O‘RTA OSIYONING QADIMIY MUSIQA MADANIYATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

18,7 KB


O‘RTA OSIYONING QADIMIY MUSIQA MADANIYATI.
 Reja:
1. O’rta Osiyo qadimgi xalqlari musiqali-poetik ijodi.
2. So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligining yakka ansambl 
ijrochiligi.
3. O’rta Osiyo arxeologik noyob topilmalari.
 Adabiyotlar:
1. O’zbek musiqasi tarixi. Tuzuvchi T.E. Solomonova T.”O’qituvchi” 1981.y.
2. Axmad Odilov.”O’zbek xalq cholg’ularida ijrochilik tarixi” T. ”O’qituvchi” 
1995 y.
3. Yu. Rajabiy “Musiqa merosimizga bir nazar” T. 1970.
4. X. Xamidov “Avesto fayzlari” T.2001 y.
5. “O’zbekiston tarixi” T.1994 y.
1.O’rta Osiyo qadimgi xalqlari musiqali-poetik ijodi. O’zbek xalqining
musiqa  tarixi  ko’p  asrlik  tarixga  ega.  Ko’pgina  sozandalar  va  xonandalar
avlodining  faoliyatida  qaror  topgan  xalq,  hamda  og’zaki  an’anadagi
professional  muzika san’ati  bu xaqida guvohlik beradi. Moddiy madaniyat
yodgorliklarining tasdiqlashicha bugungi O’zbekiston xududida O’rta Osiyo
xalqlarining ajdodlari yaratgan qadimgi taraqqiyot mavjud bo’lgan. 
 O’zbek xalqi ajdodlarining musiqa sarchashmalari O’rta osiyo xududida
yashagan qardosh xalqlar, birinchi navbatda tojik xalqi ijodi bilan mustahkam
bog’langan. Bu musiqa asarlari X-XI asrgacha ( chegaralanganliklarigacha)
o’zida  bir  butunlikni  ifoda  etdi,  keyinchalik  u  o’zbek  va  tojik  musiqa
madaniyatlarining shakllanishi uchun umumiy asos bo’lib xizmat qiladi.
Logotip
O‘RTA OSIYONING QADIMIY MUSIQA MADANIYATI. Reja: 1. O’rta Osiyo qadimgi xalqlari musiqali-poetik ijodi. 2. So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligining yakka ansambl ijrochiligi. 3. O’rta Osiyo arxeologik noyob topilmalari. Adabiyotlar: 1. O’zbek musiqasi tarixi. Tuzuvchi T.E. Solomonova T.”O’qituvchi” 1981.y. 2. Axmad Odilov.”O’zbek xalq cholg’ularida ijrochilik tarixi” T. ”O’qituvchi” 1995 y. 3. Yu. Rajabiy “Musiqa merosimizga bir nazar” T. 1970. 4. X. Xamidov “Avesto fayzlari” T.2001 y. 5. “O’zbekiston tarixi” T.1994 y. 1.O’rta Osiyo qadimgi xalqlari musiqali-poetik ijodi. O’zbek xalqining musiqa tarixi ko’p asrlik tarixga ega. Ko’pgina sozandalar va xonandalar avlodining faoliyatida qaror topgan xalq, hamda og’zaki an’anadagi professional muzika san’ati bu xaqida guvohlik beradi. Moddiy madaniyat yodgorliklarining tasdiqlashicha bugungi O’zbekiston xududida O’rta Osiyo xalqlarining ajdodlari yaratgan qadimgi taraqqiyot mavjud bo’lgan. O’zbek xalqi ajdodlarining musiqa sarchashmalari O’rta osiyo xududida yashagan qardosh xalqlar, birinchi navbatda tojik xalqi ijodi bilan mustahkam bog’langan. Bu musiqa asarlari X-XI asrgacha ( chegaralanganliklarigacha) o’zida bir butunlikni ifoda etdi, keyinchalik u o’zbek va tojik musiqa madaniyatlarining shakllanishi uchun umumiy asos bo’lib xizmat qiladi.
 O’rta  Osiyo  xalqlari  hayotida  tarixiy  chegaralanish  bosqichi  taxminan
bizning eramizgacha bo’lgan birinchi ming yillikdan boshlanadi. Bular o’troq
dehqonlar (so’g’diylar, baqtriyaliklar, xorazmiylar) hamda ko’chmanchi (saklar,
massagetlar va boshqa) qabilalar edi.Ular xaqidagi ma’lumotlar Avestoda ham
uchraydi. Xalq she’riyati va musiqa san’atining boshlanishi o’sha davrlarga
borib taqaladi. Xalq she’riyati va musiqa san’ati dastlab sinkretik( bir biridan
ajralmagan)  holatda  bo’lgani  to’g’risida  Avesto  kitobi  va  boshqa  qadimgi
yozma  yodgorliklar,  shuningdek  O’rta  osiyo  xalqlarining  revolyutsiyagacha
bo’lgan  turmushi,  ularning urf-odatlari, to’y tomoshalarining  arxaik (san’at
taraqqiyotining  qadimgi  ilk  bosqichi)  elementlari  guvoh  beradi.  Buni
arxeologiya,etnografiya va boshqa fanlar bergan ma’lumotlar ham tasdiqlaydi.
Sinfsiz jamiyat sharoitida O’rta Osiyoda musiqa asboblarining asosiy, ya’ni urib
chalinadigan, puflab chalinadigan va torli sozlar turlari vujudga kelgan edi.
Xalq  cholg’ulari  uzoq  o’tmishda  paydo  bo’lgan.  Urug’chilik  jamiyatining
emirilishi  va  sinfiy  jamiyatga  o’tish  Baqtriya,  So’g’diyona  va  Xorazmda
davlatlarning  paydo  bo’lishi,  axmoniylarning  harbiy-ma’muriy  jihatdan
birlashuvlari,  Aleksandr  Makedonskiy  davlati  Grek-Baqtriya  podsholigining
vujudga kelishi juda katta davrni o’z ichiga oladi. Bu davr epik xarakterli,
mifologik-qahramonlik  ustun  bo’lgan,  qadimgi  og’zaki  musiqali  she’riyat
ijodning  yuzaga  kelishi  bilan  mashhurdir.Qahramonlik  afsonalari,  epik
qo’shiqlar  O’rta  osiyo  xalqlarining  o’z  mustaqilliklari  uchun  olib  borilgan
mardonavor  kurashlarining  bo’yoqdor  tasvirlari  bilan  to’la.  O’z  xalqining
ozodligi  yo’lida  jonini  qurbon  qilgan  cho’pon  Shiroqning  mislsiz  jasorati
vataniga  bo’lgan  muxabbati  to’g’risida  hikoya  qiluvchi,  Sak  afsonalaridan
parchalar bizning kunlarimizgacha saqlanib kelgan. Masalan, Rustam va uning
janglari, malika Taxminaga bo’lgan muhabbati, tanimagan otasi qo’lida qatl
qilingan  o’g’li  Suhrobning  o’limi  to’g’risida  hikoya  qiluvchi  qo’shiqlar
mustaqil marosim tomoshalariga aylanib ketgan. Keyinchalik bu qo’shiqlar tojik
xalqining ajoyib eposi - “ Shohnoma”da o’z aksini topdi. Rustam, Siyovush va
boshqa bahodirlar to’g’risida afsonalar tsikli yaratildi.
 Xudolarga  sig’inish  bilan  bog’liq  bo’lgan  turli-xil  marosimlarda  ham
qo’shiq aytilgan. Bu haqda Avestoda bayon qilingan. Avesto madhiyalarinig
Logotip
O’rta Osiyo xalqlari hayotida tarixiy chegaralanish bosqichi taxminan bizning eramizgacha bo’lgan birinchi ming yillikdan boshlanadi. Bular o’troq dehqonlar (so’g’diylar, baqtriyaliklar, xorazmiylar) hamda ko’chmanchi (saklar, massagetlar va boshqa) qabilalar edi.Ular xaqidagi ma’lumotlar Avestoda ham uchraydi. Xalq she’riyati va musiqa san’atining boshlanishi o’sha davrlarga borib taqaladi. Xalq she’riyati va musiqa san’ati dastlab sinkretik( bir biridan ajralmagan) holatda bo’lgani to’g’risida Avesto kitobi va boshqa qadimgi yozma yodgorliklar, shuningdek O’rta osiyo xalqlarining revolyutsiyagacha bo’lgan turmushi, ularning urf-odatlari, to’y tomoshalarining arxaik (san’at taraqqiyotining qadimgi ilk bosqichi) elementlari guvoh beradi. Buni arxeologiya,etnografiya va boshqa fanlar bergan ma’lumotlar ham tasdiqlaydi. Sinfsiz jamiyat sharoitida O’rta Osiyoda musiqa asboblarining asosiy, ya’ni urib chalinadigan, puflab chalinadigan va torli sozlar turlari vujudga kelgan edi. Xalq cholg’ulari uzoq o’tmishda paydo bo’lgan. Urug’chilik jamiyatining emirilishi va sinfiy jamiyatga o’tish Baqtriya, So’g’diyona va Xorazmda davlatlarning paydo bo’lishi, axmoniylarning harbiy-ma’muriy jihatdan birlashuvlari, Aleksandr Makedonskiy davlati Grek-Baqtriya podsholigining vujudga kelishi juda katta davrni o’z ichiga oladi. Bu davr epik xarakterli, mifologik-qahramonlik ustun bo’lgan, qadimgi og’zaki musiqali she’riyat ijodning yuzaga kelishi bilan mashhurdir.Qahramonlik afsonalari, epik qo’shiqlar O’rta osiyo xalqlarining o’z mustaqilliklari uchun olib borilgan mardonavor kurashlarining bo’yoqdor tasvirlari bilan to’la. O’z xalqining ozodligi yo’lida jonini qurbon qilgan cho’pon Shiroqning mislsiz jasorati vataniga bo’lgan muxabbati to’g’risida hikoya qiluvchi, Sak afsonalaridan parchalar bizning kunlarimizgacha saqlanib kelgan. Masalan, Rustam va uning janglari, malika Taxminaga bo’lgan muhabbati, tanimagan otasi qo’lida qatl qilingan o’g’li Suhrobning o’limi to’g’risida hikoya qiluvchi qo’shiqlar mustaqil marosim tomoshalariga aylanib ketgan. Keyinchalik bu qo’shiqlar tojik xalqining ajoyib eposi - “ Shohnoma”da o’z aksini topdi. Rustam, Siyovush va boshqa bahodirlar to’g’risida afsonalar tsikli yaratildi. Xudolarga sig’inish bilan bog’liq bo’lgan turli-xil marosimlarda ham qo’shiq aytilgan. Bu haqda Avestoda bayon qilingan. Avesto madhiyalarinig
o’zi rechitativ (ohang bilan aytiladigan so’zlar)tarzida ijro etilgan. Madhiyalar
xor  bo’lib  aytish  mumkin  bo’lgan  band  va  takrorlanuvchi  naqoratli  yarim
nasriy, yarim vaznli rivoyatlardan iborat bo’lgan. Xudolarga sig’inish bilan
bog’liq bo’lgan marosimlarda muqaddas olov atrofida qo’shiq aytilgan raqs
tushilgan.
 Xalqning  bayram  marosimlari  masalan  :  bahorda  kun  va  tunning
baravarlashuvi Navro’z keng tarqalgan edi. O’rta asr yozuvchilari musiqaning
mehnat marosimlaridagi roli, insonning musiqani olam tuzilishi bilan tabiatdagi
o’lish  va  tirilish  xaqidagi  miflar(afsonalar)  bilan  bog’lashga  bo’lgan
intilishlarini ham ko’rsatib o’tganlar. 
 O’rta Osiyoning yirik davlatlari hududida vujudga kelgan zo’ravonlikning
mustahkamlanishi ularni atrofdagi davlatlar bilan yanada yaqinlashtirdi. O’rta
Osiyo Aleksandr Makedonskiy davlati tarkibiga, keyinchalik esa Grek-Baqtriya
podsholigi tarkibiga kirgan edi. O’rta Osiyo tarixida antik(qadimiy boshlanish)
deb nomlangan bu davr madaniyatida aks ettirilgan. Grek musiqa asboblarining
tasviri saqlanib qolgan. Masalan, Ayritom frizida( bino, devor, gilam peshonasi,
hoshiya) qo’sh avlosni uchratish mumkin.
 Qadimgi O’rta Osiyodagi antik madaniyatning ko’pgina xususiyatlarini
aniqlagan holda sharqshunoslar uni bilishning o’ziga xosligini, aytaylik musiqa
asboblarida (nay, ud, doira) sof mahalliy xususiyatlar mavjudligini ko’rsatib
berdilar. Mahalliy udumlarning yunon, hind va an’analar bilan chatishib ketishi
sozlarda  ham  aks  etgani  o’sha  davr  madaniyatining  o’ziga  xos  xarakterda
bo’lganini  nazarda  tutadi.  Garchi  Gretsiyaning  O’rta  Osiyo  musiqa
madaniyatiga ta’sirini o’rta asrdagi O’rta osiyolik olimlarning musiqaga oid
risolalarida uchratish mumkin bo’lsa ham, vaqtlar o’tishi bilan bu ta’sir yo’qola
bordi.
 2. So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligi yakka ansambl
ijrochiligi. O’zbek  xalq  cholg’ularida  zamonaviy  ijrochilik  san’ati  o’z
taraqqiyotining  ko’p  asrlik  an’analarini  meros  qilib  oldi.  Ularning  ildizlari
qadim-qadim  davrlarga  borib  taqaladi.  1933-yilda  Ayritom  shahristoni
arxeologik qazilmalarida topilgan materiallar qadimiy, adabiy manbalar o’zidan
ilgari turli musiqa asboblari bo’lganligidan dalolat beradi.
Logotip
o’zi rechitativ (ohang bilan aytiladigan so’zlar)tarzida ijro etilgan. Madhiyalar xor bo’lib aytish mumkin bo’lgan band va takrorlanuvchi naqoratli yarim nasriy, yarim vaznli rivoyatlardan iborat bo’lgan. Xudolarga sig’inish bilan bog’liq bo’lgan marosimlarda muqaddas olov atrofida qo’shiq aytilgan raqs tushilgan. Xalqning bayram marosimlari masalan : bahorda kun va tunning baravarlashuvi Navro’z keng tarqalgan edi. O’rta asr yozuvchilari musiqaning mehnat marosimlaridagi roli, insonning musiqani olam tuzilishi bilan tabiatdagi o’lish va tirilish xaqidagi miflar(afsonalar) bilan bog’lashga bo’lgan intilishlarini ham ko’rsatib o’tganlar. O’rta Osiyoning yirik davlatlari hududida vujudga kelgan zo’ravonlikning mustahkamlanishi ularni atrofdagi davlatlar bilan yanada yaqinlashtirdi. O’rta Osiyo Aleksandr Makedonskiy davlati tarkibiga, keyinchalik esa Grek-Baqtriya podsholigi tarkibiga kirgan edi. O’rta Osiyo tarixida antik(qadimiy boshlanish) deb nomlangan bu davr madaniyatida aks ettirilgan. Grek musiqa asboblarining tasviri saqlanib qolgan. Masalan, Ayritom frizida( bino, devor, gilam peshonasi, hoshiya) qo’sh avlosni uchratish mumkin. Qadimgi O’rta Osiyodagi antik madaniyatning ko’pgina xususiyatlarini aniqlagan holda sharqshunoslar uni bilishning o’ziga xosligini, aytaylik musiqa asboblarida (nay, ud, doira) sof mahalliy xususiyatlar mavjudligini ko’rsatib berdilar. Mahalliy udumlarning yunon, hind va an’analar bilan chatishib ketishi sozlarda ham aks etgani o’sha davr madaniyatining o’ziga xos xarakterda bo’lganini nazarda tutadi. Garchi Gretsiyaning O’rta Osiyo musiqa madaniyatiga ta’sirini o’rta asrdagi O’rta osiyolik olimlarning musiqaga oid risolalarida uchratish mumkin bo’lsa ham, vaqtlar o’tishi bilan bu ta’sir yo’qola bordi. 2. So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligi yakka ansambl ijrochiligi. O’zbek xalq cholg’ularida zamonaviy ijrochilik san’ati o’z taraqqiyotining ko’p asrlik an’analarini meros qilib oldi. Ularning ildizlari qadim-qadim davrlarga borib taqaladi. 1933-yilda Ayritom shahristoni arxeologik qazilmalarida topilgan materiallar qadimiy, adabiy manbalar o’zidan ilgari turli musiqa asboblari bo’lganligidan dalolat beradi.
 Eramiz  boshlarida  turli-tuman  xalq  cholg’ularida  kundalik  turmushda,
ovd,a  saroy  hayotida,  madaniy  bayram  marosimlarda,  xalq  sayillarida
foydalanilgan.  Xalq  cholg’ulari  asrlar  davomida  insonlarning  ma’naviy
ehtiyojlarini qondirib, tadrijiy ravishda rivojlandi va takomillashdi.
 Moddiy  madaniyat  yodgorliklari,  tasviriy  san’at  asarlari  jumladan
devordagi rasmlar, sopol haykalchalar va turli miniatyuralar eramizning VII
asridayoq ikki turdagi xalq cholg’ulari ansambli mavjud bo’lganligi xaqida
ma’lumot beradi. Ulardan biri (damli) va urma zarbli cholg’ulardan, ikkinchisi
torli va mizrobli(chertma) cholg’ularidan iborat edi. Bulardan tashqari nay,
surnay, chang, tanbur, ud va g’ijjak kabi cholg’ularda yakkanavoz ijrochilik
ham mavjud ekanligi ma’lum.
 Repertuar  esa  xalq  ohanglari  va  cholg’uchilar  bastalagan  asarlardan
tuzilgan. Ijrochilik xalq og’zaki ijodi va mumtoz adabiyot bilan uzviy aloqada
rivojlangan.  O’rta  asarlarda  xalq  musiqa  ijodining  og’zaki  an’analari  keng
tarqalgan bo’lib, ular cholg’u musiqasining har xil janrlarini qamrab olgan edi.
To’y-tomosha bayramlar, ( Navro’z, Hosil bayrami) xalq og’zaki ijodining
an’anaviy intonatsion (talaffuz) tuzilishi bilan bog’liq maqom turkumlari singari
rang-barang  musiqa  san’ati  turlari  ulkan  madaniy  meros  sifatida  avloddan
avlodga o’tib kelgan. Chunonchi, yurish hamda taqlidga asoslangan uyg’un
“harbiy musiqa” shakllandi. U harbiy ko’riklarda, turli marosim va tantanalarda
shuningdek saroy a’yonlari huzurida ijro etilgan.
 O’rta asrlarda musiqa ijrochiligi bir biridan farqli o’laroq uch xil mustaqil
uslub  kasb  etdi.Ularning  birinchisi  Farg’ona-Toshkent  ijrochilik  yo’nalishi,
ikkinchisi  Xorazm  ijrochilik  yo’nalishi  va  nihoyat  uchinchisi  Buxoro-
Samarqand ijochilik uslubidir. Tuzilishiga ko’ra oddiygina kuy va qo’shiqlar
bilan bir qatorda lad tonalligiga ko’ra murakkab vokal-cholg’u musiqa shakllari,
maqom turkumlari mavjud bo’lgan. Eramizdan avvalgi III asr o’rtalarida O’rta
osiyoning g’arbiy viloyatlarida Parfiyon sharqida esa Grek Baqtriya davlatlari
tashkil topdi. Eramizning I asrida O’rta Osiyoning janubiy qismida qudratli
Kushon shohligi tarkib topdi. Mahalliy Kushon sulolasi hokimiyati ostida bir
qancha davlatlar birlashdi, buning natijasi o’laroq shaharlar yuksaldi, madaniyat
Logotip
Eramiz boshlarida turli-tuman xalq cholg’ularida kundalik turmushda, ovd,a saroy hayotida, madaniy bayram marosimlarda, xalq sayillarida foydalanilgan. Xalq cholg’ulari asrlar davomida insonlarning ma’naviy ehtiyojlarini qondirib, tadrijiy ravishda rivojlandi va takomillashdi. Moddiy madaniyat yodgorliklari, tasviriy san’at asarlari jumladan devordagi rasmlar, sopol haykalchalar va turli miniatyuralar eramizning VII asridayoq ikki turdagi xalq cholg’ulari ansambli mavjud bo’lganligi xaqida ma’lumot beradi. Ulardan biri (damli) va urma zarbli cholg’ulardan, ikkinchisi torli va mizrobli(chertma) cholg’ularidan iborat edi. Bulardan tashqari nay, surnay, chang, tanbur, ud va g’ijjak kabi cholg’ularda yakkanavoz ijrochilik ham mavjud ekanligi ma’lum. Repertuar esa xalq ohanglari va cholg’uchilar bastalagan asarlardan tuzilgan. Ijrochilik xalq og’zaki ijodi va mumtoz adabiyot bilan uzviy aloqada rivojlangan. O’rta asarlarda xalq musiqa ijodining og’zaki an’analari keng tarqalgan bo’lib, ular cholg’u musiqasining har xil janrlarini qamrab olgan edi. To’y-tomosha bayramlar, ( Navro’z, Hosil bayrami) xalq og’zaki ijodining an’anaviy intonatsion (talaffuz) tuzilishi bilan bog’liq maqom turkumlari singari rang-barang musiqa san’ati turlari ulkan madaniy meros sifatida avloddan avlodga o’tib kelgan. Chunonchi, yurish hamda taqlidga asoslangan uyg’un “harbiy musiqa” shakllandi. U harbiy ko’riklarda, turli marosim va tantanalarda shuningdek saroy a’yonlari huzurida ijro etilgan. O’rta asrlarda musiqa ijrochiligi bir biridan farqli o’laroq uch xil mustaqil uslub kasb etdi.Ularning birinchisi Farg’ona-Toshkent ijrochilik yo’nalishi, ikkinchisi Xorazm ijrochilik yo’nalishi va nihoyat uchinchisi Buxoro- Samarqand ijochilik uslubidir. Tuzilishiga ko’ra oddiygina kuy va qo’shiqlar bilan bir qatorda lad tonalligiga ko’ra murakkab vokal-cholg’u musiqa shakllari, maqom turkumlari mavjud bo’lgan. Eramizdan avvalgi III asr o’rtalarida O’rta osiyoning g’arbiy viloyatlarida Parfiyon sharqida esa Grek Baqtriya davlatlari tashkil topdi. Eramizning I asrida O’rta Osiyoning janubiy qismida qudratli Kushon shohligi tarkib topdi. Mahalliy Kushon sulolasi hokimiyati ostida bir qancha davlatlar birlashdi, buning natijasi o’laroq shaharlar yuksaldi, madaniyat