O‘zbekiston milliy taraqqiyotnining yangi bosqichida fuqarolik jamiyatining shakllanishi va rivojlanishi

Yuklangan vaqt

2025-03-18

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

48,2 KB


 
 
 
 
 
 
O‘zbekiston milliy taraqqiyotnining yangi bosqichida fuqarolik jamiyatining 
shakllanishi va rivojlanishi 
 
 
Reja: 
1. Fuqarolik jamiyati fanining predmeti, maqsadi, obekti va maqsadi. 
2. Fuqarolik jamiyati qurish mamlakatimizning asosiy strategik maqsadi. 
3. Fuqarolik jamiyati insoniyat taraqqiyotining – yuqori bosqichi 
4. O‘zbekiston milliy taraqqiyotining yangi bosqichida fuqarolik jamiyatining 
shakllanish va rivojlanish strategiyasi. 
 
Fuqarolik jamiyati tushunchasi antik davrdan g‘arb ma’rifatchilarigacha 
bo‘lgan uzoq davr mobaynida turlicha ko‘rinishlarda namoyon bo‘lgan1. 
Zamonaviy talqinda esa bu kategoriya ilk bor XVIII asr boshlarida yevropalik 
faylasuflar asarlarida ko‘zga tashlanadi. O‘sha davrda bu tushuncha fuqarolar 
o‘rtasida vujudga keladigan va ijtimoiy zararli bo‘lgan ijtimoiy mojarolarni 
qoidalar vositasida bartaraf etish maqsadida shakllangan siyosiy birlashma 
sifatida tushunilgan. Qadimda bu konsepsiya fozil jamiyat tushunchasiga mos 
ravishda, davlatdan ajralmagan holda talqin etilgan. Aflotunga ko‘ra davlat 
adolatli jamiyat qurishni o‘z oldiga maqsad qilishi, odamlar esa jamiyat 
manfaatlari yo‘lida, oqillik, jasurlik, bosiqlik hamda adolat bilan, o‘zlariga 
topshirilgan vazifalarni puxtalik bilan bajarishlari kerak. Jamiyat haqida 
qayg‘urish “dono hukmdor”ning vazifasi sifatida belgilangan2 . Yevropa va 
keyinchalik Amerika singari yirik mintaqalar miqyosida fuqarolik jamiyati 
taraqqiyoti uch bosqichda amalga oshgan bo‘lib, ushbu bosqichlar almashinishi 
davrida davlat va jamiyat tuzilishida jiddiy o‘zgarishlar sodir bo‘lgan, ijtimoiy 
O‘zbekiston milliy taraqqiyotnining yangi bosqichida fuqarolik jamiyatining shakllanishi va rivojlanishi Reja: 1. Fuqarolik jamiyati fanining predmeti, maqsadi, obekti va maqsadi. 2. Fuqarolik jamiyati qurish mamlakatimizning asosiy strategik maqsadi. 3. Fuqarolik jamiyati insoniyat taraqqiyotining – yuqori bosqichi 4. O‘zbekiston milliy taraqqiyotining yangi bosqichida fuqarolik jamiyatining shakllanish va rivojlanish strategiyasi. Fuqarolik jamiyati tushunchasi antik davrdan g‘arb ma’rifatchilarigacha bo‘lgan uzoq davr mobaynida turlicha ko‘rinishlarda namoyon bo‘lgan1. Zamonaviy talqinda esa bu kategoriya ilk bor XVIII asr boshlarida yevropalik faylasuflar asarlarida ko‘zga tashlanadi. O‘sha davrda bu tushuncha fuqarolar o‘rtasida vujudga keladigan va ijtimoiy zararli bo‘lgan ijtimoiy mojarolarni qoidalar vositasida bartaraf etish maqsadida shakllangan siyosiy birlashma sifatida tushunilgan. Qadimda bu konsepsiya fozil jamiyat tushunchasiga mos ravishda, davlatdan ajralmagan holda talqin etilgan. Aflotunga ko‘ra davlat adolatli jamiyat qurishni o‘z oldiga maqsad qilishi, odamlar esa jamiyat manfaatlari yo‘lida, oqillik, jasurlik, bosiqlik hamda adolat bilan, o‘zlariga topshirilgan vazifalarni puxtalik bilan bajarishlari kerak. Jamiyat haqida qayg‘urish “dono hukmdor”ning vazifasi sifatida belgilangan2 . Yevropa va keyinchalik Amerika singari yirik mintaqalar miqyosida fuqarolik jamiyati taraqqiyoti uch bosqichda amalga oshgan bo‘lib, ushbu bosqichlar almashinishi davrida davlat va jamiyat tuzilishida jiddiy o‘zgarishlar sodir bo‘lgan, ijtimoiy  
 
va siyosiy bo‘htonlar, ommaviy harakatlar, sinfiy to‘qnashuvlar, ijtimoiy 
mafkuralarning tubdan o‘zgarishi ro‘y bergan 
 
Dastlabki bosqichda (taxminan XVI–XVII asrlarda), fuqarolik jamiyatining 
iqtisodiy, siyosiy va mafkuraviy asoslari vujudga kelgan. Ularga sanoat va savdo-
sotiqning rivojlanishi, ishlab chiqarish turlarining ixtisoslashuvi hamda chuqur 
mehnat taqsimoti, tovar-pul munosabatlarining rivoji asos bo‘lib xizmat qilgan. 
Shahar va shahar sinflarining ko‘magi yordamida G‘arbiy Yevropa mintaqasida 
zamonaviy davlatning belgilari (suverenitet, davlat g‘aznasi, professional 
boshqaruv apparati va h.k.)ga ega bo‘lgan markazlashgan milliy davlatchilik 
vujudga kelgan. Ijtimoiy mafkuradagi keskin burilish, san’at va madaniyatning 
jadallik bilan rivojlanishi, burjua axloqining keng tarqalishi, fuqarolik jamiyatini 
ijtimoiy-siyosiy ideal sifatida talqin etish ham ana shu davrga to‘g‘ri keladi. Bu 
davrdagi feodal notenglik va imtiyozlarga qarshi kurashuvchi mazlum 
qatlamlarga o‘rta sinf mulkdorlar yo‘lboshchilik qilgan. O‘rta asrlarning ikkinchi 
yarmida Angliyada ro‘y bergan sanoat inqilobining boshlanishini bir qator 
tarixchilar Yangi davrning ibtidosi sifatida talqin etadilar. Sanoat inqilobi va 
shahardagi o‘zini o‘zi boshqarish tizimi fuqarolik jamiyati rivoji bilan 
chambarchas bog‘liq. G‘arbiy Yevropada o‘sha paytlarda shahar jamoasi 
a’zolarining barchasi teng huquqlilik asosida sudlov ishlari ta’minlangan, 
adolatsiz qamoqqa olishlar bekor qilingan, saylovlarda ovoz berish huquqi orqali 
shahar boshqaruviga saylanish imkoniyati, qurol taqib yurish huquqi, bir so‘z 
bilan aytganda, ko‘pchilik tadqiqotchilar tomonidan fuqarolik huquqlari, deb 
atalgan barcha huquqlar kafolatlangan.3 Ilmiy adabiyotlarda zamonaviy 
fuqarolik jamiyatining ildizlari sifatida ko‘rsatilayotgan sharoitlar, jumladan 
sanoat va savdo-sotiqning rivoji, ishlab chiqarish turlarining ixtisoslashuvi va 
chuqur mehnat taqsimoti, tovar-pul munosabatlarining rivoji4, ko‘pgina jihatlari 
o‘rta asr jamiyatining aksi bo‘lgan shaharlarning vujudga kelishi bilan bog‘liq. 
G‘arbiy 
Yevropada 
cherkov 
hukmronligidan 
mustaqil, 
markazlashgan 
davlatlarning shakllanishi ham shaharlarning rivojlanishiga borib taqaladi. 
va siyosiy bo‘htonlar, ommaviy harakatlar, sinfiy to‘qnashuvlar, ijtimoiy mafkuralarning tubdan o‘zgarishi ro‘y bergan Dastlabki bosqichda (taxminan XVI–XVII asrlarda), fuqarolik jamiyatining iqtisodiy, siyosiy va mafkuraviy asoslari vujudga kelgan. Ularga sanoat va savdo- sotiqning rivojlanishi, ishlab chiqarish turlarining ixtisoslashuvi hamda chuqur mehnat taqsimoti, tovar-pul munosabatlarining rivoji asos bo‘lib xizmat qilgan. Shahar va shahar sinflarining ko‘magi yordamida G‘arbiy Yevropa mintaqasida zamonaviy davlatning belgilari (suverenitet, davlat g‘aznasi, professional boshqaruv apparati va h.k.)ga ega bo‘lgan markazlashgan milliy davlatchilik vujudga kelgan. Ijtimoiy mafkuradagi keskin burilish, san’at va madaniyatning jadallik bilan rivojlanishi, burjua axloqining keng tarqalishi, fuqarolik jamiyatini ijtimoiy-siyosiy ideal sifatida talqin etish ham ana shu davrga to‘g‘ri keladi. Bu davrdagi feodal notenglik va imtiyozlarga qarshi kurashuvchi mazlum qatlamlarga o‘rta sinf mulkdorlar yo‘lboshchilik qilgan. O‘rta asrlarning ikkinchi yarmida Angliyada ro‘y bergan sanoat inqilobining boshlanishini bir qator tarixchilar Yangi davrning ibtidosi sifatida talqin etadilar. Sanoat inqilobi va shahardagi o‘zini o‘zi boshqarish tizimi fuqarolik jamiyati rivoji bilan chambarchas bog‘liq. G‘arbiy Yevropada o‘sha paytlarda shahar jamoasi a’zolarining barchasi teng huquqlilik asosida sudlov ishlari ta’minlangan, adolatsiz qamoqqa olishlar bekor qilingan, saylovlarda ovoz berish huquqi orqali shahar boshqaruviga saylanish imkoniyati, qurol taqib yurish huquqi, bir so‘z bilan aytganda, ko‘pchilik tadqiqotchilar tomonidan fuqarolik huquqlari, deb atalgan barcha huquqlar kafolatlangan.3 Ilmiy adabiyotlarda zamonaviy fuqarolik jamiyatining ildizlari sifatida ko‘rsatilayotgan sharoitlar, jumladan sanoat va savdo-sotiqning rivoji, ishlab chiqarish turlarining ixtisoslashuvi va chuqur mehnat taqsimoti, tovar-pul munosabatlarining rivoji4, ko‘pgina jihatlari o‘rta asr jamiyatining aksi bo‘lgan shaharlarning vujudga kelishi bilan bog‘liq. G‘arbiy Yevropada cherkov hukmronligidan mustaqil, markazlashgan davlatlarning shakllanishi ham shaharlarning rivojlanishiga borib taqaladi.  
 
Ko‘pgina mutafakkirlar fuqarolik jamiyatini aynan burjua jamiyati sifatida talqin 
etar ekan, shahar va shahar madaniyatini zamonaviy jamiyatga xos bo‘lgan 
qadriyatlarning asosi sifatida qaraydilar.5 
Taxminan XVII asrning oxiridan XIX asrning yakuniga qadar bo‘lgan 
ikkinchi bosqichda eng rivojlangan mamlakatlarda fuqarolik jamiyati huquqiy 
jihatdan tenglik va xususiy tadbirkorlikka asoslangan dastlabki kapitalizm 
ko‘rinishida shakllandi. XX asrda fuqarolik jamiyatining uchinchi bosqichi, ya’ni 
uning ijtimoiylashuv davri boshlandi. Yevropa xalqlari antik polislardan tortib, 
feodalchilik orqali taraqqiyotning shunday pallasiga yetib keldilarki, bu davrda 
mustaqil, ammo o‘z shaxsiy manfaatlari yo‘lida birlashishga qodir bo‘lgan 
kishilar jamoasi hamda fuqarolik jamiyatining boshqa zaruriy elementlari 
vujudga keldi. Buning natijasida fuqarolik jamiyatining tub mohiyati haqida 
tafakkur qilishga imkoniyat paydo bo‘ldi. Bu yangi vaziyat g‘arbda insonlarning 
siyosiy va iqtisodiy huquqlarini qonun doirasida tan olish asosiga qurilgan 
mafkura, ya’ni liberalizmda o‘z ifodasini topdi. Shunday qilib, antik davrda 
berilgan turtki o‘rta asrlarga kelib g‘arbiy Yevropada qabul qilingan va o‘ziga 
xos o‘zgarishlarga asos bo‘lgan holda Yangi davrda ro‘y bergan burjua 
inqiloblari orqali, tom ma’nodagi hodisa sifatida, fuqarolik jamiyatining paydo 
bo‘lishiga olib keldi. 
Yangi davrning eng muhim siyosiy hodisalaridan biri bo‘lgan “fuqarolik 
jamiyati” g‘oyasi o‘z tadrijida bir qancha konsepsiya va talqinlarni vujudga 
keltirdi. Biroq, u hamisha “davlat” hodisasiga nisbatan qarama-qarshi qo‘yilgan. 
Fuqarolik jamiyatining liberal talqini T.Gobbs, J.Lokk va Sh.Monteske davriga 
borib taqaladi. Tushuncha sifatida fuqarolik jamiyati ular tomonidan 
insoniyatning tarixiy taraqqiyotini aks ettirish, insonning ibtidoiy usuldan 
taraqqiy topgan turmush tarziga o‘tishini ifodalash maqsadida kiritilgan. Inson 
davlat va tamaddundan bexabar “yovvoyi”, “tabiiy” holatda uzluksiz urushlar 
hamda o‘zaro dushmanlik holatida rivojlanib boradi. O‘zida tartib-intizom va 
fuqarolik munosabatlarini ifodalagan rivojlangan jamiyat tabiiy holatdagi sodda 
(yoki qaysidir ma’noda johil) jamiyatga qarama-qarshi qo‘yiladi. Tabiat va 
Ko‘pgina mutafakkirlar fuqarolik jamiyatini aynan burjua jamiyati sifatida talqin etar ekan, shahar va shahar madaniyatini zamonaviy jamiyatga xos bo‘lgan qadriyatlarning asosi sifatida qaraydilar.5 Taxminan XVII asrning oxiridan XIX asrning yakuniga qadar bo‘lgan ikkinchi bosqichda eng rivojlangan mamlakatlarda fuqarolik jamiyati huquqiy jihatdan tenglik va xususiy tadbirkorlikka asoslangan dastlabki kapitalizm ko‘rinishida shakllandi. XX asrda fuqarolik jamiyatining uchinchi bosqichi, ya’ni uning ijtimoiylashuv davri boshlandi. Yevropa xalqlari antik polislardan tortib, feodalchilik orqali taraqqiyotning shunday pallasiga yetib keldilarki, bu davrda mustaqil, ammo o‘z shaxsiy manfaatlari yo‘lida birlashishga qodir bo‘lgan kishilar jamoasi hamda fuqarolik jamiyatining boshqa zaruriy elementlari vujudga keldi. Buning natijasida fuqarolik jamiyatining tub mohiyati haqida tafakkur qilishga imkoniyat paydo bo‘ldi. Bu yangi vaziyat g‘arbda insonlarning siyosiy va iqtisodiy huquqlarini qonun doirasida tan olish asosiga qurilgan mafkura, ya’ni liberalizmda o‘z ifodasini topdi. Shunday qilib, antik davrda berilgan turtki o‘rta asrlarga kelib g‘arbiy Yevropada qabul qilingan va o‘ziga xos o‘zgarishlarga asos bo‘lgan holda Yangi davrda ro‘y bergan burjua inqiloblari orqali, tom ma’nodagi hodisa sifatida, fuqarolik jamiyatining paydo bo‘lishiga olib keldi. Yangi davrning eng muhim siyosiy hodisalaridan biri bo‘lgan “fuqarolik jamiyati” g‘oyasi o‘z tadrijida bir qancha konsepsiya va talqinlarni vujudga keltirdi. Biroq, u hamisha “davlat” hodisasiga nisbatan qarama-qarshi qo‘yilgan. Fuqarolik jamiyatining liberal talqini T.Gobbs, J.Lokk va Sh.Monteske davriga borib taqaladi. Tushuncha sifatida fuqarolik jamiyati ular tomonidan insoniyatning tarixiy taraqqiyotini aks ettirish, insonning ibtidoiy usuldan taraqqiy topgan turmush tarziga o‘tishini ifodalash maqsadida kiritilgan. Inson davlat va tamaddundan bexabar “yovvoyi”, “tabiiy” holatda uzluksiz urushlar hamda o‘zaro dushmanlik holatida rivojlanib boradi. O‘zida tartib-intizom va fuqarolik munosabatlarini ifodalagan rivojlangan jamiyat tabiiy holatdagi sodda (yoki qaysidir ma’noda johil) jamiyatga qarama-qarshi qo‘yiladi. Tabiat va  
 
insonning jilovlanmagan tabiiy ehtiroslari emas, balki komillik, ya’ni insonning 
ongli ravishda jamoaviy hayot kechirishga qodirligi jamiyat va inson hayotining 
tabiiy ibtidosi hisoblanadi. Fuqarolik jamiyati insonning oziq-ovqat, ust-bosh, 
boshpanaga bo‘lgan asosiy ehtiyojlarini qondirish sharoiti sifatida qabul 
qilingan. Insonning kundalik ehtiyojlari qondiriladigan turli (iqtisodiy, ijtimoiy, 
madaniy) sohalarning ajralishi va erkinlashuvi jarayoni fuqarolik jamiyati paydo 
bo‘lishiga olib kelgan. 
Ma’lumki, insoniyat rivojlanishining ilk davrida kichik guruhlardan iborat 
qabilalar (uyushmalar) paydo bo‘lib, ular birgalikda oziq-ovqat topish, uy qurish, 
dushmanlardan himoyalanish, yovvoyi hayvonlardan, tabiiy ofatlardan saqlanish 
maqsadida birlashishgan. Ushbu uyushmalar oila, urug‘, qabila doirasida tashkil 
topgan bo‘lib, ular bir butun yaxlit holdagi manfaat, ya’ni tabiatning tirik bir 
bo‘lagi sifatida yashab qolish zaruriyati asosida birlashgan. Ijtimoiy ishlab 
chiqarish va mehnat taqsimotining yuksalishi natijasida insonlarning uyushmasi 
miqdoriy 
jihatdan 
o‘sgan, 
funksional 
jihatdan 
rang-baranglashib 
barqarorlashgan. Umumiy manfaat jamiyat a’zolarini bog‘lab turuvchi kuchga 
aylangan. Shunga qaramasdan, jamiyatning barcha a’zolari fuqarolik jamiyatini 
ifoda etgan uyushmalarga a’zo bo‘lishlari shart bo‘lmay, mustaqil holda yashash 
imkoniyati ham mavjud bo‘lgan. Xususiy mulk va sinflarning paydo bo‘lishi 
bilan jamiyatda tabaqalanish yuz berib, umumiy manfaatlar xususiy, guruhiy 
manfaatlarga ajrala boshlagan. Ijtimoiy hayotga oid turli sohalarning vujudga 
kelishi individ faoliyatining rang-baranglashuvi va ijtimoiy munosabatlarning 
murakkablashuvi jarayonini ifoda etadi. Ijtimoiy aloqalarning turlichaligi 
hokimiyatga tobe bo‘lmagan va boshqa individlar bilan ongli ravishda, oqilona 
munosabatlar o‘rnatishga qodir fuqaroviy ongga ega bo‘lgan mustaqil shaxsning 
shakllanishi natijasi hisoblanadi. O‘zining “Fuqarolik boshqaruvi haqidagi 
ikkinchi risola” deb nomlangan asarida J.Lokk (1632–1704 y.) har qanday odam 
uchun tabiiy (ya’ni sodda, johil, ibtidoiy – muallif izohi) holatni inkor etgan 
holda fuqarolik jamiyati talablari darajasiga yetish uchun yagona yo‘l boshqalar 
bilan kelishgan holda ijtimoiy birlikka qo‘shilish yoki birlashishdan iborat 
insonning jilovlanmagan tabiiy ehtiroslari emas, balki komillik, ya’ni insonning ongli ravishda jamoaviy hayot kechirishga qodirligi jamiyat va inson hayotining tabiiy ibtidosi hisoblanadi. Fuqarolik jamiyati insonning oziq-ovqat, ust-bosh, boshpanaga bo‘lgan asosiy ehtiyojlarini qondirish sharoiti sifatida qabul qilingan. Insonning kundalik ehtiyojlari qondiriladigan turli (iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy) sohalarning ajralishi va erkinlashuvi jarayoni fuqarolik jamiyati paydo bo‘lishiga olib kelgan. Ma’lumki, insoniyat rivojlanishining ilk davrida kichik guruhlardan iborat qabilalar (uyushmalar) paydo bo‘lib, ular birgalikda oziq-ovqat topish, uy qurish, dushmanlardan himoyalanish, yovvoyi hayvonlardan, tabiiy ofatlardan saqlanish maqsadida birlashishgan. Ushbu uyushmalar oila, urug‘, qabila doirasida tashkil topgan bo‘lib, ular bir butun yaxlit holdagi manfaat, ya’ni tabiatning tirik bir bo‘lagi sifatida yashab qolish zaruriyati asosida birlashgan. Ijtimoiy ishlab chiqarish va mehnat taqsimotining yuksalishi natijasida insonlarning uyushmasi miqdoriy jihatdan o‘sgan, funksional jihatdan rang-baranglashib barqarorlashgan. Umumiy manfaat jamiyat a’zolarini bog‘lab turuvchi kuchga aylangan. Shunga qaramasdan, jamiyatning barcha a’zolari fuqarolik jamiyatini ifoda etgan uyushmalarga a’zo bo‘lishlari shart bo‘lmay, mustaqil holda yashash imkoniyati ham mavjud bo‘lgan. Xususiy mulk va sinflarning paydo bo‘lishi bilan jamiyatda tabaqalanish yuz berib, umumiy manfaatlar xususiy, guruhiy manfaatlarga ajrala boshlagan. Ijtimoiy hayotga oid turli sohalarning vujudga kelishi individ faoliyatining rang-baranglashuvi va ijtimoiy munosabatlarning murakkablashuvi jarayonini ifoda etadi. Ijtimoiy aloqalarning turlichaligi hokimiyatga tobe bo‘lmagan va boshqa individlar bilan ongli ravishda, oqilona munosabatlar o‘rnatishga qodir fuqaroviy ongga ega bo‘lgan mustaqil shaxsning shakllanishi natijasi hisoblanadi. O‘zining “Fuqarolik boshqaruvi haqidagi ikkinchi risola” deb nomlangan asarida J.Lokk (1632–1704 y.) har qanday odam uchun tabiiy (ya’ni sodda, johil, ibtidoiy – muallif izohi) holatni inkor etgan holda fuqarolik jamiyati talablari darajasiga yetish uchun yagona yo‘l boshqalar bilan kelishgan holda ijtimoiy birlikka qo‘shilish yoki birlashishdan iborat  
 
ekanligini ta’kidlaydi.7 Uning fikriga ko‘ra, mutlaq monarxiya fuqarolik jamiyati 
bilan umuman mutanosib bo‘la olmaydi va u fuqarolarning erkin boshqaruvi 
shakliga mos kelmaydi. Bundan tashqari, u xususiy mulk mustaqil individning 
kristallashuvi jarayoni negizida yotishini, aynan xususiy mulk inson siyosiy 
mustaqilligi va erkinligining iqtisodiy asosi ekanligini uqtiradi 
Fransuz mutafakkiri J.J.Russo qarashlarining asosida ijtimoiy shartnoma 
nazariyasi bo‘lib, unda inson, jamiyat va davlat munosabatlari atroflicha tahlil 
etiladi. Russo o‘z davrida ro‘y bergan ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy jarayonlarni 
tahlil qilar ekan, kishilar o‘z salohiyatlarini birlashtirgan holda hukmron sinfga 
qarshi tura olishlari mumkinligi va ijtimoiy munosabatlarni huquqiy jihatdan 
tartibga solish mumkinligiga urg‘u beradi. Uning fikriga ko‘ra, kishilar tabiiy 
holatda yashab qolishlariga qarshi ta’sir kuchli bo‘lganligi tufayli ular o‘z hayot 
tarzini o‘zgartirishga majburdirlar. Ular yangi kuchni vujudga keltira olmas ekan, 
faqatgina mavjud kuchni birlashtirish va yo‘naltirish bilan o‘zlarini saqlab qolish, 
boshqalar bilan birlashgan holda umummanfaat yo‘lida harakat qilishi mumkin 
bo‘lgan kuchlar birligini hosil qilishi mumkin. Ayni vaqtda Russo, bunday 
birlashgan kuchni hosil qilish uchun o‘z salohiyatidan jamoa manfaati yo‘lida 
voz kechgan insonning eng asosiy boyligi bo‘lgan erkinlikni qanday saqlab 
qolishi haqida ham bosh qotiradi. Bunga javob topar ekan, “uyushmaning 
shunday shaklini topish kerakki, unda mujassaam bo‘lgan qudrat uyushma 
a’zolarining shaxsi va mulkini himoyalashi va asrashi, shu tufayli barcha bilan 
birlashgan har bir kishi ko‘pchilikka bo‘ysunadi va ayni vaqtda, ilgarigidek erkin 
bo‘lib qolaveradi. Ijtimoiy shartnoma bajaradigan asosiy vazifa ana shudir”, deya 
ta’kidlaydi.9 Russo g‘oyalari ijtimoiy shartnoma natijasida ijtimoiy birlik qay 
tarzda shakllanishiga qaratilgan. “Agar har birimiz o‘z shaxsiyatimiz va bor 
kuchimizni umumjamoa va uning oliy irodasiga topshirar ekanmiz, natijada 
barchamiz uchun har birimiz yagona butunlikning ajralmas qismiga aylanamiz”. 
10 Fuqarolik jamiyatini davlat hokimiyatining maqomi nuqtai nazaridan talqin 
etgan mashhur olimlardan biri Sh.L. de Monteske (1689–1755 y.)dir. Uning 
asosiy g‘oyalaridan biri hokimiyatning bo‘linishi to‘g‘risidadir. U o‘zining 
ekanligini ta’kidlaydi.7 Uning fikriga ko‘ra, mutlaq monarxiya fuqarolik jamiyati bilan umuman mutanosib bo‘la olmaydi va u fuqarolarning erkin boshqaruvi shakliga mos kelmaydi. Bundan tashqari, u xususiy mulk mustaqil individning kristallashuvi jarayoni negizida yotishini, aynan xususiy mulk inson siyosiy mustaqilligi va erkinligining iqtisodiy asosi ekanligini uqtiradi Fransuz mutafakkiri J.J.Russo qarashlarining asosida ijtimoiy shartnoma nazariyasi bo‘lib, unda inson, jamiyat va davlat munosabatlari atroflicha tahlil etiladi. Russo o‘z davrida ro‘y bergan ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy jarayonlarni tahlil qilar ekan, kishilar o‘z salohiyatlarini birlashtirgan holda hukmron sinfga qarshi tura olishlari mumkinligi va ijtimoiy munosabatlarni huquqiy jihatdan tartibga solish mumkinligiga urg‘u beradi. Uning fikriga ko‘ra, kishilar tabiiy holatda yashab qolishlariga qarshi ta’sir kuchli bo‘lganligi tufayli ular o‘z hayot tarzini o‘zgartirishga majburdirlar. Ular yangi kuchni vujudga keltira olmas ekan, faqatgina mavjud kuchni birlashtirish va yo‘naltirish bilan o‘zlarini saqlab qolish, boshqalar bilan birlashgan holda umummanfaat yo‘lida harakat qilishi mumkin bo‘lgan kuchlar birligini hosil qilishi mumkin. Ayni vaqtda Russo, bunday birlashgan kuchni hosil qilish uchun o‘z salohiyatidan jamoa manfaati yo‘lida voz kechgan insonning eng asosiy boyligi bo‘lgan erkinlikni qanday saqlab qolishi haqida ham bosh qotiradi. Bunga javob topar ekan, “uyushmaning shunday shaklini topish kerakki, unda mujassaam bo‘lgan qudrat uyushma a’zolarining shaxsi va mulkini himoyalashi va asrashi, shu tufayli barcha bilan birlashgan har bir kishi ko‘pchilikka bo‘ysunadi va ayni vaqtda, ilgarigidek erkin bo‘lib qolaveradi. Ijtimoiy shartnoma bajaradigan asosiy vazifa ana shudir”, deya ta’kidlaydi.9 Russo g‘oyalari ijtimoiy shartnoma natijasida ijtimoiy birlik qay tarzda shakllanishiga qaratilgan. “Agar har birimiz o‘z shaxsiyatimiz va bor kuchimizni umumjamoa va uning oliy irodasiga topshirar ekanmiz, natijada barchamiz uchun har birimiz yagona butunlikning ajralmas qismiga aylanamiz”. 10 Fuqarolik jamiyatini davlat hokimiyatining maqomi nuqtai nazaridan talqin etgan mashhur olimlardan biri Sh.L. de Monteske (1689–1755 y.)dir. Uning asosiy g‘oyalaridan biri hokimiyatning bo‘linishi to‘g‘risidadir. U o‘zining  
 
“Qonunlar ruhi” nomli asarida davlatni fuqarolik jamiyatida fuqarolarning o‘zaro 
adovatini bartaraf etishga qaratilgan jamoatchilik kelishuvining natijasi sifatida 
ko‘rib chiqadi. U ushbu ikki tushunchaga aniqlik kiritadi va ularning har 
ikkisining o‘ziga xos qonunlari (fuqarolik va davlat) bo‘lib, o‘zining ta’sir 
doirasiga ega.  
Fuqarolik jamiyati tushunchasining o‘zi keng va tor ma’noda qo‘llaniladi. U 
tabiiy-tarixiy taraqqiyot davomida davlatdan mustaqil bo‘lgan muxtor soha 
sifatida vujudga keladi va o‘zgarib boradi. 
Fuqarolik jamiyati tor ma’noda, huquqiy jamiyat bilan bevosita bog‘liq 
bo‘lib, boshqacha aytganda, ular bir-birisiz mavjud bo‘la olmaydi. Fuqarolik 
jamiyati bozor va demokratik huquqiy davlatchilik sharoitida davlat tomonidan 
boshqarilmaydigan, erkin va teng huquqli shaxslarning o‘zaro munosabatlarini 
ifodalaydi. Bu individual huquqlar va xususiy manfaatlar erkin amal qiladigan 
ijtimoiy makon hisoblanadi. 
Fuqarolik jamiyatining murakkabligi shundaki, u xo‘jalik, iqtisodiy, oila-
urug‘chilik, etnik, diniy va huquqiy munosabatlar, axloq, shuningdek shaxslar va 
hokimiyatning birlamchi sub’ektlari bo‘lmish partiyalar, manfaat guruhlari va 
hokazolar o‘rtasidagi davlat tomonidan tartibga solinmaydigan siyosiy 
munosabatlarni o‘z ichiga oladi. Davlat tuzilmalaridan farqli o‘laroq fuqarolik 
jamiyatida vertikal (bo‘ysunish) emas, balki huquqiy jihatdan erkin va teng 
huquqli hamkorlar o‘rtasida gorizontal aloqalar va raqobat munosabati amal 
qiladi. 
M.Sharifxo‘jaev tomonidan berilgan ta’rifga ko‘ra, “fuqarolik jamiyati bu – 
erkin, demokratik, 
huquqiy 
sivilizatsiyalashgan 
jamiyat 
bo‘lib, unda 
yakkahokimlik rejimiga, volyuntarizmga, sinfiy adovatga, totalitarizmga, 
odamlar ustidan zo‘ravonlik qilishga o‘rin yo‘q. Bunday jamiyatda faqat va faqat 
qonun, axloq, insonparvarlik, adolat ustuvorlik qiladi. Bu jamiyatda ko‘p ukladli 
raqobatga asoslangan bozor iqtisodiyoti, tashabbuskor tadbirkorlar iqtisodiy 
rivojlanishning asosini tashkil etadi, turli ijtimoiy qatlamlar manfaatlari 
muvozanatga keltirilib turiladi.19 Ayni vaqtda, “fuqarolik jamiyati” – na yuridik, 
“Qonunlar ruhi” nomli asarida davlatni fuqarolik jamiyatida fuqarolarning o‘zaro adovatini bartaraf etishga qaratilgan jamoatchilik kelishuvining natijasi sifatida ko‘rib chiqadi. U ushbu ikki tushunchaga aniqlik kiritadi va ularning har ikkisining o‘ziga xos qonunlari (fuqarolik va davlat) bo‘lib, o‘zining ta’sir doirasiga ega. Fuqarolik jamiyati tushunchasining o‘zi keng va tor ma’noda qo‘llaniladi. U tabiiy-tarixiy taraqqiyot davomida davlatdan mustaqil bo‘lgan muxtor soha sifatida vujudga keladi va o‘zgarib boradi. Fuqarolik jamiyati tor ma’noda, huquqiy jamiyat bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, boshqacha aytganda, ular bir-birisiz mavjud bo‘la olmaydi. Fuqarolik jamiyati bozor va demokratik huquqiy davlatchilik sharoitida davlat tomonidan boshqarilmaydigan, erkin va teng huquqli shaxslarning o‘zaro munosabatlarini ifodalaydi. Bu individual huquqlar va xususiy manfaatlar erkin amal qiladigan ijtimoiy makon hisoblanadi. Fuqarolik jamiyatining murakkabligi shundaki, u xo‘jalik, iqtisodiy, oila- urug‘chilik, etnik, diniy va huquqiy munosabatlar, axloq, shuningdek shaxslar va hokimiyatning birlamchi sub’ektlari bo‘lmish partiyalar, manfaat guruhlari va hokazolar o‘rtasidagi davlat tomonidan tartibga solinmaydigan siyosiy munosabatlarni o‘z ichiga oladi. Davlat tuzilmalaridan farqli o‘laroq fuqarolik jamiyatida vertikal (bo‘ysunish) emas, balki huquqiy jihatdan erkin va teng huquqli hamkorlar o‘rtasida gorizontal aloqalar va raqobat munosabati amal qiladi. M.Sharifxo‘jaev tomonidan berilgan ta’rifga ko‘ra, “fuqarolik jamiyati bu – erkin, demokratik, huquqiy sivilizatsiyalashgan jamiyat bo‘lib, unda yakkahokimlik rejimiga, volyuntarizmga, sinfiy adovatga, totalitarizmga, odamlar ustidan zo‘ravonlik qilishga o‘rin yo‘q. Bunday jamiyatda faqat va faqat qonun, axloq, insonparvarlik, adolat ustuvorlik qiladi. Bu jamiyatda ko‘p ukladli raqobatga asoslangan bozor iqtisodiyoti, tashabbuskor tadbirkorlar iqtisodiy rivojlanishning asosini tashkil etadi, turli ijtimoiy qatlamlar manfaatlari muvozanatga keltirilib turiladi.19 Ayni vaqtda, “fuqarolik jamiyati” – na yuridik,  
 
na davlat-huquqiga tegishli bo‘lgan tushunchadir. Davlat o‘z qonunlari bilan o‘z 
manfaatiga 
mos 
bo‘lgan 
fuqarolik 
jamiyati 
shaklini 
“o‘rnatish”, 
“qonunlashtirish”, “joriy etish” huquqiga ega emas. 
Fuqarolik jamiyatining belgilari sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin. 
Iqtisodiy sohada: nodavlat tashkilotlar; kooperativ-shirkatlar; ijara jamoalari; 
aksiyadorlik jamiyatlari; uyushmalar; kooperatsiyalarning mavjudligi. Ijtimoiy 
sohada: oila; partiyalar, jamoat tashkilotlari va harakatlar; ish va yashash 
joylaridagi o‘zini o‘zi boshqarish organlari; nodavlat ommaviy axborot 
vositalari; jamoatchilik fikrini aniqlash, shakllantirish va ifoda etishning 
madaniylashgan tartibotlari; ijtimoiy ixtiloflarni kuch ishlatmasdan, tazyiqsiz, 
qonunlar doirasida hal qilish amaliyotining mavjudligi. Ma’naviy sohada: so‘z, 
vijdon va fikr erkinligi; o‘z fikrini ochiq bildira olishning real imkoniyatlari; 
ijodiy, ilmiy va boshqa uyushmalar mustaqilligining ham qonuniy, ham amaliy 
jihatdan ta’minlanganligi.21 
U xalqning farovonligi, madaniyati va ongining o‘sishi, mamlakatning 
iqtisodiy, siyosiy rivojlanishiga mos ravishda pishib yetiladi. Fuqarolik jamiyati 
insoniyatning taraqqiyot mahsuli sifatida, sinfiy-feodal tizimga xos qat’iy 
qoidalarning o‘zgarishini, huquqiy davlat shakllanishining boshlanishi davrida 
paydo bo‘ladi. Barcha fuqarolarda xususiy mulk asosida iqtisodiy mustaqillikka 
erishish imkoniyatining paydo bo‘lishi fuqarolik jamiyati vujudga kelishining 
zaruriy sharti hisoblanadi. Sinflararo imtiyozlarning bekor bo‘lishi, inson 
qadrining o‘sishi va tobe fuqarodan barcha bilan teng huquqqa ega bo‘lgan 
shaxsga aylanish fuqarolik jamiyati shakllanishining muhim sharti hisoblanadi. 
Shaxs huquq va erkinliklarini ta’minlaydigan huquqiy davlatchilik fuqarolik 
jamiyatining siyosiy poydevori bo‘lib xizmat qiladi. Bu sharoitda insonning xulqi 
uning manfaatlari bilan belgilanadi va har qanday xatti-harakati uchun mas’uliyat 
uning zimmasiga tushadi. Bunday shaxs o‘z erkinligini barcha narsadan ustun 
qo‘ygan holda, ayni vaqtda boshqalarning qonuniy huquqlarini ham hurmat 
qiladi. Davlatning qo‘lida kuchli hokimiyat to‘planganligi tufayli, u ma’muriy 
tizim xizmatchilari, armiya, politsiya va sud orqali ijtimoiy guruhlar, sinflar va 
na davlat-huquqiga tegishli bo‘lgan tushunchadir. Davlat o‘z qonunlari bilan o‘z manfaatiga mos bo‘lgan fuqarolik jamiyati shaklini “o‘rnatish”, “qonunlashtirish”, “joriy etish” huquqiga ega emas. Fuqarolik jamiyatining belgilari sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin. Iqtisodiy sohada: nodavlat tashkilotlar; kooperativ-shirkatlar; ijara jamoalari; aksiyadorlik jamiyatlari; uyushmalar; kooperatsiyalarning mavjudligi. Ijtimoiy sohada: oila; partiyalar, jamoat tashkilotlari va harakatlar; ish va yashash joylaridagi o‘zini o‘zi boshqarish organlari; nodavlat ommaviy axborot vositalari; jamoatchilik fikrini aniqlash, shakllantirish va ifoda etishning madaniylashgan tartibotlari; ijtimoiy ixtiloflarni kuch ishlatmasdan, tazyiqsiz, qonunlar doirasida hal qilish amaliyotining mavjudligi. Ma’naviy sohada: so‘z, vijdon va fikr erkinligi; o‘z fikrini ochiq bildira olishning real imkoniyatlari; ijodiy, ilmiy va boshqa uyushmalar mustaqilligining ham qonuniy, ham amaliy jihatdan ta’minlanganligi.21 U xalqning farovonligi, madaniyati va ongining o‘sishi, mamlakatning iqtisodiy, siyosiy rivojlanishiga mos ravishda pishib yetiladi. Fuqarolik jamiyati insoniyatning taraqqiyot mahsuli sifatida, sinfiy-feodal tizimga xos qat’iy qoidalarning o‘zgarishini, huquqiy davlat shakllanishining boshlanishi davrida paydo bo‘ladi. Barcha fuqarolarda xususiy mulk asosida iqtisodiy mustaqillikka erishish imkoniyatining paydo bo‘lishi fuqarolik jamiyati vujudga kelishining zaruriy sharti hisoblanadi. Sinflararo imtiyozlarning bekor bo‘lishi, inson qadrining o‘sishi va tobe fuqarodan barcha bilan teng huquqqa ega bo‘lgan shaxsga aylanish fuqarolik jamiyati shakllanishining muhim sharti hisoblanadi. Shaxs huquq va erkinliklarini ta’minlaydigan huquqiy davlatchilik fuqarolik jamiyatining siyosiy poydevori bo‘lib xizmat qiladi. Bu sharoitda insonning xulqi uning manfaatlari bilan belgilanadi va har qanday xatti-harakati uchun mas’uliyat uning zimmasiga tushadi. Bunday shaxs o‘z erkinligini barcha narsadan ustun qo‘ygan holda, ayni vaqtda boshqalarning qonuniy huquqlarini ham hurmat qiladi. Davlatning qo‘lida kuchli hokimiyat to‘planganligi tufayli, u ma’muriy tizim xizmatchilari, armiya, politsiya va sud orqali ijtimoiy guruhlar, sinflar va  
 
butun xalqning manfaatlarini osonlik bilan poymol etishi mumkin. Germaniya va 
Italiyada fashizmning o‘rnatilganligi tarixi davlat qay tarzda jamiyatni “qamrab” 
olganligi, turli sohalarning to‘liq davlat tasarrufiga o‘tgani va shaxsning 
batamom davlat nazoratida bo‘lishiga yorqin misol bo‘la oladi. Shu ma’noda 
fuqarolik jamiyati zo‘ravonlik va huquqbuzarlikka yo‘l qo‘yib bo‘lmaslik, 
erishilgan adolat va erkinlikning jamiyat tomonidan tan olingan me’yorlariga 
asoslangan tom ma’nodagi ijtimoiy munosabatlarning ob’ektiv tarzda 
shakllangan tartibotidir. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bugungi kunda fuqarolik jamiyatiga o‘tish asoslarini o‘rganish, uning ilmiy-
nazariy va ijtimoiy-falsafiy jihatlarini tahlil etish har qachongidan ham o‘ta 
dolzarb vazifalardan biriga aylanmoqda. Ayniqsa, bu masala sobiq ittifoq 
tarkibida bo‘lgan respublikalar va bugungi kunda mustaqil taraqqiyot jarayonida 
o‘z oldilariga demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyatini barpo etishdek 
strategik vazifani amalga oshirishda muhim muammolardan biri bo‘lib 
qolmoqda. Globallashuv jarayonida bu muammoning siyosiy-falsafiy, iqtisodiy, 
huquqiy va milliy-ma’naviy asoslarini shakllantirishning ayrim o‘ziga xos 
yo‘nalishlarini tadqiq etish esa ijtimoiy-gumanitar fanlar vaqillari oldiga bir qator 
murakkab masalalarning ham mavjud ekanligini ko‘rsatmoqda. Mamlakatimizni 
demokratik yangilashning bugungi bosqichdagi eng muhim yo‘nalishlaridan biri 
bu — qonun ustuvorligi va qonuniylikni mustahkamlash, shaxs huquqi va 
butun xalqning manfaatlarini osonlik bilan poymol etishi mumkin. Germaniya va Italiyada fashizmning o‘rnatilganligi tarixi davlat qay tarzda jamiyatni “qamrab” olganligi, turli sohalarning to‘liq davlat tasarrufiga o‘tgani va shaxsning batamom davlat nazoratida bo‘lishiga yorqin misol bo‘la oladi. Shu ma’noda fuqarolik jamiyati zo‘ravonlik va huquqbuzarlikka yo‘l qo‘yib bo‘lmaslik, erishilgan adolat va erkinlikning jamiyat tomonidan tan olingan me’yorlariga asoslangan tom ma’nodagi ijtimoiy munosabatlarning ob’ektiv tarzda shakllangan tartibotidir. Bugungi kunda fuqarolik jamiyatiga o‘tish asoslarini o‘rganish, uning ilmiy- nazariy va ijtimoiy-falsafiy jihatlarini tahlil etish har qachongidan ham o‘ta dolzarb vazifalardan biriga aylanmoqda. Ayniqsa, bu masala sobiq ittifoq tarkibida bo‘lgan respublikalar va bugungi kunda mustaqil taraqqiyot jarayonida o‘z oldilariga demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyatini barpo etishdek strategik vazifani amalga oshirishda muhim muammolardan biri bo‘lib qolmoqda. Globallashuv jarayonida bu muammoning siyosiy-falsafiy, iqtisodiy, huquqiy va milliy-ma’naviy asoslarini shakllantirishning ayrim o‘ziga xos yo‘nalishlarini tadqiq etish esa ijtimoiy-gumanitar fanlar vaqillari oldiga bir qator murakkab masalalarning ham mavjud ekanligini ko‘rsatmoqda. Mamlakatimizni demokratik yangilashning bugungi bosqichdagi eng muhim yo‘nalishlaridan biri bu — qonun ustuvorligi va qonuniylikni mustahkamlash, shaxs huquqi va  
 
manfaatlarini ishonchli himoya qilishga qaratilgan sud-huquq tizimini izchil 
demokratlashtirish va liberallashtirishdan iboratdir. Bir so‘z bilan aytganda, 
yurtimizda huquqiy davlat asoslarini yanada takomillashtirish va aholining 
huquqiy ongi va madaniyatini yuksaltirish biz uchun hal qiluvchi vazifa bo‘lib 
qolmoqda. 
Mamlakatimiz Birinchi Prezidenti I. A. Karimov o‘zining bir qator asarlari, 
ma’ruza va muloqotlarida fuqarolik jamiyati, demokratiya, qadriyatlar 
tushunchalarining o‘zaro dialektik uyg‘unligini ta’minlashning ilmiy-nazariy 
muammolarini yanada kengroq va chuqurroq tahlil etish zaruratini qayta-qayta 
ta’kidlamoqdalar. “Biz jamiyatimizdagi demokratik jarayonlar yo‘li – kelajak 
taraqqiyotimiz haqida fikr yuritar ekanmiz, bu borada bizda kuchli davlatdan - 
kuchli fuqarolik jamiyatiga o‘tish g‘oyasi, bu g‘oyaning ma’no-mazmuni 
isbotlab, asoslab berilganligi ko‘rishimiz mumkin. 
 “Fuqarolik jamiyati” tushunchasi, uning tarixiy va siyosiy-falsafiy ildizlari 
qadimgi dunyo mutafakkirlarining davlat nazariyasi bilan bevosita bog‘liqdir. 
Binobarin, fuqarolik jamiyatining shakllanishi va rivoji insoniyat, davlat, huquq 
tarixining muayyan sivilizatsiyalashgan davri bilan ham bog‘liqdir. Lekin jamiyat 
paydo bo‘lgandan boshlab uning ma’lum bir taraqqiyoti davrida davlat paydo 
bo‘lgan. Shuning uchun ham “jamiyat” va “fuqarolik jamiyati” tushunchalarini 
aynan bir xil talqin qilish mumkin bo‘lmaganidek, uni davlat nazariyasi bilan 
bog‘liqdir deb ko‘rsatish ham masalaga siyosiy-falsafiy jihatdan tor ma’noda 
tushunishga olib keladi. Negaki, davlatdan farqli o‘laroq, jamiyat hamisha mavjud 
bo‘lgan1. Buning ustiga davlat hamma vaqt jamiyatda asosan siyosiy funksiyalarni 
bajargan. Bugungi kunga kelib ilmiy-nazariy, siyosiy-falsafiy adabiyotlarda 
“fuqarolik jamiyati” tushunchasi ko‘pgina hollarda davlat tushunchasiga bog‘lab 
o‘rganilishning asosiy sababi esa – antik davr ijtimoiy-siyosiy qarashlarida ularning 
davlat tushunchasi bilan bog‘lab tushunganliklaridadir. Uning yana bir sababi 
qadimda fuqarolik jamiyati bilan davlat o‘rtasida farqning yo‘qligi edi. Uning 
                                                           
1 Арин Олег Алексеевич Доктор исторических наук, профессор политологии, главнўй научнўй сотрудник 
Центра международнўх исследований МГИМО (Университет) МИД РФ. Идеология и демократия по-
капиталистически. Пресса и цензура. (Из книги «Россия в стратегическом капкане») 
manfaatlarini ishonchli himoya qilishga qaratilgan sud-huquq tizimini izchil demokratlashtirish va liberallashtirishdan iboratdir. Bir so‘z bilan aytganda, yurtimizda huquqiy davlat asoslarini yanada takomillashtirish va aholining huquqiy ongi va madaniyatini yuksaltirish biz uchun hal qiluvchi vazifa bo‘lib qolmoqda. Mamlakatimiz Birinchi Prezidenti I. A. Karimov o‘zining bir qator asarlari, ma’ruza va muloqotlarida fuqarolik jamiyati, demokratiya, qadriyatlar tushunchalarining o‘zaro dialektik uyg‘unligini ta’minlashning ilmiy-nazariy muammolarini yanada kengroq va chuqurroq tahlil etish zaruratini qayta-qayta ta’kidlamoqdalar. “Biz jamiyatimizdagi demokratik jarayonlar yo‘li – kelajak taraqqiyotimiz haqida fikr yuritar ekanmiz, bu borada bizda kuchli davlatdan - kuchli fuqarolik jamiyatiga o‘tish g‘oyasi, bu g‘oyaning ma’no-mazmuni isbotlab, asoslab berilganligi ko‘rishimiz mumkin. “Fuqarolik jamiyati” tushunchasi, uning tarixiy va siyosiy-falsafiy ildizlari qadimgi dunyo mutafakkirlarining davlat nazariyasi bilan bevosita bog‘liqdir. Binobarin, fuqarolik jamiyatining shakllanishi va rivoji insoniyat, davlat, huquq tarixining muayyan sivilizatsiyalashgan davri bilan ham bog‘liqdir. Lekin jamiyat paydo bo‘lgandan boshlab uning ma’lum bir taraqqiyoti davrida davlat paydo bo‘lgan. Shuning uchun ham “jamiyat” va “fuqarolik jamiyati” tushunchalarini aynan bir xil talqin qilish mumkin bo‘lmaganidek, uni davlat nazariyasi bilan bog‘liqdir deb ko‘rsatish ham masalaga siyosiy-falsafiy jihatdan tor ma’noda tushunishga olib keladi. Negaki, davlatdan farqli o‘laroq, jamiyat hamisha mavjud bo‘lgan1. Buning ustiga davlat hamma vaqt jamiyatda asosan siyosiy funksiyalarni bajargan. Bugungi kunga kelib ilmiy-nazariy, siyosiy-falsafiy adabiyotlarda “fuqarolik jamiyati” tushunchasi ko‘pgina hollarda davlat tushunchasiga bog‘lab o‘rganilishning asosiy sababi esa – antik davr ijtimoiy-siyosiy qarashlarida ularning davlat tushunchasi bilan bog‘lab tushunganliklaridadir. Uning yana bir sababi qadimda fuqarolik jamiyati bilan davlat o‘rtasida farqning yo‘qligi edi. Uning 1 Арин Олег Алексеевич Доктор исторических наук, профессор политологии, главнўй научнўй сотрудник Центра международнўх исследований МГИМО (Университет) МИД РФ. Идеология и демократия по- капиталистически. Пресса и цензура. (Из книги «Россия в стратегическом капкане»)  
 
uchunchi sababi, qadimgi yunon o‘lkasida oila, e’tiqod, ma’rifat, madaniyat, san’at, 
umuman hayotning barcha-barcha qirralari siyosatlashtirilgan edi. Buning ustiga, 
alohida olingan shaxs o‘zini jamiyatdan ayrim holda his qila olmas edi.2  
Shu o‘rinda ushbu muallifning qadimgi dunyo mutafakkirlari davrida 
“fuqarolik jamiyati” tushunchasi “siyosiy jamiyat”ning muqobili sifatida ham 
ishlatilgan degan fikriga to‘liq qo‘shilib bo‘lmaydi. Biz “Fuqarolik jamiyati” 
tushunchasini siyosiy-falsafiy jihatdan tahlil etar ekanmiz, fuqarolik va fuqaro 
haqidagi 
tasavvurlar 
paydo 
bo‘lgan 
davrlardan 
boshlab 
fuqarolarning 
umumuyushmasi sifatida jamiyat tushunchasi yuzaga kelganligini ta’kidlash zarur.  
Ilmiy-yuridik, ijtimoiy-siyosiy va falsafiy adabiyotlarda jamiyat tushunchasi 
«davlat» tushunchasidan kengroqdir degan qarashlar ilmiy haqiqatga yaqin. 
Darhaqiqat, shu nuqtai nazardan fuqarolik jamiyatining dastlabki shakl-shamoyillari 
antik davr ijtimoiy-siyosiy qarashlarida ham o‘z ifodasini topgan edi deyishga asos 
bo‘ladi. Faqat ular fuqarolik jamiyati tushunchasini davlat tushunchasi bilan bog‘lab 
tushunganlar. Masalan, qadimgi Xitoy mutaffakkiri Konfutsiyning «Fuqarolik 
dunyosining qadriyatlari, yunon donishmandlaridan Aflotun (Platon)ning ideal 
davlat, Arastu (Aristotel)ning insonni siyosiy mavjudot sifatida qadrlashi - fuqarolik 
jamiyatini barpo etish yo‘llarini emas, balki uning ilk nazariyalarini o‘rtaga 
tashlashga intilish deb tushunmoq zarur. 
“Bu – deb ta’kidlaydi akademik M. Sharifxo‘jaev, - avvalo, sharqda, jumladan, 
qadim Bobilda “Hammurapi qonunlari”, qadim Turonda “Avesto” siyosiy va 
huquqiy ta’limoti bilan bog‘liq otashparastlik, ya’ni zardo‘shtiylik zamonida, 
keyinchalik qadim Ellada, qadim Rimda paydo bo‘ldi.”3 
Rossiyalik akademik V. S. Nersesyans o‘zining bir qator asarlarida, jumladan 
“Huquq falsafasi”4 risolasida “qadimgi dunyo siyosiy-falsafasida “fuqarolik 
jamiyati” huquq va qonun tushunchalari orqali ifodalangan edi” deb yozadi. 
Haqiqatdan ham fuqarolik jamiyatida har bir tabaqa va davlatning har bir a’zosi o‘z 
                                                           
2 Қирғизбоев М. Фуқаролик жамияти: Сиёсий партиялар, мафкуралар, маданиятлар. Ўзбекистон 
Республикаси Президенти ҳузуридаги Давлат ва жамият қурилиши Академияси.– Т.: “Шарқ”, 1998 й 6 бет 
3 Шарифхўжаев М. Ўзбекистонда очиқ фуқаролик жамиятининг шаклланиши. – Т.: “Шарқ”, 2003 9 бет 
4 Нерсесянц В. С. Ҳуқуқ фалсафаси. Масъул муҳаррир: А.Х. Саидов. – Т., “Адолат” 2003й. 179 бет 
uchunchi sababi, qadimgi yunon o‘lkasida oila, e’tiqod, ma’rifat, madaniyat, san’at, umuman hayotning barcha-barcha qirralari siyosatlashtirilgan edi. Buning ustiga, alohida olingan shaxs o‘zini jamiyatdan ayrim holda his qila olmas edi.2 Shu o‘rinda ushbu muallifning qadimgi dunyo mutafakkirlari davrida “fuqarolik jamiyati” tushunchasi “siyosiy jamiyat”ning muqobili sifatida ham ishlatilgan degan fikriga to‘liq qo‘shilib bo‘lmaydi. Biz “Fuqarolik jamiyati” tushunchasini siyosiy-falsafiy jihatdan tahlil etar ekanmiz, fuqarolik va fuqaro haqidagi tasavvurlar paydo bo‘lgan davrlardan boshlab fuqarolarning umumuyushmasi sifatida jamiyat tushunchasi yuzaga kelganligini ta’kidlash zarur. Ilmiy-yuridik, ijtimoiy-siyosiy va falsafiy adabiyotlarda jamiyat tushunchasi «davlat» tushunchasidan kengroqdir degan qarashlar ilmiy haqiqatga yaqin. Darhaqiqat, shu nuqtai nazardan fuqarolik jamiyatining dastlabki shakl-shamoyillari antik davr ijtimoiy-siyosiy qarashlarida ham o‘z ifodasini topgan edi deyishga asos bo‘ladi. Faqat ular fuqarolik jamiyati tushunchasini davlat tushunchasi bilan bog‘lab tushunganlar. Masalan, qadimgi Xitoy mutaffakkiri Konfutsiyning «Fuqarolik dunyosining qadriyatlari, yunon donishmandlaridan Aflotun (Platon)ning ideal davlat, Arastu (Aristotel)ning insonni siyosiy mavjudot sifatida qadrlashi - fuqarolik jamiyatini barpo etish yo‘llarini emas, balki uning ilk nazariyalarini o‘rtaga tashlashga intilish deb tushunmoq zarur. “Bu – deb ta’kidlaydi akademik M. Sharifxo‘jaev, - avvalo, sharqda, jumladan, qadim Bobilda “Hammurapi qonunlari”, qadim Turonda “Avesto” siyosiy va huquqiy ta’limoti bilan bog‘liq otashparastlik, ya’ni zardo‘shtiylik zamonida, keyinchalik qadim Ellada, qadim Rimda paydo bo‘ldi.”3 Rossiyalik akademik V. S. Nersesyans o‘zining bir qator asarlarida, jumladan “Huquq falsafasi”4 risolasida “qadimgi dunyo siyosiy-falsafasida “fuqarolik jamiyati” huquq va qonun tushunchalari orqali ifodalangan edi” deb yozadi. Haqiqatdan ham fuqarolik jamiyatida har bir tabaqa va davlatning har bir a’zosi o‘z 2 Қирғизбоев М. Фуқаролик жамияти: Сиёсий партиялар, мафкуралар, маданиятлар. Ўзбекистон Республикаси Президенти ҳузуридаги Давлат ва жамият қурилиши Академияси.– Т.: “Шарқ”, 1998 й 6 бет 3 Шарифхўжаев М. Ўзбекистонда очиқ фуқаролик жамиятининг шаклланиши. – Т.: “Шарқ”, 2003 9 бет 4 Нерсесянц В. С. Ҳуқуқ фалсафаси. Масъул муҳаррир: А.Х. Саидов. – Т., “Адолат” 2003й. 179 бет  
 
ishi bilan shug‘ullanishidan va o‘zgalarning ishlariga aralashmasligi “hech kim 
o‘zganing molini egallab olmasligini va o‘z molidan mahrum bo‘lmasligini” talab 
etadi. Binobarin, polis va qonunlarning o‘zaro aloqasi hamda birligi Aflotun (Platon) 
butun siyosiy falsafasining muhim tamoyili hisoblanadi. “Men, - deb yozgan Platon, 
- qonun kuchga ega bo‘lmagan va kimningdir hokimiyati ostida bo‘lgan davlatning 
halokati yaqinligini ko‘raman. qonun hukmdorlar ustidan hoqon, hukmdorlar esa 
uning quli bo‘lgan joyda men davlat qutqariladi hamda xudolar davlat orqali barcha 
narsani in’om etadi, deb hisoblayman” (Zakono‘, 715 s «Qonunlar»5). Aflotun 
fuqarolik jamiyatining ma’naviy asos belgisi va mezoni bo‘lgan inson komilligi 
masalasini ham qonun bilan bog‘liqligini ko‘rsatadi. U qonunlar to‘g‘risidagi fanni 
juda yuksakka qo‘yadi. “Chunki barcha fanlar ichida qonunlar to‘g‘risidagi fan 
insonlarni barchasidan ko‘proq kamolga yetkazadi”. Binobarin, “fuqarolik jamiyati” 
tushunchasi huquq bilan bevosita bog‘liqdir. Demak, “fuqarolik jamiyati”ning 
dastlabki shakl-shamoillari antik davr ijtimoiy-siyosiy qarashlarida o‘zining chuqur 
ifodasini topgan bo‘lsa-da, lekin ular fuqarolik jamiyati tushunchasini davlat 
tushunchasi bilan bog‘liq holda tushunganlar. Shuning uchun ham qadimgi dunyo 
mutafakkirlarining “fuqarolik jamiyati” tushunchasi haqidagi fikrlaridagi alohida 
holat u yoki bu tarzda davlatni takomillashtirish (usiz bu jamiyat yashay olmaydi), 
huquq va qonun rolini yuksaltirish muammolari bilan bog‘lab ko‘rsatganliklarida 
ko‘rinadi. Aflotunning Eydos (davlat g‘oyasi) nazariyasi shunga xizmat qilgan. 
“Odatda, fuqarolik jamiyati xususida gap ketganda, qadimgi Yunon faylasufi Arastu 
fikrlariga tayaniladi. Darhaqiqat, bu tushuncha Arastu tomonidan ilk bor ilmiy va 
siyosiy iste’molga kiritilgan edi. U fuqarolik jamiyatini siyosiy qurilishning ma’lum 
shakli orqali bir-birlari bilan bog‘langan erkin va teng huquqli fuqarolar uyushmasi 
sifatida harakterlagan edi”.6 Muallif o‘zining fikrlarini isbotlash maqsadida bir qator 
rossiyalik olimlarning qarashlariga tayanadi. Biroq ularning birontasi bu 
tushunchani aynan Arastu ilk bor ilmiy, siyosiy-falsafiy adabiyotlarga iste’molga 
kiritgan degan fikrni aytishmagan. Faqat Arastuning davlat fuqarolarining o‘z 
                                                           
5 Нерсесянц В. С. Платон. М.: Юрид. Лит., 1984. С. 59 (Из истории политической и правовой мўсли) 
6 Шарифхўжаев М. Ўзбекистонда очиқ фуқаролик жамиятининг шаклланиши. – Т.: “Шарқ”, 2003й. 16 бет 
ishi bilan shug‘ullanishidan va o‘zgalarning ishlariga aralashmasligi “hech kim o‘zganing molini egallab olmasligini va o‘z molidan mahrum bo‘lmasligini” talab etadi. Binobarin, polis va qonunlarning o‘zaro aloqasi hamda birligi Aflotun (Platon) butun siyosiy falsafasining muhim tamoyili hisoblanadi. “Men, - deb yozgan Platon, - qonun kuchga ega bo‘lmagan va kimningdir hokimiyati ostida bo‘lgan davlatning halokati yaqinligini ko‘raman. qonun hukmdorlar ustidan hoqon, hukmdorlar esa uning quli bo‘lgan joyda men davlat qutqariladi hamda xudolar davlat orqali barcha narsani in’om etadi, deb hisoblayman” (Zakono‘, 715 s «Qonunlar»5). Aflotun fuqarolik jamiyatining ma’naviy asos belgisi va mezoni bo‘lgan inson komilligi masalasini ham qonun bilan bog‘liqligini ko‘rsatadi. U qonunlar to‘g‘risidagi fanni juda yuksakka qo‘yadi. “Chunki barcha fanlar ichida qonunlar to‘g‘risidagi fan insonlarni barchasidan ko‘proq kamolga yetkazadi”. Binobarin, “fuqarolik jamiyati” tushunchasi huquq bilan bevosita bog‘liqdir. Demak, “fuqarolik jamiyati”ning dastlabki shakl-shamoillari antik davr ijtimoiy-siyosiy qarashlarida o‘zining chuqur ifodasini topgan bo‘lsa-da, lekin ular fuqarolik jamiyati tushunchasini davlat tushunchasi bilan bog‘liq holda tushunganlar. Shuning uchun ham qadimgi dunyo mutafakkirlarining “fuqarolik jamiyati” tushunchasi haqidagi fikrlaridagi alohida holat u yoki bu tarzda davlatni takomillashtirish (usiz bu jamiyat yashay olmaydi), huquq va qonun rolini yuksaltirish muammolari bilan bog‘lab ko‘rsatganliklarida ko‘rinadi. Aflotunning Eydos (davlat g‘oyasi) nazariyasi shunga xizmat qilgan. “Odatda, fuqarolik jamiyati xususida gap ketganda, qadimgi Yunon faylasufi Arastu fikrlariga tayaniladi. Darhaqiqat, bu tushuncha Arastu tomonidan ilk bor ilmiy va siyosiy iste’molga kiritilgan edi. U fuqarolik jamiyatini siyosiy qurilishning ma’lum shakli orqali bir-birlari bilan bog‘langan erkin va teng huquqli fuqarolar uyushmasi sifatida harakterlagan edi”.6 Muallif o‘zining fikrlarini isbotlash maqsadida bir qator rossiyalik olimlarning qarashlariga tayanadi. Biroq ularning birontasi bu tushunchani aynan Arastu ilk bor ilmiy, siyosiy-falsafiy adabiyotlarga iste’molga kiritgan degan fikrni aytishmagan. Faqat Arastuning davlat fuqarolarining o‘z 5 Нерсесянц В. С. Платон. М.: Юрид. Лит., 1984. С. 59 (Из истории политической и правовой мўсли) 6 Шарифхўжаев М. Ўзбекистонда очиқ фуқаролик жамиятининг шаклланиши. – Т.: “Шарқ”, 2003й. 16 бет  
 
ehtiyojlarini o‘zi qoplab yashay oladigan darajadagi birlashmasidir, ya’ni aynan 
fuqarolik jamiyatidir, degan fikriga ham shu asnoda qarash kerak – deb ta’kidlaydi 
S. A. Jo‘raev.7 Shu o‘rinda, bugungi kunda ham ko‘plab ilmiy bahs-munozaraga 
sabab bo‘layotgan holatlardan biri – bu “fuqarolik jamiyati” tushunchasi qadimgi 
faylasuflarining ijtimoiy-siyosiy falsafasida aynan shu tushuncha mavjud edimi yoki 
yo‘q? Bu ilmiy-nazariy jihatdan prinsipial masala, albatta. Shunga ko‘ra Arastuning 
siyosiy falsafasida, ayniqsa, uning “Siyosat ” asarida, “fuqarolik jamiyati” 
tushunchasi ishlatilmagan bo‘lsa-da, lekin u bu masalaga alohida e’tibor qaratgan. 
U o‘z qarashlarida umummanfaat va fozillikni qo‘yganligi – bu davlatni boshqaruv 
shakli demokratiya emas, balki politiya ekanligini ta’kidlaydi. Arastu “fozil davlat” 
deb atagan davlatga ilmli fuqarolar va ongli faoliyat asosida erishish mumkunligini 
ham alohida ta’kidlaydi. Shu o‘rinda yana bir tabiiy savol tug‘iladi. Nima sababdan 
Arastudek buyuk mutafakkir, namunali, fozil davlat qurilishi muammosiga 
nihoyatda ko‘p diqqat-e’tibor bergan-u, lekin “fuqarolik jamiyati” deb atamagan. 
Buning ijtimoiy-falsafiy va tarixiy ildizlarini u yashagan davrda fuqarolik 
tushunchasi cheklangan harakterda bo‘lganligidan izlash kerak deb hisoblaymiz. 
Tarixiy haqiqat shundan iboratki, qadimgi dunyoda, jumladan demokratiyaning 
mumtoz shakli bo‘lgan Afinada, ya’ni Arastudan oldin ham fuqarolikka bo‘lgan 
cheklashlar mavjud bo‘lgan. Bundan tashqari faqat tug‘ilishdan ozod bo‘lgan 
erkaklargina fuqarolikka sazovor bo‘lgan, deb topilgan. Ayollar, qullar va Afinada 
istiqomat qiluvchi ajnabiylarga esa fuqarolik berilmagan. 
«Fuqarolik jamiyati» tushunchasi, uning ayrim ijtimoiy-falsafiy jihatlari nemis 
klassik falsafasining asoschisi Emmanuel Kant (1724 - 1804) asarlarida ilmiy 
munozara sifatida o‘rtaga tashlangan edi. Umuman Kantning fikrlash va yashash 
tarziga uchta ijtimoiy omil kuchli ta’sir ko‘rsatgan. Birinchisi Jan Jak Russo asarlari. 
Ayniqsa, uning «Ijtimoiy shartnoma to‘g‘risida»gi asari. Ikkinchisi – uni huquq, 
davlat nazariyasi va falsafa tarixiga e’tibor qaratishga undagan franso‘z inqilobi. 
Uchinchisi 1794 yilda chop etilgan «Din faqat aql doirasida» asari tufayli pruss 
                                                           
7 Жўраев С.А. Фуқаролик жамияти: назария ва амалиёт (илмий таҳлилий мақолалар тўплами). – Т.: Тошкент 
давлат Шарқшунослик институти нашр., 2003й, 41 бет  
ehtiyojlarini o‘zi qoplab yashay oladigan darajadagi birlashmasidir, ya’ni aynan fuqarolik jamiyatidir, degan fikriga ham shu asnoda qarash kerak – deb ta’kidlaydi S. A. Jo‘raev.7 Shu o‘rinda, bugungi kunda ham ko‘plab ilmiy bahs-munozaraga sabab bo‘layotgan holatlardan biri – bu “fuqarolik jamiyati” tushunchasi qadimgi faylasuflarining ijtimoiy-siyosiy falsafasida aynan shu tushuncha mavjud edimi yoki yo‘q? Bu ilmiy-nazariy jihatdan prinsipial masala, albatta. Shunga ko‘ra Arastuning siyosiy falsafasida, ayniqsa, uning “Siyosat ” asarida, “fuqarolik jamiyati” tushunchasi ishlatilmagan bo‘lsa-da, lekin u bu masalaga alohida e’tibor qaratgan. U o‘z qarashlarida umummanfaat va fozillikni qo‘yganligi – bu davlatni boshqaruv shakli demokratiya emas, balki politiya ekanligini ta’kidlaydi. Arastu “fozil davlat” deb atagan davlatga ilmli fuqarolar va ongli faoliyat asosida erishish mumkunligini ham alohida ta’kidlaydi. Shu o‘rinda yana bir tabiiy savol tug‘iladi. Nima sababdan Arastudek buyuk mutafakkir, namunali, fozil davlat qurilishi muammosiga nihoyatda ko‘p diqqat-e’tibor bergan-u, lekin “fuqarolik jamiyati” deb atamagan. Buning ijtimoiy-falsafiy va tarixiy ildizlarini u yashagan davrda fuqarolik tushunchasi cheklangan harakterda bo‘lganligidan izlash kerak deb hisoblaymiz. Tarixiy haqiqat shundan iboratki, qadimgi dunyoda, jumladan demokratiyaning mumtoz shakli bo‘lgan Afinada, ya’ni Arastudan oldin ham fuqarolikka bo‘lgan cheklashlar mavjud bo‘lgan. Bundan tashqari faqat tug‘ilishdan ozod bo‘lgan erkaklargina fuqarolikka sazovor bo‘lgan, deb topilgan. Ayollar, qullar va Afinada istiqomat qiluvchi ajnabiylarga esa fuqarolik berilmagan. «Fuqarolik jamiyati» tushunchasi, uning ayrim ijtimoiy-falsafiy jihatlari nemis klassik falsafasining asoschisi Emmanuel Kant (1724 - 1804) asarlarida ilmiy munozara sifatida o‘rtaga tashlangan edi. Umuman Kantning fikrlash va yashash tarziga uchta ijtimoiy omil kuchli ta’sir ko‘rsatgan. Birinchisi Jan Jak Russo asarlari. Ayniqsa, uning «Ijtimoiy shartnoma to‘g‘risida»gi asari. Ikkinchisi – uni huquq, davlat nazariyasi va falsafa tarixiga e’tibor qaratishga undagan franso‘z inqilobi. Uchinchisi 1794 yilda chop etilgan «Din faqat aql doirasida» asari tufayli pruss 7 Жўраев С.А. Фуқаролик жамияти: назария ва амалиёт (илмий таҳлилий мақолалар тўплами). – Т.: Тошкент давлат Шарқшунослик институти нашр., 2003й, 41 бет  
 
hukumati bilan ziddiyatga kirishishi sodir bo‘lgan voqealar natijasida vujudga 
kelgan edi. E. Kant siyosiy – falsafasini to‘liq tahlil etish ishimizning asosiy vazifasi 
bo‘lmaganligi tufayli bu muammoni biz «fuqarolik jamiyati» tushunchasi nuqtai 
nazaridan tahlil etamiz, xolos. E. Kantdan oldin yashagan Yevropa uyg‘onish davri 
mutafakkirlari din bilan murosa qila olmay, hurfikrlikka erishish uchun kurashga 
yo‘l tutgan bo‘lsa-da, falsafa sohasida din bilan murosa qilish hech qachon ko‘zga 
tashlanib turmas edi. U ana shu murakkab davr vaqili, uning siyosiy falsafasi esa 
o‘sha davr in’ikosi edi. XVII asr oxiridagi Fransiyadagi inqilobiy harakatlar Kantga 
juda kuchli ta’sir qiladi. U yangicha mazmundagi fuqarolik tartibi va huquqiy 
omillarni amalga oshirish yo‘llarini aynan shu voqealarda ko‘radi. E. Kantning 1789 
yilgi franso‘z inqilobiga xayrixohligi ham shundan. U zamonasining dolzarb nazariy 
muammolari bilan shug‘ullanar ekan, insoniyat tarixiy taraqqiyoti va kelajagi 
fuqarolar tengligi masalasining qay darajada hal etilishiga bog‘lik deb ko‘rsatadi. 
Kant fuqarolik jamiyatida har bir kishining erkinligi boshqalar erkinligiga monand 
kelishi bilan ifodalanishini alohida uqtirib, kuyidagi tushunchalarni ilgari suradi: 
- inson sifatida jamiyat a’zolari erkinligi; 
- fuqaro sifatida ularning tengligi; 
- fuqaro sifatida har bir jamiyat a’zolarining tengligi va boshkalar. 
Kant siyosiy-falsafasi va etikasida shaxsning ma’naviy mustaqilligi va 
avtonomiyasini, uning lozimlik qoidalarini o‘zi belgilashi, tashqaridan bo‘ladigan 
majburlarsiz va ta’zyiklarsiz ularga rioya qilish qobiliyati hamda huquqini 
belgilovchi erkin irodasi alohida o‘ringa egadir.  
Hozirgi paytda mamlakatimiz aholisining siyosiy-huquqiy madaniyati va 
ijtimoiy ong darajasining o‘sib borishi, jamiyatni demokratlashtirish va 
liberallashtirish jarayonlarining jadal rivojlanishi, yurtimizda ko‘ppartiyaviylik 
tizimining tobora mustahkamlanishi davlat hokimiyatining uchta subekti, ya’ni 
davlat boshlig‘i bo‘lgan Prezident, qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatlar 
o‘rtasidagi vakolatlarning yanada mutanosib taqsimlanishini ta’minlash uchun zarur 
shart-sharoitlarni yuzaga keltirmoqda.  
hukumati bilan ziddiyatga kirishishi sodir bo‘lgan voqealar natijasida vujudga kelgan edi. E. Kant siyosiy – falsafasini to‘liq tahlil etish ishimizning asosiy vazifasi bo‘lmaganligi tufayli bu muammoni biz «fuqarolik jamiyati» tushunchasi nuqtai nazaridan tahlil etamiz, xolos. E. Kantdan oldin yashagan Yevropa uyg‘onish davri mutafakkirlari din bilan murosa qila olmay, hurfikrlikka erishish uchun kurashga yo‘l tutgan bo‘lsa-da, falsafa sohasida din bilan murosa qilish hech qachon ko‘zga tashlanib turmas edi. U ana shu murakkab davr vaqili, uning siyosiy falsafasi esa o‘sha davr in’ikosi edi. XVII asr oxiridagi Fransiyadagi inqilobiy harakatlar Kantga juda kuchli ta’sir qiladi. U yangicha mazmundagi fuqarolik tartibi va huquqiy omillarni amalga oshirish yo‘llarini aynan shu voqealarda ko‘radi. E. Kantning 1789 yilgi franso‘z inqilobiga xayrixohligi ham shundan. U zamonasining dolzarb nazariy muammolari bilan shug‘ullanar ekan, insoniyat tarixiy taraqqiyoti va kelajagi fuqarolar tengligi masalasining qay darajada hal etilishiga bog‘lik deb ko‘rsatadi. Kant fuqarolik jamiyatida har bir kishining erkinligi boshqalar erkinligiga monand kelishi bilan ifodalanishini alohida uqtirib, kuyidagi tushunchalarni ilgari suradi: - inson sifatida jamiyat a’zolari erkinligi; - fuqaro sifatida ularning tengligi; - fuqaro sifatida har bir jamiyat a’zolarining tengligi va boshkalar. Kant siyosiy-falsafasi va etikasida shaxsning ma’naviy mustaqilligi va avtonomiyasini, uning lozimlik qoidalarini o‘zi belgilashi, tashqaridan bo‘ladigan majburlarsiz va ta’zyiklarsiz ularga rioya qilish qobiliyati hamda huquqini belgilovchi erkin irodasi alohida o‘ringa egadir. Hozirgi paytda mamlakatimiz aholisining siyosiy-huquqiy madaniyati va ijtimoiy ong darajasining o‘sib borishi, jamiyatni demokratlashtirish va liberallashtirish jarayonlarining jadal rivojlanishi, yurtimizda ko‘ppartiyaviylik tizimining tobora mustahkamlanishi davlat hokimiyatining uchta subekti, ya’ni davlat boshlig‘i bo‘lgan Prezident, qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatlar o‘rtasidagi vakolatlarning yanada mutanosib taqsimlanishini ta’minlash uchun zarur shart-sharoitlarni yuzaga keltirmoqda.  
 
Shundan kelib chiqqan holda, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 
98-moddasini quyidagi tahrirda bayon etish taklif qilinadi:  
«O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ijro etuvchi hokimiyatni 
amalga oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston 
Respublikasi Bosh vaziri, uning o‘rinbosarlari, vazirlar, davlat qo‘mitalarining 
raislaridan iborat. Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining boshlig‘i Vazirlar 
Mahkamasi tarkibiga o‘z lavozimi bo‘yicha kiradi.  
Vazirlar Mahkamasi iqtisodiyotning, ijtimoiy va ma’naviy sohaning samarali 
faoliyatiga rahbarlikni, O‘zbekiston Respublikasi qonunlari, Oliy Majlis qarorlari, 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari 
ijrosini ta’minlaydi.  
Vazirlar 
Mahkamasi 
amaldagi 
qonun 
hujjatlariga 
muvofiq 
O‘zbekiston 
Respublikasining butun hududidagi barcha organlar, korxonalar, muassasalar, 
tashkilotlar, mansabdor shaxslar va fuqarolar tomonidan bajarilishi majburiy 
bo‘lgan qarorlar va farmoyishlar chiqaradi.  
O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri Vazirlar Mahkamasi faoliyatini tashkil 
etadi va unga rahbarlik qiladi, uning samarali ishlashi uchun shaxsan javobgar 
bo‘ladi, Vazirlar Mahkamasining majlislariga raislik qiladi, uning qarorlarini 
imzolaydi, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining topshirig‘iga binoan xalqaro 
munosabatlarda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi nomidan ish 
ko‘radi, O‘zbekiston Respublikasi qonunlarida, O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlarida nazarda tutilgan boshqa 
vazifalarni bajaradi.  
Vazirlar Mahkamasi o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti va 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi oldida javobgardir.  
Vazirlar Mahkamasi yangi saylangan Oliy Majlis oldida o‘z vakolatlarini 
zimmasidan soqit qiladi.  
Vazirlar Mahkamasining faoliyatini tashkil etish tartibi va vakolat doirasi 
qonun bilan belgilanadi.  
Shundan kelib chiqqan holda, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 98-moddasini quyidagi tahrirda bayon etish taklif qilinadi: «O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ijro etuvchi hokimiyatni amalga oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri, uning o‘rinbosarlari, vazirlar, davlat qo‘mitalarining raislaridan iborat. Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining boshlig‘i Vazirlar Mahkamasi tarkibiga o‘z lavozimi bo‘yicha kiradi. Vazirlar Mahkamasi iqtisodiyotning, ijtimoiy va ma’naviy sohaning samarali faoliyatiga rahbarlikni, O‘zbekiston Respublikasi qonunlari, Oliy Majlis qarorlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari ijrosini ta’minlaydi. Vazirlar Mahkamasi amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq O‘zbekiston Respublikasining butun hududidagi barcha organlar, korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, mansabdor shaxslar va fuqarolar tomonidan bajarilishi majburiy bo‘lgan qarorlar va farmoyishlar chiqaradi. O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri Vazirlar Mahkamasi faoliyatini tashkil etadi va unga rahbarlik qiladi, uning samarali ishlashi uchun shaxsan javobgar bo‘ladi, Vazirlar Mahkamasining majlislariga raislik qiladi, uning qarorlarini imzolaydi, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining topshirig‘iga binoan xalqaro munosabatlarda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi nomidan ish ko‘radi, O‘zbekiston Respublikasi qonunlarida, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlarida nazarda tutilgan boshqa vazifalarni bajaradi. Vazirlar Mahkamasi o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti va O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi oldida javobgardir. Vazirlar Mahkamasi yangi saylangan Oliy Majlis oldida o‘z vakolatlarini zimmasidan soqit qiladi. Vazirlar Mahkamasining faoliyatini tashkil etish tartibi va vakolat doirasi qonun bilan belgilanadi.  
 
O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri nomzodi O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisining Qonunchilik palatasiga saylovlarda eng ko‘p deputatlik o‘rnini olgan 
siyosiy partiya yoki teng miqdordagi deputatlik o‘rinlarini qo‘lga kiritgan bir necha 
siyosiy partiyalar tomonidan taklif etiladi.  
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti taqdim etilgan Bosh vazir lavozimiga 
nomzodni ko‘rib chiqqanidan keyin o‘n kun muddat ichida uni O‘zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining ko‘rib chiqishi va tasdiqlashi uchun taklif 
etadi.  
Bosh vazir nomzodi uning uchun tegishlicha O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisi Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a’zolari umumiy sonining 
yarmidan ko‘pi tomonidan ovoz berilgan taqdirda tasdiqlangan hisoblanadi.  
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining a’zolari Bosh vazir 
taqdimiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi.  
O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri va O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisi Qonunchilik palatasi o‘rtasida ziddiyatlar doimiy tus olgan holda 
Qonunchilik palatasi deputatlari umumiy sonining kamida uchdan bir qismi 
tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti nomiga rasman kiritilgan taklif 
bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qo‘shma majlisi 
muhokamasiga Bosh vazirga nisbatan ishonchsizlik votumi bildirish haqidagi 
masala kiritiladi.  
Bosh vazirga nisbatan ishonchsizlik votumi tegishlicha O‘zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a’zolari 
umumiy sonining kamida uchdan ikki qismi ovoz bergan taqdirda qabul qilingan 
hisoblanadi.  
Bunday holatda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti O‘zbekiston Respublikasi 
Bosh vazirini lavozimidan ozod etish bo‘yicha qaror qabul qiladi. Bunda 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining butun tarkibi Bosh vazir bilan 
birga iste’foga chiqadi.  
Yangi Bosh vazir nomzodi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasidagi barcha siyosiy 
O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri nomzodi O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasiga saylovlarda eng ko‘p deputatlik o‘rnini olgan siyosiy partiya yoki teng miqdordagi deputatlik o‘rinlarini qo‘lga kiritgan bir necha siyosiy partiyalar tomonidan taklif etiladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti taqdim etilgan Bosh vazir lavozimiga nomzodni ko‘rib chiqqanidan keyin o‘n kun muddat ichida uni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining ko‘rib chiqishi va tasdiqlashi uchun taklif etadi. Bosh vazir nomzodi uning uchun tegishlicha O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a’zolari umumiy sonining yarmidan ko‘pi tomonidan ovoz berilgan taqdirda tasdiqlangan hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining a’zolari Bosh vazir taqdimiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi. O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri va O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi o‘rtasida ziddiyatlar doimiy tus olgan holda Qonunchilik palatasi deputatlari umumiy sonining kamida uchdan bir qismi tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti nomiga rasman kiritilgan taklif bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qo‘shma majlisi muhokamasiga Bosh vazirga nisbatan ishonchsizlik votumi bildirish haqidagi masala kiritiladi. Bosh vazirga nisbatan ishonchsizlik votumi tegishlicha O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a’zolari umumiy sonining kamida uchdan ikki qismi ovoz bergan taqdirda qabul qilingan hisoblanadi. Bunday holatda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirini lavozimidan ozod etish bo‘yicha qaror qabul qiladi. Bunda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining butun tarkibi Bosh vazir bilan birga iste’foga chiqadi. Yangi Bosh vazir nomzodi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasidagi barcha siyosiy  
 
partiyalar fraksiyalari bilan tegishli maslaxatlashuvlar o‘tkazilganidan so‘ng 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining palatalariga ko‘rib chiqish va 
tasdiqlashga taqdim qilish uchun taklif etiladi.  
Oliy Majlis tomonidan Bosh vazir lavozimiga nomzod ikki marta rad etilgan 
taqdirda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Bosh vazir vazifasini bajaruvchini 
tayinlaydi va O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisini tarqatib yuboradi».  
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 98-moddasiga kiritilayotgan 
ushbu o‘zgartishlarning mazmun-mohiyati shundan iboratki, ularga ko‘ra, Bosh 
vazir lavozimiga nomzod ko‘rsatish va uni tasdiqlashning yanada demokratik 
prinsiplarini ifodalaydigan yangi tartibi o‘rnatilmoqda. Shuningdek, 
Konstitutsiyaga kiritilayotgan bu o‘zgartishlarga binoan O‘zbekiston Respublikasi 
Oliy Majlisiga Bosh vazirga nisbatan ishonchsizlik votumini bildirish huquqi 
berilmoqda. Ayni vaqtda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi vakolatiga 
taalluqli masalalar yuzasidan qarorlar qabul qilish huquqi O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidentining vakolatlari doirasidan chiqarilmoqda 
Umuminsoniy qadriyatlar turkumiga quyidagi umumbashariy muammolar 
kiradi: 
- Yer yuzida ilm-fanni taraqqiy ettirish 
- tinchlikni saqlash 
- yadroviy qurollanish poygasini to‘xtatish 
- xalqaro xavfsizlikni ta’minlash 
- turli kasalliklarning oldini olish 
- tabiatni muhofaza qilish 
- qashshoqlik va savodsizlikka barham berish 
- sanoat xom ashyosi, energiya manbalari va oziq-ovqat bilan ta’minlash 
- koinotni va jahon okeani resurslarini o‘zlashtirish bilan bog‘liq bo‘lgan 
muammolar kiradi. 
 
partiyalar fraksiyalari bilan tegishli maslaxatlashuvlar o‘tkazilganidan so‘ng O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining palatalariga ko‘rib chiqish va tasdiqlashga taqdim qilish uchun taklif etiladi. Oliy Majlis tomonidan Bosh vazir lavozimiga nomzod ikki marta rad etilgan taqdirda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Bosh vazir vazifasini bajaruvchini tayinlaydi va O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisini tarqatib yuboradi». O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 98-moddasiga kiritilayotgan ushbu o‘zgartishlarning mazmun-mohiyati shundan iboratki, ularga ko‘ra, Bosh vazir lavozimiga nomzod ko‘rsatish va uni tasdiqlashning yanada demokratik prinsiplarini ifodalaydigan yangi tartibi o‘rnatilmoqda. Shuningdek, Konstitutsiyaga kiritilayotgan bu o‘zgartishlarga binoan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga Bosh vazirga nisbatan ishonchsizlik votumini bildirish huquqi berilmoqda. Ayni vaqtda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi vakolatiga taalluqli masalalar yuzasidan qarorlar qabul qilish huquqi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vakolatlari doirasidan chiqarilmoqda Umuminsoniy qadriyatlar turkumiga quyidagi umumbashariy muammolar kiradi: - Yer yuzida ilm-fanni taraqqiy ettirish - tinchlikni saqlash - yadroviy qurollanish poygasini to‘xtatish - xalqaro xavfsizlikni ta’minlash - turli kasalliklarning oldini olish - tabiatni muhofaza qilish - qashshoqlik va savodsizlikka barham berish - sanoat xom ashyosi, energiya manbalari va oziq-ovqat bilan ta’minlash - koinotni va jahon okeani resurslarini o‘zlashtirish bilan bog‘liq bo‘lgan muammolar kiradi.