“O‘ZBEK TILINING SOHADA QO‘LLANILISHI ” FANINI O`QUV FANI SIFATIDA O`QITISHNING MAQSAD VA VAZIFALARI

Yuklangan vaqt

2024-04-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

23,1 KB


 
 
 
 
 
 
“O‘ZBEK TILINING SOHADA QO‘LLANILISHI ” FANINI O`QUV 
FANI SIFATIDA O`QITISHNING MAQSAD VA VAZIFALARI 
 
 
 
REJA: 
1.Tilning boshqa fanlar bilan aloqasi. 
2.Til va tafakkur. 
3.Til va ma‟naviyat. 
4.Davlat tili tushunchasi. O`zbek tili va davlat qonunlari. 
 
 
Tayanch so‘zlar:  ta’rifi, atama va termin, tarixiylik, atamalar 
shakllanishining xalq tarixi bilan bog’liqligi, “Devonu lug’otit-turk”, sohaviylik, 
tor doira, jamiyat taraqqiyoti, atamalar va dunyo tillari, boyish yo’llari, 
o’zlashtirish, milliylashtirish, jadidlar, “Davlat tili haqida”gi Qonun qabul 
qilinadigan keyingi o’zgarishlar, dubletlar, paralellar, o’rin egallash, xalqaro 
atamalar, vaqt sinovi, vaziyat, so’z valentligi va atama yasalishi, me’yor. Kasb-
hunar atamalari,gilamchilik, kashtachilik, to’qimachilik, me’morchilik leksikasi, 
sohaviy me’yorlashgan atamalar, determinatsiya. 
 
 
 
 
“O‘ZBEK TILINING SOHADA QO‘LLANILISHI ” FANINI O`QUV FANI SIFATIDA O`QITISHNING MAQSAD VA VAZIFALARI REJA: 1.Tilning boshqa fanlar bilan aloqasi. 2.Til va tafakkur. 3.Til va ma‟naviyat. 4.Davlat tili tushunchasi. O`zbek tili va davlat qonunlari. Tayanch so‘zlar: ta’rifi, atama va termin, tarixiylik, atamalar shakllanishining xalq tarixi bilan bog’liqligi, “Devonu lug’otit-turk”, sohaviylik, tor doira, jamiyat taraqqiyoti, atamalar va dunyo tillari, boyish yo’llari, o’zlashtirish, milliylashtirish, jadidlar, “Davlat tili haqida”gi Qonun qabul qilinadigan keyingi o’zgarishlar, dubletlar, paralellar, o’rin egallash, xalqaro atamalar, vaqt sinovi, vaziyat, so’z valentligi va atama yasalishi, me’yor. Kasb- hunar atamalari,gilamchilik, kashtachilik, to’qimachilik, me’morchilik leksikasi, sohaviy me’yorlashgan atamalar, determinatsiya.
Mavzuning qisqacha bayoni 
Ushbu fan talabalarni mamlakatimiz  ijtimoiy  hayotining barcha sohalarida  
davlat   tilining   imkoniyatlaridan   to‘liq va to‘g‘ri   foydalanishga  oid masalalar,   
Davlat tili haqidagi hujjatlar va ularning mazmun mohiyati; o‘zbek adabiy tili 
me’yorlari, oʻzbek-lotin alifbosining imlo qoidalari, sohaviy leksika va uning 
xususiyatlari, o‘zbek tilida soha terminlarining qo‘llanilishi, nutq uslublari, 
sohalarda rasmiy-idoraviy ish hujjatlarining yuritilishi, ularning turlari; mutaxassis 
nutqining kommunikativ sifatlari hamda ilmiy tadqiqot olib borish masalalari 
bo‘yicha zaruriy bilimlar bilan qurollantiradi. 
Ushbu fan O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 21-
oktabrdagi “O‘zbek tilining davlat tili sifatidagi nufuzi va mavqeyini tubdan 
oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5850-sonli farmoni hamda “O‘zbek 
tilini 2020-2030-yillarda  rivojlantirish konsepsiyasi”da belgilangan 
vazifalarini amalga oshirishda muhim o‘rin tutadi. 
Fanni o‘qitishdan maqsad talabalarning o‘zbek tilida sohalar bo‘yicha 
nutqiy kompetentligini oshirish;  og‘zaki va yozma nutqida mutaxassislikka 
oid sohaviy terminlarni samarali qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirish, 
talabalarda o‘zbek tilida yozma va og‘zaki ravishda aniq, toʻgʻri va ravon nutq 
tuzish malakasini takomillashtirish; ularning o‘zbek tili bo‘yicha savodxonlik 
darajasini oshirish, sohada nutq uslublari imkoniyatlaridan samarali 
foydalanish, xususan, soha doirasida qo‘llaniladigan rasmiy-idoraviy ish 
hujjatlarini toʻgʻri rasmiylashtirishga o‘rgatishdan iborat. 
Fanning vazifasi talabalarni fanga doir nazariy bilimlar bilan 
qurollantirish, ularda o‘zbek adabiy tili me’yorlarga mos tarzda nutq yaratish 
amaliy ko‘nikmalarini hosil qilish; talabalarni mamlakat  ijtimoiy  hayotining 
barcha sohalarida  davlat   tilining   imkoniyatlaridan   to‘liq va to‘g‘ri   
foydalanishga o‘rgatishdan iborat. 
Mustaqillik tufayli xalqimiz dunyoga yuz tutdi va jahon bizni tanidi. Biz 
tariximizga,  madaniyatimizga  yangicha  nazar  bilan  qaray  boshladik  hamda  o’z 
echimini kutayotgan muammolarni ijobiy hal qilishga kirishdik. 
Mavzuning qisqacha bayoni Ushbu fan talabalarni mamlakatimiz ijtimoiy hayotining barcha sohalarida davlat tilining imkoniyatlaridan to‘liq va to‘g‘ri foydalanishga oid masalalar, Davlat tili haqidagi hujjatlar va ularning mazmun mohiyati; o‘zbek adabiy tili me’yorlari, oʻzbek-lotin alifbosining imlo qoidalari, sohaviy leksika va uning xususiyatlari, o‘zbek tilida soha terminlarining qo‘llanilishi, nutq uslublari, sohalarda rasmiy-idoraviy ish hujjatlarining yuritilishi, ularning turlari; mutaxassis nutqining kommunikativ sifatlari hamda ilmiy tadqiqot olib borish masalalari bo‘yicha zaruriy bilimlar bilan qurollantiradi. Ushbu fan O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 21- oktabrdagi “O‘zbek tilining davlat tili sifatidagi nufuzi va mavqeyini tubdan oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5850-sonli farmoni hamda “O‘zbek tilini 2020-2030-yillarda rivojlantirish konsepsiyasi”da belgilangan vazifalarini amalga oshirishda muhim o‘rin tutadi. Fanni o‘qitishdan maqsad talabalarning o‘zbek tilida sohalar bo‘yicha nutqiy kompetentligini oshirish; og‘zaki va yozma nutqida mutaxassislikka oid sohaviy terminlarni samarali qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirish, talabalarda o‘zbek tilida yozma va og‘zaki ravishda aniq, toʻgʻri va ravon nutq tuzish malakasini takomillashtirish; ularning o‘zbek tili bo‘yicha savodxonlik darajasini oshirish, sohada nutq uslublari imkoniyatlaridan samarali foydalanish, xususan, soha doirasida qo‘llaniladigan rasmiy-idoraviy ish hujjatlarini toʻgʻri rasmiylashtirishga o‘rgatishdan iborat. Fanning vazifasi talabalarni fanga doir nazariy bilimlar bilan qurollantirish, ularda o‘zbek adabiy tili me’yorlarga mos tarzda nutq yaratish amaliy ko‘nikmalarini hosil qilish; talabalarni mamlakat ijtimoiy hayotining barcha sohalarida davlat tilining imkoniyatlaridan to‘liq va to‘g‘ri foydalanishga o‘rgatishdan iborat. Mustaqillik tufayli xalqimiz dunyoga yuz tutdi va jahon bizni tanidi. Biz tariximizga, madaniyatimizga yangicha nazar bilan qaray boshladik hamda o’z echimini kutayotgan muammolarni ijobiy hal qilishga kirishdik.
Barcha sohalar singari ona tilimiz va u bilan bog’liq muammolar ham 
asta-sekin echimini topmoqda.“O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ”ga doir 
masalalarni hal qilishda tilshunos olimlarimizning mehnatlari, izlanishlari 
tahsinga loyiqdir. 
“O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” jamiyat  madaniy  taraqqiyoti,  millat  
ma’naviy  kamolotining muhim  belgisidir.  Mamlakatimizda  ma’naviy-ma’rifiy  
islohotlar  davlat  siyosatining ustivor yo’nalishi deb e’lon qilingan bugungi kunda 
“O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” masalalari har qachongidan ham dolzarblik 
kasb etmoqda. 
O’zbek adabiy tili va uning normalarini ilmiy o’rganish ham “O‘zbek tilining 
sohada qo‘llanilishi ” sohasi uchun nixoyatda muhimdir.  “O‘zbek tilining sohada 
qo‘llanilishi ” hozirgi davr  tilshunoslik fanining dolzarb muammolaridan biridir.  
Shuni qayd qilish kerakki, bugungi kunda “O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” 
kursinining  barcha o’quv yurtlarida o’rgatilishi quvonarlidir. 
“O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” kursi lingvistik sohalarning barchasi 
bilan chambarchas aloqador,u tilning turli sathlarini o‘rganuvchi fanning barcha 
tarmoqlari bilan uzviy aloqadordir. Umumiy tarzda aytiladigan bo‘lsa, “O‘zbek 
tilining sohada qo‘llanilishi ” soxasi adabiy til doirasida fonetikadan tortib to 
uslubiyatgacha bo‘lgan barcha lingvistik sohalarni qamrab oladi. Ilmiy jihatdan  
asoslangan nutqning o‘ziga xos jihatlari  mavjudligi va u qaysi fan sohasida 
bo‘lishidan qat’i nazar ma’lum me’yorlarga bo‘ysunishi kerakligi, boshqa 
nolingvistik sohalar bilan aloqadorligini ko‘rsatuvchi omillardan sanaladi. 
Tafakkur va til bir-biri bilan chambarchas bog‘liq bo‘Igan  ijtimoiy 
hodisalardir. Inson nutqi bo‘lmasa, til vositalari  boimasa, fikrlash ham bo‘lmaydi. 
Tafakkur bo‘lmasa, til,  nutqning ham bo‘lishi mumkin emas. Tafakkur va til bir-
birisiz  mavjud bo‘lmasa ham, ular aynan bir xil hodisa emas. Tafakkur  botiniy 
olamning inson miyasida umumlashgan, til bilan ifodalanadigan in’ikosidir. Til esa 
fikrni ifodalash usuli, uni qayd  etisb va boshqa kishilarga, avlodlarga yetkazish 
vositasidir.  Boshqacha aytganda, til tafakkuming borliq shakli bo‘lsa, tafak­ kur 
tilning mazmunidir. Til milliy madaniyatning shakli sifatida tafakkuming hara-  
Barcha sohalar singari ona tilimiz va u bilan bog’liq muammolar ham asta-sekin echimini topmoqda.“O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ”ga doir masalalarni hal qilishda tilshunos olimlarimizning mehnatlari, izlanishlari tahsinga loyiqdir. “O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” jamiyat madaniy taraqqiyoti, millat ma’naviy kamolotining muhim belgisidir. Mamlakatimizda ma’naviy-ma’rifiy islohotlar davlat siyosatining ustivor yo’nalishi deb e’lon qilingan bugungi kunda “O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” masalalari har qachongidan ham dolzarblik kasb etmoqda. O’zbek adabiy tili va uning normalarini ilmiy o’rganish ham “O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” sohasi uchun nixoyatda muhimdir. “O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” hozirgi davr tilshunoslik fanining dolzarb muammolaridan biridir. Shuni qayd qilish kerakki, bugungi kunda “O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” kursinining barcha o’quv yurtlarida o’rgatilishi quvonarlidir. “O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” kursi lingvistik sohalarning barchasi bilan chambarchas aloqador,u tilning turli sathlarini o‘rganuvchi fanning barcha tarmoqlari bilan uzviy aloqadordir. Umumiy tarzda aytiladigan bo‘lsa, “O‘zbek tilining sohada qo‘llanilishi ” soxasi adabiy til doirasida fonetikadan tortib to uslubiyatgacha bo‘lgan barcha lingvistik sohalarni qamrab oladi. Ilmiy jihatdan asoslangan nutqning o‘ziga xos jihatlari mavjudligi va u qaysi fan sohasida bo‘lishidan qat’i nazar ma’lum me’yorlarga bo‘ysunishi kerakligi, boshqa nolingvistik sohalar bilan aloqadorligini ko‘rsatuvchi omillardan sanaladi. Tafakkur va til bir-biri bilan chambarchas bog‘liq bo‘Igan ijtimoiy hodisalardir. Inson nutqi bo‘lmasa, til vositalari boimasa, fikrlash ham bo‘lmaydi. Tafakkur bo‘lmasa, til, nutqning ham bo‘lishi mumkin emas. Tafakkur va til bir- birisiz mavjud bo‘lmasa ham, ular aynan bir xil hodisa emas. Tafakkur botiniy olamning inson miyasida umumlashgan, til bilan ifodalanadigan in’ikosidir. Til esa fikrni ifodalash usuli, uni qayd etisb va boshqa kishilarga, avlodlarga yetkazish vositasidir. Boshqacha aytganda, til tafakkuming borliq shakli bo‘lsa, tafak­ kur tilning mazmunidir. Til milliy madaniyatning shakli sifatida tafakkuming hara-
kati, uning faoliyati natijasida yaratilgan ma’naviy boyliklarni  zamon va makonda 
abadiylashtiradi: ular doimo bir-birini taqozo  qiladi, bir-birining yashashiga va 
rivojlanishiga yordam beradi. 4- topshiriq. Tilning bilish jarayonidagi o ‘mi haqida 
ijodiy bayon yozing. Yozma ishingizda quyidagi fikrlardan foydalaning: 
— insonning borliqni anglash, yashash va ishlash jarayonida  paydo bo‘luvchi 
narsa, voqea-hodisalarni aks ettiruvchi barcha  tushuncha va tasawurlari tilda o‘z 
ifodasini topadi.So‘z bilan tushuncha o‘rtasidagi birlik tafakkur jarayonining 
o‘ziga xos va ijtimoiy-tarixiy ong mahsulidir. Tushuncha borliqni anglash, aks 
ettirishning shunday  shakliki, u narsa va uning xossalari haqida ma’lumot berib,  
hamma vaqt so‘zda ifodalanadi. Inson tafakkuri uning tili bilan birga takomillashib 
boradi. Tafakkur faqat insonlarga xos bo‘lgan mehnat va nutq  faoliyati bilan 
bog‘liq holda mavjuddir. Inson tafakkuri  nutq bilan bevosita bog‘langan holda 
yuzaga chiqadi va  uning natijalari tilda qayd qilinadi. Demak, tafakkur  
jarayonining natijasi hamisha biron-bir fikrdan iborat  bo‘lib, bu fikr tushuncha, 
hukm, xulosa tarzida faqat til  vositasida namoyon bo‘ladi. Til tafakkur bilan 
chambar­ chas bog‘liq bo‘lib, fikrni reallashtiradigan, kishilarning  fikr 
almashishlarini ta’minlab beruvchi quroldir. 
Dunyoga kelgan har bir bola haqiqiy inson bo‘lib yetishi-  shi uchun juda ko‘p 
narsalarni bilishi kerak. U o‘ziga kerakli bilimni ko‘rib, eshitib va o‘qib o‘rganadi.  
Eshitib, o‘qib o‘rganish til vositasida amalga oshadi va uning  imkoniyati 
cheksizdir. Agar til bo‘lmay, har bir kishining  tirikligi uning o‘z tajribasiga 
asoslangan bo‘lsa edi, inson shu  kungacha hayvon qanday yashasa, shunday 
yashagan va bu-  gungi moddiy-ma’naviy taraqqiyotga erishmagan bo‘lardi. 
Tilning birligi, ma’rifiy ahamiyati shundan iboratki, til tufayli jamiyat a’zolarining 
har birida hosil bo‘lgan bilim ommalashib, uning ko'pchilik tomonidan 
rivojlantirilishiga imkon  tug‘iladi. Undan tashqari, til tufayli bilim avloddan-
avlodga  og'zaki va yozma tarzda qoldiriladi, natijada yangi avlod o‘tgan  avlodning 
ishini yangidan boshlamasdan, uni davom ettiradi. Til ilm olishda zamon va makon 
g'ovini o'rtadan ko'taradi.  U tufayli eng qadimgi ma’lumotlarga ega bo'lamiz va 
hatto kelgusiga oid ma’lumotlarni ham olamiz. Til tufayli sezgi a’zolari  bilan bilib 
kati, uning faoliyati natijasida yaratilgan ma’naviy boyliklarni zamon va makonda abadiylashtiradi: ular doimo bir-birini taqozo qiladi, bir-birining yashashiga va rivojlanishiga yordam beradi. 4- topshiriq. Tilning bilish jarayonidagi o ‘mi haqida ijodiy bayon yozing. Yozma ishingizda quyidagi fikrlardan foydalaning: — insonning borliqni anglash, yashash va ishlash jarayonida paydo bo‘luvchi narsa, voqea-hodisalarni aks ettiruvchi barcha tushuncha va tasawurlari tilda o‘z ifodasini topadi.So‘z bilan tushuncha o‘rtasidagi birlik tafakkur jarayonining o‘ziga xos va ijtimoiy-tarixiy ong mahsulidir. Tushuncha borliqni anglash, aks ettirishning shunday shakliki, u narsa va uning xossalari haqida ma’lumot berib, hamma vaqt so‘zda ifodalanadi. Inson tafakkuri uning tili bilan birga takomillashib boradi. Tafakkur faqat insonlarga xos bo‘lgan mehnat va nutq faoliyati bilan bog‘liq holda mavjuddir. Inson tafakkuri nutq bilan bevosita bog‘langan holda yuzaga chiqadi va uning natijalari tilda qayd qilinadi. Demak, tafakkur jarayonining natijasi hamisha biron-bir fikrdan iborat bo‘lib, bu fikr tushuncha, hukm, xulosa tarzida faqat til vositasida namoyon bo‘ladi. Til tafakkur bilan chambar­ chas bog‘liq bo‘lib, fikrni reallashtiradigan, kishilarning fikr almashishlarini ta’minlab beruvchi quroldir. Dunyoga kelgan har bir bola haqiqiy inson bo‘lib yetishi- shi uchun juda ko‘p narsalarni bilishi kerak. U o‘ziga kerakli bilimni ko‘rib, eshitib va o‘qib o‘rganadi. Eshitib, o‘qib o‘rganish til vositasida amalga oshadi va uning imkoniyati cheksizdir. Agar til bo‘lmay, har bir kishining tirikligi uning o‘z tajribasiga asoslangan bo‘lsa edi, inson shu kungacha hayvon qanday yashasa, shunday yashagan va bu- gungi moddiy-ma’naviy taraqqiyotga erishmagan bo‘lardi. Tilning birligi, ma’rifiy ahamiyati shundan iboratki, til tufayli jamiyat a’zolarining har birida hosil bo‘lgan bilim ommalashib, uning ko'pchilik tomonidan rivojlantirilishiga imkon tug‘iladi. Undan tashqari, til tufayli bilim avloddan- avlodga og'zaki va yozma tarzda qoldiriladi, natijada yangi avlod o‘tgan avlodning ishini yangidan boshlamasdan, uni davom ettiradi. Til ilm olishda zamon va makon g'ovini o'rtadan ko'taradi. U tufayli eng qadimgi ma’lumotlarga ega bo'lamiz va hatto kelgusiga oid ma’lumotlarni ham olamiz. Til tufayli sezgi a’zolari bilan bilib
bo‘lmaydigan narsalarni ham o'rganamiz. Ko‘rinishi,  shakli bir narsalarning aksi 
ongimizga o‘rnashishi mumkin,  lekin shaklsiz narsalarni biz faqat so‘z shaklida 
o'zlashtiramiz.  Xuddi shuningdek, mavjudotning ko‘rinmas ichki jihatlariniham 
so‘z shaklida o'zlashtiramiz va til vositasi bilan o'zgalarga  tushuntiramiz. Tilni 
o‘rganish va o‘rgatishni osonlashtiradigan yana bir  jihati shundaki, u 
umumlashtirish xususiyatiga ega. So‘z yordamida biz mavjudotni o‘rganib, 
umumiy tushunchalar hosil  qilamiz va bu tushunchalar mavjudotning umumiy 
xossalarini  o'rganishga, hatto ularning haqiqatini idrok etishga imkoniyat  
tugldiradi. Alibek Rustamov, «So‘z xususida so‘z» kitobidan. 
                                  Oʻzbek tili tarixiga nazar 
O’zbek tili – turkiy tillarning qarluq guruhiga mansub tillardan; yangi uyg’ur 
tili bilan birgalikda qarluq-xorazm guruhchasini tashkil etadi.O’zbek tili asosan, 
O’zbekistonda 
shuningdek, 
Afg’oniston, 
Tojikiston, 
Qirg’iziston,Qozog’iston,Turkmaniston,Rossiya, 
Turkiya,Saudiya 
Arabistoni, 
Xitoy,AQSH, Germaniya va boshqa mamlakatlarda tarqalgan. 
O’zbek tili qipchoq, o’g’uz, qarluq-chigil-uyg’ur kabi 3 ta til birligi sifatida 
shakllanib, murakkab dialektal tarkibi bilan ajralib turadi. 
Unda 3 ta asosiy lahja bor, bular:  
1) qarluq-chigil-uyg’ur lahjasi; 
2) qipchoq lahjasi; 
3) o’g’uz lahjasi. 
         Bu lahjalar tarkibidagi ko’plab shevalar fonetik,leksik va qisman morfologik 
jihatdan o’zaro farqlansa-da, ularning barchasi ham milliy O’zbek tilining, adabiy 
o’zbek tilining shakllanishida muayyan darajada ishtirok etgan. O’zbek tilining 
lahjalari orasida, odatda, qarluq-chigil lahjasi hamda uning tarkibiga kirivchi 
shevalar (Toshkent, Andijon, Farg’ona,Namangan, Qo’qon, Jizzax,Samarqand, 
Kattaqo’rg’on, Buxoro, Qarshi, O’sh, Marg’ilon, Jalolobod va boshqa 
shaharlarning shevalari) o’zbek adabiy tilining tayanch shevalari hisoblanadi. 
bo‘lmaydigan narsalarni ham o'rganamiz. Ko‘rinishi, shakli bir narsalarning aksi ongimizga o‘rnashishi mumkin, lekin shaklsiz narsalarni biz faqat so‘z shaklida o'zlashtiramiz. Xuddi shuningdek, mavjudotning ko‘rinmas ichki jihatlariniham so‘z shaklida o'zlashtiramiz va til vositasi bilan o'zgalarga tushuntiramiz. Tilni o‘rganish va o‘rgatishni osonlashtiradigan yana bir jihati shundaki, u umumlashtirish xususiyatiga ega. So‘z yordamida biz mavjudotni o‘rganib, umumiy tushunchalar hosil qilamiz va bu tushunchalar mavjudotning umumiy xossalarini o'rganishga, hatto ularning haqiqatini idrok etishga imkoniyat tugldiradi. Alibek Rustamov, «So‘z xususida so‘z» kitobidan. Oʻzbek tili tarixiga nazar O’zbek tili – turkiy tillarning qarluq guruhiga mansub tillardan; yangi uyg’ur tili bilan birgalikda qarluq-xorazm guruhchasini tashkil etadi.O’zbek tili asosan, O’zbekistonda shuningdek, Afg’oniston, Tojikiston, Qirg’iziston,Qozog’iston,Turkmaniston,Rossiya, Turkiya,Saudiya Arabistoni, Xitoy,AQSH, Germaniya va boshqa mamlakatlarda tarqalgan. O’zbek tili qipchoq, o’g’uz, qarluq-chigil-uyg’ur kabi 3 ta til birligi sifatida shakllanib, murakkab dialektal tarkibi bilan ajralib turadi. Unda 3 ta asosiy lahja bor, bular: 1) qarluq-chigil-uyg’ur lahjasi; 2) qipchoq lahjasi; 3) o’g’uz lahjasi. Bu lahjalar tarkibidagi ko’plab shevalar fonetik,leksik va qisman morfologik jihatdan o’zaro farqlansa-da, ularning barchasi ham milliy O’zbek tilining, adabiy o’zbek tilining shakllanishida muayyan darajada ishtirok etgan. O’zbek tilining lahjalari orasida, odatda, qarluq-chigil lahjasi hamda uning tarkibiga kirivchi shevalar (Toshkent, Andijon, Farg’ona,Namangan, Qo’qon, Jizzax,Samarqand, Kattaqo’rg’on, Buxoro, Qarshi, O’sh, Marg’ilon, Jalolobod va boshqa shaharlarning shevalari) o’zbek adabiy tilining tayanch shevalari hisoblanadi.