O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK
XATOLARNI TUZATISH
Reja:
1.
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida olib borilishi.
2.
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarida olib boriladigan yozuv
mashg'ulotlari.
3.
Yozuv mashg'ulotlarining rejasi.
4.
Boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozuvlarda uchraydigan xatolarni
tuzatish.
Tayanch so'zlar:
To'rtinchi sinflarda yozuv mashg'ulotlarining onatili darslarida olib
borilishi. Qo'shimcha yozuv mashg'ulotlarini o'tkazish. O'quvchilarga
mustaqil ravishda kichik matnlarni yozdirish va og'zaki tarzda yozdirish.
To'rtinchi sinf o'quvchilarining yozuvlarida uchraydigan tipik xatolar: haddan
ziyod harflarni katta yozish, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri
qo'ymaslik, harflaming qiyaligini bir xilda saqlamaslik va harflarni
uchburchak tarzda ifodalash kabilar.
Dastur talablariga muvofiq, to'rtinchi oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez
va chiroyli yozishi lozim.
Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la
egallab olomaydilar, harflaming shaklini pala partish, katta-kichik qilib har xil
yozadilar. O'quvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har bir
predmet o'qituvchisining eng muhim va qiyin vazifalaridan biridir. Bu
masalani ehtiyotlik bilan hal etish lozim.
Kamchiliklarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada
ekanligini aniqlash zarur.
O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim
harflaming noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim
o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda
yozadilar:
Men xat yozdim
Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka
olib keladi.
Ayrim o'quvchilar esa har bir harfni alohida-alohida ajratib qo'l
harakatini uzib yozadilar.
M e n x a t y o z d i m
Harflarni bunday alohida yozish yozuv tezligini kamaytiradi, o'quvchi
boshqa o'quvchilardan orqada qoladi.
O'quvchilarda uchraydigan yana bir kamchilik haddan tashqari mayda
yozuvdir:
______________________Men akamga xat yozdim________________________
Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik yozadilar:
Men xat yozdim
Haddan tashqari mayda yozuv qo'lni charchatadi, o'qishni
qiyinlashtiradi, yirik yozuv esa yozuv tezligini kamaytiradi va o'quvchi
buning uchun ko'p vaqt sarflaydi.
Shuning uchun o'quvchilarda uchraydigan ayrim tipik xatolarni o'z
vaqtida, ya'ni harflarning shaklini yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish
lozim.
Quyida o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik
xatolarni ko'rsatib o'tamiz.
1. Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni yozishda
siniq chiziq hosil qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadilar:
Bunday xatolarni yo'qotish uchun shu element yozilishini qayta
mashq qildirish lozim, chunki bu element ko'pchilik kichik harflar uchun
asosiy element hisoblanadi.
2. Tagi va usti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni
quyidagicha buzib yozadilar.
Bunday kamchiliklarning oldini olish uchun ilmoqlarni to'g'ri
yozishga o'rgatish lozim.
3. Tagi tugunchakli uzun tayoqcha shaklidagi elementni ham quyidagicha buzib
yozadilar:
Bunday xatolar o'quvchilarning yozuvning qiyaligiga e"tabor
bermasliklari natijasida sodir bo'ladi.
4. Tagi tugunchakli elementni haddan tashqari kichik yoki katta qilib
yozadilar:
Bu xatolarning oldini olish uchun shu elementni harflar bilan
bog'liq holda yozib ko'rsatish va harfga taqqoskash zarur.
5. Katta N, M harflarini yozishda uning birinchi elementini noto'g'ri yozadilar:
Bu xatoni yo'qotish uchun shu elementni kattalashtirib ko'rsatish lozim.
6. O'quvchilar kichik cho'zinchoq doira shaklidagi O harfmi yozishda ham
ayrim xatolarga yo'l qo'yadilar. Bu harfni yozishda uchragan kamchiliklarni
tuzatish uchun katta o'lchamdagi quyidagi jadvaldan foydalanish lozim.
Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar bo'lishini
ko'rsatib o'tdik, bunday kamchiliklar bosh harflarda ham, kichik harflarda ham
uchrashi mumkin. Bosh harflarda uchraydigan tipik xatolarni ham ona tili
darslarida ko'rsatib, tanishtirib boorish mumkin.
Harflarning shakli buzilishiga ishning to'g'ri tashkil etilmaganligi, yozuv
qurollaridan to'g'ri foydalanmaslik ham sabab bo'ladi.