O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini tashxis etish

Yuklangan vaqt

2024-09-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

41,8 KB


 
 
 
 
 
 
O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini tashxis etish 
 
 
Reja: 
1. 
Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.  
2. 
O’quv jarayonida nazorat va hisobga olish funktsiyalari.  
3. 
Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari.  
4. 
O’quv faoliyati natijalarini hisobga olish turlari, shakllari va 
metodlari.  
5. 
Bilim, ko’nikma va malakalarni baholash mezonlari. 
 
 
Tayanch iboralar: Tashxis, nazorat qilish, baholash, nazorat va hisobga olish, 
tekshirish, baho, xolislik, tizimlilik, ko'rgazmalilik, joriy nazorat, oraliq nazorat, 
yakuniy nazorat, og'zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliy tekshirish, uy 
vazifalarini tekshirish, reyting shkalalash, test. 
 
 
Ta'lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. Tashxisning mohiyati haqida 
gapirishdan oldin tashxisni umumiy yondashuv hamda tashxislashni amaliy 
pedagogik faoliyat jarayoni sifatida farqlab olaylik. Tashxis — bu didaktik jarayon 
kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirishning natijalarini belgilash demak. 
Tashxissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal 
natijalarga erishish mumkin emas. 
Ta'lim olganlikni tashxislash orqali erishilgan natijalar va ta'lim olganlik 
ajratib olinadi. Shuningdek, ta'lim olganlik tashxislash vaqtida belgilangan maqsadni 
amalga oshirish darajasi sifatida ham qaraladi. Didaktik tashxislashning maqsadi 
o'quv jarayonida kechadigan barcha jihatlarni uning mahsuli bilan bog'liq holda, o'z 
O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini tashxis etish Reja: 1. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. 2. O’quv jarayonida nazorat va hisobga olish funktsiyalari. 3. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari. 4. O’quv faoliyati natijalarini hisobga olish turlari, shakllari va metodlari. 5. Bilim, ko’nikma va malakalarni baholash mezonlari. Tayanch iboralar: Tashxis, nazorat qilish, baholash, nazorat va hisobga olish, tekshirish, baho, xolislik, tizimlilik, ko'rgazmalilik, joriy nazorat, oraliq nazorat, yakuniy nazorat, og'zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliy tekshirish, uy vazifalarini tekshirish, reyting shkalalash, test. Ta'lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. Tashxisning mohiyati haqida gapirishdan oldin tashxisni umumiy yondashuv hamda tashxislashni amaliy pedagogik faoliyat jarayoni sifatida farqlab olaylik. Tashxis — bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirishning natijalarini belgilash demak. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas. Ta'lim olganlikni tashxislash orqali erishilgan natijalar va ta'lim olganlik ajratib olinadi. Shuningdek, ta'lim olganlik tashxislash vaqtida belgilangan maqsadni amalga oshirish darajasi sifatida ham qaraladi. Didaktik tashxislashning maqsadi o'quv jarayonida kechadigan barcha jihatlarni uning mahsuli bilan bog'liq holda, o'z  
 
vaqtida aniqlash, baholash va tahlil qilishdan iborat. Yuqoridagilardan ma'lum 
bo'ladiki, tashxis ta'lim oluvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini an'anaviy 
tekshirishga nisbatan kengroq va chuqurroq ma'no kasb etadi. Ta'limni baholash yoki 
tekshirish faqat natijalarni qayd etadi, biroq ularning kelib chiqishini izohlamaydi. 
Tashxis natijalarni ularga erishish yo’llari va vositalari, usullari bilan aloqadorlikda 
baholaydi, 
ta'lim 
mahsulining 
shakllanish 
jarayonlari 
va 
bosqichlarni 
aniqlaydi.Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statistik ma'lumotlar to'plash, 
ularni tahlil qilish, dinamika, tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi rivojini 
taxminlashni o'z ichiga oladi. 
O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash 
tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. Ular pedagogik texnologiyaning 
ancha qadimiy usullaridir. Nazorat va baholash maktab amaliyoti rivojining doimiy 
hamrohi bo'lib kelgan. Shunga qaramay, bugun ham baholashning mazmuni, 
texnologiyalari haqida qizg'in munozaralar davom etmoqda. Avval bo'lgani kabi 
pedagoglar baho nimani qayd etishi lozimligini aniqlashga urinmoqdalar. Ular baho 
nimani ko'rsatishi lozimligi: ta'lim oluvchi o'zlashtirishning qat'iy belgilovchisi sifat 
ko'rsatkichi bo'lishi kerakmi, yo aksincha, u yoki bu ta'lim tizimining ustunligi va 
kamchiliklarining ko'rsatkichi bo'lishi kerakmi degan masalada bahslashib 
kelmoqda. Ta'limni baholashda ziddiyatli qarashlarning tug'ilishini buyuk pedagog 
Ya.A.Komenskiy ham ta'kidlab o'tgan edi. U pedagoglarni o'zlari ega bo'lgan 
baholash huquqidan aql bilan foydalanishga chaqirgan. Ta'lim oluvchilarga nisbatan 
nazoratning obyektiv bo'lishiga erishish didaktik tizimlarning asosida yotadi.  
Olimlarning ta'kidlashicha, demokratlashgan ta'lim tizimida yuzaki (formal) 
nazorat bo'lmasligi lozim. Didaktik nazorat o'qitishning o'ziga xos metodi sifatida 
aniq ifodalangan ta'lim beruvchi, rivojlantiruvchi yo'nalganlikga ega bo'lishi, o'z-
o'zini nazorat qilish bilan birlashishi, eng avvalo, ta'lim oluvchining o'zi uchun zarur 
va foydali bo'lishi lozim. Ta'lim tizimini demokratlashtirish bilim, ko'nikma va 
malakalarni nazorat va baholashdan emas, balki baho yordamida o'qishga 
undashning eskirgan shakllaridan voz kechishni talab qiladi. O'quvchilarning o'quv 
mehnatini rag'batlantirishning yangi usullarini izlash, ta'lim va tarbiya sohasida kuch 
to'plab borayotgan shaxsiy foyda tamoyili yangicha yondashuvlarni belgilab beradi. 
Tashxislash tizimida baho rag'batlantirish vositasi sifatida bir qator afzalliklarga ega 
vaqtida aniqlash, baholash va tahlil qilishdan iborat. Yuqoridagilardan ma'lum bo'ladiki, tashxis ta'lim oluvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini an'anaviy tekshirishga nisbatan kengroq va chuqurroq ma'no kasb etadi. Ta'limni baholash yoki tekshirish faqat natijalarni qayd etadi, biroq ularning kelib chiqishini izohlamaydi. Tashxis natijalarni ularga erishish yo’llari va vositalari, usullari bilan aloqadorlikda baholaydi, ta'lim mahsulining shakllanish jarayonlari va bosqichlarni aniqlaydi.Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statistik ma'lumotlar to'plash, ularni tahlil qilish, dinamika, tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi rivojini taxminlashni o'z ichiga oladi. O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. Ular pedagogik texnologiyaning ancha qadimiy usullaridir. Nazorat va baholash maktab amaliyoti rivojining doimiy hamrohi bo'lib kelgan. Shunga qaramay, bugun ham baholashning mazmuni, texnologiyalari haqida qizg'in munozaralar davom etmoqda. Avval bo'lgani kabi pedagoglar baho nimani qayd etishi lozimligini aniqlashga urinmoqdalar. Ular baho nimani ko'rsatishi lozimligi: ta'lim oluvchi o'zlashtirishning qat'iy belgilovchisi sifat ko'rsatkichi bo'lishi kerakmi, yo aksincha, u yoki bu ta'lim tizimining ustunligi va kamchiliklarining ko'rsatkichi bo'lishi kerakmi degan masalada bahslashib kelmoqda. Ta'limni baholashda ziddiyatli qarashlarning tug'ilishini buyuk pedagog Ya.A.Komenskiy ham ta'kidlab o'tgan edi. U pedagoglarni o'zlari ega bo'lgan baholash huquqidan aql bilan foydalanishga chaqirgan. Ta'lim oluvchilarga nisbatan nazoratning obyektiv bo'lishiga erishish didaktik tizimlarning asosida yotadi. Olimlarning ta'kidlashicha, demokratlashgan ta'lim tizimida yuzaki (formal) nazorat bo'lmasligi lozim. Didaktik nazorat o'qitishning o'ziga xos metodi sifatida aniq ifodalangan ta'lim beruvchi, rivojlantiruvchi yo'nalganlikga ega bo'lishi, o'z- o'zini nazorat qilish bilan birlashishi, eng avvalo, ta'lim oluvchining o'zi uchun zarur va foydali bo'lishi lozim. Ta'lim tizimini demokratlashtirish bilim, ko'nikma va malakalarni nazorat va baholashdan emas, balki baho yordamida o'qishga undashning eskirgan shakllaridan voz kechishni talab qiladi. O'quvchilarning o'quv mehnatini rag'batlantirishning yangi usullarini izlash, ta'lim va tarbiya sohasida kuch to'plab borayotgan shaxsiy foyda tamoyili yangicha yondashuvlarni belgilab beradi. Tashxislash tizimida baho rag'batlantirish vositasi sifatida bir qator afzalliklarga ega  
 
bo'ladi. Birinchi navbatda, baholovchi fikrlar (ballar) qo'llanishi mumkin bo'lgan 
tashxislash natijalari shaxsning o'z darajasini belgilashga ko'maklashadi, bu esa 
raqobatli ta'lim sharoitlarini yaratishda muhim omil sanaladi. Ta'lim (shuningdek, 
nazorat)ning ixtiyoriyligi tamoyili bilan boyitilgan baho o'tmishda ko'plab 
o'quvchilar uchun majburiy ta'limning zaruriy vositasidan shaxsiy reyting — 
insonning jamiyatdagi mavqei ko'rsatkichini tadrijiy aniqlash usuliga aylanadi. 
O’quv jarayonida nazorat va hisobga olish funktsiyalari. Ta'lim 
jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri — nazorat va hisobga olishdir. Bu 
tushunchalar o'ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O'qituvchi nazorat va 
hisobga olishni to'g'ri tashkil etsa, ta'lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning 
uchun o'qituvchi o'quvchining o'quv materiallarini o'zlashtirish darajasini aniqlab 
borishi lozim. 
Nazorat (ta'lim jarayonida) ta'lim oluvchining bilim, ko'nikma va malakalari 
darajasini aniqlash, o'lchash va baholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va o'lchash 
esa tekshirish deb ataladi. 
Tekshirish — nazoratning tarkibiy qismi bo'lib, uning asosiy didaktik vazifasi 
o'qituvchi va o'quvchilar o'rtasida aks aloqani ta'minlash, pedagog tomonidan o'quv 
materialini o'zlashtirish haqida obyektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi 
kamchilik va nuqsonlarni o'z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat 
o'quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o'quv mehnati hajmini ham 
aniqlashdan iborat. O'quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida 
ko'rsatilgan mantiqiy ketma-ketlikda olib borilishi kerak: 
Tekshirish tizimidagi birinchi bo'g'in ta'lim oluvchilarning bilim darajasini 
oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o'quv yili boshida o'quvchilar tomonidan 
avvalgi o'quv yilida o'zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash maqsadida 
o'tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o'quv yilining o'rtasida yangi bo'lim 
(kurs)ni o'rganishga kirishilganda ham o'tkazilishi mumkin va o'rinli bo'ladi. 
Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo'g'ini har bir mavzuni o'zlashtirish 
jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta'lim oluvchilar tomonidan o'quv 
dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o'zlashtirish darajasini tashxislash 
imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o'rgatishdir. Bunday 
tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo'lib, ular o'quv materiali mazmuni, 
bo'ladi. Birinchi navbatda, baholovchi fikrlar (ballar) qo'llanishi mumkin bo'lgan tashxislash natijalari shaxsning o'z darajasini belgilashga ko'maklashadi, bu esa raqobatli ta'lim sharoitlarini yaratishda muhim omil sanaladi. Ta'lim (shuningdek, nazorat)ning ixtiyoriyligi tamoyili bilan boyitilgan baho o'tmishda ko'plab o'quvchilar uchun majburiy ta'limning zaruriy vositasidan shaxsiy reyting — insonning jamiyatdagi mavqei ko'rsatkichini tadrijiy aniqlash usuliga aylanadi. O’quv jarayonida nazorat va hisobga olish funktsiyalari. Ta'lim jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri — nazorat va hisobga olishdir. Bu tushunchalar o'ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O'qituvchi nazorat va hisobga olishni to'g'ri tashkil etsa, ta'lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning uchun o'qituvchi o'quvchining o'quv materiallarini o'zlashtirish darajasini aniqlab borishi lozim. Nazorat (ta'lim jarayonida) ta'lim oluvchining bilim, ko'nikma va malakalari darajasini aniqlash, o'lchash va baholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va o'lchash esa tekshirish deb ataladi. Tekshirish — nazoratning tarkibiy qismi bo'lib, uning asosiy didaktik vazifasi o'qituvchi va o'quvchilar o'rtasida aks aloqani ta'minlash, pedagog tomonidan o'quv materialini o'zlashtirish haqida obyektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi kamchilik va nuqsonlarni o'z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat o'quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o'quv mehnati hajmini ham aniqlashdan iborat. O'quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko'rsatilgan mantiqiy ketma-ketlikda olib borilishi kerak: Tekshirish tizimidagi birinchi bo'g'in ta'lim oluvchilarning bilim darajasini oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o'quv yili boshida o'quvchilar tomonidan avvalgi o'quv yilida o'zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash maqsadida o'tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o'quv yilining o'rtasida yangi bo'lim (kurs)ni o'rganishga kirishilganda ham o'tkazilishi mumkin va o'rinli bo'ladi. Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo'g'ini har bir mavzuni o'zlashtirish jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta'lim oluvchilar tomonidan o'quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o'zlashtirish darajasini tashxislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o'rgatishdir. Bunday tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo'lib, ular o'quv materiali mazmuni,  
 
murakkabligi, o'quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta'lim bosqichi va maqsadlari, 
muayyan pedagogik sharoitlarga bog'liq bo'ladi. 
Takroriy tekshirish bilim, ko'nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi 
bo'g'ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo'lishi mumkin. Yangi mavzuni 
o'rganish bilan birga o'quvchilar avval o'rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy 
tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko'maklashadi, biroq o'quv ishlari bosqichini 
tavsiflash, bilimlarni o'zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash imkonini 
bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan birga 
qo'llanilsagina kutilgan samarani beradi. 
Tizimning to'rtinchi bo'g'ini o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini 
yaxlit bo’lim yoki kursning alohida mavzusi bo'yicha davriy tekshirish 
hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi — kursning turli qismlarida 
o'rganilgan o'quv materialining strukturaviy elementlari o'rtasidagi o'zaro 
aloqalarni o'zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi — 
tizimlashtirish va umumlashtirish. 
Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo'g'in ta'lim oluvchilarning, ta'lim 
jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko'nikma va malakalarini 
yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O'zlashtirishning yakuniy hisobi har bir 
chorak va o'quv yili oxirida o'tkaziladi. U olingan baholarni qo'shib, o'rtacha 
arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo'lmasligi lozim. Bu, 
avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta'lim 
olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir. 
Tekshirishdan tashqari nazorat o'z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va 
bahoni (natija sifatida) ham oladi. Baholash deb bilim, ko'nikma va malakalarni 
o'quv dasturida ko'rsatilgan etalon (ko'rstakich, qolip, o'lchagich)lar bilan 
solishtirishni aytamiz. Baho deb baholashning ball shaklida ko'rsatilgan son jihatdan 
o'lchamiga aytiladi. O'zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari 
va shu kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va 
hokazolar baho ko'rinishida qayd etiladi. O'quvchining o'zlashtirish darajasini 
baholash uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo'ladi. Bunda o'quvchilar 
ishining ham sifat, ham miqdor ko'rsatkichlari hisobga olinadi. Miqdor 
ko'rsatkichlari ko'proq ballar yoki foizlarda, sifat ko'rsatkichlari esa a'lo, yaxshi, 
murakkabligi, o'quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta'lim bosqichi va maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog'liq bo'ladi. Takroriy tekshirish bilim, ko'nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi bo'g'ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo'lishi mumkin. Yangi mavzuni o'rganish bilan birga o'quvchilar avval o'rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko'maklashadi, biroq o'quv ishlari bosqichini tavsiflash, bilimlarni o'zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan birga qo'llanilsagina kutilgan samarani beradi. Tizimning to'rtinchi bo'g'ini o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini yaxlit bo’lim yoki kursning alohida mavzusi bo'yicha davriy tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi — kursning turli qismlarida o'rganilgan o'quv materialining strukturaviy elementlari o'rtasidagi o'zaro aloqalarni o'zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi — tizimlashtirish va umumlashtirish. Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo'g'in ta'lim oluvchilarning, ta'lim jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko'nikma va malakalarini yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O'zlashtirishning yakuniy hisobi har bir chorak va o'quv yili oxirida o'tkaziladi. U olingan baholarni qo'shib, o'rtacha arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo'lmasligi lozim. Bu, avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta'lim olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir. Tekshirishdan tashqari nazorat o'z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va bahoni (natija sifatida) ham oladi. Baholash deb bilim, ko'nikma va malakalarni o'quv dasturida ko'rsatilgan etalon (ko'rstakich, qolip, o'lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb baholashning ball shaklida ko'rsatilgan son jihatdan o'lchamiga aytiladi. O'zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va hokazolar baho ko'rinishida qayd etiladi. O'quvchining o'zlashtirish darajasini baholash uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo'ladi. Bunda o'quvchilar ishining ham sifat, ham miqdor ko'rsatkichlari hisobga olinadi. Miqdor ko'rsatkichlari ko'proq ballar yoki foizlarda, sifat ko'rsatkichlari esa a'lo, yaxshi,  
 
qoniqarli va hokazo baholovchi fikrlar yordamida qayd etiladi. Har bir baholovchi 
fikrga oldindan kelishilgan (belgilangan) ball, ko'rsatkich (masalan, o'rin — 1, 2, 3, 
4 va hokazo) tayinlanadi. Bunda baho o'lchash va hisoblashlar natijasida olinadigan 
son emas, balki baholovchi fikrga yuklangan ma'no ekanini unutmaslik muhim. 
Baholarni son sifatida qo’yilishga berilib ketishning oldini olish uchun bir qator 
mamlakatlarda baholar harfli (A, V, S, D va hokazo) ifodaga ega. 
Bahoni amalda egallangan bilim, ko'nikma va malakalar bilan davlat ta'lim 
standartiga ko'ra o'zlashtirilishi belgilangan bilim, ko'nikma va malakalar umumiy 
hajmi o'rtasidagi nisbat sifatida tushunish (ta'riflash)dan ta'lim darajasining miqdoriy 
mazmuni kelib chiqadi. 
B= Т
А  ∙ 100% 
O'zlashtirish (ta'lim samaradorligi) ko'rsatkichi B-AT100% nisbat asosida 
hisoblanadi. Bunda: 
B — o'zlashtirish (ta'lim samaradorligi) bahosi; 
A - amalda o'zlashtirilgan bilim va malakalarning hajmi; 
T— o'zlashtirish uchun taklif etilgan bilim va malakalarning to'liq hajmi. 
Ko'rinib turibdiki, o'zlashtirish ko'rsatkichi (baho) bu o'rinda 100% — axborotni 
to'liq o'zlashtirish va 0% — uning umuman mavjud emasligi o'rtasida bo'ladi. 
Ma'lumki, baholash funksiyasi ta'lim darajasini qayd etish bilangina cheklanmaydi. 
Baho - pedagog ixtiyoridagi o'qishni, ijobiy motivatsiyani rag'batlantirishning va 
shaxsga ta'sir ko'rsatishning yagona vositasi. Aynan xolis (obyektiv) baholash ta'sirida, 
o'quvchilarda adekvat o'z-o'zini baholash, shaxsiy muvaffaqiyatlarga tanqidiy 
munosabat yuzaga keladi. Shu bois bahoning ahamiyati, vazifalarining xilma-xilligi 
o'quvchilar o'quv faoliyatining barcha jihatlarini aks ettiradigan va ularni aniqlashni 
ta'minlaydigan ko'rsatkichlarni izlab topishni talab etadi. 
O'qituvchi o'qitish bilan bir vaqtda o'quvchilarning o'rganilayotgan mavzuni 
qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo'llash 
malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. Hisobga olish — bu o'qitishning 
muayyan bir davrida o'quvchilar va o'qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash. 
Hisobga olish natijasida o'qituvchi ham, o'quvchi ham o'zlarining keyingi 
bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O'zlashtirishni hisobga 
qoniqarli va hokazo baholovchi fikrlar yordamida qayd etiladi. Har bir baholovchi fikrga oldindan kelishilgan (belgilangan) ball, ko'rsatkich (masalan, o'rin — 1, 2, 3, 4 va hokazo) tayinlanadi. Bunda baho o'lchash va hisoblashlar natijasida olinadigan son emas, balki baholovchi fikrga yuklangan ma'no ekanini unutmaslik muhim. Baholarni son sifatida qo’yilishga berilib ketishning oldini olish uchun bir qator mamlakatlarda baholar harfli (A, V, S, D va hokazo) ifodaga ega. Bahoni amalda egallangan bilim, ko'nikma va malakalar bilan davlat ta'lim standartiga ko'ra o'zlashtirilishi belgilangan bilim, ko'nikma va malakalar umumiy hajmi o'rtasidagi nisbat sifatida tushunish (ta'riflash)dan ta'lim darajasining miqdoriy mazmuni kelib chiqadi. B= Т А ∙ 100% O'zlashtirish (ta'lim samaradorligi) ko'rsatkichi B-AT100% nisbat asosida hisoblanadi. Bunda: B — o'zlashtirish (ta'lim samaradorligi) bahosi; A - amalda o'zlashtirilgan bilim va malakalarning hajmi; T— o'zlashtirish uchun taklif etilgan bilim va malakalarning to'liq hajmi. Ko'rinib turibdiki, o'zlashtirish ko'rsatkichi (baho) bu o'rinda 100% — axborotni to'liq o'zlashtirish va 0% — uning umuman mavjud emasligi o'rtasida bo'ladi. Ma'lumki, baholash funksiyasi ta'lim darajasini qayd etish bilangina cheklanmaydi. Baho - pedagog ixtiyoridagi o'qishni, ijobiy motivatsiyani rag'batlantirishning va shaxsga ta'sir ko'rsatishning yagona vositasi. Aynan xolis (obyektiv) baholash ta'sirida, o'quvchilarda adekvat o'z-o'zini baholash, shaxsiy muvaffaqiyatlarga tanqidiy munosabat yuzaga keladi. Shu bois bahoning ahamiyati, vazifalarining xilma-xilligi o'quvchilar o'quv faoliyatining barcha jihatlarini aks ettiradigan va ularni aniqlashni ta'minlaydigan ko'rsatkichlarni izlab topishni talab etadi. O'qituvchi o'qitish bilan bir vaqtda o'quvchilarning o'rganilayotgan mavzuni qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo'llash malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. Hisobga olish — bu o'qitishning muayyan bir davrida o'quvchilar va o'qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash. Hisobga olish natijasida o'qituvchi ham, o'quvchi ham o'zlarining keyingi bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O'zlashtirishni hisobga  
 
olish o'quvchilarning bilish faoliyatini rag'batlantirib, ma'lum bir harakatlarni 
bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o'zlashtirishni hisobga 
olish o'qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O'qitish metodlari va shakllarining 
tobora takomillashuvi natijasida baho o'qituvchining pedagogik mahorati 
ko'rsatkichiga aylanmoqda va o'qituvchining o'z malakasini oshirib borishida muhim 
ahamiyatga ega bo'lmoqda. 
To'g'ri tashkil etilgan hisobga olish natijasida o'qituvchi o'quvchilarning 
o'zlashtirishini aniq baholay oladi, ularning o'z bilimlarini takomillashtirishga 
intilishini yuzaga keltiradi, aqliy va axloqiy rivojlanishiga ta'sir etadi. 
O'quvchilarning o'zlashtirish natijalarini hisobga olishda quyidagilarga e'tiborni 
qaratish lozim:  
1) o'quv dasturi asosida mavzu va bo'limni o'rganishda o'quvchilarning bilim, 
ko'nikma va malakalarini har tomonlama nazorat qilish; 
2) har bir yakunlangan mavzu bo'yicha o'quvchilarning faoliyati to'g'risida 
to'liq xulosa chiqarish; 
3) o'rtacha arifmetik ma'lumotlarga tayanibgina o'quvchilarning o'zlashtirish 
darajasini baholamaslik; 
4) o'quvchilarning mavjud bilimlariga aniq, batafsil ma'lumot (tavsif) berish 
uchun ularning bir necha o'quv yilidagi statistic o'zlashtirish ma'lumotlarga 
asoslanib tahlil etish. 
Demak, o'zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o'qitish, 
tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi.  
Nazorat qilish vazifasi o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalari darajasini 
aniqlash va baholashdan iborat. Bu o'quv materiallarini o'rganishning keyingi 
bosqichiga o'tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o'qituvchining o'quv 
metodlarini va usullarini to'g'ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish vazifasi 
o'quv materiallarini o'rganishning maqbul yo'llarini topish bilan bog'liqdir. 
O’qitish vazifasi o'quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko'rinadi. Yangi 
mavzuni 
mustahkamlash 
jarayonida 
yoki 
uy 
vazifalarini 
tekshirishda 
o'quvchilarning o'tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo'lgan 
ma'lumotlarni bilib olishlariga imkon tug'iladi. Chunki guruhdagi boshqa 
o'quvchilar javob berayotgan o'quvchining fikrlarini diqqat bilan tinglashadi va 
olish o'quvchilarning bilish faoliyatini rag'batlantirib, ma'lum bir harakatlarni bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o'zlashtirishni hisobga olish o'qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O'qitish metodlari va shakllarining tobora takomillashuvi natijasida baho o'qituvchining pedagogik mahorati ko'rsatkichiga aylanmoqda va o'qituvchining o'z malakasini oshirib borishida muhim ahamiyatga ega bo'lmoqda. To'g'ri tashkil etilgan hisobga olish natijasida o'qituvchi o'quvchilarning o'zlashtirishini aniq baholay oladi, ularning o'z bilimlarini takomillashtirishga intilishini yuzaga keltiradi, aqliy va axloqiy rivojlanishiga ta'sir etadi. O'quvchilarning o'zlashtirish natijalarini hisobga olishda quyidagilarga e'tiborni qaratish lozim: 1) o'quv dasturi asosida mavzu va bo'limni o'rganishda o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini har tomonlama nazorat qilish; 2) har bir yakunlangan mavzu bo'yicha o'quvchilarning faoliyati to'g'risida to'liq xulosa chiqarish; 3) o'rtacha arifmetik ma'lumotlarga tayanibgina o'quvchilarning o'zlashtirish darajasini baholamaslik; 4) o'quvchilarning mavjud bilimlariga aniq, batafsil ma'lumot (tavsif) berish uchun ularning bir necha o'quv yilidagi statistic o'zlashtirish ma'lumotlarga asoslanib tahlil etish. Demak, o'zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o'qitish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi. Nazorat qilish vazifasi o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalari darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o'quv materiallarini o'rganishning keyingi bosqichiga o'tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o'qituvchining o'quv metodlarini va usullarini to'g'ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish vazifasi o'quv materiallarini o'rganishning maqbul yo'llarini topish bilan bog'liqdir. O’qitish vazifasi o'quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko'rinadi. Yangi mavzuni mustahkamlash jarayonida yoki uy vazifalarini tekshirishda o'quvchilarning o'tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo'lgan ma'lumotlarni bilib olishlariga imkon tug'iladi. Chunki guruhdagi boshqa o'quvchilar javob berayotgan o'quvchining fikrlarini diqqat bilan tinglashadi va  
 
avval egallangan bilimlarni mustahkamlab, qo'shimcha ma'lumotlar bilan 
boyitishadi. O'rtoqlarining javoblariga qo'shimcha qilishga yoki yechilmay qolgan 
savollarga javob berishga shaylanish orqali o'rganilgan mavzuni aniqlashtirishga 
harakat qiladi.  
Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o'quvchilar tekshirishga 
tayyor bo’lish uchun darslarni o'z vaqtida tayyorlaydilar, bo'sh vaqtlaridan unumli 
foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o'rganadilar. 
Shuningdek, tekshirish va baholash o'quvchining o'z bilimlari va qobiliyatlarini 
o'zi mustaqil aniqlashiga ham yordam beradi. O'zidagi kamchiliklarni ko'ra olishga 
va uni tugatish yo'llarini izlashga ko'maklashadi. Lekin o'quvchining bilimini 
baholashda o'qituvchi nohaqlikka yo'l qo'ysa, o'quvchi bilan o'qituvchi o'rtasida 
ziddiyat kelib chiqadi. Uy vazifalarining esa haddan ziyod ko'p bo'lishi ham 
o'quvchilarning yuzaki dars tayyorlashiga olib keladi.  
Eng asosiysi, o'zlashtirishni hisobga olish, shaxsning ijobiy fazilatlarini 
shakllantirish, yaxshi o'qishga xohish uyg'otish, o'quv ishlariga vijdonan yondashish, 
javob berishga tayyorlanishda mustaqil bo’lish hamda bilish faoliyatini 
chuqurlashtirishga qaratilmog'i lozim. Agar nazoratning o'qitish va tarbiyalash 
vazifalari to'g'ri amalga oshirilsa, shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg'ulari 
va axloqiy sifatlarini tarbiyalashga imkon tug'iladi. Bu esa o'z-o'zidan nazoratning 
rivojlantiruvchi vazifasi sanaladi. 
Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari. Pedagogikada o'quvchilarning 
ta'lim olganligini tashxislash va nazorat qilish tamoyillarining tizimi ishlab 
chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik (obyektivlik), tizimlilik (sistemalilik), 
ko'rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik (obyektivlik) tashxis testlari 
(topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining ilmiy asoslanganligi, 
pedagogning barcha ta'lim oluvchilarga do'stona munosabati hamda bilim, 
malakalarni baholashning aniq ko'rinishda belgilangan mezonlaridan iborat. Amalda 
tashxisning xolisligi qo'yilgan baholar nazorat metodlari va vositalaridan, tashxis 
o'tkazgan o'qituvchidan qat'i nazar hamma vaqt mos kelishini anglatadi.  
Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash 
nazoratini ta'lim jarayonining barcha bosqichlarida — bilimlarni boshlang'ich idrok 
etishdan to amalda qo'llashgacha bo'lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik 
avval egallangan bilimlarni mustahkamlab, qo'shimcha ma'lumotlar bilan boyitishadi. O'rtoqlarining javoblariga qo'shimcha qilishga yoki yechilmay qolgan savollarga javob berishga shaylanish orqali o'rganilgan mavzuni aniqlashtirishga harakat qiladi. Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o'quvchilar tekshirishga tayyor bo’lish uchun darslarni o'z vaqtida tayyorlaydilar, bo'sh vaqtlaridan unumli foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o'rganadilar. Shuningdek, tekshirish va baholash o'quvchining o'z bilimlari va qobiliyatlarini o'zi mustaqil aniqlashiga ham yordam beradi. O'zidagi kamchiliklarni ko'ra olishga va uni tugatish yo'llarini izlashga ko'maklashadi. Lekin o'quvchining bilimini baholashda o'qituvchi nohaqlikka yo'l qo'ysa, o'quvchi bilan o'qituvchi o'rtasida ziddiyat kelib chiqadi. Uy vazifalarining esa haddan ziyod ko'p bo'lishi ham o'quvchilarning yuzaki dars tayyorlashiga olib keladi. Eng asosiysi, o'zlashtirishni hisobga olish, shaxsning ijobiy fazilatlarini shakllantirish, yaxshi o'qishga xohish uyg'otish, o'quv ishlariga vijdonan yondashish, javob berishga tayyorlanishda mustaqil bo’lish hamda bilish faoliyatini chuqurlashtirishga qaratilmog'i lozim. Agar nazoratning o'qitish va tarbiyalash vazifalari to'g'ri amalga oshirilsa, shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg'ulari va axloqiy sifatlarini tarbiyalashga imkon tug'iladi. Bu esa o'z-o'zidan nazoratning rivojlantiruvchi vazifasi sanaladi. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari. Pedagogikada o'quvchilarning ta'lim olganligini tashxislash va nazorat qilish tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik (obyektivlik), tizimlilik (sistemalilik), ko'rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik (obyektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining ilmiy asoslanganligi, pedagogning barcha ta'lim oluvchilarga do'stona munosabati hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko'rinishda belgilangan mezonlaridan iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo'yilgan baholar nazorat metodlari va vositalaridan, tashxis o'tkazgan o'qituvchidan qat'i nazar hamma vaqt mos kelishini anglatadi. Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash nazoratini ta'lim jarayonining barcha bosqichlarida — bilimlarni boshlang'ich idrok etishdan to amalda qo'llashgacha bo'lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik  
 
barcha ta'lim oluvchilar o'quv muassasasida bo'lgan birinchi kundan boshlab 
oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta'lim oluvchining bilimi va 
egallashi lozim bo'lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta'lim nazoratini 
tez-tez o'tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o'tkazishga bir butun yondashuvni 
talab etadi-ki, bunda nazorat, tekshirish, baholashning turli shakllari, metodlari, 
vositalari uzviy o'zaro bog'liqlikda va birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga xizmat 
qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini 
mutlaqlashtirishga yo'l qo'ymaydi.  
Ko'rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo, barcha ta'lim oluvchilarni aynan 
bir xil mezonlar bo'yicha ochiq sinovdan o'tkazishni anglatadi. Tashxis jarayonida 
belgilanadigan har bir o'quvchi reytingi ko'rgazmali, qiyosiy xarakterga ega. 
Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e'lon qilish va motivatsiyalashni talab 
etadi. Baho mo'ljal (orientir) bo'lib, ta'lim oluvchilar unga muvofiq o'zlariga 
qo'yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni amalga 
oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e'lon qilish, ularni manfaatdor 
shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning istiqbolli 
rejalarini tuzish hisoblanadi. 
O’quv faoliyati natijalarini hisobga olish turlari, shakllari va metodlari. 
Respublikamiz oliy o’quv yurtlarida Oliy va o’rta maxsus ta’lim Vazirligining 2010 
yil 25 avgustdagi 333 – sonli buyrug’i bilan tasdiqlangan “Oliy ta’lim 
muassasalarida talabalar bilimini nazorat qilish va baholashning reyting tizimi 
to’g’risidagi muvaqqat Nizom”iga oid nazorat turlari quyidagicha: 
- joriy nazorat; 
- oraliq nazorat; 
- yakuniy nazorat. 
Joriy nazorat o'qituvchi tomonidan o'quvchilarning har bir o'quv ishini 
muntazam nazorat qilishni hamda ularning o'rganilgan mavzularni o'zlashtirish 
bo'yicha bilim, ko'nikma va malakalari darajasini tekshirishni o'z ichiga oladi. Bilim 
darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo'yicha kundalik ballar qo'yib borishni 
nazarda tutadi. Joriy nazorat o'qituvchini har bir o'quvchining o'quv faoliyati 
bo'yicha tezkor ma'lumotlarbilan ta'minlaydi, o'qitish jarayonini boshqarishda 
yaxshi natija beradi, o'zlashtirmagan o'quvchilarni o'z vaqtida aniqlaydi, 
barcha ta'lim oluvchilar o'quv muassasasida bo'lgan birinchi kundan boshlab oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta'lim oluvchining bilimi va egallashi lozim bo'lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta'lim nazoratini tez-tez o'tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o'tkazishga bir butun yondashuvni talab etadi-ki, bunda nazorat, tekshirish, baholashning turli shakllari, metodlari, vositalari uzviy o'zaro bog'liqlikda va birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini mutlaqlashtirishga yo'l qo'ymaydi. Ko'rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo, barcha ta'lim oluvchilarni aynan bir xil mezonlar bo'yicha ochiq sinovdan o'tkazishni anglatadi. Tashxis jarayonida belgilanadigan har bir o'quvchi reytingi ko'rgazmali, qiyosiy xarakterga ega. Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e'lon qilish va motivatsiyalashni talab etadi. Baho mo'ljal (orientir) bo'lib, ta'lim oluvchilar unga muvofiq o'zlariga qo'yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e'lon qilish, ularni manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi. O’quv faoliyati natijalarini hisobga olish turlari, shakllari va metodlari. Respublikamiz oliy o’quv yurtlarida Oliy va o’rta maxsus ta’lim Vazirligining 2010 yil 25 avgustdagi 333 – sonli buyrug’i bilan tasdiqlangan “Oliy ta’lim muassasalarida talabalar bilimini nazorat qilish va baholashning reyting tizimi to’g’risidagi muvaqqat Nizom”iga oid nazorat turlari quyidagicha: - joriy nazorat; - oraliq nazorat; - yakuniy nazorat. Joriy nazorat o'qituvchi tomonidan o'quvchilarning har bir o'quv ishini muntazam nazorat qilishni hamda ularning o'rganilgan mavzularni o'zlashtirish bo'yicha bilim, ko'nikma va malakalari darajasini tekshirishni o'z ichiga oladi. Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo'yicha kundalik ballar qo'yib borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o'qituvchini har bir o'quvchining o'quv faoliyati bo'yicha tezkor ma'lumotlarbilan ta'minlaydi, o'qitish jarayonini boshqarishda yaxshi natija beradi, o'zlashtirmagan o'quvchilarni o'z vaqtida aniqlaydi,  
 
o'zlashtirmaslikni bartaraf etish bo'yicha choralar belgilaydi. 
Oraliq nazorat — bu o'quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki 
bo'limlarining o'zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o'qituvchi dars jadvali 
asosida darsda o'quv materialining o'ziga xos xususiyatini hisobga olgan xolda 
o'tkazadi. Oraliq nazorat o'tkazishdan oldin o'quvchilar ogohlantiriladi. Har bir 
oraliq tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi. 
Yakuniy nazorat— choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi sinovlari 
singari turlarga bo'linadi. Yakuniy nazorat og'zaki, yozma, test hamda amaliy 
topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o'tkaziladi. 
Nazoratning shakli o'quv ishini tashkil etish shakliga bog'liq bo'ladi. O'qituvchi 
uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli mavjud: 
- nazoratning ommaviy (frontal) shaklida o'qituvchi o'quvchilarga 
materialning ma'lum bir hajmi bo'yicha savol beradi, o'quvchilar unga qisqa javob 
qaytaradi. Mazkur so'rash ko'pchilik o'quvchini nazorat qilishni ta'minlaydi va butun 
guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o'quvchilarning bilim darajasini har 
tomonlama aniqlash uchun qo'llab bo'lmaydi; 
- nazoratning guruhli shaklida o'quvchilarning ma'lum bir qismi nazorat 
qilinadi. O'qituvchi tomonidan o'quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu guruh 
bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o'quvchilar ham qatnashishi mumkin. 
Guruh ishlayotgan paytda qolgan o'quvchilar bo'sh qolmaydi, ular o'rtoqlarining 
bajargan ishlarini baholash uchun o'z ustilarida ishlab o'tiradi; 
- nazoratning individual shaklidan har bir o'quvchining bilim, ko'nikma va 
malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu shaklida, 
odatda o'quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi; 
- nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakli individual nazoratni 
ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratdan hajmi 
katta mavzularni barcha o'quvchilardan so'rash kerak bo'lgan vaqtda foydalanadi. 
Har bir o'quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda bir necha o'quvchini 
tekshirish mumkin bo'ladi; 
- o'z-o'zini nazorat qilish shakli ta'lim jarayonida ichki aks aloqaning 
bo'lishini ta'minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi. 
Uning samaradorligi o'qituvchining kasbiy mahoratiga bog'liq bo'ladi; 
o'zlashtirmaslikni bartaraf etish bo'yicha choralar belgilaydi. Oraliq nazorat — bu o'quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki bo'limlarining o'zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o'qituvchi dars jadvali asosida darsda o'quv materialining o'ziga xos xususiyatini hisobga olgan xolda o'tkazadi. Oraliq nazorat o'tkazishdan oldin o'quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi. Yakuniy nazorat— choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi sinovlari singari turlarga bo'linadi. Yakuniy nazorat og'zaki, yozma, test hamda amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o'tkaziladi. Nazoratning shakli o'quv ishini tashkil etish shakliga bog'liq bo'ladi. O'qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli mavjud: - nazoratning ommaviy (frontal) shaklida o'qituvchi o'quvchilarga materialning ma'lum bir hajmi bo'yicha savol beradi, o'quvchilar unga qisqa javob qaytaradi. Mazkur so'rash ko'pchilik o'quvchini nazorat qilishni ta'minlaydi va butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o'quvchilarning bilim darajasini har tomonlama aniqlash uchun qo'llab bo'lmaydi; - nazoratning guruhli shaklida o'quvchilarning ma'lum bir qismi nazorat qilinadi. O'qituvchi tomonidan o'quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o'quvchilar ham qatnashishi mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o'quvchilar bo'sh qolmaydi, ular o'rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o'z ustilarida ishlab o'tiradi; - nazoratning individual shaklidan har bir o'quvchining bilim, ko'nikma va malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu shaklida, odatda o'quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi; - nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakli individual nazoratni ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratdan hajmi katta mavzularni barcha o'quvchilardan so'rash kerak bo'lgan vaqtda foydalanadi. Har bir o'quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda bir necha o'quvchini tekshirish mumkin bo'ladi; - o'z-o'zini nazorat qilish shakli ta'lim jarayonida ichki aks aloqaning bo'lishini ta'minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi. Uning samaradorligi o'qituvchining kasbiy mahoratiga bog'liq bo'ladi;  
 
O'quvchilarning o'quv faoliyatini nazorat qilish metodlari quyidagilar: 
og'zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan 
tekshirish, uy vazifalarini tekshirish. 
Og'zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha 
keng tarqalgan an'anaviy usullaridan biridir. Og'zaki tekshirishning mohiyati 
shunda ko'rinadiki, o'qituvchi o'quvchilarga o'rganilgan mavzuning mazmunidan 
kelib chiqib, savollar beradi va ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda 
ularning o'zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og'zaki tekshirish o'quvchilarning 
bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul 
ayrim hollarda suhbat usuli deb ham ataladi. Og'zaki tekshirishda o'qituvchi 
o'rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan 
o'quvchilarga savollar beradi. Biroq o'quvchilarning nutqini o'stirish hamda 
ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo'lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi 
mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. 
Yozma tekshirish — o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini nazorat 
qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo'lib, ularning ijodiy 
qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, 
o'qituvchi alohida mavzu yoki o'quv dasturining ma'lum bo'limini o'tib bo'lganidan 
so'ng oz vaqtning ichida barcha o'quvchilarni tekshirishi mumkin. Yozma tekshirish 
nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo o'qituvchi 
va o'quvchi o'rtasida bevosita aloqaning yo'qligi sababli uning fikrlashini kuzatish 
imkoni bo'lmaydi. 
Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. Bajarilayotgan amaliy 
harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to'g'riligini kuzatish yoki olingan 
natijalarga tayanishdan iborat bo'lishi mumkin. Amaliy tekshirish tabiiy-matematik 
sikldagi 
fanlardan 
o'quvchilarning 
o'zlashtirishini 
hisobga 
olishda 
keng 
foydalaniladi. Bu usul yordamida o'quvchilarning olgan bilimlarini amaliyotda 
qo'llay olish malakasi aniqlanadi. 
Uy vazifalarini tekshirish. O'quvchilarning o'zlashtirishini nazorat qilish 
uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga 
ega. Uy vazifalarini tekshirish o'qituvchiga o'quvchilarning o'quv ishiga bo'lgan 
munosabatini, o'rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini 
O'quvchilarning o'quv faoliyatini nazorat qilish metodlari quyidagilar: og'zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish, uy vazifalarini tekshirish. Og'zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha keng tarqalgan an'anaviy usullaridan biridir. Og'zaki tekshirishning mohiyati shunda ko'rinadiki, o'qituvchi o'quvchilarga o'rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o'zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og'zaki tekshirish o'quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham ataladi. Og'zaki tekshirishda o'qituvchi o'rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan o'quvchilarga savollar beradi. Biroq o'quvchilarning nutqini o'stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo'lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Yozma tekshirish — o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini nazorat qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo'lib, ularning ijodiy qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o'qituvchi alohida mavzu yoki o'quv dasturining ma'lum bo'limini o'tib bo'lganidan so'ng oz vaqtning ichida barcha o'quvchilarni tekshirishi mumkin. Yozma tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo o'qituvchi va o'quvchi o'rtasida bevosita aloqaning yo'qligi sababli uning fikrlashini kuzatish imkoni bo'lmaydi. Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to'g'riligini kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo'lishi mumkin. Amaliy tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o'quvchilarning o'zlashtirishini hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o'quvchilarning olgan bilimlarini amaliyotda qo'llay olish malakasi aniqlanadi. Uy vazifalarini tekshirish. O'quvchilarning o'zlashtirishini nazorat qilish uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega. Uy vazifalarini tekshirish o'qituvchiga o'quvchilarning o'quv ishiga bo'lgan munosabatini, o'rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini  
 
bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi. 
Ma'lumki, bugun ta'lim tizimida reyting nazoratidan keng foydalanilmoqda. 
Reyting – bu inglizcha so’z bo’lib, uning ma’nosi «individual koefisient» yoki 
«baho» demakdir. Reyting tizimi (RT) – bu talabalarni faol o’quv faoliyatiga 
rag’batlantiruvchi va muhim asosli kuchga ega bo’lgan talabalar bilimini nazorat 
qilish va baholash tizimi. 
Reyting 
deganda 
baholash, 
tartibga 
keltirish, 
klassifikatsiyalash(tizimlashtirish, sinflash), bironta hodisani oldindan belgilangan 
shkala bo'yicha baholash tushuniladi. Reyting nazorati o'quvchining ma'lum bir 
fandan reytingini aniqlaydi. 
Shkalalash — aniq jarayonlarni raqamlar tizimi yordamida modellashtirish. 
Reyting nazoratida o'quvchilarning o'quv faoliyatini nazorat qilishning yuqorida 
keltirilgan metodlari bilan birga test usulidan ham samarali foydalanilmoqda. Test 
so'rovidan nafaqat o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalari darajasini aniqlash, 
balki 1993-yildan boshlab O'zbekiston Respublikasida abituriyentlarni oliy o'quv 
yurtlariga tanlov asosida qabul qilish jarayonida ham samarali foydalanib 
kelinmoqda. 
Test — aniq maqsad asosida, muayyan holat darajasini sifat va miqdoriy 
ko'rsatkichlarda belgilashga imkon beruvchi sinov vositasi. Umuman olganda test 
so’zi inglizchadan olingan bo’lib, u sinov, tekshirish, tadqiqot ma’nolarini bildirib 
“Sinalayotgan shaxsning psixo xususiyatlarini, shuningdek, intellektual rivoji, 
qobiliyati va malakasini tekshirishda qo’llaniladigan standart mashqlar” demakdir. 
Pedagogik amaliyotda testning bir qator afzalliklari ko'zga tashlanadi. Ular 
quyidagilardir: 
1) nazorat uchun vaqtning kam sarflanishi; 
2) nazariy va amaliy bilim darajasini obyektiv sharoitda aniqlash imkonining 
mavjudligi; 
3) bir vaqtning o'zida ko'p sonli o'quvchiiar bilan nazoratni tashkil etish 
mumkinligi; 
4) bilim natijalarining o'qituvchi tomonidan qisqa muddatda tekshirilishi; 
5) barcha o'quvchilarga bir xil murakkablikdagi savollar berilib, ular uchun bir 
xil sharoitning yaratilishi. 
bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi. Ma'lumki, bugun ta'lim tizimida reyting nazoratidan keng foydalanilmoqda. Reyting – bu inglizcha so’z bo’lib, uning ma’nosi «individual koefisient» yoki «baho» demakdir. Reyting tizimi (RT) – bu talabalarni faol o’quv faoliyatiga rag’batlantiruvchi va muhim asosli kuchga ega bo’lgan talabalar bilimini nazorat qilish va baholash tizimi. Reyting deganda baholash, tartibga keltirish, klassifikatsiyalash(tizimlashtirish, sinflash), bironta hodisani oldindan belgilangan shkala bo'yicha baholash tushuniladi. Reyting nazorati o'quvchining ma'lum bir fandan reytingini aniqlaydi. Shkalalash — aniq jarayonlarni raqamlar tizimi yordamida modellashtirish. Reyting nazoratida o'quvchilarning o'quv faoliyatini nazorat qilishning yuqorida keltirilgan metodlari bilan birga test usulidan ham samarali foydalanilmoqda. Test so'rovidan nafaqat o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalari darajasini aniqlash, balki 1993-yildan boshlab O'zbekiston Respublikasida abituriyentlarni oliy o'quv yurtlariga tanlov asosida qabul qilish jarayonida ham samarali foydalanib kelinmoqda. Test — aniq maqsad asosida, muayyan holat darajasini sifat va miqdoriy ko'rsatkichlarda belgilashga imkon beruvchi sinov vositasi. Umuman olganda test so’zi inglizchadan olingan bo’lib, u sinov, tekshirish, tadqiqot ma’nolarini bildirib “Sinalayotgan shaxsning psixo xususiyatlarini, shuningdek, intellektual rivoji, qobiliyati va malakasini tekshirishda qo’llaniladigan standart mashqlar” demakdir. Pedagogik amaliyotda testning bir qator afzalliklari ko'zga tashlanadi. Ular quyidagilardir: 1) nazorat uchun vaqtning kam sarflanishi; 2) nazariy va amaliy bilim darajasini obyektiv sharoitda aniqlash imkonining mavjudligi; 3) bir vaqtning o'zida ko'p sonli o'quvchiiar bilan nazoratni tashkil etish mumkinligi; 4) bilim natijalarining o'qituvchi tomonidan qisqa muddatda tekshirilishi; 5) barcha o'quvchilarga bir xil murakkablikdagi savollar berilib, ular uchun bir xil sharoitning yaratilishi.  
 
Ta’lim tizimi uzluksiz ravishda islohotlarni amalga oshirishni talab etadigan 
sohadir. Ta’lim tizimida isloxotlarni amalga oshirish jarayonida o'qituvchilarning 
bilim, ko'nikma va malakalarini nazorat qilish va baholash ham yangicha mazmun 
kasb etdi. Davlat ta'lim standartlarining ishlab chiqilganligi, yangi o'quv dasturining 
amaliyotga joriy etilganligi, erkin va mustaqil fikrlovchi shaxsni tarbiyalashga 
nisbatan yuqori talabning qo'yilayotganligi, Ta’lim amaliyotiga pedagogik 
texnologiyalar olib kirilayotganligi, o'quvchilarni kasbga muvaffaqiyatli yo'llash 
maqsadida psixologik va pedagogik diagnostika barcha turdagi Ta’lim 
muassasalarida keng ko'lamda amalga oshirilayotganligi kabi holatlar ko'zga 
tashlanayotgan bir vaqtda o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini eng 
samarali shakl, metod va vositalar yordamida nazorat qilish hamda baholash muhim 
ahamiyatga ega.  
O'quvchilar bilimini baholashning besh balli tizimining eskirganligi va zamon 
talablariga javob bera olmagani uchun uni reyting tizimi asosida baholash uslubi 
bilan almashtirish davr taqozasiga aylandi. Shu o'rinda «qanday sabablarga ko'ra 
besh balli baholash mezoni o'zini oqlamadi?» degan savolga javob berish o'rinlidir: 
Birinchidan, O'zbekiston Respublikasining «Kadrlar tayyorlash milliy 
dasturi» ta'limni dekmokratik va insonparvarlik tamoyillari asosida rivojlantirishni 
nazarda tutadi. Besh balli baholash tizimi qattiq qo'llikni, o'qituvchining 
mustabidligi hamda uning Ta’lim jarayonida yakka hukmronligini ta'minlashga 
xizmat qilib kelgan. Demak, ushbu jarayonda talab va amaldagi holat bir-biriga 
muvofiq kelmaydi. 
Ikkinchidan, baholash mezoni o'qituvchi va o'quvchi o'rtasida ixtiloflarni 
keltirib chiqarishga emas, aksincha, o'zaro faol hamkorlik, bir-birini tushuna 
olishlari uchun xizmat qilishi lozim. 
Uchinchidan, baholash mezoni faqatgina o'quvchilar tomonidan bilim, 
ko'nikma va malakalarning o'zlashtirilish darajasini nazorat qilish uchungina emas, 
balki ta'limni tashxis etishning faol ko'makchisiga aylanishi zarur. 
Baholashning besh balli tizimi birdan beshgacha farqlanuvchi dastlabki 
baholar qo'yish tartibini bildirib, mohiyati esa baholarning o'rtasidan kelib chiqqan 
holda choraklik (yillik) o'zlashtirish natijalarini aniqlash tartibidan iborat. 
Masalan, o'quvchi biror o'quv fanidan uchta nazorat ishini 3, 4 va 5 ga 
Ta’lim tizimi uzluksiz ravishda islohotlarni amalga oshirishni talab etadigan sohadir. Ta’lim tizimida isloxotlarni amalga oshirish jarayonida o'qituvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini nazorat qilish va baholash ham yangicha mazmun kasb etdi. Davlat ta'lim standartlarining ishlab chiqilganligi, yangi o'quv dasturining amaliyotga joriy etilganligi, erkin va mustaqil fikrlovchi shaxsni tarbiyalashga nisbatan yuqori talabning qo'yilayotganligi, Ta’lim amaliyotiga pedagogik texnologiyalar olib kirilayotganligi, o'quvchilarni kasbga muvaffaqiyatli yo'llash maqsadida psixologik va pedagogik diagnostika barcha turdagi Ta’lim muassasalarida keng ko'lamda amalga oshirilayotganligi kabi holatlar ko'zga tashlanayotgan bir vaqtda o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini eng samarali shakl, metod va vositalar yordamida nazorat qilish hamda baholash muhim ahamiyatga ega. O'quvchilar bilimini baholashning besh balli tizimining eskirganligi va zamon talablariga javob bera olmagani uchun uni reyting tizimi asosida baholash uslubi bilan almashtirish davr taqozasiga aylandi. Shu o'rinda «qanday sabablarga ko'ra besh balli baholash mezoni o'zini oqlamadi?» degan savolga javob berish o'rinlidir: Birinchidan, O'zbekiston Respublikasining «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» ta'limni dekmokratik va insonparvarlik tamoyillari asosida rivojlantirishni nazarda tutadi. Besh balli baholash tizimi qattiq qo'llikni, o'qituvchining mustabidligi hamda uning Ta’lim jarayonida yakka hukmronligini ta'minlashga xizmat qilib kelgan. Demak, ushbu jarayonda talab va amaldagi holat bir-biriga muvofiq kelmaydi. Ikkinchidan, baholash mezoni o'qituvchi va o'quvchi o'rtasida ixtiloflarni keltirib chiqarishga emas, aksincha, o'zaro faol hamkorlik, bir-birini tushuna olishlari uchun xizmat qilishi lozim. Uchinchidan, baholash mezoni faqatgina o'quvchilar tomonidan bilim, ko'nikma va malakalarning o'zlashtirilish darajasini nazorat qilish uchungina emas, balki ta'limni tashxis etishning faol ko'makchisiga aylanishi zarur. Baholashning besh balli tizimi birdan beshgacha farqlanuvchi dastlabki baholar qo'yish tartibini bildirib, mohiyati esa baholarning o'rtasidan kelib chiqqan holda choraklik (yillik) o'zlashtirish natijalarini aniqlash tartibidan iborat. Masalan, o'quvchi biror o'quv fanidan uchta nazorat ishini 3, 4 va 5 ga  
 
bajargan, joriy nazorat bo'yicha ham shunday natijalarni qayd etgan bo'lsa, unga 
chorak uchun «4» baho qo'yiladi. Bu esa joriy, oraliq va yakuniy nazorat paytida 
yaxshi tayyorgarlik ko'rgan o'quvchining ijobiy baholanishi o'rniga, chorak yoki yil 
oxirida muayyan mavzudan «5» bahoga berilgan javoblarining mutlaqo inobatga 
olmasligiga sabab bo'ladi. 
Reyting tizimida o'zlashtirish natijasi nazoratning ko'rsatilgan barcha 
shakllardan o'tish jarayonida to'plangan ballarni qo'shish yo'li bilan aniqlanadi. 
Harbir nazorat turi uchun 10 balldan taqsimlanganda (o'quv fani uchun 100 ball 
hisobida) unga 7, 5, 8, 7 ball qo'yilsa, o'quvchining chorak yoki yarim yillik uchun 
to'plagan bali 27 ballni tashkil etadi, bu esa 55 foizdan kam, shuning uchun u 
yetarlicha reyting balini to'plamaguncha va barcha nazorat shaklidan o'tmaguncha 
attestatsiya qilinmaydi. Demak, reyting tizimi olingan baho bilan egallangan bilim 
o'rtasida tafovut kelib chiqishining oldini oladi. 
Reyting tizimi yana bir qator afzalliklarga ega, chunonchi: 
- Ta’lim jarayonida baholash tizimi imkoniyatlarini kengaytirish; 
- o'quvchi bilimini eng adolatli mezonlar yordamida aniqlash; 
- ta'limni standartlashtirish jarayoni uchun zarur imkoniyatlarni ochib berish; 
- Ta’lim standartlarida ko'zda tutilgan o'quv dasturiga kirgan majburiy 
ixtiyoriy mavzularning to’laligicha o'zlashtirilishi; 
- o'quvchilarda o'z ustida mustaqil ishlashga intilish, erkin fikr yuritish, 
bilimlarni egallashga nisbatan izchil yondashuv yuzaga keladi; 
- o'quvchilarda yomon baho olishga bo'lgan qo'rquv yo'qolib, uning o'rniga 
bilimlarni ixtiyoriy o'zlashtirish, mavjud kamchilik va nuqsonlarni bartaraf etish 
yo'lida mustaqil ishlash imkoniyati yaratiladi. Boshqacha aytganda, qo'rquv o'rniga 
intilish, rejalashtirish, harakat qilishga ehtiyoj tug'iladi, o'rganishga nisbatan 
qiziqish ortadi. 
Bilim, ko'nikma va malakalarini baholash mezonlari. O'quvchilarning bilim, 
ko'nikma va malakalarini baholash mezonlari hamma vaqt bahs talab mavzu bo’lib 
kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha yoritilgan. Biroq mavjud qarashlarni 
umumlashtirib aytish mumkinki, o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini 
baholash mezonlari har bir fanning maqsad va vazifalariga, shuningdek, sinf 
(guruh)dagi o'quvchilarning o'zlashtirish darajasiga tayangan holda belgilanadi. 
bajargan, joriy nazorat bo'yicha ham shunday natijalarni qayd etgan bo'lsa, unga chorak uchun «4» baho qo'yiladi. Bu esa joriy, oraliq va yakuniy nazorat paytida yaxshi tayyorgarlik ko'rgan o'quvchining ijobiy baholanishi o'rniga, chorak yoki yil oxirida muayyan mavzudan «5» bahoga berilgan javoblarining mutlaqo inobatga olmasligiga sabab bo'ladi. Reyting tizimida o'zlashtirish natijasi nazoratning ko'rsatilgan barcha shakllardan o'tish jarayonida to'plangan ballarni qo'shish yo'li bilan aniqlanadi. Harbir nazorat turi uchun 10 balldan taqsimlanganda (o'quv fani uchun 100 ball hisobida) unga 7, 5, 8, 7 ball qo'yilsa, o'quvchining chorak yoki yarim yillik uchun to'plagan bali 27 ballni tashkil etadi, bu esa 55 foizdan kam, shuning uchun u yetarlicha reyting balini to'plamaguncha va barcha nazorat shaklidan o'tmaguncha attestatsiya qilinmaydi. Demak, reyting tizimi olingan baho bilan egallangan bilim o'rtasida tafovut kelib chiqishining oldini oladi. Reyting tizimi yana bir qator afzalliklarga ega, chunonchi: - Ta’lim jarayonida baholash tizimi imkoniyatlarini kengaytirish; - o'quvchi bilimini eng adolatli mezonlar yordamida aniqlash; - ta'limni standartlashtirish jarayoni uchun zarur imkoniyatlarni ochib berish; - Ta’lim standartlarida ko'zda tutilgan o'quv dasturiga kirgan majburiy ixtiyoriy mavzularning to’laligicha o'zlashtirilishi; - o'quvchilarda o'z ustida mustaqil ishlashga intilish, erkin fikr yuritish, bilimlarni egallashga nisbatan izchil yondashuv yuzaga keladi; - o'quvchilarda yomon baho olishga bo'lgan qo'rquv yo'qolib, uning o'rniga bilimlarni ixtiyoriy o'zlashtirish, mavjud kamchilik va nuqsonlarni bartaraf etish yo'lida mustaqil ishlash imkoniyati yaratiladi. Boshqacha aytganda, qo'rquv o'rniga intilish, rejalashtirish, harakat qilishga ehtiyoj tug'iladi, o'rganishga nisbatan qiziqish ortadi. Bilim, ko'nikma va malakalarini baholash mezonlari. O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini baholash mezonlari hamma vaqt bahs talab mavzu bo’lib kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha yoritilgan. Biroq mavjud qarashlarni umumlashtirib aytish mumkinki, o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini baholash mezonlari har bir fanning maqsad va vazifalariga, shuningdek, sinf (guruh)dagi o'quvchilarning o'zlashtirish darajasiga tayangan holda belgilanadi.  
 
Shuningdek, baholash mezonlarini ishlab chiqishda o'quvchilarning og'zaki javob 
berishlari, ko'nikma va malakalariga alohida-alohida yondashiladi. Masalan, ximiya 
darsidan baholash mezonlariga o'quvchilarning og'zaki javoblari, amaliy topshiriqlarni 
bajara olishlari va amalda mavjud bilimlarini namoyish eta olishlari inobatga olinadi. 
Buni «4» baho misolida aniqiashtiramiz.  
Og'zaki javob berishda «4» baho qo'yiladi, agar: a) o'rganilayotgan mavzu 
yuzasidan to'g'ri javoblar bersa; b) material mantiqiy ketma-ketlikda aniq bayon 
etilsa; d) o'qituvchi talabi bilan tuzatilgan ikki-uchta unchalik ahamiyatga ega 
bo'lmagan xatolarga yoki ba'zi to'liq bo'lmagan javoblarga yo'l qo'ysa.  
Yozma topshiriqni bajarishda «4» baho qo'yiladi, agar: a) masalani yechishda 
va izohlashda muhim xato bo'lmasa; b) topshiriqni bajarish va izohlashda muhim 
ahamiyatga ega bo'lmagan bir-ikki xatoga yo'l qo'yilsa yoki bitta izohning mohiyati 
ochib berilmagan bo'lsa. 
Amaliy bilimlarni namoyish eiishda «4» baho qo 'yiladi, agar: a) ishni to'liq, 
muhim xatolarsiz bajarsa, natija chiqara olsa; b) ishni bajarishda, tajribani 
tugallashda ikki-uch muhim bo'lmagan xatolarga yo'l qo'ysa. Yuqoridagilardan 
kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin:  
5»baho qo'yiladi, agar: a) o'quvchi dasturdagi materialni to'liq o'zlashtirib 
olgan bo'lsa; b) o'rganilgan mavzu bo'yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; e) 
egallangan bilimlarni amalda erkin qo'llay olsa; g) o'rganilgan mavzuni bayon 
qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo'l qo'ymasdan, ma'lumotlarni tushuntirib bera 
olsa. 
«4»baho qo'yiladi, agar: a) o'quvchi o'rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa; 
b) o'qituvchining savollariga qiynalmasdan javob bera olsa; e) egallangan bilimlarni 
amaliyotda qo'llay olsa; g) og'zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo'l qo'ymasdan, 
o'qituvchining qo'shimcha savollari bilan xatolarini to'g'rilay olsa hamda yozma 
ishda uncha jiddiy bo'lmagan xatoga yo'l qo'ysa. 
«3»baho qo'yiladi, agar: a) o'quvchi o'rganilgan mavzuni o'zlashtirgan, lekin 
mustaqil tushuntirib berishda o'qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj 
sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzilishini o'zgartirib berganda, javob berishga 
qiynalsa; e) yozma ishda xatolari bor bo'lsa. 
«2» baho qo'yiladi, agar: a) o'quvchi o'rganilgan mavzu haqida tushunchaga 
Shuningdek, baholash mezonlarini ishlab chiqishda o'quvchilarning og'zaki javob berishlari, ko'nikma va malakalariga alohida-alohida yondashiladi. Masalan, ximiya darsidan baholash mezonlariga o'quvchilarning og'zaki javoblari, amaliy topshiriqlarni bajara olishlari va amalda mavjud bilimlarini namoyish eta olishlari inobatga olinadi. Buni «4» baho misolida aniqiashtiramiz. Og'zaki javob berishda «4» baho qo'yiladi, agar: a) o'rganilayotgan mavzu yuzasidan to'g'ri javoblar bersa; b) material mantiqiy ketma-ketlikda aniq bayon etilsa; d) o'qituvchi talabi bilan tuzatilgan ikki-uchta unchalik ahamiyatga ega bo'lmagan xatolarga yoki ba'zi to'liq bo'lmagan javoblarga yo'l qo'ysa. Yozma topshiriqni bajarishda «4» baho qo'yiladi, agar: a) masalani yechishda va izohlashda muhim xato bo'lmasa; b) topshiriqni bajarish va izohlashda muhim ahamiyatga ega bo'lmagan bir-ikki xatoga yo'l qo'yilsa yoki bitta izohning mohiyati ochib berilmagan bo'lsa. Amaliy bilimlarni namoyish eiishda «4» baho qo 'yiladi, agar: a) ishni to'liq, muhim xatolarsiz bajarsa, natija chiqara olsa; b) ishni bajarishda, tajribani tugallashda ikki-uch muhim bo'lmagan xatolarga yo'l qo'ysa. Yuqoridagilardan kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin: 5»baho qo'yiladi, agar: a) o'quvchi dasturdagi materialni to'liq o'zlashtirib olgan bo'lsa; b) o'rganilgan mavzu bo'yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; e) egallangan bilimlarni amalda erkin qo'llay olsa; g) o'rganilgan mavzuni bayon qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo'l qo'ymasdan, ma'lumotlarni tushuntirib bera olsa. «4»baho qo'yiladi, agar: a) o'quvchi o'rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa; b) o'qituvchining savollariga qiynalmasdan javob bera olsa; e) egallangan bilimlarni amaliyotda qo'llay olsa; g) og'zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo'l qo'ymasdan, o'qituvchining qo'shimcha savollari bilan xatolarini to'g'rilay olsa hamda yozma ishda uncha jiddiy bo'lmagan xatoga yo'l qo'ysa. «3»baho qo'yiladi, agar: a) o'quvchi o'rganilgan mavzuni o'zlashtirgan, lekin mustaqil tushuntirib berishda o'qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzilishini o'zgartirib berganda, javob berishga qiynalsa; e) yozma ishda xatolari bor bo'lsa. «2» baho qo'yiladi, agar: a) o'quvchi o'rganilgan mavzu haqida tushunchaga  
 
ega, biroq mavzuni o'zlashtirmagan, b) yozma ishda qo'pol xatolarga yo'l qo'ysa.  
 
ega, biroq mavzuni o'zlashtirmagan, b) yozma ishda qo'pol xatolarga yo'l qo'ysa.