O'zbekiston Respublikasi valyuta siyosati.
REJA:
KIRISH
1-BOB. VALYUTA SIYOSATI TUSHUNCHASI VA UNING XALQARO
IQTISODIY MUNOSABATLARDAGI MAZMUNI
1.1 Valyuta siyosatining mohiyati va xususiyatlari
1.2 Valyuta siyosatining asosiy usullari va instrumentlari
1.3 Valyutani tartibga solishda jahon tajribasi
2-BOB. O’ZBEKISTONDA VALYUTA SIYOSATI VA UNI
TAKOMILLASHTIRISH
2.1 O’zbekiston respublikasida valyutani tartibga solish bosqichlari
2.2 So’mning konvertatsiyasi va uning valyuta siyosatiga ta’siri
2.3 O’zbekiston respublikasida valyuta siyosatining hozirgi holati va taraqqiyot
istiqbollari
XULOSA VA TAKLIFLAR
KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi. Bozor iqtisodiyoti bilan bog’liq
jarayonlarni boshqarishda, milliy valyutaning xalqaro mavqeini belgilashda va
mamlakatning joriy hamda kelajakdagi iqtisodiy munosabatlari tizimida valyuta
siyosati muhim rol o’ynaydi.U iqtisodiy rivojlanish barqarorligini ta’minlash,
ishsizlikning oldini olish va inflatsiyani jilovlash, to’lov balansining aktivligini
saqlab turishda makroiqtisodiy siyosatning muhim va ajramas qismi hisoblanadi.
Oxirgi yillarda O’zbekistonning tashqi iqtisodiy faoliyati jadal sur’atlar bilan
rivojlanib bormoqda. .Xorijiy sarmoyalar ishtirokida yangidan-yangi qo’shma
korxonalar vujudga kelib tashqi iqtisodiy faoliyatga qo’shilmoqda.Tabiiyki,
mazkur tashqi iqtisodiy munosabatlar ishtrokchilari xorijiy sheriklari oldidagi
majburiyatlarini bajarish uchun xorijiy valyutani sotish yoki sotib olishga kuchli
ehtiyoj sezmoqdalar. Mamlakat iqtisodiyotida muhim ahamiyatga ega bo’lgan va
tashqi iqtisodiy faoliyat shakllanishida asosiy o’rinda turuvchi valyuta qonunchiligi
doimo davomiy rivojlanish va takomillashishda bo’lmog’i lozim. Mamlakatimiz
prezidenti I.A.Karimov ta’kidlaganlaridek, “Birjadan tashqari bozorni kengaytirish
va rivojlantirish, tijoriy banklarning roli va mas’uliyatini oshirish hisobidan, milliy
valyutamizni erkin muomaladagi valyutaga to’liq almashtirish (konvertatsiya
qilish) masalasini yechish vaqti keldi. Bu tadbir mamlakatimizga kirib kelayotgan
investitsiyalar hajmini oshirish garovi va kafolatidir”1. Shu bilan birga, tashqi
iqtisodiy faoliyatni takomillashtirish, tashqi iqtisodiy munosabatlarni
jadallashtirish yo’lida yurtboshimiz buyruqlari va hukumatimiz qarorlari
bosqichma-bosqich qabul qilindi.Valyuta bozorini erkinlashtirish uchun Xalqaro
Valyuta Fondi Bitimi VIII moddasiga muvofiq joriy valyuta operatsiyalari
bo’yicha konvertatsiya yo’lga qo’yildi. Ushbu kurs ishimda milliy valyutaning
2
erkin konvertatsiyasi davrida valyuta siyosati va tashqi iqtisodiy faoliyatni
erkinlashtirishdagi zaruriyatlarga oydinlik kiritishga harakat qildim.Shuning uchun
valyuta munosabatlarini tartibga solishda milliy valyuta erkin ayirboshlanishi
muammolarini o’rganishni dolzarb deb topdim. Kurs ishining asosiy maqsadi.
Kurs ishiming asosiy maqsadi milliy valyuta konvertatsiyasining kiritilishi,
valyuta operatsiyalarining iqtisodiy ahamiyati va
ularning amalga oshirish tartiblari, valyuta munosabatlarini samarali olib
borish va uni tashqi iqtisodiy munusabatlarni takomillashtirishda taklif etish bilan
bog’liq bo’lgan valyuta siyosati mohiyatini aniqlashdan iborat. Ushbu maqsadga
erishish uchun quyidagi vazifalar aniqlandi va yechildi: Valyuta tizimilari va
valyuta siyosatlari asoslari va ularning tashqi iqtisodiy aloqalar bilan o’zaro
chambarchas bog’liqligi O’zbekiston Respublikasi valyuta siyosati va uni
takomillashtirish muammolari O’zbekiston Respublikasi valyuta siyosati
samaradorligini oshrish O’zbekiston Respublikasida valyuta munosabatlarini
takomillashtirishga aniq va dadil yo’nalish va takliflar berish Tashqi iqtisodiy
munosabatlar ishonchliligini ta’minlovchi valyuta operatsiyalarini amalga
oshirishdagi banklar faoliyati rivojlanishi va boshqarilishi tamoyillari va
mohiyatini ochib berish Kurs ishining metodologik asosi.Markaziy bank valyuta
operatsiyalarini muommolari ko’pgina chet el iqtisodchilari tomonodan o’rganilib
chiqilgan.Mazkur kurs ishimni yozish davomida jahon iqtosodiyotda valyuta
siyosati tutgan o’rni va ahamiyati masalalari bo’yicha A.Kireev, P.H.Lindert,
P.Krugman, N.A.Miklashevskaya, F.Mishkin, tijorat banklari faoliyati bo’yicha
R.Dornbush, R.Kens, P.Samuelson, I.Fisher va bank faoliyatini barqarorlashtirish
vazifalari bo’yicha M.Fridmen, Markaziy Bank faoliyati va valyuta bozori
intevensiyasi masalalari bo’yicha E.Dola, valyuta siyosati masalalari bo’yicha
L.Krasavina, Markaziy bank pul-kredit masalalari bo’yicha M.Gudfrend,
banklarning valyuta operatsiyalari olib borishdagi muammolari bo’yicha
B.Fyodorov va.S.Borisov adabiyotlaridan foydalandim. O’zbekistin
iqtisodchilaridan, valyutani tartibga solishning tashqi savdoda tutgan o’rni va
ta’siri masalalari bo’yicha N.Sirojiddinov, jahon iqtosodiyotida valyuta siyosati
3
tutgan o’rni va ahamiyati masalalari bo’yicha M.Sh.Sharifho’jaev, A.Vahobov,
N.Jumaev va U.Burxonov, valyuta riski va pul-kredit sohasida banklar faoliyati
vazifalari bo’yicha Yo.Abdullaev, bank tizimisi haqida A.Qodirov, bank tizimisi
va bank faoliyati haqida Sh. Abdullaev, valyuta sektorida amalga oshiriladigan
ishlar bo’yicha S.Birjanov, iqtisodiyotni erkinlashtirish masalalari bo’yicha
T.Koraliev kitoblaridan keng foydalandim. Bundan tashqari, mamlakatimzfa chop
etilayotgan bank faoliyati to’g’risida “Bozor, pul va kredit”, valyuta siyosati
masalalari bo’yicha “Экономическое обозрение”, “Bank axborotnomasi”, “Xalq
so’zi” gazetasi sonlari, shuningdek,www.cer.uz, www.uzbearingpoint.com internet
saytlaridan foydalandim. 1-Bob, kurs ishimning nazariy qismi hisoblanib, unda
valyuta siyosatining mohiyati va xususiyatlari, valyuta siyosatining asosiy usullari
va instrumentlari va valyutani tartibga solishda jahon tajribasi haqida gapirilib
o’tildi. 2-Bob, kurs ishimning amaliy qismi bo’lib, unda mamlakatimizda valyutani
tartibga solish bosqichlari, milliy valyuta konvertatsiyasi, O’zbekiston valyuta
bozorining o’ziga xos jihatlari va valyuta siyosatining bugungi holati va istiqbollari
haqida gapirilib o’tildi hamda xulosalar berildi. Kurs ishining predmeti.Tijorat
banklari tomonidan valyuta operatsiyalarini bajarishga doir ilmiy savollar, ushbu
operatsiyalar chegaralanishi bilan bog’liq xususiyatlar, shuningdek zamonaviy
valyuta operatsiyalari va munosabatlarini takomillashtirishdagi yo’nalishlar kurs
ishimning predmeti bo’lib hisoblanadi. Valyuta operatsiyalari, tijorat banklari va
tashqi iqtisodiy aloqalar subyektlari nazorati bo’yicha davlat muassasalari
faoliyatini takomillashtirish zaruriyati asoslanib berildi. Ushbu faoliyatni
takomillashtirish bo’yicha quyidagi birlamchi chora-tadbirlar amalga oshrildi.
1.Valyutani tartibga solish bo’yicha qonuniy-nornativ bazani takomillashtirish
2.Valyuta operatsiyalari risklarini kamaytirishda banklar ishtroki 3.Milliy valyuta
barqarorligini ta’minlashi bo’yicha yo’nalishlarni faollashtirish, to’lov balansi
muvozanati ta’minlash va valyuta kursi unifikatsiyasidan keyin O’zbekiston
Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyatini erkinlashtirish.
4
1-BOB. VALYUTA SIYOSATI TUSHUNCHASI VA UNING
XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLARDAGI MAZMUNI
Valyuta siyosati — davlatning mamlakat ichida va undan tashqarida
valyutaga, valyuta kursita, valyuta operatsiyalariga taʼsir koʻrsatish chora-
tadbirlari; davlat iqtisodiy siyosatining va tashqi iqtisodiy faoliyatiningtarkibiy
qismi. V.s.ning asosiy dastaklari — valyuta intervensiyasi, valyuta cheklashlari,
valyuta subsidiyasi, valyuta pariteti, valyuta rezervlari, devalvatsiya, revalvatsiya
va b.dan tashkil topadi. Mamlakatda V.s.ni hukumat, markaziy bank, markaziy
moliya muassasalari amalga oshiradi.
Jahon miqyosida V.s.ni xalqaro valyuta — moliya tashkilotlari (Xalqaro
valyuta fondi, xalqaro banklar) olib boradi. Uni amalga oshirish davriga koʻra,
joriy V.s. va uzoq muddatli V.s. kabi kurinishlari bor. Joriy V.s.da valyuta bozori
holati oʻzgarishlari (konʼyukturasi), deviz va diskont siyosati, valyuta zaxiralari
yordamida tartibga solinadi va bu siyosat toʻlov balansi tengligini taʼminlashga
xizmat qiladi. Uzoq muddatli V.s. valyuta mexanizmi, valyutalar kursi va pariteti,
xalqaro hisob-kitoblar tartibini oʻzgartirish maqsadlarini koʻzlaydi.
Birinchi muammo. Valyuta munosabatlari tarixida ikki model ma'lum -
"shok" modeli va yetarli shart-sharoitlar yaratilishiga qarab valyuta
ayirboshlanishiga asta-sekin o’tish modeli. Birinchisi volyuntaristik (Turkiya,
Sharqiy Yevropa davlatlari, Rossiya) variant bo’lib, milliy valyuta kursining
pasayishi, rasmiy oltin-valyuta zahiralarining kamayishi bilan xususiyatlidir.
Chunki,
xorijiy
valyutaga
bo’lgan
talab
oshib
boradi.
Bunday devalvatsiya importni qimmatlashtiradi, bu esa o’z navbatida inflyatsiyani
o’stiradi va tashqi qarzni xorijiy valyutada to’lashda valyuta yo’qotishlarni
kuchaytiradi. Devalvatsiyani eksportga bo’lgan rag’batlantiruvchi omiliga kelsak,
ushbu omil agarda shunga loyiq eksport qilinuvchi raqobatbardosh tovarlar mavjud
bo’lsa albatta ishlaydi.
Ikkinchi variant, valyutaning erkin ayirboshlanishiga bosqichma-bosqich
o’tish (G’arbiy Yevropa davlatlari va Yaponiya tajribasi) "shok"li variantga
nisbatan birmuncha afzalliklarga ega. Chunki, u milliy va jahon bozorlari
5
faoliyatlarini o’zaro bir-biriga bog’lashga, xususan bahoning shakllanish jarayoni
hamda unga turtki omillarini tayyorlashga asoslangan. Valyuta ayirboshlanishini
kiritishning asosiy sabablari bo’lib, iqtisodiyotni barqarorlashtirish, davlat byudjeti
kamomadini qisqartirish,inflyatsiya sur'atini
pasaytirish, to’lov balansi
kamomadini kamaytirish, mamlakat tashqi faoliyatini muvofiqlashtirish, rasmiy
oltin va valyuta zahiralarini to’plash, mamlakatda siyosiy hamda ijtimoiy holatni
barqarorlashtirish hisoblanadi.
Ikkinchi muammo, rezident va norezident shaxslar uchun valyuta
ayirboshlanishini kiritilishining ketma-ketligini aniqlashdir. Jahon tajribasiga
ko’ra, teng huquqli hamkorlikdan manfaatdor qilish maqsadida odatda birinchi
navbatda xorijlik hamkorlarga e'tibor qaratiladi.
Uchinchi muammo, valyuta ayirboshlanishi kiritilayotgan operatsiyalarning
tanlovi bilan bog’liq. 1958 yilning dekabrida, ob’yektiv iqtisodiy shart-sharoitlar
etilishi bilan, G’arbiy Yevropa mamlakatlari norezidentlar uchun to’lov balansi
joriy operatsiyalari bo’yicha valyuta cheklovlarini bekor qilgan holda, o’z
valyutalarining qisman ayirboshlanishini kiritdilar. Texnik jihatdan ushbu tadbir
o’tkaziladigan va erkin ayirboshlanadigan hisobvaraqlarni bir turdagi toifaga, ya'ni
"xorijliklarning tashqi hisobvaraqlari"ga o’zaro birlashtirish orqali amalga
oshirilgan edi. 1961 yilning fevralida ushbu mamlakatlar rezidentlar uchun ham
valyuta cheklovlarini bekor qildilar. 20 yil mobaynida asta-sekin, ma'lum bir
intervallar bilan, faqat 1970 yillarning o’rtalaridan boshlab mamlakatlar o’z
valyutalarining ayirboshlanishini moliyaviy operatsiyalarga ham qo’llay
boshladilar. Buning sababi kapitallarning xalqaro migratsiyasi, to’g’ridan-to’g’ri
va portfel investitsiyalari, qimmatli qog’ozlar bilan shartnomalar, kredit
operatsiyalarini o’z ichiga olgan holda, tovarlar hamda xizmatlar oqimidan ancha
ilgarilab ketganidadir. Bu esa o’z navbatida to’lov balansi va valyuta kursiga ijobiy
ta'sir etadi. Shu sababli moliyaviy operatsiyalar bo’yicha valyuta cheklovlarini
bekor qilinish jarayoni asta-sekin va notekis boradi. Ushbu cheklovlar, milliy
iqtisodiyotni himoyalash maqsadida, davriy asosda tiklanib turiladi. Tuzilmaviy
inqirozlarning o’zaro chambarchas bog’lanib ketishi sharoitida 1960-yillarning
6
ikkinchi yarmidan boshlab va 1970-80 yillarda valyuta munosabatlarining
erkinlashtirilishi tovarlar hamda kapitallar harakati yo’lidagi to’siqlar shaklidagi
valyuta proteksionizmi bilan almashdi. Ushbu jarayon mamlakatlararo
kelishmovchiliklarning kuchayishiga olib keluvchi, o’zining notekisligi bilan
ajralib turadi. 1971 - 1973 yillarda GFR, Fransiya, Shveysariya, Benilyuks,
Ispaniya davlatlari o’z hududlariga kapitallar oqib kelishini birmuncha
sekinlashtirish maqsadida valyuta cheklovlarini kiritdilar. 1972 yilning iyulida
Buyuk Britaniya funt sterling kursining erkin suzish rejimiga o’tish sharoitida
sterling zonasi mamlakatlari bilan aloqalarida kapitalni "chiqib ketish" maromini
sekinlashtirish maqsadida kapitallar harakati bo’yicha birinchi bor valyuta
cheklovlarini kiritdi. 1973 yilning martidan valyuta kurslarining erkin suzish
rejimiga ommaviy o’tilishi valyuta cheklovlari va xalqaro moliyaviy operatsiyalar
bo’yicha nazoratning bo’shashganligini anglatdi. Qonunchilik palatasi tomonidan
2019-yil 22-iyulda qabul qilingan Senat tomonidan 2019-yil 11-oktabrda
ma’qullangan.
1-modda. O‘zbekiston Respublikasining 1993-yil 7-mayda qabul qilingan
“Valyutani tartibga solish to‘g‘risida”gi 841-XII-sonli Qonuniga (O‘zbekiston
Respublikasining 2003-yil 11-dekabrda qabul qilingan 556-II-sonli Qonuni
tahririda) (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 2004-yil, №
1-2, 6-modda; O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining
Axborotnomasi, 2009-yil, № 9, 330-modda; 2014-yil, № 9, 244-modda; 2015-yil,
№ 12, 452-modda; 2018-yil, № 7, 431-modda; 2019-yil, № 1, 5-modda) o‘zgartish
va qo‘shimchalar kiritilib, uning yangi tahriri tasdiqlansin (ilova qilinadi). 2-
modda. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki va boshqa manfaatdor
tashkilotlar ushbu Qonunning ijrosini, ijrochilarga yetkazilishini hamda mohiyati
va ahamiyati aholi o‘rtasida tushuntirilishini ta’minlasin. 3-modda. O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi: hukumat qarorlarini ushbu Qonunga
muvofiqlashtirsin; davlat boshqaruvi organlari ushbu Qonunga zid bo‘lgan o‘z
normativ-huquqiy hujjatlarini qayta ko‘rib chiqishlari va bekor qilishlarini
ta’minlasin.
7
1.1
Valyuta siyosatining mohiyati va xususiyatlari.
Jahon tajribasi shuni ko’ ’rsatadiki, bozor iqtisodiyoti sharoitida xalqaro
valyuta munosabatlari bozor va davlat tomonidan tartibga solinadi.
Valyuta bozorida valyutaning talab va taklifi hamda ularning kurslari nisbati
shakllanadi. Bozor tomonidan tartibga solish qiymat qonuni, talab va taklif
qonunlariga bo’ ysunadi. valyuta bozorlarida raqobat sharoitida bu qonunlarning
harakati valyuta almashuvining harakati tovarlar, xizmatlar, kapitallar hamda
kreditlar harakati bilan bog’ liq bo’ lgan jahon xo’ jaligining xalqaro valyuta
ehtiyojlari oqimlarining muvofiqligini ta’minlaydi. Bozorlardagi baholar
mexanizmi va valyuta kurslarining o’ zgarishi sabablari orqali iqtisodiy agentlar
valyuta xaridorlarining ehtiyojlari va taklifining imkoniyatlari to’ g’ risida
ma’lumot oladilar.
Shunday qilib, bozorni valyuta operatsiyalarining holati haqida axborot
beruvchi manba sifatida ham ko’ rish mumkin. Lekin davlat qadim zamonlardan
valyuta munosabatlariga aralashib kelmoqda, avval bilvosita, keyinchalik esa
bevosita (davlatlarning jahon xo’ jaligi aloqalarida o’ rinlarining muhimligini
hisobiga olgan holda). XX asrning 70-yillarida oltin standarti bekor qilinishi bilan
oltin pullarning valu-ta kursini tartibga soluvchi sifatida ishlashi to’ xtatildi.
Kurslarning kuchli tebranishlari va valyuta inqirozlari iqtisodiy-ijtimoiy
oqibatlarga ega bo’ lib, milliy va jahon iqtisodiyotiga salbiy ta’sir etdi.
Valyutaning bozor va davlat tomonidan tartibga solinishi birbirini to’ ldirib
keladi. Bozor tomonidan tartibga solish esa valyuta munosabatlarini tartibga
solishdagi salbiy oqibatlarning oldini olishga qaratilgan. Bu ular o’ rtasidagi foyda
va zararlar bilan belgilanadi. Inqirozlar, urushlar, urushdan keyingi vaziyatlarda
davlat tomonidan tartibga solish ustunlik qiladi. Iqtisodiy vaziyat yaxshilanishi
bilan esa valyuta operatsiyalarining erkinligi vujudga kelib, bu sohada bozor
raqobati qo’ llab-quvvatlanadi. Ammo davlat har doim valyuta munosabatlari
8
ustidan nazorat qilish va uni tartibga solish maqsadida o’ z valyuta nazoratini
saqlab qoladi.
Valyuta siyosati bozor iqtisodiyotini tartibga solish tizimida muhim o’ rin
egallaydi. valyuta siyosati – mamlakatning joriy strategik maqsadlarga muvofiq
xalqaro valyuta va boshqa iqtisodiy munosabatlari sohasida amalga oshiriladigan
chora-tadbirlar majmuasidir. U iqtisodiy siyosatning asosiy maqsadlariga
erishishga qaratilgan, ya’ni iqtisodiy o’ sishining barqarorligi, inflyatsiya va
ishsizlikning o’ sishini to’ xtatish, to’ lov balansi tengligini ushlab turish va
boshqalarni ta’minlashga qaratilgan.
valyuta siyosatining yo’ nalishi va shakllari mamlakatning valyuta bo’ yicha
iqtisodiy vaziyati, jahon xo’ jaligi evalutsiyasi, jahonda ishlab chiqarish kuchlari
joylashtirilishiga ko’ ra aniqlanadi. Har xil taraqqiyot bosqichlarda birinchi o’
rinda valyuta siyosatining aniq maqsad va masalalari chiqadi. Bular:
– valyuta inqirozini bartaraf etish va barqarorligini ta’minlash;
– valyuta cheklovlari;
– valyutani erkin ayirboshlashga o’ tish;
– valyuta operatsiyalarining erkinligi va boshqalar.
Hukumatning valyuta siyosati valyuta qonunchiligi bilan rasmiylashtiriladi.
Bu qonunchilik o’ z ichiga mamlakat ichida va tashqarisida valyuta qimmatliklari
bilan operatsiyalarni tartibga soluvchi huquqiy qoidalar majmuasi, shuningdek,
valyuta muammolari bo’ yicha davlatlararo kelishuvlar (ikki tomonlama va ko’ p
tomonlama) ni oladi.
valyuta siyosatini amalga oshirish yo’ nalishlaridan biri – bu valyutani
tartibga solishdir. valyutani tartibga solish valyuta operatsiyalarini amalga oshirish
tartibi va xalqaro hisob-kitoblarni davlat tomonidan aniq belgilab berishdir. Bu, o’
z navbatida, milliy, davlatlararo va hududiy darajada bajarilishi mumkin.
valyuta siyosati valyuta muammolari bo’ yicha qarorlarni tayyorlash, qabul
qilish va amalga oshirishni o’ z ichiga oladi.
1.2
Valyuta siyosatining asosiy usullari va instrumentlari
9
Valyuta ayirboshlash kursi mamlakat iqtisodiyotini boshqa mamlakatlar
bilan bog’lovchi asosiy omillardan biridir. Nominal va real ayirboshlash kursi kabi
ikkita ayirboshlash kursi mavjud. Nominal ayirboshlash kursi - bu ikki mamlakat
valyutasining nisbiy narxidir. Real ayirboshlash kursi - bu ikkita mamlakatda
ishlab chiqarilgan tovarlarning nisbiy narxi. Real ayirboshlash kursi nominal kurs
va tovarlarning milliy valyutadagi narxiga bog’liq bo’lib quyidagi formula
bo’yicha hisoblanadi:
R = e • P / P*
Bunda,
e - nominal ayirboshlash kursi,
P - bitta mamlakatdagi narxlar darajasi,
P* - esa boshqa mamlakatdagi narxlar darajasini ifodalaydi.
Bunda :
e = R • P* / P
Erkin suzib yuruvchi ayirboshlash kursi shart-sharoitidagi valyuta bozorini
ko’rib chikamiz. Bunda masalan, real ayirboshlash kursi 1 ga teng bo’ladi, chunki
valyutaga bo’lgan talab va taklif erkin raqobat qonunlari hisobiga tartibga solinadi.
Ushbu modelning sofligi uchun xalqaro kreditlash, xorijdan mablag’ jalb
qilish va shuningdek, valyuta chayqovchiligi mavjud emas, deb tasavvur kilaylik.
Ushbu talab, xorijiy valyutadan faqat tovar va xizmatlarni eksport va import
qilishga oid savdo bitimlarida foydalanilishini nazarda tutadi. Maxsulot import
qiluvchilar o’zlarining xorijdagi to’lovnomalari bo’yicha to’lovni amalga oshirish
uchun chet el valyutasini olishlari lozim. Xususan, import, xorijiy valyutaga
bo’lgan talab manbai bo’ladi. Eksport esa, bundan farqli ravishda uni taklif etish
manbaidir. Bozorda eksport tomonidan bo’lgan taklif, importga bo’lgan talab bilan
tuqnashadi. Bunga asosan, ayirboshlash kurslari o’rnatiladi. 3-chizmada chet el
valyutasi bozorining muvozanat holati ko’rsatilgan. Yo`qi bo’yicha biz
ayirboshlash kursini ko’rsatamiz. Yoki, xorijiy valyutaning, ushbu holatda AQSH
dollarining sumdagi narxini ko’rsatamiz. Tegishli tarzda, ushbu chizmadagi
10
ayirboshlash kursining o’sishi milliy valyutaning arzonlashuvi, kursning pasayishi
esa, milliy valyutaning qimmatlashuvini bildiradi.
X - o`qi chet el valyutasi miqdorini aks ettiradi. S - uning taklifi esa,
eksportdan tushgan milliy valyutadagi daromadlarning umumiy qiymatini aks
ettiradi.
M - talab esa, importning milliy valyutadagi umumiy qiymatini aks ettiradi.
Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi - valyuta bozorini muvozanat holatiga
keltiruvchi narx bo’ladi (3-chizmadagi E nuqta). Ichki va tashqi narxlar darajasi
doimiy bo’lsa, mamlakat valyutasi arzonlashgan holda xorijda mamlakatning
mahsulotlariga bo’lgan narxlar tushib ketadi va ularga bo’lgan talab oshadi.
Tegishli ravishda eksport xarajatlari ham oshib ketadi. Import xarajatlari esa,
kamayadi. Xususan, milliy valyuta kursining boshqa mamlakatlar valyutalariga
nisbatan kursining pasayishi mahsulot eksport qiluvchilar uchun foydalidir,
kursning oshishi esa, import qiluvchilarga foydali bo’ladi. Mamlakatning YAIM
hajmi o’sib borayapti, deb tasavvur kilaylik. Bu esa, aholi daromadlari miqdori va
shu bilan birga importga bo’lgan talabning ham oshishiga olib keladi. Bunda M
egri chizigi Ml holatiga o’zgaradi (4-chizma). Ushbu holatda boshlangich
ayirboshlash kursida importga bo’lgan talab EI nuqtasiga o’tadi. Ammo,
eksportdan kelayotgan daromadlar xali ham E nuqtasiga muvofiq keladi. Import
xarajatlari va eksportdan olingan daromadlar E2 o’rtasidagi farqlar chet el
valyutasiga bo’lgan talabning ortiqchasini aks ettiradi. Agarda, Markaziy bank
ushbu jarayonga aralashmasa, bu holda valyuta kursi mustaqil ravishda tartibga
solinadi. U o’sib borgan holda E2 nuqtasida yangi muvozanatga keladi.
Valyuta siyosati valyuta kurslari tizimini tanlash va valyuta operatsiyalari
amalga oshiriladigan kursni belgilashdan iboratdir. Mamlakatda amalga
oshiriladigan valyuta siyosati, unda mavjud bo’lgan mahalliy valyutada
ifodalangan narxlar tashqi bozorlarda sotilishi mumkin bo’lgan tovarlar (eksport
mahsulotlari) va ichki bozor ehtiyojlariga (eksportga mo’ljallanmagan tovarlar)ni
ishlab chiqarish uchun mo’ljallangan tovarlar o’rtasidagi narxlar nisbatiga ta'sir
ko’rsatadi. Bundan tashqari, ushbu siyosat ichki bozordagi narxlarning umumiy
11
darajasiga ta'sir ko’rsatadi. Shu tufayli, tanlangan valyuta kurslari tizimi va
belgilangan valyuta kursi narxlarni rag’batlantiruvchi omil sifatida mamlakat
iqtisodiyotiga keng darajada ta'sir ko’rsatadi.
Valyuta siyosatini belgilashda mamlakat iqtisodiyoti tuzilmasi va unda
mavjud tizimlarning o’ziga xos xususiyatiga katta e'tibor qaratilishi lozim. Shu
tufayli, jahon tajribasidan kelib chiqqan holda Markaziy banklar valyuta kurslari
tartibining quyidagi turlaridan foydalanishadi: qat’iy belgilab qo’yilgan valyuta
kursi (yagona valyuta yoki valyuta savatchasi asosida aniqlanadi); talab va taklif
ta'siri ostida sun'iy (stixiyali) ravishda vujudga keladigan erkin suzub yuruvchi
valyuta kursi; «pogonali» valyuta kursi; ko’p xilli valyuta kurslari tizimi;
ikkiyoqlama valyuta kursi. 1993 yilning noyabr oyida O’zbekiston
Respublikasi muomalaga sum-kupon - o’z milliy valyutasiga o’tilish davrida
foydalanishga mo’ljallangan oraliq pul birligini kiritdi. Muomalaga sum-kupon
kiritilishi bilan valyuta kursi siyosatini amalga oshirish zaruriyati tugildi. Iqtisodiy
islohotlaming boshlangich davrida va usha vaqtda mavjud bo’lgan iqtisodiy shart-
sharoitlarni hisobga olgan holda boshqariladigan suzib yuruvchi tartibotda
bosqichma-bosqich devalvatsiya qilish varianti O’zbekiston uchun eng optimal
usul deb topilgan edi. Ayirboshlash kursini belgilashda muomaladagi pul massasi
hajmi va boshqa makroiqtisodiy ko’rsatkichlar hisobga olingan edi. Hozirgi kunda,
valyuta kurslarini tartibga solishda bir qancha muammolar mavjud bo’lib, ular
yagona valyuta kursining mavjud emasligi bilan bog’liqdir.
Jumladan, chet el valyutasidagi operatsiyalarni amalga oshirishda quyidagi
kurslar yuzaga kelganligini ko’rish mumkin:
O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining rasmiy kursi. Buxgalteriya
hisobi, bojxona va va boshqa to’lovlar maqsadida, shu jumladan, mahsulot eksport
qiluvchi korxonalar tomonidan Markaziy bankka va vakolatli banklarga chet el
valyutasidagi tushumdan majburiy tarzda sotuvni amaga oshirishga doir
operatsiyalarda qo’llaniladi. O’zbekiston Respublikasi Valyuta birjasi savdolarida
belgilanadigan birja kursi. Ushbu kurs bo’yicha markazlashgan valyuta manbalari
hisobidanhukumatning valyuta kreditlari va hukumat kafolati ostida olingan chet el
12
valyutasidagi kreditlarni to’lash, elchixonalarga sarflanadigan xarajatlar,
xalqarotashkilotlarga a'zolik badallarini to’lash, hukumat topshiriqlari bilan chet
elga xizmat safari xarajatlari uchun so’m mablag’larini erkin ayirboshlanadigan
valyutaga konvertirlashishi ta'minlanadi.
13
1.3 Valyutani tartibga solishda jahon tajribasi.
2019 yil 16 mart kuni Trastbank” xususiy aksiyadorlik banki Bosh binosida
Tashqi iqtisodiy faoliyat va valyuta operatsiyalari departamenti tomonidan barcha
filiallarning valyuta operatsiyalari bilan shug‘ullanuvchi mutaxassislari uchun
“Valyutani tartibga solish va valyutani nazorat qilishning huquqiy asoslari”
mavzusida amaliy seminar bo‘lib o‘tdi. Seminar O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2018 yil 9 yanvardagi PF-5296-sonli “O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy bankining faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori talablarining ijrosi doirasida to‘lov balansi hisobini yuritish va
tahlil qilish tizimini to‘liq shakllantirish bo‘yicha belgilangan talablardan kelib
chiqib, valyuta operatsiyalariga oid yangi hisobot shakllarini ko‘rib chiqish hamda
bu sohada faoliyat yurituvchi bank mutaxassislarining moliyaviy savodxonligini
oshirish maqsadida tashkil etildi.Seminarda Tashqi iqtisodiy faoliyat va valyuta
operatsiyalari departamenti direktori V.I.Pay, Buxgalteriya xisobi va hisobotlari
departamentining Valyuta operatsiyalari bo‘yicha buxgalteriya hisobi va
hisobotlari bo‘limi boshlig‘i K.R.Tadjiyeva, shuningdekdepartament direktori
o‘rinbosarlari,boshqarma boshliqlari hamda barcha filiallarning mutaxassislari
ishtirok etdi.Seminar davomida ishtirokchilarga valyuta qonunchiligi talablarining
buzilish holatlarini kamaytirish, valyutani nazorat qilish tartiblari, O‘zbekiston
Respublikasi tomonidan kafolatlanmagan tashqi qarz shartnomalarini to‘ldirish
shartlari, rezidentlar va norezidentlar tomonidan ko‘chmas mulk sotib olish
maqsadida chet elga/respublikaga o‘tkazib beriladigan pul mablag‘larini
rasmiylashtirish tartiblari, tashqi savdo shartnomalarini rasmiylashtirish,
hisobvaraqlar yuritish tartiblari, tolling operatsiyalar haqidagi ma’lumotlar, xorijiy
valyutani sotish va sotib olish amaliyotlarida yuzaga kelayotgan xato va
kamchiliklarning oldini olish tartiblari, eksport shartnomalarni rasmiylashtirish
jarayonlari va boshqa valyutani tartibga solishga oid qonun va qonunosti
hujjatlariga kiritilgan o‘zgartirishlar haqida batafsil tushunchalar
berildi.Shuningdek, seminar davomida filiallar faoliyatining yalpi audit tekshiruvi
hamda O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan o‘tkazilgan
14
inspeksiya yakunlari ko‘rib chiqildi. Tekshiruv jarayonida aniqlangan
kamchiliklarni bartaraf etish bo‘yicha qilingan ishlar va yuzaga kelishi mumkin
bo‘lgan kamchiliklarning oldini olish choralari muhokama qilindi.
- Bugungi seminardan juda ko‘p ma’lumot olishga muvaffaq bo‘ldim, - deydi
Samarqand filiali tashqi iqtisodiy aloqalar bo‘limi boshlig‘i Hamrayev Mirzohid.
Chunki, ITRS va DTRS talabnomalari bo‘yicha xalqaro operatsiyalar hisobiyuridik
shaxslarning tashqi savdo shartnomalari bo‘yicha kod qo‘yishda ko‘pgina
tushunmovchiliklarim mavjud edi. Aynan, ishimizda zarur bo‘lgan ma’lumotlarni
yaqqol misollar bilan bugun tushuntirib berishgani keyingi ish faoliyatimizda xato
va kamchiliklarsiz ishlashimizga zamin yaratdi, - deya so‘zini yakunladi Hamrayev
Mirzohid.Seminar bahs-munozaralarga boy tarzda o‘tkazilib, ishtirokchilar
o‘zlarini qiziqtirgan barcha savollarga javob oldilar.
Valyutani tartibga solish — xalqaro hisob kitoblar va valyuta boyliklari
bilan bogʻliq bitimlarni amalga oshirishni reglamentatsiya qilishga qaratilgan
davlatning faoliyati. „Valyutani tartibga solish toʻgʻrisida“gi OʻzR Qonunining 10-
moddasiga muvofiq, OʻzR Markaziy banki OʻzRda valyutani tartibga soluvchi
davlat organidir. Valyutani tartibga soluvchi davlat organi oʻz vakolatlari
doirasida:
OʻzRda chet el valyutasining hamda chet el valyutasidagi toʻlov
hujjatlarining muomalasi tartibini belgilaydi;
milliy valyutaning chet el valyutasiga nisbatan kursini aniqlash mexanizmini
belgilaydi;
OʻzR hududidagi banklarda norezidentalar tomonidan chet el valyutasida
hisobvaraqlar ochish va ularni yuritish tartibini belgilaydi;
rezident yuridik shaxslar tomonidan OʻzRdan tashqaridagi banklarda
hisobvaraqalar ochish tartibini belgilaydi.
15
2-BOB. O’ZBEKISTONDA VALYUTA SIYOSATI VA UNI
TAKOMILLASHTIRISH.
Keyingi yillarda valyuta siyosati va tashqi savdo faoliyati sohasini
takomillashtirish bo‘yicha ko‘rilgan chora-tadbirlar mamlakatimiz iqtisodiyotiga
xorijiy investitsiyalarni jalb qilish, eksport salohiyatini oshirish, zamonaviy,
eksportga yo‘naltirilgan ishlab chiqarishlarni hamda kichik biznes va xususiy
tadbirkorlik subyektlarini barqaror rivojlantirishga xizmat qilgani qayd
etilsin.Maqbul miqdorda tashqi qarzlarni jalb qilish bo‘yicha izchil amalga
oshirilayotgan siyosat O‘zbekistonning majburiyatlarini o‘z vaqtida bajaradigan
ishonchli, to‘lovga layoqatli xalqaro sherik sifatidagi imidjini ta’minladi,
keyinchalik valyuta kursini liberallashtirish uchun zarur oltin-valyuta zaxirasini
shakllantirish, valyuta resurslarini real iqtisodiyotning yetakchi tarmoqlarini
modernizatsiya qilish, texnik qayta jihozlash va diversifikatsiya qilishning ustuvor
sohalariga yo‘naltirish, jahon moliyaviy inqirozining salbiy oqibatlarini
yumshatish imkonini berdi.Shu bilan birga, valyuta muomalasi sohasining haddan
ziyod ma’muriy tartibga solinishi alohida tarmoqlar va xo‘jalik yurituvchi
subyektlar uchun imtiyoz va preferensiyalarning asossiz ravishda kam samarali
bo‘lgan tizimini shakllantirdi, biznes yuritishda teng bo‘lmagan shart-
sharoitlarning vujudga kelishi va raqobatning bozor tamoyillari buzilishiga olib
keldi, xorijiy investitsiyalarni jalb qilishda, tovarlar va xizmatlar eksportini
oshirishda, umuman, mamlakatimiz iqtisodiy rivojlanishida to‘sqinlik qiluvchi
omilga aylandi.2017 — 2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasiga
muvofiq hamda valyuta sohasini tartibga solishning bozor mexanizmlarini joriy
qilish, respublika eksport salohiyatini oshirishni rag‘batlantirish, to‘g‘ridan to‘g‘ri
xorijiy investitsiyalarni faol jalb qilish, mahalliy ishlab chiqaruvchilarning tashqi
va ichki bozordagi raqobatdoshligini oshirish, mamlakatimizda investitsiya va
ishbilarmonlik muhitini yaxshilash maqsadida:1. Valyuta bozorini yanada
liberallashtirish sohasida davlat iqtisodiy siyosatining ustuvor yo‘nalishlari etib
quyidagilar belgilansin:birinchidan, yuridik va jismoniy shaxslarning chet el
16
valyutasini erkin sotib olish va sotish hamda o‘z mablag‘larini o‘zining xohishiga
ko‘ra erkin tasarruf etish huquqlarini ro‘yobga
chiqarishni to‘liq ta’minlash;ikkinchidan, milliy valyutaning chet el
valyutasiga nisbatan kursini belgilashda faqatgina bozor mexanizmlarini qo‘llash;
uchinchidan, valyuta resurslaridan foydalanishda bozor instrumentlarining
rolini oshirish, valyuta bozorida barcha xo‘jalik yurituvchi subyektlar uchun teng
raqobat sharoitlarini yaratish, valyuta siyosatining noan’anaviy tarmoqlarda
eksportni rivojlantirishda, mintaqaviy va xalqaro iqtisodiy hamkorlikni
mustahkamlashda rag‘batlantiruvchi rolini oshirish;
to‘rtinchidan, sifatli ish o‘rinlari va yuqori qo‘shilgan qiymatli mahsulotlar
ishlab chiqarishni bevosita rag‘batlantirish uchun iqtisodiyotning barcha
sektorlariga to‘g‘ridan to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar, bilim va texnologiyalar jalb
etishga xizmat qiladigan ishbilarmonlik va investitsiya muhitini yaxshilash;
beshinchidan, milliy valyutaning barqarorligini ta’minlashga qaratilgan qat’iy
monetar siyosatni amalga oshirish, bu borada monetar instrumentlardan faol va
moslashtirilgan holda foydalanish, davlat qimmatli qog‘ozlari bozorini
rivojlantirish, shuningdek, ochiq bozorda operatsiyalar hamda davlat qimmatli
qog‘ozlarini banklar likvidligiga garovga berish bo‘yicha operatsiyalarni amalga
oshirishni amaliyotga joriy qilish;oltinchidan, monetar va fiskal siyosatni
muvofiqlashtirish hamda Davlat budjetining mutanosibligini ta’minlash orqali pul
massasi haddan ziyod o‘sishining oldini olish;yettinchidan, bank tizimining
barqarorligini ta’minlash va uning tavakkalchiliklarga bardoshliligini, shu
jumladan, valyuta siyosatini liberallashtirishning vujudga kelishi mumkin bo‘lgan
salbiy ta’sirini yumshatishga qaratilgan samarali choralarni qo‘llash hisobiga
oshirish;sakkizinchidan, valyuta siyosatining yangi sharoitlarida tayanch tarmoqlar
korxonalari samarali faoliyat yuritishi uchun ularni davlat tomonidan qo‘llab-
quvvatlash bo‘yicha zarur chora-tadbirlar ko‘rish;to‘qqizinchidan, aholining
ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlari turmush darajasiga valyuta siyosatini
liberallashtirishning salbiy oqibatlarini kamaytirish imkonini beradigan har
17
tomonlama ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha manzilli chora-tadbirlarni amalga
oshirish.
2. Belgilab qo‘yilsinki, 2017-yilning 5-sentabridan:O‘zbekiston
Respublikasining yuridik shaxslari joriy xalqaro operatsiyalar (tovar, ish va
xizmatlar importi, foyda repatriatsiyasi, kreditlarni qaytarish, xizmat safari
xarajatlarini to‘lash va boshqa savdo xarakteriga ega bo‘lmagan o‘tkazmalar)
bo‘yicha to‘lovlarni amalga oshirish uchun tijorat banklarida chet el valyutasini
cheklovsiz sotib olishlari mumkin;
shaxslar chet el valyutasini tijorat banklari orqali erkin sotishi va sotib olishi
hamda sotib olingan mablag‘larni hech qanday cheklovlarsiz tasarruf etishi
mumkin;
iste’mol tovarlari importi bilan shug‘ullanuvchi yuridik shaxs tashkil
etmasdan faoliyat ko‘rsatuvchi yakka
tartibdagi tadbirkorlarga chet el valyutasini jismoniy shaxslar uchun
o‘rnatilgan tartibda, banklardagi hisobvaraqlar orqali sotib olishga ruxsat beriladi;
mulkchilik shaklidan qat’i nazar, barcha eksportchi korxonalarning chet el
valyutasidagi tushumini majburiy sotish bo‘yicha talab bekor qilinadi;
Belgilansinki, chet el valyutasida daromad oluvchi yuridik shaxs tashkil
etmasdan faoliyat ko‘rsatuvchi yakka tartibdagi tadbirkorlar, shuningdek, fermer
xo‘jaliklari o‘z bank hisobvaraqlaridagi naqd mablag‘larni faqat milliy valyutada
yechib olishga haqlidirlar, chet el valyutasidan chet elda asosli foydalanish hollari
bundan mustasno.
3. Belgilansinki, O‘zbekiston Respublikasi hududida:
tovar (ish va xizmat)lar uchun to‘lovlarni chet el valyutasida amalga oshirish
taqiqlanadi, xalqaro tajribaga muvofiq xalqaro to‘lov kartalari orqali to‘lovlar
bundan mustasno;
tovar, ish va xizmatlar uchun narx va tariflar, shuningdek, jamiyatlarning
ustav kapitaliga qo‘yiladigan minimal talablar faqat milliy valyutada belgilanadi;
davlat bojlari, yig‘imlari va boshqa majburiy to‘lovlar faqat milliy valyutada
undiriladi, konsullik yig‘imlari bundan mustasno.
18
4. Shunday tartib o‘rnatilsinki, unga ko‘ra:
xorijiy valyutada kreditlar berish va undirish shartlari kredit siyosatidan kelib
chiqqan holda tomonlarning o‘zaro kelishuviga asosan tijorat banklari tomonidan
mustaqil belgilanadi;
banklarning xorijiy valyuta oldi-sotdisi bilan bog‘liq operatsiyalar bo‘yicha
tavakkalchiliklari tadbirkorlik tavakkalchiligi hisoblanadi hamda ularni boshqarish
tijorat bankining vakolatiga kiradi;
xorijiy valyuta oldi-sotdisi bo‘yicha komission vositachilik haqi miqdori
tijorat banki tomonidan mustaqil belgilanadi;
tijorat banklariga xorijiy valyutada operatsiyalarni amalga oshirish bo‘yicha
litsenziya berish amaliyoti bekor qilinadi. Tijorat banklarining xorijiy valyuta bilan
operatsiyalari bank faoliyatini amalga oshirish huquqini beruvchi litsenziya
asosida amalga oshiriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi bir hafta muddatda valyuta
siyosatini liberallashtirish oqibatlarini yumshatishni nazarda tutuvchi hukumat
qarorlari loyihalarini ishlab chiqsin va tasdiqlash uchun kiritsin, ularda
quyidagilar:banklarning kapitallashuv darajasi va likvidliligini ta’minlash orqali
ularning tavakkalchiliklarga bardoshliligini oshirish, xalqaro amaliyotni hisobga
olgan holda bank tavakkalchiliklarini baholashni takomillashtirish, tijorat banklari
faoliyatini tartibga solish va nazorat qilishning zamonaviy tamoyillari va
mexanizmlarini joriy qilishni ko‘zda tutuvchi respublika bank tizimi moliyaviy
barqarorligini ta’minlash bo‘yicha chora-tadbirlar; iqtisodiyot va aholini energiya
resurslari bilan uzluksiz ta’minlashga, xorijiy kreditlarga o‘z vaqtida xizmat
ko‘rsatishda davlat tomonidan moliyaviy yordam berish, soliqqa tortish
mexanizmlari va tamoyillarini takomillashtirish, davlat tomonidan vaqtincha
subsidiyalar ajratish, O‘zbekiston tiklanish va taraqqiyot jamg‘armasi va tijorat
banklari kreditlarini restrukturizatsiya qilishga qaratilgan iqtisodiyotning tayanch
tarmoqlarini moliyaviy qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlari;import qilinayotgan
tovarlar va xizmatlar ichki narxlarining o‘sishiga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida
bojxona to‘lovlari stavkalarini optimallashtirish chora-tadbirlari;2017-2018-
19
yillarda 14 yoshga to‘lmagan farzandlari bo‘lgan oilalar uchun belgilangan nafaqa
oluvchilar sonini o‘rtacha 1,5 barobar va kam ta’minlangan oilalar uchun
belgilangan moddiy yordam oluvchilar sonini 2 barobarga oshirish, ishsiz fuqarolar
uchun aholi punktlari, mahallalarni obodonlashtirish, ariqlar, irrigatsiya
tarmoqlarini tozalash, uy-joy kommunal xo‘jaligi obyektlarini ta’mirlash,
infratuzilmani yaxshilash, yo‘l va ko‘chalarni ta’mirlash bo‘yicha haq to‘lanadigan
jamoatchilik ishlarini tashkil etish, shuningdek, Davlat budjeti, O‘zbekiston
Kasaba uyushmalari federatsiyasi va “Mahalla” xayriya jamoat fondi mablag‘lari
hisobidan kam ta’minlangan oilalarni moddiy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha
qo‘shimcha choralar ko‘rish, shu jumladan, oilalarning alohida davlat ko‘magiga
ehtiyojmand toifalariga uy-joy ta’mirlash yoki xarid qilish, qoramol, parranda va
eng zarur maishiy texnika sotib olishga ko‘maklashish hisobiga aholining ijtimoiy
ko‘makka muhtoj qatlamlarini davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash choralarini
kuchaytirish nazarda tutilsin.7. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi:soliqqa
tortish bazasini kengaytirish va ichki zaxiralarni safarbar qilish bo‘yicha samarali
chora-tadbirlarni amalga oshirish hisobiga budjet daromadlarini oshirish orqali
2017-yilgi O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetining profitsit bilan bajarilishini
ta’minlash, shuningdek, Davlat budjetida ko‘zda tutilgan barcha tadbirlarning
to‘liq moliyalashtirilishini ta’minlash va tasdiqlangan xarajatlarni asossiz
qisqartirish amaliyotiga barham berish;ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish bo‘yicha
tasdiqlangan davlat dasturlarida ko‘zda tutilgan chora-tadbirlarni so‘zsiz amalga
oshirishni nazarda tutgan holda, 2018-yilgi Davlat budjeti loyihasini profitsit
prognozi bilan ishlab chiqish;xo‘jalik yurituvchi subyektlar hisobvaraqlaridagi chet
el valyutasidagi mablag‘larini qayta baholash natijasida olgan foydasi soliqqa
tortish bazasiga kiritilmaydigan vaqtincha tartib (2018-yilning 1-iyuliga qadar)
belgilash bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirsin.8. O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy banki 2018-yilning birinchi yarim yilligi yakunlari bo‘yicha mazkur
Farmonda belgilangan normalar ta’sirining tahlilidan kelib chiqib, O‘zbekiston
Respublikasining “Valyutani tartibga solish to‘g‘risida”gi qonuni yangi tahriri
loyihasini ishlab chiqsin va Vazirlar Mahkamasiga kiritsin. Unda:
20
havola qiluvchi me’yorlarni maksimal darajada qisqartirgan holda, valyuta
operatsiyalarining amaliyotda uchraydigan barcha jihatlari;
O‘zbekiston Respublikasi milliy valyutasining barqarorligini ta’minlash;
yuridik va jismoniy shaxslarning o‘z valyuta mablag‘larini erkin tasarruf etish
huquqini to‘liq ro‘yobga chiqarish;
respublika iqtisodiy manfaatlarini hisobga olgan holda, kapital harakati bilan
bog‘liq operatsiyalarni tartibga solish masalalari ko‘zda tutilsin.
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi, Davlat soliq qo‘mitasi va Ichki
ishlar vazirligi O‘zbekiston Respublikasi hududida naqd chet el valyutasining
noqonuniy muomalasini va naqd chet el valyutasi bilan noqonuniy operatsiyalarni
amalga oshirishni bartaraf etish bo‘yicha ta’sirchan chora-tadbirlar ko‘rsin.
2.1 O’zbekiston respublikasida valyutani tartibga solish bosqichlari.
O’zbekiston Respublikasida ham rivojlanayotgan boshqa davlatlar kabi
ma'lum bir valyutaviy cheklashlar mavjud. Ularning eng asosiysi bo’lib, milliy
valyutani erkin konvertirlanadigan valyutalarga to`laqonli konvertirlash-ning
yukligidir. Bu quyidagilarda namoyon bo’ladi: raqobatbardosh mahsulotlar ishlab
chiqarmokchi bo’lgan korxona o’zining
tarkibini yaxshilashga, yangi
texnologiyalar kiritishga, malakali mutaxassislarga ehtiyoj sezadi. Bunga amalda
erishish uchun, rivojlangan mamlakatlarning tajribasini o’rganish, ulardan yangi
texnologik asbob-uskunalarni sotib olish, o’z mutaxassislarini chet ellarda ukitish
yoki chetdan jalb qilishi kerak. Buning uchun, chet el valyutasidagi mablag’lar
zarur bo’ladi.
Hozirgi kunda, respublikada bozor munosabatlari rivojlanayotgan davrda,
chet el investitsiyasini jalb qilishga ehtiyoj yuzaga chiqmoqda. Milliy
valyutani erkin konvertirlanishiga erishish qiyin masala hisoblanadi va u
iqtisodiyotni tarkibiy jihatdan qayta qurish, tashqi iqtisodiy faoliyatni
kengaytirish hamda pul-kredit va valyuta siyosatini takomillashtirishni talab
qiladi. Chunki, dunyoning hamma mamlakatlari ham erkin konvertirlana-digan
valyutaga ega emas. Milliy valyutaning qadrini oshirish uchun, har bir davlat o’z
21
hududida valyutani tartibga solish usullari bilan (chet el valyutasini milliy naqd
va naqd pulsiz aylanmasiga ta'sirini kamaytirgan holda) milliy valyutani boshqa
valyutalarga erkin ayirbosh-lanishini ta'minlaydigan barcha shart-sharoitlarni
yuzaga keltirishi shart. Bir qator davlatlarning tajribasi shuni ko’rsatadiki, erkin
konvertatsiyaga faqatgina iqtisodiyotning ma'lum bir rivojlanish bosqichida
erishiladi.
Xatto Yaponiya, Janubiy Koreya va Janubiy-Sharqiy Osiyoning boshqa
rivojlanayotgan davlatlari kabi mamlakatlar uzoq vaqt mobaynida turli shakldagi
valyutaviy cheklashlarni qo’llashga majbur bo’lganlar.
O’zbekiston Respublikasida valyutani tartibga solish tizimining shakllanishi
mustaqillikka erishilgandan so’ng, 1991 yilda «Tashqi iqtisodiy faoliyat
to’g’risida» va «O’zbekiston Respublikasida chet el investitsiyalari to’g’risida»gi
qonunlar qabul qilinishi bilan keyin yuzaga keldi. 1992 yildan hozirgi kungacha
Markaziy bankning faoliyati asosiy yo’nalishlar sifatida milliy valyutani
muomalaga kiritish uchun shart-sharoitlar yaratish va milliy valyutaning qadrini
oshirish tanlandi. 1993 yilda «Valyutani tartibga solish to’g’risida»
O’zbekiston Respublikasi qonuni qabul qilinishi bilan Markaziy bank tomonidan
valyutani tartibga solish bo’yicha qaytadan amaliy me'yoriy-huquqiy bazani
yaratildi. Bu qonun Markaziy bank milliy valyuta qadrini oshirish uchun valyuta
zahiralarini tashkil etishi va sumning ichki konvertatsiyasini ta'minlash uchun
ichki valyuta bozorini rivojlantirishini belgilab berdi.
Valyuta zahiralarini shakllantirish nixoyasiga etmagan sharoitda, valyuta
bozorini rivojlantirish maqsadida Markaziy bank, Moliya vazirligi bilan birgalikda
1994 yili respublika korxonalarining eksportdan tushgan tushumlarining 15 foizini
majburiy sotishni tasdiqladi. Bu vaqtda mazkur majburiy sotuvdan tashqari
eksportdan tushgan tushumdan olinadigan 15 foizli soliq ham mavjud edi.
Bundan keyingi qadam bo’lib, soliqning bekor qilinishi va uning o’rniga
korxonaning eksportidan tushgan tushumdan olinadigan majburiy sotuvning 30
foiz qilib belgilanishi bo’ldi. Ushbu chora-tadbirlar korxonalarni eksportga
kizikishlarini yanada oshirdi. Chunki, endi ular foydasining bir qismi majburiy
22
tarzda olinmasdan, balki chet el valyutasidagi tushumining bir qismi milliy
valyutaga ayirboshlanib, korxonaning o’ziga qaytarilardi. Bu tushgan tushum
Markaziy bankning valyuta zahirasini oshirishga qaratilgan edi.
1994 yil 1 iyuldan respublika milliy valyutasi - sumning kiritilishi bilan
uning qadrini kuchaytirish uchun zaruriy chora-tadbirlar o’tkazishga ehtiyoj
sezildi. Bunga ichki bozorni tuyintirish, korxona faoliyatini eksport potentsialini
kengaytirishga qaratilgan chora-tadbirlarni qo’llash kul keldi. Shuning uchun,
1994 yil 7 oktyabrda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining
«O’zbekiston Respublikasi valyuta bozorini rivojlantirish bo’yicha qo’shimcha
chora-tadbirlar to’g’risida»gi qarori milliy valyuta barqarorligini ta'minlashdagi
muhim bosqich bo’ldi. Chunki, ushbu qarorda birinchi bo’lib, respublika hududida
qonuniy yagona to’lov vositasi - so’m rasman e'lon qilindi.
Shu bilan birga, naqd pulsiz chet el valyutasida import qiluvchi korxonalar
talabini ta'minlash uchun, chet el valyutasidagi zahiralarga qo’shimcha
ehtiyojni qondirilishini ta'minlash zarurati yuzaga keldi. Va oqibatda, 1995
yilda markazlashgan barcha eksport tushumi va davlat resurslari Markaziy
bankka majburiy sotilishi belgilab qo’yildi. Ma'lumki, 1997 yilda paxta tolasini
eksporti jami eksport hajmining 40 foizini, elektroenergiya esa, yokilgi
mahsulotlari eksportdan tushayot-gan barcha tushumning 6 foizini tashkil qildi.
Hozirgi vaqtda import o’rnini bosuvchi yoki eksportga yo’naltirilgan ishlab
chiqarish texnologiyasini va respublikaga birinchi darajali xalq iste'moli mollari
olib kelinishini ta'minlaydigan korxonalarga ichki valyuta bozorini rivojlantirish
maqsadida, korxonaning sumdagi mablag’larini erkin ayirboshlanadigan
valyutaga ustuvor tarzda konvertirlashning ishlab chiqilgan mexanizmi amal
qilmoqda.
Bundan tashqari, respublika hukumatining qaroriga muvofiq, chet el
investitsiyasi ishtirokidagi eksportga yo’naltirilgan va import o’rnini bosuvchi
mahsulotlar ishlab chiqaruvchi korxonalarga sumdagi mablag’larini erkin
ayirboshlanadigan valyutaga o’z vaqtida konvertirlash, shu jumladan, chet el
23
ta'sischilariga tegishli ulushning foydasini va dividendining konvertirlanishi
kafolatlangan.
Valyuta operatsiyalarini va valyuta bozorini rivojlantirishdagi keyingi qadam
bo’lib, korxonalaming valyuta tushumidan Markaziy bankka 30 foizlik majburiy
sotish bekor qilindi, va buning o’rniga valyuta bozorini erkinlashtiruvchi, birjadan
tashqari valyuta bozori yuzaga keltirildi. Bu - vakolatli banklarga talab va
taklifdan kelib chiqib, mustaqil ravishda ayirboshlash kurslarini o’rnatish
imkoniyatini yaratdi. Vakolatli banklarning birjadan tashqari valyuta bozorida
operatsiyalar o’tkazishining manbasi bo’lib, korxonalaming 30 foizlik majburiy
sotishidan tashqari, ularning o’z resurslari hamda mijozlarining chet el
valyutasidagi depozitlari va boshqa jalb qilingan mablag’lari hisoblanadi.
Valyutani tartibga solish sohasi bo’yicha olib borilgan chora-tadbirlar
korxonalaming valyuta resurslaridan foydalanish imkoniyatini kengaytirdi. Buni
quyidagi ma'lumotlardan ko’rish mumkin: respublika valyuta bozoridagi
operatsiyalar hajmi 1995 yilgi 1,3 mlrd. AQSH dollaridan 1997 yili 3,6 mlrd.
AQSH dollariga etdi. 1998 yilda bu ko’rsatkich 2,2 mlrd. AQSH dollari miqdorini
tashkil etdi. Keyingi yillarda ichki valyuta bozorida xorijiy valyutalarning sotilish
hajmi kamayishining asosiy sababi, korxona va tashkilotlar tomonidan eksport
shartnomalarini tuzilishi va bajarilishi bilan bog’liq ishlarning konikarsiz ahvolda
bo’lganligi tufayli, valyuta tushumidan majburiy sotish bo’yicha rejadagi
topshiriqlarning bajarilmasligi, alohida eksport tovarlarining raqobatbardosh
emasligi va eksport qilinayotgan mahsulotlarga jahon bozorida narxlarning
tushishi hisoblanadi. Shu bilan birga, Janubiy-Sharqiy Osiyo va Rossiya
Federatsiyasida yuz bergan inqirozlar ham mamlakat oltin-valyuta zahiralarining
shakllanishiga salbiy ta'sir etdi.
Xulosa qilish mumkinki, respublikada amalga oshirilayotgan valyuta
operatsiyalarining hajmi sekin-asta bo’lsada, barqaror holatda rivojlanish
an'anasiga ega. Biroq, sumning to’liq konvertirlanishiga erishish uchun bir qator
birinchi darajali vazifalarni hal etish lozim: eksport va ishlab chiqarish tarkibini
yaxshilash, texnologik koloklikni bartaraf etish, ishlab chiqarilayotgan
24
mahsulotning sifatini va mehnat unumdorligini oshirish zarur. Bu vazifalami
echish uchun ma'lum vaqt kerak. Shu bilan birga, milliy valyutani to’liq
konvertirlagan holda raqobatbardosh iqtisodiyot bilan jahon bozoriga kirish
sharaflidir. Demakki, sumni ichki konvertirlash asosiy maqsad bo’lmay, balki
milliy iqtisodiyotni jahon bozoriga teng huquqli integratsiyasi uchun qo’yilgan bir
vosita xolos.
O’zbekistonda katta hajmda forvard operatsiyalarini rivojlantirish istiqbollari
va valyuta optsioni hamda valyuta fyuchersi operatsiyalari bilan Yevropa bozoriga
chiqish imkoniyatlari
mayjuddir. Respublikada spot bozorining
rivojlanmaganligi muddatli bitimlaming rivojlanishiga tuskinlik qilmoqda.
Bugungi kunda O’zbekiston Respublikasining faqatgina bir nechta tijorat
banklarigina yetakchi chet el banklari bilan vakillik munosabatlari umatilgan.
Bundan tashqari, MDH davlatlari banklarida vakillik hisobvaraqlar ochish
bo’yicha turli xil cheklovlar mayjuddir. Masalan, sobiq Ittifoqning hamma
davlatlari bilan xalqaro kelishuvlarning mavjud emasligi sababli, tijorat banklari
hohlagan banki bilan milliy valyutada vakillik munosabatlar o’rnatolmaydi.
Tabiiyki, tashqi savdo uchun zarur hisoblangan chet el banklari bilan vakillik
munosabatlarni rivojlantirish kerak.
O’zbekiston Respublikasi tijorat banklari valyuta operatsiyalarining yana bir
muhim yo’nalishlaridan biri bo’lib, xalqaro hisob-kitob shakllarini rivojlantirish
hisoblanadi. Bu birinchi navbatda, hujjatlashtirilgan akkreditiv va to’lov
topshiriqnomasiga tegishlidir. Lekin, bugungi kunda chet ellik sheriklar
akkreditivni qoplash summasini va yuqori komission to’lovlami talab qilmoqdalar,
to’lov topshiriqnomalari bilan amalga oshiriladigan hisob-kitobda esa, yuqori
hajmda oldindan to’lash talab etilmoqda.
Shu bilan birga, respublikada valyuta operatsiyalarini rivojlantirish uchun
valyuta ayirboshlash operatsiyalarini rivojlantirish kerak. Buning uchun,
aholidan naqd chet el valyutasini jalb qilib, sotib olinishi va erkin tarzda sotilishi
kerak. Bu turdagi valyuta operatsiyalariga qattiq valyuta cheklovini joriy qilish
25
tijorat banklariga bo’lgan ishonchning yanada pasayishiga va chet el valyutasiga
bo’lgan fetishizmning rivojlanishiga olib keladi (masalan, dollar fetishizmi).
Hozirgi vaqtda respublikada bir qator qo’shma va chet el banklari faoliyat
yuritmoqda. Ular bir necha un yillik xorijiy tajribalarni bizda qo’llashga va
respublikadagi bank raqobatchiligi rivojlanishiga ko’maklashmoqda.
Ushbu banklarga:
•
UT-Bank.
O’zbekiston tomonidan - «Uzpaxtabank», Turkiya
tomonidan - «Ziraat bank» ta'sischi bo’lib qatnashgan. Bankning asosiy faoliyati
ikki
respublika
o’rtasida
faol rivojlanayotgan savdo-iqtisodiy munosabatlarga bank xizmatini ko’rsatish,
bank
faoliyatini tashkil etishning yangi usullarini joriy etishdan iborat.
•
1994 yilning mayida "Uzprivatbank" xususiylashtirish va investitsiya
bo’yicha
o`zbek Xalqaro banki respublika ichkarisidan va tashqarisidan moliya
mablag’larini
jalb qilishni ta'minlash maqsadida tashkil etilgan. Bankning ta'sischilari
bo’lib,
Davlat mulk qo’mitasi, «Foton» IIChB va boshqalar hisoblanadilar. Gollandiya
tomonidan esa, «Inter Repablik Xolding» va «Mis Pirson N.V.» Gollandiya banki
qatnashgan.
•
va boshqa qo’shma banklar. Bularga «ABN Amro bank O’zbekiston
MB AJ» o`zbek-gollandiya banki, «UzDEUbank» o`zbek-koreya banki va
«Markaziy
Osiyo
rivojlanish va taraqqiyot bankining Toshkent sh.» shu'ba bankini misol qilib
keltirish mumkin.
Bunday qo’shma banklar respublikaga bush kapitallarni, investitsiyalarni va
xalqaro kreditlarni jalb qilish orqali iqtisodiyotning turli sohalarini kreditlashi,
ishlab chiqarishni rag’batlantirishi mumkin.
26
XMK, ETTB, ORB, Yaponiyaning «Eksimbanki», Markaziy Osiyo-
Amerika tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlash fondi, Germaniyaning «Rivojlanish
kredit agentligi» tomonidan kichik va o’rta tadbirkorlikni rivojlantirishga doir
loyihalami amalga oshirish uchun O’zbekiston Respublikasining vakolatli
banklariga kredit liniyalari ochildi.
Bozor munosabatlarining rivojlanishini hisobga olib, umuman keltirilgan
hamma ma'lumotlar tahlil qilinsa, respublikada tijorat banklarining valyuta
operatsiyalarini rivojlanish istiqbollari yetarli ekanligi kurinadi. Iqtisodiy
islohotlarni amalga oshirishning hozirgi bosqichida valyuta operatsiyalarini
rivojlantirish uchun quyidagi ishlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq:
•
valyuta kursini erkinlashtirish;
•
valyuta va tashqi savdo tizimini yanada erkinlashtirish;
•
vakolatli banklarning imkon qadar erkin ayirboshlanadigan valyutada
qo’shimcha
resurslar jalb qilishga, shu jumladan, jismoniy shaxslaming xorijiy valyutadagi
jamgarmalarini rag’batlantirish orqali harakat qilishlariga erishish lozim.
Mazkur maqsadlarga erishish uchun birinchidan, valyuta sohasidagi
xizmat turini ko’paytirish kerak, ikkinchidan, xizmat xarajatlarini kamaytirish
zarur, uchinchidan, xorijiy valyutadagi depozitlar uchun bank tomonidan
to’lanadigan foiz stavkalarini qayta ko’rib chiqish kerak.
MiUiy valyutadagi vakillik aloqalarni rivojlan-tirish bevosita xalqaro savdo
aloqalarida milliy valyuta - sumdan keng miqyosda foydalanishga asos bo’ladi.
Xususan, O’zbekiston Respublikasi bilan erkin savdo tizimi va eng yuqori
darajada qulayliklar yaratilishini ko’zda
to`tuvchi bitimlar imzolangan
davlatlaming xo’jalik yurituvchi sub'ektlari bilan milliy valyutada tovarlar
(bajarilgan ishlar, ko’rsatilgan xizmatlar)ni eksport va import qilish uchun
respublika korxona va tashkilotlari tomonidan shartnomalar imzolanishini
maqsadga muvofiq holda amalga oshishini ta'minlash xalqaro moliya
munosabatlari tizimining ajralmas qismi bo’lgan valyuta operatsiyalarining
samarasini oshirishga imkoniyat beradi.
27
2.2 So’mning konvertatsiyasi va uning valyuta siyosatiga ta’siri.
O‘zbekiston milliy valyutasi – so‘m kursi kundan-kunga tushib, dollarga
nisbatan qiymati pasayib bormoqda. Bir necha kun avval tijorat banklaridagi sotuv
kursi 1 dollar uchun 12 610 so‘mni tashkil qildi. Bir yil ichida so‘m 9,7 foizga
qadrsizlandi. Yil boshidan beri esa dollar 232 so‘mga qimmatladi.
So‘m ilk bor muomalaga chiqarilgan vaqtda, 1994 yil 1 iyul kuni uning
qiymati 1 dollarga nisbatan 7 so‘mni tashkil etgandi. O‘sha vaqtda umumiy
inflyatsiya ko‘rsatkichi 1280 foizdan yuqori bo‘lgan. Bu yangi valyuta – so‘mga
o‘z ta’sirini ko‘rsatdi va 2 iyul kuni birjada 1 dollar 12 so‘mga baholandi. Shunday
qilib, so‘m bir kun ichida 71 foizga qadrsizlandi. Keyinchalik so‘mning kursi
quyidagi ko‘rinishda tushib bordi.
Valyutaning boshqa valyutalarga nisbatan qiymati tushib ketishi devalvatsiya
deyiladi. Devalvatsiya tushunchasi ko‘pincha inflyatsiya bilan adashtiriladi. Ikkala
atama ham milliy valyutaning qadrsizlanishini bildiradi. Ammo inflyatsiya xarid
qobiliyatining kamayishini, ya’ni tovarga nisbatan pullarning ko‘payib ketishini
anglatadi, bunda siz bir xil miqdordagi pulga kamroq narsa sotib olasiz.
Devalvatsiya – esa kursning tushishi.
Ba’zi holatlarda milliy valyuta Markaziy bank tomonidan bir nechta
maqsadlarga erishish uchun milliy valyutaning ataylab qadrsizlantiriladi. Shunga
ko‘ra devalvatsiya 2 xil bo‘ladi.
Nazorat ostidagi devalvatsiya sabablari quyidagilar:
28