O‘RTA OSIYONING QADIMIY MUSIQA MADANIYATI.
Reja:
1. O’rta Osiyo qadimgi xalqlari musiqali-poetik ijodi.
2. So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligining yakka ansambl
ijrochiligi.
3. O’rta Osiyo arxeologik noyob topilmalari.
Adabiyotlar:
1. O’zbek musiqasi tarixi. Tuzuvchi T.E. Solomonova T.”O’qituvchi” 1981.y.
2. Axmad Odilov.”O’zbek xalq cholg’ularida ijrochilik tarixi” T. ”O’qituvchi”
1995 y.
3. Yu. Rajabiy “Musiqa merosimizga bir nazar” T. 1970.
4. X. Xamidov “Avesto fayzlari” T.2001 y.
5. “O’zbekiston tarixi” T.1994 y.
1.O’rta Osiyo qadimgi xalqlari musiqali-poetik ijodi. O’zbek xalqining
musiqa tarixi ko’p asrlik tarixga ega. Ko’pgina sozandalar va xonandalar
avlodining faoliyatida qaror topgan xalq, hamda og’zaki an’anadagi
professional muzika san’ati bu xaqida guvohlik beradi. Moddiy madaniyat
yodgorliklarining tasdiqlashicha bugungi O’zbekiston xududida O’rta Osiyo
xalqlarining ajdodlari yaratgan qadimgi taraqqiyot mavjud bo’lgan.
O’zbek xalqi ajdodlarining musiqa sarchashmalari O’rta osiyo xududida
yashagan qardosh xalqlar, birinchi navbatda tojik xalqi ijodi bilan mustahkam
bog’langan. Bu musiqa asarlari X-XI asrgacha ( chegaralanganliklarigacha)
o’zida bir butunlikni ifoda etdi, keyinchalik u o’zbek va tojik musiqa
madaniyatlarining shakllanishi uchun umumiy asos bo’lib xizmat qiladi.
O’rta Osiyo xalqlari hayotida tarixiy chegaralanish bosqichi taxminan
bizning eramizgacha bo’lgan birinchi ming yillikdan boshlanadi. Bular o’troq
dehqonlar (so’g’diylar, baqtriyaliklar, xorazmiylar) hamda ko’chmanchi (saklar,
massagetlar va boshqa) qabilalar edi.Ular xaqidagi ma’lumotlar Avestoda ham
uchraydi. Xalq she’riyati va musiqa san’atining boshlanishi o’sha davrlarga
borib taqaladi. Xalq she’riyati va musiqa san’ati dastlab sinkretik( bir biridan
ajralmagan) holatda bo’lgani to’g’risida Avesto kitobi va boshqa qadimgi
yozma yodgorliklar, shuningdek O’rta osiyo xalqlarining revolyutsiyagacha
bo’lgan turmushi, ularning urf-odatlari, to’y tomoshalarining arxaik (san’at
taraqqiyotining qadimgi ilk bosqichi) elementlari guvoh beradi. Buni
arxeologiya,etnografiya va boshqa fanlar bergan ma’lumotlar ham tasdiqlaydi.
Sinfsiz jamiyat sharoitida O’rta Osiyoda musiqa asboblarining asosiy, ya’ni urib
chalinadigan, puflab chalinadigan va torli sozlar turlari vujudga kelgan edi.
Xalq cholg’ulari uzoq o’tmishda paydo bo’lgan. Urug’chilik jamiyatining
emirilishi va sinfiy jamiyatga o’tish Baqtriya, So’g’diyona va Xorazmda
davlatlarning paydo bo’lishi, axmoniylarning harbiy-ma’muriy jihatdan
birlashuvlari, Aleksandr Makedonskiy davlati Grek-Baqtriya podsholigining
vujudga kelishi juda katta davrni o’z ichiga oladi. Bu davr epik xarakterli,
mifologik-qahramonlik ustun bo’lgan, qadimgi og’zaki musiqali she’riyat
ijodning yuzaga kelishi bilan mashhurdir.Qahramonlik afsonalari, epik
qo’shiqlar O’rta osiyo xalqlarining o’z mustaqilliklari uchun olib borilgan
mardonavor kurashlarining bo’yoqdor tasvirlari bilan to’la. O’z xalqining
ozodligi yo’lida jonini qurbon qilgan cho’pon Shiroqning mislsiz jasorati
vataniga bo’lgan muxabbati to’g’risida hikoya qiluvchi, Sak afsonalaridan
parchalar bizning kunlarimizgacha saqlanib kelgan. Masalan, Rustam va uning
janglari, malika Taxminaga bo’lgan muhabbati, tanimagan otasi qo’lida qatl
qilingan o’g’li Suhrobning o’limi to’g’risida hikoya qiluvchi qo’shiqlar
mustaqil marosim tomoshalariga aylanib ketgan. Keyinchalik bu qo’shiqlar tojik
xalqining ajoyib eposi - “ Shohnoma”da o’z aksini topdi. Rustam, Siyovush va
boshqa bahodirlar to’g’risida afsonalar tsikli yaratildi.
Xudolarga sig’inish bilan bog’liq bo’lgan turli-xil marosimlarda ham
qo’shiq aytilgan. Bu haqda Avestoda bayon qilingan. Avesto madhiyalarinig
o’zi rechitativ (ohang bilan aytiladigan so’zlar)tarzida ijro etilgan. Madhiyalar
xor bo’lib aytish mumkin bo’lgan band va takrorlanuvchi naqoratli yarim
nasriy, yarim vaznli rivoyatlardan iborat bo’lgan. Xudolarga sig’inish bilan
bog’liq bo’lgan marosimlarda muqaddas olov atrofida qo’shiq aytilgan raqs
tushilgan.
Xalqning bayram marosimlari masalan : bahorda kun va tunning
baravarlashuvi Navro’z keng tarqalgan edi. O’rta asr yozuvchilari musiqaning
mehnat marosimlaridagi roli, insonning musiqani olam tuzilishi bilan tabiatdagi
o’lish va tirilish xaqidagi miflar(afsonalar) bilan bog’lashga bo’lgan
intilishlarini ham ko’rsatib o’tganlar.
O’rta Osiyoning yirik davlatlari hududida vujudga kelgan zo’ravonlikning
mustahkamlanishi ularni atrofdagi davlatlar bilan yanada yaqinlashtirdi. O’rta
Osiyo Aleksandr Makedonskiy davlati tarkibiga, keyinchalik esa Grek-Baqtriya
podsholigi tarkibiga kirgan edi. O’rta Osiyo tarixida antik(qadimiy boshlanish)
deb nomlangan bu davr madaniyatida aks ettirilgan. Grek musiqa asboblarining
tasviri saqlanib qolgan. Masalan, Ayritom frizida( bino, devor, gilam peshonasi,
hoshiya) qo’sh avlosni uchratish mumkin.
Qadimgi O’rta Osiyodagi antik madaniyatning ko’pgina xususiyatlarini
aniqlagan holda sharqshunoslar uni bilishning o’ziga xosligini, aytaylik musiqa
asboblarida (nay, ud, doira) sof mahalliy xususiyatlar mavjudligini ko’rsatib
berdilar. Mahalliy udumlarning yunon, hind va an’analar bilan chatishib ketishi
sozlarda ham aks etgani o’sha davr madaniyatining o’ziga xos xarakterda
bo’lganini nazarda tutadi. Garchi Gretsiyaning O’rta Osiyo musiqa
madaniyatiga ta’sirini o’rta asrdagi O’rta osiyolik olimlarning musiqaga oid
risolalarida uchratish mumkin bo’lsa ham, vaqtlar o’tishi bilan bu ta’sir yo’qola
bordi.
2. So’g’d, Baqtriya, Parfiya, Xorazm cholg’uchiligi yakka ansambl
ijrochiligi. O’zbek xalq cholg’ularida zamonaviy ijrochilik san’ati o’z
taraqqiyotining ko’p asrlik an’analarini meros qilib oldi. Ularning ildizlari
qadim-qadim davrlarga borib taqaladi. 1933-yilda Ayritom shahristoni
arxeologik qazilmalarida topilgan materiallar qadimiy, adabiy manbalar o’zidan
ilgari turli musiqa asboblari bo’lganligidan dalolat beradi.
Eramiz boshlarida turli-tuman xalq cholg’ularida kundalik turmushda,
ovd,a saroy hayotida, madaniy bayram marosimlarda, xalq sayillarida
foydalanilgan. Xalq cholg’ulari asrlar davomida insonlarning ma’naviy
ehtiyojlarini qondirib, tadrijiy ravishda rivojlandi va takomillashdi.
Moddiy madaniyat yodgorliklari, tasviriy san’at asarlari jumladan
devordagi rasmlar, sopol haykalchalar va turli miniatyuralar eramizning VII
asridayoq ikki turdagi xalq cholg’ulari ansambli mavjud bo’lganligi xaqida
ma’lumot beradi. Ulardan biri (damli) va urma zarbli cholg’ulardan, ikkinchisi
torli va mizrobli(chertma) cholg’ularidan iborat edi. Bulardan tashqari nay,
surnay, chang, tanbur, ud va g’ijjak kabi cholg’ularda yakkanavoz ijrochilik
ham mavjud ekanligi ma’lum.
Repertuar esa xalq ohanglari va cholg’uchilar bastalagan asarlardan
tuzilgan. Ijrochilik xalq og’zaki ijodi va mumtoz adabiyot bilan uzviy aloqada
rivojlangan. O’rta asarlarda xalq musiqa ijodining og’zaki an’analari keng
tarqalgan bo’lib, ular cholg’u musiqasining har xil janrlarini qamrab olgan edi.
To’y-tomosha bayramlar, ( Navro’z, Hosil bayrami) xalq og’zaki ijodining
an’anaviy intonatsion (talaffuz) tuzilishi bilan bog’liq maqom turkumlari singari
rang-barang musiqa san’ati turlari ulkan madaniy meros sifatida avloddan
avlodga o’tib kelgan. Chunonchi, yurish hamda taqlidga asoslangan uyg’un
“harbiy musiqa” shakllandi. U harbiy ko’riklarda, turli marosim va tantanalarda
shuningdek saroy a’yonlari huzurida ijro etilgan.
O’rta asrlarda musiqa ijrochiligi bir biridan farqli o’laroq uch xil mustaqil
uslub kasb etdi.Ularning birinchisi Farg’ona-Toshkent ijrochilik yo’nalishi,
ikkinchisi Xorazm ijrochilik yo’nalishi va nihoyat uchinchisi Buxoro-
Samarqand ijochilik uslubidir. Tuzilishiga ko’ra oddiygina kuy va qo’shiqlar
bilan bir qatorda lad tonalligiga ko’ra murakkab vokal-cholg’u musiqa shakllari,
maqom turkumlari mavjud bo’lgan. Eramizdan avvalgi III asr o’rtalarida O’rta
osiyoning g’arbiy viloyatlarida Parfiyon sharqida esa Grek Baqtriya davlatlari
tashkil topdi. Eramizning I asrida O’rta Osiyoning janubiy qismida qudratli
Kushon shohligi tarkib topdi. Mahalliy Kushon sulolasi hokimiyati ostida bir
qancha davlatlar birlashdi, buning natijasi o’laroq shaharlar yuksaldi, madaniyat