OTM TALABALARIDA IQTISODIY SAVODXONLIKNI RIVOJLANTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI
Yuklangan vaqt
2024-06-26
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
65,1 KB
OTM TALABALARIDA IQTISODIY SAVODXONLIKNI
RIVOJLANTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI
REJA:
1. Iqtisodiy savodxonlikning tarixiy-milliy va ijtimoiy asoslari tahlili.
2.Talabalarda iqtisodiy ta’lim berishning hozirgi holati
3. Bo‘lajak mutaxassislarda iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirishning psixologik-
pedagogik omillari.
Insoniyatning tarixiy taraqqiyoti ko‘rsatadiki, butun dunyoda savodxonlik
masalasiga katta e’tibor berilgan. Savodxonlik aholi savodxonligi, savodxonlikni
oshirish, savodsizlikni tugatish va boshqa tushunchalar bunga misol bo‘la oladi.
Ammo ba’zi pedagog olimlarning e’tirof etishlaricha, keyingi yillarda ayrim
guruhdagi yoshlarning savodxonlik darajasi biroz bo‘lsa-da pasaygan. Pomir davlat
universiteti dekani, filologiya fanlari doktori Yelina Kotsovaning e’tirof etishicha,
«bugungi yoshlar - vedeoavlodlardir». Bunga u videokliplarni, ommaviy axborot
vositalarida yo‘l qo‘yiladigan xatolarni, haqiqiy savodxon o‘qituvchilarning
kamayganligi va ayrim ota-onalarning farzandlari o‘qishiga unchalik e’tibor
bermasligini sabab qilib ko‘rsatadi. Uning nazarida savodxonlikni oshirish
yo‘llaridan biri bu - mashq (trening)dir.
Savodxonlik, xususan, iqtisodiy savodxonlik qadimda nafaqat
savdogarlarga, jamiyatni boshqaruvchilarga, din ahillariga, balki xo‘jalik faoliyati
bilan mashg‘ul bo‘lgan barcha shaxslarga o‘ta zarur bo‘lgan. Buni qadimgi
yodgorliklar, obidalar, qo‘lyozmalar va boshqa manbalar tasdiqlab beradi.
Bozor iqtisodiyotiga o‘tish mamlakat aholisi va ayniqsa, yoshlarning iqtisodiy
bilimini oshirish hamda insonparvarlik g‘oyalari asosida yangicha fikrlaydigan
shaxs tadbirkorlarni rivojlantirish masalasni qo‘ydi.
Zero, mamlakatni rivojlantirish uchun iqtisodiy ta’lim-tarbiyaning tarixiy
ildizlarini, zamonaviy iqtisodiyot, biznes, marketing asoslarini yoshlarga chuqur
o‘rgatish zarur.
Tarixiy ma’lumotlardan ayonki, buyuk ajdodlarimiz iqtisod va iqtisodiy
ta’lim-tarbiyaga oid ko‘plab g‘oyalarni ilgari surishgan. Chunki iqtisod har bir kishi,
har bir oila, jamoa va jamiyat hayotida muhim o‘rin tutadi. U nafaqat insonning
bugungi hayotini, balki kelajagini ham belgilab beradi. Axir, xalqimiz «etti o‘lchab,
bir kes», «oldin iqtisod, keyin siyosat», degan hikmatlarni bejiz aytmagan. Demak,
jamiyatda iqtisodiy tafakkurni rivojlantirish katta ahamiyatga ega ekanligini
ajdodlarimiz juda yaxshi bilishgan. Qadimgi zardushtiylik dinining muqaddas kitobi
bo‘limish «Avesto»da, islom ta’limotida, «Buyuk ipak yo‘li» haqidagi ilmiy-badiiy
asarlarda iqtisodiy ta’lim-tarbiyaga oid ko‘plab mulohazalar ilgari surilgan.
Iqtisodiy tafakkurni rivojlantirishda iqtisodiy ta’lim-tarbiyaning tarixiy
ildizlari — ulug‘ ajdodlarimizdan meros bo‘lib qolgan o‘lmas asarlar bizga bebaho
manba bo‘lib xizmat qiladi. O‘rta Osiyoda iqtisodiy fikrlarning shakllanishi buyuk
ensiklopedist-allomalar va mutafakkirlar - Abu Nasr Forobiy, Abu Ali ibn Sino, Abu
Rayhon Beruniy, Yusuf Xos Hojib, Alisher Navoiy, Zahriddin Muhammad Bobur
va boshqalarning nomi bilan uzviy bog‘liq.
Ular o‘z asarlarida mehnatning ijtimoiy taqsimotiga katta o‘rin ajratishgan. A.
N. Forobiy boyliklarni insonning ishlab chiqarishda ishtirokiga qarab adolatli
taqsimlash tarofdori bo‘lgan, urush va qullikni qarolagan, davlatlararo iqtisodiy
munosabatlarni rivojlantirish g‘oyasini ilgari surgan 16, 144-b.
Abu Rayhon Beruniy inson ehtiyojini faqat pul, mol-dunyo bilan emas, balki
mehnat, izlanish, yaratish, qurish, bunyod qilish, ilm olish, bilish orqali qondirish
lozimligini e’tirof etadi.
Mutafakkir Yusuf Xos Hojib o‘zining «Qutadg‘u bilig» (Saodatga eltuvchi
bilimlar) asarida bola tarbiyasi haqida to‘xtalib shunday yozadi: «Farzand qanchalik
bilimli, aqlli-hushli bo‘lsa, iqtisodni yaxshi o‘zlashtirsa, ota-onaning yuzi
shunchalik yorug‘ bo‘ladi» 124, - 250 b.
Yuqorida aytilgan fikrlar asosida ulug‘ bobokolonlarimiz ota-onalarning o‘z
farzandlariga kasb-hunar va bilim o‘rgatish kerakligini ta’kidlaydilar. Toki ular
o‘zlari qiziqqan kasb va hunarni o‘rganib, hayotdan ta’lim olib, bilimdon bo‘lsinlar,
chinakam insoniy go‘zallikka erishsinlar, boqimandalikka, yalqovlikka, o‘g‘irlik va
boshqa yomon ishlarga o‘rganmasinlar.
Bugungi kunda davlatimizning ta’lim-tarbiya muammosiga, ayniqsa,
ta’limning yangi turi bo‘lmish o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limiga juda katta e’tibor
berayotgani, zamonaviy kollejlar qurilayotgani yoshlarimizga bo‘lgan g‘amxo‘rlik
timsolidir. Ulug‘ allomalarimizning e’tiroficha, kasb-hunar - daromad manbai.
Ammo kasb-hunardan dunyoda faqat boylik va mol-dunyo to‘plash uchun emas,
ezgulik va vatan taraqqiyoti uchun foydalanish kerak. Demak, boylik ham dono
hunar egalariga va bilimdon tadbirkorlarga munosibdir.
Ulug‘ shoirimiz Alisher Navoiyning iqtisodiy g‘oyalari uning «Chor devon»
«Hamsa», «Mahbubul-qulub», «Vaqfiya», «Munshaat» va boshqa asarlarida o‘z
ifodasini topgan. Uning fikricha, mehnat — jamiyatning asosiy belgisi, uni ishlab
chiqaruvchilar rivojlantiradi. Shuning uchun ularga ortiqcha soliqlar solinmasligi,
savdo-sotiqning rivojlanishi uchun bozorlardagi mahsulotlar bahosi me’yorida
bo‘lishini ta’minlash lozim. Bundan ko‘rinadiki, shoir jamiyat boyligining manbaini
mehnatda deb biladi va soliqlarni oshirishga qarshi chiqadi, moliyaviy tartib-
intizomni mustahkamlash, savdo-sotiqni rivojlantirish tarafdori. A. Navoiyning
fikricha, adolatli iqtisodiy siyosat feodal jamiyatidagi qiyinchiliklar, ziddiyat va
muammolarni bartaraf qilish imkonini beradi15, 244 b.
A. Navoiy o‘zining «Mahbubul-qulub» asarida jamiyatning rivojlanishida
savdo-sotiq, tijorat ishlarining ahamiyatini alohida ta’kidlaydi. «Savdogar, — deb
yozadi buyuk allomamiz,— yolg‘iz foydani niyat qilmasligi», «savdo qilib foyda
topaman», «mol va pul ko‘paytiraman deb ortiqcha kema surmasligi», «mol va pul
ko‘paytiraman deb jonsarak bo‘lmasligi kerak», «savdogar boj-xiroj berish o‘rniga
o‘z molini yashirib, o‘z obro‘sini to‘kmasa yoki topgan-tutganini merosxo‘rlari sotib
sovurishi uchun to‘plab qo‘ymasa yoki biror yomon hodisa qo‘zg‘ash uchun
sarflamasa, jamg‘arma yaxshi bo‘ladi» 15, 244 b.
A. Navoiyning savdogarlar to‘g‘risidagi ushbu so‘zlari xuddi bugungi
kundagi tijoratchilar uchun aytilgandek tuyuladi. Yuqorida bayon etilgan fikrlarga
asoslanib, iqtisodiy ta’lim jarayonida talabalarga quyidagi xulosalarni bayon etish
mumkin:
Birinchidan, savdo, bozor, tijorat, mahsulot ishlab chiqarish, muomala
jarayoni (oldi-sotdi) iqtisodiyotni rivojlantirishda yetakchi ahamiyat kasb etadi,
tovarlar taqchilligini tugatishga xizmat qiladi.
Ikkinchidan, savdo-sotiq davlat byudjeti daromadining manbai, mamlakat
iqtisodiy qudratining tayanchlaridan biridir. Zero, savdogarlar davlat xazinasiga boj-
xiroj to‘lab turishlari bilan moliyaviy munosabatlarda muhim o‘rin tutadilar.
Uchinchidan, ulug‘ shoir savdogarlarni insofga, diyonatga chaqiradi, ulardan
faqat o‘z foydasini ko‘zlab ish tutmasligini talab qiladi.
Albatta, bunday mulohazalar ma’nosini kasb-hunar kollejlarini bitirib,
iqtisodiyotning turli tarmoqlarida faoliyat ko‘rsatadigan yosh mutaxassis-
tadbirkorlarga tushuntirish foydadan xoli bo‘lmaydi.
Tijoratning muhim nazariy asoslaridan biri qiymat qonuni bo‘lib, qiymatning
o‘lchovi puldir. A.Navoiy baho mahsulot yetishtirishga sarflangan mehnatga emas,
balki talab-taklifga ham bog‘liq ekani haqida fikr yuritadi. Shu bilan birga, ayrim
savdogarlar o‘z tashabbusi bilan narx-navoni haddan tashqari oshirib yuborganini
qayd qiladi. Tovar-mahsulot narxini bunday oshirgan sotuvchilarga nisbatan jazo
choralarini ko‘rishni ko‘zda tutib, insof va adolat tarozisi bilan narxni tartibga
solishni tavsiya qiladi. A. Navoiy mamlakat ichki bozorining rivojlanishi tashqi
bozorga bog‘liqligini ko‘rsatib o‘tadi. Shu munosabat bilan shoirning Astroboddan
Husayn Boyqaroga yo‘llagan xati diqqatga sazovardir. U xatda shunday yozilgan:
«Yana ulkim, devoniylarga hukm bo‘lsakim, atrofdin kelgan bozurgon
(savdogar)larning jonidan rioyat qilsalar (ularning manfaatiga zarar yetkazilma-
sin15, 244 b.
Mashhur davlat arbobi va ulug‘ shoir Zaxriddin Muhammad Bobur o‘zining
«Mubayn» nomli asarida iqtisodiy faoliyat va mehnat haqidagi fikrlarini ilgari
surgan. Bu asar aholidan soliq undirishda asosiy qo‘llanma vazifasini o‘tagan. Unda
soliq tizimining tamoyillari bayon etilgan, soliq olish tartibi va hajmi ko‘rsatib
berilgan.
Ali Abu ibn Sino o‘zining buyuk «Tib qonunlari» asarida iqtisodiy tarbiya
haqida so‘z yuritib, bola tarbiyasida mehnatning ahamiyatiga alohida urg‘u beradi.
«Agar oila boshlig‘i, — deydi ibn Sino, — tajribasizlik yoki nohaqlik qilsa, u oila
a’zolarini yaxshi tarbiyalay olmaydi va uning oqibatida bundan-da yomon natijalar
kelib chiqadi». Uning fikricha, bola tarbiyasi yaxshi yo‘lga qo‘yilsa, oila baxtli
bo‘ladi. Oilaning eng muhim vazifasi bola tarbiyasi hisoblanadi 13, 302 b.
Olim o‘zining dono fikrlari bilan barcha boyliklar halol mehnat bilan
ortirilishi, ota-onalar o‘z farzandlarini kasb-hunarga o‘rgatishi va undan olingan
daromad orqali halol yashash kerakligini, iqtisodiy faoliyatsiz, iqtisodiy
savodxonliksiz muvaffaqiyatga erishish mumkin emasligini ta’kidlaydi.
Sohibqiron Amir Temur davrida xiroj yig‘ish va soliq olishda adolatli qonun-
qoidalariga to‘liq amal qilingan. O‘sha davrda hosil pishib yetilmasdan ilgari
raiyatdan mol-xiroj olish man etilgan. Agar raiyat soliq yig‘uvchi bormasdan oldin
soliqni o‘zi keltirib bersa, soliqchi yuborilmagan. Agar soliq yig‘uvchini yuborishga
majbur bo‘lishsa, u holda soliqlarni buyruq berish yoki yaxshi so‘zlab olishlik,
odamlarni kaltak, arqon bilan urib, so‘kmaslik zarurligi uqtirilgan. Soliq
to‘lamaganlarni bandi etib, zanjir bilan kishanlashlik taqiqlangan. A. Temurdan
qolgan merosni har tomonlama o‘rganib, uning dono pandu-nasihatlari ma’nosini
tushunar ekanmiz, o‘sha davrda mamlakatda mehnatga bo‘lgan barcha yaroqli
fuqarolarni ish bilan ta’minlash zarurligi aniq ko‘rsatilganini bilib olamiz. Bu har bir
kishi qalbida g‘urur tuyg‘usini uyg‘otadi.
Mirzo Ulug‘bekning iqtisodiy dunyoqarashida pul islohoti alohida o‘rin
tutadi. Shuning uchun u pul zarb qiluvchi korxona qurdiradi. qizig‘i shundaki, pul
birliklarining nomini ana shu korxona joylashgan shahar — Buxoro xalq atamasi
bilan atashni lozim topadi (masalan, donaki, adliya, nimdonaki adliya, dudonaki
adliya kabi). Pul birligining vazni pul qiymatiga qarab, 2,3 – 8,6 gramm og‘irlikda
berilgan. Bunday iqtisodiy tadbir mamlakatda tovar-pul munosabatlarining
rivojlanishiga, xalqaro savdo ravnaqiga, milliy mulkning barqaror bo‘lishiga xizmat
qilgan. Ulug‘ bobakalonimiz Mirzo Ulug‘bekning pul islohoti borasidagi birinchi
tajribasi izsiz qolmadi. Mustaqil O‘zbekistonimiz ham o‘z milliy valyutasini
chiqarishda ana shu tarixiy merosga asoslandi 145, -100 b).
Ulug‘ ajdodlarimizning iqtisodiy qarashlarini o‘rganish nafaqat talabalarning
nazariy bilimlarini boyitadi va chuqurlashtiradi, balki ularni milliy qadriyatlar,
vatanparvarlik, tejamkorlik, iqtisodiy savodxonlik ruhida tarbiyalash uchun xizmat
qiladi. Eng muhimi, talabalar o‘sha davr xususiyati va muammolari to‘g‘risida aniq
tasavvurga ega bo‘ladilar. O‘tmishda ajdodlarimiz orttirgan tajribalarga tayanib,
bugungi kundagi dolzarb iqtisodiy masalalar yechimini topish borasida mushohada
yuritishga o‘rganadilar.
O‘rta asrlarda islom dini Markaziy Osiyoda ilm-fan, savdo-sotiq, iqtisodiyot
rivojiga katta ta’sir ko‘rsatdi. U vaqtlarda iqtisodiy faoliyat yuritishda islom
qoidalariga qat’iy amal qilingan. Xususan, savdo-sotiqda aldash, sudxo‘rlik,
birovning mulkiga xiyonat qilish katta gunoh hisoblangan. IX-XV asrlarda
Markaziy Osiyo tafakkur markaziga aylandi. Bu davrlarda butun dunyoga tanilgan
mutafakkirlar yashab ijod etdi. Ular asarlarida iqtisodiyot, tijorat, mulkdorlik,
hunarmandchilik sirlari, qarz olish, qarz berish, meros taqsimlash, yetim-yesirlarga
muruvvat ko‘rsatish, xayr-ehson qilish, soliq turlari va miqdori, halol mehnat qilish,
kasb egallash, dehqonchilik va chorvachilik bilan shug‘ullanish haqida ibratli fikrlar
bayon etilgan. Ular bugungi kunda ham o‘z ahamiyatini yo‘qotgan emas.
Sharqda iqtisodiy tafakkurning rivojlanishida tarixchi va faylasuf Ibn Xaldun
Abdurahmon Abu Zayd Muhammadning hissasi katta (Ibn Xoldun asli arab bo‘lib,
tarix taqozosi bilan Amir Temur bilan uchrashgan (unga asir tushgan) va
suhbatlashgan, uning g‘oyalaridan bahramand bo‘lgan).
Uning mashhur «Kitob ul-ibar» («Ibratli misollar kitobi») asarida tarixiy-
ijtimoiy taraqqiyotning moddiy tamoyillarga asoslanishi, hamkorlikdagi ishlab
chiqarish faoliyati, «jamiyatning moddiy tovarlar ishlab chiqaruvchilar jamoasidan
iborat» ekani, hunarmandchilik, fan va san’atning rivojlanishi mehnat
unumdorligining o‘sishi bilan bog‘liqligi haqida mulohazalar bildirilgan. U
hunarmandlar o‘z kasbiy malakasini doimo oshirib borishi, iqtisodiy, diniy va
dunyoviy ilmlardan xabardor bo‘lishini e’tirof etib, ular uchun 12 banddan iborat
axloqiy qoidalar ishlab chiqqan. Unda hunarmandlarning ust-boshini toza tutishi,
pok vijdonli bo‘lishi, o‘z vaqtida toat-ibodat qilishi, piru-ustozdan yordam so‘rashi,
olimlar bilan do‘st bo‘lishi, hisob-kitob ishlarini to‘g‘ri tashkil etishi, ertalab va
kechqurun shogirdlarini o‘qitishi, xushmuomalali bo‘lishi, ehson-sadaqa berishi,
ustaxonasini toza tutib, huzuriga keluvchilarni izzat-ikrom bilan kutib olishi va
hurmat bilan kuzatishi haqida fikrlar bayon etilgan 134, 29-b.
Ibn Xoldun Abdurahmon e’tirof etishicha, «oddiy» va «murakkab» mehnatni,
yaxshi va yomon buyumni turlicha baholash, «zaruriy» va «qo‘shimcha mahsulot»,
«mehnat» va mehnat «qiymati» tushunchalarini bir-biridan farqlash lozim. U
tovarning qiymati va iste’mol qiymati tushunchalarini ta’riflaydi. Uning fikricha,
oldi-sotdi bitimida teng ayirboshlash qoidasiga amal qilinishi kerak. Bunda
sarflangan mehnat e’tiborga olinadi. «Agar mahsulot hunarmandchilik ishi natijasi
bo‘lsa, uning bahosi sarflangan mehnat qiymatiga teng», «daromad qiymati» esa,
sarflangan mehnatga bog‘liq bo‘ladi. Buyumning boshqa buyumlar orasida tutgan
o‘rni uning kishiga qanchalik zarurligi bilan belgilanadi. Tovar qiymatiga xom-
ashyo qiymati, mehnat vositalari, oraliq tovar ishlab chiqaruvchilar mehnatining
qiymati kiradi. U tovar-pul munosabatlarini tahlil etib, narxlar bozorga olib
chiqilgan tovarlarga bo‘lgan talab va ehtiyojga, sotuvchi bilan xaridorning o‘zaro
manfaatli aloqalariga bog‘liqligini, shuningdek, soliq tizimini tartibga solish katta
ijtimoiy ahamiyatga ega ekanini ta’kidlaydi.
Demak, islom huqushunosligida tovarning iste’mol qiymati tan olingan, uning
qiymati va bahosi bir-biridan farqlangan.
Nizom ul-Mulkning «Siyosatnoma» asarida hukmdorlar, amirlar, amaldorlar
va qozilarning mansabini suiste’mol qilib, isrofgarchilikka yo‘l qo‘yishi, soliq
islohoti, davlat mablag‘larini saqlash va sarflash, hisob-kitob ishlari haqida aniq
fikrlar bildirilgan.
XIX asrda yashab ijod etgan Tilla Shayx ota ham Toshkentdagi Tilla Shayx
masjidini o‘zining mablag‘iga qurdirib, uni mo‘min-musulmonlar ixtiyoriga bergan.
Bunday xayrli ishlar islom dini sharoitida savdogarlar va ulug‘ insonlarning oddiy
xalqqa hurmati va yaxshilikka bo‘lgan mustahkam e’tiqodidan dalolat beradi.
Yoshlarga iqtisodiy ta’lim-tarbiya berishda ulug‘ zotlarning ezgu amallari va
ishlarini ibrat qilib ko‘rsatmoq lozim. Buning uchun esa oilada, xususan, ta’lim
muassasalarida iqtisodiy ta’lim jarayonida iqtisodiy savodxonlikning tarixiy-milliy
va ijtimoiy ildizlari haqida to‘laroq ma’lumot berish lozim.
Albatta, Sobiq sho‘rolar ittifoqi davrida ham vatanimiz iqtisodiy ta’limi ancha
rivojlandi. Lekin bunda iqtisodiyotni boshqarish buyruqbozlikka asoslangan bo‘lib,
iqtisodiy faoliyat reja asosida va markazlashtirilgan holda olib borilardi.
O‘zbekiston o‘z mustaqilligiga erishgach, iqtisodiy g‘oya mutlaqo yangi mazmun
kashf etdi. Bu mamlakatimining birinchi Prezidenti I. A. Karimovning bozor
iqtisodiyotiga o‘tishning «O‘zbek modeli»ning besh asosiy tamoyilida yorqin
namoyon bo‘ladi. Unda O‘zbekiston Respublikasining bozor munosabatlariga
o‘tishning o‘ziga xos xususiyatlari, mavjud muammolarni bartaraf etishning yo‘llari
batafsil ifodalab berilgan. Bular:
-iqtisodning siyosatdan xoli bo‘lishi;
-davlat – bosh islohotchisi va tashabbuskor ekanligi;
-qonun ustuvorligini ta’minlash –iqtisodiy islohotlarning asosi;
-kuchli ijtimoiy siyosat –iqtisodiy islohotlar kafolati;
-bozor
munosabatlariga
bosqichma-bosqich
o‘tish
–
O‘zbekiston
iqtisodiyotini isloh qilish modelining asosi.
O‘zbekiston Respublikasining bozor munosabatlariga o‘tishning «O‘zbek
modeli»ning nazariy asoslari birinchi Prezidentimiz I. A. Karimovning
«O‘zbekiston. Yangilanish va taraqqiyot yo‘lidan», «O‘zbekiston – kelajagi buyuk
davlat», «O‘zbekistoning bozor iqtisodiyotiga o‘tishining o‘ziga xos yo‘li»,
«O‘zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yo‘lidan» kabi asarlarida keng
yoritilgan.
Shuningdek, bugungi kunda mamlakatimiz Prezidenti Sh.M.Mirziyoev
tomonidan ilgari surilayotgan «ochiq iqtisodiyot» tamoyili hamda innovatsion g‘oya
va texnologiyalar asosida tezkor rivojlanish dasturlarini ishlab chiqishga qaratilgan
bir qator asarlarida taraqqiyotimizning nazariy va amaliy asoslari yanada boyitib
borilmoqda. Bu dasturiy asarlar iqtisodiyot nazariyasining rivojlanishiga va
iqtisodiy savodxonlikning ortishiga katta hissa qo‘shadi.
Albatta, mustaqillikdan keyin iqtisodiy ta’lim-tarbiya muammosiga
bag‘ishlangan qator kitoblar nashr etildi va ilmiy maqolalar e’lon qilindi. Bunda
olimlardan S. S. G‘ulomov, Sh. Z. Abdullaeva, A. Qodirov, J. Jalolov, N. Tuxliev,
A. Chjen, N. Beknzov va boshqalarning nomini tilga olib o‘tish mumkin.
Mustaqillikdan
keyin
O‘zbekiston
Respublikasining
hamdo‘stlik
mamlakatlari, xususan, Rossiya Federatsiyasi bilan do‘stona munosabatlari, turli
sohalardagi o‘zaro aloqalari tobora chuqur ildiz otmoqda. Biz buni dunyodagi
nufuzli oliy o‘quv yurtlaridan biri hisoblangan G. A. Plexanov nomidagi Rossiya
iqtisodiyot akademiyasi misolida ko‘rishimiz mumkin. U Rossiya va O‘zbekistonda
iqtisodiyot ta’limini rivojlantirishda ko‘prik vazifasini o‘taydi.
Hozirda iqtisodiyot ta’limida muhim ahamiyatga ega bo‘lgan «Iqtisodiyot
nazariyasi» kitobi Rossiyaning ko‘zga ko‘ringan olimlari, xususan, akademiya
prezidenti, akademik, V. I. Vidyapin, akademik G. P. Juravlyova, shuningdek,
o‘zbekistonlik olimlar, akademiklar, S. S. G‘ulomov, M. Sh. Sharifxo‘jaev, Q.
Abdurahmonov hamkorligida yaratilgan. Bu kitobdan har ikki davlat iqtisodchi
mutaxassislari keng foydalanadilar.
Jamiyatning
ijtimoiy
taraqqiyotida
iqtisodiy
savodxonlikning
o‘rni
beqiyosdir. Ayniqsa, hozirgi bozor iqtisodiyot sharoitida uning ahamiyati tobora
ortib bormoqda. Iqtisodiy savodxonlikning ortishi esa, iqtisodiy ta’limning
rivojlanayotgani va uning to‘g‘ri yo‘lga qo‘yilayotganidan dalolat beradi. Aslida
boshqarish usullarida fan-texnika yutuqlari va ilg‘or tajribalaridan foydalanib,
samarali mehnat qila bilish ham iqtisodiy savodxonlik darajasini belgilaydi. Zero,
keng ma’noda, iqtisodiy savodxonlik moddiy va ma’naviy boyliklarni ishlab
chiqarish bilan bog‘liq. Chunki ularsiz inson ijtimoiy sub’ekt sifatida rivojlana
olmaydi.
Hozirgi zamon jamiyatidagi iqtisodiy savodxonlik iqtisodiy munosabatlardagi
teran o‘zgarishlarni istifoda etadi. Buni iqtisodiy munosabatlar va iqtisodiy faoliyat
mazmuni ko‘rsatib turibdi. Iqtisodiy hayot iqtisodiy savodxonlik bilan o‘zaro
chambarchas bog‘liq ekan, demak, hamisha jamiyat a’zolari, xususan, talaba-
yoshlarning iqtisodiy savodxonligini rivojlantirish dorzarb masalalardan biri bo‘lib
qolaveradi.
Ammo gap shundaki, jamiyat a’zolarida iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish
juda murakkab va ko‘p qirrali jarayondir. Bunda iqtisodiy ta’lim va tarbiyaning
izchilligi va uzviyligi muhim o‘rin tutadi.
2. Talabalarda iqtisodiy ta’lim berishning hozirgi holati
O‘zbekiston
o‘zining
ijtimoiy–iqtisodiy
rivojlanishining
yangi
bosqichiga qadam qo‘ydi. Uning taraqqiyotini ta’limning ko‘p qirrali va keng
qamrovli
takomillashuvisiz
tasavvur
qilish
qiyin.
Ta’lim
mazmunini
takomillashtirish va uning samaradorligini oshirish Kadrlar tayyorlash milliy dasturi
mohiyatidan kelib chiqadi. Erkin fikrlovchi, ijodkor, milliy mustaqilligimiz
g‘oyalariga sodiq bo‘lgan barkamol shaxsni tarbiyalash esa, uning iqtisodiy
savodxonligini oshirish bilan uzviy bog‘liq. Ana shu nuqtai-nazardan qaraganda har
tomonlama yetuk shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazishda ta’lim samaradorligi
alohida ahamiyat kasb etadi.
Uzluksiz ta’limning yangi turi bo‘lmish o‘rta maxsus, kasb-hunar
ta’limi tizimida bo‘lajak kichik mutaxassislarning iqtisodiy savodxonligini oshirish
dolzarb muammo hisoblanadi.
Garchand talabalarda iqtisodiy bilimlarni rivojlantirish, iqtisodiy madaniyatni
rivojlantirish, iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish, tadbirkorlik ko‘nikmalarini
rivojlantirish tushunchalari bir-birlari bilan uzviy bog‘liq bo‘lsa-da, lekin ular
ma’no-mazmun jihatdan bir-birlaridan keskin farq qiladi. Ularning har biri muammo
sifatida o‘rganish uchun o‘quv ob’ekt bo‘la oladi. N. Ye. Yasenkoning e’tirof
e’tishicha, iqtisodiy savodxonlik talabaning umumiy savodxonligining tarkibiy
qismi bo‘lib, uning jamiyat xo‘jalik faoliyatida ongli ravishda ishtirok etishiga
imkon beruvchi shaxsiy sifatlari, shuningdek, iqtisodiy bilimi, ko‘nikma va malakasi
darajasini belgilaydi 147, -345 b. Shuningdek, iqtisodiy savodxonlik yoki iqtisodiy
ma’rifat tushunchasi S. Garaev, Ye. Yu. Nikonova, A. S. Nisimchuk va
boshqalarning ishlarida qarab o‘tilgan.
Bundan tashqari, G. P. Basharina, E. S. Belyaeva, L. La, N.B. Melnikova, V.
M.Manoxov, Sh. A. Muzentov va boshqa ko‘plab olimlarning ishlari fakultativ
mashg‘ulotlarda matematik hisob-kitoblarni qo‘llash orqali talabalarning iqtisodiy
savodxonligini oshirish masalasiga bag‘ishlangan.
Iqtisodiy savodxonligini oshirish deyilganda talabalarga faqat chuqur va
murakkab iqtisodiy bilimlar berishni emas, balki ularni axborot-kommunikatsion
texnologiyalardan va zamonaviy ta’lim usullaridan foydalanib, zaruriy o‘quv
materiallari asosida o‘qitish, mustaqil bilim olish va amaliy faoliyatga o‘rgatish
nazarda tutiladi. Chunki endilikda talabalarga minimum bilim berish va ularni turli
xil amaliy faoliyatda qo‘llash uchun maksimum imkoniyat yaratish tamoyiliga amal
qilinmoqda. Ushbu hol ham pedagogik, ham didaktik jihatdan dolzarb hisoblangan
muammolarni yuzaga keltirdi. Bu esa, pedagogika fanida erishilgan yutuqlarni
yangicha sharoitda ijodiy qo‘llashni taqozo etadi.
Noiqtisodiy OTM talabalarining iqtisodiy savodxonligini oshirish yo‘llarini
izlash, ularni amalga joriy etish iqtisodiy ta’lim nazariyasi va uslubiyatining dolzarb
muammosi bo‘lib turibdi. Talabalarning iqtisodiy savodxonligini oshirish
muammosi keng qamrovli bo‘lib, u o‘ziga xos yechimlarini talab etadi.
Bugungi kunda nafaqat umumiy o‘rta ta’lim maktablari, balki noiqtisodiy
OTM talabalining ham iqtisodiyot fanidan olgan bilimi davr talabi darajasida emas.
Bu muammoning sabablarini ilmiy-pedagogik nuqtai-nazardan tahlil etish va
iqtisodiy savodxonligini oshirish zaruratini ko‘rsatadi.
Noiqtisodiy OTM talabalarining iqtisodiy savodxonligini oshirishdan maqsad
ularning fanga bo‘lgan qiziqishini rivojlantirish, ularni vatanparvarlik va
insonparvarlik ruhida tarbiyalashdir. Ilmiy -o‘quv ishimizning asosiy g‘oyasi ham
iqtisodiy savodxonligini oshirish orqali barkamol avlodni tarbiyalashga hissa
qo‘shishdan iborat.
Talabalarga iqtisodiy ta’lim-tarbiya berish muammosi ko‘pgina pedagog-
olimlar tomonidan tadqiq etilgan.
Biz o‘z pedagogik faoliyatimizda orttirgan tajriba va kuzatishlarimizga
asoslanib, muammoni o‘z nuqtai-nazarimizdan tadqiq etishga harakat qildik.
Ilmiy adabiyotlar va dissertatsiya ishlarini tahlil etish natijalari shuni
ko‘rsatdiki, birinchidan, bugungi kunda ta’lim mazmuniga, o‘qitish uslubiyatiga,
amaliy ta’limga talab mutlaqo o‘zgargan, ikkinchidan, talabalarning iqtisodiy
savodxonligini oshirish ko‘p qirrali bo‘lib, kadrlar tayyorlash milliy dasturi va yangi
yaratilgan davlat ta’lim standartlari asosida pedagogik muammo sifatida
o‘rganilmagan, uchinchidan, uzluksiz ta’lim tizimidagi mustaqil ta’lim turi bo‘lmish
o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi tizimi, xususan, noiqtisodiy yo‘nalishdagi
noiqtisodiy OTM talabalarining iqtisodiy savodxonligini oshirish masalasi tadqiq
etilmagan.
Kasbga oid fanlarni o‘qitishga bag‘ishlangan ilmiy-metodik ishlapni
o‘rganish natijalari ko‘rsatadiki, o‘quv mashg‘ulotlapini o‘qitishning yangi
usullapidan foydalanib, aniq amaliy ishlanmalapga tayangan holda tashkil etish
lozim. Talabalar iqtisodiy savodxonligining shakllanish darajasi shundagina jadal
kechadi. Bu esa, ta’lim muassasalarida iqtisodiy yo‘nalishdagi dapsliklapning jiddiy
pavishda qayta ishlab chiqilishini taqozo etadi. Kelgusida yapatiladigan o‘quv
qo‘llanmalap, ayni paytda mavjud qo‘llanmalapdan tuzilishi va mazmuni, o‘quv
matepiallapining takomillashganligi bilan fapq qilishi kepak.
Yangicha iqtisodiy fikrlash tapbiya japayonining tamoyillari, vosita va
usullapini qayta ko‘pib chiqishni, savodxonlikka odatdagi va zaruriy me’yor sifatida
yondoshishni talab etadi. Chunki ta’lim muassasalaridagi tapbiya funksiyasi bilim
bepish, hap tomonlama pivojlangan shaxsni shakllantipish kabi me’yoriy vazifalarni
amalga oshirishni taqozo etadi.
Iqtisodiy savodxonlik nafaqat o‘zlashtirilgan iqtisodiy bilimlar hajmi, balki
ulardan amalda qanday foydalana olish uquvi bilan ham xarakterlanadi.
Biroq pedagogik o‘quv natijalari shuni ko‘rsatadiki, ta’lim muassasalari
talaba-yoshlarida iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish borasida o‘ziga xos qator
muammolar mavjud.
Birinchidan, ta’lim muassasalarida zamonaviy pedagogik texnologiyalar
asosida iqtisodiy ta’lim-tarbiya berish metodikasi, uning usul va shakllari, didaktik
ishlanmalar bugungi zamon talablari darajasida ishlab chiqilmagan.
Ikkinchidan, ko‘pincha iqtisodiy savodxonlik talaba-yoshlarning iqtisodiy
yo‘nalishdagi fan (yoki kurs)larni o‘zlashtirish natijalari va pedagogik kuzatishlar
natijasi orqaligina baholanadi. Holbuki bo‘lajak mutaxassislarda iqtisodiy
savodxonlikning yuqori darajada shakllanishi juda uzoq vaqtni taqozo etadi.
Uchinchidan, iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish tizimi, garchand chuqur
o‘ylanib ishlab chiqilgan yoki aniq maqsadga qaratilgan bo‘lsa-da, lekin u darhol
o‘z natijalarini bermasligi mumkin. Chunki uning natijalari ob’ektiv va sub’ektiv
sabablarga bog‘liq bo‘ladi.
To‘rtinchidan, talaba-yoshlarning savodxonligi va shaxsining shakllanishi
boshqa kishilar, oila, ijtimoiy muhit, qolaversa, butun jamiyatning ta’siri ostida
kechadi.
Demak, bundan kelib chiqadiki, noiqtisodiy OTM talabalarida iqtisodiy
savodxonlikni rivojlantirish vazifalarini belgilashda hozirgi vaqtda iqtisodiy
savodxonlikning turli ijtimoiy-madaniy vositalar va kuchlar ta’sirida shakllanishini
e’tiborga olish zarur.
Bizningcha, ushbu vazifani amalga oshirish uchun pedagogika va boshqa
o‘quv fanlari, xususan, iqtisodiy yo‘nalishdagi fanlardan tayyorlanadigan dastur,
darslik va qo‘llanmalarga iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish bilan bog‘liq
mavzular, o‘quv materiallari va ularning nazariy tahlillari kiritilishi zarur.
Bugungi kundagi yangicha iqtisodiy fikrlash tarzi iqtisodiy ta’lim-tarbiyani
tashkil etish jarayonini, uning tamoyillari, vosita va usullarini mutlaqo qayta ko‘rib
chiqishni taqozo etmoqda.
Bizning nazarimizda iqtisodiy tarbiya iqtisodiy ta’limdan bir muncha orqada
qolgandek tuyuladi. Shuning uchun ham, iqtisodiy tarbiya iqtisodiy savodxonlikka
bo‘lgan yangicha munosabatni o‘z ichiga olmog‘i lozim. Chunki iqtisodiy ta’lim-
tarbiyaga faqat bilim berish, har tomonlama rivojlangan shaxsni rivojlantirish
vazifalarigina emas, balki yana qator ijtimoiy-madaniy funksiyalar ham yuklanadi.
Bu masalalar esa, iqtisodiy madaniyatni rivojlantirish bilan uzviy bog‘liqdir.
Albatta, noiqtisodiy OTM talabalarida iqtisodiy savodxonlikning shakllanishi
juda ko‘p omillarga, xususan, iqtisodiy ta’lim-tarbiyaga va ayniqsa, quyidagi
yo‘nalishdagi amaliy faoliyatlar sifatiga bog‘liq:
1. Talabalarning muomala-muloqot qila olish madaniyatini rivojlantirish
orqali ularni madaniy-ijodiy faoliyat sohasida iqtisodiy savodxonlikka o‘rgatish;
2. O‘qituvchi va talabaning birgalikdagi iqtisodiy-madaniy faoliyati; iqtisodiy
faoliyat bilan bog‘liq mustaqil ishlarni tashkil etish, bashariyatning madaniy
tajribasiga hissa qo‘shish ehtiyojini qondirish;
3. Talabalarda keng iqtisodiy-madaniy tafakkurni rivojlantirish .
Iqtisodiy tarbiya tizimida quyidagilar nazarda tutiladi:
-iqtisodiy va mehnat tarbiyasi birligini ta’minlash, nazariyani amaliyot bilan
bog‘lash;
-ishlab chiqarish ta’limini, talabalarning yozgi ta’tildagi ijtimoiy foydali
mehnatini iqtisodiy bilim va topshiriqlar bilan boyitish;
-sinfdan tashqari ishlarda iqtisodiy ta’lim-tarbiyani rivojlantirish (ta’lim
muassasasi moddiy boyliklarini asrab-avaylash haqida suhbatlar, xo‘jalik yuritish,
soliq, sarf-xarajatlar, moddiy boyliklarni tejash bilan bog‘liq turli musobaqalar,
tadbirlar tashkil qilish).
Shubhasiz, bularning barchasi talabalar faolligini oshirib, iqtisodiy
savodxonligini rivojlantirishga xizmat qiladi.
Professor A. O‘lmasovning ta’kidlashicha, ko‘pgina o‘qituvchilar iqtisodiy
bilim berishning an’anaviy, ya’ni ilgari qo‘llanilgan usullarni yaxshi o‘zlashtirib
olishgan, lekin ular o‘qitishning yangi texnologiyasidan yetarli darajada xabardor
emaslar. Shuning uchun nazariy darslarda dialog usulini qo‘llash, iqtisodiy
topshiriqlarni bajarish va masalalar yechish, ko‘rgazma vositalaridan foydalanish,
kichik guruhlar bahsini tashkil etish, videolavhalarni sharhlash, rolli o‘yinlar, amaliy
o‘yinlar, kompyuter o‘yinlari, mustaqil bilim olish va boshqalar iqtisodiy ta’lim
samaradorligi oshiradi.
Noiqtisodiy yo‘nalishdagi ta’lim muassasalarida iqtisodiy ta’lim berish holati
va mazmunini nazariy o‘rganish va mazkur ta’lim muassasaslari talabalarining
iqtisodiy savodxonligini rivojlantirish jarayonining tahlili muayyan muammolar
mavjudligini ko‘rsatdi. Bizning nazarimizda, noiqtisodiy yo‘nalishdagi noiqtisodiy
OTM talabalarida iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish, ularga iqtisodiy ta’lim-
tarbiya berish borasidagi muammolar quyidagilardan iborat:
-noiqtisodiy
yo‘nalishdagi
noiqtisodiy
OTM
talabalarida
iqtisodiy
savodxonlikni rivojlantirish masalasi hali shu paytgacha maxsus tadqiq
etilmaganligi, mazkur pedagogik jarayondagi ahamiyatga molik masalalarning
nazariy va amaliy jihatdan o‘rganilmaganligi;
-noiqtisodiy yo‘nalishdagi noiqtisodiy OTM talabalariga iqtisodiy fanlardan
saboq beradigan o‘qituvchilarning zamonaviy pedagogik texnologiyalar bilan
qurollanmagani, o‘qitishning faol usullaridan, fanlararo bog‘liqlik va o‘zaro
aloqadorlikdan samarali foydalanilmayotganligi;
-iqtisodiy ta’lim va o‘quv amaliyoti o‘rtasida mustahkam integratsiyaning
shakllanmaganligi;
-talabalar bilan hozirgi zamon sharoitida iqtisodiy bilimlar va iqtisodiy
savodxonlikning ahamiyatini tushuntirish borasida muntazam ishlar olib
borilmasligi ;
-butun uzluksiz iqtisodiy ta’lim jarayonida (bog‘cha, maktab, kasb-hunar
kolleji, oliy o‘quv yurtida) ta’lim oluvchilarda iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish
borasida tizimli tarbiyaviy ishlarning olib borilmasligi va tadbirlarning izchil
o‘tkazilmasligi;
-noiqtisodiy OTM talabalarida iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish borasida
korxona va tashkilotlar, muassasalar, ijtimoiy hamkorlar bilan uzviy aloqaning
yo‘lga qo‘yilmaganligi;
-noiqtisodiy ta’lim muassasalari talabalariga iqtisodiy ta’lim-tarbiya berish,
ularda iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish bo‘yicha ilmiy-uslubiy adabiyotlarning
juda kam yaratilganligi, iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish bo‘yicha ijtimoiy
hamkorlikning huquqiy asoslari ishlab chiqilmaganligi va boshqalar.
Zamonaviy ta’lim muassasalarida talabalarning iqtisodiy savodxonligini
yanada oshirish masalasini ilmiy-pedagogik nuqtai- nazardan chuqur tahlil qilib,
uning metodologik asoslarini ishlab chiqish zarurati mazkur o‘quv mavzusini
belgilab beradi.
Noiqtisodiy OTM talabalarining iqtisodiy savodxonligini oshirish o‘qitish
mazmuni va metodikasi bilan bog‘liq jihatlarni qamrab oladi. Iqtisodiy ta’lim bilan
bog‘liq vaziyatni o‘rganish, teran tahlil etish va o‘z vaqtida to‘g‘ri xulosa qilish o‘ta
muhim hisoblanadi.
Talabalarning iqtisodiy savodxonligini oshiruvchi asosiy omillar, uzluksiz
ta’lim bo‘g‘inlarida iqtisodiy ta’lim uzviyligi va izchilligi bilan bog‘liq bo‘lgan
didaktik tamoyillarning ustuvorligi haqidagi fikr-mulohazalar tahlil etildi. Yangi
turdagi o‘quv muassasalarining shakllanishi, ta’lim mazmuni milliy mafkuraga
tayangan holda takomillashib borayotganligiga urg‘u berildi. Talabalarning
iqtisodiy savodxonligini oshirish keng qamrovli didaktik jarayon sifatida qaraldi,
tegishli ilmiy izlanish va adabiyotlar tahlil etildi.
Iqtisodiy ta’lim mazmunining takomillashuvi uning uzviyligini ta’minlash,
yangilash, to‘ldirish va o‘zgartirishlar kiritishni taqozo etadi. O‘quv dasturi, reja
mazmuni davr talabi asosida qayta ko‘rib chiqilishi zarurligi haqidagi taklif
dissertatsiya matnida o‘z aksini topgan. Xususan, noiqtisodiy yo‘nalishidagi kasb-
hunar kollejlarga moslab yaratilgan iqtisodiyot fanidan ma’ruza matnlari to‘plami,
o‘quv reja va dasturlari ulardan keskin farq qiluvchi kasb-hunar kollej talabalari
uchun ham tavsiya etilganligi «yaratilgan iqtisodiyot fani o‘quv dasturidagi
mavzular barcha ta’lim yo‘nalishlar uchun ham o‘rinli bo‘laveradi», degan
munozarali qarashlarni paydo qildi. Shu kabi tanqidiy yondashuvlar umumiy o‘rta
ta’lim maktablari, noiqtisodiy OTM talabalari va iqtisodiyot fani asosiy o‘quv
predmeti hisoblangan kasb-hunar kollej talabalari uchun rejalashtirilgan mashqlar,
topshiriqlar va masalalar tanlash jarayonida ham uchrab turganligi o‘quv jarayonida
kuzatildi.
O‘quv jarayoni davomida shu narsa aniqlandiki, birinchidan, noiqtisodiy
OTM talabalarining iqtisodiyot fani ta’lim yo‘nalishlari (bank ishi, buxgalteriya,
iqtisod-moliya yo‘nalishi), ya’ni talabalarning tanlagan ixtisosligini hisobga olgan
holda o‘qitilsa, ikkinchidan, iqtisodiyot fanini 160 soatlik dastur asosida
o‘qitiladigan yo‘nalishlarda ikkinchi o‘quv yili boshidan emas, balki birinchi
bosqichdanoq o‘rgatilsa, talabalarning amaliy bilim olish samaradorligi oshadi.
Izlanish jarayonida kasb-hunar kollej talabalarining iqtisodiyot fanidan olgan
bilimlari zamon talabi darajasida bo‘lishi uchun: a) umumta’lim va o‘rta maxsus
ta’lim muassasalari uchun iqtisodiyot fanini o‘qitish bo‘yicha yaratilgan ta’lim
standartlari o‘rtasida o‘zaro mutanosiblikni o‘rnatish; b) iqtisodiyot fanidan o‘quv
dasturlari uzviyligini takomillashtirish; v) yangi o‘quv reja va dasturlar asosida
yaratiladigan darslik va qo‘llanmalarning amaliy va kasbiy yo‘nalishlariga yetarli
darajada ekanligiga e’tibor berish; g) alternativ o‘quv-uslubiy majmualar yaratish;
d) yangi iqtisodiy dastur va qo‘llanmalar yaratish va ulardan foydalanish bo‘yicha
uslubiy ko‘rsatmalar ishlab chiqish; ye) iqtisodiyot fani darslarida talabalarning
mustaqil faoliyat ko‘rsatishlarini rag‘batlantirish; yo) iqtisodiyot fanidan amaliy
mashg‘ulot o‘tkazishga e’tiborni kuchaytirish; j) ma’ruza matnlarini tayyorlashda
o‘qituvchilarning o‘zaro hamkorligini yo‘lga qo‘yish; z) yangi pedagogik
texnologiyalarga asoslangan o‘quv-uslubiy adabiyotlarni yaratish va boshqalarga
katta e’tibor berish kerakligi aniqlandi.
V. G. Matveevning akademik litsey va noiqtisodiy OTM talabalari uchun nashr
etilgan «Iqtisodiy bilim asoslari» qo‘llanmasida bozor iqtisodiyoti va tadbirkorlik
asoslari, unda mikro va makrodarajadagi iqtisodiyot, marketing, menejment va
biznes haqida so‘z yuritiladi. Qo‘llanmaning yangiligi shundan iboratki, unda bozor
munosabatlariga o‘tishning «O‘zbekiston modeli» to‘liq bayon etilgan. Nazorat
savollari talabalarning olgan bilimlarini mustahkamlash uchun reproduktiv
faoliyatiga imkoniyat yaratadi.
Q. Yo‘ldoshev, Sh. Mamatqulov, Q Mufaydinov qo‘llanmasida iqtisodiyot
ilmining shakllanishi, iqtisodiyotning tarkibi, qonunlari, kategoriyalari, mulkiy
munosabatlar, ishlab chiqarish omillari, ehtiyojlar, jamg‘arish, iqtisodiy o‘sish va
resurslarga oid iqtisodiyotning umumiy asoslari nazariy va amaliy jihatdan izohlab
berilgan, shuningdek, unda bozor iqtisodiyotining asoslari bo‘lgan tovar-pul
munosabatlari, menejment, marketing, biznes va tadbirkorlik, bank munosabatlari,
bozorni boshqarish mexanizmi kabi mavzular, milliy iqtisodiyotning rivojlanishi va
uning umumjahon iqtisodiyoti bilan integratsiyashuvi masalalari o‘rin olgan.
Professor A. O‘lmasovning uslubiy qo‘llanmasida «Iqtisodiy bilim asoslari»
predmetining barcha mavzulari bo‘yicha dars o‘tishda foydalanish uchun
qo‘shimcha nazariy bilimlar va uslubiy ko‘rsatmalar berilgan. Undagi uslubiy
ko‘rsatmalar nazariy va amaliy darslarni o‘tish, talabalarning mustaqil ishini tashkil
etish, ularning bilimini test usulida baholashga taalluqlidir. Muallif o‘qitishning
yangi texnologiyalari, chunonchi videotexnologiyalar, kompyuter o‘yinlari, amaliy
o‘yinlar, ish o‘yinlari uchun tavsiyalar, kichik guruhlar bahsini tashkil etish,
usullarni qo‘llash bo‘yicha yaxshi tavsiyalar berilgan.
A. Abdullaev, U. Inoyatov, N. Sanaev o‘z ishlarida iqtisodiy ta’lim berishda
amaliy mashg‘ulotlarni tashkil etish masalalarni yoritib beradi.
Yuqoridagi ta’kidlab o‘tilgan ishlarda va boshqa mualliflarning qo‘llanma,
darslik va uslubiy qo‘llanmalari hamda tadqiqotlarida iqtisodiy ta’lim berish va
amaliy mashg‘ulotlarni tashkil etish bo‘yicha garchand tavsiyalar, uslubiy
ko‘rsatmalar berilsa-da, talaba larda iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish , kasbiy-
iqtisodiy ta’lim berish masalalari bo‘yicha so‘z yuritilmaydi.
Noiqtisodiy OTM talabalariga iqtisodiy ta’lim berish jarayonini va ularda
iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish masalasini o‘rganish ma’lum muammolar
mavjudligini ko‘rsatdi. Bizning nazarimizda, bu muammolar quyidagilardan iborat:
-iqtisodiy ta’lim jarayonida yangi pedagogik texnologiyalar va axborot-
kommunikatsion texnologiyalaridan hamda o‘qitishning faol vositalaridan samarali
foydalanilmayotganligi;
-kasb-hunar kollejlariga iqtisodiy ta’lim berishda kasbiy-amaliy yo‘nalishga
kamroq e’tibor berilganligi;
-iqtisodiy yo‘nalishdagi maxsus fanlardan saboq beradigan o‘qituvchilarning
amaliy-iqtisodiy bilimlari yetarli emasligi hamda fanlararo aloqadorlik va
bog‘liqlikdan unumli foydalanilmayotganligi;
-talabalarda iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish bo‘yicha uzluksiz va izchil
tarzda rejali ta’lim-tarbiya ishlari oila, ta’lim muassasasi, ishlab chiqarish va jamoat
tashkilotlarining hamkorligida olib borilmaganligi;
-iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirishning zamonaviy ilmiy-uslubiy asoslari,
metod va shakllari, tartib-qoidari ishlab chiqilmaganligi va uning ahamiyati
yetarlicha yoritilmaganligi;
-iqtisodiy savodxonlikni oshirishga yordam beruvchi ilmiy-uslubiy maxsus va
qo‘shimcha adabiyotlarning yo‘qligi hamda bu boradi ilmiy-pedagogik o‘quv
jarayonlarining olib borilmaganligi va boshqalar.
Noiqtisodiy
yo‘nalishdagi
noiqtisodiy
OTM
talabalarida
iqtisodiy
savodxonlikni rivojlantirish juda murakkab jarayon bo‘lib, uning mazmun-mohiyati
jamiyat va inson ehtiyojlari asosida belgilanadi. Talabalarida iqtisodiy
savodxonlikni rivojlantirish jarayonida ularga nazariy va amaliy bilimlar berilishi
bilan birgalikda bir qator tushunchalar muhim ahamiyatga ega. Masalan:
savodxonlik, iqtisodiy savodxonlik, iqtisodiy madaniyat, iqtisodiy ta’lim, iqtisodiy
tarbiya, iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish, noiqtisodiy OTM talabalarida
iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish va boshqalar.
Zamonaviy texnik jihozlar bilan ta’minlangan ishlab chiqarish korxonalari,
muassasalar o‘rta maxsus-kasb hunar kollejlari bitiruvchilariga katta talablar
qo‘ymoqda.
Iqtisodiyot sohasida faoliyat ko‘rsatadigan mutaxassislarning mehnat faoliyati
ishlab chiqarish, hisob-kitob, biznes reja tuzish, hisobot topshirish, tahlil va
boshqalar bilan uzviy bog‘liq bo‘lgani uchun ularga iqtisodiy savodxonlik o‘ta
muhim sanaladi.
O‘tgan asrning 60-yillariga qadar hukm surib kelgan an’anaviy (klassik)
pedagogika nazariyasi va tegishli didaktik tamoyillar o‘z o‘rnini bugungi kunda
hamkorlik pedagogikasining tamoyillariga bo‘shatib berar ekan, iqtisodiy ta’lim
mazmuni va metodikasida ham mutlaqo yangi qarashlar shakllanmoqda. Albatta,
noiqtisodiy OTM talabalarining iqtisodiy ta’lim savodxonligini va ta’lim mazmunini
rivojlantirishda an’anaviy iqtisodiy ta’lim metodikasida to‘plangan ijobiy
tajribalardan yetarlicha foydalanish lozim.
Bugungi kunda kasb-hunar kollejlarida iqtisodiy ta’limning nazariy jihatlari
ustuvorlik kashf etgan, biroq nazariya bilan amaliyotning uzviy birligi zaruratdir.
Iqtisodiyot sohasida yangi-yangi kasbiy yo‘nalishlar va ixtisosliklarning yuzaga
kelishi
iqtisodiy
ta’limning
amaliy
tomonlarini
kuchaytirish
zarurati
tug‘ilayotganligidan dalolatdir. Zero, ishlab chiqarish pedagogikasining yirik
namoyondalaridan biri S. Ya. Batishev iqtisodiy bilim mutaxassisning kasbiy
xususiyatlaridan biri ekanini alohida ko‘rsatib o‘tadi.
Inson butun umri davomida oddiy turmush voqealari va iqtisodiy hodisalarni
kuzatib, o‘rganib o‘zining iqtisodiy bilimlarini yangilab, to‘ldirib, takomillashib
borishini hisobga olish kerak. Iqtisodiy ta’lim mazmunining asosiy tashkil
etuvchilari hisoblangan fundamental va amaliy xarakterdagi o‘quv materiallari har
bir ta’lim muassasasining ta’lim va ixtisoslik yo‘nalishidan kelib chiqadi. O‘quv
materiallari milliy qadriyatlar zamirida yetakchi nazariya va qonuniyatlar atrofida
umumlashtiriladi, boshqacha aytganda generalizatsiyalashtiriladi. Shu asosda
iqtisodiy ta’lim davomiyligi ta’minlanadi.
Iqtisodiy ta’limdan mavjud bo‘lgan o‘quv reja va dasturlarni qiyosiy tahlil
etish, pedagogikadagi yangi texnologiyalar asosida iqtisodiy ta’lim mazmunini
amalda joriy etish yo‘llarini muhokama etish hamda predmetlararo bog‘lanish
asosida iqtisodiy ta’lim berish usullarini o‘rganish shundan dalolat beradiki,
talabalarning iqtisodiy savodxonligini rivojlantirishga yo‘naltirilgan nazariy va
amaliy yo‘nalishda maxsus mashg‘ulotlar haligacha tashkil etilmagan. Iqtisodiy
yo‘nalishdagi kasb-hunar kollejlarida iqtisodiy ta’lim uchun ajratilgan vaqt jami
1500 soatni tashkil etadi. Shundan 1000 soati–nazariy mashg‘ulotlar uchun, 500
soati- amaliy mashg‘ulotlar uchun.
Noiqtisodiy yo‘nalishdagi ta’lim muassasaalarida iqtisodiy ta’lim uchun atigi
24 soat vaqt ajratilgan bo‘lib, ularning 16 soati nazariy mashg‘ulotlar uchun, amaliy
mashg‘ulotlar uchun esa atigi 8 soat ajratilgan. Yuqorida keltirilgan ma’lumotlardan
ko‘rinib turibdiki, noiqtisodiy yo‘nalishdagi noiqtisodiy OTM talabalarining
iqtisodiy savodxonligini rivojlantirish uchun 24 soatga mo‘ljallangan iqtisodiy
ta’lim kursi yetarli emas. Biz ular uchun maxsus «Iqtisodiy savodxondlik» kursini
tashkil etish zarur deb hisoblaymiz. Albatta, talabalarga chuqur iqtisodiy bilim
berishni o‘quv soatini ko‘paytirish hisobiga amalga oshirishga qaratilgan urinish
asosli emasligini ham ta’kidlab o‘tish joiz. Bundan ko‘rinadiki, kasb-hunar
kollejlarida talabalar uchun bo‘lajak ixtisoslik bo‘yicha kasbiy bilimlarini
chuqurlashtirishga ko‘mak beruvchi alohida iqtisodiy o‘quv dasturi-«Iqtisodiy
savodxonlik» dasturini yaratish ehtiyoji mavjud. Shuningdek, iqtisodiy ta’limdagi
ba’zi nomutanosibliklar va noo‘rin takrorlanishlarning mavjudligi va ularning
bartaraf etilishi lozimligini ta’kidlab o‘tish lozim.
Izlanish jarayonida quyidagilar muhim yo‘nalish sifatida aniqlandi:
-jamiyat taraqqiyoti talablari bilan iqtisodiy ta’lim mazmuni o‘rtasidagi
mutanosiblik;
-iqtisodiy ta’lim mazmunining amaliy yo‘naltirilganligi;
-umum ta’lim fanlari va iqtisodiy bilimlarning uzviyligi;
-iqtisodiy ta’lim mazmunining boshqa kasbiy fanlar bilan o‘zaro uyg‘unligi;
-iqtisodiy ta’limning yaxlitligi (bir butunligi) va uni bosqichli tizim asosida
joriy etilishi (umumiy iqtisodiy ta’lim o‘quv predmeti sifatida);
-iqtisodiy bilimlarning kasb-hunar ta’limidagi ixtisoslik fanlarini o‘rganish
uchun istiqbolli ekanligi;
-iqtisodiy bilimlar (qonun va nazariyalar)ning insonparvarlik jihatdaligi;
-iqtisodiy bilim, ko‘nikma va malakalarning ekologik mazmun kasb etishi;
-iqtisodiy ta’lim mazmunining umuminsoniy qadriyatlar bilan boyitilishi;
-iqtisodiy ta’lim mazmunida invariant (o‘zgarmas) tashkil etuvchilarning
mavjudligi va ularning iqtisodiy ta’lim asosini tashkil etishi;
-ta’limda ilmiy-texnik jarayonlarning iqtisodiy asoslari, iqtisodga oid muhim
yo‘nalishlarning aks etishi;
-iqtisodiy ta’lim mazmunida jahon iqtisodiyoti sohasidagi olimlar qatorida
o‘zbek iqtisodchi olimlari va O‘zbekistondagi iqtisodiyot fani yutuqlarining yoritib
borilishi.
Talabalarning mustaqil o‘quv mehnatini tashkil etish, an’anaviy bo‘lmagan
nostandart iqtisodiy darslarni uyushtirish orqali noiqtisodiy OTM talabalarining
iqtisodiy savodxonligini oshirish imkoniyatlari aniqlandi.
Noiqtisodiy OTM talabalari uchun samarali hisoblangan (fanga qiziqtirishga
va mantiqiy fikrlashga qaratilgan) dars turlari aniqlandi. O‘qituvchi bilan talaba
o‘rtasidagi yaqin ijodiy hamkorlik hamda talabaning o‘quv mehnat ko‘rsatkichi
iqtisodiyot fani darsi samaradorligining asosiy mezoni bo‘lib hisoblanishi aniqlandi.
Ilg‘or pedagogik texnologiyalar o‘z o‘rnida talabalarning iqtisodiy
savodxonligini oshirish tamoyillari bilan o‘zaro bog‘liq ekanini ham alohida
ko‘rsatib o‘tish lozim. O‘z navbatida pedagogikadagi ilg‘or texnologiyalardan
foydalanish iqtisodiy ta’limi mazmunining ilmiyligini oshirish bilan uzviy aloqada
bo‘lishi ham aniqlandi.
Yuqorida keltirilgan metodik g‘oya izchilligini sxematik tarzda quyidagicha
ifodalash mumkin.
1.2.1-jadval
Noiqtisodiy OTM talabali talaba larining iqtisodiy savodxonligini oshirish
imkoniyatlari
Ushbu ierarxik tizim noiqtisodiy OTM talabalarining iqtisodiy savodxonligini
oshirish imkoniyatini yaratishda nazariy asos qilib olindi. Kasb-hunar kollejlar
sharoitida fanlararo bog‘lanishning o‘ziga xos tomonlari mavjud ekanligi aniqlandi.
Ushbu g‘oyani o‘quv tajriba ishlari ham tasdiqladi. Kasb-hunar kollejlar sharoitida
fanlararo
bog‘lanishning
ta’minlanishi
va
joriy
etilishi
umumiy
o‘rta
maktablardagiga qaraganda jiddiy farq qilishi qayd etildi. Ushbu farq bir tomondan
kasb-hunar kolleji talabalariga fundamental bilim berib, kelajakda ularning
oliygohlarda o‘qishlarini davom ettirishi bilan belgilanadi. Ikkinchi tomondan esa,
kasb-hunar kolleji talabalariga tanlangan ta’lim yo‘nalishlari bo‘yicha qo‘shimcha
kasbiy ixtisoslik berish jihatlari bilan bog‘liq bo‘lishi ham aniqlandi.
Albatta, iqtisodiy ta’lim mazmuni va uning dasturiy tuzilmasiga o‘ziga xos
Таълим
мазмунининг
илмийлиги
Педагогикадаги
янги
технологиялар
Иқтисодий
таълим
самарадорлиги
Иқтисодий
таълим
узвийлиги
pedagogik-psixologik ijodiy yondashuv talab etiladi.
3. Bo‘lajak mutaxassislarda iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirishning
psixologik-pedagogik omillari.
Kadrlar tayyorlash milliy dasturida o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi
muassasalarida kichik mutaxassislar tayyorlashga alohida e’tibor berilgan. Demak,
kasb-hunar kollejlarida mutaxassislar tayyorlash jarayonini ham tubdan qayta ko‘rib
chiqilishi talab etiladi. Kasb-hunar kollejlarida tayyorlanayotgan mutaxassilarga
kasb o‘rgatilishi fanlararo aloqadorlik hamda izchillik tamoyiliga tayangan holda
birgalikda iqtisodiy ta’lim-tarbiyaviy jarayonni tashkil etuvchi sharoitni yuzaga
keltirishni taqozo qiladi.
N.
Kamolova
talaba-yoshlarda
iqtisodiy
bilim
va
ko‘nikmalarni
rivojlantirishning pedagogik shart-shart sharoitlarini ko‘proq umumiy va tarbiyaviy
nuqtai-nazardan o‘rgangan, lekin ularni rivojlantirish masalasi kasbiy-amaliy
ta’limga bog‘liq holda tadqiq etilmagan va bizning nazarimizda bir qancha
noaniqliklarga yo‘l qo‘yilgan.
Birinchidan, bizning nazarimizda, «iqtisodiy bilimni rivojlantirish»,
«iqtisodiy ko‘nikma» iboralari ilmiy-pedagogik nuqtai- nazardan unchalik
muvaffaqiyatli qo‘llanilmagan.
Ikkinchidan,
garchand
«iqtisodiy
bilimni
rivojlantirish»,
«iqtisodiy
ko‘nikma» iboralari dissertatsiyaning asosiy tushunchalari hisoblansa-da, lekin ular
tushuncha sifatida ta’riflanmagan, izohlab berilmagan, tushuntirilmagan.
Uchinchidan,
talabalarda
qobiliyat,
tafakkur
rivojlantiriladi,
bilim
shakllantiriladi yoxud oshiriladi. Shuning uchun ham «iqtisodiy bilimlarni
rivojlantirish» iborasini qo‘llash, bizning nazarimizda, unchalik o‘rinli emas.
To‘rtinchidan, «iqtisodiy ko‘nikma» iborasi juda mavhum bo‘lib, uning
nimani anglatishi, qanday ma’noni izohlashi tushunarli emas. Bizningcha, «kasbiy-
iqtisodiy amaliy ko‘nikma» iborasi qo‘llanilishi lozim edi.
Beshinchidan, pedagogik kollejlari bitiruvchilari tadbirkorlik bilan emas,
asosan pedagogik faoliyat bilan mashg‘ul bo‘ladilar. Ular ko‘pincha maktablarda
boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi yoki maktabgacha ta’lim muassasasida tarbiyachi
vazifasida ishlaydilar. Shuning uchun ham o‘quvchi o‘zning o‘quv jarayonida
ko‘proq ularning iqtisodiyot to‘g‘risidagi umumiy bilimlarini oshirish, «dastlabki
iqtisodiy tassavurlarini kengaytirish», «yoshlarni iqtisodiy tarbiyalash» masalalariga
ko‘proq to‘xtalib o‘tadi.
Oltinchidan, pedagogika noiqtisodiy OTM talabalarida iqtisodiy bilim va
ko‘nikmalarni rivojlantirish uchun maxsus kurs va uni o‘qitish dasturi ishlab
chiqilmagan, balki dars mashg‘ulotiga faqat «Iqtisodiyot asoslari» o‘quv fani
mazmuni asos qilib olingan. Qo‘shimcha manbalardan foydalanish haqida umuman
so‘z yuritilmagan.
Bo‘lajak
kichik
mutaxassislarning
gumanitar
va
ijtimoiy-iqtisodiy,
matematika va tabiiy fanlar hamda umumkasbiy fanlarni uzviy aloqada o‘rganishlari
ularda bevosita kasbiy-iqtisodiy ko‘nikma va malakalarining shakllanishida muhim
omil bo‘lib xizmat kiladi. Shu ma’noda, har bir mutaxassislik fanidan ma’ruza va
amaliy mashg‘ulotlarni olib borish jarayonida iqtisodiy tushunchalarning o‘rni,
ularni o‘rganish zaruriyati, ketma-ketligi, boshqa tushunchalar bilan aloqadorligi va
bu aloqadorlikni reflektiv (refleks, beixtiyor), simmetrik yoki tranzitivlik (dars
jarayonida olingan bilimlar majmuini amalda o‘z o‘rnida qo‘llay olishi) va boshqa
xossalarga bo‘ysunishiga qarab, ularning kasbiy ahamiyatini aniqlash imkoniyatiga
ega bo‘lamiz.
Ma’lumki, an’anaviy ta’limda ma’ruza va amaliy mashg‘ulotlarning har bir
o‘quv fani boshqa o‘quv fanlariga bog‘liq holda olib borilishi talabalarda
bilimlarning integrativ tarzda yuzaga kelishiga o‘zining ta’sirini ko‘rsatib keldi. Bu
esa, talabalarda ijodiy fikrlash jarayoni(imkoniyati)ning sustlashishiga sababchi
bo‘lishi tajribada kuzatilgan.
Kasb-hunar kollejlarida o‘qitiladigan barcha iqtisodiy fanlar asosan faqat
ma’lumot beruvchi, o‘rgatuvchilik funksiyasi bilan chegaralanib qolmasdan,
bo‘lajak
mutaxassislar
iqtisodiy
dunyoqarashini
rivojlantiruvchi,
integrallashtiruvchi, tarbiyalovchi funksiyalariga ham ega bo‘lmog‘i lozim. Bundan
ko‘rinib turibdiki, har bir fan o‘qituvchisi-mutaxassisga talabalarni nafaqat shu fan
tuzilmasida mavjud bo‘lgan ilmiy ma’lumotlar bilan qurollantirish, balki ular
egallagan iqtisodiy tushunchalarni rivojlantirish va ularning boshqa tushunchalar
bilan integrallashuvini ta’minlash hamda bo‘lajak kadrlarni milliy qadriyatlar ruhida
tarbiyalash vazifalari ham qo‘yilgan. Shuning uchun ham har bir pedagog-olim
navbatdagi o‘quv mashg‘ulotiga tayyorgarlik ko‘rishida o‘quv materialini yuqorida
sanab o‘tilgan talablar va tamoyillarga rioya qilgan holda tanlashi va uni talabalar
e’tiboriga havola qilishida tegishli parametrlardan unumli foydalanishi maqsadga
muvofiq bo‘ladi.
Bo‘lajak mutaxassisni kasbiy-iqtisodiy rivojlantirish uning jamiyatdagi o‘rni,
ishlab chiqarish faoliyatidagi majburiyati va vazifalariga hamda individual
qobiliyatiga bog‘liq bo‘ladi. Mutaxassisning ijodiy individualligi uning individual
xususiyatlari (fikrlashning ilmiy tarkib topganligi, ishga ijodiy yondashishi, o‘z
imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishga intilishi va boshqalar)ning rivojlanish darajasi
bilan belgilanadi. Bo‘lajak kichik mutaxassisning ijodiy individualligini
rivojlantirish va takomillashtirishning psixologik-pedagogik shart-sharoitlari
qarama-qarshiligini his qilish, ularning yechimini topish pedagog uchun muhim
hisoblanadi.
Zamonaviy ijodkor mutaxassis amaliy faoliyatning reproduktiv usuli va
ijodkorlik yo‘nalishlaridan birini tanlashda nafaqat o‘zligini, balki hayotiy
maqsadlarini ham ro‘yobga chiqaradi. U o‘zini sifat jihatidan o‘zgartiradi,
psixologik to‘siqlarni yengadi, kasbiy ahamiyatga ega sifatlarini rivojlantirish
imkoniyatlarini qidiradi, o‘z faoliyati konsepsiyasi (asosiy fikr, g‘oya)ni ishlab
chiqadi. Umuman olganda, mutaxassisning kasbiy faoliyati uchun, birinchidan,
innovatsion yo‘naltirilganlik, ikkinchidan, o‘ziga yo‘naltirilganlik xususiyatlari ham
ko‘rinadi. Ijodkor mutaxassis o‘z-o‘zini takomillashtirmasdan, individuallikni
rivojlantirmasdan, kasbiy mahoratini shakllantirmasdan turib, kasbiy faoliyatda
yuqori mavqega erishish mumkin emasligini to‘g‘ri anglab yetadi. Shu sababli
kasbiy zarurat taqozo etgan sifatlarni egallashi mutaxassisning hayotiy maqsadiga
aylanishi kerak. Ammo K.K.Platonovning e’tirof etishicha, talabalarning kasbiy
qobiliyati butun pedagogik jamoa ishtirokida va butun o‘quv-tarbiya jarayonida,
ayniqsa, kasbiy ta’lim berishning boshlang‘ich paytlaridayoq amalga oshirilish
kerak.
Bo‘lajak mutaxassisning o‘ziga xosligini o‘rganishda uning psixologik hamda
shaxsiy sifatlariga alohida e’tibor qaratish lozim. Uning kasbiy faoliyati umumiy va
kasbiy qobiliyatining, shuningdek, kasbiy motivatsiyaning namoyon bo‘lish
darajasi bilan belgilanadi. Yetarli darajada rivojlangan qobiliyatlar, maqsadlar,
ehtiyojlar doirasi qanchalik keng bo‘lsa, mutaxassisning kasbiy mahorat darajasi
shunchalik yuqori bo‘ladi.
Mutaxassisning kasbiy faoliyatida rivojlanishni ta’minlovchi asosiy ziddiyat
inson qobiliyatlari hamda kasbiy faoliyat talablari o‘rtasidagi tafovut bilan
belgilanadi. Kasbiy faoliyati jarayonida yuzaga keluvchi ziddiyatlarni har bir
mutaxassis o‘z imkoniyatlari va qobiliyatlari darajasida hal qiladi. Bu faoliyat
mutaxassisning individual uslubini belgilab beradi.
Mutaxassisda o‘z-o‘zini boshqarish, qat’iylik, jur’atlilik, qo‘rqmaslik,
atrofdagi insonlarga hurmat va e’tibor, kamchiliklarini his qilgan holda o‘z
imkoniyatlariga ishonch, faoliyatini baholashda haqqoniylik, kuchli iroda, kuch-
quvvatini yo‘naltira olish, faoliyat va maqsadni amalga oshirish yo‘lida o‘z
imkoniyatlarini jamlay olish, belgilangan maqsadni amalga oshirishda faoliyatini
to‘g‘ri boshqarib borish, aqliy faollik va o‘zgaruvchan sharoitlarga moslasha olish,
shaxsni harakatga keltiruvchi kuch va ijtimoiy olam bilan o‘z imkoniyatlarini
qiyoslay olish sifatlariga ega bo‘lsagina yuksak kasbiy mahorat darajasiga erisha
olishi mumkinligi aniqlangan.
Talabalarning o‘quv materialini o‘zlashtirishi ularda fikrlash jarayonining
samaradorligi, ratsionalliligi, shu o‘quv materialidan mutaxassisligi uchun zarur
bo‘lgan xulosalarni chiqara bilishi, o‘quv materialini umumlashtira olishi,
maqsadiga erishuvchanligi, o‘z fikrida qat’iy turishi, o‘quv materialining ta’lim
jarayonidagi kamchiliklarni to‘ldirishga yordam berishi ham inobatga olinishi zarur.
Shuning uchun ilmiy, ta’limiy-didaktik va axloqiy talablarga javob beradigan o‘quv
materiallarini tanlash lozim.
Demak, iqtisodiy yo‘nalishdagi fanlarni o‘qitishda psixologik–kasbiy
qonuniyatlarni hisobga olib borish bevosita mutaxassis faoliyatining yuzaga kelishi
va rivojlanishida muhim ahamiyatga ega ekan. Bo‘lajak kichik mutaxassis faoliyati
– bu o‘quv tarbiyaviy jarayonga o‘zining faol munosabatlarini bildirib, qo‘yilgan
maqsad va vazifalarni amalga oshirishda ijtimoiy–iqtisodiy nuqtai-nazardan
yondoshib, komil inson sifatlari bilan birga aqliy kasbiy tafakkurini rivojlantirishga
yordam beruvchi faoliyatdir. Shuning uchun ham kasbiy ko‘nikma va malakani,
iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirishda, albatta, har tomonlama takomillashgan
chuqur kasbiy bilim zarurdir. Bo‘lajak kichik mutaxassislarga kasbiy fanlardan
beriladigan bilimlarning o‘ziga xos sintezini aniqlash va sintezlashgan bilimlar
xususiyati, ularning o‘zaro aloqadorligi, tuzilishi va boshqa fanlar bilan bog‘liqligi
haqidagi ma’lumotlarning ta’lim jarayonida berib borilishi muhim ahamiyatga ega.
Kelajakda mutaxassislarda psixologik-pedagogik komponentlardan biri, bu
“iqtisodiy tushunchalarni esda saqlash” sifatining ma’lum darajada yuqori bo‘lishi
taqozo qilinadi. Bundan tashqari, amalga oshirilayotgan ishlar tuzilishiga ko‘ra bir
nechta iqtisodiy fanlarga oid bilimlarning integratsiyasi, o‘zaro aloqadorligi va
undan foydalanish metodikasini o‘z ichiga oladi. Har bir talaba o‘z imkoniyati,
asosan bilimga bo‘lgan intilishiga qarab o‘zining bilimlar blokiga ega bo‘ladi. Bu
bilimlar strukturasiga ko‘ra, texnik va texnologik mazmundagi, psixologik va
pedagogik, falsafiy, fizik-matematik, iqtisodiy, amaliy va boshqa ko‘rinishdagi
bilimlar to‘plami bo‘lib, talaba qaysi yo‘nalishga mos bilimlar kerakligiga tayangan
holda, shu mazmundagi bilimlarni bankdan ajratadi hamda uni chuqurlashtirib talab
qilingan maqsadda foydalanishga harakat qiladi.
Pedagogik izlanish va ilmiy-o‘quv natijalari ko‘rsatadiki, noiqtisodiy OTM
talabalarining iqtisodiy savodxonligini rivojlantirish bir qator omillarga bog‘liq.
Demak, talabalarning iqtisodiy savodxonligiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillarni
kuchaytirmasdan turib iqtisodiy ta’limda samarali natijalarga erishib bo‘lmaydi.
Talabalarning iqtisodiy savodxonligiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillarni o‘zaro
bog‘liqligini sxematik tarzda quyidagicha tasvirlash mumkin (1.3.1-rasmga qarang):
1.3.1-rasm. Talabalarning iqtisodiy savodxonligi shakllanishiga ta’sir
ko‘rsatuvchi omillar
-motivatsion omil ta’sirini kuchaytirish uchun talabaning o‘quv hamda
kasbiy-amaliy faoliyatlarini amalga oshirishga bo‘lgan ichki ehtiyoj rivojlantiriladi.
Bunda yetakchi motivlarga tayangan holda talabalarga iqtisodiy ta’lim olishning
zamonaviy usullari haqida, xususan, elektron adabiyotlar va internet tizimidan
oqilona foydalanishga oid bilimlar beriladi, ya’ni ularda ijodkor bo‘lish, yangilikka
intilish motivlari shakllantiriladi;
-aqliy omil ta’sirini kuchaytirish uchun ta’lim oluvchilar erkin fikrlashga,
tizimli va ijodiy tasavvur yuritishga, iqtisodiy jarayonlarni modellashtirish,
loyihalash, bashorat qilishga, yangi g‘oyalarni topishga o‘rgatiladi;
-irodaviy omil ta’sirini kuchaytirsh uchun talabalar mustaqil izlanishga
o‘rgatiladi, natijada ularda murakkab iqtisodiy hodisalarni modellashtirish hamda
o‘quv va kasbiy vazifalarni mustaqil hal etish, amaliy topshiriqlarni bajarish, mehnat
qilish ko‘nikmalari rivojlantiriladi, irodaviy sifatlar shakllantiriladi;
Иқтисодий
саводхонлик
шаклланишига
таъсир
Мотивацио
н
Ақлий
Иродавий
Ҳиссий
Ўзига
хослик
Амалий
Мустақиллик
-hissiy omil ta’sirini kuchaytirish uchun talabalarda izlanuvchanlikka,
iqtisodiy masalalarni yechishning maqbul usullarini tanlashga xos hissiyotlar
rivojlantiriladi, ular o‘quv hamda kasbiy faoliyatda ijodiy yechimlarni topish yo‘lida
ziyrak
bo‘lishga
o‘rgatiladi;
iqtisodiy
jarayonlarni
modellashtirish
va
iqtisodiyotning amaliy asoslarini o‘rganish orqali talabada hissiy omillar
kuchaytiriladi;
- amaliy omil ta’sirini kuchaytirish maqsadida talabalarda yangi iqtisodiy axborotlar
qabul qilish, qayta ishlash, iqtisodiy masalalarning noan’anaviy yechimini topish,
fikrlash, kasbiy faoliyat va iqtisodiy amallar yo‘nalishlarini o‘zgartirishga moyillik
ko‘nikmalari shakllantiriladi. Ular biror iqtisodiy masalani yechishda ilmiy
manbalardan, internet yangiliklaridan oqilona foydalanishga o‘rgatiladi;
- mustaqillik omili – o‘zini ijodkor sifatida anglab yetish, ijtimoiy, o‘quv
hamda kasbiy-iqtisodiy faoliyatda o‘z o‘rnini topish, o‘rta maxsus, kasb-hunar
ta’limida hamda kasbiy faoliyatda o‘zining ijodiy imkoniyatlarini bilish; o‘z o‘quv
faoliyatini amalga oshirish va fikrlashda mustaqillik hamda erkinlikning namoyon
bo‘lishi. Iqtisodiy jarayonlaridagi texnologiyalarini tushunish va ularning afzalligi
va qulayligini asoslab berishda talabaning mustaqil fikrlashi, o‘z fikrini himoya qila
olishi uning kelgusidagi kasbiy-iqtisodiy faoliyatda o‘z o‘rnini topa olishini
ko‘rsatadi;
- o‘ziga xoslik omili - o‘z fikrlarini zarur yo‘nalishda boshqara olish, yangi
g‘oyalar topish imkonini beruvchi manbalarni izlash, o‘z ijodiy faolligini ta’minlash
uchun mustaqil ravishda sharoit yarata olish. Iqtisodiy topshiriqlarning to‘g‘ri
bajarilganligi, yechimlarning maqbul usullarni tanlashi talabaning ijodkorligini,
mustaqil ishlay olishini ko‘rsatadi.
Xulosa qilib aytganda: 1. Respublika iqtisodiyotini tubdan isloh qilish, uni
rivojlantirish jamiyatdagi ijtimoiy-siyosiy, madaniy- ma’rifiy o‘zgarishlar bilan
uzviy bog‘liq. Buning natijasi o‘laroq hozirgi vaqtda o‘rta maxsus, kasb-hunar
ta’limi tizimida iqtisodiy ta’limni izchil yo‘lga qo‘yish zaruratga aylangan.
2.
O‘tkazilgan
nazariy
tahlillar
ta’lim
jarayonida
bo‘lajak
kichik
mutaxassislarda iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish jamiyatning ehtiyoji va
ijtimoiy buyurtmasi bilan belgilanadi, ya’ni u iqtisodiy islohotlarning tadrijiy
ravishda takomillashuvi bilan aniqlanadi.
3. Kasbiy ta’lim jarayonida iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish masalasi
nofaol o‘qitishdan faol o‘qitishga; o‘quv materialini ijodiy o‘rganishga, uni bir
tomonlama emas, ya’ni faqat o‘qituvchi emas, balki hamkorlikda(ta’lim oluvchi
bilan birgalikda) taqdim etishni, kasbiy-iqtisodiy va amaliy ta’limni keng yo‘lga
qo‘yishni taqozo etmoqda.
4. O‘quv jarayonida talabalar iqtisodiy savodxonligining bugungi kundagi
holati, uning mazmuniy asosi va mohiyati aniqlandi, respublikamiz noiqtisodiy
OTM talabalarida iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirishning ijtimoiy-pedagogik
xususiyatlari, tamoyilari va asoslari aniqlandi, asoslab berildi. Iqtisodiy savodxonlik
tushunchasi ta’riflandi va uni rivojlantirishning o‘ziga xos vazifalari belgilandi. Ular
noiqtisodiy OTM talabalarida iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirishning maqsadli
yo‘nalishlarini aks ettiradi.
5. Nazariy tahlil natijasida olingan ma’lumotlar ko‘rsatadiki, o‘rta maxsus,
kasb-hunar ta’limi muassasalari talabalarida iqtisodiy savodxonlikni rivojlantirish
iqtisodiy ta’limning ilmiy-uslubiy asoslarini takomillashtirish, zamonaviy shakl va
vositalarini ishlab chiqish, iqtisodiy fanlardan saboq beruvchi noiqtisodiy OTM
talabalari, o‘qituvchilari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash masalasi va
boshqa omillar bilan uzviy bog‘liq. Chunki ta’limning asosiy maqsadlaridan biri
bo‘lajak kichik mutaxassislarning iqtisodiy savodxonligini rivojlantirish va iqtisodiy
madaniyatini yuksaltirish, shaxsiy va kasbiy sifatlarini kamol toptirishdan iborat.
Zero, shaxsiy va kasbiy sifatlari kamol topgan mutaxassis murakkablik darajasi
turlicha bo‘lgan iqtisodiy faoliyatlarni mustaqil amalga oshirishi uchun yetarlicha
amaliy bilimga ega bo‘lishi zarur.
6. Darsliklar, qo‘llanmalar, pedagogik adabiyotlarni tahlil qilish asosida
talabaning bilish faoliyatini ta’minlovchi, iqtisodiy savodxonligini rivojlantirishga
ta’sir ko‘rsatuvchi omillar aniqlashtirildi. Boshqacha aytganda, talabaning bilish
faoliyati ta’lim jarayoni tuzilmasi va omillarning unga qanchalik ta’sir ko‘rsatishiga
bog‘liq. Shu tufayli o‘qituvchining talaba iqtisodiy savodxonligini rivojlantirish
tizimida uning bilish faoliyatini boshqarish va muvofiqlashtirish borasidagi
mas’uliyati yanada ortadi.