O‘ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA AKT INFRATUZILMASINI RIVOJLANTIRISH

Yuklangan vaqt

2024-02-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

51,7 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA AKT INFRATUZILMASINI 
RIVOJLANTIRISH 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA AKT INFRATUZILMASINI RIVOJLANTIRISH
 
Global pandemiya boshlanishi bilan raqamli texnologiyalarning roli sezilarli 
darajada o‘sdi, bu esa raqamli transformatsiyaning, ayniqsa, rivojlanayotgan 
mamlakatlar, jumladan, O‘zbekiston uchun muhimligini ko‘rsatdi. 
Haqiqatan ham, raqamli transformatsiya jamiyatni yanada modernizatsiya 
qilish va milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish salohiyatiga ega. Shu 
nuqtai 
nazardan, 
amalga 
oshirilayotgan 
islohotlar, 
shuningdek, 
Yangi 
O‘zbekistonning kelgusi besh yilga mo‘ljallangan Taraqqiyot strategiyasi doirasida 
barcha asosiy sohalarni raqamlashtirish hamda mamlakatda haqiqiy axborot 
jamiyatini barpo etishga alohida e’tibor qaratilmoqda. 
O‘zbekiston 
2000-yillarning 
boshlaridanoq 
axborot-kommunikatsiya 
texnologiyalari (AKT)ni rivojlantirish va raqamlashtirishga ustuvor ahamiyat bera 
boshladi. Jumladan, “2013-2020-yillarda O‘zbekiston Respublikasi Milliy axborot-
kommunikatsiya tizimini rivojlantirish kompleks dasturi”, “2017-2021-yillarda 
O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha 
Harakatlar strategiyasi” hamda “Raqamli O‘zbekiston – 2030” va “2022-2026-
yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi”da milliy 
iqtisodiyot, sanoat va umuman jamiyatda raqamli transformatsiyani amalga 
oshirishga qaratilgan bir qator chora-tadbirlar ko‘zda tutilgan. 
Xususan, mamlakatimiz elektron hukumatining asosiy tizimi – Yagona 
interaktiv davlat xizmatlari portali (my.gov.uz) ishga tushirilgach, ushbu sohada, 
shuningdek, davlat boshqaruvida yangi texnologiyalarni joriy etish va 
raqamlashtirishda salmoqli yutuqlarga erishildi. Natijada, 2022-yilning yanvar oyi 
holatiga ko‘ra, davlat xizmatlarining 56 foizi my.gov.uz orqali taqdim etilgan bo‘lsa, 
mazkur elektron hukumat platformasida davlat xizmatlari soni 307 ga yetdi hamda 
elektron davlat xizmatlaridan 1,3 milliondan ortiq fuqaro foydalangan. Shu bilan 
birga, O‘zbekistonda internetdan foydalanuvchilarning umumiy soni esa joriy yil 
boshida 27,2 million yetgan. 
Global pandemiya boshlanishi bilan raqamli texnologiyalarning roli sezilarli darajada o‘sdi, bu esa raqamli transformatsiyaning, ayniqsa, rivojlanayotgan mamlakatlar, jumladan, O‘zbekiston uchun muhimligini ko‘rsatdi. Haqiqatan ham, raqamli transformatsiya jamiyatni yanada modernizatsiya qilish va milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish salohiyatiga ega. Shu nuqtai nazardan, amalga oshirilayotgan islohotlar, shuningdek, Yangi O‘zbekistonning kelgusi besh yilga mo‘ljallangan Taraqqiyot strategiyasi doirasida barcha asosiy sohalarni raqamlashtirish hamda mamlakatda haqiqiy axborot jamiyatini barpo etishga alohida e’tibor qaratilmoqda. O‘zbekiston 2000-yillarning boshlaridanoq axborot-kommunikatsiya texnologiyalari (AKT)ni rivojlantirish va raqamlashtirishga ustuvor ahamiyat bera boshladi. Jumladan, “2013-2020-yillarda O‘zbekiston Respublikasi Milliy axborot- kommunikatsiya tizimini rivojlantirish kompleks dasturi”, “2017-2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi” hamda “Raqamli O‘zbekiston – 2030” va “2022-2026- yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi”da milliy iqtisodiyot, sanoat va umuman jamiyatda raqamli transformatsiyani amalga oshirishga qaratilgan bir qator chora-tadbirlar ko‘zda tutilgan. Xususan, mamlakatimiz elektron hukumatining asosiy tizimi – Yagona interaktiv davlat xizmatlari portali (my.gov.uz) ishga tushirilgach, ushbu sohada, shuningdek, davlat boshqaruvida yangi texnologiyalarni joriy etish va raqamlashtirishda salmoqli yutuqlarga erishildi. Natijada, 2022-yilning yanvar oyi holatiga ko‘ra, davlat xizmatlarining 56 foizi my.gov.uz orqali taqdim etilgan bo‘lsa, mazkur elektron hukumat platformasida davlat xizmatlari soni 307 ga yetdi hamda elektron davlat xizmatlaridan 1,3 milliondan ortiq fuqaro foydalangan. Shu bilan birga, O‘zbekistonda internetdan foydalanuvchilarning umumiy soni esa joriy yil boshida 27,2 million yetgan.
Bundan tashqari, o‘tgan davr mobaynida respublikaning AKT tizimlari va 
raqamli infratuzilmasini takomillashtirish maqsadida sohaga katta miqdordagi 
investitsiyalar jalb qilindi. Natijada, O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika 
qo‘mitasi ma’lumotlariga ko‘ra, 2017-2021 yillarda axborot va aloqa sohasida yalpi 
qo‘shilgan qiymat 2 barobardan ziyod oshib, 2021-yilda 11,8 trillion so‘mga (1 
milliard AQSh dollaridan ortiq) ga yetdi. 
Shuningdek, O‘zbekistonda IT-parklar tashkil etilgandan buyon sohadagi 
eksport hajmi 50 barobar oshdi va 46 million AQSh dollariga yetdi. Parkning doimiy 
rezidentlari soni 147 tadan 500 taga ko‘paydi, 300 dan ortiq yangi kompaniya ochildi 
hamda 8500 ta yuqori haq to‘lanadigan ish o‘rni yaratildi. Hozirgi kunda IT-
parklarda 11 mingdan ziyod yoshlar faoliyat yuritmoqda. 
Mamlakatimizda optik tolali aloqa liniyalarining umumiy uzunligi 2017 
yildan buyon sezilarli darajada o‘sdi. Masalan, O‘zbekiston Respublikasi Axborot 
texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi ma’lumotiga ko‘ra, 
2017-2022 yillarda bu ko‘rsatkich qariyb 6 barobar oshib, 2022 yilning yanvar oyida 
optik tolali aloqa liniyalarining jami uzunligi 118 ming kilometrga yetdi. 
Shuningdek, 2017 yildan boshlab xalqaro ma’lumotlar uzatish tarmog‘ining 
o‘tkazuvchanlik qobiliyati 28 martaga o‘sib, 64,2 Gbit/s dan 1800 Gbit/s gacha oshdi. 
Ta’kidlash 
joizki, 
global 
pandemiya 
raqamlashtirish 
va 
raqamli 
transformatsiya zaruratini ko‘rsatib, IT sohasidagi dolzarb masalalarni bartaraf etish 
hamda 
barqaror 
rivojlanishni 
ta’minlash 
maqsadida 
O‘zbekistonning 
raqamlashtirish strategiyasi qayta ko‘rib chiqildi va takomillashtirildi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2020 yil 5 
oktabrdagi farmoniga asosan “Raqamli O‘zbekiston – 2030” strategiyasi, 
shuningdek, 2020-2022 yillarda uni amalga oshirish bo‘yicha “yo‘l xaritasi” 
tasdiqlandi. Strategiya ikki dasturni: hududlarni raqamlashtirish va tarmoqlarni 
raqamlashtirishni nazarda tutib, raqamli infratuzilma, elektron hukumat, raqamli 
Bundan tashqari, o‘tgan davr mobaynida respublikaning AKT tizimlari va raqamli infratuzilmasini takomillashtirish maqsadida sohaga katta miqdordagi investitsiyalar jalb qilindi. Natijada, O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi ma’lumotlariga ko‘ra, 2017-2021 yillarda axborot va aloqa sohasida yalpi qo‘shilgan qiymat 2 barobardan ziyod oshib, 2021-yilda 11,8 trillion so‘mga (1 milliard AQSh dollaridan ortiq) ga yetdi. Shuningdek, O‘zbekistonda IT-parklar tashkil etilgandan buyon sohadagi eksport hajmi 50 barobar oshdi va 46 million AQSh dollariga yetdi. Parkning doimiy rezidentlari soni 147 tadan 500 taga ko‘paydi, 300 dan ortiq yangi kompaniya ochildi hamda 8500 ta yuqori haq to‘lanadigan ish o‘rni yaratildi. Hozirgi kunda IT- parklarda 11 mingdan ziyod yoshlar faoliyat yuritmoqda. Mamlakatimizda optik tolali aloqa liniyalarining umumiy uzunligi 2017 yildan buyon sezilarli darajada o‘sdi. Masalan, O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi ma’lumotiga ko‘ra, 2017-2022 yillarda bu ko‘rsatkich qariyb 6 barobar oshib, 2022 yilning yanvar oyida optik tolali aloqa liniyalarining jami uzunligi 118 ming kilometrga yetdi. Shuningdek, 2017 yildan boshlab xalqaro ma’lumotlar uzatish tarmog‘ining o‘tkazuvchanlik qobiliyati 28 martaga o‘sib, 64,2 Gbit/s dan 1800 Gbit/s gacha oshdi. Ta’kidlash joizki, global pandemiya raqamlashtirish va raqamli transformatsiya zaruratini ko‘rsatib, IT sohasidagi dolzarb masalalarni bartaraf etish hamda barqaror rivojlanishni ta’minlash maqsadida O‘zbekistonning raqamlashtirish strategiyasi qayta ko‘rib chiqildi va takomillashtirildi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2020 yil 5 oktabrdagi farmoniga asosan “Raqamli O‘zbekiston – 2030” strategiyasi, shuningdek, 2020-2022 yillarda uni amalga oshirish bo‘yicha “yo‘l xaritasi” tasdiqlandi. Strategiya ikki dasturni: hududlarni raqamlashtirish va tarmoqlarni raqamlashtirishni nazarda tutib, raqamli infratuzilma, elektron hukumat, raqamli
texnologiyalar milliy bozori, axborot texnologiyalari sohasida ta’lim va malaka 
oshirishni rivojlantirish kabi ustuvor yo‘nalishlarni o‘z ichiga oladi. 
“Raqamli O‘zbekiston – 2030” strategiyasini muvaffaqiyatli amalga 
oshirishning eng muhim shartlari sohaning moliyaviy ta’minoti va aholining raqamli 
savodxonligini oshirishdan iborat. Shunday qilib, hujjatga muvofiq, O‘zbekiston 
Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish 
vazirligi boshqa tegishli davlat organlari bilan birgalikda 2022 yil oxiriga qadar 
maktabgacha 
ta’lim, 
sog‘liqni 
saqlash 
va 
umumta’lim 
maktablarini 
raqamlashtirishni yakunlash choralarini ko‘radi. 
Shuningdek, “Raqamli O‘zbekiston – 2030” boshqa milliy strategik hujjatlar 
va dasturlarda nazarda tutilgan vazifalar, xususan, 2030 yilgacha bo‘lgan davrda 
BMT Barqaror rivojlanish maqsadlari bo‘yicha milliy vazifalar hamda 2022-2026-
yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasida belgilangan 
maqsadlarga erishishda muhim ahamiyat kasb etadi. 
Ma’lumki, joriy iylning 28-yanvar kuni qabul qilingan “2022-2026-yillarga 
mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi” – inson qadrini 
yuksaltirish va erkin fuqarolik jamiyatini yanada rivojlantirish orqali xalqparvar 
davlat barpo etish; mamlakatimizda adolat va qonun ustuvorligi tamoyillarini 
taraqqiyotning eng asosiy va zarur shartiga aylantirish; milliy iqtisodiyotni jadal 
rivojlantirish va yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash; adolatli ijtimoiy siyosat 
yuritish, inson kapitalini rivojlantirish; ma’naviy taraqqiyotni ta’minlash va sohani 
yangi bosqichga olib chiqish; milliy manfaatlardan kelib chiqqan holda 
umumbashariy muammolarga yondashish; mamlakatimiz xavfsizligi va mudofaa 
salohiyatini kuchaytirish, ochiq, pragmatik va faol tashqi siyosat olib borish kabi 7 
ta ustuvor yo‘nalishlar doirasida keyingi besh yilda erishish kerak bo‘lgan yuzta 
strategik maqsadlarni o‘z ichiga oladi. 
Taraqqiyot strategiyasida ham muhim sohalarni raqamlashtirilishga alohida 
e’tibor qaratilib, davlat xizmatlari, sud tizimi, huquqni muhofaza qilish organlari, 
texnologiyalar milliy bozori, axborot texnologiyalari sohasida ta’lim va malaka oshirishni rivojlantirish kabi ustuvor yo‘nalishlarni o‘z ichiga oladi. “Raqamli O‘zbekiston – 2030” strategiyasini muvaffaqiyatli amalga oshirishning eng muhim shartlari sohaning moliyaviy ta’minoti va aholining raqamli savodxonligini oshirishdan iborat. Shunday qilib, hujjatga muvofiq, O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi boshqa tegishli davlat organlari bilan birgalikda 2022 yil oxiriga qadar maktabgacha ta’lim, sog‘liqni saqlash va umumta’lim maktablarini raqamlashtirishni yakunlash choralarini ko‘radi. Shuningdek, “Raqamli O‘zbekiston – 2030” boshqa milliy strategik hujjatlar va dasturlarda nazarda tutilgan vazifalar, xususan, 2030 yilgacha bo‘lgan davrda BMT Barqaror rivojlanish maqsadlari bo‘yicha milliy vazifalar hamda 2022-2026- yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasida belgilangan maqsadlarga erishishda muhim ahamiyat kasb etadi. Ma’lumki, joriy iylning 28-yanvar kuni qabul qilingan “2022-2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi” – inson qadrini yuksaltirish va erkin fuqarolik jamiyatini yanada rivojlantirish orqali xalqparvar davlat barpo etish; mamlakatimizda adolat va qonun ustuvorligi tamoyillarini taraqqiyotning eng asosiy va zarur shartiga aylantirish; milliy iqtisodiyotni jadal rivojlantirish va yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash; adolatli ijtimoiy siyosat yuritish, inson kapitalini rivojlantirish; ma’naviy taraqqiyotni ta’minlash va sohani yangi bosqichga olib chiqish; milliy manfaatlardan kelib chiqqan holda umumbashariy muammolarga yondashish; mamlakatimiz xavfsizligi va mudofaa salohiyatini kuchaytirish, ochiq, pragmatik va faol tashqi siyosat olib borish kabi 7 ta ustuvor yo‘nalishlar doirasida keyingi besh yilda erishish kerak bo‘lgan yuzta strategik maqsadlarni o‘z ichiga oladi. Taraqqiyot strategiyasida ham muhim sohalarni raqamlashtirilishga alohida e’tibor qaratilib, davlat xizmatlari, sud tizimi, huquqni muhofaza qilish organlari,
yo‘l harakati boshqaruvi tizimi, sog‘liqni saqlash tizimi, ijtimoiy xizmatlar, bank va 
qishloq xo‘jaligi tarmoqlari va milliy iqtisodiyotning boshqa asosiy sohalariga yangi 
texnologiyalarni joriy qilish belgilangan. 
Xususan, “Elektron hukumat” tizimini rivojlantirish, elektron davlat 
xizmatlarining ulushini 100 foizga yetkazish, davlat xizmatlarini raqamlashtirish va 
ularning 20 foizini xususiy sektorga o‘tkazish, davlat xizmatlarini ko‘rsatishda 
shaxsni identifikatsiya qilishning Mobile ID tizimini joriy qilish, shuningdek, 
“Fuqarolarning raqamli pasporti” va «Raqamli idora» loyihalarini amalga oshirish 
kabi bir qator vazifalar ko‘zda tutilmoqda. 
Bundan tashqari, iqtisodiyot tarmoqlarida barqaror yuqori o‘sish sur’atlarini 
ta’minlash orqali kelgusi besh yilda aholi jon boshiga yalpi ichki mahsulotni – 1,6 
baravar va 2030 yilga borib aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan daromadni 4 ming 
AQSh dollaridan oshirish hamda «daromadi o‘rtachadan yuqori bo‘lgan davlatlar» 
qatoriga kirish uchun zamin yaratish rejalashtirilmoqda. 
Shu munosabat bilan raqamli iqtisodiyotni asosiy «drayver» sohaga 
aylantirib, 2026 yil oxiriga qadar uning hajmini kamida 2,5 baravar oshirish, bunda 
dasturiy mahsulotlar industriyasi hajmini 5 baravar, ularning eksportini esa 10 
baravar oshirib, 500 million AQSh dollariga yetkazish, shuningdek, iqtisodiyotning 
real sektorida hamda moliya va bank sohalarida ishlab chiqarish va operatsion 
jarayonlarni raqamlashtirish darajasini 70 foizgacha oshirish belgilangan. Bundan 
tashqari, shaharlarni raqamlashtirish, qurilish va loyihalashtirish ishlari sifatini 
oshirish va «Aqlli shahar» konsepsiyasi doirasida rivojlantirishga ustuvor ahamiyat 
berilmoqda. 
Umuman olganda, raqamli texnologiyalar pandemiyadan keyingi tiklanishda, 
shuningdek, barqaror iqtisodiyotni qurishda markaziy rol o‘ynaydi. Shu bois 
raqamlashtirish va raqamli transformatsiya O‘zbekiston kabi rivojlanayotgan 
mamlakatlar uchun asosiy ustuvor vazifa bo‘lishi lozim. 
yo‘l harakati boshqaruvi tizimi, sog‘liqni saqlash tizimi, ijtimoiy xizmatlar, bank va qishloq xo‘jaligi tarmoqlari va milliy iqtisodiyotning boshqa asosiy sohalariga yangi texnologiyalarni joriy qilish belgilangan. Xususan, “Elektron hukumat” tizimini rivojlantirish, elektron davlat xizmatlarining ulushini 100 foizga yetkazish, davlat xizmatlarini raqamlashtirish va ularning 20 foizini xususiy sektorga o‘tkazish, davlat xizmatlarini ko‘rsatishda shaxsni identifikatsiya qilishning Mobile ID tizimini joriy qilish, shuningdek, “Fuqarolarning raqamli pasporti” va «Raqamli idora» loyihalarini amalga oshirish kabi bir qator vazifalar ko‘zda tutilmoqda. Bundan tashqari, iqtisodiyot tarmoqlarida barqaror yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash orqali kelgusi besh yilda aholi jon boshiga yalpi ichki mahsulotni – 1,6 baravar va 2030 yilga borib aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan daromadni 4 ming AQSh dollaridan oshirish hamda «daromadi o‘rtachadan yuqori bo‘lgan davlatlar» qatoriga kirish uchun zamin yaratish rejalashtirilmoqda. Shu munosabat bilan raqamli iqtisodiyotni asosiy «drayver» sohaga aylantirib, 2026 yil oxiriga qadar uning hajmini kamida 2,5 baravar oshirish, bunda dasturiy mahsulotlar industriyasi hajmini 5 baravar, ularning eksportini esa 10 baravar oshirib, 500 million AQSh dollariga yetkazish, shuningdek, iqtisodiyotning real sektorida hamda moliya va bank sohalarida ishlab chiqarish va operatsion jarayonlarni raqamlashtirish darajasini 70 foizgacha oshirish belgilangan. Bundan tashqari, shaharlarni raqamlashtirish, qurilish va loyihalashtirish ishlari sifatini oshirish va «Aqlli shahar» konsepsiyasi doirasida rivojlantirishga ustuvor ahamiyat berilmoqda. Umuman olganda, raqamli texnologiyalar pandemiyadan keyingi tiklanishda, shuningdek, barqaror iqtisodiyotni qurishda markaziy rol o‘ynaydi. Shu bois raqamlashtirish va raqamli transformatsiya O‘zbekiston kabi rivojlanayotgan mamlakatlar uchun asosiy ustuvor vazifa bo‘lishi lozim.
Keyingi yillarda O‘zbekiston AKTni rivojlantirish va raqamlashtirish 
sohasida, ayniqsa, elektron davlat xizmatlarini ko‘rsatishda yuqori natijalarga 
erishdi. Shu bilan birga, Janubiy Koreya, Rossiya, Estoniya, Xitoy bilan davom 
etayotgan hamkorlik bilan bir qatorda, Germaniya, Buyuk Britaniya, AQSh, 
Singapur, Yaponiya kabi texnologik jihatdan rivojlangan davlatlarni mamlakatning 
IT-sektoriga jalb qilish, xalqaro hamkorlarning geografiyasini diversifikatsiya qilish 
muhim ahamiyatga ega. Raqamli ekotizimga, IT infratuzilmasiga va elektron 
xizmatlarga investitsiyalar milliy iqtisodiyotni yanada modernizatsiya qilish va 
barcha sohalarda inklyuziv o‘sishni jadallashtirishga xizmat qiladi. 
O‘zbekiston bugun keng qamrovli islohotlar natijasida rivojlangan kuchli 
davlatlar qatoridan o‘rin olishni asosiy maqsad qilgan. Prezidentimiz parlamentga 
Murojaatnomasida taraqqiyotga erishish uchun raqamli bilimlar hamda zamonaviy 
axborot texnologiyalarini egallash zarur va shartligi, bu bizga yuksalishning eng 
qisqa yo‘lidan borish imkoniyatini berishi, zero, bugun dunyoda barcha sohalarga 
axborot texnologiyalari chuqur kirib borayotganiga alohida e’tibor qaratdi. Raqamli 
iqtisodiyotni shakllantirish zaruriy infratuzilma, ko‘p mablag‘ va mehnat resurslarini 
talab etishi, biroq qanchalik qiyin bo‘lmasin, bu ishga bugun kirishishimiz zarurligi, 
shu bois, raqamli iqtisodiyotga faol o‘tish kelgusi eng ustuvor vazifalarimizdan biri 
bo‘lib qolishi ta’kidlandi. Chunki raqamli texnologiyalar mahsulot va xizmatlar 
sifatini oshiradi, ortiqcha xarajatlarni kamaytiradi. Shu bilan birga, eng og‘ir 
illatlardan biri – korrupsiya balosini yo‘qotishda ham samarali vosita bo‘lib xizmat 
qiladi. 
2020 yilning Ilm-ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili, deb 
e’lon qilingani hamda shu bo‘yicha “yo‘l xaritasi” ishlab chiqilgani ham yuqoridagi 
ustuvor yo‘nalishlar ro‘yobida salmoqli rol o‘ynamoqda. Chunonchi, raqamli 
iqtisodiyotga o‘tish vazifasi qat’iy maqsad sifatida belgilab qo‘yilgani nafaqat 
xalqaro ekspertlar hamjamiyati tomonidan qizg‘in kutib olindi, balki bugungi 
pandemiya davrida ham nihoyatda ratsional qaror bo‘lganini ko‘rsatmoqda. 
Keyingi yillarda O‘zbekiston AKTni rivojlantirish va raqamlashtirish sohasida, ayniqsa, elektron davlat xizmatlarini ko‘rsatishda yuqori natijalarga erishdi. Shu bilan birga, Janubiy Koreya, Rossiya, Estoniya, Xitoy bilan davom etayotgan hamkorlik bilan bir qatorda, Germaniya, Buyuk Britaniya, AQSh, Singapur, Yaponiya kabi texnologik jihatdan rivojlangan davlatlarni mamlakatning IT-sektoriga jalb qilish, xalqaro hamkorlarning geografiyasini diversifikatsiya qilish muhim ahamiyatga ega. Raqamli ekotizimga, IT infratuzilmasiga va elektron xizmatlarga investitsiyalar milliy iqtisodiyotni yanada modernizatsiya qilish va barcha sohalarda inklyuziv o‘sishni jadallashtirishga xizmat qiladi. O‘zbekiston bugun keng qamrovli islohotlar natijasida rivojlangan kuchli davlatlar qatoridan o‘rin olishni asosiy maqsad qilgan. Prezidentimiz parlamentga Murojaatnomasida taraqqiyotga erishish uchun raqamli bilimlar hamda zamonaviy axborot texnologiyalarini egallash zarur va shartligi, bu bizga yuksalishning eng qisqa yo‘lidan borish imkoniyatini berishi, zero, bugun dunyoda barcha sohalarga axborot texnologiyalari chuqur kirib borayotganiga alohida e’tibor qaratdi. Raqamli iqtisodiyotni shakllantirish zaruriy infratuzilma, ko‘p mablag‘ va mehnat resurslarini talab etishi, biroq qanchalik qiyin bo‘lmasin, bu ishga bugun kirishishimiz zarurligi, shu bois, raqamli iqtisodiyotga faol o‘tish kelgusi eng ustuvor vazifalarimizdan biri bo‘lib qolishi ta’kidlandi. Chunki raqamli texnologiyalar mahsulot va xizmatlar sifatini oshiradi, ortiqcha xarajatlarni kamaytiradi. Shu bilan birga, eng og‘ir illatlardan biri – korrupsiya balosini yo‘qotishda ham samarali vosita bo‘lib xizmat qiladi. 2020 yilning Ilm-ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili, deb e’lon qilingani hamda shu bo‘yicha “yo‘l xaritasi” ishlab chiqilgani ham yuqoridagi ustuvor yo‘nalishlar ro‘yobida salmoqli rol o‘ynamoqda. Chunonchi, raqamli iqtisodiyotga o‘tish vazifasi qat’iy maqsad sifatida belgilab qo‘yilgani nafaqat xalqaro ekspertlar hamjamiyati tomonidan qizg‘in kutib olindi, balki bugungi pandemiya davrida ham nihoyatda ratsional qaror bo‘lganini ko‘rsatmoqda.
Shunday ekan, yaqin yillarda biznes yuritish muhiti bo‘yicha dunyoning eng ilg‘or 
ellik davlati safiga kirsak, ajabmas. 
Raqamli iqtisodiyotga o‘tish eng ustuvor maqsadimiz bo‘lishi barobarida 
bevosita ilm-ma’rifatni rivojlantirish bilan chambarchas bog‘liqdir. Binobarin, 
bugungi tezkor zamonda raqamli iqtisodiyot ilg‘or davlatlar iqtisodiyotining barcha 
tarmoqlarida keng joriy etilmoqda. Hatto, ayrim mamlakatlar sun’iy intellektdan 
faol foydalanishga o‘tganiga guvoh bo‘lyapmiz. 
Nufuzli xalqaro tashkilotlar tahlillari natijalariga ko‘ra, raqamli iqtisodiyot 
yalpi ichki mahsulotni kamida 30 foiz oshirish, shuning barobarida, xufiyona 
iqtisodiyotga barham berish va korrupsiyani keskin kamaytirish imkonini taqdim 
etadi. Ko‘rinib turibdiki, mazkur soha yurtimizda barcha tarmoqlarning yuksak 
rivojiga jiddiy turtki bo‘ladi, insonlarning turmush darajasini sezilarli darajada 
oshiradi. 
Harakatlar strategiyasini Ilm, ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish 
yilida amalga oshirishga oid davlat dasturi ijrosini ta’minlashda eng ustuvor 
vazifalaridan biri sifatida ijtimoiy soha ob’ektlari, umumta’lim maktablarini 80 foiz, 
maktabgacha ta’lim va sog‘liqni saqlash muassasalarini yil oxirigacha 100 foiz 
tezkor internetga ulash vazifasi qo‘yildi. 
Bu, o‘z navbatida, yosh avlodning zamonaviy bilim olishi, bemorlarga sifatli 
va tezkor xizmat ko‘rsatish salohiyatini oshirishi bilan ahamiyatlidir. 
Telekommunikatsiya infratuzilmasini rivojlantirish borasida yirik loyihalar 
amalga oshirilmoqda. Bugungi kunda internet tarmog‘iga keng polosali ulanish 
uchun 490 mingta port o‘rnatilib, ularning umumiy soni 2,5 millionga yetkazildi. 
Bundan tashqari, 9 ming kilometrga yaqin optik tolali aloqa liniyalari tortildi. 
Ma’lumotlar uzatish tarmog‘ining o‘tkazuvchanlik qobiliyati viloyat 
markazlari darajasida 2 barobar, tuman markazlari darajasida esa 4 barobar oshdi. 
Xizmat miqyosini kengaytirish maqsadida 1375 ta mobil aloqa baza stansiyasi 
o‘rnatilib, ularning soni 27,4 mingtaga yetkazildi va aholi maskanlarida uning 
Shunday ekan, yaqin yillarda biznes yuritish muhiti bo‘yicha dunyoning eng ilg‘or ellik davlati safiga kirsak, ajabmas. Raqamli iqtisodiyotga o‘tish eng ustuvor maqsadimiz bo‘lishi barobarida bevosita ilm-ma’rifatni rivojlantirish bilan chambarchas bog‘liqdir. Binobarin, bugungi tezkor zamonda raqamli iqtisodiyot ilg‘or davlatlar iqtisodiyotining barcha tarmoqlarida keng joriy etilmoqda. Hatto, ayrim mamlakatlar sun’iy intellektdan faol foydalanishga o‘tganiga guvoh bo‘lyapmiz. Nufuzli xalqaro tashkilotlar tahlillari natijalariga ko‘ra, raqamli iqtisodiyot yalpi ichki mahsulotni kamida 30 foiz oshirish, shuning barobarida, xufiyona iqtisodiyotga barham berish va korrupsiyani keskin kamaytirish imkonini taqdim etadi. Ko‘rinib turibdiki, mazkur soha yurtimizda barcha tarmoqlarning yuksak rivojiga jiddiy turtki bo‘ladi, insonlarning turmush darajasini sezilarli darajada oshiradi. Harakatlar strategiyasini Ilm, ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yilida amalga oshirishga oid davlat dasturi ijrosini ta’minlashda eng ustuvor vazifalaridan biri sifatida ijtimoiy soha ob’ektlari, umumta’lim maktablarini 80 foiz, maktabgacha ta’lim va sog‘liqni saqlash muassasalarini yil oxirigacha 100 foiz tezkor internetga ulash vazifasi qo‘yildi. Bu, o‘z navbatida, yosh avlodning zamonaviy bilim olishi, bemorlarga sifatli va tezkor xizmat ko‘rsatish salohiyatini oshirishi bilan ahamiyatlidir. Telekommunikatsiya infratuzilmasini rivojlantirish borasida yirik loyihalar amalga oshirilmoqda. Bugungi kunda internet tarmog‘iga keng polosali ulanish uchun 490 mingta port o‘rnatilib, ularning umumiy soni 2,5 millionga yetkazildi. Bundan tashqari, 9 ming kilometrga yaqin optik tolali aloqa liniyalari tortildi. Ma’lumotlar uzatish tarmog‘ining o‘tkazuvchanlik qobiliyati viloyat markazlari darajasida 2 barobar, tuman markazlari darajasida esa 4 barobar oshdi. Xizmat miqyosini kengaytirish maqsadida 1375 ta mobil aloqa baza stansiyasi o‘rnatilib, ularning soni 27,4 mingtaga yetkazildi va aholi maskanlarida uning