O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK XATOLARNI TUZATISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

37,5 KB


O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK
XATOLARNI TUZATISH
Reja:
1.
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida olib borilishi.
2.
Boshlang'ich  sinflarda  yozuv  darslarida  olib  boriladigan  yozuv
mashg'ulotlari.
3.
Yozuv mashg'ulotlarining rejasi.
4.
Boshlang'ich  sinf  o'quvchilarining  yozuvlarda  uchraydigan  xatolarni
tuzatish.
Logotip
O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK XATOLARNI TUZATISH Reja: 1. Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida olib borilishi. 2. Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarida olib boriladigan yozuv mashg'ulotlari. 3. Yozuv mashg'ulotlarining rejasi. 4. Boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozuvlarda uchraydigan xatolarni tuzatish.
Tayanch so'zlar:
To'rtinchi  sinflarda  yozuv  mashg'ulotlarining  onatili  darslarida  olib
borilishi.  Qo'shimcha  yozuv  mashg'ulotlarini  o'tkazish.  O'quvchilarga
mustaqil  ravishda kichik matnlarni  yozdirish va og'zaki  tarzda  yozdirish.
To'rtinchi sinf o'quvchilarining yozuvlarida uchraydigan tipik xatolar: haddan
ziyod  harflarni  katta  yozish,  harflar  va  so'zlar  orasidagi  masofani  to'g'ri
qo'ymaslik,  harflaming  qiyaligini  bir  xilda  saqlamaslik  va  harflarni
uchburchak tarzda ifodalash kabilar.
Dastur talablariga muvofiq, to'rtinchi oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez
va chiroyli yozishi lozim.
Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la
egallab olomaydilar, harflaming shaklini pala partish, katta-kichik qilib har xil
yozadilar. O'quvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har bir
predmet  o'qituvchisining  eng  muhim  va  qiyin  vazifalaridan  biridir.  Bu
masalani ehtiyotlik bilan hal etish lozim.
Kamchiliklarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada
ekanligini aniqlash zarur.
O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim
harflaming noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim
o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda
yozadilar:
Men xat yozdim
Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka 
olib keladi.
Ayrim o'quvchilar esa har bir harfni alohida-alohida ajratib qo'l 
harakatini uzib yozadilar.
M e n x a t y o z d i m
Harflarni bunday alohida yozish yozuv tezligini kamaytiradi, o'quvchi
boshqa o'quvchilardan orqada qoladi.
Logotip
Tayanch so'zlar: To'rtinchi sinflarda yozuv mashg'ulotlarining onatili darslarida olib borilishi. Qo'shimcha yozuv mashg'ulotlarini o'tkazish. O'quvchilarga mustaqil ravishda kichik matnlarni yozdirish va og'zaki tarzda yozdirish. To'rtinchi sinf o'quvchilarining yozuvlarida uchraydigan tipik xatolar: haddan ziyod harflarni katta yozish, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri qo'ymaslik, harflaming qiyaligini bir xilda saqlamaslik va harflarni uchburchak tarzda ifodalash kabilar. Dastur talablariga muvofiq, to'rtinchi oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez va chiroyli yozishi lozim. Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la egallab olomaydilar, harflaming shaklini pala partish, katta-kichik qilib har xil yozadilar. O'quvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har bir predmet o'qituvchisining eng muhim va qiyin vazifalaridan biridir. Bu masalani ehtiyotlik bilan hal etish lozim. Kamchiliklarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada ekanligini aniqlash zarur. O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim harflaming noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda yozadilar: Men xat yozdim Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka olib keladi. Ayrim o'quvchilar esa har bir harfni alohida-alohida ajratib qo'l harakatini uzib yozadilar. M e n x a t y o z d i m Harflarni bunday alohida yozish yozuv tezligini kamaytiradi, o'quvchi boshqa o'quvchilardan orqada qoladi.
O'quvchilarda uchraydigan yana bir kamchilik haddan tashqari mayda
yozuvdir:
______________________Men akamga xat yozdim________________________
Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik yozadilar:
Men xat yozdim
Haddan  tashqari  mayda  yozuv  qo'lni  charchatadi,  o'qishni
qiyinlashtiradi,  yirik  yozuv  esa  yozuv  tezligini  kamaytiradi  va  o'quvchi
buning uchun ko'p vaqt sarflaydi.
Shuning uchun o'quvchilarda uchraydigan ayrim tipik xatolarni o'z
vaqtida, ya'ni  harflarning shaklini  yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish
lozim.
Quyida  o'quvchilarning  yozuvlarida  uchraydigan  ayrim  tipik
xatolarni ko'rsatib o'tamiz.
1. Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi  elementni yozishda
siniq chiziq hosil qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadilar: 
Bunday xatolarni yo'qotish uchun shu element yozilishini qayta
mashq qildirish lozim, chunki bu element ko'pchilik kichik harflar uchun
asosiy element hisoblanadi.
2. Tagi va usti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni 
quyidagicha buzib yozadilar.
Bunday kamchiliklarning oldini olish uchun ilmoqlarni to'g'ri 
yozishga o'rgatish lozim.
3.   Tagi tugunchakli uzun tayoqcha shaklidagi elementni ham quyidagicha buzib
yozadilar:
Bunday xatolar o'quvchilarning yozuvning qiyaligiga e"tabor 
bermasliklari natijasida sodir bo'ladi. 
Logotip
O'quvchilarda uchraydigan yana bir kamchilik haddan tashqari mayda yozuvdir: ______________________Men akamga xat yozdim________________________ Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik yozadilar: Men xat yozdim Haddan tashqari mayda yozuv qo'lni charchatadi, o'qishni qiyinlashtiradi, yirik yozuv esa yozuv tezligini kamaytiradi va o'quvchi buning uchun ko'p vaqt sarflaydi. Shuning uchun o'quvchilarda uchraydigan ayrim tipik xatolarni o'z vaqtida, ya'ni harflarning shaklini yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish lozim. Quyida o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolarni ko'rsatib o'tamiz. 1. Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni yozishda siniq chiziq hosil qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadilar: Bunday xatolarni yo'qotish uchun shu element yozilishini qayta mashq qildirish lozim, chunki bu element ko'pchilik kichik harflar uchun asosiy element hisoblanadi. 2. Tagi va usti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni quyidagicha buzib yozadilar. Bunday kamchiliklarning oldini olish uchun ilmoqlarni to'g'ri yozishga o'rgatish lozim. 3. Tagi tugunchakli uzun tayoqcha shaklidagi elementni ham quyidagicha buzib yozadilar: Bunday xatolar o'quvchilarning yozuvning qiyaligiga e"tabor bermasliklari natijasida sodir bo'ladi.
4. Tagi tugunchakli elementni haddan tashqari kichik yoki katta qilib 
yozadilar:
Bu xatolarning oldini olish uchun shu elementni harflar bilan 
bog'liq holda yozib ko'rsatish va harfga taqqoskash zarur.
5. Katta N, M harflarini yozishda uning birinchi elementini noto'g'ri yozadilar:
Bu xatoni yo'qotish uchun shu elementni kattalashtirib ko'rsatish lozim.
6. O'quvchilar kichik cho'zinchoq doira shaklidagi O harfmi yozishda ham
ayrim xatolarga yo'l qo'yadilar. Bu harfni yozishda uchragan kamchiliklarni
tuzatish uchun katta o'lchamdagi quyidagi jadvaldan foydalanish lozim. 
Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar bo'lishini
ko'rsatib o'tdik, bunday kamchiliklar bosh harflarda ham, kichik harflarda ham
uchrashi mumkin. Bosh harflarda uchraydigan tipik xatolarni ham ona tili
darslarida ko'rsatib, tanishtirib boorish mumkin.
Harflarning shakli buzilishiga ishning to'g'ri tashkil etilmaganligi, yozuv
qurollaridan to'g'ri foydalanmaslik ham sabab bo'ladi.
Logotip
4. Tagi tugunchakli elementni haddan tashqari kichik yoki katta qilib yozadilar: Bu xatolarning oldini olish uchun shu elementni harflar bilan bog'liq holda yozib ko'rsatish va harfga taqqoskash zarur. 5. Katta N, M harflarini yozishda uning birinchi elementini noto'g'ri yozadilar: Bu xatoni yo'qotish uchun shu elementni kattalashtirib ko'rsatish lozim. 6. O'quvchilar kichik cho'zinchoq doira shaklidagi O harfmi yozishda ham ayrim xatolarga yo'l qo'yadilar. Bu harfni yozishda uchragan kamchiliklarni tuzatish uchun katta o'lchamdagi quyidagi jadvaldan foydalanish lozim. Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar bo'lishini ko'rsatib o'tdik, bunday kamchiliklar bosh harflarda ham, kichik harflarda ham uchrashi mumkin. Bosh harflarda uchraydigan tipik xatolarni ham ona tili darslarida ko'rsatib, tanishtirib boorish mumkin. Harflarning shakli buzilishiga ishning to'g'ri tashkil etilmaganligi, yozuv qurollaridan to'g'ri foydalanmaslik ham sabab bo'ladi.