O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI KONSTITUTSIYASINING OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI

Yuklangan vaqt

2024-03-02

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

20

Faytl hajmi

53,4 KB


 
 
 
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA 
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI FUQAROLIK TA’LIMI KAFEDRASI 
 
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI Yurisprudensiya:(biznes huquqi) 
 
 
“O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI KONSTITUTSIYASINING 
OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI” 
mavzusidagi 
 
 
 
KURS ISHI 
 
 
 
 
 
                                                                      Ilmiy rahbar:  
                                                                     Bajardi:   
 
 
 
TOShKENT – 2023 
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI FUQAROLIK TA’LIMI KAFEDRASI IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI Yurisprudensiya:(biznes huquqi) “O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI KONSTITUTSIYASINING OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI” mavzusidagi KURS ISHI Ilmiy rahbar: Bajardi: TOShKENT – 2023  
1 
M U N D A R I J A  
  
KIRISH ………………………………………………………………….. 3-5 
 
 
I. BOB. JAMIYAT HAYOTIDA OMMAVIY AXBOROT 
VOSITALARINING O‘RNI 
 
I.I. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq   ishlashi 
…………………………………………………………………………       6-7   
 
I.II.  Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida senzuraga yo'l 
qo’yilmasligi …………………………………………………………        7-10 
 
 
II. BOB. OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI FAOLIYATINI 
TASHKIL ETISH               
 
 
 
II.I. 
Ommaviy 
axborot 
vositalarini 
davlat 
ro‘yxatidan 
o’tkazish…………………………………………………………………   11-13 
 
II.II.  Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy axborot 
vositalari 
bozorini 
monopoliyalashtirishga 
yo’l 
qo‘ymaslik 
……………................................................................................................. 13-15 
II.III. Ommaviy axborot vositalarining davlat hokimiyati va boshqaruvi 
organlari, 
boshqa 
tashkilotlar 
va 
fuqarolar 
bilan 
munosabatlari…………............................................................................... 15-17 
 
 
 
XULOSA…………………………………………………………………. 17-19 
 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
RO‘YXAT…………………....................................................................... 20 
 
 
1 M U N D A R I J A KIRISH ………………………………………………………………….. 3-5 I. BOB. JAMIYAT HAYOTIDA OMMAVIY AXBOROT VOSITALARINING O‘RNI I.I. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq ishlashi ………………………………………………………………………… 6-7 I.II. Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida senzuraga yo'l qo’yilmasligi ………………………………………………………… 7-10 II. BOB. OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI FAOLIYATINI TASHKIL ETISH II.I. Ommaviy axborot vositalarini davlat ro‘yxatidan o’tkazish………………………………………………………………… 11-13 II.II. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy axborot vositalari bozorini monopoliyalashtirishga yo’l qo‘ymaslik ……………................................................................................................. 13-15 II.III. Ommaviy axborot vositalarining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari, boshqa tashkilotlar va fuqarolar bilan munosabatlari…………............................................................................... 15-17 XULOSA…………………………………………………………………. 17-19 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXAT…………………....................................................................... 20  
2 
 
 
KIRISH 
 
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   
Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari uchun alohida bir bobning   
ajratilishi ularning jamiyat hayotidagi o‘rni yuqori ekanligidan dalolat beradi.  
Ommaviy axborot vositalari jamiyatdagi eng kuchli, jamiyat taraqqiyotining   
qanday bo‘lishini belgilovchi vositalardandir.  
Ommaviy axborot vositalari orqali inson ongiga ta’sir qilinadi. U orqali   
Konstitutsiyada belgilangan turli fikrlilik, fuqarolarning asosiy huquqlari va   
erkinliklari hisoblangan so‘z erkinligi, erkin fikr bildirish ro‘yobga chiqadi. 
Hozirgi kunda axborot jamiyat hayotini tashkil etishning zaruriy omillaridan biriga 
aylanib bormoqda. Ta’kidlash joizki, bugungi ijtimoiy voqelikda inson faoliyatining 
u yoki bu darajada axborot olish va uni qayta ishlash jarayonlari bilan bog‘liq 
bo‘lmagan biror-bir tarmog‘i qolmadi. Binobarin, tez sur’atlar bilan rivojlanib 
borayotgan hozirgi dunyoda fuqarolarning yangi sharoitlarga moslashishlariga 
ko‘maklashish, ularga sodir bo‘layotgan voqealar, jarayonlar, hodisalar to‘g‘risida 
axborot berib borish, shuningdek, ijtimoiy institutlar va davlat hokimiyati organlari 
bilan munosabatlar o‘rnatishga sharoit yaratishda ommaviy axborot vositalari (OAV) 
instituti muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ma’lumki, jamiyatda OAVga  “xalqning 
ovozi” deb tavsif beriladi.  
OAVning jamiyat hayotida tutgan o‘rni va ahamiyati, ular tomonidan amalga 
oshiriladigan funksiyalarning mazmun va mohiyatini tahlil etishda eng avvalo, 
“ommaviy axborot vositalari” tushunchasining huquqiy mohiyatini aniqlash, unga 
xos bo‘lgan belgilarni, elementlarni tahlil etib, ularning bog‘liqlik va farqli 
tomonlarini, ya’ni bir so‘z bilan aytganda, ushbu institutning ilmiy apparatini 
o‘rganish maqsadga muvofiq. OAV tushunchasi mazmunidagi muhim komponent bu 
– “axborot” so‘zidir. Ilmiy muomalada “ommaviy axborot vositalari” terminining 
yuzaga kelganiga tarixan ko‘p vaqt bo‘lmadi. Xususan, “axborot - termini XX asrning 
2 KIRISH Kurs ishi mavzusining dolzarbligi Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari uchun alohida bir bobning ajratilishi ularning jamiyat hayotidagi o‘rni yuqori ekanligidan dalolat beradi. Ommaviy axborot vositalari jamiyatdagi eng kuchli, jamiyat taraqqiyotining qanday bo‘lishini belgilovchi vositalardandir. Ommaviy axborot vositalari orqali inson ongiga ta’sir qilinadi. U orqali Konstitutsiyada belgilangan turli fikrlilik, fuqarolarning asosiy huquqlari va erkinliklari hisoblangan so‘z erkinligi, erkin fikr bildirish ro‘yobga chiqadi. Hozirgi kunda axborot jamiyat hayotini tashkil etishning zaruriy omillaridan biriga aylanib bormoqda. Ta’kidlash joizki, bugungi ijtimoiy voqelikda inson faoliyatining u yoki bu darajada axborot olish va uni qayta ishlash jarayonlari bilan bog‘liq bo‘lmagan biror-bir tarmog‘i qolmadi. Binobarin, tez sur’atlar bilan rivojlanib borayotgan hozirgi dunyoda fuqarolarning yangi sharoitlarga moslashishlariga ko‘maklashish, ularga sodir bo‘layotgan voqealar, jarayonlar, hodisalar to‘g‘risida axborot berib borish, shuningdek, ijtimoiy institutlar va davlat hokimiyati organlari bilan munosabatlar o‘rnatishga sharoit yaratishda ommaviy axborot vositalari (OAV) instituti muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ma’lumki, jamiyatda OAVga “xalqning ovozi” deb tavsif beriladi. OAVning jamiyat hayotida tutgan o‘rni va ahamiyati, ular tomonidan amalga oshiriladigan funksiyalarning mazmun va mohiyatini tahlil etishda eng avvalo, “ommaviy axborot vositalari” tushunchasining huquqiy mohiyatini aniqlash, unga xos bo‘lgan belgilarni, elementlarni tahlil etib, ularning bog‘liqlik va farqli tomonlarini, ya’ni bir so‘z bilan aytganda, ushbu institutning ilmiy apparatini o‘rganish maqsadga muvofiq. OAV tushunchasi mazmunidagi muhim komponent bu – “axborot” so‘zidir. Ilmiy muomalada “ommaviy axborot vositalari” terminining yuzaga kelganiga tarixan ko‘p vaqt bo‘lmadi. Xususan, “axborot - termini XX asrning  
3 
o‘rtalarida Amerikalik elektron muhandis olim Klod Shennon tomonidan muomalaga 
kiritilgan”1. 
 
 
 
 Kurs ishi mavzusini o‘rganilganlik darajasi: O‘zbekiston Respublikasining  
Konstitutsiyasining Ommaviy axborot vositalari bobi mohiyatini ochib berishda  
O.T.Husanovning Konstitutsiyaviy huquq fanida ya’ni darslikda asosiy prinsiplar 
ularning 
mohiyati 
haqida 
to’liq 
yortilgan. 
Shuningdek 
X.T.Odilqoriyev, 
SH.N.Berdiyarov, I.E. Xojanazarov, S.Xidirov, G‘.Mirzolarning asarlarida to‘liq 
asosiy prinsiplar tushunchasi yoritib o’tilgan  
             Kurs ishi maqsadi. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasidagi   
Uchinchi bo‘limda nazarda tutilgan Ommaviy axborot vositalari tushunchasining 
mazmun va mohiyatini anglash va chuqurroq o‘rganish biz yoshlar balki, kelajak 
avlodga yetkazish.   
         Kurs ishi vazifalari  quyidagilar etib belgilandi:  
- aholida tegishli fikrlarni shakllantiradi; 
- bo‘layotgan voqealar to‘g‘risida ma’lumot berib boradi; 
- ko‘p fikrlilik, so‘z, fikr erkinligini ta’minlaydi; 
- turli idoralar, siyosiy institutlar manfaatini ifodalaydi; 
- fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qiladi; 
- demokratik jarayonlarning chuqurlashuviga hissa qo‘shadi. 
 Kurs ishining  predmeti: Konstitutsiyadagi Ommaviy axborot vositalari 
tushunchasi va demokratiya iborasiga oid asosiy belgilar, normativ-huquqiy hujjatlar 
kurs ishi  mavzusining predtmetini tashkil etadi.  
Kurs ishining obyekti:  Ommaviy axborot vositalari asosiy belgilari sifatida 
e’tirof etilgan tushunchalar ya’ni, ma’lumotlarni izlash, olish, undan foydalanish  va 
ularga oid normativ-huquqiy hujjatlarning takomillashtirish, ularning mohiyati 
borasidagi moddiy huquqiy muammolar tashkil etadi.  
                                                 
1 “Wikipedia”. Ochiq ensiklopediya. 
3 o‘rtalarida Amerikalik elektron muhandis olim Klod Shennon tomonidan muomalaga kiritilgan”1. Kurs ishi mavzusini o‘rganilganlik darajasi: O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasining Ommaviy axborot vositalari bobi mohiyatini ochib berishda O.T.Husanovning Konstitutsiyaviy huquq fanida ya’ni darslikda asosiy prinsiplar ularning mohiyati haqida to’liq yortilgan. Shuningdek X.T.Odilqoriyev, SH.N.Berdiyarov, I.E. Xojanazarov, S.Xidirov, G‘.Mirzolarning asarlarida to‘liq asosiy prinsiplar tushunchasi yoritib o’tilgan Kurs ishi maqsadi. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasidagi Uchinchi bo‘limda nazarda tutilgan Ommaviy axborot vositalari tushunchasining mazmun va mohiyatini anglash va chuqurroq o‘rganish biz yoshlar balki, kelajak avlodga yetkazish. Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi: - aholida tegishli fikrlarni shakllantiradi; - bo‘layotgan voqealar to‘g‘risida ma’lumot berib boradi; - ko‘p fikrlilik, so‘z, fikr erkinligini ta’minlaydi; - turli idoralar, siyosiy institutlar manfaatini ifodalaydi; - fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qiladi; - demokratik jarayonlarning chuqurlashuviga hissa qo‘shadi. Kurs ishining predmeti: Konstitutsiyadagi Ommaviy axborot vositalari tushunchasi va demokratiya iborasiga oid asosiy belgilar, normativ-huquqiy hujjatlar kurs ishi mavzusining predtmetini tashkil etadi. Kurs ishining obyekti: Ommaviy axborot vositalari asosiy belgilari sifatida e’tirof etilgan tushunchalar ya’ni, ma’lumotlarni izlash, olish, undan foydalanish va ularga oid normativ-huquqiy hujjatlarning takomillashtirish, ularning mohiyati borasidagi moddiy huquqiy muammolar tashkil etadi. 1 “Wikipedia”. Ochiq ensiklopediya.  
4 
 
Kurs ishining  nazariy  va  amaliy  ahamiyati.   Kurs ishida bayon  etilgan  
mulohazalar,  nazariy  xulosalar  va  amaliy  takliflar  xalqaro munosabatlarda  
O‘zbekistonning  Ommaviy axborot vositalari  ahamiyatini aniqlash,  uning  ijtimoiy-
iqtisodiy, siyosiy  hayotda  tutgan  mavqyeini  o‘rganish  uchun  asos  qilib  olish  
mumkin. O‘rganish  natijalari  o‘quv  yurtlarida  mavzuga  oid  ma'ruzalarni  
o‘qitishda ma'lumot sifatida foydalanish mumkin.  
Kurs ishining tuzilishi: kirish, 2 bob, 5 paragraf, xulosa va  foydalanilgan 
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4 Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati. Kurs ishida bayon etilgan mulohazalar, nazariy xulosalar va amaliy takliflar xalqaro munosabatlarda O‘zbekistonning Ommaviy axborot vositalari ahamiyatini aniqlash, uning ijtimoiy- iqtisodiy, siyosiy hayotda tutgan mavqyeini o‘rganish uchun asos qilib olish mumkin. O‘rganish natijalari o‘quv yurtlarida mavzuga oid ma'ruzalarni o‘qitishda ma'lumot sifatida foydalanish mumkin. Kurs ishining tuzilishi: kirish, 2 bob, 5 paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.  
5 
 
I. bob Jamiyat hayotida ommaviy axborot vositalarining o‘rni 
I.I. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq   
ishlashi 
Ommaviy axborot vositalarining erkin faoliyat yuritishi, ularga tazyiq 
o‘tkazmaslik ular ishining muvaffaqiyatli bo‘lishi, samara berishining garovidir. 
Konstitutsiyaning 82-moddasida ommaviy axborot vositalari erkinligi va qonunga 
muvofiq ishlashi belgilangan. Demak, ommaviy axborot vositalari erkin ishlashi va 
qonunlar asosida o‘z faoliyatini tashkil qilishi kerak. 
Mamlakatimizda ommaviy axborot vositalari faoliyatini takomillashtirish 
bo‘yicha olib borilgan ishlar natijasida ularning erkinligini ta’minlovchi qator 
huquqiy hujjatlar qabul qilindi. 
Jumladan, 1996-yil 30-avgustdagi “Noshirlik faoliyati to‘g‘risida”, “Mualliflik 
huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida”, 1997-yil aprelda qabul qilingan “Axborot 
olish kafolatlari va erkinligi to‘g‘risida”, “Jurnalistlik faoliyatni himoya qilish 
to‘g‘risida”, 1997-yil 26-dekabrda qabul qilingan, “Ommaviy axborot vositalari 
to‘g‘risida”gi qonunlar shular jumlasidan. 
Bu qonunlar ommaviy axborot vositalari erkinligini ta’minlashga, ularning 
faoliyatini takomillashtirishga qaratilgan. 
Ommaviy axborot vositalarining erkinligi, eng avvalo, ularning xodimlari, 
aniqrog‘i, jurnalistlarning erkinligiga bog‘liq. Jurnalist faoliyatining erkinligisiz 
ommaviy axborot vositalarining erkinligi bo‘lishi mumkin emas. Chunki axborot 
ommaviy axborot vositalarida jurnalistlar tomonidan tarqatiladi.2 
“Jurnalistlik faoliyatini himoya qilish to‘g‘risida”gi Qonun jurnalistlar faoliyati 
bilan bog'liq keng institutsional munosabatlarni tartibga solishi bilan birga, ularning 
erkinligini ta’minlovchi qoidalarni aniq belgilab qo‘ygan. Jurnalistning erkinligini 
ta’minlovchi qonun bo'lishining o‘zi kifoya emas, u bu erkinlikdan to‘g‘ri va 
maqsadli foydalanishi uchun yetarli bilimga, malakaga ega bo‘lishi kerak. 
                                                 
2 Azizxo'jaev A. va boshqalar. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh. - Т.: «Sharq», 2008, 259-bet. 
5 I. bob Jamiyat hayotida ommaviy axborot vositalarining o‘rni I.I. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq ishlashi Ommaviy axborot vositalarining erkin faoliyat yuritishi, ularga tazyiq o‘tkazmaslik ular ishining muvaffaqiyatli bo‘lishi, samara berishining garovidir. Konstitutsiyaning 82-moddasida ommaviy axborot vositalari erkinligi va qonunga muvofiq ishlashi belgilangan. Demak, ommaviy axborot vositalari erkin ishlashi va qonunlar asosida o‘z faoliyatini tashkil qilishi kerak. Mamlakatimizda ommaviy axborot vositalari faoliyatini takomillashtirish bo‘yicha olib borilgan ishlar natijasida ularning erkinligini ta’minlovchi qator huquqiy hujjatlar qabul qilindi. Jumladan, 1996-yil 30-avgustdagi “Noshirlik faoliyati to‘g‘risida”, “Mualliflik huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida”, 1997-yil aprelda qabul qilingan “Axborot olish kafolatlari va erkinligi to‘g‘risida”, “Jurnalistlik faoliyatni himoya qilish to‘g‘risida”, 1997-yil 26-dekabrda qabul qilingan, “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘risida”gi qonunlar shular jumlasidan. Bu qonunlar ommaviy axborot vositalari erkinligini ta’minlashga, ularning faoliyatini takomillashtirishga qaratilgan. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi, eng avvalo, ularning xodimlari, aniqrog‘i, jurnalistlarning erkinligiga bog‘liq. Jurnalist faoliyatining erkinligisiz ommaviy axborot vositalarining erkinligi bo‘lishi mumkin emas. Chunki axborot ommaviy axborot vositalarida jurnalistlar tomonidan tarqatiladi.2 “Jurnalistlik faoliyatini himoya qilish to‘g‘risida”gi Qonun jurnalistlar faoliyati bilan bog'liq keng institutsional munosabatlarni tartibga solishi bilan birga, ularning erkinligini ta’minlovchi qoidalarni aniq belgilab qo‘ygan. Jurnalistning erkinligini ta’minlovchi qonun bo'lishining o‘zi kifoya emas, u bu erkinlikdan to‘g‘ri va maqsadli foydalanishi uchun yetarli bilimga, malakaga ega bo‘lishi kerak. 2 Azizxo'jaev A. va boshqalar. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh. - Т.: «Sharq», 2008, 259-bet.  
6 
Shuning uchun mamlakatimizda jurnalistlar va ommaviy axborot vositalari 
xodimlarini tayyorlashga, qayta tayyorlashga alohida e’tibor berilmoqda. Ularni 
tayyorlash jahon tajribalariga mos ravishda yo‘lga qo‘yilgan. 
Avvalgi jurnalistlar tayyorlash maskanlari qayta tashkil qilindi, zamonaviy 
jihozlar bilan jihozlandi. Oliy o‘quv yurtlari qoshida xalqaro jurnalistlar tayyorlovchi 
fakultetlar, kurslar ochildi. Bu borada Vazirlar Mahkamasining 1999-yil 26-
fevraldagi “Jurnalist kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlash tizimini takomillashtirish 
to‘g‘risida”gi Qarori, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005-yil 2-iyundagi 
“O‘zbekiston Milliy universiteti huzurida ikki yillik maxsus Oliy jurnalistika kursini 
ochish to‘g‘risida”gi hamda 2018-yil 24-maydagi “O‘zbekiston Jurnalistika va 
ommaviy kommunikatsiyalar universitetini tashkil etish to‘g‘risida”gi qarorlarining 
qabul qilinishi muhim ahaniyat kasb etdi. 
Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalarining qonun asosida ishlashi 
belgilangan. Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli ko‘plab maxsus 
qonunlar mavjud, ularning ba’zilarini tilga olib o‘tdik. Bundan tashqari, yana ko‘plab 
qonunlar borki, ularda ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar faoliyatiga tegishli 
qoidalar mavjud. Masalan, “Axborotlashtirish to‘g‘risida”, “Reklama to‘g‘risida”, 
“Davlat 
sirlarini 
saqlash 
to‘g‘rsida”gi 
qonunlar 
va 
boshqa 
qonunlar. 
Mamlakatimizning 27 yilligi davrida ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli 
ko‘plab yangi qonunlar qabul qilindi yoki mavjud qonunlarga o‘zgartirish, 
qo‘shimchalar kiritildi. 
 
I.II. Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida 
senzuraga yo'l qo’yilmasligi 
Konstitutsiyaning 82-moddasiga asosan, ommaviy axborot vositalari bergan 
axborotlarining to‘g‘riligi uchun belgilangan tartibda javobgardirlar. 
0‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘rsida”gi 1997-yil 
26-dekabrdagi Qonunida bu qoida kengaytirilib, O‘zbekiston Respublikasida 
6 Shuning uchun mamlakatimizda jurnalistlar va ommaviy axborot vositalari xodimlarini tayyorlashga, qayta tayyorlashga alohida e’tibor berilmoqda. Ularni tayyorlash jahon tajribalariga mos ravishda yo‘lga qo‘yilgan. Avvalgi jurnalistlar tayyorlash maskanlari qayta tashkil qilindi, zamonaviy jihozlar bilan jihozlandi. Oliy o‘quv yurtlari qoshida xalqaro jurnalistlar tayyorlovchi fakultetlar, kurslar ochildi. Bu borada Vazirlar Mahkamasining 1999-yil 26- fevraldagi “Jurnalist kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlash tizimini takomillashtirish to‘g‘risida”gi Qarori, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005-yil 2-iyundagi “O‘zbekiston Milliy universiteti huzurida ikki yillik maxsus Oliy jurnalistika kursini ochish to‘g‘risida”gi hamda 2018-yil 24-maydagi “O‘zbekiston Jurnalistika va ommaviy kommunikatsiyalar universitetini tashkil etish to‘g‘risida”gi qarorlarining qabul qilinishi muhim ahaniyat kasb etdi. Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalarining qonun asosida ishlashi belgilangan. Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli ko‘plab maxsus qonunlar mavjud, ularning ba’zilarini tilga olib o‘tdik. Bundan tashqari, yana ko‘plab qonunlar borki, ularda ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar faoliyatiga tegishli qoidalar mavjud. Masalan, “Axborotlashtirish to‘g‘risida”, “Reklama to‘g‘risida”, “Davlat sirlarini saqlash to‘g‘rsida”gi qonunlar va boshqa qonunlar. Mamlakatimizning 27 yilligi davrida ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli ko‘plab yangi qonunlar qabul qilindi yoki mavjud qonunlarga o‘zgartirish, qo‘shimchalar kiritildi. I.II. Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida senzuraga yo'l qo’yilmasligi Konstitutsiyaning 82-moddasiga asosan, ommaviy axborot vositalari bergan axborotlarining to‘g‘riligi uchun belgilangan tartibda javobgardirlar. 0‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘rsida”gi 1997-yil 26-dekabrdagi Qonunida bu qoida kengaytirilib, O‘zbekiston Respublikasida  
7 
ommaviy axborot vositalari erkin bo‘lib, ular O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasiga, ushbu Qonunga va boshqa qonun hujjatlariga 
muvofiq faoliyat ko‘rsatadi. 
Ommaviy axborot vositalari axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan 
foydalanadilar hamda o‘zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi va 
 haqqoniyligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tarkibda javobgar bo‘ladi. 
Bu bilan ommaviy axborot vositalari zimmasiga o‘zi e’lon qilayotgan, 
tarqatayotgan ma’lumotlar to‘g‘ri ekanligiga javob berish mas’uliyati yuklangan. 
Ommaviy axborot vositalari erkinligi, mustaqilligi ta’minlanishi bilan, undan to‘g‘ri 
foydalanish zarurligi, erkinlikni har qanday ko‘rinishda suiiste’mol qilish 
mutlaqo mumkin emasligi qonunlar bilan belgilab qo‘yilgan. 
Ommaviy axborot vositalarida tarqalayotgan ma’lumotlarning to‘g‘riligi, 
haqqoniyligi uchun ommaviy axborot vositalari va shu ma’lumotlarni tayyorlagan 
jurnalistlar javob beradilar. 
Ommaviy axborot vositalari hech qachon va hech qanday hollarda 
fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari, sha’ni, qadr-qimmatiga dog‘ tushiruvchi, 
tuhmat ko‘rinishidagi, shaxsiy hayotga aralashuv ruhidagi ma’lumotlarni bermasligi 
kerak, agar shunday hoi ro‘y bersa, buning uchun ham ommaviy axborot vositalari, 
ma’lumotni tayyorlagan jurnalistlar javob beradilar. 
O‘zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumi (konstitutsiyaviy tartib) turli 
qonuniy vositalar bilan himoya qilinadi va konstitutsiyaviy tuzum asoslariga zarar 
yetkazadigan ma’lumotlarni ommaviy axborot vositalari orqali berilmasligi choralari 
ko‘riladi. 
Mabodo, shunday hol yuz bersa, ya’ni ommaviy axborot vositalarida: - 
konstitutsiyaviy tuzumning asoslariga qarshi; 
- davlat suverenitetiga tahdid qiluvchi; 
- yaxlitlikni zo‘rlik bilan o‘zgartirishga da’vat qiluvchi; 
- qonuniy hokimiyatni to‘ntarishga chaqiruvchi, zo‘rlik yo‘li bilan o‘zgarishga da’vat 
qiluvchi; 
- urush va zo'rlikni, shafqatsizlikni keltirib chiqaruvchi, ularga da’vat qiluvchi; 
- milliy, diniy, irqiy adovatlarga da’vat qiluvchi; 
7 ommaviy axborot vositalari erkin bo‘lib, ular O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, ushbu Qonunga va boshqa qonun hujjatlariga muvofiq faoliyat ko‘rsatadi. Ommaviy axborot vositalari axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan foydalanadilar hamda o‘zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi va haqqoniyligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tarkibda javobgar bo‘ladi. Bu bilan ommaviy axborot vositalari zimmasiga o‘zi e’lon qilayotgan, tarqatayotgan ma’lumotlar to‘g‘ri ekanligiga javob berish mas’uliyati yuklangan. Ommaviy axborot vositalari erkinligi, mustaqilligi ta’minlanishi bilan, undan to‘g‘ri foydalanish zarurligi, erkinlikni har qanday ko‘rinishda suiiste’mol qilish mutlaqo mumkin emasligi qonunlar bilan belgilab qo‘yilgan. Ommaviy axborot vositalarida tarqalayotgan ma’lumotlarning to‘g‘riligi, haqqoniyligi uchun ommaviy axborot vositalari va shu ma’lumotlarni tayyorlagan jurnalistlar javob beradilar. Ommaviy axborot vositalari hech qachon va hech qanday hollarda fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari, sha’ni, qadr-qimmatiga dog‘ tushiruvchi, tuhmat ko‘rinishidagi, shaxsiy hayotga aralashuv ruhidagi ma’lumotlarni bermasligi kerak, agar shunday hoi ro‘y bersa, buning uchun ham ommaviy axborot vositalari, ma’lumotni tayyorlagan jurnalistlar javob beradilar. O‘zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumi (konstitutsiyaviy tartib) turli qonuniy vositalar bilan himoya qilinadi va konstitutsiyaviy tuzum asoslariga zarar yetkazadigan ma’lumotlarni ommaviy axborot vositalari orqali berilmasligi choralari ko‘riladi. Mabodo, shunday hol yuz bersa, ya’ni ommaviy axborot vositalarida: - konstitutsiyaviy tuzumning asoslariga qarshi; - davlat suverenitetiga tahdid qiluvchi; - yaxlitlikni zo‘rlik bilan o‘zgartirishga da’vat qiluvchi; - qonuniy hokimiyatni to‘ntarishga chaqiruvchi, zo‘rlik yo‘li bilan o‘zgarishga da’vat qiluvchi; - urush va zo'rlikni, shafqatsizlikni keltirib chiqaruvchi, ularga da’vat qiluvchi; - milliy, diniy, irqiy adovatlarga da’vat qiluvchi;  
8 
- davlat sirini yoki qonun bilan qo‘riqlanadigan boshqa sirlarni oshkor qiluvchi 
ma’lumotlar berilsa, ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar javobgarlikka tortiladi. 
O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksida 
“Tuhmat” (40-modda), “Haqorat” (41-modda), “Fuqarolarga ma’naviy yoki moddiy 
zarar yetkazuvchi ma’lumot tarqatish” (46-modda)ni nazarda tutuvchi ma’lumotlar 
uchun ma’muriy javobgarlik belgilangan. 
O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi ma’lumotlar 
mavjud ommaviy axborot vositalaridagi ma’lumotlar uchun, ommaviy axborot 
vositalarining va ularning xodimlari javobgarligining belgilanishi, ommaviy axborot 
vositalaridagi axborotlarni to‘g‘ri, haqqoniy bo‘lishini ta’minlashga qaratilishi bilan 
konstitutsiyaviy tuzumni, fuqarolarning huquq va erkinliklari hamda manfaatlari 
himoyasiga qaratilgan faoliyat deyish mumkin  
O‘zbekiston Konstitutsiyasining 33-moddasida so‘z va axborot erkinligi 
mustahkamlab qo‘yilishi bilan birga, axborot olish va tarqatishda ayrim cheklashlar 
bo‘lishi ham belgilab qo‘yilgan. Unga asosan, faqat konstitutsiyaviy tuzumga qarshi 
axborotlarni cheklash mumkin. Shuningdek, davlat siriga taalluqli cheklashlar ham 
bo‘lishi belgilanadi. 
Mamlakatimizda maxsus “Davlat sirlarini saqlash to‘g‘risida”gi Qonun mavjud 
bo‘lib, unda: “Davlat tomonidan qo‘llaniladigan va maxsus ro‘yxatlar bilan 
chegaralab qo‘yilgan alohida ahamiyatli, mutlaqo maxfiy va maxfiy harbiy, siyosiy, 
iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va o‘zga ma’lumotlar O‘zbekiston Respublikasining 
davlat sirlari hisoblanadi”3, - deb belgilangan. Bunday ma’lumotlarni oshkor qilishga 
hech qanday jurnalist, ommaviy axborot vositalari haqli emas. 
Konstitutsiyaning 82-moddasida: «Senzuraga yo‘l qo‘yilmaydi», - degan qoida 
mavjud. Senzura ma’lumotlarni e’lon qilingunga qadar o‘qish, uni tarqatish, 
qo‘shimchalar kiritish yoki umuman nashr qilishni cheklashdir. Ommaviy axborot 
vositalarida e’lon qilinayotgan ma’lumotlarda davlat siriga zid, konstitutsiyaviy 
tuzumga qarshi ma’lumotlar bo‘lmasa, ularni o‘zgartirish, qo‘shimcha kiritish, 
ayrimlarini olib tashlashga yo‘l qo‘yilmaydi, degan qoida shu ma’noni beradi. 
                                                 
3 O’zbekiston Respublikasi qonuni  848-XII-son “Davlat sirlarini saqlash tug’risida”.07.05.1993 y  
8 - davlat sirini yoki qonun bilan qo‘riqlanadigan boshqa sirlarni oshkor qiluvchi ma’lumotlar berilsa, ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar javobgarlikka tortiladi. O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksida “Tuhmat” (40-modda), “Haqorat” (41-modda), “Fuqarolarga ma’naviy yoki moddiy zarar yetkazuvchi ma’lumot tarqatish” (46-modda)ni nazarda tutuvchi ma’lumotlar uchun ma’muriy javobgarlik belgilangan. O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi ma’lumotlar mavjud ommaviy axborot vositalaridagi ma’lumotlar uchun, ommaviy axborot vositalarining va ularning xodimlari javobgarligining belgilanishi, ommaviy axborot vositalaridagi axborotlarni to‘g‘ri, haqqoniy bo‘lishini ta’minlashga qaratilishi bilan konstitutsiyaviy tuzumni, fuqarolarning huquq va erkinliklari hamda manfaatlari himoyasiga qaratilgan faoliyat deyish mumkin O‘zbekiston Konstitutsiyasining 33-moddasida so‘z va axborot erkinligi mustahkamlab qo‘yilishi bilan birga, axborot olish va tarqatishda ayrim cheklashlar bo‘lishi ham belgilab qo‘yilgan. Unga asosan, faqat konstitutsiyaviy tuzumga qarshi axborotlarni cheklash mumkin. Shuningdek, davlat siriga taalluqli cheklashlar ham bo‘lishi belgilanadi. Mamlakatimizda maxsus “Davlat sirlarini saqlash to‘g‘risida”gi Qonun mavjud bo‘lib, unda: “Davlat tomonidan qo‘llaniladigan va maxsus ro‘yxatlar bilan chegaralab qo‘yilgan alohida ahamiyatli, mutlaqo maxfiy va maxfiy harbiy, siyosiy, iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va o‘zga ma’lumotlar O‘zbekiston Respublikasining davlat sirlari hisoblanadi”3, - deb belgilangan. Bunday ma’lumotlarni oshkor qilishga hech qanday jurnalist, ommaviy axborot vositalari haqli emas. Konstitutsiyaning 82-moddasida: «Senzuraga yo‘l qo‘yilmaydi», - degan qoida mavjud. Senzura ma’lumotlarni e’lon qilingunga qadar o‘qish, uni tarqatish, qo‘shimchalar kiritish yoki umuman nashr qilishni cheklashdir. Ommaviy axborot vositalarida e’lon qilinayotgan ma’lumotlarda davlat siriga zid, konstitutsiyaviy tuzumga qarshi ma’lumotlar bo‘lmasa, ularni o‘zgartirish, qo‘shimcha kiritish, ayrimlarini olib tashlashga yo‘l qo‘yilmaydi, degan qoida shu ma’noni beradi. 3 O’zbekiston Respublikasi qonuni 848-XII-son “Davlat sirlarini saqlash tug’risida”.07.05.1993 y  
9 
Ommaviy axborot vositalarida senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi qoidasining 
Konstitutsiyaga kiritilishi sababi, avvalgi tuzum (sovet tuzumi)da ommaviy axborot 
vositalari nashriy faoliyati nihoyatda senzuralashgan, hech qanday ma’lumot 
avvaldan o‘qib chiqilmay, tegishli o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilmasdan, ayrim 
joylari olib tashlanmasdan nashr qilinmas edi. 
Senzura ommaviy axborot vositalarining erkinligini, umuman, so‘z, fikr erkinligini 
cheklovchi kuchli vosita edi. Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari faoliyatida 
senzuraga yo‘l qo‘yilmasligini belgilovchi qoidaning kiritilganligi, ommaviy axborot 
vositalari, umuman, jamiyatda so‘z, fikrlash erkinligini ro‘yobga chiqaruvchi, 
ta’minlovchi muhim shart hisoblanadi. 
Senzuraning yo‘qligi ommaviy axborot vositalari o‘rtasida sog‘lom raqobatning 
mavjud bo‘lishini, kuchayishini, jurnalistlarning ijodiy tashabbuskorlik faoliyati 
rivojlanishini ta’minlovchi muhim vositasidir. 
Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli barcha qonunlarda ham senzuraga 
yo‘l qo‘yilmasligi belgilab qo‘yilgan. 
Shuningdek, ommaviy axborot vositalari haqidagi qonunlarda qanday 
masalalarda ma’lumotlar oshkor qilinmasligi ham belgilab qo‘yilgan. Bular 
xavfsizlik, fuqaro manfaatlaridan kelib chiqadi. O‘zbekiston Respublikasida 
ommaviy axborot vositalarini senzura qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. E’lon qilinayotgan 
xabarlar va materiallar oldindan kelishib olinishini, shuningdek ularning matni 
o‘zgartirilishini yoki butunlay nashrdan olib qolinishini (efirga berilmasligini) talab 
qilishga hech kimning haqi yo‘q”4. 
 
 
 
 
 
 
                                                 
2  lex.uz. O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari tug’risida”gi qonuni, O’zbekiston Respublikasi 
qonun hujjatlari to’plami 2007..  
9 Ommaviy axborot vositalarida senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi qoidasining Konstitutsiyaga kiritilishi sababi, avvalgi tuzum (sovet tuzumi)da ommaviy axborot vositalari nashriy faoliyati nihoyatda senzuralashgan, hech qanday ma’lumot avvaldan o‘qib chiqilmay, tegishli o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilmasdan, ayrim joylari olib tashlanmasdan nashr qilinmas edi. Senzura ommaviy axborot vositalarining erkinligini, umuman, so‘z, fikr erkinligini cheklovchi kuchli vosita edi. Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari faoliyatida senzuraga yo‘l qo‘yilmasligini belgilovchi qoidaning kiritilganligi, ommaviy axborot vositalari, umuman, jamiyatda so‘z, fikrlash erkinligini ro‘yobga chiqaruvchi, ta’minlovchi muhim shart hisoblanadi. Senzuraning yo‘qligi ommaviy axborot vositalari o‘rtasida sog‘lom raqobatning mavjud bo‘lishini, kuchayishini, jurnalistlarning ijodiy tashabbuskorlik faoliyati rivojlanishini ta’minlovchi muhim vositasidir. Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli barcha qonunlarda ham senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi belgilab qo‘yilgan. Shuningdek, ommaviy axborot vositalari haqidagi qonunlarda qanday masalalarda ma’lumotlar oshkor qilinmasligi ham belgilab qo‘yilgan. Bular xavfsizlik, fuqaro manfaatlaridan kelib chiqadi. O‘zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarini senzura qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. E’lon qilinayotgan xabarlar va materiallar oldindan kelishib olinishini, shuningdek ularning matni o‘zgartirilishini yoki butunlay nashrdan olib qolinishini (efirga berilmasligini) talab qilishga hech kimning haqi yo‘q”4. 2 lex.uz. O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari tug’risida”gi qonuni, O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami 2007..  
10 
II bob. Ommaviy Axborot vositalari faoliyatini tashkil etish 
 
II.I.  Ommaviy axborot vositalarini davlat ro’yxatidan o’tkazish 
Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish tartibi 
Ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan davlat 
ro‘yxatidan o‘tkaziladi (bundan buyon matnda ro‘yxatdan o‘tkazish deb yuritiladi). 
Ommaviy axborot vositalarini ro‘yxatdan o‘tkazish tartibi O‘zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza ro‘yxatdan 
o‘tkazuvchi organga belgilangan tartibda muassis tomonidan beriladi. 
Muassisning ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizasi 
ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan o‘n besh kunlik muddatda ko‘rib chiqilishi 
kerak. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazganlik hamda qayta ro‘yxatdan 
o‘tkazganlik uchun qonunchilikda belgilangan tartibda va miqdorlarda ro‘yxatdan 
o‘tkazish yig‘imi olinadi. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada 
quyidagilar ko‘rsatilishi kerak: 
muassis to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
ommaviy axborot vositasining nomi, tili va turi; 
maqsad va vazifalari; 
ixtisoslashuvi; 
tarqatilish hududi; 
davriyligi; 
moliyalashtirish manbalari; 
tahririyatning joylashgan yeri (pochta manzili) va tahririyat to‘g‘risidagi boshqa 
ma’lumotlar; 
hajmi; 
10 II bob. Ommaviy Axborot vositalari faoliyatini tashkil etish II.I. Ommaviy axborot vositalarini davlat ro’yxatidan o’tkazish Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish tartibi Ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan davlat ro‘yxatidan o‘tkaziladi (bundan buyon matnda ro‘yxatdan o‘tkazish deb yuritiladi). Ommaviy axborot vositalarini ro‘yxatdan o‘tkazish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organga belgilangan tartibda muassis tomonidan beriladi. Muassisning ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizasi ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan o‘n besh kunlik muddatda ko‘rib chiqilishi kerak. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazganlik hamda qayta ro‘yxatdan o‘tkazganlik uchun qonunchilikda belgilangan tartibda va miqdorlarda ro‘yxatdan o‘tkazish yig‘imi olinadi. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada quyidagilar ko‘rsatilishi kerak: muassis to‘g‘risidagi ma’lumotlar; ommaviy axborot vositasining nomi, tili va turi; maqsad va vazifalari; ixtisoslashuvi; tarqatilish hududi; davriyligi; moliyalashtirish manbalari; tahririyatning joylashgan yeri (pochta manzili) va tahririyat to‘g‘risidagi boshqa ma’lumotlar; hajmi;  
11 
muassis va tahririyat boshqa qaysi ommaviy axborot vositalariga nisbatan muassis, 
ishonchli boshqaruvchi, noshir, tarqatuvchi ekanligi haqidagi (barcha affillangan 
shaxslarning va ulardan har birining tahririyat ustav fondidagi ulushi miqdorlari 
ko‘rsatilgan) ma’lumotlar. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizaga 
ommaviy axborot vositasining ta’sis hujjatlari ilova qilinadi. 
Agar muassis bitta shaxsdan iborat bo‘lsa, ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organga 
taqdim etiladigan ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi 
arizaga faqat tahririyat ustavi (nizomi) ilova qilinadi. 
Internet jahon axborot tarmog‘idagi veb-sayt ommaviy axborot vositasi sifatida 
ro‘yxatdan o‘tkazilgan taqdirda veb-saytning domen nomi ko‘rsatiladi, bunda ushbu 
modda birinchi qismining oltinchi va o‘ninchi xatboshilarida nazarda tutilgan 
ma’lumotlarni taqdim etish talab qilinmaydi. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishda ushbu moddada nazarda 
tutilganidan boshqa talablar qo‘yish taqiqlanadi. 
Ushbu modda birinchi qismining ikkinchi—beshinchi xatboshilarida, 
shuningdek ikkinchi qismida ko‘rsatilgan ma’lumotlar va hujjatlarga ommaviy 
axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilganidan so‘ng o‘zgartishlar kiritilgan taqdirda, u 
belgilangan tartibda qayta ro‘yxatdan o‘tishi shart. Qolgan hollarda muassis yoki 
tahririyat kiritilgan o‘zgartishlar to‘g‘risida ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organni bir oy 
muddatda yozma shaklda xabardor qilishi shart.  
Ro‘yxatdan o‘tkazilmaydigan ommaviy axborot vositalari 
Quyidagilarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi talab etilmaydi: 
faqat o‘z rasmiy xabarlari va materiallarini, shuningdek normativ-huquqiy hujjatlarini 
e’lon qilish uchun davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan ta’sis 
etiladigan ommaviy axborot vositalari; 
korxona, muassasa, tashkilotning (shu jumladan o‘quv va ilmiy muassasaning) o‘z 
ehtiyojlarini qondirish uchun adadi yuztagacha nusxada chop etiladigan davriy bosma 
nashrlar; 
kabel tarmoqlari orqali olib beriladigan (ko‘rsatiladigan) tele, radio, video, 
kinoxronikal dasturlar, shuningdek tarqatilishi bir korxona, muassasa, tashkilot (shu 
11 muassis va tahririyat boshqa qaysi ommaviy axborot vositalariga nisbatan muassis, ishonchli boshqaruvchi, noshir, tarqatuvchi ekanligi haqidagi (barcha affillangan shaxslarning va ulardan har birining tahririyat ustav fondidagi ulushi miqdorlari ko‘rsatilgan) ma’lumotlar. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizaga ommaviy axborot vositasining ta’sis hujjatlari ilova qilinadi. Agar muassis bitta shaxsdan iborat bo‘lsa, ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organga taqdim etiladigan ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizaga faqat tahririyat ustavi (nizomi) ilova qilinadi. Internet jahon axborot tarmog‘idagi veb-sayt ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatdan o‘tkazilgan taqdirda veb-saytning domen nomi ko‘rsatiladi, bunda ushbu modda birinchi qismining oltinchi va o‘ninchi xatboshilarida nazarda tutilgan ma’lumotlarni taqdim etish talab qilinmaydi. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishda ushbu moddada nazarda tutilganidan boshqa talablar qo‘yish taqiqlanadi. Ushbu modda birinchi qismining ikkinchi—beshinchi xatboshilarida, shuningdek ikkinchi qismida ko‘rsatilgan ma’lumotlar va hujjatlarga ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilganidan so‘ng o‘zgartishlar kiritilgan taqdirda, u belgilangan tartibda qayta ro‘yxatdan o‘tishi shart. Qolgan hollarda muassis yoki tahririyat kiritilgan o‘zgartishlar to‘g‘risida ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organni bir oy muddatda yozma shaklda xabardor qilishi shart. Ro‘yxatdan o‘tkazilmaydigan ommaviy axborot vositalari Quyidagilarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi talab etilmaydi: faqat o‘z rasmiy xabarlari va materiallarini, shuningdek normativ-huquqiy hujjatlarini e’lon qilish uchun davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan ta’sis etiladigan ommaviy axborot vositalari; korxona, muassasa, tashkilotning (shu jumladan o‘quv va ilmiy muassasaning) o‘z ehtiyojlarini qondirish uchun adadi yuztagacha nusxada chop etiladigan davriy bosma nashrlar; kabel tarmoqlari orqali olib beriladigan (ko‘rsatiladigan) tele, radio, video, kinoxronikal dasturlar, shuningdek tarqatilishi bir korxona, muassasa, tashkilot (shu  
12 
jumladan o‘quv va ilmiy muassasa) binosi va hududi bilan cheklanadigan audio, 
audiovizual xabar va materiallar. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish quyidagi hollarda rad etilishi 
mumkin: 
ommaviy axborot vositasining maqsad va vazifalari qonunchilikka zid bo‘lsa; 
ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada ko‘rsatilgan 
ma’lumotlar haqiqatga mos kelmasa; 
bundan avval aynan bir xil yoki adashtirib yuborish darajasida o‘xshash nomdagi 
ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilgan bo‘lsa. 
Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish rad etilgan taqdirda, 
qaror chiqarilgandan keyin bir kun ichida arizachiga yozma shaklda, shu jumladan 
axborot tizimi orqali elektron shaklda bildirish yuboriladi (topshiriladi), unda rad 
etish sabablari, shuningdek arizachi ko‘rsatilgan sabablarni bartaraf etib, hujjatlarni 
qayta ko‘rib chiqish uchun taqdim etishi mumkin bo‘lgan muddat ko‘rsatiladi. 
Muassis ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organning ommaviy axborot vositasini 
ro‘yxatdan o‘tkazishni rad etish to‘g‘risidagi qarori ustidan sudga shikoyat qilishi 
mumkin. 
 
II.II. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy 
axborot vositalari bozorini monopoliyalashtirishga yo’l qo’ymaslik 
Ommaviy axborot vositalari mahsuloti 
Davriy bosma nashr alohida sonining adadi yoki adadining bir qismi yoxud 
tele, radio, video, kinoxronikal dasturlarning va ommaviy axborotni davriy 
tarqatishning boshqa elektron tarzdagi alohida chiqarilishi ommaviy axborot 
vositalarining mahsulotidir. 
Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish 
Ommaviy axborot vositasi mahsulotini tarqatish bevosita tahririyat tomonidan, 
shuningdek belgilangan tartibda yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan shartnoma 
asosida amalga oshirilishi mumkin. 
12 jumladan o‘quv va ilmiy muassasa) binosi va hududi bilan cheklanadigan audio, audiovizual xabar va materiallar. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish quyidagi hollarda rad etilishi mumkin: ommaviy axborot vositasining maqsad va vazifalari qonunchilikka zid bo‘lsa; ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada ko‘rsatilgan ma’lumotlar haqiqatga mos kelmasa; bundan avval aynan bir xil yoki adashtirib yuborish darajasida o‘xshash nomdagi ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilgan bo‘lsa. Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish rad etilgan taqdirda, qaror chiqarilgandan keyin bir kun ichida arizachiga yozma shaklda, shu jumladan axborot tizimi orqali elektron shaklda bildirish yuboriladi (topshiriladi), unda rad etish sabablari, shuningdek arizachi ko‘rsatilgan sabablarni bartaraf etib, hujjatlarni qayta ko‘rib chiqish uchun taqdim etishi mumkin bo‘lgan muddat ko‘rsatiladi. Muassis ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organning ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishni rad etish to‘g‘risidagi qarori ustidan sudga shikoyat qilishi mumkin. II.II. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy axborot vositalari bozorini monopoliyalashtirishga yo’l qo’ymaslik Ommaviy axborot vositalari mahsuloti Davriy bosma nashr alohida sonining adadi yoki adadining bir qismi yoxud tele, radio, video, kinoxronikal dasturlarning va ommaviy axborotni davriy tarqatishning boshqa elektron tarzdagi alohida chiqarilishi ommaviy axborot vositalarining mahsulotidir. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish Ommaviy axborot vositasi mahsulotini tarqatish bevosita tahririyat tomonidan, shuningdek belgilangan tartibda yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan shartnoma asosida amalga oshirilishi mumkin.  
13 
Bosma ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish ularga obuna tashkil 
etish, shuningdek chakana savdo tarmog‘i orqali amalga oshiriladi. Ro‘yxatdan 
o‘tkazilgan davriy bosma nashrlar adadini chakana savdo orqali, shu jumladan qo‘lda 
sotish nashrlar tahririyatlarining shtatdagi tarqatuvchilari tomonidan yoki savdo 
tarmog‘iga ega bo‘lgan yuridik shaxslar, shuningdek yakka tartibdagi tadbirkorlar 
tomonidan, qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi. 
Ommaviy axborot vositasining har bir alohida chiqarilishining tarqatilishiga 
bosh muharrir uning chiqarilishi uchun ruxsat berganidan keyingina yo‘l qo‘yiladi. 
Ko‘rsatuv va eshittirish uzluksiz davom etganda ommaviy axborot vositasi 
mahsulotining tarqatilishiga bosh muharrir dastlabki ruxsat bergan paytdan e’tiboran 
hamda ko‘rsatuv va eshittirishdagi tanaffusga qadar yo‘l qo‘yiladi. 
Davriy bosma nashrning elektron shakli 
Axborot tashuvchi jismlarga yozilgan, shuningdek Internet jahon axborot 
tarmog‘iga joylashtirilgan, elektron texnik qurilmalar yordamida foydalanishga 
mo‘ljallangan gazetalar, jurnallar, axborotnomalar, byulletenlar va boshqa davriy 
bosma nashrlar davriy bosma nashrning elektron shaklidir. 
Davriy bosma nashrning elektron shakli davriy bosma nashrni tarqatish 
usullaridan biridir.Tegishli davriy bosma nashrning bosma va elektron shakllarining 
mazmuni aynan bir xil bo‘lgan hamda qonunchilik talablariga rioya etilgan taqdirda, 
davriy bosma nashr tahririyati davriy bosma nashrning elektron shaklini mustaqil 
ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatdan o‘tkazmasdan tarqatishga haqlidir. 
Davriy bosma nashrning bosma shaklida mavjud bo‘lgan reklama xabarlarining 
elektron shakldan olib tashlanishi va (yoki) butunlay yoki qisman almashtirilishi, 
shuningdek elektron shaklda ifodalangan materiallar hajmining bosma shaklidagiga 
nisbatan qisqartirilishi mazmunning aynan bir xilligi buzilishi deb qaralmaydi. 
Davriy bosma nashr tahririyati davriy bosma nashrning elektron shakli 
tarqatilishi to‘g‘risida ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organni yozma shaklda xabardor qilishi 
shart. Davriy bosma nashrlarga ilovalar 
Davriy bosma nashrlar ilovalar bilan chiqarilishi mumkin. Ilovalar qaysi davriy 
nashrga taalluqli bo‘lsa, ularda o‘sha asosiy davriy bosma nashrning nomi 
ko‘rsatilishi kerak. 
13 Bosma ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish ularga obuna tashkil etish, shuningdek chakana savdo tarmog‘i orqali amalga oshiriladi. Ro‘yxatdan o‘tkazilgan davriy bosma nashrlar adadini chakana savdo orqali, shu jumladan qo‘lda sotish nashrlar tahririyatlarining shtatdagi tarqatuvchilari tomonidan yoki savdo tarmog‘iga ega bo‘lgan yuridik shaxslar, shuningdek yakka tartibdagi tadbirkorlar tomonidan, qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi. Ommaviy axborot vositasining har bir alohida chiqarilishining tarqatilishiga bosh muharrir uning chiqarilishi uchun ruxsat berganidan keyingina yo‘l qo‘yiladi. Ko‘rsatuv va eshittirish uzluksiz davom etganda ommaviy axborot vositasi mahsulotining tarqatilishiga bosh muharrir dastlabki ruxsat bergan paytdan e’tiboran hamda ko‘rsatuv va eshittirishdagi tanaffusga qadar yo‘l qo‘yiladi. Davriy bosma nashrning elektron shakli Axborot tashuvchi jismlarga yozilgan, shuningdek Internet jahon axborot tarmog‘iga joylashtirilgan, elektron texnik qurilmalar yordamida foydalanishga mo‘ljallangan gazetalar, jurnallar, axborotnomalar, byulletenlar va boshqa davriy bosma nashrlar davriy bosma nashrning elektron shaklidir. Davriy bosma nashrning elektron shakli davriy bosma nashrni tarqatish usullaridan biridir.Tegishli davriy bosma nashrning bosma va elektron shakllarining mazmuni aynan bir xil bo‘lgan hamda qonunchilik talablariga rioya etilgan taqdirda, davriy bosma nashr tahririyati davriy bosma nashrning elektron shaklini mustaqil ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatdan o‘tkazmasdan tarqatishga haqlidir. Davriy bosma nashrning bosma shaklida mavjud bo‘lgan reklama xabarlarining elektron shakldan olib tashlanishi va (yoki) butunlay yoki qisman almashtirilishi, shuningdek elektron shaklda ifodalangan materiallar hajmining bosma shaklidagiga nisbatan qisqartirilishi mazmunning aynan bir xilligi buzilishi deb qaralmaydi. Davriy bosma nashr tahririyati davriy bosma nashrning elektron shakli tarqatilishi to‘g‘risida ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organni yozma shaklda xabardor qilishi shart. Davriy bosma nashrlarga ilovalar Davriy bosma nashrlar ilovalar bilan chiqarilishi mumkin. Ilovalar qaysi davriy nashrga taalluqli bo‘lsa, ularda o‘sha asosiy davriy bosma nashrning nomi ko‘rsatilishi kerak.  
14 
Davriy bosma nashrning alohida nomga ega bo‘lgan ilovalariga mustaqil 
ommaviy axborot vositasi sifatida qaraladi va u umumiy asoslarda ro‘yxatdan 
o‘tkazilishi kerak. 
Nazorat nusxalari va majburiy nusxalar 
Davriy bosma nashrlarning nazorat nusxalari tahririyatga, muassisga va ro‘yxatdan 
o‘tkazuvchi organga bepul yuboriladi. 
Davriy bosma nashrlarning majburiy nusxalari yuboriladigan muassasalar va 
tashkilotlarning ro‘yxati O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan 
belgilanadi. 
Ommaviy axborot vositalari bozorini monopollashtirishga yo‘l qo‘yilmasligi 
Ommaviy axborot vositalari bozorini monopollashtirishga yo‘l qo‘yilmaydi. 
Bironta ham yuridik yoki jismoniy shaxs ommaviy axborot vositalarining tegishli 
markaziy yoki mahalliy bozoriga chiqariladigan ommaviy axborot vositalarining 
yigirma besh foizidan ortig‘iga muassis (hammuassis) bo‘lishga va ularni shuncha 
miqdorda o‘z mulkida, egaligida, foydalanishida, tasarrufida, yurituvida yoxud 
boshqaruvida (bevosita yoki affillangan shaxslar orqali) saqlashga haqli emas. 
O‘zbekiston Respublikasi hududida chet davlatlar ommaviy axborot vositalari 
mahsulotini tarqatish. 
O‘zbekiston Respublikasi hududida chet davlatlar ommaviy axborot vositalari 
mahsulotini tarqatish O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi belgilaydigan 
tartibga, shuningdek O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalariga muvofiq 
amalga oshiriladi. 
Chet davlatlarning ommaviy axborot vositalari tomonidan qonunchilik talablari 
buzilgan taqdirda, ularning mahsulotini O‘zbekiston Respublikasi hududida tarqatish 
tugatilishi mumkin.  
 
II.III. Ommaviy axborot vositalarining davlat hokimiyati va 
boshqaruvi organlari, boshqa tashkilotlar va fuqarolar bilan 
munosabatlari   
“Muallif materiallaridan va xatlardan foydalanish 
14 Davriy bosma nashrning alohida nomga ega bo‘lgan ilovalariga mustaqil ommaviy axborot vositasi sifatida qaraladi va u umumiy asoslarda ro‘yxatdan o‘tkazilishi kerak. Nazorat nusxalari va majburiy nusxalar Davriy bosma nashrlarning nazorat nusxalari tahririyatga, muassisga va ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organga bepul yuboriladi. Davriy bosma nashrlarning majburiy nusxalari yuboriladigan muassasalar va tashkilotlarning ro‘yxati O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi. Ommaviy axborot vositalari bozorini monopollashtirishga yo‘l qo‘yilmasligi Ommaviy axborot vositalari bozorini monopollashtirishga yo‘l qo‘yilmaydi. Bironta ham yuridik yoki jismoniy shaxs ommaviy axborot vositalarining tegishli markaziy yoki mahalliy bozoriga chiqariladigan ommaviy axborot vositalarining yigirma besh foizidan ortig‘iga muassis (hammuassis) bo‘lishga va ularni shuncha miqdorda o‘z mulkida, egaligida, foydalanishida, tasarrufida, yurituvida yoxud boshqaruvida (bevosita yoki affillangan shaxslar orqali) saqlashga haqli emas. O‘zbekiston Respublikasi hududida chet davlatlar ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. O‘zbekiston Respublikasi hududida chet davlatlar ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi belgilaydigan tartibga, shuningdek O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalariga muvofiq amalga oshiriladi. Chet davlatlarning ommaviy axborot vositalari tomonidan qonunchilik talablari buzilgan taqdirda, ularning mahsulotini O‘zbekiston Respublikasi hududida tarqatish tugatilishi mumkin. II.III. Ommaviy axborot vositalarining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari, boshqa tashkilotlar va fuqarolar bilan munosabatlari “Muallif materiallaridan va xatlardan foydalanish  
15 
Ommaviy axborot vositalarida muallif materiallaridan, fan, adabiyot va san’at 
asarlaridan qonunchilikka muvofiq foydalanilishiga yo‘l qo‘yiladi”.5 
Tahririyatga kelgan xatlarni e’lon qilishga tayyorlash chog‘ida ularning 
mazmunini buzmagan holda matnini qisqartirish hamda tahrir qilishga yo‘l qo‘yiladi. 
Tahririyat qonuniy asoslarda rad etgan materialni ommaviy axborot vositasida 
majburan e’lon qildirishga hech kim haqli emas. 
Axborot manbaini oshkor etmaslik. 
Tahririyat o‘z nomini oshkor etmaslik sharti bilan berilgan axborot, 
ma’lumotlar, faktlar yoki dalillar manbaining nomini, shuningdek taxallusini qo‘ygan 
muallifning nomini ularning yozma roziligisiz oshkor etishga haqli emas. 
Tahririyat axborot manbaining yoki taxallusini qo‘ygan muallifning talabiga 
binoan ularning nomidan sudda ishtirok etishi mumkin. 
Raddiya berish va javob qaytarish huquqi. 
Yuridik yoki jismoniy shaxs ommaviy axborot vositasida e’lon qilingan, 
haqiqatga mos kelmaydigan hamda o‘zining sha’ni va qadr-qimmati yoki ishchanlik 
obro‘sini tahqirlovchi ma’lumotlar uchun raddiya berishni tahririyatdan talab qilishga 
haqlidir. 
Agar raddiya yoki javobni e’lon qilish hajmi va vaqti ommaviy axborot 
vositasining faoliyatiga zarar yetkazishi mumkin bo‘lsa, matnni axborot manbai yoki 
muallif bilan kelishilgan holda asoslangan tahrir qilishga yo‘l qo‘yiladi. 
Ommaviy axborot vositasi raddiyani, javobni e’lon qilishdan bo‘yin tovlasa 
yoxud ularni e’lon qilish uchun belgilab qo‘yilgan muddatni buzsa, yuridik yoki 
jismoniy shaxs da’vo arizasi bilan sudga murojaat qilishga haqlidir. 
Rasmiy xabarlar va axborotni e’lon qilish. 
Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan ta’sis etilgan ommaviy 
axborot vositalari shu organlarning rasmiy xabarlari va materiallarini, shuningdek 
normativ-huquqiy hujjatlarini e’lon qilishi shart. 
                                                 
5 O‘zbekiston Respublikasining “Mualliflik huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida”gi qonuni. 
15 Ommaviy axborot vositalarida muallif materiallaridan, fan, adabiyot va san’at asarlaridan qonunchilikka muvofiq foydalanilishiga yo‘l qo‘yiladi”.5 Tahririyatga kelgan xatlarni e’lon qilishga tayyorlash chog‘ida ularning mazmunini buzmagan holda matnini qisqartirish hamda tahrir qilishga yo‘l qo‘yiladi. Tahririyat qonuniy asoslarda rad etgan materialni ommaviy axborot vositasida majburan e’lon qildirishga hech kim haqli emas. Axborot manbaini oshkor etmaslik. Tahririyat o‘z nomini oshkor etmaslik sharti bilan berilgan axborot, ma’lumotlar, faktlar yoki dalillar manbaining nomini, shuningdek taxallusini qo‘ygan muallifning nomini ularning yozma roziligisiz oshkor etishga haqli emas. Tahririyat axborot manbaining yoki taxallusini qo‘ygan muallifning talabiga binoan ularning nomidan sudda ishtirok etishi mumkin. Raddiya berish va javob qaytarish huquqi. Yuridik yoki jismoniy shaxs ommaviy axborot vositasida e’lon qilingan, haqiqatga mos kelmaydigan hamda o‘zining sha’ni va qadr-qimmati yoki ishchanlik obro‘sini tahqirlovchi ma’lumotlar uchun raddiya berishni tahririyatdan talab qilishga haqlidir. Agar raddiya yoki javobni e’lon qilish hajmi va vaqti ommaviy axborot vositasining faoliyatiga zarar yetkazishi mumkin bo‘lsa, matnni axborot manbai yoki muallif bilan kelishilgan holda asoslangan tahrir qilishga yo‘l qo‘yiladi. Ommaviy axborot vositasi raddiyani, javobni e’lon qilishdan bo‘yin tovlasa yoxud ularni e’lon qilish uchun belgilab qo‘yilgan muddatni buzsa, yuridik yoki jismoniy shaxs da’vo arizasi bilan sudga murojaat qilishga haqlidir. Rasmiy xabarlar va axborotni e’lon qilish. Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan ta’sis etilgan ommaviy axborot vositalari shu organlarning rasmiy xabarlari va materiallarini, shuningdek normativ-huquqiy hujjatlarini e’lon qilishi shart. 5 O‘zbekiston Respublikasining “Mualliflik huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida”gi qonuni.  
16 
Favqulodda vaziyatlar to‘g‘risidagi shoshilinch xabarlar yoki vakolatli davlat 
organlari tomonidan jamoatchilikka tezkorlik bilan yetkazish maqsadida berilgan 
xabarlar barcha ommaviy axborot vositalarida e’lon qilinadi. 
Sudning aynan shu ommaviy axborot vositasida e’lon qilish to‘g‘risidagi 
ko‘rsatmasi bo‘lgan, qonuniy kuchga kirgan qarorini tahririyat sud qarorida 
ko‘rsatilgan muddatda bepul e’lon qilishi shart. 
Ushbu bandlarning  birinchi — uchinchi qismlarida nazarda tutilganidan boshqa har 
qanday axborot, xabar va e’lon tahririyat bilan tuziladigan shartnoma asosida e’lon 
qilinadi. 
 Ommaviy axborot vositasining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari 
faoliyati to‘g‘risida axborot olishga doir so‘rovi. 
Ommaviy axborot vositasi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarining 
faoliyati to‘g‘risida axborot olishga doir so‘rov bilan ularga og‘zaki yoki yozma 
shaklda (shu jumladan elektron hujjat shaklida) murojaat etish huquqiga ega. 
Ommaviy axborot vositasining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyati 
to‘g‘risida axborot olishga doir, shuningdek mansabdor shaxslarning intervyusini 
tashkil etish to‘g‘risidagi so‘rovi ko‘pi bilan yetti kun muddatda ko‘rib chiqiladi. 
Agar ommaviy axborot vositasining so‘rovini ko‘rib chiqish davlat hokimiyati 
va boshqaruvi organlarining vakolatlari jumlasiga kirmasa, so‘rov so‘ralayotgan 
axborotni taqdim etish o‘zining vakolatiga kiritilgan organga ro‘yxatdan o‘tkazilgan 
kundan e’tiboran uch ish kuni ichida yuboriladi, ommaviy axborot vositasi esa bu 
haqda xabardor qilinadi. 
So‘rov rad etilgan taqdirda, ommaviy axborot vositasiga asoslantirilgan javob 
yuboriladi. 
 
 
 
 
 
XULOSA 
16 Favqulodda vaziyatlar to‘g‘risidagi shoshilinch xabarlar yoki vakolatli davlat organlari tomonidan jamoatchilikka tezkorlik bilan yetkazish maqsadida berilgan xabarlar barcha ommaviy axborot vositalarida e’lon qilinadi. Sudning aynan shu ommaviy axborot vositasida e’lon qilish to‘g‘risidagi ko‘rsatmasi bo‘lgan, qonuniy kuchga kirgan qarorini tahririyat sud qarorida ko‘rsatilgan muddatda bepul e’lon qilishi shart. Ushbu bandlarning birinchi — uchinchi qismlarida nazarda tutilganidan boshqa har qanday axborot, xabar va e’lon tahririyat bilan tuziladigan shartnoma asosida e’lon qilinadi. Ommaviy axborot vositasining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyati to‘g‘risida axborot olishga doir so‘rovi. Ommaviy axborot vositasi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarining faoliyati to‘g‘risida axborot olishga doir so‘rov bilan ularga og‘zaki yoki yozma shaklda (shu jumladan elektron hujjat shaklida) murojaat etish huquqiga ega. Ommaviy axborot vositasining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyati to‘g‘risida axborot olishga doir, shuningdek mansabdor shaxslarning intervyusini tashkil etish to‘g‘risidagi so‘rovi ko‘pi bilan yetti kun muddatda ko‘rib chiqiladi. Agar ommaviy axborot vositasining so‘rovini ko‘rib chiqish davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarining vakolatlari jumlasiga kirmasa, so‘rov so‘ralayotgan axborotni taqdim etish o‘zining vakolatiga kiritilgan organga ro‘yxatdan o‘tkazilgan kundan e’tiboran uch ish kuni ichida yuboriladi, ommaviy axborot vositasi esa bu haqda xabardor qilinadi. So‘rov rad etilgan taqdirda, ommaviy axborot vositasiga asoslantirilgan javob yuboriladi. XULOSA  
17 
Sharhlanayotgan bobda O‘zbekiston tarixida birinchi marta ommaviiy axborot 
vositalarining erkinligi prinsipi konstitutsiyaviy qoida tariqasida mustahkamlab 
qo‘yildi. 
Ushbu konstitusiyaviy qoida ommaviy axborot vositalari chinakam erkin 
faoliyat yuritishining huquqiy  kafolati bo‘lib, jamiyatning yangilanishi jarayonida 
mislsiz ahamiyatga ega. 
Mazkur moddada uchta muhim prinsip, ya’ni ommaviy axborot vositalarining 
erkinligi, ularning faoliyatida qonun ustuvorligi va senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi o‘z 
ifodasini  topgan. 
O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to’g’risida”gi 1997 yil 
26 dekabrdagi qonunida: “O’zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalari 
erkin bo’lib, ular O’zbekiston Respublikasi Konstitusiyasiga, ushbu qonunga va 
boshqa qonun hujjatlariga muvofiq faoliyat ko’rsatadi. 
Ommaviy axborot vositalari axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan 
foydalanadilar hamda o’zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi va haqqoniyligi 
uchun qonun hujjatlarida belgilangan tartibda javobgar bo‘ladilar”, – deb 
ko‘rsatilgan. 
Demokratik davlatlarda ommaviy axborot vositalari erkinligini, ularning 
faoliyat ko’rsatishi sharoitlarini ta’minlash bilan birga, bu erkinliklarning suiiste’mol 
qilinishiga yo‘l qo‘yilmaydi. Ommaviy axborot vositalari va jurnalistlar yuqorida 
aytib o‘tganimizdek, birinchi navbatda, berilayotgan axborotning to‘g‘riligi uchun 
javobgardirlar. Ikkinchidan, O‘zbekiston Respublikasining mavjud konstitusiyaviy 
tuzumini, hududiy yaxlitligini zo‘rlik bilan o’zgartirishga da’vat qilish, urush va 
zo’ravonlikni, shafqatsizlikni, milliy, irqiy va diniy adovatni targ’ib etish, davlat sirini 
yoki qonun bilan qo’riqlanadigan o’zga sirni oshkor etish, jinoiy ja- vobgarlikka 
sabab bo’ladigan xatti-harakatlar sodir qilishni targ’ib qilishga ruxsat berilmaydi. 
Uchinchidan, fuоarolarning sha’ni va qadr-qimmatini tahqirlash, ularning shaxsiy 
hayotiga aralashish ham taqiqlanadi. Ushbu cheklashlar huquqiy davlatda so`z 
erkinligi, ommaviy axborot vositalari erkinligi istalgan fikr yoki qarash ifoda 
etilishiga yo`l qo’yilmasligidan dalolat beradi. Demokratik islohotlarni amalga 
oshirish davrida so`z erkinligi huquqi muhim o`rin tutadi. Huquqiy davlat barpo etish, 
17 Sharhlanayotgan bobda O‘zbekiston tarixida birinchi marta ommaviiy axborot vositalarining erkinligi prinsipi konstitutsiyaviy qoida tariqasida mustahkamlab qo‘yildi. Ushbu konstitusiyaviy qoida ommaviy axborot vositalari chinakam erkin faoliyat yuritishining huquqiy kafolati bo‘lib, jamiyatning yangilanishi jarayonida mislsiz ahamiyatga ega. Mazkur moddada uchta muhim prinsip, ya’ni ommaviy axborot vositalarining erkinligi, ularning faoliyatida qonun ustuvorligi va senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi o‘z ifodasini topgan. O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to’g’risida”gi 1997 yil 26 dekabrdagi qonunida: “O’zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalari erkin bo’lib, ular O’zbekiston Respublikasi Konstitusiyasiga, ushbu qonunga va boshqa qonun hujjatlariga muvofiq faoliyat ko’rsatadi. Ommaviy axborot vositalari axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan foydalanadilar hamda o’zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi va haqqoniyligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tartibda javobgar bo‘ladilar”, – deb ko‘rsatilgan. Demokratik davlatlarda ommaviy axborot vositalari erkinligini, ularning faoliyat ko’rsatishi sharoitlarini ta’minlash bilan birga, bu erkinliklarning suiiste’mol qilinishiga yo‘l qo‘yilmaydi. Ommaviy axborot vositalari va jurnalistlar yuqorida aytib o‘tganimizdek, birinchi navbatda, berilayotgan axborotning to‘g‘riligi uchun javobgardirlar. Ikkinchidan, O‘zbekiston Respublikasining mavjud konstitusiyaviy tuzumini, hududiy yaxlitligini zo‘rlik bilan o’zgartirishga da’vat qilish, urush va zo’ravonlikni, shafqatsizlikni, milliy, irqiy va diniy adovatni targ’ib etish, davlat sirini yoki qonun bilan qo’riqlanadigan o’zga sirni oshkor etish, jinoiy ja- vobgarlikka sabab bo’ladigan xatti-harakatlar sodir qilishni targ’ib qilishga ruxsat berilmaydi. Uchinchidan, fuоarolarning sha’ni va qadr-qimmatini tahqirlash, ularning shaxsiy hayotiga aralashish ham taqiqlanadi. Ushbu cheklashlar huquqiy davlatda so`z erkinligi, ommaviy axborot vositalari erkinligi istalgan fikr yoki qarash ifoda etilishiga yo`l qo’yilmasligidan dalolat beradi. Demokratik islohotlarni amalga oshirish davrida so`z erkinligi huquqi muhim o`rin tutadi. Huquqiy davlat barpo etish,  
18 
birinchi navbatda, so`z erkinligini ta’minlashni talab qiladi. Shuning uchun ham 
birinchi prezidentimiz I.Karimov mustaqillikning ilk davrlarida: “Jamiyatimizda 
fikrlar, qarashlar rang-barangligiga erishishimiz kerak”6, – deb ta’kidlagani bejiz 
emas. 
Boshqacha aytganda, ommaviy axborot vositalarining jamiyatdagi o’rnini 
yuksaltirish, matbuot, televideniya, radio faoliyatini yanada liberallashtirish, ularning 
mustaqilligi va erkinligini amalda ta’minlash masalalari hayotimizni isloh qilish va 
yangilash borasida oldimizga qo’ygan ustuvor vazifa va yo`nalishdan biri etib 
belgilagan. 
Ma’lumki, axborotni, birinchi navbatda, jurnalistlar qidiradilar, oladilar va 
ommaviy axborot vositalari orqali tarqatadilar. “Jurnalistlik faoliyatini himoya qilish 
to’g’risida”gi qonun jurnalistning faoliyati bilan bog’liq holda yuzaga keladigan 
munosabatlarni tartibga soladi, uning huquq va majburiyatlarini belgilaydi, unga 
huquqiy va ijtimoiy kafolatlar beradi, jurnalistlik faoliyatini himoya qilish 
to’g’risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun javobgarlik choralarini belgilaydi. 
Jurnalist - mehnatga oid yoki boshqa shartnomaviy munosabatlar asosida 
ommaviy axborot vositalari uchun xabarlar va materiallarni to‘plash, tahlil etish, 
tahrir qilish, tayyorlash hamda tarqatishga doir faoliyatni amalga oshiruvchi shaxsdir. 
O‘zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarining senzura qilinishiga yo‘l 
qo‘yilmaydi. 
Hech kim jurnalistdan e’lon qilinayotgan xabarlar yoki materiallar oldindan 
kelishib olinishini, shuningdek ularning matni o‘zgartirilishini yoxud ularning 
nashrdan butunlay olib tashlanishini (efirga berilmasligini) talab qilish huquqiga ega 
emas.  
 
 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXAT 
                                                 
6  Karimov I.A. O`zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura. 1-tom. – T.: O’zbekiston, 1996. – 46-bet. 
18 birinchi navbatda, so`z erkinligini ta’minlashni talab qiladi. Shuning uchun ham birinchi prezidentimiz I.Karimov mustaqillikning ilk davrlarida: “Jamiyatimizda fikrlar, qarashlar rang-barangligiga erishishimiz kerak”6, – deb ta’kidlagani bejiz emas. Boshqacha aytganda, ommaviy axborot vositalarining jamiyatdagi o’rnini yuksaltirish, matbuot, televideniya, radio faoliyatini yanada liberallashtirish, ularning mustaqilligi va erkinligini amalda ta’minlash masalalari hayotimizni isloh qilish va yangilash borasida oldimizga qo’ygan ustuvor vazifa va yo`nalishdan biri etib belgilagan. Ma’lumki, axborotni, birinchi navbatda, jurnalistlar qidiradilar, oladilar va ommaviy axborot vositalari orqali tarqatadilar. “Jurnalistlik faoliyatini himoya qilish to’g’risida”gi qonun jurnalistning faoliyati bilan bog’liq holda yuzaga keladigan munosabatlarni tartibga soladi, uning huquq va majburiyatlarini belgilaydi, unga huquqiy va ijtimoiy kafolatlar beradi, jurnalistlik faoliyatini himoya qilish to’g’risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun javobgarlik choralarini belgilaydi. Jurnalist - mehnatga oid yoki boshqa shartnomaviy munosabatlar asosida ommaviy axborot vositalari uchun xabarlar va materiallarni to‘plash, tahlil etish, tahrir qilish, tayyorlash hamda tarqatishga doir faoliyatni amalga oshiruvchi shaxsdir. O‘zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarining senzura qilinishiga yo‘l qo‘yilmaydi. Hech kim jurnalistdan e’lon qilinayotgan xabarlar yoki materiallar oldindan kelishib olinishini, shuningdek ularning matni o‘zgartirilishini yoxud ularning nashrdan butunlay olib tashlanishini (efirga berilmasligini) talab qilish huquqiga ega emas. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXAT 6 Karimov I.A. O`zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura. 1-tom. – T.: O’zbekiston, 1996. – 46-bet.  
19 
1. O.T Husanov “Konstitutsiyaviy Huquq”. 17-bob Ommaviy axborot vositalari. 
Toshkent.2022. 187,191-betlar. 
2.   X.T Odilqoriyev “Konstitutsiyaviy Huquq”. 16-bob Ommaviy axborot 
vositalari. Toshkent.2014. 327,340-betlar. 
3. A.X Saidov O‘zbekiston Respublikasi “Konstitutsiyaviy Huquqi”. Toshkent 
TDYU 2005. 
4. O.T Husanov  “O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh”. 
Toshkent TDYU 2013. 
5. Karimov I.A. “O‘zbek xalqi hech qachon, hech kimga qaram bo‘lmaydi”. 2005. 
6. Karimov I.A. “Yangicha fikrlash va ishlash – davr talabi”. 1997. 
 
II. ME’YORIY HUQUQIY HUJJATLAR 
1. O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — T.:  O‘zbekiston, 2021. 22-b. 
2. “O‘zbekiston 
Respublikasini 
yanada 
rivojlantirish 
bo‘yicha 
Harakatlar 
strategiyasi to‘g‘risida”  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining  2017-yil 7-
fevraldagi farmoni. 
3. O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘rsida”gi Qonuni. 
1997-yil 26-dekabr. 
4. Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi. 
 
III. INTERNET SAHIFALARI. 
1. www.lex.uz 
2. www.gov.uz 
3. www.staff.tiiame.uz. 
4. www.librariy-tsul.uz 
5. www.wikipedia.org.  
 
19 1. O.T Husanov “Konstitutsiyaviy Huquq”. 17-bob Ommaviy axborot vositalari. Toshkent.2022. 187,191-betlar. 2. X.T Odilqoriyev “Konstitutsiyaviy Huquq”. 16-bob Ommaviy axborot vositalari. Toshkent.2014. 327,340-betlar. 3. A.X Saidov O‘zbekiston Respublikasi “Konstitutsiyaviy Huquqi”. Toshkent TDYU 2005. 4. O.T Husanov “O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh”. Toshkent TDYU 2013. 5. Karimov I.A. “O‘zbek xalqi hech qachon, hech kimga qaram bo‘lmaydi”. 2005. 6. Karimov I.A. “Yangicha fikrlash va ishlash – davr talabi”. 1997. II. ME’YORIY HUQUQIY HUJJATLAR 1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. — T.: O‘zbekiston, 2021. 22-b. 2. “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida” O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7- fevraldagi farmoni. 3. O‘zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘rsida”gi Qonuni. 1997-yil 26-dekabr. 4. Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi. III. INTERNET SAHIFALARI. 1. www.lex.uz 2. www.gov.uz 3. www.staff.tiiame.uz. 4. www.librariy-tsul.uz 5. www.wikipedia.org.