O'quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirish. Aqliy tarbiya

Yuklangan vaqt

2024-09-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

43,8 KB


 
 
 
 
 
 
O'quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirish. Aqliy tarbiya 
 
 
Reja: 
1. 
Mustaqil fikrlash, ilmiy dunyoqarash va milliy g’oyani shakllantirish 
o’quv- tarbiya jarayonining tarkibiy qismlari.  
2. 
O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning tarkibiy 
qismlari. 
3. 
Aqliy tarbiyaning maqsadi va vazifalari.  
4. 
Aqliy tarbiya vositalari. 
 
 
 Tayanch iboralar: arxaik, qadimgi, avestiy, yunon, dogmatik, sxolastik, 
tushuntirish, tushuntirish-namoyish, muammoli o'qitish, dasturlashtirilgan ta'lim, 
komputerli o'qitish, innovatsio, masofaviy ta'lim, individual, individual-guruhli, 
sinf-dars, leksion-seminarli, sinfdan tashqari, auditoriyadan tashqari, maktab va 
maktabdan tashqari, ommaviy, guruhli, asosiy, qo'shimcha va yordamchi ta'lim, 
aralash (kombinatsiyalashgan), o'qitish, tarbiyalash, rivojlantirish, nostandart darslar, 
tashxislash, bashoratlash, loyihalashtirish (reialashtirish). 
 
 
Ilmiy dunyoqarash va tafakkurni shakllantirish. Dunyoqarash tabiat, ijtimoiy 
jamiyat, tafakkur hamda shaxs faoliyati mazmunining rivojlanib borishini belgilab 
beruvchi dialektik qarashlar va e'tiqodlar tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy-
g'oyaviy, falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy, ma'naviy-axloqiy, estetik, huquqiy va 
ekologik bilimlar negizida shakllangan e'tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida 
namoyon bo'ladi. 
Muayyan 
dunyoqarashga 
ega 
bo’lish 
shaxsda 
atrof-muhit, 
ijtimoiy 
O'quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirish. Aqliy tarbiya Reja: 1. Mustaqil fikrlash, ilmiy dunyoqarash va milliy g’oyani shakllantirish o’quv- tarbiya jarayonining tarkibiy qismlari. 2. O’quvchilarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishning tarkibiy qismlari. 3. Aqliy tarbiyaning maqsadi va vazifalari. 4. Aqliy tarbiya vositalari. Tayanch iboralar: arxaik, qadimgi, avestiy, yunon, dogmatik, sxolastik, tushuntirish, tushuntirish-namoyish, muammoli o'qitish, dasturlashtirilgan ta'lim, komputerli o'qitish, innovatsio, masofaviy ta'lim, individual, individual-guruhli, sinf-dars, leksion-seminarli, sinfdan tashqari, auditoriyadan tashqari, maktab va maktabdan tashqari, ommaviy, guruhli, asosiy, qo'shimcha va yordamchi ta'lim, aralash (kombinatsiyalashgan), o'qitish, tarbiyalash, rivojlantirish, nostandart darslar, tashxislash, bashoratlash, loyihalashtirish (reialashtirish). Ilmiy dunyoqarash va tafakkurni shakllantirish. Dunyoqarash tabiat, ijtimoiy jamiyat, tafakkur hamda shaxs faoliyati mazmunining rivojlanib borishini belgilab beruvchi dialektik qarashlar va e'tiqodlar tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy- g'oyaviy, falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy, ma'naviy-axloqiy, estetik, huquqiy va ekologik bilimlar negizida shakllangan e'tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida namoyon bo'ladi. Muayyan dunyoqarashga ega bo’lish shaxsda atrof-muhit, ijtimoiy  
 
munosabatlar, mehnat faoliyati va ishlab chiqarish jarayoni, subyektlarga nisbatan 
ma'lum munosabatning qaror topishi, shuningdek, shaxs tomonidan zimmasidagi 
ijtimoiy burchlarini to'laqonli anglash va ularni bajarishga nisbatan mas'uliyat 
tuyg'usiga ega bo'lishi uchun zamin yaratadi. 
Shaxsda dunyoqarash izchil, tizimli, uzluksiz hamda maqsadga muvofiq tashkil 
etilayotgan ta'lim-tarbiyaning yo'lga qo'yilishi, uning turli yo'nalish va mazmundagi 
ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek. O'z-o'zini 
tarbiyalab 
borishi 
natijasida 
shakllanadi. 
Yosh 
avlod 
dunyoqarashining 
shakllanishida ta'lim muassasalarida o'qitilishi yo'lga qo'yilgan tabiiy, ijtimoiy va 
gumanitar fanlar asoslarining ular tomonidan puxta o'zlashtirilishi muhim o'rin 
tutadi. 
Shaxsning ma'naviy-axloqiy qiyofasi, hayotiy yondashuvlari, uning uchun 
ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan qadriyatlar hamda axloqiy tamoyillar mohiyati u ega 
bo’lgan dunyoqarash mazmunini ifodalaydi. O'z navbatida dunyoqarashning boyib 
borishi shaxsning shaxsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini 
ta'minlaydi. O'z mazmunida ezgu g'oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs 
qiyofasida namoyon bo'layotgan ijobiy fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi. 
Dunyoqarash o'z mohiyatiga ko'ra, ilmiy (muayyan falsafiy tizimga ega) va 
oddiy (muayyan falsafiy tizimga ega bo'lmagan) dunyoqarash tarzida farqlanadi. 
Ilmiy dunvoqarash asosida uzluksiz, izchil ravishda mavjud fanlar asoslarini puxta 
o'zlashtirib borish, ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida 
barqarorlik kasb etgan g'oyalar yotadi. 
Shaxs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik xususiyatga ega 
murakkab jarayon sanaladi. 
Yosh avlodda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish hamma davrlarda millatning 
ilg'or kishilari diqqat markazida bo'lib kelgan. Insoniyat boshidan kechirgan barcha 
tuzumlarda davrning o'qimishli, ziyoli, bilimdon kishilari dunyo ilm faniga 
umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo'shganlar. Bilim ilmiy 
dunyoqarashning asosi bo'lib hisoblanadi. Bilim olish, albatta, yoshlikdan 
boshlanadi. «Yoshlikda olingan ilm toshga o'yilgan naqshdir”, - deydi dono 
xalqimiz. Bilimli kishi hech qachon tarix sahifalaridan, xalqimizning qalbidan 
o'chmaydi. Shunday kishilar qatorida Sharq musulmon dunyosi mutafakkirlaridan 
munosabatlar, mehnat faoliyati va ishlab chiqarish jarayoni, subyektlarga nisbatan ma'lum munosabatning qaror topishi, shuningdek, shaxs tomonidan zimmasidagi ijtimoiy burchlarini to'laqonli anglash va ularni bajarishga nisbatan mas'uliyat tuyg'usiga ega bo'lishi uchun zamin yaratadi. Shaxsda dunyoqarash izchil, tizimli, uzluksiz hamda maqsadga muvofiq tashkil etilayotgan ta'lim-tarbiyaning yo'lga qo'yilishi, uning turli yo'nalish va mazmundagi ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek. O'z-o'zini tarbiyalab borishi natijasida shakllanadi. Yosh avlod dunyoqarashining shakllanishida ta'lim muassasalarida o'qitilishi yo'lga qo'yilgan tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlar asoslarining ular tomonidan puxta o'zlashtirilishi muhim o'rin tutadi. Shaxsning ma'naviy-axloqiy qiyofasi, hayotiy yondashuvlari, uning uchun ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan qadriyatlar hamda axloqiy tamoyillar mohiyati u ega bo’lgan dunyoqarash mazmunini ifodalaydi. O'z navbatida dunyoqarashning boyib borishi shaxsning shaxsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini ta'minlaydi. O'z mazmunida ezgu g'oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs qiyofasida namoyon bo'layotgan ijobiy fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi. Dunyoqarash o'z mohiyatiga ko'ra, ilmiy (muayyan falsafiy tizimga ega) va oddiy (muayyan falsafiy tizimga ega bo'lmagan) dunyoqarash tarzida farqlanadi. Ilmiy dunvoqarash asosida uzluksiz, izchil ravishda mavjud fanlar asoslarini puxta o'zlashtirib borish, ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida barqarorlik kasb etgan g'oyalar yotadi. Shaxs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik xususiyatga ega murakkab jarayon sanaladi. Yosh avlodda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish hamma davrlarda millatning ilg'or kishilari diqqat markazida bo'lib kelgan. Insoniyat boshidan kechirgan barcha tuzumlarda davrning o'qimishli, ziyoli, bilimdon kishilari dunyo ilm faniga umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo'shganlar. Bilim ilmiy dunyoqarashning asosi bo'lib hisoblanadi. Bilim olish, albatta, yoshlikdan boshlanadi. «Yoshlikda olingan ilm toshga o'yilgan naqshdir”, - deydi dono xalqimiz. Bilimli kishi hech qachon tarix sahifalaridan, xalqimizning qalbidan o'chmaydi. Shunday kishilar qatorida Sharq musulmon dunyosi mutafakkirlaridan  
 
al-Kindiy, G'azzoliy, Beruniy, Xorazmiy, Naqshbandiy, Yassaviylarni, G'arb 
allomalari I. Kant, F. Gegel, L. Feyerbax, A.Shopengauerlarning nomlarini tilga 
olmasdan bo’lmaydi. Eng buyuk allomalaru donishmandlar, o'zlarining noyob 
asarlari, ta'limotlari bilan insoniyat rivojiga ulkan hissa qo'shganlar. Ular umrlarim 
ilmu fanga bag'ishlab, bu yorug' olamdan ketar chog'i «hayot ilmini chuqur 
egalladingizmi?», degan savolga «hech narsa bilmay ketyapman», - degan ekanlar. 
Ne ajab, hayot ilmi sirli va murakkabki, anglab yetmoqqa butun insoniyat umri ham 
etmaydi. 
Dunyoqarash, uning shakllari. Bilim ilmiy dunyoqarashning asosi. 
Dunyoqarash - faqat insongagina xos xususiyat bo'lib, hayvonot dunyosi boshqa 
narsa, buyumlar va mavjudodlar uchun bu hol yotdir. Ularda dunyoqarash 
kishilarning olam va uning o'zgarishi, rivojlanishi haqidagi ilmiy falsafiy, siyosiy, 
huquqiy, axloqiy, estetik diniy, qarashlari va tasavvurlari tizimidan iborat. Demak, 
dunyoqarash bu olam haqidagi yaxlit umumiylashtirilgan bilimlar to'plamidir. 
Kishilar tevarak-atrofdagi narsa va hodisalar to'g'risida qancha ko'p ma'lumotlarga, 
bilimga ega bo'lsa, ularning dunyoqarashi ham shu darajada mukammal va puxta 
bo'ladi. Avvalo ta'kidlash lozimki ilmiy dunyoqarash turlicha bo'ladi. Turli kasb 
egalari turli xil dunyoqarashga ega bo'ladi. 
Dunyoqarash 
kishilarda 
olam 
haqida 
yaxlit 
umumlashtirilgan 
bilimlar, g'oyalar turkumini hosil qiladigan, ularni muayyan ijtimoiy guruhlar, 
sinflar, siyosiy partiyalar, ommaviy harakatlar, davlatlar maqsadidan kelib chiqib 
baholaydigan 
va 
shunga 
qarab 
hayotdagi 
o'z 
o'rnini, 
amaliy 
faoliyat 
yo'nalishlarini, 
maqsadlarini 
aniqlab 
olishga 
imkoniyat 
beradigan 
ko'p 
qirrali 
va 
sermazmun 
tushunchadir. 
Dunyoqarashning ikkita darajasi mavjuddir. Birinchisi, kishilarning kundalik 
hayotiy amaliy tajribasi hamda kasbiy faoliyati asosida to'plangan bilimlar, 
tasavvurlar, qarashlar tashkil qilsa, ikkinchisini ilm-fan tufayli to'plangan nazariy 
bilimlar, g'oyalar yig'indisi tashkil etadi. Ularning ikkalasi bir-biri bilan uzviy 
bog'langan bo'lib, bir-birini to'ldiradi. 
Dunyoqarash ijtimoiy borliqning in'ikosidir. Unda ijtimoiy turmush aks etadi 
va u ijtimoiy tuzumga bog'liq bo'ladi. 
al-Kindiy, G'azzoliy, Beruniy, Xorazmiy, Naqshbandiy, Yassaviylarni, G'arb allomalari I. Kant, F. Gegel, L. Feyerbax, A.Shopengauerlarning nomlarini tilga olmasdan bo’lmaydi. Eng buyuk allomalaru donishmandlar, o'zlarining noyob asarlari, ta'limotlari bilan insoniyat rivojiga ulkan hissa qo'shganlar. Ular umrlarim ilmu fanga bag'ishlab, bu yorug' olamdan ketar chog'i «hayot ilmini chuqur egalladingizmi?», degan savolga «hech narsa bilmay ketyapman», - degan ekanlar. Ne ajab, hayot ilmi sirli va murakkabki, anglab yetmoqqa butun insoniyat umri ham etmaydi. Dunyoqarash, uning shakllari. Bilim ilmiy dunyoqarashning asosi. Dunyoqarash - faqat insongagina xos xususiyat bo'lib, hayvonot dunyosi boshqa narsa, buyumlar va mavjudodlar uchun bu hol yotdir. Ularda dunyoqarash kishilarning olam va uning o'zgarishi, rivojlanishi haqidagi ilmiy falsafiy, siyosiy, huquqiy, axloqiy, estetik diniy, qarashlari va tasavvurlari tizimidan iborat. Demak, dunyoqarash bu olam haqidagi yaxlit umumiylashtirilgan bilimlar to'plamidir. Kishilar tevarak-atrofdagi narsa va hodisalar to'g'risida qancha ko'p ma'lumotlarga, bilimga ega bo'lsa, ularning dunyoqarashi ham shu darajada mukammal va puxta bo'ladi. Avvalo ta'kidlash lozimki ilmiy dunyoqarash turlicha bo'ladi. Turli kasb egalari turli xil dunyoqarashga ega bo'ladi. Dunyoqarash kishilarda olam haqida yaxlit umumlashtirilgan bilimlar, g'oyalar turkumini hosil qiladigan, ularni muayyan ijtimoiy guruhlar, sinflar, siyosiy partiyalar, ommaviy harakatlar, davlatlar maqsadidan kelib chiqib baholaydigan va shunga qarab hayotdagi o'z o'rnini, amaliy faoliyat yo'nalishlarini, maqsadlarini aniqlab olishga imkoniyat beradigan ko'p qirrali va sermazmun tushunchadir. Dunyoqarashning ikkita darajasi mavjuddir. Birinchisi, kishilarning kundalik hayotiy amaliy tajribasi hamda kasbiy faoliyati asosida to'plangan bilimlar, tasavvurlar, qarashlar tashkil qilsa, ikkinchisini ilm-fan tufayli to'plangan nazariy bilimlar, g'oyalar yig'indisi tashkil etadi. Ularning ikkalasi bir-biri bilan uzviy bog'langan bo'lib, bir-birini to'ldiradi. Dunyoqarash ijtimoiy borliqning in'ikosidir. Unda ijtimoiy turmush aks etadi va u ijtimoiy tuzumga bog'liq bo'ladi.  
 
Dunyoqarashning doimo o'zgarib, rivojlanib turishi uning tarixiy turlarining 
almashuvida yaqqol namoyon bo'ladi. 
Mifologik (yunoncha - mifos-naql, rivoyat, logos-tushuncha, ta'limot) 
dunyoqarash - ijtimoiy taraqqiyotning eng boshlang'ich davriga xos bo'lgan xalq 
og'zaki ijodi-naql va afsonalarda gavdalantirilgan ijtimoiy ongning asosiy shaklidir. 
“Olam qanday paydo bo'lgan? Quyosh, oy va yulduzlarni kim yaratgan? Bu sir-
sinoatga to'la borliqning so'ngi qayerda?” degan savollar odamzotni azaldan 
qiziqtirib kelgan. Ushbu savollarga odamzot topgan dastlabki javoblar miflarda 
ifodalangan va ular butun bir mifologik tizimni hosil etgan. Qadimiy turkiy 
xalqlarda ham shunday mifologik tizim mavjud bo'lgan. Misol tariqasida yer, 
osmon, yulduzlarning paydo bo'lishi, tuzilishi va o'zaro munosabati haqidagi 
mifologik naqllarni keltiramiz: 
1. Yer(ning) ustidan osmon do'ppiday yopib turadi. Eng balandda, o'rtada 
Temir qoziq yulduzi turadi. Jami yulduz yer bilan temir qoziqning atrofida chir 
aylanadi. Yerning ostida ham bir temir qoziq yulduzi bor. Ikki temir qoziq tortishib, 
yer qimirlamay turadi. 
2. Hulkar avval yetti yulduz bo'lgan. Birovini yetti qaroqchi olib, oltitasi 
qolgan. Yetti qaroqchi Hulkar bilan Qambarning o'rtasi tushib, ularni yuz ko'rmas 
qilib qo'ygan. Avval ular bir-birini yaxshi ko'rishgan. Hozir Hulkar botsa, Qambar 
chiqadi. Qambar botsa, Hulkar tug'adi. Hulkar-qiz, Qambar-yigit deyishadi. Oxiri 
qiyomatda Hulkar bilan Qambar ko'risharmish. 
3. Osmon qavat-qavat bo'lar ekan. Nechanchidir qavatida bir daraxt bor ekan. 
Har bir odamning oti yozilgan barg shu daraxtda bo'lar ekan. Odam o'lsa, barg so'lib, 
uzilib tushar ekan. Barg yerga tushayotganda, biror odamga tegib ketsa, shu 
odamning qulog'i chimirlar ekan. Shunday vaqtda kalima qaytarishi kerak ekan. 
Diniy dunyoqarash mifologiya (afsona) negizida shakllangan va rivojlangan, 
voqelikning kelib chiqishi, rivojlanishi, istiqbolini xayoliy obrazlar, tasavvurlar va 
 
 
D
unyoqa
rash 
turlari 
Dunyoqarashning doimo o'zgarib, rivojlanib turishi uning tarixiy turlarining almashuvida yaqqol namoyon bo'ladi. Mifologik (yunoncha - mifos-naql, rivoyat, logos-tushuncha, ta'limot) dunyoqarash - ijtimoiy taraqqiyotning eng boshlang'ich davriga xos bo'lgan xalq og'zaki ijodi-naql va afsonalarda gavdalantirilgan ijtimoiy ongning asosiy shaklidir. “Olam qanday paydo bo'lgan? Quyosh, oy va yulduzlarni kim yaratgan? Bu sir- sinoatga to'la borliqning so'ngi qayerda?” degan savollar odamzotni azaldan qiziqtirib kelgan. Ushbu savollarga odamzot topgan dastlabki javoblar miflarda ifodalangan va ular butun bir mifologik tizimni hosil etgan. Qadimiy turkiy xalqlarda ham shunday mifologik tizim mavjud bo'lgan. Misol tariqasida yer, osmon, yulduzlarning paydo bo'lishi, tuzilishi va o'zaro munosabati haqidagi mifologik naqllarni keltiramiz: 1. Yer(ning) ustidan osmon do'ppiday yopib turadi. Eng balandda, o'rtada Temir qoziq yulduzi turadi. Jami yulduz yer bilan temir qoziqning atrofida chir aylanadi. Yerning ostida ham bir temir qoziq yulduzi bor. Ikki temir qoziq tortishib, yer qimirlamay turadi. 2. Hulkar avval yetti yulduz bo'lgan. Birovini yetti qaroqchi olib, oltitasi qolgan. Yetti qaroqchi Hulkar bilan Qambarning o'rtasi tushib, ularni yuz ko'rmas qilib qo'ygan. Avval ular bir-birini yaxshi ko'rishgan. Hozir Hulkar botsa, Qambar chiqadi. Qambar botsa, Hulkar tug'adi. Hulkar-qiz, Qambar-yigit deyishadi. Oxiri qiyomatda Hulkar bilan Qambar ko'risharmish. 3. Osmon qavat-qavat bo'lar ekan. Nechanchidir qavatida bir daraxt bor ekan. Har bir odamning oti yozilgan barg shu daraxtda bo'lar ekan. Odam o'lsa, barg so'lib, uzilib tushar ekan. Barg yerga tushayotganda, biror odamga tegib ketsa, shu odamning qulog'i chimirlar ekan. Shunday vaqtda kalima qaytarishi kerak ekan. Diniy dunyoqarash mifologiya (afsona) negizida shakllangan va rivojlangan, voqelikning kelib chiqishi, rivojlanishi, istiqbolini xayoliy obrazlar, tasavvurlar va D unyoqa rash turlari  
 
tushunchalarda aks ettiruvchi dunyoqarashdir. Diniy dunyoqarashning xalq ongiga 
singib, qalbida chuqur ildiz otib ketishining boisi shundan iboratki, ular oddiy 
kishilarning ruhiyatiga moslab, ularning hissiyoti, tafakkuriga ta'sir etadigan va ko'p 
vaqtgacha esda saqlanib qoladigan yorqin obrazlar, afsona va rivoyatlar shaklida 
izhor qilinishidadir. 
Islom ta'limotidagi har bir afsona va rivoyatlarda katta hikmat, falsafiy fikr, 
ma'no mavjuddir. Shuning uchun ham ular barhayot bo'lib, avloddan-avlodga o'tib, 
bizning davrimizgacha yetib keldi. Bunday ma'naviy boylikni ehtiyot qilishimiz 
lozim. 
Falsafiy dunyoqarash - bu olam haqidagi yaxlit va tizimlashtirilgan bilimlar 
yig'indisidir. Mifologik va diniy dunyoqarash hissiy a'zolarimiz orqali erishilgan 
ma'lumotlar asosida shakllansa, falsafiy dunyoqarash hissiy va aqliy a'zolarimiz 
tufayli ilm-fan yordamida to'plagan bilimlar yig'indisidir. Falsafiy dunyoqarash 
kishilarga tabiat, jamiyat, inson tafakkuri rivojlanishining umumiy qonuniyatlari 
haqida ma'lumot beradi. Shu bilan birga u insonni qurshab turgan olamni, dunyoni 
va uning taraqqiyot qonunlarini bilish mumkinligini, bilish esa murakkab, ziddiyatli 
jarayondan iboratligini ta'kidlaydi. 
Hozirgi kunda kishilarning ongi dunyoqarashida yangicha fikrlash yo'sini 
mustahamlanmasa, milliy istiqlol g'oyasi, mazmuni va mohiyati ularga 
tushuntirilmasa katta o'zgarish sodir bo'lmasligi mumkin. Hozirgi muhim dolzarb 
masalalardan biri kishilarning eskicha dunyoqarashini o'zgartirish, iqtisodiy, 
siyosiy, madaniy jabhalarda fikrlashni o'rgatish, mustaqillikni mustahkamlashda o'z 
haq-huquqlarini anglab olish va noo'xshov holatlarning hayotga kirib qolmasligiga 
qarshi kurashishga undashdan iborat. 
Milliy ong va mafkurani shakllantirish xozirgi kun talabi ekan, bu tushunchalar 
mohiyatini ham chuqur bilishimiz zarur. 
Milliy ong va mafkura. Ongni arabcha «aql» so'zidan olingan, deb ta'kidlaydi 
bir qator olimlar. Lekin ong va aql iboralari o'rtasida farqlar ham bor. 
Odamning fikrlash qobiliyati nazarda tutilganda, ong va aql atamalari bildirgan 
ma'nolar bir-biriga mos keladi, ong ham, aql ham odam miyasining mahsulidir. 
«Odam onglaydi (anglaydi), aql yuritadi, fikrlaydi. Ong, shuningdek, kishining 
ruhiy, ruhoniy, siyosiy, falsafiy nuqtayi nazarlari, diniy, badiiy qarashlarining ham -
tushunchalarda aks ettiruvchi dunyoqarashdir. Diniy dunyoqarashning xalq ongiga singib, qalbida chuqur ildiz otib ketishining boisi shundan iboratki, ular oddiy kishilarning ruhiyatiga moslab, ularning hissiyoti, tafakkuriga ta'sir etadigan va ko'p vaqtgacha esda saqlanib qoladigan yorqin obrazlar, afsona va rivoyatlar shaklida izhor qilinishidadir. Islom ta'limotidagi har bir afsona va rivoyatlarda katta hikmat, falsafiy fikr, ma'no mavjuddir. Shuning uchun ham ular barhayot bo'lib, avloddan-avlodga o'tib, bizning davrimizgacha yetib keldi. Bunday ma'naviy boylikni ehtiyot qilishimiz lozim. Falsafiy dunyoqarash - bu olam haqidagi yaxlit va tizimlashtirilgan bilimlar yig'indisidir. Mifologik va diniy dunyoqarash hissiy a'zolarimiz orqali erishilgan ma'lumotlar asosida shakllansa, falsafiy dunyoqarash hissiy va aqliy a'zolarimiz tufayli ilm-fan yordamida to'plagan bilimlar yig'indisidir. Falsafiy dunyoqarash kishilarga tabiat, jamiyat, inson tafakkuri rivojlanishining umumiy qonuniyatlari haqida ma'lumot beradi. Shu bilan birga u insonni qurshab turgan olamni, dunyoni va uning taraqqiyot qonunlarini bilish mumkinligini, bilish esa murakkab, ziddiyatli jarayondan iboratligini ta'kidlaydi. Hozirgi kunda kishilarning ongi dunyoqarashida yangicha fikrlash yo'sini mustahamlanmasa, milliy istiqlol g'oyasi, mazmuni va mohiyati ularga tushuntirilmasa katta o'zgarish sodir bo'lmasligi mumkin. Hozirgi muhim dolzarb masalalardan biri kishilarning eskicha dunyoqarashini o'zgartirish, iqtisodiy, siyosiy, madaniy jabhalarda fikrlashni o'rgatish, mustaqillikni mustahkamlashda o'z haq-huquqlarini anglab olish va noo'xshov holatlarning hayotga kirib qolmasligiga qarshi kurashishga undashdan iborat. Milliy ong va mafkurani shakllantirish xozirgi kun talabi ekan, bu tushunchalar mohiyatini ham chuqur bilishimiz zarur. Milliy ong va mafkura. Ongni arabcha «aql» so'zidan olingan, deb ta'kidlaydi bir qator olimlar. Lekin ong va aql iboralari o'rtasida farqlar ham bor. Odamning fikrlash qobiliyati nazarda tutilganda, ong va aql atamalari bildirgan ma'nolar bir-biriga mos keladi, ong ham, aql ham odam miyasining mahsulidir. «Odam onglaydi (anglaydi), aql yuritadi, fikrlaydi. Ong, shuningdek, kishining ruhiy, ruhoniy, siyosiy, falsafiy nuqtayi nazarlari, diniy, badiiy qarashlarining ham -  
 
majmuyi hisoblanadi. 
Milliy ong - bevosita har bir millat yoki elatning uzoq tarixiy etnogenez davri, 
turmush tarzi, iqtisodiy ishlab chiqarish usuli, diniy e'tiqodlari, madaniyati, boshqa 
xalqlarning o'zaro ta'siri tufayli shakllangan dunyoqarashi, iqtisodiy, siyosiy-
ijtimoiy va madaniy-ma'naviy sohalarda faollik darajasi. 
«Milliy ong - O'zbekiston mustaqilligini mustahkamlashning samarali 
omillaridan biridir». Milliy ongni davr talabi darajasiga ko'tarish uchun 
davlatimizda 
katta 
ishlar 
amalga 
oshirilmoqda. 
Bunda 
ta'lim-tarbiya 
muassasalarining roli ayniqsa muhimdir. 
Mafkura (arabcha «mafkura» - nuqtayi nazarlar va e'tiqodlar tizimi, majmuyi) 
- jamiyatdagi muayyan siyosiy, huquqiy, axloqiy, diniy, badiiy, falsafiy, ilmiy 
qarashlar, fikrlar va g'oyalar majmuyi. 
Mafkura ijtimoiy borliqning, ya'ni keng ma'noda jamiyat hayotining ma'naviy-
siyosiy inikosidir, uning inson ongida aks etishi, inson tomonidan anglanib, bir 
butun tizim holiga keltirilishi va bu tizimning amaliy faoliyatda nazariy asos hamda 
ruhiy tayanch bo'lib xizmat qilishidir. 
Shaxs dunyoqarashining shakllanishida aqliy tarbiya muhim o'rin tutadi. Aqliy 
tarbiya shaxsga tabiat va jamiyat taraqqiyoti to'g'risidagi bilimlarnii berish, uning aqliy 
(bilish) qobiliyati, tafakkurini shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik faoliyat 
bo'lib, uni samarali yo'lga qo'yish asosida dunyoqarash shakllanadi.  
Bugungi kunda, O'zbekiston Respublikasida yoshlarga aqliy tarbiyani berishga 
alohida e'tibor qaratilmolqda. 1997-yilda O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining 
IX sessiyasida qabul qilingan O'zbekiston Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi 
Qonuni va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» mazmunida ham yuksak ma'naviy va 
axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni tarbiyalash davlat 
siyosatining ustuvor yo'nalishlaridan biri ekanligiga urg'u beriladi. Yuksak ma'naviy 
va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadr bo'lib yetishish mavjud 
ilmiy, shuningdek, kasbiy bilimlarni puxta egallash demakdir. Binobarin, chuqur 
bilimlarga ega bo’lish tabiiy hamda ijtimoiy jarayonlarning mohiyatini anglash, 
ularning ijobiy va salbiy jihatlarini ko'ra va baholay olishga imkon beradi. 
Aqliy tarbiya o'quvchilarni ilm-fan, texnika, texnologiya hamda ishlab 
chiqarish sohalarida qo'lga kiritilayotgan yutuqlar bilan tanishtirish, ularda ijodiy, 
majmuyi hisoblanadi. Milliy ong - bevosita har bir millat yoki elatning uzoq tarixiy etnogenez davri, turmush tarzi, iqtisodiy ishlab chiqarish usuli, diniy e'tiqodlari, madaniyati, boshqa xalqlarning o'zaro ta'siri tufayli shakllangan dunyoqarashi, iqtisodiy, siyosiy- ijtimoiy va madaniy-ma'naviy sohalarda faollik darajasi. «Milliy ong - O'zbekiston mustaqilligini mustahkamlashning samarali omillaridan biridir». Milliy ongni davr talabi darajasiga ko'tarish uchun davlatimizda katta ishlar amalga oshirilmoqda. Bunda ta'lim-tarbiya muassasalarining roli ayniqsa muhimdir. Mafkura (arabcha «mafkura» - nuqtayi nazarlar va e'tiqodlar tizimi, majmuyi) - jamiyatdagi muayyan siyosiy, huquqiy, axloqiy, diniy, badiiy, falsafiy, ilmiy qarashlar, fikrlar va g'oyalar majmuyi. Mafkura ijtimoiy borliqning, ya'ni keng ma'noda jamiyat hayotining ma'naviy- siyosiy inikosidir, uning inson ongida aks etishi, inson tomonidan anglanib, bir butun tizim holiga keltirilishi va bu tizimning amaliy faoliyatda nazariy asos hamda ruhiy tayanch bo'lib xizmat qilishidir. Shaxs dunyoqarashining shakllanishida aqliy tarbiya muhim o'rin tutadi. Aqliy tarbiya shaxsga tabiat va jamiyat taraqqiyoti to'g'risidagi bilimlarnii berish, uning aqliy (bilish) qobiliyati, tafakkurini shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik faoliyat bo'lib, uni samarali yo'lga qo'yish asosida dunyoqarash shakllanadi. Bugungi kunda, O'zbekiston Respublikasida yoshlarga aqliy tarbiyani berishga alohida e'tibor qaratilmolqda. 1997-yilda O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining IX sessiyasida qabul qilingan O'zbekiston Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi Qonuni va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» mazmunida ham yuksak ma'naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni tarbiyalash davlat siyosatining ustuvor yo'nalishlaridan biri ekanligiga urg'u beriladi. Yuksak ma'naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadr bo'lib yetishish mavjud ilmiy, shuningdek, kasbiy bilimlarni puxta egallash demakdir. Binobarin, chuqur bilimlarga ega bo’lish tabiiy hamda ijtimoiy jarayonlarning mohiyatini anglash, ularning ijobiy va salbiy jihatlarini ko'ra va baholay olishga imkon beradi. Aqliy tarbiya o'quvchilarni ilm-fan, texnika, texnologiya hamda ishlab chiqarish sohalarida qo'lga kiritilayotgan yutuqlar bilan tanishtirish, ularda ijodiy,  
 
erkin, mustaqil fikrlash ko'nikmalarini hosil qilishga zamin yaratadi. 
Aqliy tarbiya jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi: 
1. Tarbiyalanuvchilarga ilmiy bilimlarni berish. 
2. Ularda ilmiy bilimlarni o'zlashtirishga nisbatan ongli munosabatni qaror 
toptirish. 
3. Mavjud bilimlardan amaliyotda foydalanish ko'nikma va malakalarini tarkib 
toptirish. 
4. Bilimlarini doimiy ravishda boyitib borishga intilish tuyg'usini shakllantirish. 
5. Bilimlarni o'zlashtirishga yordam beradigan psixologik qobiliyatlar (nutq, 
diqqat, xotira, tafakkur, ijodiy xayol) va xususiyatlar (aniq maqsadga intilish, 
qiziquvchanlik, kuzatuvchanlik, mustaqil fikrlash, ijodiy tafakkur yuritish, o'z fikrini 
asoslash, mavjud ma'lumotlarni umumlashtirish, guruhlashtirish, mantiqiy xulosalar 
chiqarish va hokazolar)ni rivojlantirish. 
Aqliy tarbiyaning asosiy vazifalari 
Mental training and education 
unit based thinking (reflecting the full 
exoskeleton, social events, the human 
form of higher mental activity) can 
develop. To determine the level of 
intellectual thinking is so complex, 
can be determined according to the 
following criteria: 1. The existence of 
a system of scientific knowledge.  
2. 
The 
current 
scientific 
knowledge 
in 
the 
process 
of 
mastering. 
 3. Thinking skills.  
4. The occurrence of knowledge, 
which 
qziqish 
and 
demand.Intellectual thought for a 
long time and the result of tireless 
Aqliy ta’lim va tarbiya birligi 
asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy 
voqea-hodisalarning ongda to’laqonli 
aks etishi, inson aqliy faoliyatining 
yuksak 
shakli) 
rivojlanadi. 
Aqliy 
tafakkurning 
mavjud 
darajasini 
belgilash bir qadar murakkab bo’lib, 
quyidagi belgilarga ko’ra aniqlanishi 
mumkin:  
1. 
Ilmiy 
bilimlar 
tizimining 
mavjudligi.  
2. 
Mavjud 
ilmiy 
bilimlarni 
o’zlashtirib olish jarayoni.  
3. Fikrlash ko’nikmasiga egalik.  
4. Bilimlarni egallashga bo’lgan 
qziqish hamda ehtiyojning yuzaga 
kelganligi. Aqliy tafakkur uzoq muddat 
erkin, mustaqil fikrlash ko'nikmalarini hosil qilishga zamin yaratadi. Aqliy tarbiya jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi: 1. Tarbiyalanuvchilarga ilmiy bilimlarni berish. 2. Ularda ilmiy bilimlarni o'zlashtirishga nisbatan ongli munosabatni qaror toptirish. 3. Mavjud bilimlardan amaliyotda foydalanish ko'nikma va malakalarini tarkib toptirish. 4. Bilimlarini doimiy ravishda boyitib borishga intilish tuyg'usini shakllantirish. 5. Bilimlarni o'zlashtirishga yordam beradigan psixologik qobiliyatlar (nutq, diqqat, xotira, tafakkur, ijodiy xayol) va xususiyatlar (aniq maqsadga intilish, qiziquvchanlik, kuzatuvchanlik, mustaqil fikrlash, ijodiy tafakkur yuritish, o'z fikrini asoslash, mavjud ma'lumotlarni umumlashtirish, guruhlashtirish, mantiqiy xulosalar chiqarish va hokazolar)ni rivojlantirish. Aqliy tarbiyaning asosiy vazifalari Mental training and education unit based thinking (reflecting the full exoskeleton, social events, the human form of higher mental activity) can develop. To determine the level of intellectual thinking is so complex, can be determined according to the following criteria: 1. The existence of a system of scientific knowledge. 2. The current scientific knowledge in the process of mastering. 3. Thinking skills. 4. The occurrence of knowledge, which qziqish and demand.Intellectual thought for a long time and the result of tireless Aqliy ta’lim va tarbiya birligi asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy voqea-hodisalarning ongda to’laqonli aks etishi, inson aqliy faoliyatining yuksak shakli) rivojlanadi. Aqliy tafakkurning mavjud darajasini belgilash bir qadar murakkab bo’lib, quyidagi belgilarga ko’ra aniqlanishi mumkin: 1. Ilmiy bilimlar tizimining mavjudligi. 2. Mavjud ilmiy bilimlarni o’zlashtirib olish jarayoni. 3. Fikrlash ko’nikmasiga egalik. 4. Bilimlarni egallashga bo’lgan qziqish hamda ehtiyojning yuzaga kelganligi. Aqliy tafakkur uzoq muddat  
 
research, his scientific views and 
beliefs on the basis of lies. 
Look (from the Greek "ideal" 
idea, the sum of the imagination and 
concepts), a specific case, covering 
the 
nature 
of 
the 
process, 
scientifically based idea, an idea, a 
person, he is one of a thorough 
knowledge of the assimilation of 
scientific knowledge to compare, 
compare, subject , the accident 
occurred or will occur as a result of 
the analysis of the nature of the 
process. Help them teach students in 
creative thinking, inventive skills 
hamda tinimsiz izlanish natijasida 
yuzaga kelib, uning negizida ilmiy 
qarash va e’tiqod yotadi. 
Ilmiy qarash (yunoncha “idea” – 
g’oya, 
tasavvur 
va 
tushunchalar 
yig’indisi) 
muayyan 
hodisa, 
jarayonning 
mohiyatini 
yorituvchi, 
ilmiy jihatdan asoslangan fikr, g’oya 
bo’lib, u shaxs tomonidan mavjud ilmiy 
bilimlar tizimi puxta o’zlashtirilganda, 
bilimlarni bir-biri bilan taqqoslash, 
solishtirish, 
predmet, 
hodisa 
yoki 
jarayon 
mohiyatini 
tahlil 
qilish 
natijasida yuzaga keladi. O’quvchilarni 
ijodiy 
fikrlashga 
o’rgatish 
ularda 
ixtirochilik 
ko’nikmalarini 
shakllantirishga zamin yaratadi1 
 
Aqliy ta'lim va tarbiya birligi asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy voqea-
hodisalarning ongda to'laqonli aks etishi, inson aqliy faoliyatining yuksak shakli) 
rivojlanadi. Manbalarning ko'rsatishicha, aqliy tafakkurning mavjud darajasini 
belgilash bir qadar murakkab bo'lib, quyidagi belgilarga ko'ra aniqlanishi mumkin: 
1. Ilmiy bilimlar tizimining mavjudligi. 
2. Mavjud ilmiy bilimlarni o'zlashtirib olish jarayoni. 
3. Fikrlash ko'nikmasiga egalik. 
4. Bilimlarni egallashga bo'lgan qiziqish hamda ehtiyojning yuzaga kelganligi. 
Aqliy tafakkur uzoq muddat hamda tinimsiz izlanish natijasida yuzaga keladi. 
Uning shakllanishida ilmiy qarash va e'tiqod o'ziga xos o'rin tutadi. 
Ilmiy qarash (yunoncha «idea» - g'oya, tasavvur, tushunchalar yig'indisi) - 
muayyan hodisa, jarayonning mohiyatini yorituvchi, ilmiy jihatdan asoslangan fikr, 
                                                           
1 Curriculum, cultural traditions and pedagogy: understanding the work of teachers in England, 
France and Germany (2012). 
research, his scientific views and beliefs on the basis of lies. Look (from the Greek "ideal" idea, the sum of the imagination and concepts), a specific case, covering the nature of the process, scientifically based idea, an idea, a person, he is one of a thorough knowledge of the assimilation of scientific knowledge to compare, compare, subject , the accident occurred or will occur as a result of the analysis of the nature of the process. Help them teach students in creative thinking, inventive skills hamda tinimsiz izlanish natijasida yuzaga kelib, uning negizida ilmiy qarash va e’tiqod yotadi. Ilmiy qarash (yunoncha “idea” – g’oya, tasavvur va tushunchalar yig’indisi) muayyan hodisa, jarayonning mohiyatini yorituvchi, ilmiy jihatdan asoslangan fikr, g’oya bo’lib, u shaxs tomonidan mavjud ilmiy bilimlar tizimi puxta o’zlashtirilganda, bilimlarni bir-biri bilan taqqoslash, solishtirish, predmet, hodisa yoki jarayon mohiyatini tahlil qilish natijasida yuzaga keladi. O’quvchilarni ijodiy fikrlashga o’rgatish ularda ixtirochilik ko’nikmalarini shakllantirishga zamin yaratadi1 Aqliy ta'lim va tarbiya birligi asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy voqea- hodisalarning ongda to'laqonli aks etishi, inson aqliy faoliyatining yuksak shakli) rivojlanadi. Manbalarning ko'rsatishicha, aqliy tafakkurning mavjud darajasini belgilash bir qadar murakkab bo'lib, quyidagi belgilarga ko'ra aniqlanishi mumkin: 1. Ilmiy bilimlar tizimining mavjudligi. 2. Mavjud ilmiy bilimlarni o'zlashtirib olish jarayoni. 3. Fikrlash ko'nikmasiga egalik. 4. Bilimlarni egallashga bo'lgan qiziqish hamda ehtiyojning yuzaga kelganligi. Aqliy tafakkur uzoq muddat hamda tinimsiz izlanish natijasida yuzaga keladi. Uning shakllanishida ilmiy qarash va e'tiqod o'ziga xos o'rin tutadi. Ilmiy qarash (yunoncha «idea» - g'oya, tasavvur, tushunchalar yig'indisi) - muayyan hodisa, jarayonning mohiyatini yorituvchi, ilmiy jihatdan asoslangan fikr, 1 Curriculum, cultural traditions and pedagogy: understanding the work of teachers in England, France and Germany (2012).  
 
g'oya bo'lib, u shaxs tomonidan mavjud ilmiy bilimlar tizimi puxta o'zlashtirilganda, 
bilimlarni bir-biri bilan taqqoslash, solishtirish, predmet, hodisa yoki jarayon 
mohiyatini tahlil qilish natijasida yuzaga keladi. O'quvchilarni ijodiy fikrlashga 
o'rgatish, ixtirochilik ko'nikmalarini shakllantirish ular tomonidan ilmiy izlanishlarni 
olib borish va ma'lum ilmiy qarashlarni ilgari surilishiga zamin yaratadi.  
Aqliy tarbiyani samarali tashkil etish shaxsda ilmiy tafakkurning yuzaga 
kelishini ta'minlaydi. Ilmiy tafakkur - inson aqliy faoliyatining yuksak shakli sanalib, 
ijtimoiy voqea-hodisalar, jarayonlarga nisbatan ilmiy yondashuvni anglatadi.  
E'tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi ijtimoiy- falsafiy, tabiiy, iqtisodiy, 
huquqiy, ma'naviy-axloqiy, estetik hamda ekologik bilimlarning takomillashgan 
ko'rinishi; muayyan g'oyaga cheksiz ishonch bo'lib, uning shakllanishi bir necha 
bosqichda kechadi. Birinchi bosqichda ular beqaror va vaziyat taqozosiga ko'ra 
o'zgaruvchanlik xususiyatini kasb etadi. Ikkinchi bosqichda ma'naviy-axloqiy 
qarashlarning barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud talab, jamiyat tomonidan tan 
olingan axloqiy qoidalardan chetga chiqish qiyin, ziddiyatli vaziyatlarda ongli 
harakatni tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda ish ko'rish taqozo etiladi. 
Uchinchi bosqichda, e'tiqod barcha vaziyatlarda ham ustuvor ma'naviy-axloqiy 
tamoyil bo’lib qoladi. O'quvchi tomonidan o'zlashtirilgan ilmiy bilimlar hayotiy 
munosabatlar jarayonida keng qoilanilganda, ularning asl mohiyati chuqur his 
qilingan va anglangandagina e'tiqodga aylanadi. 
O'zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti I.A.Karimov asarlarida 
yoshlarning bilimli, yuksak tafakkur egasi bo'lish borasidagi qarashlar muhim o'rin 
egallagan bo'lib, ularning intellektual salohiyatini jamiyat taraqqiyotini ta'minlovchi 
omil ekanligiga alohida urg'u beriladi. Chunonchi, «... ilmu ma'rifat insonni 
yuksaklikka ko'taradi. XXI asrda, men ishonaman, madaniyat uchun, ilmu ma'rifat 
uchun jonini beradigan va buni hayotining asosiy maqsadi qilib qo'yadigan yangi 
avlod paydo bo'ladi. Biz ana shu avlod uchun yashayapmiz. Biz ana shu olijanob 
maqsadlarni odamlar ongiga singdirish uchun harakat qilayapmiz. Biz kutayotgan 
avlod mana shu boylikni dunyodagi eng katta boylik deb bilsa, hayotini shunga 
baxshida etsa, bilingki, odamzod yorug' kunlarga erishishi muqarrar». 
Sharq mutafakkirlari o'z asarlarida bilish hamda inson aqliy tafakkuri 
masalalariga alohida o'rin bergan. Xususan, Abu Nasr Forobiy inson tomonidan 
g'oya bo'lib, u shaxs tomonidan mavjud ilmiy bilimlar tizimi puxta o'zlashtirilganda, bilimlarni bir-biri bilan taqqoslash, solishtirish, predmet, hodisa yoki jarayon mohiyatini tahlil qilish natijasida yuzaga keladi. O'quvchilarni ijodiy fikrlashga o'rgatish, ixtirochilik ko'nikmalarini shakllantirish ular tomonidan ilmiy izlanishlarni olib borish va ma'lum ilmiy qarashlarni ilgari surilishiga zamin yaratadi. Aqliy tarbiyani samarali tashkil etish shaxsda ilmiy tafakkurning yuzaga kelishini ta'minlaydi. Ilmiy tafakkur - inson aqliy faoliyatining yuksak shakli sanalib, ijtimoiy voqea-hodisalar, jarayonlarga nisbatan ilmiy yondashuvni anglatadi. E'tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi ijtimoiy- falsafiy, tabiiy, iqtisodiy, huquqiy, ma'naviy-axloqiy, estetik hamda ekologik bilimlarning takomillashgan ko'rinishi; muayyan g'oyaga cheksiz ishonch bo'lib, uning shakllanishi bir necha bosqichda kechadi. Birinchi bosqichda ular beqaror va vaziyat taqozosiga ko'ra o'zgaruvchanlik xususiyatini kasb etadi. Ikkinchi bosqichda ma'naviy-axloqiy qarashlarning barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud talab, jamiyat tomonidan tan olingan axloqiy qoidalardan chetga chiqish qiyin, ziddiyatli vaziyatlarda ongli harakatni tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda ish ko'rish taqozo etiladi. Uchinchi bosqichda, e'tiqod barcha vaziyatlarda ham ustuvor ma'naviy-axloqiy tamoyil bo’lib qoladi. O'quvchi tomonidan o'zlashtirilgan ilmiy bilimlar hayotiy munosabatlar jarayonida keng qoilanilganda, ularning asl mohiyati chuqur his qilingan va anglangandagina e'tiqodga aylanadi. O'zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti I.A.Karimov asarlarida yoshlarning bilimli, yuksak tafakkur egasi bo'lish borasidagi qarashlar muhim o'rin egallagan bo'lib, ularning intellektual salohiyatini jamiyat taraqqiyotini ta'minlovchi omil ekanligiga alohida urg'u beriladi. Chunonchi, «... ilmu ma'rifat insonni yuksaklikka ko'taradi. XXI asrda, men ishonaman, madaniyat uchun, ilmu ma'rifat uchun jonini beradigan va buni hayotining asosiy maqsadi qilib qo'yadigan yangi avlod paydo bo'ladi. Biz ana shu avlod uchun yashayapmiz. Biz ana shu olijanob maqsadlarni odamlar ongiga singdirish uchun harakat qilayapmiz. Biz kutayotgan avlod mana shu boylikni dunyodagi eng katta boylik deb bilsa, hayotini shunga baxshida etsa, bilingki, odamzod yorug' kunlarga erishishi muqarrar». Sharq mutafakkirlari o'z asarlarida bilish hamda inson aqliy tafakkuri masalalariga alohida o'rin bergan. Xususan, Abu Nasr Forobiy inson tomonidan  
 
borliqni anglanishi, tabiat sirlarini anglashida ilm-fanning rolini hal qiluvchi omil 
sifatida baholaydi. Allomaning fikricha, inson tanasi, miyasi, sezgi organlari u 
tug'ilganda mavjud bo'lgan bo’lsa, aqliy bilimi, ma'naviyati, ruhiyati, intellektual va 
axloqiy sifatlari, xarakteri, dini, urf-odatlari, ma'lumoti tashqi olam, ijtimoiy muhit 
ta'sirida, odamlar bilan tashkil etayotgan munosabatlari jarayonida shakllanadi. 
Abu Nasr Forobiyning e'tiroficha, inson aqli, fikri uning ruhiy jihatdan 
yuksalishining mahsulidir. Inson bilimlarni o'zlashtirar ekan, borliqda tirik 
mavjudotning yaratilish tarixigacha bo'lgan ma'lumotlarni o'zlashtira oladi, ularni 
yaratadi, ilmiy jihatdan asoslaydi. 
Allomaning mazkur fikrlarini davom ettirgan holda Abu Rayhon Beruniy 
quyidagilarni ilgari suradi: «Inson narsa va hodisalarning faqat tashqi sifati hamda 
xususiyatlari haqida bilim olmay, balki tafakkuri, aqli tufayli narsa va hodisalarni 
taqqoslaydi, bir-biri-bilan solishtirib ko'radi, o'z bilimlarining chinligini aniqlaydi». 
Mutafakkir, shuningdek, odamlar tomonidan bilimlarni o'zlashtirilib borishi yangi 
bilimlarning yaratilishiga olib kelishini aytadi: «Ilmlar ko'pdir. Ular zamoni iqbolli 
bo'lib, turli fikr va xotiralar ularga qo'shilib borsa, ko'payadi. 
Odamlarning ilmlarga rag'bat qilishi, ilmlarni va ilm ahllarini hurmatlashi o'sha 
iqbolning belgisidir. (Ayniqsa) hukmron kishilarning ilm ahlini hurmat qilishi turli 
ilmlarning ko'payishiga sabab bo'ladi». 
Abu All ibn Sino o'z asarlarida bilim tushunchasiga sharh berish bilan birga 
bilimning chuqur o'zlashtirilishi donishmandlik ekanligini alohida qayd etadi: «Ilm 
narsalarning inson aqli yordami bilan o'rganilishidir. Bilim deb esa, narsalarni idrok 
qilishga aytiladi. Bu shundayki, inson aqli uni xato va yo'ldan toymasdan turib unga 
erishishi kerak bo'ladigan narsadir. Bordiyu, bu dalillar ochiq-oydin bo'lsayu, 
isbotlar chinakamiga boisa, u holda bunga hikmat - donishmandlik deyildi».  
Yusuf Xos Hojibning «Qutadg'u bilig» («Saodatga boshlovchi bilim») asari ta'bir 
joiz bo’lsa, bilimning mohiyati, uning ijtimoiy hayotdagi ahamiyati, inson 
kamolotini ta'minlashdagi roli, yozuvliklarni bartaraf etuvchi vosita ekanligi 
to'g'risidagi qomus sanaladi. Allomaning fikricha, bilimli bo'lish ezgu ishlar 
tantanasini ta'minlovchi garov boiib, uning yordamida hatto osmon sari yoi ochiladi: 
Hamma ezguliklar bilim nafi tufaylidur, 
Bilim tufayli, go 'yo ko 'kka yo‘l topiladi. 
borliqni anglanishi, tabiat sirlarini anglashida ilm-fanning rolini hal qiluvchi omil sifatida baholaydi. Allomaning fikricha, inson tanasi, miyasi, sezgi organlari u tug'ilganda mavjud bo'lgan bo’lsa, aqliy bilimi, ma'naviyati, ruhiyati, intellektual va axloqiy sifatlari, xarakteri, dini, urf-odatlari, ma'lumoti tashqi olam, ijtimoiy muhit ta'sirida, odamlar bilan tashkil etayotgan munosabatlari jarayonida shakllanadi. Abu Nasr Forobiyning e'tiroficha, inson aqli, fikri uning ruhiy jihatdan yuksalishining mahsulidir. Inson bilimlarni o'zlashtirar ekan, borliqda tirik mavjudotning yaratilish tarixigacha bo'lgan ma'lumotlarni o'zlashtira oladi, ularni yaratadi, ilmiy jihatdan asoslaydi. Allomaning mazkur fikrlarini davom ettirgan holda Abu Rayhon Beruniy quyidagilarni ilgari suradi: «Inson narsa va hodisalarning faqat tashqi sifati hamda xususiyatlari haqida bilim olmay, balki tafakkuri, aqli tufayli narsa va hodisalarni taqqoslaydi, bir-biri-bilan solishtirib ko'radi, o'z bilimlarining chinligini aniqlaydi». Mutafakkir, shuningdek, odamlar tomonidan bilimlarni o'zlashtirilib borishi yangi bilimlarning yaratilishiga olib kelishini aytadi: «Ilmlar ko'pdir. Ular zamoni iqbolli bo'lib, turli fikr va xotiralar ularga qo'shilib borsa, ko'payadi. Odamlarning ilmlarga rag'bat qilishi, ilmlarni va ilm ahllarini hurmatlashi o'sha iqbolning belgisidir. (Ayniqsa) hukmron kishilarning ilm ahlini hurmat qilishi turli ilmlarning ko'payishiga sabab bo'ladi». Abu All ibn Sino o'z asarlarida bilim tushunchasiga sharh berish bilan birga bilimning chuqur o'zlashtirilishi donishmandlik ekanligini alohida qayd etadi: «Ilm narsalarning inson aqli yordami bilan o'rganilishidir. Bilim deb esa, narsalarni idrok qilishga aytiladi. Bu shundayki, inson aqli uni xato va yo'ldan toymasdan turib unga erishishi kerak bo'ladigan narsadir. Bordiyu, bu dalillar ochiq-oydin bo'lsayu, isbotlar chinakamiga boisa, u holda bunga hikmat - donishmandlik deyildi». Yusuf Xos Hojibning «Qutadg'u bilig» («Saodatga boshlovchi bilim») asari ta'bir joiz bo’lsa, bilimning mohiyati, uning ijtimoiy hayotdagi ahamiyati, inson kamolotini ta'minlashdagi roli, yozuvliklarni bartaraf etuvchi vosita ekanligi to'g'risidagi qomus sanaladi. Allomaning fikricha, bilimli bo'lish ezgu ishlar tantanasini ta'minlovchi garov boiib, uning yordamida hatto osmon sari yoi ochiladi: Hamma ezguliklar bilim nafi tufaylidur, Bilim tufayli, go 'yo ko 'kka yo‘l topiladi.  
 
Ushbu fikrlarni ifoda etganda alloma naqadar haq edi. Zero, oradan to'qqiz-o'n 
asr vaqt o'tgach, inson nafaqat osmonga ucha oldi, balki koinotni ham zabt etishga 
muvaffaq bo’ldi. 
Bahovuddin Naqshbandiy tariqatida avliyolik kuch-quvvatini ezgulikka, ilm-
ma'rifatni rivojlantirishga yo'naltirish yetakchi o'rin tutadi. Binobarin, ilm-ma'rifat 
zulm va bid'atdan forig' bo'lish yo’lidir. Alloma tomonidan ilgari surilgan «Xilvat 
dar anjuman», «Safar dar vatan» g'oyalari mavjud bilimlarni suhbat hamda amaliyot 
yordamida 
o'zlashtirish 
maqsadga 
muvofiqligiga 
ishoradir. 
Zero, 
bahs-
munozaralarda, doimiy izlanishlarda hosil bo'lgan ilm puxta va mustahkam bo’ladi. 
Alisher Navoiy bilimlarni izchil, uzluksiz o'zlashtirish zarurligini uqtiradi. 
Shuningdek, ilm o'rganish mashaqqatli yumush bo’lib, uni o'rganishda ayrim 
qiyinchiliklarni yengib o'tishga to'g'ri kelishi, bu yo’lda chidamli, qanoatli, bardoshli 
bo'lish orqaligina mukammal bilimga ega bo'lish mumkinligini ta'kidlaydi. 
Abdulla Avloniy esa inson aqliy kamoloti xususida to'xtalar ekan, quyidagilarni 
bayon etadi: «Ilm dunyoning izzati, oxiratning sharofatidir. Ulm inson uchun g'oyat 
muqaddas bir fazilatdur, zeroki, ilm bizga o'z ahvolimizni, harakatimizni oyna kabi 
ko'rsatur, zehnimizni, fikrimizni qilich kabi o'tkir qilur, ilmsiz odam mevasiz daraxt 
kabidur». Alloma bilim insonni jaholatdan qutqarishning eng samarali vositasi 
ekanligiga ham urg'u beradi: «llm bizni jaholat qorong'usidan qutqarur, madaniyat, 
ma'rifat dunyosiga chiqarur, yomon fe'llardan, buzuq ishlardan qaytarur, yaxshi 
xulq, odob sohibi qilur. Bugun hayotimiz, salomatligimiz, saodatimiz, sarvatimiz, 
maishatimiz, himmatimiz, g'ayratimiz, dunyo va oxiratimiz ilmga bog'liqdur». 
O'quvchi dunyoqarashini shakllantirishning bir necha maqbul shakl, metod va 
vositalari bo'lib, ular sirasida ma'naviy-axloqiy, ijtimoiy-g'oyaviy, iqtisodiy, 
huquqiy, estetik va ekologik mavzularda tashkil etiluvchi suhbatlar, bahs-
munozaralar, ma'ruzalar, muammoli vaziyatlarni yaratish asosida o'quvchilarni 
fikrlashga undovchi amaliy treninglar, debatlar, mustaqil ishlar, shuningdek, 
ishchanlik o'yinlari yanada samarali sanaladi. 
Mustaqil ishlarni tashkil etish, xususan, muayyan mavzu asosida o'quvchilarni 
kichik ilmiy izlanishlarni olib borishga yo’llash ularning dunyoqarashlarini yanada 
boyib borishida poydevor bo’lib xizmat qiladi. O'smir hamda o'spirinlarni ma'lum 
nazariya yoki ta'limotlarning g'oyalariga nisbatan tanqidiy munosabat bildirish, 
Ushbu fikrlarni ifoda etganda alloma naqadar haq edi. Zero, oradan to'qqiz-o'n asr vaqt o'tgach, inson nafaqat osmonga ucha oldi, balki koinotni ham zabt etishga muvaffaq bo’ldi. Bahovuddin Naqshbandiy tariqatida avliyolik kuch-quvvatini ezgulikka, ilm- ma'rifatni rivojlantirishga yo'naltirish yetakchi o'rin tutadi. Binobarin, ilm-ma'rifat zulm va bid'atdan forig' bo'lish yo’lidir. Alloma tomonidan ilgari surilgan «Xilvat dar anjuman», «Safar dar vatan» g'oyalari mavjud bilimlarni suhbat hamda amaliyot yordamida o'zlashtirish maqsadga muvofiqligiga ishoradir. Zero, bahs- munozaralarda, doimiy izlanishlarda hosil bo'lgan ilm puxta va mustahkam bo’ladi. Alisher Navoiy bilimlarni izchil, uzluksiz o'zlashtirish zarurligini uqtiradi. Shuningdek, ilm o'rganish mashaqqatli yumush bo’lib, uni o'rganishda ayrim qiyinchiliklarni yengib o'tishga to'g'ri kelishi, bu yo’lda chidamli, qanoatli, bardoshli bo'lish orqaligina mukammal bilimga ega bo'lish mumkinligini ta'kidlaydi. Abdulla Avloniy esa inson aqliy kamoloti xususida to'xtalar ekan, quyidagilarni bayon etadi: «Ilm dunyoning izzati, oxiratning sharofatidir. Ulm inson uchun g'oyat muqaddas bir fazilatdur, zeroki, ilm bizga o'z ahvolimizni, harakatimizni oyna kabi ko'rsatur, zehnimizni, fikrimizni qilich kabi o'tkir qilur, ilmsiz odam mevasiz daraxt kabidur». Alloma bilim insonni jaholatdan qutqarishning eng samarali vositasi ekanligiga ham urg'u beradi: «llm bizni jaholat qorong'usidan qutqarur, madaniyat, ma'rifat dunyosiga chiqarur, yomon fe'llardan, buzuq ishlardan qaytarur, yaxshi xulq, odob sohibi qilur. Bugun hayotimiz, salomatligimiz, saodatimiz, sarvatimiz, maishatimiz, himmatimiz, g'ayratimiz, dunyo va oxiratimiz ilmga bog'liqdur». O'quvchi dunyoqarashini shakllantirishning bir necha maqbul shakl, metod va vositalari bo'lib, ular sirasida ma'naviy-axloqiy, ijtimoiy-g'oyaviy, iqtisodiy, huquqiy, estetik va ekologik mavzularda tashkil etiluvchi suhbatlar, bahs- munozaralar, ma'ruzalar, muammoli vaziyatlarni yaratish asosida o'quvchilarni fikrlashga undovchi amaliy treninglar, debatlar, mustaqil ishlar, shuningdek, ishchanlik o'yinlari yanada samarali sanaladi. Mustaqil ishlarni tashkil etish, xususan, muayyan mavzu asosida o'quvchilarni kichik ilmiy izlanishlarni olib borishga yo’llash ularning dunyoqarashlarini yanada boyib borishida poydevor bo’lib xizmat qiladi. O'smir hamda o'spirinlarni ma'lum nazariya yoki ta'limotlarning g'oyalariga nisbatan tanqidiy munosabat bildirish,  
 
metodologik mohiyatini ochib berish, shaxsiy fikrlarini bayon etishda asosli 
dalillarga tayangan holda ish ko'rishga undash ham o'zining ijobiy natijalarini beradi. 
Ta'lim-tarbiya jarayonining izchil, uzluksiz, tizimli hamda, aniq ijtimoiy 
maqsad asosida tashkil etilishi, mazkur jarayonda, fanlararo aloqadorlik, 
shuningdek, dunyoqarashni shakllantirishda samarali sanaluvchi barcha mavjud 
omillarning birligiga tayangan holda ish ko'rish ko'zlangan maqsadga erishishning 
kafolatidir. Mazkur holat ma'lum ijtimoiy voqea-hodisalar mohiyatini turli nuqtayi 
nazardan baholash, ularning rivojini ko'ra bilish, bir holatdan ikkinchi holatga 
o'tishini kuzatish, ularning o'zaro bog'liqligi va aloqadorligi, bir-birini taqozo etishini 
tushuna olish imkonini beradi. 
Ta'lim-tarbiyani tashkil etish jarayonida fanlararo aloqadorlik, ijtimoiy va 
tabiiy omillarning o'zaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda 
ijtimoiy 
munosabatlar 
ta'sirida 
shaxs 
kamolotini 
ta'minlashga 
erishish 
imkoniyatlaridan unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiqdir. Ta'lim 
muassasalarida o'quv predmetlari sifatida tavsiya etilgan fanlar asoslarining 
o'quvchilar tomonidan chuqur o'zlashtirilishi ularda keng dunyoqarashni 
shakllantirishga yordam beradi. O'qituvchilar o'quvchilarda ilmiy dunyoqarashni 
shakllanishi xususida g'amxo'rlik qila borib, doimiy ravishda ular tomonidan 
o'zlashtirilgan ilmiy bilimlarni amaliyotda qo'llay olinishiga e'tibor berishlari zarur. 
Fan o'qituvchilari u yoki bu qonuniyatlar va ularning mohiyati bilan o'quvchilarni 
tanishtirib borar ekanlar, o'quvchilarga turli hayotiy vaziyatlarda ulardan foydalanish 
yoki ularga tayanib ish ko'rish lozimligini tushuntirib borishlari kerak. 
Dunyoqarashning shakllanishida jamiyatda ustuvor o'rin tutgan mafkuraviy 
g'oyalar va ularning mohiyatidan to'laqonli xabardor bo'lish o'ziga xos ahamiyatga 
ega. Shu bois ta'lim muassasalarida yo'lga qo'yilayotgan ta'lim-tarbiya, xususan, 
ijtimoiy-gumanitar va tabiiy fanlar asoslari mohiyati bilan o'quvchilarni tanishtirish 
jarayonida O'zbekiston Respublikasining ijtimoiy hayotida bosh mezon sifatida e'tirof 
etilgan milliy istiqlol g'oyasi va mafkura mazmunida ilgari surilgan qarashlar xususida 
batafsil ma'lumotlar berib borish, ularga nisbatan o'quvchilarda muayyan 
munosabatni shakllantirish pedagogik jihatdan samarali yo'l hisoblanadi. 
 
metodologik mohiyatini ochib berish, shaxsiy fikrlarini bayon etishda asosli dalillarga tayangan holda ish ko'rishga undash ham o'zining ijobiy natijalarini beradi. Ta'lim-tarbiya jarayonining izchil, uzluksiz, tizimli hamda, aniq ijtimoiy maqsad asosida tashkil etilishi, mazkur jarayonda, fanlararo aloqadorlik, shuningdek, dunyoqarashni shakllantirishda samarali sanaluvchi barcha mavjud omillarning birligiga tayangan holda ish ko'rish ko'zlangan maqsadga erishishning kafolatidir. Mazkur holat ma'lum ijtimoiy voqea-hodisalar mohiyatini turli nuqtayi nazardan baholash, ularning rivojini ko'ra bilish, bir holatdan ikkinchi holatga o'tishini kuzatish, ularning o'zaro bog'liqligi va aloqadorligi, bir-birini taqozo etishini tushuna olish imkonini beradi. Ta'lim-tarbiyani tashkil etish jarayonida fanlararo aloqadorlik, ijtimoiy va tabiiy omillarning o'zaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda ijtimoiy munosabatlar ta'sirida shaxs kamolotini ta'minlashga erishish imkoniyatlaridan unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiqdir. Ta'lim muassasalarida o'quv predmetlari sifatida tavsiya etilgan fanlar asoslarining o'quvchilar tomonidan chuqur o'zlashtirilishi ularda keng dunyoqarashni shakllantirishga yordam beradi. O'qituvchilar o'quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllanishi xususida g'amxo'rlik qila borib, doimiy ravishda ular tomonidan o'zlashtirilgan ilmiy bilimlarni amaliyotda qo'llay olinishiga e'tibor berishlari zarur. Fan o'qituvchilari u yoki bu qonuniyatlar va ularning mohiyati bilan o'quvchilarni tanishtirib borar ekanlar, o'quvchilarga turli hayotiy vaziyatlarda ulardan foydalanish yoki ularga tayanib ish ko'rish lozimligini tushuntirib borishlari kerak. Dunyoqarashning shakllanishida jamiyatda ustuvor o'rin tutgan mafkuraviy g'oyalar va ularning mohiyatidan to'laqonli xabardor bo'lish o'ziga xos ahamiyatga ega. Shu bois ta'lim muassasalarida yo'lga qo'yilayotgan ta'lim-tarbiya, xususan, ijtimoiy-gumanitar va tabiiy fanlar asoslari mohiyati bilan o'quvchilarni tanishtirish jarayonida O'zbekiston Respublikasining ijtimoiy hayotida bosh mezon sifatida e'tirof etilgan milliy istiqlol g'oyasi va mafkura mazmunida ilgari surilgan qarashlar xususida batafsil ma'lumotlar berib borish, ularga nisbatan o'quvchilarda muayyan munosabatni shakllantirish pedagogik jihatdan samarali yo'l hisoblanadi.