OXIRIDAN YECHILADIGAN MASALALAR. HARAKATGA DOIR NOSTANDART MASALALAR. QIZIQARLI VA TOPQIRLIKKA DOIR MASALALAR. ERTAK MASALALAR. MATEMATIKA DARSLARIDA ERTAKLARDAN FOYDALANISHNING XUSUSIYATLARI. KECHIB O`TISHGA DOIR MANTIQIY MASALALAR
Yuklangan vaqt
2024-04-21
Yuklab olishlar soni
5
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
1,5 MB
Ilmiybaza.uz
OXIRIDAN YECHILADIGAN MASALALAR. HARAKATGA DOIR
NOSTANDART MASALALAR. QIZIQARLI VA TOPQIRLIKKA DOIR
MASALALAR. ERTAK MASALALAR. MATEMATIKA DARSLARIDA
ERTAKLARDAN FOYDALANISHNING XUSUSIYATLARI. KECHIB
O`TISHGA DOIR MANTIQIY MASALALAR
REJA:
1. Oxiridan yechiladigan masalalar haqida tushuncha. Harakatga doir
nostandart masalalar.
2. Qiziqarli va topqirlikka doir masalalar. Ertak masalalar.
3. Kechib o`tihsga doir mantiqiy masalalarni yechish usullari.
Ilmiybaza.uz
Tayanch iboralar: Boshlangʻich sinf, nostandart fikrlash, masala, nostandart
masala, harakat, qiziqarli, topqirlik, ertak, kechib o`tish, mantiqiy masala.
1. Oxiridan yechilgan masalaga eng oddiy misol qog‘ozga chizilgan labirintlar
o‘yini bo‘lib, uni qalam bilan to‘ldirish kerak. Ushbu labirintlarning ko'pchiligi bir
nechta mumkin bo'lgan yo'llarni o'z ichiga oladi va ular orasida labirintning oxiriga
olib boradigan faqat bitta haqiqiy yo'l bor. Agar siz qarama-qarshi yo'nalishda,
oxirgi nuqtadan boshlab va labirintning boshiga yo'lni chizsangiz, bunday labirint
masalani yechishni tezlashtirishingiz mumkin.
Masalani oxiridan yechish juda qulay. Quyidagi topshiriqlarni ko’raylik.
1-masala.Men bir son o‘yladim, uni 7 ga ko‘paytirdim, 15 ni qo‘shib, 50 ni hosil
qildim. Men qanday son o’yladim?
Yechilishi: Masalani yechishni “oxiridan” boshlaylik. Barcha harakatlar natijasida
biz 50 raqamini oldik. Keyin 50 dan 15 ni ayirib, 7 ga bo’lamiz va shu tariqa kerakli
raqamni olamiz. Javob: 5.
Ilmiybaza.uz
Tekshirish: 5 x 7=35; 35+15=50.
Shunday qilib, teskari harakatdan foydalanib, biz bu muammoni osongina hal qildik.
2-masala. Bir guruh sayyohlar sayohatga chiqishdi. Birinchi kuni ular yo'lning 1/3
qismini, ikkinchi kuni – yo’lning qolgan qismining 1/3 qismini, uchinchi kuni - yana
qolgan yo’lning 1/3 qismini bosib o’tishdi. Ular yana 32 km masofani bosib o'tishlari
kerak. Sayyohlar hammasi bo’lib necha kilometryo’l bosishlari kerak?
Yechilishi: 32 km qolgani va uchinchi kuni sayyohlar qolgan 1/3 qismini bosib
o'tganligi sababli, 32 km qolgan yo’lning 2/3 qismi bo'ladi 32 : 2/3 = 48 (km). Ushbu
48 km birinchi kundan keyin qolgan marshrutning 2/3 qismini tashkil qiladi. Demak,
ikkinchi kun 48: 2/3 = 72 (km).
Ushbu 72 km yana 2/3 ni tashkil
qiladi. Sayyohlar bosib o’tishlari
kerak bo’lgan masofa 72 : 2/3 = 108
(km).
Javob: 108 km.
Tekshirish:
108: 1/3 = 36 (km –birinchi kuni
o'tdi);
108-36=72; 72: 1/3 = 24 (km - ikkinchi kuni);
72-24=48; 48: 1/3 =16 (km - uchinchi kuni);
48-16=32 (km – qoldi).
Harakatga doir nostandart masalalar yechilishlari bilan tanishib chiqaylik.
Masala shartida berilgan son miqdorlar natural son, kasr sonlar ham bo`lishi
mumkin.
Tezlikni aniqlashga doir masala.
1-masala. Kema suvning oqimi bo`ylab soatiga 20 km, suvning oqimiga qarshi
soatiga 15 km tezlik bilan yurdi. Suvning oqim tezligini toping.
Ilmiybaza.uz
Yechilishi: kemaning oqim bo`ylab tezligi, kemaning o`zining tezligi bilan oqim
tezligining yig`indisiga teng bo`ladi; oqimga qarshi borgan vaqtdagi tezligi esa
bularning ayirmasiga teng. Shundan ko`rinadiki, kemaning oqim bo`ylab yurgan
tezligi bilan oqimga qarshi tezligi orasidagi farqi oqimning ikkilangan tezligiga teng.
Demak, suvning tezligi (20 -15) : 2 = 2,5 km bo`lar ekan.
2-masala. Qayiq turg`un suvda soatiga 7 km dan suza oladi. U ikki punkt orasidagi
masofani oqim bo`ylab suzib o`tish uchun oqimga qarshi suzganiga qaraganda 2,5
marta kam vaqt sarf qiladi. Suv oqimining tezligini toping.
Yechilishi: Oqim bo`ylab qayiq 1 soatda MC masofani o`ta oladi, buning DC = 7
km bo`lagi qayiqning o`z tezligi bo`lib, MD bo`lagi esa oqim tezligidir. Xuddi
shunday AB masofani, qayiq oqimga qarshi 2,5 soatda o`tadi. Agar oqim
bo`lmaganda edi, u 2,5 soatda undan katta bo`lgan AN = 17,5 km masofa o`tgan
bo`lar edi. Bu 17,5 km ni qayiq o`z harakati hisobiga 1 soatda (CD = BD = 7 km )
va suv oqimi hisobiga 3, 5 soatda (MD = AD va BN = 2,5 AD ) o`ta oladi. Demak,
suv oqimining 3,5 soatdagi tezligi: 10,5 km, ya`ni bir soatdagi tezligi esa 10,5 : 3,5
3 km bo`ladi.
Quvlab yetishga doir harakatlar.
3-masala. Otasi o`g`lini shahardan kitoblar olib kelish uchun yuborgan. Lekin
qaysi kitoblarni olib kelish kerakligini aytishni unutgan. 3 soat o`tib o`zi velosipedda
quvib ketgan. Agar o`g`li bir soatda 5 km, otasi esa bir soatda 8 km yursa, otasi
o`g`lini necha soatda quvlab yetadi?
Yechilishi: o`g`li uch soatda 15 km (3 x 5 = 15) yurdi, otasi esa har soatda uch
km dan ortiq (8-5=3) yuradi. Ortiqcha 15 km ni yurib o`tishi uchun otasiga 5 soat
(15:3=5) vaqt sarf qilishi kerak bo`ladi, ya`ni (5 x 3) : (8- 5) 5 soat.
Ilmiybaza.uz
4-masala. It tulkini quvlab borayotir, lekin ular orasidagi masofa itning yuz
marta sakraganida o`tadigan masofaga teng. It 3 marta sakraganida, tulki 5 marta
sakraydi, biroq, uzunlik jixatidan itning 6 marta sakrashi tulkining 11 marta
sakrashiga teng edi. It tulkini qancha sakrashda quvlab yetadi?
Izoh: bu masalaning qiyinligi shundaki, vaqt ham masofa ham bir xil birlik
bilan, ya`ni sakrash bilan ifodalangan. Bu tushunchalarni almashtirish yaramaydi.
Bu qiyinlik itning sakrashini tulkining sakrashiga va teskarisiga aylantirish kerak
bo`lganligidan yana murakkablashadi. Endi masalaning yechilishini ko`raylik.
Yechilishi:
1-variant. It o`zining 6 sakrashida tulkiga, uning bir sakrashi miqdorida
yaqinlashib boradi, ya`ni it bir sakraganda tulkining 1/6 sakrashi qadar yaqinlashib
boradi. Itning 100 sakrashini tulki sakrashiga aylantiramiz: 100 x 11: 6 = 1100 : 6
va buni 1/ 6 ga bo`lsak, 1100 it sakrashi kelib chiqadi.
2-variant. Ham itning, ham tulkining tezliklari bir vaqtda bo`lgan sakrashlariga
teskari proporsionaldir ( 1/6 : 6 /11 11/6) ya`ni itning tezligi tulkining tezligiga 3
x 11 : 5 x 6 = 11:10 kabi nisbatda bo`ladi. Demak, it har bir sakrashida tulkiga uning
1/11 sakrashicha (1- 10/11 = 1/11) yaqinlashib boradi, tulkini 100 : 1/11 = 1100
sakrashda quvlab yetgan.
2. Matematika — qiziqarli va noodatiy fan. Qiziqarli matematika esa kishi aqlini
charxlaydi va kundalik hayotda duch keladigan masalalarni osonroq yechishga
yordam beradi. Quyida qiziqarli ma’lumotlar taqdim etamiz.
Kalkulyatorda bir nechta 1 lar sonini xuddi o’ziga ko’paytirib ko’ring, juda qiziq
javob chiqadi, masalan 1111 x 1111 yoki 111111 x 111111.
Zero, jumboq javobini topishda, to’laqonli fikrlash, tasavvuriy idrok, xotira, holatga
noodatiy yondashuv qobiliyati rivojlanadi.
1.
Bobo bilan nabira masalasi. Men aytadigan voqea 1932-yilda yuz
bergan. Tug‘ilgan yilimning so‘ngi ikki raqami qanday sonni ifodalasa, o‘sha vaqtda
yoshim roppa-rosa o‘shancha edi. Men ana shu munosabatni bobomga aytsam, ular
Ilmiybaza.uz
ham: tug‘ilgan yilimni ko‘rsatuvchi sonning oxirgi ikki raqami qancha bo‘lsa, men
ham shuncha yoshdaman, deb meni hayron qoldirdi.
Aytingchi? Bobom va men rost gapirganmizmi?
Yechish. Nabira yoshining dastlabki ikki raqami 19, boboda esa 18 deb olinsa,
1932 yil bilan 1900, 1800 yillar orasida 32 hamda 132 yil farq mavjud bo‘ladi.
Mazkur farqlarning yarmi nabira va bobo yoshiga teng bo‘ladi. Demak nabira 1916
yilda, bobo esa 1866 yilda tug‘ilgan, ular 16 va 66 yoshda.
2. Ibn Xattobning yoshi turli raqamli son bilan yoziladi.
Ma’lumki:
a) Agar birinchi va oxirgi raqamlarni o’chirsak, raqamlar yig’indisi 13 ga tеng
bo’ladigan eng katta ikki xonali son hosil bo’ladi.
b) Birinchi raqam oxirgisidan 4 marta katta. Xattob nеcha yoshda?
Qiziqarli masalalar
1. 3 daqiqalik va 7 daqiqalik qum soatlar bor. Tuxumni qaynatayotgan suvga roppa
– rosa 4 daqiqa solib qaynatish kеrak. Ushbu qum soatlar yordamida qanday qilib
buni amalga oshirish mumkin?
2. Tarozining bir pallasida katta karam, ikkinchi pallasida esa 2 kilogramli tosh va
kichik karam. Tarozi pallalari muvozanatda. Katta karam massasi kichik karam
massasiga nisbatan qanchaga ko’p?
3. Doniyor 6 ta piyolani qancha vaqtda yuvsa, u 4 ta
tarеlkani ham shuncha vaqtda yuvdi. Doniyor –
tarеlkani tеzroq yuvadimi yoki piyolani?
4. Ikki bola 40 daqiqa shaxmat o’ynadi. Har bir bola
qancha vaqt shaxmat o’ynagan?
5. Lola nеchta masala yеchgan bo’lsa, Sеvara ham shuncha masala yеchdi, Lola
esa Madina nеchta masala yеchgan bo’lsa, shuncha masala yеchdi. Qizchalar
yеchgan masalalar soni haqida nima dеyish mumkin?
6. Bir kishi Olmazor qishloqiga kеtayotib, yo’lda 9 ta kampirni uchratdi, ularning
har birida 9 tadan qop, har bir qopda 9 tadan mushuk, har bir mushukning esa 9
tadan bolasi bor edi. Olmazor qishloqiga jami nеcha kishi borayotgan edi?
Ilmiybaza.uz
7. Qozonda 6 dona kartoshka 30 daqiqa qaynasa pishadi. 1 dona kartoshka pishishi
uchun nеcha daqiqa qaynashi kеrak?
8. Ikki ona, uch qiz, buvi, nеvara qiz, ikki opa – singil, xola va jiyanlar mеhmonga
kеlishdi. Mеhmonga jami nеcha kishi kеlishdi?
9. Birinchi terakda 9ta , ikkinchisida esa undan 5 ta ko’p olma bor. Ikkala
daraxtdagi olmalar soni nechta?
10. Tovuq bir oyog’ida turganda 2 kg kelsa 2 oyog’ida tursa necha kg?
11. Beshta 2 yordamida 200 sonini qanday hosil qilish mumkin?
12. Mansur bir son o’yladi. Bu songa birni qo’shib, so’ngra 2ga ko’paytirdi,
ko’paytmani 3ga bo’ldi va bo’linmadan 5ni ayirdi, natijada 5 hosil bo’ldi. Anvar
qanday son o’ylagan?
2. Bolalarga topqirlika doir mashqlar nafaqat ajoyib o’qitish vositasi, balki
zerikarsiz dam olish uslubi hamdir, bunday holatlarda javob topishdan haqqoniy
rohatlanishadi.
Javob topishda maxsus kasb yoki bilim shartmas, balki o’zgacha yondashuv,
tezkorlik, zukkolik, sezgirlik va mantiqan toʻgʻri fikrlash zarur.
Qoida! Topqirlika doir mashqlarni yechish aniq bilim bermaydi, lekin matematika,
geometriya, mantiq va shu kabilarni tushunishda yordam beradi. Zehn
moslashuvchanligi va masalani turli jihatlardan ko’ra olishga turtki boʻladi, real
hayotdagi muammolarda o’ziga ishonchni his qilishga yordam beradi. Shu
sababdan jumboq yechish barcha oila a’zolarga ham foydalidir.
Topqirlika doir mashqlarning quyidagi turlari mavjud.
Ular turli shakllarda keladi. Ular shartlariga ko’ra quyidagilarga bo’linadi:
• Kategoriya bo’yicha: bolalar, yoshlar, kattalar.
• Murakkablik darajasiga ko’ra: eng qiyin, qiyin, oddiy, juda oddiy.
• Tuzilishiga ko’ra: matnli, og’zaki, rasmli (chizmali bo’lishi ham mumkin),
buyumlar bilan.
Og’zaki topqirlika doir mashqlar
Og’zakilarga topishmoq va mantiqiy personaj savollar kiradi va ular og’izdan-
og’izga ko’chib yuradi:
Ilmiybaza.uz
1. It o’zining dum qismiga bog’langan tovaning taraqlagan ovozini eshitmasligi
uchun qanday tezlikda harakatlanishi kerak?
2. Ikkita ota va ikkita o’g’il yo’lda borayotib, uchta nok topib olishdi. Ularning
har qaysisi bittadan nok oldi. Qanday qilib bunday bo’ldi?
Buyumli topqirlika doir mashqlar
Buyumlar bilan foydalaniladigan buyum turiga qarab: gugurt cho’pli, kubik,
palochka va hk. Ularni yig’ish, sochish, qayta qurish mumkin. Hozirda dunyoda eng
ommalashgani bu kubik Rubik.
Matnli topqirlika doir mashqlar
Matnlilarga esa Sudoku, krosvord, skanvord va boshqalar. Kattalar orasida sudoku
keng tarqalgan. Uning maqsadi 1dan 9gacha sonlarni har bir katakka vertikal va
gorizontal yoʻnalishda takrorlamasdan joylashtirish kerak.
Rasmli topqirlika doir mashqlar
Rasmli jumboqlar insonning ko’z xotirasini mukammallashtiradi. Bunga chizmalar,
labirintlar, pazllar,… kiradi.
Topqirlika doir mashqlar bolalarda mustaqil fikrlash, oqilona qaror qabul qilish
qobiliyatini, moliyaviy savodxonlikni oshiradi hamda eng asosiysi dunyoqarashni
kengaytiradi. Ko’p hollarda ish beruvchilar ishga qabul qilishda nomzodlarni
tekshirishda topqirlika doir mashqlardan foydalanishadi.
ertak
3. Kechib o`tishga doir masalalarda daryoning bir qirg`og`idan ikkinchi
qirg`og`iga suzish vositasi (qayiq)dan foydalanib, o`tkazish ko`rilib, bunda
muammo bu vositalarning yetishmasligi, ular ko`tara oladigan yuk massasi
chegaralanganligi, passajirlar soni va ularning tarkibi bilan bog`liq bo`ladi. Bu
turdagi masalalarni yechimini jadval ko`rinishida ifodalash maqsadga muvofiqdir.
Bunda jadvalning o`rta ustuniga kechib o`tayotganlar, birinchi va oxirgi ustuniga
kechuv davrida mos ravishda bir qirg`oqda hamda ikkinchi qirg`oqda qolganlar
Ilmiybaza.uz
yoziladi. Jadvalni to`ldirishda quyidagilarga qat’iy rioya etish zarur: bitta satrda har
bir kechib o`tuvchi yo markaziy ustunda, yoki birinchi ustunda, yoki oxirgi ustunda
faqat bir marta yoziladi. Masalani yechish jarayonida o`quvchilar yo`l qo`yadigan
asosiy xatoliklar ham shundan iborat bo`ladiki, ular kechib o`tuvchilardan
birortasini yozishni esdan chiqaradilar yoki ikki marta yozib qo`yadilar. Bu turdagi
masalalar ko`p hollarda bir nechta yechimga ega bo`ladi. Shuning uchun o`quvchilar
bilan birgalikda ularning hech bo`lmaganda ikkitasini ko`rib o`tish, ularni
taqqoslash va farqini ko`rsatish maqsadga muvofiqdir.
1-masala. Qayiqchi bo`ri, echki va karamni daryoning bir qirg`og`idan ikkinchi
qirg`og`iga qayiqda o`tkazib qo`yishi kerak: Har bir kechib o`tishda u faqat bitta
passajirni olib o`tishi mumkin. Lekin bo`ri va echkini, hamda echki va karamni
qarovsiz qoldirib bo`lmaydi. Qayiqchi barchani qanday qilib daryoning bir
qirg`og`idan ikkinchi qirg`og`iga olib o`tishi mumkin? Yechish. Masalani yechish
jarayonida mulohazalar zanjiri tuzib, quyidagi jadvalni to`ldiramiz (1-usul)
Bir qirg`oqda
Daryo
Ikkinchi qirg`oqda
1) Bo`ri, Karam
Qayiqchi, Echki
2) Bo`ri, Karam
Qayiqchi
Echki
3) Karam
Qayiqchi, Bo`ri
Echki
4) Karam
Qayiqchi, Echki
Bo`ri
5) Echki
Qayiqchi, Karam
Bo`ri
6) Echki
Qayiqchi
Bo`ri,Karam
7)
Qayiqchi, Echki
Bo`ri, Karam
Masalani 2-usulda quyidagicha yechish mumkin
Bir qirg`oqda
Daryo
Ikkinchi qirg`oq
1) Bo`ri, Karam
Qayiqchi, Echki
2) Bo`ri, Karam
Qayiqchi
Echki
3) Bo`ri
Qayiqchi, Karim
Echki
Ilmiybaza.uz
4) Bo`ri
Qayiqchi, Echki
Karam
5) Echki
Qayiqchi, Bo`ri
Karam
6) Echki
Qayiqchi
Bo`ri, Karam
7)
Qayiqchi, Echki
Bo`ri, Karam
Ko`rinib
turibdiki
kechib
o`tishga
doir
masalalar
evristik
bo`lib,
ularni
yechish
jarayonida
shunday
holatga
duch
kelinadiki,
o`quvchi
uchun
bu
holatdan
chiqib
ketishning
iloji
yo`qdek
tuyuladi.
Yuqoridagi
masala
yechimida
bu
uchini
o`tishdir.
Birinchi
o`tish
(Qayiqchi
Echkini
olib
o`tishi)
yagona
bo`lib,
ikkinchi
o`tish
ham
(Qayiqchi
qaytadi)
yagonadir.
Uchinchi
o`tishni
bajarish
mumkin
emasdek tuyuladi: Bo`rini ham, Echki bilan qoldirib bo`lmaydi,
Bir qirg`oqda
Daryo
Ikkinchi qirg`oqda
1) Bo`ri, Karam
Qayiqchi, Echki
2) Bo`ri, Karam
Qayiqchi
Echki
3) Karam
Qayiqchi, Bo`ri
Echki
4) Karam
Qayiqchi, Echki
Bo`ri
5) Echki
Qayiqchi, Karam
Bo`ri
6) Echki
Qayiqchi
Bo`ri,Karam
7)
Qayiqchi, Echki
Bo`ri, Karam
Bir qirg`oqda
Daryo
Ikkinchi qirg`oq
1) Bo`ri, Karam
Qayiqchi, Echki
2) Bo`ri, Karam
Qayiqchi
Echki
3) Bo`ri
Qayiqchi, Karim
Echki
4) Bo`ri
Qayiqchi, Echki
Karam
5) Echki
Qayiqchi, Bo`ri
Karam
6) Echki
Qayiqchi
Bo`ri, Karam
Ilmiybaza.uz
7)
Qayiqchi, Echki
Bo`ri, Karam
Karamni
ham.
Biz
Echkini
qaytarish
mumkin
ekanligini
hisobga
olmaganimiz
uchun
bu
o`tishni
bajarish
mumkin
emasdek
tuyuladi.
Nima uchun bu holatni ko`pchilik oquvchilar ko`rib chiqmaydilar? -
degan
savol
tug`iladi.
Bunga
quyidagicha
javob
berish
mumkin:
masala
shartiga
ko`ra
barcha
kechuv
ishtirokchilarini
o`ng
qirg`oqqa
o`tkazish
talab
etilgani
uchun
o`quvchilar
kechuv
ishtirokchisi
o`ng
qirg`oqga
o`tkazib
qo`yilgandan
so`ng
ish
bitdi,
uni
yana
chap
qirg`oqqa
qaytarish
kerak
emas
deb
o`ylaydilar.
Xuddi
mana
shu
holat
kechib
o`tishga
doir
masalalarni
yechishda
asosiy
evristikadir.
O`qituvchining
vazifasi
o`quvchilarga
bu
holni
hal
qilish
uchun
Echkini
albatta
qaytarish
kerakligini
asoslashidan
iborat
bo`ladi.
Sekin
asta
kechib
o`tishga
doir
masalalar
mazmuni
murakkablashib boradi. Jumladan qayiq ko`tara oladigan yuk massasi
chegaralangan holda kechib o`tishga doir quyidagi masalani ko`raylik.
2-masala.
Uchta
turist
daryoning
bir
qirg`og`idan
ikkinchi
qirg`og`iga o`tishi lozim. Qirg`oqda 100 kg yuk ko`tara oladigan eski
qayiq bor. Turistlardan birining massasi 45 kg, ikkinchisiniki -50 kg,
uchunchisiniki
-
80
kg.
Daryoning
bir
qirg`og`idan
ikkinchi
qirg`og`iga
o`tib
olish
uchun
ular
qanday
harakat
qilishlari
lozim.
Yechish.
Mulohazalar
zanjiri
tuzib,
quyidagi
jadvalni
to`ldiramiz
(1-usul).
Bir qirg`oqda
Daryo
Ikkinchi qirg`oqda
1) (80)
(45) va (50) qayiqdagi
odamlar massasi 95kg
-
2) (80)
(50)qayiqdagi odamlar
massasi 50kg
(45)
Ilmiybaza.uz
3) (50)
(45)qayiqdagi odamlar
massasi 45kg
(80)
4) -
(45)va (50) qayiqdagi
odamlar massasi 95kg
(80)
Masalani 2-usulda quyidagicha yechish mumkin:
Bir qirg`oqda
Daryo
O`ng qirg`oqda
1) (80)
(45) va (50) qayiqdagi
odamlar massasi 95kg
-
2) (80)
(45) qayiqdagi odamlar
massasi 45kg
(50)
3) (45)
(80) qayiqdagi odamlar
massasi 80kg
(50)
4) (45)
(50) qayiqdagi odamlar
massasi 50kg
(80)
5) -
(45) va (50) qayiqdagi
odamlar massasi 95kg
(80)
3-masala. O`g`il, ona, ota va buvidan iborat oila kechqurun
ko`prikka yetib kelishdi. Ota ko`prikdan 1 minutda, ona-2 minutda,
o`g`il-5 minutda, buvi-10 minutda o`tib olishi mumkin. Ko`prik faqat
2 kishini ko`tara oladi. Ularning qo`lida fonar bor. Agar ko`prikda
fonarsiz harakat qilish mumkin bo`lmasa, ular ko`prikdan 17 minutda
o`tib olishlari mumkinmi?
Yechish. Mulohazalar zanjiri tuzib, quyidagi jadvalni to`ldiramiz
(1-usul).
Chap qirg`oqda
Ko`prikdan
o`tayotganlar
O`ng qirg`oqda
O`tish vaqti
Buvi, O`gil
Ota, Ona
2
Buvi, O`gil
Ota
Ona
1
Ilmiybaza.uz
Ota
Buvi, O`gil
Ona
10
Ota
Ona
Buvi, O`gil
2
Ota, Ona
Buvi, O`gil
2
Umumiy vaqt 17 minut.
Masalani 2-usulda quyidagicha yechish mumkin:
Chap qirg`oqda
Ko`prikdan
o`tayotganlar
O`ng qirg`oqda
O`tish vaqti
Buvi, O`gil
Ota, Ona
2
Buvi, O`gil
Ona
Ota
2
Ona
Buvi, O`gil
Ona
10
Ota
Ota
Buvi, O`gil
1
Ota, Ona
Buvi, O`gil
2
Umumiy vaqt 17 minut.
Nazorat savollari:
1. Qiziqarli masalalar qanday maqsadlarda ishlatiladi? Topqirlikka doir
masalalar nimani rivojlantiradi?
2. Matematika darslarida ertaklardan foydalanishning xususiyatlari nimada?
3. Kechib o`tihsga doir mantiqiy masalalardan foydalanishning bolalar ijodiy
rivojlanishidagi o’rni nimada?