O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA DAVLAT XIZMATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

34

File size

Fayl hajmi

536,8 KB


 
                      
O’ZBEKISTON 
RESPUBLIKASIDA 
DAVLAT XIZMATI
Logotip
  O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA DAVLAT XIZMATI
 REJA:
1.
 Davlat xizmatining mazmuni va asosiy 
printsiplari
2.
«Davlat xizmatchisi» tushunchasi, uning 
xususiyatlari va turlari 
3.
Davlat xizmatchisining huquqiy maqomi
4.
Davlat xizmatchilarini rag’batlantirish va 
javobgarlikka tortish asoslari 
Logotip
 REJA: 1. Davlat xizmatining mazmuni va asosiy printsiplari 2. «Davlat xizmatchisi» tushunchasi, uning xususiyatlari va turlari 3. Davlat xizmatchisining huquqiy maqomi 4. Davlat xizmatchilarini rag’batlantirish va javobgarlikka tortish asoslari
Logotip
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy 
foydali faoliyat turlari:
1) tovarlar, moddiy boyliklar ishlab chiqarish, ma’lum bir 
xizmatlar ko’rsatish va ishlarni bajarish; 
2) nomoddiy (ma’naviy) boyliklar yaratish (masalan, kitoblar, 
maqolalar yozish, kino va videofilmlar yaratish, stsenariylar 
tayyorlash); 
3) ijtimoiy-madaniy faoliyatni amalga oshirish (masalan, ta’lim, 
sog’liqni saqlash va hokazolar); 
Logotip
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy foydali faoliyat turlari: 1) tovarlar, moddiy boyliklar ishlab chiqarish, ma’lum bir xizmatlar ko’rsatish va ishlarni bajarish; 2) nomoddiy (ma’naviy) boyliklar yaratish (masalan, kitoblar, maqolalar yozish, kino va videofilmlar yaratish, stsenariylar tayyorlash); 3) ijtimoiy-madaniy faoliyatni amalga oshirish (masalan, ta’lim, sog’liqni saqlash va hokazolar);
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy 
foydali faoliyat turlari:
davlat xizmatini amalga oshirish: 
– ijtimoiy-madaniy sohalarni (ta’lim, sog’liqni saqlash, fan, 
madaniyat, mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish) 
boshqarish; 
– iqtisodiyot sohalarini (sanoat, qishloq va suv xo’jaligi, qurilish, 
transport, aloqa, xizmat ko’rsatish sohalari) boshqarish; 
– ma’muriy-siyosiy sohalarni (mudofaa, davlat xavfsizligi, adliya, 
ichki ishlar, tashqi ishlar) boshqarish; 
Logotip
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy foydali faoliyat turlari: davlat xizmatini amalga oshirish: – ijtimoiy-madaniy sohalarni (ta’lim, sog’liqni saqlash, fan, madaniyat, mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish) boshqarish; – iqtisodiyot sohalarini (sanoat, qishloq va suv xo’jaligi, qurilish, transport, aloqa, xizmat ko’rsatish sohalari) boshqarish; – ma’muriy-siyosiy sohalarni (mudofaa, davlat xavfsizligi, adliya, ichki ishlar, tashqi ishlar) boshqarish;
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy 
foydali faoliyat turlari:
5) nodavlat, jamoat, diniy, xalqaro, xorijiy tashkilotlarda 
faoliyat ko’rsatish; 
6) jamiyatning turli sohalarida ma’lum bir ehtiyojlarni 
qondirish maqsadida ijtimoiy faoliyat bilan shug’ullanish 
va boshqalar
Logotip
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy foydali faoliyat turlari: 5) nodavlat, jamoat, diniy, xalqaro, xorijiy tashkilotlarda faoliyat ko’rsatish; 6) jamiyatning turli sohalarida ma’lum bir ehtiyojlarni qondirish maqsadida ijtimoiy faoliyat bilan shug’ullanish va boshqalar
Xizmat – boshqaruv, davlat faoliyatini amalga oshirish, boshqaruvni ta’minlash, 
aholiga ijtimoiy-madaniy xizmat ko’rsatishdan iborat. Davlat xizmatiga bunday 
yondashish mehnat faoliyatining ikki shakliga asoslanadi
bevosita moddiy boyliklarni, 
tovarlarni yaratish (ishlarni 
bajarish)
boshqaruv, rahbarlik va nazoratni 
amalga oshirish
Logotip
Xizmat – boshqaruv, davlat faoliyatini amalga oshirish, boshqaruvni ta’minlash, aholiga ijtimoiy-madaniy xizmat ko’rsatishdan iborat. Davlat xizmatiga bunday yondashish mehnat faoliyatining ikki shakliga asoslanadi bevosita moddiy boyliklarni, tovarlarni yaratish (ishlarni bajarish) boshqaruv, rahbarlik va nazoratni amalga oshirish
Davlat xizmati tushunchasi keng ma’noda davlat 
organlari 
tomonidan 
boshqaruvning 
kadrlar 
funktsiyasini amalga oshirish, davlat organlari 
apparatida 
doimiy 
yoki 
vaqtincha 
mansabni 
egallab turgan hamda davlat byudjetidan mablag’ 
bilan 
ta’minlanadigan 
barcha 
shaxslarning 
faoliyatidir. 
Logotip
Davlat xizmati tushunchasi keng ma’noda davlat organlari tomonidan boshqaruvning kadrlar funktsiyasini amalga oshirish, davlat organlari apparatida doimiy yoki vaqtincha mansabni egallab turgan hamda davlat byudjetidan mablag’ bilan ta’minlanadigan barcha shaxslarning faoliyatidir.
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatining 
asosiy 
maqsadi 
O’zbekiston 
Respublikasining 
Konstitutsiyasi va qonunlari bilan belgilangan 
printsiplar va boshqa holatlarga asoslanib, davlat 
funktsiyalarini amalga oshirish, uning vazifalarini 
bajarish, jamiyat va fuqarolar ehtiyojlarining 
qondirilishini ta’minlashdan iboratdir. 
Logotip
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatining asosiy maqsadi O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlari bilan belgilangan printsiplar va boshqa holatlarga asoslanib, davlat funktsiyalarini amalga oshirish, uning vazifalarini bajarish, jamiyat va fuqarolar ehtiyojlarining qondirilishini ta’minlashdan iboratdir.
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatini 
tashkil etishning asosiy printsiplari
davlat organlari va mansabdor shaxslarning 
jamiyat va fuqarolar oldida mas’ulligi
Qonuniylik printsipi
Logotip
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatini tashkil etishning asosiy printsiplari davlat organlari va mansabdor shaxslarning jamiyat va fuqarolar oldida mas’ulligi Qonuniylik printsipi
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional  
printsiplari
Yuqori davlat organi (mansabdor shaxs) tomonidan chiqarilgan 
qarorlarning quyi turuvchi organlar (davlat xizmatchilari) uchun 
majburiyligi printsipi. Bu printsip orqali davlat xizmatidagi quyidagi 
asosiy holatlar belgilab beriladi: birinchidan, yuqori davlat organi yoki 
rahbar tomonidan chiqarilgan qarorlar quyi turuvchi organlar va davlat 
xizmatchilari 
tomonidan 
bajarilishi 
majburiydir; 
ikkinchidan, 
chiqariladigan qarorlar qonuniy bo’lishi, ya’ni uni chiqarish vakolatiga 
ega bo’lgan davlat organi (mansabdor shaxs) tomonidan vakolat 
doirasida amalga oshirilishi lozim; uchinchidan, bu qarorlar qonun 
talablariga zid kelmasligi lozim
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Yuqori davlat organi (mansabdor shaxs) tomonidan chiqarilgan qarorlarning quyi turuvchi organlar (davlat xizmatchilari) uchun majburiyligi printsipi. Bu printsip orqali davlat xizmatidagi quyidagi asosiy holatlar belgilab beriladi: birinchidan, yuqori davlat organi yoki rahbar tomonidan chiqarilgan qarorlar quyi turuvchi organlar va davlat xizmatchilari tomonidan bajarilishi majburiydir; ikkinchidan, chiqariladigan qarorlar qonuniy bo’lishi, ya’ni uni chiqarish vakolatiga ega bo’lgan davlat organi (mansabdor shaxs) tomonidan vakolat doirasida amalga oshirilishi lozim; uchinchidan, bu qarorlar qonun talablariga zid kelmasligi lozim
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional  
printsiplari
Davlat xizmatida o’rnatiladigan asosiy talablarning yagonaligi 
printsipi. Mazkur printsipga binoan, davlat xizmati va davlat 
xizmatchilariga o’rnatiladigan barcha talablar, ya’ni davlat xizmatini 
tashkil etish, davlat xizmatiga kirish, xizmatchilarga nisbatan malakaviy, 
mansab majburiyatlarini bajarishga qo’yiladigan talablar, davlat 
xizmatchilarini attestatsiyadan o’tkazish, xizmatchilarga nisbatan 
intizomiy javobgarlikni qo’llash, malakasini oshirish va boshqa talablar 
qonunchilikda bir xil belgilanadi
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Davlat xizmatida o’rnatiladigan asosiy talablarning yagonaligi printsipi. Mazkur printsipga binoan, davlat xizmati va davlat xizmatchilariga o’rnatiladigan barcha talablar, ya’ni davlat xizmatini tashkil etish, davlat xizmatiga kirish, xizmatchilarga nisbatan malakaviy, mansab majburiyatlarini bajarishga qo’yiladigan talablar, davlat xizmatchilarini attestatsiyadan o’tkazish, xizmatchilarga nisbatan intizomiy javobgarlikni qo’llash, malakasini oshirish va boshqa talablar qonunchilikda bir xil belgilanadi
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional  
printsiplari
Davlat xizmatini amalga oshirishda oshkoralik printsipi. Davlat 
xizmatini amalga oshirishda oshkoralik printsipi yordamida davlat 
organlari 
va 
davlat 
xizmatchilarining 
faoliyati 
to’g’risidagi 
ma’lumotlarni olish ta’minlanadi. Har qanday davlat xizmati oshkoralik 
printsipi asosida tashkil etilishi va amalga oshirilishi lozim. Oshkoralik 
printsipi orqali bir tomondan, fuqarolarning davlat va jamiyat ishlarida 
ishtirok etishi, ikkinchi tomondan esa, davlat oldida turgan vazifalarni 
hal etishda fuqarolarning fikrini e’tiborga olish ta’minlanadi. 
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Davlat xizmatini amalga oshirishda oshkoralik printsipi. Davlat xizmatini amalga oshirishda oshkoralik printsipi yordamida davlat organlari va davlat xizmatchilarining faoliyati to’g’risidagi ma’lumotlarni olish ta’minlanadi. Har qanday davlat xizmati oshkoralik printsipi asosida tashkil etilishi va amalga oshirilishi lozim. Oshkoralik printsipi orqali bir tomondan, fuqarolarning davlat va jamiyat ishlarida ishtirok etishi, ikkinchi tomondan esa, davlat oldida turgan vazifalarni hal etishda fuqarolarning fikrini e’tiborga olish ta’minlanadi.
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional  
printsiplari
Qabul qilinadigan qarorlar, o’z vazifasini bajarmaganlik yoki lozim 
darajada 
bajarmaganlik 
uchun 
davlat 
xizmatchilarining 
javobgarligi printsipi. Mazkur printsip davlat xizmatchilarining 
mansab majburiyatlarini vijdonan va to’g’ri bajarishlarini ta’minlaydi. 
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Qabul qilinadigan qarorlar, o’z vazifasini bajarmaganlik yoki lozim darajada bajarmaganlik uchun davlat xizmatchilarining javobgarligi printsipi. Mazkur printsip davlat xizmatchilarining mansab majburiyatlarini vijdonan va to’g’ri bajarishlarini ta’minlaydi.
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional  
printsiplari
Davlat xizmatchilarini ijtimoiy himoya qilish printsipi. Amaldagi 
qonunchilikda davlat xizmatchilari uchun quyidagi ijtimoiy himoya 
vositalari o’rnatilgan: haq to’lanadigan mehnat ta’tili; davlat hisobidan 
tibbiy xizmatdan foydalanish; davlat xizmatchilari o’z vazifalarini 
bajarayotganda ularning va oila a’zolarining sha’ni, qadr-qimmati 
hamda boshqa huquq va manfaatlarini noqonuniy xatti-harakatlardan 
himoya qilish; transport va boshqa aloqa vositalari bilan ta’minlash va 
boshqalar.
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Davlat xizmatchilarini ijtimoiy himoya qilish printsipi. Amaldagi qonunchilikda davlat xizmatchilari uchun quyidagi ijtimoiy himoya vositalari o’rnatilgan: haq to’lanadigan mehnat ta’tili; davlat hisobidan tibbiy xizmatdan foydalanish; davlat xizmatchilari o’z vazifalarini bajarayotganda ularning va oila a’zolarining sha’ni, qadr-qimmati hamda boshqa huquq va manfaatlarini noqonuniy xatti-harakatlardan himoya qilish; transport va boshqa aloqa vositalari bilan ta’minlash va boshqalar.
Tuziladigan har bir tashkilot normal faoliyat ko’rsatishi uchun maxsus 
tayyorlangan xizmatchilardan iborat ma’lum personaliga ega bo’lishi 
lozim. Tashkilot turiga qarab huquq ob’ektlarining quyidagi, ya’ni 
davlat (davlat organlari), mahalliy organlar, jamoat birlashmalari, 
nodavlat, tijorat, notijorat, diniy, xususiy, xalqaro tashkilotlarning 
xizmatchilarini ko’rsatib o’tish mumkin. 
Logotip
Tuziladigan har bir tashkilot normal faoliyat ko’rsatishi uchun maxsus tayyorlangan xizmatchilardan iborat ma’lum personaliga ega bo’lishi lozim. Tashkilot turiga qarab huquq ob’ektlarining quyidagi, ya’ni davlat (davlat organlari), mahalliy organlar, jamoat birlashmalari, nodavlat, tijorat, notijorat, diniy, xususiy, xalqaro tashkilotlarning xizmatchilarini ko’rsatib o’tish mumkin.
Davlat xizmatchisi – davlat organlari vakolatlarini bajarishni ta’minlash 
bo’yicha muayyan kasbiy faoliyatni amalga oshiruvchi shaxs. Davlat 
xizmatchisi va davlat (davlat organi) o’rtasida davlat-xizmat 
munosabatlari vujudga kelib, ular o’zaro huquq va majburiyatlarga ega 
bo’ladi. 
Logotip
Davlat xizmatchisi – davlat organlari vakolatlarini bajarishni ta’minlash bo’yicha muayyan kasbiy faoliyatni amalga oshiruvchi shaxs. Davlat xizmatchisi va davlat (davlat organi) o’rtasida davlat-xizmat munosabatlari vujudga kelib, ular o’zaro huquq va majburiyatlarga ega bo’ladi.
 
O’zbekiston 
Respublikasida 
davlat 
xizmatchisi 
tushunchasini 
quyidagicha belgilash mumkin: birinchidan, davlat xizmatchisi – 18 
yoshga to’lgan, davlat tilini bilgan, muayyan bilimga ega bo’lgan 
O’zbekiston Respublikasining fuqarosi. 
Logotip
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatchisi tushunchasini quyidagicha belgilash mumkin: birinchidan, davlat xizmatchisi – 18 yoshga to’lgan, davlat tilini bilgan, muayyan bilimga ega bo’lgan O’zbekiston Respublikasining fuqarosi.
Davlat organi hamda xizmatchi o’rtasida mehnat shartnomasi 
tuziladi
xizmatchi 
davlat 
organining 
vakolatlarini, davlat funktsiyalarini bajaradi; 
davlat qurilishining ma’lum bir maqsadlariga 
erishish uchun maxsus vazifalarni hal etadi. 
Davlat xizmatchisi ma’muriyatning 
vakili, 
davlat 
mexanizmining 
bir 
qismi 
hisoblanadi. Davlat xizmatchilarining barcha 
harakatlari 
davlat 
nomidan 
va 
uning 
ko’rsatmasi asosida amalga oshiriladi
Davlat (davlat organi) esa, o’z 
navbatida, xizmatchining huquq va 
manfaatlarini o’rnatadi va ta’minlaydi, 
ijtimoiy-huquqiy kafolatlar, javobgarlik, 
pul mablag’i bilan ta’minlash kabi 
majburiyatlarga ega bo’ladi. 
davlat esa davlat xizmatchisi 
faoliyati 
ustidan 
nazoratni 
amalga 
oshiradi va tegishli hollarda ularga 
nisbatan 
majburlov 
choralarini 
qo’llaydi.
Logotip
Davlat organi hamda xizmatchi o’rtasida mehnat shartnomasi tuziladi xizmatchi davlat organining vakolatlarini, davlat funktsiyalarini bajaradi; davlat qurilishining ma’lum bir maqsadlariga erishish uchun maxsus vazifalarni hal etadi. Davlat xizmatchisi ma’muriyatning vakili, davlat mexanizmining bir qismi hisoblanadi. Davlat xizmatchilarining barcha harakatlari davlat nomidan va uning ko’rsatmasi asosida amalga oshiriladi Davlat (davlat organi) esa, o’z navbatida, xizmatchining huquq va manfaatlarini o’rnatadi va ta’minlaydi, ijtimoiy-huquqiy kafolatlar, javobgarlik, pul mablag’i bilan ta’minlash kabi majburiyatlarga ega bo’ladi. davlat esa davlat xizmatchisi faoliyati ustidan nazoratni amalga oshiradi va tegishli hollarda ularga nisbatan majburlov choralarini qo’llaydi.
Davlat xizmatchisi
davlat 
xizmatchisining 
faoliyati 
davlat xizmatini tartibga soluvchi 
qonunchilik hujjatlari talablariga 
mos kelishi kerak
Logotip
Davlat xizmatchisi davlat xizmatchisining faoliyati davlat xizmatini tartibga soluvchi qonunchilik hujjatlari talablariga mos kelishi kerak
Davlat xizmatchisi
Davlat xizmatchisi qonunda o’rnatilgan tartibda davlat xizmatining pul 
bilan ta’minlanadigan davlat lavozimini egallaydi. Qonunchilikda 
davlat xizmatchisi faoliyatining mazmuni, uning huquqiy holati, 
faoliyatining maqsadi, vazifasi va asosiy yo’nalishlari, huquqlar, 
majburiyatlar, javobgarlik, cheklovlar, kafolatlar belgilab beriladi. 
Davlat lavozimlarini faqatgina davlat xizmatchilari egallashlari 
mumkin. 
Logotip
Davlat xizmatchisi Davlat xizmatchisi qonunda o’rnatilgan tartibda davlat xizmatining pul bilan ta’minlanadigan davlat lavozimini egallaydi. Qonunchilikda davlat xizmatchisi faoliyatining mazmuni, uning huquqiy holati, faoliyatining maqsadi, vazifasi va asosiy yo’nalishlari, huquqlar, majburiyatlar, javobgarlik, cheklovlar, kafolatlar belgilab beriladi. Davlat lavozimlarini faqatgina davlat xizmatchilari egallashlari mumkin.
Davlat xizmatchisi
davlat xizmatchisiga qonunchilikda 
belgilangan tartibda malaka darajalari 
beriladi. 
Logotip
Davlat xizmatchisi davlat xizmatchisiga qonunchilikda belgilangan tartibda malaka darajalari beriladi.
Davlat xizmatchisi
Davlat xizmatchisi davlat funktsiyalarini, davlat organlarining 
vakolatlarini bajaradilar, iqtisodiy, ijtimoiy, ma’muriy-siyosiy sohalarda 
(davlatning moliyaviy faoliyati, madaniyatni rivojlantirish, jamoat 
tartibi va xavfsizligini ta’minlash, bojxona, bank ishi, soliqqa tortish, 
huquqbuzarliklarga qarshi kurashish, ichki ishlar, tashqi siyosiy faoliyat 
va hokazolarda) davlat vazifalarini amalga oshiradilar. 
Logotip
Davlat xizmatchisi Davlat xizmatchisi davlat funktsiyalarini, davlat organlarining vakolatlarini bajaradilar, iqtisodiy, ijtimoiy, ma’muriy-siyosiy sohalarda (davlatning moliyaviy faoliyati, madaniyatni rivojlantirish, jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlash, bojxona, bank ishi, soliqqa tortish, huquqbuzarliklarga qarshi kurashish, ichki ishlar, tashqi siyosiy faoliyat va hokazolarda) davlat vazifalarini amalga oshiradilar.