O‘RTA OSIYONING QADIMIY MUSIQA MADANIYATI

Yuklangan vaqt

2024-09-03

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

28,8 KB


 
 
 
 
 
 
O‘RTA OSIYONING QADIMIY MUSIQA MADANIYATI 
 
 
 
1. O’rta Osiyo qadimgi xalqlari musiqali-poetik ijodi. 
 
O’zbek xalqining musiqa tarixi ko’p asrlik tarixga ega. Ko’pgina 
sozandalar va xonandalar avlodining faoliyatida qaror topgan xalq, hamda 
og’zaki an’anadagi professional muzika san’ati bu xaqida guvohlik beradi. 
Moddiy madaniyat yodgorliklarining tasdiqlashicha bugungi O’zbekiston 
xududida O’rta Osiyo xalqlarining ajdodlari yaratgan qadimgi taraqqiyot mavjud 
bo’lgan.  
  O’zbek xalqi ajdodlarining musiqa sarchashmalari O’rta osiyo xududida 
yashagan qardosh xalqlar, birinchi navbatda tojik xalqi ijodi bilan mustahkam 
bog’langan. Bu musiqa asarlari X-XI asrgacha ( chegaralanganliklarigacha) 
o’zida bir butunlikni ifoda etdi, keyinchalik u o’zbek va tojik musiqa 
madaniyatlarining shakllanishi uchun umumiy asos bo’lib xizmat qiladi. 
 O’rta Osiyo xalqlari hayotida tarixiy chegaralanish bosqichi taxminan bizning 
eramizgacha bo’lgan birinchi ming yillikdan boshlanadi. Bular o’troq dehqonlar 
(so’g’diylar, 
baqtriyaliklar, 
xorazmiylar) 
hamda 
ko’chmanchi 
(saklar, 
massagetlar va boshqa) qabilalar edi.Ular xaqidagi ma’lumotlar Avestoda ham 
uchraydi. Xalq she’riyati va musiqa san’atining boshlanishi o’sha davrlarga borib 
taqaladi. Xalq she’riyati va musiqa san’ati dastlab sinkretik( bir biridan 
ajralmagan) holatda bo’lgani to’g’risida Avesto kitobi va boshqa qadimgi yozma 
yodgorliklar, shuningdek O’rta osiyo xalqlarining revolyutsiyagacha bo’lgan 
turmushi, 
ularning 
urf-odatlari, 
to’y 
tomoshalarining 
arxaik 
(san’at 
O‘RTA OSIYONING QADIMIY MUSIQA MADANIYATI 1. O’rta Osiyo qadimgi xalqlari musiqali-poetik ijodi. O’zbek xalqining musiqa tarixi ko’p asrlik tarixga ega. Ko’pgina sozandalar va xonandalar avlodining faoliyatida qaror topgan xalq, hamda og’zaki an’anadagi professional muzika san’ati bu xaqida guvohlik beradi. Moddiy madaniyat yodgorliklarining tasdiqlashicha bugungi O’zbekiston xududida O’rta Osiyo xalqlarining ajdodlari yaratgan qadimgi taraqqiyot mavjud bo’lgan. O’zbek xalqi ajdodlarining musiqa sarchashmalari O’rta osiyo xududida yashagan qardosh xalqlar, birinchi navbatda tojik xalqi ijodi bilan mustahkam bog’langan. Bu musiqa asarlari X-XI asrgacha ( chegaralanganliklarigacha) o’zida bir butunlikni ifoda etdi, keyinchalik u o’zbek va tojik musiqa madaniyatlarining shakllanishi uchun umumiy asos bo’lib xizmat qiladi. O’rta Osiyo xalqlari hayotida tarixiy chegaralanish bosqichi taxminan bizning eramizgacha bo’lgan birinchi ming yillikdan boshlanadi. Bular o’troq dehqonlar (so’g’diylar, baqtriyaliklar, xorazmiylar) hamda ko’chmanchi (saklar, massagetlar va boshqa) qabilalar edi.Ular xaqidagi ma’lumotlar Avestoda ham uchraydi. Xalq she’riyati va musiqa san’atining boshlanishi o’sha davrlarga borib taqaladi. Xalq she’riyati va musiqa san’ati dastlab sinkretik( bir biridan ajralmagan) holatda bo’lgani to’g’risida Avesto kitobi va boshqa qadimgi yozma yodgorliklar, shuningdek O’rta osiyo xalqlarining revolyutsiyagacha bo’lgan turmushi, ularning urf-odatlari, to’y tomoshalarining arxaik (san’at  
 
taraqqiyotining qadimgi ilk bosqichi) elementlari guvoh beradi. Buni 
arxeologiya,etnografiya va boshqa fanlar bergan ma’lumotlar ham tasdiqlaydi. 
Sinfsiz jamiyat sharoitida O’rta Osiyoda musiqa asboblarining asosiy, ya’ni urib 
chalinadigan, puflab chalinadigan va torli sozlar turlari vujudga kelgan edi. Xalq 
cholg’ulari uzoq o’tmishda paydo bo’lgan. Urug’chilik jamiyatining emirilishi va 
sinfiy jamiyatga o’tish Baqtriya, So’g’diyona va Xorazmda davlatlarning paydo 
bo’lishi, axmoniylarning harbiy-ma’muriy jihatdan birlashuvlari, Aleksandr 
Makedonskiy davlati Grek-Baqtriya podsholigining vujudga kelishi juda katta 
davrni o’z ichiga oladi. Bu davr epik xarakterli, mifologik-qahramonlik ustun 
bo’lgan, qadimgi og’zaki musiqali she’riyat ijodning yuzaga kelishi bilan 
mashhurdir.Qahramonlik afsonalari, epik qo’shiqlar O’rta osiyo xalqlarining o’z 
mustaqilliklari uchun olib borilgan mardonavor kurashlarining bo’yoqdor 
tasvirlari bilan to’la. O’z xalqining ozodligi yo’lida jonini qurbon qilgan cho’pon 
Shiroqning mislsiz jasorati vataniga bo’lgan muxabbati to’g’risida hikoya 
qiluvchi, Sak afsonalaridan parchalar bizning kunlarimizgacha saqlanib kelgan. 
Masalan, Rustam va uning janglari, malika Taxminaga bo’lgan muhabbati, 
tanimagan otasi qo’lida qatl qilingan o’g’li Suhrobning o’limi to’g’risida hikoya 
qiluvchi qo’shiqlar mustaqil marosim tomoshalariga aylanib ketgan. Keyinchalik 
bu qo’shiqlar tojik xalqining ajoyib eposi - “ Shohnoma”da o’z aksini topdi. 
Rustam, Siyovush va boshqa bahodirlar to’g’risida afsonalar tsikli yaratildi. 
 Xudolarga sig’inish bilan bog’liq bo’lgan turli-xil marosimlarda ham 
qo’shiq aytilgan. Bu haqda Avestoda bayon qilingan. Avesto madhiyalarinig o’zi 
rechitativ (ohang bilan aytiladigan so’zlar)tarzida ijro etilgan. Madhiyalar xor 
bo’lib aytish mumkin bo’lgan band va takrorlanuvchi naqoratli yarim nasriy, 
yarim vaznli rivoyatlardan iborat bo’lgan. Xudolarga sig’inish bilan bog’liq 
bo’lgan marosimlarda muqaddas olov atrofida qo’shiq aytilgan raqs tushilgan. 
  Xalqning bayram marosimlari masalan : bahorda kun va tunning 
baravarlashuvi Navro’z keng tarqalgan edi. O’rta asr yozuvchilari musiqaning 
mehnat marosimlaridagi roli, insonning musiqani olam tuzilishi bilan tabiatdagi 
taraqqiyotining qadimgi ilk bosqichi) elementlari guvoh beradi. Buni arxeologiya,etnografiya va boshqa fanlar bergan ma’lumotlar ham tasdiqlaydi. Sinfsiz jamiyat sharoitida O’rta Osiyoda musiqa asboblarining asosiy, ya’ni urib chalinadigan, puflab chalinadigan va torli sozlar turlari vujudga kelgan edi. Xalq cholg’ulari uzoq o’tmishda paydo bo’lgan. Urug’chilik jamiyatining emirilishi va sinfiy jamiyatga o’tish Baqtriya, So’g’diyona va Xorazmda davlatlarning paydo bo’lishi, axmoniylarning harbiy-ma’muriy jihatdan birlashuvlari, Aleksandr Makedonskiy davlati Grek-Baqtriya podsholigining vujudga kelishi juda katta davrni o’z ichiga oladi. Bu davr epik xarakterli, mifologik-qahramonlik ustun bo’lgan, qadimgi og’zaki musiqali she’riyat ijodning yuzaga kelishi bilan mashhurdir.Qahramonlik afsonalari, epik qo’shiqlar O’rta osiyo xalqlarining o’z mustaqilliklari uchun olib borilgan mardonavor kurashlarining bo’yoqdor tasvirlari bilan to’la. O’z xalqining ozodligi yo’lida jonini qurbon qilgan cho’pon Shiroqning mislsiz jasorati vataniga bo’lgan muxabbati to’g’risida hikoya qiluvchi, Sak afsonalaridan parchalar bizning kunlarimizgacha saqlanib kelgan. Masalan, Rustam va uning janglari, malika Taxminaga bo’lgan muhabbati, tanimagan otasi qo’lida qatl qilingan o’g’li Suhrobning o’limi to’g’risida hikoya qiluvchi qo’shiqlar mustaqil marosim tomoshalariga aylanib ketgan. Keyinchalik bu qo’shiqlar tojik xalqining ajoyib eposi - “ Shohnoma”da o’z aksini topdi. Rustam, Siyovush va boshqa bahodirlar to’g’risida afsonalar tsikli yaratildi. Xudolarga sig’inish bilan bog’liq bo’lgan turli-xil marosimlarda ham qo’shiq aytilgan. Bu haqda Avestoda bayon qilingan. Avesto madhiyalarinig o’zi rechitativ (ohang bilan aytiladigan so’zlar)tarzida ijro etilgan. Madhiyalar xor bo’lib aytish mumkin bo’lgan band va takrorlanuvchi naqoratli yarim nasriy, yarim vaznli rivoyatlardan iborat bo’lgan. Xudolarga sig’inish bilan bog’liq bo’lgan marosimlarda muqaddas olov atrofida qo’shiq aytilgan raqs tushilgan. Xalqning bayram marosimlari masalan : bahorda kun va tunning baravarlashuvi Navro’z keng tarqalgan edi. O’rta asr yozuvchilari musiqaning mehnat marosimlaridagi roli, insonning musiqani olam tuzilishi bilan tabiatdagi  
 
o’lish va tirilish xaqidagi miflar(afsonalar) bilan bog’lashga bo’lgan intilishlarini 
ham ko’rsatib o’tganlar.  
 O’rta Osiyoning yirik davlatlari hududida vujudga kelgan zo’ravonlikning 
mustahkamlanishi ularni atrofdagi davlatlar bilan yanada yaqinlashtirdi. O’rta 
Osiyo Aleksandr Makedonskiy davlati tarkibiga, keyinchalik esa Grek-Baqtriya 
podsholigi tarkibiga kirgan edi. O’rta Osiyo tarixida antik(qadimiy boshlanish) 
deb nomlangan bu davr madaniyatida aks ettirilgan. Grek musiqa asboblarining 
tasviri saqlanib qolgan. Masalan, Ayritom frizida( bino, devor, gilam peshonasi, 
hoshiya) qo’sh avlosni uchratish mumkin. 
 Qadimgi O’rta Osiyodagi antik madaniyatning ko’pgina xususiyatlarini 
aniqlagan holda sharqshunoslar uni bilishning o’ziga xosligini, aytaylik musiqa 
asboblarida (nay, ud, doira) sof mahalliy xususiyatlar mavjudligini ko’rsatib 
berdilar. Mahalliy udumlarning yunon, hind va an’analar bilan chatishib ketishi 
sozlarda ham aks etgani o’sha davr madaniyatining o’ziga xos xarakterda 
bo’lganini nazarda tutadi. Garchi Gretsiyaning O’rta Osiyo musiqa madaniyatiga 
ta’sirini o’rta asrdagi O’rta osiyolik olimlarning musiqaga oid risolalarida 
uchratish mumkin bo’lsa ham, vaqtlar o’tishi bilan bu ta’sir yo’qola bordi. 
Nazorat topshiriqlari: 
 1. O’zbek xalqining musiqa sarchashmalari birinchi navbatda qaysi xalq ijodi 
bilan mustahkamlangan? 
A) Tojik 
V) Hind 
S) Yapon 
D) Mongol 
  2. O’rta Osiyoda o’troq dehkonlar va ko’chmanchi qabilalar kimlar edi? 
A) Saklar va massagetlar 
V) Shotlandlar va niderlandlar 
S) Xitoyliklar va yaponlar 
D) Inglizlar va amerikaliklar 
  3. O’rta Osiyo epik-afsonaviy qahramonlari. 
o’lish va tirilish xaqidagi miflar(afsonalar) bilan bog’lashga bo’lgan intilishlarini ham ko’rsatib o’tganlar. O’rta Osiyoning yirik davlatlari hududida vujudga kelgan zo’ravonlikning mustahkamlanishi ularni atrofdagi davlatlar bilan yanada yaqinlashtirdi. O’rta Osiyo Aleksandr Makedonskiy davlati tarkibiga, keyinchalik esa Grek-Baqtriya podsholigi tarkibiga kirgan edi. O’rta Osiyo tarixida antik(qadimiy boshlanish) deb nomlangan bu davr madaniyatida aks ettirilgan. Grek musiqa asboblarining tasviri saqlanib qolgan. Masalan, Ayritom frizida( bino, devor, gilam peshonasi, hoshiya) qo’sh avlosni uchratish mumkin. Qadimgi O’rta Osiyodagi antik madaniyatning ko’pgina xususiyatlarini aniqlagan holda sharqshunoslar uni bilishning o’ziga xosligini, aytaylik musiqa asboblarida (nay, ud, doira) sof mahalliy xususiyatlar mavjudligini ko’rsatib berdilar. Mahalliy udumlarning yunon, hind va an’analar bilan chatishib ketishi sozlarda ham aks etgani o’sha davr madaniyatining o’ziga xos xarakterda bo’lganini nazarda tutadi. Garchi Gretsiyaning O’rta Osiyo musiqa madaniyatiga ta’sirini o’rta asrdagi O’rta osiyolik olimlarning musiqaga oid risolalarida uchratish mumkin bo’lsa ham, vaqtlar o’tishi bilan bu ta’sir yo’qola bordi. Nazorat topshiriqlari: 1. O’zbek xalqining musiqa sarchashmalari birinchi navbatda qaysi xalq ijodi bilan mustahkamlangan? A) Tojik V) Hind S) Yapon D) Mongol 2. O’rta Osiyoda o’troq dehkonlar va ko’chmanchi qabilalar kimlar edi? A) Saklar va massagetlar V) Shotlandlar va niderlandlar S) Xitoyliklar va yaponlar D) Inglizlar va amerikaliklar 3. O’rta Osiyo epik-afsonaviy qahramonlari.  
 
A) Shiroq va Rustam 
V) Ram va Sita 
S) Dionis va Ketrin 
D) Jon Lennon va Pol Makkartni 
   4. Musiqachilikda dastlab paydo bo’lgan cholg’ular?  
A) Nay, ud, doira 
V) Arfa, chang, chanqovuz 
S) Organ, klavesin, klavikord 
D) Tsimbala, soz, tor  
 
2-asosiy masala bo’yicha darsning maqsadi : So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm 
cholg’uchiligi yakka ansambl ijrochiligi xaqida ma’lumotga ega bo’ladilar. 
 
Identiv o’quv maqsadlari: 
2.1. So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligi yakka ansambl ijrochiligi 
xaqida aytib beradilar. 
2.2. Kundalik turmushida rivojlangan xalq cholg’ulari xaqida gapirib beradilar 
2.3. Shovqinli cholg’ular xaqida ma’lumotga ega bo’ladilar. 
 
2-asosiy masalaning bayoni: 
 
  So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligi yakka ansambl ijrochiligi. 
O’zbek xalq cholg’ularida zamonaviy ijrochilik san’ati o’z taraqqiyotining ko’p 
asrlik an’analarini meros qilib oldi. Ularning ildizlari qadim-qadim davrlarga 
borib taqaladi. 1933-yilda Ayritom shahristoni arxeologik qazilmalarida topilgan 
materiallar qadimiy, adabiy manbalar o’zidan ilgari turli musiqa asboblari 
bo’lganligidan dalolat beradi. 
 Eramiz boshlarida turli-tuman xalq cholg’ularida kundalik turmushda, ovd,a 
saroy hayotida, madaniy bayram marosimlarda, xalq sayillarida foydalanilgan. 
A) Shiroq va Rustam V) Ram va Sita S) Dionis va Ketrin D) Jon Lennon va Pol Makkartni 4. Musiqachilikda dastlab paydo bo’lgan cholg’ular? A) Nay, ud, doira V) Arfa, chang, chanqovuz S) Organ, klavesin, klavikord D) Tsimbala, soz, tor 2-asosiy masala bo’yicha darsning maqsadi : So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligi yakka ansambl ijrochiligi xaqida ma’lumotga ega bo’ladilar. Identiv o’quv maqsadlari: 2.1. So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligi yakka ansambl ijrochiligi xaqida aytib beradilar. 2.2. Kundalik turmushida rivojlangan xalq cholg’ulari xaqida gapirib beradilar 2.3. Shovqinli cholg’ular xaqida ma’lumotga ega bo’ladilar. 2-asosiy masalaning bayoni: So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligi yakka ansambl ijrochiligi. O’zbek xalq cholg’ularida zamonaviy ijrochilik san’ati o’z taraqqiyotining ko’p asrlik an’analarini meros qilib oldi. Ularning ildizlari qadim-qadim davrlarga borib taqaladi. 1933-yilda Ayritom shahristoni arxeologik qazilmalarida topilgan materiallar qadimiy, adabiy manbalar o’zidan ilgari turli musiqa asboblari bo’lganligidan dalolat beradi. Eramiz boshlarida turli-tuman xalq cholg’ularida kundalik turmushda, ovd,a saroy hayotida, madaniy bayram marosimlarda, xalq sayillarida foydalanilgan.  
 
Xalq cholg’ulari asrlar davomida insonlarning ma’naviy ehtiyojlarini qondirib, 
tadrijiy ravishda rivojlandi va takomillashdi. 
 Moddiy madaniyat yodgorliklari, tasviriy san’at asarlari jumladan devordagi 
rasmlar, sopol haykalchalar va turli miniatyuralar eramizning VII asridayoq ikki 
turdagi xalq cholg’ulari ansambli mavjud bo’lganligi xaqida ma’lumot beradi. 
Ulardan biri (damli) va urma zarbli cholg’ulardan, ikkinchisi torli va 
mizrobli(chertma) cholg’ularidan iborat edi. Bulardan tashqari nay, surnay, 
chang, tanbur, ud va g’ijjak kabi cholg’ularda yakkanavoz ijrochilik ham mavjud 
ekanligi ma’lum. 
 Repertuar esa xalq ohanglari va cholg’uchilar bastalagan asarlardan tuzilgan. 
Ijrochilik xalq og’zaki ijodi va mumtoz adabiyot bilan uzviy aloqada rivojlangan. 
O’rta asarlarda xalq musiqa ijodining og’zaki an’analari keng tarqalgan bo’lib, 
ular cholg’u musiqasining har xil janrlarini qamrab olgan edi. To’y-tomosha 
bayramlar, ( Navro’z, Hosil bayrami) xalq og’zaki ijodining an’anaviy 
intonatsion (talaffuz) tuzilishi bilan bog’liq maqom turkumlari singari rang-
barang musiqa san’ati turlari ulkan madaniy meros sifatida avloddan avlodga 
o’tib kelgan. Chunonchi, yurish hamda taqlidga asoslangan uyg’un “harbiy 
musiqa” shakllandi. U harbiy ko’riklarda, turli marosim va tantanalarda 
shuningdek saroy a’yonlari huzurida ijro etilgan. 
  O’rta asrlarda musiqa ijrochiligi bir biridan farqli o’laroq uch xil mustaqil uslub 
kasb etdi.Ularning birinchisi Farg’ona-Toshkent ijrochilik yo’nalishi, ikkinchisi 
Xorazm ijrochilik yo’nalishi va nihoyat uchinchisi Buxoro-Samarqand ijrochilik 
uslubidir. Tuzilishiga ko’ra oddiygina kuy va qo’shiqlar bilan bir qatorda lad 
tonalligiga ko’ra murakkab vokal-cholg’u musiqa shakllari, maqom turkumlari 
mavjud bo’lgan. Eramizdan avvalgi III asr o’rtalarida O’rta osiyoning g’arbiy 
viloyatlarida Parfiyon sharqida esa Grek Baqtriya davlatlari tashkil topdi. 
Eramizning I asrida O’rta Osiyoning janubiy qismida qudratli Kushon shohligi 
tarkib topdi. Mahalliy Kushon sulolasi hokimiyati ostida bir qancha davlatlar 
birlashdi, buning natijasi o’laroq shaharlar yuksaldi, madaniyat gullab yashnadi, 
yangi-yangi musiqa cholg’ularining yaratilishiga shart sharoitlar yuzaga keldi.  
Xalq cholg’ulari asrlar davomida insonlarning ma’naviy ehtiyojlarini qondirib, tadrijiy ravishda rivojlandi va takomillashdi. Moddiy madaniyat yodgorliklari, tasviriy san’at asarlari jumladan devordagi rasmlar, sopol haykalchalar va turli miniatyuralar eramizning VII asridayoq ikki turdagi xalq cholg’ulari ansambli mavjud bo’lganligi xaqida ma’lumot beradi. Ulardan biri (damli) va urma zarbli cholg’ulardan, ikkinchisi torli va mizrobli(chertma) cholg’ularidan iborat edi. Bulardan tashqari nay, surnay, chang, tanbur, ud va g’ijjak kabi cholg’ularda yakkanavoz ijrochilik ham mavjud ekanligi ma’lum. Repertuar esa xalq ohanglari va cholg’uchilar bastalagan asarlardan tuzilgan. Ijrochilik xalq og’zaki ijodi va mumtoz adabiyot bilan uzviy aloqada rivojlangan. O’rta asarlarda xalq musiqa ijodining og’zaki an’analari keng tarqalgan bo’lib, ular cholg’u musiqasining har xil janrlarini qamrab olgan edi. To’y-tomosha bayramlar, ( Navro’z, Hosil bayrami) xalq og’zaki ijodining an’anaviy intonatsion (talaffuz) tuzilishi bilan bog’liq maqom turkumlari singari rang- barang musiqa san’ati turlari ulkan madaniy meros sifatida avloddan avlodga o’tib kelgan. Chunonchi, yurish hamda taqlidga asoslangan uyg’un “harbiy musiqa” shakllandi. U harbiy ko’riklarda, turli marosim va tantanalarda shuningdek saroy a’yonlari huzurida ijro etilgan. O’rta asrlarda musiqa ijrochiligi bir biridan farqli o’laroq uch xil mustaqil uslub kasb etdi.Ularning birinchisi Farg’ona-Toshkent ijrochilik yo’nalishi, ikkinchisi Xorazm ijrochilik yo’nalishi va nihoyat uchinchisi Buxoro-Samarqand ijrochilik uslubidir. Tuzilishiga ko’ra oddiygina kuy va qo’shiqlar bilan bir qatorda lad tonalligiga ko’ra murakkab vokal-cholg’u musiqa shakllari, maqom turkumlari mavjud bo’lgan. Eramizdan avvalgi III asr o’rtalarida O’rta osiyoning g’arbiy viloyatlarida Parfiyon sharqida esa Grek Baqtriya davlatlari tashkil topdi. Eramizning I asrida O’rta Osiyoning janubiy qismida qudratli Kushon shohligi tarkib topdi. Mahalliy Kushon sulolasi hokimiyati ostida bir qancha davlatlar birlashdi, buning natijasi o’laroq shaharlar yuksaldi, madaniyat gullab yashnadi, yangi-yangi musiqa cholg’ularining yaratilishiga shart sharoitlar yuzaga keldi.  
 
  Xalq cholg’ulari uzoq o’tmishda paydo bo’lgan.Ma’lumotlarga qaraganda 
dastlabki musiqa cholg’ulari eramizdan avvalgi XIII ming yillikda dunyoga 
kelgan deb taxmin qilinadi Musiqachilikda dastlab urma zarbli cholg’ular paydo 
bo’gan . Bu tushunarli, chunki eng qadimgi mehnat qo’shiqlari ishning ritmik 
tuzilishi bilan bevosita bog’liq. Keyin shovqinli cholg’ular paydo bo’ladi. 
Ijrochilar qarsak chalib, ritmni ta’kidladilar,shovqinli cholg’ular ta’sirini 
kuchaytirdilar. Ijrochi ayollarning chapak zarblari o’ziga xos takrorlanmas go’zal 
holatni keltirar edi. 
 Keyinroq xalq ustalari tomonidan qamish yoki bambuk poyasidan surnay- 
hushtak, yana biroz o’tgach esa nay (bo’ylama, ko’ndalang, ko’p yo’lli, naysimon 
hushtaklar, shiqildoqlar, chiltorlar, (arfa, lira) va kifaralar yasaldi. Vaqt o’tib u 
cholg’ular yanada takomillashib,(ko’p yo’lli, shuningdek zamonaviy ko’p 
teshikli ) naylar yuzaga keldi. So’ngroq torli-mizrobli va torli-kamonchali 
musiqali cholg’ulari paydo bo’ldi . Ulardan saroy a’yonlarining marosimlarida, 
harbiy yurishlarida foydalanilgan. 
 Qadimgi sharq madaniyati quchog’ida o’zbek xalq cholg’ulari shakllandi. Ular 
ko’p asrlik taraqqiyot davomida o’ziga xos xususiyatlarni, tovush tusini saqlab 
qoldi. O’ziga xos tuzilishi tufayli nay, surnay, tanbur, dutor, rubob, g’ijjak, 
qobuzlar an’anaviy shakllarda bizgacha etib keldi. 
 Xalq cholg’ulari O’rta osiyo aholisining turmushi va mehnat faoliyatiga singib, 
inson faoliyatining ajralmas tarkibiy qismiga aylandi. Cholg’ular jo’rligida 
qo’shiq, o’yin va kuylar xalqning katta-katta marosimlari va oilaviy bayramlarida 
ijro etilgani bizga ma’lum. Bayramlar ko’proq yil fasllari bilan bog’liq bo’lgan. 
O’rta Osiyoda “Navro’z”, “Lola sayli”, “Hosil bayrami”, “Qovun sayli”, “Uzum 
sayli” kabi mavsumiy bayramlar keng tarqalgan. Bunda ommaviy bayramlarni 
xalq cholg’u ansambllari, xonanda va sozandalar, hamda raqqosalarsiz tasavvur 
qilish qiyin. Bayramlarda, madaniy marosimlarda, ayniqsa karnay, surnay, doira, 
nog’ora va chindoul kabi va urma-zarbli musiqa cholg’ulari keng qo’llanilgan. 
Xalq raqslari aslida qosh o’yini, elka o’yini, bosh o’yini kabilarni o’z ichiga 
olgan. Ular qarsak jo’rligida ham ijro etilgan.  
Xalq cholg’ulari uzoq o’tmishda paydo bo’lgan.Ma’lumotlarga qaraganda dastlabki musiqa cholg’ulari eramizdan avvalgi XIII ming yillikda dunyoga kelgan deb taxmin qilinadi Musiqachilikda dastlab urma zarbli cholg’ular paydo bo’gan . Bu tushunarli, chunki eng qadimgi mehnat qo’shiqlari ishning ritmik tuzilishi bilan bevosita bog’liq. Keyin shovqinli cholg’ular paydo bo’ladi. Ijrochilar qarsak chalib, ritmni ta’kidladilar,shovqinli cholg’ular ta’sirini kuchaytirdilar. Ijrochi ayollarning chapak zarblari o’ziga xos takrorlanmas go’zal holatni keltirar edi. Keyinroq xalq ustalari tomonidan qamish yoki bambuk poyasidan surnay- hushtak, yana biroz o’tgach esa nay (bo’ylama, ko’ndalang, ko’p yo’lli, naysimon hushtaklar, shiqildoqlar, chiltorlar, (arfa, lira) va kifaralar yasaldi. Vaqt o’tib u cholg’ular yanada takomillashib,(ko’p yo’lli, shuningdek zamonaviy ko’p teshikli ) naylar yuzaga keldi. So’ngroq torli-mizrobli va torli-kamonchali musiqali cholg’ulari paydo bo’ldi . Ulardan saroy a’yonlarining marosimlarida, harbiy yurishlarida foydalanilgan. Qadimgi sharq madaniyati quchog’ida o’zbek xalq cholg’ulari shakllandi. Ular ko’p asrlik taraqqiyot davomida o’ziga xos xususiyatlarni, tovush tusini saqlab qoldi. O’ziga xos tuzilishi tufayli nay, surnay, tanbur, dutor, rubob, g’ijjak, qobuzlar an’anaviy shakllarda bizgacha etib keldi. Xalq cholg’ulari O’rta osiyo aholisining turmushi va mehnat faoliyatiga singib, inson faoliyatining ajralmas tarkibiy qismiga aylandi. Cholg’ular jo’rligida qo’shiq, o’yin va kuylar xalqning katta-katta marosimlari va oilaviy bayramlarida ijro etilgani bizga ma’lum. Bayramlar ko’proq yil fasllari bilan bog’liq bo’lgan. O’rta Osiyoda “Navro’z”, “Lola sayli”, “Hosil bayrami”, “Qovun sayli”, “Uzum sayli” kabi mavsumiy bayramlar keng tarqalgan. Bunda ommaviy bayramlarni xalq cholg’u ansambllari, xonanda va sozandalar, hamda raqqosalarsiz tasavvur qilish qiyin. Bayramlarda, madaniy marosimlarda, ayniqsa karnay, surnay, doira, nog’ora va chindoul kabi va urma-zarbli musiqa cholg’ulari keng qo’llanilgan. Xalq raqslari aslida qosh o’yini, elka o’yini, bosh o’yini kabilarni o’z ichiga olgan. Ular qarsak jo’rligida ham ijro etilgan.  
 
Nazorat topshiriqlari: 
1. Musiqachilikda dastlab qanday cholg’ular paydo bo’lgan? 
A) Urma zarbli cholg’ular 
V) Puflama cholg’ular 
S) Mizrobli chertma cholg’ular 
D) Tirnama cholg’ular 
2. O’rta Osiyoda asosan qanday bayramlar o’tkazilgan? 
A) “ Navro’z” “ Hosil bayrami” 
V) “ Rojdestvo Xristovo” 
S) Yangi yil bayrami 
D) Mustaqillik bayrami 
3. Xalq raqslari qanday o’yinlarni o’z ichiga olgan? 
A) Qosh elka bosh o’yini 
V) Qarsak chalish o’yini 
S) Kim o’zarga yugurish o’yini 
D) Kashta tikish o’yini 
 
3-asosiy masala bo’yicha darsning maqsadi : O’rta Osiyo arxeologik noyob 
topilmalari xaqida ma’lumotga ega bo’ladilar. 
 
Identiv o’quv maqsadlari: 
3.1. O’rta Osiyo arxeologik noyob topilmalari xaqida aytib beradilar. 
3.2. Arxeologik noyob topilmalarda qanday cholg’ular tasviri borligi xaqida gapirib 
beradilar 
 
3-asosiy masalaning bayoni:                 
 
 O’rta Osiyo arxeologik noyob topilmalari. Arxeologiya ma’lumotlari tasviriy 
san’at asarlari, (sharq poetik ijodiyoti asarlarida tasvirlangan miniatyuralar ) 
sovet sharqshunoslarining yangi tadqiqotlari va nihoyat, o’rta asrdagi O’rta 
Nazorat topshiriqlari: 1. Musiqachilikda dastlab qanday cholg’ular paydo bo’lgan? A) Urma zarbli cholg’ular V) Puflama cholg’ular S) Mizrobli chertma cholg’ular D) Tirnama cholg’ular 2. O’rta Osiyoda asosan qanday bayramlar o’tkazilgan? A) “ Navro’z” “ Hosil bayrami” V) “ Rojdestvo Xristovo” S) Yangi yil bayrami D) Mustaqillik bayrami 3. Xalq raqslari qanday o’yinlarni o’z ichiga olgan? A) Qosh elka bosh o’yini V) Qarsak chalish o’yini S) Kim o’zarga yugurish o’yini D) Kashta tikish o’yini 3-asosiy masala bo’yicha darsning maqsadi : O’rta Osiyo arxeologik noyob topilmalari xaqida ma’lumotga ega bo’ladilar. Identiv o’quv maqsadlari: 3.1. O’rta Osiyo arxeologik noyob topilmalari xaqida aytib beradilar. 3.2. Arxeologik noyob topilmalarda qanday cholg’ular tasviri borligi xaqida gapirib beradilar 3-asosiy masalaning bayoni: O’rta Osiyo arxeologik noyob topilmalari. Arxeologiya ma’lumotlari tasviriy san’at asarlari, (sharq poetik ijodiyoti asarlarida tasvirlangan miniatyuralar ) sovet sharqshunoslarining yangi tadqiqotlari va nihoyat, o’rta asrdagi O’rta  
 
Osiyo olimlarining musiqiy risolalari tarjimasi o’zbek xalqi musiqa madaniyati 
taraqqiyotining tarixiy jarayonini tasavvur qilishimizga yordam beradi. XX asr 
boshlarida Ashxobod yaqinida Pampelli ekspeditsiyasi tomonidan olib borilgan 
qazishlar M.E. Masson, S.P. Tolstov va boshqalar rahbarligida Sovet davrida 
Janubiy Turkmaniston, Xorazm, Quyi Zarafshonda olib borilgan arxeologik 
ishlar ko’rsatdiki, eramizdan bir necha ming yillar ilgari ham O’rta Osiyo 
xududida yuqori darajada rivojlangan madaniyat mavjud bo’lgan. Quldorlik 
tuzumi davrida Marokand, Niso, Tuproqqal’a, Termiz va boshqa shaharlar 
mavjud edi. Ushbu shaharlar hududida olib borilgan qazilma ishlar chog’ida 
badiiy hunarmandchilik buyumlari, turli- xil cholg’ularining tasvirlari topildi. 
XX asrimizning 30-40 yillarida uyushtirilgan arxeologik ekspeditsiyalar 
natijasida O’rta osiyo madaniyatini, shu jumladan xalq cholg’ularini o’rganishda 
qimmatli ma’lumotlarga ega bo’lindi. Topilgan madaniy yodgorliklar: nay, 
rubobsimon cholg’u, hozirgi doiraga o’xshash do’mbira va shu singari 
cholg’ularni 
chalayotgan 
mashshoqlar 
tasvirlangan. 
Bular 
Afrosiyob, 
Tuproqqal’a, Ayritom ( Ayritom frizi(bino, devor peshonasi, hoshiya) deb 
ataladi) kabi shaharlardan topilgan sopol idishlardagi mashshoq haykalchalardir. 
Ularda turli xil musiqa asboblari : lyutnya, tanbur, rubobsimon cholg’u, qonun, 
ud, rud, shemane(musiqor), chag’ona, chiltor, nay, burg’u, surnay, karnay, 
doirasimon cholg’ularida mashq qilishlari tasvirlangan. 
 Kichik terrakotiv (kuydirilgan qizg’ish jigarrang, gil, balchiq) haykaltaroshlik 
O’rta Osiyo antik madaniyatining yorqin yodgorligi hisoblanadi. Afrosiyob ( 
qadimgi Samarqand shahrining o’rni)dan topilgan ko’pgina haykalchalarda 
aksariyat nay, ud, doira chalayotgan sozandalar tasvirlangan. Ko’plab topilgan 
haykalchalar musiqaning so’g’dlar va ularning poytaxti bo’lgan Samarqand 
hayotidagi ahamiyati to’g’risida guvohlik beradi. O’zbek mumtoz adabiyoti 
asarlarida qayta-qayta ta’kidlanganidek, Xorazm musiqasi ham boy va rang-
barangligi bilan ajralib turadi. 
       Nazorat savollari: 
  1. Quldorlik tuzumi davrida qanday shaharlar mavjud bo’lgan?               
Osiyo olimlarining musiqiy risolalari tarjimasi o’zbek xalqi musiqa madaniyati taraqqiyotining tarixiy jarayonini tasavvur qilishimizga yordam beradi. XX asr boshlarida Ashxobod yaqinida Pampelli ekspeditsiyasi tomonidan olib borilgan qazishlar M.E. Masson, S.P. Tolstov va boshqalar rahbarligida Sovet davrida Janubiy Turkmaniston, Xorazm, Quyi Zarafshonda olib borilgan arxeologik ishlar ko’rsatdiki, eramizdan bir necha ming yillar ilgari ham O’rta Osiyo xududida yuqori darajada rivojlangan madaniyat mavjud bo’lgan. Quldorlik tuzumi davrida Marokand, Niso, Tuproqqal’a, Termiz va boshqa shaharlar mavjud edi. Ushbu shaharlar hududida olib borilgan qazilma ishlar chog’ida badiiy hunarmandchilik buyumlari, turli- xil cholg’ularining tasvirlari topildi. XX asrimizning 30-40 yillarida uyushtirilgan arxeologik ekspeditsiyalar natijasida O’rta osiyo madaniyatini, shu jumladan xalq cholg’ularini o’rganishda qimmatli ma’lumotlarga ega bo’lindi. Topilgan madaniy yodgorliklar: nay, rubobsimon cholg’u, hozirgi doiraga o’xshash do’mbira va shu singari cholg’ularni chalayotgan mashshoqlar tasvirlangan. Bular Afrosiyob, Tuproqqal’a, Ayritom ( Ayritom frizi(bino, devor peshonasi, hoshiya) deb ataladi) kabi shaharlardan topilgan sopol idishlardagi mashshoq haykalchalardir. Ularda turli xil musiqa asboblari : lyutnya, tanbur, rubobsimon cholg’u, qonun, ud, rud, shemane(musiqor), chag’ona, chiltor, nay, burg’u, surnay, karnay, doirasimon cholg’ularida mashq qilishlari tasvirlangan. Kichik terrakotiv (kuydirilgan qizg’ish jigarrang, gil, balchiq) haykaltaroshlik O’rta Osiyo antik madaniyatining yorqin yodgorligi hisoblanadi. Afrosiyob ( qadimgi Samarqand shahrining o’rni)dan topilgan ko’pgina haykalchalarda aksariyat nay, ud, doira chalayotgan sozandalar tasvirlangan. Ko’plab topilgan haykalchalar musiqaning so’g’dlar va ularning poytaxti bo’lgan Samarqand hayotidagi ahamiyati to’g’risida guvohlik beradi. O’zbek mumtoz adabiyoti asarlarida qayta-qayta ta’kidlanganidek, Xorazm musiqasi ham boy va rang- barangligi bilan ajralib turadi. Nazorat savollari: 1. Quldorlik tuzumi davrida qanday shaharlar mavjud bo’lgan?  
 
A) Marokand, Tuproqqal’a 
V) Gretsiya, Afina 
S) Xitoya, Yaponiya 
D) Guliston ,Toshkent 
2. So’g’dlarning poytaxti bo’lgan shahar?       
A) Samarqand 
V) Farg’ona 
D) Dehli 
E) Tokio 
         Adabiyotlar: 
1. O’zbek musiqasi tarixi. Tuzuvchi T.E. Solomonova T.”O’qituvchi” 1981.y. 
2. Axmad Odilov.”O’zbek xalq cholg’ularida ijrochilik tarixi” T. ”O’qituvchi” 
1995 y. 
3. Yu. Rajabiy “Musiqa merosimizga bir nazar” T. 1970. 
4. X. Xamidov “Avesto fayzlari” T.2001 y. 
5. “O’zbekiston tarixi” T.1994 y. 
 
 
 
 
A) Marokand, Tuproqqal’a V) Gretsiya, Afina S) Xitoya, Yaponiya D) Guliston ,Toshkent 2. So’g’dlarning poytaxti bo’lgan shahar? A) Samarqand V) Farg’ona D) Dehli E) Tokio Adabiyotlar: 1. O’zbek musiqasi tarixi. Tuzuvchi T.E. Solomonova T.”O’qituvchi” 1981.y. 2. Axmad Odilov.”O’zbek xalq cholg’ularida ijrochilik tarixi” T. ”O’qituvchi” 1995 y. 3. Yu. Rajabiy “Musiqa merosimizga bir nazar” T. 1970. 4. X. Xamidov “Avesto fayzlari” T.2001 y. 5. “O’zbekiston tarixi” T.1994 y.