O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI KONSTITUTSIYASINING OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI
Yuklangan vaqt
2024-03-02
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
20
Faytl hajmi
53,4 KB
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI FUQAROLIK TA’LIMI KAFEDRASI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI Yurisprudensiya:(biznes huquqi)
“O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI KONSTITUTSIYASINING
OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
Bajardi:
TOShKENT – 2023
1
M U N D A R I J A
KIRISH ………………………………………………………………….. 3-5
I. BOB. JAMIYAT HAYOTIDA OMMAVIY AXBOROT
VOSITALARINING O‘RNI
I.I. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq ishlashi
………………………………………………………………………… 6-7
I.II. Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida senzuraga yo'l
qo’yilmasligi ………………………………………………………… 7-10
II. BOB. OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI FAOLIYATINI
TASHKIL ETISH
II.I.
Ommaviy
axborot
vositalarini
davlat
ro‘yxatidan
o’tkazish………………………………………………………………… 11-13
II.II. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy axborot
vositalari
bozorini
monopoliyalashtirishga
yo’l
qo‘ymaslik
……………................................................................................................. 13-15
II.III. Ommaviy axborot vositalarining davlat hokimiyati va boshqaruvi
organlari,
boshqa
tashkilotlar
va
fuqarolar
bilan
munosabatlari…………............................................................................... 15-17
XULOSA…………………………………………………………………. 17-19
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
RO‘YXAT…………………....................................................................... 20
2
KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi
Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari uchun alohida bir bobning
ajratilishi ularning jamiyat hayotidagi o‘rni yuqori ekanligidan dalolat beradi.
Ommaviy axborot vositalari jamiyatdagi eng kuchli, jamiyat taraqqiyotining
qanday bo‘lishini belgilovchi vositalardandir.
Ommaviy axborot vositalari orqali inson ongiga ta’sir qilinadi. U orqali
Konstitutsiyada belgilangan turli fikrlilik, fuqarolarning asosiy huquqlari va
erkinliklari hisoblangan so‘z erkinligi, erkin fikr bildirish ro‘yobga chiqadi.
Hozirgi kunda axborot jamiyat hayotini tashkil etishning zaruriy omillaridan biriga
aylanib bormoqda. Ta’kidlash joizki, bugungi ijtimoiy voqelikda inson faoliyatining
u yoki bu darajada axborot olish va uni qayta ishlash jarayonlari bilan bog‘liq
bo‘lmagan biror-bir tarmog‘i qolmadi. Binobarin, tez sur’atlar bilan rivojlanib
borayotgan hozirgi dunyoda fuqarolarning yangi sharoitlarga moslashishlariga
ko‘maklashish, ularga sodir bo‘layotgan voqealar, jarayonlar, hodisalar to‘g‘risida
axborot berib borish, shuningdek, ijtimoiy institutlar va davlat hokimiyati organlari
bilan munosabatlar o‘rnatishga sharoit yaratishda ommaviy axborot vositalari (OAV)
instituti muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ma’lumki, jamiyatda OAVga “xalqning
ovozi” deb tavsif beriladi.
OAVning jamiyat hayotida tutgan o‘rni va ahamiyati, ular tomonidan amalga
oshiriladigan funksiyalarning mazmun va mohiyatini tahlil etishda eng avvalo,
“ommaviy axborot vositalari” tushunchasining huquqiy mohiyatini aniqlash, unga
xos bo‘lgan belgilarni, elementlarni tahlil etib, ularning bog‘liqlik va farqli
tomonlarini, ya’ni bir so‘z bilan aytganda, ushbu institutning ilmiy apparatini
o‘rganish maqsadga muvofiq. OAV tushunchasi mazmunidagi muhim komponent bu
– “axborot” so‘zidir. Ilmiy muomalada “ommaviy axborot vositalari” terminining
yuzaga kelganiga tarixan ko‘p vaqt bo‘lmadi. Xususan, “axborot - termini XX asrning
3
o‘rtalarida Amerikalik elektron muhandis olim Klod Shennon tomonidan muomalaga
kiritilgan”1.
Kurs ishi mavzusini o‘rganilganlik darajasi: O‘zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasining Ommaviy axborot vositalari bobi mohiyatini ochib berishda
O.T.Husanovning Konstitutsiyaviy huquq fanida ya’ni darslikda asosiy prinsiplar
ularning
mohiyati
haqida
to’liq
yortilgan.
Shuningdek
X.T.Odilqoriyev,
SH.N.Berdiyarov, I.E. Xojanazarov, S.Xidirov, G‘.Mirzolarning asarlarida to‘liq
asosiy prinsiplar tushunchasi yoritib o’tilgan
Kurs ishi maqsadi. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasidagi
Uchinchi bo‘limda nazarda tutilgan Ommaviy axborot vositalari tushunchasining
mazmun va mohiyatini anglash va chuqurroq o‘rganish biz yoshlar balki, kelajak
avlodga yetkazish.
Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi:
- aholida tegishli fikrlarni shakllantiradi;
- bo‘layotgan voqealar to‘g‘risida ma’lumot berib boradi;
- ko‘p fikrlilik, so‘z, fikr erkinligini ta’minlaydi;
- turli idoralar, siyosiy institutlar manfaatini ifodalaydi;
- fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qiladi;
- demokratik jarayonlarning chuqurlashuviga hissa qo‘shadi.
Kurs ishining predmeti: Konstitutsiyadagi Ommaviy axborot vositalari
tushunchasi va demokratiya iborasiga oid asosiy belgilar, normativ-huquqiy hujjatlar
kurs ishi mavzusining predtmetini tashkil etadi.
Kurs ishining obyekti: Ommaviy axborot vositalari asosiy belgilari sifatida
e’tirof etilgan tushunchalar ya’ni, ma’lumotlarni izlash, olish, undan foydalanish va
ularga oid normativ-huquqiy hujjatlarning takomillashtirish, ularning mohiyati
borasidagi moddiy huquqiy muammolar tashkil etadi.
1 “Wikipedia”. Ochiq ensiklopediya.
4
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati. Kurs ishida bayon etilgan
mulohazalar, nazariy xulosalar va amaliy takliflar xalqaro munosabatlarda
O‘zbekistonning Ommaviy axborot vositalari ahamiyatini aniqlash, uning ijtimoiy-
iqtisodiy, siyosiy hayotda tutgan mavqyeini o‘rganish uchun asos qilib olish
mumkin. O‘rganish natijalari o‘quv yurtlarida mavzuga oid ma'ruzalarni
o‘qitishda ma'lumot sifatida foydalanish mumkin.
Kurs ishining tuzilishi: kirish, 2 bob, 5 paragraf, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5
I. bob Jamiyat hayotida ommaviy axborot vositalarining o‘rni
I.I. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq
ishlashi
Ommaviy axborot vositalarining erkin faoliyat yuritishi, ularga tazyiq
o‘tkazmaslik ular ishining muvaffaqiyatli bo‘lishi, samara berishining garovidir.
Konstitutsiyaning 82-moddasida ommaviy axborot vositalari erkinligi va qonunga
muvofiq ishlashi belgilangan. Demak, ommaviy axborot vositalari erkin ishlashi va
qonunlar asosida o‘z faoliyatini tashkil qilishi kerak.
Mamlakatimizda ommaviy axborot vositalari faoliyatini takomillashtirish
bo‘yicha olib borilgan ishlar natijasida ularning erkinligini ta’minlovchi qator
huquqiy hujjatlar qabul qilindi.
Jumladan, 1996-yil 30-avgustdagi “Noshirlik faoliyati to‘g‘risida”, “Mualliflik
huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida”, 1997-yil aprelda qabul qilingan “Axborot
olish kafolatlari va erkinligi to‘g‘risida”, “Jurnalistlik faoliyatni himoya qilish
to‘g‘risida”, 1997-yil 26-dekabrda qabul qilingan, “Ommaviy axborot vositalari
to‘g‘risida”gi qonunlar shular jumlasidan.
Bu qonunlar ommaviy axborot vositalari erkinligini ta’minlashga, ularning
faoliyatini takomillashtirishga qaratilgan.
Ommaviy axborot vositalarining erkinligi, eng avvalo, ularning xodimlari,
aniqrog‘i, jurnalistlarning erkinligiga bog‘liq. Jurnalist faoliyatining erkinligisiz
ommaviy axborot vositalarining erkinligi bo‘lishi mumkin emas. Chunki axborot
ommaviy axborot vositalarida jurnalistlar tomonidan tarqatiladi.2
“Jurnalistlik faoliyatini himoya qilish to‘g‘risida”gi Qonun jurnalistlar faoliyati
bilan bog'liq keng institutsional munosabatlarni tartibga solishi bilan birga, ularning
erkinligini ta’minlovchi qoidalarni aniq belgilab qo‘ygan. Jurnalistning erkinligini
ta’minlovchi qonun bo'lishining o‘zi kifoya emas, u bu erkinlikdan to‘g‘ri va
maqsadli foydalanishi uchun yetarli bilimga, malakaga ega bo‘lishi kerak.
2 Azizxo'jaev A. va boshqalar. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh. - Т.: «Sharq», 2008, 259-bet.
6
Shuning uchun mamlakatimizda jurnalistlar va ommaviy axborot vositalari
xodimlarini tayyorlashga, qayta tayyorlashga alohida e’tibor berilmoqda. Ularni
tayyorlash jahon tajribalariga mos ravishda yo‘lga qo‘yilgan.
Avvalgi jurnalistlar tayyorlash maskanlari qayta tashkil qilindi, zamonaviy
jihozlar bilan jihozlandi. Oliy o‘quv yurtlari qoshida xalqaro jurnalistlar tayyorlovchi
fakultetlar, kurslar ochildi. Bu borada Vazirlar Mahkamasining 1999-yil 26-
fevraldagi “Jurnalist kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlash tizimini takomillashtirish
to‘g‘risida”gi Qarori, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005-yil 2-iyundagi
“O‘zbekiston Milliy universiteti huzurida ikki yillik maxsus Oliy jurnalistika kursini
ochish to‘g‘risida”gi hamda 2018-yil 24-maydagi “O‘zbekiston Jurnalistika va
ommaviy kommunikatsiyalar universitetini tashkil etish to‘g‘risida”gi qarorlarining
qabul qilinishi muhim ahaniyat kasb etdi.
Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalarining qonun asosida ishlashi
belgilangan. Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli ko‘plab maxsus
qonunlar mavjud, ularning ba’zilarini tilga olib o‘tdik. Bundan tashqari, yana ko‘plab
qonunlar borki, ularda ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar faoliyatiga tegishli
qoidalar mavjud. Masalan, “Axborotlashtirish to‘g‘risida”, “Reklama to‘g‘risida”,
“Davlat
sirlarini
saqlash
to‘g‘rsida”gi
qonunlar
va
boshqa
qonunlar.
Mamlakatimizning 27 yilligi davrida ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli
ko‘plab yangi qonunlar qabul qilindi yoki mavjud qonunlarga o‘zgartirish,
qo‘shimchalar kiritildi.
I.II. Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida
senzuraga yo'l qo’yilmasligi
Konstitutsiyaning 82-moddasiga asosan, ommaviy axborot vositalari bergan
axborotlarining to‘g‘riligi uchun belgilangan tartibda javobgardirlar.
0‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘rsida”gi 1997-yil
26-dekabrdagi Qonunida bu qoida kengaytirilib, O‘zbekiston Respublikasida
7
ommaviy axborot vositalari erkin bo‘lib, ular O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasiga, ushbu Qonunga va boshqa qonun hujjatlariga
muvofiq faoliyat ko‘rsatadi.
Ommaviy axborot vositalari axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan
foydalanadilar hamda o‘zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi va
haqqoniyligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tarkibda javobgar bo‘ladi.
Bu bilan ommaviy axborot vositalari zimmasiga o‘zi e’lon qilayotgan,
tarqatayotgan ma’lumotlar to‘g‘ri ekanligiga javob berish mas’uliyati yuklangan.
Ommaviy axborot vositalari erkinligi, mustaqilligi ta’minlanishi bilan, undan to‘g‘ri
foydalanish zarurligi, erkinlikni har qanday ko‘rinishda suiiste’mol qilish
mutlaqo mumkin emasligi qonunlar bilan belgilab qo‘yilgan.
Ommaviy axborot vositalarida tarqalayotgan ma’lumotlarning to‘g‘riligi,
haqqoniyligi uchun ommaviy axborot vositalari va shu ma’lumotlarni tayyorlagan
jurnalistlar javob beradilar.
Ommaviy axborot vositalari hech qachon va hech qanday hollarda
fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari, sha’ni, qadr-qimmatiga dog‘ tushiruvchi,
tuhmat ko‘rinishidagi, shaxsiy hayotga aralashuv ruhidagi ma’lumotlarni bermasligi
kerak, agar shunday hoi ro‘y bersa, buning uchun ham ommaviy axborot vositalari,
ma’lumotni tayyorlagan jurnalistlar javob beradilar.
O‘zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumi (konstitutsiyaviy tartib) turli
qonuniy vositalar bilan himoya qilinadi va konstitutsiyaviy tuzum asoslariga zarar
yetkazadigan ma’lumotlarni ommaviy axborot vositalari orqali berilmasligi choralari
ko‘riladi.
Mabodo, shunday hol yuz bersa, ya’ni ommaviy axborot vositalarida: -
konstitutsiyaviy tuzumning asoslariga qarshi;
- davlat suverenitetiga tahdid qiluvchi;
- yaxlitlikni zo‘rlik bilan o‘zgartirishga da’vat qiluvchi;
- qonuniy hokimiyatni to‘ntarishga chaqiruvchi, zo‘rlik yo‘li bilan o‘zgarishga da’vat
qiluvchi;
- urush va zo'rlikni, shafqatsizlikni keltirib chiqaruvchi, ularga da’vat qiluvchi;
- milliy, diniy, irqiy adovatlarga da’vat qiluvchi;
8
- davlat sirini yoki qonun bilan qo‘riqlanadigan boshqa sirlarni oshkor qiluvchi
ma’lumotlar berilsa, ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar javobgarlikka tortiladi.
O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksida
“Tuhmat” (40-modda), “Haqorat” (41-modda), “Fuqarolarga ma’naviy yoki moddiy
zarar yetkazuvchi ma’lumot tarqatish” (46-modda)ni nazarda tutuvchi ma’lumotlar
uchun ma’muriy javobgarlik belgilangan.
O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi ma’lumotlar
mavjud ommaviy axborot vositalaridagi ma’lumotlar uchun, ommaviy axborot
vositalarining va ularning xodimlari javobgarligining belgilanishi, ommaviy axborot
vositalaridagi axborotlarni to‘g‘ri, haqqoniy bo‘lishini ta’minlashga qaratilishi bilan
konstitutsiyaviy tuzumni, fuqarolarning huquq va erkinliklari hamda manfaatlari
himoyasiga qaratilgan faoliyat deyish mumkin
O‘zbekiston Konstitutsiyasining 33-moddasida so‘z va axborot erkinligi
mustahkamlab qo‘yilishi bilan birga, axborot olish va tarqatishda ayrim cheklashlar
bo‘lishi ham belgilab qo‘yilgan. Unga asosan, faqat konstitutsiyaviy tuzumga qarshi
axborotlarni cheklash mumkin. Shuningdek, davlat siriga taalluqli cheklashlar ham
bo‘lishi belgilanadi.
Mamlakatimizda maxsus “Davlat sirlarini saqlash to‘g‘risida”gi Qonun mavjud
bo‘lib, unda: “Davlat tomonidan qo‘llaniladigan va maxsus ro‘yxatlar bilan
chegaralab qo‘yilgan alohida ahamiyatli, mutlaqo maxfiy va maxfiy harbiy, siyosiy,
iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va o‘zga ma’lumotlar O‘zbekiston Respublikasining
davlat sirlari hisoblanadi”3, - deb belgilangan. Bunday ma’lumotlarni oshkor qilishga
hech qanday jurnalist, ommaviy axborot vositalari haqli emas.
Konstitutsiyaning 82-moddasida: «Senzuraga yo‘l qo‘yilmaydi», - degan qoida
mavjud. Senzura ma’lumotlarni e’lon qilingunga qadar o‘qish, uni tarqatish,
qo‘shimchalar kiritish yoki umuman nashr qilishni cheklashdir. Ommaviy axborot
vositalarida e’lon qilinayotgan ma’lumotlarda davlat siriga zid, konstitutsiyaviy
tuzumga qarshi ma’lumotlar bo‘lmasa, ularni o‘zgartirish, qo‘shimcha kiritish,
ayrimlarini olib tashlashga yo‘l qo‘yilmaydi, degan qoida shu ma’noni beradi.
3 O’zbekiston Respublikasi qonuni 848-XII-son “Davlat sirlarini saqlash tug’risida”.07.05.1993 y
9
Ommaviy axborot vositalarida senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi qoidasining
Konstitutsiyaga kiritilishi sababi, avvalgi tuzum (sovet tuzumi)da ommaviy axborot
vositalari nashriy faoliyati nihoyatda senzuralashgan, hech qanday ma’lumot
avvaldan o‘qib chiqilmay, tegishli o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilmasdan, ayrim
joylari olib tashlanmasdan nashr qilinmas edi.
Senzura ommaviy axborot vositalarining erkinligini, umuman, so‘z, fikr erkinligini
cheklovchi kuchli vosita edi. Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari faoliyatida
senzuraga yo‘l qo‘yilmasligini belgilovchi qoidaning kiritilganligi, ommaviy axborot
vositalari, umuman, jamiyatda so‘z, fikrlash erkinligini ro‘yobga chiqaruvchi,
ta’minlovchi muhim shart hisoblanadi.
Senzuraning yo‘qligi ommaviy axborot vositalari o‘rtasida sog‘lom raqobatning
mavjud bo‘lishini, kuchayishini, jurnalistlarning ijodiy tashabbuskorlik faoliyati
rivojlanishini ta’minlovchi muhim vositasidir.
Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli barcha qonunlarda ham senzuraga
yo‘l qo‘yilmasligi belgilab qo‘yilgan.
Shuningdek, ommaviy axborot vositalari haqidagi qonunlarda qanday
masalalarda ma’lumotlar oshkor qilinmasligi ham belgilab qo‘yilgan. Bular
xavfsizlik, fuqaro manfaatlaridan kelib chiqadi. O‘zbekiston Respublikasida
ommaviy axborot vositalarini senzura qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. E’lon qilinayotgan
xabarlar va materiallar oldindan kelishib olinishini, shuningdek ularning matni
o‘zgartirilishini yoki butunlay nashrdan olib qolinishini (efirga berilmasligini) talab
qilishga hech kimning haqi yo‘q”4.
2 lex.uz. O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari tug’risida”gi qonuni, O’zbekiston Respublikasi
qonun hujjatlari to’plami 2007..
10
II bob. Ommaviy Axborot vositalari faoliyatini tashkil etish
II.I. Ommaviy axborot vositalarini davlat ro’yxatidan o’tkazish
Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish tartibi
Ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan davlat
ro‘yxatidan o‘tkaziladi (bundan buyon matnda ro‘yxatdan o‘tkazish deb yuritiladi).
Ommaviy axborot vositalarini ro‘yxatdan o‘tkazish tartibi O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza ro‘yxatdan
o‘tkazuvchi organga belgilangan tartibda muassis tomonidan beriladi.
Muassisning ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizasi
ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan o‘n besh kunlik muddatda ko‘rib chiqilishi
kerak.
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazganlik hamda qayta ro‘yxatdan
o‘tkazganlik uchun qonunchilikda belgilangan tartibda va miqdorlarda ro‘yxatdan
o‘tkazish yig‘imi olinadi.
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada
quyidagilar ko‘rsatilishi kerak:
muassis to‘g‘risidagi ma’lumotlar;
ommaviy axborot vositasining nomi, tili va turi;
maqsad va vazifalari;
ixtisoslashuvi;
tarqatilish hududi;
davriyligi;
moliyalashtirish manbalari;
tahririyatning joylashgan yeri (pochta manzili) va tahririyat to‘g‘risidagi boshqa
ma’lumotlar;
hajmi;
11
muassis va tahririyat boshqa qaysi ommaviy axborot vositalariga nisbatan muassis,
ishonchli boshqaruvchi, noshir, tarqatuvchi ekanligi haqidagi (barcha affillangan
shaxslarning va ulardan har birining tahririyat ustav fondidagi ulushi miqdorlari
ko‘rsatilgan) ma’lumotlar.
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizaga
ommaviy axborot vositasining ta’sis hujjatlari ilova qilinadi.
Agar muassis bitta shaxsdan iborat bo‘lsa, ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organga
taqdim etiladigan ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi
arizaga faqat tahririyat ustavi (nizomi) ilova qilinadi.
Internet jahon axborot tarmog‘idagi veb-sayt ommaviy axborot vositasi sifatida
ro‘yxatdan o‘tkazilgan taqdirda veb-saytning domen nomi ko‘rsatiladi, bunda ushbu
modda birinchi qismining oltinchi va o‘ninchi xatboshilarida nazarda tutilgan
ma’lumotlarni taqdim etish talab qilinmaydi.
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishda ushbu moddada nazarda
tutilganidan boshqa talablar qo‘yish taqiqlanadi.
Ushbu modda birinchi qismining ikkinchi—beshinchi xatboshilarida,
shuningdek ikkinchi qismida ko‘rsatilgan ma’lumotlar va hujjatlarga ommaviy
axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilganidan so‘ng o‘zgartishlar kiritilgan taqdirda, u
belgilangan tartibda qayta ro‘yxatdan o‘tishi shart. Qolgan hollarda muassis yoki
tahririyat kiritilgan o‘zgartishlar to‘g‘risida ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organni bir oy
muddatda yozma shaklda xabardor qilishi shart.
Ro‘yxatdan o‘tkazilmaydigan ommaviy axborot vositalari
Quyidagilarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi talab etilmaydi:
faqat o‘z rasmiy xabarlari va materiallarini, shuningdek normativ-huquqiy hujjatlarini
e’lon qilish uchun davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan ta’sis
etiladigan ommaviy axborot vositalari;
korxona, muassasa, tashkilotning (shu jumladan o‘quv va ilmiy muassasaning) o‘z
ehtiyojlarini qondirish uchun adadi yuztagacha nusxada chop etiladigan davriy bosma
nashrlar;
kabel tarmoqlari orqali olib beriladigan (ko‘rsatiladigan) tele, radio, video,
kinoxronikal dasturlar, shuningdek tarqatilishi bir korxona, muassasa, tashkilot (shu
12
jumladan o‘quv va ilmiy muassasa) binosi va hududi bilan cheklanadigan audio,
audiovizual xabar va materiallar.
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish quyidagi hollarda rad etilishi
mumkin:
ommaviy axborot vositasining maqsad va vazifalari qonunchilikka zid bo‘lsa;
ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada ko‘rsatilgan
ma’lumotlar haqiqatga mos kelmasa;
bundan avval aynan bir xil yoki adashtirib yuborish darajasida o‘xshash nomdagi
ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilgan bo‘lsa.
Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish rad etilgan taqdirda,
qaror chiqarilgandan keyin bir kun ichida arizachiga yozma shaklda, shu jumladan
axborot tizimi orqali elektron shaklda bildirish yuboriladi (topshiriladi), unda rad
etish sabablari, shuningdek arizachi ko‘rsatilgan sabablarni bartaraf etib, hujjatlarni
qayta ko‘rib chiqish uchun taqdim etishi mumkin bo‘lgan muddat ko‘rsatiladi.
Muassis ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organning ommaviy axborot vositasini
ro‘yxatdan o‘tkazishni rad etish to‘g‘risidagi qarori ustidan sudga shikoyat qilishi
mumkin.
II.II. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy
axborot vositalari bozorini monopoliyalashtirishga yo’l qo’ymaslik
Ommaviy axborot vositalari mahsuloti
Davriy bosma nashr alohida sonining adadi yoki adadining bir qismi yoxud
tele, radio, video, kinoxronikal dasturlarning va ommaviy axborotni davriy
tarqatishning boshqa elektron tarzdagi alohida chiqarilishi ommaviy axborot
vositalarining mahsulotidir.
Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish
Ommaviy axborot vositasi mahsulotini tarqatish bevosita tahririyat tomonidan,
shuningdek belgilangan tartibda yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan shartnoma
asosida amalga oshirilishi mumkin.
13
Bosma ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish ularga obuna tashkil
etish, shuningdek chakana savdo tarmog‘i orqali amalga oshiriladi. Ro‘yxatdan
o‘tkazilgan davriy bosma nashrlar adadini chakana savdo orqali, shu jumladan qo‘lda
sotish nashrlar tahririyatlarining shtatdagi tarqatuvchilari tomonidan yoki savdo
tarmog‘iga ega bo‘lgan yuridik shaxslar, shuningdek yakka tartibdagi tadbirkorlar
tomonidan, qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Ommaviy axborot vositasining har bir alohida chiqarilishining tarqatilishiga
bosh muharrir uning chiqarilishi uchun ruxsat berganidan keyingina yo‘l qo‘yiladi.
Ko‘rsatuv va eshittirish uzluksiz davom etganda ommaviy axborot vositasi
mahsulotining tarqatilishiga bosh muharrir dastlabki ruxsat bergan paytdan e’tiboran
hamda ko‘rsatuv va eshittirishdagi tanaffusga qadar yo‘l qo‘yiladi.
Davriy bosma nashrning elektron shakli
Axborot tashuvchi jismlarga yozilgan, shuningdek Internet jahon axborot
tarmog‘iga joylashtirilgan, elektron texnik qurilmalar yordamida foydalanishga
mo‘ljallangan gazetalar, jurnallar, axborotnomalar, byulletenlar va boshqa davriy
bosma nashrlar davriy bosma nashrning elektron shaklidir.
Davriy bosma nashrning elektron shakli davriy bosma nashrni tarqatish
usullaridan biridir.Tegishli davriy bosma nashrning bosma va elektron shakllarining
mazmuni aynan bir xil bo‘lgan hamda qonunchilik talablariga rioya etilgan taqdirda,
davriy bosma nashr tahririyati davriy bosma nashrning elektron shaklini mustaqil
ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatdan o‘tkazmasdan tarqatishga haqlidir.
Davriy bosma nashrning bosma shaklida mavjud bo‘lgan reklama xabarlarining
elektron shakldan olib tashlanishi va (yoki) butunlay yoki qisman almashtirilishi,
shuningdek elektron shaklda ifodalangan materiallar hajmining bosma shaklidagiga
nisbatan qisqartirilishi mazmunning aynan bir xilligi buzilishi deb qaralmaydi.
Davriy bosma nashr tahririyati davriy bosma nashrning elektron shakli
tarqatilishi to‘g‘risida ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organni yozma shaklda xabardor qilishi
shart. Davriy bosma nashrlarga ilovalar
Davriy bosma nashrlar ilovalar bilan chiqarilishi mumkin. Ilovalar qaysi davriy
nashrga taalluqli bo‘lsa, ularda o‘sha asosiy davriy bosma nashrning nomi
ko‘rsatilishi kerak.
14
Davriy bosma nashrning alohida nomga ega bo‘lgan ilovalariga mustaqil
ommaviy axborot vositasi sifatida qaraladi va u umumiy asoslarda ro‘yxatdan
o‘tkazilishi kerak.
Nazorat nusxalari va majburiy nusxalar
Davriy bosma nashrlarning nazorat nusxalari tahririyatga, muassisga va ro‘yxatdan
o‘tkazuvchi organga bepul yuboriladi.
Davriy bosma nashrlarning majburiy nusxalari yuboriladigan muassasalar va
tashkilotlarning ro‘yxati O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan
belgilanadi.
Ommaviy axborot vositalari bozorini monopollashtirishga yo‘l qo‘yilmasligi
Ommaviy axborot vositalari bozorini monopollashtirishga yo‘l qo‘yilmaydi.
Bironta ham yuridik yoki jismoniy shaxs ommaviy axborot vositalarining tegishli
markaziy yoki mahalliy bozoriga chiqariladigan ommaviy axborot vositalarining
yigirma besh foizidan ortig‘iga muassis (hammuassis) bo‘lishga va ularni shuncha
miqdorda o‘z mulkida, egaligida, foydalanishida, tasarrufida, yurituvida yoxud
boshqaruvida (bevosita yoki affillangan shaxslar orqali) saqlashga haqli emas.
O‘zbekiston Respublikasi hududida chet davlatlar ommaviy axborot vositalari
mahsulotini tarqatish.
O‘zbekiston Respublikasi hududida chet davlatlar ommaviy axborot vositalari
mahsulotini tarqatish O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi belgilaydigan
tartibga, shuningdek O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalariga muvofiq
amalga oshiriladi.
Chet davlatlarning ommaviy axborot vositalari tomonidan qonunchilik talablari
buzilgan taqdirda, ularning mahsulotini O‘zbekiston Respublikasi hududida tarqatish
tugatilishi mumkin.
II.III. Ommaviy axborot vositalarining davlat hokimiyati va
boshqaruvi organlari, boshqa tashkilotlar va fuqarolar bilan
munosabatlari
“Muallif materiallaridan va xatlardan foydalanish
15
Ommaviy axborot vositalarida muallif materiallaridan, fan, adabiyot va san’at
asarlaridan qonunchilikka muvofiq foydalanilishiga yo‘l qo‘yiladi”.5
Tahririyatga kelgan xatlarni e’lon qilishga tayyorlash chog‘ida ularning
mazmunini buzmagan holda matnini qisqartirish hamda tahrir qilishga yo‘l qo‘yiladi.
Tahririyat qonuniy asoslarda rad etgan materialni ommaviy axborot vositasida
majburan e’lon qildirishga hech kim haqli emas.
Axborot manbaini oshkor etmaslik.
Tahririyat o‘z nomini oshkor etmaslik sharti bilan berilgan axborot,
ma’lumotlar, faktlar yoki dalillar manbaining nomini, shuningdek taxallusini qo‘ygan
muallifning nomini ularning yozma roziligisiz oshkor etishga haqli emas.
Tahririyat axborot manbaining yoki taxallusini qo‘ygan muallifning talabiga
binoan ularning nomidan sudda ishtirok etishi mumkin.
Raddiya berish va javob qaytarish huquqi.
Yuridik yoki jismoniy shaxs ommaviy axborot vositasida e’lon qilingan,
haqiqatga mos kelmaydigan hamda o‘zining sha’ni va qadr-qimmati yoki ishchanlik
obro‘sini tahqirlovchi ma’lumotlar uchun raddiya berishni tahririyatdan talab qilishga
haqlidir.
Agar raddiya yoki javobni e’lon qilish hajmi va vaqti ommaviy axborot
vositasining faoliyatiga zarar yetkazishi mumkin bo‘lsa, matnni axborot manbai yoki
muallif bilan kelishilgan holda asoslangan tahrir qilishga yo‘l qo‘yiladi.
Ommaviy axborot vositasi raddiyani, javobni e’lon qilishdan bo‘yin tovlasa
yoxud ularni e’lon qilish uchun belgilab qo‘yilgan muddatni buzsa, yuridik yoki
jismoniy shaxs da’vo arizasi bilan sudga murojaat qilishga haqlidir.
Rasmiy xabarlar va axborotni e’lon qilish.
Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan ta’sis etilgan ommaviy
axborot vositalari shu organlarning rasmiy xabarlari va materiallarini, shuningdek
normativ-huquqiy hujjatlarini e’lon qilishi shart.
5 O‘zbekiston Respublikasining “Mualliflik huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida”gi qonuni.
16
Favqulodda vaziyatlar to‘g‘risidagi shoshilinch xabarlar yoki vakolatli davlat
organlari tomonidan jamoatchilikka tezkorlik bilan yetkazish maqsadida berilgan
xabarlar barcha ommaviy axborot vositalarida e’lon qilinadi.
Sudning aynan shu ommaviy axborot vositasida e’lon qilish to‘g‘risidagi
ko‘rsatmasi bo‘lgan, qonuniy kuchga kirgan qarorini tahririyat sud qarorida
ko‘rsatilgan muddatda bepul e’lon qilishi shart.
Ushbu bandlarning birinchi — uchinchi qismlarida nazarda tutilganidan boshqa har
qanday axborot, xabar va e’lon tahririyat bilan tuziladigan shartnoma asosida e’lon
qilinadi.
Ommaviy axborot vositasining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari
faoliyati to‘g‘risida axborot olishga doir so‘rovi.
Ommaviy axborot vositasi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarining
faoliyati to‘g‘risida axborot olishga doir so‘rov bilan ularga og‘zaki yoki yozma
shaklda (shu jumladan elektron hujjat shaklida) murojaat etish huquqiga ega.
Ommaviy axborot vositasining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyati
to‘g‘risida axborot olishga doir, shuningdek mansabdor shaxslarning intervyusini
tashkil etish to‘g‘risidagi so‘rovi ko‘pi bilan yetti kun muddatda ko‘rib chiqiladi.
Agar ommaviy axborot vositasining so‘rovini ko‘rib chiqish davlat hokimiyati
va boshqaruvi organlarining vakolatlari jumlasiga kirmasa, so‘rov so‘ralayotgan
axborotni taqdim etish o‘zining vakolatiga kiritilgan organga ro‘yxatdan o‘tkazilgan
kundan e’tiboran uch ish kuni ichida yuboriladi, ommaviy axborot vositasi esa bu
haqda xabardor qilinadi.
So‘rov rad etilgan taqdirda, ommaviy axborot vositasiga asoslantirilgan javob
yuboriladi.
XULOSA
17
Sharhlanayotgan bobda O‘zbekiston tarixida birinchi marta ommaviiy axborot
vositalarining erkinligi prinsipi konstitutsiyaviy qoida tariqasida mustahkamlab
qo‘yildi.
Ushbu konstitusiyaviy qoida ommaviy axborot vositalari chinakam erkin
faoliyat yuritishining huquqiy kafolati bo‘lib, jamiyatning yangilanishi jarayonida
mislsiz ahamiyatga ega.
Mazkur moddada uchta muhim prinsip, ya’ni ommaviy axborot vositalarining
erkinligi, ularning faoliyatida qonun ustuvorligi va senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi o‘z
ifodasini topgan.
O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to’g’risida”gi 1997 yil
26 dekabrdagi qonunida: “O’zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalari
erkin bo’lib, ular O’zbekiston Respublikasi Konstitusiyasiga, ushbu qonunga va
boshqa qonun hujjatlariga muvofiq faoliyat ko’rsatadi.
Ommaviy axborot vositalari axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan
foydalanadilar hamda o’zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi va haqqoniyligi
uchun qonun hujjatlarida belgilangan tartibda javobgar bo‘ladilar”, – deb
ko‘rsatilgan.
Demokratik davlatlarda ommaviy axborot vositalari erkinligini, ularning
faoliyat ko’rsatishi sharoitlarini ta’minlash bilan birga, bu erkinliklarning suiiste’mol
qilinishiga yo‘l qo‘yilmaydi. Ommaviy axborot vositalari va jurnalistlar yuqorida
aytib o‘tganimizdek, birinchi navbatda, berilayotgan axborotning to‘g‘riligi uchun
javobgardirlar. Ikkinchidan, O‘zbekiston Respublikasining mavjud konstitusiyaviy
tuzumini, hududiy yaxlitligini zo‘rlik bilan o’zgartirishga da’vat qilish, urush va
zo’ravonlikni, shafqatsizlikni, milliy, irqiy va diniy adovatni targ’ib etish, davlat sirini
yoki qonun bilan qo’riqlanadigan o’zga sirni oshkor etish, jinoiy ja- vobgarlikka
sabab bo’ladigan xatti-harakatlar sodir qilishni targ’ib qilishga ruxsat berilmaydi.
Uchinchidan, fuоarolarning sha’ni va qadr-qimmatini tahqirlash, ularning shaxsiy
hayotiga aralashish ham taqiqlanadi. Ushbu cheklashlar huquqiy davlatda so`z
erkinligi, ommaviy axborot vositalari erkinligi istalgan fikr yoki qarash ifoda
etilishiga yo`l qo’yilmasligidan dalolat beradi. Demokratik islohotlarni amalga
oshirish davrida so`z erkinligi huquqi muhim o`rin tutadi. Huquqiy davlat barpo etish,
18
birinchi navbatda, so`z erkinligini ta’minlashni talab qiladi. Shuning uchun ham
birinchi prezidentimiz I.Karimov mustaqillikning ilk davrlarida: “Jamiyatimizda
fikrlar, qarashlar rang-barangligiga erishishimiz kerak”6, – deb ta’kidlagani bejiz
emas.
Boshqacha aytganda, ommaviy axborot vositalarining jamiyatdagi o’rnini
yuksaltirish, matbuot, televideniya, radio faoliyatini yanada liberallashtirish, ularning
mustaqilligi va erkinligini amalda ta’minlash masalalari hayotimizni isloh qilish va
yangilash borasida oldimizga qo’ygan ustuvor vazifa va yo`nalishdan biri etib
belgilagan.
Ma’lumki, axborotni, birinchi navbatda, jurnalistlar qidiradilar, oladilar va
ommaviy axborot vositalari orqali tarqatadilar. “Jurnalistlik faoliyatini himoya qilish
to’g’risida”gi qonun jurnalistning faoliyati bilan bog’liq holda yuzaga keladigan
munosabatlarni tartibga soladi, uning huquq va majburiyatlarini belgilaydi, unga
huquqiy va ijtimoiy kafolatlar beradi, jurnalistlik faoliyatini himoya qilish
to’g’risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun javobgarlik choralarini belgilaydi.
Jurnalist - mehnatga oid yoki boshqa shartnomaviy munosabatlar asosida
ommaviy axborot vositalari uchun xabarlar va materiallarni to‘plash, tahlil etish,
tahrir qilish, tayyorlash hamda tarqatishga doir faoliyatni amalga oshiruvchi shaxsdir.
O‘zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarining senzura qilinishiga yo‘l
qo‘yilmaydi.
Hech kim jurnalistdan e’lon qilinayotgan xabarlar yoki materiallar oldindan
kelishib olinishini, shuningdek ularning matni o‘zgartirilishini yoxud ularning
nashrdan butunlay olib tashlanishini (efirga berilmasligini) talab qilish huquqiga ega
emas.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXAT
6 Karimov I.A. O`zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura. 1-tom. – T.: O’zbekiston, 1996. – 46-bet.
19
1. O.T Husanov “Konstitutsiyaviy Huquq”. 17-bob Ommaviy axborot vositalari.
Toshkent.2022. 187,191-betlar.
2. X.T Odilqoriyev “Konstitutsiyaviy Huquq”. 16-bob Ommaviy axborot
vositalari. Toshkent.2014. 327,340-betlar.
3. A.X Saidov O‘zbekiston Respublikasi “Konstitutsiyaviy Huquqi”. Toshkent
TDYU 2005.
4. O.T Husanov “O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh”.
Toshkent TDYU 2013.
5. Karimov I.A. “O‘zbek xalqi hech qachon, hech kimga qaram bo‘lmaydi”. 2005.
6. Karimov I.A. “Yangicha fikrlash va ishlash – davr talabi”. 1997.
II. ME’YORIY HUQUQIY HUJJATLAR
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. — T.: O‘zbekiston, 2021. 22-b.
2. “O‘zbekiston
Respublikasini
yanada
rivojlantirish
bo‘yicha
Harakatlar
strategiyasi to‘g‘risida” O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-
fevraldagi farmoni.
3. O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘rsida”gi Qonuni.
1997-yil 26-dekabr.
4. Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi.
III. INTERNET SAHIFALARI.
1. www.lex.uz
2. www.gov.uz
3. www.staff.tiiame.uz.
4. www.librariy-tsul.uz
5. www.wikipedia.org.