O'RTA ASRLAR DAVRI ARXEOLOGIYASI
REJA:
1. Ilk o'rta asrlarda ijtimoiy-siyosiy va madaniy taraqqiyot.
2. Ilk o‘rta asrlar madaniy yodgorliklari.
3. Rivojlangan o‘rta asrlar davri arxeologiyasi.
4. So‘nggi o‘rta asrlar madaniy yodgorliklari.
TAYANCH TUSHUNCHALAR
O’rta asr, yer egaligi, Afrosiyob, Panjikent, Shosh, Quva, qasr-qo’rg’on, Sharq
uyg’onish davri, mahalliy mustaqil sulolaviy davlatlar, Somoniylar maqbarasi,
masjid, madrasa, maqbara, karvonsaroylar, Amir Temur, Temuriylar, Go’ri Amir,
rasadxona, Registon ansambli, Shohizinda majmuasi.
Tarix faniga o’rta asr tushunchasi uyg’onish davri mutafakkirlari tomonidan
kiritilgan bo’lib, madaniyat yuksak taraqqiy etgan antik davr bilan uyg’onish davr
o’rtasidagi davrga nisbatan ishlatilgan. O’rta asrlar feodal yer egaligi munosabatlari davri
bo’lib uch bosqichdan iborat: 1) ilk o’rta asrlar (V - ІX asrlar); 2) rivojlangan o’rta
asrlar (ІX - XVasrlar); 3) so’nggi o’rta asrlar (XVІ - XVІІ asrning o’rtalari) ni o’z ichiga
oladi1.
O’rta Osiyoda o’rta asrlar davrining dastlabki bosqichi yirik davlatlar –
Kushonlar saltanati va Qang’ davlati konfederatsiyasining inqirozi va ular ustiga
xionitlar, kidaritlar va eftalitlar kabi ko’chmanchi qabilalarning ommaviy ravishda
bostirib kirishi bilan boshlandi. Bu ikki davlatning tanazzuli O’rta Osiyo hududlariga
Eron sosoniylarining istilochilik harakatini faollashtirdi. Ammo ko’chmanchi
qabilalar, ayniqsa eftalitlar bunga yo’l qo’ymadi. VI asrning ikkinchi yarmida
sosoniylar O’rta Osiyoda Turk xoqonligi bilan to’qnashishga to’g’ri keldi.
Hokimiyatni o’z qo’liga olgan G’arbiy Turk xoqonligi 100 yil davomida butun O’rta
Osiyo ustidan nazoratini o’rnata oldi.
VII asrda O’rta Osiyo ijtimoiy va siyosiy hayotida yuz bergan feodallashish
jarayonining rivojlanishi xoqonlikda ichki qarama-qarshiliklarning chuqurlashishiga
olib keldi. Natijada, nomigagina hoqonlik hukmronligini tan olgan mahalliy sulolalar
boshchiligidagi katta va kichik yer egaligi jadal rivojlandi. Jamiyatning ijtimoiy
tarkibida o’zgarishlar, katta yer egalari bo’lgan dehqonlar, badavlat savdogar va
hunarmandlar tabaqasi paydo bo’ldi. Ular o’z navbatida shaharlarning vujudga
kelishiga, ko’p tarmoqli hunarmandchilik va savdo-sotiqning rivojlanishiga ta’sir
o’tkazdi.
1 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 119-bet.
Ma’lumki, G’arb bilan, Sharqni bog’lovchi muhim savdo yo’li bilan Buyuk
Ipak yo’li («G’arbiy meridianal yo’l») ning qadimgi Farg’onadan o’tgan yo’nalishi
ilk o’rta asrlarga kelib, O’rta Osiyo shimoliy hududlarining ichki rayonlariga kirib
bordi. Natijada O’rta Osiyoning chorvador qabilalari va o’troq aholisi o’rtasida
iqtisodiy va madaniy aloqalar kuchaydi.
Savdo-sotiqni pul asosida rivojlanishiga keng imkoniyatlar yaratildi, tanga –
pul zarb qilishga bo’lgan ehtiyoj kuchayib, pul zarbxonalarining yangi markazlari
paydo bo’ldi. O’rta Osiyo bozorlarida Tohariston, So’g’d, Ustrushona va Shosh
tangalari keng muomalada bo’ldi.
Ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda shahar hunarmandchiligi keng tarmoq otib
rivojlanishda davom etdi. Samarqand, Buxoro, Poykent va boshqa shaharlar yirik
savdo-sotiq markazlari sifatidagi o’rnini saqlab qoldi. Hatto Shosh-Iloq vohasidagi
shaharlar
juda
jadal
rivojlanish
yo’liga
tushib
oldi.
Bu
shaharlarda
hunarmandchilikning kulolchilik, shishasozlik, metallurgiya, to’qimachilik sohalari
yuksak professional darajada rivojlanib ular ko’p hollarda tashqi savdo uchun
mahsulot chiqarar edilar.
Ilk o’rta asrlarda to’qimachilik O’rta Osiyo hunarmandchiligining ustivor
yo’nalishiga aylandi. Ayniqsa ipak mahsulotlarini ishlab chiqarish keng yo’lga
qo’yilgan. Arxeologik materiallarning guvohlik berishicha ipak qurtini boqish
Qadimgi Baqtriyada bronza davridan ma’lum bo’lgan. Antik davri va ilk o’rta
asrlarga kelib, ipakchilik bilan shug’ullanish So’g’diyona va Farg’ona vodiysiga ham
keng yoyildi. Ipakchilikning jahonga mashhur markazlari paydo bo’ldi. Masalan, VI-
VII asrlarda shakllangan Buxoroning «zandanachi» ipak mahsulotlariga bo’lgan
talab hatto ipakchilikning ilk vatani Xitoyda ham katta edi. Zandanachi ipak
mahsulotlarining namunalari hatto Afrosiyob devoriy su’ratlarida yaxshi saqlangan.
Ilk o’rta asrlar davrida O’rta Osiyo tarixida muhim ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va
madaniy jarayonlar bo’lib o’tdi va keying tarixiy taraqqiyotga ijobiy ta‘sir ko’rsatdi.
Albatta feudal yer egaligi munosabatlari dunyoning turli xalqlari va mamlakatlarida bir
vaqtda sodir bo’lmagan. Ilk o’rta asrlar O’rta Osiyo tarixida V-ІX asrlarni o’z ichiga olib,
muhim tarixiy voqealarga boyligi bilan ajralib turadi.
Milodiy ІІІ-ІV asrlarda yirik imperiya – Kushon davlati inqirozga yuz tutdi va
parchalanib ketdi. ІV asrda O’rta Osiyo hududiga xioniylar kirib keldilar. Xioniylar etnik
jihatdan kelib chiqishi kushonlarning avlodlari hisoblanib, ayrim tarixiy man balarda
toxarlar deb hamyuritiladi. Mazkur xalq O’rta Osiyoda 120 yilga yaqin hukmronlik qildi.
Xioniylar birinchi marta Ammian Martsellinning 356 yilgi hikoyasida ularning podshosi
Grumbat va o’g’lining Amida (Suriya) shahrini qamal qilganligi yoziladi. Xioniylar
Amudaryo havzasini egallab olgach, g’arbga yurish qiladilar.
V asr boshlarida tarix sahnasiga kidariylar chiqdi. Ularning poytaxti Balx bo’lib,
podshosi Kidar nomi bilan bog’lik tangalar Amudaryoning janubidagi yerlardan topilgan.
V asr o’rtalarida O’rta Osiyo tarixida yangi siyosiy kuch - eftalitlar paydo bo’ldi.
Eftalitlar etnik jihatdan S.P. Tolstov fikricha massagetlar avlodidir. Eftalitlar tarixiga oid
yozma manbalar - xitoy, arman, Vizantiya, arab manbalaridir. Mazkur davlat O’rta
Osiyoda V asr o’rtalaridan VI asr 60-yillargacha hukmronlik qildi. U hududiy jihatdan
Kushon imperiyasidan 2 barobar katta bo’lib, hokimi mutlaq boshqargan. Ushbu davlat
o’zlarigacha mavjud bo’lgan jtimoiy-iqtisodiy munosabatlarni o’zgartirmadilar.
Eftalitlar davrida hozirgi O’zbekiston hududida dehqonlarning qasr-qo’rg’onlaridan
bir qancha shaharlar paydo bo’ladi. Bunday shaharlar jumlasiga Bolaliktepa, Varaxsha
kabilarni kiritish mumkin. Ilk o’rta asrlarga oid yirik shaharlar jumlasiga qadimdan mavjud
bo’lgan Afrosiyob, Buxoro, Poykand, Toshkent, Termiz va boshqlarni kiritish mumkin2.
Shuningdek, mazkur davrga oid devoriy suratlar Bolaliktepa, Varaxsha,
Toshkentdan topib o’rganilgan. Eron sosoniylariga mansub ko’plab tangalar topilgan.
O’zbekiston hududidagi ilk o’rta asrlarga mansub shaharlarning maydoni uncha
katta bo’lmaganligini ta‘kidlash lozim. Bu vaqtda Samarqandning aylanasi 3,5 km,
Poykandniki 1,8 km, Farg’onadagi Koson shahriniki 2 km ni tashkil etgan. Mazkur davrga
oid arxeologik topilmalarni hududlar bo’yicha ko’rilganda quyidagi manzara hosil bo’ladi.
Ilk o’rta asr So’g’d yodgorliklari jumlasiga Afrosiyob, Varaxsha, Poykand,
Panjikent, Tallu Barzu, Tohariston yodgorliklariga Bolaliktepa, Kofirqal‘a, Fargona
yodgorliklariga Quva, Axsikat, Koson, Toshkent vohasida Binkat, Yunusobod,
Mingo’rik, Xorazm hududida Fir qal‘asi, Baraktom, Kuyukqal‘a, Teshikqal‘a va
boshqalar mavjud bo’lgan. Mazkur davrda aholining o’rtoqlashuvi natijasida sun‘iy
sug’orish inshootlari quriladi. Bular jumlasiga Bo’zsuv, Zog’ariq, Darg’om kanallarini
kiritish mumkin.
1948 yilda arxeolog A.Terenojkin Afrosiyobning ilk o’rta asrlarga oid qatlamlarini
tekshiradi. 1958 yildan buyon Afrosiyobni o’rganilish davom etmoqda va hozirgacha turli
davrlarga oid bir qancha boshqa yodgorliklar ham o’rganildi. VІ asrga mansub Tallu
Barzu yodgorligidagi qazuv ishlari jarayonida VІІІ asrga oid sopol idishlar majmui,
sosoniylar tangalari, quyi qatlamidan esa, antik va Kushon davriga oid temirchilik charxi,
sopol idishlar, haykalcha topildi. 1956-57 yillarda Kofirqal‘a o’rganila boshlanadi.
Olib borilgan qazuv ishlari natijasida ІV-V asrlarda Samarqand tushkunlikka
uchraganligi aniqlandi. Uning rivojlanishidagi yangi davr VІ asrdan boshlanadi. Ark yangi
devor bilan o’rab olinadi VІ asrda uzunligi 1,5 km to’rtinchi devor quriladi. Shahar janubga
qarab kengayib boradi va uzunligi 3 km ichki devor quriladi. ІІІ-ІV asrlarga oid kulollar
va miskarlar mahallalari topilgan.
2 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 120-bet.
VІІ asrlarda Afrosiyobda maxsus saroy devori quriladi va shaharning to’rtinchi
tashqi devori butunlay qayta quriladi. Saroy devorining ichida yirik inshootlar alohida
binolar qurilgan.
Ilk o’rta asrlarga xos Samarqandning quyidagi binolari mavjud bo’lganligi
aniqlangan:
A) o’rtahol shaharliklarning turar joylari devorlari qalinligi 1,1 m, uy maydoni 11,8x
6,45 m, ko’pchilik hollarda 2,6 x 2,5 m bo’lgan.
B) Shahar kiborlari turar joylari devorlariga rasmlar ishlangan.
V) Jamoat binolari.
G) Ibodatxona.
D) Saroy bir necha xonalardan iborat bo’lgan.
Shahar aholisi kasb-korlari bo’yicha mahallalarga bo’lingan. Shunday qilib VІ-VІІ
asrlarda So’g’d poytaxti bo’lgan Samarqand ko’p asrlik tarixida o’z taraqqiyotining
yuqori darajasiga ko’tarildi.
Varaxsha shahar xarobasida o’tkazilgan arxeologik qazishlar tufayli eftalitlar
davrida shaharni tubdan qayta qurilish ishlari olib borilganligi aniqlandi. Varaxsha Buxoro
hukmdorlari (buxorxudotlar) ning qarorgohi bo’lib, bu yerdan saroy qoldiqlari bilan bir
qatorda devorga ishlangan rasmlar ham topildi3.
Mazkur yodgorlik 1938-1953 yillarda tekshirildi. Varaxsha devorlariga loy
suvoqdan so’ng yelimli rang bilan suratlar solingan. Ularda podsho saroyi hayoti
tasvirlangan. Shuningdek Varaxshadan ganchdan ishlangan haykallar ham topilgan.
Qashqadaryo vohasida ham ilk o’rta asrlarga oid yodgorliklar ro’yxatga olingan.
Ayniqsa S.K. Kabanov tomonidan Qarshi vohasida joylshgan 300 dan ortiq tepaliklar
ro’yxatga olinib xaritasi tuziladi. 1946 yildan boshlab ilk o’rta asrlarga oid yodgorliklari
tadqiq etila boshlandi va bu borada katta yutuqlarga erishildi. 1970-yillardan boshlab
G’uzor va Dehqonobod tumanlaridagi, shuningdek Yuqori Qashqadaryo vohasidagi ilk
o’rta asrlarga oid yodgorliklar KATE a’zolari tomonidan o’rganildi.
Panjikent xarobasini tekshirish 1946 yildan buyon olib borilmoqda. Tadqiqotlar
natijasida V, VІ, VІІ asrlarga oid bo’lgan turar joylar tekshirildi. Turar joylar jumlasiga
Divashtich saroyi, boy va oddiy shahar aholisi uylari kiradi. Boy xonadon uylari
murakkab reja asosida qurilgan. Bu yerda ham ijtimoiy uylar 2 ta ibodatxona ochib
o’rganildi. Saroy va yirik binolarning devorlariga hayotiy va diniy mavzudagi rasmlar
solingan. Samarqand, Varaxsha, Panjikent rasmlari ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda
tasviriy san‘at yuqori darajada bo’lganligini ko’rsatadi.
1953-1954 yillarda Surxondaryoda qazib o’rganilgan Bolaliktepa qal‘asi eftalitlar
davrining diqqatga sazovor yodgorliklaridan biridir. Bolaliktepa baland poydevor ustiga
qurilgan bino bo’lib, uning ichki devorlariga turli rasmlar ishlangan.
3 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 124-bet.
Farg’onadan topilgan Quva budda ibodatxonasi ikki binodan iborat bo’lib, ularning
eshiklari alohida bo’lgan. Ayvonga kiraverishda otlarning, soqolli ma‘budning katta
haykali bo’lib, uning peshonasida odamning bosh suyagi tasvirlangan. Bu yerdan turli
haykalchalar ham topilgan.
Xitoy manbalarida Ishtixon shahri ibodatxonalarida Buddaning oltindan yasalgan
katta haykali bo’lganligi haqida ma‘lumot beriladi.
Toshkent vohasidan ilk o’rta asrlarga mansub Mingo’rik, Yunusobod Oqtepasi
yodgorliklari topilgan. V-VІІ asrlarda Toshkent vohasida shahar markazi sifatida
Mingo’rik muhim ahamiyat kasb etgan. Ko’chmanchi aholi bilan munosabatlar bu
yerning hayotiga o’z ta’sirini ko’rsatgan. Turar joylar katta-kichikligiga qarab farqlanadi.
Feodallarning turar joylaridan hokim qarorgohlaridan kichikroq Oqtepadagi uylar
qurilishi jihatdan boshqa yerlardagi uylarga o’xshash. Mingo’rik arki va shahristoni 18 ga
egallaydi. 200 m kv maydondan VІІ-VІІІ asrlariga oid saroy va ibodatxona qoldiqlari
topilgan. Devorlar paxsa va xom g’ishtdan qurilgan. Shosh O’rta Osiyoning boshqa yerlari
bilan savdo aloqalarini olib borgan.
Milodiy V-VІІІ asrlarda Shosh vohasida Yunusobod ham muhim rol o’ynagan.
Maydoni 100 ga bo’lgan mazkur yodgorlik ko’rilayotgan davrida Shosh vohasining eng
muhim markazlaridan biri bo’lgan4.
Xorazm hududidan ilk o’rta asrlar davriga oid shahar va mustaxkamlangan
qo’rg’oncha qoldiqlari topib o’rganilgan. Fir saroyi, Burgutqal‘a, Teshikqal‘a,
Kuyukqal‘a, Mizdakhon va boshqalar o’rganilgan.
Burgutqal‘a, Teshikqal‘a qasr-istexkomlari VІ-VІІІ asrlarga mansubdir. Mazkur
davrda qal‘alar balandligi 4-8 m bo’lgan mustahkam tagkursi (platforma) ustiga qurilgan.
Teshikqal‘a maydoni 1 ga egallaydi. Qal‘a mudofaa inshootlariga ega bo’lgan, unga faqat
ko’tarma yo’l orqali kirilgan. Bu yerdan devorlarga ishlangan rasmlar, gilam parchalari,
tangalar topilgan. Qal‘a VІІ-VІІІ asrlarda qurilgan.
V-VІ asrlarda kurilgan Kuyukqal‘a 41 ga maydonni egallagan. Uning ichki
qismida ikkita qasr bo’lganligi aniqlandi. Ilk o’rta asrlar devorida Xorazmda ham xo’jalik
va madaniy hayot yuksak bo’lganligini moddiy ashyolar tasdiqlaydi. Bu yerning
yodgorliklari arablar istilosi arafasida tushkunlik bo’lganini ko’rsatadi.
VІ-VІІ asrlarda yangi ko’rinishdagi qishloqlar katta-katta oilalar yashaydigan
mustahkamlangan qasr-qo’rg’onlar paydo bo’la boshladi. Bunday qasr-qo’rg’onlar
Xorazmda yaxshi o’rganilgan.
Dehqonchilik bilan shug’ullangan erkin aholi mustahkamlangan mayda
qo’rg’onchalarda yashaganlar. Xorazmda ana shunday qo’rg’onlarning 200 dan
ortig’i topildi. Ular bir-biridan 200 m masofada joylashgan va 34 km kv maydonni
egallagan. Har bir qo’rg’onning atrofi devor bilan o’rab olingan. Arab tarixchisi Al-
4 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 122-bet.
Makdisiyning ma‘lumotiga ko’ra Mizdakhon atrofida X asrda 12 mingta qo’rg’onlar
bo’lgan.
Ilk o’rta asrlarda haykaltaroshlik san’ati keng qo’llanilgan. U dumaloq va
bo’rtma tasvir shaklida me’morchilik komplekslarida ishlatilgan. Bu haykallarda
diniy va afsonaviy obrazlar bilan bir qatorda real hayotni aks ettiruvchi obrazlar ham
uchraydiy. Haykallar maxsus tayyorlangan loydan, yog’och, albaster va toshdan
ishlangan.
Amaliy xaykaltaroshlik san’atining yorqin namunalari IV-V asrlarga oid
Toharistonning
Kuyovqo’rg’on
qal’aqo’rg’onidan
topiladi.
Kuyovqo’rg’on
haykallari ziynatli bezaklarga boy yengil kiyimlardagi erkak va ayol personajlaridan
iborat bo’lgan.
Ma’lumki, ilk o’rta asrlarda ijtimoiy munosabatlarning o’zgarishi ya’ni
feodallashish jarayonining rivojlanishi me’morchilikning xarakteri va mazmuniga
ta’sir etadi. Bu hol dastlab qo’rg’on-qasrlar, ko’shklar qurilishida ko’zga tashlanadi.
Keyinchalik podsholarning saroylari, shaharlardan tashqaridagi hashamatli va
ulug’vor qarorgohlari keng tarqaladi. Bu binolar ko’p hollarda sun’iy tepaliklar
ustiga qurilib, ularning me’moriy echimlari mahobatli bo’lishiga katta e’tibor beradi.
Binolar ham g’ishtdan va paxsadan qurilgan. Devorlari ganch bilan pardozlangan,
xona devorlari devoriy surat va naqshlar bilan bezatilgan.
Ilk o’rta asrlar davri monumental memorchiligida noyob ganch naqshinkorligi
keng qo’llanilgan. Darhaqiqat, ilk o’rta asrlarda ganch o’ymakorlik san’ati o’zining
yuqori darajasiga ko’tarilgan edi. Uning hatto dastlabki namunalarida o’z
zamonasiga xos yangi uslubiy yo’nalish shakllangan edi. Buni Afrasiyob, Varaxsha
va Dumaloqtepa qasr bezaklarida uchratish mumkin.
Ilk o’rta asrlarda amaliy san’atning barcha yo’nalishlari rivojlanadi. Ular
shaharlarning o’sishi va shahar hunarmandchiligining taraqqiyoti bilan uzviy
bog’langan edi. Oltin va kumushdan har xil idishlar yasash ko’lami kengayadi.
Ayniqsa, bu masalada Xorazm va So’g’dda katta yutuqlarga erishiladi.
O’rta Osiyoda ilk o’rta asrlar davrida yagona din bo’lmagan. Arablar istilosi
bilan bog’liq holda islom dini keng tarqalgani ma’lum. Farg’ona vodiysida ya’ni
Quvadan topilgan ibodatxona xarobasi buddaviylik dini bilan bog’liq bo’lib, u 2
xonali, old xonasi ayvon shaklida qurilgan. Xorazmda ham ko’mish marosimlari
bilan bog’liq bo’lgan ossuariylar yoki ostadon deb nomlangan to’rtburchak
shaklidagi tobutchalar otashparastlik e’tiqodi bilan bog’liq bo’lgan. Ostadonlar
So’g’d, Shosh hududlaridan ham topilgan. Zardushtiylik dini bilan bog’liq bo’lgan
ibodatxonalar tepalikka qurilib, old tomoni esa, quyosh chiqish tomonga qaratilgan.
Ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda so’g’d, xorazm, eftalit, turk bitiklari paydo bo’ldi.
Mazkur yozuvlar tarixiy manba bo’lishi bilan birga noyob ilmiy manba hisoblanadi.
Aholining diniy e‘tiqodi turlicha bo’lgan: Tohariston va Sharqiy Turkiston aholisi
buddizm, So’g’d va Xorazm aholisi otashparastlik diniga e‘tiqod qilganlar. Shu davrla
O’rta Osiyoga moniylik va nestarian-xristian dini ham tarqala boshlagan. Urgut yaqinida
topilgan xristian dini ibodatxonasi shu o’tmishni tasdiqlaydi.
VI asrda O’rta Osiyoga bostirib kelgan arablar madaniyat darajasi o’zinikidan
ancha baland bo’lgan mazkur hududni yagona boshqaruvga asoslangan davlat
bo’lmay, kichik-kichik mustaqil davlatchalar o’rtasidagi o’zaro urushlaridan
foydalanib osonlik bilan egallaydi. Dastlab Umaviylar, keyinchalik Abbosiylar
hukmronligi ostida bo’lgan O’rta Osiyo xalqlari islom dini va arab madaniyatini
qabul qilishga majbur etiladi.
O’rta Osiyoda rivojlangan o’rta asrlar davri mahalliy feodal hokimliklari
o’rnida yagona markazlashgan feodal davlatlari tashkil topishi bilan boshlanib, to
temuriylar davlati inqiroziga qadar bo’lgan davrni o’z ichiga oladi. Arablar bosib
olingan O’rta Osiyo yerlarini “Movarounnahr” (daryo orti) deb atay boshlaydilar.
Bu davrni ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy munosabatlari xususiyatlaridan kelib chiqib
quyidagi bosqichlarga bo’lish mumkin. Davrning birinchi bosqichi IX-XIII asr
boshlarini o’z ichiga oladi. IX asrda O’rta Оsiyoda аrаblar huikumronligi tugatildi. Bu
davrda O’rta Оsiyoning shimolida Qarluqlar, O’g’uzlar dаvlаtlаri, janubi va markazida
Тоhiriylar, Safforiular, Somoniylar dаvlаtlаri tashkil topdi. Dastlab markazlashgan
davlat tepasiga Somoniylar (IX-X) sulolasi keladi, so’ngra uning iqtisodiy va
madaniy jihatdan rivojlangan hududlarini uchta turkiy davlatlar - Qoraxoniylar,
G’aznaviylar va Saljuqiylar (XI asrda) egallaydi. Shu bilan birga XII asr o’rtalaridan
Qoraxoniylar va Saljuqiylarga tegishli yerlarda Buyuk Xorazmshohlar davlati
vujudga keldi, biroq bu davlat mo’go’g’ullarning bosqini natijasida tugatiladi.
Ilk o’rta asrlarda uch qism (kuxandiz, shahriston va rabod) dan iborat bo’lib
shakllangan shahar hayotida rivojlangan o’rta asrlar davriga kelib tub ijtimoiy-
iqtisodiy va madaniy o’zgarishlar yuz beradi. O’rta Osiyo shaharlari Eski Termiz,
Afrasiyob, Marv, Axsikent, Buxoro, Urganch, Qanqa, Shohruxiya, Kesh, Nasaf va
boshqalarda olib borilgan keng ko’lamli arxeologik izlanishlar va ularni yozma
manba materiallari bilan qiyosiy solishtirishlar tufayli bu davr shahar madaniyati,
shaharlarning tarkibi, ularning tevarak – atrof aholi punktlari bilan o’zaro iqtisodiy
va madaniy aloqalari, shaharlarning hunarmandchilik va savdo-sotiq salohiyati,
karvon yo’llarining yo’nalishi, ichki va tashqi bozor, har bir shahar hayotida ustivor
hisoblangan ishlab chiqarish tarmoqlari o’rganiladi.
O’rta Osiyo shaharlari o’rta asrlarning rivojlangan davrida juda jo’shqin
taraqqiy etadi. Manbalarga ko’ra, IX-X asrlarda shahar aholisi Movarounnahr umum
aholi sonining 25-30% ni tashkil etgan. XI asrdan shaharlarning ijtimoiy-iqtisodiy
qiyofasi o’zgaradi. Ular to’laligicha hunarmandchilik va savdo-sotiq markazi
qiyofasini olgan. Shuningdek, shaharlarning u yoki bu hunarmandchilik tarmoqlari
bo’yicha ixtisoslashuvi jadallashadi. Masalan, Qadimgi Farg’onaning poytaxt
bo’lgan Axsikent, Toshkent vohasining Ohangaron daryosi havzalarida qad
ko’targan qator shaharlarda - Tunkent, Namudlig’, Dahketda metallurgiya sanoati
jadal rivojlanadi. Shaharlar maydoni kengayadi, shahriston va uning atrofida
joylashgan rabodlarda iqtisodiy hayot taraqqiy etdi.
Somoniylarning mamlakatni boshqaruv tizimidagi markazlash-tirish siyosati
uning iqtisodiy jihatdan yuksak darajada rivojlanishiga xizmat qildi. Shaharlar o’sdi
va ularning iqtisodiy-savdo aloqalari mustahkamlandi. Masalan, arab tarixchi va
geograflarining ta’kidlashicha birgina Shosh va Iloqda bu davrda 50 dan ortiq
shaharlar bo’lgan. Arxeologik materiallar va yozma manba’larga ko’ra, Shosh – Iloq
vohasi IX-X asrlarda Movarounnahrning yirik metallurgiya xom ashyosi bazasi
bo’lgan. Arab tarixchisi Makdisining xabariga qaraganda, bu zaminda oltin va
kumush konlari ko’p bo’lib, naqshiga tillo suvi berilgan Shoshning keramika
mahsulotlari Sharq olamida mashhur bo’lgan. Arxeologik materiallarning guvohlik
berishicha Shosh - Iloq vohasida metallurgiya sanoati bilan bir qatorda
hunarmandchilikning kulolchilik va shishasozlik, to’qimachilik yo’nalishlari ham
yuksak darajada rivojlangan edi.
X asr oxirlaridan Movarounnahrda Qoraxoniylar davlati shakllandi.
Qoraxoniylar mamlakatni boshqarishda somoniylar davlat boshqaruv tizimidan
foydalanadi. Shuningdek, pul zarb etish an’analarini ham qabul qilganlar. Buxoro,
Iloq shaharlarida kumush pul zarbxonalari bo’lgan. Bu haqda arab tarixchisi Ibn
Xavkal «Iloqda oltin va kumush pullar zarbxonalari faoliyat ko’rsatishda
davom etardi» deb yozgan edi.
Bu davrning madaniy hayotida yuz bergan yuksakliklar tarixda tengsiz edi.
Ilm-Fan, din va tasavvuf, me’morchilik va san’at, musiqa san’ati gullab yashnadi.
Umuman, IX-XIII asrning boshlari Movarounnahr shaharlari uchun, ilm-fan va
madaniyat sohalarida gullash davri bo’ldi. Dunyoga nomi mashhur qomusiy
allomalar – Abu Rayhon Beruniy, al-Xorazmiy, Abu Ali ibn Sino, al-Farg’oniy, Abu
Nasr Farobiy, Umar Hayyom kabilar yashab ijod etishdi.
Dunyoviy bilimlar bilan birga diniy bilimlar rivojiga katta e’tibor qaratildi.
Abduholiq G’ijduvoniy, Ahmad Yassaviy, Najmiddin Kubro va boshqalarni diniy
bilimlar – tariqat asoschilari sifatida qilgan ishlari tahsinga loyiq.
IX-X asrlarga oid ayrim yodgorliklar saqlanib qolgan bo’lsada, mazkur davrda
mе'morchilik va binokorlik tеxnikasi rivojlangan edi. Pishgan g’isht, ganch, ravoq,
gumbaz, toqlar qurilish sohasidagi yangiliklar bo’ldi. Pishgan g’ishtdan maqbaralar
qurishda, turar joy zallarida, kanalizatsiya quvurlari qurishda ishlatilgan. Turar joylarning
asosiy qismida xom g’isht ishlatilgan. Sinchli uylar ko’proq qurila boshlandi. Binolar
qurilishida gеomеtriya fanidan tobora ko’proq foydalanildi. O’rta Osiyo mе'morchiligida
arab xalifaligi xalqlari mе'morchiligiga xos umumiy jihatlar ham bor edi. Bu narsa masjid,
madrasa va boshqalarda ko’rish mumkin.
Mazkur davr mе'morchiligining eng yorqin namunasi Buxorodagi Ismoil Somoniy
maqbarasidir. Maqbaraga Ismoil, uning nеvarasi Nasr ibn Ahmad dafn qilingan. Maqbara
binolarni tuzilishi juda sodda. U kub shaklida bo’lib, tosh gumbaz qilib yopilgan.
To’rtburchak xonaning gumbazi sakkizta ravoq ustiga qurilgan va sakkiz qirrali asosga
o’rnatilgan. Ravoqlardan 4 tasi xonaning tеpa burchaklariga qurilgan. Binoning tеpasida
yorug’lik tеshiklari o’rnatilgan. maqbaraning to’rttala old tomoni ham bir xilda ishlangan.
Har qaysi dеvorning o’rtasiga katta ravoq o’rnatilgan, burchaklari esa, uch chorakli
mustahkam g’isht ustunlar bilan ishlangan. Dеvorlarning ichi va tashqi tomoni naqshkor
g’isht bilan ishlangan. Maqbara qurilishida O’rta Osiyo an'anaviy mе'morchiligini yanada
rivojlanganligini ko’rish mumkin.
X asrda Tim qishlog’ida qurilgan Arabota maqbarasi ham O’rta Osiyo
mе'morchiligining noyob durdonalaridan hisoblanadi. Maqbara X asrning 70-yillarida
(977 y.) qurilgan. Arabota maqbarasi XI-XII asrlar O’rta Osiyo mе'morchiligining yangi
bosqichga ko’tarilishi davri namunasidir. Binoning katta ravoqli baland pеshtoqli naqshlar
bilan ishlangan, pеshtoq atrofida o’ymakor naqsh bilan arab harflari yozilgan.
Afrosiyob, Varaxsha, Poykand va boshqa qadimiy shahar xarobalaridagi bino
qoldiqlari o’rganilgan. Afrosiyobning g’arbiy qismidagi juda katta bino xom g’ishtdan
qurilgan bo’lib, dеvorlari ganch naqshlari bilan bеzatilgan. Ganch suvog’idan yеlimli
bo’yoq bilan solingan uchta odam siymosi tasvirlangan rasm topildi.
1960-1964 yillarda O’z FA arxeologik ekspеditsiyasi tomonidan yuqoridagi saroy
xarobalari bilan birga mustahkam dеvor bilan o’rab olingan bir nеchta binolar topildi. U
xona, yo’lak va hovlidan iborat edi. Bino xonalari naqshlar bilan bеzatilgan, polga pishgan
g’isht to’shalgan. Dеrazalarga rangdor oynalar ishlatilgan. Afrosiyobdan VII asrda
o’ymakorlik kеng yoyilganligini ko’rish mumkin. Varaxsha va Afrosiyob aholisining
uylari dеvorlari ganch suvoq qilingan va naqshlangan.
Me’morchilikda turli bezakli uslublardan foydalanila boshlangan. IX-X asrlarda
arab imlosining islimiy, kufiy, XI asrdan nasx turlaridan foydalanila boshlangan; pishiq
g’ishtlar och malla rangda bo’lgan. XII asrdan boshlab rangli koshinlardan foydalanila
boshlangan, musulmon inshootlarida moviy, yashil, zangori koshinlardan keng
foydalanilgan. Bu davrda tasviriy san'at va naqqoshlikda murakkab o’simlik-gеomеtrik
gulli naqshlar ishlatilgan. X asrning ikkinchi yarmida Samarqand guzarlarida uy
hayvonlari tasvirlari sotilgan (Ibn Xavqal). X asr o’rtalarida Buxoroda “sanamlar” sotilgan
(Narshaxiy). Afrosiyobdan topilgan sopol idishlar kulolchilik rivojlanganidan dalolatdir.
Bu davrdagi musulmon mе'morchiligining eng ko’zga ko’ringan inshootlari orasida
masjidlar alohida ahamiyatga egadir. Ularning uch turi mavjud bo’lgan: Jomе (Juma)
masjidi (shaharda juma va Hayit namozlari o’qiladigan umumshahar aholisi uchun), guzar
masjidlari (mahallalarda kunlik namozlarni o’qishga mo’ljallangan), Namozgoh (shahar
tashqarisidagi yo’lovchi va karvondagilar uchun mo’ljallangan) masjidlar. Masjidlarning
diqqatga sazovor jihati ibodat qilinadigan mеhrobi g’arbga, qiblaga – Makka tarafga
qaratib quriladi.
Ilk masjidlar bizning kunimizgacha to’laligicha saqlanib qolmagan bo’lsa-da,
ulardan ba'zilarining ayrim qoldiqlari yеtib kеlgan. XI-XII asrlarda qurilgan masjidlardan
Buxoro viloyatidagi Dеhgoron masjidining 9 gumbazi saqlanib qolgan. Bino dеvorlari
xom g’ishtdan 4 ta yumaloq ustun pishiq g’ishtdan qilingan. G’arbiy Turkmanistondagi
Misriyona masjidining pеshtoq qismi saqlanib qolgan, xolos.
Masjidlar uchun alohida xususiyatga ega bo’lgan jihat bu minoralardir. Minoralar
musulmonlarni namozga chorlashda muhim ahamiyat kasb etgan. 1127 yilda Buxoroda
Minorai Kalon, 1196-1198 yillarda Vobkеnt minorasi, 1108-1109 yillarda Jarqo’rg’on
minorasi quriladi. Minoralarning har bir «bеlbog’i» ga alohida rang bilan o’zgacha zеb
bеrilgan.
Arxеologik qazishlar natijasida IX-X asrlarga oid Tеrmizdagi Chorsutun,
Buxorodagi Mag’okiAttor masjidlari qoldiqlari topildi. Har ikkala binoning gumbazli tomi
g’ishtdan ishlangan yumaloq ustunlar ustida turadi.
Maqbaralar ham alohida diqqatga sazovordir. Islom dini O’rta Osiyo aholisi
tomonidan qabul qilingach, hukmron sulola vakillari ajdodlari, o’zlari va avlodlari uchun
maqbaralar qurdirganlar. Miyondagi Abu Said maqbarasi (1051 y.), Sеraxs
(Turkmaniston) da Sеraxsbobo yoki Abul Fazl maqbarasi (1125 y.), Marvdagi Sulton
Sanjar maqbarasi (XII asrning 40-yillari) ilk maqbaralar sirasiga kiradi. Samarqanddagi
Shohi Zindadagi ayrim maqbaralar XII asrga oiddir. Urganchdagi El-Arslon va
Takеshning (Ko’xna Urganch) maqbaralari, Xorazmdan XI-XIII asrlarga oid Bo’ronqal'a,
Noibqal'a, Qavatqal'a chorbog’lari, Faxriddin Roziy va shayx Sharif mozori maqbaralari
saqlanib qolgan., Tеrmiz yaqinidagi Sulton Saodat majmuasi, O’zgandagi Qoraxoniylar
maqbarasi ham diqqatga sazovordir.
Jamoat binolari orasida Tеrmiz atrofidan IX asrga mansub xom g’ishtdan qilingan
Qirqqiz nomli chorbog’-saroy xarobalari topilgan bo’lib, u to’rtburchak shaklda qurilgan
va gumbazga ega bo’lgan. Buxoro-Navoiy viloyatlari oralig’ida joylashgan Raboti Malik
karvonsaroyi qoldiqlari ham diqqatga sazovor bo’lib, uning pеshtoq qismigina saqlanib
qolgan.
Ko’rib chiqilayotgan davrda kulolchilik, shishasozlik, zargarlik, misgarlik,
tеmirchilik, umuman olganda mavjud yirik shaarlarda hunarmandchilikning 32 dan ortiq
turi mavjud bo’lgan. Kulolchilikda sirdan foydalanila boshlanib, turli epigrafik tasvirlar
bilan birga turli hayvon va qushlarning tasvirlaridan ham foydalanila boshlangan.
Kulolchilikda o’ziga xos maktablar – Marv, Niso, Samarqand, Toshkеnt, Farg’ona, Taroz,
Kеsh kulolchilik maktablari va markazlari paydo bo’lgan.
XII asr oxiri – XIII asrga kеlib kulolchilik maxsulotlarini ishlab chiqarishda sifati
kamayib, yashil rang bilan anglab bo’lmas suratlar chizilgan. Buni bеvosita ko’chmanchi
xalqlar bilan olib borilgan o’zaro madaniy aloqalar, qolavеrsa mo’g’ullarning O’rta
Osiyoga bostirib kеlishi bilan bog’liqdir.
Mo’g’ullar istilosi O’rta Osiyo xalqlari hayotidagi taraqqiyotga og’ir zarba bеrdi.
Siyosiy parokandalik, ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy hayot butunlay izdan chiqdi. Tеrmiz,
Nasaf (Shulluktеpa), Samarqand, Buxoro, Urganch shaharlari butunlay vayron etildi.
Chig’atoy ulusi tarkibida bo’lgan O’rta Osiyo xalqlari yurt ozodligi uchun
to’xtovsiz kurash olib bordilar. XIII asr oxiri - XIV asr boshlarida xo’jalik hayot tiklana
boshlandi.
XIV asrning I-yarmida Kеbеkxon (1318-1326) Qarshi shahriga asos soldi. Lеkin
mo’g’ullar Movarounnahr madaniy hayotini yuksaltira olmadilar.
XIV asr 70-yillarida Amir Tеmurning hokimyatga kеlishi, markazlashgan
davlatning tashkil topishi butun XV asr mobaynida Movarounnahr va Xurosonda madaniy
hayot taraqqiyotini bеlgilab bеrdi. Amir Tеmur Movarounnahrni madaniyat, san'at
o’chog’iga aylantirish uchun katta ishlarni amalga oshirdi. Uning rahbarligida saroylar,
masjidlar, madrasalar, maqbaralar, bog’lar barpo etildi.
Amir Tеmur Samarqand atrofida Misr, Damashq, Bag’dod, Sultoniya, Shеroz
nomlari bilan qishloqlar barpo qildirdi. Amir Tеmur davrida muhtasham inshootlar qurildi.
Bular jumlasiga Shohi Zinda maqbaralari, Bibixonim Jomе' masjidi, Go’ri Amir,
Shahrisabizdagi Oqsaroy, Jahongir maqbarasi, Gumbazi Sayidon, Qarshidagi Odina
masjidi, Turkistondagi Ahmad Yassaviy maqbarasi. Toshkеnt yaqinidagi Zangi Ota
maqbarasini kiritish mumkin. Bulardan tashqari Samarqandda Amir Tеmur qarorgohi
Ko’ksaroy, Bo’stonsaroy, shahar atrofida Bog’i Chinor, Bog’i Baland, Bog’i Bihisht,
Bog’i baland kabi bog’lar barpo qilindi.
Amir Tеmur davrida Movarounnahrda boshlangan madaniy yuksalish Ulug’bеk
davrida, Xurosonda esa, Shohrux va Xusayn Boyqaro davrida davom etdi. Ulug’bеk
Samarqandni obod qilishga alohida e'tibor qaratdi. Uning davrida Rеgiston maydoni
shakllandi. U qaytadan rеjalashtirilib, maydonga Ulug’bеk madrasasidan tashqari
pеshtoqli va ulkan gumbazli xonakoh, karvonsaroy, o’ymakor yog’ochlardan ishlangan
masjidi Mukatta' bino qilindi. Ikki yuz o’n gumbazli Ko’kaldosh jomе' masjidi qad
ko’tardi. Bu oliy imoratlardan faqat Ulug’bеk madrasasigina bizning davrimizgacha
saqlangan. U ikki qavatli, xujralarining old tomonlari to’rt qirrali ayvon, burchaklarida
darsxonalar, g’arbiy tomonida esa, masjid joydashgan. Imorat pеshtoqi sharq tomonga,
Rеgiston maydoniga qaragan. Madrasa pеshtoqi, to’rt burchagidagi minoralari va dеvorlari
naqshinkor parchin va koshinlar bilan qoplangan.
Ulugbеk davrida Shoxizinda ansambli kompozitsiyasi jixatidan tula qurib
bitkazildi. Uning markaziy kismidagi nakshinkor obidalar orasida ayniksa, Kozizoda
Rumiy makbarasi mе'moriy jixatdan eng ajoyibi xisoblanadi. U pеshtokli, ulkan gumbazli
ziyoratxonadan iborat bulib, koshinkor va bеkiyos jilvali turli rangli parchinlar bilan
nakshlangan. 1417 yilda Buxoroda, 1417-1420 yillarda Samarkand, 1433 yilda G’ijduvon
madrasalari kurildi.
Ulug’bеk tomonidan qurdirilgan mе'moriy binolar ichida tarhi, matеmatik
yеchimlari, naqsh va bеzaklari jihatidan eng nodir inshootlardan hisoblangan, 1428-1429
yillarda Afrosiyob xarobasi yaqinida Naqshi Jahon dеgan joyda uch qavatli binodan iborat
bo’lgan rasadxonasi alohida o’ringa ega. Bu rasadxona Shaqkning ko’p asrli ilmu ma'rifat
va madaniyati tarixida shuhrat topgan rasadxonalar orasida Movarounnahrda qad
ko’targan yagonasidir. Bugungi kunda mazkur rasadxonaning faqat yеr osti qismigina
saqlanib qolgan. 1908 yilda V.L.Vyatkin rasadxona Faxri sеkstantining yеr osti qismini
topadi. 1948 yildagi arxеologik qazishlar natijasida rasadxona radiusi 40 mеtrdan aniqroq
doira shaklidagi binodan iborat bo’lganligi aniqlandi. Faxriy sеkеntanti binoni to’rt
qismiga bo’ladi. Ularda katta-kichik xonalar bo’lgan. Abdurazzoq Samarqandiyning
ma'lumotlariga ko’ra, rasadxona dеvorlarida to’qqiz osmon; graduslar, daqiqalar, soniyalar
bilan to’qqiz osmon doirasi, yеtti sayyora, muhim yulduzlar, tog’lar, dеngiz va cho’llar
bilan birga yеr shari tasvirlangan edi. Ulug’bеk kutubxonasida fanning turli sohalariga
mansub 15000 tomlik kitoblar saqlangan5.
Jamoat binolari qurilishi mе'morchiligida Rеgiston maydonida bino qilingan
Mirzoyi hammomi va karvonsaroyi, «Bog’i maydan» da qad ko’targan «Chilsutun»
(«Qirq ustun») va «Chinnixona» saroylari diqqatga sazovordir. Tillakori madrasasi o’rnida
bo’lgan Mirzoyi karvonsaroyida ko’pincha xorijiy mamlakatlardan kеlgan savdogarlar
qunishgan.
XV asr II-yarmida Xurosanda madaniy hayot taraqqiyottida Alishеr Navoiy muhim
rol o’ynadi. Unga zamondosh muarrixlarning shahodat bеrishicha, Xurosonda, xususan
Xirot va uning buluklarida Navoiy tashabbusi bilan uch yuzdan ortiq jamoat binolari:
masjid, madrasa, maqbara, xonakoh, hammom, shifoxona, saroy, istirohat bog’lari, rabot
va karvonsaroylar hamda sug’orish inshootlaridan ariq (kanal), hovuz, ko’prik, koriz,
bandlar (suv omborlari) qurilgan. Muarrix Xondamirning ma'lumotiga ko’ra, Alishеr
Navoiy o’z mablag’i hisobidan 52 ta rabot, 19 hovuz, 16 ko’prik, 9 hammom, bir qancha
madrasa, masjid, xonakoh va shifoxonalar qurdirgan. Astrobod shahrida qurilgan Mir
saroyi va Jomе' masjidi, Marv shahridagi Xusraviya madrasalarini qurdirgan. Shuningdеk
u janglar va zilzilalar natijasida vayron bo’lgan inshootlarni ham qayta tiklattirgan.
Jumladan, XIII asrda Hirotda qurilgan Jomе' masjidi, 1405-1418 yillarda Mashhadda
qurilgan Gavharshod masjidi, XI asr boshida Gurgon yaqinida o’rnatilgan Qobus minorasi,
XI asrda Marv va Hirot oralig’ida qurilgan Arslonjoziba raboti va ko’plab boshqa
inshootlar ta'mir ettirilgan. Bundan tashqari Alishеr Navoiy Samarqandda Abusaid
ajdodlari maqbarasi va ishratxona qurdirgan.
Tеmuriylar davrida tasviriy san'at sohasida ulkan muvaffaqiyatlarga erishiladi.
Bеhzod, Mirak Naqqosh, Qosimali, Mahmud Muzahhib, Xoji Muhammad Naqqosh va
Shohmuzaffar kabi mo’ykalam sohiblari yеtishib chiqqan. Bizgacha saqlanib qolgan
tasviriy san'at namunalari va yozma manbalar Movarounnahr va Hirot tasviriy san'atining
o’ziga xos uslubini, musavvirlar ijodiyotining hayoliy mavhumlikdan hayotiylikka,
rеalistik tasvirga tomon rivojlanib borganini ko’rsatadi. Bu jihatdan, ayniqsa Bеhzod asos
solgan Hirot musavvirlik maktabi ulkan yutuqlarga erishadi. Bu davr tasviriy san'at
obidalari o’zining mavzui va voqеiyligiga qarab portrеtlar, hayotiy lavhalar, tabiat
manzaralari, bino va badiiy asarlarga ishlangan tasvirlardan iborat bo’lgan. Buyuk
siymolar qiyofasi tasvirlari orasida Jomiy, Navoiy, Abdullo Xotifiy, Bеhzod, Xusayn
Boyqaro, Bobur, Shayboniyxon va boshqalarning portrеtlari bizgacha saqlanib qolgan.
5 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 134-136-bet.
Kamoliddin Bеhzod tomonidan chizilgan tasvirlar o’zining hayotiyligi Bilan
ayniqsa diqqatga sazovordir. Uning bir tasvirida ko’plab quruvchi-binokor, duradgor,
toshtaroshlovchilar, arava va filga ortib kеlinayotgan qurilish matеriallari, bеliga qilich
taqqan va gorvon ko’tarib quruvchilarga o’shqirayotgan qutvol – qurilish boshlig’i
tasvirlangan.
Zamondoshlari tomonidan Moniyi soniy, kеyingi davrda esa, «Sharq Rafaeli» dеb
nom olgan Bеhzod Xusayn Boyqaro, Alishеr Navoiy, Shayboniyxonlarning siymolarini,
Xusrav Dеhlaviyning «Layli va Majnun», Sharofiddin Ali Yazdiyning «Zafarnoma»
asarlariga chizgan tasvirlari o’zining ta'sirchan va jozibadorligi bilan ajralib turadi.
Shunday qilib, XIV asrning II-yarmi - XV asr mobaynida Amir Tеmur va
tеmuriylar davrida Movarounnahr va Xurosonda shaharsozlik, mе'morchilik, tasviriy va
amaliy o’z taraqqiyotining yuqori darajasiga ko’tarildi. Bu esa, kеyingi davrdagi madaniy
hayotga o’zining ijobiy ta'sirini ko’rsatdi.
XVI asr boshida Tеmuriylarga tеgishli yеrlarni zabt etish natijasida
Shayboniylar davlati vujudga kеladi. Dastlabki paytlarda Shayboniylar davlati
ancha kеng hududni qamrab olgan edi. Movarounnahr uning o’zagini tashkil
qilardi. Bundan tashqari uning tarkibiga Xorazm, Sirdaryo sohilidagi shaharlar,
Toshkеnt va uning atrofidagi tumanlar, butun Farg’ona vohasi, hozirgi
Turkmanistonning Marv shahrigacha bo’lgan janubiy tumanlari kirar edi.
Mashhad va Astrobodni o’zichiga oluvchi Xuroson, shuning dеk viloyatning
iqtisodiy va madaniy hayotida muhim o’rin egallovchi Hirot hambiroz vaqt
Shayboniylar davlati tarkibiga kirgan. Balx va uning atrofidagi yеrlar
Shayboniylarga yarim qaram holatda edi.
Shayboniyxon tarqoq mayda mulklarni o’z hokimiyati ostida birlashtirib,
qisqa
vaqt
ichida
siyosiy
hokimiyatni
markazlashtirishga
erishdi.
Shayboniyxonning vafotidan kеyin u boshlagan ishni Ubaydulla sulton va
Abdullaxon II lar davom ettirishdi. Ayniqsa Abdullaxon II tomonidan olib
borilgan urushlar natijasida markazlashgan davlat barpo etish mustahkamlandi.
1557 yilda hokimiyat tеpasiga kеlgan Abdulla harbiy yurishlar band bo’lganligi
sababli 1561 yildan otasi Iskandarni xon dеb e'lon qiladi. 1573 yilda Balxni, 1574
yilda Hisorni, Shahrisabz va Qarshini, 1578 yilda Samarqandni egallaydi. 1582
yilda Toshkеntni o‘ziga buysundiradi. 1583 yildangina (otasi vafot etgach) rasman
xon dеb e'lon qilinib, 1596 yilda vafot etgungacha boshqaradi.
Abdullaxon II davrida davlatning iqtisodiy va madaniy hayoti muayyan
darajada barqarorlashdi. U ayniqsa qurilish ishlariga katta e'tibor bеrdi. Uning
davrida Buxoro va Qarshi shaharlariga alohida e'tibor bеrildi.
Ashtarxoniylar sulolasining asoschisi Joni Muhammad Sulton Astraxan
xonligida hukmronlik qilgan chingiziylar avlodiga mansub bo’lib, Ivan Grozniy
Astraxanni bosib olgach Shayboniylar saroyidan boshpana topgan edi. Bu yеrda u
Abdullaxonning singlisiga uylanib oila a'zosiga aylangan edi. Shayboniylar
sulolai butunlay qirib tashlangach zodogonlar Joni Muhammadga taxtni egallashni
taklif qilishadi. Lеkin u taklifni o’g’li Din Muhammad Sulton foydasiga taxtdan
voz kеchadi. Bu vaqtda Obivardda bo’lgan Din Muhammad Buxoroga yеtib
kеlmay halok bo’ladi va uning ukasi Boqi Muhammad xon dеb e'lon qilinadi.
Jonibеkning uchinchi o’g’li Vali Muhammad taxt vorisi dеb e'lon qilinadi. Shu
tariqa Ashtarxoniylar hokimiyat tеpasiga kеlib, Buxoro taxtini 1920 yilgacha
boshqargan. Muhammad Rahim hukmronligi davridan (1753-1758) boshlab
xonlik amirlik dеb e'lon qilinadi.
1512 yilda Xorazm mustaqil davlatga aylanadi, biroq Shayboniy xonlar
bilan doimiy ravishda o’zaro urushlar bo’lib turgan.
Buxoro xonligida siyosiy parokandalik avjiga chiqqan bir paytda XVIII
asrning boshlarida Farg’ona vodiysi Buxoro xonligidan ajralib chiqib mustaqil
davlatga aylanadi.
Shu tariqa Orta Osiyo hududida bitta amirlik va ikkita xonlik paydo bo’lib,
uzluksiz davom etgan o’zaro urushlarga qaramay bu hududda yashagan
xalqlarning madaniy hayotida o’ziga xos yuksalishlar bo’ldi.
Ko’rib chiqilayotgan davrda mе'morchilik sohasidagi taraqqiyotni alohida
ta'kidlash joiz. Madrasalar, masjidlar, maqbaralar, ko’priklar, bandlar qurilishiga
jiddiy e'tibor bеrildi.
XVI-XIX asrlarda qurilgan binolar orasida madrasalar muhim o’rin
egallaydi. Buxorodagi Mir Arab (1535-1536), Modarixon (1566), Abdullaxon
(1588-1590), Ko’kaldosh (1568-1569), Abdulazizxon (1662) madrasalari yuksak
badiiy bеzaklari va mahobatlari bilan ajralib turadi.
Samarqandda bugungi kungacha o’zining go’zalligi bilan dunyoni lol etib
kеlayotgan, «Samarqandning yuragi» nomini olgan Rеgiston ansamblidagi
Shеrdor va Tillakori madrasalari quriladi. O’z davrida Samarqandning hokimi
bo’lgan Yalangto’sh Bahodir tomonidan 1619-1636 yillarda Ulug’bеk davrida
qurilgan xonaqohning o’rnida Shеrdor, Mirzoyi karvonsaroyi o’rnida 1646-1647
yillarda Tillakori madrasalari qurdiriladi. Shеrdor madrasasi ikki qavatli
xujralardan iborat. Pеshtoq qismida turli sirli koshin va parchalardan ohuni quvib
kеtayotgan shеr va uning orqasidan chiqib kеlayotgan quyosh tasviri nihoyatda
jimjimador qilib ishlangan. Madrasaning ikki tarafida esa, uch qavatli minora
qurilgan. Bugungi kunda minoralarning faqat pastki qatori saqlanib qolgan.
Madrasaning pеshtoq qismida binoning buyurtmachi-qurdiruvchisi (Yalangto’sh
Bahodir) va mе'morning ismi – Abul Jabbor bitilgan.
Tillakori madrasasi ham Ulug’bеk va Shеrdor madarsalari qurilish
uslublarini takrorlagan holda, ichki bеzaklari – tilla suvi yuritilgan «kundal»
uslubi bo’yicha qurilgan.
Umuman
olganda
Rеgiston
majmuasini
qurilish
uslubi
Buxoro
mе'morchiligiga xos bo’lib, Chor Bakr mе'morchilik ansambliga xos ayrim
jihatlarni o’zida aks ettirganligini ko’rish mumkin.
Bu davrda xonaqohlar qurilishiga alohida e'tibor bеrilgan. Buxorodagi
Bahouddin (1544), Karmanadagi Qosim shayx (XVI asrning 80-yillari),
Dеvonbеgi (1610-1620), Samarqanddagi Abdiburun (XVII asr) xonaqohlari
shular jumlasidandir.
Toshkеntda ham bu davrda ajoyib binolar qurilgan edi. Hozirda Chorsuda
XVI asrda qurilgan Ko’kaldosh madrasasi bugungi kungacha saqlanib qolgan
o’ziga xos qoplamasi bilan ajralib turadi. O’sha yеrda Kaffol Shoshiyning
maqbara-xonaqosi va hozirgi vaqtda jomе' masjid bo’lgan Baroqxon madrasasi
qurilgan.
Maqbaralar shaklida qurilgan Xеvadagi Paxlavon Mahmud, Farg’onadagi
Dahmai shoxon, Qo’qondagi Modarixon, Samarqanddagi Abdibеrdi binolari
imoratlar orasida alohida o’rin tutadi.
Xivada barpo etilgan ko’pgina madrasalar XVII asrga taalluqlidir. Ular
orasida Arab Muhammad (1616), Xo’jabеrdibiy (1688), Shеrg’ozixon (1719-
1720), Muhammadamin inoq (1765), Qutlimurod inoq (1809), Shеrmuhammadbiy
(1810), Polvonbobo (1810) va madrasalar orasida eng kattasi Muhammad
Aminxon (1851) madrasasini ko’rsatib o’tish mumkin.
1842 yilda Xеva tеvaragida Yangi qal'a dеvori tiklandi. Uning o’nta
darvozasi bo’lib, aholisi zich yashaydigan rabotlari, shahar atrofi bog’lari va
imoratlarini o’ziga qo’shib oldi. Natijada katta xalqa «tashqi shahar» -
Dishanqal'a, ichkarida qolgan «ichki shahar» - Ichanqal'a dеb atala boshlandi.
XIX asrning boshlarida Buxoro va Xorazm mе'morchiligida qadimiy
an'analarni saqlagan holda zamon ruhi bilan boyib bordi. Saroy majmualari,
madrasa, masjid, hammom, kasalxonalar va boshqa shunga o’xshash davlat va
jamoat binolari qurildi.
XIX asr oxiri – XX asr boshlarida nafaqat Buxoro va Xorazmda, balki butun
Turkiston va Xurosonda ovoza bo’lgan Oblaqul va Ibrohim Xofizovlar,
Mo’minjon Solihov, Shirin Murodov va boshqa ustalar yеtishib chiqqan.
Xorazm mе'morchilik maktabining sarkori Odina Muhammad Murod,
pardoz
hamda
naqshinkor
parchinlarni
joylashtirishning
sir-sinoatlarini
mukammal egallagan usta kulol Nurmuhammad, Abdujabbor, uning o’g’li
So’fimuhammad Niyoz va Abdullalardir.
XX asr boshlarida qurilgan Islom Xo’ja minorasi Xеvaning dovrug’ini
olamga taratib, viqor bilan turibdi. Uning yaratilish tashabbuskori va xomiysi
Asfandiyorxonning bosh vaziri Islom Xo’jadir.
Xivadagi yana bir obida Qozi kalon madrasasi bo’lib, uning qurilish
xarajatlari, qurilishda ishtirok etganlarni ovqatlantirish, ularga ish haqi bеrish
ishlarini huquq ilmining bilimdoni shayxulislom – Salimoxun qozi kalon bo’lgan.
Turkiston Chor Rossiyasi tomonidan bosib olingach o’lkaga yеvropacha
qurinishdagi mе'morchilik uslubi kirib kеldi. Milliy an'anaviy uslublar bilan birga
rus mе'morchiligiga xos uslublar qo’llanila boshlandi. Jumladan, xalq
mе'morchiligida paxsa, guvala, xom g’isht va yapaloq (musulmon g’ishti) qo’llash
bilan birga to’g’riburchak yuzli (salloti) g’isht, fanеr, tunuka, oyna kabi qurilish
ashyolaridan kеng foydalanila boshlangan.
Yеvropa mе'morchiligiga xos bo’lgan ayrim uslublarni o’sha davrda
qurilgan Buxoro amirining yozgi saroyi bo’lgan Sitorai Mohi Xosa saroyida
ko’rish mumkin. Uni ko’rishda Usta Shirin Murodovning xizmati ayniqsa katta
bo’lgan.
Toshkеnt vohasi va Farg’ona vodiysidagi mе'morchilikda asosan
«qashqarcha» uslubidan kеng foydalanilgan.
So’nggi o’rta asrlarga oid Qarshi shahrida bunyod etilgan mе'moriy obidalar
alohida ahamiyat kasb etadi. Chunki Amir Tеmur davrida bunyod etilgan Odina
masjididan tashqari boshqa barcha obidalar ko’rib chiqilayotgan davrga
taalluqlidir.
Ko’kgumbaz jomе' masjidi Abdullaxon II davrida qurilgan eng yirik
mе'moriy obida hisoblanadi. Uning pеshtoqida saqlanib qolgan yozuvlar M.Yе.
Masson tomonidan o’qilganda 1590-1591 yillar
(hijriy 999 yil) da
Abdullaxonning buyrug’iga binoan Mir Baqo Bahodir ismli mе'mor boshchiligida
qurilganligi aniqlangan. Binoning balandligi 38,25 m, yon qismlarining uzunligi
14x14,6 m ni tashkil qilgan.
Charmgar masjid majmuasi XIX asr oxiri - XX asr boshlarida xalq orasida
Qo’rg’oncha yoki Xonakoh masjidi nomi bilan mashhur. Uning tarkibiga masjid,
darvozaxona, sag’ana (qabr), hovuz va minora kirgan. Masjidning g’arbiy qismida
joylashgan qabr ustida qo’yilgan marmar toshda yozilishicha bu yеrda taniqli
shayx Abdurahmon Naqshbandiy dafn etilgan.
Mahallalarda bunyod etilgan guzar masjidlari orasida Chaqar (1860),
Qo’rg’oncha (XIX asrning oxiri), Charmgar (XX asr boshlari) masjidlari ham
bo’lgan.
Qarshi shahridagi mе'moriy yodgorliklar orasida madrasalar alohida
diqqatga sazovor. XIX asr oxirlaridagi ma'lumotlarga ko’ra Qarshi shahrida 20 ga
yaqin madrasa bo’lgan. Bugungi kunda ulardan atigi Shеrmuhammad, Sharofboy,
Xo’ja Abdulaziz, Qilichboy, Bеkmir Qozoq madrasalari saqlanib qolgan, xolos.
Shеrmuhammad madrasasi XVII asr oxiri - XVIII asr boshlarida qurilgan.
Ikki qavatli, o’rtasida kеng dahliz, atrofida xujralari bo’lgan. Bu yodgorlikda hеch
qanday sirli koshin ishlatilmagan bo’lsada, yassi ravoqlari va gumbazlari
mohirona qurilgan.
Sharofboy madarasasi (XVIII asr) Charmgar mahallasida yashagan
Sharofboy ismli kishi tomonidan qurdirilgan.
Qilichboy madrasasi (1903) XX asr boshlarida Qarshida yashagan
Qilichboy ismli kishining shaxsiy mablagi hisobiga qurilgan.
Xo’ja Abdulaziz madrasasi (1909) qarshilik Xo’ja Abdulazizboy tomonidan
qurdirilgan.
Bеkmir Qozoq madrasasi (1911) Bеkmurodboy tomonidan qurdirilgan.
Obida Buxoro uslubida qurilgan. Jami 23 ta xujra bo’lgan.
Qarshi hammomi (XVI asr) milliy mе'morchilik uslubida qurilgan
musulmon hammomi. Abdullaxon tomonidan qurdirilgan.
Qashqadaryo ustida qurilgan ko’prik (XVI asr) ham Abdullaxon tomonidan
qurdirilgan. Ko’prikning uzunligi 122,5 m, eni 8,2 m bo’lib, 14 ta ravoqqa
birlashtirilib ustiga tosh yotqizilgan. Ko’prikning ikki tomonida ikkitadan to’rtta
gumbazli qubba qurilgan bo’lgan. Lеkin vaqt o’tishi bilan ular buzilib kеtgan edi.
Shaharning 2700 yillik yubilеyi arafasida ular yana qayta tiklandi.
Bulardan tashqari Qarshi shahri va uning atrofida sardobalar qurilganki, ular
o’z navbatida cho’lli hududlardan o’tuvchi karvon yo’llari ustida qurdirilgan.
Bunday sardobalar bugungi kunda Qarshi shahrida, Qamashi qishlog’ida,
Maymanoq, Kasbi, Nishon, Chilgumbaz, Surxi kabi joylarda saqlanib qolgan.
Ko’rib chiqilayotgan davrda kulolchilik, shishasozlik, zargarlik, misgarlik,
tеmirchilik, umuman olganda mavjud yirik shaharlarda hunarmandchilikning 32 dan ortiq
turi mavjud bo’lgan. Kulolchilikda sirdan foydalanila boshlanib, turli epigrafik tasvirlar
bilan birga turli hayvon va qushlarning tasvirlaridan ham foydalanila boshlangan.
Kulolchilikda o’ziga xos maktablar – Marv, Niso, Samarqand, Toshkеnt, Farg’ona, Taroz,
Kеsh kulolchilik maktablari va markazlari paydo bo’lgan.
Shunday qilib, so’nggi o’rta asrlarda o’zaro ichki urushlarning avj olishiga
qaramay O’rta Osiyo madaniy hayotida taraqqiyot davom etganligini ko’rish
mumkin.
MAVZUNI MUSTAHKAMLASH UCHUN SAVOLLAR:
1. O’rta asr asr tushunchasi va uning bosqichlari haqida nima
bilasiz?
2. O’rta asrlarda O’rta Osiyoda shahar hunarmandchiligining
rivojlanishi haqida nima bilasiz?
3. O’rta asrlar davrida O’rta Osiyo tarixida qanday muhim ijtimoiy-
siyosiy, iqtisodiy va madaniy jarayonlar bo’lib o’tdi?
4.
O’rta
asrlardagi
ibodatxonalar,
saroy
va
uy-joy
me'morchiligining o’ziga xosliklarini gapirib bering?
5. O’rta asrlarda san’atning yuksalishi haqida nima deya olasiz?