O‘RTA ASR IQTISODIY QARASHLARI

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

17,1 KB


 
 
 
 
O‘RTA ASR IQTISODIY QARASHLARI. 
 
 
Reja: 
1.A.Forobiyning iqtisodiy fikrlari 
2.Ibn Sinoning iqtisodiy qarashlari 
3. Margʻinoniyning «Hidoya» asari 
 
O’rta Osiyo Yevropani Osiyo bilan bog‘lovchi yirik moddiy- madaniy va 
savdo markaziga aylandi. Bu jarayonlar bir-biridan minglab chaqirim uzoqlikdagi 
davlatlar, xalqlar o‘rtasidagi iqtisodiy munosabatlarni shakllantirdi. Osiyoda va 
Yevropadagi tovarlarga bo‘lgan talab va taklifni (bozoring asosiy unsurlarini) 
yaxshi bilmay turib uzoq va xatarli yo‘lga chiqish mumkinmidi, katta karvonlarni 
tog‘u toshlardan, qum cho‘llardan olib o‘tish osonmidi, buning uchun ma’lum 
qoidalarga, amallarga tayanib ish ko‘rish kerak bo‘ldi. Yevropaga qancha va qaysi 
tovarlarni olib borish, u yerdan nima olib qaytish, karvon yo‘lidagi davlatlar, 
xalqlar talab-etiyojini yaxshi bilish talab etilgan. Oqibatda turli bilim sohalari, 
matematika (al-jabr), geometriya (handasa), astronomiya (falakiyot) va boshqa 
ko‘pgina fanlar rivojlandi. Bu davrda butun dunyoga tanilgan Xorazmiy , 
Farg‘oniy, Ibn Sino, Ibn Ro‘shd, Yusuf Xos Hojib, Nizomulmulk va boshqa 
ko‘plab mutafikkirlar yashab, ijod qilishdi. Ularning asarlarida muhim iqtisodiy 
g‘oyalar ham o‘z aksini topgan. Sharq uyg‘onishi davridagi olimlar shu davrdagi 
tijorat, mulkdorlik sirlarini bayon etganlar. Ularning ko‘plari hozirgi kunda ham 
o‘z ahamiyatini saqlab kelmoqda. 
 
1.A.Forobiyning iqtisodiy fikrlari 
Logotip
O‘RTA ASR IQTISODIY QARASHLARI. Reja: 1.A.Forobiyning iqtisodiy fikrlari 2.Ibn Sinoning iqtisodiy qarashlari 3. Margʻinoniyning «Hidoya» asari O’rta Osiyo Yevropani Osiyo bilan bog‘lovchi yirik moddiy- madaniy va savdo markaziga aylandi. Bu jarayonlar bir-biridan minglab chaqirim uzoqlikdagi davlatlar, xalqlar o‘rtasidagi iqtisodiy munosabatlarni shakllantirdi. Osiyoda va Yevropadagi tovarlarga bo‘lgan talab va taklifni (bozoring asosiy unsurlarini) yaxshi bilmay turib uzoq va xatarli yo‘lga chiqish mumkinmidi, katta karvonlarni tog‘u toshlardan, qum cho‘llardan olib o‘tish osonmidi, buning uchun ma’lum qoidalarga, amallarga tayanib ish ko‘rish kerak bo‘ldi. Yevropaga qancha va qaysi tovarlarni olib borish, u yerdan nima olib qaytish, karvon yo‘lidagi davlatlar, xalqlar talab-etiyojini yaxshi bilish talab etilgan. Oqibatda turli bilim sohalari, matematika (al-jabr), geometriya (handasa), astronomiya (falakiyot) va boshqa ko‘pgina fanlar rivojlandi. Bu davrda butun dunyoga tanilgan Xorazmiy , Farg‘oniy, Ibn Sino, Ibn Ro‘shd, Yusuf Xos Hojib, Nizomulmulk va boshqa ko‘plab mutafikkirlar yashab, ijod qilishdi. Ularning asarlarida muhim iqtisodiy g‘oyalar ham o‘z aksini topgan. Sharq uyg‘onishi davridagi olimlar shu davrdagi tijorat, mulkdorlik sirlarini bayon etganlar. Ularning ko‘plari hozirgi kunda ham o‘z ahamiyatini saqlab kelmoqda. 1.A.Forobiyning iqtisodiy fikrlari
    O’rta asrda ilg‘or iqtisodiy fikrlarni ilgari surgan     buyuk mutafakkirlardan bir    
Aristotelning izdoshi, uning asarlarini tahlil qilgan «ikkinchi muallim» Abu Nasr 
Forobiy (870-950) hisoblanadi. U ko‘p qirrali olim bo‘lib, o‘z bilimini oshirish 
yo‘lidatinmay mehnat qilgan, qaysi yurtda mashhur olim borligini eshitishi bilan 
suhbatlashib, undan saboq olish uchun yo‘lga chiqqan. 
Forobiy bir asami bir marta o‘qib tushunolmasa, uni qayta-qayta o‘qirdi. 
Aristotelning «Jon haqida» asarining Forobiy o‘qigan nusxasi topilgan bo‘lib, 
kitob chetiga uning tomonidan «Men bu kitobni yuz marta o 'qidim», boshqa bir 
kitobda esa «Bu kitobni qirq marta o ‘qidim, lekin yana o ‘qishim kerak», deb 
yozilgan. Forobiy Aristotel asarlarini o‘qib-o‘rganish bilan birga ularga sharhlar 
ham yozgan. Buyuk alloma Ibn Sino Aristotelning «Metafizika» asarini Forobiy 
yozgan sharhlar yordami bilangina to‘liq tushunganligi haqida yozgan.Forobiy 
bugungi kunda ham o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan moddiy ehtiyojlar to‘g‘risida 
ta’limot yaratdi. Uning fikricha odamlarning ehtiyoji jamiyat shakllanishining 
asosiy sababidir. «Tabiatan har bir odam shunday yaralganki, u yashashi va kamol 
topishi uchun ko‘p narsalarga ehtiyoj sezadi. Ularni u bir o‘zi topa olmaydi va 
ularga erishish uchun kishilar jamoasiga muhtoj bo‘ladiki, uning har biri u ehtiyoj 
sezayotgan narsalardan biron-birini beradi. Bunda har bir odam boshqalarga 
nisbatan xuddi shunday holatda bo'ladi». Jamiyat shakllanishi uchun moddiy 
ehtiyojlar to‘g‘risida bunday tushuncha o‘sha davrdagi ilg‘or fikrlardan 
hisoblanadi. Shu bilan birga moddiy boylik yaratishdagi mehnat va mehnat 
qurollarining ahamiyatini, har xil hunar turlarini uqtirib o'tgach, qullikka keskin 
qarshi chiqdi.Forobiy Platonga o'xshab ideal tuzum to‘g‘risida fikr yuritdi. U 
kelajak haqida o‘ylab, baxtga erishishning zarur va birlamchi shartini tashkil 
etuvchi o‘zaro yordam va do‘stlik tufayli bo‘ladigan shahami ideal shahar, deb 
hisoblagan; yer yuzida barcha xalqlarning o‘zaro yordami asosida bir butun yagona 
jamiyat qurish mumkinligi to‘g‘risida, mahsulotlarni adolatli taqsimlash haqida 
fikrlar bildirgan. Ammo Forobiy mazkur o‘zaro yordamning iqtisodiy asosi - 
mehnat mahsulotlarini ayirboshlashning zarurligini ko‘rsatib bera olmadi. Shu 
narsani qayd qilib o‘tish kerakki, Forobiy iqtisodiy masalalarni ikkinchi o‘ringa 
Logotip
O’rta asrda ilg‘or iqtisodiy fikrlarni ilgari surgan buyuk mutafakkirlardan bir Aristotelning izdoshi, uning asarlarini tahlil qilgan «ikkinchi muallim» Abu Nasr Forobiy (870-950) hisoblanadi. U ko‘p qirrali olim bo‘lib, o‘z bilimini oshirish yo‘lidatinmay mehnat qilgan, qaysi yurtda mashhur olim borligini eshitishi bilan suhbatlashib, undan saboq olish uchun yo‘lga chiqqan. Forobiy bir asami bir marta o‘qib tushunolmasa, uni qayta-qayta o‘qirdi. Aristotelning «Jon haqida» asarining Forobiy o‘qigan nusxasi topilgan bo‘lib, kitob chetiga uning tomonidan «Men bu kitobni yuz marta o 'qidim», boshqa bir kitobda esa «Bu kitobni qirq marta o ‘qidim, lekin yana o ‘qishim kerak», deb yozilgan. Forobiy Aristotel asarlarini o‘qib-o‘rganish bilan birga ularga sharhlar ham yozgan. Buyuk alloma Ibn Sino Aristotelning «Metafizika» asarini Forobiy yozgan sharhlar yordami bilangina to‘liq tushunganligi haqida yozgan.Forobiy bugungi kunda ham o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan moddiy ehtiyojlar to‘g‘risida ta’limot yaratdi. Uning fikricha odamlarning ehtiyoji jamiyat shakllanishining asosiy sababidir. «Tabiatan har bir odam shunday yaralganki, u yashashi va kamol topishi uchun ko‘p narsalarga ehtiyoj sezadi. Ularni u bir o‘zi topa olmaydi va ularga erishish uchun kishilar jamoasiga muhtoj bo‘ladiki, uning har biri u ehtiyoj sezayotgan narsalardan biron-birini beradi. Bunda har bir odam boshqalarga nisbatan xuddi shunday holatda bo'ladi». Jamiyat shakllanishi uchun moddiy ehtiyojlar to‘g‘risida bunday tushuncha o‘sha davrdagi ilg‘or fikrlardan hisoblanadi. Shu bilan birga moddiy boylik yaratishdagi mehnat va mehnat qurollarining ahamiyatini, har xil hunar turlarini uqtirib o'tgach, qullikka keskin qarshi chiqdi.Forobiy Platonga o'xshab ideal tuzum to‘g‘risida fikr yuritdi. U kelajak haqida o‘ylab, baxtga erishishning zarur va birlamchi shartini tashkil etuvchi o‘zaro yordam va do‘stlik tufayli bo‘ladigan shahami ideal shahar, deb hisoblagan; yer yuzida barcha xalqlarning o‘zaro yordami asosida bir butun yagona jamiyat qurish mumkinligi to‘g‘risida, mahsulotlarni adolatli taqsimlash haqida fikrlar bildirgan. Ammo Forobiy mazkur o‘zaro yordamning iqtisodiy asosi - mehnat mahsulotlarini ayirboshlashning zarurligini ko‘rsatib bera olmadi. Shu narsani qayd qilib o‘tish kerakki, Forobiy iqtisodiy masalalarni ikkinchi o‘ringa
surib qo‘ydi. Bu ayniqsa, uning davlat to‘g‘risidagi talqinida ko‘rinadi, unda adolat 
o‘matish, ommani ma'rifatli qilish iming asosiy fimksiyalaridan, deb e'tirof etiladi. 
Forobiyning mulkchilik to‘g‘risidagi qarashlari. Abu Nasr Forobiy mulkchilik 
haqida fikr yuritib, mulkka egalik qilish, undan maqsadga muvofiq foydalanish, 
o‘ziga to‘q yashash to‘g‘risidagi ilg‘or fikrlarni ilgari suradi. U odamlarga, 
avlodlarga zarar keltirmaydigan mol-mulk orttirish foydali ish ekanligi, boshqalar 
uchun zarar keltiradigan boylik to‘plash, mol-mulk orttirish esa yomon odat 
ekanligini aytib o‘tadi. 
Forobiy kishilarni mulkiy qonunlar asosida tarbiyalash masalasiga alohida 
e’tibor beradi. Uningcha ma’rifatli, qonun asosida ish yuritadigan, huquqiy 
madaniyatli kishilar jamiyat taraqqiyotida muhim rol o‘ynaydilar va aksincha, 
“...shahar aholisi ma'rifatsiz, tajribasiz odamlar va bolalardan iborat bo‘lsa, u holda 
ular qonun o'rnatgan tartib va boshqaruv usulini qabul qilmaydilar”. Ko‘rinib 
turibdiki, qonun-qoidalar asosida ish yuritishga alohida e’tibor qaratilgan. Huquqiy 
tarbiya, madaniyat mulkni to‘g‘ri tasarmf etish, undan unumli foydalanish va 
mulkni ko‘paytirishga undaydi. Forobiyning ta'kidlashicha “Mulk orttirishda 
unchalik xavf yo‘q... Mulkni ehtiyot qilib saqlab, o‘z ehtiyoji uchun ishlatsa, 
buyomon hisoblanmaydi’’. 
Forobiyning mulkchilik to‘g‘risidagi iqtisodiy fikrlarining to‘g‘ri ekanligini 
hayotning o‘zi ko‘rsatib berdi. Mamlakatimizda mulkdorlar sinfining shakllanib, 
ularning soni ko‘payib, iqtisodiyotni rivojlantirishda roli ortib borayotgan hozirgi 
davrda Forobiyning mulk va unga egalik qilish haqidagi g‘oyalari yana ham 
faollashib bormoqda.Forobiyning taqsimotga bolgan iqtisodiy qarashlari. Taqsimot 
Forobiyning iqtisodiy qarashlarida o‘ziga xos usulda talqin etiladi. Uningcha 
jamiyat va kishilar qoTidagi mol-mulkini, noz-ne’matlarni to‘g‘ri taqsimlash 
davlat miqyosidagi asosiy muammolardan biri hisoblanadi. Taqsimot maqsadga 
muvofiq amalga oshirilmas ekan, ko‘pchilik kishilar bachkanalashib ketadi, 
odamlar faqir ahvolga tushib qoladi. 
Shu narsa ayonki, mavjud narsalar taqsimlanadi. Shu bois maqsadga 
muvofiq taqsimotni amalga oshirish maqsadida Forobiy mavjud bo’lgan barcha 
Logotip
surib qo‘ydi. Bu ayniqsa, uning davlat to‘g‘risidagi talqinida ko‘rinadi, unda adolat o‘matish, ommani ma'rifatli qilish iming asosiy fimksiyalaridan, deb e'tirof etiladi. Forobiyning mulkchilik to‘g‘risidagi qarashlari. Abu Nasr Forobiy mulkchilik haqida fikr yuritib, mulkka egalik qilish, undan maqsadga muvofiq foydalanish, o‘ziga to‘q yashash to‘g‘risidagi ilg‘or fikrlarni ilgari suradi. U odamlarga, avlodlarga zarar keltirmaydigan mol-mulk orttirish foydali ish ekanligi, boshqalar uchun zarar keltiradigan boylik to‘plash, mol-mulk orttirish esa yomon odat ekanligini aytib o‘tadi. Forobiy kishilarni mulkiy qonunlar asosida tarbiyalash masalasiga alohida e’tibor beradi. Uningcha ma’rifatli, qonun asosida ish yuritadigan, huquqiy madaniyatli kishilar jamiyat taraqqiyotida muhim rol o‘ynaydilar va aksincha, “...shahar aholisi ma'rifatsiz, tajribasiz odamlar va bolalardan iborat bo‘lsa, u holda ular qonun o'rnatgan tartib va boshqaruv usulini qabul qilmaydilar”. Ko‘rinib turibdiki, qonun-qoidalar asosida ish yuritishga alohida e’tibor qaratilgan. Huquqiy tarbiya, madaniyat mulkni to‘g‘ri tasarmf etish, undan unumli foydalanish va mulkni ko‘paytirishga undaydi. Forobiyning ta'kidlashicha “Mulk orttirishda unchalik xavf yo‘q... Mulkni ehtiyot qilib saqlab, o‘z ehtiyoji uchun ishlatsa, buyomon hisoblanmaydi’’. Forobiyning mulkchilik to‘g‘risidagi iqtisodiy fikrlarining to‘g‘ri ekanligini hayotning o‘zi ko‘rsatib berdi. Mamlakatimizda mulkdorlar sinfining shakllanib, ularning soni ko‘payib, iqtisodiyotni rivojlantirishda roli ortib borayotgan hozirgi davrda Forobiyning mulk va unga egalik qilish haqidagi g‘oyalari yana ham faollashib bormoqda.Forobiyning taqsimotga bolgan iqtisodiy qarashlari. Taqsimot Forobiyning iqtisodiy qarashlarida o‘ziga xos usulda talqin etiladi. Uningcha jamiyat va kishilar qoTidagi mol-mulkini, noz-ne’matlarni to‘g‘ri taqsimlash davlat miqyosidagi asosiy muammolardan biri hisoblanadi. Taqsimot maqsadga muvofiq amalga oshirilmas ekan, ko‘pchilik kishilar bachkanalashib ketadi, odamlar faqir ahvolga tushib qoladi. Shu narsa ayonki, mavjud narsalar taqsimlanadi. Shu bois maqsadga muvofiq taqsimotni amalga oshirish maqsadida Forobiy mavjud bo’lgan barcha
boyliklarni to‘g‘ri hisobga olishni nazarda tutadi. U shunday yozadi: “Avvalo yer 
va joylarning ntiqdori, keyin ularning egalari va tutgan o ‘rinlari, so'ngra nihoyatda 
zarur narsalar bo ‘Igan oziq-ovqatlar, ekiladigan yerlar, saroy va shaxsiy uylar 
miqdori hisobga oiinishi zarur”. Forobiy Platonning: “Taqsimot juda qiyin ish, 
lekin juda zarur ishdir”, - degan fikrini alohida ko‘rsatib o‘tadi. Biz bundan 
Forobiy taqsimot muammosining qiyinligini, uni to‘g‘ri hal etish jamiyat hayotida 
muhim ahamiyatga ega ekanligini yaxshi tushunganligini ko‘ramiz. 
Abu Rayhon Beruniy Muhammad ibn Ahmad - XI asming qomusiy olimi, 
Beruniy juda yoshligidan ilm va fanga qiziqadi. U sevgan fanlar - astronomiya, 
matematika, geodeziya, geografiya va mineralogiya bo‘lgan. 
Beruniyning matematikaga va fanning boshqa sohalariga qo'shgan hissasini 
yozib qoldirgan 100 dan ortiq asarlaridan ham ko‘rish mumkin. Ulardan eng 
yiriklari “Hindiston”, “Qadimiy xalqlardan qolgan yodgorliklar”, “Qonuni 
Mas’udiy”, “Geodeziya”, “Mineralogiya” va “Astronomiya”. Qolganlarini 
quyidagicha taqsimlash mumkin: matematikaga doirlari -22 ta; astronomik 
asboblar haqida -10 ta; astrologiklari -21 ta; turli fanlar (fizika, mineralogiya, 
adabiyot, tarix va boshqalar) -38 ta; turli tillardan taijima asarlar - 21 ta. 
Beruniyning bu asarlaridan atigi 30 ga yaqini bizning kunlargacha yetib kelgan. 
 
2 Ibn Sinoning iqtisodiy qarashlari 
Ulug‘ mutafakkir Ibn Sinoning 280 dan ko‘proq asarlari mavjud bo‘lib, 
ular tibbiyot, matematika, astronomiya, kimyo, falsafa, iqtisodiyot va boshqa 
sohalarga bag‘ishlangan. 
Ibn Sinoning inson ehtiyojlari to‘g‘risi- dagi, mehnat va uning moddiy 
ishlab chiqarishdagi roli to‘g‘risidagi fikrlari diqqatga sazovor. Uning fikricha: 
«Hayvon tabiat ne’matlariga qanoat qiladi, insonga esa tabiat ne’matlari 
kamlik qiladi, u oziq-ovqat, kiyim-kechak va uy-joyga ehtiyoj sezadi. Hayvonlar 
tabiat ne’matlarini o‘zlashtiradi, inson esa o‘z mehnati bilan o‘ziga ovqat, kiyim-
kechak, uy-joy yaratadi. Shu maqsadda inson dehqonchilik bilan shug‘ullanishi 
kerak. Hayvonlar garchi poda bo‘lib yashasalar ham, yolg‘iz yashay oladi, odamlar 
Logotip
boyliklarni to‘g‘ri hisobga olishni nazarda tutadi. U shunday yozadi: “Avvalo yer va joylarning ntiqdori, keyin ularning egalari va tutgan o ‘rinlari, so'ngra nihoyatda zarur narsalar bo ‘Igan oziq-ovqatlar, ekiladigan yerlar, saroy va shaxsiy uylar miqdori hisobga oiinishi zarur”. Forobiy Platonning: “Taqsimot juda qiyin ish, lekin juda zarur ishdir”, - degan fikrini alohida ko‘rsatib o‘tadi. Biz bundan Forobiy taqsimot muammosining qiyinligini, uni to‘g‘ri hal etish jamiyat hayotida muhim ahamiyatga ega ekanligini yaxshi tushunganligini ko‘ramiz. Abu Rayhon Beruniy Muhammad ibn Ahmad - XI asming qomusiy olimi, Beruniy juda yoshligidan ilm va fanga qiziqadi. U sevgan fanlar - astronomiya, matematika, geodeziya, geografiya va mineralogiya bo‘lgan. Beruniyning matematikaga va fanning boshqa sohalariga qo'shgan hissasini yozib qoldirgan 100 dan ortiq asarlaridan ham ko‘rish mumkin. Ulardan eng yiriklari “Hindiston”, “Qadimiy xalqlardan qolgan yodgorliklar”, “Qonuni Mas’udiy”, “Geodeziya”, “Mineralogiya” va “Astronomiya”. Qolganlarini quyidagicha taqsimlash mumkin: matematikaga doirlari -22 ta; astronomik asboblar haqida -10 ta; astrologiklari -21 ta; turli fanlar (fizika, mineralogiya, adabiyot, tarix va boshqalar) -38 ta; turli tillardan taijima asarlar - 21 ta. Beruniyning bu asarlaridan atigi 30 ga yaqini bizning kunlargacha yetib kelgan. 2 Ibn Sinoning iqtisodiy qarashlari Ulug‘ mutafakkir Ibn Sinoning 280 dan ko‘proq asarlari mavjud bo‘lib, ular tibbiyot, matematika, astronomiya, kimyo, falsafa, iqtisodiyot va boshqa sohalarga bag‘ishlangan. Ibn Sinoning inson ehtiyojlari to‘g‘risi- dagi, mehnat va uning moddiy ishlab chiqarishdagi roli to‘g‘risidagi fikrlari diqqatga sazovor. Uning fikricha: «Hayvon tabiat ne’matlariga qanoat qiladi, insonga esa tabiat ne’matlari kamlik qiladi, u oziq-ovqat, kiyim-kechak va uy-joyga ehtiyoj sezadi. Hayvonlar tabiat ne’matlarini o‘zlashtiradi, inson esa o‘z mehnati bilan o‘ziga ovqat, kiyim- kechak, uy-joy yaratadi. Shu maqsadda inson dehqonchilik bilan shug‘ullanishi kerak. Hayvonlar garchi poda bo‘lib yashasalar ham, yolg‘iz yashay oladi, odamlar