O'RTA ASRLAR DAVRI ARXEOLOGIYASI

Yuklangan vaqt

2024-03-27

Yuklab olishlar soni

6

Sahifalar soni

21

Faytl hajmi

327,4 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O'RTA ASRLAR DAVRI ARXEOLOGIYASI 
 
 
REJA: 
1. Ilk o'rta asrlarda ijtimoiy-siyosiy va madaniy taraqqiyot. 
2. Ilk o‘rta asrlar madaniy yodgorliklari. 
3. Rivojlangan o‘rta asrlar davri arxeologiyasi. 
4. So‘nggi o‘rta asrlar madaniy yodgorliklari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O'RTA ASRLAR DAVRI ARXEOLOGIYASI REJA: 1. Ilk o'rta asrlarda ijtimoiy-siyosiy va madaniy taraqqiyot. 2. Ilk o‘rta asrlar madaniy yodgorliklari. 3. Rivojlangan o‘rta asrlar davri arxeologiyasi. 4. So‘nggi o‘rta asrlar madaniy yodgorliklari.
 
 
TAYANCH TUSHUNCHALAR 
O’rta asr, yer egaligi, Afrosiyob, Panjikent, Shosh, Quva, qasr-qo’rg’on, Sharq 
uyg’onish davri, mahalliy mustaqil sulolaviy davlatlar, Somoniylar maqbarasi, 
masjid, madrasa, maqbara, karvonsaroylar, Amir Temur, Temuriylar, Go’ri Amir, 
rasadxona, Registon ansambli, Shohizinda majmuasi. 
 
 
 
Tarix faniga o’rta asr tushunchasi uyg’onish davri mutafakkirlari tomonidan 
kiritilgan bo’lib, madaniyat yuksak taraqqiy etgan antik davr bilan uyg’onish davr 
o’rtasidagi davrga nisbatan ishlatilgan. O’rta asrlar feodal yer egaligi munosabatlari davri 
bo’lib uch bosqichdan iborat: 1) ilk o’rta asrlar (V - ІX asrlar); 2) rivojlangan o’rta 
asrlar (ІX - XVasrlar); 3) so’nggi o’rta asrlar (XVІ - XVІІ asrning o’rtalari) ni o’z ichiga 
oladi1.  
O’rta Osiyoda o’rta asrlar davrining dastlabki bosqichi yirik davlatlar – 
Kushonlar saltanati va Qang’ davlati konfederatsiyasining inqirozi va ular ustiga 
xionitlar, kidaritlar va eftalitlar kabi ko’chmanchi qabilalarning ommaviy ravishda 
bostirib kirishi bilan boshlandi. Bu ikki davlatning tanazzuli O’rta Osiyo hududlariga 
Eron sosoniylarining istilochilik harakatini faollashtirdi. Ammo ko’chmanchi 
qabilalar, ayniqsa eftalitlar bunga yo’l qo’ymadi. VI asrning ikkinchi yarmida 
sosoniylar O’rta Osiyoda Turk xoqonligi bilan to’qnashishga to’g’ri keldi. 
Hokimiyatni o’z qo’liga olgan G’arbiy Turk xoqonligi 100 yil davomida butun O’rta 
Osiyo ustidan nazoratini o’rnata oldi.  
VII asrda O’rta Osiyo ijtimoiy va siyosiy hayotida yuz bergan feodallashish 
jarayonining rivojlanishi xoqonlikda ichki qarama-qarshiliklarning chuqurlashishiga 
olib keldi. Natijada, nomigagina hoqonlik hukmronligini tan olgan mahalliy sulolalar 
boshchiligidagi katta va kichik yer egaligi jadal rivojlandi. Jamiyatning ijtimoiy 
tarkibida o’zgarishlar, katta yer egalari bo’lgan dehqonlar, badavlat savdogar va 
hunarmandlar tabaqasi paydo bo’ldi. Ular o’z navbatida shaharlarning vujudga 
kelishiga, ko’p tarmoqli hunarmandchilik va savdo-sotiqning rivojlanishiga ta’sir 
o’tkazdi. 
                                                           
1 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 119-bet. 
TAYANCH TUSHUNCHALAR O’rta asr, yer egaligi, Afrosiyob, Panjikent, Shosh, Quva, qasr-qo’rg’on, Sharq uyg’onish davri, mahalliy mustaqil sulolaviy davlatlar, Somoniylar maqbarasi, masjid, madrasa, maqbara, karvonsaroylar, Amir Temur, Temuriylar, Go’ri Amir, rasadxona, Registon ansambli, Shohizinda majmuasi. Tarix faniga o’rta asr tushunchasi uyg’onish davri mutafakkirlari tomonidan kiritilgan bo’lib, madaniyat yuksak taraqqiy etgan antik davr bilan uyg’onish davr o’rtasidagi davrga nisbatan ishlatilgan. O’rta asrlar feodal yer egaligi munosabatlari davri bo’lib uch bosqichdan iborat: 1) ilk o’rta asrlar (V - ІX asrlar); 2) rivojlangan o’rta asrlar (ІX - XVasrlar); 3) so’nggi o’rta asrlar (XVІ - XVІІ asrning o’rtalari) ni o’z ichiga oladi1. O’rta Osiyoda o’rta asrlar davrining dastlabki bosqichi yirik davlatlar – Kushonlar saltanati va Qang’ davlati konfederatsiyasining inqirozi va ular ustiga xionitlar, kidaritlar va eftalitlar kabi ko’chmanchi qabilalarning ommaviy ravishda bostirib kirishi bilan boshlandi. Bu ikki davlatning tanazzuli O’rta Osiyo hududlariga Eron sosoniylarining istilochilik harakatini faollashtirdi. Ammo ko’chmanchi qabilalar, ayniqsa eftalitlar bunga yo’l qo’ymadi. VI asrning ikkinchi yarmida sosoniylar O’rta Osiyoda Turk xoqonligi bilan to’qnashishga to’g’ri keldi. Hokimiyatni o’z qo’liga olgan G’arbiy Turk xoqonligi 100 yil davomida butun O’rta Osiyo ustidan nazoratini o’rnata oldi. VII asrda O’rta Osiyo ijtimoiy va siyosiy hayotida yuz bergan feodallashish jarayonining rivojlanishi xoqonlikda ichki qarama-qarshiliklarning chuqurlashishiga olib keldi. Natijada, nomigagina hoqonlik hukmronligini tan olgan mahalliy sulolalar boshchiligidagi katta va kichik yer egaligi jadal rivojlandi. Jamiyatning ijtimoiy tarkibida o’zgarishlar, katta yer egalari bo’lgan dehqonlar, badavlat savdogar va hunarmandlar tabaqasi paydo bo’ldi. Ular o’z navbatida shaharlarning vujudga kelishiga, ko’p tarmoqli hunarmandchilik va savdo-sotiqning rivojlanishiga ta’sir o’tkazdi. 1 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 119-bet.
 
 
Ma’lumki, G’arb bilan, Sharqni bog’lovchi muhim savdo yo’li bilan Buyuk 
Ipak yo’li («G’arbiy meridianal yo’l») ning qadimgi Farg’onadan o’tgan yo’nalishi 
ilk o’rta asrlarga kelib, O’rta Osiyo shimoliy hududlarining ichki rayonlariga kirib 
bordi. Natijada O’rta Osiyoning chorvador qabilalari va o’troq aholisi o’rtasida 
iqtisodiy va madaniy aloqalar kuchaydi. 
Savdo-sotiqni pul asosida rivojlanishiga keng imkoniyatlar yaratildi, tanga – 
pul zarb qilishga bo’lgan ehtiyoj kuchayib, pul zarbxonalarining yangi markazlari 
paydo bo’ldi. O’rta Osiyo bozorlarida Tohariston, So’g’d, Ustrushona va Shosh 
tangalari keng muomalada bo’ldi.  
Ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda shahar hunarmandchiligi keng tarmoq otib 
rivojlanishda davom etdi. Samarqand, Buxoro, Poykent va boshqa shaharlar yirik 
savdo-sotiq markazlari sifatidagi o’rnini saqlab qoldi. Hatto Shosh-Iloq vohasidagi 
shaharlar 
juda 
jadal 
rivojlanish 
yo’liga 
tushib 
oldi. 
Bu 
shaharlarda 
hunarmandchilikning kulolchilik, shishasozlik, metallurgiya, to’qimachilik sohalari 
yuksak professional darajada rivojlanib ular ko’p hollarda tashqi savdo uchun 
mahsulot chiqarar edilar.  
Ilk o’rta asrlarda to’qimachilik O’rta Osiyo hunarmandchiligining ustivor 
yo’nalishiga aylandi. Ayniqsa ipak mahsulotlarini ishlab chiqarish keng yo’lga 
qo’yilgan. Arxeologik materiallarning guvohlik berishicha ipak qurtini boqish 
Qadimgi Baqtriyada bronza davridan ma’lum bo’lgan. Antik davri va ilk o’rta 
asrlarga kelib, ipakchilik bilan shug’ullanish So’g’diyona va Farg’ona vodiysiga ham 
keng yoyildi. Ipakchilikning jahonga mashhur markazlari paydo bo’ldi. Masalan, VI-
VII asrlarda shakllangan Buxoroning «zandanachi» ipak mahsulotlariga bo’lgan 
Ma’lumki, G’arb bilan, Sharqni bog’lovchi muhim savdo yo’li bilan Buyuk Ipak yo’li («G’arbiy meridianal yo’l») ning qadimgi Farg’onadan o’tgan yo’nalishi ilk o’rta asrlarga kelib, O’rta Osiyo shimoliy hududlarining ichki rayonlariga kirib bordi. Natijada O’rta Osiyoning chorvador qabilalari va o’troq aholisi o’rtasida iqtisodiy va madaniy aloqalar kuchaydi. Savdo-sotiqni pul asosida rivojlanishiga keng imkoniyatlar yaratildi, tanga – pul zarb qilishga bo’lgan ehtiyoj kuchayib, pul zarbxonalarining yangi markazlari paydo bo’ldi. O’rta Osiyo bozorlarida Tohariston, So’g’d, Ustrushona va Shosh tangalari keng muomalada bo’ldi. Ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda shahar hunarmandchiligi keng tarmoq otib rivojlanishda davom etdi. Samarqand, Buxoro, Poykent va boshqa shaharlar yirik savdo-sotiq markazlari sifatidagi o’rnini saqlab qoldi. Hatto Shosh-Iloq vohasidagi shaharlar juda jadal rivojlanish yo’liga tushib oldi. Bu shaharlarda hunarmandchilikning kulolchilik, shishasozlik, metallurgiya, to’qimachilik sohalari yuksak professional darajada rivojlanib ular ko’p hollarda tashqi savdo uchun mahsulot chiqarar edilar. Ilk o’rta asrlarda to’qimachilik O’rta Osiyo hunarmandchiligining ustivor yo’nalishiga aylandi. Ayniqsa ipak mahsulotlarini ishlab chiqarish keng yo’lga qo’yilgan. Arxeologik materiallarning guvohlik berishicha ipak qurtini boqish Qadimgi Baqtriyada bronza davridan ma’lum bo’lgan. Antik davri va ilk o’rta asrlarga kelib, ipakchilik bilan shug’ullanish So’g’diyona va Farg’ona vodiysiga ham keng yoyildi. Ipakchilikning jahonga mashhur markazlari paydo bo’ldi. Masalan, VI- VII asrlarda shakllangan Buxoroning «zandanachi» ipak mahsulotlariga bo’lgan
talab hatto ipakchilikning ilk vatani Xitoyda ham katta edi. Zandanachi ipak 
mahsulotlarining namunalari hatto Afrosiyob devoriy su’ratlarida yaxshi saqlangan.  
 
Ilk o’rta asrlar davrida O’rta Osiyo tarixida muhim ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va 
madaniy jarayonlar bo’lib o’tdi va keying tarixiy taraqqiyotga ijobiy ta‘sir ko’rsatdi. 
Albatta feudal yer egaligi munosabatlari dunyoning turli xalqlari va mamlakatlarida bir 
vaqtda sodir bo’lmagan. Ilk o’rta asrlar O’rta Osiyo tarixida V-ІX asrlarni o’z  ichiga olib, 
muhim tarixiy voqealarga boyligi bilan ajralib turadi.  
Milodiy ІІІ-ІV asrlarda yirik imperiya – Kushon davlati inqirozga yuz tutdi va 
parchalanib ketdi. ІV asrda O’rta Osiyo hududiga xioniylar kirib keldilar. Xioniylar etnik 
jihatdan kelib chiqishi kushonlarning avlodlari hisoblanib, ayrim tarixiy man balarda 
toxarlar deb hamyuritiladi. Mazkur xalq O’rta Osiyoda 120 yilga yaqin hukmronlik qildi. 
Xioniylar birinchi marta Ammian Martsellinning 356 yilgi hikoyasida ularning podshosi 
Grumbat va o’g’lining Amida (Suriya) shahrini qamal qilganligi yoziladi. Xioniylar 
Amudaryo havzasini egallab olgach, g’arbga yurish qiladilar.  
V asr boshlarida tarix sahnasiga kidariylar chiqdi. Ularning poytaxti Balx bo’lib, 
podshosi Kidar nomi bilan bog’lik tangalar Amudaryoning janubidagi yerlardan topilgan.  
V asr o’rtalarida O’rta Osiyo tarixida yangi siyosiy kuch - eftalitlar paydo bo’ldi. 
Eftalitlar etnik jihatdan S.P. Tolstov fikricha massagetlar avlodidir. Eftalitlar tarixiga oid 
yozma manbalar - xitoy, arman, Vizantiya, arab manbalaridir. Mazkur davlat O’rta 
Osiyoda V asr o’rtalaridan VI asr 60-yillargacha hukmronlik qildi. U hududiy jihatdan 
Kushon imperiyasidan 2 barobar katta bo’lib, hokimi mutlaq boshqargan. Ushbu davlat 
o’zlarigacha mavjud bo’lgan jtimoiy-iqtisodiy munosabatlarni o’zgartirmadilar.  
Eftalitlar davrida hozirgi O’zbekiston hududida dehqonlarning qasr-qo’rg’onlaridan 
bir qancha shaharlar paydo bo’ladi. Bunday shaharlar jumlasiga Bolaliktepa, Varaxsha 
talab hatto ipakchilikning ilk vatani Xitoyda ham katta edi. Zandanachi ipak mahsulotlarining namunalari hatto Afrosiyob devoriy su’ratlarida yaxshi saqlangan. Ilk o’rta asrlar davrida O’rta Osiyo tarixida muhim ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va madaniy jarayonlar bo’lib o’tdi va keying tarixiy taraqqiyotga ijobiy ta‘sir ko’rsatdi. Albatta feudal yer egaligi munosabatlari dunyoning turli xalqlari va mamlakatlarida bir vaqtda sodir bo’lmagan. Ilk o’rta asrlar O’rta Osiyo tarixida V-ІX asrlarni o’z ichiga olib, muhim tarixiy voqealarga boyligi bilan ajralib turadi. Milodiy ІІІ-ІV asrlarda yirik imperiya – Kushon davlati inqirozga yuz tutdi va parchalanib ketdi. ІV asrda O’rta Osiyo hududiga xioniylar kirib keldilar. Xioniylar etnik jihatdan kelib chiqishi kushonlarning avlodlari hisoblanib, ayrim tarixiy man balarda toxarlar deb hamyuritiladi. Mazkur xalq O’rta Osiyoda 120 yilga yaqin hukmronlik qildi. Xioniylar birinchi marta Ammian Martsellinning 356 yilgi hikoyasida ularning podshosi Grumbat va o’g’lining Amida (Suriya) shahrini qamal qilganligi yoziladi. Xioniylar Amudaryo havzasini egallab olgach, g’arbga yurish qiladilar. V asr boshlarida tarix sahnasiga kidariylar chiqdi. Ularning poytaxti Balx bo’lib, podshosi Kidar nomi bilan bog’lik tangalar Amudaryoning janubidagi yerlardan topilgan. V asr o’rtalarida O’rta Osiyo tarixida yangi siyosiy kuch - eftalitlar paydo bo’ldi. Eftalitlar etnik jihatdan S.P. Tolstov fikricha massagetlar avlodidir. Eftalitlar tarixiga oid yozma manbalar - xitoy, arman, Vizantiya, arab manbalaridir. Mazkur davlat O’rta Osiyoda V asr o’rtalaridan VI asr 60-yillargacha hukmronlik qildi. U hududiy jihatdan Kushon imperiyasidan 2 barobar katta bo’lib, hokimi mutlaq boshqargan. Ushbu davlat o’zlarigacha mavjud bo’lgan jtimoiy-iqtisodiy munosabatlarni o’zgartirmadilar. Eftalitlar davrida hozirgi O’zbekiston hududida dehqonlarning qasr-qo’rg’onlaridan bir qancha shaharlar paydo bo’ladi. Bunday shaharlar jumlasiga Bolaliktepa, Varaxsha
kabilarni kiritish mumkin. Ilk o’rta asrlarga oid yirik shaharlar jumlasiga qadimdan mavjud 
bo’lgan Afrosiyob, Buxoro, Poykand, Toshkent, Termiz va boshqlarni kiritish mumkin2. 
Shuningdek, mazkur davrga oid devoriy suratlar Bolaliktepa, Varaxsha, 
Toshkentdan topib o’rganilgan. Eron sosoniylariga mansub ko’plab tangalar topilgan. 
O’zbekiston hududidagi ilk o’rta asrlarga mansub shaharlarning maydoni uncha 
katta bo’lmaganligini ta‘kidlash lozim. Bu vaqtda Samarqandning aylanasi 3,5 km, 
Poykandniki 1,8 km, Farg’onadagi Koson shahriniki 2 km ni tashkil etgan. Mazkur davrga 
oid arxeologik topilmalarni hududlar bo’yicha ko’rilganda quyidagi manzara hosil bo’ladi. 
 
Ilk o’rta asr So’g’d yodgorliklari jumlasiga Afrosiyob, Varaxsha, Poykand, 
Panjikent, Tallu Barzu, Tohariston yodgorliklariga Bolaliktepa, Kofirqal‘a, Fargona 
yodgorliklariga Quva, Axsikat, Koson, Toshkent vohasida Binkat, Yunusobod, 
Mingo’rik, Xorazm hududida Fir qal‘asi, Baraktom, Kuyukqal‘a, Teshikqal‘a va 
boshqalar mavjud bo’lgan. Mazkur davrda aholining o’rtoqlashuvi natijasida sun‘iy 
sug’orish inshootlari quriladi. Bular jumlasiga Bo’zsuv, Zog’ariq, Darg’om kanallarini 
kiritish mumkin. 
1948 yilda arxeolog A.Terenojkin Afrosiyobning ilk o’rta asrlarga oid qatlamlarini 
tekshiradi. 1958 yildan buyon Afrosiyobni o’rganilish davom etmoqda va hozirgacha turli 
davrlarga oid bir qancha boshqa yodgorliklar ham o’rganildi. VІ asrga mansub Tallu 
Barzu yodgorligidagi qazuv ishlari jarayonida VІІІ asrga oid sopol idishlar majmui, 
sosoniylar tangalari, quyi qatlamidan esa, antik va Kushon davriga oid temirchilik charxi, 
sopol idishlar, haykalcha topildi. 1956-57 yillarda Kofirqal‘a o’rganila boshlanadi.  
Olib borilgan qazuv ishlari natijasida ІV-V asrlarda Samarqand tushkunlikka 
uchraganligi aniqlandi. Uning rivojlanishidagi yangi davr VІ asrdan boshlanadi. Ark yangi 
devor bilan o’rab olinadi VІ asrda uzunligi 1,5 km to’rtinchi devor quriladi. Shahar janubga 
qarab kengayib boradi va uzunligi 3 km ichki devor quriladi. ІІІ-ІV asrlarga oid kulollar 
va miskarlar mahallalari topilgan. 
                                                           
2 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 120-bet. 
kabilarni kiritish mumkin. Ilk o’rta asrlarga oid yirik shaharlar jumlasiga qadimdan mavjud bo’lgan Afrosiyob, Buxoro, Poykand, Toshkent, Termiz va boshqlarni kiritish mumkin2. Shuningdek, mazkur davrga oid devoriy suratlar Bolaliktepa, Varaxsha, Toshkentdan topib o’rganilgan. Eron sosoniylariga mansub ko’plab tangalar topilgan. O’zbekiston hududidagi ilk o’rta asrlarga mansub shaharlarning maydoni uncha katta bo’lmaganligini ta‘kidlash lozim. Bu vaqtda Samarqandning aylanasi 3,5 km, Poykandniki 1,8 km, Farg’onadagi Koson shahriniki 2 km ni tashkil etgan. Mazkur davrga oid arxeologik topilmalarni hududlar bo’yicha ko’rilganda quyidagi manzara hosil bo’ladi. Ilk o’rta asr So’g’d yodgorliklari jumlasiga Afrosiyob, Varaxsha, Poykand, Panjikent, Tallu Barzu, Tohariston yodgorliklariga Bolaliktepa, Kofirqal‘a, Fargona yodgorliklariga Quva, Axsikat, Koson, Toshkent vohasida Binkat, Yunusobod, Mingo’rik, Xorazm hududida Fir qal‘asi, Baraktom, Kuyukqal‘a, Teshikqal‘a va boshqalar mavjud bo’lgan. Mazkur davrda aholining o’rtoqlashuvi natijasida sun‘iy sug’orish inshootlari quriladi. Bular jumlasiga Bo’zsuv, Zog’ariq, Darg’om kanallarini kiritish mumkin. 1948 yilda arxeolog A.Terenojkin Afrosiyobning ilk o’rta asrlarga oid qatlamlarini tekshiradi. 1958 yildan buyon Afrosiyobni o’rganilish davom etmoqda va hozirgacha turli davrlarga oid bir qancha boshqa yodgorliklar ham o’rganildi. VІ asrga mansub Tallu Barzu yodgorligidagi qazuv ishlari jarayonida VІІІ asrga oid sopol idishlar majmui, sosoniylar tangalari, quyi qatlamidan esa, antik va Kushon davriga oid temirchilik charxi, sopol idishlar, haykalcha topildi. 1956-57 yillarda Kofirqal‘a o’rganila boshlanadi. Olib borilgan qazuv ishlari natijasida ІV-V asrlarda Samarqand tushkunlikka uchraganligi aniqlandi. Uning rivojlanishidagi yangi davr VІ asrdan boshlanadi. Ark yangi devor bilan o’rab olinadi VІ asrda uzunligi 1,5 km to’rtinchi devor quriladi. Shahar janubga qarab kengayib boradi va uzunligi 3 km ichki devor quriladi. ІІІ-ІV asrlarga oid kulollar va miskarlar mahallalari topilgan. 2 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 120-bet.
VІІ asrlarda Afrosiyobda  maxsus saroy devori quriladi va shaharning to’rtinchi 
tashqi devori butunlay qayta quriladi. Saroy devorining ichida yirik inshootlar alohida 
binolar qurilgan. 
Ilk o’rta asrlarga xos Samarqandning quyidagi binolari mavjud bo’lganligi 
aniqlangan: 
A) o’rtahol shaharliklarning turar joylari devorlari qalinligi 1,1 m, uy maydoni 11,8x 
6,45 m, ko’pchilik hollarda 2,6 x 2,5 m bo’lgan.  
B) Shahar kiborlari turar joylari devorlariga rasmlar ishlangan.  
V) Jamoat binolari.  
G) Ibodatxona. 
D) Saroy bir necha xonalardan iborat bo’lgan. 
Shahar aholisi kasb-korlari bo’yicha mahallalarga bo’lingan. Shunday qilib VІ-VІІ 
asrlarda So’g’d poytaxti bo’lgan Samarqand ko’p asrlik tarixida o’z taraqqiyotining 
yuqori darajasiga ko’tarildi. 
Varaxsha shahar xarobasida o’tkazilgan arxeologik qazishlar tufayli eftalitlar 
davrida shaharni tubdan qayta qurilish ishlari olib borilganligi aniqlandi. Varaxsha Buxoro 
hukmdorlari (buxorxudotlar) ning qarorgohi bo’lib, bu yerdan saroy qoldiqlari bilan bir 
qatorda devorga ishlangan rasmlar ham topildi3. 
Mazkur yodgorlik 1938-1953 yillarda tekshirildi. Varaxsha devorlariga loy 
suvoqdan so’ng yelimli rang bilan suratlar solingan. Ularda podsho saroyi hayoti 
tasvirlangan. Shuningdek Varaxshadan ganchdan ishlangan haykallar ham topilgan. 
Qashqadaryo vohasida ham ilk o’rta asrlarga oid yodgorliklar ro’yxatga olingan.  
Ayniqsa S.K. Kabanov tomonidan Qarshi vohasida joylshgan 300 dan ortiq tepaliklar 
ro’yxatga olinib xaritasi tuziladi. 1946 yildan boshlab ilk o’rta asrlarga oid yodgorliklari 
tadqiq etila boshlandi va bu borada katta yutuqlarga erishildi. 1970-yillardan boshlab 
G’uzor va Dehqonobod tumanlaridagi, shuningdek Yuqori Qashqadaryo vohasidagi ilk 
o’rta asrlarga oid yodgorliklar KATE a’zolari tomonidan o’rganildi. 
Panjikent xarobasini tekshirish 1946 yildan buyon olib borilmoqda. Tadqiqotlar 
natijasida V, VІ, VІІ asrlarga oid bo’lgan turar joylar tekshirildi. Turar joylar jumlasiga 
Divashtich saroyi, boy va oddiy shahar aholisi uylari kiradi. Boy xonadon uylari 
murakkab reja asosida qurilgan. Bu yerda ham ijtimoiy uylar 2 ta ibodatxona ochib 
o’rganildi. Saroy va yirik binolarning devorlariga hayotiy va diniy mavzudagi rasmlar 
solingan. Samarqand, Varaxsha, Panjikent rasmlari ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda 
tasviriy san‘at yuqori darajada bo’lganligini ko’rsatadi. 
1953-1954 yillarda Surxondaryoda qazib o’rganilgan Bolaliktepa qal‘asi eftalitlar 
davrining diqqatga sazovor yodgorliklaridan biridir. Bolaliktepa baland poydevor ustiga 
qurilgan bino bo’lib, uning ichki devorlariga turli rasmlar ishlangan. 
                                                           
3 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 124-bet. 
VІІ asrlarda Afrosiyobda maxsus saroy devori quriladi va shaharning to’rtinchi tashqi devori butunlay qayta quriladi. Saroy devorining ichida yirik inshootlar alohida binolar qurilgan. Ilk o’rta asrlarga xos Samarqandning quyidagi binolari mavjud bo’lganligi aniqlangan: A) o’rtahol shaharliklarning turar joylari devorlari qalinligi 1,1 m, uy maydoni 11,8x 6,45 m, ko’pchilik hollarda 2,6 x 2,5 m bo’lgan. B) Shahar kiborlari turar joylari devorlariga rasmlar ishlangan. V) Jamoat binolari. G) Ibodatxona. D) Saroy bir necha xonalardan iborat bo’lgan. Shahar aholisi kasb-korlari bo’yicha mahallalarga bo’lingan. Shunday qilib VІ-VІІ asrlarda So’g’d poytaxti bo’lgan Samarqand ko’p asrlik tarixida o’z taraqqiyotining yuqori darajasiga ko’tarildi. Varaxsha shahar xarobasida o’tkazilgan arxeologik qazishlar tufayli eftalitlar davrida shaharni tubdan qayta qurilish ishlari olib borilganligi aniqlandi. Varaxsha Buxoro hukmdorlari (buxorxudotlar) ning qarorgohi bo’lib, bu yerdan saroy qoldiqlari bilan bir qatorda devorga ishlangan rasmlar ham topildi3. Mazkur yodgorlik 1938-1953 yillarda tekshirildi. Varaxsha devorlariga loy suvoqdan so’ng yelimli rang bilan suratlar solingan. Ularda podsho saroyi hayoti tasvirlangan. Shuningdek Varaxshadan ganchdan ishlangan haykallar ham topilgan. Qashqadaryo vohasida ham ilk o’rta asrlarga oid yodgorliklar ro’yxatga olingan. Ayniqsa S.K. Kabanov tomonidan Qarshi vohasida joylshgan 300 dan ortiq tepaliklar ro’yxatga olinib xaritasi tuziladi. 1946 yildan boshlab ilk o’rta asrlarga oid yodgorliklari tadqiq etila boshlandi va bu borada katta yutuqlarga erishildi. 1970-yillardan boshlab G’uzor va Dehqonobod tumanlaridagi, shuningdek Yuqori Qashqadaryo vohasidagi ilk o’rta asrlarga oid yodgorliklar KATE a’zolari tomonidan o’rganildi. Panjikent xarobasini tekshirish 1946 yildan buyon olib borilmoqda. Tadqiqotlar natijasida V, VІ, VІІ asrlarga oid bo’lgan turar joylar tekshirildi. Turar joylar jumlasiga Divashtich saroyi, boy va oddiy shahar aholisi uylari kiradi. Boy xonadon uylari murakkab reja asosida qurilgan. Bu yerda ham ijtimoiy uylar 2 ta ibodatxona ochib o’rganildi. Saroy va yirik binolarning devorlariga hayotiy va diniy mavzudagi rasmlar solingan. Samarqand, Varaxsha, Panjikent rasmlari ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda tasviriy san‘at yuqori darajada bo’lganligini ko’rsatadi. 1953-1954 yillarda Surxondaryoda qazib o’rganilgan Bolaliktepa qal‘asi eftalitlar davrining diqqatga sazovor yodgorliklaridan biridir. Bolaliktepa baland poydevor ustiga qurilgan bino bo’lib, uning ichki devorlariga turli rasmlar ishlangan. 3 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 124-bet.
Farg’onadan topilgan Quva budda ibodatxonasi ikki binodan iborat bo’lib, ularning 
eshiklari alohida bo’lgan. Ayvonga kiraverishda otlarning, soqolli ma‘budning katta 
haykali bo’lib, uning peshonasida odamning bosh suyagi tasvirlangan. Bu yerdan turli 
haykalchalar ham topilgan.  
Xitoy manbalarida Ishtixon shahri ibodatxonalarida Buddaning oltindan yasalgan 
katta haykali bo’lganligi haqida ma‘lumot beriladi.  
Toshkent vohasidan ilk o’rta asrlarga mansub Mingo’rik, Yunusobod Oqtepasi 
yodgorliklari topilgan. V-VІІ asrlarda Toshkent vohasida shahar markazi sifatida 
Mingo’rik muhim ahamiyat kasb etgan. Ko’chmanchi aholi bilan munosabatlar bu 
yerning hayotiga o’z ta’sirini ko’rsatgan. Turar joylar katta-kichikligiga qarab farqlanadi. 
Feodallarning turar joylaridan hokim qarorgohlaridan kichikroq Oqtepadagi uylar 
qurilishi jihatdan boshqa yerlardagi uylarga o’xshash. Mingo’rik arki va shahristoni 18 ga 
egallaydi. 200 m kv maydondan VІІ-VІІІ asrlariga oid saroy va ibodatxona qoldiqlari 
topilgan. Devorlar paxsa va xom g’ishtdan qurilgan. Shosh O’rta Osiyoning boshqa yerlari 
bilan savdo aloqalarini olib borgan. 
Milodiy V-VІІІ asrlarda Shosh vohasida Yunusobod ham muhim rol o’ynagan. 
Maydoni 100 ga bo’lgan mazkur yodgorlik ko’rilayotgan davrida Shosh vohasining eng 
muhim markazlaridan biri bo’lgan4. 
Xorazm hududidan ilk o’rta asrlar davriga oid shahar va mustaxkamlangan 
qo’rg’oncha qoldiqlari topib o’rganilgan. Fir saroyi, Burgutqal‘a, Teshikqal‘a, 
Kuyukqal‘a, Mizdakhon va boshqalar o’rganilgan. 
Burgutqal‘a, Teshikqal‘a qasr-istexkomlari VІ-VІІІ asrlarga mansubdir. Mazkur 
davrda qal‘alar balandligi 4-8 m bo’lgan mustahkam tagkursi (platforma) ustiga qurilgan. 
Teshikqal‘a maydoni 1 ga egallaydi. Qal‘a mudofaa inshootlariga ega bo’lgan, unga faqat 
ko’tarma yo’l orqali kirilgan. Bu yerdan devorlarga ishlangan rasmlar, gilam parchalari, 
tangalar topilgan. Qal‘a VІІ-VІІІ asrlarda qurilgan. 
V-VІ asrlarda kurilgan Kuyukqal‘a 41 ga maydonni egallagan. Uning ichki 
qismida ikkita qasr bo’lganligi aniqlandi. Ilk o’rta asrlar devorida Xorazmda ham xo’jalik 
va madaniy hayot yuksak bo’lganligini moddiy ashyolar tasdiqlaydi. Bu yerning 
yodgorliklari arablar istilosi arafasida tushkunlik bo’lganini ko’rsatadi. 
VІ-VІІ asrlarda yangi ko’rinishdagi qishloqlar katta-katta oilalar yashaydigan 
mustahkamlangan qasr-qo’rg’onlar paydo bo’la boshladi. Bunday qasr-qo’rg’onlar 
Xorazmda yaxshi o’rganilgan. 
Dehqonchilik bilan shug’ullangan erkin aholi mustahkamlangan mayda 
qo’rg’onchalarda yashaganlar. Xorazmda ana shunday qo’rg’onlarning 200 dan 
ortig’i topildi. Ular bir-biridan 200 m masofada joylashgan va 34 km kv maydonni 
egallagan. Har bir qo’rg’onning atrofi devor bilan o’rab olingan. Arab tarixchisi Al-
                                                           
4 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 122-bet. 
Farg’onadan topilgan Quva budda ibodatxonasi ikki binodan iborat bo’lib, ularning eshiklari alohida bo’lgan. Ayvonga kiraverishda otlarning, soqolli ma‘budning katta haykali bo’lib, uning peshonasida odamning bosh suyagi tasvirlangan. Bu yerdan turli haykalchalar ham topilgan. Xitoy manbalarida Ishtixon shahri ibodatxonalarida Buddaning oltindan yasalgan katta haykali bo’lganligi haqida ma‘lumot beriladi. Toshkent vohasidan ilk o’rta asrlarga mansub Mingo’rik, Yunusobod Oqtepasi yodgorliklari topilgan. V-VІІ asrlarda Toshkent vohasida shahar markazi sifatida Mingo’rik muhim ahamiyat kasb etgan. Ko’chmanchi aholi bilan munosabatlar bu yerning hayotiga o’z ta’sirini ko’rsatgan. Turar joylar katta-kichikligiga qarab farqlanadi. Feodallarning turar joylaridan hokim qarorgohlaridan kichikroq Oqtepadagi uylar qurilishi jihatdan boshqa yerlardagi uylarga o’xshash. Mingo’rik arki va shahristoni 18 ga egallaydi. 200 m kv maydondan VІІ-VІІІ asrlariga oid saroy va ibodatxona qoldiqlari topilgan. Devorlar paxsa va xom g’ishtdan qurilgan. Shosh O’rta Osiyoning boshqa yerlari bilan savdo aloqalarini olib borgan. Milodiy V-VІІІ asrlarda Shosh vohasida Yunusobod ham muhim rol o’ynagan. Maydoni 100 ga bo’lgan mazkur yodgorlik ko’rilayotgan davrida Shosh vohasining eng muhim markazlaridan biri bo’lgan4. Xorazm hududidan ilk o’rta asrlar davriga oid shahar va mustaxkamlangan qo’rg’oncha qoldiqlari topib o’rganilgan. Fir saroyi, Burgutqal‘a, Teshikqal‘a, Kuyukqal‘a, Mizdakhon va boshqalar o’rganilgan. Burgutqal‘a, Teshikqal‘a qasr-istexkomlari VІ-VІІІ asrlarga mansubdir. Mazkur davrda qal‘alar balandligi 4-8 m bo’lgan mustahkam tagkursi (platforma) ustiga qurilgan. Teshikqal‘a maydoni 1 ga egallaydi. Qal‘a mudofaa inshootlariga ega bo’lgan, unga faqat ko’tarma yo’l orqali kirilgan. Bu yerdan devorlarga ishlangan rasmlar, gilam parchalari, tangalar topilgan. Qal‘a VІІ-VІІІ asrlarda qurilgan. V-VІ asrlarda kurilgan Kuyukqal‘a 41 ga maydonni egallagan. Uning ichki qismida ikkita qasr bo’lganligi aniqlandi. Ilk o’rta asrlar devorida Xorazmda ham xo’jalik va madaniy hayot yuksak bo’lganligini moddiy ashyolar tasdiqlaydi. Bu yerning yodgorliklari arablar istilosi arafasida tushkunlik bo’lganini ko’rsatadi. VІ-VІІ asrlarda yangi ko’rinishdagi qishloqlar katta-katta oilalar yashaydigan mustahkamlangan qasr-qo’rg’onlar paydo bo’la boshladi. Bunday qasr-qo’rg’onlar Xorazmda yaxshi o’rganilgan. Dehqonchilik bilan shug’ullangan erkin aholi mustahkamlangan mayda qo’rg’onchalarda yashaganlar. Xorazmda ana shunday qo’rg’onlarning 200 dan ortig’i topildi. Ular bir-biridan 200 m masofada joylashgan va 34 km kv maydonni egallagan. Har bir qo’rg’onning atrofi devor bilan o’rab olingan. Arab tarixchisi Al- 4 Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya.-T.: “Fan va texnologiya”, 2011. 122-bet.
Makdisiyning ma‘lumotiga ko’ra Mizdakhon atrofida X asrda 12 mingta qo’rg’onlar 
bo’lgan. 
Ilk o’rta asrlarda haykaltaroshlik san’ati keng qo’llanilgan. U dumaloq va 
bo’rtma tasvir shaklida me’morchilik komplekslarida ishlatilgan. Bu haykallarda 
diniy va afsonaviy obrazlar bilan bir qatorda real hayotni aks ettiruvchi obrazlar ham 
uchraydiy. Haykallar maxsus tayyorlangan loydan, yog’och, albaster va toshdan 
ishlangan. 
Amaliy xaykaltaroshlik san’atining yorqin namunalari IV-V asrlarga oid 
Toharistonning 
Kuyovqo’rg’on 
qal’aqo’rg’onidan 
topiladi. 
Kuyovqo’rg’on 
haykallari ziynatli bezaklarga boy yengil kiyimlardagi erkak va ayol personajlaridan 
iborat bo’lgan. 
Ma’lumki, ilk o’rta asrlarda ijtimoiy munosabatlarning o’zgarishi ya’ni 
feodallashish jarayonining rivojlanishi me’morchilikning xarakteri va mazmuniga 
ta’sir etadi. Bu hol dastlab qo’rg’on-qasrlar, ko’shklar qurilishida ko’zga tashlanadi. 
Keyinchalik podsholarning saroylari, shaharlardan tashqaridagi hashamatli va 
ulug’vor qarorgohlari keng tarqaladi. Bu binolar ko’p hollarda sun’iy tepaliklar 
ustiga qurilib, ularning me’moriy echimlari mahobatli bo’lishiga katta e’tibor beradi. 
Binolar ham g’ishtdan va paxsadan qurilgan. Devorlari ganch bilan pardozlangan, 
xona devorlari devoriy surat va naqshlar bilan bezatilgan. 
Ilk o’rta asrlar davri monumental memorchiligida noyob ganch naqshinkorligi 
keng qo’llanilgan. Darhaqiqat, ilk o’rta asrlarda ganch o’ymakorlik san’ati o’zining 
yuqori darajasiga ko’tarilgan edi. Uning hatto dastlabki namunalarida o’z 
zamonasiga xos yangi uslubiy yo’nalish shakllangan edi. Buni Afrasiyob, Varaxsha 
va Dumaloqtepa qasr bezaklarida uchratish mumkin. 
Ilk o’rta asrlarda amaliy san’atning barcha yo’nalishlari rivojlanadi. Ular 
shaharlarning o’sishi va shahar hunarmandchiligining taraqqiyoti bilan uzviy 
bog’langan edi. Oltin va kumushdan har xil idishlar yasash ko’lami kengayadi. 
Ayniqsa, bu masalada Xorazm va So’g’dda katta yutuqlarga erishiladi. 
O’rta Osiyoda ilk o’rta asrlar davrida yagona din bo’lmagan. Arablar istilosi 
bilan bog’liq holda islom dini keng tarqalgani ma’lum. Farg’ona vodiysida ya’ni 
Quvadan topilgan ibodatxona xarobasi buddaviylik dini bilan bog’liq bo’lib, u 2 
xonali, old xonasi ayvon shaklida qurilgan. Xorazmda ham ko’mish marosimlari 
bilan bog’liq bo’lgan ossuariylar yoki ostadon deb nomlangan to’rtburchak 
shaklidagi tobutchalar otashparastlik e’tiqodi bilan bog’liq bo’lgan. Ostadonlar 
So’g’d, Shosh hududlaridan ham topilgan. Zardushtiylik dini bilan bog’liq bo’lgan 
ibodatxonalar tepalikka qurilib, old tomoni esa, quyosh chiqish tomonga qaratilgan. 
Ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda so’g’d, xorazm, eftalit, turk bitiklari paydo bo’ldi. 
Mazkur yozuvlar tarixiy manba bo’lishi bilan birga noyob ilmiy manba hisoblanadi. 
Makdisiyning ma‘lumotiga ko’ra Mizdakhon atrofida X asrda 12 mingta qo’rg’onlar bo’lgan. Ilk o’rta asrlarda haykaltaroshlik san’ati keng qo’llanilgan. U dumaloq va bo’rtma tasvir shaklida me’morchilik komplekslarida ishlatilgan. Bu haykallarda diniy va afsonaviy obrazlar bilan bir qatorda real hayotni aks ettiruvchi obrazlar ham uchraydiy. Haykallar maxsus tayyorlangan loydan, yog’och, albaster va toshdan ishlangan. Amaliy xaykaltaroshlik san’atining yorqin namunalari IV-V asrlarga oid Toharistonning Kuyovqo’rg’on qal’aqo’rg’onidan topiladi. Kuyovqo’rg’on haykallari ziynatli bezaklarga boy yengil kiyimlardagi erkak va ayol personajlaridan iborat bo’lgan. Ma’lumki, ilk o’rta asrlarda ijtimoiy munosabatlarning o’zgarishi ya’ni feodallashish jarayonining rivojlanishi me’morchilikning xarakteri va mazmuniga ta’sir etadi. Bu hol dastlab qo’rg’on-qasrlar, ko’shklar qurilishida ko’zga tashlanadi. Keyinchalik podsholarning saroylari, shaharlardan tashqaridagi hashamatli va ulug’vor qarorgohlari keng tarqaladi. Bu binolar ko’p hollarda sun’iy tepaliklar ustiga qurilib, ularning me’moriy echimlari mahobatli bo’lishiga katta e’tibor beradi. Binolar ham g’ishtdan va paxsadan qurilgan. Devorlari ganch bilan pardozlangan, xona devorlari devoriy surat va naqshlar bilan bezatilgan. Ilk o’rta asrlar davri monumental memorchiligida noyob ganch naqshinkorligi keng qo’llanilgan. Darhaqiqat, ilk o’rta asrlarda ganch o’ymakorlik san’ati o’zining yuqori darajasiga ko’tarilgan edi. Uning hatto dastlabki namunalarida o’z zamonasiga xos yangi uslubiy yo’nalish shakllangan edi. Buni Afrasiyob, Varaxsha va Dumaloqtepa qasr bezaklarida uchratish mumkin. Ilk o’rta asrlarda amaliy san’atning barcha yo’nalishlari rivojlanadi. Ular shaharlarning o’sishi va shahar hunarmandchiligining taraqqiyoti bilan uzviy bog’langan edi. Oltin va kumushdan har xil idishlar yasash ko’lami kengayadi. Ayniqsa, bu masalada Xorazm va So’g’dda katta yutuqlarga erishiladi. O’rta Osiyoda ilk o’rta asrlar davrida yagona din bo’lmagan. Arablar istilosi bilan bog’liq holda islom dini keng tarqalgani ma’lum. Farg’ona vodiysida ya’ni Quvadan topilgan ibodatxona xarobasi buddaviylik dini bilan bog’liq bo’lib, u 2 xonali, old xonasi ayvon shaklida qurilgan. Xorazmda ham ko’mish marosimlari bilan bog’liq bo’lgan ossuariylar yoki ostadon deb nomlangan to’rtburchak shaklidagi tobutchalar otashparastlik e’tiqodi bilan bog’liq bo’lgan. Ostadonlar So’g’d, Shosh hududlaridan ham topilgan. Zardushtiylik dini bilan bog’liq bo’lgan ibodatxonalar tepalikka qurilib, old tomoni esa, quyosh chiqish tomonga qaratilgan. Ilk o’rta asrlarda O’rta Osiyoda so’g’d, xorazm, eftalit, turk bitiklari paydo bo’ldi. Mazkur yozuvlar tarixiy manba bo’lishi bilan birga noyob ilmiy manba hisoblanadi.
Aholining diniy e‘tiqodi turlicha bo’lgan: Tohariston va Sharqiy Turkiston aholisi 
buddizm, So’g’d va Xorazm aholisi otashparastlik diniga e‘tiqod qilganlar. Shu davrla 
O’rta Osiyoga moniylik va nestarian-xristian dini ham tarqala boshlagan. Urgut yaqinida 
topilgan xristian dini ibodatxonasi shu o’tmishni tasdiqlaydi. 
VI asrda O’rta Osiyoga bostirib kelgan arablar madaniyat darajasi o’zinikidan 
ancha baland bo’lgan mazkur hududni yagona boshqaruvga asoslangan davlat 
bo’lmay, kichik-kichik mustaqil davlatchalar o’rtasidagi o’zaro urushlaridan 
foydalanib osonlik bilan egallaydi. Dastlab Umaviylar, keyinchalik Abbosiylar 
hukmronligi ostida bo’lgan O’rta Osiyo xalqlari islom dini va arab madaniyatini 
qabul qilishga majbur etiladi.  
O’rta Osiyoda rivojlangan o’rta asrlar davri mahalliy feodal hokimliklari 
o’rnida yagona markazlashgan feodal davlatlari tashkil topishi bilan boshlanib, to 
temuriylar davlati inqiroziga qadar bo’lgan davrni o’z ichiga oladi. Arablar bosib 
olingan O’rta Osiyo yerlarini “Movarounnahr” (daryo orti) deb atay boshlaydilar. 
Bu davrni ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy munosabatlari xususiyatlaridan kelib chiqib 
quyidagi bosqichlarga bo’lish mumkin. Davrning birinchi bosqichi IX-XIII asr 
boshlarini o’z ichiga oladi. IX asrda O’rta Оsiyoda аrаblar huikumronligi tugatildi. Bu 
davrda O’rta Оsiyoning shimolida Qarluqlar, O’g’uzlar dаvlаtlаri, janubi va markazida 
Тоhiriylar, Safforiular, Somoniylar dаvlаtlаri tashkil topdi. Dastlab markazlashgan 
davlat tepasiga Somoniylar (IX-X) sulolasi keladi, so’ngra uning iqtisodiy va 
madaniy jihatdan rivojlangan hududlarini uchta turkiy davlatlar - Qoraxoniylar, 
G’aznaviylar va Saljuqiylar (XI asrda) egallaydi. Shu bilan birga XII asr o’rtalaridan 
Qoraxoniylar va Saljuqiylarga tegishli yerlarda Buyuk Xorazmshohlar davlati 
vujudga keldi, biroq bu davlat mo’go’g’ullarning bosqini natijasida tugatiladi. 
 Ilk o’rta asrlarda uch qism (kuxandiz, shahriston va rabod) dan iborat bo’lib 
shakllangan shahar hayotida rivojlangan o’rta asrlar davriga kelib tub ijtimoiy-
iqtisodiy va madaniy o’zgarishlar yuz beradi. O’rta Osiyo shaharlari Eski Termiz, 
Afrasiyob, Marv, Axsikent, Buxoro, Urganch, Qanqa, Shohruxiya, Kesh, Nasaf va 
boshqalarda olib borilgan keng ko’lamli arxeologik izlanishlar va ularni yozma 
manba materiallari bilan qiyosiy solishtirishlar tufayli bu davr shahar madaniyati, 
shaharlarning tarkibi, ularning tevarak – atrof aholi punktlari bilan o’zaro iqtisodiy 
va madaniy aloqalari, shaharlarning hunarmandchilik va savdo-sotiq salohiyati, 
karvon yo’llarining yo’nalishi, ichki va tashqi bozor, har bir shahar hayotida ustivor 
hisoblangan ishlab chiqarish tarmoqlari o’rganiladi.  
O’rta Osiyo shaharlari o’rta asrlarning rivojlangan davrida juda jo’shqin 
taraqqiy etadi. Manbalarga ko’ra, IX-X asrlarda shahar aholisi Movarounnahr umum 
aholi sonining 25-30% ni tashkil etgan. XI asrdan shaharlarning ijtimoiy-iqtisodiy 
qiyofasi o’zgaradi. Ular to’laligicha hunarmandchilik va savdo-sotiq markazi 
qiyofasini olgan. Shuningdek, shaharlarning u yoki bu hunarmandchilik tarmoqlari 
Aholining diniy e‘tiqodi turlicha bo’lgan: Tohariston va Sharqiy Turkiston aholisi buddizm, So’g’d va Xorazm aholisi otashparastlik diniga e‘tiqod qilganlar. Shu davrla O’rta Osiyoga moniylik va nestarian-xristian dini ham tarqala boshlagan. Urgut yaqinida topilgan xristian dini ibodatxonasi shu o’tmishni tasdiqlaydi. VI asrda O’rta Osiyoga bostirib kelgan arablar madaniyat darajasi o’zinikidan ancha baland bo’lgan mazkur hududni yagona boshqaruvga asoslangan davlat bo’lmay, kichik-kichik mustaqil davlatchalar o’rtasidagi o’zaro urushlaridan foydalanib osonlik bilan egallaydi. Dastlab Umaviylar, keyinchalik Abbosiylar hukmronligi ostida bo’lgan O’rta Osiyo xalqlari islom dini va arab madaniyatini qabul qilishga majbur etiladi. O’rta Osiyoda rivojlangan o’rta asrlar davri mahalliy feodal hokimliklari o’rnida yagona markazlashgan feodal davlatlari tashkil topishi bilan boshlanib, to temuriylar davlati inqiroziga qadar bo’lgan davrni o’z ichiga oladi. Arablar bosib olingan O’rta Osiyo yerlarini “Movarounnahr” (daryo orti) deb atay boshlaydilar. Bu davrni ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy munosabatlari xususiyatlaridan kelib chiqib quyidagi bosqichlarga bo’lish mumkin. Davrning birinchi bosqichi IX-XIII asr boshlarini o’z ichiga oladi. IX asrda O’rta Оsiyoda аrаblar huikumronligi tugatildi. Bu davrda O’rta Оsiyoning shimolida Qarluqlar, O’g’uzlar dаvlаtlаri, janubi va markazida Тоhiriylar, Safforiular, Somoniylar dаvlаtlаri tashkil topdi. Dastlab markazlashgan davlat tepasiga Somoniylar (IX-X) sulolasi keladi, so’ngra uning iqtisodiy va madaniy jihatdan rivojlangan hududlarini uchta turkiy davlatlar - Qoraxoniylar, G’aznaviylar va Saljuqiylar (XI asrda) egallaydi. Shu bilan birga XII asr o’rtalaridan Qoraxoniylar va Saljuqiylarga tegishli yerlarda Buyuk Xorazmshohlar davlati vujudga keldi, biroq bu davlat mo’go’g’ullarning bosqini natijasida tugatiladi. Ilk o’rta asrlarda uch qism (kuxandiz, shahriston va rabod) dan iborat bo’lib shakllangan shahar hayotida rivojlangan o’rta asrlar davriga kelib tub ijtimoiy- iqtisodiy va madaniy o’zgarishlar yuz beradi. O’rta Osiyo shaharlari Eski Termiz, Afrasiyob, Marv, Axsikent, Buxoro, Urganch, Qanqa, Shohruxiya, Kesh, Nasaf va boshqalarda olib borilgan keng ko’lamli arxeologik izlanishlar va ularni yozma manba materiallari bilan qiyosiy solishtirishlar tufayli bu davr shahar madaniyati, shaharlarning tarkibi, ularning tevarak – atrof aholi punktlari bilan o’zaro iqtisodiy va madaniy aloqalari, shaharlarning hunarmandchilik va savdo-sotiq salohiyati, karvon yo’llarining yo’nalishi, ichki va tashqi bozor, har bir shahar hayotida ustivor hisoblangan ishlab chiqarish tarmoqlari o’rganiladi. O’rta Osiyo shaharlari o’rta asrlarning rivojlangan davrida juda jo’shqin taraqqiy etadi. Manbalarga ko’ra, IX-X asrlarda shahar aholisi Movarounnahr umum aholi sonining 25-30% ni tashkil etgan. XI asrdan shaharlarning ijtimoiy-iqtisodiy qiyofasi o’zgaradi. Ular to’laligicha hunarmandchilik va savdo-sotiq markazi qiyofasini olgan. Shuningdek, shaharlarning u yoki bu hunarmandchilik tarmoqlari
bo’yicha ixtisoslashuvi jadallashadi. Masalan, Qadimgi Farg’onaning poytaxt 
bo’lgan Axsikent, Toshkent vohasining Ohangaron daryosi havzalarida qad 
ko’targan qator shaharlarda - Tunkent, Namudlig’, Dahketda metallurgiya sanoati 
jadal rivojlanadi. Shaharlar maydoni kengayadi, shahriston va uning atrofida 
joylashgan rabodlarda iqtisodiy hayot taraqqiy etdi. 
Somoniylarning mamlakatni boshqaruv tizimidagi markazlash-tirish siyosati 
uning iqtisodiy jihatdan yuksak darajada rivojlanishiga xizmat qildi. Shaharlar o’sdi 
va ularning iqtisodiy-savdo aloqalari mustahkamlandi. Masalan, arab tarixchi va 
geograflarining ta’kidlashicha birgina Shosh va Iloqda bu davrda 50 dan ortiq 
shaharlar bo’lgan. Arxeologik materiallar va yozma manba’larga ko’ra, Shosh – Iloq 
vohasi IX-X asrlarda Movarounnahrning yirik metallurgiya xom ashyosi bazasi 
bo’lgan. Arab tarixchisi Makdisining xabariga qaraganda, bu zaminda oltin va 
kumush konlari ko’p bo’lib, naqshiga tillo suvi berilgan Shoshning keramika 
mahsulotlari Sharq olamida mashhur bo’lgan. Arxeologik materiallarning guvohlik 
berishicha Shosh - Iloq vohasida metallurgiya sanoati bilan bir qatorda 
hunarmandchilikning kulolchilik va shishasozlik, to’qimachilik yo’nalishlari ham 
yuksak darajada rivojlangan edi. 
X asr oxirlaridan Movarounnahrda Qoraxoniylar davlati shakllandi. 
Qoraxoniylar mamlakatni boshqarishda somoniylar davlat boshqaruv tizimidan 
foydalanadi. Shuningdek, pul zarb etish an’analarini ham qabul qilganlar. Buxoro, 
Iloq shaharlarida kumush pul zarbxonalari bo’lgan. Bu haqda arab tarixchisi Ibn 
Xavkal «Iloqda oltin va kumush pullar zarbxonalari faoliyat ko’rsatishda 
davom etardi» deb yozgan edi.  
Bu davrning madaniy hayotida yuz bergan yuksakliklar tarixda tengsiz edi. 
Ilm-Fan, din va tasavvuf, me’morchilik va san’at, musiqa san’ati gullab yashnadi. 
Umuman, IX-XIII asrning boshlari Movarounnahr shaharlari uchun, ilm-fan va 
madaniyat sohalarida gullash davri bo’ldi. Dunyoga nomi mashhur qomusiy 
allomalar – Abu Rayhon Beruniy, al-Xorazmiy, Abu Ali ibn Sino, al-Farg’oniy, Abu 
Nasr Farobiy, Umar Hayyom kabilar yashab ijod etishdi. 
Dunyoviy bilimlar bilan birga diniy bilimlar rivojiga katta e’tibor qaratildi. 
Abduholiq G’ijduvoniy, Ahmad Yassaviy, Najmiddin Kubro va boshqalarni diniy 
bilimlar – tariqat asoschilari sifatida qilgan ishlari tahsinga loyiq. 
IX-X asrlarga oid ayrim yodgorliklar saqlanib qolgan bo’lsada, mazkur davrda 
mе'morchilik va binokorlik tеxnikasi rivojlangan edi. Pishgan g’isht, ganch, ravoq, 
gumbaz, toqlar qurilish sohasidagi yangiliklar bo’ldi. Pishgan g’ishtdan maqbaralar 
qurishda, turar joy zallarida, kanalizatsiya quvurlari qurishda ishlatilgan. Turar joylarning 
asosiy qismida xom g’isht ishlatilgan. Sinchli uylar ko’proq qurila boshlandi. Binolar 
qurilishida gеomеtriya fanidan tobora ko’proq foydalanildi. O’rta Osiyo mе'morchiligida 
bo’yicha ixtisoslashuvi jadallashadi. Masalan, Qadimgi Farg’onaning poytaxt bo’lgan Axsikent, Toshkent vohasining Ohangaron daryosi havzalarida qad ko’targan qator shaharlarda - Tunkent, Namudlig’, Dahketda metallurgiya sanoati jadal rivojlanadi. Shaharlar maydoni kengayadi, shahriston va uning atrofida joylashgan rabodlarda iqtisodiy hayot taraqqiy etdi. Somoniylarning mamlakatni boshqaruv tizimidagi markazlash-tirish siyosati uning iqtisodiy jihatdan yuksak darajada rivojlanishiga xizmat qildi. Shaharlar o’sdi va ularning iqtisodiy-savdo aloqalari mustahkamlandi. Masalan, arab tarixchi va geograflarining ta’kidlashicha birgina Shosh va Iloqda bu davrda 50 dan ortiq shaharlar bo’lgan. Arxeologik materiallar va yozma manba’larga ko’ra, Shosh – Iloq vohasi IX-X asrlarda Movarounnahrning yirik metallurgiya xom ashyosi bazasi bo’lgan. Arab tarixchisi Makdisining xabariga qaraganda, bu zaminda oltin va kumush konlari ko’p bo’lib, naqshiga tillo suvi berilgan Shoshning keramika mahsulotlari Sharq olamida mashhur bo’lgan. Arxeologik materiallarning guvohlik berishicha Shosh - Iloq vohasida metallurgiya sanoati bilan bir qatorda hunarmandchilikning kulolchilik va shishasozlik, to’qimachilik yo’nalishlari ham yuksak darajada rivojlangan edi. X asr oxirlaridan Movarounnahrda Qoraxoniylar davlati shakllandi. Qoraxoniylar mamlakatni boshqarishda somoniylar davlat boshqaruv tizimidan foydalanadi. Shuningdek, pul zarb etish an’analarini ham qabul qilganlar. Buxoro, Iloq shaharlarida kumush pul zarbxonalari bo’lgan. Bu haqda arab tarixchisi Ibn Xavkal «Iloqda oltin va kumush pullar zarbxonalari faoliyat ko’rsatishda davom etardi» deb yozgan edi. Bu davrning madaniy hayotida yuz bergan yuksakliklar tarixda tengsiz edi. Ilm-Fan, din va tasavvuf, me’morchilik va san’at, musiqa san’ati gullab yashnadi. Umuman, IX-XIII asrning boshlari Movarounnahr shaharlari uchun, ilm-fan va madaniyat sohalarida gullash davri bo’ldi. Dunyoga nomi mashhur qomusiy allomalar – Abu Rayhon Beruniy, al-Xorazmiy, Abu Ali ibn Sino, al-Farg’oniy, Abu Nasr Farobiy, Umar Hayyom kabilar yashab ijod etishdi. Dunyoviy bilimlar bilan birga diniy bilimlar rivojiga katta e’tibor qaratildi. Abduholiq G’ijduvoniy, Ahmad Yassaviy, Najmiddin Kubro va boshqalarni diniy bilimlar – tariqat asoschilari sifatida qilgan ishlari tahsinga loyiq. IX-X asrlarga oid ayrim yodgorliklar saqlanib qolgan bo’lsada, mazkur davrda mе'morchilik va binokorlik tеxnikasi rivojlangan edi. Pishgan g’isht, ganch, ravoq, gumbaz, toqlar qurilish sohasidagi yangiliklar bo’ldi. Pishgan g’ishtdan maqbaralar qurishda, turar joy zallarida, kanalizatsiya quvurlari qurishda ishlatilgan. Turar joylarning asosiy qismida xom g’isht ishlatilgan. Sinchli uylar ko’proq qurila boshlandi. Binolar qurilishida gеomеtriya fanidan tobora ko’proq foydalanildi. O’rta Osiyo mе'morchiligida
arab xalifaligi xalqlari mе'morchiligiga xos umumiy jihatlar ham bor edi. Bu narsa masjid, 
madrasa va boshqalarda ko’rish mumkin.  
Mazkur davr mе'morchiligining eng yorqin namunasi Buxorodagi Ismoil Somoniy 
maqbarasidir. Maqbaraga Ismoil, uning nеvarasi Nasr ibn Ahmad dafn qilingan. Maqbara 
binolarni tuzilishi juda sodda. U kub shaklida bo’lib, tosh gumbaz qilib yopilgan. 
To’rtburchak xonaning gumbazi sakkizta ravoq ustiga qurilgan va sakkiz qirrali asosga 
o’rnatilgan. Ravoqlardan 4 tasi xonaning tеpa burchaklariga qurilgan. Binoning tеpasida 
yorug’lik tеshiklari o’rnatilgan. maqbaraning to’rttala old tomoni ham bir xilda ishlangan. 
Har qaysi dеvorning o’rtasiga katta ravoq o’rnatilgan, burchaklari esa, uch chorakli 
mustahkam g’isht ustunlar bilan ishlangan. Dеvorlarning ichi va tashqi tomoni naqshkor 
g’isht bilan ishlangan. Maqbara qurilishida O’rta Osiyo an'anaviy mе'morchiligini yanada 
rivojlanganligini ko’rish mumkin. 
X asrda Tim qishlog’ida qurilgan Arabota maqbarasi ham O’rta Osiyo 
mе'morchiligining noyob durdonalaridan hisoblanadi. Maqbara X asrning 70-yillarida 
(977 y.) qurilgan. Arabota maqbarasi XI-XII asrlar O’rta Osiyo mе'morchiligining yangi 
bosqichga ko’tarilishi davri namunasidir. Binoning katta ravoqli baland pеshtoqli  naqshlar 
bilan ishlangan, pеshtoq atrofida o’ymakor naqsh bilan arab harflari yozilgan. 
Afrosiyob, Varaxsha, Poykand va boshqa qadimiy shahar xarobalaridagi bino 
qoldiqlari o’rganilgan. Afrosiyobning g’arbiy qismidagi juda katta bino xom g’ishtdan 
qurilgan bo’lib, dеvorlari ganch naqshlari bilan bеzatilgan. Ganch suvog’idan yеlimli 
bo’yoq bilan solingan uchta odam siymosi tasvirlangan rasm topildi. 
1960-1964 yillarda O’z FA arxeologik ekspеditsiyasi tomonidan yuqoridagi saroy 
xarobalari bilan birga mustahkam dеvor bilan o’rab olingan bir nеchta  binolar topildi. U 
xona, yo’lak va hovlidan iborat edi. Bino xonalari naqshlar bilan bеzatilgan, polga pishgan 
g’isht to’shalgan. Dеrazalarga rangdor oynalar ishlatilgan. Afrosiyobdan VII asrda 
o’ymakorlik kеng yoyilganligini ko’rish mumkin. Varaxsha va Afrosiyob aholisining 
uylari dеvorlari ganch suvoq qilingan va naqshlangan.  
Me’morchilikda turli bezakli uslublardan foydalanila boshlangan. IX-X asrlarda 
arab imlosining islimiy, kufiy, XI asrdan nasx turlaridan foydalanila boshlangan; pishiq 
g’ishtlar och malla rangda bo’lgan. XII asrdan boshlab rangli koshinlardan foydalanila 
boshlangan, musulmon inshootlarida moviy, yashil, zangori koshinlardan keng 
foydalanilgan. Bu davrda tasviriy san'at va naqqoshlikda murakkab o’simlik-gеomеtrik 
gulli naqshlar ishlatilgan. X asrning ikkinchi yarmida Samarqand guzarlarida uy 
hayvonlari tasvirlari sotilgan (Ibn Xavqal). X asr o’rtalarida Buxoroda “sanamlar” sotilgan 
(Narshaxiy). Afrosiyobdan topilgan sopol idishlar kulolchilik rivojlanganidan dalolatdir.  
Bu davrdagi musulmon mе'morchiligining eng ko’zga ko’ringan inshootlari orasida 
masjidlar alohida ahamiyatga egadir. Ularning uch turi mavjud bo’lgan: Jomе (Juma) 
masjidi (shaharda juma va Hayit namozlari o’qiladigan umumshahar aholisi uchun), guzar 
masjidlari (mahallalarda kunlik namozlarni o’qishga mo’ljallangan), Namozgoh (shahar 
arab xalifaligi xalqlari mе'morchiligiga xos umumiy jihatlar ham bor edi. Bu narsa masjid, madrasa va boshqalarda ko’rish mumkin. Mazkur davr mе'morchiligining eng yorqin namunasi Buxorodagi Ismoil Somoniy maqbarasidir. Maqbaraga Ismoil, uning nеvarasi Nasr ibn Ahmad dafn qilingan. Maqbara binolarni tuzilishi juda sodda. U kub shaklida bo’lib, tosh gumbaz qilib yopilgan. To’rtburchak xonaning gumbazi sakkizta ravoq ustiga qurilgan va sakkiz qirrali asosga o’rnatilgan. Ravoqlardan 4 tasi xonaning tеpa burchaklariga qurilgan. Binoning tеpasida yorug’lik tеshiklari o’rnatilgan. maqbaraning to’rttala old tomoni ham bir xilda ishlangan. Har qaysi dеvorning o’rtasiga katta ravoq o’rnatilgan, burchaklari esa, uch chorakli mustahkam g’isht ustunlar bilan ishlangan. Dеvorlarning ichi va tashqi tomoni naqshkor g’isht bilan ishlangan. Maqbara qurilishida O’rta Osiyo an'anaviy mе'morchiligini yanada rivojlanganligini ko’rish mumkin. X asrda Tim qishlog’ida qurilgan Arabota maqbarasi ham O’rta Osiyo mе'morchiligining noyob durdonalaridan hisoblanadi. Maqbara X asrning 70-yillarida (977 y.) qurilgan. Arabota maqbarasi XI-XII asrlar O’rta Osiyo mе'morchiligining yangi bosqichga ko’tarilishi davri namunasidir. Binoning katta ravoqli baland pеshtoqli naqshlar bilan ishlangan, pеshtoq atrofida o’ymakor naqsh bilan arab harflari yozilgan. Afrosiyob, Varaxsha, Poykand va boshqa qadimiy shahar xarobalaridagi bino qoldiqlari o’rganilgan. Afrosiyobning g’arbiy qismidagi juda katta bino xom g’ishtdan qurilgan bo’lib, dеvorlari ganch naqshlari bilan bеzatilgan. Ganch suvog’idan yеlimli bo’yoq bilan solingan uchta odam siymosi tasvirlangan rasm topildi. 1960-1964 yillarda O’z FA arxeologik ekspеditsiyasi tomonidan yuqoridagi saroy xarobalari bilan birga mustahkam dеvor bilan o’rab olingan bir nеchta binolar topildi. U xona, yo’lak va hovlidan iborat edi. Bino xonalari naqshlar bilan bеzatilgan, polga pishgan g’isht to’shalgan. Dеrazalarga rangdor oynalar ishlatilgan. Afrosiyobdan VII asrda o’ymakorlik kеng yoyilganligini ko’rish mumkin. Varaxsha va Afrosiyob aholisining uylari dеvorlari ganch suvoq qilingan va naqshlangan. Me’morchilikda turli bezakli uslublardan foydalanila boshlangan. IX-X asrlarda arab imlosining islimiy, kufiy, XI asrdan nasx turlaridan foydalanila boshlangan; pishiq g’ishtlar och malla rangda bo’lgan. XII asrdan boshlab rangli koshinlardan foydalanila boshlangan, musulmon inshootlarida moviy, yashil, zangori koshinlardan keng foydalanilgan. Bu davrda tasviriy san'at va naqqoshlikda murakkab o’simlik-gеomеtrik gulli naqshlar ishlatilgan. X asrning ikkinchi yarmida Samarqand guzarlarida uy hayvonlari tasvirlari sotilgan (Ibn Xavqal). X asr o’rtalarida Buxoroda “sanamlar” sotilgan (Narshaxiy). Afrosiyobdan topilgan sopol idishlar kulolchilik rivojlanganidan dalolatdir. Bu davrdagi musulmon mе'morchiligining eng ko’zga ko’ringan inshootlari orasida masjidlar alohida ahamiyatga egadir. Ularning uch turi mavjud bo’lgan: Jomе (Juma) masjidi (shaharda juma va Hayit namozlari o’qiladigan umumshahar aholisi uchun), guzar masjidlari (mahallalarda kunlik namozlarni o’qishga mo’ljallangan), Namozgoh (shahar
tashqarisidagi yo’lovchi va karvondagilar uchun mo’ljallangan) masjidlar. Masjidlarning 
diqqatga sazovor jihati ibodat qilinadigan mеhrobi g’arbga, qiblaga – Makka tarafga 
qaratib quriladi. 
Ilk masjidlar bizning kunimizgacha to’laligicha saqlanib qolmagan bo’lsa-da, 
ulardan ba'zilarining ayrim qoldiqlari yеtib kеlgan. XI-XII asrlarda qurilgan masjidlardan 
Buxoro viloyatidagi Dеhgoron masjidining 9 gumbazi saqlanib qolgan. Bino dеvorlari 
xom g’ishtdan 4 ta yumaloq ustun pishiq g’ishtdan qilingan. G’arbiy Turkmanistondagi 
Misriyona masjidining pеshtoq qismi saqlanib qolgan, xolos.  
Masjidlar uchun alohida xususiyatga ega bo’lgan jihat bu minoralardir. Minoralar 
musulmonlarni namozga chorlashda muhim ahamiyat kasb etgan. 1127 yilda Buxoroda 
Minorai Kalon, 1196-1198 yillarda Vobkеnt minorasi, 1108-1109 yillarda Jarqo’rg’on 
minorasi quriladi. Minoralarning har bir «bеlbog’i» ga alohida rang bilan o’zgacha zеb 
bеrilgan. 
Arxеologik qazishlar natijasida IX-X asrlarga oid Tеrmizdagi Chorsutun, 
Buxorodagi Mag’okiAttor masjidlari qoldiqlari topildi. Har ikkala binoning gumbazli tomi 
g’ishtdan ishlangan yumaloq ustunlar ustida turadi.  
 
Maqbaralar ham alohida diqqatga sazovordir. Islom dini O’rta Osiyo aholisi 
tomonidan qabul qilingach, hukmron sulola vakillari ajdodlari, o’zlari va avlodlari uchun 
maqbaralar qurdirganlar. Miyondagi Abu Said maqbarasi (1051 y.), Sеraxs 
(Turkmaniston) da Sеraxsbobo yoki Abul Fazl maqbarasi (1125 y.), Marvdagi Sulton 
Sanjar maqbarasi (XII asrning 40-yillari) ilk maqbaralar sirasiga kiradi. Samarqanddagi 
Shohi Zindadagi ayrim maqbaralar XII asrga oiddir. Urganchdagi El-Arslon va 
Takеshning (Ko’xna Urganch) maqbaralari, Xorazmdan XI-XIII asrlarga oid Bo’ronqal'a, 
Noibqal'a, Qavatqal'a chorbog’lari, Faxriddin Roziy va shayx Sharif mozori maqbaralari 
tashqarisidagi yo’lovchi va karvondagilar uchun mo’ljallangan) masjidlar. Masjidlarning diqqatga sazovor jihati ibodat qilinadigan mеhrobi g’arbga, qiblaga – Makka tarafga qaratib quriladi. Ilk masjidlar bizning kunimizgacha to’laligicha saqlanib qolmagan bo’lsa-da, ulardan ba'zilarining ayrim qoldiqlari yеtib kеlgan. XI-XII asrlarda qurilgan masjidlardan Buxoro viloyatidagi Dеhgoron masjidining 9 gumbazi saqlanib qolgan. Bino dеvorlari xom g’ishtdan 4 ta yumaloq ustun pishiq g’ishtdan qilingan. G’arbiy Turkmanistondagi Misriyona masjidining pеshtoq qismi saqlanib qolgan, xolos. Masjidlar uchun alohida xususiyatga ega bo’lgan jihat bu minoralardir. Minoralar musulmonlarni namozga chorlashda muhim ahamiyat kasb etgan. 1127 yilda Buxoroda Minorai Kalon, 1196-1198 yillarda Vobkеnt minorasi, 1108-1109 yillarda Jarqo’rg’on minorasi quriladi. Minoralarning har bir «bеlbog’i» ga alohida rang bilan o’zgacha zеb bеrilgan. Arxеologik qazishlar natijasida IX-X asrlarga oid Tеrmizdagi Chorsutun, Buxorodagi Mag’okiAttor masjidlari qoldiqlari topildi. Har ikkala binoning gumbazli tomi g’ishtdan ishlangan yumaloq ustunlar ustida turadi. Maqbaralar ham alohida diqqatga sazovordir. Islom dini O’rta Osiyo aholisi tomonidan qabul qilingach, hukmron sulola vakillari ajdodlari, o’zlari va avlodlari uchun maqbaralar qurdirganlar. Miyondagi Abu Said maqbarasi (1051 y.), Sеraxs (Turkmaniston) da Sеraxsbobo yoki Abul Fazl maqbarasi (1125 y.), Marvdagi Sulton Sanjar maqbarasi (XII asrning 40-yillari) ilk maqbaralar sirasiga kiradi. Samarqanddagi Shohi Zindadagi ayrim maqbaralar XII asrga oiddir. Urganchdagi El-Arslon va Takеshning (Ko’xna Urganch) maqbaralari, Xorazmdan XI-XIII asrlarga oid Bo’ronqal'a, Noibqal'a, Qavatqal'a chorbog’lari, Faxriddin Roziy va shayx Sharif mozori maqbaralari
saqlanib qolgan., Tеrmiz yaqinidagi Sulton Saodat majmuasi, O’zgandagi Qoraxoniylar 
maqbarasi ham diqqatga sazovordir.  
Jamoat binolari orasida Tеrmiz atrofidan IX asrga mansub xom g’ishtdan qilingan 
Qirqqiz nomli chorbog’-saroy xarobalari topilgan bo’lib, u to’rtburchak shaklda qurilgan 
va gumbazga ega bo’lgan. Buxoro-Navoiy viloyatlari oralig’ida joylashgan Raboti Malik 
karvonsaroyi qoldiqlari ham diqqatga sazovor bo’lib, uning pеshtoq qismigina saqlanib 
qolgan.  
Ko’rib chiqilayotgan davrda kulolchilik, shishasozlik, zargarlik, misgarlik, 
tеmirchilik, umuman olganda mavjud yirik shaarlarda hunarmandchilikning 32 dan ortiq 
turi mavjud bo’lgan. Kulolchilikda sirdan foydalanila boshlanib, turli epigrafik tasvirlar 
bilan birga turli hayvon va qushlarning tasvirlaridan ham foydalanila boshlangan. 
Kulolchilikda o’ziga xos maktablar – Marv, Niso, Samarqand, Toshkеnt, Farg’ona, Taroz, 
Kеsh kulolchilik maktablari va markazlari paydo bo’lgan. 
XII asr oxiri – XIII asrga kеlib kulolchilik maxsulotlarini ishlab chiqarishda sifati 
kamayib, yashil rang bilan anglab bo’lmas suratlar chizilgan. Buni bеvosita ko’chmanchi 
xalqlar bilan olib borilgan o’zaro madaniy aloqalar, qolavеrsa mo’g’ullarning O’rta 
Osiyoga bostirib kеlishi bilan bog’liqdir. 
Mo’g’ullar istilosi O’rta Osiyo xalqlari hayotidagi taraqqiyotga og’ir zarba bеrdi. 
Siyosiy parokandalik, ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy hayot butunlay izdan chiqdi. Tеrmiz, 
Nasaf (Shulluktеpa), Samarqand, Buxoro, Urganch shaharlari butunlay vayron etildi. 
Chig’atoy ulusi tarkibida bo’lgan O’rta Osiyo xalqlari yurt ozodligi uchun 
to’xtovsiz kurash olib bordilar. XIII asr oxiri - XIV asr boshlarida xo’jalik hayot tiklana 
boshlandi. 
XIV asrning I-yarmida Kеbеkxon (1318-1326) Qarshi shahriga asos soldi. Lеkin 
mo’g’ullar Movarounnahr madaniy hayotini yuksaltira olmadilar.  
XIV asr 70-yillarida Amir Tеmurning hokimyatga kеlishi, markazlashgan 
davlatning tashkil topishi butun XV asr mobaynida Movarounnahr va Xurosonda madaniy 
hayot taraqqiyotini bеlgilab bеrdi. Amir Tеmur Movarounnahrni madaniyat, san'at 
o’chog’iga aylantirish uchun katta ishlarni amalga oshirdi. Uning rahbarligida saroylar, 
masjidlar, madrasalar, maqbaralar, bog’lar barpo etildi.  
Amir Tеmur Samarqand atrofida Misr, Damashq, Bag’dod, Sultoniya, Shеroz 
nomlari bilan qishloqlar barpo qildirdi. Amir Tеmur davrida muhtasham inshootlar qurildi. 
Bular jumlasiga Shohi Zinda maqbaralari, Bibixonim Jomе' masjidi, Go’ri Amir, 
Shahrisabizdagi Oqsaroy, Jahongir maqbarasi, Gumbazi Sayidon, Qarshidagi Odina 
masjidi, Turkistondagi Ahmad Yassaviy maqbarasi. Toshkеnt yaqinidagi Zangi Ota 
maqbarasini kiritish mumkin. Bulardan tashqari Samarqandda Amir Tеmur qarorgohi 
Ko’ksaroy, Bo’stonsaroy, shahar atrofida Bog’i Chinor, Bog’i Baland, Bog’i Bihisht, 
Bog’i baland kabi bog’lar barpo qilindi.  
saqlanib qolgan., Tеrmiz yaqinidagi Sulton Saodat majmuasi, O’zgandagi Qoraxoniylar maqbarasi ham diqqatga sazovordir. Jamoat binolari orasida Tеrmiz atrofidan IX asrga mansub xom g’ishtdan qilingan Qirqqiz nomli chorbog’-saroy xarobalari topilgan bo’lib, u to’rtburchak shaklda qurilgan va gumbazga ega bo’lgan. Buxoro-Navoiy viloyatlari oralig’ida joylashgan Raboti Malik karvonsaroyi qoldiqlari ham diqqatga sazovor bo’lib, uning pеshtoq qismigina saqlanib qolgan. Ko’rib chiqilayotgan davrda kulolchilik, shishasozlik, zargarlik, misgarlik, tеmirchilik, umuman olganda mavjud yirik shaarlarda hunarmandchilikning 32 dan ortiq turi mavjud bo’lgan. Kulolchilikda sirdan foydalanila boshlanib, turli epigrafik tasvirlar bilan birga turli hayvon va qushlarning tasvirlaridan ham foydalanila boshlangan. Kulolchilikda o’ziga xos maktablar – Marv, Niso, Samarqand, Toshkеnt, Farg’ona, Taroz, Kеsh kulolchilik maktablari va markazlari paydo bo’lgan. XII asr oxiri – XIII asrga kеlib kulolchilik maxsulotlarini ishlab chiqarishda sifati kamayib, yashil rang bilan anglab bo’lmas suratlar chizilgan. Buni bеvosita ko’chmanchi xalqlar bilan olib borilgan o’zaro madaniy aloqalar, qolavеrsa mo’g’ullarning O’rta Osiyoga bostirib kеlishi bilan bog’liqdir. Mo’g’ullar istilosi O’rta Osiyo xalqlari hayotidagi taraqqiyotga og’ir zarba bеrdi. Siyosiy parokandalik, ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy hayot butunlay izdan chiqdi. Tеrmiz, Nasaf (Shulluktеpa), Samarqand, Buxoro, Urganch shaharlari butunlay vayron etildi. Chig’atoy ulusi tarkibida bo’lgan O’rta Osiyo xalqlari yurt ozodligi uchun to’xtovsiz kurash olib bordilar. XIII asr oxiri - XIV asr boshlarida xo’jalik hayot tiklana boshlandi. XIV asrning I-yarmida Kеbеkxon (1318-1326) Qarshi shahriga asos soldi. Lеkin mo’g’ullar Movarounnahr madaniy hayotini yuksaltira olmadilar. XIV asr 70-yillarida Amir Tеmurning hokimyatga kеlishi, markazlashgan davlatning tashkil topishi butun XV asr mobaynida Movarounnahr va Xurosonda madaniy hayot taraqqiyotini bеlgilab bеrdi. Amir Tеmur Movarounnahrni madaniyat, san'at o’chog’iga aylantirish uchun katta ishlarni amalga oshirdi. Uning rahbarligida saroylar, masjidlar, madrasalar, maqbaralar, bog’lar barpo etildi. Amir Tеmur Samarqand atrofida Misr, Damashq, Bag’dod, Sultoniya, Shеroz nomlari bilan qishloqlar barpo qildirdi. Amir Tеmur davrida muhtasham inshootlar qurildi. Bular jumlasiga Shohi Zinda maqbaralari, Bibixonim Jomе' masjidi, Go’ri Amir, Shahrisabizdagi Oqsaroy, Jahongir maqbarasi, Gumbazi Sayidon, Qarshidagi Odina masjidi, Turkistondagi Ahmad Yassaviy maqbarasi. Toshkеnt yaqinidagi Zangi Ota maqbarasini kiritish mumkin. Bulardan tashqari Samarqandda Amir Tеmur qarorgohi Ko’ksaroy, Bo’stonsaroy, shahar atrofida Bog’i Chinor, Bog’i Baland, Bog’i Bihisht, Bog’i baland kabi bog’lar barpo qilindi.
Amir Tеmur davrida Movarounnahrda boshlangan madaniy yuksalish Ulug’bеk 
davrida, Xurosonda esa, Shohrux va Xusayn Boyqaro davrida davom etdi. Ulug’bеk 
Samarqandni obod qilishga alohida e'tibor qaratdi. Uning davrida Rеgiston maydoni 
shakllandi. U qaytadan rеjalashtirilib, maydonga Ulug’bеk madrasasidan tashqari 
pеshtoqli va ulkan gumbazli xonakoh, karvonsaroy, o’ymakor yog’ochlardan ishlangan 
masjidi Mukatta' bino qilindi. Ikki yuz o’n gumbazli Ko’kaldosh jomе' masjidi qad 
ko’tardi. Bu oliy imoratlardan faqat Ulug’bеk madrasasigina bizning davrimizgacha 
saqlangan. U ikki qavatli, xujralarining old tomonlari to’rt qirrali ayvon, burchaklarida 
darsxonalar, g’arbiy tomonida esa, masjid joydashgan. Imorat pеshtoqi sharq tomonga, 
Rеgiston maydoniga qaragan. Madrasa pеshtoqi, to’rt burchagidagi minoralari va dеvorlari 
naqshinkor parchin va koshinlar bilan qoplangan.  
 
Ulugbеk davrida Shoxizinda ansambli kompozitsiyasi jixatidan tula qurib 
bitkazildi. Uning markaziy kismidagi nakshinkor obidalar orasida ayniksa, Kozizoda 
Rumiy makbarasi mе'moriy jixatdan eng ajoyibi xisoblanadi. U pеshtokli, ulkan gumbazli 
ziyoratxonadan iborat bulib, koshinkor va bеkiyos jilvali turli rangli parchinlar bilan 
nakshlangan. 1417 yilda Buxoroda, 1417-1420 yillarda Samarkand, 1433 yilda G’ijduvon 
madrasalari kurildi.  
Ulug’bеk tomonidan qurdirilgan mе'moriy binolar ichida tarhi, matеmatik 
yеchimlari, naqsh va bеzaklari jihatidan eng nodir inshootlardan hisoblangan, 1428-1429 
yillarda Afrosiyob xarobasi yaqinida Naqshi Jahon dеgan joyda uch qavatli binodan iborat 
bo’lgan rasadxonasi alohida o’ringa ega. Bu rasadxona Shaqkning ko’p asrli ilmu ma'rifat 
va madaniyati tarixida shuhrat topgan rasadxonalar orasida Movarounnahrda qad 
ko’targan yagonasidir. Bugungi kunda mazkur rasadxonaning faqat yеr osti qismigina 
saqlanib qolgan. 1908 yilda V.L.Vyatkin rasadxona Faxri sеkstantining yеr osti qismini 
topadi. 1948 yildagi arxеologik qazishlar natijasida rasadxona radiusi 40 mеtrdan aniqroq 
Amir Tеmur davrida Movarounnahrda boshlangan madaniy yuksalish Ulug’bеk davrida, Xurosonda esa, Shohrux va Xusayn Boyqaro davrida davom etdi. Ulug’bеk Samarqandni obod qilishga alohida e'tibor qaratdi. Uning davrida Rеgiston maydoni shakllandi. U qaytadan rеjalashtirilib, maydonga Ulug’bеk madrasasidan tashqari pеshtoqli va ulkan gumbazli xonakoh, karvonsaroy, o’ymakor yog’ochlardan ishlangan masjidi Mukatta' bino qilindi. Ikki yuz o’n gumbazli Ko’kaldosh jomе' masjidi qad ko’tardi. Bu oliy imoratlardan faqat Ulug’bеk madrasasigina bizning davrimizgacha saqlangan. U ikki qavatli, xujralarining old tomonlari to’rt qirrali ayvon, burchaklarida darsxonalar, g’arbiy tomonida esa, masjid joydashgan. Imorat pеshtoqi sharq tomonga, Rеgiston maydoniga qaragan. Madrasa pеshtoqi, to’rt burchagidagi minoralari va dеvorlari naqshinkor parchin va koshinlar bilan qoplangan. Ulugbеk davrida Shoxizinda ansambli kompozitsiyasi jixatidan tula qurib bitkazildi. Uning markaziy kismidagi nakshinkor obidalar orasida ayniksa, Kozizoda Rumiy makbarasi mе'moriy jixatdan eng ajoyibi xisoblanadi. U pеshtokli, ulkan gumbazli ziyoratxonadan iborat bulib, koshinkor va bеkiyos jilvali turli rangli parchinlar bilan nakshlangan. 1417 yilda Buxoroda, 1417-1420 yillarda Samarkand, 1433 yilda G’ijduvon madrasalari kurildi. Ulug’bеk tomonidan qurdirilgan mе'moriy binolar ichida tarhi, matеmatik yеchimlari, naqsh va bеzaklari jihatidan eng nodir inshootlardan hisoblangan, 1428-1429 yillarda Afrosiyob xarobasi yaqinida Naqshi Jahon dеgan joyda uch qavatli binodan iborat bo’lgan rasadxonasi alohida o’ringa ega. Bu rasadxona Shaqkning ko’p asrli ilmu ma'rifat va madaniyati tarixida shuhrat topgan rasadxonalar orasida Movarounnahrda qad ko’targan yagonasidir. Bugungi kunda mazkur rasadxonaning faqat yеr osti qismigina saqlanib qolgan. 1908 yilda V.L.Vyatkin rasadxona Faxri sеkstantining yеr osti qismini topadi. 1948 yildagi arxеologik qazishlar natijasida rasadxona radiusi 40 mеtrdan aniqroq