O‘ZBEK XALQ OMMAVIY JANRLARI.
Reja:
1. Xalq musiqasi.
2. To’y-marosim qo’shiqlari.
3. Marsiya va yig’i-yo’qlov.
4. Mehnat qo’shiqlari.
5. Afsunli qo’shiq.
6. Terma.(Qo’shiq, lapar, yalla, ashula, katta ashula)
7. O’zbek xalq qo’shiqchiligining ohang tuzilmalari.
O’zbek xalqining o’z ildizlari bilan qadim-qadim zamonlarga borib
taqaladigan musiqa merosi, monodiyaning barcha xilma-xil janrlari hamda boy
tasviriy vositalari bilan bizning kunlarimizda ham yangramoqda. U o’zida xalq
ijodi (ya’ni asl folklor) hamda kuy tuzilishi jihatidan rivojlangan ashula va
cholg’u asarlar ( jumladan turkumli maqom va boshqa janrlar)ni o’z ichiga
olgan og’zaki an’anadagi professional musiqani birlashtiradi. Qahramonlik
hamda qahramonona-lirik mazmundagi epik asarlar --dostonlar ham muhim
o’rin egallaydi. O’zbek cholg’u asboblari hamda musiqa amaliyoti musiqa
ijrochiligi uslublari bilan bog’liq bo’lgan cholg’u musiqa janrlari ham g’oyat
rang-barangligi va boyligi bilan xarakterlanadi.
1.Xalq musiqasi.
O’zbek folklori har qanday xalq ijodi kabi
mehnatkashlarning fikri, orzu umidlari, ularning turmushi va ahloqi ,ijtimoiy va
milliy ozodlik uchun kurashining ifodasi sifatida gavdalanadi. O’zbek xalq
musiqasining mavzu jihatidan serqirraligi, janrlarga boyligi va hayotda tutgan
o’rnining xilma-xilligi ham ana shu bilan bog’liqdir.
O’zbek qo’shiq-ashulalari va cholg’u musiqasi janrlari o’z bajaradigan
vazifasi va turmushda tutgan o’rniga muvofiq ikki guruhni tashkil etadi.
1.Ma’lum vaqt yoki ma’lum sharoitdagina ijro etiladigan qo’shiq-ashulalar
va cholg’u kuylar. Bular oilaviy-marosim qo’shiqlari, mehnat qo’shiqlari, allalar
va boshqalar hamda har xil tantana, tomosha kabi marosimlarda ijro etiladigan
cholg’u kuylardir.
2. Istalgan vaqtda va har qanday sharoitda, ya’ni hamma joyda ijro
etiladigan qo’shiq va cholg’u kuylar. Ularga o’zbek xalqining an’anaviy
musiqali folklor janrlari--terma (yoki cho’blama), qo’shiq (tor ma’noda) lapar,
yalla va ashula, shuningdek, xuddi ularga o’xshash tipdagi cholg’u p’esalar
kiradi.
Har bir guruh o’ziga xos xarakterli belgilarga ega. Masalan, ijro etilishi
ma’lum vaqt yoki sharoitni taqozo qiladigan birinchi guruh ashula-qo’shiq
janrlarining mavzui o’zlariga xos ma’lum marosim yoki boshqa vaziyat bilan
bog’liq bo’lib, undan deyarli chetlashmasligi bilan ajralib turadi. Bosh
mavzudan ba’zan uchrab turadigan chetlashishlar lirik o’ychanlik va
umulashtirilgan nasihatgo’yliklar doirasida bo’ladi. Misol sifatida kelinni
kuyovning uyiga kuzatayotgan paytda odatda ijro etiladigan “Yor-yor”ni
keltirish mumkin.( “Hay hay o’lan jon o’lan”)
2. To’y-marosim qo’shiqlari. To’y marosim qo’shiqlarining mavzui
kelinni maqtash, er-xotinlik hayotiga taalluqli pand-nasihatlar, kelinning kuyov
uyidagi odob qoidalari, sodir bo’layotgan marosimning ko’tarinkiligi haqidagi
obrazli poetik taqqoslashlar bilan chegaralangan. Misol sifatida keltirilgan
“Yor-yor” shakl tuzilishi jihatidan ikki qismli bo’lib, har bir she’riy misrani
o’ziga qamrab olgan uchta tugallangan kuy tuzilmasidan iborat. Turlicha
ohanglar asosida muayyan metr-ritmik tartibga solingan, tor diapazonli
kuylarning bunday tuzilishi”Yor-yor” larning aksariyat mahalliy variantlari
(toshkentcha, andijoncha, chimkentcha va boshqalar) uchun ham xarakterlidir.
Yuqorida eslatilganlardan tashqari to’y marosimining u yoki bu jarayoni bilan
bevosita bog’liq bo’lgan boshqa namunalar (“ Kelin salom” “To’y muborak” va
shu kabilar) ham bor. Ularning har biri o’zining tuzilishi tartibi, ohang xarakteri,
emotsional ta’sirchanligi bilan farq qiladi.
3. Marsiya va yig’i-yo’qlov. To’y marosimdagilardan farqli o’laroq
marsiya va boshqa yig’i-yo’qlovlar uchun badiha tarzidagi rivoj va metr-ritmik
erkinlik xarakterlidir. Ular uch xil bo’ladi:
A) muayyan metr-ritmik tartibga solinmagan melodik tuzilmaning badiha
yo’li bilan rivojlanuvidan iborat marsiya va yig’ilar. Barcha badihago’yliklarda
bo’lganidek, bu erda ma’lum hasratli ohanglardan foydalanilishi,
rechitatsiyaning xarakterli usullari ijrochining o’z kayfiyati va imkoniyatini
belgilovchi omil bo’ladi;
B) garchi ma’lum metr-ritmik erkinlikka yo’l qo’yilsada, ohangi deyarli
o’zgartirilmay qaytariladigan kuplet tuzumli kuyga ega yig’i-yo’qlovlar.
Bularda badihago’ylik faqat poetik matndagina saqlanib, kuylar asosiy melodik
tuzilmalarning intonatsion va ritmik o’zgarishlariga asoslanadi:
Keltirilgan yig’ida tugal kuy tuzilmalarining kengayishi yoki torayishi,
hamda bu jarayonning poetik matn tuzilmasi har bir she’riy misra yoki baytdagi
bo’g’inning o’zgarishiga bog’liq ekanini sezish qiyin emas;
V) metr-ritmik jihatdan nisbatan tartibga tushganligi va o’ziga xos ijro
uslubi bilan xarakterlanuvchi marsiyalar. Ulardagi yakkaxonlikka, unison, xor
( erkaklar yoki ayollar guruhi) jo’r bo’ladi. “ Sadr” yoki “Jahrxonlik” deb
ataluvchi bu marsiyalar marosim bilan bog’liq bo’lib, odatda marhumning
jasadini olib chiqish oldidan ijro etiladi.
4. Mehnat qo’shiqlari.O’zbek musiqa folklorida mehnat qo’shiqlari ham
alohida o’rin egallaydi. Garchi ularda mehnat jarayonining xarakteri o’z aksini
topsada, lirik o’ychanlikning nasriy bayoni katta ahamiyat kasb etadi. Bularga
misol sifatida “Mayda”, “Yozi”, “Yorg’ichoq” kabilarni ko’rsatish mumkin.
Mana masalan, g’alla yanchish paytida, dalada ijro etiladigan “ Mayda”.
Mazkur misolda kuzatilayotganidek, ish hayvonini sifatlovchi misralar
bilan bir qatorda lirik mazmunli to’rtliklar, odatda sigirlar, echkilar, hamda
qo’ylarni sog’ayotganda aytiladigan “ Xo’sh-xo’sh”, “ Chiray-chiray”, “ Turay-
turay” deb nomlanuvchi afsunli erkalash qo’shiqlari uchun ham xarakterlidir.
5.Afsunli qo’shiq. Afsunli qo’shiqlar ma’lum marosimlarni bajo keltirish,
masalan, yomg’ir chaqirish, quyosh va oy tutilishini to’xtatishni iltijo qilish,
hamda boshqalarda ham muhim o’rin tutadi.
Birinchi guruh qo’shiqlariga qarama-qarshi o’laroq, ikkinchi guruh
qo’shiqlarining har bir janrida o’z mavzuining g’oyat rang-barangligini
ko’ramiz. Ko’p qirrali muhabbat lirikasi, satira va yumor, tarixiy mavzu,
ijtimoiy norozilik ushbu guruhga tegishli har bir janr terma ( yoki cho’blama)
qo’shiq, lapar, yalla va ashulalar asosini (garchi ular bir biridan ravshan
ifodalangan xarakterli musiqali xususiyatlari bilan farqlansa ham) tashkil qilishi
mumkin.
6. Terma. Terma o’z kuyining ma’lum darajada rechitativligi, tor diapazoni
va ixcham shakli bilan xarakterlanadi:
Termalar matni mazmuni turli xil bo’lib, ko’pincha barmoq vaznidagi etti-
sakkiz bo’g’inli misralardan iborat bo’ladi.
Baxshilar tomonidan ijro etiladigan rivojlangan shakldagi termalarda esa
deyarli ko’p bo’g’inli misralarni ko’ramiz.
Qo’shiq. Qo’shiq--(janr sifatida) nisbatan kichik diapazonli kuydan iborat
bo’lib, barmoq vaznidagi nasriy she’rning to’rtlikdan iborat bir bandini (yoki bir
ikki misrasini) qamrab oladi. Ayni vaqtda har bir she’riy misraga tugal melodik
tuzilma moslashtirilgan bo’ladi.
Qo’shiq juda keng tarqalgan janrlardan bo’lib, o’z mazmunining xilma-
xilligi, qo’p qirraliligi bilan alohida ajralib turadi. Qo’shiq kuylari uchun
usulning ravonligi va aniqligi xarakterlidir.
Qo’shiqda har bir misradan so’ng naqorat, so’z va shuningdek, har bir
navbatdagi banddan ( yoki uning yarmidan) keyin keladigan naqoratlarni ham
juda ham ko’p uchratish mumkin.
Qo’shiq musiqali poetik asarlarning ko’pgina belgilari lapar uchun ham
(garchi u odatda naqoratsiz bo’lsada) xarakterlidir.
Lapar. Lapar raqsbop kuyga ega bo’lib, ko’pincha o’yin-raqs bilan ijro
etiladi. Laparni odatda ikki qo’shiqchi dialog shaklida ijro etadi. Uning matnlari
asosan ishqiy-lirik yoki didaktik hazilnamo yoki yumor she’rlardan tashkil
topadi.
Bu misolda, yigit va qiz o’rtasidagi dialog bir kuyning takrorlanishida ijro
etiladi. Dialog matni har xil kuyga asoslanishi ham mumkin. Bunday hollarda
matnning ikkinchi (“javob”) bandi qo’shiqning birinchi ( va har bir