O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining Ommaviy Axborot Vositalari

Yuklangan vaqt

2024-03-03

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

20

Faytl hajmi

47,9 KB


 
 
OLIY TA’LIM VA FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI  
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI 
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI 
KONSTITUTSIYAVIY HUQUQI fanidan 
 
 
 
 
«O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 
Ommaviy Axborot Vositalari» mavzusidagi 
KURS ISHI 
 
 
 
Bajardi:  Yurisprudensiya biznes huquqi yo’nalishi 
1-kurs talabasi  
 
 
 
 
 
TOShKENT – 2023 
OLIY TA’LIM VA FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI KONSTITUTSIYAVIY HUQUQI fanidan «O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining Ommaviy Axborot Vositalari» mavzusidagi KURS ISHI Bajardi: Yurisprudensiya biznes huquqi yo’nalishi 1-kurs talabasi TOShKENT – 2023
 
1 
M U N D A R I J A  
  
KIRISH ………………………………………………………………….. 
 
 
I. BOB. Jamiyat hayotida ommaviy axborot vositalarining 
o’rni 
 
 
1.1. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq   
ishlashi …………   
 
1.2.  Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida senzuraga 
yo'l qo’yilmasligi …… 
 
 
 
II.  BOB Ommaviy Axborot vositalari faoliyatini tashkil etish               
 
 
 
 
2.1. Ommaviy axborot vositalarini davlat ro’yxatidan o’tkazish…… 
 
2.2Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy axborot 
vositalari bozorini monopoliyalashtirishga yo’l qo’ymaslik ………. 
2.3. Ommaviy axborot vositalarining davlat hokimiyati va boshqaruvi 
organlari, boshqa tashkilotlar va fuqarolar bilan munosabatlari   
 
 
 
XULOSA…………………………………………………………………… 
 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXAT…………………...... 
 
 
 
 
 
 
1 M U N D A R I J A KIRISH ………………………………………………………………….. I. BOB. Jamiyat hayotida ommaviy axborot vositalarining o’rni 1.1. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq ishlashi ………… 1.2. Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida senzuraga yo'l qo’yilmasligi …… II. BOB Ommaviy Axborot vositalari faoliyatini tashkil etish 2.1. Ommaviy axborot vositalarini davlat ro’yxatidan o’tkazish…… 2.2Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy axborot vositalari bozorini monopoliyalashtirishga yo’l qo’ymaslik ………. 2.3. Ommaviy axborot vositalarining davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari, boshqa tashkilotlar va fuqarolar bilan munosabatlari XULOSA…………………………………………………………………… FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXAT…………………......
 
2 
 
 
 
 
 
 
KIRISH 
1. Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   
 
 
Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari uchun alohida bir bobning   
ajratilishi ularning jamiyat hayotidagi o‘rni yuqori ekanligidan dalolat beradi.  
Ommaviy axborot vositalari jamiyatdagi eng kuchli, jamiyat taraqqiyotining   
qanday bo‘lishini belgilovchi vositalardandir.  
Ommaviy axborot vositalari orqali inson ongiga ta’sir qilinadi. U orqali   
Konstitutsiyada belgilangan turli fikrlilik, fuqarolarning asosiy huquqlari va   
erkinliklari hisoblangan so‘z erkinligi, erkin fikr bildirish ro‘yobga chiqadi. 
Hozirgi kunda axborot jamiyat hayotini tashkil etishning zaruriy omillaridan biriga 
aylanib bormoqda. Ta’kidlash joizki, bugungi ijtimoiy voqelikda inson faoliyatining 
u yoki bu darajada axborot olish va uni qayta ishlash jarayonlari bilan bog‘liq 
bo‘lmagan biror-bir tarmog‘i qolmadi. Binobarin, tez sur’atlar bilan rivojlanib 
borayotgan hozirgi dunyoda fuqarolarning yangi sharoitlarga moslashishlariga 
ko‘maklashish, ularga sodir bo‘layotgan voqealar, jarayonlar, hodisalar to‘g‘risida 
axborot berib borish, shuningdek, ijtimoiy institutlar va davlat hokimiyati organlari 
bilan munosabatlar o‘rnatishga sharoit yaratishda ommaviy axborot vositalari 
(OAV) instituti muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ma’lumki, jamiyatda OAVga 
«xalqning ovozi» deb tavsif beriladi. Chunki, ular jamiyat a’zolarining manfaat va 
ehtiyojlaridan kelib chiqib, ularga hayot uchun zarur bo‘lgan turli xil ma’lumotlarni 
yetkazib beradilar. 
2 KIRISH 1. Kurs ishi mavzusining dolzarbligi Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari uchun alohida bir bobning ajratilishi ularning jamiyat hayotidagi o‘rni yuqori ekanligidan dalolat beradi. Ommaviy axborot vositalari jamiyatdagi eng kuchli, jamiyat taraqqiyotining qanday bo‘lishini belgilovchi vositalardandir. Ommaviy axborot vositalari orqali inson ongiga ta’sir qilinadi. U orqali Konstitutsiyada belgilangan turli fikrlilik, fuqarolarning asosiy huquqlari va erkinliklari hisoblangan so‘z erkinligi, erkin fikr bildirish ro‘yobga chiqadi. Hozirgi kunda axborot jamiyat hayotini tashkil etishning zaruriy omillaridan biriga aylanib bormoqda. Ta’kidlash joizki, bugungi ijtimoiy voqelikda inson faoliyatining u yoki bu darajada axborot olish va uni qayta ishlash jarayonlari bilan bog‘liq bo‘lmagan biror-bir tarmog‘i qolmadi. Binobarin, tez sur’atlar bilan rivojlanib borayotgan hozirgi dunyoda fuqarolarning yangi sharoitlarga moslashishlariga ko‘maklashish, ularga sodir bo‘layotgan voqealar, jarayonlar, hodisalar to‘g‘risida axborot berib borish, shuningdek, ijtimoiy institutlar va davlat hokimiyati organlari bilan munosabatlar o‘rnatishga sharoit yaratishda ommaviy axborot vositalari (OAV) instituti muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ma’lumki, jamiyatda OAVga «xalqning ovozi» deb tavsif beriladi. Chunki, ular jamiyat a’zolarining manfaat va ehtiyojlaridan kelib chiqib, ularga hayot uchun zarur bo‘lgan turli xil ma’lumotlarni yetkazib beradilar.
 
3 
OAVning jamiyat hayotida tutgan o‘rni va ahamiyati, ular tomonidan amalga 
oshiriladigan funksiyalarning mazmun va mohiyatini tahlil etishda eng avvalo, 
«ommaviy axborot vositalari» tushunchasining huquqiy mohiyatini aniqlash, unga 
xos bo‘lgan belgilarni, elementlarni tahlil etib, ularning bog‘liqlik va farqli 
tomonlarini, ya’ni bir so‘z bilan aytganda, ushbu institutning ilmiy apparatini 
o‘rganish maqsadga muvofiq. «Ommaviy axborot vositalari» tushunchasining 
etimologik tarkibi «ommaviy», «axborot», «vosita» kabi so‘zlardan tashkil topgan 
murakkab tizim. OAV tushunchasi mazmunidagi muhim komponent bu – «axborot» 
so‘zidir. Ilmiy muomalada «ommaviy axborot vositalari» terminining yuzaga 
kelganiga tarixan ko‘p vaqt bo‘lmadi. Xususan, «axborot» termini XX asrning 
o‘rtalarida mutaxassis olim Klod Shennon tomonidan muomalaga kiritilgan. 
 
 
 
 Kurs ishi mavzusini o‘rganilganlik darajasi: O’zbekiston Rspublikasining  
Konstitutsiyasining Ommaviy axborot vositalari bobi mohiyatini ochib berishda  
O.T.Husanovning Konstitutsiyaviy huquq fanida ya’ni darslikda asosiy prinsiplar 
ularning mohiyati haqida to’liq yortilgan. Shuningdek X.T.Odilqoriyev, 
SH.N.Berdiyarov, I.E. Xojanazarov, S.Xidirov, G’.Mirzolarning asarlarida to’liq 
asosiy prinsiplar tushunchasi yoritib o’tilgan  
             Kurs ishi maqsadi. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasidagi   
Uchinchi bo’limda nazarda tutilgan Ommaviy axborot vositalari tushunchasining 
mazmun va mohiyatini anglash va chuqurroq o’rganish biz yoshlar balki, kelajak 
avlodga yetkazish.   
  
         Kurs ishi vazifalari  quyidagilar etib belgilandi:  
- aholida tegishli fikrlarni shakllantiradi; 
- bo‘layotgan voqealar to‘g‘risida ma’lumot berib boradi; 
- ko‘p fikrlilik, so‘z, fikr erkinligini ta’minlaydi; 
- turli idoralar, siyosiy institutlar manfaatini ifodalaydi; 
3 OAVning jamiyat hayotida tutgan o‘rni va ahamiyati, ular tomonidan amalga oshiriladigan funksiyalarning mazmun va mohiyatini tahlil etishda eng avvalo, «ommaviy axborot vositalari» tushunchasining huquqiy mohiyatini aniqlash, unga xos bo‘lgan belgilarni, elementlarni tahlil etib, ularning bog‘liqlik va farqli tomonlarini, ya’ni bir so‘z bilan aytganda, ushbu institutning ilmiy apparatini o‘rganish maqsadga muvofiq. «Ommaviy axborot vositalari» tushunchasining etimologik tarkibi «ommaviy», «axborot», «vosita» kabi so‘zlardan tashkil topgan murakkab tizim. OAV tushunchasi mazmunidagi muhim komponent bu – «axborot» so‘zidir. Ilmiy muomalada «ommaviy axborot vositalari» terminining yuzaga kelganiga tarixan ko‘p vaqt bo‘lmadi. Xususan, «axborot» termini XX asrning o‘rtalarida mutaxassis olim Klod Shennon tomonidan muomalaga kiritilgan. Kurs ishi mavzusini o‘rganilganlik darajasi: O’zbekiston Rspublikasining Konstitutsiyasining Ommaviy axborot vositalari bobi mohiyatini ochib berishda O.T.Husanovning Konstitutsiyaviy huquq fanida ya’ni darslikda asosiy prinsiplar ularning mohiyati haqida to’liq yortilgan. Shuningdek X.T.Odilqoriyev, SH.N.Berdiyarov, I.E. Xojanazarov, S.Xidirov, G’.Mirzolarning asarlarida to’liq asosiy prinsiplar tushunchasi yoritib o’tilgan Kurs ishi maqsadi. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasidagi Uchinchi bo’limda nazarda tutilgan Ommaviy axborot vositalari tushunchasining mazmun va mohiyatini anglash va chuqurroq o’rganish biz yoshlar balki, kelajak avlodga yetkazish. Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi: - aholida tegishli fikrlarni shakllantiradi; - bo‘layotgan voqealar to‘g‘risida ma’lumot berib boradi; - ko‘p fikrlilik, so‘z, fikr erkinligini ta’minlaydi; - turli idoralar, siyosiy institutlar manfaatini ifodalaydi;
 
4 
- fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qiladi; 
- demokratik jarayonlarning chuqurlashuviga hissa qo‘shadi. 
 
 Kurs ishining  predmeti: Konstitutsiyadagi Ommaviy axborot vositalari 
tushunchasi va demokratiya iborasiga oid asosiy belgilar, normativ-huquqiy 
hujjatlar kurs ishi  mavzusining predtmetini tashkil etadi.  
Kurs ishining obyekti:  Ommaviy axborot vositalari asosiy belgilari sifatida 
e’tirof etilgan tushunchalar ya’ni, ma’lumotlarni izlash, olish, undan foydalanish  va 
ularga oid normativ-huquqiy hujjatlarning takomillashtirish, ularning mohiyati 
borasidagi moddiy huquqiy muammolar tashkil etadi.  
 
Kurs ishining  nazariy  va  amaliy  ahamiyati.   Kurs ishida bayon  etilgan  
mulohazalar,  nazariy  xulosalar  va  amaliy  takliflar  xalqaro munosabatlarda  
O‘zbekistonning  Ommaviy axborot vositalari  ahamiyatini aniqlash,  uning  
ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy  hayotda  tutgan  mavqyeini  o‘rganish  uchun  asos  qilib  
olish  mumkin. O’rganish  natijalari  o‘quv  yurtlarida  mavzuga  oid  ma'ruzalarni  
o‘qitishda ma'lumot sifatida foydalanish mumkin.  
Kurs ishining tuzilishi: kirish, 2 bob, 5 paragraf, xulosa va  foydalanilgan 
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.  
  
 
I. bob Jamiyat hayotida ommaviy axborot vositalarining o’rni 
1.1. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga 
muvofiq   ishlashi   
Ommaviy axborot vositalarining erkin faoliyat yuritishi, ularga tazyiq o‘tkazmaslik 
ular 
ishining 
muvaffaqiyatli 
bo‘lishi, 
samara 
berishining 
garovidir. 
Konstitutsiyaning 67-moddasida ommaviy axborot vositalari erkinligi va 
qonunga muvofiq ishlashi belgilangan. Demak, ommaviy axborot vositalari erkin 
ishlashi va qonunlar asosida o‘z faoliyatini tashkil qilishi kerak. 
4 - fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qiladi; - demokratik jarayonlarning chuqurlashuviga hissa qo‘shadi. Kurs ishining predmeti: Konstitutsiyadagi Ommaviy axborot vositalari tushunchasi va demokratiya iborasiga oid asosiy belgilar, normativ-huquqiy hujjatlar kurs ishi mavzusining predtmetini tashkil etadi. Kurs ishining obyekti: Ommaviy axborot vositalari asosiy belgilari sifatida e’tirof etilgan tushunchalar ya’ni, ma’lumotlarni izlash, olish, undan foydalanish va ularga oid normativ-huquqiy hujjatlarning takomillashtirish, ularning mohiyati borasidagi moddiy huquqiy muammolar tashkil etadi. Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati. Kurs ishida bayon etilgan mulohazalar, nazariy xulosalar va amaliy takliflar xalqaro munosabatlarda O‘zbekistonning Ommaviy axborot vositalari ahamiyatini aniqlash, uning ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy hayotda tutgan mavqyeini o‘rganish uchun asos qilib olish mumkin. O’rganish natijalari o‘quv yurtlarida mavzuga oid ma'ruzalarni o‘qitishda ma'lumot sifatida foydalanish mumkin. Kurs ishining tuzilishi: kirish, 2 bob, 5 paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. I. bob Jamiyat hayotida ommaviy axborot vositalarining o’rni 1.1. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi va qonunga muvofiq ishlashi Ommaviy axborot vositalarining erkin faoliyat yuritishi, ularga tazyiq o‘tkazmaslik ular ishining muvaffaqiyatli bo‘lishi, samara berishining garovidir. Konstitutsiyaning 67-moddasida ommaviy axborot vositalari erkinligi va qonunga muvofiq ishlashi belgilangan. Demak, ommaviy axborot vositalari erkin ishlashi va qonunlar asosida o‘z faoliyatini tashkil qilishi kerak.
 
5 
Mamlakatimizda ommaviy axborot vositalari faoliyatini takomillashtirish bo‘yicha 
olib borilgan ishlar natijasida ularning erkinligini ta’minlovchi qator huquqiy 
hujjatlar qabul qilindi. 
Jumladan, 1996-yil 30-avgustdagi «Noshirlik faoliyati to‘g‘risida», «Mualliflik 
huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida», 1997-yil aprelda qabul qilingan «Axborot 
olish kafolatlari va erkinligi to‘g‘risida», «Jurnalistlik faoliyatni himoya qilish 
to‘g‘risida», 1997-yil dekabrda qabul qilingan, «Ommaviy axborot vositalari 
to‘g‘risida»gi qonunlar shular jumlasidan. 
Bu qonunlar ommaviy axborot vositalari erkinligini ta’minlashga, ularning 
faoliyatini takomillashtirishga qaratilgan. 
Ommaviy axborot vositalarining erkinligi, eng avvalo, ularning xodimlari, 
aniqrog‘i, jurnalistlarning erkinligiga bog‘liq. Jurnalist faoliyatining erkinligisiz 
ommaviy axborot vositalarining erkinligi bo‘lishi mumkin emas. Chunki axborot 
ommaviy axborot vositalarida jurnalistlar tomonidan tarqatiladi.1 
«Jurnalistlik faoliyatini himoya qilish to‘g‘risida»gi Qonun jurnalistlar faoliyati 
bilan bog'liq keng institutsional munosabatlarni tartibga solishi bilan birga, ularning 
erkinligini ta’minlovchi qoidalarni aniq belgilab qo‘ygan. Jurnalistning erkinligini 
ta’minlovchi qonun bo'lishining o‘zi kifoya emas, u bu erkinlikdan to‘g‘ri va 
maqsadli foydalanishi uchun yetarli bilimga, malakaga ega bo‘lishi kerak. 
Shuning uchun mamlakatimizda jurnalistlar va ommaviy axborot vositalari 
xodimlarini tayyorlashga, qayta tayyorlashga alohida e’tibor berilmoqda. Ularni 
tayyorlash jahon tajribalariga mos ravishda yo‘lga qo‘yilgan. 
Avvalgi jurnalistlar tayyorlash maskanlari qayta tashkil qilindi, zamonaviy jihozlar 
bilan jihozlandi. Oliy o‘quv yurtlari qoshida xalqaro jurnalistlar tayyorlovchi 
fakultetlar, kurslar ochildi. Bu borada Vazirlar Mahkamasining 1999-yil 26-
                                                 
1 Azizxo'jaev A. va boshqalar. 0 ‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh. - Т.: «Sharq», 2008, 259-bet. 
5 Mamlakatimizda ommaviy axborot vositalari faoliyatini takomillashtirish bo‘yicha olib borilgan ishlar natijasida ularning erkinligini ta’minlovchi qator huquqiy hujjatlar qabul qilindi. Jumladan, 1996-yil 30-avgustdagi «Noshirlik faoliyati to‘g‘risida», «Mualliflik huquqi va turdosh huquqlar to‘g‘risida», 1997-yil aprelda qabul qilingan «Axborot olish kafolatlari va erkinligi to‘g‘risida», «Jurnalistlik faoliyatni himoya qilish to‘g‘risida», 1997-yil dekabrda qabul qilingan, «Ommaviy axborot vositalari to‘g‘risida»gi qonunlar shular jumlasidan. Bu qonunlar ommaviy axborot vositalari erkinligini ta’minlashga, ularning faoliyatini takomillashtirishga qaratilgan. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi, eng avvalo, ularning xodimlari, aniqrog‘i, jurnalistlarning erkinligiga bog‘liq. Jurnalist faoliyatining erkinligisiz ommaviy axborot vositalarining erkinligi bo‘lishi mumkin emas. Chunki axborot ommaviy axborot vositalarida jurnalistlar tomonidan tarqatiladi.1 «Jurnalistlik faoliyatini himoya qilish to‘g‘risida»gi Qonun jurnalistlar faoliyati bilan bog'liq keng institutsional munosabatlarni tartibga solishi bilan birga, ularning erkinligini ta’minlovchi qoidalarni aniq belgilab qo‘ygan. Jurnalistning erkinligini ta’minlovchi qonun bo'lishining o‘zi kifoya emas, u bu erkinlikdan to‘g‘ri va maqsadli foydalanishi uchun yetarli bilimga, malakaga ega bo‘lishi kerak. Shuning uchun mamlakatimizda jurnalistlar va ommaviy axborot vositalari xodimlarini tayyorlashga, qayta tayyorlashga alohida e’tibor berilmoqda. Ularni tayyorlash jahon tajribalariga mos ravishda yo‘lga qo‘yilgan. Avvalgi jurnalistlar tayyorlash maskanlari qayta tashkil qilindi, zamonaviy jihozlar bilan jihozlandi. Oliy o‘quv yurtlari qoshida xalqaro jurnalistlar tayyorlovchi fakultetlar, kurslar ochildi. Bu borada Vazirlar Mahkamasining 1999-yil 26- 1 Azizxo'jaev A. va boshqalar. 0 ‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh. - Т.: «Sharq», 2008, 259-bet.
 
6 
fevraldagi 
«Jurnalist 
kadrlar 
tayyorlash 
va 
qayta 
tayyorlash 
tizimini 
takomillashtirish to‘g‘risida»gi Qarori, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 
2005-yil 2-iyundagi «O‘zbekiston Milliy universiteti huzurida ikki yillik maxsus 
Oliy jurnalistika kursini ochish to‘g‘risida»gi hamda 2018-yil 24-maydagi 
«O‘zbekiston Jurnalistika va ommaviy kommunikatsiyalar universitetini tashkil 
etish to‘g‘risida»gi qarorlarining qabul qilinishi muhim ahaniyat kasb etdi. 
Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalarining qonun asosida ishlashi belgilangan. 
Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli ko‘plab maxsus qonunlar mavjud, 
ularning ba’zilarini tilga olib o‘tdik. Bundan tashqari, yana ko‘plab qonunlar borki, 
ularda ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar faoliyatiga tegishli qoidalar mavjud. 
Masalan, «Axborotlashtirish to‘g‘risida»,2 «Reklama to‘g‘risida», «Davlat sirlarini 
saqlash to‘g‘rsida»gi qonunlar va boshqa qonunlar. 
Mamlakatimizning 27 yilligi davrida ommaviy axborot vositalari faoliyatiga 
taalluqli ko‘plab yangi qonunlar qabul qilindi yoki mavjud qonunlarga o‘zgartirish, 
qo‘shimchalar kiritildi. 
OAVni tashkiliy-huquqiy asoslarini takomillashtirishning yangi bosqichi 2017-
2021-yillarda 0‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor 
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida belgilab berilgan.  
 
 
 
 
1.2 . Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida 
senzuraga yo'l qo’yilmasligi 
 
                                                 
2 Azizxo'jaev A. va boshqalar. 0 ‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh. - Т.: «Sharq», 2008, 259-bet. 
6 fevraldagi «Jurnalist kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlash tizimini takomillashtirish to‘g‘risida»gi Qarori, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005-yil 2-iyundagi «O‘zbekiston Milliy universiteti huzurida ikki yillik maxsus Oliy jurnalistika kursini ochish to‘g‘risida»gi hamda 2018-yil 24-maydagi «O‘zbekiston Jurnalistika va ommaviy kommunikatsiyalar universitetini tashkil etish to‘g‘risida»gi qarorlarining qabul qilinishi muhim ahaniyat kasb etdi. Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalarining qonun asosida ishlashi belgilangan. Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli ko‘plab maxsus qonunlar mavjud, ularning ba’zilarini tilga olib o‘tdik. Bundan tashqari, yana ko‘plab qonunlar borki, ularda ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar faoliyatiga tegishli qoidalar mavjud. Masalan, «Axborotlashtirish to‘g‘risida»,2 «Reklama to‘g‘risida», «Davlat sirlarini saqlash to‘g‘rsida»gi qonunlar va boshqa qonunlar. Mamlakatimizning 27 yilligi davrida ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli ko‘plab yangi qonunlar qabul qilindi yoki mavjud qonunlarga o‘zgartirish, qo‘shimchalar kiritildi. OAVni tashkiliy-huquqiy asoslarini takomillashtirishning yangi bosqichi 2017- 2021-yillarda 0‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida belgilab berilgan. 1.2 . Ommaviy axborot vositalarining mas’ulyati va faoliyatida senzuraga yo'l qo’yilmasligi 2 Azizxo'jaev A. va boshqalar. 0 ‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh. - Т.: «Sharq», 2008, 259-bet.
 
7 
Konstitutsiyaning 67-moddasiga asosan, ommaviy axborot vositalari bergan 
axborotlarining to‘g‘riligi uchun belgilangan tartibda javobgardirlar. 
0‘zbekiston Respublikasining «Ommaviy axborot vositalari to‘g‘rsida»gi 1997-yil 
26-dekabrdagi Qonunida bu qoida kengaytirilib, « O‘zbekiston Respublikasida 
ommaviy axborot vositalari erkin bo‘lib, ular O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasiga, ushbu Qonunga va boshqa qonun hujjatlariga 
muvofiq faoliyat ko‘rsatadi. 
Ommaviy axborot vositalari axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan 
foydalanadilar hamda o‘zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi va 
 haqqoniyligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tarkibda javobgar bo‘ladilar», - 
deb belgilab qo‘yilgan. 
Bu bilan ommaviy axborot vositalari zimmasiga o‘zi e’lon qilayotgan, tarqatayotgan 
ma’lumotlar to‘g‘ri ekanligiga javob berish mas’uliyati yuklangan. Ommaviy 
axborot vositalari erkinligi, mustaqilligi ta’minlanishi bilan, undan to‘g‘ri 
foydalanish zarurligi, erkinlikni har qanday ko‘rinishda suiiste’mol qilish 
mutlaqo mumkin emasligi qonunlar bilan belgilab qo‘yilgan. 
Ommaviy axborot vositalarida tarqalayotgan ma’lumotlarning to‘g‘riligi, 
haqqoniyligi uchun ommaviy axborot vositalari va shu ma’lumotlarni tayyorlagan 
jurnalistlar javob beradilar. 
Ommaviy axborot vositalari hech qachon va hech qanday hollarda fuqarolarning 
konstitutsiyaviy huquqlari, sha’ni, qadr-qimmatiga dog‘ tushiruvchi, tuhmat 
ko‘rinishidagi, shaxsiy hayotga aralashuv ruhidagi ma’lumotlarni bermasligi kerak, 
agar shunday hoi ro‘y bersa, buning uchun ham ommaviy axborot vositalari, 
ma’lumotni tayyorlagan jurnalistlar javob beradilar. 
O‘zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumi (konstitutsiyaviy tartib) turli 
qonuniy vositalar bilan himoya qilinadi va konstitutsiyaviy tuzum asoslariga zarar 
yetkazadigan ma’lumotlarni ommaviy axborot vositalari orqali berilmasligi 
choralari ko‘riladi. 
Mabodo, shunday hol yuz bersa, ya’ni ommaviy axborot vositalarida: - 
konstitutsiyaviy tuzumning asoslariga qarshi; 
7 Konstitutsiyaning 67-moddasiga asosan, ommaviy axborot vositalari bergan axborotlarining to‘g‘riligi uchun belgilangan tartibda javobgardirlar. 0‘zbekiston Respublikasining «Ommaviy axborot vositalari to‘g‘rsida»gi 1997-yil 26-dekabrdagi Qonunida bu qoida kengaytirilib, « O‘zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalari erkin bo‘lib, ular O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, ushbu Qonunga va boshqa qonun hujjatlariga muvofiq faoliyat ko‘rsatadi. Ommaviy axborot vositalari axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan foydalanadilar hamda o‘zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi va haqqoniyligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tarkibda javobgar bo‘ladilar», - deb belgilab qo‘yilgan. Bu bilan ommaviy axborot vositalari zimmasiga o‘zi e’lon qilayotgan, tarqatayotgan ma’lumotlar to‘g‘ri ekanligiga javob berish mas’uliyati yuklangan. Ommaviy axborot vositalari erkinligi, mustaqilligi ta’minlanishi bilan, undan to‘g‘ri foydalanish zarurligi, erkinlikni har qanday ko‘rinishda suiiste’mol qilish mutlaqo mumkin emasligi qonunlar bilan belgilab qo‘yilgan. Ommaviy axborot vositalarida tarqalayotgan ma’lumotlarning to‘g‘riligi, haqqoniyligi uchun ommaviy axborot vositalari va shu ma’lumotlarni tayyorlagan jurnalistlar javob beradilar. Ommaviy axborot vositalari hech qachon va hech qanday hollarda fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari, sha’ni, qadr-qimmatiga dog‘ tushiruvchi, tuhmat ko‘rinishidagi, shaxsiy hayotga aralashuv ruhidagi ma’lumotlarni bermasligi kerak, agar shunday hoi ro‘y bersa, buning uchun ham ommaviy axborot vositalari, ma’lumotni tayyorlagan jurnalistlar javob beradilar. O‘zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumi (konstitutsiyaviy tartib) turli qonuniy vositalar bilan himoya qilinadi va konstitutsiyaviy tuzum asoslariga zarar yetkazadigan ma’lumotlarni ommaviy axborot vositalari orqali berilmasligi choralari ko‘riladi. Mabodo, shunday hol yuz bersa, ya’ni ommaviy axborot vositalarida: - konstitutsiyaviy tuzumning asoslariga qarshi;
 
8 
- davlat suverenitetiga tahdid qiluvchi; 
- yaxlitlikni zo‘rlik bilan o‘zgartirishga da’vat qiluvchi; 
- qonuniy hokimiyatni to‘ntarishga chaqiruvchi, zo‘rlik yo‘li bilan o‘zgarishga 
da’vat qiluvchi; 
- urush va zo'rlikni, shafqatsizlikni keltirib chiqaruvchi, ularga da’vat qiluvchi; 
- milliy, diniy, irqiy adovatlarga da’vat qiluvchi; 
- davlat sirini yoki qonun bilan qo‘riqlanadigan boshqa sirlarni oshkor qiluvchi 
ma’lumotlar berilsa, ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar javobgarlikka tortiladi. 
O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksida 
«Tuhmat» (40-modda), «Haqorat» (41-modda), «Fuqarolarga ma’naviy yoki 
moddiy zarar yetkazuvchi ma’lumot tarqatish» (46-modda)ni nazarda tutuvchi 
ma’lumotlar uchun ma’muriy javobgarlik belgilangan. 
O‘zbekiston Respublikasining Jinoyat kodeksida «Tuhmat» (139-modda), «Haqorat 
qilish» (140-modda), «Urushni targ‘ib qilish» (150-modda), «Milliy, irqiy, etnik 
yoki diniy adovatni qo‘zg‘atish» (156-modda); «Konstitutsiyaviy tuzumga xavf 
soluvchi ma’lumotlar tarqatish» (159-modda); «Davlat sirlarini oshkor qilish» (162-
modda)ni ko‘zlovchi ma’lumotlar uchun jinoiy javobgarlik belgilangan. 
O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi va Jinoyat 
kodekslarida yuqorida ko'rsatilgan ma’lumotlar mavjud ommaviy axborot 
vositalaridagi ma’lumotlar uchun, ommaviy axborot vositalarining va ularning 
xodimlari 
javobgarligining 
belgilanishi, 
ommaviy 
axborot 
vositalaridagi 
axborotlarni 
to‘g‘ri, 
haqqoniy 
bo‘lishini 
ta’minlashga 
qaratilishi 
bilan 
konstitutsiyaviy tuzumni, fuqarolarning huquq va erkinliklari hamda manfaatlari 
himoyasiga qaratilgan faoliyat deyish mumkin  
O‘zbekiston Konstitutsiyasining 29-moddasida so‘z va axborot erkinligi 
mustahkamlab qo‘yilishi bilan birga, axborot olish va tarqatishda ayrim cheklashlar 
bo‘lishi ham belgilab qo‘yilgan. Unga asosan, faqat konstitutsiyaviy tuzumga qarshi 
axborotlarni cheklash mumkin. Shuningdek, davlat siriga taalluqli cheklashlar ham 
bo‘lishi belgilanadi. 
8 - davlat suverenitetiga tahdid qiluvchi; - yaxlitlikni zo‘rlik bilan o‘zgartirishga da’vat qiluvchi; - qonuniy hokimiyatni to‘ntarishga chaqiruvchi, zo‘rlik yo‘li bilan o‘zgarishga da’vat qiluvchi; - urush va zo'rlikni, shafqatsizlikni keltirib chiqaruvchi, ularga da’vat qiluvchi; - milliy, diniy, irqiy adovatlarga da’vat qiluvchi; - davlat sirini yoki qonun bilan qo‘riqlanadigan boshqa sirlarni oshkor qiluvchi ma’lumotlar berilsa, ommaviy axborot vositalari, jurnalistlar javobgarlikka tortiladi. O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksida «Tuhmat» (40-modda), «Haqorat» (41-modda), «Fuqarolarga ma’naviy yoki moddiy zarar yetkazuvchi ma’lumot tarqatish» (46-modda)ni nazarda tutuvchi ma’lumotlar uchun ma’muriy javobgarlik belgilangan. O‘zbekiston Respublikasining Jinoyat kodeksida «Tuhmat» (139-modda), «Haqorat qilish» (140-modda), «Urushni targ‘ib qilish» (150-modda), «Milliy, irqiy, etnik yoki diniy adovatni qo‘zg‘atish» (156-modda); «Konstitutsiyaviy tuzumga xavf soluvchi ma’lumotlar tarqatish» (159-modda); «Davlat sirlarini oshkor qilish» (162- modda)ni ko‘zlovchi ma’lumotlar uchun jinoiy javobgarlik belgilangan. O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi va Jinoyat kodekslarida yuqorida ko'rsatilgan ma’lumotlar mavjud ommaviy axborot vositalaridagi ma’lumotlar uchun, ommaviy axborot vositalarining va ularning xodimlari javobgarligining belgilanishi, ommaviy axborot vositalaridagi axborotlarni to‘g‘ri, haqqoniy bo‘lishini ta’minlashga qaratilishi bilan konstitutsiyaviy tuzumni, fuqarolarning huquq va erkinliklari hamda manfaatlari himoyasiga qaratilgan faoliyat deyish mumkin O‘zbekiston Konstitutsiyasining 29-moddasida so‘z va axborot erkinligi mustahkamlab qo‘yilishi bilan birga, axborot olish va tarqatishda ayrim cheklashlar bo‘lishi ham belgilab qo‘yilgan. Unga asosan, faqat konstitutsiyaviy tuzumga qarshi axborotlarni cheklash mumkin. Shuningdek, davlat siriga taalluqli cheklashlar ham bo‘lishi belgilanadi.
 
9 
Mamlakatimizda maxsus «Davlat sirlarini saqlash to‘g‘risida»gi Qonun mavjud 
bo‘lib, unda: «Davlat tomonidan qo‘llaniladigan va maxsus ro‘yxatlar bilan 
chegaralab qo‘yilgan alohida ahamiyatli, mutlaqo maxfiy va maxfiy harbiy, siyosiy, 
iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va o‘zga ma’lumotlar O‘zbekiston Respublikasining 
davlat sirlari hisoblanadi», - deb belgilangan. Bunday ma’lumotlarni oshkor qilishga 
hech qanday jurnalist, ommaviy axborot vositalari haqli emas. 
Konstitutsiyaning 67-moddasida: «Senzuraga yo‘l qo‘yilmaydi», - degan qoida 
mavjud. Senzura ma’lumotlarni e’lon qilingunga qadar o‘qish, uni tarqatish, 
qo‘shimchalar kiritish yoki umuman nashr qilishni cheklashdir. Ommaviy axborot 
vositalarida e’lon qilinayotgan ma’lumotlarda davlat siriga zid, konstitutsiyaviy 
tuzumga qarshi ma’lumotlar bo‘lmasa, ularni o‘zgartirish, qo‘shimcha kiritish, 
ayrimlarini olib tashlashga yo‘l qo‘yilmaydi, degan qoida shu ma’noni beradi. 
Ommaviy axborot vositalarida senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi qoidasining 
Konstitutsiyaga kiritilishi sababi, avvalgi tuzum (sovet tuzumi)da ommaviy axborot 
vositalari nashriy faoliyati nihoyatda senzuralashgan, hech qanday ma’lumot 
avvaldan o‘qib chiqilmay, tegishli o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilmasdan, 
ayrim joylari olib tashlanmasdan nashr qilinmas edi. 
Senzura ommaviy axborot vositalarining erkinligini, umuman, so‘z, fikr erkinligini 
cheklovchi kuchli vosita edi. Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari faoliyatida 
senzuraga yo‘l qo‘yilmasligini belgilovchi qoidaning kiritilganligi, ommaviy 
axborot vositalari, umuman, jamiyatda so‘z, fikrlash erkinligini ro‘yobga 
chiqaruvchi, ta’minlovchi muhim shart hisoblanadi. 
Senzuraning yo‘qligi ommaviy axborot vositalari o‘rtasida sog‘lom raqobatning 
mavjud bo‘lishini, kuchayishini, jurnalistlarning ijodiy tashabbuskorlik faoliyati 
rivojlanishini ta’minlovchi muhim vositasidir. 
Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli barcha qonunlarda ham senzuraga 
yo‘l qo‘yilmasligi belgilab qo‘yilgan. 
 
9 Mamlakatimizda maxsus «Davlat sirlarini saqlash to‘g‘risida»gi Qonun mavjud bo‘lib, unda: «Davlat tomonidan qo‘llaniladigan va maxsus ro‘yxatlar bilan chegaralab qo‘yilgan alohida ahamiyatli, mutlaqo maxfiy va maxfiy harbiy, siyosiy, iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va o‘zga ma’lumotlar O‘zbekiston Respublikasining davlat sirlari hisoblanadi», - deb belgilangan. Bunday ma’lumotlarni oshkor qilishga hech qanday jurnalist, ommaviy axborot vositalari haqli emas. Konstitutsiyaning 67-moddasida: «Senzuraga yo‘l qo‘yilmaydi», - degan qoida mavjud. Senzura ma’lumotlarni e’lon qilingunga qadar o‘qish, uni tarqatish, qo‘shimchalar kiritish yoki umuman nashr qilishni cheklashdir. Ommaviy axborot vositalarida e’lon qilinayotgan ma’lumotlarda davlat siriga zid, konstitutsiyaviy tuzumga qarshi ma’lumotlar bo‘lmasa, ularni o‘zgartirish, qo‘shimcha kiritish, ayrimlarini olib tashlashga yo‘l qo‘yilmaydi, degan qoida shu ma’noni beradi. Ommaviy axborot vositalarida senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi qoidasining Konstitutsiyaga kiritilishi sababi, avvalgi tuzum (sovet tuzumi)da ommaviy axborot vositalari nashriy faoliyati nihoyatda senzuralashgan, hech qanday ma’lumot avvaldan o‘qib chiqilmay, tegishli o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilmasdan, ayrim joylari olib tashlanmasdan nashr qilinmas edi. Senzura ommaviy axborot vositalarining erkinligini, umuman, so‘z, fikr erkinligini cheklovchi kuchli vosita edi. Konstitutsiyada ommaviy axborot vositalari faoliyatida senzuraga yo‘l qo‘yilmasligini belgilovchi qoidaning kiritilganligi, ommaviy axborot vositalari, umuman, jamiyatda so‘z, fikrlash erkinligini ro‘yobga chiqaruvchi, ta’minlovchi muhim shart hisoblanadi. Senzuraning yo‘qligi ommaviy axborot vositalari o‘rtasida sog‘lom raqobatning mavjud bo‘lishini, kuchayishini, jurnalistlarning ijodiy tashabbuskorlik faoliyati rivojlanishini ta’minlovchi muhim vositasidir. Ommaviy axborot vositalari faoliyatiga taalluqli barcha qonunlarda ham senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi belgilab qo‘yilgan.
 
10 
Shuningdek, ommaviy axborot vositalari haqidagi qonunlarda qanday masalalarda 
ma’lumotlar oshkor qilinmasligi ham belgilab qo‘yilgan. Bular xavfsizlik, fuqaro 
manfaatlaridan kelib chiqadi. 7-modda. ,, Senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi 
O‘zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarini senzura qilishga yo‘l 
qo‘yilmaydi. E’lon qilinayotgan xabarlar va materiallar oldindan kelishib olinishini, 
shuningdek ularning matni o‘zgartirilishini yoki butunlay nashrdan olib qolinishini 
(efirga berilmasligini) talab qilishga hech kimning haqi yo‘q”3. 
 
II bob. Ommaviy Axborot vositalari faoliyatini tashkil etish 
 
2.1.  Ommaviy axborot vositalarini davlat ro’yxatidan o’tkazish 
Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish tartibi 
Ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan davlat 
ro‘yxatidan o‘tkaziladi (bundan buyon matnda ro‘yxatdan o‘tkazish deb yuritiladi). 
Ommaviy axborot vositalarini ro‘yxatdan o‘tkazish tartibi O‘zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza ro‘yxatdan 
o‘tkazuvchi organga belgilangan tartibda muassis tomonidan beriladi. 
Muassisning ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizasi 
ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan o‘n besh kunlik muddatda ko‘rib chiqilishi 
kerak. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazganlik hamda qayta ro‘yxatdan 
o‘tkazganlik uchun qonunchilikda belgilangan tartibda va miqdorlarda ro‘yxatdan 
o‘tkazish yig‘imi olinadi. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada quyidagilar 
ko‘rsatilishi kerak: 
muassis to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
                                                 
2. Lex.uz.  
10 Shuningdek, ommaviy axborot vositalari haqidagi qonunlarda qanday masalalarda ma’lumotlar oshkor qilinmasligi ham belgilab qo‘yilgan. Bular xavfsizlik, fuqaro manfaatlaridan kelib chiqadi. 7-modda. ,, Senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi O‘zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarini senzura qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. E’lon qilinayotgan xabarlar va materiallar oldindan kelishib olinishini, shuningdek ularning matni o‘zgartirilishini yoki butunlay nashrdan olib qolinishini (efirga berilmasligini) talab qilishga hech kimning haqi yo‘q”3. II bob. Ommaviy Axborot vositalari faoliyatini tashkil etish 2.1. Ommaviy axborot vositalarini davlat ro’yxatidan o’tkazish Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish tartibi Ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan davlat ro‘yxatidan o‘tkaziladi (bundan buyon matnda ro‘yxatdan o‘tkazish deb yuritiladi). Ommaviy axborot vositalarini ro‘yxatdan o‘tkazish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organga belgilangan tartibda muassis tomonidan beriladi. Muassisning ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizasi ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ tomonidan o‘n besh kunlik muddatda ko‘rib chiqilishi kerak. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazganlik hamda qayta ro‘yxatdan o‘tkazganlik uchun qonunchilikda belgilangan tartibda va miqdorlarda ro‘yxatdan o‘tkazish yig‘imi olinadi. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada quyidagilar ko‘rsatilishi kerak: muassis to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 2. Lex.uz.
 
11 
ommaviy axborot vositasining nomi, tili va turi; 
maqsad va vazifalari; 
ixtisoslashuvi; 
tarqatilish hududi; 
davriyligi; 
moliyalashtirish manbalari; 
tahririyatning joylashgan yeri (pochta manzili) va tahririyat to‘g‘risidagi boshqa 
ma’lumotlar; 
hajmi; 
muassis va tahririyat boshqa qaysi ommaviy axborot vositalariga nisbatan muassis, 
ishonchli boshqaruvchi, noshir, tarqatuvchi ekanligi haqidagi (barcha affillangan 
shaxslarning va ulardan har birining tahririyat ustav fondidagi ulushi miqdorlari 
ko‘rsatilgan) ma’lumotlar. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizaga ommaviy 
axborot vositasining ta’sis hujjatlari ilova qilinadi. 
Agar muassis bitta shaxsdan iborat bo‘lsa, ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organga taqdim 
etiladigan ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizaga 
faqat tahririyat ustavi (nizomi) ilova qilinadi. 
Internet jahon axborot tarmog‘idagi veb-sayt ommaviy axborot vositasi sifatida 
ro‘yxatdan o‘tkazilgan taqdirda veb-saytning domen nomi ko‘rsatiladi, bunda ushbu 
modda birinchi qismining oltinchi va o‘ninchi xatboshilarida nazarda tutilgan 
ma’lumotlarni taqdim etish talab qilinmaydi. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishda ushbu moddada nazarda 
tutilganidan boshqa talablar qo‘yish taqiqlanadi. 
Ushbu modda birinchi qismining ikkinchi—beshinchi xatboshilarida, shuningdek 
ikkinchi qismida ko‘rsatilgan ma’lumotlar va hujjatlarga ommaviy axborot vositasi 
ro‘yxatdan o‘tkazilganidan so‘ng o‘zgartishlar kiritilgan taqdirda, u belgilangan 
tartibda qayta ro‘yxatdan o‘tishi shart. Qolgan hollarda muassis yoki tahririyat 
kiritilgan o‘zgartishlar to‘g‘risida ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organni bir oy muddatda 
yozma shaklda xabardor qilishi shart.  
11 ommaviy axborot vositasining nomi, tili va turi; maqsad va vazifalari; ixtisoslashuvi; tarqatilish hududi; davriyligi; moliyalashtirish manbalari; tahririyatning joylashgan yeri (pochta manzili) va tahririyat to‘g‘risidagi boshqa ma’lumotlar; hajmi; muassis va tahririyat boshqa qaysi ommaviy axborot vositalariga nisbatan muassis, ishonchli boshqaruvchi, noshir, tarqatuvchi ekanligi haqidagi (barcha affillangan shaxslarning va ulardan har birining tahririyat ustav fondidagi ulushi miqdorlari ko‘rsatilgan) ma’lumotlar. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizaga ommaviy axborot vositasining ta’sis hujjatlari ilova qilinadi. Agar muassis bitta shaxsdan iborat bo‘lsa, ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organga taqdim etiladigan ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizaga faqat tahririyat ustavi (nizomi) ilova qilinadi. Internet jahon axborot tarmog‘idagi veb-sayt ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatdan o‘tkazilgan taqdirda veb-saytning domen nomi ko‘rsatiladi, bunda ushbu modda birinchi qismining oltinchi va o‘ninchi xatboshilarida nazarda tutilgan ma’lumotlarni taqdim etish talab qilinmaydi. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishda ushbu moddada nazarda tutilganidan boshqa talablar qo‘yish taqiqlanadi. Ushbu modda birinchi qismining ikkinchi—beshinchi xatboshilarida, shuningdek ikkinchi qismida ko‘rsatilgan ma’lumotlar va hujjatlarga ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilganidan so‘ng o‘zgartishlar kiritilgan taqdirda, u belgilangan tartibda qayta ro‘yxatdan o‘tishi shart. Qolgan hollarda muassis yoki tahririyat kiritilgan o‘zgartishlar to‘g‘risida ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organni bir oy muddatda yozma shaklda xabardor qilishi shart.
 
12 
Ro‘yxatdan o‘tkazilmaydigan ommaviy axborot vositalari 
Quyidagilarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi talab etilmaydi: 
faqat o‘z rasmiy xabarlari va materiallarini, shuningdek normativ-huquqiy 
hujjatlarini e’lon qilish uchun davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan 
ta’sis etiladigan ommaviy axborot vositalari; 
korxona, muassasa, tashkilotning (shu jumladan o‘quv va ilmiy muassasaning) o‘z 
ehtiyojlarini qondirish uchun adadi yuztagacha nusxada chop etiladigan davriy 
bosma nashrlar; 
kabel tarmoqlari orqali olib beriladigan (ko‘rsatiladigan) tele-, radio-, video, 
kinoxronikal dasturlar, shuningdek tarqatilishi bir korxona, muassasa, tashkilot (shu 
jumladan o‘quv va ilmiy muassasa) binosi va (yoki) hududi bilan cheklanadigan 
audio-, audiovizual xabar va materiallar. 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishni rad etish 
Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish quyidagi hollarda rad etilishi 
mumkin: 
ommaviy axborot vositasining maqsad va vazifalari qonunchilikka zid bo‘lsa; 
ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza ushbu Qonunga 
muvofiq ommaviy axborot vositasini ta’sis etish huquqiga ega bo‘lmagan yuridik 
yoki jismoniy shaxs nomidan berilgan bo‘lsa; 
ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada ko‘rsatilgan 
ma’lumotlar haqiqatga mos kelmasa; 
bundan avval aynan bir xil yoki adashtirib yuborish darajasida o‘xshash nomdagi 
ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilgan bo‘lsa. 
Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish rad etilgan taqdirda, qaror 
chiqarilgandan keyin bir kun ichida arizachiga yozma shaklda, shu jumladan axborot 
tizimi orqali elektron shaklda bildirish yuboriladi (topshiriladi), unda rad etish 
sabablari, shuningdek arizachi ko‘rsatilgan sabablarni bartaraf etib, hujjatlarni qayta 
ko‘rib chiqish uchun taqdim etishi mumkin bo‘lgan muddat ko‘rsatiladi. 
Muassis ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organning ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan 
o‘tkazishni rad etish to‘g‘risidagi qarori ustidan sudga shikoyat qilishi mumkin. 
12 Ro‘yxatdan o‘tkazilmaydigan ommaviy axborot vositalari Quyidagilarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi talab etilmaydi: faqat o‘z rasmiy xabarlari va materiallarini, shuningdek normativ-huquqiy hujjatlarini e’lon qilish uchun davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan ta’sis etiladigan ommaviy axborot vositalari; korxona, muassasa, tashkilotning (shu jumladan o‘quv va ilmiy muassasaning) o‘z ehtiyojlarini qondirish uchun adadi yuztagacha nusxada chop etiladigan davriy bosma nashrlar; kabel tarmoqlari orqali olib beriladigan (ko‘rsatiladigan) tele-, radio-, video, kinoxronikal dasturlar, shuningdek tarqatilishi bir korxona, muassasa, tashkilot (shu jumladan o‘quv va ilmiy muassasa) binosi va (yoki) hududi bilan cheklanadigan audio-, audiovizual xabar va materiallar. Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishni rad etish Ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish quyidagi hollarda rad etilishi mumkin: ommaviy axborot vositasining maqsad va vazifalari qonunchilikka zid bo‘lsa; ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi ariza ushbu Qonunga muvofiq ommaviy axborot vositasini ta’sis etish huquqiga ega bo‘lmagan yuridik yoki jismoniy shaxs nomidan berilgan bo‘lsa; ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazish to‘g‘risidagi arizada ko‘rsatilgan ma’lumotlar haqiqatga mos kelmasa; bundan avval aynan bir xil yoki adashtirib yuborish darajasida o‘xshash nomdagi ommaviy axborot vositasi ro‘yxatdan o‘tkazilgan bo‘lsa. Ommaviy axborot vositasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish rad etilgan taqdirda, qaror chiqarilgandan keyin bir kun ichida arizachiga yozma shaklda, shu jumladan axborot tizimi orqali elektron shaklda bildirish yuboriladi (topshiriladi), unda rad etish sabablari, shuningdek arizachi ko‘rsatilgan sabablarni bartaraf etib, hujjatlarni qayta ko‘rib chiqish uchun taqdim etishi mumkin bo‘lgan muddat ko‘rsatiladi. Muassis ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organning ommaviy axborot vositasini ro‘yxatdan o‘tkazishni rad etish to‘g‘risidagi qarori ustidan sudga shikoyat qilishi mumkin.
 
13 
 
2.2. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy 
axborot vositalari bozorini monopoliyalashtirishga yo’l qo’ymaslik 
Ommaviy axborot vositalari mahsuloti 
Davriy bosma nashr alohida sonining adadi yoki adadining bir qismi yoxud tele-, 
radio, video, kinoxronikal dasturlarning va ommaviy axborotni davriy tarqatishning 
boshqa elektron tarzdagi alohida chiqarilishi ommaviy axborot vositalarining 
mahsulotidir. 
Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish 
Ommaviy axborot vositasi mahsulotini tarqatish bevosita tahririyat tomonidan, 
shuningdek belgilangan tartibda yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan shartnoma 
asosida amalga oshirilishi mumkin. 
Bosma ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish ularga obuna tashkil etish, 
shuningdek chakana savdo tarmog‘i orqali amalga oshiriladi. Ro‘yxatdan 
o‘tkazilgan davriy bosma nashrlar adadini chakana savdo orqali, shu jumladan 
qo‘lda sotish nashrlar tahririyatlarining shtatdagi tarqatuvchilari tomonidan yoki 
savdo tarmog‘iga ega bo‘lgan yuridik shaxslar, shuningdek yakka tartibdagi 
tadbirkorlar tomonidan, qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi. 
Ommaviy axborot vositasining har bir alohida chiqarilishining tarqatilishiga bosh 
muharrir uning chiqarilishi uchun ruxsat berganidan keyingina yo‘l qo‘yiladi. 
Ko‘rsatuv va eshittirish uzluksiz davom etganda ommaviy axborot vositasi 
mahsulotining tarqatilishiga bosh muharrir dastlabki ruxsat bergan paytdan e’tiboran 
hamda ko‘rsatuv va eshittirishdagi tanaffusga qadar yo‘l qo‘yiladi. 
Davriy bosma nashrning elektron shakli 
Axborot tashuvchi jismlarga yozilgan, shuningdek Internet jahon axborot 
tarmog‘iga joylashtirilgan, elektron texnik qurilmalar yordamida foydalanishga 
mo‘ljallangan gazetalar, jurnallar, axborotnomalar, byulletenlar va boshqa davriy 
bosma nashrlar davriy bosma nashrning elektron shaklidir. 
Davriy bosma nashrning elektron shakli davriy bosma nashrni tarqatish usullaridan 
biridir.Tegishli davriy bosma nashrning bosma va elektron shakllarining mazmuni 
13 2.2. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish. Ommaviy axborot vositalari bozorini monopoliyalashtirishga yo’l qo’ymaslik Ommaviy axborot vositalari mahsuloti Davriy bosma nashr alohida sonining adadi yoki adadining bir qismi yoxud tele-, radio, video, kinoxronikal dasturlarning va ommaviy axborotni davriy tarqatishning boshqa elektron tarzdagi alohida chiqarilishi ommaviy axborot vositalarining mahsulotidir. Ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish Ommaviy axborot vositasi mahsulotini tarqatish bevosita tahririyat tomonidan, shuningdek belgilangan tartibda yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan shartnoma asosida amalga oshirilishi mumkin. Bosma ommaviy axborot vositalari mahsulotini tarqatish ularga obuna tashkil etish, shuningdek chakana savdo tarmog‘i orqali amalga oshiriladi. Ro‘yxatdan o‘tkazilgan davriy bosma nashrlar adadini chakana savdo orqali, shu jumladan qo‘lda sotish nashrlar tahririyatlarining shtatdagi tarqatuvchilari tomonidan yoki savdo tarmog‘iga ega bo‘lgan yuridik shaxslar, shuningdek yakka tartibdagi tadbirkorlar tomonidan, qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi. Ommaviy axborot vositasining har bir alohida chiqarilishining tarqatilishiga bosh muharrir uning chiqarilishi uchun ruxsat berganidan keyingina yo‘l qo‘yiladi. Ko‘rsatuv va eshittirish uzluksiz davom etganda ommaviy axborot vositasi mahsulotining tarqatilishiga bosh muharrir dastlabki ruxsat bergan paytdan e’tiboran hamda ko‘rsatuv va eshittirishdagi tanaffusga qadar yo‘l qo‘yiladi. Davriy bosma nashrning elektron shakli Axborot tashuvchi jismlarga yozilgan, shuningdek Internet jahon axborot tarmog‘iga joylashtirilgan, elektron texnik qurilmalar yordamida foydalanishga mo‘ljallangan gazetalar, jurnallar, axborotnomalar, byulletenlar va boshqa davriy bosma nashrlar davriy bosma nashrning elektron shaklidir. Davriy bosma nashrning elektron shakli davriy bosma nashrni tarqatish usullaridan biridir.Tegishli davriy bosma nashrning bosma va elektron shakllarining mazmuni