O'quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirish. Aqliy tarbiya
Yuklangan vaqt
2024-09-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
12
Faytl hajmi
43,8 KB
O'quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirish. Aqliy tarbiya
Reja:
1.
Mustaqil fikrlash, ilmiy dunyoqarash va milliy g’oyani shakllantirish
o’quv- tarbiya jarayonining tarkibiy qismlari.
2.
O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning tarkibiy
qismlari.
3.
Aqliy tarbiyaning maqsadi va vazifalari.
4.
Aqliy tarbiya vositalari.
Tayanch iboralar: arxaik, qadimgi, avestiy, yunon, dogmatik, sxolastik,
tushuntirish, tushuntirish-namoyish, muammoli o'qitish, dasturlashtirilgan ta'lim,
komputerli o'qitish, innovatsio, masofaviy ta'lim, individual, individual-guruhli,
sinf-dars, leksion-seminarli, sinfdan tashqari, auditoriyadan tashqari, maktab va
maktabdan tashqari, ommaviy, guruhli, asosiy, qo'shimcha va yordamchi ta'lim,
aralash (kombinatsiyalashgan), o'qitish, tarbiyalash, rivojlantirish, nostandart darslar,
tashxislash, bashoratlash, loyihalashtirish (reialashtirish).
Ilmiy dunyoqarash va tafakkurni shakllantirish. Dunyoqarash tabiat, ijtimoiy
jamiyat, tafakkur hamda shaxs faoliyati mazmunining rivojlanib borishini belgilab
beruvchi dialektik qarashlar va e'tiqodlar tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy-
g'oyaviy, falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy, ma'naviy-axloqiy, estetik, huquqiy va
ekologik bilimlar negizida shakllangan e'tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida
namoyon bo'ladi.
Muayyan
dunyoqarashga
ega
bo’lish
shaxsda
atrof-muhit,
ijtimoiy
munosabatlar, mehnat faoliyati va ishlab chiqarish jarayoni, subyektlarga nisbatan
ma'lum munosabatning qaror topishi, shuningdek, shaxs tomonidan zimmasidagi
ijtimoiy burchlarini to'laqonli anglash va ularni bajarishga nisbatan mas'uliyat
tuyg'usiga ega bo'lishi uchun zamin yaratadi.
Shaxsda dunyoqarash izchil, tizimli, uzluksiz hamda maqsadga muvofiq tashkil
etilayotgan ta'lim-tarbiyaning yo'lga qo'yilishi, uning turli yo'nalish va mazmundagi
ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek. O'z-o'zini
tarbiyalab
borishi
natijasida
shakllanadi.
Yosh
avlod
dunyoqarashining
shakllanishida ta'lim muassasalarida o'qitilishi yo'lga qo'yilgan tabiiy, ijtimoiy va
gumanitar fanlar asoslarining ular tomonidan puxta o'zlashtirilishi muhim o'rin
tutadi.
Shaxsning ma'naviy-axloqiy qiyofasi, hayotiy yondashuvlari, uning uchun
ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan qadriyatlar hamda axloqiy tamoyillar mohiyati u ega
bo’lgan dunyoqarash mazmunini ifodalaydi. O'z navbatida dunyoqarashning boyib
borishi shaxsning shaxsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini
ta'minlaydi. O'z mazmunida ezgu g'oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs
qiyofasida namoyon bo'layotgan ijobiy fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi.
Dunyoqarash o'z mohiyatiga ko'ra, ilmiy (muayyan falsafiy tizimga ega) va
oddiy (muayyan falsafiy tizimga ega bo'lmagan) dunyoqarash tarzida farqlanadi.
Ilmiy dunvoqarash asosida uzluksiz, izchil ravishda mavjud fanlar asoslarini puxta
o'zlashtirib borish, ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida
barqarorlik kasb etgan g'oyalar yotadi.
Shaxs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik xususiyatga ega
murakkab jarayon sanaladi.
Yosh avlodda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish hamma davrlarda millatning
ilg'or kishilari diqqat markazida bo'lib kelgan. Insoniyat boshidan kechirgan barcha
tuzumlarda davrning o'qimishli, ziyoli, bilimdon kishilari dunyo ilm faniga
umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo'shganlar. Bilim ilmiy
dunyoqarashning asosi bo'lib hisoblanadi. Bilim olish, albatta, yoshlikdan
boshlanadi. «Yoshlikda olingan ilm toshga o'yilgan naqshdir”, - deydi dono
xalqimiz. Bilimli kishi hech qachon tarix sahifalaridan, xalqimizning qalbidan
o'chmaydi. Shunday kishilar qatorida Sharq musulmon dunyosi mutafakkirlaridan
al-Kindiy, G'azzoliy, Beruniy, Xorazmiy, Naqshbandiy, Yassaviylarni, G'arb
allomalari I. Kant, F. Gegel, L. Feyerbax, A.Shopengauerlarning nomlarini tilga
olmasdan bo’lmaydi. Eng buyuk allomalaru donishmandlar, o'zlarining noyob
asarlari, ta'limotlari bilan insoniyat rivojiga ulkan hissa qo'shganlar. Ular umrlarim
ilmu fanga bag'ishlab, bu yorug' olamdan ketar chog'i «hayot ilmini chuqur
egalladingizmi?», degan savolga «hech narsa bilmay ketyapman», - degan ekanlar.
Ne ajab, hayot ilmi sirli va murakkabki, anglab yetmoqqa butun insoniyat umri ham
etmaydi.
Dunyoqarash, uning shakllari. Bilim ilmiy dunyoqarashning asosi.
Dunyoqarash - faqat insongagina xos xususiyat bo'lib, hayvonot dunyosi boshqa
narsa, buyumlar va mavjudodlar uchun bu hol yotdir. Ularda dunyoqarash
kishilarning olam va uning o'zgarishi, rivojlanishi haqidagi ilmiy falsafiy, siyosiy,
huquqiy, axloqiy, estetik diniy, qarashlari va tasavvurlari tizimidan iborat. Demak,
dunyoqarash bu olam haqidagi yaxlit umumiylashtirilgan bilimlar to'plamidir.
Kishilar tevarak-atrofdagi narsa va hodisalar to'g'risida qancha ko'p ma'lumotlarga,
bilimga ega bo'lsa, ularning dunyoqarashi ham shu darajada mukammal va puxta
bo'ladi. Avvalo ta'kidlash lozimki ilmiy dunyoqarash turlicha bo'ladi. Turli kasb
egalari turli xil dunyoqarashga ega bo'ladi.
Dunyoqarash
kishilarda
olam
haqida
yaxlit
umumlashtirilgan
bilimlar, g'oyalar turkumini hosil qiladigan, ularni muayyan ijtimoiy guruhlar,
sinflar, siyosiy partiyalar, ommaviy harakatlar, davlatlar maqsadidan kelib chiqib
baholaydigan
va
shunga
qarab
hayotdagi
o'z
o'rnini,
amaliy
faoliyat
yo'nalishlarini,
maqsadlarini
aniqlab
olishga
imkoniyat
beradigan
ko'p
qirrali
va
sermazmun
tushunchadir.
Dunyoqarashning ikkita darajasi mavjuddir. Birinchisi, kishilarning kundalik
hayotiy amaliy tajribasi hamda kasbiy faoliyati asosida to'plangan bilimlar,
tasavvurlar, qarashlar tashkil qilsa, ikkinchisini ilm-fan tufayli to'plangan nazariy
bilimlar, g'oyalar yig'indisi tashkil etadi. Ularning ikkalasi bir-biri bilan uzviy
bog'langan bo'lib, bir-birini to'ldiradi.
Dunyoqarash ijtimoiy borliqning in'ikosidir. Unda ijtimoiy turmush aks etadi
va u ijtimoiy tuzumga bog'liq bo'ladi.
Dunyoqarashning doimo o'zgarib, rivojlanib turishi uning tarixiy turlarining
almashuvida yaqqol namoyon bo'ladi.
Mifologik (yunoncha - mifos-naql, rivoyat, logos-tushuncha, ta'limot)
dunyoqarash - ijtimoiy taraqqiyotning eng boshlang'ich davriga xos bo'lgan xalq
og'zaki ijodi-naql va afsonalarda gavdalantirilgan ijtimoiy ongning asosiy shaklidir.
“Olam qanday paydo bo'lgan? Quyosh, oy va yulduzlarni kim yaratgan? Bu sir-
sinoatga to'la borliqning so'ngi qayerda?” degan savollar odamzotni azaldan
qiziqtirib kelgan. Ushbu savollarga odamzot topgan dastlabki javoblar miflarda
ifodalangan va ular butun bir mifologik tizimni hosil etgan. Qadimiy turkiy
xalqlarda ham shunday mifologik tizim mavjud bo'lgan. Misol tariqasida yer,
osmon, yulduzlarning paydo bo'lishi, tuzilishi va o'zaro munosabati haqidagi
mifologik naqllarni keltiramiz:
1. Yer(ning) ustidan osmon do'ppiday yopib turadi. Eng balandda, o'rtada
Temir qoziq yulduzi turadi. Jami yulduz yer bilan temir qoziqning atrofida chir
aylanadi. Yerning ostida ham bir temir qoziq yulduzi bor. Ikki temir qoziq tortishib,
yer qimirlamay turadi.
2. Hulkar avval yetti yulduz bo'lgan. Birovini yetti qaroqchi olib, oltitasi
qolgan. Yetti qaroqchi Hulkar bilan Qambarning o'rtasi tushib, ularni yuz ko'rmas
qilib qo'ygan. Avval ular bir-birini yaxshi ko'rishgan. Hozir Hulkar botsa, Qambar
chiqadi. Qambar botsa, Hulkar tug'adi. Hulkar-qiz, Qambar-yigit deyishadi. Oxiri
qiyomatda Hulkar bilan Qambar ko'risharmish.
3. Osmon qavat-qavat bo'lar ekan. Nechanchidir qavatida bir daraxt bor ekan.
Har bir odamning oti yozilgan barg shu daraxtda bo'lar ekan. Odam o'lsa, barg so'lib,
uzilib tushar ekan. Barg yerga tushayotganda, biror odamga tegib ketsa, shu
odamning qulog'i chimirlar ekan. Shunday vaqtda kalima qaytarishi kerak ekan.
Diniy dunyoqarash mifologiya (afsona) negizida shakllangan va rivojlangan,
voqelikning kelib chiqishi, rivojlanishi, istiqbolini xayoliy obrazlar, tasavvurlar va
D
unyoqa
rash
turlari
tushunchalarda aks ettiruvchi dunyoqarashdir. Diniy dunyoqarashning xalq ongiga
singib, qalbida chuqur ildiz otib ketishining boisi shundan iboratki, ular oddiy
kishilarning ruhiyatiga moslab, ularning hissiyoti, tafakkuriga ta'sir etadigan va ko'p
vaqtgacha esda saqlanib qoladigan yorqin obrazlar, afsona va rivoyatlar shaklida
izhor qilinishidadir.
Islom ta'limotidagi har bir afsona va rivoyatlarda katta hikmat, falsafiy fikr,
ma'no mavjuddir. Shuning uchun ham ular barhayot bo'lib, avloddan-avlodga o'tib,
bizning davrimizgacha yetib keldi. Bunday ma'naviy boylikni ehtiyot qilishimiz
lozim.
Falsafiy dunyoqarash - bu olam haqidagi yaxlit va tizimlashtirilgan bilimlar
yig'indisidir. Mifologik va diniy dunyoqarash hissiy a'zolarimiz orqali erishilgan
ma'lumotlar asosida shakllansa, falsafiy dunyoqarash hissiy va aqliy a'zolarimiz
tufayli ilm-fan yordamida to'plagan bilimlar yig'indisidir. Falsafiy dunyoqarash
kishilarga tabiat, jamiyat, inson tafakkuri rivojlanishining umumiy qonuniyatlari
haqida ma'lumot beradi. Shu bilan birga u insonni qurshab turgan olamni, dunyoni
va uning taraqqiyot qonunlarini bilish mumkinligini, bilish esa murakkab, ziddiyatli
jarayondan iboratligini ta'kidlaydi.
Hozirgi kunda kishilarning ongi dunyoqarashida yangicha fikrlash yo'sini
mustahamlanmasa, milliy istiqlol g'oyasi, mazmuni va mohiyati ularga
tushuntirilmasa katta o'zgarish sodir bo'lmasligi mumkin. Hozirgi muhim dolzarb
masalalardan biri kishilarning eskicha dunyoqarashini o'zgartirish, iqtisodiy,
siyosiy, madaniy jabhalarda fikrlashni o'rgatish, mustaqillikni mustahkamlashda o'z
haq-huquqlarini anglab olish va noo'xshov holatlarning hayotga kirib qolmasligiga
qarshi kurashishga undashdan iborat.
Milliy ong va mafkurani shakllantirish xozirgi kun talabi ekan, bu tushunchalar
mohiyatini ham chuqur bilishimiz zarur.
Milliy ong va mafkura. Ongni arabcha «aql» so'zidan olingan, deb ta'kidlaydi
bir qator olimlar. Lekin ong va aql iboralari o'rtasida farqlar ham bor.
Odamning fikrlash qobiliyati nazarda tutilganda, ong va aql atamalari bildirgan
ma'nolar bir-biriga mos keladi, ong ham, aql ham odam miyasining mahsulidir.
«Odam onglaydi (anglaydi), aql yuritadi, fikrlaydi. Ong, shuningdek, kishining
ruhiy, ruhoniy, siyosiy, falsafiy nuqtayi nazarlari, diniy, badiiy qarashlarining ham -
majmuyi hisoblanadi.
Milliy ong - bevosita har bir millat yoki elatning uzoq tarixiy etnogenez davri,
turmush tarzi, iqtisodiy ishlab chiqarish usuli, diniy e'tiqodlari, madaniyati, boshqa
xalqlarning o'zaro ta'siri tufayli shakllangan dunyoqarashi, iqtisodiy, siyosiy-
ijtimoiy va madaniy-ma'naviy sohalarda faollik darajasi.
«Milliy ong - O'zbekiston mustaqilligini mustahkamlashning samarali
omillaridan biridir». Milliy ongni davr talabi darajasiga ko'tarish uchun
davlatimizda
katta
ishlar
amalga
oshirilmoqda.
Bunda
ta'lim-tarbiya
muassasalarining roli ayniqsa muhimdir.
Mafkura (arabcha «mafkura» - nuqtayi nazarlar va e'tiqodlar tizimi, majmuyi)
- jamiyatdagi muayyan siyosiy, huquqiy, axloqiy, diniy, badiiy, falsafiy, ilmiy
qarashlar, fikrlar va g'oyalar majmuyi.
Mafkura ijtimoiy borliqning, ya'ni keng ma'noda jamiyat hayotining ma'naviy-
siyosiy inikosidir, uning inson ongida aks etishi, inson tomonidan anglanib, bir
butun tizim holiga keltirilishi va bu tizimning amaliy faoliyatda nazariy asos hamda
ruhiy tayanch bo'lib xizmat qilishidir.
Shaxs dunyoqarashining shakllanishida aqliy tarbiya muhim o'rin tutadi. Aqliy
tarbiya shaxsga tabiat va jamiyat taraqqiyoti to'g'risidagi bilimlarnii berish, uning aqliy
(bilish) qobiliyati, tafakkurini shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik faoliyat
bo'lib, uni samarali yo'lga qo'yish asosida dunyoqarash shakllanadi.
Bugungi kunda, O'zbekiston Respublikasida yoshlarga aqliy tarbiyani berishga
alohida e'tibor qaratilmolqda. 1997-yilda O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining
IX sessiyasida qabul qilingan O'zbekiston Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi
Qonuni va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» mazmunida ham yuksak ma'naviy va
axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni tarbiyalash davlat
siyosatining ustuvor yo'nalishlaridan biri ekanligiga urg'u beriladi. Yuksak ma'naviy
va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadr bo'lib yetishish mavjud
ilmiy, shuningdek, kasbiy bilimlarni puxta egallash demakdir. Binobarin, chuqur
bilimlarga ega bo’lish tabiiy hamda ijtimoiy jarayonlarning mohiyatini anglash,
ularning ijobiy va salbiy jihatlarini ko'ra va baholay olishga imkon beradi.
Aqliy tarbiya o'quvchilarni ilm-fan, texnika, texnologiya hamda ishlab
chiqarish sohalarida qo'lga kiritilayotgan yutuqlar bilan tanishtirish, ularda ijodiy,
erkin, mustaqil fikrlash ko'nikmalarini hosil qilishga zamin yaratadi.
Aqliy tarbiya jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi:
1. Tarbiyalanuvchilarga ilmiy bilimlarni berish.
2. Ularda ilmiy bilimlarni o'zlashtirishga nisbatan ongli munosabatni qaror
toptirish.
3. Mavjud bilimlardan amaliyotda foydalanish ko'nikma va malakalarini tarkib
toptirish.
4. Bilimlarini doimiy ravishda boyitib borishga intilish tuyg'usini shakllantirish.
5. Bilimlarni o'zlashtirishga yordam beradigan psixologik qobiliyatlar (nutq,
diqqat, xotira, tafakkur, ijodiy xayol) va xususiyatlar (aniq maqsadga intilish,
qiziquvchanlik, kuzatuvchanlik, mustaqil fikrlash, ijodiy tafakkur yuritish, o'z fikrini
asoslash, mavjud ma'lumotlarni umumlashtirish, guruhlashtirish, mantiqiy xulosalar
chiqarish va hokazolar)ni rivojlantirish.
Aqliy tarbiyaning asosiy vazifalari
Mental training and education
unit based thinking (reflecting the full
exoskeleton, social events, the human
form of higher mental activity) can
develop. To determine the level of
intellectual thinking is so complex,
can be determined according to the
following criteria: 1. The existence of
a system of scientific knowledge.
2.
The
current
scientific
knowledge
in
the
process
of
mastering.
3. Thinking skills.
4. The occurrence of knowledge,
which
qziqish
and
demand.Intellectual thought for a
long time and the result of tireless
Aqliy ta’lim va tarbiya birligi
asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy
voqea-hodisalarning ongda to’laqonli
aks etishi, inson aqliy faoliyatining
yuksak
shakli)
rivojlanadi.
Aqliy
tafakkurning
mavjud
darajasini
belgilash bir qadar murakkab bo’lib,
quyidagi belgilarga ko’ra aniqlanishi
mumkin:
1.
Ilmiy
bilimlar
tizimining
mavjudligi.
2.
Mavjud
ilmiy
bilimlarni
o’zlashtirib olish jarayoni.
3. Fikrlash ko’nikmasiga egalik.
4. Bilimlarni egallashga bo’lgan
qziqish hamda ehtiyojning yuzaga
kelganligi. Aqliy tafakkur uzoq muddat
research, his scientific views and
beliefs on the basis of lies.
Look (from the Greek "ideal"
idea, the sum of the imagination and
concepts), a specific case, covering
the
nature
of
the
process,
scientifically based idea, an idea, a
person, he is one of a thorough
knowledge of the assimilation of
scientific knowledge to compare,
compare, subject , the accident
occurred or will occur as a result of
the analysis of the nature of the
process. Help them teach students in
creative thinking, inventive skills
hamda tinimsiz izlanish natijasida
yuzaga kelib, uning negizida ilmiy
qarash va e’tiqod yotadi.
Ilmiy qarash (yunoncha “idea” –
g’oya,
tasavvur
va
tushunchalar
yig’indisi)
muayyan
hodisa,
jarayonning
mohiyatini
yorituvchi,
ilmiy jihatdan asoslangan fikr, g’oya
bo’lib, u shaxs tomonidan mavjud ilmiy
bilimlar tizimi puxta o’zlashtirilganda,
bilimlarni bir-biri bilan taqqoslash,
solishtirish,
predmet,
hodisa
yoki
jarayon
mohiyatini
tahlil
qilish
natijasida yuzaga keladi. O’quvchilarni
ijodiy
fikrlashga
o’rgatish
ularda
ixtirochilik
ko’nikmalarini
shakllantirishga zamin yaratadi1
Aqliy ta'lim va tarbiya birligi asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy voqea-
hodisalarning ongda to'laqonli aks etishi, inson aqliy faoliyatining yuksak shakli)
rivojlanadi. Manbalarning ko'rsatishicha, aqliy tafakkurning mavjud darajasini
belgilash bir qadar murakkab bo'lib, quyidagi belgilarga ko'ra aniqlanishi mumkin:
1. Ilmiy bilimlar tizimining mavjudligi.
2. Mavjud ilmiy bilimlarni o'zlashtirib olish jarayoni.
3. Fikrlash ko'nikmasiga egalik.
4. Bilimlarni egallashga bo'lgan qiziqish hamda ehtiyojning yuzaga kelganligi.
Aqliy tafakkur uzoq muddat hamda tinimsiz izlanish natijasida yuzaga keladi.
Uning shakllanishida ilmiy qarash va e'tiqod o'ziga xos o'rin tutadi.
Ilmiy qarash (yunoncha «idea» - g'oya, tasavvur, tushunchalar yig'indisi) -
muayyan hodisa, jarayonning mohiyatini yorituvchi, ilmiy jihatdan asoslangan fikr,
1 Curriculum, cultural traditions and pedagogy: understanding the work of teachers in England,
France and Germany (2012).
g'oya bo'lib, u shaxs tomonidan mavjud ilmiy bilimlar tizimi puxta o'zlashtirilganda,
bilimlarni bir-biri bilan taqqoslash, solishtirish, predmet, hodisa yoki jarayon
mohiyatini tahlil qilish natijasida yuzaga keladi. O'quvchilarni ijodiy fikrlashga
o'rgatish, ixtirochilik ko'nikmalarini shakllantirish ular tomonidan ilmiy izlanishlarni
olib borish va ma'lum ilmiy qarashlarni ilgari surilishiga zamin yaratadi.
Aqliy tarbiyani samarali tashkil etish shaxsda ilmiy tafakkurning yuzaga
kelishini ta'minlaydi. Ilmiy tafakkur - inson aqliy faoliyatining yuksak shakli sanalib,
ijtimoiy voqea-hodisalar, jarayonlarga nisbatan ilmiy yondashuvni anglatadi.
E'tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi ijtimoiy- falsafiy, tabiiy, iqtisodiy,
huquqiy, ma'naviy-axloqiy, estetik hamda ekologik bilimlarning takomillashgan
ko'rinishi; muayyan g'oyaga cheksiz ishonch bo'lib, uning shakllanishi bir necha
bosqichda kechadi. Birinchi bosqichda ular beqaror va vaziyat taqozosiga ko'ra
o'zgaruvchanlik xususiyatini kasb etadi. Ikkinchi bosqichda ma'naviy-axloqiy
qarashlarning barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud talab, jamiyat tomonidan tan
olingan axloqiy qoidalardan chetga chiqish qiyin, ziddiyatli vaziyatlarda ongli
harakatni tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda ish ko'rish taqozo etiladi.
Uchinchi bosqichda, e'tiqod barcha vaziyatlarda ham ustuvor ma'naviy-axloqiy
tamoyil bo’lib qoladi. O'quvchi tomonidan o'zlashtirilgan ilmiy bilimlar hayotiy
munosabatlar jarayonida keng qoilanilganda, ularning asl mohiyati chuqur his
qilingan va anglangandagina e'tiqodga aylanadi.
O'zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti I.A.Karimov asarlarida
yoshlarning bilimli, yuksak tafakkur egasi bo'lish borasidagi qarashlar muhim o'rin
egallagan bo'lib, ularning intellektual salohiyatini jamiyat taraqqiyotini ta'minlovchi
omil ekanligiga alohida urg'u beriladi. Chunonchi, «... ilmu ma'rifat insonni
yuksaklikka ko'taradi. XXI asrda, men ishonaman, madaniyat uchun, ilmu ma'rifat
uchun jonini beradigan va buni hayotining asosiy maqsadi qilib qo'yadigan yangi
avlod paydo bo'ladi. Biz ana shu avlod uchun yashayapmiz. Biz ana shu olijanob
maqsadlarni odamlar ongiga singdirish uchun harakat qilayapmiz. Biz kutayotgan
avlod mana shu boylikni dunyodagi eng katta boylik deb bilsa, hayotini shunga
baxshida etsa, bilingki, odamzod yorug' kunlarga erishishi muqarrar».
Sharq mutafakkirlari o'z asarlarida bilish hamda inson aqliy tafakkuri
masalalariga alohida o'rin bergan. Xususan, Abu Nasr Forobiy inson tomonidan
borliqni anglanishi, tabiat sirlarini anglashida ilm-fanning rolini hal qiluvchi omil
sifatida baholaydi. Allomaning fikricha, inson tanasi, miyasi, sezgi organlari u
tug'ilganda mavjud bo'lgan bo’lsa, aqliy bilimi, ma'naviyati, ruhiyati, intellektual va
axloqiy sifatlari, xarakteri, dini, urf-odatlari, ma'lumoti tashqi olam, ijtimoiy muhit
ta'sirida, odamlar bilan tashkil etayotgan munosabatlari jarayonida shakllanadi.
Abu Nasr Forobiyning e'tiroficha, inson aqli, fikri uning ruhiy jihatdan
yuksalishining mahsulidir. Inson bilimlarni o'zlashtirar ekan, borliqda tirik
mavjudotning yaratilish tarixigacha bo'lgan ma'lumotlarni o'zlashtira oladi, ularni
yaratadi, ilmiy jihatdan asoslaydi.
Allomaning mazkur fikrlarini davom ettirgan holda Abu Rayhon Beruniy
quyidagilarni ilgari suradi: «Inson narsa va hodisalarning faqat tashqi sifati hamda
xususiyatlari haqida bilim olmay, balki tafakkuri, aqli tufayli narsa va hodisalarni
taqqoslaydi, bir-biri-bilan solishtirib ko'radi, o'z bilimlarining chinligini aniqlaydi».
Mutafakkir, shuningdek, odamlar tomonidan bilimlarni o'zlashtirilib borishi yangi
bilimlarning yaratilishiga olib kelishini aytadi: «Ilmlar ko'pdir. Ular zamoni iqbolli
bo'lib, turli fikr va xotiralar ularga qo'shilib borsa, ko'payadi.
Odamlarning ilmlarga rag'bat qilishi, ilmlarni va ilm ahllarini hurmatlashi o'sha
iqbolning belgisidir. (Ayniqsa) hukmron kishilarning ilm ahlini hurmat qilishi turli
ilmlarning ko'payishiga sabab bo'ladi».
Abu All ibn Sino o'z asarlarida bilim tushunchasiga sharh berish bilan birga
bilimning chuqur o'zlashtirilishi donishmandlik ekanligini alohida qayd etadi: «Ilm
narsalarning inson aqli yordami bilan o'rganilishidir. Bilim deb esa, narsalarni idrok
qilishga aytiladi. Bu shundayki, inson aqli uni xato va yo'ldan toymasdan turib unga
erishishi kerak bo'ladigan narsadir. Bordiyu, bu dalillar ochiq-oydin bo'lsayu,
isbotlar chinakamiga boisa, u holda bunga hikmat - donishmandlik deyildi».
Yusuf Xos Hojibning «Qutadg'u bilig» («Saodatga boshlovchi bilim») asari ta'bir
joiz bo’lsa, bilimning mohiyati, uning ijtimoiy hayotdagi ahamiyati, inson
kamolotini ta'minlashdagi roli, yozuvliklarni bartaraf etuvchi vosita ekanligi
to'g'risidagi qomus sanaladi. Allomaning fikricha, bilimli bo'lish ezgu ishlar
tantanasini ta'minlovchi garov boiib, uning yordamida hatto osmon sari yoi ochiladi:
Hamma ezguliklar bilim nafi tufaylidur,
Bilim tufayli, go 'yo ko 'kka yo‘l topiladi.
Ushbu fikrlarni ifoda etganda alloma naqadar haq edi. Zero, oradan to'qqiz-o'n
asr vaqt o'tgach, inson nafaqat osmonga ucha oldi, balki koinotni ham zabt etishga
muvaffaq bo’ldi.
Bahovuddin Naqshbandiy tariqatida avliyolik kuch-quvvatini ezgulikka, ilm-
ma'rifatni rivojlantirishga yo'naltirish yetakchi o'rin tutadi. Binobarin, ilm-ma'rifat
zulm va bid'atdan forig' bo'lish yo’lidir. Alloma tomonidan ilgari surilgan «Xilvat
dar anjuman», «Safar dar vatan» g'oyalari mavjud bilimlarni suhbat hamda amaliyot
yordamida
o'zlashtirish
maqsadga
muvofiqligiga
ishoradir.
Zero,
bahs-
munozaralarda, doimiy izlanishlarda hosil bo'lgan ilm puxta va mustahkam bo’ladi.
Alisher Navoiy bilimlarni izchil, uzluksiz o'zlashtirish zarurligini uqtiradi.
Shuningdek, ilm o'rganish mashaqqatli yumush bo’lib, uni o'rganishda ayrim
qiyinchiliklarni yengib o'tishga to'g'ri kelishi, bu yo’lda chidamli, qanoatli, bardoshli
bo'lish orqaligina mukammal bilimga ega bo'lish mumkinligini ta'kidlaydi.
Abdulla Avloniy esa inson aqliy kamoloti xususida to'xtalar ekan, quyidagilarni
bayon etadi: «Ilm dunyoning izzati, oxiratning sharofatidir. Ulm inson uchun g'oyat
muqaddas bir fazilatdur, zeroki, ilm bizga o'z ahvolimizni, harakatimizni oyna kabi
ko'rsatur, zehnimizni, fikrimizni qilich kabi o'tkir qilur, ilmsiz odam mevasiz daraxt
kabidur». Alloma bilim insonni jaholatdan qutqarishning eng samarali vositasi
ekanligiga ham urg'u beradi: «llm bizni jaholat qorong'usidan qutqarur, madaniyat,
ma'rifat dunyosiga chiqarur, yomon fe'llardan, buzuq ishlardan qaytarur, yaxshi
xulq, odob sohibi qilur. Bugun hayotimiz, salomatligimiz, saodatimiz, sarvatimiz,
maishatimiz, himmatimiz, g'ayratimiz, dunyo va oxiratimiz ilmga bog'liqdur».
O'quvchi dunyoqarashini shakllantirishning bir necha maqbul shakl, metod va
vositalari bo'lib, ular sirasida ma'naviy-axloqiy, ijtimoiy-g'oyaviy, iqtisodiy,
huquqiy, estetik va ekologik mavzularda tashkil etiluvchi suhbatlar, bahs-
munozaralar, ma'ruzalar, muammoli vaziyatlarni yaratish asosida o'quvchilarni
fikrlashga undovchi amaliy treninglar, debatlar, mustaqil ishlar, shuningdek,
ishchanlik o'yinlari yanada samarali sanaladi.
Mustaqil ishlarni tashkil etish, xususan, muayyan mavzu asosida o'quvchilarni
kichik ilmiy izlanishlarni olib borishga yo’llash ularning dunyoqarashlarini yanada
boyib borishida poydevor bo’lib xizmat qiladi. O'smir hamda o'spirinlarni ma'lum
nazariya yoki ta'limotlarning g'oyalariga nisbatan tanqidiy munosabat bildirish,
metodologik mohiyatini ochib berish, shaxsiy fikrlarini bayon etishda asosli
dalillarga tayangan holda ish ko'rishga undash ham o'zining ijobiy natijalarini beradi.
Ta'lim-tarbiya jarayonining izchil, uzluksiz, tizimli hamda, aniq ijtimoiy
maqsad asosida tashkil etilishi, mazkur jarayonda, fanlararo aloqadorlik,
shuningdek, dunyoqarashni shakllantirishda samarali sanaluvchi barcha mavjud
omillarning birligiga tayangan holda ish ko'rish ko'zlangan maqsadga erishishning
kafolatidir. Mazkur holat ma'lum ijtimoiy voqea-hodisalar mohiyatini turli nuqtayi
nazardan baholash, ularning rivojini ko'ra bilish, bir holatdan ikkinchi holatga
o'tishini kuzatish, ularning o'zaro bog'liqligi va aloqadorligi, bir-birini taqozo etishini
tushuna olish imkonini beradi.
Ta'lim-tarbiyani tashkil etish jarayonida fanlararo aloqadorlik, ijtimoiy va
tabiiy omillarning o'zaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda
ijtimoiy
munosabatlar
ta'sirida
shaxs
kamolotini
ta'minlashga
erishish
imkoniyatlaridan unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiqdir. Ta'lim
muassasalarida o'quv predmetlari sifatida tavsiya etilgan fanlar asoslarining
o'quvchilar tomonidan chuqur o'zlashtirilishi ularda keng dunyoqarashni
shakllantirishga yordam beradi. O'qituvchilar o'quvchilarda ilmiy dunyoqarashni
shakllanishi xususida g'amxo'rlik qila borib, doimiy ravishda ular tomonidan
o'zlashtirilgan ilmiy bilimlarni amaliyotda qo'llay olinishiga e'tibor berishlari zarur.
Fan o'qituvchilari u yoki bu qonuniyatlar va ularning mohiyati bilan o'quvchilarni
tanishtirib borar ekanlar, o'quvchilarga turli hayotiy vaziyatlarda ulardan foydalanish
yoki ularga tayanib ish ko'rish lozimligini tushuntirib borishlari kerak.
Dunyoqarashning shakllanishida jamiyatda ustuvor o'rin tutgan mafkuraviy
g'oyalar va ularning mohiyatidan to'laqonli xabardor bo'lish o'ziga xos ahamiyatga
ega. Shu bois ta'lim muassasalarida yo'lga qo'yilayotgan ta'lim-tarbiya, xususan,
ijtimoiy-gumanitar va tabiiy fanlar asoslari mohiyati bilan o'quvchilarni tanishtirish
jarayonida O'zbekiston Respublikasining ijtimoiy hayotida bosh mezon sifatida e'tirof
etilgan milliy istiqlol g'oyasi va mafkura mazmunida ilgari surilgan qarashlar xususida
batafsil ma'lumotlar berib borish, ularga nisbatan o'quvchilarda muayyan
munosabatni shakllantirish pedagogik jihatdan samarali yo'l hisoblanadi.