O‘YIN BOLA TARBIYASINING MUHIM VOSITASI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

25

File size

Fayl hajmi

40,7 KB


O‘YIN BOLA TARBIYASINING MUHIM VOSITASI
Kirish
I.BOB. О’yin bola tarbiyasining muhim vositasi
1.1. O’yin nazariyasining asosiy masalalari
1.2. O’yinning mazmuni, mohiyati va unga rahbarlik
II. BOB. Didaktik o’yinlarning bola faoliyatida ahamiyati.
2.1. Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish o'yinlarining o’rni
2.2.Maktabgacha ta'lim tizimida o'yinlar texnologiyasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1
Logotip
O‘YIN BOLA TARBIYASINING MUHIM VOSITASI Kirish I.BOB. О’yin bola tarbiyasining muhim vositasi 1.1. O’yin nazariyasining asosiy masalalari 1.2. O’yinning mazmuni, mohiyati va unga rahbarlik II. BOB. Didaktik o’yinlarning bola faoliyatida ahamiyati. 2.1. Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish o'yinlarining o’rni 2.2.Maktabgacha ta'lim tizimida o'yinlar texnologiyasi Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar 1
I.BOB. О’yin bola tarbiyasining muhim vositasi
1.1. O’yin nazariyasining asosiy masalalari.
Jamiyatning  ma’naviy  takomili  unda  amalga  oshiriladigan  ta’lim  tarbiya
ishlarining mazmuni, shakl va mohiyatiga bog’liqdir. Shu boisdan ham ta’limdagi
yangilanishni, respublikamizda amalga oshirilayotgan bosqichma-bosqich ta’lim
tizimini  pedagogik  talqin  qilish,  bu  jarayonni  samarali  kechishini  ta’minlash
zaruriyati yuzaga keladi. Ma’lumki, bolalarning asosiy vaqti o’yin bilan o’tadi.
o‘yin — maktabgacha yoshdagi bolalarni har tomonlama rivojlanishining muhim
vositasi, ularning asosiy faoliyati bo’lib hisoblanadi. o ‘yin jarayonida bola shaxsi
faoliyat subyekti sifatida shakllana boshlaydi. o ‘yin uzoq davrlardan beri mashhur
olimlar, pedagog-psixologlar, faylasuflar, sotsiologlar, etnograflar va madaniyat
arboblari diqqatini o’ziga qaratib kelgan. o ‘rta Osiyo madaniyati tarixiga nazar
solsak,  oilada  farzand  tarbiyasiga  juda  katta  e’tibor  qaratilgan.  Mashhur
allomalardan Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Yusuf
Xos Hojib, Ahmad Yugnakiylar o’z asarlarida xalqimizga xos bo’lgan farzand
tarbiyasi  ustida  fikr  yuritganlar.  Xalq  pedagogikasini  o’rganish  davomida
olimlarning farzand ta’lim -tarbiyasi va odob-axloqqa oid asarlarida, bolalarni
tarbiyalashda tarbiyaviy ishning eng ta’sirchan uslubi — o’yin shaklidan juda keng
foydalanilganligini  ko’ramiz.  o’tmish  pedagog  olimlaridan  P.F.  Lesgaft,  K.D.
Ushinskiy tomonidan o’yin nazariyasi ishlab chiqilgan. o ‘yinning mehnat jarayoni
asosida paydo bo’lganligi va uning yosh avlodni mehnat faoliyatiga tayyorlashdagi
roli,  o’yin  mazmunining  bola  shaxsini  shakllantirishdagi  ahamiyatini  K.D.
Ushinskiy  asoslab  berdi.  Rus  olimlari  san’atning  kelib  chiqishini  tadqiq
qilayotganlarida  bolalar  o’yinlariga  e’tibor  qiladilar. Ularning fikricha, kishilik
tarixida o’yinlar san’at kabi, mehnat paydo bo’lgandan so’ng va uning asosida
vujudga kelgan. 57 Jamiyat hayotida mehnat jarayonida bolalar kattalar mehnatiga
taqlid qilish orqali o’ynaydilar, xuddi shu o’yin keyinchalik bolalarni mehnat
faoliyatiga tayyorlashda muhim bosqich bo’lib hisoblanadi. P.F. Lesgaft «Bola
dastlabki o’yinida tevarak-atrofdagi voqeahodisalarga taqlid qiladi, o’yin ijtimoiy
2
Logotip
I.BOB. О’yin bola tarbiyasining muhim vositasi 1.1. O’yin nazariyasining asosiy masalalari. Jamiyatning ma’naviy takomili unda amalga oshiriladigan ta’lim tarbiya ishlarining mazmuni, shakl va mohiyatiga bog’liqdir. Shu boisdan ham ta’limdagi yangilanishni, respublikamizda amalga oshirilayotgan bosqichma-bosqich ta’lim tizimini pedagogik talqin qilish, bu jarayonni samarali kechishini ta’minlash zaruriyati yuzaga keladi. Ma’lumki, bolalarning asosiy vaqti o’yin bilan o’tadi. o‘yin — maktabgacha yoshdagi bolalarni har tomonlama rivojlanishining muhim vositasi, ularning asosiy faoliyati bo’lib hisoblanadi. o ‘yin jarayonida bola shaxsi faoliyat subyekti sifatida shakllana boshlaydi. o ‘yin uzoq davrlardan beri mashhur olimlar, pedagog-psixologlar, faylasuflar, sotsiologlar, etnograflar va madaniyat arboblari diqqatini o’ziga qaratib kelgan. o ‘rta Osiyo madaniyati tarixiga nazar solsak, oilada farzand tarbiyasiga juda katta e’tibor qaratilgan. Mashhur allomalardan Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Yusuf Xos Hojib, Ahmad Yugnakiylar o’z asarlarida xalqimizga xos bo’lgan farzand tarbiyasi ustida fikr yuritganlar. Xalq pedagogikasini o’rganish davomida olimlarning farzand ta’lim -tarbiyasi va odob-axloqqa oid asarlarida, bolalarni tarbiyalashda tarbiyaviy ishning eng ta’sirchan uslubi — o’yin shaklidan juda keng foydalanilganligini ko’ramiz. o’tmish pedagog olimlaridan P.F. Lesgaft, K.D. Ushinskiy tomonidan o’yin nazariyasi ishlab chiqilgan. o ‘yinning mehnat jarayoni asosida paydo bo’lganligi va uning yosh avlodni mehnat faoliyatiga tayyorlashdagi roli, o’yin mazmunining bola shaxsini shakllantirishdagi ahamiyatini K.D. Ushinskiy asoslab berdi. Rus olimlari san’atning kelib chiqishini tadqiq qilayotganlarida bolalar o’yinlariga e’tibor qiladilar. Ularning fikricha, kishilik tarixida o’yinlar san’at kabi, mehnat paydo bo’lgandan so’ng va uning asosida vujudga kelgan. 57 Jamiyat hayotida mehnat jarayonida bolalar kattalar mehnatiga taqlid qilish orqali o’ynaydilar, xuddi shu o’yin keyinchalik bolalarni mehnat faoliyatiga tayyorlashda muhim bosqich bo’lib hisoblanadi. P.F. Lesgaft «Bola dastlabki o’yinida tevarak-atrofdagi voqeahodisalarga taqlid qiladi, o’yin ijtimoiy 2
voqelikni aks ettiradi», deb izohlagan edi. Buyuk psixolog D.V. Elkonin o’yinning
kelib  chiqishiga  oid  yangi  g’oyani  ilgari  suradi.  Jamiyatning  dastlabki
taraqqiyotidayoq  bolalarning  kattalar  hayoti  va  mehnatida  ishtirok  etishlari,
bolalarning mehnat qilishlari uchun qulay o’yinchoq — mehnat qurollari ishlab
chiqilgan.  o  ‘yinchoq-qurollar  paydo  bo’lishi  natijasida  rolli  o’yinlar  paydo
bo’ladi.  D.V.  Elkonin  kattalar  mehnatida  ishtirok  etish  orqali  bolada  mehnat
qilishga intilish hissini uyg’otish zarurligi g’oyasini ilgari surgan. Maktabgacha
pedagogikada o’yin nazariyasi ijtimoiy faoliyat hisoblanib, mehnatning tarixiy
rivojlanish jarayonida paydo bo’- ladi. o ‘yin doimo hayotni aks ettiradi. Shuning
uchun uning mazmuni ijtimoiy voqelikda o’zgarib turadi.
 o’yin — maqsadga qaratilgan o’ylangan jarayondir. o’yin jarayoni asosida o’quv
faoliyati rivojlanadi. Bola yoshligida qancha ko’p o’ynasa, bu maktabda yaxshi
o’qishiga va keyinchalik mehnat faoliyatiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. o ‘yinning
mohiyati va o’ziga xos xususiyatlari. o ‘yin — buyumli predmetli va ijtimoiy
voqelikda harakat qilish va uni anglashga yo’naltirilgan jarayondir. U o’zining
kelib chiqish, yo’nalish va mazmuniga ko’ra ijtimoiy voqelik hisoblanadi. o ‘yin,
bu  —  bola  faoliyatining  yorqin  turi.  Unda  maqsadning  mavjudligi,  sabablar,
amalga oshirish vositalarining rejali harakatlari, natijaning mavjudligi uning o’ziga
xosligidir. Xususiyatlarning orasida sabablarning o’ziga xosligi asosiy hisoblanadi.
o ‘yin jarayonida bolaning psixik bilish jarayoni, irodasi, hissiyoti, ehtiyoji va
qiziqishlari, ta’sirchanligi — uning butun shaxsiyati shakllanadi. Bola o’yinda
o’zining bevosita ehtiyoj va qiziqishlaridan kelib chiqadi. Bolalarning o’yinlari
o’zining rang-barangligi bilan ajralib turadi. o ‘yin o’z mazmuni va tashkil etilishi,
bolalarga ta’sir ko’rsatish darajasi, buyumlarning turlari hamda kelib chiqishiga
ko’ra ijodiy va qoidali o’yinlarga bo’linadi. 58 Ijodiy o’yinlar — bolalarning
mustaqil,  ijodiy,  o’zlari  o’ylab  chiqqan  o’yin  majmuyi.  Bunda  bolalar  o’z
taassurotlari, borliq hayotdagi tushunchalari va unga bo’lgan o’z munosabatlarini
aks ettiradi. 
Ijodiy o’yinlar quyidagi turkumlarga bo’linadi:
• sujetli-rolli;
3
Logotip
voqelikni aks ettiradi», deb izohlagan edi. Buyuk psixolog D.V. Elkonin o’yinning kelib chiqishiga oid yangi g’oyani ilgari suradi. Jamiyatning dastlabki taraqqiyotidayoq bolalarning kattalar hayoti va mehnatida ishtirok etishlari, bolalarning mehnat qilishlari uchun qulay o’yinchoq — mehnat qurollari ishlab chiqilgan. o ‘yinchoq-qurollar paydo bo’lishi natijasida rolli o’yinlar paydo bo’ladi. D.V. Elkonin kattalar mehnatida ishtirok etish orqali bolada mehnat qilishga intilish hissini uyg’otish zarurligi g’oyasini ilgari surgan. Maktabgacha pedagogikada o’yin nazariyasi ijtimoiy faoliyat hisoblanib, mehnatning tarixiy rivojlanish jarayonida paydo bo’- ladi. o ‘yin doimo hayotni aks ettiradi. Shuning uchun uning mazmuni ijtimoiy voqelikda o’zgarib turadi. o’yin — maqsadga qaratilgan o’ylangan jarayondir. o’yin jarayoni asosida o’quv faoliyati rivojlanadi. Bola yoshligida qancha ko’p o’ynasa, bu maktabda yaxshi o’qishiga va keyinchalik mehnat faoliyatiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. o ‘yinning mohiyati va o’ziga xos xususiyatlari. o ‘yin — buyumli predmetli va ijtimoiy voqelikda harakat qilish va uni anglashga yo’naltirilgan jarayondir. U o’zining kelib chiqish, yo’nalish va mazmuniga ko’ra ijtimoiy voqelik hisoblanadi. o ‘yin, bu — bola faoliyatining yorqin turi. Unda maqsadning mavjudligi, sabablar, amalga oshirish vositalarining rejali harakatlari, natijaning mavjudligi uning o’ziga xosligidir. Xususiyatlarning orasida sabablarning o’ziga xosligi asosiy hisoblanadi. o ‘yin jarayonida bolaning psixik bilish jarayoni, irodasi, hissiyoti, ehtiyoji va qiziqishlari, ta’sirchanligi — uning butun shaxsiyati shakllanadi. Bola o’yinda o’zining bevosita ehtiyoj va qiziqishlaridan kelib chiqadi. Bolalarning o’yinlari o’zining rang-barangligi bilan ajralib turadi. o ‘yin o’z mazmuni va tashkil etilishi, bolalarga ta’sir ko’rsatish darajasi, buyumlarning turlari hamda kelib chiqishiga ko’ra ijodiy va qoidali o’yinlarga bo’linadi. 58 Ijodiy o’yinlar — bolalarning mustaqil, ijodiy, o’zlari o’ylab chiqqan o’yin majmuyi. Bunda bolalar o’z taassurotlari, borliq hayotdagi tushunchalari va unga bo’lgan o’z munosabatlarini aks ettiradi. Ijodiy o’yinlar quyidagi turkumlarga bo’linadi: • sujetli-rolli; 3
• dramalashtirilgan;
• qurilish;
• tabiat materiallari bilan o’ynaladigan o’yinlar.
Ijodiy o’yinlar va ularga rahbarlik. Ijodiy o’yinlar boshqa tur o’yinlardan quyidagi
xususiyatlari bilan ajralib turadi:
1. o ‘yin mazmunining o’ziga xosligi.
2. Rollarning mavjudligi.
3. Xayoliy vaziyatning mavjudligi. o ‘yin mazmunining o’ziga xosligi uning eng
muhim xususiyatlaridan biridir.
Pedagog va psixologlarning tadqiqotlari shuni ko’rsatadiki, kattalaming ijtimoiy
hayoti o’zining rang-barang ko’rinishlari bilan sujetli-rolli o’yinlarning mazmuni
bo’lib xizmat qilar ekan. Ular bolalar kattalar ijtimoiy hayotining namunasini
oladigan faoliyat turi o’yin ekanligini asoslab berdilar. Ijodiy o’yinlar sujetlari va
mazmunining rang-barangligi, ularni tavsiflash zaruratini keltirib chiqaradi. Sujet
o’yin faoliyati tizimida asosiy komponent sifatida o’z ichiga personajni, hayotiy
vaziyatni, harakat va personajlar munosabatini oladi. Ijodiy o’yinlarda xayoliy
vaziyatning mavjud bo’lishi bolaning tafakkurini o’stirib, sujet va rollar o’yin
mazmunini takomillashtiradi. Ijodiy sujetli-rolli o ‘yinlarning o’ziga xos sabablari
mavjuddir. Buning eng asosiy  sababi  — bolalarning kattalar  bilan birgalikda
ijtimoiy hayot kechirishga intilishidir. Bu sabablar bolaning yoshiga qarab, o’yin
mazmuniga  qarab  o’zgarib  boradi.  Kichik  yoshdagi  bolalarda  asosiy  sabab
buyumlar bilan bajariladigan qiziqarli harakatlar bo’Isa, bola katta bo’lgan sari
o’yindagi kattalar harakatlarini va munosabatlarini qayta aks ettirish asosiy sabab
bo’lib xizmat qiladi. Shunga ko’ra, o’yinlarni sujeti, mazmuniga ko’ra uch guruhga
bo’lish
 
mumkin:
1. Maishiy o’yinlar (oila, bolalar bog’chasi va boshqa voqelikni aks ettiradigan).
 2. Mehnat mavzuyidagi o’yinlar (oila va kattalar mehnatida ishtirok etish, o’z-
o’ziga xizmat va boshq.).
3. Ijtimoiy mavzudagi o’yinlar. Bolalar rollarni tanlab o’ynaydilar.
4
Logotip
• dramalashtirilgan; • qurilish; • tabiat materiallari bilan o’ynaladigan o’yinlar. Ijodiy o’yinlar va ularga rahbarlik. Ijodiy o’yinlar boshqa tur o’yinlardan quyidagi xususiyatlari bilan ajralib turadi: 1. o ‘yin mazmunining o’ziga xosligi. 2. Rollarning mavjudligi. 3. Xayoliy vaziyatning mavjudligi. o ‘yin mazmunining o’ziga xosligi uning eng muhim xususiyatlaridan biridir. Pedagog va psixologlarning tadqiqotlari shuni ko’rsatadiki, kattalaming ijtimoiy hayoti o’zining rang-barang ko’rinishlari bilan sujetli-rolli o’yinlarning mazmuni bo’lib xizmat qilar ekan. Ular bolalar kattalar ijtimoiy hayotining namunasini oladigan faoliyat turi o’yin ekanligini asoslab berdilar. Ijodiy o’yinlar sujetlari va mazmunining rang-barangligi, ularni tavsiflash zaruratini keltirib chiqaradi. Sujet o’yin faoliyati tizimida asosiy komponent sifatida o’z ichiga personajni, hayotiy vaziyatni, harakat va personajlar munosabatini oladi. Ijodiy o’yinlarda xayoliy vaziyatning mavjud bo’lishi bolaning tafakkurini o’stirib, sujet va rollar o’yin mazmunini takomillashtiradi. Ijodiy sujetli-rolli o ‘yinlarning o’ziga xos sabablari mavjuddir. Buning eng asosiy sababi — bolalarning kattalar bilan birgalikda ijtimoiy hayot kechirishga intilishidir. Bu sabablar bolaning yoshiga qarab, o’yin mazmuniga qarab o’zgarib boradi. Kichik yoshdagi bolalarda asosiy sabab buyumlar bilan bajariladigan qiziqarli harakatlar bo’Isa, bola katta bo’lgan sari o’yindagi kattalar harakatlarini va munosabatlarini qayta aks ettirish asosiy sabab bo’lib xizmat qiladi. Shunga ko’ra, o’yinlarni sujeti, mazmuniga ko’ra uch guruhga bo’lish mumkin: 1. Maishiy o’yinlar (oila, bolalar bog’chasi va boshqa voqelikni aks ettiradigan). 2. Mehnat mavzuyidagi o’yinlar (oila va kattalar mehnatida ishtirok etish, o’z- o’ziga xizmat va boshq.). 3. Ijtimoiy mavzudagi o’yinlar. Bolalar rollarni tanlab o’ynaydilar. 4
Sujetli-rolli  o’yinlarda  xattiharakatlarni,  qoidalarni  egallash  asosida,  rolda
mujassamlashtirilgan  axloqiy  qoidalar  ham  o’zlashtiriladi.  o  ‘yinda kishilar
turmushiga,  ishlariga,  jamiyatdagi  xulq-atvor  me’yor  va  qoidalariga  ijobiy
munosabat  shakllantiriladi. Xuddi  shu  jarayonda o’yin muomala  madaniyatini
shakllantirish  vositasi  sifatida  ham  yuzaga  keladi.  Aqliy  tarbiyaning  asosiy
vositalaridan biri sujetli o’yin hisoblanib, unda bola atrof-muhitdagi voqea va
hodisalarni aks ettirib, xayolan ularni qayta tiklaydi. o ‘yinning xayoliy vaziyati
bolaning aqliy faoliyatining rivojlanishiga doimo ta’sir ko’rsatadi. D.B. Elkonin
sujetli-rolli o’yinni birgalikda o’ynaladigan o’yinda tasvirlanayotgan voqealarga,
harakatlarga, buyumlarga nisbatan o’z nuqtayi nazarini boshqalar nuqtayi nazari
bilan jamlash masalasi shakllanishi natijasida yalpi tafakkur bosqichiga o’tishga
imkon beruvchi bilishga oid jarayon yuz berishini ta’kidlab o’tgan. o ‘yinning
san’atga yaqinligi sujetli-rolli o’yinlardan estetik tarbiyada foydalanish imkonini
yaratadi.  Bola  o’yinidagi  ijodkorlik  bilan  bog’liq  boigan  tuyg’ular  estetik
tuyg’ularga yaqin turadi. o ‘yinda bolaning katta harakat tajribasi shakllanadi. Turli
harakatlarni rivojlantirish va takomillashtirish uchun qulay sharoit yaratiladi, bola
rolga kiradi, o’z roliga oid xatti-harakatlarni amalga oshirish uchun tasvirlayotgan
rollarning o’ziga xos xususiyatlarini  ongli  ravishda ifodalaydi.  Tkki  yoshdagi
bolalar hayotida sujetli o’yinchoqlar bilan juda oddiy o’yinlar o’tkaziladi. Bolalar
bu  o’yinchoqlarni  qo’lda ushlab  yuradilar,  siqib  ko’radilar,  yerga  tashlab
ko’radilar,  o’yinchoq!arni  g’ildiratadilar,  o’yinchoqda  nima  tasvirlanganligiga
e’tibor bermaydilar. Bu yoshda kundalik hayotda tevarak-atrofdagi katta kishilar
va bolalar harakatini kuzatib borishni, bu harakatlarni o’z o’yinlarida aks ettirishni
o’rgatish  lozim  (masalan,  qo’g’irchoqni  ovqatlantirish,  uyquga  yotqizish  va
boshq.). Bu yoshda buyumli o’yin bir necha bosqichda amalga oshiriladi:
1-bosqichda bolalar o’yinchoqlar bilan kattalar harakatlariga taqlid qiladilar;
2-bosqichda o’zlashtirgan harakatlarni mustaqil bajara boshlaydilar, so’ngra bu
harakatlarni boshqa buyumlarga ko’chiradilar;
3-bosqichda tasviriy o’yin vujudga keladi, uning mazmunini shartli qurollar bilan
bajariladigan harakatlar tashkil qiladi.
5
Logotip
Sujetli-rolli o’yinlarda xattiharakatlarni, qoidalarni egallash asosida, rolda mujassamlashtirilgan axloqiy qoidalar ham o’zlashtiriladi. o ‘yinda kishilar turmushiga, ishlariga, jamiyatdagi xulq-atvor me’yor va qoidalariga ijobiy munosabat shakllantiriladi. Xuddi shu jarayonda o’yin muomala madaniyatini shakllantirish vositasi sifatida ham yuzaga keladi. Aqliy tarbiyaning asosiy vositalaridan biri sujetli o’yin hisoblanib, unda bola atrof-muhitdagi voqea va hodisalarni aks ettirib, xayolan ularni qayta tiklaydi. o ‘yinning xayoliy vaziyati bolaning aqliy faoliyatining rivojlanishiga doimo ta’sir ko’rsatadi. D.B. Elkonin sujetli-rolli o’yinni birgalikda o’ynaladigan o’yinda tasvirlanayotgan voqealarga, harakatlarga, buyumlarga nisbatan o’z nuqtayi nazarini boshqalar nuqtayi nazari bilan jamlash masalasi shakllanishi natijasida yalpi tafakkur bosqichiga o’tishga imkon beruvchi bilishga oid jarayon yuz berishini ta’kidlab o’tgan. o ‘yinning san’atga yaqinligi sujetli-rolli o’yinlardan estetik tarbiyada foydalanish imkonini yaratadi. Bola o’yinidagi ijodkorlik bilan bog’liq boigan tuyg’ular estetik tuyg’ularga yaqin turadi. o ‘yinda bolaning katta harakat tajribasi shakllanadi. Turli harakatlarni rivojlantirish va takomillashtirish uchun qulay sharoit yaratiladi, bola rolga kiradi, o’z roliga oid xatti-harakatlarni amalga oshirish uchun tasvirlayotgan rollarning o’ziga xos xususiyatlarini ongli ravishda ifodalaydi. Tkki yoshdagi bolalar hayotida sujetli o’yinchoqlar bilan juda oddiy o’yinlar o’tkaziladi. Bolalar bu o’yinchoqlarni qo’lda ushlab yuradilar, siqib ko’radilar, yerga tashlab ko’radilar, o’yinchoq!arni g’ildiratadilar, o’yinchoqda nima tasvirlanganligiga e’tibor bermaydilar. Bu yoshda kundalik hayotda tevarak-atrofdagi katta kishilar va bolalar harakatini kuzatib borishni, bu harakatlarni o’z o’yinlarida aks ettirishni o’rgatish lozim (masalan, qo’g’irchoqni ovqatlantirish, uyquga yotqizish va boshq.). Bu yoshda buyumli o’yin bir necha bosqichda amalga oshiriladi: 1-bosqichda bolalar o’yinchoqlar bilan kattalar harakatlariga taqlid qiladilar; 2-bosqichda o’zlashtirgan harakatlarni mustaqil bajara boshlaydilar, so’ngra bu harakatlarni boshqa buyumlarga ko’chiradilar; 3-bosqichda tasviriy o’yin vujudga keladi, uning mazmunini shartli qurollar bilan bajariladigan harakatlar tashkil qiladi. 5
 Bola kundalik hayotda kuzatgan buyumlar bilan bajariladigan harakatlarga taqlid
qiladi (gazeta o’qiydi, yer chopadi, kir yuvadi), bularning hammasi sujetli-rolli
o’yin uchun sharoit yaratadi. Uch yoshga qadam qo’ygan bolalar bilan suhbatlar,
kuzatishlar o’tkazish, ularga hikoya va ertaklar o’qib berish, maslahat berish orqali
o’yinlarga  qiziqtirish  kerak.  o’yinda  bolalarni  katta  ish-harakatning  faqat
tashqi tomonigagina taqlid qildirmay, balki ularni odamlaming, mehnatga boigan
munosabatlariga ham taqlid qildirish, bolalarda ahillik bilan o’ynay olish, rollarni
taqsimlay bilish, ko’zlangan maqsadga erisha olish, ko’nikmalarini tarbiyalash,
tortinchoq  va  uyatchan  bolalarga  loyiq  rollarni  taklif  qilib,  ularning  o’yinga
qo’shilishiga yordam berish kerak. Bolalarda xayol tasavvurlarini o’stirish ularda
mustaqil  biron yangi o’yinni ijod etish, bu o’yinga kerakli narsalarni  tanlash,
binolar qurish, ba’zi o’yinchoqlarni o’z qoii bilan yasash, badiiy mashg’ulotlarda
orttirgan malakalarini o’yinda qo’llash, qo’shiqlar aytish, she’r o’qish, chizgan
rasmlaridan  va  yasagan  narsalaridan  foydalanish  istagini  uyg’otadi.  Jamoa
o’yinining paydo bo’lishi uning mavzuyi va mazmunini ham, tuzilishini ham tez
rivojlantirish va o’zlashtirish imkonini yaratadi. Bolalar o’yinlari mavzuyining
o’zgarishida maishiy o’yinlardan mehnat, ishlab chiqarish sujetiga ega bo’lgan
o’yinlarga, so’ng turli ijtimoiy voqea va hodisalar aks ettiriladigan o’yinlarga
o’tiladi.  o  ‘yinning  mazmuni  ham  rivojlanadi.  Katta  yoshli  bolalar  hayotida
harakatlar qatorida xilma-xil ijtimoiy munosabatlar, xatti-harakatlar ham aks eta
boshlaydi.  o  ‘yinlar  mavzuyi  doirasining  kengayishi,  ular  mazmunining
teranlashuvi, o’yin shakli va tuzilishining o’zgarishiga olib keladi.
1.2. O’yinning mazmuni, mohiyati va unga rahbarlik
Tayyorgarlik  davri,  o’yinga  kirishish,  o’yindagi harakatlami  muhokama  qilish,
asosiylarini belgilab olish jarayonlariga bo’linadi. Bu jarayonlar o’yin mazmunini
to’laroq ifoda eta olishga, o’zaro iliq munosabatlami o’rnatishda kelishib olishga
yordam  beradi.  o‘yinni  rivojlantirish  uchun  o’yinga  qo’yiladigan  talablar
6
Logotip
Bola kundalik hayotda kuzatgan buyumlar bilan bajariladigan harakatlarga taqlid qiladi (gazeta o’qiydi, yer chopadi, kir yuvadi), bularning hammasi sujetli-rolli o’yin uchun sharoit yaratadi. Uch yoshga qadam qo’ygan bolalar bilan suhbatlar, kuzatishlar o’tkazish, ularga hikoya va ertaklar o’qib berish, maslahat berish orqali o’yinlarga qiziqtirish kerak. o’yinda bolalarni katta ish-harakatning faqat tashqi tomonigagina taqlid qildirmay, balki ularni odamlaming, mehnatga boigan munosabatlariga ham taqlid qildirish, bolalarda ahillik bilan o’ynay olish, rollarni taqsimlay bilish, ko’zlangan maqsadga erisha olish, ko’nikmalarini tarbiyalash, tortinchoq va uyatchan bolalarga loyiq rollarni taklif qilib, ularning o’yinga qo’shilishiga yordam berish kerak. Bolalarda xayol tasavvurlarini o’stirish ularda mustaqil biron yangi o’yinni ijod etish, bu o’yinga kerakli narsalarni tanlash, binolar qurish, ba’zi o’yinchoqlarni o’z qoii bilan yasash, badiiy mashg’ulotlarda orttirgan malakalarini o’yinda qo’llash, qo’shiqlar aytish, she’r o’qish, chizgan rasmlaridan va yasagan narsalaridan foydalanish istagini uyg’otadi. Jamoa o’yinining paydo bo’lishi uning mavzuyi va mazmunini ham, tuzilishini ham tez rivojlantirish va o’zlashtirish imkonini yaratadi. Bolalar o’yinlari mavzuyining o’zgarishida maishiy o’yinlardan mehnat, ishlab chiqarish sujetiga ega bo’lgan o’yinlarga, so’ng turli ijtimoiy voqea va hodisalar aks ettiriladigan o’yinlarga o’tiladi. o ‘yinning mazmuni ham rivojlanadi. Katta yoshli bolalar hayotida harakatlar qatorida xilma-xil ijtimoiy munosabatlar, xatti-harakatlar ham aks eta boshlaydi. o ‘yinlar mavzuyi doirasining kengayishi, ular mazmunining teranlashuvi, o’yin shakli va tuzilishining o’zgarishiga olib keladi. 1.2. O’yinning mazmuni, mohiyati va unga rahbarlik Tayyorgarlik davri, o’yinga kirishish, o’yindagi harakatlami muhokama qilish, asosiylarini belgilab olish jarayonlariga bo’linadi. Bu jarayonlar o’yin mazmunini to’laroq ifoda eta olishga, o’zaro iliq munosabatlami o’rnatishda kelishib olishga yordam beradi. o‘yinni rivojlantirish uchun o’yinga qo’yiladigan talablar 6
mazmunini o’zgartirish kerak. o‘yin vaziyatini tanlash o’yinga rahbarlikqilayotgan
pedagogning mahoratiga, qiziqishiga bog’liq. Sujetli-rolli o’yinlar mazmunining
o’ziga xos tomonlarini mashhur pedagog va psixologlardan D.B.Elkonin, D.V.
Mendjeritskiy,  P.E.Samorukova  va  boshqalar  o’z  kuzatuvlarida  chuqur
o’rganganlar.  Sujet  o’yin  faoliyatida  asosiy  komponent  bo’lib,  u
personajni, hayotiy vaziyatni, harakat va personajlar munosabatini o’z ichiga 61
oladi. Sujetli-rolli o’yinlar o’z mazmun va mohiyatiga ko’ra jamoa o’yini bo’lib
hisoblansa-da, yakka holda o’ynalmaydi degan fikmi keltirib chiqarmasligi kerak.
Sujetli-rolli  o’yinlar bolaning  aqliy,  axloqiy,  jismoniy  rivojlanishida  muhim
ahamiyat  kasb  etib,  bunda  bola  ehtiyoji va  malakasi  tarbiyalanib,  shakllanib
boradi. Sujetli-rolli o’yinlarga rahbarlik qilish quyidagi asosiy bosqichlarda amalga
oshiriladi.
1-bosqich.  Bolalarning  qiziqishlarini,  ulardagi  sujetli  o’yinlar  rivojlanishi
darajasini o’rganishning asosiy vositasi quyidagilar:
— bolalar o’yinlarini kuzatish;
— o’yin rivojining asosiy yo’nalishlari, o’yin mavzusi, o’yin mazmuni, bola o’yin
faoliyatining  rivoji,  o’yinda  o’zaro  munosabatlarning  rivojlanishi
bo’yicha tavsifnoma tuzish;
— o’yinga rahbarlik maqsadini aniqlash
2-bosqich. Kattalarning o’yin mavzuyi va mazmuniga ta’sir etishi:
— o’yin mavzuyi bo’yicha sayohat va maqsadli sayrlar uyushtirish;
— suhbatlar o’tkazish;
— badiiy asarlar va hikoyalar o’qib berish;
— illustrativ rasmlar ko’rsatish;
— mavzu bo’yicha turli mashg’ulotlar;
— tasviriy faoliyat mashg’ulotlari o’tkazish.
3-bosqich. o ‘yinga tayyorgarlik (o’yin o’ynash uchun maxsus joy, o’yinchoqlar va
o’yin materiallari):
— tayyor o’yinchoqlarni tanlash;
7
Logotip
mazmunini o’zgartirish kerak. o‘yin vaziyatini tanlash o’yinga rahbarlikqilayotgan pedagogning mahoratiga, qiziqishiga bog’liq. Sujetli-rolli o’yinlar mazmunining o’ziga xos tomonlarini mashhur pedagog va psixologlardan D.B.Elkonin, D.V. Mendjeritskiy, P.E.Samorukova va boshqalar o’z kuzatuvlarida chuqur o’rganganlar. Sujet o’yin faoliyatida asosiy komponent bo’lib, u personajni, hayotiy vaziyatni, harakat va personajlar munosabatini o’z ichiga 61 oladi. Sujetli-rolli o’yinlar o’z mazmun va mohiyatiga ko’ra jamoa o’yini bo’lib hisoblansa-da, yakka holda o’ynalmaydi degan fikmi keltirib chiqarmasligi kerak. Sujetli-rolli o’yinlar bolaning aqliy, axloqiy, jismoniy rivojlanishida muhim ahamiyat kasb etib, bunda bola ehtiyoji va malakasi tarbiyalanib, shakllanib boradi. Sujetli-rolli o’yinlarga rahbarlik qilish quyidagi asosiy bosqichlarda amalga oshiriladi. 1-bosqich. Bolalarning qiziqishlarini, ulardagi sujetli o’yinlar rivojlanishi darajasini o’rganishning asosiy vositasi quyidagilar: — bolalar o’yinlarini kuzatish; — o’yin rivojining asosiy yo’nalishlari, o’yin mavzusi, o’yin mazmuni, bola o’yin faoliyatining rivoji, o’yinda o’zaro munosabatlarning rivojlanishi bo’yicha tavsifnoma tuzish; — o’yinga rahbarlik maqsadini aniqlash 2-bosqich. Kattalarning o’yin mavzuyi va mazmuniga ta’sir etishi: — o’yin mavzuyi bo’yicha sayohat va maqsadli sayrlar uyushtirish; — suhbatlar o’tkazish; — badiiy asarlar va hikoyalar o’qib berish; — illustrativ rasmlar ko’rsatish; — mavzu bo’yicha turli mashg’ulotlar; — tasviriy faoliyat mashg’ulotlari o’tkazish. 3-bosqich. o ‘yinga tayyorgarlik (o’yin o’ynash uchun maxsus joy, o’yinchoqlar va o’yin materiallari): — tayyor o’yinchoqlarni tanlash; 7
— qo’lda yasalgan o’yinchoqlar.  Bunda bolalarning mustaqil shug’ullanishlari
uchun o’yin zonasini tashkil etish.
4-bosqich. Bolalarni  o’ynashga  o’rgatish (o’yin jarayoni  va boshqa  narsalarni
o’yinda aks ettirish):
— o’yinchoq va uning o’rnini bosuvchi buyumlar ta’sirini o’rganish;
— o’yinda xayoliy tasawurlami aks ettirishga o’rgatish;
— o’yinda so’zlardan foydalanishga o’rgatish;
— o’yinda harakatlarni hisobga olish malakalarini shakllantirish;
— so’z va harakat;
— harakat  va o’yin materiali  (so’z, harakat  va o’yin materiali  o’yinning tili
hisoblanadi).
 5-bosqich. o ‘yinda axloqiy munosabatlarga ta’sir etish, bolalar jamoasi, xulq-
atvor,  madaniyat,
 о’yin  faoliyatida  o’yin  madaniyatini  shakllantirish:
—  ma’lum  o’yin  mavzuyiga  nisbatan  bolalarning  his-tuyg’ularini  uyg’otish;
—  bolalarga  o’yinni  awaldan  rejalashtirish  elementlarini  o’rgatish,
—  o’yinda  rol  va  o’yinchoqlarni  oqilona  taqsimlashga  o’rgatish;
—  tengdoshlari  bilan  ahil  o’ynay olish  madaniyatini  tarbiyalash;
— ahil jamoani shakllantirish: mustaqil o’ynash va o’yinni oxiriga yetkazish, o’yin
jarayonidagi  kelishmovchilik,  bahslarni  oqilona  hal  eta  olish  malakalarini
tarbiyalash;
— kattalaming o’yinga ta’sir etishi
— maslahat berishi, tushunchalarini to’ldirish, o’yinga to’laqonli yordam berish;
—bolalarning o’yin faoliyatlarini, axloqiy munosabatlarni baholash.
 Sahnalashtirish o’yinIarining o’ziga xos xususiyatlari. Sahnalashtirish o’yinlari,
bu bolalarning mustaqil ijodiy o’yin turi bo£lib, unda badiiy asar va hikoyalar
bolalar tomonidan rollarga bo’lib ijro etiladi. Bu o’yinlar bolalarda iroda, intizom
va  o’z  xatti-harakatlarini  boshqara  olish,  boshqalarning  harakatlari  bilan
hisoblashish  kabi  ijobiy  ma’naviy  xislatlarni  shakllantiradi.  Sahnalashtirish
o’yinlarida  bolalar  o’yin jarayoniga  kirib  boradilar,  voqea  va  ertak
qahramonlarining ichki hayotiga bevosita aloqador bo’lgan qahramonlik, jasurlik,
8
Logotip
— qo’lda yasalgan o’yinchoqlar. Bunda bolalarning mustaqil shug’ullanishlari uchun o’yin zonasini tashkil etish. 4-bosqich. Bolalarni o’ynashga o’rgatish (o’yin jarayoni va boshqa narsalarni o’yinda aks ettirish): — o’yinchoq va uning o’rnini bosuvchi buyumlar ta’sirini o’rganish; — o’yinda xayoliy tasawurlami aks ettirishga o’rgatish; — o’yinda so’zlardan foydalanishga o’rgatish; — o’yinda harakatlarni hisobga olish malakalarini shakllantirish; — so’z va harakat; — harakat va o’yin materiali (so’z, harakat va o’yin materiali o’yinning tili hisoblanadi).  5-bosqich. o ‘yinda axloqiy munosabatlarga ta’sir etish, bolalar jamoasi, xulq- atvor, madaniyat, о’yin faoliyatida o’yin madaniyatini shakllantirish: — ma’lum o’yin mavzuyiga nisbatan bolalarning his-tuyg’ularini uyg’otish; — bolalarga o’yinni awaldan rejalashtirish elementlarini o’rgatish, — o’yinda rol va o’yinchoqlarni oqilona taqsimlashga o’rgatish; — tengdoshlari bilan ahil o’ynay olish madaniyatini tarbiyalash; — ahil jamoani shakllantirish: mustaqil o’ynash va o’yinni oxiriga yetkazish, o’yin jarayonidagi kelishmovchilik, bahslarni oqilona hal eta olish malakalarini tarbiyalash; — kattalaming o’yinga ta’sir etishi — maslahat berishi, tushunchalarini to’ldirish, o’yinga to’laqonli yordam berish; —bolalarning o’yin faoliyatlarini, axloqiy munosabatlarni baholash. Sahnalashtirish o’yinIarining o’ziga xos xususiyatlari. Sahnalashtirish o’yinlari, bu bolalarning mustaqil ijodiy o’yin turi bo£lib, unda badiiy asar va hikoyalar bolalar tomonidan rollarga bo’lib ijro etiladi. Bu o’yinlar bolalarda iroda, intizom va o’z xatti-harakatlarini boshqara olish, boshqalarning harakatlari bilan hisoblashish kabi ijobiy ma’naviy xislatlarni shakllantiradi. Sahnalashtirish o’yinlarida bolalar o’yin jarayoniga kirib boradilar, voqea va ertak qahramonlarining ichki hayotiga bevosita aloqador bo’lgan qahramonlik, jasurlik, 8
mehribonlik,  jonbozlik,  jonkuyarlik  kabi  ijobiy  fazilatlarni  o’zlarida  yaqqol
namoyon  qiladilar.  Bu  jarayonda bolalarning  nutq  faolligi,  lug’at  boyligi,
dunyoqarashi kengayib boradi. Sahnalashtirish uchun badiiy asar, ertaklar tanlash
katta  yoshdagilardan  bolalarning  yosh  xususiyatlari,  qiziqishlari,  istaklarini
hisobga olishni talab etadi. Adabiy asarlami tanlashda quyidagi talablar qo ‘yiladi:
1.
 
Mazmunining
 
g’oyaviy-ma’naviy
 
barkamolligi.
2. Badiiy jihatdan mazmundorligi.
3.  Asardagi  qatnashchi  va  rollarning  soni  (qancha  ko’p  bo’lsa,  asar  shuncha
ahamiyatlidir).
4. Mazmuni yaxshi bo’lishi bilan birga, unda harakat turlarining ham ko’p bo’lishi.
5.  Ifodali  o’qishga  mos  bo’lishi. Mazmuni  qiziqarli,  hayot  bilan  bog’langan
bo’lmog’i. Bolalar xalq ertaklarini sahnalashtirishni yaxshi ko’radilar. Masalan,
«Sholg’om», «Zumrad va Qimmat», «Bo’g’irsoq» va bosh qalar. Bolalar boshqa
xalq  ertaklarini  ham  turli  usullarda  qo’-  g’irchoq,  soya,  stol  teatri  orqali
sahnalashtirishga ehtiyoj sezadilar. Badiiy asarni eslab qolishlari uchun uni qayta
o’qib  berish,  sahna  ko’rsatish,  rasmlar  namoyish  etish,  didaktik  o’yinlardan
foydalaniladi. Sahnalashtirish o’yinlari qiziqarli o’tishi va uzoq vaqt davom etishi
uchun  kerakli  jihozlar  tayyorlanishi  va  unga  to’g’ri  rahbarlik  qilinishi  kerak.
Kattalar o’yin rejissori rolini amalga oshira borib, bolalarning xatti-harakatlari,
qobiliyatlari,  intilishlarini  hisobga  olib  boradilar. o ‘yinda  faol  ishtirok etgan
bolalarni  alohida  rag’-  batlantirilib,  kelgusida  qaysi  asarlarni  sahnalashtirish
kerakligini  aniqlaydilar.  Bolalarning  ijodiy  qobiliyatlarini  yanada
takomillashtirishda  qurilish  materiallari  bilan  o’ynaladigan  o’yinlarning  roli
kattadir. Pedagoglardan Z.V. Lishtvan, V.G. Nechayeva o’z tadqiqotlarida qurish-
yasash o’yinlarining o’ziga xos tomonlari va ahamiyatini yoritib berganlar. Qurish-
yasash o’yinlari bolada buyum obrazini fazoviy ifodada tasvirlashni talab qiladi. o
‘yin  jarayonida  biror-bir material  yoki  buyumning  hajmi,  katta-kichikligi,  bir-
biriga mosligi, fazoviy mo’ljallay olish ko’nikmasi shakllanadi, rivojlanadi. Qurish
yasash  o’yinlari  bolalarda  kuzatuvchanlikni  shakllantiradi,  buyumlarni  fazoviy
9
Logotip
mehribonlik, jonbozlik, jonkuyarlik kabi ijobiy fazilatlarni o’zlarida yaqqol namoyon qiladilar. Bu jarayonda bolalarning nutq faolligi, lug’at boyligi, dunyoqarashi kengayib boradi. Sahnalashtirish uchun badiiy asar, ertaklar tanlash katta yoshdagilardan bolalarning yosh xususiyatlari, qiziqishlari, istaklarini hisobga olishni talab etadi. Adabiy asarlami tanlashda quyidagi talablar qo ‘yiladi: 1. Mazmunining g’oyaviy-ma’naviy barkamolligi. 2. Badiiy jihatdan mazmundorligi. 3. Asardagi qatnashchi va rollarning soni (qancha ko’p bo’lsa, asar shuncha ahamiyatlidir). 4. Mazmuni yaxshi bo’lishi bilan birga, unda harakat turlarining ham ko’p bo’lishi. 5. Ifodali o’qishga mos bo’lishi. Mazmuni qiziqarli, hayot bilan bog’langan bo’lmog’i. Bolalar xalq ertaklarini sahnalashtirishni yaxshi ko’radilar. Masalan, «Sholg’om», «Zumrad va Qimmat», «Bo’g’irsoq» va bosh qalar. Bolalar boshqa xalq ertaklarini ham turli usullarda qo’- g’irchoq, soya, stol teatri orqali sahnalashtirishga ehtiyoj sezadilar. Badiiy asarni eslab qolishlari uchun uni qayta o’qib berish, sahna ko’rsatish, rasmlar namoyish etish, didaktik o’yinlardan foydalaniladi. Sahnalashtirish o’yinlari qiziqarli o’tishi va uzoq vaqt davom etishi uchun kerakli jihozlar tayyorlanishi va unga to’g’ri rahbarlik qilinishi kerak. Kattalar o’yin rejissori rolini amalga oshira borib, bolalarning xatti-harakatlari, qobiliyatlari, intilishlarini hisobga olib boradilar. o ‘yinda faol ishtirok etgan bolalarni alohida rag’- batlantirilib, kelgusida qaysi asarlarni sahnalashtirish kerakligini aniqlaydilar. Bolalarning ijodiy qobiliyatlarini yanada takomillashtirishda qurilish materiallari bilan o’ynaladigan o’yinlarning roli kattadir. Pedagoglardan Z.V. Lishtvan, V.G. Nechayeva o’z tadqiqotlarida qurish- yasash o’yinlarining o’ziga xos tomonlari va ahamiyatini yoritib berganlar. Qurish- yasash o’yinlari bolada buyum obrazini fazoviy ifodada tasvirlashni talab qiladi. o ‘yin jarayonida biror-bir material yoki buyumning hajmi, katta-kichikligi, bir- biriga mosligi, fazoviy mo’ljallay olish ko’nikmasi shakllanadi, rivojlanadi. Qurish yasash o’yinlari bolalarda kuzatuvchanlikni shakllantiradi, buyumlarni fazoviy 9
joylashtira  olishga  o’rgatadi.  Bu  o’yinlarni  o’tkazish  quyidagi  bosqichlarda
o’tkaziladi: 
1-bosqich.  Bolalarning  qurish-yasash  qobiliyatlari  ko’nikmamalakalarini,
qiziqishlari darajasini o’rganish. Qurilish o’yinlariga rahbarlik maqsadini aniqlash.
 2-bosqich. Qurilish inshoot va binolariga sayohat, ekskursiya, maqsadli sayrlar
tashkil etish. Turli suratlar, rasmlar, badiiy asarlar, suhbat orqali katta shahar va
poytaxtdagi binolar, quruvchilar mehnati bilan yaqindan tanishtirish.
 3-bosqich.
1. Bolalar o’yinlari uchun sharoit yaratish. Qurilish materiallarini yetarli tarzda
tayyorlash (guruh va yakka-yakka shug’ullanishlari uchun).
2. Qurilish materiallari turli hajm va katta-kichiklikda bo’lishi mumkin. 
3.Guruhda va yer maydonchasida qurilish materiallari hamda ish qurollarining
saqlanishi.
4.Qurilish materiallarining to’g’ri va qulay saqlanishi.
5.Qurilish burchagidagi o’yinchoqlar va materiallarning joylanishi.
6.Tashlandiq materiallardan qo’lbola o’yinchoqlarning mavjudligi.
7. o‘lkamiz va uning poytaxti, turli transportlar aks ettirilgan albomlar.
8. Bino va inshootlarning qurilishini bolalar bilan kuzatish.
4-bosqich.  Bolalarni  qurish-yasashga  o’rgatish  va  malakalarini  shakllantirish.
Bunda quyidagi usullardan foydalaniladi:
1. Kattalaming tushuntirib, ko’rsatib berishi.
2. Kattalaming biror-bir qurilishni qurib ko’rsatishi, har bir qismni tahlil qilib
berishi.
3. Namuna sifatida tayyor qurilish inshootini ko’rsatish.
4. Qurilishning ayrim muhim qismlari va ularning xususiyatlari bilan tanishtirish. 
5. Tugallanmagan qurilish obyektini davom ettirishga jalb etish.
6. Berilgan mavzu asosida binolarni mustaqil qurish-yasashlari.
7. Bolalarning ijodiy-ixtiyoriy qurish-yasashlari.
8. Tayyor qurilishni tahlil qilish.
10
Logotip
joylashtira olishga o’rgatadi. Bu o’yinlarni o’tkazish quyidagi bosqichlarda o’tkaziladi:  1-bosqich. Bolalarning qurish-yasash qobiliyatlari ko’nikmamalakalarini, qiziqishlari darajasini o’rganish. Qurilish o’yinlariga rahbarlik maqsadini aniqlash.  2-bosqich. Qurilish inshoot va binolariga sayohat, ekskursiya, maqsadli sayrlar tashkil etish. Turli suratlar, rasmlar, badiiy asarlar, suhbat orqali katta shahar va poytaxtdagi binolar, quruvchilar mehnati bilan yaqindan tanishtirish.  3-bosqich. 1. Bolalar o’yinlari uchun sharoit yaratish. Qurilish materiallarini yetarli tarzda tayyorlash (guruh va yakka-yakka shug’ullanishlari uchun). 2. Qurilish materiallari turli hajm va katta-kichiklikda bo’lishi mumkin. 3.Guruhda va yer maydonchasida qurilish materiallari hamda ish qurollarining saqlanishi. 4.Qurilish materiallarining to’g’ri va qulay saqlanishi. 5.Qurilish burchagidagi o’yinchoqlar va materiallarning joylanishi. 6.Tashlandiq materiallardan qo’lbola o’yinchoqlarning mavjudligi. 7. o‘lkamiz va uning poytaxti, turli transportlar aks ettirilgan albomlar. 8. Bino va inshootlarning qurilishini bolalar bilan kuzatish. 4-bosqich. Bolalarni qurish-yasashga o’rgatish va malakalarini shakllantirish. Bunda quyidagi usullardan foydalaniladi: 1. Kattalaming tushuntirib, ko’rsatib berishi. 2. Kattalaming biror-bir qurilishni qurib ko’rsatishi, har bir qismni tahlil qilib berishi. 3. Namuna sifatida tayyor qurilish inshootini ko’rsatish. 4. Qurilishning ayrim muhim qismlari va ularning xususiyatlari bilan tanishtirish. 5. Tugallanmagan qurilish obyektini davom ettirishga jalb etish. 6. Berilgan mavzu asosida binolarni mustaqil qurish-yasashlari. 7. Bolalarning ijodiy-ixtiyoriy qurish-yasashlari. 8. Tayyor qurilishni tahlil qilish. 10
5-bosqich.
Bolalarning  ijodiy  qurilish  o’yinlarini  tashkil  etish.  o  ‘yin  jarayonida  o’zaro
munosabatlarda  axloqiy  sifatlarni,  o’ynay  olish  madaniyatini  shakllantirish,
shuningdek, yoz oyida qum, suv, qish oyida esa qor bilan o’ynashga rahbarlik
qilish. Qum bilan o’ynash. Qum bolalarning o’ynashlari uchun eng qulay o’yin
vositasi  bo’lib  hisoblanadi.  Qum  maxsus  yashiklarda  nam  holatda  saqlanadi.
Qumni saqlashga gigiyenik talablar qo’yiladi: a) qum turli xil tosh, shishalardan
tozalangan  bo’lishi;  b)  qum  faqat  namroq  holda  saqlanishi;  d)  bolalarning
salomatligiga  xavf  solmasligi  kerak.  Kichik  yoshdagi  bolalarni  qum  bilan
o’ynashlari uchun bayroqchalar, o’yinchoqlar tayyorlab qo’yilishi kerak. Suv bilan
o’ynaladigan o’yinlar. Bu o’yinlar bilan kichik yoshdan boshlab shug’ullanish
mumkin. Suvda  qo’g’irchoqni  cho’miltirish,  o’yinchoqlar  bilan  o’ynash,  katta
yoshdagi bolalar esa suvda cho’milishlari mumkin. Qor bilan o’ynaladigan o’yinlar
bolalarda quvnoq kayfiyatni uyg’otadi. 
Buning uchun yog’och belkurakcha, qorni tashish uchun quticha ortilgan chana
bo’lishi shart. Kattalar yordamida qor uyumlaridan turli shakllar, qorbobo, qorqiz,
hayvonlarning  qiyofasini  yasaydilar.  7.4.  Didaktik  o’yinlar  Didaktik  o’yinlar
ta’limiy o’yin sifatida bolalarning yosh xususiyatlariga mos keladigan o’yinlar
sirasiga  kiradi.  Didaktik  o’yinlarning  muhim  belgisi  undagi  qoidalarning
mavjudligidir. o ‘yinda o’yin niyati, o’yin qoidalari, o’yin harakatlari o’rtasida
uzviy aloqa mavjud. o ‘yin niyati o’yin harakatlarining tabiatini belgilaydi. o ‘yin
qoidasi esa, o’yin harakatlarini, vazifasini hal etishga va o’yindagi harakatlarni
amalga oshirishga yordam beradi. Didaktik o’yinlar orqali bolalarga yangi bilimlar,
tushunchalar  berib  boriladi.  Bu  o’yinlarda  bolaning  har  tomonlama
rivojlanishi, bilim jarayoni, sensor madaniyati, nutq faoliyati, aqliy qobiliyatlari
takomillashadi. o ‘yin qoidasiga rioya qilish, unga amal qilish o’yin mazmunini
boyitadi. Didaktik o’yinlarda tabiiy narsa va buyumlardan keng foydalaniladi.
Bolaning kun tartibida didaktik o’yin uchun vaqt va joy ajratilishi kerak. Bunday
o’yinlar mashg’ulot jarayonida va o’yindan tashqari vaqtlarda guruh yoki yakka-
11
Logotip
5-bosqich. Bolalarning ijodiy qurilish o’yinlarini tashkil etish. o ‘yin jarayonida o’zaro munosabatlarda axloqiy sifatlarni, o’ynay olish madaniyatini shakllantirish, shuningdek, yoz oyida qum, suv, qish oyida esa qor bilan o’ynashga rahbarlik qilish. Qum bilan o’ynash. Qum bolalarning o’ynashlari uchun eng qulay o’yin vositasi bo’lib hisoblanadi. Qum maxsus yashiklarda nam holatda saqlanadi. Qumni saqlashga gigiyenik talablar qo’yiladi: a) qum turli xil tosh, shishalardan tozalangan bo’lishi; b) qum faqat namroq holda saqlanishi; d) bolalarning salomatligiga xavf solmasligi kerak. Kichik yoshdagi bolalarni qum bilan o’ynashlari uchun bayroqchalar, o’yinchoqlar tayyorlab qo’yilishi kerak. Suv bilan o’ynaladigan o’yinlar. Bu o’yinlar bilan kichik yoshdan boshlab shug’ullanish mumkin. Suvda qo’g’irchoqni cho’miltirish, o’yinchoqlar bilan o’ynash, katta yoshdagi bolalar esa suvda cho’milishlari mumkin. Qor bilan o’ynaladigan o’yinlar bolalarda quvnoq kayfiyatni uyg’otadi.  Buning uchun yog’och belkurakcha, qorni tashish uchun quticha ortilgan chana bo’lishi shart. Kattalar yordamida qor uyumlaridan turli shakllar, qorbobo, qorqiz, hayvonlarning qiyofasini yasaydilar. 7.4. Didaktik o’yinlar Didaktik o’yinlar ta’limiy o’yin sifatida bolalarning yosh xususiyatlariga mos keladigan o’yinlar sirasiga kiradi. Didaktik o’yinlarning muhim belgisi undagi qoidalarning mavjudligidir. o ‘yinda o’yin niyati, o’yin qoidalari, o’yin harakatlari o’rtasida uzviy aloqa mavjud. o ‘yin niyati o’yin harakatlarining tabiatini belgilaydi. o ‘yin qoidasi esa, o’yin harakatlarini, vazifasini hal etishga va o’yindagi harakatlarni amalga oshirishga yordam beradi. Didaktik o’yinlar orqali bolalarga yangi bilimlar, tushunchalar berib boriladi. Bu o’yinlarda bolaning har tomonlama rivojlanishi, bilim jarayoni, sensor madaniyati, nutq faoliyati, aqliy qobiliyatlari takomillashadi. o ‘yin qoidasiga rioya qilish, unga amal qilish o’yin mazmunini boyitadi. Didaktik o’yinlarda tabiiy narsa va buyumlardan keng foydalaniladi. Bolaning kun tartibida didaktik o’yin uchun vaqt va joy ajratilishi kerak. Bunday o’yinlar mashg’ulot jarayonida va o’yindan tashqari vaqtlarda guruh yoki yakka- 11
yakka o’tkaziladi. Bunda o’yin mazmuni va natijasi puxta aniqlanadi. Didaktik
o’yinlarda quyidagi qoidalarga amal qilinishi kerak:
1. Navbatma-navbat ta’sir etish.
2. So’ralganda javob berish.
3. o ‘rtoqlari fikrini eshita olish.
4. o ‘yin jarayonida boshqalarga xalaqit bermaslik.
5. o ‘yin qoidasini bajarish.
6. o ‘z xatosini tan olish.
Didaktik  o’yinlarda  bolalarning  yosh,  individual  xususiyatlarini  hisobga  olish
lozim. o‘yinda o’yin tempi va ritmi katta rol o’ynaydi, juda sekin va bir tekisdagi
temp bolani ko’p kuttiradi, juda tez temp esa bolalarni hayajonga soladi, turli bahs-
munozaralarga olib keladi.
 Kattalar tomonidan o’yin ishtirokchilarini to’g’ri baholash muhim ahamiyatga
ega. Didaktik o’yinlarning quyidagi turlari mavjud: 
a) buyum va o’yinchoqlar bilan o’ynaladigan; 
b) stol-bosma;
d) og’zaki so’z o’yinlari. 
Buyum va о yinchoqlar bilan о ‘ynaladigan o‘yinlar bolaning ilk yoshidan boshlab,
to maktab yoshiga yetgunga qadar o’ynaladigan o’yin turi hisoblanadi. Bunda
bolalarning  tasawurlari,  diqqatlari  o’yin  asosini  tashkil  etadi.  Ularda  tevarak-
atrofdagi narsa va buyumlar, ularning sifati, foydali tomonlari to’g’risida umumiy
tushuncha 66 hosil bo’ladi. o ‘yinda o’ynaladigan har bir buyum yoki o’yinchoq
o’zining tashqi ko’rinishiga ega bo’lishi, narsaning asosiy belgisini ajrata bilish,
imkonini berishi lozim. Bunday o’yinlar bolalarning narsalarning shakli, hajmi,
belgisi, sifati haqidagi bilimlarini kengaytiradi. 
Stol-bosma о yinlari bolalarning tevarak-atrof haqidagi tasavvurlarini aniqlash, bir
tizimga solish, tafakkurini (tahlil qilish, sintez, umumlashtirish, tavsiflash) o’stirish
imkonini beruvchi o’yin usulidir. 
Bu o’yin turiga
 a) lotto;
12
Logotip
yakka o’tkaziladi. Bunda o’yin mazmuni va natijasi puxta aniqlanadi. Didaktik o’yinlarda quyidagi qoidalarga amal qilinishi kerak: 1. Navbatma-navbat ta’sir etish. 2. So’ralganda javob berish. 3. o ‘rtoqlari fikrini eshita olish. 4. o ‘yin jarayonida boshqalarga xalaqit bermaslik. 5. o ‘yin qoidasini bajarish. 6. o ‘z xatosini tan olish. Didaktik o’yinlarda bolalarning yosh, individual xususiyatlarini hisobga olish lozim. o‘yinda o’yin tempi va ritmi katta rol o’ynaydi, juda sekin va bir tekisdagi temp bolani ko’p kuttiradi, juda tez temp esa bolalarni hayajonga soladi, turli bahs- munozaralarga olib keladi. Kattalar tomonidan o’yin ishtirokchilarini to’g’ri baholash muhim ahamiyatga ega. Didaktik o’yinlarning quyidagi turlari mavjud: a) buyum va o’yinchoqlar bilan o’ynaladigan; b) stol-bosma; d) og’zaki so’z o’yinlari. Buyum va о yinchoqlar bilan о ‘ynaladigan o‘yinlar bolaning ilk yoshidan boshlab, to maktab yoshiga yetgunga qadar o’ynaladigan o’yin turi hisoblanadi. Bunda bolalarning tasawurlari, diqqatlari o’yin asosini tashkil etadi. Ularda tevarak- atrofdagi narsa va buyumlar, ularning sifati, foydali tomonlari to’g’risida umumiy tushuncha 66 hosil bo’ladi. o ‘yinda o’ynaladigan har bir buyum yoki o’yinchoq o’zining tashqi ko’rinishiga ega bo’lishi, narsaning asosiy belgisini ajrata bilish, imkonini berishi lozim. Bunday o’yinlar bolalarning narsalarning shakli, hajmi, belgisi, sifati haqidagi bilimlarini kengaytiradi. Stol-bosma о yinlari bolalarning tevarak-atrof haqidagi tasavvurlarini aniqlash, bir tizimga solish, tafakkurini (tahlil qilish, sintez, umumlashtirish, tavsiflash) o’stirish imkonini beruvchi o’yin usulidir. Bu o’yin turiga a) lotto; 12
 b) juft rasmlar; 
d) domino; 
e) labirint kiradi. 
Og’zaki so ‘z о yinlari katta maktabgacha yoshdagi bolalar bilan o’tkaziladi. Ular
bolani eshita olish, zudlik bilan javob topa olish, o’z fikrlarini tez va aniq ifoda eta
olishga  o’rgatadi.  Tadqiqotchilarning  fikricha,  bunday  o’yinlar  bolaning  aqliy
rivojlanishida katta ahamiyatga ega. Yuqorida ko’rsatib o’tilgan o’yin turlarida
didaktik maqsad va o’yin materiallarining mavjudligi muhim ahamiyat kasb etadi.
Qoidali-harakatli  o  ‘yinlar  asosini  bolaning  jismoniy  rivojlanishiga  qaratilgan
harakatlar tizimi egallaydi. Bunda asosan yurish, yugurish, sakrash, chirmashib
chiqish, uloqtirish, emaklash kabi harakatlar o’yin mazmunini belgilaydi. 
Qoidali-harakatli o’yinlar kelib chiqishiga ko’ra:
 a) xalq milliy o’yinlari;
 b) mualliflik o’yin turlariga bo’linadi.
 Har ikki o’yin turida ham asosiy mezon — o’yin qoidasi bo’lib hisoblanadi.
Harakatli o’yinlar harakatlarning aniqligi, ifodaliligi, bolalarda tezkorlik, epchillik,
qo’rqmaslik,  mardlik  kabi  oliyjanob  fazilatlarni  tarbiyalab  boradi.  Ko’pchilik
harakatli o’yinlar jamoa bo’lib o’ynashga mos, bu jamoada uyushgan holatda
harakat qilish qobiliyatini shakllantiradi. Qoidali harakatli o’yinlarni o’tkazishda
bolalarga rolni to’g’ri taqsimlash o’yin jarayonini kuzatib borish, unga rahbarlik
qilish, o’z vaqtida yaxshi harakatlarni rag’batlantirish o’yin nufuzini oshiradi. o
‘yin jarayonida  quvnoq  kayfiyat,  ijobiy  his-tuyg’ular  yuzaga  keladi.  Kichik
yoshdagi bolalar uchun o’yin sujeti ochiq xarakterga ega bo’ladi. Masalan, «To’pni
quvla!», «To’pni ushlab ol!». Katta yoshdagi bolalar uchun o’yin maqsadi, qoidasi
va o’yinni tashkil etish murakkablashadi. Qoidali-harakatli o’yinlar awal jismoniy
tarbiya  mashg’ulotida  o’rganiladi.  So’ngra  boshqa  jarayonlarda  takroran
o’ynatilishi lozim. «Bolajon» dasturiga turli yosh guruhlari bo’yicha o’tkaziladigan
harakatli milliy o’yinlar turkumlari kiritilgan.
13
Logotip
b) juft rasmlar; d) domino; e) labirint kiradi. Og’zaki so ‘z о yinlari katta maktabgacha yoshdagi bolalar bilan o’tkaziladi. Ular bolani eshita olish, zudlik bilan javob topa olish, o’z fikrlarini tez va aniq ifoda eta olishga o’rgatadi. Tadqiqotchilarning fikricha, bunday o’yinlar bolaning aqliy rivojlanishida katta ahamiyatga ega. Yuqorida ko’rsatib o’tilgan o’yin turlarida didaktik maqsad va o’yin materiallarining mavjudligi muhim ahamiyat kasb etadi. Qoidali-harakatli o ‘yinlar asosini bolaning jismoniy rivojlanishiga qaratilgan harakatlar tizimi egallaydi. Bunda asosan yurish, yugurish, sakrash, chirmashib chiqish, uloqtirish, emaklash kabi harakatlar o’yin mazmunini belgilaydi. Qoidali-harakatli o’yinlar kelib chiqishiga ko’ra: a) xalq milliy o’yinlari; b) mualliflik o’yin turlariga bo’linadi. Har ikki o’yin turida ham asosiy mezon — o’yin qoidasi bo’lib hisoblanadi. Harakatli o’yinlar harakatlarning aniqligi, ifodaliligi, bolalarda tezkorlik, epchillik, qo’rqmaslik, mardlik kabi oliyjanob fazilatlarni tarbiyalab boradi. Ko’pchilik harakatli o’yinlar jamoa bo’lib o’ynashga mos, bu jamoada uyushgan holatda harakat qilish qobiliyatini shakllantiradi. Qoidali harakatli o’yinlarni o’tkazishda bolalarga rolni to’g’ri taqsimlash o’yin jarayonini kuzatib borish, unga rahbarlik qilish, o’z vaqtida yaxshi harakatlarni rag’batlantirish o’yin nufuzini oshiradi. o ‘yin jarayonida quvnoq kayfiyat, ijobiy his-tuyg’ular yuzaga keladi. Kichik yoshdagi bolalar uchun o’yin sujeti ochiq xarakterga ega bo’ladi. Masalan, «To’pni quvla!», «To’pni ushlab ol!». Katta yoshdagi bolalar uchun o’yin maqsadi, qoidasi va o’yinni tashkil etish murakkablashadi. Qoidali-harakatli o’yinlar awal jismoniy tarbiya mashg’ulotida o’rganiladi. So’ngra boshqa jarayonlarda takroran o’ynatilishi lozim. «Bolajon» dasturiga turli yosh guruhlari bo’yicha o’tkaziladigan harakatli milliy o’yinlar turkumlari kiritilgan. 13
II. BOB. Didaktik o’yinlarning bola faoliyatida ahamiyati.
2.1Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish
o'yinlarining o’rni
O'rta guruhda qum kichik guruhga nisbatan ko'p to'kiladi. Yashik oldiga buferda
ham o'yinchoqlar uchun javoncha bo'ladi. Bu yoshdagi bolalar o'yinning mazmuni
murakkablashib borishi uchun tarbiyachi yordam beradi: qumdan nimalar qurish
mumkinligini ko'rsatib, bolalarga ko'maklashadi, ularning o'yinlarida qatnashadi.
Katta guruh bolalari qumdan katta inshootlar quradilar. Shuning uchun bu guruh
bolalariningqumiyashikdaemas, balki bog'cha maydonchasining biron joyiga ancha
ko'p miqdorda to'kiladi. Bu bolalar uchun qumdan tashqari loy ham bo'lishi kerak.
O'yinga qo'shimcha materiallar: tabiat materiallari, ip, yog'och, faner va boshqalar
ham zarur. O'ynab bo'lgandan keyin bularning hammasini maxsus ajratilgan joyga
olib borib qo'yish kerak. Bolalar shahar ko'chalarini, xo'jalik dalasi, hayvonot
bog'i,  baland  binolarni  quradilar.  Buning  uchun  qumdan,  loydan  va  tabiat
materiallaridan
 
foydalanadilar.
Suv  bilan  o'ynash.  Bolalar  suvni  juda  yaxshi  ko'rishadi.  Ularning  suv  bilan
o'ynashlari uchun bog'cha hovlisida maxsus suv havzasi tashkil qilinadi, guruh
xonasida esa oyoqli qurilma ustiga vanna o'rnatiladi. Suv bilan o'ynash uchun
sellyuloiddan, rezinadan yasalgan o'yinchoqlar: baliqchalar, o'rdakcha, g'ozcha,
vannasi bor qo'g'irchoqcha, qayiqchalar (yasalgan va sotib olingan), suvda suzib
yuradigan narsalar kerak.
Kichik  bolalarning  suv  bilan  o'ynaydigan  o'yinchoqlari  oddiy  bo'lib,  unda
o'yinchoqlarning suzishini tomosha qiladilar. Bolalar suv bilan o'ynab kichkina-
kichkina syujetni aks ettiradilar: baliq va o'rdakchalarni ovqatlantirib, qo'g'irchoqni
vannada cho'miltirishadi, qayiqda yo'lovchilarni uchirishadi.
O'rta va katta guruh bolalarining suv bilan o'yini ancha murakkablashadi. Ular
daryoda paroxodlarni yurgizishadi, poraxod to'xtaydigan bandargohlar qurishadi.
Suzadigan  o'yinchoqlarni  harakatga  keltirishadi.  Suv  bilan  o'ynash  natijasida
bolalar suvning xususiyatini, nimalar cho'kib, nimalar suzishini bilib olishadi. Suv
14
Logotip
II. BOB. Didaktik o’yinlarning bola faoliyatida ahamiyati. 2.1Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish o'yinlarining o’rni O'rta guruhda qum kichik guruhga nisbatan ko'p to'kiladi. Yashik oldiga buferda ham o'yinchoqlar uchun javoncha bo'ladi. Bu yoshdagi bolalar o'yinning mazmuni murakkablashib borishi uchun tarbiyachi yordam beradi: qumdan nimalar qurish mumkinligini ko'rsatib, bolalarga ko'maklashadi, ularning o'yinlarida qatnashadi. Katta guruh bolalari qumdan katta inshootlar quradilar. Shuning uchun bu guruh bolalariningqumiyashikdaemas, balki bog'cha maydonchasining biron joyiga ancha ko'p miqdorda to'kiladi. Bu bolalar uchun qumdan tashqari loy ham bo'lishi kerak. O'yinga qo'shimcha materiallar: tabiat materiallari, ip, yog'och, faner va boshqalar ham zarur. O'ynab bo'lgandan keyin bularning hammasini maxsus ajratilgan joyga olib borib qo'yish kerak. Bolalar shahar ko'chalarini, xo'jalik dalasi, hayvonot bog'i, baland binolarni quradilar. Buning uchun qumdan, loydan va tabiat materiallaridan foydalanadilar. Suv bilan o'ynash. Bolalar suvni juda yaxshi ko'rishadi. Ularning suv bilan o'ynashlari uchun bog'cha hovlisida maxsus suv havzasi tashkil qilinadi, guruh xonasida esa oyoqli qurilma ustiga vanna o'rnatiladi. Suv bilan o'ynash uchun sellyuloiddan, rezinadan yasalgan o'yinchoqlar: baliqchalar, o'rdakcha, g'ozcha, vannasi bor qo'g'irchoqcha, qayiqchalar (yasalgan va sotib olingan), suvda suzib yuradigan narsalar kerak. Kichik bolalarning suv bilan o'ynaydigan o'yinchoqlari oddiy bo'lib, unda o'yinchoqlarning suzishini tomosha qiladilar. Bolalar suv bilan o'ynab kichkina- kichkina syujetni aks ettiradilar: baliq va o'rdakchalarni ovqatlantirib, qo'g'irchoqni vannada cho'miltirishadi, qayiqda yo'lovchilarni uchirishadi. O'rta va katta guruh bolalarining suv bilan o'yini ancha murakkablashadi. Ular daryoda paroxodlarni yurgizishadi, poraxod to'xtaydigan bandargohlar qurishadi. Suzadigan o'yinchoqlarni harakatga keltirishadi. Suv bilan o'ynash natijasida bolalar suvning xususiyatini, nimalar cho'kib, nimalar suzishini bilib olishadi. Suv 14
bilan o'ynash juda foydali, shuning uchun bolalarning guruh-guruh bo'lib suv bilan
o'ynashlari uchun imkoniyat yaratib berish kerak.
Qor o'yinlari. Qishda bog'cha maydonchasida qor bilan o'ynash bolalar uchun eng
qiziqarli faoliyat turi hisoblanadi. liar bir bolada yog'och belkurakcha va qorni
tashish uchun yashikcha bilan chana bo'lishi kerak. Kichkina bolalar kattalar yig'ib
qo'ygan  qor  uyumini  yog'och  belkurakchalari  bilan  kovlashadi.  Qorni  tepaga
sochib,  uning  to'kilishini  kuzatishadi, yashiklarga  qor  solib,  boshqa  joyga
tashishadi va hokazo.
Har bir xalqda asrlar davomida kattalarning bolalar uchun yaratgan o'yinlari va
bolalarning o'zlari  yaratgan ba'zi  o'yinlari mavjud. Har qaysisi  ham avloddan
avlodga  o'tib  kelgan  va  xalq  og'zaki  ijodining  o'ziga  xos  shakliga  aylangan.
Ularning har biri bola shaxsiga ta'sir ko'rsatadi, biroq o'yinning u yoki bu turiga
mansub deyish uning asosiy tarbiyaviy ta’siriga ko'ra aniqlanadi. Masalan: «Oq
terakmi  ko'k  terak,  bizdan  sizga  kim  kerak»  harakatli  o'yinida  bolalardagi
chaqqonlik, zehnlilik, chidamlilik malakalari rivojlanadi.
Katta  guruhda  didaktik  o'yinlar  quyidagi  vazifalarni  hal  etishni  maqsad  qilib
qo'yadi:  kuzatuvchanlik,  narsalarni  tekshira  bilish,  bir  biriga  taqqoslay  olish,
ularning belgilaridagi kichik farqlarni (rangi, shakli, katta-kichikligi, materiallarni
seza bilish, narsalarning joylanishidagi o'zgarishlarni) aytib bera olish kabi sensor
qobiliyatlarni  tarbiyalash;  biron  hayvon,  o'simlik,  transport  ta'rif-tavsif  qilib
berilganda, ularning nomini topa bilish malakasini o'stirish, bolalarning umumiy
tasavvurini, buyumlarni umumiy belgilariga qarab guruhlarga bo'lish qobiliyatini
rivojlantirish, so'z faolligini faollashtirish va to'ldirish; qismlardan yaxlit narsalar
(kubiklar, mozaika va boshqalar)yasash malakasini o'stirish.
Maktabga tayyorlov guruhida didaktik o'yinlar hamma yosh guruhlaridagi kabi
alohida  o'rin  tutadi  va  bu  guruhda  didaktik  o'yinlar  orqali  quyidagi  ta’lim  -
tarbiyaviy
 
vazifalar
 
amalga
 
oshiriladi:
 
bolalarda
 
didaktik
o'yinlarga qiziqish uyg'otish,  har  bir  narsani  bilishga  havas,  kuzatuvchanlik,
diqqat-e’tibor,  ziyraklik,  aqliy  vazifalarni  mustaqil  hal  qilish  malakasini
tarbiyalash. Ularga narsalarni turkumlarga bo'lishda yordamlashuvchi o'yinlarni,
15
Logotip
bilan o'ynash juda foydali, shuning uchun bolalarning guruh-guruh bo'lib suv bilan o'ynashlari uchun imkoniyat yaratib berish kerak. Qor o'yinlari. Qishda bog'cha maydonchasida qor bilan o'ynash bolalar uchun eng qiziqarli faoliyat turi hisoblanadi. liar bir bolada yog'och belkurakcha va qorni tashish uchun yashikcha bilan chana bo'lishi kerak. Kichkina bolalar kattalar yig'ib qo'ygan qor uyumini yog'och belkurakchalari bilan kovlashadi. Qorni tepaga sochib, uning to'kilishini kuzatishadi, yashiklarga qor solib, boshqa joyga tashishadi va hokazo. Har bir xalqda asrlar davomida kattalarning bolalar uchun yaratgan o'yinlari va bolalarning o'zlari yaratgan ba'zi o'yinlari mavjud. Har qaysisi ham avloddan avlodga o'tib kelgan va xalq og'zaki ijodining o'ziga xos shakliga aylangan. Ularning har biri bola shaxsiga ta'sir ko'rsatadi, biroq o'yinning u yoki bu turiga mansub deyish uning asosiy tarbiyaviy ta’siriga ko'ra aniqlanadi. Masalan: «Oq terakmi ko'k terak, bizdan sizga kim kerak» harakatli o'yinida bolalardagi chaqqonlik, zehnlilik, chidamlilik malakalari rivojlanadi. Katta guruhda didaktik o'yinlar quyidagi vazifalarni hal etishni maqsad qilib qo'yadi: kuzatuvchanlik, narsalarni tekshira bilish, bir biriga taqqoslay olish, ularning belgilaridagi kichik farqlarni (rangi, shakli, katta-kichikligi, materiallarni seza bilish, narsalarning joylanishidagi o'zgarishlarni) aytib bera olish kabi sensor qobiliyatlarni tarbiyalash; biron hayvon, o'simlik, transport ta'rif-tavsif qilib berilganda, ularning nomini topa bilish malakasini o'stirish, bolalarning umumiy tasavvurini, buyumlarni umumiy belgilariga qarab guruhlarga bo'lish qobiliyatini rivojlantirish, so'z faolligini faollashtirish va to'ldirish; qismlardan yaxlit narsalar (kubiklar, mozaika va boshqalar)yasash malakasini o'stirish. Maktabga tayyorlov guruhida didaktik o'yinlar hamma yosh guruhlaridagi kabi alohida o'rin tutadi va bu guruhda didaktik o'yinlar orqali quyidagi ta’lim - tarbiyaviy vazifalar amalga oshiriladi: bolalarda didaktik o'yinlarga qiziqish uyg'otish, har bir narsani bilishga havas, kuzatuvchanlik, diqqat-e’tibor, ziyraklik, aqliy vazifalarni mustaqil hal qilish malakasini tarbiyalash. Ularga narsalarni turkumlarga bo'lishda yordamlashuvchi o'yinlarni, 15
domino, mozaikaning har xil turlarini, shashka, sakrovchi biryo'lkalarni jumboq
o'yinlar, og'zaki o'yinlar ("Dengiz to'lqillanmoqda”, "Qora va oq"), ranglarni va
ulardagi nozik ayirmalarni bir-biridan farqlashni o'rgatadigan o'yinlar o'tkaziladi.
Musiqaviy-didaktik o'yinlar orqali esa bolalarni tovushlarga diqqat bilan quloq
solishga ("Tovushlarni takrorla", "Ikki metalafonni galma-gal chalish" va h.k)
ritmik  shaklni  gavdalantirib  berishga  ("O'z  ritmingni  o'ylab  ol”,  "Bolalar  va
filchalar”),  dinamik  farqlarni  bir-biridan  ajratishga  ("Ovchilar  va  quyonlar”)
o'rgatiladi.
Didaktik o'yinda bolalar har doim o'zlarini o'ynayotgandek his etishlari kerak.
Narsalar bilan o'tkaziladigan didaktik o'yinlardan tarbiyachi bolalarni narsalar,
ularning  xususiyatlari  va  bir-biridan  farq  qiladigan  xususiyatlari  bilan,  ularni
ishlatish  usullari  bilan  tanishtirish  vositasi  sifatida  foydalanadi.
Bolalarning narsalar, ularning sifati to'g'risidagi bilimlarni mustahkamlash uchun
har xil o'yinchoqlar, suratlar, uy-ro'zg'or buyumlaridan foydalaniladi. O'yinchoqlar
bilan  o'ynaladigan  o'yinlar.  "Xaltachada  nima  bor?”  o'yinning  maqsadi,
o'yinchoqlarning nomlari bilan tanishtirish va bu o'yinchoqlar to'g'risida bilimlarni
mustahkamlash,  tovushlar  talaffuzini  mashq  qildirishdir.  "Bu  nima?"  o'yinida
bolalar qo'g'irchoqqa har xil narsalar va ularning ishlatilishi to'g'risida gapirib
beradilar.  Bunday  o'yin  guruhda,  bog'cha  maydonchasida,  uxlash  xonasida
o'tkazilishi mumkin.
Didaktik o'yinlarda tarbiyachi bolalarni faqat narsalarning nomi va ular nimaga
kerakligi bilan tanishtiribgina qolmay, balki shu narsalarning shakli, rangi, katta-
kichikligi,
 
fazoda
 
tutgan
 
o'rni
 
haqida
 
ham
 
tanishtiradi.
Har bir buyum va o'yinchoq o'zining aniq tashqi ko'rinishiga ega bo'lishi kerak,
o'yinda esa qo'yilgan maqsad narsaning asosiy belgisini ajrata bilishga imkon
tug'dirishi
 
lozim.
Bunday talabga xalq o'yinlari o'z shaklining aniqligi, rangining tiniqligi bilan
ko'proq  javob  bera  oladi.  Bolalarni  o'ylashga,  aqliy  vazifalarni  bajarishga
undaydigan  o'yinlar  ham  katta  ahamiyatga  ega.  Bolalarning  rang  haqidagi
tushunchalarini mustahkamlash va aniqlash uchun quyidagi o'yinlar o'tkaziladi:
16
Logotip
domino, mozaikaning har xil turlarini, shashka, sakrovchi biryo'lkalarni jumboq o'yinlar, og'zaki o'yinlar ("Dengiz to'lqillanmoqda”, "Qora va oq"), ranglarni va ulardagi nozik ayirmalarni bir-biridan farqlashni o'rgatadigan o'yinlar o'tkaziladi. Musiqaviy-didaktik o'yinlar orqali esa bolalarni tovushlarga diqqat bilan quloq solishga ("Tovushlarni takrorla", "Ikki metalafonni galma-gal chalish" va h.k) ritmik shaklni gavdalantirib berishga ("O'z ritmingni o'ylab ol”, "Bolalar va filchalar”), dinamik farqlarni bir-biridan ajratishga ("Ovchilar va quyonlar”) o'rgatiladi. Didaktik o'yinda bolalar har doim o'zlarini o'ynayotgandek his etishlari kerak. Narsalar bilan o'tkaziladigan didaktik o'yinlardan tarbiyachi bolalarni narsalar, ularning xususiyatlari va bir-biridan farq qiladigan xususiyatlari bilan, ularni ishlatish usullari bilan tanishtirish vositasi sifatida foydalanadi. Bolalarning narsalar, ularning sifati to'g'risidagi bilimlarni mustahkamlash uchun har xil o'yinchoqlar, suratlar, uy-ro'zg'or buyumlaridan foydalaniladi. O'yinchoqlar bilan o'ynaladigan o'yinlar. "Xaltachada nima bor?” o'yinning maqsadi, o'yinchoqlarning nomlari bilan tanishtirish va bu o'yinchoqlar to'g'risida bilimlarni mustahkamlash, tovushlar talaffuzini mashq qildirishdir. "Bu nima?" o'yinida bolalar qo'g'irchoqqa har xil narsalar va ularning ishlatilishi to'g'risida gapirib beradilar. Bunday o'yin guruhda, bog'cha maydonchasida, uxlash xonasida o'tkazilishi mumkin. Didaktik o'yinlarda tarbiyachi bolalarni faqat narsalarning nomi va ular nimaga kerakligi bilan tanishtiribgina qolmay, balki shu narsalarning shakli, rangi, katta- kichikligi, fazoda tutgan o'rni haqida ham tanishtiradi. Har bir buyum va o'yinchoq o'zining aniq tashqi ko'rinishiga ega bo'lishi kerak, o'yinda esa qo'yilgan maqsad narsaning asosiy belgisini ajrata bilishga imkon tug'dirishi lozim. Bunday talabga xalq o'yinlari o'z shaklining aniqligi, rangining tiniqligi bilan ko'proq javob bera oladi. Bolalarni o'ylashga, aqliy vazifalarni bajarishga undaydigan o'yinlar ham katta ahamiyatga ega. Bolalarning rang haqidagi tushunchalarini mustahkamlash va aniqlash uchun quyidagi o'yinlar o'tkaziladi: 16
sharlarni  rangiga  qarab  to'plash,  "Dumaloqni  dumalatish”,  xalqachalarni  ipga
o'tkazish,  "Shu  rangdagi  dumaloqni  dumalatish”,  "Kimda  mana  bu  rangdagi
xalqacha  bor”,  "Kim  mana  bu  rangdagi  haltachani  topa  oladi”  va  h.k.
Shakl,  rang  predmetlarning  asosiy  belgisidir.  Shakl  to'g'risida  tushunchalarni
"Xaltachada nima bor”, "Nima o'zgardi?”, "O'yinchoqlar do'koni”, "Qo'g'irchoqni
kiyintiramiz”, "Bu nima?" va boshqa o'yinlar orqali aniqlash va mustahkamlash
mumkin.
Qo'g'irchoq  bolalarning  eng  sevimli  o'yinchoqlaridan  biri.  Har  bir  bolalar
bog'chasida didaktik jihozlangan o'yinchoq bo'lishi kerak. Qo'g'irchoq jihozlariga
kiyim,  ichki  kiyim,  poyabzal,  idish-tovoq,  mebel  o'yinchoqlar  kiradi.
Qo'g'irchoq  bilan  quyidagi  o'yinlarni  o'tkazish  mumkin:  "Qo'g'irchoqni
kiyintiramiz”,  "Qo'g'irchoqni  sayrga  otlantira miz",  "Qo'g'irchoqni  mehmon
qilamiz”,  "Qo'g'irchoqlar  bayra-mi”,  "Qo'g'irchoqningtug'ilgan  kuni”,
"Qo'g'irchoqni uxlatamiz”.
O'yinlar  topishmoqlar  bilan  qo'shib  olib  borilganda  qiziqarli  o'tadi.  Masalan,
"Qo'g'irchoqni  uxlatamiz”  o'yinida  qo'g'irchoqqa  karovat  tayyorlayotganda
tarbiyachi "Uzun,yumshoq, yo'l-yo'l ” (matras), "Oq, toza, to'rt burchak..."(yostiq),
"Paxtali  issiq..."  yoki  "junli  issiq”(adyol)  va  boshqa  topishmoqlarni  aytishi
mumkin. Qo'g'irchoqning karovati tayyor bo lgandan keyin qo'g'irchoqni yotqizib,
"alia"  aytadi.Mebellarning  nimaga  ishlatilishi,  o'yinchoqlarning  nomini
mustahkamlash uchun "Qo'g'irchoqqa xona yasatamiz”, "Qo'g'irchoqqa o'yinchoq
sovg'a qilamiz” kabi o'yinlarni o'tkazish mumkin.
Tarbiyachi bolalarni narsalar, ularning nomlari, belgi sifatlari, nimaga ishlatilishi
bilan tanishtiribgina qolmay, muayyan predmetlar orqali ularni oddiy turlarga
ajratishni o'rgatib boradi; ayiq, qo'g'irchoq, quyon-o'yinchoqlar; kastryulka, tarelka,
choynak-idish-tovoq.
O'yinlarni narsa va buyumlarning tasvirli rasmlari orqali ham o'tkazish mumkin.
Bularga "Bu narsa o'zi to'g'risida nima deydi?” "Kim birinchi bo'lib aytib beradi?"
(bolalar diqqatini rivojlantirishga qaratilgan qo'g'irchoq, narsa va ularning shakli,
17
Logotip
sharlarni rangiga qarab to'plash, "Dumaloqni dumalatish”, xalqachalarni ipga o'tkazish, "Shu rangdagi dumaloqni dumalatish”, "Kimda mana bu rangdagi xalqacha bor”, "Kim mana bu rangdagi haltachani topa oladi” va h.k. Shakl, rang predmetlarning asosiy belgisidir. Shakl to'g'risida tushunchalarni "Xaltachada nima bor”, "Nima o'zgardi?”, "O'yinchoqlar do'koni”, "Qo'g'irchoqni kiyintiramiz”, "Bu nima?" va boshqa o'yinlar orqali aniqlash va mustahkamlash mumkin. Qo'g'irchoq bolalarning eng sevimli o'yinchoqlaridan biri. Har bir bolalar bog'chasida didaktik jihozlangan o'yinchoq bo'lishi kerak. Qo'g'irchoq jihozlariga kiyim, ichki kiyim, poyabzal, idish-tovoq, mebel o'yinchoqlar kiradi. Qo'g'irchoq bilan quyidagi o'yinlarni o'tkazish mumkin: "Qo'g'irchoqni kiyintiramiz”, "Qo'g'irchoqni sayrga otlantira miz", "Qo'g'irchoqni mehmon qilamiz”, "Qo'g'irchoqlar bayra-mi”, "Qo'g'irchoqningtug'ilgan kuni”, "Qo'g'irchoqni uxlatamiz”. O'yinlar topishmoqlar bilan qo'shib olib borilganda qiziqarli o'tadi. Masalan, "Qo'g'irchoqni uxlatamiz” o'yinida qo'g'irchoqqa karovat tayyorlayotganda tarbiyachi "Uzun,yumshoq, yo'l-yo'l ” (matras), "Oq, toza, to'rt burchak..."(yostiq), "Paxtali issiq..." yoki "junli issiq”(adyol) va boshqa topishmoqlarni aytishi mumkin. Qo'g'irchoqning karovati tayyor bo lgandan keyin qo'g'irchoqni yotqizib, "alia" aytadi.Mebellarning nimaga ishlatilishi, o'yinchoqlarning nomini mustahkamlash uchun "Qo'g'irchoqqa xona yasatamiz”, "Qo'g'irchoqqa o'yinchoq sovg'a qilamiz” kabi o'yinlarni o'tkazish mumkin. Tarbiyachi bolalarni narsalar, ularning nomlari, belgi sifatlari, nimaga ishlatilishi bilan tanishtiribgina qolmay, muayyan predmetlar orqali ularni oddiy turlarga ajratishni o'rgatib boradi; ayiq, qo'g'irchoq, quyon-o'yinchoqlar; kastryulka, tarelka, choynak-idish-tovoq. O'yinlarni narsa va buyumlarning tasvirli rasmlari orqali ham o'tkazish mumkin. Bularga "Bu narsa o'zi to'g'risida nima deydi?” "Kim birinchi bo'lib aytib beradi?" (bolalar diqqatini rivojlantirishga qaratilgan qo'g'irchoq, narsa va ularning shakli, 17