O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI TO'LOV BALANSI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

32

File size

Fayl hajmi

62,4 KB


O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI TO'LOV BALANSI.
Mundarija
Kirish………………………………………………………………………………3
I bob. To’lov  balansi to’g’risida  tushuncha va tuzulishi ……………………14
1.1. To’lov  balansi to’g’risida  tushuncha…………………………………………7
1.2. Balansning tuzilishi  va  uning  moddalari…………………………………...14
II.bob.  Хo’jalik  operatsiyalari  ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va to’lov
balansnining zamonaviy ko’rinishlari…………………………………………28
2.1. Хo’jalik  operatsiyalari  ta’sirida balansdagi o’zgarishlar…………………..22
2.2. To’lov balansnining zamonaviy ko’rinishlari……………………………….28
Xulosa……………………………………………………………………………30
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………………31
1
Logotip
O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI TO'LOV BALANSI. Mundarija Kirish………………………………………………………………………………3 I bob. To’lov balansi to’g’risida tushuncha va tuzulishi ……………………14 1.1. To’lov balansi to’g’risida tushuncha…………………………………………7 1.2. Balansning tuzilishi va uning moddalari…………………………………...14 II.bob. Хo’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va to’lov balansnining zamonaviy ko’rinishlari…………………………………………28 2.1. Хo’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar…………………..22 2.2. To’lov balansnining zamonaviy ko’rinishlari……………………………….28 Xulosa……………………………………………………………………………30 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………………31 1
I bob. To’lov  balansi to’g’risida  tushuncha va tuzulishi 
1.1. To’lov  balansi to’g’risida  tushuncha
Хo’jalik subyektlarini boshqarish uchun, eng avvalo, ulardagi mablag’lar
haqidagi ma’lumotlarga ega bo’lish kerak. Shu bilan birga ular, mablag’larning
qanday turlariga ega va bu mablag’lar qanday manbalardan tashkil topganligini
bilish  kerak  bo’ladi.  Bunday  ma’lumotlar  umumlashtirilgan  hodda  pul
ko’rsatkichlarida ma’lum bir sanaga berilishi kerak. Mablag’lar tarkibi va qanday
maqsadlarga  mo’ljallanganligini  o’rganish  uchun  ularni  iqtisodiy  jihatdan
guruhlash zarur. Mana shu ma’lumotlar buxgalteriya balansi yordamida olinadi.
To’lov  balansi  xo’jalik  mablag’larini  ularning  turlari  va  tashkil  topish
manbalari  bo’yicha  muayyan  bir  davrga  pulda  ifodalanib,  umumlashtirib  aks
ettirish va iqtisodiy guruhlash usulidir.
Mablag’lar  turlari  va  ularning  manbalarini  ajratib  ko’rsatish  maqsadida
O’zbekiston  Respublikasi  Moliya  vazirligining  2018  yil  7  fevralda  31-sonli
buyrug’i bilan qabul qilingan balans ikki qismdan iborat bo’lgan jadval shaklida
tuzilgan. Uning chap tomonida mablag’lar turlari va ularning joylanishi keltiriladi
va u aktiv qism deb nomlanadi, passiv qism deb nomlanadigan o’ng tomonida
mablag’lar manbalari va ularning qanday maqsadlarga atalganligi ko’rsatiladi.
«Aktiv»  atamasi  lotincha  faoliyatli,  amal  qilish,  mavjud  bo’lish  degan
so’zlardan kelib chiqqan. Shuning uchun aktiv deganda mablag’lar qanday amal
qilayotganligini,  ishlayotganligini  ko’rsatuvchi  mablag’lar  guruhlanishini
tushunish kerak.
Aktivlar oldingi amalga oshirilgan muammolarni yoki oldin sodir bo’lgan
voqealar natijasida korxonaga kelib tushgan va ular kelajakda foyda keltiradigan
iqtisodiy resurslardir. Aktivlar uch xil xususiyatga ega bo’lishi kerak:
a) kelajakdagi iqtisodiy nafni o’zida mujassamlanishi, bevosita va bilvosita
pul mablag’lari yoki ularning ekvivalentlarini ko’paytirish imkoniyati;
b) bu iqtisodiy naflarni nazorat qilish qobliyatini mujassamlash;
2
Logotip
I bob. To’lov balansi to’g’risida tushuncha va tuzulishi 1.1. To’lov balansi to’g’risida tushuncha Хo’jalik subyektlarini boshqarish uchun, eng avvalo, ulardagi mablag’lar haqidagi ma’lumotlarga ega bo’lish kerak. Shu bilan birga ular, mablag’larning qanday turlariga ega va bu mablag’lar qanday manbalardan tashkil topganligini bilish kerak bo’ladi. Bunday ma’lumotlar umumlashtirilgan hodda pul ko’rsatkichlarida ma’lum bir sanaga berilishi kerak. Mablag’lar tarkibi va qanday maqsadlarga mo’ljallanganligini o’rganish uchun ularni iqtisodiy jihatdan guruhlash zarur. Mana shu ma’lumotlar buxgalteriya balansi yordamida olinadi. To’lov balansi xo’jalik mablag’larini ularning turlari va tashkil topish manbalari bo’yicha muayyan bir davrga pulda ifodalanib, umumlashtirib aks ettirish va iqtisodiy guruhlash usulidir. Mablag’lar turlari va ularning manbalarini ajratib ko’rsatish maqsadida O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 2018 yil 7 fevralda 31-sonli buyrug’i bilan qabul qilingan balans ikki qismdan iborat bo’lgan jadval shaklida tuzilgan. Uning chap tomonida mablag’lar turlari va ularning joylanishi keltiriladi va u aktiv qism deb nomlanadi, passiv qism deb nomlanadigan o’ng tomonida mablag’lar manbalari va ularning qanday maqsadlarga atalganligi ko’rsatiladi. «Aktiv» atamasi lotincha faoliyatli, amal qilish, mavjud bo’lish degan so’zlardan kelib chiqqan. Shuning uchun aktiv deganda mablag’lar qanday amal qilayotganligini, ishlayotganligini ko’rsatuvchi mablag’lar guruhlanishini tushunish kerak. Aktivlar oldingi amalga oshirilgan muammolarni yoki oldin sodir bo’lgan voqealar natijasida korxonaga kelib tushgan va ular kelajakda foyda keltiradigan iqtisodiy resurslardir. Aktivlar uch xil xususiyatga ega bo’lishi kerak: a) kelajakdagi iqtisodiy nafni o’zida mujassamlanishi, bevosita va bilvosita pul mablag’lari yoki ularning ekvivalentlarini ko’paytirish imkoniyati; b) bu iqtisodiy naflarni nazorat qilish qobliyatini mujassamlash; 2
v) oldingi bitimlar yoki boshqa voqealarning natijasi bo’lishi. 
«Passiv» atamasining ildizi ham lotincha faolsiz, xolis turmoq, tushuntirish
kabi so’zlarning ildizidan olingan. Тarixan bu atama dastlab faqat qarzga olingan
mablag’larga nisbatan, ya’ni uchinchi shaxslar oldidagi majburiyatlarga nisbatan
qo’llanar  edi.  Bu  bilan  mulk  egasi  qarzga  olingan  mablag’larga  bo’lgan
munosabatda  o’zboshimchalikdan  o’zini  tutishi  kerakligi  ta’kidlangan  edi.
Keyinchalik «passiv» atamasi manbalarning boshqa moddalariga ham tarqatilgan
bo’lib,  faqat  korxona  majburiyatlarini  tavsiflabgina  emas,  mablag’lar  turlarini
qanday maqsadlarga mo’ljallanganligini ham tavsiflash uchun ishlatiladigan bo’ldi.
Manbalarning  tarkibiy  qismini  majburiyatlar  tashkil  etadi.  Subyektning
majburiyatlari  bu  oldingi  amalga  oshirilgan  operatsiyalarning  natijasi  yoki
kelajakda  o’zida  mujassamlangan  iqtisodiy  nafni  chiqib  ketishi  yoki  yangi
majburiyatlarni  vujudga  kelishi  bilan  yakunlanadi.  Majburiyatlarni  uch  xil
xususiyatga ega bo’lishi kerak: 
a) aktivlarni chiqib ketishi yoki xizmat ko’rsatish yo’li bilan to’lashni vujudga
keltiradigan mavjud doimiy majburiyatni o’zida majassamlashtirishi;
b) subyekt uchun majburiyatning bajarilishi shartligi va qariyb muqarrarligi;
v) oldingi bitim yoki voqealar natijasi bo’lishi.
Uning aktivi va passivida  ham balans moddalari ikkiga bo’lib ko’rsatiladi.
Aktivda: I bo’lim. Uzoq muddatli aktivlar va II bo’lim. Joriy aktivlar. 
Passivda:  I  bo’lim.  O’z  mablag’larining  manbalari  va  II  bo’lim.
Majburiyatlarga bo’linadi.
Balans ko’rsatkichlaridan quyidagi iqtisodiy ko’rsatkichlarni aniqlab olish
mumkin. Aktivlar aylanma va uzoq muddatli kapitallari yig’indisiga teng. Хo’jalik
yurituvchi subyektning o’z mablag’lari aktivlaridan majburiyatlarini ayirganiga
teng.
Aktiv va passivning xar bir elementi mablag’lar turi yoki ularning manbai
balans  moddasi  deb  ataladi.  Aktivda,  masalan,  quyidagi  moddalar  keltiriladi:
«Asosiy  vositalar»,  «Тugallanmagan  ishlab  chiqarish»,  «Тayyor  mahsulot»,
«Hisob-kitob schyoti» va boshqalar; passivda «Ustav kapitali (fondi)», «Hisobot
3
Logotip
v) oldingi bitimlar yoki boshqa voqealarning natijasi bo’lishi. «Passiv» atamasining ildizi ham lotincha faolsiz, xolis turmoq, tushuntirish kabi so’zlarning ildizidan olingan. Тarixan bu atama dastlab faqat qarzga olingan mablag’larga nisbatan, ya’ni uchinchi shaxslar oldidagi majburiyatlarga nisbatan qo’llanar edi. Bu bilan mulk egasi qarzga olingan mablag’larga bo’lgan munosabatda o’zboshimchalikdan o’zini tutishi kerakligi ta’kidlangan edi. Keyinchalik «passiv» atamasi manbalarning boshqa moddalariga ham tarqatilgan bo’lib, faqat korxona majburiyatlarini tavsiflabgina emas, mablag’lar turlarini qanday maqsadlarga mo’ljallanganligini ham tavsiflash uchun ishlatiladigan bo’ldi. Manbalarning tarkibiy qismini majburiyatlar tashkil etadi. Subyektning majburiyatlari bu oldingi amalga oshirilgan operatsiyalarning natijasi yoki kelajakda o’zida mujassamlangan iqtisodiy nafni chiqib ketishi yoki yangi majburiyatlarni vujudga kelishi bilan yakunlanadi. Majburiyatlarni uch xil xususiyatga ega bo’lishi kerak: a) aktivlarni chiqib ketishi yoki xizmat ko’rsatish yo’li bilan to’lashni vujudga keltiradigan mavjud doimiy majburiyatni o’zida majassamlashtirishi; b) subyekt uchun majburiyatning bajarilishi shartligi va qariyb muqarrarligi; v) oldingi bitim yoki voqealar natijasi bo’lishi. Uning aktivi va passivida ham balans moddalari ikkiga bo’lib ko’rsatiladi. Aktivda: I bo’lim. Uzoq muddatli aktivlar va II bo’lim. Joriy aktivlar. Passivda: I bo’lim. O’z mablag’larining manbalari va II bo’lim. Majburiyatlarga bo’linadi. Balans ko’rsatkichlaridan quyidagi iqtisodiy ko’rsatkichlarni aniqlab olish mumkin. Aktivlar aylanma va uzoq muddatli kapitallari yig’indisiga teng. Хo’jalik yurituvchi subyektning o’z mablag’lari aktivlaridan majburiyatlarini ayirganiga teng. Aktiv va passivning xar bir elementi mablag’lar turi yoki ularning manbai balans moddasi deb ataladi. Aktivda, masalan, quyidagi moddalar keltiriladi: «Asosiy vositalar», «Тugallanmagan ishlab chiqarish», «Тayyor mahsulot», «Hisob-kitob schyoti» va boshqalar; passivda «Ustav kapitali (fondi)», «Hisobot 3
yilining taqsimlanmagan foydasi, «Bank kreditlari», «Mol yetkazib beruvchilardan
qarzlar» va boshqa moddalar.
To’lov  balansining  xususiyati  aktiv  va  passivlar  pullik  yakunlarining
tengligidan iborat. Bu talab har qanday korxona balansi uchun majburiydir. Bu
talab aktivda ham, passivda ham mablag’larning bir xil hajmda, faqat har xil
guruhlanishda ko’rsatiladi, ya’ni aktivda - turlari bo’yicha, passivda - manbalari
bo’yicha. Balansning nomi ham shunga asoslangan, chunki «balans» so’zi tenglik,
barobarlikni anglatadi. Shuning uchun ham balans aktivi va passivi «balans» so’zi
bilan belgilanadi.
Balans korxonaning xo’jalik mablag’larini ma’lum bir sanaga tavsiflab, uning
o’tgan  davrdagi  barcha  faoliyat  natijasini  qanday  holatga  olib  kelganligini
ko’rsatadi.  Shunday  qilib,  balans  korxona  mablag’larining  turlari  va  ularning
manbalari haqidagi muhim axborotga ega bo’lgan xo’jalik yuritish subyektlari
ishining yakunlari to’g’risidagi hisobotdir.
4
Logotip
yilining taqsimlanmagan foydasi, «Bank kreditlari», «Mol yetkazib beruvchilardan qarzlar» va boshqa moddalar. To’lov balansining xususiyati aktiv va passivlar pullik yakunlarining tengligidan iborat. Bu talab har qanday korxona balansi uchun majburiydir. Bu talab aktivda ham, passivda ham mablag’larning bir xil hajmda, faqat har xil guruhlanishda ko’rsatiladi, ya’ni aktivda - turlari bo’yicha, passivda - manbalari bo’yicha. Balansning nomi ham shunga asoslangan, chunki «balans» so’zi tenglik, barobarlikni anglatadi. Shuning uchun ham balans aktivi va passivi «balans» so’zi bilan belgilanadi. Balans korxonaning xo’jalik mablag’larini ma’lum bir sanaga tavsiflab, uning o’tgan davrdagi barcha faoliyat natijasini qanday holatga olib kelganligini ko’rsatadi. Shunday qilib, balans korxona mablag’larining turlari va ularning manbalari haqidagi muhim axborotga ega bo’lgan xo’jalik yuritish subyektlari ishining yakunlari to’g’risidagi hisobotdir. 4
1.2. Balansning tuzilishi  va  uning  moddalari
O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan 2019 yil 24 yanvarda
ro’yxatga  olingan  O’zbekiston  Respublikasi  Moliya  vazirligining  2018  yil  27
dekabrdan  140-sonli  buyrug’i  bilan  moliyaviy  hisobotlarning  yangi  shakllari
tasdiqlangan. Quyida ushbu tasdiqlangan balans shaklini keltiramiz
Ko’rsatkichlar nomi
Satr
kodi
Hisobot
yili
boshiga
Hisobot
yili
oxiriga
Aktiv
I. Uzoq muddatli aktivlar
Asosiy vositalar:
Boshlang’ich (qayta tikpash) qiymati (0100, 0300)
010
Amortizatsiya (0200)
011
Qoldiq qiymat (010 - 011)
012
Nomoddiy aktivlar:
Boshlang’ich qiymati (0400)
020
Amortizatsiya summasi (0500)
021
Qoldiq qiymat (020-021)
022
Uzoq  muddatli  investitsiyalar,  jami  (satr.  040+050
+060+070+080), shu jumladan:
030
Qimmatli qog’ozlar (0610)
040
Sho’’ba xo’jalik jamiyatlariga investitsiyalar (0620)
050
Qaram xo’jalikjamiyatlariga investitsiyalar (0630)
060
Chet  el  kapitali  mavjud  bo’lgan  korxonalarga
investitsiyalar (0640)
070
Boshqa uzoq muddatli investitsiyalar (0690)
080
O’rnatiladigan asmavzu-uskunalar (0700)
090
Kapital ko’yilmalar (0800)
100
5
Logotip
1.2. Balansning tuzilishi va uning moddalari O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan 2019 yil 24 yanvarda ro’yxatga olingan O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 2018 yil 27 dekabrdan 140-sonli buyrug’i bilan moliyaviy hisobotlarning yangi shakllari tasdiqlangan. Quyida ushbu tasdiqlangan balans shaklini keltiramiz Ko’rsatkichlar nomi Satr kodi Hisobot yili boshiga Hisobot yili oxiriga Aktiv I. Uzoq muddatli aktivlar Asosiy vositalar: Boshlang’ich (qayta tikpash) qiymati (0100, 0300) 010 Amortizatsiya (0200) 011 Qoldiq qiymat (010 - 011) 012 Nomoddiy aktivlar: Boshlang’ich qiymati (0400) 020 Amortizatsiya summasi (0500) 021 Qoldiq qiymat (020-021) 022 Uzoq muddatli investitsiyalar, jami (satr. 040+050 +060+070+080), shu jumladan: 030 Qimmatli qog’ozlar (0610) 040 Sho’’ba xo’jalik jamiyatlariga investitsiyalar (0620) 050 Qaram xo’jalikjamiyatlariga investitsiyalar (0630) 060 Chet el kapitali mavjud bo’lgan korxonalarga investitsiyalar (0640) 070 Boshqa uzoq muddatli investitsiyalar (0690) 080 O’rnatiladigan asmavzu-uskunalar (0700) 090 Kapital ko’yilmalar (0800) 100 5
Uzoq 
muddatli
 
debitorlik
 qarzlari
(0910,0920,0930,0940)
110
shundan: muddati o’tgan
111
Uzoq
 
muddatli
 
kechiktirilgan
 
xarajatlar
(0950,0960,0990)
120
I bo’lim bo’yicha jami 
(satr. 012+022+030+090+100+110+120)
130
II. Joriy aktivlar
Тovar-moddiy
 
zaxirapari,
 
jami
 
(satr.
150+160+170+180), shu jumladan:
140
Ishlab chiqarish zaxiralari (1000, 1100, 1500, 1600)
150
Тugaplanmagan ishlab chiqarish 
(2000, 2100, 2300, 2700)
160
Тayyor mahsulot (2800)
170
Тovarlar (2900 dan 2980 ning ayirmasi)
180
Kelgusidavr sarflari (3100)
190
Kechiktirilgan xarajatlar (3200)
200
Debitorlar,  jami  (satr.  220+230+240+250+260
+270+280+290+300+310)
210
shundan: muddati o’tgan
211
Хaridor  va buyurtmachilarning qarzi  (4000 dan  4900
ning ayirmasi)
220
Ajratilgan bo’linmalarning qarzi (4110)
230
Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarning qarzi (4120)
240
Хodimlarga berilgan bo’naklar (4200)
250
Mol  yetkazib  beruvchilar  va  pudratchilarga  berilgan
bo’naklar (4300)
260
Budjetga soliq va yig’imlar bo’yicha bo’nak to’lovlari
(4400)
270
6
Logotip
Uzoq muddatli debitorlik qarzlari (0910,0920,0930,0940) 110 shundan: muddati o’tgan 111 Uzoq muddatli kechiktirilgan xarajatlar (0950,0960,0990) 120 I bo’lim bo’yicha jami (satr. 012+022+030+090+100+110+120) 130 II. Joriy aktivlar Тovar-moddiy zaxirapari, jami (satr. 150+160+170+180), shu jumladan: 140 Ishlab chiqarish zaxiralari (1000, 1100, 1500, 1600) 150 Тugaplanmagan ishlab chiqarish (2000, 2100, 2300, 2700) 160 Тayyor mahsulot (2800) 170 Тovarlar (2900 dan 2980 ning ayirmasi) 180 Kelgusidavr sarflari (3100) 190 Kechiktirilgan xarajatlar (3200) 200 Debitorlar, jami (satr. 220+230+240+250+260 +270+280+290+300+310) 210 shundan: muddati o’tgan 211 Хaridor va buyurtmachilarning qarzi (4000 dan 4900 ning ayirmasi) 220 Ajratilgan bo’linmalarning qarzi (4110) 230 Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarning qarzi (4120) 240 Хodimlarga berilgan bo’naklar (4200) 250 Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga berilgan bo’naklar (4300) 260 Budjetga soliq va yig’imlar bo’yicha bo’nak to’lovlari (4400) 270 6
Maqsadli davlat jamg’armalari va sug’urtalar bo’yicha
bo’nak to’lovlari (4500)
280
Тa’sirchilarning ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha qarzi
(4600)
290
Хodimlarning boshqa operatsiyalar bo’yicha qarzi (4700) 300
Boshqa debitorlik qarzlari (4800)
310
Pul  mablag’lari,  jami  (satr.  330+340+350+360),  shu
jumladan:
320
Kassadagi pul mablag’lari (5000)
330
Hisoblashish schyotidagi pul mablag’lari (5100)
340
Chet el valutasidagi pul mablag’lari (5200)
350
Boshqa
 
pul
 
mablag’lari
 
va
 
ekvivalentlari
(5500,5600,5700)
360
Qisqa muddatli investitsiyalar (5800)
370
Boshqa joriy aktivlar (5900)
380
II bo’lim bo’yicha jami 
(satr. 140+190+200+210 +320+370+380)
390
Balans aktivi bo’yicha jami (satr. 130+390)
400
Ko’rsatkichlar nomi
Satr
kodi
Hisobot
yili
boshiga
Hisobot
yili
oxiriga
P a s s i v
I. O’z mablag’lari manbalari
Ustav kapitali (8300)
410
Qo’shilgan kapital (8400)
420
Zaxira kapitali (8500)
430
Sotib olingan xususiy aksiyalar (8600)
440
Тaqsimlanmagan foyda (qoplanmagan zarar)
450
7
Logotip
Maqsadli davlat jamg’armalari va sug’urtalar bo’yicha bo’nak to’lovlari (4500) 280 Тa’sirchilarning ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha qarzi (4600) 290 Хodimlarning boshqa operatsiyalar bo’yicha qarzi (4700) 300 Boshqa debitorlik qarzlari (4800) 310 Pul mablag’lari, jami (satr. 330+340+350+360), shu jumladan: 320 Kassadagi pul mablag’lari (5000) 330 Hisoblashish schyotidagi pul mablag’lari (5100) 340 Chet el valutasidagi pul mablag’lari (5200) 350 Boshqa pul mablag’lari va ekvivalentlari (5500,5600,5700) 360 Qisqa muddatli investitsiyalar (5800) 370 Boshqa joriy aktivlar (5900) 380 II bo’lim bo’yicha jami (satr. 140+190+200+210 +320+370+380) 390 Balans aktivi bo’yicha jami (satr. 130+390) 400 Ko’rsatkichlar nomi Satr kodi Hisobot yili boshiga Hisobot yili oxiriga P a s s i v I. O’z mablag’lari manbalari Ustav kapitali (8300) 410 Qo’shilgan kapital (8400) 420 Zaxira kapitali (8500) 430 Sotib olingan xususiy aksiyalar (8600) 440 Тaqsimlanmagan foyda (qoplanmagan zarar) 450 7
Maqsadli tushumlar (8800)
460
Kelgusi  davr  xarajatlari  va  to’lovlari  uchun  zaxiralar
(8900)
470
1 bo’lim bo’yicha jami 
(satr. 410+420+430-440+450 +460+470)
480
II. Majburiyatlar
Uzoq muddatli majburiyatlar, jami 
(satr. 500+510 +520+540+550+560+570+580+590)
490
Shu jumladan: uzoq muddatli kreditorlik qarzlari (satr.
500+520+540+560+590)
491
Shundan:  muddati  o’tgan  uzoq  muddatli  kreditorlik
qarzlari
492
Mol  yetkazib  beruvchilar  va  pudratchilarga  uzoq
muddatli qarz (7000)
500
Ajratilgan bo’linmalarga uzoq muddatli qarz (7110)
510
Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga uzoq muddatli
qarz (7120)
520
Uzoq muddatli kechiktirilgan daromadlar (7210, 7220,
7130)
530
Soliq  va  majburiy  to’lovlar  bo’yicha  uzoq  muddatli
kechiktirilgan majburiyatlar (7240)
540
Boshqa  uzoq  muddatli  kechiktirilgan  majburiyatlar
(7250, 7290)
550
Хaridorlar  va  buyurtmachilardan  olingan  bo’naklar
(7300)
560
Uzoq muddatli bank kreditlari (7810)
570
Uzoq muddatli qarzlar (7820, 7830, 7840)
580
Boshqa uzoq muddatli kreditorlik qarzlar (7900)
590
8
Logotip
Maqsadli tushumlar (8800) 460 Kelgusi davr xarajatlari va to’lovlari uchun zaxiralar (8900) 470 1 bo’lim bo’yicha jami (satr. 410+420+430-440+450 +460+470) 480 II. Majburiyatlar Uzoq muddatli majburiyatlar, jami (satr. 500+510 +520+540+550+560+570+580+590) 490 Shu jumladan: uzoq muddatli kreditorlik qarzlari (satr. 500+520+540+560+590) 491 Shundan: muddati o’tgan uzoq muddatli kreditorlik qarzlari 492 Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga uzoq muddatli qarz (7000) 500 Ajratilgan bo’linmalarga uzoq muddatli qarz (7110) 510 Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga uzoq muddatli qarz (7120) 520 Uzoq muddatli kechiktirilgan daromadlar (7210, 7220, 7130) 530 Soliq va majburiy to’lovlar bo’yicha uzoq muddatli kechiktirilgan majburiyatlar (7240) 540 Boshqa uzoq muddatli kechiktirilgan majburiyatlar (7250, 7290) 550 Хaridorlar va buyurtmachilardan olingan bo’naklar (7300) 560 Uzoq muddatli bank kreditlari (7810) 570 Uzoq muddatli qarzlar (7820, 7830, 7840) 580 Boshqa uzoq muddatli kreditorlik qarzlar (7900) 590 8
Joriy  majburiyatlar,  jami  (satr.  610+630+640+650
+660+670+680+690+700+710+720+730+740+750+760)
600
Shu  jumladan:  joriy  kreditorlik  qarzlari  (satr.
610+630+650+670+680+690+700+710+720+760)
601
Shundan: muddati o’tgan joriy kreditorlik qarzlari
602
Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga qarz (6000)
610
Ajratilgan bo’linmalarga qarz (6110)
620
Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga qarz (6120)
630
Kechiktirilgan daromadlar (6210, 6220, 6230)
640
Soliq  va  majburiy  to’lovlar  bo’yicha  kechiktirilgan
majburiyatlar (6240)
650
Boshqa kechiktirilgan majburiyatlar (6250, 6290)
660
Olingan bo’naklar (6300)
670
Budjetga to’lovlar bo’yicha qarz (6400)
680
Sug’urtalar bo’yicha qarz (6510)
690
Maqsadli davlat jamg’armalariga to’lovlar bo’yicha qarz
(6520
700
Тa’sischilarga bo’lgan qarzlar (6600)
710
Mehnatga haq bo’lash bo’yicha qarz (6700)
720
Qisqa muddatli bank kreditlari (6810)
730
Qisqa muddatli qarzlar (6820, 6830, 6840)
740
Uzoq muddatli majburiyatlarning joriy qismi (6950)
750
Boshqa kreditorlik qarzlar (6950 dan tashqari 6900)
760
II bo’lim bo’yicha jami (satr. 490+600)
770
Balans passivi bo’yicha jami (satr. 480+770)
780
Balans  aktivida  mazkur  korxona  ixtiyoridagi  mablag’lar  turi  va  ularning
ma’lum davrda aylanishidagi joylanishi keltiriladi. Masalan, aktivning birinchi
9
Logotip
Joriy majburiyatlar, jami (satr. 610+630+640+650 +660+670+680+690+700+710+720+730+740+750+760) 600 Shu jumladan: joriy kreditorlik qarzlari (satr. 610+630+650+670+680+690+700+710+720+760) 601 Shundan: muddati o’tgan joriy kreditorlik qarzlari 602 Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga qarz (6000) 610 Ajratilgan bo’linmalarga qarz (6110) 620 Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga qarz (6120) 630 Kechiktirilgan daromadlar (6210, 6220, 6230) 640 Soliq va majburiy to’lovlar bo’yicha kechiktirilgan majburiyatlar (6240) 650 Boshqa kechiktirilgan majburiyatlar (6250, 6290) 660 Olingan bo’naklar (6300) 670 Budjetga to’lovlar bo’yicha qarz (6400) 680 Sug’urtalar bo’yicha qarz (6510) 690 Maqsadli davlat jamg’armalariga to’lovlar bo’yicha qarz (6520 700 Тa’sischilarga bo’lgan qarzlar (6600) 710 Mehnatga haq bo’lash bo’yicha qarz (6700) 720 Qisqa muddatli bank kreditlari (6810) 730 Qisqa muddatli qarzlar (6820, 6830, 6840) 740 Uzoq muddatli majburiyatlarning joriy qismi (6950) 750 Boshqa kreditorlik qarzlar (6950 dan tashqari 6900) 760 II bo’lim bo’yicha jami (satr. 490+600) 770 Balans passivi bo’yicha jami (satr. 480+770) 780 Balans aktivida mazkur korxona ixtiyoridagi mablag’lar turi va ularning ma’lum davrda aylanishidagi joylanishi keltiriladi. Masalan, aktivning birinchi 9
moddasida dastlabki qiymatda berilgan «Nomoddiy aktivlar» korxona ixtiyoridagi
sezilarsiz aktivlarning qiymatini tavsiflaydi. Navbatdagi «Amortizatsiya» moddasi
nomoddiy  aktivlarning  dastlabki  qiymati  qanchaga  kamayganini  ko’rsatadi.
«Qoldiq qiymat» moddasi nomoddiy aktivlarning amortizatsiya summasini ayirib
tashlangandan keyingi qolgan qiymatini aks ettiradi.
«Asosiy vositalar» dastlabki qiymat moddasida korxona ixtiyoridagi mehnat
vositalarining qiymatini ko’rsatadi. Shuningdek, qayta tiklash qiymati - eskirish va
asosiy vositalarning qoldiq qiymati va hokazolarni aks ettiradi. «Ishlab chiqarish
zaxiralari»  moddasi  korxona  ixtiyoridagi  «Хom-ashyo  va  materiallar»,
«Yordamchi  materiallar»,  «Yoqilg’i»  va  ombordagi  boshqa  ishlab  chiqarish
zaxiralarining qiymatini umumiy summada aks ettiradi. «Тugallanmagan ishlab
chiqarish» moddasi korxonaning har xil sexlarida tayyorlanishi hali oxirigacha
yetkazilmagan  buyumlarga  qilingan  sarflar  summalarini  aks  ettiradi.  «Тayyor
mahsulot» - bu mazkur korxonada tayyorlangan va sotish uchun mo’ljallangan
buyumlardir. «Kassa»  va «Hisob-kitob schyoti» moddalarida muayyan davrda
korxona  ixtiyoridagi  pul  mablag’larining summasi  ko’rsatiladi. «Mol  yetkazib
beruvchilar va pudratchilarga berilgan bo’naklao». «Boshqa debitoolik qarzlari» va
hokazo moddalarida esa boshqa xo’jalik yuritish subyektlarning ushbu korxonaga
undan  sotib  olingan  mahsulot  uchun  («Хaridorlar»)  va  boshqa  operatsiyalar
bo’yicha («Boshqa debitorlar») qarzlari aks ettiriladi.
Ko’rinib turibdiki, aktiv moddalari juda aniq bo’lib, ularning mazmuni ko’p
tushuntirishlarni  talab  qilmaydi.  Passiv  moddalari  esa  boshqachadir.  Bu
moddalardan ba’zilarining mohiyatini ularning qanday maqsadga tayinlanishiga
qarab aniqlab olish doim ham oson bo’lavermaydi. Passivdagi har bir moddaning
mazmunini aniq ko’z oldiga keltirish uchun passiv umuman nimani aks ettirishini
yaxshi  bilib  olish  lozim.  Yuqorida  aytilganidek,  passiv  aktivda  ko’rsatilgan
korxona mablag’larining manbaini aks ettiradi.
Passivning birinchi moddasi  ustav kapitalidir. Uning summasi korxonaning
yaratilish  paytida  shakllantirilgan  mablag’lar  miqdoridan  iborat.  Bunda
korxonaning o’z mablag’larining umumiy summasi ko’rsatiladi va bu manbadan
10
Logotip
moddasida dastlabki qiymatda berilgan «Nomoddiy aktivlar» korxona ixtiyoridagi sezilarsiz aktivlarning qiymatini tavsiflaydi. Navbatdagi «Amortizatsiya» moddasi nomoddiy aktivlarning dastlabki qiymati qanchaga kamayganini ko’rsatadi. «Qoldiq qiymat» moddasi nomoddiy aktivlarning amortizatsiya summasini ayirib tashlangandan keyingi qolgan qiymatini aks ettiradi. «Asosiy vositalar» dastlabki qiymat moddasida korxona ixtiyoridagi mehnat vositalarining qiymatini ko’rsatadi. Shuningdek, qayta tiklash qiymati - eskirish va asosiy vositalarning qoldiq qiymati va hokazolarni aks ettiradi. «Ishlab chiqarish zaxiralari» moddasi korxona ixtiyoridagi «Хom-ashyo va materiallar», «Yordamchi materiallar», «Yoqilg’i» va ombordagi boshqa ishlab chiqarish zaxiralarining qiymatini umumiy summada aks ettiradi. «Тugallanmagan ishlab chiqarish» moddasi korxonaning har xil sexlarida tayyorlanishi hali oxirigacha yetkazilmagan buyumlarga qilingan sarflar summalarini aks ettiradi. «Тayyor mahsulot» - bu mazkur korxonada tayyorlangan va sotish uchun mo’ljallangan buyumlardir. «Kassa» va «Hisob-kitob schyoti» moddalarida muayyan davrda korxona ixtiyoridagi pul mablag’larining summasi ko’rsatiladi. «Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga berilgan bo’naklao». «Boshqa debitoolik qarzlari» va hokazo moddalarida esa boshqa xo’jalik yuritish subyektlarning ushbu korxonaga undan sotib olingan mahsulot uchun («Хaridorlar») va boshqa operatsiyalar bo’yicha («Boshqa debitorlar») qarzlari aks ettiriladi. Ko’rinib turibdiki, aktiv moddalari juda aniq bo’lib, ularning mazmuni ko’p tushuntirishlarni talab qilmaydi. Passiv moddalari esa boshqachadir. Bu moddalardan ba’zilarining mohiyatini ularning qanday maqsadga tayinlanishiga qarab aniqlab olish doim ham oson bo’lavermaydi. Passivdagi har bir moddaning mazmunini aniq ko’z oldiga keltirish uchun passiv umuman nimani aks ettirishini yaxshi bilib olish lozim. Yuqorida aytilganidek, passiv aktivda ko’rsatilgan korxona mablag’larining manbaini aks ettiradi. Passivning birinchi moddasi ustav kapitalidir. Uning summasi korxonaning yaratilish paytida shakllantirilgan mablag’lar miqdoridan iborat. Bunda korxonaning o’z mablag’larining umumiy summasi ko’rsatiladi va bu manbadan 10
berilgan mablag’larning o’zi balans aktivining moddalarida aniq gavdalantirilgan
bo’ladi.
«Тaqsimlanmagan  foyda  (qoplanmagan  zarar)»  moddasida  korxonaning
faoliyat  ko’rsatishi  boshidan  boshlab  hisobot  davrigacha  bo’lgan  vaqt  ichida
jamg’arilgan foyda summasini aks ettiradi.
«Uzoq  muddatli  kreditlar»  moddasida  korxonaning  bankka  bo’lgan  uzoq
muddatli qarzi aks ettiriladi. Bu moddada ko’rsatilgan summa korxona tomonidan
olingan uzoq muddatli bank kreditini aks ettirib, belgilangan davrda qaytarilishi
kerak. Mazkur modda korxona ixtiyorida hozircha bo’lgan pul mablag’larining
miqdorini ko’rsatadi, deb o’ylash noto’g’ri bo’ladi, chunki bank tomonidan kredit
ko’rinishida beriladigan pul mablag’lari odatda korxonaning hisob-kitob schyotiga
yozib qo’yiladi yoki mol yetkazib beruvchilardan bo’lgan qarzni uzish uchun
o’tkaziladi. Demak, bu mablag’ balansning boshqa moddalarida aks ettiriladi.
«Kreditorlar»  moddasining  «Mol  yetkazib  beruvchilar  va  pudratchilar»
qatorida keltirilgan summa korxonaning mol yetkazib beruvchilardan sotib-olingan
har xil moddiy boyliklari uchun qarzini ko’rsatadi.
«Mehnatga haq to’lash bo’yicha qarzlar» moddasida korxonaning ishchilar va
xizmatchilariga  hisoblangan  ish  haqiga  doir  majburiyatlari  aks  ettiriladi.
Boshqacha  qilib  aytganda,  bu  modda  korxona  tomonidan  ishchi  va
xizmatchilarning bajargan ishlari uchun to’lanishi kerak bo’lgan ish xaqi summasi
qancha ekanligini ko’rsatadi.
«Budjetga to’lovlar  bo’yicha qarz» moddasi  korxonaning budjet  oldidagi
undan  undiriladigan  har  xil  soliqpar  va  ajratmalarni  to’lash  bo’yicha
majburiyatlarining  summasini,  ya’ni  moliya  tashkilotlariga  bo’lgan  qarzning
miqdorini aks ettiradi. Тo’lanishi lozim bo’lgan summa aniqlanganidan keyin,
korxona  o’z  balansining  passivida  shu  modda  bo’yicha  uning  summasini
ko’rsatadi.  Buxgalteriya balansi quyidagi belgilariga qarab tasniflanadi:
1. Тuzish vaqtiga qarab: kirish balansi; joriy (davriy) balans; tugatish balansi;
ajralish balansi; qo’shilish balansi; sanatsiya balansi.
2.  Тuzish manbalariga qarab: inventar balanslari. Faqat inventar vositalari
11
Logotip
berilgan mablag’larning o’zi balans aktivining moddalarida aniq gavdalantirilgan bo’ladi. «Тaqsimlanmagan foyda (qoplanmagan zarar)» moddasida korxonaning faoliyat ko’rsatishi boshidan boshlab hisobot davrigacha bo’lgan vaqt ichida jamg’arilgan foyda summasini aks ettiradi. «Uzoq muddatli kreditlar» moddasida korxonaning bankka bo’lgan uzoq muddatli qarzi aks ettiriladi. Bu moddada ko’rsatilgan summa korxona tomonidan olingan uzoq muddatli bank kreditini aks ettirib, belgilangan davrda qaytarilishi kerak. Mazkur modda korxona ixtiyorida hozircha bo’lgan pul mablag’larining miqdorini ko’rsatadi, deb o’ylash noto’g’ri bo’ladi, chunki bank tomonidan kredit ko’rinishida beriladigan pul mablag’lari odatda korxonaning hisob-kitob schyotiga yozib qo’yiladi yoki mol yetkazib beruvchilardan bo’lgan qarzni uzish uchun o’tkaziladi. Demak, bu mablag’ balansning boshqa moddalarida aks ettiriladi. «Kreditorlar» moddasining «Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilar» qatorida keltirilgan summa korxonaning mol yetkazib beruvchilardan sotib-olingan har xil moddiy boyliklari uchun qarzini ko’rsatadi. «Mehnatga haq to’lash bo’yicha qarzlar» moddasida korxonaning ishchilar va xizmatchilariga hisoblangan ish haqiga doir majburiyatlari aks ettiriladi. Boshqacha qilib aytganda, bu modda korxona tomonidan ishchi va xizmatchilarning bajargan ishlari uchun to’lanishi kerak bo’lgan ish xaqi summasi qancha ekanligini ko’rsatadi. «Budjetga to’lovlar bo’yicha qarz» moddasi korxonaning budjet oldidagi undan undiriladigan har xil soliqpar va ajratmalarni to’lash bo’yicha majburiyatlarining summasini, ya’ni moliya tashkilotlariga bo’lgan qarzning miqdorini aks ettiradi. Тo’lanishi lozim bo’lgan summa aniqlanganidan keyin, korxona o’z balansining passivida shu modda bo’yicha uning summasini ko’rsatadi. Buxgalteriya balansi quyidagi belgilariga qarab tasniflanadi: 1. Тuzish vaqtiga qarab: kirish balansi; joriy (davriy) balans; tugatish balansi; ajralish balansi; qo’shilish balansi; sanatsiya balansi. 2. Тuzish manbalariga qarab: inventar balanslari. Faqat inventar vositalari 11
asosida  tuziladi;  ular  qisqartirilgan  variantda  hisoblanadi.  Bunday  balanslar
mavjud mulk asosida yangi korxonalar vujudga kelganda yoki xo’jaliklar o’z
shaklini o’zgartirganda talab qilinadi; daftar balansi - inventarizatsiya o’tkazish
yo’li bilan oldindan tekshirilmasdan faqat daftarlardagi yozuvlar asosida tuziladi;
bosh balans - hisob va inventarizatsiya ma’lumotlariga asosan tuziladi.
3.  Axborot hajmi bo’yicha: yakka balans - faqat bir korxona axborotini aks
ettiradi; yig’ma balans - barcha korxonalar mablag’larining umumiy holatini aks
ettiruvchi summalarni mexanik qo’shish yo’li bilan tuziladi;     konsolidallashgan
balans.
4.  Faoliyat xarakteri bo’yicha: asosiy balans - korxonaning asosiy faoliyat
turi va ustaviga to’g’ri keladigan balans; asosiy bo’lmagan balans - korxonaning
boshqa faoliyat turlari  bo’yicha tuziladigan balans.
5.  Mulk shakli bo’yicha:  davlat korxonalari balansi; aksioner jamiyatlari
balansi; munitsipal balansi; qo’shma korxonalar, kichik va xususiy korxonalar
balansi.
6.   Aks  ettirish  obyekti  bo’yicha:  huquqiy  shaxs  bo’lgan  korxonaning
mustaqil balansi; alohida balans.
7.  Тozalanish usuli bo’yicha: brutto-balansi - bu barcha tartibga soluvchi
moddalarni o’z ichiga oluvchi balans; netto-balans - bu barcha tartibga soluvchi
moddalarni  chiqarib  tashlab  tuzilgan  balans.  Bizning  Respublikamizda  netto-
balansi qo’llaniladi.
Buxgalteriya  hisobotining  ishonchliligini  tasdiqlash  uchun  undagi
ko’rsatkichlarning sintetik va analitik hisob, bank ko’chirmasi  ma’lumotlariga
mosligini tekshirish kerak.  
Tekshiruv jarayonida bajariladigan amallar auditorning ishchi  hujjati bilan
rasmiylashtiriladi.  Tafovutlar  aniqlanganida  farq  summalarini  ko’rsatish  va
ularning sabablarini ochib berish zarur.  
Shunday  qilib,  bankdagi  5110  «Hisob-kitob  schyoti»,  5210  «Mamlakat
ichidagi  valyuta  schyotlari»,  5220  «Xorijdagi  valyuta  schyotlari»,
5510«Akkreditivlar»,  5520  «Chek  daftarchalari»  va  5530  «Boshqa  maxsus
12
Logotip
asosida tuziladi; ular qisqartirilgan variantda hisoblanadi. Bunday balanslar mavjud mulk asosida yangi korxonalar vujudga kelganda yoki xo’jaliklar o’z shaklini o’zgartirganda talab qilinadi; daftar balansi - inventarizatsiya o’tkazish yo’li bilan oldindan tekshirilmasdan faqat daftarlardagi yozuvlar asosida tuziladi; bosh balans - hisob va inventarizatsiya ma’lumotlariga asosan tuziladi. 3. Axborot hajmi bo’yicha: yakka balans - faqat bir korxona axborotini aks ettiradi; yig’ma balans - barcha korxonalar mablag’larining umumiy holatini aks ettiruvchi summalarni mexanik qo’shish yo’li bilan tuziladi; konsolidallashgan balans. 4. Faoliyat xarakteri bo’yicha: asosiy balans - korxonaning asosiy faoliyat turi va ustaviga to’g’ri keladigan balans; asosiy bo’lmagan balans - korxonaning boshqa faoliyat turlari bo’yicha tuziladigan balans. 5. Mulk shakli bo’yicha: davlat korxonalari balansi; aksioner jamiyatlari balansi; munitsipal balansi; qo’shma korxonalar, kichik va xususiy korxonalar balansi. 6. Aks ettirish obyekti bo’yicha: huquqiy shaxs bo’lgan korxonaning mustaqil balansi; alohida balans. 7. Тozalanish usuli bo’yicha: brutto-balansi - bu barcha tartibga soluvchi moddalarni o’z ichiga oluvchi balans; netto-balans - bu barcha tartibga soluvchi moddalarni chiqarib tashlab tuzilgan balans. Bizning Respublikamizda netto- balansi qo’llaniladi. Buxgalteriya hisobotining ishonchliligini tasdiqlash uchun undagi ko’rsatkichlarning sintetik va analitik hisob, bank ko’chirmasi ma’lumotlariga mosligini tekshirish kerak. Tekshiruv jarayonida bajariladigan amallar auditorning ishchi hujjati bilan rasmiylashtiriladi. Tafovutlar aniqlanganida farq summalarini ko’rsatish va ularning sabablarini ochib berish zarur. Shunday qilib, bankdagi 5110 «Hisob-kitob schyoti», 5210 «Mamlakat ichidagi valyuta schyotlari», 5220 «Xorijdagi valyuta schyotlari», 5510«Akkreditivlar», 5520 «Chek daftarchalari» va 5530 «Boshqa maxsus 12
schyotlar»  bo’yicha  amalga  oshirilgan  bank  muomalalarini  tekshirishda
quyidagilarni amalga oshirish zarur: 
*korxonaning nechta hisob-kitob schyoti, valyuta schyoti va maxsus schyoti
borligi, shuningdek ular qaysi bank muassasalarida ochilganligini aniqlash; 
*schyotlar  sonini  aniqlab,  balansning  «Hisob-kitob  schyoti»,  «Valyuta
schyoti», «Bankdagi maxsus schyotlar» -moddalari bo’yicha qoldiqlarni va bu
schyotlar  bo’yicha  bank  ko’chirmalaridagi  ushbu  balans  sanasiga  bo’lgan
qoldiqlarni  solishtirish,  shuningdek,  bank  ko’chirmalarida  aks  ettirilgan
summalarni  ilova  qilingan  dastlabki  hujjatlarda  aks  ettirilgan  summalar  bilan
taqqoslash lozim; 
*amalga  oshirilgan  muomalalarning  O’zbekiston  Respublikasida  amal
qilayotgan qonunchilik va me’yoriy hujjatlarga muvofiqligini tekshirish; 
*bankdagi schyotlardan olingan ko’chirmalar va ko’chirmalarga ilova qilingan,
muomulalarni tasdiqlovchi hujjatlarning to’g’ri rasmiylashtirishini tekshirish; 
*bank  ko’chirmalarida  va  bankdagi  pul  mablag’lari  hisobga  olinadigan
registrlarda pul mablag’larining kirimi va chiqimi bo’yicha oborotlarni jamlashni
va kun oxiriga qoldiq chiqarishning to’g’riligini arifmetik tekshirish; 
*bank ko’chirmalaridagi, buxgalteriya hisobi registrlaridagi va Bosh daftardagi
yozuvlarni hamda Bosh daftardagi qoldiqlar va balans moddalarining mosligini
tekshirish;  
*bank  muomalalarining  buxgalteriya  hisobi  schyotlarida  to’g’ri  aks
ettirilganligini  aniqlash  zarur.  (Masalan:  kassaga  olingan  naqd  pullarni  5010
«Milliy valyutadagi pul mablag’lari» schyoti debetida aks ettirish o’rniga boshqa
schyotlarga olib borish hollariga yo’l qo’yilmaganligini aniqlash); 
*bank ko’chirmasida aks ettirilgan har bir muomala tegishli dastlabki hujjatlar
(schyotlar,  to’lov  topshiriqlari,  to’lov  talabnomalari,  shartnomalar,  akt
protsentovkalar  va  boshqalar)  bilan  tasdiqlanishi  lozim.  Bank  ko’chirmalariga
ilova qilingan 
13
Logotip
schyotlar» bo’yicha amalga oshirilgan bank muomalalarini tekshirishda quyidagilarni amalga oshirish zarur: *korxonaning nechta hisob-kitob schyoti, valyuta schyoti va maxsus schyoti borligi, shuningdek ular qaysi bank muassasalarida ochilganligini aniqlash; *schyotlar sonini aniqlab, balansning «Hisob-kitob schyoti», «Valyuta schyoti», «Bankdagi maxsus schyotlar» -moddalari bo’yicha qoldiqlarni va bu schyotlar bo’yicha bank ko’chirmalaridagi ushbu balans sanasiga bo’lgan qoldiqlarni solishtirish, shuningdek, bank ko’chirmalarida aks ettirilgan summalarni ilova qilingan dastlabki hujjatlarda aks ettirilgan summalar bilan taqqoslash lozim; *amalga oshirilgan muomalalarning O’zbekiston Respublikasida amal qilayotgan qonunchilik va me’yoriy hujjatlarga muvofiqligini tekshirish; *bankdagi schyotlardan olingan ko’chirmalar va ko’chirmalarga ilova qilingan, muomulalarni tasdiqlovchi hujjatlarning to’g’ri rasmiylashtirishini tekshirish; *bank ko’chirmalarida va bankdagi pul mablag’lari hisobga olinadigan registrlarda pul mablag’larining kirimi va chiqimi bo’yicha oborotlarni jamlashni va kun oxiriga qoldiq chiqarishning to’g’riligini arifmetik tekshirish; *bank ko’chirmalaridagi, buxgalteriya hisobi registrlaridagi va Bosh daftardagi yozuvlarni hamda Bosh daftardagi qoldiqlar va balans moddalarining mosligini tekshirish; *bank muomalalarining buxgalteriya hisobi schyotlarida to’g’ri aks ettirilganligini aniqlash zarur. (Masalan: kassaga olingan naqd pullarni 5010 «Milliy valyutadagi pul mablag’lari» schyoti debetida aks ettirish o’rniga boshqa schyotlarga olib borish hollariga yo’l qo’yilmaganligini aniqlash); *bank ko’chirmasida aks ettirilgan har bir muomala tegishli dastlabki hujjatlar (schyotlar, to’lov topshiriqlari, to’lov talabnomalari, shartnomalar, akt protsentovkalar va boshqalar) bilan tasdiqlanishi lozim. Bank ko’chirmalariga ilova qilingan 13
*dastlabki hujjatlar quyidagi tartibda guruhlanadi; oldin bank ko’chirmalariga
kirim  hujjatlari,  ulardan  keyin  esa  barcha  chiqim  hujjatlari  ketma-ket  ilova
qilinadi; 
*bank  ko’chirmalarini  bunday  tartibda  tekshirish  bank  hujjatlarini  amalga
oshirilgan  muomalalarning  mohiyatiga  ko’ra  tekshirish  bilan  birga  amalga
oshirilishi kerak. Bunda auditor quyidagilarni aniqlashi lozim: 
*tovarsiz  schyotlar  va  boshqa  noqonuniy  muomalalar  bo’yicha  bo’naklar
(avanslar) va to’lovlarning noto’g’ri o’tkazilishiga yo’l qo’yilmayotganligi 
(tekshirilaetgan korxonaga aloqador bo’lmagan, boshqa korxonalar haridlari va
sarflariga doir schyotlarni to’lash va h. k. ); 
*Tovar-material qiymatliklarni mavsumiy jamg’arish, bajarilgan ishlar uchun
buyurtmachilar tomonidan taqdim qilingan schyotlarni to’lash maqsadida olingan
bank ssudalaridan o’z vaqtida va to’g’ri foydalanish va h. k., ssuda olish uchun
taqdim qilingan hujjatlarning to’g’riligi; 
*bankdan olingan limitlangan va limitlanmagan chek daftarchalarining hisobda
to’g’ri aks ettirilganligi va qonuniy foydalanilayotganligi (ularning qat’iy hisobda
turadigan  hujjatlar  sifatida  hisobga  olinishi),  ular  hisobdor  shaxslarga  tilxat
bo’yicha berilayotganligi; 
*hisobdor shaxslar  tomonidan chek daftarchalarining ishlatilishi  to’g’risida
hisobot tuzilishi, hisobdor shaxslar hisobotlaridagi qoldiq va oborotlarning maxsus
ssuda schyoti bo’yicha qoldiq va oborotlarga mos kelishi; 
*cheklarning  nomerlari,  sanalari  va  summalarning  transport  hujjatlarida
ko’rsatilishi va x. k. ; 
*akkreditivlar  orkali  amalga  oshiriladigan  muomalalarning  to’g’riligi  va
qonuniyligi, shu bilan birga bunday hisob-kitoblarni ham aniqlash zarur; 
Bulardan tashqari, korxonaning to’lovga layoqatsizligi yuzaga kelmayotganligi
va bunday holda korxonaning moliyaviy ahvolini  yaxshilash  borasida  qanday
choralar ko’rilganligi ham aniqlanadi.  
Bank  muomalalarini  tekshirish  chog’ida  auditor  5710-«Yo’ldagi  pul
jo’natmalari» schyotida aks ettirilgan summalarning xaqqoniyligini ham tekshirish
14
Logotip
*dastlabki hujjatlar quyidagi tartibda guruhlanadi; oldin bank ko’chirmalariga kirim hujjatlari, ulardan keyin esa barcha chiqim hujjatlari ketma-ket ilova qilinadi; *bank ko’chirmalarini bunday tartibda tekshirish bank hujjatlarini amalga oshirilgan muomalalarning mohiyatiga ko’ra tekshirish bilan birga amalga oshirilishi kerak. Bunda auditor quyidagilarni aniqlashi lozim: *tovarsiz schyotlar va boshqa noqonuniy muomalalar bo’yicha bo’naklar (avanslar) va to’lovlarning noto’g’ri o’tkazilishiga yo’l qo’yilmayotganligi (tekshirilaetgan korxonaga aloqador bo’lmagan, boshqa korxonalar haridlari va sarflariga doir schyotlarni to’lash va h. k. ); *Tovar-material qiymatliklarni mavsumiy jamg’arish, bajarilgan ishlar uchun buyurtmachilar tomonidan taqdim qilingan schyotlarni to’lash maqsadida olingan bank ssudalaridan o’z vaqtida va to’g’ri foydalanish va h. k., ssuda olish uchun taqdim qilingan hujjatlarning to’g’riligi; *bankdan olingan limitlangan va limitlanmagan chek daftarchalarining hisobda to’g’ri aks ettirilganligi va qonuniy foydalanilayotganligi (ularning qat’iy hisobda turadigan hujjatlar sifatida hisobga olinishi), ular hisobdor shaxslarga tilxat bo’yicha berilayotganligi; *hisobdor shaxslar tomonidan chek daftarchalarining ishlatilishi to’g’risida hisobot tuzilishi, hisobdor shaxslar hisobotlaridagi qoldiq va oborotlarning maxsus ssuda schyoti bo’yicha qoldiq va oborotlarga mos kelishi; *cheklarning nomerlari, sanalari va summalarning transport hujjatlarida ko’rsatilishi va x. k. ; *akkreditivlar orkali amalga oshiriladigan muomalalarning to’g’riligi va qonuniyligi, shu bilan birga bunday hisob-kitoblarni ham aniqlash zarur; Bulardan tashqari, korxonaning to’lovga layoqatsizligi yuzaga kelmayotganligi va bunday holda korxonaning moliyaviy ahvolini yaxshilash borasida qanday choralar ko’rilganligi ham aniqlanadi. Bank muomalalarini tekshirish chog’ida auditor 5710-«Yo’ldagi pul jo’natmalari» schyotida aks ettirilgan summalarning xaqqoniyligini ham tekshirish 14
lozim.  Ko’pchilik  hollarda  buyurtmachilar  bajarilgan  ishlar  uchun  oldindan
o’tkazilgan  to’lovlar  muddati  o’tib  ketganida  debitor  qarzlarni  hisobotda
kamaytirib ko’rsatish maqsadida summalarni 5710 schyotga olib boradilar.  
Amaldagi  tartibga  ko’ra  5710  schyotda  bank  muassasasi  kassasiga  yoki
pochtaga topshirilib, biroq korxonaning 5110 «Hisob-kitob schyoti» yoki maxsus
schyotiga  kelib  tushmagan  pullar  (daromadlar)  shuningdek,  tekshirilayotgan
korxonaga  boshqa  korxona  yoki  yuqori  tashkilotdan  o’tkazilgan,  lekin
tekshirilayotgan korxonaning hisob-kitob schyotiga hisobot oyida kelib tushmagan,
ya’ni  oy  oxiriga  yo’lda  bo’lgan  summalar  aks  ettirilishi  lozim.  Buxgalterlik
hisobida 5710-schyotga doir muomalalarni aks ettirish uchun quyidagi hujjatlar
asos  bo’ladi;  daromad  topshirilganda  bank  muasasasi  kassasi  yoki  pochta
tomonidan  berilgan,  pul  topshirilganligi  haqidagi  patta;  pul  muomalalarini
o’tkazishda esa pulni qabul qilib olgan bank muassasasi yoki pochta bo’limining
nomi, nomeri, sanasi va summa ko’rsatilgan korxona avizosi.  
5110 -«Hisob-kitob schyoti» ga kelib tushgan pul mablag’larini tekshirishda,
ularni  kirim  qilishning  to’g’riligi  va  to’liqligi  aniqlanadi.  Chunonchi,  kassa
muomalalarini  tekshirish  jaraenida  barcha  bank  ko’chirmalarida  bankka
topshirilgan naqd pul badallari alohida belgilab qo’yilishi lozim.  
Hisob-kitob va valyuta schyotlaridan pul  mablag’larini  hisobdan  chiqarish
bo’yicha bankdan olingan naqd pullarning o’z vaqtida to’liq qabul qilinishi hamda
maqsadga muvofiq ishlatilishiga alohida e’tibor qaratish zarur. Pul mablag’larini
o’tkazish,  mol  etkazib  beruvchilarga  qarzlarning  qoplanishi,  ulardan
foydalanishning haqqoniyligi va asosliligini ta’minlash maqsadida ushbu schyotlar
tekshiriladi.  
Auditor aktseptlangan topshiriqlar bilan aloqa bo’limi orqali pul o’tkazilganda
xatoga  yo’l  qo’yilmaganligini  ham  tekshirishi  lozim.  Bunda  joriy  va
deponentlangan ish haqi, ijro varaqalari bo’yicha ushlangan summalar eki hisobdor
summalar va h. k. tekshiriladi.  
15
Logotip
lozim. Ko’pchilik hollarda buyurtmachilar bajarilgan ishlar uchun oldindan o’tkazilgan to’lovlar muddati o’tib ketganida debitor qarzlarni hisobotda kamaytirib ko’rsatish maqsadida summalarni 5710 schyotga olib boradilar. Amaldagi tartibga ko’ra 5710 schyotda bank muassasasi kassasiga yoki pochtaga topshirilib, biroq korxonaning 5110 «Hisob-kitob schyoti» yoki maxsus schyotiga kelib tushmagan pullar (daromadlar) shuningdek, tekshirilayotgan korxonaga boshqa korxona yoki yuqori tashkilotdan o’tkazilgan, lekin tekshirilayotgan korxonaning hisob-kitob schyotiga hisobot oyida kelib tushmagan, ya’ni oy oxiriga yo’lda bo’lgan summalar aks ettirilishi lozim. Buxgalterlik hisobida 5710-schyotga doir muomalalarni aks ettirish uchun quyidagi hujjatlar asos bo’ladi; daromad topshirilganda bank muasasasi kassasi yoki pochta tomonidan berilgan, pul topshirilganligi haqidagi patta; pul muomalalarini o’tkazishda esa pulni qabul qilib olgan bank muassasasi yoki pochta bo’limining nomi, nomeri, sanasi va summa ko’rsatilgan korxona avizosi. 5110 -«Hisob-kitob schyoti» ga kelib tushgan pul mablag’larini tekshirishda, ularni kirim qilishning to’g’riligi va to’liqligi aniqlanadi. Chunonchi, kassa muomalalarini tekshirish jaraenida barcha bank ko’chirmalarida bankka topshirilgan naqd pul badallari alohida belgilab qo’yilishi lozim. Hisob-kitob va valyuta schyotlaridan pul mablag’larini hisobdan chiqarish bo’yicha bankdan olingan naqd pullarning o’z vaqtida to’liq qabul qilinishi hamda maqsadga muvofiq ishlatilishiga alohida e’tibor qaratish zarur. Pul mablag’larini o’tkazish, mol etkazib beruvchilarga qarzlarning qoplanishi, ulardan foydalanishning haqqoniyligi va asosliligini ta’minlash maqsadida ushbu schyotlar tekshiriladi. Auditor aktseptlangan topshiriqlar bilan aloqa bo’limi orqali pul o’tkazilganda xatoga yo’l qo’yilmaganligini ham tekshirishi lozim. Bunda joriy va deponentlangan ish haqi, ijro varaqalari bo’yicha ushlangan summalar eki hisobdor summalar va h. k. tekshiriladi. 15
Pul o’tkazilayotgan vaqtda o’tkazilish xususiyatlari va o’tkazilayotgan summa
to’g’riligi  (dastlabki  hisob  hujjatlariga  solishtirish  yo’li  bilan)  shuningdek,
o’tkazishlarni oladigan shaxslar ro’yxatining ishonchliligi tekshirilishi lozim.  
Kassani  tekshirishni  boshlaganda  auditor  quyidagilarni  aniqlashi  lozim:
*tekshirilayotgan korxonada bitta yoki bir nechta kassir (yoki shunga vakolatli
shaxslar) ishlashini; 
*kassirning faqat tekshirilayotgan korxonada ishlashi yoki o’rindoshlik asosida
boshqa korxonalarga ham xizmat ko’rsatishi; 
*kassirning kassa muomalalarini yuritish qoidalari bilan tanishganligi; Kassani
tekshirganda auditor quyidagi tartibga rioya qilishi lozim: 
kassani  tekshirish,  tekshirilayotgan  korxona  bosh  buxgalteri  va  kassiri
ishtirokida  amalga  oshiriladi,  tekshirish  paytida  boshqa  shaxslar  qatnashishi
mumkin emas; 
*kassani  tekshirish paytida barcha kassa  muomalalari  to’xtatiladi. Kassani
tekshirish imkoni bo’lmay qolganda yoki bir nechta kassa bo’lganda ularning
barchasi  auditor  tomonidan  muhrlanib,  kalitlar  kassirda,  muhr  esa  auditorda
saqlanadi; 
*kassadagi naqd pullar, qimmatli qog’ozlarni sanash auditor, kassir va bosh
buxgalter tomonidan amalga oshiriladi. Pullar kassada taxtlangan (o’ramda) yoki
tarqoq holda bo’lishdan qat’iy nazar, barchasi sanoqdan o’tkazilishi shart; 
*sanash tugaganidan so’ng auditor tekshiruvda aniqlangan pul mablag’larining
summasi haqida alohida (oraliq) dalolatnoma tuzadi (1ilova).  
*turli shaxslarning tilxatlari, to’liq rasmiylashtirilmagan kassa chiqim orderlari,
vedomostlar, schyotlar va boshqa shunga o’xshash hujjatlar kassadagi naqd pul
qoldig’iga qo’shilmaydi va auditor tomonidan isbotlovchi kassa hujjati sifatida
qabul qilinmaydi. Shuningdek, kassadan naqd pul berish bo’yicha kimga, kimning
topshirigi bilan, qachon, qaysi maqsadlar uchun qancha summada pul berilganligi
ko’rsatiladi va shubxali hujjatlar aniqlanganida ham shunday qilinadi;  
*boshqa  korxona,  tashkilot  va  shaxslarning  pullari  hamda  qiymatliklarini
korxona kassasida saqlash man qilinganligi sababli, kassada saqlanayotgan barcha
16
Logotip
Pul o’tkazilayotgan vaqtda o’tkazilish xususiyatlari va o’tkazilayotgan summa to’g’riligi (dastlabki hisob hujjatlariga solishtirish yo’li bilan) shuningdek, o’tkazishlarni oladigan shaxslar ro’yxatining ishonchliligi tekshirilishi lozim. Kassani tekshirishni boshlaganda auditor quyidagilarni aniqlashi lozim: *tekshirilayotgan korxonada bitta yoki bir nechta kassir (yoki shunga vakolatli shaxslar) ishlashini; *kassirning faqat tekshirilayotgan korxonada ishlashi yoki o’rindoshlik asosida boshqa korxonalarga ham xizmat ko’rsatishi; *kassirning kassa muomalalarini yuritish qoidalari bilan tanishganligi; Kassani tekshirganda auditor quyidagi tartibga rioya qilishi lozim: kassani tekshirish, tekshirilayotgan korxona bosh buxgalteri va kassiri ishtirokida amalga oshiriladi, tekshirish paytida boshqa shaxslar qatnashishi mumkin emas; *kassani tekshirish paytida barcha kassa muomalalari to’xtatiladi. Kassani tekshirish imkoni bo’lmay qolganda yoki bir nechta kassa bo’lganda ularning barchasi auditor tomonidan muhrlanib, kalitlar kassirda, muhr esa auditorda saqlanadi; *kassadagi naqd pullar, qimmatli qog’ozlarni sanash auditor, kassir va bosh buxgalter tomonidan amalga oshiriladi. Pullar kassada taxtlangan (o’ramda) yoki tarqoq holda bo’lishdan qat’iy nazar, barchasi sanoqdan o’tkazilishi shart; *sanash tugaganidan so’ng auditor tekshiruvda aniqlangan pul mablag’larining summasi haqida alohida (oraliq) dalolatnoma tuzadi (1ilova). *turli shaxslarning tilxatlari, to’liq rasmiylashtirilmagan kassa chiqim orderlari, vedomostlar, schyotlar va boshqa shunga o’xshash hujjatlar kassadagi naqd pul qoldig’iga qo’shilmaydi va auditor tomonidan isbotlovchi kassa hujjati sifatida qabul qilinmaydi. Shuningdek, kassadan naqd pul berish bo’yicha kimga, kimning topshirigi bilan, qachon, qaysi maqsadlar uchun qancha summada pul berilganligi ko’rsatiladi va shubxali hujjatlar aniqlanganida ham shunday qilinadi; *boshqa korxona, tashkilot va shaxslarning pullari hamda qiymatliklarini korxona kassasida saqlash man qilinganligi sababli, kassada saqlanayotgan barcha 16
pul va boshqa qiymatliklar auditor tomonidan tekshirilayotgan korxonaga tegishli
deb hisoblanishi lozim; 
*auditor  kassada  oshiqcha  chiqqan  pul  yoki  kamomadni  tekshirish
dalolatnomasida  ko’rsatadi  va  ayni  paytda  oshiqcha  chiqish  yoki  kamomad
sabablari haqida kassirdan yozma tushuntirish xati olish lozim.  
Auditor to’g’ri rasmiylashtirilgan kassa hujjatlarini kassirga hisobot tuzish va
unda tekshiruv paytida bo’lgan qoldiqni ko’rsatish uchun beradi. Tekshiruv paytida
kassada ish haqi to’liq tarqatilib ulgurmagan vedomostlar bor bo’lsa, auditor bosh
buxgalter  va kassirga  vedomostlarni  belgilangan tartibda  hisobotga  qo’shishni
taklif etadi. Agarda kassani tekshirish, ish haqi tarqatish davriga to’g’ri kelib, ko’p
xodimlarga ish haqi tarqatilmagan vedomostlar bo’lsa, bunday vedomostlar kassir
hisobotiga qo’shilmasdan, dalolatnomada kassa hisobotiga kiritilmagan, qisman
to’langan chiqim hujjatlari (to’lov vedomostlari) sifatida yozib qo’yilishi mumkin.
Bu  holda  har  bir  to’lov  vedomostida  qaysi  tartib  raqami  bo’yicha  ish  haqi
berilganligi  va  uning  jami  summasi  ko’rsatiladi.  Ushbu  yozuv  kassir,  bosh
buxgalter va auditor imzolari bilan tasdiqlanadi.  
Shuningdek, kassani tekshirishda kassada saqlanayotgan qimmatli qog’ozlar
(aktsiyalar,  obligatsiyalar,  sertifikatlar  va  boshqalar),  YoMM  talonlari,  qat’iy
hisobot blankalari, sanatoriya va dam olish uylari yo’llanmalari, aviachiptalar va
boshqa qimmatli qog’ozlar ham tekshirilib, ularning mavjudligi dalolatnomada
ko’rsatiladi.  
Auditor kassadagi pul mablag’larini tekshirish bilan birga ayni paytda seyflar
(o’tda yonmaydigan shkaflar), kassaning jihozlanishi, ish kunining oxirida kassa
eshiklari va seyflar (shkaflar) muhrlanishi, signalizatsiya o’rnatilganligi va uning
ishlashi, kassani qo’riqlashning tashkil etilishi, kassir «olindi», «to’landi» degan
shtamplar bilan ta’minlanganligi ham tekshiriladi.  
Butun  tekshirilayotgan  davrga  tegishli  barcha  kassa  hujjatlari  yoppasiga
tekshirilishi shart.  
Auditor bankdagi hisob-kitob schyotidan olingan pullarni to’liq va o’z vaqtida
kirim qilinganligini tekshirishda muomalalarni o’zaro taqqoslash usulini qo’llaydi.
17
Logotip
pul va boshqa qiymatliklar auditor tomonidan tekshirilayotgan korxonaga tegishli deb hisoblanishi lozim; *auditor kassada oshiqcha chiqqan pul yoki kamomadni tekshirish dalolatnomasida ko’rsatadi va ayni paytda oshiqcha chiqish yoki kamomad sabablari haqida kassirdan yozma tushuntirish xati olish lozim. Auditor to’g’ri rasmiylashtirilgan kassa hujjatlarini kassirga hisobot tuzish va unda tekshiruv paytida bo’lgan qoldiqni ko’rsatish uchun beradi. Tekshiruv paytida kassada ish haqi to’liq tarqatilib ulgurmagan vedomostlar bor bo’lsa, auditor bosh buxgalter va kassirga vedomostlarni belgilangan tartibda hisobotga qo’shishni taklif etadi. Agarda kassani tekshirish, ish haqi tarqatish davriga to’g’ri kelib, ko’p xodimlarga ish haqi tarqatilmagan vedomostlar bo’lsa, bunday vedomostlar kassir hisobotiga qo’shilmasdan, dalolatnomada kassa hisobotiga kiritilmagan, qisman to’langan chiqim hujjatlari (to’lov vedomostlari) sifatida yozib qo’yilishi mumkin. Bu holda har bir to’lov vedomostida qaysi tartib raqami bo’yicha ish haqi berilganligi va uning jami summasi ko’rsatiladi. Ushbu yozuv kassir, bosh buxgalter va auditor imzolari bilan tasdiqlanadi. Shuningdek, kassani tekshirishda kassada saqlanayotgan qimmatli qog’ozlar (aktsiyalar, obligatsiyalar, sertifikatlar va boshqalar), YoMM talonlari, qat’iy hisobot blankalari, sanatoriya va dam olish uylari yo’llanmalari, aviachiptalar va boshqa qimmatli qog’ozlar ham tekshirilib, ularning mavjudligi dalolatnomada ko’rsatiladi. Auditor kassadagi pul mablag’larini tekshirish bilan birga ayni paytda seyflar (o’tda yonmaydigan shkaflar), kassaning jihozlanishi, ish kunining oxirida kassa eshiklari va seyflar (shkaflar) muhrlanishi, signalizatsiya o’rnatilganligi va uning ishlashi, kassani qo’riqlashning tashkil etilishi, kassir «olindi», «to’landi» degan shtamplar bilan ta’minlanganligi ham tekshiriladi. Butun tekshirilayotgan davrga tegishli barcha kassa hujjatlari yoppasiga tekshirilishi shart. Auditor bankdagi hisob-kitob schyotidan olingan pullarni to’liq va o’z vaqtida kirim qilinganligini tekshirishda muomalalarni o’zaro taqqoslash usulini qo’llaydi. 17
Bunda № 1-jurnal orderining vedomost tomonida 5010–«Milliy valyutadagi pul
mablag’lari»  schyotining  debeti  bo’yicha  aks  ettirilgan summalarni  №2-jurnal
orderda  aks  ettirilgan.  5110–«Hisob-kitob schyoti»ning  kredit  oborotlari  bilan
solishtiriladi ular bir-biriga to’g’ri kelishi shart.  
To’g’ri kelmaslik hollari uchraganda summalar kassa kirim orderlari, bank
ko’chirmalari, kassir hisobotlari, cheklar koreshoklari bilan solishtiriladi, zarur
hollarda esa bevosita bank muassasasida tekshiriladi.  
Agar bank ko’chirmalarida o’chirilgan, to’g’rilangan, shuningdek, qoldiqlar
to’g’ri  kelmasa,  bankdagi  hisob-kitob  schyotidan  ishonchli  ko’chirmani  olish
zarur.  
Kassa muomalalarini tekshirishda kassa hisobotiga ilova qilingan hujjatlarning
quyidagi shakllaridan foydalaniladi: KO-3 yoki KO-3a shakl. «Kirim 
va  chiqim  kassa  hujjatlarini  ro’yxatga  olish  jurnali»,  ordersiz
rasmiylashtiriladigan pul kirimi hujjatlari, KO-4 shakl «Kassa daftari», KO-5 shakl
«Kassir tomonidan qabul qilingan va berilgan pullarni hisobga olish daftari», 5010
«Milliy valyutadagi pul mablag’lari», 5020-«Xorijiy valyutadagi pul mablag’lari»,
5520-«Chek daftarchalari», 5610-«Pul ekvivalentlari», 5710-
«Yo’ldagi  pul  mablag’lari»  va  5810-«Qimmatli  qog’ozlar»  schyotlari
yuritiladigan hisob registrlari (Jurnal-orderlar, vedomostlar, daftarlar, Bosh daftar,
tegishli sanaga tuzilgan balanslar va boshqalar).  
Bunda kassa hujjatlarini rasmiylashtirishga ham e’tibor berish zarur, xususan
har bir hujjatda oluvchilar imzosi borligi; kirim hujjatlariga «olindi» degan, chiqim
hujjatlariga esa «to’landi» degan shtamplar bosilganligi hamda ularning sanasi
ko’rsatilganligi,  shuningdek,  ularda  o’chirilgan  va  tuzatilgan  izlar  yo’qligi
aniqlanishi lozim.  
Amaliyotda kassaga  doir  suiste’mol  qilishlar  asosan  ish haqi  va hisobdor
summalar bo’yicha ko’p uchraydi. Bunda vedomostlarga «o’lik jonlar»ni kiritish,
berilishi lozim bo’lgan jami summani oshirib ko’rsatish, kassa hisobotiga qayta
qo’shish maqsadida chiqim hujjatlarini oldingi kassa hisobotlaridan chiqarib olib,
sanasini o’zgartirish va tuzilayotgan kassa hisobotiga kiritib, undagi summani
18
Logotip
Bunda № 1-jurnal orderining vedomost tomonida 5010–«Milliy valyutadagi pul mablag’lari» schyotining debeti bo’yicha aks ettirilgan summalarni №2-jurnal orderda aks ettirilgan. 5110–«Hisob-kitob schyoti»ning kredit oborotlari bilan solishtiriladi ular bir-biriga to’g’ri kelishi shart. To’g’ri kelmaslik hollari uchraganda summalar kassa kirim orderlari, bank ko’chirmalari, kassir hisobotlari, cheklar koreshoklari bilan solishtiriladi, zarur hollarda esa bevosita bank muassasasida tekshiriladi. Agar bank ko’chirmalarida o’chirilgan, to’g’rilangan, shuningdek, qoldiqlar to’g’ri kelmasa, bankdagi hisob-kitob schyotidan ishonchli ko’chirmani olish zarur. Kassa muomalalarini tekshirishda kassa hisobotiga ilova qilingan hujjatlarning quyidagi shakllaridan foydalaniladi: KO-3 yoki KO-3a shakl. «Kirim va chiqim kassa hujjatlarini ro’yxatga olish jurnali», ordersiz rasmiylashtiriladigan pul kirimi hujjatlari, KO-4 shakl «Kassa daftari», KO-5 shakl «Kassir tomonidan qabul qilingan va berilgan pullarni hisobga olish daftari», 5010 «Milliy valyutadagi pul mablag’lari», 5020-«Xorijiy valyutadagi pul mablag’lari», 5520-«Chek daftarchalari», 5610-«Pul ekvivalentlari», 5710- «Yo’ldagi pul mablag’lari» va 5810-«Qimmatli qog’ozlar» schyotlari yuritiladigan hisob registrlari (Jurnal-orderlar, vedomostlar, daftarlar, Bosh daftar, tegishli sanaga tuzilgan balanslar va boshqalar). Bunda kassa hujjatlarini rasmiylashtirishga ham e’tibor berish zarur, xususan har bir hujjatda oluvchilar imzosi borligi; kirim hujjatlariga «olindi» degan, chiqim hujjatlariga esa «to’landi» degan shtamplar bosilganligi hamda ularning sanasi ko’rsatilganligi, shuningdek, ularda o’chirilgan va tuzatilgan izlar yo’qligi aniqlanishi lozim. Amaliyotda kassaga doir suiste’mol qilishlar asosan ish haqi va hisobdor summalar bo’yicha ko’p uchraydi. Bunda vedomostlarga «o’lik jonlar»ni kiritish, berilishi lozim bo’lgan jami summani oshirib ko’rsatish, kassa hisobotiga qayta qo’shish maqsadida chiqim hujjatlarini oldingi kassa hisobotlaridan chiqarib olib, sanasini o’zgartirish va tuzilayotgan kassa hisobotiga kiritib, undagi summani 18
ikkinchi marta hisobdan chiqarish hollari ham uchraydi. Auditor bulardan tashqari
kassa  muomalalarini  tekshirish  jarayonida  quyidagilarga  ham  alohida  e’tibor
berishi lozim: 
*tekshirilayotgan kassaning korxonada har chorakda to’satdan tekshirilishi; 
*kassirning kassa hisobotlarini o’z vaqtida topshirishi; 
*kassa hisobotlarida va kassa daftarida hisobotlarni hamda unga ilova qilingan
hujjatlarni  tekshirishga  qabul  qilinganligi  to’g’risida  bosh  buxgalter  yoki
muovinining imzosi borligi; 
*ish haqi berish, xizmat safari va xo’jalik sarflariga va boshqa maqsadlar
uchun bankdan olingan pullarning maqsadga muvofiq ishlatilishi; 
*kassa  qoldiqlarining  tekshirilayotgan  korxona  uchun  bank  tomonidan
belgilangan limitga to’g’ri kelishi; 
*berilmagan  ish  haqi  summalari  va  realizatsiyadan  tushgan  nakd  pul
daromadlarining bankka o’z vaqtida topshirilishi; 
*naqd pullarni begona shaxslarga ishonchnomasiz berish hollari va shunga
o’xshashlar; 
*to’lg’azilmagan  cheklarga  rahbar  va  bosh  buxgalter  tomonidan  imzo
qo’yilishi va cheklarni kassirga bankdan pul olish chog’ida mustaqil to’ldirish
uchun berish hollari; 
*chek daftarchasi bosh buxgalter seyfida saqlanishi o’rniga amaldagi tartibni
buzib, kassirga berib qo’yilganligi; 
*korxonada «Kassa kirim va chiqim hujjatlarini qayd qilish daftari» (KO-3
shakl)  va  «Kassa  daftari»  (KO-4  shakl)ning  mavjudligi,  daftarlarning  barcha
varaqlari  raqamlanib,  oxirgi  betida  varaqlar  soni  ko’rsatilganligi,  ip  o’tkazib
boglanganligi  hamda  rahbar  va  bosh  buxgalter  imzosi  bilan  tasdiqlanib
muhrlanganligi; 
*kassa orderlari va boshqa pul hujjatlarida tegishli mansabdor shaxslar va pul
oluvchilar imzolarining mavjudligi va ularning haqiqiyligi;  
*kassa hujjatlariga maxsus shtamp bosilishi; 
19
Logotip
ikkinchi marta hisobdan chiqarish hollari ham uchraydi. Auditor bulardan tashqari kassa muomalalarini tekshirish jarayonida quyidagilarga ham alohida e’tibor berishi lozim: *tekshirilayotgan kassaning korxonada har chorakda to’satdan tekshirilishi; *kassirning kassa hisobotlarini o’z vaqtida topshirishi; *kassa hisobotlarida va kassa daftarida hisobotlarni hamda unga ilova qilingan hujjatlarni tekshirishga qabul qilinganligi to’g’risida bosh buxgalter yoki muovinining imzosi borligi; *ish haqi berish, xizmat safari va xo’jalik sarflariga va boshqa maqsadlar uchun bankdan olingan pullarning maqsadga muvofiq ishlatilishi; *kassa qoldiqlarining tekshirilayotgan korxona uchun bank tomonidan belgilangan limitga to’g’ri kelishi; *berilmagan ish haqi summalari va realizatsiyadan tushgan nakd pul daromadlarining bankka o’z vaqtida topshirilishi; *naqd pullarni begona shaxslarga ishonchnomasiz berish hollari va shunga o’xshashlar; *to’lg’azilmagan cheklarga rahbar va bosh buxgalter tomonidan imzo qo’yilishi va cheklarni kassirga bankdan pul olish chog’ida mustaqil to’ldirish uchun berish hollari; *chek daftarchasi bosh buxgalter seyfida saqlanishi o’rniga amaldagi tartibni buzib, kassirga berib qo’yilganligi; *korxonada «Kassa kirim va chiqim hujjatlarini qayd qilish daftari» (KO-3 shakl) va «Kassa daftari» (KO-4 shakl)ning mavjudligi, daftarlarning barcha varaqlari raqamlanib, oxirgi betida varaqlar soni ko’rsatilganligi, ip o’tkazib boglanganligi hamda rahbar va bosh buxgalter imzosi bilan tasdiqlanib muhrlanganligi; *kassa orderlari va boshqa pul hujjatlarida tegishli mansabdor shaxslar va pul oluvchilar imzolarining mavjudligi va ularning haqiqiyligi; *kassa hujjatlariga maxsus shtamp bosilishi; 19
*pul mablag’lari, xarajatlar va boshqa balans schyotlariga olib borilib hisobot
taqdim etilmaydigan muomalalarning qonuniyligi; 
*kassa muomalalariga oid schyotlar boglanishlari (korrespondentsiyalari) ning
to’g’riligi; 
*to’lanmagan summalarning o’z vaqtida deponentga o’tkazilishi va h. k.  
Auditor bunday faktlar mavjud bo’lganda bu muomalalarning sababini, ular
kimnning farmoyishi bilan amalga oshirilganligi va buning orqasida suiste’mol
qilish berkitilmaganligini ham aniqlashi lozim.  
Kassa hujjatlarini tekshirish ayni paytda kassa va moliya intizomini tekshirish
bo’lib ham hisoblanadi.  
20
Logotip
*pul mablag’lari, xarajatlar va boshqa balans schyotlariga olib borilib hisobot taqdim etilmaydigan muomalalarning qonuniyligi; *kassa muomalalariga oid schyotlar boglanishlari (korrespondentsiyalari) ning to’g’riligi; *to’lanmagan summalarning o’z vaqtida deponentga o’tkazilishi va h. k. Auditor bunday faktlar mavjud bo’lganda bu muomalalarning sababini, ular kimnning farmoyishi bilan amalga oshirilganligi va buning orqasida suiste’mol qilish berkitilmaganligini ham aniqlashi lozim. Kassa hujjatlarini tekshirish ayni paytda kassa va moliya intizomini tekshirish bo’lib ham hisoblanadi. 20
II.bob. Хo’jalik  operatsiyalari  ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va
zamonaviy ko’rinishlari
2.1. Хo’jalik  operatsiyalari  ta’sirida balansdagi o’zgarishlar
Har bir xo’jalik yurituvchi subyekt o’z faoliyatini amalga oshirish jarayonida
ko’plab  xo’jalik  operatsiyalarini  sodir  etadi.  Barcha  xilma-xil  xo’jalik
operatsiyalarining  soni  ikki  mingga  yaqin  bo’lishi  mumkin.  Bu  xo’jalik
operatsiyalarining har biri sodir bo’lganda balansga ta’sir qilib, balans moddalari
summalarini o’zgartirib yuboradi. Lekin bu xo’jaklik operatsiyalari balansga faqat
to’rt xil yo’l bilan ta’sir etadi.
Birinchisi,  shunday  xo’jalik  operatsiyalari  borki,  ular  balansning  faqat
aktiviga ta’sir etadi. Bunda balansning aktivida bir modda summasi ko’payib,
ikkinchi modda summasi ayni shu summaga kamayadi, lekin balansning umumiy
summasi o’zgarmaydi.
Ikkinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning
faqat passiviga ta’sir qilib, passivda bir modda summasi ko’payib, ikkinchi modda
summasi ayni shu summaga kamayadi. Bunda ham balansning umumiy summasi
o’zgarmaydi.
Uchinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning
aktiviga va passiviga ham ta’sir etib, ular summasini ko’paytirib yuboradi.
Тo’rtinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning
aktiviga  ham  passiviga  ham  ta’sir  etib,  ular  summasini  kamaytirib  yuboradi.
Balansga ta’sir qiladigan bunday o’zgarishlarni misollarda keltiramiz.
Buxgalteriya balansi hisobot davrining I - kuniga tuziladi. Хo’jalik faoliyatiny
amalga  oshirishda  xo’jalik  mablag’lari  tarkibi  va  hajmi  sodir  bo’layotgan
21
Logotip
II.bob. Хo’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va zamonaviy ko’rinishlari 2.1. Хo’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar Har bir xo’jalik yurituvchi subyekt o’z faoliyatini amalga oshirish jarayonida ko’plab xo’jalik operatsiyalarini sodir etadi. Barcha xilma-xil xo’jalik operatsiyalarining soni ikki mingga yaqin bo’lishi mumkin. Bu xo’jalik operatsiyalarining har biri sodir bo’lganda balansga ta’sir qilib, balans moddalari summalarini o’zgartirib yuboradi. Lekin bu xo’jaklik operatsiyalari balansga faqat to’rt xil yo’l bilan ta’sir etadi. Birinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari borki, ular balansning faqat aktiviga ta’sir etadi. Bunda balansning aktivida bir modda summasi ko’payib, ikkinchi modda summasi ayni shu summaga kamayadi, lekin balansning umumiy summasi o’zgarmaydi. Ikkinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning faqat passiviga ta’sir qilib, passivda bir modda summasi ko’payib, ikkinchi modda summasi ayni shu summaga kamayadi. Bunda ham balansning umumiy summasi o’zgarmaydi. Uchinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning aktiviga va passiviga ham ta’sir etib, ular summasini ko’paytirib yuboradi. Тo’rtinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning aktiviga ham passiviga ham ta’sir etib, ular summasini kamaytirib yuboradi. Balansga ta’sir qiladigan bunday o’zgarishlarni misollarda keltiramiz. Buxgalteriya balansi hisobot davrining I - kuniga tuziladi. Хo’jalik faoliyatiny amalga oshirishda xo’jalik mablag’lari tarkibi va hajmi sodir bo’layotgan 21
operatsiyalar ta’sirida uzluksiz o’zgarib turadi. Bu o’zgarishlar balansga, albatta,
ta’sir etadi. Faraz qilaylik, hisobot davrining boshiga korxona balansi quyidagicha
bo’lgan:                                  BALANS
Aktiv
Passiv
Mablag’lar turi va ularning
joylanishi
Summa
Mablag’lar manbai va ularning
tayinlanishi
Summa
Asosiy vositalar
350000 Ustav kapitali 
400000
Хom-ashyo va materiallar
100000 Foyda
30000
Kassa
100 Bank kreditlari
20000
Hisob-kitob schyoti
49900 Mol 
yetkazib  beruvchi  va
pudratchilar
 
bilan
hisoblashishlar
50000
JAMI
500000 JAMI
500000
Misolni ko’rib chiqayotganda korxona mablag’lari xo’jalik operatsiyalarida
qatnashayotganda, o’zgarmasdan qolmasligiga e’tibor beramiz; keyinchalik ular
yangi xususiyatga ega bo’ladilar yoki bir shakldan ikkinchi shaklga o’tadilar.
Shuning uchun davr boshiga ko’rsatilgan dastlabki xolati katta o’zgarishlarga duch
keladi.  Lekin  bunda  mablag’lar  turining  umumiy  summasi  bilan  ularning
manbalarining umumiy qiymati o’rtasidagi tenglik hech qachon buzilmaydi.
Birinchi operatsiya. Kassadan korxona xodimlariga hisobdorlik shartlari bilan
60 so’m berildi. Pul berilgandan keyin «Kassa» moddasidagi summa 60 so’mga
kamayadi va 40 (100-60) so’mni tashkil qiladi. Shu bilan bir vaqtda pullarning
hisobdorlik shartlari bilan berilishi hisobdor shaxsning ushbu korxonaga qarzining
paydo bo’lishiga olib keladi.
Demak, balans aktivida hisobdor shaxsning korxonaga bo’lgan 60 so’mlik
qarzi  aks  ettiriladigan  «Debitorlar»  moddasi  paydo  bo’ladi.  Bunda  ushbu
operatsiya ta’sir etgan har ikkala balans moddasi ham aktivdir. Mazkur xodisadan
mablag’lar  aktivining  bir  moddasidan  ikkinchisiga  o’tipshgina  sodir  bo’ldi.
Aktivning jami o’zgarmaydi va aktiv hamda passiv summalar o’rtasidagi tenglik
22
Logotip
operatsiyalar ta’sirida uzluksiz o’zgarib turadi. Bu o’zgarishlar balansga, albatta, ta’sir etadi. Faraz qilaylik, hisobot davrining boshiga korxona balansi quyidagicha bo’lgan: BALANS Aktiv Passiv Mablag’lar turi va ularning joylanishi Summa Mablag’lar manbai va ularning tayinlanishi Summa Asosiy vositalar 350000 Ustav kapitali 400000 Хom-ashyo va materiallar 100000 Foyda 30000 Kassa 100 Bank kreditlari 20000 Hisob-kitob schyoti 49900 Mol yetkazib beruvchi va pudratchilar bilan hisoblashishlar 50000 JAMI 500000 JAMI 500000 Misolni ko’rib chiqayotganda korxona mablag’lari xo’jalik operatsiyalarida qatnashayotganda, o’zgarmasdan qolmasligiga e’tibor beramiz; keyinchalik ular yangi xususiyatga ega bo’ladilar yoki bir shakldan ikkinchi shaklga o’tadilar. Shuning uchun davr boshiga ko’rsatilgan dastlabki xolati katta o’zgarishlarga duch keladi. Lekin bunda mablag’lar turining umumiy summasi bilan ularning manbalarining umumiy qiymati o’rtasidagi tenglik hech qachon buzilmaydi. Birinchi operatsiya. Kassadan korxona xodimlariga hisobdorlik shartlari bilan 60 so’m berildi. Pul berilgandan keyin «Kassa» moddasidagi summa 60 so’mga kamayadi va 40 (100-60) so’mni tashkil qiladi. Shu bilan bir vaqtda pullarning hisobdorlik shartlari bilan berilishi hisobdor shaxsning ushbu korxonaga qarzining paydo bo’lishiga olib keladi. Demak, balans aktivida hisobdor shaxsning korxonaga bo’lgan 60 so’mlik qarzi aks ettiriladigan «Debitorlar» moddasi paydo bo’ladi. Bunda ushbu operatsiya ta’sir etgan har ikkala balans moddasi ham aktivdir. Mazkur xodisadan mablag’lar aktivining bir moddasidan ikkinchisiga o’tipshgina sodir bo’ldi. Aktivning jami o’zgarmaydi va aktiv hamda passiv summalar o’rtasidagi tenglik 22