan birgalikda ishtirok etadi. Jamoa a’zolarini
intilishlarini tushunish, jamoa oldiga qo‘yilgan maqsad mohiyatini chuqur his etish
hamda uning shaxsni shakllantirishdagi o‘rni va rolini to‘g‘ri baholay olish jamoa
a’zolarining umumiy va xususiy (shaxsiy) maqsad, qiziqishi, ehtiyoj va faoliyatlari
o‘rtasidagi birlikni namoyon etadi hamda jamoaning bo‘linishga yo‘l qo‘ymaydi.
Har bir jamoa o‘z-o‘zini boshqarish organiga ega va umumiy jamoaning
uzviy qismi sanaladi. Shuningdek, u maqsadning birligi va tashkil qilish
xususiyatlari orqali umummilliy jamoa bilan bog‘lanadi. Ijtimoiy jamiyat
ehtiyojini
qondirishga
yo‘naltirilgan
birgalikdagi
faoliyat
jamoaning
navbatdagi muhim xususiyatidir. Jamoa faoliyatining ijtimoiy-g‘oyaviy yo‘nalishi
ham jamoaning faoliyati mazmunida o‘z aksini topishi muhim ahamiyatga egadir.
Jamoa xususiyatini aniqlashda jamoani tashkil qilishda qanday usuldan
foydalanilganlikni bilish muhim hisoblandi.
Pedagogik jihatdan maqsadga muvofiq tashkil etilgan jamoa a’zolari o‘rtasida
o‘zaro ruhiy yaqinlik, ishchanlik, bir-biri uchun g‘amxo‘rlik, o‘zaro yordam, jamoa
manfaati uchun qayg‘urish, mazkur yo‘lda amaliy harakatlarni tashkil etish hamda
javobgarlik hissi qaror topadi. Shunga ko‘ra jamoa o‘zida quyidagi xususiyatlarni
namoyon etadi:
Birgalikdagi faoliyat umumjamiyat ishi uchun ma’suliyat hissini uyg‘ota
borib, jamoa a’zolarini bir-biriga yaqinlashtiradi, a’zolarda jamoaga mansublik
hissini paydo bo‘lishiga ko‘maklashadi, jamoa bilan munosabatda bo‘lish
ehtiyojini oshiradi. Jamoa a’zolari orasida o‘zaro hissiy birlik (bir-birini yoqtirish
hissi) yuzaga keladi. Ushbu munosabat ko‘pincha o‘z-o‘zidan paydo bo‘ladi
hamda ular o‘qituvchiik ta’sir ko‘rsatish uchun qo‘l keladi. Jamoa a’zolari
o‘rtasidagi ruhiy birlik mazmuni ular orasida hosil bo‘lgan ishchanlik faoliyatining
xarakteriga bevosita bog‘liqdir.
Jamoaning rasmiy (ishchanlik) va norasmiy (hissiy) tuzilishini bir-biridan
farqlash lozim. Jamoaning rasmiy tuzilishi deganda jamoa faoliyatining turli
ko‘rinishlarini amalga oshirish uchun zarur bo‘ladigan tashkiliy jihatlari ko‘zda
tutiladi. Mazkur jihat bir tomondan jamoa a’zolari o‘rtasida yuzaga kelgan
ishchanlik munosabati mazmunini ifoda etsa, ikkinchi tomondan, rahbarlik
vazifasini bajaruvchi shaxslar tomonidan jamoa a’zolarining xatti-harakatlari va
intilishlarini muvofiqlashtirish yo‘lida tashkil etilayotgan boshqaruv faoliyati
mohiyatini yoritishga xizmat qiladi.
Norasmiy tuzilma jamoaning barcha a’zolari o‘rtasidagi shaxslararo
Жамоанинг ўзига хос хусусиятлари
Ижтимоий
аҳамиятга
эга ягона
мақсаднинг
мавжудлиги
Биргаликдаги
умумий
фаолиятнинг
ташкил
этилиши
Мажбурий,
масъулиятли
муносабатнинг
йўлга
қўйилиши
Сайланган
умумий
раҳбарий
органга эгалик
Жамоа
ma’naviy-psixologik munosabatlarning umumiy tizimi va mikroguruhni tashqil
qiluvchi ayrim a’zolar o‘rtasidagi tanlash munosabatlari mazmunini ifodalaydi.
Jamoaning har bir a’zosi mavjud munosabatlar tizimida u yoki bu o‘rinni
egallaydi. O‘quvchining jamoadagi o‘rni uning shaxs sifatida shakllanishi va
kamolotga erishishiga muhim ta’sir ko‘rsatadi. Maktab yoki sinfdagi rasmiy va
norasmiy tuzilmalar bir-biriga muvofiq bo‘lganda, jamoaning rasmiy yetakchilari
norasmiy munosabatlar tizimida ko‘zga ko‘ringan o‘rinni egallagan holdagina u
chinakam jamoa bo‘la oladi. Norasmiy (mikro) guruhlar umumjamoa ijtimoiy
manfatlari uchun kurashuvchi guruhlar bo‘lgandagina o‘zini jamoa tarzida
namoyon etadi.
Yashash joylarida o‘zaro birikkan bolalar guruhlari qanchalik ahil va inoq
munosabat asosida tashkil topgan bo‘lmasin haqiqiy jamoa bo‘la olmaydi.
Chinakam jamoa ijtimoiy ahamiyatga moyillik faoliyatini tashkil eta olishi, jamoa
a’zolari o‘rtasida o‘zaro hamkorlik va ishchanlik xarakteridagi aloqa va
munosabalarni qaror toptirishi lozim. Jamoaning majburiylik belgisi unga
o‘qituvchiik rahbarlikning yo‘lga qo‘yilishidir.
Demak, jamoa bir necha (a’zo) kishidan iborat guruh bo‘lib, u ijtimoiy
ahamiyatga ega bo‘lgan umumiy maqsad asosida tashkil topadi. Jamoa faoliyati
oldinga qo‘yilgan maqsadni ifoda etadi. Jamoa a’zolari o‘rtasida qaror topgan
o‘zaro birlik va ularning o‘zaro munosabatlari jarayonidagi tenglik jamoaga
rahbarlik qilish, yetakchilarga bo‘ysunish, jamoa oldidagi javobgarlik hissini
anglashga zamin yaratadi.
Jamoa va uni shakllantirish o‘qituvchilik faoliyatining maqsadi hisoblanidi.
Muhim tarbiyaviy ta’sir kuchiga ega bo‘lgan sub’ektlarning namuna ko‘rsatishlari
jamoani shakllantirishning muhim vositasi bo‘lib, u yordamida jamoaning barcha
yoki muayyan a’zosini tarbiyalash mumkin.
Jamoa tomonidan hal etilishi ko‘zda tutilgan yetakchi tarbiyaviy vazifa
shaxsni har tomonlama tarbiyalash, unda ijobiy sifatlarni tarbiyalash hamda
mustahkam hayotiy pozitsiyani qaror toptirishdan iboratdir.
Umumiy o‘rta ta’lim hamda o‘rta maxsus kasb-hunar ta’limi muassasalarida
jamoani shakllantirish mas’uliyatli vazifa sanaladi.
Ta’lim muassasasi tarkibida eng barqaror bo‘g‘in – bu muayyan guruhlar
negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Guruh jamoasi tarkibida o‘quvchilar
tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o‘qish faoliyati sanaladi. Aynan
guruh jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek,
guruhlar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Muassasa jamoasi ikki
muhim bo‘g‘in – o‘qituvchilar jamoasi hamda o‘quvchilar jamoasi asosida tarkib
topadi. O‘quv yurtlari jamoasi tarkibida o‘quvchilar jamoasi asosiy qismni tashkil
etadi.
AL va KHK o‘quvchilarining jamoalarga o‘qituvchi va rasmiy saylangan
(tayinlangan) o‘quvchi yo‘lboshchilik qiladi. Ular sirasiga guruh rahbari, guruh
faollari (xususan, guruh yetakchisi (starosta), “Yoshlar” itiffoqining guruh bo‘limi
raisi, tozalik komissiyasi raisi, devoriy gazeta muharriri va boshqalar).
O‘quvchilar jamoasi unga rahbarlikni qiladigan o‘qituvchilar va bolalardan
iborat jamoaning murakkab birlashmasi bo‘lib, o‘z-o‘zini nazorat qilish, o‘z-o‘zini
boshqarish huquqiga, o‘ziga xos psixologik muhit va an’analariga ega bo‘ladi.
Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq
muddatli murakkab jarayondir.
Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan,
shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi
muayyan jamiyat a’zosi bo‘lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar
jarayonida kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan
olingan
ma’naviy-axloqiy,
shuningdek,
huquqiy
me’yorlar
mohiyatini
o‘zlashtiradi. Jamiyatning a’zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini
Ўқувчилар жамоаси – бу ижтимоий аҳволи, умумий сайлов органлари олдидаги
умумий жавобгарлик, барча аъзоларнинг ҳуқуқ ва бурчлари тенглиги асосида ўзаро
ижтимоий аҳамиятли умумий мақсад ва бирликка эга ўқувчилар гуруҳи
ta’minlovchi mehnat faoliyatini yo‘lga qo‘yadi. Shuningdek, shaxsiy ehtiyojlari,
manfaatlarini qondirish yo‘lida ham atrofdagilar bilan munosabatga kirishadi.
Shaxs ijtimoiy muhitdan uzilgan holda mavjud bo‘la olmaydi. Buning misoli
sifatida R.Kipling tomonidan yaratilgan asardagi Mauglini keltirish mumkin.
Garchi, inson bolasi bo‘lsada, ijtimoiy munosabatlar jarayonida ishtirok etish
ko‘nikma va malakalari shakllanmaganligi bois odamlar hayotiga moslasha
olmaydi.
Bola yoshligidan o‘yin, mehnat va o‘qish faoliyatlarini tengdoshlari bilan
birgalikda tashkil etish asosida ijtimoiy muhitga moslasha boradi. Ijtimoiy muhit
bolaga borliqni anglash uchungina emas, balki o‘zligini anglash uchun ham
imkoniyat yaratadi. Bolaning doimiy ravishda jamoa orasida bo‘lishi, uning jamoa
ta’sirida shakllanishi unda ijtimoiy faollikni yuzaga keltiradi.
Sharq mutafakkirlari jamoaning shaxs kamolotini ta’minlashdagi o‘rni va
roliga alohida e’tibor berganlar. Xususan, Abu Ali ibn Sino ijtimoiy muhitning
shaxsni shakllantirishdagi rolini yuqori baholaydi. Tashqi muhit va odamlar
insonning
borliq,
unda
kechayotgan
o‘zgarishlar,
jarayonlar
mohiyatini
anglashgagina emas, balki uning xulqida yaxshi va yomon sifatlarning
shakllanishiga ham sezilarli ta’sir etishi, shu bois bolalarni tarbiyalashda u mansub
bo‘lgan mikromuhit xususiyatini inobatga olishni ta’kidlaydi. Bolani yomon
ta’sirlardan saqlash zarurligini uqtiradi. Alloma o‘qitish samaradorligini
ta’minlashda bolalarga jamoa asosida bilimlarni berishni maqsadga muvofiqligini
ta’kidlaydi.
Abu Nasr Forobiyning fikricha, inson blshqalar bilan munosabatda bo‘lish,
ularning yordami va qo‘llab-quvvatlashlarini his etish ehtiyojiga ega. Ana shu
ehtiyojni qondirish yo‘lidagi amaliy harakatlar insonni kamolotga yetaklaydi, deb
hisoblaydi. Abu Rayhon Beruniy esa shaxsning rivojlanishida o‘zaro yordam,
hamkorlik, odamlarga nisbatan xayrihohlik uning ijtimoiy muhitdagi roli va o‘rnini
belgilab beradi.
3. O‘quvchilar jamoasining shakllanish bosqichlari. Jamoaning vujudga
kelish uchun to‘rt bosqich zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarida dastlab
o‘qituvchi butun guruhga talab qo‘yadi, bu jarayonda jamoa faollarining
shakllanishiga e’tibor qaratadi. Navbatdagi bosqichda muayyan darajada
shakllangan jamoa faollari (aktivi) jamoa a’zolari oldiga ma’lum talablarni
qo‘yadi. Uchinchi bosqichda esa jamoa har a’zosidan muayyan tarzdagi faoliyatni
olib borishni talab qiladi. To‘rtinchi bosqichda esa jamoaning har bir a’zosi o‘z
oldiga jamoa manfaatlarini ifoda etuvchi talabni qo‘yish layoqatiga ega bo‘ladi. Bu
jarayon mohiyati qo‘yidagicha:
Jamoaga qo‘yilayotgan talablar mazmunidagi farq jamoa rivojlanishi
bosqichini aniqlovchi yorqin tashkiliy ko‘rsatkich sanaladi. Jamoaning amaliy
faoliyati mazmuni, jamoa a’zolarining jamoa oldidagi javobgarligi, ular o‘rtasidagi
ijodiy hamkorlik, shuningdek, ularning xulq-atvori axloqiy kamolot darajalarini
ko‘rsatuvchi muhim belgilar sifatida namoyon bo‘ladi. Jamoani shakllantirishda
uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining mohiyatini inobatga olish zarur.
Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash shartli sanaladi, zero,
jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa ega emas. Shunga qaramay
o‘qituvchiik nuqtai nazardan jamoaning shakllanishini muayyan bosqichlarga
ajratish mumkin. O‘quvchilar jamoasini ma’lum rivojlanish bosqichlarga ajratish
muhim ahamiyat kasb etadi. Jamoa rivojlanishining har bir bosqichi jamoa
a’zolariga nisbatan samarali pedagogik ta’sir ko‘rsatishning maqbul shakl,
metodini tanlash imkonini beradi.
Биринчи босқич
Иккинчи босқич
Тўртинчи босқич
Учинчи босқич
ўқитувчи
талаб
жамоа
фаол
талаб
жамоа
шахс
талаб
шахс
жамоа
талаб
шахс
Ўқувчилар жамоасининг ривожланиш босқичлари
Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o‘qituvchilar tomonidan qo‘yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang‘ich
nuqtasidir. Ushbu davrdagi jammoa hali tarbiyalovchi jamoa bo‘lmay, balki
“tashkil etuvchi birlik” (guruh) hisoblanadi. Bu bosqichda o‘quvchilar o‘qituvchi
tomonidan talablarning qo‘yilishiga e’tiborsiz qaraydilar. Jamoa a’zolarining
uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad
atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi. O‘quvchilarning
jamoa faoliyatida ishtirok etishi tufayli asta sekin boyib boradigan tajriba, faoliyat
natijasini birgalikda muhokama qilish, qilinajak ishlarni rejalashtirish jamoa
a’zolarida mas’uliyat, javobgarlik, faoliyat biriligi, shuningdek, ishchanlik
munosabatining paydo bo‘lishi, shuningdek, o‘quvchilarda jamoa faoliyatiga
nisbatan qiziqishni paydo bo‘lishiga olib keladi. Bolalarning jamoada faoliyat
ko‘rsatish tajribasiga ega emasliklari bu bosqichda o‘qituvchi jamoa a’zolarini
oddiy tarzda uyushtirish maqsadini ko‘zlaydi.
O‘qituvchining talabchanligi, jamoaning barcha a’zolariga birday talabni
qo‘ya olishi, u tomonidan qo‘yilayotgan talabning qat’iyligi, izchilligi hamda
murosasizligi muhim omil hisoblanadi. Bu vaziyatda o‘qituvchining «hukmdorlik»
davri uzoq davom etishi mumkin emasligi, bir qarashda intizomning vujudga
kelganligi ma’lum bo‘lsada, ayni vaqtda guruh a’zolarining faolliklarini
rivojlantirish uchun zarur bo‘luvchi sharoitning hali mavjud bo‘la olmaganligini
hisobga olish zarur.
Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faolining paydo bo‘lishi ushbu
davr uchun xarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning shunday
a’zolaridirki, ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat qiladilar, o‘qituvchi
faoliyati va talabiga nisbatan xayrixohlik bilan munosabatda bo‘ladilar. Faollar
o‘qituvchining yaqin yordamchilari sifatida ish olib boradilar.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Bu bosqich jamoa faolining
o‘qituvchi talabini qo‘llab-quvvatlash va uning o‘zi ham bu talablarni jamoa
a’zolari zimmasiga qo‘yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o‘qituvchi jamoada paydo
bo‘lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o‘zi hal qilmaydi. Jamoa
faolini bu ishga uni jalb etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli
murakkablashib boradi, ya’ni, jamoa o‘z-o‘zini boshqarishga o‘tadi.
O‘quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi
mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning
muhim ishlarini o‘quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni
o‘tkazishga tiyyorgarlik, uni o‘tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish
jamoa faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko‘rsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoaning ijobiy rivojlanishi uning a’zolarida motiv (rag‘bat)larning paydo
bo‘lishi, ijodiy hamkorlik va o‘zaro yordam munosabatlarining tez sur’atlar bilan
rivojlanishiga olib keladi.
Jamoada mustaqil faoliyatning yuzaga kelshida jamoa faolining roli
beqiyosdir. Ammo jamoa faolining jamoa a’zolari orasida hurmat qozona olishi,
ularga namuna bo‘lishi, o‘z burchlarini aniq va puxta bajarishi hamda o‘z
mavqelaridan
noo‘rin
foydalanmasliklari
juda
muhimdir.
Bu
o‘rinda
A.S.Makarenkoning jamoa faoliga nisbatan “jamoa vijdoni” deya bergan ta’rifini
eslab o‘tish joizdir. Jamoa faoli birmuncha imtiyozlar (huquqlar)ga ega bo‘lsada,
ayni paytda uning o‘ziga ham oshirilgan talablarning qo‘yilishi maqsadga
muvofiqdir.
Jamoaning rivojlanishi bu bosqichda to‘xtab qolishi mumkin emas, chunki
faoliyat ko‘rsatayotgan kuch jamoaning bir qismigina xolos. Bordi-yu, jamoaning
rivojlanishi ushbu bosqichda to‘xtatib qolinsa, jamoa faolining guruhning boshqa
a’zolari bilan qarama-qarshi qo‘yish xavfli tug‘ilishi mumkin. Bu bosqichda
jamoaning barcha a’zolarining alohida faollik ko‘rsatishga erishishlari zarur
sanaladi.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichi. Bu bosqich anchagina sermahsul
bo‘lib, unda butun jamoa “ayrim o‘zini chetga olib qoluvchi, injiq shaxs”larga
talab qo‘ya boshlaydi.
Jamoa ishiga ushbu bosqichda faqat faolgina emas, balki uning butun a’zolari
qiziqadi. Jamoa hayotidagi uchinchi bosqich, ijtimoiy fikr mavjudligi bilan
ifodalanadi. O‘qituvchi mazkur yo‘nalishda maqsadga muvofiq va izchil ish olib
borgan sharoitdagina ijtimoiy fikrni shakllantirishga erishishi mumkin. Shu
maqsadda u yoki bu tadbir rejasi, jamoaning birgalikdagi faoliyati va uning
a’zolari xatti-harakati jamoa bo‘lib muhokama qilinadi, turli mavzularda suhbatlar
va ma’ruzalar uyushtiriladi, o‘quvchilar o‘rtasida samarali axborot vositalari
yordamida ijtimoiy-g‘oyaviy, axloqiy, estetik, ekologik, huquqiy, iqtisodiy va
hokazo bilimlarning targ‘iboti tashkil etiladi. O‘qituvchi jamoa a’zolarining
birgalikdagi faoliyatini tashkil etar ekan, jamoa a’zolarining ijodiy tajribasiga hissa
qo‘shish imkonini beradigan o‘zaro munosabatlarini shakllantirishga ta’sir
ko‘rsatadigan shakl va metodlardan foydalanadi.
Jamoaning har bir a’zosida ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni maqsadga muvofiq
ravishda tashkil etish ko‘nikmasini hosil qila olishi jamoa a’zolari orasida barqaror
insoniy munosabatlarning tarkib topishiga yordam beradi.
Jamoada barqaror insoniy munosabatlarning yuzaga kelishining sababi –
uning a’zolarini ijobiy, madaniy-ma’rifiy mazmunga ega bo‘lgan ishlarni
tashkil etishda faol ishtirok etishlaridir.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichda ko‘rsatib o‘tilgan xususiyatlar
shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, balki jamoaning
har bir a’zosi bir-birlariga nisbatan axloqiy mazmundagi talablarni qo‘ya
boshlaydilar.
Jamoa rivojlanishining to‘rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha
a’zolari jamoa oldida turgan vazifalar asosida o‘z-o‘zlariga talablar qo‘ya olishlari
bilan tavsiflanadi. Har bir bosqich jamoa a’zolarining o‘ziga nisbatan muayyan
talab qo‘yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo‘yilgan har bir talab o‘ziga xos
yo‘nalishi (masalan o‘yindan umuminsoniyat baxti yo‘lida kurashishiga intilish
o‘rtasidagi farq) bilan ajralib turadi.
To‘rtinchi bosqich jamoa a’zolarining o‘ziga nisbatan yuksak axloqiy talablar
qo‘ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa
a’zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni
o‘z-o‘zini tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan
shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o‘rnini pasaytirmaydi. To‘rtinchi
bosqichda amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas’uliyatlidir.
Mazkur bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni qo‘yish
uchun mutlaqo qulay sharoit yaratiladi.
Bir guruh pedagoglar o‘quvchilar jamoasini uning shakllanish va
rivojlanishiga ko‘ra uch bosqichga ham bo‘ladilar. Ya’ni: a) jamoani dastlabki
jipslashtirish; b) jamoani shakllantirish asosida uning har bir a’zosini individual
rivojlantirish; v) jamoaning umumiy faoliyatini yo‘lga qo‘yish.
Jamoa hayotida muhim o‘rin tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko‘rsatish
yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid emas, balki shaxsning rivojlanishida
jamoaning yetakchi ahamiyatini ta’kidlaydi.
O‘quvchilar jamoasi o‘zida quyidagi xususiyatlarni namoyish etadi: 1)
o‘quvchilarning jamoaviy faoliyatga tayyorliklari, ruhiy tetiklikka egaliklari;
2) jamoa uchun ahamiyatli bo‘lgan qadriyatlar mohiyatini anglash, ularni
ardoqlash va o‘z qadr-qimmatini baholash; 3) jamoa a’zolari o‘rtasida
do‘stlik, o‘zaro birlik, hamjihatlik va yordam ko‘rsatish tuyg‘usining qaror
topganligi; 4) jamoadagi ishchan, jamoa faoliyatini tashkil etishda faollik
ko‘rsatish; 6) jamoa a’zolarida o‘z hissiy tuyg‘ularini boshqara olishlari,
muomala,
muloqot,
nutq
va
yurish-turish
qoidalariga
amal
qilish
ko‘nikmasining shakllanganligi.
Jamoani
shakllantirishda
jamoa
a’zolari
va
ularning
faoliyatlariga
qo‘yiladigan yagona talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab
o‘quvchilarning dars jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi,
shuningdek, jamoat joylari hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o‘z ichiga oladi.
Puxta o‘ylangan talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi maktabda
muayyan tartibning o‘rnatilishini ta’minlaydi.
O‘qituvchilar tomonidan puxta o‘ylab qo‘yilgan talablar quyidagi holatlarda
ijobiy natija beradi:
1. Qo‘yilayotgan talablar o‘quvchi shaxsini hurmat qilish tuyg‘usi bilan
uyg‘unlashgan bo‘lishi kerak.
2. Talablar muayyan maktab yoki sinfdagi mavjud sharoitni hisobga olgan
holda qo‘yilishi lozim.
3. Jamoaga nisbatan qo‘yilayotgan talablar aniq bo‘lishi lozim.
4.
O‘quvchilarning
tashqi
qiyofasi,
kiyinishi,
yurish-turishi
hamda
muomalasiga nisbatan qo‘yilayotgan talablar, ularda ma’naviy madaniyatni
shakllantirishga xizmat qilishi shart.
O‘quvchi qo‘yilayotgan talablar hajmi va tizimini bilibgina qolmasdan, talab
qo‘yish metodikasini ham o‘zlashtira olgan bo‘lishi kerak.
O‘quvchilar jamoasiga nisbatan talablarni qo‘yish metodikasi bolalarni
talablar mazmuni bilan tanishtirish, talablarning ahamiyatini tushuntirish, tajriba
orttirish, o‘quvchilar faoliyati, qo‘yilayotgan talablarning bajarilishini muntazam
nazorat qilib turishdan iborat.
O‘quvchilarni talablar bilan tanishtirish ko‘pincha umumiy majlislarda amalga
oshiriladi, bunda ta’lim muassasasining direktori yoki o‘quv ishlari bo‘yicha
direktr o‘rinbosari istiqbol rejalari va ularni amalga oshirish jarayonidagi talablar
mazmuni bilan o‘quvchilarni tanishtiradi. Tanishtirish ko‘pincha amalda
ko‘rsatish, guruhlarda guruh majlislari yoki maxsus suhbatlarni uyushtirish asosida
amalga oshiriladi.
Xulq-atvorni tarkib toptirishga yo‘naltirilgan talablar bilan tanishtirish mazkur
talablar ustida mashq qildirish bilan qo‘shib olib borilishi kerak. Xulq-atvorni
tarbiyalash ongni tarbiyalashga qaraganda ancha murakkab ish. O‘quvchilar
talablarni yaxshi anglashlari mumkin, biroq aksariyat hollarda ularga rioya
qilmaydilar. Shu bois muntazam ravishda mashq qildirish madaniy xulq-atvorni
odatga aylantiradi.
Talablarning qo‘yilishi jarayonida ularga o‘quvchilarning amal qilishi ustidan
nazorat o‘rnatish lozim. Nazorat qilib borish turli shakllar yordamida amalga
oshiriladi, chunonchi, xulq-atvor jurnalini yuritish, sinfdagi navbatchilik uchun
stendda baholarni qayd etib borish va boshqalar. Qo‘yilayotgan talablarning
bajarilishi yuzasidan olib borilayotgan nazorat muntazam ravishda, izchil olib
borilishi va haqqoniy bo‘lishi zarur. Olib borilgan nazorat natijalaridan
o‘quvchilarni ogoh etib borish maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Jamoani uyushtirish va jipslashtirish unda faol (aktiv)ni tarbiyalash bilan
chambarchas bog‘liq. Har bir o‘qituvchining jamoani shakllantirish borasidagi
harakti jamoaning tayanch yadrosini tanlashdan boshlanadi.
Jamoa faolini shakllantirish jamoaning u yoki bu faoliyatiga nisbatan ehtiyoji
mazmunidan kelib chiqadi.
Ishchan jamoa faolini shakllantirish uchun o‘qituvchi o‘quvchilarning jamoa
ishlaridagi ishtiroki, xulq-atvorini kuzatib borishi har bir o‘quvchining ijtimoiy
faoliyatni tashkil etish layoqatini aniqlash zarur.
Faollarni tarbiyalashda o‘quvchilarning jamoadagi obro‘si ham inobatga
olinadi. Jamoa faoli tarkibini bolalarning o‘zlari o‘qituvchi ishtiroki va
rahbarligida tanlasa maqsadga muvofiq bo‘ladi. O‘qituvchi jamoa faoli bilan
maslahatlashish asosida tarbiyaviy faoliyatni tashkil etadi.
Jamoa faolining har bir a’zosi zimmasiga muayyan vazifani yuklash, ularning
ma’lum davrda ana shu vazifalar yuzasidan hisobot berib borishlariga erishish
maqsadga muvofiq. O‘qituvchi aynan faolga oshirilgan talab qo‘yadi. O‘quvchilar
jamoasida faol rahbarligida o‘z-o‘zini boshqarish jamoa a’zolaridan ayrimlarining
boshqasi ustidan ustun kelishiga olib kelmasligi kerak. Shu bois o‘qituvchi faolni
maqsadga muvofiq faoliyat yuritishini nazorat qilib borishi lozim.
O‘quvchilarning o‘z-o‘zini boshqarishi bu o‘qituvchilar tomonidan tashkil
qilinadigan jamoa ishini uyushtirish va boshqarishda o‘quvchilarning faol ishtirok
etishidir. O‘z-o‘zini boshqarishning shakllari orasida jamoa a’zolarining yig‘ilishi,
konferensiyasi hamda turli komissiyalar (masalan, o‘quv komissiyasi yoki tozalik
komissiyasi) faoliyati muhim o‘rin tutadi.
O‘quvchilar jamoasini shakllantirishda an’analar muhim o‘rin tutadi. Jamoa
an’analari
jamoa
a’zolari
tomonidan
birdek
qo‘llab-quvvatlanuvchi
barqarorlashgan odatlar bo‘lib, ularning mazmunida munosabatlar xususiyati va
jamoaning ijtimoiy fikri yorqin ifodalanadi.
Jamoa an’analari shartli ravishda ikkiga bo‘linadi:
Kundalik faoliyat an’analari o‘quvchilarning o‘quv faoliyati (o‘zaro yordam
turlari) va mehnat faoliyati (ko‘chatlar o‘tkazish, hasharlar uyushtirish va
boshqalar)ni o‘z ichiga oladi.
Bayram an’analariga ijtimoiy ahamiyatga ega turli voqea hamda hodisalar
bilan bog‘liq sanalar (xususan, “Alifbe bayrami”, “Mustaqillik bayrami”, “Navro‘z
bayrami”, “Xotira va qadrlash kuni” va boshqalar)ni nishonlash maqsadida tashkil
etilgan faoliyat kiradi.
An’analarning yuzaga kelishida o‘quvchilarning unga nisbatan munosabati
katta ahamiyatga ega. Maktab rahbariyati va o‘qituvchilar o‘quvchilar jamoasiga
muayyan sanalarga bag‘ishlab haddan ziyod ortiqcha tadbirni uyushtirish talabini
qo‘ymasligi zarur. Tadbirlarni tashkil etish va o‘tkazishda o‘qituvchilar jamoasi
yoki o‘qituvchi o‘quvchilar jamoasi bilan birgalikda ish olib borish, ularni
an’analarni davom ettirishga o‘rgatish masalasiga e’tiborning qaratilishi ijobiy
natijalarni beradi.
Jamoa va uning shaxsni shakllanishidagi o‘rni va roli muammosi yuzasidan
olib borilgan ilmiy tadqiqotlar shaxs va jamoa o‘rtasidagi munosabatlarning
rivojlanishi borasida quyidagi andozaning yaratilishini ta’minlaydi:
Жамоа
анъана
(қадрият)
ларни
қабул
қилади
Жамоа
анъаналари
ва
қадрият
ларига
амал
Тўлақонли
бирликнинг
қарор
топиши
Шахс жамоага
ихтиёрий
(конфор
мизм)
равишда
бўйсунади
Шахс
жамоани
ўзига
бўйсунди
ради
(конфор
Жамоа
аъзолари
нинг жамоа
фаолияти
ни ташкил
этишдаги
Шахс ва жамоа
Шахс жамоага
бўйсунади
Муносабатларнинг ўзаро
мувофиқлиги
Шахс жамоани ўзига
бўйсундиради
Анъаналар
Кундалик фаолият анъаналари
Байрам анъаналари
Жамоа анъаналарининг турлари
O‘quvchilar
jamoalarida
rasmiy
yetakchilar
bilan
birga
norasmiy
yo‘lboshchilarning mavjudligi ko‘zga tashlanadi. Odatda rasmiy yo‘lboshchilar
tarkibini a’lo baholarga o‘qiydigan, jamoa ishlarida faol ishtirok etuvchi
o‘quvchilar tashkil etsa, norasmiy liderlar garchi bu kabi sifatlarni namoyon
etmasalarda, ayrim sifatlariga ko‘ra tengdoshlarini o‘z ortlaridan ergashtira
oladilar. Bunday o‘quvchilar boshqalardan jismonan kuchliligi, qat’iyatliligi, hech
narsadan cho‘chimasligi, o‘ziga bo‘lgan ishonchi bilan ajralib turadilar. Norasmiy
liderlarning ma’naviy-axloqiy qiyofasi boshqa o‘quvchilarga jiddiy ta’sir
ko‘rsatadi. Shu bois sinf rahbari hamda maktab pedagogik jamoasi bunday
liderlarning faoliyatini bevosita va bilvosita nazorat qilib borishlari zarur.
O‘quvchilar uyushmasiga pedagogik rahbarlik, yuqorida qayd etilganidek,
aksariyat holatlarda sinf rahbari tomonidan amalga oshiriladi. Shu sababli sinf
rahbari guruhning umumiy hamda har bir a’zosining individual xususiyatlarini
bilishi, ularni inobatga olgan holda jamoaga yondashishi zarur. Sinf rahbarining
norasmiy liderlar va ularning shaxsi haqida to‘laqonli ma’lumotlarga ega bo‘lishi
pedagogik faoliyatni samarali tashkil etishga yordam beradi.
Demak, jamoa bir necha a’zo (kishi)lardan tashkil topgan muayyan guruh
bo‘lib, u ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan umumiy maqsad asosida birlashadi
hamda mazkur maqsadni amalga oshirish uchun yo‘naltirilgan faoliyatni tashkil
etadi. Jamoa o‘zida bir necha xususiyat (belgi)larni namoyon qiladi. Jamoani
shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq muddatli, murakkab
jarayon bo‘lib, u ko‘pchilik tadqiqotchilarning e’tirof etishlariga ko‘ra to‘rt
bosqichdan iborat bo‘ladi. Jamoani shakllantirish o‘ziga xos metodika asosida
amalga oshiriladi. Jamoaning mustahkam bo‘lishi, a’zolari o‘rtasida o‘zaro yordam
hamda hamkorlikning qaror topishida jamoa an’analari muhim ahamiyat kasb
etadi.
Nazorat uchun savollar:
1. Jamoa nima?
2. O‘quvchilar jamoasi ishlab chiqarish jamoalaridan qanday farqlanadi?
3. Jamoaning o‘ziga xos xususiyatlarini tavsiflang.
4. Jamoani shakllantirish qanday bosqichlarda kechadi?
5. Jamoani tashkil etish metodikasida nimalar aks etishi lozim?
1. Bolalar (o‘quvchilar) jamoasining shakllanishi qanday bosqchlarda
kechadi?
A) uch bosqchda;
V) ikki bosqchda;
*S) to‘rt bosqchda;
D) bir bosqchli bo‘ladi;
2. Bolalar (o‘quvchilar) jamoasi shakllanishining qaysi bosqchida guruh (sinf)
faollari shaxsga nisbatan talablar qo‘yadi?
A) ikkinchi bosqchda;
V) to‘rtinchi bosqchda;
S) beshinchi bosqchda;
*D) uchinchi bosqchda.
3.Shaxsni rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar.
A) Aqliy, axloqiy, estetik jismoniy tarbiya
V) Irsiyat, muxit, ta’lim-tarbiya
S) Tabiiy, ijtimoiy mikro muxit
*D) Irsiyat, tabiiy muxit, ta’lim-tarbiya, shaxs faolligi
4. Qanday omillar ta’siri ostida inson rivojlanadi va shaxsga aylanadi?
*A) Ijtimoiy hayot va tarbiya.
V) Genetik qulay shart-sharoit
S) Har tomonlama ta’minlangan oilada.
D) Aqliy saloxiyati yetuk kishilar orasida..
5. Oilada, jamoada, mahallada va tashkilotlarda tarbiya ishlarini to‘g‘ri
yo‘lga qo‘yishni tadqiq qiluvchi pedagogikaning tarmog‘ini belgilang.
A) Kasbiy pedagogika
V) Yoshga xos pedagogika
S) Xalq pedagogikasi
*D) Ijtimoiy pedagogika
ADABIYoTLAR:
1. Abdullaeva Sh., Asqarov A. Umumiy pedagogika. Nopedagogik oliy ta’lim
muassasalari uchun o‘quv qo‘llanma. -Toshkent: Fan va axborot texnologiyalari,
2019.
2. Mavlonova R.A.,Raxmonqulova N.X. va boshqalar. Umumiy
pedagogika//darslik// Toshkent: 2016 y.
3. Ataeva N., Rasulova F., Xasanov S. Umumiy pedagogika. 1-kitob – T., 2011
4. Ataeva N., Salaeva M., Xasanov S. Umumiy pedagogika. 2-kitob – T., 2013
5. Toxtaxodjaeva M.X. va boshqalar. Pedagogika. 1-qism //darslik//. – Toshkent.
O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2010 y.
6. Xoshimov K., Nishonova S. Pedagogika tarixi. Darslik. – T: “Alisher Navoiy
nomidagi Milliy kutubxona”, 2005y
8. Podlasыy I.P. Pedagogika. V 3-x chastyax. Uchebnik. - M, izd-vo “Vlados”,
2008g.
9. Golovanova N.F. Obщaya pedagogika. Uchebnoe posobie. – M.: “Rech”,
2005g.
Qo‘shimcha adabiyotlar:
10. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. -T: O‘zbekiston, 2018y.
11. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni /Barkamol avlod -
O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori.-T.: “Sharq”, 1998y.
12. O‘zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to‘g‘risida”gi
Qonuni / Barkamol avlod - O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori.-T.: “Sharq”,
1998y.
13. O‘zbekiston Respublikasining “Yoshlarga oid davlat siyosati to‘g‘risida”gi
Qonun. –T.: O‘zRQ-406-son. 2016 yil 14 sentyabr.
14.“2017-2021 yillarda O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi
bo‘yicha Harakatalar strategiyasi”. –T.: “Adolat”, 2017 y.
15. O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish” Qonuni.
O‘RQ-419-son. 2017 y.
16.Mirziyoev Sh.M. Erkin va faravon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz. //O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali
marosimiga bag‘ishlangan oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisidagi nutqi //
T: “O‘zbekiston”, 2016. – 56 b.
17. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak.//Mamlakatimizni 2016
yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy yakunlari va 2017 yilga
mo‘ljallangan
iqtisodiy
dasturning
eng
muhim
ustuvor
yo‘nalishlariga
bag‘ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma’ruza// –T.:
“O‘zbekiston”, 2017y. – 104 b.
18. Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti
va
xalq
farovonligining
garovi
//O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasi
qabul
qilinganining
24
yilligiga
bag‘ishlangan
tantanali
marosimdagi ma’ruzasi 07-12-2016 // -T: “O‘zbekiston”, 2017 y. - 48 b.
19. Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz. – T.: “O‘zbekiston”, 2017 y. – 491 b.
20. 2019- 2023 yillarda Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy
universitetida talab yuqori bo‘lgan malakali kadrlar tayyorlash tizimini tubdan
takomillashtirish va ilmiy salohiyatni rivojlantirish chora- tadbirlari to‘g‘risida.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori. PQ – 4358 – son. 2019 yil 17 iyun
21. Mirziyoev Sh.M. Bilimli avlod – buyuk kelajakning,tadbirkor xalq – farovon
hayotning, do‘stona hamkorlik esa taraqqiyotning kafolatidir. Prezidentning
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 26 yilligiga
bag‘ishlangan
tantanali
marosimdagi
ma’ruzasi.
8.12.2018//
O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining rasmiy veb-sayti.
22. Quronov M. Milliy tarbiya – Toshkent: Ma’naviyat. 2007
23. Shaxs va oila tarbiyasining pedagogikasi. O‘quv qo‘llanma. I.Sh.Alqarov,
R.Mamatqulova, N.D.Norqulov.-Toshkent. 2009