O`quvchilarga yozuv texnikasini o`rgatish yo’llari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

22,2 KB


O`quvchilarga yozuv texnikasini o`rgatish yo’llari
Reja:
1.O'quvchilarga eng asosiy yozuv texnikasi qoidalari haqida ma'lumot berish.
2.Harflarni elementlarga ajratmay bog'lab yozish.
3.Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish.
4.Harflarni bosimsiz bir tekis yozish
5.Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlash.’
6.Tez va ravon yozishga o'rgatish.
Agar o'quvchilar tomonidan harflarning qiyaligini to'g'ri saqlashda xatolarga
yo'l qo'yilgan bo'lsa, ular quyidagicha o'xshash yordamchi chiziqlar orqali o'z-
o'zini boshqarishga o'rgatiladi:
Bunday mashqlarni 3-4 sinflarda ko'proq o'tkazish kerak.
O'quvchilar  tayyorgarlik  mashqlarida  harf  elementlarini  qatorlarga  to'gri 
joylashtirishlari.
Harf elementlarining o'ng tomonga 65 gradus qiyalikda yozishga o'rgatilishi.
Bir chiziqli daftarga kichik harflarni 3 mm balandlikda bosh harflarni 6 mm 
balandlikda yozdirishga o'rgatish
Bolalar o'z xato va kamchiliklaridan ko'ra, yonlarida o'tirgan o'rtoqlarining
xatosini  ko'rsatib  boradilar.  Shuning  uchun  o'zaro  bir-birlarining  xatolarini
topish ustida ham mashq olib borish mumkin.
O'zaro  bir-birlarining  xatolarini  topish  ustida  mashq  olib  borganda
o'quvchilarga mashq, topshiriq va savollar berish kerak ya'ni «harf elementlari
qanday  yozilgan?  Harf  va  so'zlar  orasidagi  masofa  to'g'ri  saqlanganmi?
Harflarning qiyaligi to'g'rimi?» va hokazo.
Logotip
O`quvchilarga yozuv texnikasini o`rgatish yo’llari Reja: 1.O'quvchilarga eng asosiy yozuv texnikasi qoidalari haqida ma'lumot berish. 2.Harflarni elementlarga ajratmay bog'lab yozish. 3.Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish. 4.Harflarni bosimsiz bir tekis yozish 5.Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlash.’ 6.Tez va ravon yozishga o'rgatish. Agar o'quvchilar tomonidan harflarning qiyaligini to'g'ri saqlashda xatolarga yo'l qo'yilgan bo'lsa, ular quyidagicha o'xshash yordamchi chiziqlar orqali o'z- o'zini boshqarishga o'rgatiladi: Bunday mashqlarni 3-4 sinflarda ko'proq o'tkazish kerak. O'quvchilar tayyorgarlik mashqlarida harf elementlarini qatorlarga to'gri joylashtirishlari. Harf elementlarining o'ng tomonga 65 gradus qiyalikda yozishga o'rgatilishi. Bir chiziqli daftarga kichik harflarni 3 mm balandlikda bosh harflarni 6 mm balandlikda yozdirishga o'rgatish Bolalar o'z xato va kamchiliklaridan ko'ra, yonlarida o'tirgan o'rtoqlarining xatosini ko'rsatib boradilar. Shuning uchun o'zaro bir-birlarining xatolarini topish ustida ham mashq olib borish mumkin. O'zaro bir-birlarining xatolarini topish ustida mashq olib borganda o'quvchilarga mashq, topshiriq va savollar berish kerak ya'ni «harf elementlari qanday yozilgan? Harf va so'zlar orasidagi masofa to'g'ri saqlanganmi? Harflarning qiyaligi to'g'rimi?» va hokazo.
Sinflardan  sinfga  ko'chgan  sari  bu  mashqlarning  savollarini
murakkablashtirib borish mumkin.
Biz yuqorida chiroyli yozuv malakasini shakllantirish uchun zarur bo'lgan
usullarni  ko'rsatib  undan  bulardan  tashqari,  har  bir  o'qituvchi  o'zi  mustaqil
ravishda o'zuv malakasini o'stirish uchun yordam beradigan usullarni topishi va
uni amalda qo'llashi mumkin.
O'quvchilarga yozuv texnikasini o'rgatish.
Harflarni  elementlarga  ajratib  tahlil  qilishni  o'rgatilgandan  so'ng,
o'qituvchining navbatdagi vazifasi o'quvchilarni yozuv texnikasi qoidalari bilan
tanishtirishdan iborat bo'lishi kerak. Yozuv texnikasi qoidalariga asosan, harflar
qiyaligini to'g'ri saqlash, bosimsiz bir xil qalinlikda yozish, bog'lanishlarni to'g'ri
ifodalash kabi vazifalar kiradi. Shu bilan bir qatorda, o'quvchilar uchun eng
muhim yozuv qoidalari ham eslatib o'tiladi.
O'quvchilarni assoiy yozuv qoidalari bilan tanishtirmasdan turib, chiroyli
yozuvga o'rgatib bo'lmaydi. Shuning uchun qo'lida asosiy yozuv qoidalari bilan
tanishtirib o'tamiz.
Harflarni elementlarga ajratmay yozish.
Birinchi sinfda o'quvchilar harflarning shaklini yozib tugatganlaridan keyin
o'qituvchining navbatdagi vazifasi harflarni bir-biriga ulab, qo'shib yozishga
o'rgatishdan iborat bo'ladi.
Boshlang'ich  sinflarning  o'quv  dasturida  o'quvchilardan  harflarni
elementlarga  ajratmay,  bog'lab  yozishlari  talab  etiladi.  Harflarning  qo'shib
yozilishini ta'minlash uchun ayrim chiziqlar o'z harakati bo'yicha orqaga qaytadi,
bu narsa, ayniqsa, cho'zinchoq doira shaklidagi harflarda uchraydi, chunonchi
sha, ma, na, lo kabi bo'g'inlar shunday yoziladi:
Bunday  qo'shib  yozishni  ayrim  bot  harflarda  ham  uchratish  mumkin.
Masalan, K bosh harfining yozilishini ko'raylik:
Ko'pchilik  bosh  harflar  kichik  harflar  bilan  qo'l  harakatni  uzmay,  ulab
yoziladi. O'quvchilarga harflarni bir-biriga ulab yozish qaytarish namuna sifatida
quyidagi tartibda tushuntirish mumkin:
Logotip
Sinflardan sinfga ko'chgan sari bu mashqlarning savollarini murakkablashtirib borish mumkin. Biz yuqorida chiroyli yozuv malakasini shakllantirish uchun zarur bo'lgan usullarni ko'rsatib undan bulardan tashqari, har bir o'qituvchi o'zi mustaqil ravishda o'zuv malakasini o'stirish uchun yordam beradigan usullarni topishi va uni amalda qo'llashi mumkin. O'quvchilarga yozuv texnikasini o'rgatish. Harflarni elementlarga ajratib tahlil qilishni o'rgatilgandan so'ng, o'qituvchining navbatdagi vazifasi o'quvchilarni yozuv texnikasi qoidalari bilan tanishtirishdan iborat bo'lishi kerak. Yozuv texnikasi qoidalariga asosan, harflar qiyaligini to'g'ri saqlash, bosimsiz bir xil qalinlikda yozish, bog'lanishlarni to'g'ri ifodalash kabi vazifalar kiradi. Shu bilan bir qatorda, o'quvchilar uchun eng muhim yozuv qoidalari ham eslatib o'tiladi. O'quvchilarni assoiy yozuv qoidalari bilan tanishtirmasdan turib, chiroyli yozuvga o'rgatib bo'lmaydi. Shuning uchun qo'lida asosiy yozuv qoidalari bilan tanishtirib o'tamiz. Harflarni elementlarga ajratmay yozish. Birinchi sinfda o'quvchilar harflarning shaklini yozib tugatganlaridan keyin o'qituvchining navbatdagi vazifasi harflarni bir-biriga ulab, qo'shib yozishga o'rgatishdan iborat bo'ladi. Boshlang'ich sinflarning o'quv dasturida o'quvchilardan harflarni elementlarga ajratmay, bog'lab yozishlari talab etiladi. Harflarning qo'shib yozilishini ta'minlash uchun ayrim chiziqlar o'z harakati bo'yicha orqaga qaytadi, bu narsa, ayniqsa, cho'zinchoq doira shaklidagi harflarda uchraydi, chunonchi sha, ma, na, lo kabi bo'g'inlar shunday yoziladi: Bunday qo'shib yozishni ayrim bot harflarda ham uchratish mumkin. Masalan, K bosh harfining yozilishini ko'raylik: Ko'pchilik bosh harflar kichik harflar bilan qo'l harakatni uzmay, ulab yoziladi. O'quvchilarga harflarni bir-biriga ulab yozish qaytarish namuna sifatida quyidagi tartibda tushuntirish mumkin:
-
Bolalar,  qarang.  Men  kichik  1  harfini  kichik  o  harfiga  qo'shib
yozishni ko'rsataman. Siz mening qo'limning harakatiga qarab turing.
-
Kichk  d  harfining  ikkinchi  elementini  yuqoriga  olib  chiqib,  salgina
pastga burib, yana orqaga qaytamiz va kichik o harfini hosil qilamiz.
-
Qani,  o'quvchilar,  kim  ko'rsatadi,  bu  ikkala  harfni  men  qanday
qilib qo'shib yozdim?
Bir o'quvchi doskaga chiqib, o'qituvchi yozgan harflar ustidan qo'lni yurgizib
ko'rsatadi, qolgan o'quvchilar esa diqqat bilan qarab turadilar. Agar o'quvchi
yanglishib  qolsa,  boshqa  o'quvchini  chiqarib  uning  yo'l  qo'yogan  xatosi
tuzatiladi.
-
Qani  endi  bolalar,  bu  harflarning  qo'shilishi  harakatini  havoda
hammamiz  birga  qaytaramiz.  Hammangiz  ruchkangizni  oling,  boshladik
(o'qituvchining o'zi ham bir qaytaradi).
O'quvchilar doskadagi d va o harflarining yozilishiga qarab havoda harakat
bajaradilar.
-
Endi  bolalar  bu  harflarni  daftaringizga  ko'chirib  yozing.  Bir  qator
ko'chirib  yozganingizdan  so'ng  o'zingizni  tekshirib  ko'ring.  Agar
yozayotganingizda  qo'l  harakati  uzilmagan  bo'lsa,  demak  to'g'ri
yozayapsiz.
-
Endi bu ikkala harfni qo'shib, bir necha qator yozamiz.
O'qituvchi sinfni aylanib chiqib, noto'g'ri yozayotgan  o'quvchilarga
yordam berishi lozim. Boshqa harf va so'zlarni qo'shib yozishda ham shunday 
yo'l bilan tushuntirish zarur.
Birinchi sinfda o'quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab o'quvchilar 4-5
harfdan  tashkil topgan so'zlarni qo'l harakatini uzmasdan yoza oladilar. Ikkinchi
sinfdan
 
boshlab
 
esa
 
har
 
qanday
 
murakkab
 
so'zlarni
ham  bog'lab  yozishlari  lozim.  Ammo  ayrim  harflar  esa  qo'l  harakatini
uzib  yozishni  talab  etadi.  Masalan,  kichik  b  harfi  o'zidan  keyingi  harflar
bilan  bog'lanishda  qo'l  harakatini  uzib  yozishni  talab  etadi.  Kichik  o
harfi  ham  kichik  1,  m,  ya  harflari  bilan  bog'lanishda  qo'l  xarakatini  uzib
yozishni talab etadi. Bunday
harflarning  bog'lanishiga  o'qituvchi
Logotip
- Bolalar, qarang. Men kichik 1 harfini kichik o harfiga qo'shib yozishni ko'rsataman. Siz mening qo'limning harakatiga qarab turing. - Kichk d harfining ikkinchi elementini yuqoriga olib chiqib, salgina pastga burib, yana orqaga qaytamiz va kichik o harfini hosil qilamiz. - Qani, o'quvchilar, kim ko'rsatadi, bu ikkala harfni men qanday qilib qo'shib yozdim? Bir o'quvchi doskaga chiqib, o'qituvchi yozgan harflar ustidan qo'lni yurgizib ko'rsatadi, qolgan o'quvchilar esa diqqat bilan qarab turadilar. Agar o'quvchi yanglishib qolsa, boshqa o'quvchini chiqarib uning yo'l qo'yogan xatosi tuzatiladi. - Qani endi bolalar, bu harflarning qo'shilishi harakatini havoda hammamiz birga qaytaramiz. Hammangiz ruchkangizni oling, boshladik (o'qituvchining o'zi ham bir qaytaradi). O'quvchilar doskadagi d va o harflarining yozilishiga qarab havoda harakat bajaradilar. - Endi bolalar bu harflarni daftaringizga ko'chirib yozing. Bir qator ko'chirib yozganingizdan so'ng o'zingizni tekshirib ko'ring. Agar yozayotganingizda qo'l harakati uzilmagan bo'lsa, demak to'g'ri yozayapsiz. - Endi bu ikkala harfni qo'shib, bir necha qator yozamiz. O'qituvchi sinfni aylanib chiqib, noto'g'ri yozayotgan o'quvchilarga yordam berishi lozim. Boshqa harf va so'zlarni qo'shib yozishda ham shunday yo'l bilan tushuntirish zarur. Birinchi sinfda o'quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab o'quvchilar 4-5 harfdan tashkil topgan so'zlarni qo'l harakatini uzmasdan yoza oladilar. Ikkinchi sinfdan boshlab esa har qanday murakkab so'zlarni ham bog'lab yozishlari lozim. Ammo ayrim harflar esa qo'l harakatini uzib yozishni talab etadi. Masalan, kichik b harfi o'zidan keyingi harflar bilan bog'lanishda qo'l harakatini uzib yozishni talab etadi. Kichik o harfi ham kichik 1, m, ya harflari bilan bog'lanishda qo'l xarakatini uzib yozishni talab etadi. Bunday harflarning bog'lanishiga o'qituvchi
alohida  e'tibor  berishi  kerak.  Masalan,  o'qituvchi  doskada  shu  harflarning
bog'lanishiga xos bo'lgan lola, bobo so'zlarini yozib ko'rsatishi mumkin:
Bu harflarning bog'lanishini quyidagi tartibda tushuntirish lozim.
-Qani  bolalar,  diqqat  bilan  qarang,  bu  so'zlarni  yozishda  qo'l  harakatni
qayerlarda uzib yozdim?
-
Siz  kichik  o  harfidan  keyin  va  kichik  b  harfidan  keyin  qo'l
harakatini uzib yozdingiz.
- Birinchi o harfidan keyin va qaysi b harfidan keyin qo'l harakatini uzib
yozdim?
- Birinchi  1  harfidan  na  bobo  so'zidagi  ikkala  b  harfidan  keyin  qo'l
harakatini uzib yozdingiz.
- To'g'ri, Agar kichik o harfi boshqa harflar bilan yuqori tomondan ulansa
qo'l harakati uzilmaydi, past tomondan ulansa, unda qo'l harakatini uzib yozish
kerak kichik  b harfi  ham  o'zidan  keyin yoziladigan  har  qanday  harf  bilan
bog'lanishida qo'l harakatini uzib yozishni talab etadi. Yozma harflarda boshqa
bunday qo'l harakatini uzib yozishni talab etadigan harflar uchramaydi.
Dastlabki  vaqtlarda  bog'lab  yozilgan  harflar  ko'zga  uncha  tashlanmaydi,
go'yo ular chalkashib ketayotganga o'xshaydi, ammo asta-sekin ularni to'g'ri
bog'lab  yozish  ishning  unumli  bo'lishiga  yordam  beradi.  Qo'l  harakatini
uzmasdan harflarni bog'lab yozish qiyalikni bir hilda saqlashga ham imkon
beradi.
Qo'l harakatini uzmasdan harflarni bir-biriga qo'shib yozish qoidalarini har
bir sinfda eslatib turish lozim, shundagina boshlang'ich sifnlarda tez yozish
malakasini o'stirish mumkin.
Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish.
Chiroyli  yozuvga  o'rgatishda  harflarning  balandligini  bir  hilda  saqlash
qanchalik zarur bo'lsa, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri chamalab
yozish ham katta rol o'ynaydi.
Alfavitdagi ayrim harflar keng, ayrimlari esa tor yoziladi. So'z va gaplarni
yozishda esa ana shu farqni yaxshi ajrata bilish lozim.
Logotip
alohida e'tibor berishi kerak. Masalan, o'qituvchi doskada shu harflarning bog'lanishiga xos bo'lgan lola, bobo so'zlarini yozib ko'rsatishi mumkin: Bu harflarning bog'lanishini quyidagi tartibda tushuntirish lozim. -Qani bolalar, diqqat bilan qarang, bu so'zlarni yozishda qo'l harakatni qayerlarda uzib yozdim? - Siz kichik o harfidan keyin va kichik b harfidan keyin qo'l harakatini uzib yozdingiz. - Birinchi o harfidan keyin va qaysi b harfidan keyin qo'l harakatini uzib yozdim? - Birinchi 1 harfidan na bobo so'zidagi ikkala b harfidan keyin qo'l harakatini uzib yozdingiz. - To'g'ri, Agar kichik o harfi boshqa harflar bilan yuqori tomondan ulansa qo'l harakati uzilmaydi, past tomondan ulansa, unda qo'l harakatini uzib yozish kerak kichik b harfi ham o'zidan keyin yoziladigan har qanday harf bilan bog'lanishida qo'l harakatini uzib yozishni talab etadi. Yozma harflarda boshqa bunday qo'l harakatini uzib yozishni talab etadigan harflar uchramaydi. Dastlabki vaqtlarda bog'lab yozilgan harflar ko'zga uncha tashlanmaydi, go'yo ular chalkashib ketayotganga o'xshaydi, ammo asta-sekin ularni to'g'ri bog'lab yozish ishning unumli bo'lishiga yordam beradi. Qo'l harakatini uzmasdan harflarni bog'lab yozish qiyalikni bir hilda saqlashga ham imkon beradi. Qo'l harakatini uzmasdan harflarni bir-biriga qo'shib yozish qoidalarini har bir sinfda eslatib turish lozim, shundagina boshlang'ich sifnlarda tez yozish malakasini o'stirish mumkin. Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish. Chiroyli yozuvga o'rgatishda harflarning balandligini bir hilda saqlash qanchalik zarur bo'lsa, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri chamalab yozish ham katta rol o'ynaydi. Alfavitdagi ayrim harflar keng, ayrimlari esa tor yoziladi. So'z va gaplarni yozishda esa ana shu farqni yaxshi ajrata bilish lozim.
Harflar va harf elementlari orasidagi masofani chamalab yozishga alifbe
davridan boshlab o'rgatish, keyinchalik esa buni sistemali ravishda tekshirib
borish zarur.
Gaplarni yozishda so'zlar orasidagi masofa bir harf enida bo'lishi kerak.
Harf elementlari va ular orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish uchun
quyidagi vazifalar bajariladi:
1. O'quvchilarga  xusnixat  kitobidagi  namunaga  qarab  yozdirib,  ularni  tahlil
qilish.
2. Xusnixat kitobidan harf va ularning elementlari orasidagi masofani chamalab
yozishga mashq va topshiriqni ko'chirib yozish.
3. O'quvchilarning ishlarini kuzatib chiqib, qaysi o'quvchi tor, keng, qaysisi
pala-partish yozganini aniqlash.
Shundan so'ng 3-4 ta daftarni yig'ib olib, kamligi birgalikda tahlil qilinadi.
Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish birinchi
sinfda  butun  o'quv yili  davomida  sistemali  olib  borilishi, ikkinchi  va  undan
keyingi  sinflarda  ham  bu  malakalarni  egallash davom ettirilishi kerak.
I-IV sifnlarda chiroyli yozuvga o'rgatish.
Boshlang'ich sinf dastur talabiga ko'ra 1-sinfning IV choragida yozuv darslari
uchun 24 soat vaqt berilgan bo'lib, undan haftada 1 soatni chiroyli yozuv uchun
ajratilgan.
Bu  davrda  o'qituvchi  yozuv malakalarini  yanada  takomillashtrish,  yozuv
gigiyenasi  qoidalriga  rioya  qilish  hamda  harflarning  shakli  va  ularning
bog'lanishi,  qo'l  harakatini  uzmasdan  yozish,  so'z,  bo'g'in  va  so'zlarning
ravonligiga e'tibor berishi lozim.
2-sinfda chiroyli yozuv uchun haftada 1 soat vaqt ajratilib, yiliga 34-35 soatni
tashkil etadi.
Bu davrda o'quvchilardan ruchkani to'g'ri ushlash, daftarning holatini to'g'ri
tutish, to'g'ri o'tirish kabi gigiyenik qoidalar talab etiladi. Shuning harflarning
sodda va murakkabligiga qarab gruppalarga bo'lib yozdiriladi. Ayrim bo'g'in va
sodda so'zlar qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yozdiriladi.
Logotip
Harflar va harf elementlari orasidagi masofani chamalab yozishga alifbe davridan boshlab o'rgatish, keyinchalik esa buni sistemali ravishda tekshirib borish zarur. Gaplarni yozishda so'zlar orasidagi masofa bir harf enida bo'lishi kerak. Harf elementlari va ular orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish uchun quyidagi vazifalar bajariladi: 1. O'quvchilarga xusnixat kitobidagi namunaga qarab yozdirib, ularni tahlil qilish. 2. Xusnixat kitobidan harf va ularning elementlari orasidagi masofani chamalab yozishga mashq va topshiriqni ko'chirib yozish. 3. O'quvchilarning ishlarini kuzatib chiqib, qaysi o'quvchi tor, keng, qaysisi pala-partish yozganini aniqlash. Shundan so'ng 3-4 ta daftarni yig'ib olib, kamligi birgalikda tahlil qilinadi. Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish birinchi sinfda butun o'quv yili davomida sistemali olib borilishi, ikkinchi va undan keyingi sinflarda ham bu malakalarni egallash davom ettirilishi kerak. I-IV sifnlarda chiroyli yozuvga o'rgatish. Boshlang'ich sinf dastur talabiga ko'ra 1-sinfning IV choragida yozuv darslari uchun 24 soat vaqt berilgan bo'lib, undan haftada 1 soatni chiroyli yozuv uchun ajratilgan. Bu davrda o'qituvchi yozuv malakalarini yanada takomillashtrish, yozuv gigiyenasi qoidalriga rioya qilish hamda harflarning shakli va ularning bog'lanishi, qo'l harakatini uzmasdan yozish, so'z, bo'g'in va so'zlarning ravonligiga e'tibor berishi lozim. 2-sinfda chiroyli yozuv uchun haftada 1 soat vaqt ajratilib, yiliga 34-35 soatni tashkil etadi. Bu davrda o'quvchilardan ruchkani to'g'ri ushlash, daftarning holatini to'g'ri tutish, to'g'ri o'tirish kabi gigiyenik qoidalar talab etiladi. Shuning harflarning sodda va murakkabligiga qarab gruppalarga bo'lib yozdiriladi. Ayrim bo'g'in va sodda so'zlar qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yozdiriladi.
3-sinfda husnixat mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10 minut)
qo'shib olib boriladi.
Bu  davrda  yozilishi  va  bog'lanishi  murakkab  bo'lgan  kichik  va  bosh
harflarning yozish qoidalari mashq qildiriladi. Ayniqsa bu davrda bog'lanishi
murakkab  bo'lgan  so'z  va  gaplarni  ravon  yozish  ustida  ko'proq  mashqlar
o'tkaziladi.
4-sinfda ham chiroyli yozuv mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10
minut) qo'shib olib boriladi.
Bu  davrda  harflarni  qoida  bo'yicha  to'g'ri  yozish  malakalari
mustahkamlanadi. So'z va gaplarda bog'lanishli harflarni topib tahlil qilinadi
hamda ravon va tez yozish malakalari rivojlantirilib o'quvchilarning yozuvlarda
uchraydigan tipik xatolar ustida mashq qildiriladi.
Harflarni bosimsiz bir tekis yozish.
Yuqorida eslatib o'tkanimizdek avtoruchkada, asosan, bosimsiz yozdiriladi.
Avtoruchkani barmoqlar orasida qattiq siqmasdan erkin va bo'sh ushlash
kerak.  Matnda  uchragan  nuqta  va  tayoqchalarni  qo'yishda  avtoruchkan
bosmasdan sekin va erkin harakat qildirish lozim.
Bosimsiz yozishning afzalligi shundaki, harflarning umumiy ko'rinishi bir
tekisda  chiroyli  bo'lib,  tez  yozish  malakasini  shakllantirishda  va  bog'lab
yozishga o'rgatishda osonlik tug'diradi.
O'qituvchi ham doskaga yozib ko'rsatganda bo'rni qattiq ushlamay, bosimsiz
bir tekis yozishga harakat qilish kerak.
 O'quvchilarga bosim bilan yozilgan matnlarni ko'chirib yozishga ruxsat
etmaslik kerak.
O'qituvchi o'quvchilarni birinchi kundan boshlab bosimsiz, bir tekis yozishga
odatlatirib borsa, bolalarning qo'li tolmaydi.
Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlash.
Bolalarning yozuvlari har xil qiyalikda bo'lishi mumkin. Agar harflarning
asosiy  elementlari  daftar  chizig'iga  nisbatan  tik  holatda  (perpendikulyar)
qo'yilsa, yozuvning holati ham tik bo'ladi. Harf elementlari o'ng tomonga qiya
Logotip
3-sinfda husnixat mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10 minut) qo'shib olib boriladi. Bu davrda yozilishi va bog'lanishi murakkab bo'lgan kichik va bosh harflarning yozish qoidalari mashq qildiriladi. Ayniqsa bu davrda bog'lanishi murakkab bo'lgan so'z va gaplarni ravon yozish ustida ko'proq mashqlar o'tkaziladi. 4-sinfda ham chiroyli yozuv mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10 minut) qo'shib olib boriladi. Bu davrda harflarni qoida bo'yicha to'g'ri yozish malakalari mustahkamlanadi. So'z va gaplarda bog'lanishli harflarni topib tahlil qilinadi hamda ravon va tez yozish malakalari rivojlantirilib o'quvchilarning yozuvlarda uchraydigan tipik xatolar ustida mashq qildiriladi. Harflarni bosimsiz bir tekis yozish. Yuqorida eslatib o'tkanimizdek avtoruchkada, asosan, bosimsiz yozdiriladi. Avtoruchkani barmoqlar orasida qattiq siqmasdan erkin va bo'sh ushlash kerak. Matnda uchragan nuqta va tayoqchalarni qo'yishda avtoruchkan bosmasdan sekin va erkin harakat qildirish lozim. Bosimsiz yozishning afzalligi shundaki, harflarning umumiy ko'rinishi bir tekisda chiroyli bo'lib, tez yozish malakasini shakllantirishda va bog'lab yozishga o'rgatishda osonlik tug'diradi. O'qituvchi ham doskaga yozib ko'rsatganda bo'rni qattiq ushlamay, bosimsiz bir tekis yozishga harakat qilish kerak. O'quvchilarga bosim bilan yozilgan matnlarni ko'chirib yozishga ruxsat etmaslik kerak. O'qituvchi o'quvchilarni birinchi kundan boshlab bosimsiz, bir tekis yozishga odatlatirib borsa, bolalarning qo'li tolmaydi. Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlash. Bolalarning yozuvlari har xil qiyalikda bo'lishi mumkin. Agar harflarning asosiy elementlari daftar chizig'iga nisbatan tik holatda (perpendikulyar) qo'yilsa, yozuvning holati ham tik bo'ladi. Harf elementlari o'ng tomonga qiya
bo'lib, o'tmas burchak hosil qilishi ham mumkin. Biz o'quvchilarni o'ng tomonga
qiya qilib yozishga odatlantirishimiz lozim.
Tik yozuv (noto'g'ri)
Chap tomonga qiya yozuv (noto'g'ri)
O'ng tomonga qiya yozuv (to'g'ri)
O'ng qo'l bilan yozadigan kishilar uchun yozuvning qiyaligi o'ng tomonga
moslashtirilishi faqat harflarning shaklini chiroyli qilish uchun emas, yozuvning
qulayligi  uchun  mos  keladi.  Yozuvning  qiyaligini  to'g'ri  saqlash,  qo'l  va
barmoqlarni ortiqcha zo'riqtirmaydi.
Yozuvning o'ng tomonga qiyaligini saqlash tirsaklarni bir tomonga yaqin
yurishi uchun qulay bo'lib, parta ustidagi daftarning to'g'ri holatiga bog'liqdir.
Yozayotganda  daftarning  holati  bir  tomonga  qiya  bo'lishi  o'z-o'zidan
yozuvning qiyaligini ta'minlaydi.
Yozuvning  qiyaligini  saqlashda  daftardagi  siyrak  qiya  chiziqlar  ham  katta
yordam  beradi.  Bunday  mashq  qilishda  daftarning  holati  o'zgarsa  ham,
yozuvning  qiyaligi  o'zgarmasligi  mumkin.  Shuning  uchun  qiya  chiziqli
daftarlardan faqat dastlabki mashqlarni bajarishda foydalaniladi. Qiya shaklda
yozishga o'rgatishning o'ziga xos usullari mavjud.
O'quvchilarga dastlab eng sodda shakldagi kichik tayoqchalarni yozdirib mashq
qildirish vaqtidayoq tik va qiya tayoqchalarning farqini o'rgatish lozim. Bunday
mashqlar o'quvchilarning ongida uzoq vaqt saqlanadi va xatolarning oldini oladi.
Shuningdek  yozuvning  to'g'ri  bo'lishi  uchun  daftarning  qiya  holatini  ham
hisobga olish  lozim  ekanligi  tushuntiriladi. Daftarning parta ustida noto'g'ri
turishi gigiyena qoidalarining buzilishiga ham
sabab bo'ladi, chunki o'quvchi yozuvning qiyaligini saqlash uchun o'z gavdasini 
har xil holatda tutishi mumkin.
Daftarning pastki chap bo'rchagi ko'krak o'rtasiga to'g'ri bo'lishi yoki daftarning
qiya chizig'i (agar qiya chiziqli daftar bo'lsa) partaning chetiga tik bo'lishi kerak.
Daftarning beti satrlarga to'lib borgan sari yuqoriga surib boriladi. Chap qo'l
bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Buning uchun sinf partasining
ustiga ikki o'quvchining har biri uchun alohida ingichka qiya tekshiruv chizib
Logotip
bo'lib, o'tmas burchak hosil qilishi ham mumkin. Biz o'quvchilarni o'ng tomonga qiya qilib yozishga odatlantirishimiz lozim. Tik yozuv (noto'g'ri) Chap tomonga qiya yozuv (noto'g'ri) O'ng tomonga qiya yozuv (to'g'ri) O'ng qo'l bilan yozadigan kishilar uchun yozuvning qiyaligi o'ng tomonga moslashtirilishi faqat harflarning shaklini chiroyli qilish uchun emas, yozuvning qulayligi uchun mos keladi. Yozuvning qiyaligini to'g'ri saqlash, qo'l va barmoqlarni ortiqcha zo'riqtirmaydi. Yozuvning o'ng tomonga qiyaligini saqlash tirsaklarni bir tomonga yaqin yurishi uchun qulay bo'lib, parta ustidagi daftarning to'g'ri holatiga bog'liqdir. Yozayotganda daftarning holati bir tomonga qiya bo'lishi o'z-o'zidan yozuvning qiyaligini ta'minlaydi. Yozuvning qiyaligini saqlashda daftardagi siyrak qiya chiziqlar ham katta yordam beradi. Bunday mashq qilishda daftarning holati o'zgarsa ham, yozuvning qiyaligi o'zgarmasligi mumkin. Shuning uchun qiya chiziqli daftarlardan faqat dastlabki mashqlarni bajarishda foydalaniladi. Qiya shaklda yozishga o'rgatishning o'ziga xos usullari mavjud. O'quvchilarga dastlab eng sodda shakldagi kichik tayoqchalarni yozdirib mashq qildirish vaqtidayoq tik va qiya tayoqchalarning farqini o'rgatish lozim. Bunday mashqlar o'quvchilarning ongida uzoq vaqt saqlanadi va xatolarning oldini oladi. Shuningdek yozuvning to'g'ri bo'lishi uchun daftarning qiya holatini ham hisobga olish lozim ekanligi tushuntiriladi. Daftarning parta ustida noto'g'ri turishi gigiyena qoidalarining buzilishiga ham sabab bo'ladi, chunki o'quvchi yozuvning qiyaligini saqlash uchun o'z gavdasini har xil holatda tutishi mumkin. Daftarning pastki chap bo'rchagi ko'krak o'rtasiga to'g'ri bo'lishi yoki daftarning qiya chizig'i (agar qiya chiziqli daftar bo'lsa) partaning chetiga tik bo'lishi kerak. Daftarning beti satrlarga to'lib borgan sari yuqoriga surib boriladi. Chap qo'l bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Buning uchun sinf partasining ustiga ikki o'quvchining har biri uchun alohida ingichka qiya tekshiruv chizib