O‘RTA OSIYODA SAMONIYLAR DAVLATI TASHKIL TOPISHI
1
KIRISHI
Mavzuning dolzarbligi. Har bir xalqning davlatchilik va madaniyati tarixini
o‘rganish nafaqat ilmiy yoki nazariy, balki chuqur ma'naviy-ruhiy ahamiyatga ega
bo‘lib, har birimizda o‘zimiz tug‘ilgan va yashayotgan ona zamin bilan mustahkam
aloqadorlik hissini rivojlantiradi. Mustaqillik yillarida xalqimizning o‘z o‘tmishiga
qiziqishi kuchaydi. O‘zligimizni anglash, tariximizni o‘rganish davlat siyosati
darajasiga ko‘tarildi. Chunki, xalqimizning madaniy-ma'rifiy an'analari va merosini
o‘rganishda, milliy g‘oyaning shakllanishida tarix fanining ahamiyati beqiyosdir.
Qadimgi va boy tariximizni o‘rganish, uni keng ommaga yetkazish har bir tarixchi
oldida turgan dolzarb vazifadir. O‘zbekiston tarixini xolisona va haqqoniy o‘rganish
masalasi Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimovning asarlarida alohida tahlilini topib,
o‘zbek xalqi davlatchiligi tarixidagi boy an'analarni tadqiq etish dolzarb muammo
tarzida maxsus ta'kidlandi. Birinchi Prezidentimiz belgilab bergan muhim vazifalar
va tarixchi olimlar oldiga qo‘yilgan masalalar shundan iboratki, asl manbalarga
tayangan holda Vatan tarixiga yangicha yondoshib, qadimgi davrdan to bizning
zamonimizgacha bo‘lgan tarixiy jarayonlarni va voqyealarni o‘rganishimiz zarur.
Kurs ishining pridmenti. Tarixchilarimiz zimmasiga o‘lkamiz tarixini
xolisona va haqqoniy yoritish, unga adolat nuqtai nazaridan yondoshish va baho
berish kabi ulkan vazifalar qo‘yildi. O‘zbekistonning qadimgi tarixi va madaniyati,
qadimgi madaniy aloqalar mavzulariga katta e'tibor berilayotganligi ahamiyatga
molikdir. Zero, O‘zbekiston tarixidagi iqtisodiy, siyosiy va madaniy jarayonlarni aks
ettiruvchi yozma manbalar va hujjatlarni yangi asoslarda tahlil etib umumlashtirish
muhimdir. O’zbekiaston Respublikas birinchi Prezidenti ta'kidlaganlaridek
“Mustaqillik yillari o‘z o‘tmishimizni, o‘z madaniyatimizni xolisona bilib olish
davridir1. Bu jahon hamjamiyati, tarix oldidagi vazifamizni anglab olish davridir”.
Xalqimiz tarixini o‘rganish va uni targ‘ib etishda, o‘zbek davlatchiligi tarixida,
uning madaniy rivojlanishida hukmdor sulolalar boshqaruvi, ularning ayrim
vakillari alohida o‘rin tutadi. O‘zbek xalqi davlatchiligi taraqqiyotida Somoniylar
1 Каримов И.А. Тарихий хотирасиз келажак йўқ, -Т.: Шарқ, 1998. 4-б
2
sulolasining hukmronligi katta ahamiyat kasb etadi. Odatda sulolalar biron-bir
o‘zlariga mansub yirik namoyanda faoliyati orqali mashhurlikka erishadilar
(masalan, eftaliylar, anushteginiylar, temuriylar). Somoniylar ham shunday, ular
aslida Somon qishlog‘i oqsoqoli Somonxudotning avlodlaridir.
Mavzuning o‘rganilganilish darajasi. Somoniylar davriga oid manbalar
ichida Abu Bakr Muhammad ibn Ja'far Narshaxiyning (899-959) “Buxoro tarixi”
(944)
2 ,
Abu
Rayhon
Beruniyning
(973-1048)
“Qadimgi
xalqlardan
qolganyodgorliiklar"3 (1000), Abu Ali Hasan ibn Ali Tusiy – Nizomulmulkning
(1018-1092) “Siyosatnoma” yoki “Siyar ulmuluk”4 (1091), asarlari o‘sha davrning
siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy tarixini o‘rganishda alhida o‘rin tutadi3 .
Shuningdek, Abul-Fazl Bayhaqiyning “Tarixi Ma'sudiy” (1030-1041), Abu Jafar
Muhammad at-Tabariyning “Tarixi Tabariy” 5 , Abu Nasr Forobiyning “Fozil
odamlar shahri”6, Abulqosim Firdavsiyning “Shohnoma”, Mahmud Qashg‘ariyning
“Devonu lug‘at at-turk” kabi asarlarida ham o‘sha davrning tarixi bayon qilinadi.
Somoniylar davlati tarixiga oid batafsil ma'lumotlar tarixchi olimlar
N.N.Negmatov, G.A.Hidoyatovning asarlarida batafsil yoritilgan. Shuningdek,
N.Ya.Bichurin (Otets Iakinf), V.V.Bartold, A.Yu.Yakubovskiy, S.A.Ahadjanov,
B.Axmedov, K.Shoniyozov kabi olimlarning asarlarida ham somoniylar davriga oid
ma'lumotlar berilgan. Manba va adabiyotlar bilan bir qatorda mustaqillik yillarida
mavzuga oid to‘plamlar nashr qilindi hamda gazeta va jurnallarda bir qator
maqolalar chop etildi.
Mavzuning maqsad va vazifalari. Tarixiy manba va ilmiy adabiyotlarda aks
ettirilgan Somoniylar davlatining paydo bo‘lishi va rivojlanishiga bag‘ishlangan
masalalarni chuqur o‘rganish va qiyosiy tahlil asosida, Somoniylar davlatining
2 Abu Bakr Muhammad ibn Jafar Narshaxiy “Buxoro Tarixi “.TOSHKENT. 2010
3 Abu Rayhon Beruniyning “Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklari"
4 Abu Ali Husan ibn Ali Tusiy Nizomulmulkning “Siyosatnoma”
5 Abul-Fayz Tabariyning “Tarixi Tabariy"
6 Abu Nasir Farobiyning “Fozil Odamlar Shari”
3
taraqqiyoti va ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning sabablarini yoritish maqsadida
quyidagi vazifalar belgilab olindi:
- Somoniylar davlatining tashkil topishi jarayoni
o’rganish
- Mavorounnahr va Xurosonda Somoniylar hokimiyatining o‘rnatilishi va
siyosiy hayotini yoriti berish
- Somoniylar davlatining ilm-fan va madaniy sohalarga ta'sirini ochish
- O‘zbek davlatchiligi taraqqiyotida Somoniylar davlatining o‘rni va
ahamiyatini ko‘rsatish.
Kurs ishining tuzilishi: Maskur kurs ishi: Kirish, ikkita bob, 4 ta
bo’lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan, jami bo'lib 33 betni tashkil etadi.
4
1. BOB. O’RTA OSIYODA SAMONIYLAR DAVLATI TASHKIL
TOPISHI
1.1. Movaraunnahr va Xurosonda Somoniylar davlatining tashkil topishi
Yurtimiz tarixida ajralmas sahifa sifatida e'tirof etiladigan Somoniylar davri
shunisi bilan ajralib turadiki, bu davrda o‘lkada tinchlik siyosati hukmron bo‘lgan
va ilm-fan, madaniyat gullab yashnagan. Ushbu davrda o‘lkamizdan mashhur
mutafakkir olim Ibn Sino, islom ilmlarida katta shuhrat qozongan ilohiyotchi olim
Abu Mansur Moturidiy kabi o‘nlab allomalar yashab ijod qilgan. Shuningdek, ushbu
davrda o‘lkamizda islomiy ilmlar taraqqiy etgan va ko‘plab ilm markazlari,
jumladan “Dor al-juzjoniya”, “Dor al-iyodiya”, “Buxoro fiqh maktabi” kabi
maktablar faoliyat olib borgan. Ushbu davr yana shunisi bilan ajralib turadiki, bu
davrda o‘lkada millatlararo o‘zaro totuvlik, e'tiqodiy xurlik va diniy bag‘rikenglik
barqaror bo‘lgan7.
Mazkur kurs ishida qariyb bir yarim asr davomida Movarounnahrda
mustahkam imperiya sifatida hukmronlik qilgan somoniylar davridagi shu
barqarorlik tarixi haqida ma'lumot berishni maqsad qildik. Somoniylar davlatida IX
asrning oxirlarida ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy sohalarda muhim o‘zgarishlar yuz
bergani va bir necha yillar davomida tinch siyosat va sharoitlar hukmron bo‘lib
turgani Movarounnahrning asosiy ilmiy markazlaridan hisoblangan Samarqand
shahrida ilmiy jarayonlarning jonlanishiga zamin yaratdi8.
Samarqandning buyuk ipak yo‘lida joylashgani tijorat, san'at va ilm
markazlaridan biriga aylanishiga sabab bo‘lgan. Shuni alohida ta'kidlash mumkinki,
somoniylar davrida Samarqandda nafaqat islom dinining, balki boshqa dinlarning
ham ta'lim markazlari faoliyat olib borgan. Movarounnahr mintaqasining
Somoniylar davridagi tarixi haqida birinchilardan bo‘lib Muhammad Narshaxiy
batafsil ma'lumot beradi. Muhammad Narshaxiyning “Buxoro tarixi” kitobi
Somoniylar davlatining poytaxti – Buxoro tarixiga bag‘ishlagan o‘ziga xos qomusiy
7 Rtveladze E.V., Saidov A.X., Abdullaev E.V. Qadimgi O‘zbekiston sivilizatsiyasi: davlatchilik va huquq tarixidan
lavhalar. T.: “Adolat”, 2001.,85 b.
8 Axmedov B. O‘zbekiston tarixi manbalari. T., «O‘qituvchi», 2001.,63 b.
5
asardir. XIII asr muallifi Sam'oniyning “Kitob-ul-ansob” asarida keltirilgan
qisqagina ma'lumotga qaraganda, uning to‘liq ismi Abu Bakr Muhammad ibn Ja'far
ibn Zakiriyo ibn Xattob ibn Sharik bo‘lgan. Naslu nasabi Buxoro ahlidan, 899 yilda
shahar yaqinidagi Narshax qishlog‘ida duyoga kelgan. 959 yilda 60 yoshida vafot
etgan. “Buxoro tarixi” asarini u 943-944 mobaynida arab tilida yozadi. Kitobni
Samoniylar davlatning hukmdori Abu Muhammad Nuh ibn Nasr ibn Ahmad ibn
Ismoil as-Somoniy (943-954 yy.) ga bag‘ishlaydi. Afsuski, “Buxoro tarixi”ning arab
tilidagi asl nusxasi bizgacha yetib kelmagan. Uning faqat ancha-muncha
qisqartirilib, fors-tojik tiliga ag‘darilgan tarjimasigina yetib kelgan9.
“Buxoro tirixi” kitobida yozishda Muhammad Narshaxiy o‘z kuzatishlari,
mahaliy aholidan eshitgan va bilganlari bizgacha yetib kelmagan tarixiy hujjatlarga
asoslanish bilan birga ko‘pchilik tadqiqotchilar nazari tushmagan arabnavis
mualliflarning asarlaridan ham keng foydalangan. Kitobda Madoiniy, Balazuriy va
Tabariy asarlariga bo‘lgan havolalar buning yorqin dalilidir. Bulardan tashqari,
Muhammad Narshaxiy o‘z asarida islomiyatga qadarli Buxoro tarixi va arablar
bosqini bilan bog‘liq bir qancha rivoyatlarni keltiradi. “Siyovush marsiyasi” va
“Poykand fojiyasi” kabi axborotlar mana shunday xalq og‘zaki rivoyatlari
namunalaridandir.
Buxoro va Poykandning islomiyaga qadarli bo‘lgan hokimlari, Poykand
ravotlari, arablarning Buxoroga tomon dastlabki yurishlari, shuningdek Muqanna
to‘g‘risidagi axborotlarning bir qismi Muhammad Narshaxiyga mansub bo‘lib, ular
ma'lum darajada yozma manbalar hamda og‘zaki rivoyatlar asosida bayon etilgan.
Sharg‘ va Iskijkat bozorning ta'rifi; Ismoil Somoniy tomonidan Sharg‘ qishlog‘i
yerlarining xaridi; yiliga ikki marta Buxoroda bo‘ladigan mohrshz iyd bozori;
Ko‘shki Mug‘on yerlarining X asrdagi bahosi; shahar atrofi ko‘shklarining
o‘ymakor sanamlar bilan bezatilgan eshiklari; “kashkashon”- savdogarlar bilan
arablar o‘rtasida bo‘lib o‘tgan mojaralar; nihoyat, “oqkiyimliklar”ning rahnamosi –
Muqannaning fojiali qismati to‘g‘risida cho‘rilaridan birining nabirasi og‘zidan
9 Shamsutdinov. R, Karimov. Sh, Ubaydullayev. O’ – Vatan tarixi. I – kitob. Toshkent, “Sharq”., 2010.,176 b.
6
eshitgan hikoyasi ayniqsa antiqa axborotlardan hisoblanadi. Abu Nasr Ahmad
Quboviyning yozishicha, Muhammad Narshaxiy o‘z kitobini Nuh ibn Nasr as-
Samoniy davrigacha bo‘lgan Samoniylar sulolasining hukmronligi to‘g‘risidagi
axborotlar bilan tugatadi.
“Buxoro tarixi”ning fors tiliga tarjimasi 1128 yilda Abu Nasr Ahmad ibn
Muhammad ibn Nasr al-Quboviy tomonidan amalga oshirilgan. Asar matnining
tahlili shuni ko‘rsatadiki, Abu Nasr Ahmad Quboviy asarni tarjima qilishda uni faqat
qisqartiribgina qolmay, balki IX asr mualliflaridan Abu Ja'far Muhammad ibn Jarir
at-Tabariyning “Tarixi Tabari”, Abulhasan Abdurahmon ibn Muxammad
Nishopuriyning “Xazoinul-ulum” hamda Abu isxoq Ibrohim ibn alAbbos as-
Suliyning “Ahbori Muqanna” nomli asarlaridan olingan qimmatli ma'lumotlar bilan
to‘ldiradi. “Buxoro tarixi”da keltirilgan xadislardan ma'lum bo‘lishicha, Abu Nasr
Ahmad Quboviy hadis ilmining ulomalaridan biri mashhur muxaddis Muhammad
Shamsudin Abu Bakr Zaranjariying biz uchun noma'lum bo‘lgan asaridan ham
foydalangan. Masalan, Buxoro shahrining paydo bo‘lishi, “Bozoro moh”, Arkning
barpo etilishi, “Kampirok devor”, Buxoro va unga tobi joylarning dehqonchilik
xo‘jaligi tafsilotlari hamda shaharning tarixiy topografiyasi (shahristondan tashqari)
bayoniga bag‘ishlangan sahifalar Abu Nasr Ahmad Quboviyning Abulhasan
Nishopuriy nomidan “Buxoro tarixiga” kiritgan qo‘shimchalaridan hisoblanadi. Shu
bilan birga “Buxoro tarixi”ning tarjimoni va muharriri Narshaxiydek mahalliy
mualliflardan bo‘lgani uchun asarni o‘z kuzatishlaridan to‘plagan hamda bilgan va
eshitgan axborotlar bilan ham to‘ldirgan. Mana shunday ma'lumot va axborotlar
asosida asarga bir butun sahifalar, ayrim hollarda esa butunlay yangi qism yoki
boblar kiritilgan. Masalan, “Buxoro tarixi”ning “Shamsobodning bino etilishi” va
“Iyd nomozgohi” kabi boblarning xotima sahifalari va boshqalar Abu Nasr Ahmad
Quboviy qalamiga mansubdir. Quboviy tarjimasidan rosa yarim asr o‘tgach, 1178-
1179 yillar mobaynida Buxoro hukmdori sadr Abdulaziz ibn Burxonuddin uchun
“Buxoro tarixi”ning fors-tojik matni ham yangitan tahrir qilinib, Mhammad ibn
Zufar ibn Umar tomonidan ikkinchi marta qisqartirilib. qayta bayon etiladi. O.I.
Smirovning fikricha, ayrim qo‘shimchalar bilan bir qatorda “Buxoro tarixi”ni
7
nomma-nom boblarga ajratish asarning mana shu ikkinchi muharriri qalamiga
mansubdir. XIII asrdan boshlab “Buxoro tarixi” noma'lum ko‘chiruvchi muharrirlari
tomonidan muttasil to‘ldirib borilgan. Jumladan, “Buxoro arkining bino etilishi
haqida” va “Buxoro shahrining devori” kabi boblarda Xorazmshoh Muhammad ibn
Sulton Takash (1200-1220 yy.) farmoni bilan Buxoro arki devorining tiklanishi,
1165 yilda qurilgan shahar tashqi devorining ta'mir etilib, uning sirtidan Buxoroning
ikkinchi qatordan tashqi devor bilan o‘rab olinishi, shuningdek 1220 yilda
Chingizxon boshliq mo‘g‘il lashkarlarining Buxoroga bostirib kirib, o‘n ikki kun
davomida arkni qamal qilib, olib borilgan jang oqibatida qal'a va shahar devorlari
vayron etilib, Buxoroning bosqinchilar tomonidan olinishga bag‘ishlagan sahifalar
XIII
asrning
20-yillaridan
keyin
“Buxoro
tarixi”ga
kiritilgan
muhim
qo‘shimchalardir.
Bu qo‘shimchalar asarning tarjimoni Abu Nasr Ahmad Quboviy yoki uning
ikkinchi muharriri Muhammad ibn Zufarlarga tegishli bo‘lmay, balki yana bir
noma'lum muharir qalamiga mansubdir. Yuqorida qayd etilgan juz'iy qo‘shimchalar
nazarda tutiladigan bo‘lsa, bizgacha yetib kelgan “Buxoro tarixi”ning fors-tojik
tilidagi nusxasi bir necha bor qisqartirilib, tahrir etilgan va aslidan tubdan farq
qiladigan tarjimasidan ko‘ra uning arabcha matni asosida ko‘plab qo‘shimchalar
kiritilgan yana bir yangi asarga aylangan, deb tushinish mumkin. U vaqtda “Buxoro
tarixi”ning tarjimoni va asosiy muhariri Abu Nasr Ahmad Quboviyni Narshaxiyning
ham muallifi yoki asarning ommabop yangi variantini yaratgan o‘z davrining o‘tkir
muarrixi deb hisoblashga to‘g‘ri keladi. Somoniylar o‘z davlatida juda yaxshi yulga
quyilgan hukmronlik tizimini urnatdilar. Turk g‘ulomining xizmat pog‘onasidan
ko‘tarilish jarayoni muarrix va davlat arbobi Nizomulmulk (1018— 1092) ning
mashhur «Siyosatnoma» (Siyar ul-muluk) asarida bayon etilgan. Manbalarda
o‘zlaridan keyin o‘lmas noyob asarlar qoldir gan ko‘plab yetuk olimu fozillarning
muborak ismu shariflari saqlanib qolgan. Chunonchi, keyinchalik Gardiziy, ibn al-
Asir hamda Juvayniy kitoblariga manba bo‘lgan «Kitob fi-axbor vuloti Xuroson»
asarining muallifi Abu Ali Husaya ibn Ahmad as-Salomiy, shuningdek, «Tarixi
Buxoro»ning muallifi Abu Abdulloy Muxammad ibn Ahmad ibn Sulaymon al-
8
Buxoriy (924 yilda vafot qilgan) hamda yuqorida nomi zikr etilgan Abu Bakr
Muxammad ibn Ja'far al-Narshaxiy (959 yilda vafot etgan), Samarqand shazfi
tarixiga oid «Kitob al-ikmal li ma'rifat ar-rijol» kitobining muallifi Abu Said ibn
Abdurahmon ibn Muxammad al-Idrisiy (1014 yilda vafot etgan), sakkiz jildlik
biografik asar «Kitob ahvoli Nishopur»ning muallifi Abu Abdulloy Muxammad ibn
Abdulloy al-Bayyi al-hakim an-Naysaburiy (1014 yilda vafot etgan), «Kitob
almufoxarat ahli Kesh va-n-Nasaf»ning muallifi Abulxaris Asad ibn Xamduyi al-
Versiy (927 yilda vafot etgan), va nihoyat, «Tavarixi Xorazm minxa al-kofi» nomli
Xorazmning qadimiy tarixi to‘g‘risidagi kitob muallifi Abu Ahmad ibn Muxammad
ibn Sa'd ibn al-Kofiy (957 yilda vafot etgan) shular jumlasidan.
Shu o‘rinda Tabariyning mashhur asari «Tarix ar-rasul va-l-muluk va-l-
xulafo»ning amir Abdulmalik I (954—961) va Mansur I (961—976) ning vaziri Abu
Ali Muxammad Bal'amiy tomonidan 974 yili amalga oshirilgan forscha tarjimasini
ko‘rsatish mumkin. Mazkur asar va uning tarjimasi bir necha marta nashr etilgan.
Rofiya bilimdonlaridan fors klassik jug‘rofiya maktabining asoschisi, falakiyot va
jug‘rofiyaga oid 60 dan ortiq asarlar muallifi (bu asarlardan ikkitasining: «Taqvim
al-buldon» hamda «Kitob al-badi' va-t-tarix»ning nomi saqlanib qolgan) Abu Zayd
Ahmad ibn Saxl al-Balxiy (850—934) ni aloxida ta'kidlab utish mumkin.
Somoniylar davridagi jug‘rofiyaga oid adabiyotlar ichida Abu Zayd Balxiyning
hozirgacha topilmagan asari muhim o‘rinni egallashi mumkin edi10.
Vazir Jayhoiiy Buxoroga yuli tushgan ibn Fadlanni qizg‘in kutib olgani ham
ma'lum. Jayxoniy asari o‘sha davrda odat bo‘lgan an'anaga ko‘ra «G‘aroyib ad-
dunyo», «Ajoyib al-buldon» deb atalgan bo‘lishi mumkin. Mas'udiyning tubandagi
so‘zlari fikrimizni tasdiqlaydi: «Al-Jayhoniy dunyoni tavsiflab hamda u haqda
hikoya qiluvchi, chunonchi, quidagi ajoyibotlar, shaharlar, poytaxtlar, dunyo va
dengizlar, xalqlar va ularning yashash makonlari va boshqa g‘aroyib voqyea-
hodisalar to‘g‘risida asar yaratdi». Tarixchi manbashunos olimlar B.A.Ahmedov,
A.A.Madrimov, D.Yu.Yusupova, G.S.Fuzailovalarning asarlariga qaraganda
10 Sultonov. F, Bozorboyev. F – O’rta asrlar tarixi., Toshkent., 2007.,118 b.
9
Movarounnahrning somoniylar davridagi tarixi haqida xorijiy tarixchilardan dastlab
Astaxoriy (Ibrohim ibn Muhammad al-Forsiy al-Karxiy al-Astaxoriy Abu Is’hoq. U
geograf olim bo‘lgan. Kelib chiqishi Eronning Astaxor vohasidan. Ko‘plab ilmiy
safarlar qilgan. Uning “Suvar al-aqolim val masolik val mamolik” asari o‘z
davrining mashhur asarlaridan hisoblangan.
958 yili vafot etgan). “Suvar al-aqolim val masolik val mamolik”, Ibn Havqal
(Muhammad ibn Ali ibn Havqal an-Nasibiy al-Bag‘dodiy al-Mavsiliy. Bu olim ham
geograf bo‘lgan va ko‘plab safarlar qilgan. 978 yil atrofida vafot etgan) “Surat al-
arz”, Maqdisiy ( Muhammad ibn Ahmad ibn Abu Bakr al-Banno al-Maqdisiy al-
Bashshor Shamsiddin Abu Abdulloh. Tarixchi va geograf olim bo‘lgan. 947 yili
Maqdisda tug‘ilgan. Tijorat bilan shug‘ullangan va ko‘p shaharlarga safar qilgan.
1000 yili vafot etgan) “Ahsan at-taqosim” nomli asarlarida batafsil ma'lumot berib
o‘tganlar. Movarounnahr o‘lkasi Damashqdan so‘ng Ma'mun davriga qadar
Bag‘doddagi xalifalikka bog‘liq bo‘lgan. Ma'mun xalifa bo‘lgach, As'ad ibn
Somonning farzandlarini o‘ziga yaqin kishilardan bilib, Movarounnahrga boshliq
qilib tayinlagan. Shu bilan Movarounnahr somoniylar qo‘liga o‘tgan. Lekin 875
yilga qadar ular markaziy xalifalikka bo‘ysunar edilar. 875 yildan boshlab ular
mustaqil imperiya sifatida somoniylar davlatini barpo qildilar. Mashhur tarixchi
olim Ibn al-Asir: “Somoniylar davlati yer yuzida keng yoyilib, ko‘p joylarni
egallagan hamda siyrat va adolat jihatidan eng yaxshi davlatlardan edi”, deb e'tirof
etgan. Yana bir ensiklopedik olim Ibn Hallikon somoniylar davlati amirlarini
shunday sifatlagan: “Somoniylar podshohlari Movarounnahr va Xuroson
sultonlarining siyrat jihatidan eng yaxshilari edi. Ulardan kim podshohlikka o‘tirsa,
“sultonlar sultoni”, deb atalar va shu nom bilangina tanilar edi. Bu nom unga go‘yo
belgi bo‘lib qolar edi. Odatda ular adolatli, zakovatli va ilmli kishilar bo‘lganlar”.
10
1.2. Somoniylar davlatining iqsodiy-madaniy hayoti
Ibn al-Asir somoniylar davlatining sultonlaridan Ahmad ibn Asadni shunday
tariflagan: “Ahmad ibn Asad tama qilmaydigan, hamma yaxshi ko‘radigan kishi
bo‘lib, uning odamlari pora olmas edi”. Ushbu sultonning o‘g‘li Ismoil haqida ham
shunday fikrlarni bildirgan: “Ismoil oqil, adolatli, xalqiga yaxshi munosabatda
bo‘ladigan, yumshoq odam edi”. Somoniylar podshohlari ilmga va uning ahliga
katta e'tibor bergan edilar. Buning tasdig‘i o‘laroq o‘lkada ko‘plab umumiy va xos
kutubxonalar barpo etilgan edi. Ibn al-Asir somoniylar podshohi Ismoil ibn Ahmad
ibn Asad( Amir Abu Ibrohim Ismoil ibn Ahmad ibn Asad ibn Somon fozil, olim,
mohir chavandoz, shijoatli, ulamolarni hurmat qiladigan podshoh bo‘lgan.
Muhammad ibn Nasrdan uning barcha kitoblarini tinglagan. Undan Ibn Xuzayma va
boshqalar dars olgan. U 908 yili Buxoroda vafot etgan)ni shunday tariflagan: “Ismoil
yaxshi inson bo‘lib, ilm va din ahlini yaxshi ko‘rar va ularni hurmat qilar edi”.
Manbalarda Ismoilning o‘zi haqida shunday rivoyat qilinadi: “Samarqandda
yashayotgan edim. Bir kuni zulm bilan olingan narsalar xususida o‘ylanib o‘tirgan
edim. Shunda, Abu Abdulloh Muhammad ibn Nasr al-Faqih ash-Shofiiy kirib qoldi.
Men u zotning ilmi va dinini ulug‘lab darhol o‘rnimdan turdim”. O‘z davrida
somoniy sulton huzurida ilmiy munozaralar tashkil qilinar va sultonning o‘zi turib
biron bir masalani so‘rar edi. So‘ng hozir bo‘lgan ulamolar bunga javob berar edilar.
Sultonlikdagi har bir jome masjidda kutubxona mavjud bo‘lib, eng kattasi
Marv shahrida joylashgan edi. Mazkur kutubxona turli lug‘atlardagi nafis kitoblarni
qamrab olgan. Shuningdek, sultonning maxsus kutubxonasi ham bo‘lgan.
Somoniylar davrida Movarounnahr o‘lkasi hadis, fiqh, lug‘at va boshqa islomiy
11
ilmlar bo‘yicha yetuk olimlarni yetishtirib chiqargan. Ular o‘zlarining jiddu jahdlari,
ilm yo‘lidagi qiyinchiliklarga sabr qilishlari bilan katta matonat ko‘rsatganlar. Ular
har qancha uzoq bo‘lmasin, olis shaharlarga borib, mashaqqat bilan ilm olgan edilar.
Bunday olimlardan mashhur muhaddis Muhammad ibn Hibbon va “Al-Ishrof”
kitobining muallifi Abu Bakr ibn Muhammad ibn al-Munzir va “At-Tahzib”
kitobining muallifi al-Azhariy kabi ulamolarni misol keltirish mumkin. Shuningdek,
somoniylar davrida Movarounnahr va Xuroson o‘lkalarida turli islomiy aqidaviy
oqimlar bilan bir qatorda g‘ayriislomiy oqimlarni ham uchratish mumkin edi.
Maqdisiy o‘sha davrlarda Movarounnahr va Xuroson o‘lkalarida o‘zi shohid bo‘lgan
turli oqimlar haqida shunday yozgan: “Ushbu o‘lkada ko‘p sonli yahudiylar va oz
sonli nasroniylar yashaydi. Bu o‘lka turli ilmlar, jumladan, fiqh eng ko‘p tarqalgan
maskandir. Movarounnahr va Xurosonda asosan ahli sunna val jamoa mazhablari
faoliyat olib borgan. Lekin Seiston va Xirot kabi ayrim shaharlarda xorijiylar,
Naysaburda mu'taziliylar ham uchrab turardi11.
Shuningdek, ayrim hududlarda shialar va karromiylarni ham uchratishimiz
mumkin edi. Lekin bu o‘lkada Abu Hanifa mazhabi asosiy mazhab hisoblangan.
Shosh, Tus, Naso shaharlarida shofiiy mazhabiga e'tiqod qiluvchilar ham ko‘p edi.
Ta'kidlash joizki, o‘lkada shialar bilan karromiylar, shofiiylar bilan hanafiylar
o‘rtasida o‘zaro bahslar yuzaga kelsa, sultonning o‘zi aralashib, ularning orasini
isloh qilishiga to‘g‘ri kelar edi”. Demak, somoniy sultonlarning o‘zlari o‘lkada
e'tiqodiy va diny bag‘rikenglikni mustahkam turgan holda o‘z nazoratlarida
saqlaganlar. Ibn an-Nadim somoniylar davrida manoniya firqasi a'zolaridan besh
yuzga yaqini Samarqandda yashaganini, ularning boshliqlari bu yerga Bobildan
ko‘chib kelganini ta'kidlab o‘tgan. Shuningdek, olim Movarounnahrda sumaniya
firqasi tarqalganini, yahudiy va nasroniylar ham ko‘pligini zikr qilgan. Somoniylar
davrida Samarqand tarixidagi geografik va ijtimoiy-madaniy omillar ta'lim
jarayonlari, ayniqsa hanafiylikning mintaqada taraqqiy etishiga turtki bo‘ldi.
Hanafiya olimi Abul Muin an-Nasafiy “Tabsirat al-adilla” asarida ta'kidlashicha,
11 Agadjanov S.A. Gosudarstvo Seljukidov i Srednaya Aziya. (XI-XII v.v.) M.: 1991.,48 b.
12
Movarounnahr va Xurosonning Marv va Balx kabi shaharlarida mu'taziliya
ta'limotini qabul qilganlardan tashqari Abu Hanifa izdoshlarining asosiy qismi usul
va furu' mavzularida islom kirib kelgan davrning dastlabki kunlaridanoq hanafiya
ta'limotini qabul qilgan edilar12.
Nasafiyning mazkur asaridagi “Movarounnahrda mu'taziliya ta'limotini qabul
qilmagan hanafiylar” degan iborasidan, bu o‘lkada hanafiya olimlari ikki guruhga
bo‘lingani ma'lum bo‘ladi: 1.Hanafiy mu'taziliylar. 2.Abu Mansur al-Moturidiy
tomonidan rivojlantirilib tizimga solingan va mu'taziliya fikrlarini rad qilgan hanafiy
moturidiylar. Ibn Zakariyo Yahyo ibn Is’hoqning “Sharh jumal usul ad-din” asarida
bir rivoyat e'tiborga molikdir: Somoniylar davrida Movarounnahrda islom diniga
yangi kirgan bir kishi musulmonlarning yetmish uch firqaga ajralib ketganini
eshitadi. Shunda u qadariy-mu'taziliydan insonning fe'llari haqida so‘raydi.
Mu'taziliy quyidagicha javob beradi: “Men istaganimni qila olaman va o‘zim
xohlagan har narsaga kuchim yetadi”.
Yangi musulmon uning fikriga raddiya berib deydi: “Men bu e'tiqodni
tanlamayman. Chunki bu e'tiqod orqali Allohning xohish va qudrati chetga chiqib
qolmoqda”. Shunda qadariymu'taziliy: “Agar mening fikrimni qabul qilmasang, ahli
sunna val jamoa mazhabiga borib qo‘shil”, deb javob beradi. Shundan so‘ng yangi
musulmon o‘zi yashayotgan joydagi jamiki firqalar vakillaridan inson fe'li haqida
so‘rab chiqadi va birontasining aqidasini qabul qilmaydi. U murojaat qilgan
firqalarning barchasi: “Agar bizning aqidamizni qabul qilmasang, ahli sunna val
jamoa mazhabiga borib qo‘shil”, degan fikrni aytishadi. U firqalar vakillaridan ahli
sunna val jamoa kimlar ekanini so‘raganida, ular quyidagicha javob beradilar: “Ular
har yerda ahli sunna val jamoa nomi bilan tanilganlar.
Samarqandda “Dor al-juzjoniya” va “Dor al-iyodiya” a'zolari, Buxoroda
“As’hobi Abu Hafs” (Abu Hafs al-Kabir tarafdorlari), Balxda Nusayr ibn Yahyo
tarafdorlaridir. Ular ahli sunna val jamoa qarashlarini tarqatayotgan ilm ahli
hisoblanadilar”. Xulosa o‘rnida aytish mumkinki, somoniylar davrida faoliyat olib
12 Abu Jafar Muhammad at-Tabariy. Istoriya at-Tabariy. T. “Fan” 1987.,33 b.
13
borgan sultonlarning barchasi ilm-ma'rifatga xayrixoh bo‘lganlar. Ular o‘lkada
yashab ijod qilgan barcha ulamolarning ilmiy meroslariga befarq bo‘lmaganlar.
Shuningdek, o‘lkada islomiy firqa va oqimlar bilan bir qatorda boshqa din
vakillarining ham faoliyatlari kuzatilgan. Ayniqsa, o‘lkada nasroniylar va
yahudiylarning uchrab turishi ham somoniylar davrida diniy bag‘rikenglikka katta
e'tibor berilganidan dalolat beradi. Yuqoridagi ma'lumotlar hozirgi kunda ham
yurtimizda boshqa din vakillariga nisbatan hurmat-ehtirom bilan muomalada
bo‘lish, o‘zaro tinchlik ostida yashashga undashi tabiiy holdir.
Ibn Xolliqon, Istahriy, ibn Havqal va Muqaddasiy keltirgan ma'lumotlarga
qaraganda, Movarounnahrning asosiy viloyatlarida, ayniqsa Zarafshon, Farg‘ona
vodiylarida, Ilaqda, Xorazmda qishloq xujaligi rivojlangan. O‘rta Osiyo shaharlari
qadimdan Yaqin va O‘rta Sharq, Volga buyi va Xitoy bilan karvoi yo‘llari orqali
bog‘lanib kelganlar. Bu haqda ibn Xurdodbeh, ibn Fadlan, Gardiziy asarlarida,
shuningdek Xorazm va Volga buyida olib borilgan arxeologik qazilmalardan
topilgan faktik materiallar mavjud. X—XII asrlarda Movarounnahrda tarix va
geografiyaga qiziqish ortib, bu ilmlarga e'tibor kuchayadi. Chunki bu davrda
mahalliy aholining ma'naviy hayotida o‘z ona tili va unda yozilgan tarixiy va adabiy
asarlarga bo‘lgan ehtiyoj ham tobora ortib bormoqsa edi. Ayni shu davrda
Gardiziyning «Zaynulaxbor» («Xabarlar ko‘rki»), Bayxaqiyning 30 jildlik tarixiy
asari, Majiduddin Adnoniyning «Tarixiy mulki Turkiston», Muhammad
Narshaxiyning «Tarixi Buxoro» kabi asarlari fors tiliga tarjima qilinadi.
Nurota, Ustrushona, Xo’jand atroflari va Zarafshon tog’larida temir, mis,
qo’rg’oshin, oltin, kumush rudalari, feruza va boshqa qimmatbaho toshlar,
Badaxshondan la’l va lojuvard qazib olinardi. Iloq viloyati kumush va qo’rg’oshin
olinadigan yirik markazlardan edi. Undagi Qoramozor tog’idan bu ikki tur
ma’dandan tashqari oltin, mis, temir rudalari va feruza kazib olinardi. Farg’ona
vodiysi tog’laridan temir, qo’rg’oshin, kumush, simob, mis, qalay, feruza, novshadil
qazib chiqarilardi. Farg’onada o’sha vaqtlardayoq toshko’mir va neft qazib olinib
ishlatilganligi ma’lum. Neftdan qamal qilingan shaharga o’t otishda foydalanilgan.
Konchilik va temirchilik davlat tasarrufida bo’lgan. Kon qazish ishlari o’z zamonasi
14
uchun ancha takomillashgan edi. Qazilma boyliklar hozirgidek ochiq usulda hamda
yer osti konlaridan qazib olinardi. Qazilgan rudalar yer ostidan sixg’altaklar
vositasida yuqoriga chiqarilgan. Konlarda, asosan qul, mahbus va qishloq, jamoalari
zo’rlik bilan ishlatilardi. Konchilarning mehnati nihoyatda mashaqqatli va xavfli
bo’lganligini arxeologik topilmalar (qorachirog’, bolta, cho’kich va hokazo)dan
bilish mumkin. Somoniylar davrida (IX—X) islom dinini qabul qilganlar
Movarounnahr hududida, uning vodiy va vohalariga kelib yashayverganlar.
Somoniylarning harbiy qismlarida, ma’muriy lavozimlarida turklardan qanchalari
hizmat qilganlar. Movarounnahrga Sirdaryoning quyi oqimidagi cho’llardan,
Sharqiy Turkistondan va Yettisuvdan juda ko’p turkiy qullar olib kelingan.
Bo’larning soni ko’payib Movarounnahr aholisining talabidan bir muncha oshib
ketgan. Turkiy qullar boshqa mamlakatlarga savdoga chiqarilgan. Turkiy qullar
(o’zining aql idroki yaxshi xizmati bilan) yer yuzidagi boshqa qullardan ustun
turganligi Istaxriy asarida qayd qilingan. Sug’diyona o’lkasining taraqqiy etishida
uning geografik jihatdan qulay o’rnashgan joyi ham benihoyat katta ahamiyatga ega
edi. Zarafshon vohasidagi yirik shahar va qishloqlar katta tijorat yo’lida — Buyuk
ipak yo’lida joylashganligidan bu o’lka aholisi bir qancha mamlakatlar, xalqlar va
elatlar bilan savdo-sotiq va madaniy aloqalar olib borish imkoniyatiga ega edi. Bu
muhim aloqa yo’li orqali Movarounnahrga turli mamlakat va o’lkalardan xilma-xil
tovarlar keltirilgan, o’lkadan ham chetga dehqonchilik va hunarmandchilik
mahsulotlari chiqarilgan. Sug’diyonani o’troq aholisining (sug’diylar) ma’lum qismi
tijorat bilan shug’ullanib karvon bilan Afg’oniston, Hindiston, Eron va boshqa Old
Osiyo mamlakatlariga, Yettisuv va Sharqiy Turkiston orqali sharqda, to Xitoygacha
borganlar. Mahalliy tijoratchilar o’lkalarining taraqqiyoti yo’lida bevosita xizmat
qilib, uning iqtisodiy va madaniy jihatdan rivojlanib borishiga katta hissa
qo’shganlar. Sug’diyonani shartli ravishda ikki viloyatga bo’lish mumkin:
1)Zarafshon vohasining o’rta va yuqori qismlari — Samarqand viloyati, manbalarda
Samarqand Sug’di deyilgan. 2) Shu daryoning quyi (Karmana va undan keyingi)
oqimlari — Buxoro viloyati (yoki Buxoro vohasi), Nurota ham shuning tarkibida
bo’lgan. Albatta, bu shartli bo’linish. Sug’diyonaning markaziy shahri Samarqand
15
bo’lib, Buyuk Ipak yo’lining chorrahasida joylashgan edi. Manbalarda qayd
etilishicha shahar bir necha dahalarga va mahallalarga bo’lingan. Samarqand o’z
davrining ko’p nufuzli shaharlaridan hisoblangan. X asrda unda taxminan 100—110
ming kishi yashagan. Samarqand shahrining IX—X asrlarda Movarounnahr tarixiga,
iqtisodiy va madaniy taraqqiyotiga qo’shgan hissasi arab geograflarining asarlarida
va ilmiy tadqiqotlarida kerakli darajada yoritilgan. Samarqand shaxrining atroflarida
va umuman viloyat ichida ekin ekiladigan obod yerlar, mevali bog’-rog’lar, kanal
va ariqlar hamda qishloqlar, qo’rg’onlar juda ko’p bo’lgan. Qishloqlarning aksariy
ko’pchiligi kanal va ariq bo’ylab joylashgan edi. «So’g’dda kanal bo’ylarida
joylashmagan, ekin ekilmaydigan, dehqonchilik bilan shug’ullanilmaydigan, aholi
zich yashamaydigan, ulug’zor qasrlari va mustahkam obod qishloqlari bo’lmagan
bironta ham kanal yuq», deb yozadi Ibn Havqal13.
V.V.Bartold yirik tadqiqotlaridan birida Somoniy va Yakut asarlarida qayd
etilgan Zarafshon vohasida mavjud 223 ta qishloq nomlarini keltiradi. Shulardan 101
tasi Samarqand viloyatida bo’lgan. Shu o’rinda ta’kidlab o’tish joizki, arab
geograflari faqat yirik qishloqlarni (asosan qaysi qishloqda jome machit va bozor
bo’lgan bo’lsa) tilga olganlar. Viloyatda aholining tig’iz yashashi hisobga olinsa,
Sirdaryoning o’rta oqimida yana yuzdan ortiq kichik (50—100 kishi) yashaydigan
kichik qishloqlar ham bo’lganligi ehtimoldan holi bo’lmasa kerak. Zarafshon
vohasining quyi oqimlaridagi shaharlar ichida eng yirigi va nufuzlisi IX—X asrlarda
Buxoro shaxri edi.
Buxoroda «bir korxona bor edi; unda paloslar, zarpardalar, yozgi kiyimlar,
yostiq jildlari, funduqiy (jigarrang — Q Sh.) joynomozlar va ust kiyimlarni xalifa
uchun to’qir edilar: bitta zarpardaga (butun) Buxoro xiroji sarf bo’lardi. Bog’doddan
har yili alohida bir omil (amaldor, soliq yiguvchi — Q Sh.) kelib Buxoro xirojining
evaziga shu kiyimlardan olib ketar edi 14 , deb yozgan edi. Narshaxiy.
Hunarmandlarning ishini yuqori baholab, tarixchi quyidagilarni bayon etadi:
13 Ahmadali Asqarov. “O’zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi”.T., “Universitet”, 2007,165 b
14 Axmedov B. O‘zbekiston tarixi manbalari. T., «O‘qituvchi», 2001., 67 b.
16
«Buxoro shahrida shunday ishga tayin qilingan ustalar bo’lar edilar; viloyatlardan
savdogarlar kelib, odamlar zandonachini (Zandonachi qishloqda to’qiladigan mato
— Q Sh.) olib ketganlaridek, u kiyimlardan Shom va Misrga, Rum shaharlariga olib
ketar edilar. Xurosonning hech bir shahrida bunday (mato) to’qiy olmas edilar».
Buxoro IX—X asrlardagi rabot (qishloqlarni) o’z ichiga olib birmuncha kengaygan,
aholisi soni ko’paygan. Shu asrlardagi Buxoroni tilga olib Istaxriy uni (Buxoroni)
Movarounnahr va Xurosonda eng ko’p aholi yashaydigan shahar, deb ta’riflaydi.
Afsuski, aholi sonini aniq belgilab beradigan boshqa aniq ma’lumotlarga ega
emasmiz. O.G.Bolshakovning taxminiy hisobiga ko’ra, Buxoroda X asrda 40—50
ming kishi bo’lgan. Uning atroflarida va rabotlarida yana 48 ming kishi yashagan.
2-BOB. Somoniylar davlatining O’rta Osiyo tasiri
2.1 Somoniylar davlatida ilm-fan, madaniy rivojlanishi
IX-XI asr boshlaridan Movarounnahr va Xurosonda sodir bo‘lgan o‘ta
murakkab siyosiy vaziyatning tadrijiy rivoji va u bilan chambarchas bog‘liq ijtimoiy
va iqtisodiy o‘zgarishlar mamlakat aholisining madaniy hayotiga ham kuchli ta'sir
etdi. Ma'lumki, Movarounnahr istilo etilib, xalifalikka qo‘shib olingach, zabt etilgan
o‘zga mamlakatlar qatorida, bu o‘lkada ham faqat islomgana emas, balki arab tili va
uning imlosi ham joriy etildi. Chunki arab tili xalifalikning davlat hamda mafkurasi
bo‘lgan islom dini tili edi.
Shuningdek, hududlari kengayib jahondagi eng yirik davlatga aylangan Arab
xalifaligida davlat tili fan tili ham edi. Shu boisdan kadimiy madaniy an'analarga
boy Ajam va Movarounnahrda qo‘p jihatdan arab tilining mohiyati oshib, uni
o‘zlashgirishta bo‘lgan intilish kuchli bo‘ldi. Islomni qabul qilgan aholining
qo‘pchilikka yod arab tili bilan muloqoti, garchi faqat ibodat vaqtlarida Kur'oni
Karimning qisqa suralarini tilovat qilishdan iborat bo‘lsa-da, ammo mahalliy
zodagonlar arab tilini xalifalik ma'murlari bilan yaqinlashish va mamlakatda o‘z
siyosiy faoliyatini tiklab, uni mustahkamlashning garovi deb hisoblaydilar, uni
17
o‘zlashtirishga astoydil kirishadilar. Arab tiliga bo‘lgan bunday ehtiyoj va intilish
tufayli ko‘p vaqt o‘tmay Movarounnahrda ham hatto o‘z ona tilidan ko‘ra arab tili
va yozuvini yaxshiroq o‘zlashtirib olgan bilimdonlar paydo bo‘ladi.
O‘z navbatida, chegaralari borgan sari kengayib ulkanlashib borayotgan
xalifalik uchun ham ilm va ilm ahli suv va havodek zarur edi. Davlatni boshqarishda
abbosiylar ma'muriyati ayniqsa ko‘plab bilimdon siymolarga muhtoj edi. Chunki
arablar orasida bu paytda davlat ishiga yaroqli bo‘lgan bilimdonlar hali oz, bori ham
zaif edi15. Shu boisdan Movarounnahr, Xorazm va Xurosonda mahalliy tillarda
yozilgan asarlar yo‘q etilib, yerli bilimdonlar quvg‘in ostiga olib turilgan bir paytda
bu mamlakatning ko‘pgina tolibi ilmlari xalifalikning markaziy shaharlari —
Damashq, Qohira, Bag‘dod, Kufa va Basraga borib bilim olishga va arab tilida ijod
qilishga majbur bo‘ladilar. Bu davrda ayniqsa Bag‘dod shahri Sharqning yirik ilm
va madaniyat markazi edi. IX asrda bu shaharda Sharqning o‘ziga xos Fanlar
Akademiyasi «Bayt ul-hikma» («Donishmandlar uyi») tashkil etilgan edi. «Bayt ul-
hikma» da katta kutubxona hamda Bag‘dodda va Damashqsa astronomik kuzatishlar
olib boriladigan rasadhonalar mavjud edi. Bu ilm dargohiga jalb etilgan tolibi ilmlar
tadqiqotlar bilan bir qatorda qadimgi yunon, fors va hind olimlarining ulkan
merosini to‘plash, asrash va ularni arab tiliga tarjima qilish bilan shug‘ullanadilar.
Qariyb ikki asr mobaynida faoliyat ko‘rsatgan jahonga mashhur bu ilmiy dargohning
ko‘p sonli olimu fuzalolari orasida Masarjavayh, Muhammad Fazoriy, Fazl
Navbaxt, Yoqub Kindiy va ko‘pgina boshqalar kabi bir nechta chet tillarni
mukammal biladigan yetuk tarjimonlar faoliyat ko‘rsatganlar. Bu davrda «Bayt ul-
hikma»da Muso Xorazmiy, Yahyo ibn Abu Mansur, Xolid Marvarudiy, Ahmad
Farg‘oniy, Abdulloh at-Turk, Abu Xolid Sog‘uniy, Qaffol Shoshiy kabi
Movarounnahr va xurosonlik olimlar ijod qilib, o‘rta asrlar ilmu fani, xususan,
matematika, astronomiya, geografiya, tibbiyot, kimyo va huquqshunoslik
fanlarining taraqqiyotiga ulkan hissa qo‘shadilar16.
15 Ahmadali Asqarov. “O’zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi”.T., “Universitet”, 2007,171 b.
16 Негматов Н. Государство Саманидов, Душанбе.: Дониш, 1997,167 b.
18
Muhammad Ibn Muso Xorazmiy (783—850) qadimgi Xorazm diyorida
tug‘ilib voyaga yetadi. Dastlabki savod va turli sohadagi bilimlarni u o‘z ona yurti
Xorazm va Movarounnahr shaharlarida ko‘pgina ustozlardan oladi. So‘ngra u xalifa
Xorun ar-Rashidning Xuroson va Movarounnahrdagi noibi, keyinchalik Xalif
Abdulloh ibn Xorun ar-Rashid Ma'mun zamonida (813—833) «Bayt ul-hikma»
nomi bilan shuhrat topgan Ma'mun Akademiyasida mudir sifatida fao-liyat
ko‘rsatadi. Bag‘dodda u Suriya, Iroq, Eron, Xuroson va movarounnahrlik olimlar
bilan ijod qiladi. Ular orasida Xorazmiy bilan bir qatorda Yahyo ibn Mansur
Marvaziy, Ahmad Farg‘oniy, Xabash al-Marvaziy, Xolid ibn Abdumalik al-
Marvarrudiy, Abul Abbos al-Javhariy va boshqalarbor edi. Xorazmiy zamondosh
olimlar bilan birgalikda yer aylanasini, uzunligi va radiusini aniqlash hamda
geografik xaritalar tuzish kabi masalalar bilan mashg‘ul bo‘ladi.
Zamonasining mashhur matematigi, astronomi va geografi sifatida fanga
ulkan hissa qo‘shadi. Xorazmiy 20 dan ortiq asarlar yozadi. Ulardan faqat 10 tasigina
bizgacha yetib kelgan. Bu kitoblar «Aljabr va al-muqobala» hisobi hakida qisqacha
kitob, «Hind hisobi haqida» yoki «Ko‘shish va ayirish haqida kitob», ya'ni arifmetik
asar; «Kitob surat ul-arz» — «er surati» haqida geografiyaga oid kitob; «Zij»,
«Usturlob bilan ishlash haqida kitob», «Usturlob yasash haqida kitob», «Usturlob
yordamida azimutni aniqlash haqida» kabi astronomiyaga oid asarlar; shuningdek,
«Kitob ar-ruhoma», «Kitob at-tarix», «Yahudiylarning taqvimi va bayramlarini
aniqlash haqida risola» nomlari bilan atalgan.
Xorazmiy merosidan, ayniqsa, «Aljabr va al-muqobala» kitobi-ning ilmiy
ahamiyati nihoyatda buyukdir. U bu kitobi bilan matematika tarixida birinchi bo‘lib
algebra faniga asos sodsi. Hatto «al-gebra» atamasi ushbu kitobning qisqacha «al-
jabr» deb yuritilgan qisqacha nomining aynan ifodasidir. Xorazmiy nomi esa
matematika faniga «algaritm» atamasi shaklida o‘z ifodasini topdi. Uning «Aljabr»
asari asrlar davomida avlodlar qo‘lida yer o‘lchash, ariq chiqarish, bino qurish,
merosni taqsimlash va boshqa turli hisob va o‘lchov ishlarida dasturilamal bo‘lib
xizmat qildi.
19
Xorazmiyning bu risolasi XII asrdayoq Ispaniyada lotin tiliga tarjima qilinadi
va qayta ishlanadi. Keyinchalik esa asrlar davomida yevropa olimlari Xorazmiy
asarini qayta-qayta ishlab, uning asosida darsliklar yozadilar. Xorazmiyning
arifmetik risolasi hind raqamlariga asoslangan o‘nlik pozitsion hisoblash
sistemasining yevropada, qolaversa butun dunyoda tarqalishida buyuk ahamiyat
kasb etadi. Shunday kilib, buyuk vatandoshimiz Xorazmiy matematika faniga asos
sol-di, tarixda o‘zidan o‘chmas iz qoldirdi.
IX asr boshlarida «Bayt ul-hikma» da ijod qilgan olimlardan yana biri marvlik
Yahyo ibn Abu Mansur edi. U 828 yilda xalifa Ma'mun farmoni bilan Bag‘dodning
Ash-sha-mosiya mahallasida rasadxona qurilishida boshchilik kiladi. Rasadxona
ishlari va unda olib borilayotgan quzatishlar na-tijalari haqida «Bayt ul-hikma» ning
mudiri Xorazmiygahisobot berib turadi. Yahyo ibn Abu Mansur «Az-Zij al-Ma'muni
al-mumtaxan» («Sinalgan zich») nomli astronomik asar yozib qodsirgan. U 831
yilda Bag‘dodda vafot etgan. «Bayt ul-hikma» ning olimlaridan Xolid ibn
Abdumalik al-Marvaziy esa 831 yidda Damashq yaqinidagi Qisiyon tog‘ida barpo
etilgan rasadxonani boshqargan. U ham o‘z «Zij» ini tuzadi. yer meridianining
uzunligini o‘lchash ishlariga boshchilik qiladi.
Bag‘dodda Xorazmiy bilan hamkorlikda ishlagan matematik Ahmad ibn
Adbulloh al-Marvaziy zamondosh olimlar o‘rtasida Habash al-Hosib («Hisobchi
habash») laqabi bilan mashhur edi. U ikkita «Zij» tuzadi. Uning zijlaridan o‘rta asr
astronomlari keng foydalanganlar. Tadqiqotchilarning ta'kidlashicha, Habash al-
Marvaziy handasa fani (geometriya)ga tangens, kotangens, kosekans funksiyalarini
kiritib, ularning jadvallarini keltirgan.
«Bayt ul-hikma»da faoliyat ko‘rsatgan olimlardan yana biri buyuk astronom,
matematik va geograf Ahmad Farg‘oniy (taxminan 797—8-b5)dir. Uning to‘liq ismi
Abul Abbos Ahmad ibn Muhammad ibn Kasir al-Farg‘oniydir. U Farg‘o-nada
tavallud topgani uchun Sharqsa al-Farg‘oniy, yevropada esa Alfraganus taxallusi
bilan shuhrat topgan. Ahmad Farg‘oniy xalifa Ma'mun (813—833), Mu'tasim
(833—842) va Mutavakkil (846-861) hukmronlik qilgan davrda yashadi. U avval
20
Marvda, so‘ngra Bag‘dod, Damashq va Qohira shaharlarida astronomiya,
matematika va geografiya fanlari bilan shug‘ullandi va qator ilmiy va amaliy asarlar
yozib qoldirdi. U asosan Damashqsaga rasadxonada osmon jismlari hara-katini va
o‘rnini aniqlashning yangicha «Zij»ini yaratish ishlariga rahbarlik qiladi. 832—833
yillarda Suriyaning shimolidagi Sanjar dashtida va Ar-Raqqa oralig‘ida yer
meridianining bir darajasining uzunligini o‘lchashda qatnashadi. 861 yilda uning
rahbarligida Fustat (Qohira) shahri yaqinida joylashgan Ravzo orolida Nil daryosi
sohilida qurilgan qadimgi Nilometr — daryo oqimi sathini o‘lchagich inshooti
Miqyos an-Nil va uning darajoti tiklanadi. Ahmad Farg‘oniy tarixda birinchilardan
bo‘lib yerning yumaloqligini isbotlab bergan olimdir.
Bizning davrimizgacha Ahmad Farg‘oniyning 8 ta asari saqla nib, ularning
birortasi ham hozirgi zamon tillarigatarjima qilinmagan edi. Ahmad Farg‘oniy
tavalludining 1200 yilligi munosabati bilan uning ayrim risolalari o‘zbek va rus
tillarida nashr ztildi. Ularning orasida uning «Kitob ul-harakat as-samoviya va
javomi' ilm an-nujum» («Samoviy harakatlar va umumiy ilmi nujum — astronomiya
asoslari kitobi») ham bordir. Bu kitob XII asrdayoq lotin tiliga tarjima qilinib,
nafaqat musulmon Sharqidagi, balki Ispaniya orqali yevropa mamlakatlaridagi
astrono-miya ilmining rivojini boshlab berdi. Shundan so‘ng Ahmad Farg‘oniy nomi
lotinlashtirilib, «Alfraganus» shaklida G‘arbda shuhrat topdi. Uning «Astronomiya
asoslari» nomli kitobi bir necha asrlar davomida yevropa universitetlarida
astronomiya fani bo‘yicha asosiy darslik sifatida foydalanibkelindi17.
17 Shamsutdinov. R, Karimov. Sh, Ubaydullayev. O’ – Vatan tarixi. I – kitob. Toshkent, “Sharq”., 2010.,177 b.
21
2.2. Samoniylar davlatida diniy sohadagi bilimlarning ahamiyati
Dunyoviy fan olimlari bilan bir qatorda bu davrda Islom ta'limoti va
mafkurasining takomili yo‘lida movarounnahrlik muhandis ulamolarning ham
xizmati katta bo‘ldi. Bu borada ayniqsa Ismoil a l-Buxoriy va uning zamondoshi va
shogirdi Iso at-Termiziylarning hissasi nihoyatda buyuqdir. Ismoil al- Buxoriyning
to‘liq ismi Imom Abu Abdulloh Muhammad ibn Ismoil al- Buxoriydir. U 810 yilda
Buxoroda tug‘ilgan, kuchli qobiliyat va xotiraga ega bo‘lgan. Yoshligidanoq
hadislarni o‘rganishga kirishib, butun umrini hadis ilmiga bag‘ishlagan. U hadis va
tafsir olimi, tarixchi bo‘lib yetishgan. Hijoz, Misr, Iroq, Xuroson va boshqa
o‘lkalarda yashab 600 mingdan ortiq hadis to‘plagan. Ulardan eng ishonchlilarini
saralab, 4 jildli «Al-jome as-sahih» («Sahihi Buxoriy») to‘plamini tuzgan. Bu asar
islom dunyosida Kur'ondan keyin ikkinchi manba sanaladi va islom dorilfununlarida
asosiy darslik sifatida o‘rganiladi. Bu bebaho asarga kiritilgan 7275 hadis va ularga
berilgan ko‘pdan-ko‘p sharhlarda faqat shariat ahkomlariga oid qoidalargina
22
ifodalanmaydi, balki inson ma'naviy kamolotining ramzi hisoblangan mehr-
muhabbat, hurmatu izzat, muruvvatu himmat, halolligu mehnatsevarlik, saxiyligu
ochiqko‘ngillik hamda o‘zaro tinch-totuvlik kabi insoniy fazilatlar haqida bayon
etilgan18.
Imom al-Buxoriy «Al-adab ul-mufrad» («Adab durdo-nalari»), «Tarix al-
Buxoro» («Buxoro tarixi»), «Al Jo-mi' al-sag‘ir» («Muxtasar to‘plam») nomli
asarlar yozgan. Uatrofiga ko‘plab shogird va izdoshlarini to‘plagan. Uning eng
mashhur shogirdlaridan biri Imom at-Termiziy edi. Imom atTermiziy 824 yilda
Termiz shahridan 6 farsax (36 km) shimolda joylashgan Bug‘ qishlog‘ida dunyoga
kelgan. Islom olamida mashhur bu muhaddis olimning to‘liq ismi Abu Iso
Muhammad bin Iso bin Savra bin Muso bin az-Zahhok az-Zarir at-Termiziy al-
Bug‘iydir. Samarqand, Buxoro, Marv va boshqa shaharlarda mashhur muhaddislar
asarlarini o‘rganib, islom dunyosining turli shahar va mamlakatlariga safar qilib,
Xuroson, Iroq, Hijozning mashhur muhaddis ulamolari bilan muloqotda bo‘lgan.
Imom at-Termiziy hadislar to‘plab, bir qancha asarlar yozgan, «Jome as - Sahih»
yoki «Sunani Termiziy», «Kitob Ilal», «Kitob at-Tarix», «Kitob at- Shamoil an-
Naboviya», «Kitob az-Zuhd» va boshqalar shular jumlasidandir. Bu davrda
islomning nazariy asoslari mustahkamlandi. Bu borada ham Movarounnahr olimlari
ulkan hissa qo‘shdilar. Bu dawning islom nazariyachilaridan biri Hakim Ter-miziy
edi. Uning to‘liq ismi Abu Abdulloh Muhammad ibn Ali ibn Husayn ibn Bashir al-
Hakim at-Termiziydir. U 820 yidda Termiz shahrida dunyoga keladi. Umr bo‘yi ilm
bilan shug‘ullanib, tasavvufni targ‘ib qiladi. 80 dan ortiq muhim asarlar yozadi:
«Kitob
an-nahi»
(«Yo‘riqnoma
kitobi»),
«Kitob
al-Furuh»
(«Ollohdan
qo‘rquvchilar haqida kitob») shular jumlasidandir. Ayniqsa uning «Ilal ash-Shariat
va hatm ul- avliyotun» nomli kitobi islom nazariyachi-lari tomonidan eng ko‘p qayd
etiladigan asardir. Asarlari va ularda berilgan teran fikr-mulohazalar, g‘oyalar bilan
18 Мухаммаджонов А.Р. Узбекистон тарихи. -Т.: Fафур Fулом нашриёти, 2004,138 b.
23
at-Termiziy o‘z zamonining ma'naviy hayotiga katta hissa qo‘shadi. Shu boisdan
zamondoshlari uni «Al-hakim» degan nom bilan ulug‘lashgan19.
Bu davrda kalom ilmiga asos solib, islom ta'limoti va mafkurasi takomiliga
katta hissa qushgan. buyuk allomalardan yana biri Abu Mansur al- Moturidiydir.
Uning to‘liq ismi Abu Mansur ibn Muhammad ibn Mahmud al- Hanafiy al-
Moturidiy as-Samarqandiydir. U taxminan 870 yilda Samarqand yaqinidagi Moturid
qishlog‘ida dunyoga keladi. Uning hayoti haqida ma'lumotlar juda oz. U 944 yilda
Samarqand shahrida vafot etgan va Chokardiza qabristoniga dafn etilgan.
Yoshligida otasidan turli ilmlardan saboq olgan. So‘ngra Samarqanddagi Raboti
G‘oziyon masjidi qoshidaga madrasada tahsil ko‘rib, ustozlari Abu Bakr Ahmad al-
Juzjoniy va Abu Nasr Ahmad al-Ibodiylardan faqih va kalom ilmlaridan dars olgan.
O‘rta asrlarning mashhur ilohiyotshunos olimi bo‘lib yetishgan Abu Mansur
al- Moturidiy islomiy odob qoidalari, shariat qonunlari, ma'naviy-axloqiy kamolot
sirlaridan ta'lim berishga mo‘ljallangan qator asarlar yozgan. Ammo uning ko‘pgina
kitoblari bizning zamonimizgacha saqlanib qolmagan. Uning bizgacha yetib kelgan
muhim asarlarvdan biri «Kitob at-Tavhid» («Ollohning yakka-yagonaligi haqidagi
kitob»), ikkinchisi «Ta'viylot al Kur'on» («Qur'oni Karimning sharhlari») nomi bilan
ataladi. Bu kitoblar ilohiyat ta'limotiga bag‘ishlangan eng qadimiy asarlardan bo‘lib,
islomshunoslikda ilmiy-nazariy va amaliy ahamiyatga ega muhim manbalardan
birvdir. Ularda diniy ta'limot va islomiy urf-odatlar insonning ruhiy kamoloti, uning
dunyoqarashining shakllanishvdagi mohiyati talqin etiladi. Abu Mansur al-
Moturvdiy asos solgan talimot kishilarni yaxshilikka, rostgo‘ylikka, sabru-qanoatga,
sharm-hayoga, oliyhimmatlikka, Vatanni sevmoqlikka chorlaydi.
Bu davrda Movarounnahr, Xuroson va Xorazmdan xalifalikning markaziy
shaharlariga borib fanning turli sohalarida ijod qilgan olimlardan tashqari
madaniyatning deyarli barcha sohalari bo‘yicha ham yetuk ustozu shogirdlarning
soni Bag‘dod shahrvda oz emas edi. Bu yerda ular o‘z Vatanlaridagi ilmiy va
madaniy an'analarni arab tilida islom mafkurasiga moslashtirilgan holda taraqkiy
19 Уватов У. Донолардан сабоклар. -Т.: А.Кoдирий, 1994,21 b.
24
ettirishga va ularni jahon ilmu madaniyatiga qo‘shishga muyassar bo‘ladilar. IX
asrning ikkinchi yarmvda Movarounnahrning madaniy haetvda yangi davr
boshlanadi. Xalifalik hukmronligi tugab, mustaqil Somoniylar davlatining qaror
topishi bilan madaniy hayotning jonlanishi uchun keng yo‘l ochiladi. Buxoro,
Samarqand, Urganch, Marv va Nishopur kabi shaharlar ilmiy va madaniy markaz
sifatida taraqkiy qila boshlaydi.
Bu dawning zakovatli shoirlaridan yana biri Daqiqiy edi. Avval u
Chag‘oniyon hukmdorlari, so‘ngra somoniylar saroyiga taklif etiladi. Daqiqiy
an'anaviy saroy poeziyasidan farqli o‘laroq, xalq rivoyatlari va epik dostonlar
asosida yangi poetik yo‘nalishda ijod qiladi. Umrining oxirida u «Shohnoma» nomli
poetik asarini yozishga kirishadi. Biroq shoirning fojiali o‘limi oqibatida asar
boshlanganicha qoladi. Bu buyuk ish keyinchalik Abulqosim Firdavsiy tomonidan
davom ettiriladi. Abulqosim Firdavsiy (934-1012) fors adabiyotining klassik shoiri.
U dunyoga mashhur she'riy «Shohnoma» asarini yaratadi. Bu doston Eron va Turon
xalqlarining qahramono na o‘tmishiga bag‘ishlangan20. U ashaddiy vatanparvarlik
ruhida yozilgan asar. «Shohnoma» jahon adabiyoti xazinasining noyob
durdonalaridan hisoblanadi. Asar juda ko‘p tillarga, shu jumladan, o‘zbek tiliga ham
tarjima qilingan.
IX-X asrlarda fors adabiy tili ancha rivoj topgan bo‘lsa-' da, ammo ilm- fan
va adabiyotda hali arab tili muhim o‘ringa ega edi. Saolabiyning «Yatimat ul-bahr»
nomli asarida qayd etilishicha, Buxoro, Xorazm va Xurosonda 119 arabiy zabon
shoirlar ijod qilgan. Ularning deyarli barchasi saroy ahli, hukmron xonadon a'zolari
va boshqa oliy tabaqa vakillaridan iborat bo‘lgan. Tilshunoslik, fiqh, musiqa, falsafa,
matematika, tabobat, astronomiya, tarix va boshqa fanlar bo‘yicha ilmiy asarlar
asosan arab tilida yozilgan21.
Buxoro va boshqa markaziy shaharlarda islom dini ta'limotining asosiy
manbalari va shariat bilimlarini o‘qitish uchun madrasalar ochilgan edi. Bunday
20 Негматов Н. Государство Саманидов, -Душанбе,: “Дониш”, 1997,200 b.
21 Абу Мансур ас-Саолибий. Йатимат ад-дахр. -Т.: 1976,18 b.
25
ilmgohlardan yetishib chiqadigan ilm ahlining hammasi ham qozi yoki a'lam
bo‘lavermay, ular orasidan dunyoviy ilmlar: tabobat, handasa, matematika, kimyo,
falakiyot, falsafa, mantiq, tarix va boshqa sohalar bo‘yicha puxtagina bilim orttirgan
olimlar ham yetishib chiqar edi. Bunday bilim egalari xalq o‘rtasida baobro‘ va
e'tiborli bo‘lib, ular atrofida, shubhasiz, shogirdlar to‘planar edi. Shogirdpeshalariga
ular ma'lum soha bo‘yicha o‘z bilganlaridan ta'lim berar edilar.
Buxoro, Samarqand, Urganch, Marv, Balx, Nishopur kabi markaziy shahar
bozorlarida alohida kitobfurushlik rastalari bo‘lgan. Ularda diniy va dunyoviy
ilmlarning turli sohalari bo‘yicha turli tillardagi qo‘lyozma kitoblar sotilgan. Ibn
Sinoning yozishicha, u Buxoro bozoridan Abu Nasr Forobiyning «Aristotel
metafizikasiga sharh»lar nomli kitobini uc h dirhamga sotib olgan. Bu kitobni o‘qib
chiqqach Ibn Sino qadimgi yunon faylasufi Aristotel ta'limoti va falsafasining
mohiyatiga tushunib yetgan. Shahar madaniyatining ravnaqi, o‘rta asrlar jamiyati,
ziyolilari davrasining kengayib borishi shubhasiz somoniy hukmdorlarni ilm ahli
bilan yaqinlashtirdi. Mamlakatni boshqarishda ularning bilimi va maslahatlaridan
foydalandilar. Hukmdorlarning aksariyati bu davrda o‘z saroylarida olim, shoir va
usta san'atkorlarni va turli sohalar bo‘yicha qimmatbaho kitoblarni to‘plashga
odatlandilar. Saroyga jalb etilgan olim va shoirlar kutubxonalardagi nodir
ko‘lyozma asarlar bilan mag‘rurlanardilar.
Mustaqil Somoniylar davlatining tashkil topishi, siyosiy barkarorlik va
iqtisodiy ko‘tarilish madaniy hayotning ravnakiga imkon berdi. Bu davr Abu Nasr
Forobiy, Abu Ali ibn Sino, Beruniy, Abu Abdulloh Xorazmiy va Abu Bakr
Muhammad Narshaxiy kabi jahon fani taraqqiyotiga ulkan hissa qo‘shgan buyuk
siymolarni o‘z bag‘rida tarbiyalab kamolotga yetkazdi.
Abu Nasr Forobiy 873 yilda Aris suvining Sirdaryoga quyilishida joylashgan
Forob (O‘tror) shahrida tug‘ilgan. U avval ona shahrida, so‘ngra Samarqand, Buxoro
va Bag‘dodda bilim olgan. Umrining oxirida Xalab va Damashq shaharlarida
yashagan, 950 yilda vafot etgan. Forobiy riyoziyot, fa- lakiyot, tabobat, musiqa,
mantiq, falsafa, tilshunoslik va adabiyot sohalarida ijod etgan. U 160 dan ortiq asar
26
yozib, o‘rta asr fan va madaniyatiga ulkan hissa qo‘shdi. Bular orasida <Aristotel
(Arastu)ning «Metofizika» asari maqsad-lari haqida», «Musiqa kitobi», «Baxt-
saodatga erishuv haqida», «Tirik mavjudot a'zolari haqida», «Siyosati al-madaniya»
(«Shaharlar ustida siyosat yurgizish») va boshqa ko‘pgina asarlari bo‘lgan. Forobiy
bilimi, ma'rifati, fikr- mulohazalarining kengligi va mantigining teranligi tufayli
Sharqda Aristotel (Arastu) dan keyingi yirik mutafakkir — «Muallimus-soniy»
(«Ikkinchi muallim») nomi bilan shuhrat topdi. Forobiy ilk o‘rta asr sharoitidaaql va
ilm tantanasi, ma'naviy ozodlik, inson takomili va adolatli jamiyat uchun kurashgan
buyuk siymo edi.
Bu davrning ulug‘ mutafakkirlaridan yana biri Abu Ali ibn Sino edi. U 980
yidda Buxoro yaqinidagi Afshona qishlog‘ida mahalliy amaldor oilasida dunyoga
keladi. Besh, o‘n yoshlarida maktabda ta'lim oladi. Maktabni bitirgach, ustozi Abu
Abdulloh an-Natiliydan mantiq, falsafa, riyoziyot va fiqh ilmlarini o‘rganadi. O‘n
olti yoshidan boshlab turli fanlar bo‘yicha Sharq va G‘arb olimlarining ilmiy
asarlarini mustaqil o‘rganadi. Ayniqsa u tabobat ilmining qadimgi allomalari
Gippokrat va Golen hamda o‘rta asr Sharqining buyuk hakimi va mutafakkiri Abu
Bakr ar-Roziy (864—925) ning asarlarini puxta o‘rganadi. Ibn Sino o‘n yetti
yoshidayoq e'tiborli hakim va olim bo‘lib yetishadi. U amir Nuh ibn Mansurni
davolab tuzatgach, somoniylarning saroy kutubxonasidan foydalanishga ruxsat
oladi. Kutubxonada u bir yil davomida turli sohalardagi ilmiy asarlarni mutolaa
qilib, bilimini chuqurlashtiradi.
IX asr oxiri — XI asr boshlarida Movarounnahr va Xurosondagi murakkab
siyosiy vaziyat oqibatida yuzaga kelgan og‘ir sharoitda Ibn Sino o‘z ona shahri
Buxoroni tark etib, avvalo Xorazmshoh Ma'mun saroyidagi olimlar qatoridan joy
oladi. So‘ngra Mahmud G‘aznaviyning tazyiqi tufayli Xorazmdan ham chiqib
ketadi. U umrining oxirigacha Obivard, Gurgon, Ray, Kazvin, Isfaxon va Hamadon
shaharla-rida hukmdorlar qo‘l ostida tabiblik va vazirlik qiladi. 1037 yilda
Hamadonda vafot etadi22.
22 Беруний билан Ибн Синонинг савол-жавоблари. -Т.: Фан, 1950.14б b.
27
Ibn Sino arab va fors tillarida fanning turli sohalari bo‘yicha 300 dan ortiq
asarlar yozadi. Nazm va nasrda qalam yuritadi. Uning besh jildlik «Al-Qonun fit-
tib», «Kitob ush-shifo», «Donishnoma», «Salamon va Ibsol», «Risolat at- tayr» va
ko‘pgina boshqa asarlari shular jumlasidandir. Uning tabobatga doir asarlarida
kasalliklarning kelib chiqish sabablari va manbalari, diagnostika, muolaja usullari,
dorivor o‘simliklar va dorivor o‘simliklar xususiyatlari, parhyez, inson salomatligi
uchun jismoniy tarbiyaning ahamiyati kabi tabobatning ko‘pgina g‘oyat muhim
masalalariga alohida e'tibor berilgan. Uning «Al-Qonun fit-tib» asari XII asrdayoq
lotinchaga tarjima qilinib, to XVII asrgacha yevropa tabobatida asosiy qo‘llanma
sifatida foydalanilgan. O‘rta asrning bu buyuk allomasi Sharqda «Shayxur-rais»,
G‘arbda «Avitsenna» nomlari bilan shuhrat topdi.
Bu davrda Xorazm poytaxti Urganch ham obod va madaniy shahar edi.
Xorazmshoh Abul Abbos Ma'mun ancha bilimli hukmdor bo‘lib, olim, shoir,
san'atkor, naqqosh va musavvirlarga homiylik qilar edi. Urganchda xorazmshohlar
saroyida zamonasining yirik mutafakkirlari Ibn Sino va Beruniydan tashqari,
tarixchi Miskavayx, matematik Abu Nasr Arroq, faylasuf Abu Sahl Masihiy, tabib
Ibn Hammorlar to‘plangan edilar. Bu yerda «Bilimdonlar uyi» — «Ma'mun
akademiyasi» tashkil etilib, u yerda Xorazmshoh homiyligida falsafa, matematika,
tib ilmiga oid masalalar muhokama qilinar edi. Ammo Urganchdagi bu ilmiy muhit
uzoq yashamadi.
Mahmud G‘aznaviyning tazyiqi ostida u tezda tarqalib ketdi. O‘sha zamonda
Urganchda yashab ijod qilgan ulug‘ mutafakkirlardan biri Abu Rayhon Beruniy
(973-1048) edi. U Xorazmda tug‘iddi, dastlab Urganchda ta'lim oldi. Uzoq yillar
Gurgonda yashadi. So‘ngra Xorazmshoh Ma'mun saroyida ijod qildi. 1017 yilda
Mahmud G‘aznaviyning talabi bilan G‘azna shahriga bordi va umrining oxirigacha
shu yerda ijod qildi. Beruniy 1048 yilda G‘aznada vafot etdi. U falakiyot, geografiya,
matematika va tarix fanlari bo‘yicha 154 ta ilmiy asar yozdi. Beruniyning «O‘tmish
avlodlardan qolgan yodgorliklar», «Hindiston», «Geodeziya» kabi yirik asarlari
shular jumlasidandir. U o‘zining falakiyotga oid asarlarida n Koperniqdan qariyb 5
28
asr muqaddam yerning quyosh atrofida aylanishi haqidagi fikrni o‘rta asrlarda
birinchi bo‘lib ilgari surdi. yerning dumaloq shaklda ekanligini asoslab berdi. U
dunyoning geografik xaritasini tuzdi.
Beruniyning fan olamida shuhrat qozontirgan katta asarlari «Hindiston»
hamda «O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliklar» nomli kitoblaridir. Ulardan
birinchisida u Hindistonning geografiyasi, aholisining mifologik tasavvurlari haqida
ma'lumot beradi. Ikkinchi kitobida esa yunonlar, rumoliklar, sug‘dlar, xorazmliklar,
nasorolar, yahudiylar, arablarning islomgacha bo‘lgan urf-odatlari, diniy e'tiqodlari,
matematik va geografik tushunchalari to‘g‘risida qimmatli tarixiy ma'lumotlarni
bayon qiladi. Beruniyning ilmiy va falsafiy merosi, shubhasiz, jahon fani va
madaniyati xazinasiga qo‘shilgan katta hissa bo‘ldi. IX-XI asrlarning qomusiy
olimlaridan ikkinchisi Abu Abdulloh al- Xorazmiy edi. Xorazmlik bu olimning
hayoti haqida juda oz ma'lumot bizgacha yetib kelgan, hatto uning na tavallud
topgan, na vafot etgan sanasi ma'lum. Olimning to‘liq ismi Abu Abdulloh ibn
Ahmad ibn Yusuf al-Xorazmiydir. Uning yoshligi Xiva, Zamahshar va kindik qoni
to‘kilgan Kat shahrida o‘tgan. Bu shaharda Abu Abdulloh al-Xorazmiy yashadi,
savod chiqardi va fanning turli sohalari bo‘yicha bilimlarga ega bo‘ddi. Ma'lum bir
vaqt u Xurosonda istiqomat qiladi. Nishopur shahrida kotiblik, Somoniylar davlati
poytaxti Buxoroda Nuh ibn Mansur (976- 997) saroyida hatto vazirlik lavozimida
faoliyat ko‘rsata-i. Saroydagi hayot unga Buxoro shahridagi nihoyatda boy amir
kutubxonasidan foydalanish imkonini beradi. Abu Abdulloh Xorazmiydan bizgacha
arab tilida yozilgan yagona asar — «Mafotih ul-ulum» («Fanlar kalitlari») yetib
kelgan. Bu kitob fanlarning rivoji tarixi va ularnint tasnifiga bashshlangan. Unda
o‘rta asrlardagi fanlar borasida ma'lumotlar qomusiy uslubda berilgan. Aruz,
arifmetika, geometriya, kimyo kabi fanlarning asoslari bayon etilgan. Abu Abdulloh
al-Xorazmiy o‘z asarida aniq fanlar to‘g‘risida tushunchalar beribgina qolmay,
yutuqlarga erishgan. X-XII asrlarda Movarounnahrda tarix va geografiyaga qiziqish
ortib, bu ilmlarga e'tibor kuchayadi. Chunki bu davrda mahalliy aholining ma'naviy
hayotida o‘z ona tili va unda yozilgan tarixiy va adabiy asarlarga bo‘lgan ehtiyoj
ham tobora ortib bormoqsa edi. Ayni shu davrda Gardiziyning «Zaynulaxbor»
29
(«Xabarlar ko‘rki»), Bayxaqiyning 30 jildlik tarixiy asari, Majiduddin Adnoniyning
«Tari-xiy mulki Turkiston», Muhammad Narshaxiyning «Tarixi Buxoro» kabi
asarlari fors tiliga tarjima qilinadi.
Xulosa
O‘zbek xalqi davlatchiligi taraqqiyotida Somoniylar sulolasining hukmronligi
katta ahamiyat kasb etadi. Arablarga qarshi olib borilgan kurashlar natijasida IX
asrning ikkinchi yarmidan boshlab Markaziy Osiyoda mustaqil davlatlar tashkil
topdi. Bunday davlatlarning eng kattasi Somoniylar davlati edi. U Movarounnahr va
Xurosondan Ray va Kavzingacha bo‘lgan yerlarni o‘z ichiga olgan. Ismoil ibn
Ahmad (892-907) davrida mazkur sulolaning ko‘zga ko‘ringan namoyandalari,
Somoniylar markaziy davlat apparatini mustahkamlashdan manfaatdor bo‘lgan
feodal zodagonlar, din peshvolari, barcha badavlat dehqon tabaqalarining qo‘llab-
30
quvvatlashlari bilan xorijiylarning yetakchilaridan Amir Husaynni ag‘darib
tashlashga, Buxoroning Barnod va Romiton tumanlarida boshlangan dehqonlar
harakatini bostirishga hamda teskarichi boyonlarni davlat ishlaridan chetlashtirib
tashlashga muvaffaq bo‘ldilar. 893 yili qadimiy Usrushonaning mahalliy
hokimiyatini ag‘darib tashladilar hamda iqtisodiy va siyosiy jihatdan ahamiyatga
molik bo‘lgan bu hududni o‘z tasarruflariga olishga muvaffaq bo‘ldilar. Turk-
qorluqlarning Sirdaryo bo‘yidagi yerlarga qilib turgan bosqinini to‘xtatib, Tarozni
bosib oldilar (893) hamda u yerdagi aholini musulmon diniga kirgizdilar.
Abbosiylar xalifaligi davrida bir butun bo‘lgan mazkur shahar va viloyatlar X
asrning biriichi choragida undan ajralib chiqdi. Bu bo‘linish to 935 yillargacha
davom etdi. Natijada Mesopotamiya hamdoniylar (905-1004), Misr bilan Suriya
ixshidiylar (935-969) qul ostiga, G‘arbiy Eron buvayxiylarga, Tabariston bilan
Gurgon mahalliy daylimiylar sulolasi bo‘lmish ziyoriylarga, Movarounnahr bilan
Xuroson somoniylar qo‘liga utib qoldi. Tarixchilar o‘xshatib aytganlaridek, xalifaga
Bag‘dod bilan Vaviloniyaning bir qismigina qoldi, xulos. To‘g‘ri, maxalliy
hukmdorlar (mulk at-tavoif) hali ham xalifa hokimiyatini tan olar, uning nomini
xutbaga qo‘shib uqitar, tangalarda uning nomini o‘z nomlari bilan bir qatorda zarb
etar, vaqt-vaqti bilan xalifaga hadyalar yuborib turar edilar. Ammo ular Bardodga
shunchaki qaram edilar, xolos. Xalifa nomigagina davlat boshlig‘i bo‘lib, hyech
kanday real hokimiyatga ega emas edi. Somoniylar Movarounnaxr va Xurosonda
mustakil davlat tuzish uchun avvalambor, kuchli markazlashgan xokimiyat tuzish
kerakligini yaxshi tushunishgan. Bu ayniqsa Ismoil Somoniy xukmronligi davrida
kunning dolzarb masalasiga aylandi. Chunki Ismoil Somoniy Movarounnaxr va
Xurosonni birlashtirishga va yagona markazlashgan davlat tuzishga muvaffak buldi.
Endi bu davlatni idora kilish lozim edi. Ismoil Somoniy davlatning majmuini tashkil
etishda Sosoniylar Eroni va Arab xalifaligida kabul qilingan tajribalardan foydalandi
va uni zamon talabiga karab mukammallashtirdi. Xokimiyatning eng yuqori
pogonasida somoniylar turib, ular amir unvoni bilan idora qilganlar. Davlat
majmuini mustaxkamlashda, Nasr II Somoniyning ma'rifatli vazirlari Abuabdullo
Muxammad Jayxoniy va Abufazl Muxammad Balamiylarning xizmatlari katta
31
bulgan. Umuman, Somoniylar xukmdorligi davrida vazirlik mansabiga asosan shu
ikki sulola vakillari tayinlanganlar. Umuman somoniylar davrida Xuroson va
Movarounnaxr qishloq xujaligini turli tarmoklari xususan, dexonchilik yaxshi
rivojlangan. Somoniylar davrida dexkonchilik bilan bir katorda xunarmandchilik
xam keng sur'atlar bilan taraqqiy qildi. Shaxar axolisining ko’p kismi
xunarmandchilikning turli soxalari bilan mashg’ul bo’lishgan.
Manbalarda qayd qilinishicha Movarounnahrda, ayniqsa, to’qimachilik
yaxshi taraqqiy qilgan. Bu yerda ipak va jundan tayyorlangan turli-tuman gazlamalar
o’zining yuqori sifatliligi, bejirim va nafis naqshlari bilan ajralib turgan. Buxoroning
Zandana, Samarqanddagi Vedar va Surxon daryodagi Darzangi tukimachilarining
maxsulotlari faqatgina Movarounnaxr va Xurosondagina emas, balki Iroq, Eron va
Hindistonlarda xam ma'lum bulgan. Xususan, Narshaxiyning yozishicha, Zandanada
tayyorlangan gazlamalarga Shark bozorida extiyoj juda katta bulgan. Ibn Xavkal va
Mukaddasiyning qayd etishicha Vedarda tayyorlangan yuqori sifatli gazlamalar
axolining yuqori tabakalari orasida juda kadrlangan. Bu gazlamalardan asosan
amirlar, vazirlar, turli amaldorlar, qozilar uzlariga liboslar tiktirganlar. Vedar
gazlamasi xatto Xuroson parchasi xam deb atalgan. Gazlamalarning turli navlari
bundan tashkari Keshda, Nasafda, Binketda, Dabusiyada va ko’pgina boshka
shaxarlarda xam tayyorlangan. Somoniylar davrida kuchli va mustakil davlatning
paydo bulishi dexonchilik, xunarmandchilikning rivojlanishi, shaxarlarning
taraqqiyoti uz navbatida ichki va tashki savdoni yanada uzviylashuviga va
taraqqiyotiga olib keldi. Avvalo shaxar va qishloqlar o’rtasidagi savdo kengaydi.
Ikkinchi tomondan shaxar va qishloqlarni kuchmanchi xalklar va boshka davlatlar
bilan alokasi rivojlandi. Markaziy Osiyo xalqlarining ijtimoiy-iqtisodiy va
madaniy rivojlanishida ham Somoniylar davlati (1X-X asrlar) katta ahamiyatga ega
bo‘ldi. Bu davr ilmfan va ma'rifatning rivojlangan davri bo‘ldi hamda Al-Xorazmiy,
Forobiy, Beruniy, Ibn Sino, Ismoil Buxoriy, Imom at-Termiziy, Ahmad Yassaviy,
Bahovuddin Naqshband kabi ulug‘ mutafakkir olimlar va allomalar yetishib
chiqishida muhim bosqich bo‘ldi. Somoniylar davlatida IX asrning oxirlarida
ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy sohalarda muhim o‘zgarishlar yuz bergani va bir necha
32
yillar
davomida
tinch
siyosat
va
sharoitlar
hukmron
bo‘lib
turgani
Movarounnahrning asosiy ilmiy markazlaridan hisoblangan Buxoro va Samarqand
shahrida ilmiy jarayonlarning jonlanishiga zamin yaratdi. Samarqandning buyuk
ipak yo‘lida joylashgani tijorat, san'at va ilm markazlaridan biriga aylanishiga sabab
bo‘lgan. Shuni alohida ta'kidlash mumkinki, somoniylar davrida Samarqandda
nafaqat islom dinining, balki boshqa dinlarning ham ta'lim markazlari faoliyat olib
borgan. Mazkur tadqiqot ishida qariyb bir yarim asr davomida Movarounnahrda
mustahkam imperiya sifatida hukmronlik qilgan somoniylar davridagi shu
barqarorlik tarixi haqida ma'lumot berishga harakat qildim.
Prezident asarlari
1. Каримов И.А. Тарихий хотирасиз келажак йўқ, -Т.: Шарқ, 1998.
2. Shavkat Mirziyoyev.Yangi O’zbekiston demokratik
o’zgarishlar.T.Oqituvchi. MU MCHJ,2021.184 b
Asosiy adabiyotlar
3. Azamat Ziyo. O‘zbek davlatchiligi tarixi. T.: Sharq, 2000.
33
4. Karim Shoniyozov. “O’zbek xalqining shakllanish jarayoni”. T., “Sharq”,
2001,
5. Axmedov B. O‘zbekiston tarixi manbalari. T., «O‘qituvchi», 2001.
6. A.S. Sagdullayev – O’zbekiston tarixi. Birinchi kitob., Toshkent.,
“Donishmand ziyosi”., 2021
7. Rtveladze E.V., Saidov A.X., Abdullaev E.V. Qadimgi O‘zbekiston
sivilizatsiyasi: davlatchilik va huquq tarixidan lavhalar. T.: “Adolat”, 2001.
8. Sagdullaev A.S., Mavlonov O‘- O‘zbekistonda davlat boshqaruvi tarixi. –
T.: Akademiya, 2006.
9. Eshov B.J. O‘zbekistonda davlat va mahalliy boshqaruv tarixi. – T.: Yangi
asr avlodi, 2012.
10. Shamsutdinov. R, Karimov. Sh, Ubaydullayev. O’ – Vatan tarixi. I – kitob.
Toshkent, “Sharq”., 2010.
11. Sultonov. F, Bozorboyev. F – O’rta asrlar tarixi., Toshkent., 2007.
12. Ahmadali Asqarov. “O’zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi”.T.,
“Universitet”, 2007.
Foydalanilgan manbalar
13. Abu Bakr ibn Jafar Narshaxiy. Buxoro tarixi. T. “Kamalak” 1995
14. Abu Jafar Muhammad at-Tabariy. Istoriya at-Tabariy. T. “Fan” 1987
15. Abulqosim Firdavsiy. Shohnoma. Uch jildlik. T.: G‘afur G‘ulom
Chet el adabiyotlari
16. Buryakov Yu.F., Gritsina A. Maverannaxr na Velikom shelkovom puti.
Samarqand-Bishkek, 2006.
17. Vamberi Xerman. Buxoro yoki Movarounnahr tarixi. T.: 1990.
18. Негматов Н. Государство Саманидов, Душанбе.: Дониш, 1997
34
19. Равшанов Поён. Ватан тарихидан Турон VII-IX асрларда. Қарши,
“Насаф” 2003
Foydalanilgan internet saytlari
20. Ziyo.com.kutubxonasi
21. Qomus.uz.
22. Shosh.uz