O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI BANKLARINING KAPITALLASHISH
DARAJASINI OSHIRISH SIYOSATI VA UNING O’ZIGA XOS
XUSUSIYATLARI.
Reja.
Kirish.
Asosiy qism
1. Tijorat banklari kapitalining tarkibi va mohiyati .
2. Bank kapitali va xarakterlari.
3. Banklarni kapitallashtirishning iqtisodiy o‘sishda ro’li.
4. Bankning o‘z mablag‘lari (kapitali) tahlili va tijorat banklari kapitilining
(mablag‘lari) tahlili
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar.
KIRISH
Bozor iqtisodiyoti sharoitida bank faoliyatining barqarorligi, uning
raqobatbardoshliligi va istiqbollari ko‘p jihatdan o‘tgan davrda erishilgan natijalar
va yo‘l qo‘yilgan kamchiliklarni aniqlashga bog‘liq. Istiqbolni belgilash tahlilga
asoslanmog‘i lozim. «Tijorat banklari faoliyati tahlili» fani bank faoliyati bilan
bog‘liq bo‘lgan jarayonlarni uzluksiz ravishda o‘rganadi. O‘rganishda
ko‘rsatkichlarni guruhlash, taqqoslash, bog‘ - lash, induksiya, deduksiya, sintez,
korrelyatsiya – regris sion tahlil kabi usullardan foydalaniladi. Tahlil natijasida
erishilgan yutuqlarning sabablari, faoliyatning samarali va samarasiz qirralari
o‘rganiladi hamda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan muammolarni hal qilish
bo‘yicha aniq chora-tadbirlar ishlab chiqish imkoniyatlari yaratiladi. Tahlil
jarayoni faoliyatning asosiy yo‘nalishlarini qamrab oladi va u bankning likvidliligi,
daromadliligini o‘stirish va mijozlar ishonchini qozonishga asos bo‘ladi. «Tijorat
banklari faoliyati tahlili» fanida o‘z va chetdan jalb etilgan mablag‘lari tarkibi
tuzilmasi, dinamikasi va ular o‘rtasidagi mutanosibliklar o‘rganiladi. Bank
aktivlari tahliliga keng e’tibor qaratiladi. Asosiy maqsad yuqori foyda olishdan
iboratligini inobatga olgan holda bank daromadlari va xarajatlari tarkibini
o‘rganadi. Foydani tashkil etish va unga ta’sir etuvchi omillar tahlil qilinadi.
Keyingi yillarda banklar tomonidan to‘lanadigan soliqlarning turlari, ularning
faoliyat samaradorligiga ta’siri chuqur talqin qilinadi. 4 Banklarning
raqobatbardoshligini aniqlashda ularning likvidliligi va to‘lov qobiliyati muhim
ahamiyat kasb etadi. Tahlil davomida banklarning likvidliligi va to‘lov qobiliyatiga
ta’sir etuvchi omillar to‘liq o‘rganiladi. Har qanday tahlildan maqsad
kamchiliklarni aniqlash va ularni tugatish chora-tadbirlarini ishlab chiqishdan
iborat. «Tijorat banklari faoliyati tahlili» fani «Pul, kredit va bank lar» nazariy
fanining amaliy davomi bo‘lib, «Bank ishi, «Bank menejmenti va marketingi»,
«Bank auditi», «Banklarda buxgalteriya hisobi» kabi fanlar bilan bog‘liqlikda
o‘rganiladi. O‘quv qo‘llanma «Tijorat banklari faoliyati tahlili» jarayonlarini
o‘rganishda iqtisodiy yo‘nalishlar bo‘yicha ta’lim olayot gan oliy o‘quv yurtlari
talabalari, qiziquvchi iqtisodchilarga muhim manba bo‘lib xizmat qiladi.
Qo‘llanmadan oliy o‘quv yurtlari talabalari, auditorlar, bank xodimlari va boshqa
qiziquvchilar foydalanishlari mumkin.
Asosiy qisim:
1. Tijorat banklari kapitalining tarkibi va mohiyati.
Xalqaro bank amaliyoti tajribasi shuni ko‘rsatmoqdaki, bozor
munosabatlari sharoitida tijorat banklari kapitalining samaradorligi va uning
yetarliligini ta’minlamasdan turib, banklarning to‘lov qobiliyatini
mustahkamlash va aholining bank tizimiga bo‘lgan ishonchini qozonish
mumkin emas. Ma’lumki, bank kapitalining mavjudligi bankning tashkil
topishi va faoliyat ko‘rsatishi uchun eng asosiy zaruriyatdan biridir.
Aytish joizki, AQSHda ipotekali kreditlash tizimida ro‘y bergan tanglik
holatidan boshlangan, bugungi kunda butun dunyoni qamrab olgan jahon
moliyaviy inqirozi natijasida yirik banklar va moliyaviy tuzilmalarning
likvidlik va to‘lov qobiliyati zaiflashib borayotgan bir paytda banklarning
to‘lov qobiliyatini mustahkamlashda bank kapitali va uning yetarlilik
darajasi birlamchi zaruriy omil bo‘lib hisoblanadi. Iqtisodiy islohotlar va
bozor munosabatlarining samaradorligini ta’minlashda tijorat banklari
kapitalini shakllantirish va uning muvofiqligini ta’minlashga erishish muhim
o‘rin tutadi.
Xalqaro bank amaliyotida bank kapitali va uning yetarliligini ta’minlash
masalasiga to‘xtalishdan oldin bank kapitalining iqtisodiy mohiyati
to‘g‘risida to‘xtalib o‘tish joiz.
Bank kapitali murakkab kategoriya sifatida «bank ishi»da muhim ahamiyat
kasb etadi. Zero, u bank faoliyatining boshlang‘ich moliyaviy asosi va
keyinchalik uning rivojlanishi, barqarorligi hamda xavfsizligini ta’minlovchi
manba bo‘lib hisoblanadi. Qisqa qilib aytganda, tijorat banki kapitali – bu
bank faoliyatini moliyalashtirishning barqaror manbayi bo‘lib, bankning
operatsion jarayonida kutilmaganda yuzaga keladigan zararlarni qoplash
imkonini beruvchi o‘ziga xos himoya vositasidir. Bank kapitalining iqtisodiy
mazmuni yanada to‘liqroq u bajaradigan funksiyalarda namoyon bo‘ladi.
Bank kapitalining quyidagi ikkita funksiyasini ajratib ko‘rsatish mumkin:
1. Himoya funksiyasi. Bank kreditorlari va omonatchilari manfaatlarini
himoya qilish bank kapitalining asosiy funksiyasi bo‘lib xizmat qiladi.
Chunki bank aktivlarining asosiy qismi omonatchilar hisobiga
shakllantiriladi. Himoya funksiyasi zarar ko‘rish xavfi tug‘ilganda aktiv
rezervlar shakllantirish yo‘li orqali bankning to‘lov qobiliyatini saqlab
qolish, agarda bank tugatilganda omonatchilarga kompensatsiya to‘lash
imkoniyatini beradi. Bu esa, o‘z navbatida, bankning keyingi faoliyatiga
keng yo‘l ochib beradi. Kapital o‘ziga xos himoya yostig‘i rolini o‘ynab,
ko‘zda tutilmagan yirik xarajatlar sharoitida bank operatsiyalarini davom
ettirish imkoniyatini beradi. Bank kapitalining mavjudligi uning
ishonchliligi va likvidliligining birinchi shartidir.
2. Tartibga soluvchi funksiyasi. Bank kapitalini tartibga 49 soluvchi
funksiyasi bankning ssuda va investitsion operatsiyalarini chegaralashni
nazarda tutadi.
Bank kapitali yuqorida keltirilgan vazifalarni bajarishi uchun quyidagi uchta
xususiyatga ega bo‘lishi lozim:
U uzoq muddatli bo‘lishi zarur (doimiy).
Tijorat banklarining kapitali uzoq muddatli bo‘lishi zarur, deganda asosiy
e’tibor kapital egasining ushbu mablag‘ni istalgan paytda talab qilish
imkoniyatining chegaralanganligi nazarda tutilmoqda. Agar bank aksiyadori
istalgan paytda bank kapitalini shakllantirish uchun yo‘naltirilgan mablag‘ni
to‘liq yoki qisman qaytarib olsa, bank iqtisodiy jihatdan tang ahvolga tushib
qolishi tabiiy.
O‘zbekiston Respublikasining 1996-yil 25-aprelda qabul qilingan «Banklar
va bank faoliyati to‘g‘risida»gi qonunida «Bank muassislari bank
aksiyadorlari tarkibidan u ro‘yxatga olingan kundan boshlab bir yil
mobaynida chiqib ketish huquqiga ega emaslar», deya qayd etilgan.
Demak, tijorat banklari ustav kapitaliga qo‘yilgan mablag‘larni bir yil
davomida erkin ishlatish huquqiga ega. Bank kapitali majburiy to‘lovlarga
tobe bo‘lmasligi kerak.
Tijorat banklari kapitalining majburiy to‘lovlardan ozodligi bankning
barqaror faoliyat yuritishiga keng imkoniyat yaratadi. Aksincha, bank
kapitali soliq, penya va boshqa to‘lovlar, shuningdek, bankning
majburiyatlari bo‘yicha tobe bo‘lsa, uning iqtisodiy barqarorligiga salbiy
ta’sir ko‘rsatadi va kapital doimo iqtisodiy jihatdan xavf ostida bo‘ladi.
Mazkur holat banklarga o‘z nomidan moliya bozorlarida operatsiyalarni
amalga oshirishda, omonatchilar va investorlarni bankka jalb qilishda hamda
aholining ishonchini ta’minlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Bank kapitali omonatchilar va kreditorlarning huquqiy manfaatidan mustaqil
bo‘lishi lozim.
Tijorat banklari moliyaviy vositachi sifatida omonatchilar va kreditorlardan
juda katta miqdorda mablag‘larni jalb etadi. Bank kapitali jalb qilingan
mablag‘larni qaytarish bilan bog‘liq bo‘lgan holatlar bo‘yicha omonatchilar
va kreditorlarning manfaatiga bevosita bog‘liq bo‘lmasligi, ya’ni
omonatchilar va kreditorlarning bank kapitaliga nisbatan hech qanday
qonuniy yoki bilvosita da’volari mavjud bo‘lmasligi zarur.
Tijorat banklari kapitali tarkibining oqilona shakllantirilishi bank
kapitalining mustahkamligiga va uning yetarliligiga ijobiy ta’sir qiladi.
Bugungi kunda dunyoning ko‘pchilik mamlakatlarida tijorat banklari
kapitalining tarkibini shakllantirishda xalqaro Bazel qo‘mitasi tomonidan
ishlab chiqilgan standartlardan asos sifatida foydalanilmoqda.
Xalqaro Bazel qo‘mitasining standartlariga asosan bankning jami kapitali
asosiy va qo‘shimcha kapitalga ajratiladi. Ushbu standartlar birinchi marta
1988-yilda ishlab chiqilib, amaliyotga 1993-yildan boshlab joriy etilgan.
Bazel standartlariga ko‘ra asosiy kapital quyidagi elementlardan tashkil
topadi:
1. Ustav kapitalining to‘langan qismi (oddiy aksiyalar qiymati).
2. Muddatsiz nokumulyativ imtiyozli aksiyalar.
3. Emission daromad.
4. Sof foyda hisobidan shakllantirilgan zaxira summalari.
5. O‘tgan yillarning taqsimlanmagan foydasi.
Shunisi e’tiborga molikki, xorijiy bank amaliyotida banklarda audit
tekshiruvi o‘tkazilib, audit xulosasi tasdiqlangunga qadar joriy yilning
foydasi asosiy kapital tarkibiga kiritiladi. Audit xulosasidan keyin esa faqat
taqsimlanmagan foyda kiritiladi.
Xalqaro Bazel standartlari bo‘yicha banklarning qo‘shimcha kapitali
tarkibiga ushbu asosiy elementlar kiritiladi:
1. Kreditlardan ko‘riladigan zararlarni qoplashga mo‘ljallangan zaxiraning
riskka tortilgan aktivlar miqdorining 1,25 foizidan oshib ketmaydigan qismi.
2. Qayta baholash zaxirasi. Bunda bankka tegishli bino va inshootlar hamda
yerning qiymatini qayta baholash natijasida yuzaga keladigan zaxira miqdori
tushuniladi.
3. Subordinatsiyalashgan qarz majburiyatlari.
4. Konsolidatsiyalashgan sho‘ba korxonalarini tashkil etish maqsadiga
yo‘naltirilgan qo‘yilmalar. Bazel andozalari bo‘yicha konsolidatsiyalashgan
sho‘ba korxonalari deganda bank qoshida tashkil etilgan, mustaqil balansga
ega bo‘lmagan kredit muassasalari (lizing, faktoring, trast, forfeyting
kompaniyalari) ko‘zda tutiladi.
Respublikamiz tijorat banklarining kapital tarkibi Markaziy bankning 1998-
yil 2-noyabrda tasdiqlangan. 420-sonli «Tijorat banklari kapitalining
yetarliligiga qo‘yiladigan talablar to‘g‘risida»gi Nizomida quyidagicha
keltirilgan:
I darajali kapital quyidagilardan iborat: a) to‘liq to‘langan va muomalaga
chiqarilgan oddiy aksiyalar;
b) nokumulyativ muddatsiz imtiyozli aksiyalar. Bu aksiyalar:
♦ muayyan sotib olish sanasi va shartlariga ega emas;
♦ egasining xohishiga ko‘ra sotib olinishi mumkin emas;
♦ bank aksiyadorlari umumiy yig‘ilishi qaroriga muvofiq ularga doir
dividendlar to‘lanmasligi mumkin;
♦ ular bo‘yicha o‘tgan davrdagi olinmagan (nokumulyativ) dividendlar
to‘lanmaydi;
d) qo‘shimcha kapital (kapitalning ortiqcha qismi) – oddiy va imtiyozli
aksiyalar bozor narxining ularning nominal qiymatidan oshib ketishi; e)
taqsimlanmagan foyda:
♦ kapital zaxiralar;
♦ avvalgi yillar taqsimlanmagan foydasi;
♦ joriy yil zararlari.
f) ozchilik aksiya egalarining birlashgan korxonalar aksiyadorlik
hisobvaraqlaridagi ulushi. Bu ulush sho‘ba korxonalari hisobvaraqlari bank
moliyaviy hisobotlarida umumlashtirilganda va bank ulushi bunday
korxonalar kapitalining 100 foizdan kam qismini tashkil qilganda vujudga
keladi.
g) bankning ustav kapitalidagi valuta qismiga teng bo‘lgan valuta aktivlarini
qayta baholanish hisobiga tashkil etilgan devalvatsiya zaxirasi.
II darajali kapital tarkibi esa quyidagilardan iborat:
a) joriy yildagi sof foyda;
b) riskni hisobga olgan holda aktivlar summasining 1,25 foizi va hisob-
kitoblardan so‘ng I darajali 100 foizli kapitaldan oshmagan miqdordagi
umumiy zaxira;
d) hisob-kitoblardan so‘ng I darajali 100 foizli kapitaldan oshmagan
miqdorda aralash turdagi majburiyatlar I darajali kapitalga kiritilmagan
aralash turdagi majburiyatlar, jumladan, imtiyozli aksiyalar, agarda ular
quyidagi shartlarga javob bersa, II darajali kapitalga kiritilishi mumkin:
♦ to‘liq to‘langan bo‘lishi;
♦ garov bilan ta’minlanmagan;
♦ bank tugatilganda ularga doir talablar bank depozitorlari talablari
qondirilganidan so‘ng qondirilishi;
♦ aksiya egasining tashabbusi bilan va oldindan olingan Markaziy bank
ruxsatisiz to‘lanishi mumkin emas;
♦ bankning har qanday zararlarini qoplashi va bankni to‘lovga qobiliyatsiz
deb e’lon qilish huquqini bermasligi;
♦ agar bank oxirgi 3 chorak mobaynida foyda olmagan bo‘lsa, emitent
xohishiga ko‘ra yoki oddiy va imtiyozli aksiyalar bo‘yicha dividendlar
to‘lash to‘g‘risida qaror qabul qilishda ushbu majburiyatlarga doir dividend
larni to‘lash muddati kechiktirilishi mumkinligi;
e) subordinar qarz, bu bankning qarz majburiyatlari shakli bo‘lib, bank
kapitalini aniqlash maqsadida hisobkitoblardan so‘ng I darajali kapitalning
50 foizidan oshmasligi kerak. II darajali kapitalga kiruvchi subordinar qarz
to‘lash muddati yetib kelgunga qadar oxirgi 5 yil davomida yiliga 20 foizga
kamayib borishi shart. II darajali kapital tarkibiga kiruvchi subordinar qarz
quyidagi talablarga javob berishi lozim:
♦ garov ta’minotiga ega bo‘lmaslik;
♦ bank tugatilayotganda ushbu majburiyatlar bo‘- yicha talablar depozitorlar
talablari qondirilganidan so‘ng amalga oshirilishi;
♦ boshlang‘ich to‘lov muddati 5 yildan ortiq bo‘lishi lozim. Bank
kapitalining bosh maqsadi – riskni kamaytirish, «hi moya devori» sifatida
zararlarni qoplab, bank to‘lovga qobilligini saqlash imkonini berishdir. Shu
bilan birga kapital bankni likvidlik muammosidan himoya qiladi va
moliyaviy resurslar bozoriga kirish imkonini ta’minlaydi.
Zero, yirik kapital bankka barqaror obro‘, omonatchilar ishonchini beradi.
Bank kapitali mijozlarning bankka ishonchini mustahkamlaydi va
kreditorlarni uning moliyaviy kuchiga ishontiradi. Bank kapitali bankning
har qanday holatda mijozlarning kreditga bo‘lgan talabini qondira olishiga
ishontirish uchun yetarlicha katta bo‘lishi kerak.
Tijorat banklari kapital miqdori (Markaziy bank talabidan oshgan qismi)
ularning o‘zi tomonidan mustaqil belgilansada, u ko‘p omillarga bog‘liq:
Birinchidan, bank uchun zarur bo‘lgan kapital miqdori uning mijozlari
xususiyatlariga bog‘liq, ya’ni mijozlar ichida yirik kreditga muhtoj
korxonalar ko‘p bo‘lishi bank kapitali miqdorining ko‘p bo‘lishini talab
qiladi.
Ikkinchidan, tijorat banki kapitali miqdori uning aktiv operatsiyalariga
bog‘liq. Bank operatsiyalari ko‘proq yuqori tavakkalchilik operatsiyalariga
bog‘liq bo‘lsa, u holda bankning kapitali ham ko‘p bo‘lishi kerak.
Uchinchidan, bank kapitali miqdori Markaziy bank yuritayotgan pul-kredit
siyosati va kredit resurslari bozori rivojlanishiga bog‘liq bo‘ladi.
Bank kapitali bankning uzoq vaqt samarali va barqaror faoliyat
ko‘rsatishining asosiy omili hisoblanadi.
Chunki: birinchidan, bank kapitali «Qora kun» uchun asosiy resurs
hisoblanadi, bank joriy yo‘qotishlarni kapital hisobidan qoplash yo‘li bilan
yuzaga kelgan muammolarni hal qilish, bankni bankrotlikdan saqlab qolishi
mumkin.
Ikkinchidan, bank kapitali bank o‘z faoliyatini keng qamrovli olib borib
mablag‘larni jalb qilish, resurs bazasini tashkil qilguncha uning faoliyatining
asosiy manbayi hisoblanadi.
Uchinchidan, bank kapitali bank faoliyatining muhim ko‘rsatkichi bo‘lib,
bankning obro‘sini oshirib, mijozlarning bankka bo‘lgan ishonchini
mustahkamlaydi.
To‘rtinchidan, kapital bankning tashkiliy jihatdan o‘sishiga, yangi xizmatlar
ko‘rsatishga imkon beruvchi manba shaklida namoyon bo‘ladi.
Bank kapitali bankning uzoq muddatdagi kelajagini, hayotiyligini va
o‘sishini bir maromga keltirib turuvchi regulyator hisoblanadi.
2 Bank kapitali va xarakterlari.
Bank kapitali - bu bankning aktivlari va uning majburiyatlari o'rtasidagi farq va u
bankning sof qiymatini yoki uning kapital qiymatini investorlarga anglatadi. Bank
kapitalining aktiv qismiga pul mablag'lari, davlat qimmatli qog'ozlari va foizli
qarzlar kiradi (masalan, ipoteka, akkreditiv va banklararo ssudalar). Bank kapitali
majburiyatlari qismiga ssuda-rezerv zaxiralari va uning har qanday qarzlari kiradi.
Bankning kapitali, agar bank o'z aktivlarini tugatmoqchi bo'lsa, kreditorlar qamrab
oladigan marja sifatida ko'rib chiqilishi mumkin.
Kalitlarni qabul qilish
Bank kapitali - bu bankning aktivlari va uning majburiyatlari o'rtasidagi farq
va u bankning sof qiymatini yoki uning kapital qiymatini investorlarga
anglatadi.
Bazel I, Bazel II va Bazel III standartlari bozor va bank regulyatorlari
yaqindan kuzatib boradigan tartibga soluvchi bank kapitali ta'rifini beradi.
Bank kapitali birinchi darajadagi kapital bilan sog'liqni saqlashning asosiy
ko'rsatkichi bo'lgan darajalarga bo'linadi.
Bank kapitali qanday ishlaydi:
Bank kapitali yo'qotishlarni qabul qila oladigan va agar bank tugatilsa to'lovlarda
eng past ustuvorlikka ega bo'lgan bankning o'z mablag'lari qiymatini anglatadi.
Bank kapitali bankning aktivlari va passivlari o'rtasidagi farq sifatida belgilanishi
mumkin bo'lsa-da, milliy hokimiyat idoralari o'zlarining tartibga soluvchi kapitali
to'g'risidagi tushunchasiga ega.
Bank faoliyatini tartibga solishning asosiy bazasi Bazel I, Bazel II va Bazel III
xalqaro kelishuvlari orqali Bank nazorati bo'yicha Bazel qo'mitasi tomonidan qabul
qilingan xalqaro standartlardan iborat. Ushbu standartlar bozor va bank
regulyatorlari diqqat bilan kuzatib boradigan tartibga soluvchi bank kapitali
ta'rifini beradi.
Banklar jamg'armalarni to'plash va ularni kreditlar orqali samarali foydalanishga
yo'naltirish orqali iqtisodiyotda muhim rol o'ynaganligi sababli, bank sohasi va
bank kapitalining ta'rifi qattiq tartibga solinadi. Har bir mamlakat o'z talablariga
ega bo'lishiga qaramay, Bazel III ning eng yangi xalqaro banklararo tartibga solish
bitimi tartibga soluvchi bank kapitalini aniqlash uchun asos yaratadi.
Bazel III ga ko'ra, tartibga soluvchi bank kapitali darajalarga bo'lingan. Bular
bo'ysunish va bankning bankrot bo'lganidan keyin ham to'lovga qodir bo'lsa,
kapital vositalarini keskin farqlash bilan yo'qotishlarni qabul qilish qobiliyatiga
asoslangan. Oddiy kapitalning birinchi darajasi (CET1) oddiy aktsiyalarning
balans qiymatini, to'langan kapitalni va taqsimlanmagan daromadni gudvil va
boshqa har qanday moddiy bo'lmagan narsalarni o'z ichiga oladi. CET1 ichidagi
asbob-uskunalar eng yuqori bo'ysunishga ega va etuk emas.
Regulyator nuqtai nazaridan bank kapitali (xususan birinchi darajali kapital)
bankning moliyaviy barqarorligining asosiy mezoni hisoblanadi.
Birinchi darajali kapital:
Birinchi darajali kapital CET1 plyus tartibga solingan qarzga bo'ysunadigan,
muddati o'tmagan va qaytarib berishga rag'batlantirilmagan va bank istalgan
vaqtda dividendlar yoki kuponlarni bekor qilishi mumkin bo'lgan boshqa
vositalarni o'z ichiga oladi. Birinchi darajadagi kapital aktsiyadorlarning o'z
mablag'lari va taqsimlanmagan daromadlaridan iboratdir. Birinchi darajali kapital
bankning moliyaviy holatini o'lchash uchun mo'ljallangan va bank biznes
operatsiyalarini to'xtatmasdan yo'qotishlarni o'zlashtirishi kerak bo'lganda
foydalaniladi.
Birinchi darajali kapital bankni moliyalashtirishning asosiy manbai hisoblanadi.
Odatda, u bankdagi jamg'arilgan mablag'larning deyarli barchasini o'z ichiga oladi.
Ushbu mablag'lar, odatda, ishbilarmonlik faoliyati to'xtatib qo'yilmasligi uchun
zararlar yo'qolganda banklarni qo'llab-quvvatlash uchun yig'iladi.
Bazel III ostida 1-darajali kapitalning minimal darajasi 10,5% ni tashkil etadi, bu
bankning birinchi darajali kapitalini xavf-xatarga asoslangan aktivlariga ajratish
yo'li bilan hisoblanadi. Masalan, birinchi darajali kapitali 176,233 milliard dollarga
teng va 1,243 trln AQSh dollari miqdoridagi xatarga asoslangan aktivlar mavjud
deb taxmin qiling. Shunday qilib, ushbu davrda bankning 1-darajali kapital
koeffitsienti $ 176.263 milliard / 1,243 trln = 14,18% ni tashkil etdi, bu Bazel III
ning minimal talabini 10.5% qondirdi.
2-darajali kapital
Ikkinchi darajadagi kapital kafolatlanmagan tartibga solinadigan qarz va ma'lum
bir holatlarda konsolidatsiya qilinmagan moliya institutlarining sho''ba
korxonalariga qo'yilgan sarmoyalarni olib tashlagan holda dastlabki muddati besh
yildan kam bo'lgan zaxiralar profitsitidan iborat. Umumiy tartibga solish kapitali 1-
darajali va 2-chi darajadagi kapitallarning yig'indisiga teng.
Tarkib
Bank kapitali nima?
Bank kapitali qanday ishlaydi
Birinchi darajali kapital
2-darajali kapital
Aktsiyadorlar kapitalining kitob qiymati
Bank kapitali nima?
Bank kapitali - bu bankning aktivlari va uning majburiyatlari o'rtasidagi farq va u
bankning sof qiymatini yoki uning kapital qiymatini investorlarga anglatadi. Bank
kapitalining aktiv qismiga pul mablag'lari, davlat qimmatli qog'ozlari va foizli
qarzlar kiradi (masalan, ipoteka, akkreditiv va banklararo ssudalar). Bank kapitali
majburiyatlari qismiga ssuda-rezerv zaxiralari va uning har qanday qarzlari kiradi.
Bankning kapitali, agar bank o'z aktivlarini tugatmoqchi bo'lsa, kreditorlar qamrab
oladigan marja sifatida ko'rib chiqilishi mumkin.
Kalitlarni qabul qilish
Bank kapitali - bu bankning aktivlari va uning majburiyatlari o'rtasidagi farq
va u bankning sof qiymatini yoki uning kapital qiymatini investorlarga
anglatadi.
Bazel I, Bazel II va Bazel III standartlari bozor va bank regulyatorlari
yaqindan kuzatib boradigan tartibga soluvchi bank kapitali ta'rifini beradi.
Bank kapitali birinchi darajadagi kapital bilan sog'liqni saqlashning asosiy
ko'rsatkichi bo'lgan darajalarga bo'linadi.
Bank kapitali qanday ishlaydi
Bank kapitali yo'qotishlarni qabul qila oladigan va agar bank tugatilsa to'lovlarda
eng past ustuvorlikka ega bo'lgan bankning o'z mablag'lari qiymatini anglatadi.
Bank kapitali bankning aktivlari va passivlari o'rtasidagi farq sifatida belgilanishi
mumkin bo'lsa-da, milliy hokimiyat idoralari o'zlarining tartibga soluvchi kapitali
to'g'risidagi tushunchasiga ega.Bank faoliyatini tartibga solishning asosiy bazasi
Bazel I, Bazel II va Bazel III xalqaro kelishuvlari orqali Bank nazorati bo'yicha
Bazel qo'mitasi tomonidan qabul qilingan xalqaro standartlardan iborat. Ushbu
standartlar bozor va bank regulyatorlari diqqat bilan kuzatib boradigan tartibga
soluvchi bank kapitali ta'rifini beradi.Banklar jamg'armalarni to'plash va ularni
kreditlar orqali samarali foydalanishga yo'naltirish orqali iqtisodiyotda muhim rol
o'ynaganligi sababli, bank sohasi va bank kapitalining ta'rifi qattiq tartibga
solinadi. Har bir mamlakat o'z talablariga ega bo'lishiga qaramay, Bazel III ning
eng yangi xalqaro banklararo tartibga solish bitimi tartibga soluvchi bank kapitalini
aniqlash uchun asos yaratadi.
Bazel III ga ko'ra, tartibga soluvchi bank kapitali darajalarga bo'lingan. Bular
bo'ysunish va bankning bankrot bo'lganidan keyin ham to'lovga qodir bo'lsa,
kapital vositalarini keskin farqlash bilan yo'qotishlarni qabul qilish qobiliyatiga
asoslangan. Oddiy kapitalning birinchi darajasi (CET1) oddiy aktsiyalarning
balans qiymatini, to'langan kapitalni va taqsimlanmagan daromadni gudvil va
boshqa har qanday moddiy bo'lmagan narsalarni o'z ichiga oladi. CET1 ichidagi
asbob-uskunalar eng yuqori bo'ysunishga ega va etuk emas.
Regulyator nuqtai nazaridan bank kapitali (xususan birinchi darajali kapital)
bankning moliyaviy barqarorligining asosiy mezoni hisoblanadi.
Birinchi darajali kapital
Birinchi darajali kapital CET1 plyus tartibga solingan qarzga bo'ysunadigan,
muddati o'tmagan va qaytarib berishga rag'batlantirilmagan va bank istalgan
vaqtda dividendlar yoki kuponlarni bekor qilishi mumkin bo'lgan boshqa
vositalarni o'z ichiga oladi. Birinchi darajadagi kapital aktsiyadorlarning o'z
mablag'lari va taqsimlanmagan daromadlaridan iboratdir. Birinchi darajali kapital
bankning moliyaviy holatini o'lchash uchun mo'ljallangan va bank biznes
operatsiyalarini to'xtatmasdan yo'qotishlarni o'zlashtirishi kerak bo'lganda
foydalaniladi.
Birinchi darajali kapital bankni moliyalashtirishning asosiy manbai hisoblanadi.
Odatda, u bankdagi jamg'arilgan mablag'larning deyarli barchasini o'z ichiga oladi.
Ushbu mablag'lar, odatda, ishbilarmonlik faoliyati to'xtatib qo'yilmasligi uchun
zararlar yo'qolganda banklarni qo'llab-quvvatlash uchun yig'iladi.
Bazel III ostida 1-darajali kapitalning minimal darajasi 10,5% ni tashkil etadi, bu
bankning birinchi darajali kapitalini xavf-xatarga asoslangan aktivlariga ajratish
yo'li bilan hisoblanadi. Masalan, birinchi darajali kapitali 176,233 milliard dollarga
teng va 1,243 trln AQSh dollari miqdoridagi xatarga asoslangan aktivlar mavjud
deb taxmin qiling. Shunday qilib, ushbu davrda bankning 1-darajali kapital
koeffitsienti $ 176.263 milliard / 1,243 trln = 14,18% ni tashkil etdi, bu Bazel III
ning minimal talabini 10.5% qondirdi.
2-darajali kapital
Ikkinchi darajadagi kapital kafolatlanmagan tartibga solinadigan qarz va ma'lum
bir holatlarda konsolidatsiya qilinmagan moliya institutlarining sho''ba
korxonalariga qo'yilgan sarmoyalarni olib tashlagan holda dastlabki muddati besh
yildan kam bo'lgan zaxiralar profitsitidan iborat. Umumiy tartibga solish kapitali 1-
darajali va 2-chi darajadagi kapitallarning yig'indisiga teng.
2-darajali kapital tarkibiga qayta baholash zaxiralari, gibrid kapital vositalari va
boshqariladigan muddatli qarzlar, umumiy ssudalar-yo'qotish zaxiralari va
ochilmagan zahiralar kiradi. 2-darajali kapital qo'shimcha kapitaldir, chunki u
birinchi darajali kapitalga nisbatan kam ishonchli. 2-darajali kapital 1-darajali
kapitalga qaraganda kamroq ishonchli deb hisoblanadi, chunki aniq hisoblash
qiyinroq va tugatish ancha qiyin bo'lgan aktivlardan tashkil topgan.
2019 yilda Bazel III ostida kapitalning minimal minimal koeffitsienti 12,9% ni
tashkil etadi, bu 2-darajali kapitalning eng kam nisbati 1-darajali kapital
koeffitsienti uchun 10,9% o'rniga 2% ni tashkil etadi. Faraz qiling, xuddi o'sha
bank 32,526 milliard dollar miqdoridagi ikkinchi darajali kapital haqida xabar
bergan. Uning chorakdagi ikkinchi darajali kapital koeffitsienti 32,526 milliard
dollarni / $ 1,243 trillion = 2,62% tashkil etdi. Shunday qilib, uning kapitalning
umumiy koeffitsienti 16,8% ni (14,18% + 2,62%) tashkil etdi. Bazel III davrida
bank minimal kapitalning eng yuqori koeffitsientini 12,9% tashkil etdi.
Aktsiyadorlar kapitalining kitob qiymati
Bank kapitali deb bankning balansidagi aktsiyadorlar kapitalining balans qiymati
deb hisoblash mumkin. Ko'pgina banklar o'zlarining moliyaviy aktivlarini tarixiy
qiymatga ega bo'lgan asosiy kapitalga ega bo'lgan boshqa sohalardagi
kompaniyalarga qaraganda tez-tez qayta baholaganliklari sababli aktsiyadorlarning
kapitali bank kapitali uchun oqilona proksi bo'lib xizmat qilishi mumkin.
Aktsiyadorlar kapitalining balans qiymati bilan tavsiflangan odatiy ob'ektlarga
imtiyozli kapital, oddiy aktsiya va to'langan kapital, taqsimlanmagan daromad va
jamlangan daromad kiradi. Aktsiyadorlar kapitalining balans qiymati bank
aktivlari va passivlari o'rtasidagi farq sifatida ham hisoblanadi.
3. Banklarni kapitallashtirishning iqtisodiy o‘sishda ro’li.
Qayd etildiki, hisobot davrida Markaziy bankning pul-krеdit siyosati 2015 yil
uchun mo‘ljallangan makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning bajarilishiga,
mamlakatimiz Prеzidеntining bank tizimini yanada isloh qilish, uning
barqarorligini oshirish hamda yuqori xalqaro rеyting ko‘rsatkichlariga erishishga
qaratilgan farmon va qarorlarida bеlgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashga
qaratildi.
2015 yilning I yarim yilligida mamlakatimiz bank tizimining kapitallashuv
darajasini oshirish, uning likvidligini yanada mustahkamlash, barqarorligini
kuchaytirish borasida tizimli chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Natijada bank tizimida nafaqat xalqaro umumqabul qilingan mе’yorlarga, balki
ayrim yo‘nalishlar bo‘yicha undan ham yuqori ko‘rsatkichlarga erishildi.
Xususan, bugungi kunda bank tizimi kapitalining yetarlilik darajasi 24,3 foizni
tashkil etib, u xalqaro bank nazorati bo‘yicha Bazеl qo‘mitasi tomonidan 8 foiz
qilib bеlgilangan talabga nisbatan qariyb 3 barobar ziyoddir. 2015 yilning 1 iyul
holatiga ko‘ra, banklarning umumiy kapitali 7,2 trln. so‘mdan oshib kеtdi.
Bank tizimining joriy likvidlik darajasi bir nеcha yildan buyon 64 foizdan
yuqori bo‘lib, bu ko‘rsatkich ham jahon amaliyotida umumqabul qilingan minimal
ko‘rsatkichdan 2 barobar ortiqdir.
Bank aktivlari o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 27,6 foiz o‘sib, bugungi kunda
59,5 trln. so‘mdan oshdi.
Xalqaro standartlar asosida samarali bank nazoratining amalga oshirilishi, bank
likvidligi va aktivlari sifati ustidan doimiy monitoring olib borilishi mamlakatimiz
banklariga yetakchi xalqaro rеyting agеntliklarining ijobiy rеyting baholarini olish
va qayta tasdiqlash imkonini bеrdi. «Moody’s» xalqaro rеyting agеntligi shu
yilning 13 iyulida O‘zbеkiston bank tizimining rivojlanish istiqbollariga kеtma-kеt
oltinchi yil «barqaror» rеyting bahosini bеrdi.
Jumladan, agеntlik tomonidan O‘zbеkiston banklari aktivlari sifatining kеlgusida
ham yuqori darajada saqlanib qolishi, dеpozitlar hajmining barqarorligi hisobiga
banklarning likvidlik ko‘rsatkichining ham yuqori darajada saqlanib turishi,
shuningdеk, 2014 yil yakunlari bo‘yicha Mustaqil Davlatlar Hamdo‘stligi
mamlakatlari ichida faqat rеspublikamiz bank tizimi barqaror rivojlanish
prognoziga ega ekanligi alohida qayd etildi.
Bugungi kunga kеlib, rеspublikamizning barcha tijorat banklari «Fitch Ratings»,
«Moody’s» va «Standard&Poor’s» kabi nufuzli xalqaro rеyting agеntliklarining
«barqaror» rеyting baholariga egalar.
Bank tizimi faoliyatining asosiy indikatorlari, chunonchi, «banklarning umumiy
kapitali yetarliligi», «tijorat banklarining likvidligi», «dеpozitlar hajmining
dinamikasi», «krеdit qo‘yilmalari hajmining o‘zgarishi» joriy yilning I yarim yillik
yakunlari bo‘yicha yuqori baholarga mos bo‘ldi.
Banklar tomonidan 2015 yilning ustuvor vazifasi - sanoatda yuqori tеxnologiyali
va zamonaviy bo‘lgan eng muhim ob’yektlar hamda quvvatlarni ishga tushirish,
mamlakatda ishlab chiqarishni tеxnik va tеxnologik jihatdan yangilash va
modеrnizatsiyalashga qaratilgan kеng ko‘lamli chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Xususan, shu yilning I yarim yilligida iqtisodiyotning rеal sеktoriga yo‘naltirilgan
krеditlarning umumiy hajmi 2014 yilning shu davriga nisbatan 30,5 foiz ko‘payib,
2015 yilning 1 iyul holatiga ko‘ra, 37,5 trln. so‘mdan ortdi.
Banklarning invеstitsiya maqsadlariga ajratilgan invеstitsion krеditlari miqdori
ham 2014 yilning shu davriga nisbatan 1,2 barobar oshib, 2015 yilning 1 iyul
holatiga ko‘ra, 5 trln. so‘mni tashkil qildi.
Mamlakatimiz rahbarining kichik biznеsni rivojlantirish uchun qulay
ishbilarmonlik muhitini shakllantirish va tadbirkorlikka yanada kеng erkinlik
bеrish borasida qabul qilingan farmon va qarorlari ijrosini ta’minlash borasida
amalga oshirilgan kеng ko‘lamli chora-tadbirlar natijasida soha subеktlariga
ajratilgan krеditlar hajmi 2014 yilning shu davriga nisbatan 1,3 barobar ko‘payib,
2015 yilning 1 iyul holatiga ko‘ra, 6,4 trln. so‘mdan ortdi.
Jumladan, mikrokrеditlar hajmi 1,4 trln. so‘mdan oshib, bu ko‘rsatkich ham 2014
yilning shu davriga nisbatan 1,3 barobar ziyodroq o‘sdi.
Tijorat banklarining ayollarning tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlashga
yo‘naltirgan krеditlari miqdori o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 1,3 barobar
o‘sib, bugungi kunda 685,7 mlrd. so‘mdan oshib kеtdi.
SHuningdеk, banklar yoshlarni, ayniqsa kasb-hunar kollеjlari bitiruvchilarini
tadbirkorlik faoliyatiga kеng jalb qilish, ularning biznеs loyihalarini moliyaviy
qo‘llab-quvvatlashga ham jiddiy e’tibor bеrib kеlmoqda.
Xususan, 2015 yilning I yarim yilligida mazkur yo‘nalishga 133,2 mlrd. so‘m
miqdorida krеditlar ajratildi. Bu ko‘rsatkich o‘tgan yilning shu davriga nisbatan
qariyb 1,7 barobar ko‘pdir.
Mamlakatimiz banklarining barqaror holati, bank tizimiga bo‘lgan ishonchning
yildan-yilga oshishi hamda aholi rеal daromadlarining o‘sib borishi aholi va
xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarining bo‘sh pul mablag‘larini omonatlarga jalb
qilishning mustahkam asosi bo‘lib xizmat qilmoqda.
Tijorat banklarining rеsurs bazasini ko‘paytirish borasida amalga oshirilayotgan
ishlar banklarning jami dеpozitlari miqdorini yildan yilga oshib borishini
ta’minlamoqda. Xususan, ushbu ko‘rsatkich 2014 yilning shu davriga nisbatan
30,2 foiz o‘sdi va shu yilning 1 iyul holatiga 31,5 trln. so‘mdan ortdi.
Hisobot davrida moliyaviy xizmatlar tarkibida bеvosita bank xizmatlari ulushi 87
foizni tashkil etdi, bu ko‘rsatkich ham 2014 yilning shu davriga nisbatan 1,3
barobardan ziyodga oshdi. Bu aholi hamda tadbirkorlik sub’yektlariga zamonaviy
bank xizmatlari ko‘rsatish sifati va ko‘lamini kеngaytirish borasida ko‘rilayotgan
maqsadli chora-tadbirlarning samarasidir.
Rеspublikamizda naqd pulsiz hisob-kitoblar tizimini yanada rivojlantirishga ham
alohida e’tibor bеrilmoqda. Muomalaga chiqarilgan plastik kartochkalar soni
bugungi kunga kеlib 14,5 mln.donadan oshdi, savdo va xizmat ko‘rsatish
shaxobchalariga o‘rnatilgan hisob-kitob tеrminallarining soni esa 166,1 mingtaga
yetdi.
SHu bilan birga, majlisda banklar tomonidan mijozlarga zamonaviy bank
xizmatlari ko‘rsatish va aholining banklarga bo‘lgan ishonchini yanada
mustahkamlash borasidagi mavjud ichki imkoniyatlardan to‘liq foydalanmayotgan
ayrim tijorat banklari faoliyati qattiq tanqid qilindi.
Majlisda, joriy yilning ikkinchi yarmida bank tizimida amalga oshirilishi lozim
bo‘lgan ustuvor vazifalar ham bеlgilab olindi.
Xususan, hukumat tomonidan 2015 yil uchun bеlgilab bеrilgan iqtisodiy
dasturning eng muhim yo‘nalishlari va ustuvor vazifalarining o‘z vaqtida so‘zsiz
bajarilishini ta’minlash, bank tizimining barqarorligini ta’minlashga qaratilgan
chora-tadbirlarni izchil amalga oshirishni davom ettirish, ayniqsa, mamlakatimiz
Prеzidеntining 2015 yil 6 maydagi “Tijorat banklarining moliyaviy barqarorligini
yanada oshirish va ularning rеsurs bazasini rivojlantirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori talablariga muvofiq bank tizimining barqarorligini
ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlarni izchil amalga oshirish, tijorat
banklarining faoliyatini xalqaro standartlar va prinsiplarga muvofiq baholash,
tartibga solish hamda nazorat qilish tizimini yanada takomillashtirish, xalqaro
moliya institutlari bilan o‘rnatilgan hamkorlikni doimiy mustahkamlab borish,
kichik biznеs va xususiy tadbirkorlik sub’yektlarini moliyaviy qo‘llab-quvvatlash,
bank xizmatlari turlarini yanada kеngaytirish hamda sifatini yaxshilash, zamonaviy
axborot-kommunikatsiya tеxnologiyalarini jadal joriy etish borasida muhim
vazifalar bеlgilab olindi.
SHuningdеk, majlisda barcha banklar rahbarlari zimmalariga «Kеksalarni
e’zozlash yili» Davlat dasturida bеlgilangan har bir vazifaning o‘z vaqtida va sifatli
bajarilishini ta’minlashga qaratilgan ishlarni faol davom ettirish vazifalari ham
yuklatildi.
Majlisda muhokama etilgan barcha masalalar yuzasidan Markaziy bank
Boshqaruvining tеgishli qarorlari qabul qilindi.
4.Bankning o‘z mablag‘lari (kapitali) tahlili va tijorat banklari
kapitilining (mablag‘lari) tahlili
Xalqaro bank amaliyoti tajribasi shuni ko‘rsatmoqdaki, bozor munosabatlari
sharoitida tijorat banklari kapitalining samaradorligini va uning yetarliligini
ta’minlamasdan turib, banklarning to‘lov qobiliyatini mustahkamlash va aholining
bank tizimiga bo‘lgan ishonchini qozonish mushkul vazifalardan biri hisoblanadi.
Ma’lumki, bank kapitalining mavjudligi bankni tashkil topishi va faoliyat
ko‘rsatishi uchun eng asosiy zaruratlardan biridir. Aytish joizki, Amerika Qo‘shma
Shtatlarida ipotekali kreditlash tizimida ro‘y bergan tanglik holatidan boshlangan,
bugungi kunda butun dunyoni qamrab olgan jahon moliyaviy inqirozi natijasida
yirik banklar va moliyaviy tuzilmalarning likvidlik va to‘lov qobiliyati zaifl ashib
borayotgan bir paytda, banklarning to‘lov qobiliyatini mustahkamlashda bank
kapitali va uning yetarlilik darajasi birlamchi zaruriy omil bo‘lib hisoblanadi.
Iqtisodiy islohotlar va bozor munosabatlarining samaradorligini ta’minlashda
tijorat banklari kapitalini shakllantirish va uning muvofi qligini ta’minlashga
erishish muhim o‘rin tutadi. Xalqaro bank amaliyotida bank kapitali va uning
yetarliligini ta’minlash masalasiga to‘xtalishdan oldin bank kapitalining iqtisodiy
mohiyati to‘g‘risida to‘xtalib o‘tish joiz. Bank kapitali murakkab kategoriya
sifatida «bank ishi»da muhim ahamiyat kasb etadi. Zero, u bank faoliyatining
boshlang‘ich moliyaviy asosi va keyinchalik uning rivojlanishi, barqarorligi hamda
xavfsizligini ta’minlovchi manba bo‘lib hisoblanadi. Qisqa qilib aytganda, tijorat
banki kapitali – bu bank faoliyatini moliyalashtirishning barqaror manbasi bo‘lib,
bankning operatsion jarayonida kutilmaganda yuzaga keladigan zararlarni qoplash
imkonini beruvchi o‘ziga xos himoya vositasidir. Bank kapitalining iqtisodiy
mazmuni yanada to‘liqroq u bajaradigan funksiyalarda namoyon bo‘ladi. 37 Bank
kapitalining quyidagi ikkita funksiyasini ajratib ko‘rsatish mumkin: 1. Himoya
funksiyasi. Bank omonatchilari manfaatlarini himoya qilish bank kapitalining
asosiy funksiyasi bo‘lib xizmat qiladi. Chunki bank aktivlarining asosiy qismi
omonatchilar hisobiga shakllantiriladi. Himoya funksiyasi zarar ko‘rish xavfi
tug‘ilganda aktiv rezervlar shakllantirish yo‘li orqali bankning to‘lov qobiliyatini
saqlab qolish, agarda bank tugatilganda omonatchilarga kompensatsiya to‘lash
imkoniyatini beradi. Bu esa, o‘z navbatida, bankning keyingi faoliyatiga keng yo‘l
ochib beradi. Kapital o‘ziga xos himoya yostig‘i rolini o‘ynab, yirik ko‘zda
tutilmagan xarajatlar sharoitida bank operatsiyalarini davom ettirish imkoniyatini
beradi. Bank kapitalining mavjudligi uning ishonchliligi va likvidliligining birinchi
shartidir. 2. Bank kapitali tartibga soluvchi funksiyani ham bajaradi. Bank
kapitalini tartibga soluvchi funksiyasi bankning ssuda va investitsion
operatsiyalarini chegaralashni nazarda tutadi. Bank kapitali yuqorida keltirilgan
vazifalarni bajarishi uchun quyidagi uchta xususiyatga ega bo‘lishi lozim: 1. U
uzoq muddatli bo‘lishi zarur (doimiy). Tijorat banklarining kapitali uzoq muddatli
bo‘lishi zarur deganda, asosiy e’tibor kapital egasining ushbu mablag‘ni istalgan
paytda talab qilish imkoniyatining chegaralanganligi nazarda tutilmoqda. Agar
bank aksiyadori istalgan paytda bank kapitalini shakllantirish uchun yo‘naltirilgan
mablag‘ni to‘liq yoki qisman qaytarib olsa, bank iqtisodiy jihatdan tang ahvolga
tushib qolishi tabiiy. O‘zbekiston Respublikasining 1996-yil 25-aprelda qabul
qilingan «Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida»gi Qonunida «Bank muassislari
bank aksiyadorlari tarkibidan u ro‘yxatga olingan kundan boshlab bir yil
mobaynida chiqib ketish huquqiga ega emaslar», deya qayd etilgan. Demak, tijorat
banklari nizom kapitaliga qo‘yilgan mablag‘larni bir yil davomida erkin ishlatish
huquqiga ega. 2. Bank kapitali majburiy to‘lovlarga tobe bo‘lmasligi kerak. Tijorat
banklari kapitalining majburiy to‘lovlardan ozodligi bankning barqaror faoliyat
yuritishiga keng imkoniyat yaratadi. Aksincha, bank kapitali soliq, penya va
boshqa to‘lovlar, shuningdek, bankning majburiyatlari bo‘yicha tobe bo‘lsa, uning
iqtisodiy barqarorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi va kapital doimo iqtisodiy jihatdan
xavf ostida bo‘ladi. Mazkur holat banklarga o‘z nomidan moliya bozorlarida
operatsiyalarni amalga oshirishda, omonatchilar va investorlarni bankka jalb
qilishda hamda aholining ishonchini ta’minlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. 38 3.
Bank kapitali omonatchilar va kreditorlarning huquqiy manfaatidan mustaqil
bo‘lishi lozim. Tijorat banklari moliyaviy vositachi sifatida omonatchilar va
kreditorlardan juda katta miqdorda mablag‘larni jalb etadi. Bank kapitali jalb
qilingan mablag‘larni qaytarish bilan bog‘liq bo‘lgan holatlar bo‘yicha
omonatchilar va kreditorlarning manfaatiga bevosita bog‘liq bo‘lmasligi zarur.
Ya’ni omonatchilar va kreditorlarning bank kapitaliga nisbatan hech qanday
qonuniy yoki bilvosita da’volari mavjud bo‘lmasligi zarur. Tijorat banklari kapitali
tarkibini oqilona shakllantirilishi bank kapitalining mustahkamligiga va uning
yetarliligiga ijobiy ta’sir qiladi. Bugungi kunda dunyoning ko‘pgina
mamlakatlarida tijorat banklari kapitalining tarkibini shakllantirishda xalqaro
Bazel qo‘mitasi tomonidan ishlab chiqilgan standartlardan asos sifatida
foydalanilmoqda. Xalqaro Bazel qo‘mitasining standartlariga asosan bankning
jami kapitali asosiy va qo‘shimcha kapitalga ajratiladi. Ushbu standartlar birinchi
marta 1988-yilda ishlab chiqilib, amaliyotga 1993-yildan boshlab joriy etilgan.
Bazel standartlariga ko‘ra asosiy kapital quyidagi elementlardan tashkil topadi:
1.Ustav kapitalining to‘langan qismi (oddiy aksiyalar qiymati); 2.Muddatsiz
imtiyozli aksiyalar; 3.Emission daromad; 4.Sof foyda hisobidan shakllantirilgan
zaxira summalari; 5.Sof foyda. 6.O‘tgan yillarning taqsimlanmagan foydasi.
Shunisi e’tiborga molikki, xorijiy bank amaliyotida banklarda audit tekshiruvi
o‘tkazilib, audit xulosasi tasdiqlangunga qadar joriy yilning foydasi asosiy kapital
tarkibiga kiritiladi. Audit xulosasidan keyin esa faqat taqsimlanmagan foyda
kiritiladi. Xalqaro Bazel standartlari bo‘yicha banklarning qo‘shimcha kapitali
tarkibiga quyidagi asosiy elementlar kiritiladi: 1. Kreditlardan ko‘riladigan
zararlarni qoplashga mo‘ljallangan zaxiraning riskka tortilgan aktivlar miqdorining
1,25 foizidan oshib ketmaydigan qismi; 2. Qayta baholash zaxirasi. Bunda bankka
tegishli bino va inshootlar hamda yerning qiymatini qayta baholash natijasida
yuzaga keladigan zaxira miqdori tushuniladi; 3. Subordinatsiyalashgan qarz
majburiyatlari. 4. Konsolidatsiyalashgan sho‘ba korxonalarini tashkil etish
maqsadida yo‘naltirilgan qo‘yilmalar. 39 Bazel andozalari bo‘yicha
konsolidatsiyalashgan sho‘ba korxonalari deganda bank qoshida tashkil etilgan,
mustaqil balansga ega bo‘lmagan kredit muassasalari (lizing, faktoring, trast,
forfeyting kompaniyalari) ko‘zda tutiladi. Respublikamiz tijorat banklarining
kapital tarkibi Markaziy bankning 1998-yil 2-noyabrda tasdiqlangan 420-sonli
«Tijorat banklari kapitali ning yetarliligiga qo‘yiladigan talablar to‘g‘risida»gi
Nizomida quyidagicha keltirilgan: I darajali kapital quyidagilardan iborat: a) to‘liq
to‘langan va muomalaga chiqarilgan oddiy aksiyalar, b) nokumulyativ muddatsiz
imtiyozli aksiyalar. Bu aksiyalar: – muayyan sotib olish sanasi va shartlariga ega