O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI YANGI TAHRIRDAGI KONSTITUTSIYASINING ASOSIY PRINSIPLARINING MAZMUNI VA MOHIYATI

Yuklangan vaqt

2025-03-18

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

24,3 KB


 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI YANGI TAHRIRDAGI 
KONSTITUTSIYASINING ASOSIY PRINSIPLARINING MAZMUNI VA 
MOHIYATI 
 
 
 
1. Davlat suvereniteti  
2. Xalq hokimiyatchiligi  
3. Konstitutsiya va qonunning ustuvorligi  
4. Tashqi siyosati  
 
2023 yil 1 maydan e’tiboran, yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasi kuchga kirdi. Bunga 2023 yil 30 aprel kuni bo‘lib o‘tgan 
referendum natijasiga bo‘yicha 11 ta moddadan iborat tegishli, O‘zbekiston 
to‘g‘risida” Qonunning qabul qilinishi asos bo‘ldi.  
Konstitutsiya matnlariga 65 foizga yangilangan va to‘ldirishlar kiritilgan.  
Yangi tahrirdagi Konstitutsiyasi amalga kiritish uchun huquqiy asos va unga 
og‘ishmay amal qilinishini ta’minlash maqsadida 2023 yil 8 may kuni O‘zbekiston 
Respublikasi 
Prezidentining 
“Yangi 
tahrirdagi 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
K
o
n
s
t
i
t
u
t
 
tahrirdagi Konstitutsiyada belgilangan suveren, demokratik, huquqiy, ijtimoiy va 
dunyoviy davlat ustuvor prinsiplaridan kelib chiqib, Farmonda yangi tahrirdagi 
                                                           
1
Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Янги таҳрирдаги Ўзбекистон Республикаси Конституциясини 
амалга ошириш бўйича биринчи навбатдаги чора-тадбирлар тўғрисида”ги Фармони  
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI YANGI TAHRIRDAGI KONSTITUTSIYASINING ASOSIY PRINSIPLARINING MAZMUNI VA MOHIYATI 1. Davlat suvereniteti 2. Xalq hokimiyatchiligi 3. Konstitutsiya va qonunning ustuvorligi 4. Tashqi siyosati 2023 yil 1 maydan e’tiboran, yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi kuchga kirdi. Bunga 2023 yil 30 aprel kuni bo‘lib o‘tgan referendum natijasiga bo‘yicha 11 ta moddadan iborat tegishli, O‘zbekiston to‘g‘risida” Qonunning qabul qilinishi asos bo‘ldi. Konstitutsiya matnlariga 65 foizga yangilangan va to‘ldirishlar kiritilgan. Yangi tahrirdagi Konstitutsiyasi amalga kiritish uchun huquqiy asos va unga og‘ishmay amal qilinishini ta’minlash maqsadida 2023 yil 8 may kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasi K o n s t i t u t tahrirdagi Konstitutsiyada belgilangan suveren, demokratik, huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat ustuvor prinsiplaridan kelib chiqib, Farmonda yangi tahrirdagi 1 Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Янги таҳрирдаги Ўзбекистон Республикаси Конституциясини амалга ошириш бўйича биринчи навбатдаги чора-тадбирлар тўғрисида”ги Фармони  
 
Konstitutsiyani amalga oshirish bo‘yicha davlat organlari va tashkilotlari oldida 
Farmonda 
Konstitutsiyani 
amalga 
oshirish 
yo‘nalishidagi 
faoliyatni 
muvofiqlashtirish tizimi, bir qator yangi moddalar bo‘yicha aniq va manzilli chora-
Xususan, Farmon bilan davlat organlari va tashkilotlari, 
shu jumladan sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar faoliyatida yangi 
tahrirdagi Konstitutsiyani amalga oshirish uchun qonunchilik hujjatlarining mavjud 
emasligi yoki qonunchilikka tegishli o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilmaganligi 
vaji bilan uni qo‘llashni rad etish qat’iyan taqiqlandi. 
Yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasidan kelib chiqadigan 
vazifalarni amalga oshirish bo‘yicha 100 ga yaqin aniq tadbirlarni o‘z ichiga oluvchi 
chora-tadbirlar dasturi tasdiqlandi. 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Prezidenti 
rahbarligida 
Yangi 
tahrirdagi 
Konstitutsiyani 
amalga 
oshirish 
bo‘yicha 
davlat 
komissiyasi 
hamda 
Konstitutsiyadagi suveren, demokratik, huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat 
prinsiplarini izchil amalga oshirish bo‘yicha 5 ta ekspertlik kengashi tuzildi hamda 
ularning vazifalari belgilab berildi. 
Shu bilan birga, Farmonda yangi tahrirdagi Konstitutsiya bo‘yicha davlat 
fuqarolik xizmatchilari va sud-huquq tizimi xodimlarini reja-grafik asosida o‘qitish 
bo‘yicha aniq chora-tadbirlar nazarda tutildi. 
Farmon bilan Oliy Majlis palatalari va siyosiy partiyalarning Oliy Majlis 
Qonunchilik 
palatasi 
va 
mahalliy 
Kengashlar 
deputatlari 
korpusini 
shakllantirishning majoritar-proporsional shakliga asoslangan saylov tizimini joriy 
etish haqidagi takliflari ma’qullandi. 
Farmonda yangi tahrirdagi Konstitutsiyani amalda ro‘yobga chiqarish va 
qonunchilikning unga zid qoidalarini bekor qilish bo‘yicha bir qator kechiktirib 
bo‘lmaydigan quyidagi vazifalar ham nazarda tutilgan: 
– erkin harakatlanish, turar va yashash joyini tanlashga bo‘lgan konstitutsiyaviy 
huquqlarni ta’minlashga to‘sqinlik qilib kelayotgan Toshkent shahri va Toshkent 
Konstitutsiyani amalga oshirish bo‘yicha davlat organlari va tashkilotlari oldida Farmonda Konstitutsiyani amalga oshirish yo‘nalishidagi faoliyatni muvofiqlashtirish tizimi, bir qator yangi moddalar bo‘yicha aniq va manzilli chora- Xususan, Farmon bilan davlat organlari va tashkilotlari, shu jumladan sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar faoliyatida yangi tahrirdagi Konstitutsiyani amalga oshirish uchun qonunchilik hujjatlarining mavjud emasligi yoki qonunchilikka tegishli o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilmaganligi vaji bilan uni qo‘llashni rad etish qat’iyan taqiqlandi. Yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasidan kelib chiqadigan vazifalarni amalga oshirish bo‘yicha 100 ga yaqin aniq tadbirlarni o‘z ichiga oluvchi chora-tadbirlar dasturi tasdiqlandi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti rahbarligida Yangi tahrirdagi Konstitutsiyani amalga oshirish bo‘yicha davlat komissiyasi hamda Konstitutsiyadagi suveren, demokratik, huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat prinsiplarini izchil amalga oshirish bo‘yicha 5 ta ekspertlik kengashi tuzildi hamda ularning vazifalari belgilab berildi. Shu bilan birga, Farmonda yangi tahrirdagi Konstitutsiya bo‘yicha davlat fuqarolik xizmatchilari va sud-huquq tizimi xodimlarini reja-grafik asosida o‘qitish bo‘yicha aniq chora-tadbirlar nazarda tutildi. Farmon bilan Oliy Majlis palatalari va siyosiy partiyalarning Oliy Majlis Qonunchilik palatasi va mahalliy Kengashlar deputatlari korpusini shakllantirishning majoritar-proporsional shakliga asoslangan saylov tizimini joriy etish haqidagi takliflari ma’qullandi. Farmonda yangi tahrirdagi Konstitutsiyani amalda ro‘yobga chiqarish va qonunchilikning unga zid qoidalarini bekor qilish bo‘yicha bir qator kechiktirib bo‘lmaydigan quyidagi vazifalar ham nazarda tutilgan: – erkin harakatlanish, turar va yashash joyini tanlashga bo‘lgan konstitutsiyaviy huquqlarni ta’minlashga to‘sqinlik qilib kelayotgan Toshkent shahri va Toshkent  
 
viloyatida doimiy ro‘yxatga olish bo‘yicha Qonunni o‘z kuchini yo‘qotgan deb 
topish hamda fuqarolarni yashash joyi bo‘yicha ro‘yxatga olishda xabardor 
qilishning yangi tartibini joriy etish (Konstitutsiyaning 32-moddasi); 
– mulkiy huquqlarning ishonchli himoyasiga, bank operatsiyalarining sir 
tutilishiga oid konstitutsiyaviy kafolatlarni ta’minlash maqsadida to‘lov xizmatlarini 
ko‘rsatuvchi tashkilotlar jismoniy shaxslar o‘rtasida pul o‘tkazmalari amalga 
oshirilganda, ularga ko‘rsatilgan xizmatlar uchun elektron hisobvaraq-fakturalar 
rasmiylashtirish tartibini bekor qilish (Konstitutsiyaning 41-moddasi); 
– tadbirkorlik faoliyati erkinligiga oid normalarni to‘laqonli ro‘yobga chiqarish 
maqsadida har qanday turdagi chakana savdo va xizmat ko‘rsatish ob’ektlarining 
faoliyat ko‘rsatish vaqtiga nisbatan cheklovlarni bekor qilish (Konstitutsiyaning 65–
67-moddalari); 
– fuqarolarning sud himoyasida bo‘lishga oid konstitutsiyaviy huquqlarini 
to‘liq ta’minlash maqsadida ma’muriy sudlarga shikoyat qilishda davlat bojini 
oldindan undirmaslik, bunda davlat bojini ishni ko‘rib chiqish natijasi bo‘yicha 
aybdor tarafdan undirish tartibini joriy etish (Konstitutsiyaning 55-moddasi); 
– huquqiy ta’sir choralarini qo‘llashda mutanosiblik prinsipidan kelib chiqib, 
ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilikda shartnomaviy va boshqa 
fuqaroviy-huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan javobgarlik choralarini bekor 
q
i
l
i
s
h
 
(
K
o
n
s
t
i
– fuqarolarning ta’lim olishga bo‘lgan konstitutsiyaviy huquqlarini to‘liq 
amalga oshirish uchun soliq to‘lovchilar tomonidan yoshidan qat’i nazar, 
farzandining maktabgacha, maktab va oliy ta’lim tashkilotida ta’lim olishi uchun 
to‘lovni soliq solinmaydigan daromadlar toifasiga kiritish (Konstitutsiyaning 50-
moddasi); 
– huquqbuzarlikdan jabrlanganlarga yetkazilgan zarar qoplanishida davlatning 
konstitutsiyaviy 
majburiyatlarini 
amalga 
oshirish 
maqsadida 
jinoyatdan 
jabrlanganlarga 
ko‘maklashishning 
aniq 
mexanizmini 
ishlab 
chiqish 
(Konstitutsiyaning 29-moddasi); 
viloyatida doimiy ro‘yxatga olish bo‘yicha Qonunni o‘z kuchini yo‘qotgan deb topish hamda fuqarolarni yashash joyi bo‘yicha ro‘yxatga olishda xabardor qilishning yangi tartibini joriy etish (Konstitutsiyaning 32-moddasi); – mulkiy huquqlarning ishonchli himoyasiga, bank operatsiyalarining sir tutilishiga oid konstitutsiyaviy kafolatlarni ta’minlash maqsadida to‘lov xizmatlarini ko‘rsatuvchi tashkilotlar jismoniy shaxslar o‘rtasida pul o‘tkazmalari amalga oshirilganda, ularga ko‘rsatilgan xizmatlar uchun elektron hisobvaraq-fakturalar rasmiylashtirish tartibini bekor qilish (Konstitutsiyaning 41-moddasi); – tadbirkorlik faoliyati erkinligiga oid normalarni to‘laqonli ro‘yobga chiqarish maqsadida har qanday turdagi chakana savdo va xizmat ko‘rsatish ob’ektlarining faoliyat ko‘rsatish vaqtiga nisbatan cheklovlarni bekor qilish (Konstitutsiyaning 65– 67-moddalari); – fuqarolarning sud himoyasida bo‘lishga oid konstitutsiyaviy huquqlarini to‘liq ta’minlash maqsadida ma’muriy sudlarga shikoyat qilishda davlat bojini oldindan undirmaslik, bunda davlat bojini ishni ko‘rib chiqish natijasi bo‘yicha aybdor tarafdan undirish tartibini joriy etish (Konstitutsiyaning 55-moddasi); – huquqiy ta’sir choralarini qo‘llashda mutanosiblik prinsipidan kelib chiqib, ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilikda shartnomaviy va boshqa fuqaroviy-huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan javobgarlik choralarini bekor q i l i s h ( K o n s t i – fuqarolarning ta’lim olishga bo‘lgan konstitutsiyaviy huquqlarini to‘liq amalga oshirish uchun soliq to‘lovchilar tomonidan yoshidan qat’i nazar, farzandining maktabgacha, maktab va oliy ta’lim tashkilotida ta’lim olishi uchun to‘lovni soliq solinmaydigan daromadlar toifasiga kiritish (Konstitutsiyaning 50- moddasi); – huquqbuzarlikdan jabrlanganlarga yetkazilgan zarar qoplanishida davlatning konstitutsiyaviy majburiyatlarini amalga oshirish maqsadida jinoyatdan jabrlanganlarga ko‘maklashishning aniq mexanizmini ishlab chiqish (Konstitutsiyaning 29-moddasi);  
 
– shaxsiy daxlsizlikka bo‘lgan konstitutsiyaviy huquqlarni so‘zsiz ta’minlash 
maqsadida qamoqqa olish tarzidagi ehtiyot chorasini qo‘llashda shaxsni hibsxonaga 
joylashtirishdan oldin majburiy tibbiy ko‘rikdan o‘tkazish tartibini joriy etish 
(Konstitutsiyaning 26-moddasi); 
– advokatlarning konstitutsiyaviy-huquqiy maqomini to‘laqonli realizatsiya 
qilish, jinoyat protsessida uning vakolatlarini prokuror bilan tenglashtirish 
(Konstitutsiyaning 142-moddasi); 
– davlatning bolalarda xalqning boy madaniy va ma’naviy merosidan 
faxrlanishni, vatanparvarlik va Vatanga bo‘lgan mehr-muhabbat tuyg‘usini 
shakllantirish to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilish majburiyatini amalga oshirish 
maqsadida 18 yoshgacha bo‘lgan bolalarning madaniy meros ob’ektlariga to‘lovsiz 
kirishi tartibini joriy etish (Konstitutsiyaning 78-moddasi). 
Farmonda qonunchilikni yangi tahrirdagi Konstitutsiyaga muvofiqlashtirish, 
uni amalga oshirish jarayonini axborot-tahliliy, ilmiy-ekspertlik jihatidan ta’minlash 
ishlarini tizimli tashkil etish bo‘yicha choralar ham belgilangan. Xususan, yangi 
sodda tilda tayyorlash vazifasi qo‘yildi. 
Shu bilan birga, barcha ta’lim turlari va bosqichlaridagi Konstitutsiyani 
o‘rganish bo‘yicha o‘quv rejalari va ta’lim dasturlarini qayta ko‘rib chiqish va ularni 
yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, yangi tahrirdagi Konstitutsiyani o‘rgatish 
bo‘yicha zamonaviy metodika asosida darsliklar, o‘quv qo‘llanmalari va maxsus 
 
“Yangi O‘zbekiston Konstitutsiyasi” yagona milliy portali va uning mobil 
ilovasi ishga tushirilishi nazarda tutildi. Bunda, portal va uning mobil ilovasida 
fuqaro va tadbirkorlar uchun qonunchilikni yangi tahrirdagi Konstitutsiyaga 
muvofiqlashtirish, uni amalga oshirishda yuzaga kelayotgan muammolarni bartaraf 
etish bo‘yicha takliflarni taqdim etish imkoniyati bo‘ladi. 
Farmonga 
muvofiq, 
qonunosti 
hujjatlarini 
xatlovdan 
o‘tkazish 
va 
Konstitutsiyaga zid normalar, shu jumladan inson huquq va erkinliklarini cheklovchi 
– shaxsiy daxlsizlikka bo‘lgan konstitutsiyaviy huquqlarni so‘zsiz ta’minlash maqsadida qamoqqa olish tarzidagi ehtiyot chorasini qo‘llashda shaxsni hibsxonaga joylashtirishdan oldin majburiy tibbiy ko‘rikdan o‘tkazish tartibini joriy etish (Konstitutsiyaning 26-moddasi); – advokatlarning konstitutsiyaviy-huquqiy maqomini to‘laqonli realizatsiya qilish, jinoyat protsessida uning vakolatlarini prokuror bilan tenglashtirish (Konstitutsiyaning 142-moddasi); – davlatning bolalarda xalqning boy madaniy va ma’naviy merosidan faxrlanishni, vatanparvarlik va Vatanga bo‘lgan mehr-muhabbat tuyg‘usini shakllantirish to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilish majburiyatini amalga oshirish maqsadida 18 yoshgacha bo‘lgan bolalarning madaniy meros ob’ektlariga to‘lovsiz kirishi tartibini joriy etish (Konstitutsiyaning 78-moddasi). Farmonda qonunchilikni yangi tahrirdagi Konstitutsiyaga muvofiqlashtirish, uni amalga oshirish jarayonini axborot-tahliliy, ilmiy-ekspertlik jihatidan ta’minlash ishlarini tizimli tashkil etish bo‘yicha choralar ham belgilangan. Xususan, yangi sodda tilda tayyorlash vazifasi qo‘yildi. Shu bilan birga, barcha ta’lim turlari va bosqichlaridagi Konstitutsiyani o‘rganish bo‘yicha o‘quv rejalari va ta’lim dasturlarini qayta ko‘rib chiqish va ularni yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, yangi tahrirdagi Konstitutsiyani o‘rgatish bo‘yicha zamonaviy metodika asosida darsliklar, o‘quv qo‘llanmalari va maxsus “Yangi O‘zbekiston Konstitutsiyasi” yagona milliy portali va uning mobil ilovasi ishga tushirilishi nazarda tutildi. Bunda, portal va uning mobil ilovasida fuqaro va tadbirkorlar uchun qonunchilikni yangi tahrirdagi Konstitutsiyaga muvofiqlashtirish, uni amalga oshirishda yuzaga kelayotgan muammolarni bartaraf etish bo‘yicha takliflarni taqdim etish imkoniyati bo‘ladi. Farmonga muvofiq, qonunosti hujjatlarini xatlovdan o‘tkazish va Konstitutsiyaga zid normalar, shu jumladan inson huquq va erkinliklarini cheklovchi  
 
normalar aniqlangan taqdirda, ularni bekor qilish bo‘yicha takliflar kiritilishi 
belgilandi. 
Mazkur Farmon yangi tahrirdagi Konstitutsiyani so‘zsiz va to‘liq amalga 
oshirish, unda mustahkamlangan ustuvor prinsiplarni Yangi O‘zbekiston ulug‘vor 
g‘oyasiga hamohang tarzda ro‘yobga chiqarish, davlat organlarining faoliyatini 
yangicha konstitutsiyaviy-huquqiy sharoitlarda yo‘lga qo‘yish, fuqarolar o‘z 
hayotida xalq Konstitutsiyasi ruhini yaqqol his etib turishini ta’minlashga 
qaratilgan2. 
  
1992 yildan buyon konstititutsiyaga jami 15 marta o‘zgartish kiritilgan edi. 
Bu safar esa o‘zgarishlar ko‘lami kattaligi sabab hujjatning yangi tahriri qabul 
qilindi. Yangilanish natijasida, bosh qomusdagi moddalar soni 128 tadan 155 taga, 
undagi normalar esa 275 tadan 434 taga oshdi. Umuman, rasmiylarga ko‘ra, 
konstitutsiya 65 foizga yangilangan. 
Jumladan, Konstitutsiyaning birinchi bo‘limiga quyidagi o‘zgarishlar 
kirganligini e’tirof etish lozim. 
Konstitutsiyaning ilgarigi 1-moddasi: 
O‘zbekiston — suveren demokratik respublika. Davlatning “O‘zbekiston 
Respublikasi” va “O‘zbekiston” degan nomlari bir ma’noni anglatadi, jumlasi yangi 
tahrirda: 
O‘zbekiston — boshqaruvning respublika shakliga ega bo‘lgan suveren, 
demokratik, huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat. 
Davlatning “O‘zbekiston Respublikasi” va “O‘zbekiston” degan nomlari bir 
ma’noni anglatadi, tarzida yangi tahrir bilan yozilgan. 
1. O‘zbekiston – huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat: 
Konstitutsiyaning 
1-moddasidagi “O‘zbekiston 
– 
suveren 
demokratik 
respublika” jumlasi quyidagicha o‘zgartirildi: 
                                                           
2
Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Янги таҳрирдаги Ўзбекистон Республикаси Конституциясини 
амалга ошириш бўйича биринчи навбатдаги чора-тадбирлар тўғрисида”ги Фармони  
normalar aniqlangan taqdirda, ularni bekor qilish bo‘yicha takliflar kiritilishi belgilandi. Mazkur Farmon yangi tahrirdagi Konstitutsiyani so‘zsiz va to‘liq amalga oshirish, unda mustahkamlangan ustuvor prinsiplarni Yangi O‘zbekiston ulug‘vor g‘oyasiga hamohang tarzda ro‘yobga chiqarish, davlat organlarining faoliyatini yangicha konstitutsiyaviy-huquqiy sharoitlarda yo‘lga qo‘yish, fuqarolar o‘z hayotida xalq Konstitutsiyasi ruhini yaqqol his etib turishini ta’minlashga qaratilgan2. 1992 yildan buyon konstititutsiyaga jami 15 marta o‘zgartish kiritilgan edi. Bu safar esa o‘zgarishlar ko‘lami kattaligi sabab hujjatning yangi tahriri qabul qilindi. Yangilanish natijasida, bosh qomusdagi moddalar soni 128 tadan 155 taga, undagi normalar esa 275 tadan 434 taga oshdi. Umuman, rasmiylarga ko‘ra, konstitutsiya 65 foizga yangilangan. Jumladan, Konstitutsiyaning birinchi bo‘limiga quyidagi o‘zgarishlar kirganligini e’tirof etish lozim. Konstitutsiyaning ilgarigi 1-moddasi: O‘zbekiston — suveren demokratik respublika. Davlatning “O‘zbekiston Respublikasi” va “O‘zbekiston” degan nomlari bir ma’noni anglatadi, jumlasi yangi tahrirda: O‘zbekiston — boshqaruvning respublika shakliga ega bo‘lgan suveren, demokratik, huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat. Davlatning “O‘zbekiston Respublikasi” va “O‘zbekiston” degan nomlari bir ma’noni anglatadi, tarzida yangi tahrir bilan yozilgan. 1. O‘zbekiston – huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat: Konstitutsiyaning 1-moddasidagi “O‘zbekiston – suveren demokratik respublika” jumlasi quyidagicha o‘zgartirildi: 2 Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Янги таҳрирдаги Ўзбекистон Республикаси Конституциясини амалга ошириш бўйича биринчи навбатдаги чора-тадбирлар тўғрисида”ги Фармони  
 
 O‘zbekiston – boshqaruvning respublika shakliga ega bo‘lgan suveren, 
demokratik, huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat. 
Boshqaruvning respublika shakli – davlat hokimiyatining oliy organlari xalq 
tomonidan muayyan muddatga saylanishini anglatadi3.  
Suveren davlat – o‘z hududida to‘la-to‘kis mustaqil hukmronlik va mutlaq 
yurisdiksiyaga ega bo‘lish demakdir. 
Demokratiya esa xalq hokimiyatini ifoda etib, davlat boshqaruvida saylanish 
va o‘z vakillarini saylash orqali barchaning teng huquqli ishtiroki ta’minlanishini 
ko‘zda tutadi. 
Huquqiy davlatda barcha jarayonlar qonuniy asoslar ustiga quriladi, davlat 
xizmatchilaridan huquq doirasida fikrlash, barcha masalalarga huquqiy ko‘z bilan 
qarash talab etiladi. Qolaversa, huquqiy davlatda barcha fuqarolar qonun oldida teng 
bo‘ladi, davlat hokimiyatining oliy organlari ham qonunlarga bo‘ysunadi va 
qonunlarning muqarrar ijrosini ta’minlaydi. 
O‘zbekiston o‘zini ijtimoiy davlat deb e’lon qilishi bilan, har bir fuqarosiga munosib 
turmush kechirishi uchun shart-sharoit yaratish majburiyatini olmoqda.  
Bu – mavjud resurslarni ijtimoiy adolat tamoyillari asosida taqsimlash, 
jamiyatda kuchli tabaqalanish avj olishiga yo‘l qo‘ymaslik, eng zaif qatlamlar uchun 
ham sifatli ta’lim va tibbiyot kafolatlanishi, samarali ijtimoiy himoya dasturlari 
ishlashi, imkoniyati cheklangan va qo‘llovga muhtoj fuqarolarni qo‘llab-quvvatlash, 
adolatli mehnat qonunchiligi va jozibador pensiya tizimi kabilarni anglatadi. 
Oddiyroq aytganda, eng kambag‘al oilaning bolalarida ham sog‘-salomat o‘sib-
ulg‘ayib, yaxshi ta’lim olib, farovonlikka erishish imkoniyati bo‘lishi kerak. 
Dunyoviy davlatda davlat va din bir-biridan ajratilgan bo‘ladi. Davlat diniy 
e’tiqodidan qat’i nazar barchaga bir xil munosabatda bo‘ladi, dinga oid masalalarda 
neytral pozitsiyani egallaydi. 
                                                           
3
Конституция нормаларига расмий шарҳлар ҳозирча йўқ, шу сабабли ундаги норма ва тушунчаларга 
таҳририят умумқабул қилинган доирада, мустақил изоҳ бериб ўтмоқда. 
 O‘zbekiston – boshqaruvning respublika shakliga ega bo‘lgan suveren, demokratik, huquqiy, ijtimoiy va dunyoviy davlat. Boshqaruvning respublika shakli – davlat hokimiyatining oliy organlari xalq tomonidan muayyan muddatga saylanishini anglatadi3. Suveren davlat – o‘z hududida to‘la-to‘kis mustaqil hukmronlik va mutlaq yurisdiksiyaga ega bo‘lish demakdir. Demokratiya esa xalq hokimiyatini ifoda etib, davlat boshqaruvida saylanish va o‘z vakillarini saylash orqali barchaning teng huquqli ishtiroki ta’minlanishini ko‘zda tutadi. Huquqiy davlatda barcha jarayonlar qonuniy asoslar ustiga quriladi, davlat xizmatchilaridan huquq doirasida fikrlash, barcha masalalarga huquqiy ko‘z bilan qarash talab etiladi. Qolaversa, huquqiy davlatda barcha fuqarolar qonun oldida teng bo‘ladi, davlat hokimiyatining oliy organlari ham qonunlarga bo‘ysunadi va qonunlarning muqarrar ijrosini ta’minlaydi. O‘zbekiston o‘zini ijtimoiy davlat deb e’lon qilishi bilan, har bir fuqarosiga munosib turmush kechirishi uchun shart-sharoit yaratish majburiyatini olmoqda. Bu – mavjud resurslarni ijtimoiy adolat tamoyillari asosida taqsimlash, jamiyatda kuchli tabaqalanish avj olishiga yo‘l qo‘ymaslik, eng zaif qatlamlar uchun ham sifatli ta’lim va tibbiyot kafolatlanishi, samarali ijtimoiy himoya dasturlari ishlashi, imkoniyati cheklangan va qo‘llovga muhtoj fuqarolarni qo‘llab-quvvatlash, adolatli mehnat qonunchiligi va jozibador pensiya tizimi kabilarni anglatadi. Oddiyroq aytganda, eng kambag‘al oilaning bolalarida ham sog‘-salomat o‘sib- ulg‘ayib, yaxshi ta’lim olib, farovonlikka erishish imkoniyati bo‘lishi kerak. Dunyoviy davlatda davlat va din bir-biridan ajratilgan bo‘ladi. Davlat diniy e’tiqodidan qat’i nazar barchaga bir xil munosabatda bo‘ladi, dinga oid masalalarda neytral pozitsiyani egallaydi. 3 Конституция нормаларига расмий шарҳлар ҳозирча йўқ, шу сабабли ундаги норма ва тушунчаларга таҳририят умумқабул қилинган доирада, мустақил изоҳ бериб ўтмоқда.  
 
Boshqacha aytganda, bu norma – O‘zbekiston hech qachon demokratiyadan 
voz kechmasligi, huquqiy davlatchilikka sodiqligi, monarxiyaga yoki islomiy 
respublikaga aylanmasligini nazarda tutadi. 
Konstitutsiyaning 1 bob 5 moddasi 2 bandi:  
Davlat ramzlari davlat himoyasidadir, degan qo‘shimcha bilan to‘ldirildi.  
Konstitutsiyaning Xalq hokimiyatchiligi deb nomlangan II bobining 13 
moddasi 1 bandi ilgarigi:  
O‘zbekiston 
Respublikasida 
demokratiya 
umuminsoniy 
prinsiplarga 
asoslanadi, ularga ko‘ra inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-qimmati va 
huquqlari oliy qadriyat hisoblanadi, bandi, o‘zgartirilib: 
Yangi tahrirda: O‘zbekiston Respublikasida demokratiya umuminsoniy 
prinsiplarga asoslanadi, ularga ko‘ra inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-
qimmati va boshqa ajralmas huquqlari oliy qadriyat hisoblanadi, deb to‘ldirildi. 
Konstitutsiyaning II bobining 14 moddasi ilgarigi:  
Davlat o‘z faoliyatini ijtimoiy adolat prinsiplari asosida amalga oshiradi, 
jumlasi o‘zgartirilib: 
Davlat o‘z faoliyatini inson farovonligini va jamiyatning barqaror 
rivojlanishini ta’minlash maqsadida qonuniylik, ijtimoiy adolat va birdamlik 
prinsiplar i asosida amalga oshiradi, degan so‘zlar bilan to‘ldirildi. 
15-modda 
ilgarigi: 
O‘zbekiston 
Respublikasida 
O‘zbekiston 
Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlarining ustunligi so‘zsiz tan olinadi. 
Davlat, uning organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari, 
fuqarolar Konstitutsiya va qonunlarga muvofiq ish ko‘radilar, deyilgan 
jumlalarga.... 
15-moddaga quyidagicha qo‘shimchalar kiritildi: 
 O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi mamlakatning butun hududida 
oliy yuridik kuchga ega, to‘g‘ridan to‘g‘ri amal qiladi va yagona huquqiy 
makonning asosini tashkil etadi. 
Boshqacha aytganda, bu norma – O‘zbekiston hech qachon demokratiyadan voz kechmasligi, huquqiy davlatchilikka sodiqligi, monarxiyaga yoki islomiy respublikaga aylanmasligini nazarda tutadi. Konstitutsiyaning 1 bob 5 moddasi 2 bandi: Davlat ramzlari davlat himoyasidadir, degan qo‘shimcha bilan to‘ldirildi. Konstitutsiyaning Xalq hokimiyatchiligi deb nomlangan II bobining 13 moddasi 1 bandi ilgarigi: O‘zbekiston Respublikasida demokratiya umuminsoniy prinsiplarga asoslanadi, ularga ko‘ra inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-qimmati va huquqlari oliy qadriyat hisoblanadi, bandi, o‘zgartirilib: Yangi tahrirda: O‘zbekiston Respublikasida demokratiya umuminsoniy prinsiplarga asoslanadi, ularga ko‘ra inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr- qimmati va boshqa ajralmas huquqlari oliy qadriyat hisoblanadi, deb to‘ldirildi. Konstitutsiyaning II bobining 14 moddasi ilgarigi: Davlat o‘z faoliyatini ijtimoiy adolat prinsiplari asosida amalga oshiradi, jumlasi o‘zgartirilib: Davlat o‘z faoliyatini inson farovonligini va jamiyatning barqaror rivojlanishini ta’minlash maqsadida qonuniylik, ijtimoiy adolat va birdamlik prinsiplar i asosida amalga oshiradi, degan so‘zlar bilan to‘ldirildi. 15-modda ilgarigi: O‘zbekiston Respublikasida O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlarining ustunligi so‘zsiz tan olinadi. Davlat, uning organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari, fuqarolar Konstitutsiya va qonunlarga muvofiq ish ko‘radilar, deyilgan jumlalarga.... 15-moddaga quyidagicha qo‘shimchalar kiritildi:  O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi mamlakatning butun hududida oliy yuridik kuchga ega, to‘g‘ridan to‘g‘ri amal qiladi va yagona huquqiy makonning asosini tashkil etadi.  
 
Konstitutsiyaning to‘g‘ridan to‘g‘ri amal qilishi fuqarolarga nafaqat qonunlar, 
balki bevosita konstitutsiyadagi normalarga ham asoslangan holda ish olib borishga, 
xususan sudga murojaat qilishga imkon beradi. 
Referendumda qabul qilingan qonunga binoan, Oliy sud 3 oy ichida tegishli 
Plenum qarorini qabul qilishi kerak. Bu qaror asosida sudlar tomonidan konstitutsiya 
normalarini to‘g‘ridan to‘g‘ri amal qiluvchi hujjat sifatida qo‘llash yuzasidan 
yagona sud amaliyoti joriy etiladi. 
Yangi tahrirdagi Konstitutsiyaning 15 moddasida yana quyidagi o‘zgartirish 
kiritilda va bu huquqiy norma mamlakatni jahon hamjamiyati bilan uzviy 
bog‘lashga, insoniyat tarixida erishilgan demokratiya, adolat tamoyillariga 
og‘ishmay amal qilishni ta’minlaydi.  
15 modda, 2-chi xat boshisi: O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 
mamlakatning butun hududida oliy yuridik kuchga ega, to‘g‘ridan-to‘g‘ri amal 
qiladi va yagona huquqiy makonning asosini tashkil etadi.  
15 modda, 3-chi xat boshisi: O‘zbekiston Respublikasining xalqaro 
shartnomalari xalqaro huquqning umume’tirof etilgan prinsip va normalari bilan 
bir qatorda O‘zbekiston Respublikasi huquqiy tizimining tarkibiy qismidir. 
15 modda, 4-chi xat boshisi: Agar O‘zbekiston Respublikasining xalqaro 
shartnomasida O‘zbekiston Respublikasining qonunida nazarda tutilganidan 
boshqacha qoidalar belgilangan bo‘lsa, O‘zbekiston Respublikasining xalqaro 
shartnomasi qoidalari qo‘llaniladi. 
16-modda ilgarigi: 
Mazkur Konstitutsiyaning birorta qoidasi O‘zbekiston Respublikasi huquq 
va manfaatlariga zarar yetkazadigan tarzda talqin etilishi mumkin emas. 
Birorta ham qonun yoki boshqa normativ-huquqiy hujjat Konstitutsiya 
normalari va qoidalariga zid kelishi mumkin emas, jumlalari, 
16-modda hozirgi tahrirda:  
Ushbu Konstitutsiyaning birorta qoidasi O‘zbekiston Respublikasining 
huquq va manfaatlariga, ushbu Konstitutsiyaning birinchi bo‘limida nazarda tutilgan 
asosiy prinsip va normalarga zarar yetkazadigan tarzda talqin etilishi mumkin emas. 
Konstitutsiyaning to‘g‘ridan to‘g‘ri amal qilishi fuqarolarga nafaqat qonunlar, balki bevosita konstitutsiyadagi normalarga ham asoslangan holda ish olib borishga, xususan sudga murojaat qilishga imkon beradi. Referendumda qabul qilingan qonunga binoan, Oliy sud 3 oy ichida tegishli Plenum qarorini qabul qilishi kerak. Bu qaror asosida sudlar tomonidan konstitutsiya normalarini to‘g‘ridan to‘g‘ri amal qiluvchi hujjat sifatida qo‘llash yuzasidan yagona sud amaliyoti joriy etiladi. Yangi tahrirdagi Konstitutsiyaning 15 moddasida yana quyidagi o‘zgartirish kiritilda va bu huquqiy norma mamlakatni jahon hamjamiyati bilan uzviy bog‘lashga, insoniyat tarixida erishilgan demokratiya, adolat tamoyillariga og‘ishmay amal qilishni ta’minlaydi. 15 modda, 2-chi xat boshisi: O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi mamlakatning butun hududida oliy yuridik kuchga ega, to‘g‘ridan-to‘g‘ri amal qiladi va yagona huquqiy makonning asosini tashkil etadi. 15 modda, 3-chi xat boshisi: O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari xalqaro huquqning umume’tirof etilgan prinsip va normalari bilan bir qatorda O‘zbekiston Respublikasi huquqiy tizimining tarkibiy qismidir. 15 modda, 4-chi xat boshisi: Agar O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomasida O‘zbekiston Respublikasining qonunida nazarda tutilganidan boshqacha qoidalar belgilangan bo‘lsa, O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomasi qoidalari qo‘llaniladi. 16-modda ilgarigi: Mazkur Konstitutsiyaning birorta qoidasi O‘zbekiston Respublikasi huquq va manfaatlariga zarar yetkazadigan tarzda talqin etilishi mumkin emas. Birorta ham qonun yoki boshqa normativ-huquqiy hujjat Konstitutsiya normalari va qoidalariga zid kelishi mumkin emas, jumlalari, 16-modda hozirgi tahrirda: Ushbu Konstitutsiyaning birorta qoidasi O‘zbekiston Respublikasining huquq va manfaatlariga, ushbu Konstitutsiyaning birinchi bo‘limida nazarda tutilgan asosiy prinsip va normalarga zarar yetkazadigan tarzda talqin etilishi mumkin emas.  
 
O‘zbekiston Respublikasining qonunlari va boshqa normativ-huquqiy 
hujjatlari O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi asosida va uni ijro etish 
yuzasidan qabul qilinadi. Birorta qonun yoki boshqa normativ-huquqiy hujjat 
Konstitutsiyaning prinsip va normalariga zid bo‘lishi mumkin emas, deb 
o‘zgartirildi 
Konstitutsiyaning I bo‘lim IV bobi Tashqi siyosat bobi ilgari birgina 17 – 
moddadan iborat edi. Ya’ni: 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
xalqaro 
munosabatlarning 
to‘la 
huquqli 
sub’ektidir. Uning tashqi siyosati davlatlarning suveren tengligi, kuch ishlatmaslik 
yoki kuch bilan tahdid qilmaslik, chegaralarning daxlsizligi, nizolarni tinch yo‘l 
bilan hal etish, boshqa davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik qoidalariga va 
xalqaro huquqning umum e’tirof etilgan boshqa qoidalari va normalariga 
asoslanadi. 
Respublika davlatning, xalqning oliy manfaatlari, farovonligi va xavfsizligini 
ta’minlash maqsadida ittifoqlar tuzishi, hamdo‘stliklarga va boshqa davlatlararo 
tuzilmalarga kirishi va ulardan ajralib chiqishi mumkin, deb belgilangan edi.  
 
Ushbu IV bob yangi tahrirda takomillashtirilib, ikkita moddaga bo‘lib 
tahrir qilindi va quyidagi tahrirda ifodalandi:  
17-modda: 
O‘zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarning to‘la huquqli sub’ektidir. 
O‘zbekistonning tashqi siyosati davlatlarning suveren tengligi, kuch 
ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid qilmaslik, chegaralarning buzilmasligi, 
davlatlarning hududiy yaxlitligi, nizolarni tinch yo‘l bilan hal etish, boshqa 
davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik prinsiplariga hamda xalqaro huquqning 
umume’tirof etilgan boshqa prinsip va normalariga asoslanadi.  
18-modda: 
O‘zbekiston Respublikasi davlatlar va xalqaro tashkilotlar bilan ikki va ko‘p 
tomonlama munosabatlarni har taraflama rivojlantirishga qaratilgan tinchliksevar 
tashqi siyosatni amalga oshiradi. 
O‘zbekiston Respublikasining qonunlari va boshqa normativ-huquqiy hujjatlari O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi asosida va uni ijro etish yuzasidan qabul qilinadi. Birorta qonun yoki boshqa normativ-huquqiy hujjat Konstitutsiyaning prinsip va normalariga zid bo‘lishi mumkin emas, deb o‘zgartirildi Konstitutsiyaning I bo‘lim IV bobi Tashqi siyosat bobi ilgari birgina 17 – moddadan iborat edi. Ya’ni: O‘zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarning to‘la huquqli sub’ektidir. Uning tashqi siyosati davlatlarning suveren tengligi, kuch ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid qilmaslik, chegaralarning daxlsizligi, nizolarni tinch yo‘l bilan hal etish, boshqa davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik qoidalariga va xalqaro huquqning umum e’tirof etilgan boshqa qoidalari va normalariga asoslanadi. Respublika davlatning, xalqning oliy manfaatlari, farovonligi va xavfsizligini ta’minlash maqsadida ittifoqlar tuzishi, hamdo‘stliklarga va boshqa davlatlararo tuzilmalarga kirishi va ulardan ajralib chiqishi mumkin, deb belgilangan edi. Ushbu IV bob yangi tahrirda takomillashtirilib, ikkita moddaga bo‘lib tahrir qilindi va quyidagi tahrirda ifodalandi: 17-modda: O‘zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarning to‘la huquqli sub’ektidir. O‘zbekistonning tashqi siyosati davlatlarning suveren tengligi, kuch ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid qilmaslik, chegaralarning buzilmasligi, davlatlarning hududiy yaxlitligi, nizolarni tinch yo‘l bilan hal etish, boshqa davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik prinsiplariga hamda xalqaro huquqning umume’tirof etilgan boshqa prinsip va normalariga asoslanadi. 18-modda: O‘zbekiston Respublikasi davlatlar va xalqaro tashkilotlar bilan ikki va ko‘p tomonlama munosabatlarni har taraflama rivojlantirishga qaratilgan tinchliksevar tashqi siyosatni amalga oshiradi.  
 
O‘zbekiston Respublikasi davlatning, xalqning oliy manfaatlaridan, uning 
farovonligi va xavfsizligidan kelib chiqqan holda ittifoqlar tuzishi, hamdo‘stliklarga 
va boshqa davlatlararo tuzilmalarga kirishi hamda ulardan chiqishi mumkin. 
 
O‘zbekiston Respublikasi davlatning, xalqning oliy manfaatlaridan, uning farovonligi va xavfsizligidan kelib chiqqan holda ittifoqlar tuzishi, hamdo‘stliklarga va boshqa davlatlararo tuzilmalarga kirishi hamda ulardan chiqishi mumkin.